Sabine Murner
Per auto naar het Zonnige Zuiden
Proces tegen de Grofu door de
veilingen gewonnen
Nieuwe actie van Verbond
Veilig Verkeer
K AP PIE EN DE STAD VAN IVOOR
Het noodlot van
Van Heerhugowaard naar Rome in 14 dagen
De richting was nu Lunevllle, we
komen nu de eerfte bruggenbouw
tegen, dit is het eerste herstel wat
y/e zien aan de bruggen. Door Bom-
hase over Hiedeville ging het door
deze liefelijke dorpjes verder, het
fijn alle oude dorpen maar ze heb
ben een mooie ligging door de schoon
heid in deze streek.
In Lunevllle staat een zeer mooie
kerk en al is het een oude stad, er
fijn toch verschillende mooie gebou
wen. We zien ook oog een oud kas
teel. wat hoog tegen de bergen staat
Dit is oud, maar ocht wel schoon
geweest vooral met die torens erop.
We rijden nu meer door de vlakten
en de huizen staan hier ver van el
kaar verwijderd, men zou bijna zeg
gen, wonen hier nog mensen .Het land
Is bijna allemaal grasland, grote stuk
ken aau elkaar. Wij rijden St. Cle
ment door in de richting van St. Die.
In deze stad is het kermis en dat
gaat net zo als bij ons, alleen om 8
uur zijn alle feestelijkheden af en
wordt de zaak gesloten, dus alleen
overdag is het feest.
We zien hier ook nog oorlogsherin
neringen uit de oorlog 19141918.
We komen nu door Bacars en ko
pen hier een brood voor ons middag
maal. Het brood ziet er goed uit. maar
erg hard en het kost 35 franc. We ne
men ook nog wat fruit mee, want
dat is verfrissend voor de dorst. Dit
dorp is tegen de bergen opgebouwd
en er Btaan nog wel wat behoorlijke
huizen, maar er wordt niets aan ge
daan. alles ziet er zo verveloos uit
en de ramen zijn geblindeerd, dit
wordt wel gedaan voor de zon, dan is
het 's avonds niet zo warm in huis,
maar is voor ons geen typisch ver
schijnsel. We kopen nog wat ansicht
kaarten en nu gaat het de bergen
weer in. We hebben nu een pracht
uitzicht en daarom nemen we hier
even een foto van. want dit is wel de
moeite waard. Een Fransman is bi-
•reid de kiek te nemen en nu komen
we er allemaal op.
Als we Raon 1'Etappe doorgaan,
blijkt, dat ook hier aannemen is en
zien we de kinderen ter kerke gaan,
allemaal in het wit. We passeren nu
enige boerderijen die veel van het
Brabantse weg hebben en de naam
klinkt ook al Hollands, het dorp heet
La Hollande. De huizen staan hier
ook tegen de bergen en dat geeft een
mooi effect. We komen nu door het
stadje Saint Die. hier is fabrieksnij
verheid, want we alen er vele fa
brieken staan. Een gedeelte van de
huizen staat aan de voet van de ber
gen en het andere gedeelte tegen de
bergen op. Men kan zien dat hier
wel gearbeid wordt, want de huizen
eien er hier beter uit.
We gaan nu door een mooi gedeel
te en ook de spoorbaan loopt er door.
Het is hier bergen en dalen steeds
op en neer. In de dorpen zien we ve
le noodwoningen, dus hier is weer
gebrek aan woningen, maar er wordt
niets gebouwd of hersteld, men laat
alles zoals het Is. We zien nog een
begrafenis met een witte rouwkoets,
dat is voor ons iets nieuws. Het is
een katholieke- begrafenis, want de
pastoor gaat voorop met het kruis.
