Sabine Murner Per auto naar het Zonnige Zuiden Proces tegen de Grofu door de veilingen gewonnen Nieuwe actie van Verbond Veilig Verkeer K AP PIE EN DE STAD VAN IVOOR Het noodlot van Van Heerhugowaard naar Rome in 14 dagen De richting was nu Lunevllle, we komen nu de eerfte bruggenbouw tegen, dit is het eerste herstel wat y/e zien aan de bruggen. Door Bom- hase over Hiedeville ging het door deze liefelijke dorpjes verder, het fijn alle oude dorpen maar ze heb ben een mooie ligging door de schoon heid in deze streek. In Lunevllle staat een zeer mooie kerk en al is het een oude stad, er fijn toch verschillende mooie gebou wen. We zien ook oog een oud kas teel. wat hoog tegen de bergen staat Dit is oud, maar ocht wel schoon geweest vooral met die torens erop. We rijden nu meer door de vlakten en de huizen staan hier ver van el kaar verwijderd, men zou bijna zeg gen, wonen hier nog mensen .Het land Is bijna allemaal grasland, grote stuk ken aau elkaar. Wij rijden St. Cle ment door in de richting van St. Die. In deze stad is het kermis en dat gaat net zo als bij ons, alleen om 8 uur zijn alle feestelijkheden af en wordt de zaak gesloten, dus alleen overdag is het feest. We zien hier ook nog oorlogsherin neringen uit de oorlog 19141918. We komen nu door Bacars en ko pen hier een brood voor ons middag maal. Het brood ziet er goed uit. maar erg hard en het kost 35 franc. We ne men ook nog wat fruit mee, want dat is verfrissend voor de dorst. Dit dorp is tegen de bergen opgebouwd en er Btaan nog wel wat behoorlijke huizen, maar er wordt niets aan ge daan. alles ziet er zo verveloos uit en de ramen zijn geblindeerd, dit wordt wel gedaan voor de zon, dan is het 's avonds niet zo warm in huis, maar is voor ons geen typisch ver schijnsel. We kopen nog wat ansicht kaarten en nu gaat het de bergen weer in. We hebben nu een pracht uitzicht en daarom nemen we hier even een foto van. want dit is wel de moeite waard. Een Fransman is bi- •reid de kiek te nemen en nu komen we er allemaal op. Als we Raon 1'Etappe doorgaan, blijkt, dat ook hier aannemen is en zien we de kinderen ter kerke gaan, allemaal in het wit. We passeren nu enige boerderijen die veel van het Brabantse weg hebben en de naam klinkt ook al Hollands, het dorp heet La Hollande. De huizen staan hier ook tegen de bergen en dat geeft een mooi effect. We komen nu door het stadje Saint Die. hier is fabrieksnij verheid, want we alen er vele fa brieken staan. Een gedeelte van de huizen staat aan de voet van de ber gen en het andere gedeelte tegen de bergen op. Men kan zien dat hier wel gearbeid wordt, want de huizen eien er hier beter uit. We gaan nu door een mooi gedeel te en ook de spoorbaan loopt er door. Het is hier bergen en dalen steeds op en neer. In de dorpen zien we ve le noodwoningen, dus hier is weer gebrek aan woningen, maar er wordt niets gebouwd of hersteld, men laat alles zoals het Is. We zien nog een begrafenis met een witte rouwkoets, dat is voor ons iets nieuws. Het is een katholieke- begrafenis, want de pastoor gaat voorop met het kruis. We hebben nu een pracht gezicht op het dal. want we zitten nogal hoog De kruinen van de bomen die ook al hoog staan kunne» we grijpen.' We kunnen niets ander3 zeggen dan, wat zijn de Vogezen, want daar rijden we door. toch mooi. We zakken nu vlug naar omlaag, want dat gaat soms ook heel hard, zo steil als het is naar om laag, want bij het passeren van een dorp gaan we veelal omlaag en nu komen we door Gerbepal. dit is da nig verwoest. We zien hier in iedere plaats een eigen monument voor de gesneuvelden, de een al mooier dan de ander. De wagens worden hier ge (trokken door ossen, want paarden zijn hier niet. We rijden nu weer door bergen aan beide kanten en zit ten weldra weer op een hoogte van 90'. meter. We nemen hier een foto van een beekje dat beneden ons Stroomt door het dal. We passeren nu Geraidmer, een echte toeristenplaats. Hier is wel veel nieuwbouw en het ziet er zeer behoorlijk uit. Ook hier wordt een fo to genomen van het meer ,dat er bij ligt, want dit is een pracht opname De bootjes varen op het meer, dit fcijn kleine kano's, in de bossen zijn hier vele bomen geveld. Dit hout is hier vele bomen geveld- Dit hout recht en lang en is zeer geschikt voor telefoonpalen. Het blijft hier liggen wachten op vervoer. In de valleien waren perken aange lged, omgeven met kleine stenen muurtjes, Als ze uit de hoogte wer den bekeken, geleek het net een lucht luchtfoto uit een mooi boek. Onze weg gaat nu naar La Bresse, dit is een geheel nieuw dorp, de hui zen staan rondom de kerk, wat een liefelijk gezicht is. Als toeristeudorp ziet het er keurig uit, maar het was geheel vernield, zodat het door de nieuwe huizen er ook modern uit ziet. We zitten hier op eeu hoogte vau 1200 meter, dit is dus wel een stukje omhoog. Het is iu deze om-ge ving alles toeristenplaatsen en deze zien er beter uit dan elders. In Thil- let aangekomen kopen we zegels voor onze kaarten en besluiten om wat te gaan eten in het hotel „Het Witte Prard". We krijgen nu hors d'oeuvre biefstuk met sla. petat frites, fruit en eeu fles wijn. De prijs is ongeveer vijf gulden. We plagen Cor dat hij niet zoveel wijn mag gebruiken, want dat is voor een chauffeur natuurlijk niet goed. Maar deze wijn is lekker en onschuldig, zodat hij dan maar een glaasje moet hebben. Als je nu dat Nederlands hoor vertalen, dan is dat wel om te lachen en gelukkig kunnen ze daar onze taal niet, want anders zouden ze mogelijk zeggen, wat een knauwers. Onder elkaar kan dat wel een beetje verteld worden. Nog even gerust en dan inwendig versterkt, gaat de weg naar Luxeuil, nog altijd zijden we door bergen en dalen en gaat het berg op en neer, alles door mooie frisse, groene weiden. Iets ver der krijgen we weer de vlakte en zieu we de bergen op een afstand, maar altijd genieten we weer van liet zo mooie naturuschoon, wat aan ons oog voorbij rolt. Wordt vervolgd Langedijker Groentecentrale BROEK OP LANGENDIJK Het bestuur van de Langedijker Groenten Centrale vergaderde Vrijdagmiddag onder leiding van de heer S. de Boor, pl. vervangend voorzitter van het marktbestuur, die in zijn openiug me dedeelde, dat de voorzitter, burge meester Schelhaas, wegens ziekte verhinderd was aanweizg te zijn. Spreker hoopte op een spoedig herstel In het bijzonder richtte de heer de Boer zich tot de nieuwbenoemde af gevaardigde van de ver. ..De Koop handel". de heer J. de Nijs. die de plaats heeft ingenomen van de heer C. Wagenaar Kzn. De heer Wagenaar had vanaf 1916 zitting in het markt bestuur. De heer de Nijs, die dankte voor de VTiendoiijke' woorden tot hem ge sproken zeide, dat de samenwerking verbeterd kon worden, daar hier tussen de handel en de tuinbouw zijns inziens nog wel eens wat aan haperde. Spreker deed een ttoroep op goede samenwerking en verklaar de hieraan ten volle te willen mede werken. De notulen van de secretaris, de heer S. Visser, werden onveranderd vast gesteld. Mededelingen Er werd medegedeeld, dat het pro ces tegen de Grofu (gele kool trans actie 1948) door de veilingen gewon nen is, wat een applaus outlokte aau de vergadering. Veilingomzet De veilingomzet over de maanden April en Mei bedroeg respectievelijk f179.790 en f103.659. De eerste rijf maanden van 1950 werd er voor f574.000 meer omgezet dan iu dezelf de periode van het jaar daarvoor. De waarn. voorzitter deed