We hebben nu een pracht gezicht
op het dal. want we zitten nogal hoog
De kruinen van de bomen die ook
al hoog staan kunne» we grijpen.' We
kunnen niets ander3 zeggen dan, wat
zijn de Vogezen, want daar rijden we
door. toch mooi. We zakken nu vlug
naar omlaag, want dat gaat soms ook
heel hard, zo steil als het is naar om
laag, want bij het passeren van een
dorp gaan we veelal omlaag en nu
komen we door Gerbepal. dit is da
nig verwoest. We zien hier in iedere
plaats een eigen monument voor de
gesneuvelden, de een al mooier dan
de ander. De wagens worden hier ge
(trokken door ossen, want paarden
zijn hier niet. We rijden nu weer
door bergen aan beide kanten en zit
ten weldra weer op een hoogte van
90'. meter. We nemen hier een foto
van een beekje dat beneden ons
Stroomt door het dal.
We passeren nu Geraidmer, een
echte toeristenplaats. Hier is wel
veel nieuwbouw en het ziet er zeer
behoorlijk uit. Ook hier wordt een fo
to genomen van het meer ,dat er bij
ligt, want dit is een pracht opname
De bootjes varen op het meer, dit
fcijn kleine kano's, in de bossen zijn
hier vele bomen geveld. Dit hout is
hier vele bomen geveld- Dit hout
recht en lang en is zeer geschikt voor
telefoonpalen. Het blijft hier liggen
wachten op vervoer.
In de valleien waren perken aange
lged, omgeven met kleine stenen
muurtjes, Als ze uit de hoogte wer
den bekeken, geleek het net een lucht
luchtfoto uit een mooi boek.
Onze weg gaat nu naar La Bresse,
dit is een geheel nieuw dorp, de hui
zen staan rondom de kerk, wat een
liefelijk gezicht is. Als toeristeudorp
ziet het er keurig uit, maar het was
geheel vernield, zodat het door de
nieuwe huizen er ook modern uit
ziet. We zitten hier op eeu hoogte
vau 1200 meter, dit is dus wel een
stukje omhoog. Het is iu deze om-ge
ving alles toeristenplaatsen en deze
zien er beter uit dan elders. In Thil-
let aangekomen kopen we zegels voor
onze kaarten en besluiten om wat te
gaan eten in het hotel „Het Witte
Prard". We krijgen nu hors d'oeuvre
biefstuk met sla. petat frites, fruit
en eeu fles wijn. De prijs is ongeveer
vijf gulden. We plagen Cor dat hij
niet zoveel wijn mag gebruiken, want
dat is voor een chauffeur natuurlijk
niet goed. Maar deze wijn is lekker
en onschuldig, zodat hij dan maar een
glaasje moet hebben. Als je nu dat
Nederlands hoor vertalen, dan is dat
wel om te lachen en gelukkig kunnen
ze daar onze taal niet, want anders
zouden ze mogelijk zeggen, wat een
knauwers. Onder elkaar kan dat wel
een beetje verteld worden. Nog even
gerust en dan inwendig versterkt,
gaat de weg naar Luxeuil, nog altijd
zijden we door bergen en dalen en
gaat het berg op en neer, alles door
mooie frisse, groene weiden. Iets ver
der krijgen we weer de vlakte en zieu
we de bergen op een afstand, maar
altijd genieten we weer van liet zo
mooie naturuschoon, wat aan ons oog
voorbij rolt.
Wordt vervolgd
Langedijker Groentecentrale
BROEK OP LANGENDIJK Het
bestuur van de Langedijker Groenten
Centrale vergaderde Vrijdagmiddag
onder leiding van de heer S. de Boor,
pl. vervangend voorzitter van het
marktbestuur, die in zijn openiug me
dedeelde, dat de voorzitter, burge
meester Schelhaas, wegens ziekte
verhinderd was aanweizg te zijn.
Spreker hoopte op een spoedig herstel
In het bijzonder richtte de heer de
Boer zich tot de nieuwbenoemde af
gevaardigde van de ver. ..De Koop
handel". de heer J. de Nijs. die de
plaats heeft ingenomen van de heer
C. Wagenaar Kzn. De heer Wagenaar
had vanaf 1916 zitting in het markt
bestuur.
De heer de Nijs, die dankte voor de
VTiendoiijke' woorden tot hem ge
sproken zeide, dat de samenwerking
verbeterd kon worden, daar hier
tussen de handel en de tuinbouw
zijns inziens nog wel eens wat aan
haperde. Spreker deed een ttoroep
op goede samenwerking en verklaar
de hieraan ten volle te willen mede
werken.
De notulen van de secretaris, de heer
S. Visser, werden onveranderd vast
gesteld.
Mededelingen
Er werd medegedeeld, dat het pro
ces tegen de Grofu (gele kool trans
actie 1948) door de veilingen gewon
nen is, wat een applaus outlokte aau
de vergadering.
Veilingomzet
De veilingomzet over de maanden
April en Mei bedroeg respectievelijk
f179.790 en f103.659. De eerste rijf
maanden van 1950 werd er voor
f574.000 meer omgezet dan iu dezelf
de periode van het jaar daarvoor.
De waarn. voorzitter deed het voor
ste' om de bloemkool in kisten te vei
len, zoals ook aan andere veilingen
geschiedt, dit om meer belangstel
ling te wekken voor het product bij
de kopers.
De heren Schuur en Slot maakten
bezwaren en waren \an mening, dat
de bloemkool frisser zou blijven *als
ze los werd aangeboden.
De voorzitter meende, dat de bloem
kool wel los in kratverpakkïng kon
verkocht worden.
Wat de bloemkoolveiling betrof, ad
viseerde spreker om het product iu
pootjesbakken te verzenden. Het
trouwens wel wisselvallig met de
prijs aan deze veiling, gezien het
weinige aanbod. In uitbreidiug van
debloemkoolcultuur zag spreker wel
pprspectief.
De voorzitter wilde er een voorstel
vau maken voor de eerstvolgende al
gemene voorjaarsvergadering.
Niettemin werd er nu al besloten
tor het aanschaffen van pootjesbak
ken over te gaan.
Crediet verhoging
Na eeu korte bespreking werd be
sloten een gecombineerde rekening te
sluiten bij de coop. Boerenleenbank te
Broeit op Laugendijk (Centrale U-
trecht). Het crediet van de veiling
wordt hierdoor verhoogd met flOO.OOO
Een en ander stond in verhand met
de plannen tot uitbreiding van het
bestaande parkeerterrein en de bouw
vau een paar fustloodsen en garage's
Van de min. van wederopbouw was
bericht ingekomen, dat in beginsc-l
toestemming word gegeven tot deze
bouwplannen. Binnenkort zal de aan
besteding plaats vinden.
Een door het Centraal Bureau sa
mengestelde folder over de sortering
en kwaliteitseisen in 1950. zal aan
alle leden worden uitgereikt.
Registratie gewassen
Op verzoek var de Provinciale Com
missie ging de vergadering er mee
accoord. dat er eerstdaags een regis
tratie plaats vindt van de te velde
staande gewassen, zoals bewaarkool
peet. kroten, uien. poot-eo consump
tie-aardappelen, enz.
Nabetaling poters
De nabetaling van de geleverde
poters, oogst 1949, zal rechtstreeks
aan de tuinders geschieden. Het for
muller moet niet naar de BEA, maai
bij de veiling worden ingeleverd. Als
men dit wenst, verstrekt de betaal
meester een voorschot tegen vergoo
ding van een kleine rente.
Aardappelsortering 26 Juni
Per 26 Juni (heden) is de aardap
pelsortering als volgt: maten 15-28
ram., 28-35 mm., 35-55 mm. en 50
en op. Bonken boven 50 mm., moeten
eveneens gesorteerd worden geveild.