het voor ste' om de bloemkool in kisten te vei len, zoals ook aan andere veilingen geschiedt, dit om meer belangstel ling te wekken voor het product bij de kopers. De heren Schuur en Slot maakten bezwaren en waren \an mening, dat de bloemkool frisser zou blijven *als ze los werd aangeboden. De voorzitter meende, dat de bloem kool wel los in kratverpakkïng kon verkocht worden. Wat de bloemkoolveiling betrof, ad viseerde spreker om het product iu pootjesbakken te verzenden. Het trouwens wel wisselvallig met de prijs aan deze veiling, gezien het weinige aanbod. In uitbreidiug van debloemkoolcultuur zag spreker wel pprspectief. De voorzitter wilde er een voorstel vau maken voor de eerstvolgende al gemene voorjaarsvergadering. Niettemin werd er nu al besloten tor het aanschaffen van pootjesbak ken over te gaan. Crediet verhoging Na eeu korte bespreking werd be sloten een gecombineerde rekening te sluiten bij de coop. Boerenleenbank te Broeit op Laugendijk (Centrale U- trecht). Het crediet van de veiling wordt hierdoor verhoogd met flOO.OOO Een en ander stond in verhand met de plannen tot uitbreiding van het bestaande parkeerterrein en de bouw vau een paar fustloodsen en garage's Van de min. van wederopbouw was bericht ingekomen, dat in beginsc-l toestemming word gegeven tot deze bouwplannen. Binnenkort zal de aan besteding plaats vinden. Een door het Centraal Bureau sa mengestelde folder over de sortering en kwaliteitseisen in 1950. zal aan alle leden worden uitgereikt. Registratie gewassen Op verzoek var de Provinciale Com missie ging de vergadering er mee accoord. dat er eerstdaags een regis tratie plaats vindt van de te velde staande gewassen, zoals bewaarkool peet. kroten, uien. poot-eo consump tie-aardappelen, enz. Nabetaling poters De nabetaling van de geleverde poters, oogst 1949, zal rechtstreeks aan de tuinders geschieden. Het for muller moet niet naar de BEA, maai bij de veiling worden ingeleverd. Als men dit wenst, verstrekt de betaal meester een voorschot tegen vergoo ding van een kleine rente. Aardappelsortering 26 Juni Per 26 Juni (heden) is de aardap pelsortering als volgt: maten 15-28 ram., 28-35 mm., 35-55 mm. en 50 en op. Bonken boven 50 mm., moeten eveneens gesorteerd worden geveild. Garantieprijs pootaardappelen De garantieprijs voor de goedge keurde pootaardappelen zal gelijk zijn aan die van het vorige jaar. Ze is gebaseerd op de zogenaamde kale kostprijs. Men wil de bewaarvergoe- ding verhogen tot f3. per 100 kg. voor de late en tot f3.50 voor de vroe ge soorten. Er bestaat nu reeds een goede vraag naar pootaardappelen. van de nieuwe oogst, zodat de ver wachtingen niet ongunstig zijn ten opzichte van de te maken prijzen. De areaalheffing voor goedgekeurde pootaardapelen is f75.00 per ha. Bij afkeuring wordt f45.00 terugbetaald. Dan vallen zij onder de heffing van f30.00 per ha. voor de consumptie aardappelen. I>e rode ko.»l In een schrijven werd aangeraden om de teelt van zomerkooi te ver schuiven naar die van de winterkool Dit naar aanleiding van het streven naar liberalisatie in West-Europa. De ophoud- en vergoedingsprijzen vat de rode kool zijn als volgt: Voer 1 Augustus: kool tot 2 kg. res pectievelijk f600 en f4.80. boven 2 kg f5.00 en f3 00. Na Augustus, tot 2 kg. f5.50 en f4.40, boven 2 kg. f4.50 tn f2.70. Met de Minister van Landbouw heeft een bespreking plaats gevonden over eeu eventuele steunregeling voor rode kool, daar het productenfonds een te kort van twee ton opleverde. Voor de grote tentoonstelling van de VVV te Alkmaar werd f100.00 sub sidie toegezegd, daar hier een spe ciale stand van de Langedijk zal uit- komeu, waar onder meer groenten in geëxposeerd worden. Het