Garantieprijs pootaardappelen
De garantieprijs voor de goedge
keurde pootaardappelen zal gelijk
zijn aan die van het vorige jaar. Ze
is gebaseerd op de zogenaamde kale
kostprijs. Men wil de bewaarvergoe-
ding verhogen tot f3. per 100 kg.
voor de late en tot f3.50 voor de vroe
ge soorten. Er bestaat nu reeds een
goede vraag naar pootaardappelen.
van de nieuwe oogst, zodat de ver
wachtingen niet ongunstig zijn ten
opzichte van de te maken prijzen. De
areaalheffing voor goedgekeurde
pootaardapelen is f75.00 per ha. Bij
afkeuring wordt f45.00 terugbetaald.
Dan vallen zij onder de heffing van
f30.00 per ha. voor de consumptie
aardappelen.
I>e rode ko.»l
In een schrijven werd aangeraden
om de teelt van zomerkooi te ver
schuiven naar die van de winterkool
Dit naar aanleiding van het streven
naar liberalisatie in West-Europa.
De ophoud- en vergoedingsprijzen
vat de rode kool zijn als volgt:
Voer 1 Augustus: kool tot 2 kg. res
pectievelijk f600 en f4.80. boven 2
kg f5.00 en f3 00. Na Augustus, tot 2
kg. f5.50 en f4.40, boven 2 kg. f4.50 tn
f2.70.
Met de Minister van Landbouw
heeft een bespreking plaats gevonden
over eeu eventuele steunregeling voor
rode kool, daar het productenfonds
een te kort van twee ton opleverde.
Voor de grote tentoonstelling van
de VVV te Alkmaar werd f100.00 sub
sidie toegezegd, daar hier een spe
ciale stand van de Langedijk zal uit-
komeu, waar onder meer groenten in
geëxposeerd worden.
Het zo wel heel merkwaardig zijn,
wanneer er vanmorgen eens geen ver
keersongevallen in da krant stonden
vermeld. Doch dat is eenvoudig niet
denkbaar.
Of toch wel? In elk geval is het
mogelijk, het ontstellend aantal ver
keersongevallen beduidend te ver
minderen. Want het kan niet vaak
genoeg word enherhaald dat de mees
te verkeersongelukken ontstaan door
•tekortkomlugen van de weggebrui
kers zelf.
Wil men voorbeelden?
Wanneer een voetganger aangere
den wordt, die, zonder uit te kijken,
de rijweg oversteekt, dan ligt de
schuld bij hem. Als een fietser van
richting verandert, doch verzuimd,
op tijd en duidelijk het veiste teken
te geven, dan is het aau hemzelf te
wijten, waaneer hij in botsing komt
met een auto. Eu waaneer een auto
mobilist, die zo onvoorzichtig is
of moeien we zeggen: onwellevend
om een tegenligger de weg af te snij
den, zodanig, dat én de tegenligger
éi hijzelf met een ziekenauto de weg
moeten vervolgen, dan kan hij niet
anders dan eigen schuld de oorzaak
vat het drama noemen. Vooropgesteld
dat hij nog tijd heeft gekregen om
daarover na te denken
Eigen schuldeigen schuld
eigen schulddat is de monotone
les, die uit het merendeel van Je
verkeersongevallen te leren valt.
Had ik het maar geweten Hid
ik maar opgelet Was ik maar voor
zichtiger geweest zo spreekt vaak
Een verzoek om subsidie van het
Rode en Witte Kruis werd voor ken
nisgeving aangenomen.
De heer de Nijs deelde mede, dat
de vrachtschippers van Sint Pancras
geweigerd hadden om in Zuidscliar-
woude te lossen. Hei betrof hier een
oude kwestie, die ieder jaar aan de
orde kwam. Men besloot in de vei
ling mede te delen, dat aardappelen
voor opslag wel naar Zuidscharwou-
de gebracht moeten worden, andere
niet.
Over een ander verzoek van de heel
de Nijs om de slabonen enbloc te vei
len kon men het niet eens worden.