zo wel heel merkwaardig zijn, wanneer er vanmorgen eens geen ver keersongevallen in da krant stonden vermeld. Doch dat is eenvoudig niet denkbaar. Of toch wel? In elk geval is het mogelijk, het ontstellend aantal ver keersongevallen beduidend te ver minderen. Want het kan niet vaak genoeg word enherhaald dat de mees te verkeersongelukken ontstaan door •tekortkomlugen van de weggebrui kers zelf. Wil men voorbeelden? Wanneer een voetganger aangere den wordt, die, zonder uit te kijken, de rijweg oversteekt, dan ligt de schuld bij hem. Als een fietser van richting verandert, doch verzuimd, op tijd en duidelijk het veiste teken te geven, dan is het aau hemzelf te wijten, waaneer hij in botsing komt met een auto. Eu waaneer een auto mobilist, die zo onvoorzichtig is of moeien we zeggen: onwellevend om een tegenligger de weg af te snij den, zodanig, dat én de tegenligger éi hijzelf met een ziekenauto de weg moeten vervolgen, dan kan hij niet anders dan eigen schuld de oorzaak vat het drama noemen. Vooropgesteld dat hij nog tijd heeft gekregen om daarover na te denken Eigen schuldeigen schuld eigen schulddat is de monotone les, die uit het merendeel van Je verkeersongevallen te leren valt. Had ik het maar geweten Hid ik maar opgelet Was ik maar voor zichtiger geweest zo spreekt vaak Een verzoek om subsidie van het Rode en Witte Kruis werd voor ken nisgeving aangenomen. De heer de Nijs deelde mede, dat de vrachtschippers van Sint Pancras geweigerd hadden om in Zuidscliar- woude te lossen. Hei betrof hier een oude kwestie, die ieder jaar aan de orde kwam. Men besloot in de vei ling mede te delen, dat aardappelen voor opslag wel naar Zuidscharwou- de gebracht moeten worden, andere niet. Over een ander verzoek van de heel de Nijs om de slabonen enbloc te vei len kon men het niet eens worden. Een ieder wordt hierin vrij gelaten Bij Je rondvraag uitte de heer But- ter critiek aau het adres van de voorzitter vau de Provinciale Com- msisie, de heer Nijssen over diens lipudiug ten aanzien vau de witte lcoolverbouwers. De houding van de heer Nijssen vond spreker niet erg opbouwend in co-operatieve zin. De voorzitter zeide. dat dit een persoon Hfke mening van de heer Nijssen was Nadat de heer Visser nog gewe zen had op een groep van onsociale tuinders, die hun poters buiten de veiling om verkochten, volgde slui ting. het zelfverwijt van hen. die bij ver keersongevallen zijn betrokken. Het aantal ongevallen door-ei gen-schuld kan men veilig ramen op 80 procent van het totaal. Men stelle zich eens voor welk een gevoel van veiligheid het zou geven, indien het aantal verkeersongevallen eens met dit percentage verminderd zou kunnen worden? Nogmaals, het is mogelijk, mits mits ledereen zijn medewerking geelt en blijft geven. Op dit laatste komt het feitelijk aan. Het Verbond voor Veilig Verkeer streeft er naar, alle weggebruikers zover te brengen. Het Joet dit in samenwerking met zijn Consuls en de plaatselijke Ver enigingen voor Veilig Verkeer, daar bij gesteund door do overheid tn haar organen. Het zal ongetwijfeld aan niemands aandacht zijn ontsnapt dat door middel vau de pers. radio, raamstroken en andere publiciteits- middelen een slagzin de wereld is ingezonden zonder ook maar iets. dat er op kan duiden, dat deze slagzin van het Verbond voor Veilig Verkeer afkomstig was. Wij mogen vanmor gen wel wereldkundig maken, dat de slagzin: .O O. O, O, dat kan niet langer zo!" de aanloop is geweest tot de zoge naamde O-actie onder de weggebrui kers. die Maanda j.1. in het gehele land intensief is ingezet en zal du ren tot 1 Juli aanstaande. Overeenkomstig de bedoelingen van het Verbond zal het weer een ..Vei lig