Een ieder wordt hierin vrij gelaten
Bij Je rondvraag uitte de heer But-
ter critiek aau het adres van de
voorzitter vau de Provinciale Com-
msisie, de heer Nijssen over diens
lipudiug ten aanzien vau de witte
lcoolverbouwers. De houding van de
heer Nijssen vond spreker niet erg
opbouwend in co-operatieve zin. De
voorzitter zeide. dat dit een persoon
Hfke mening van de heer Nijssen was
Nadat de heer Visser nog gewe
zen had op een groep van onsociale
tuinders, die hun poters buiten de
veiling om verkochten, volgde slui
ting.
het zelfverwijt van hen. die bij ver
keersongevallen zijn betrokken.
Het aantal ongevallen door-ei
gen-schuld kan men veilig ramen
op 80 procent van het totaal. Men
stelle zich eens voor welk een gevoel
van veiligheid het zou geven, indien
het aantal verkeersongevallen eens
met dit percentage verminderd zou
kunnen worden?
Nogmaals, het is mogelijk, mits
mits ledereen zijn medewerking geelt
en blijft geven. Op dit laatste komt
het feitelijk aan. Het Verbond voor
Veilig Verkeer streeft er naar, alle
weggebruikers zover te brengen.
Het Joet dit in samenwerking met
zijn Consuls en de plaatselijke Ver
enigingen voor Veilig Verkeer, daar
bij gesteund door do overheid tn
haar organen. Het zal ongetwijfeld
aan niemands aandacht zijn ontsnapt
dat door middel vau de pers. radio,
raamstroken en andere publiciteits-
middelen een slagzin de wereld is
ingezonden zonder ook maar iets. dat
er op kan duiden, dat deze slagzin
van het Verbond voor Veilig Verkeer
afkomstig was. Wij mogen vanmor
gen wel wereldkundig maken, dat
de slagzin:
.O O. O, O, dat kan niet langer zo!"
de aanloop is geweest tot de zoge
naamde O-actie onder de weggebrui
kers. die Maanda j.1. in het gehele
land intensief is ingezet en zal du
ren tot 1 Juli aanstaande.
Overeenkomstig de bedoelingen van
het Verbond zal het weer een ..Vei
lig Verkeersweek" worden, waarin fle
weggebruikers: voetgangers, wielrij
ders. automobilisten en alle anderen,
in het middelpunt van de activiteit
zullen komen te staan.
Dat zal gebeuren op weer een ge
heel andere wijze dan het vorige jaar
in deze tijd. toen het Verbond gebruik
heetf gemaakt van de modernste
propaganda-middelen. zoals vliegtui
gen. parachute? en televisie, enz.
Ditmaal zal een andere weg wor
den ingeslagen, namelijk de weg van
het „zelfonderzoek" om eens een
zwaarwichtig woord te gebruiken
voor een zaak, die. zoals spoedig za1
blijken, helemaal niet zo zwaarwicb
tig behoeft te worden opgevat. Er
zal namelijk een vriendelijk beroep
worden gedaan op het publiek om
mee te doen aan de zogenaamde O-
proeven. teneinde het bij zichzelf eens
te laten vaststellen of men in theorie
en praktijk een goed weggebruiker
genoemd mag. worden. De bedoeling
van een en ander zou misschien nog
wel het beste kunnen worden weerge
geven door een variatie op een be
kend gezegde: „Verbeter het verkeer
begin bij jezelf!"
Het Verbond zou dan ook gaarne
zien. dat men uit de resultaten van
dit .zelfonderzoek" de nodige lering
gaat trekken en bij het constateren
van theoretisch en practische tekort
komiugen ernstig er naar gaat stre
ven deze weg te werken, hetgeen
dan in het verkeer zal moeten blij
ken. Er komen O-proeven voor lage
re scholen, middelbare scholen, nij
verheidsscholen en verder voor fa
brieken. kantoren enz. en tenslotte
voor wielrijders en auomobilisten.
Voor de twee laatste groepen Is b»
halve een theoretische ook een prac
tischa O-proef ontworpen, terwijl bo
vendien is gedacht aan het controle
ren van motorrijtuigen door middel
van zgn. veiligheidslanen. De verlei
ding is groot de actie in haar geheel
de revue te laten passeren en bij ver
schillende onderdelen uitvoerig stil
te staan. Dit zou ons echter te ver
voeren. Behalve door de zgn. O.- proe
ven zal ook op andere manieren wor
den getracht het publiek voor „Veilig
Verkeer" te winnen alles afhankelijk
vau plaatselijk initiatief en voorhan
den mogelijkheden. De komende da
gen zullen dat ongetwijfeld in vele
gemeenten van ons land duidelijk
doen uitkomen. Wanneer wordt be
dacht, dat het Verbond voor Veilig
Verkeer ten behoeve van deze actie
meer dan twintig verschillende druk
werken heeft beschikbaar gesteid,
waaronder zelfs voor de kleuterscho
len, dan is het duidelijk, dat hier spra
ke is van een groots opgezette cam
pagne voor een veilig verkeer op de
weg. Of deze actie vrucht zal dragen
is een vraag die spoedig beantwoord
zal worden. Na de volgende week zal
de politie overgaan tot een uitgebrei
de controle van de weggebruikers en
daarbij in het bijzonder letten op de
juiste naleving van de verkeersre
gel.» en wat verder voor de bevorde
ring van een veilig verkeer in acht
genomen moet worden. Wanneer men
echter gevolg geeft aan de slagzin,
die het verbond over enkele dagen
wereldkundig zal maken en die in zeer
suggestieve bewoordingen gevat is,
dan geloven we, dat en het Verbond
en de politie, doch het publiek in niet
mindere mate. voldoening zullen heb
ber. van het veelomvattende werk,
dat aan een actie van zo grote afme
tingen verbonden is. De nieuwsgierig
heid van velen, die willen weten, wat
die vier O's precies betekenen, zal
weidra op pakkende wijze worden b*
tredigd. Men zal er goed aan doen de
komende dagen nauwkeurig te letten
op de kranten, de radio en alle andere
middelen van moderne publiciteit.
LANDBOUW. EN VEETENTOON
STELLING IN SCHOTLAND
In Schotland vindt op het ogenblik
evenals in de vorige jaren de grote
landbouw- en veetentoonstelling, de
Roval Highland Show. plaats. Vele
buitenlandse deskundigen waaronder
zich ook verscheidene landbouw-atta-
ché's bevinden, zijn speciaal voor de
ze belangrijke show naar Schotland
overgekomen. Er worden nieuwe
landhouwmachinerieën vertoond,
waaronder vooral eon nieuw type
tractor, vervaardigd door de Nnf-
field-fabrieken. de aandacht trok. Een
speciale attractie voor buitenlandse
bezoekers is een internationale wed
strijd in het keuren van rundvee, die
op touw is gezet door jonge Schotse
27 Toen de opname zes en tachtig
klaar was. waren de baron en zijn be
diende aan de beurt. De regisseur
schreeuwde tegen hem .waar ze staan
moesten. De Baron trok allerlei gezich
ten, en Josephus stond er koel en onbe
wogen met een strak gezicht naast.
„Hm", mompelde de regisseur in zich
-elf. „Dat stel is een ontdekking! Dat
is een kans! Die film dreigde saai te
worden, maar hier hebben we iett.
vaar het p«ihliek om zal lachen'
Kappie had nog even staan wachten,
maar het hele gedoe beviel hem steeds
n.inder en ongemerkt sloop hij weg.
Hij liep naar de Kraak en informeerde
direct bij de meester, waar de maat was
Ik weet het helemaal niet! riep de
meester. „Ik heb hem al uren niet ge
zien! Hij is nergens! Ik heb het hele
schip al afgezocht! Hij is weg!"