Verkeersweek" worden, waarin fle weggebruikers: voetgangers, wielrij ders. automobilisten en alle anderen, in het middelpunt van de activiteit zullen komen te staan. Dat zal gebeuren op weer een ge heel andere wijze dan het vorige jaar in deze tijd. toen het Verbond gebruik heetf gemaakt van de modernste propaganda-middelen. zoals vliegtui gen. parachute? en televisie, enz. Ditmaal zal een andere weg wor den ingeslagen, namelijk de weg van het „zelfonderzoek" om eens een zwaarwichtig woord te gebruiken voor een zaak, die. zoals spoedig za1 blijken, helemaal niet zo zwaarwicb tig behoeft te worden opgevat. Er zal namelijk een vriendelijk beroep worden gedaan op het publiek om mee te doen aan de zogenaamde O- proeven. teneinde het bij zichzelf eens te laten vaststellen of men in theorie en praktijk een goed weggebruiker genoemd mag. worden. De bedoeling van een en ander zou misschien nog wel het beste kunnen worden weerge geven door een variatie op een be kend gezegde: „Verbeter het verkeer begin bij jezelf!" Het Verbond zou dan ook gaarne zien. dat men uit de resultaten van dit .zelfonderzoek" de nodige lering gaat trekken en bij het constateren van theoretisch en practische tekort komiugen ernstig er naar gaat stre ven deze weg te werken, hetgeen dan in het verkeer zal moeten blij ken. Er komen O-proeven voor lage re scholen, middelbare scholen, nij verheidsscholen en verder voor fa brieken. kantoren enz. en tenslotte voor wielrijders en auomobilisten. Voor de twee laatste groepen Is b» halve een theoretische ook een prac tischa O-proef ontworpen, terwijl bo vendien is gedacht aan het controle ren van motorrijtuigen door middel van zgn. veiligheidslanen. De verlei ding is groot de actie in haar geheel de revue te laten passeren en bij ver schillende onderdelen uitvoerig stil te staan. Dit zou ons echter te ver voeren. Behalve door de zgn. O.- proe ven zal ook op andere manieren wor den getracht het publiek voor „Veilig Verkeer" te winnen alles afhankelijk vau plaatselijk initiatief en voorhan den mogelijkheden. De komende da gen zullen dat ongetwijfeld in vele gemeenten van ons land duidelijk doen uitkomen. Wanneer wordt be dacht, dat het Verbond voor Veilig Verkeer ten behoeve van deze actie meer dan twintig verschillende druk werken heeft beschikbaar gesteid, waaronder zelfs voor de kleuterscho len, dan is het duidelijk, dat hier spra ke is van een groots opgezette cam pagne voor een veilig verkeer op de weg. Of deze actie vrucht zal dragen is een vraag die spoedig beantwoord zal worden. Na de volgende week zal de politie overgaan tot een uitgebrei de controle van de weggebruikers en daarbij in het bijzonder letten op de juiste naleving van de verkeersre gel.» en wat verder voor de bevorde ring van een veilig verkeer in acht genomen moet worden. Wanneer men echter gevolg geeft aan de slagzin, die het verbond over enkele dagen wereldkundig zal maken en die in zeer suggestieve bewoordingen gevat is, dan geloven we, dat en het Verbond en de politie, doch het publiek in niet mindere mate. voldoening zullen heb ber. van het veelomvattende werk, dat aan een actie van zo grote afme tingen verbonden is. De nieuwsgierig heid van velen, die willen weten, wat die vier O's precies betekenen, zal weidra op pakkende wijze worden b* tredigd. Men zal er goed aan doen de komende dagen nauwkeurig te letten op de kranten, de radio en alle andere middelen van moderne publiciteit. LANDBOUW. EN VEETENTOON STELLING IN SCHOTLAND In Schotland vindt op het ogenblik evenals in de vorige jaren de grote landbouw- en veetentoonstelling, de Roval Highland Show. plaats. Vele buitenlandse deskundigen waaronder zich ook verscheidene