Wel ale haaien! dacht Kappie. Daar
is me die klont niet naar het schip te
rug gegdaan' Waar zal hij nu zijn! Is
e- niet altijd wa tmet die aardappel
vat een kerel! Wie weet waar hij zit!
Ik moet hem gaaa zoeken..."
Kappie was danig uit zijn humeur,
teen hij weer doOr de filmstad diep.
Maat! Waar ben je?' riep hij Maat
He! Waar zit je?
„Om drie uur treffen we elkaar iu
',,de Gekruiste Sleutels."
Toen zij, met de armen vol bood
schappen eindelijk het logement be
reikte, was het de heer Collin die
haar tegemoet kwam.
„Neen, maar, bent u het werkelijk?
Waarom heb ik zo lang niets van u
gehoord?" informeerde hij direct.
„Datzelfde zou Ik u kunnen vra
gen" gaf het meisje ten antwoord.
-,Maar ik was aan uw zwijgen al ge
iend. In Bedfort hoorde ik ook nim
fa er iets van u. Enfin, dat hebt u
«oed gemaakt door u wekelijks be-
foek aan Charlestown."
Collin keek haar glimlachend aan.
#»Ocli dat was niets bijzonders. En
$at ik niet naar Bedfort schreef, tja,
Bat had ook zo zijn oorzaak. Maar
laat me nu eerst eens horen hoe het
rr mee staat. Ik vind niet dat u er
patent uitziet."
„Hoe zie ik er dan uit?" vroeg
jg&blne.
„Ja. dat kau ik niet zeggen. Maar
ga nu eerst eens even zitten eu vertel
eens wat van Charlestown."
Toen zij aan een tafel plaats had
den genomen wenkte hij de waard.
„Tooke, ken je deze jongedame
nog?"
„Natuurlijk mijnheer Colün, zou ik
juffrouw Murner niet herkennen?"
,,Dat is je maar geraden ook. O.
Ja. kijk haar maar eens goed aan.
want ze gaat ons nu spoedig verla
ten. Dan zullen we weer alleen zijn."
„Misschien vertrek ik nog niet zo
gauw ais u wel denkt!" was Sabi-
ne's commentaar.
Collins gezicht veranderde als een
blad aan eeu boom.
„Wat?" liet hij zich na enige se
conden ontvallen.
Sabine vouwde nerveus haar han
den iu de schoot.
„Mijnheer Collin
„Juffrouw Murner
„Ik heb een dringend verzoek aan
„Bij voorbaat ingewilligd."
„Och, het is niet zo belangrijk. Ik
wilde u alleen maar verzoeken, mij
nu niet verder te vragen naar onze
plannen. Later natuurlijk wel, maar
nu ulet."
Na een half uur, waarin Sabine de
hepr Collin uitvoerig over de Dicey's
eu hun goede zorgen voor haar en
Gerard had verteld, kwam haar ver
loofde de gelagkamer binnen Hij keek
verrast Collin aan te treffen ondanks
het feit dat Sabine hemdaarop voor
bereid had.
Collin van zijn kant wenkte de
waard, bestelde thee en deed wei een
dozijn voorstellen over het voedsel,
da' bij deze drank genuttigd kon wor
den.
Daarna ontwikkelde zich een ge
sprek over het weer over de oorlog
in Europa, waarover Sabine nu ook
al het nodige kou zeggen, over de
dure en slechte thee iu Boston, die
in Amsterdam heel wat beter van
kwaliteit was. hetgeen ongeveer een
uurtje in beslag nam.
Daarop naiu Collin afscheid van de
jougelui. Gerarg die Sabine in haar
mantel hielp, merkte enigszins ver
legen op: „ik moet u nog mijn ver
ontschuldiging aanbieden mijnheer
Collin, dat ik u zo zakelijk om de re
kening heb gevraagd. Ik hoorde later
dat u zich een echte vriend van Sa
bine hebt betoond, zodat ik u alleen
maar van ganser harte te dauken,,
heb."