landbouw-atta- ché's bevinden, zijn speciaal voor de ze belangrijke show naar Schotland overgekomen. Er worden nieuwe landhouwmachinerieën vertoond, waaronder vooral eon nieuw type tractor, vervaardigd door de Nnf- field-fabrieken. de aandacht trok. Een speciale attractie voor buitenlandse bezoekers is een internationale wed strijd in het keuren van rundvee, die op touw is gezet door jonge Schotse 27 Toen de opname zes en tachtig klaar was. waren de baron en zijn be diende aan de beurt. De regisseur schreeuwde tegen hem .waar ze staan moesten. De Baron trok allerlei gezich ten, en Josephus stond er koel en onbe wogen met een strak gezicht naast. „Hm", mompelde de regisseur in zich -elf. „Dat stel is een ontdekking! Dat is een kans! Die film dreigde saai te worden, maar hier hebben we iett. vaar het p«ihliek om zal lachen' Kappie had nog even staan wachten, maar het hele gedoe beviel hem steeds n.inder en ongemerkt sloop hij weg. Hij liep naar de Kraak en informeerde direct bij de meester, waar de maat was Ik weet het helemaal niet! riep de meester. „Ik heb hem al uren niet ge zien! Hij is nergens! Ik heb het hele schip al afgezocht! Hij is weg!" Wel ale haaien! dacht Kappie. Daar is me die klont niet naar het schip te rug gegdaan' Waar zal hij nu zijn! Is e- niet altijd wa tmet die aardappel vat een kerel! Wie weet waar hij zit! Ik moet hem gaaa zoeken..." Kappie was danig uit zijn humeur, teen hij weer doOr de filmstad diep. Maat! Waar ben je?' riep hij Maat He! Waar zit je? „Om drie uur treffen we elkaar iu ',,de Gekruiste Sleutels." Toen zij, met de armen vol bood schappen eindelijk het logement be reikte, was het de heer Collin die haar tegemoet kwam. „Neen, maar, bent u het werkelijk? Waarom heb ik zo lang niets van u gehoord?" informeerde hij direct. „Datzelfde zou Ik u kunnen vra gen" gaf het meisje ten antwoord. -,Maar ik was aan uw zwijgen al ge iend. In Bedfort hoorde ik ook nim fa er iets van u. Enfin, dat hebt u «oed gemaakt door u wekelijks be- foek aan Charlestown." Collin keek haar glimlachend aan. #»Ocli dat was niets bijzonders. En $at ik niet naar Bedfort schreef, tja, Bat had ook zo zijn oorzaak. Maar laat me nu eerst eens horen hoe het rr mee staat. Ik vind niet dat u er patent uitziet." „Hoe zie ik er dan uit?" vroeg jg&blne. „Ja. dat kau ik niet zeggen. Maar ga nu eerst eens even zitten eu vertel eens wat van Charlestown." Toen zij aan een tafel plaats had den genomen wenkte hij de waard. „Tooke, ken je deze jongedame nog?" „Natuurlijk mijnheer Colün, zou ik juffrouw Murner niet herkennen?" ,,Dat is je maar geraden ook. O. Ja. kijk haar maar eens goed aan. want ze gaat ons nu spoedig verla ten. Dan zullen we weer alleen zijn." „Misschien vertrek ik nog niet zo gauw ais u wel denkt!" was Sabi- ne's commentaar. Collins gezicht veranderde als een blad aan eeu boom. „Wat?" liet hij zich na enige se conden ontvallen. Sabine vouwde nerveus haar han den iu de schoot. „Mijnheer Collin „Juffrouw Murner „Ik heb een dringend verzoek aan „Bij voorbaat ingewilligd." „Och, het is niet zo belangrijk. Ik wilde u alleen maar verzoeken, mij nu niet verder te vragen naar onze plannen. Later natuurlijk wel, maar nu ulet." Na een half uur, waarin Sabine de hepr Collin uitvoerig over de Dicey's eu hun goede zorgen voor haar en Gerard had verteld, kwam haar ver loofde de gelagkamer binnen Hij keek verrast Collin aan te treffen ondanks het feit dat Sabine hemdaarop voor bereid had. Collin van zijn kant wenkte de waard, bestelde thee en deed wei een dozijn voorstellen over het voedsel, da' bij deze drank genuttigd kon wor den. Daarna ontwikkelde zich een ge sprek over het weer over de oorlog in Europa, waarover