„O. stel je voor, niet de moeite
waard" zei Collin.
Gerard haaide nog enkele reisbe-
nodigdheden uit de koffer die in het
logement bewaard werd en haastte
zich vervolgens met Sabine naar de
aanlegsteiger van de boot naar Char
lestown.
Het was gelukkig beter weer ge
worden. Sabine wees de jonge man
aan haar zijde op enkele bezienswaar
digheden van de stad. Toen zij langs
de haven liepen zag zij de douane
loods waar de emigranten van de
„Meermin" verzameld waren.
„Zie je daar die loods?" vroeg ze.
Toen bezon ze zich. „Och neen eigen
lijk is er niets bijzonders mee."
„Welke loods bedoel je?" infor
meerde Gerard.
„Och, neen. het is niets. Dat is de
douaneloods, het eerste huis dat je
betreedt wanneer een schip hier bin
nen loopt."
„Ik herinner me niet daarin ge
weest te zijn" antwoordde hij enigs
zins verstrooid.
Er stouden slechts weinig passa
giers te wachten op de boot. Sabine
en Gerard sloten zich bij de wachten
der aan. Langzaam heen en weer
drentelend.
,.Ik heb ook geïnformeerd" zei Ge
rard plotseling, nadat zij een poosje
over de brede rivier hadden uitgeke
ken. „naar de datum waarop de „Na
jade" uitzeilt Vandaag over een week
is het vertrek."
Sabine zweeg.
„Eu wat denk jij te doen?" vroeg
hij bedrukt.
Ze legde een hand op zijn arm.
„Moet je werkelijk zo snel terng?"'
„Ja. het kan niet anders Sabine.
Als ik niet met de „Najade" ga kan
ik op zijn vroegst pas een maand
later weg. Ik kan die weken niet mis
sen."
.Maar waarom wil je zo graag do
cent in Leiden worden?"
Verbaasd keek hij het meisje aan.
„Maar wat kan ik anders worden"
Weer bleef Sabine hem het ant
woord even schuldig.
..Je hebt gelijk" zei ze toen. „Je
moet om je toekomst denken."
Gerard wilde wat zeggen, maar
Sabine lede hem met een gebaar het
zwijgen op. „Ik begrijp het volko
men Gerard" voegde ze aan haar
woorden toe. „Verontschuldig je niet
Dit is het enige wat je had kunnen
doeu."
„Maar je gaat toch met me mee
terug?" vroeg hij eu er klonk angst
in zijn stem.
Sabine keek hem aan. „Gerard."
zei ze toen vastbesloten, „dring daar
op niet zo aan. Als hier alles zo i«
als ik het graag heb. kom ik naar
Amsterdam of naar Leiden. Ik mag
ik kan de mensen, die op mijn vader
en mij bouwden, die mei ons men
gingen omdat wij de sprong waag
den. niet zo maar in de steek laten.
Ik weet daarmee de nagedachtenis
van mijn vader te eren. De verplicht
tingen, die hij op zijn schouders had
genomen, ten opzichte van hen, rus
ten nu op mij."
„Maar ik wil je daarbij tocb hel
pen?"
„Neen, dat wil je wel, maar dat
kim Je niet. Laat dat nu maar aan
mij over. Misschien slaag ik."
„En hoe lang denk je dan nog hier
te blijven?"
Dat is iets wat ik op dit ogenblik
moeilijk kan zeggen. Misschien heel
misschien ben ik eerder klaar dan
wij nu denken. Zodra overste Bouquet
naar Boston komt. zullen wij met de
hulp aan mijn vrienden kunnen be
ginnen."
„Je ziet toch niet tegen de terug
reis op. Sabine?" vroeg Gerard en
zijn stem klonk hoopvol, ..heus, er
wordt goed voor je gezorgd. Het zal
heel anders zlju dan de eerste reis."
Wordt vervolgd.