Sabine nu ook al het nodige kou zeggen, over de dure en slechte thee iu Boston, die in Amsterdam heel wat beter van kwaliteit was. hetgeen ongeveer een uurtje in beslag nam. Daarop naiu Collin afscheid van de jougelui. Gerarg die Sabine in haar mantel hielp, merkte enigszins ver legen op: „ik moet u nog mijn ver ontschuldiging aanbieden mijnheer Collin, dat ik u zo zakelijk om de re kening heb gevraagd. Ik hoorde later dat u zich een echte vriend van Sa bine hebt betoond, zodat ik u alleen maar van ganser harte te dauken,, heb." „O. stel je voor, niet de moeite waard" zei Collin. Gerard haaide nog enkele reisbe- nodigdheden uit de koffer die in het logement bewaard werd en haastte zich vervolgens met Sabine naar de aanlegsteiger van de boot naar Char lestown. Het was gelukkig beter weer ge worden. Sabine wees de jonge man aan haar zijde op enkele bezienswaar digheden van de stad. Toen zij langs de haven liepen zag zij de douane loods waar de emigranten van de „Meermin" verzameld waren. „Zie je daar die loods?" vroeg ze. Toen bezon ze zich. „Och neen eigen lijk is er niets bijzonders mee." „Welke loods bedoel je?" infor meerde Gerard. „Och, neen. het is niets. Dat is de douaneloods, het eerste huis dat je betreedt wanneer een schip hier bin nen loopt." „Ik herinner me niet daarin ge weest te zijn" antwoordde hij enigs zins verstrooid. Er stouden slechts weinig passa giers te wachten op de boot. Sabine en Gerard sloten zich bij de wachten der aan. Langzaam heen en weer drentelend. ,.Ik heb ook geïnformeerd" zei Ge rard plotseling, nadat zij een poosje over de brede rivier hadden uitgeke ken. „naar de datum waarop de „Na jade" uitzeilt Vandaag over een week is het vertrek." Sabine zweeg. „Eu wat denk jij te doen?" vroeg hij bedrukt. Ze legde een hand op zijn arm. „Moet je werkelijk zo snel terng?"' „Ja. het kan niet anders Sabine. Als ik niet met de „Najade" ga kan ik op zijn vroegst pas een maand later weg. Ik kan die weken niet mis sen." .Maar waarom wil je zo graag do cent in Leiden worden?" Verbaasd keek hij het meisje aan. „Maar wat kan ik anders worden" Weer bleef Sabine hem het ant woord even schuldig. ..Je hebt gelijk" zei ze toen. „Je moet om je toekomst denken." Gerard wilde wat zeggen, maar Sabine lede hem met een gebaar het zwijgen op. „Ik begrijp het volko men Gerard" voegde ze aan haar woorden toe. „Verontschuldig je niet Dit is het enige wat je had kunnen doeu." „Maar je gaat toch met me mee terug?" vroeg hij eu er klonk angst in zijn stem. Sabine keek hem aan. „Gerard." zei ze toen vastbesloten, „dring daar op niet zo aan. Als hier alles zo i« als ik het graag heb. kom ik naar Amsterdam of naar Leiden. Ik mag ik kan de mensen, die op mijn vader en mij bouwden, die mei ons men gingen omdat wij de sprong waag den. niet zo maar in de steek laten. Ik weet daarmee de nagedachtenis van mijn vader te eren. De verplicht tingen, die hij op zijn schouders had genomen, ten opzichte van hen, rus ten nu op mij." „Maar ik wil je daarbij tocb hel pen?" „Neen, dat wil je wel, maar dat kim Je niet. Laat dat nu maar aan mij over. Misschien slaag ik." „En hoe lang denk je dan nog hier te blijven?" Dat is iets wat ik op dit ogenblik moeilijk kan zeggen. Misschien heel misschien ben ik eerder klaar dan wij nu denken. Zodra overste Bouquet naar Boston komt. zullen wij met de hulp aan mijn vrienden kunnen be ginnen." „Je ziet toch niet tegen de terug reis op. Sabine?" vroeg Gerard en zijn stem klonk hoopvol, ..heus, er wordt goed voor je gezorgd. Het zal heel anders zlju dan de eerste reis." Wordt vervolgd.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

De Vrije Alkmaarder | 1950 | | pagina 3