OUDERS SS VOOR DEN ZATERDAGAVOND van Dré Tob nooit DE LUCHTROOVERS VAN HOITIKA Mosselen 't HOEKJE I Radioprogramma Amico, Ulvenhcout, 16 Oct. 1941. De blaren vallen. En... ze zijn op 'r schoonst. Ze wemelen deur den amberen Octoberdag lijk gouwen kapellen. De blaren vallen. Bloedrood laten ze los van m'nen achtergevel. Stille vallen ze neer. In kussels langs den muur. Ik raap er een op. Waarom... Ik weet 't nie. Ja, toch! Ik kan er nie van scheien, 't Jaar hangt te sterven, in 'n schoonheid, die 't scheien moeilqk maakt. Zwaar. We naderen Allerzielentij. 't Komt gevaren langs brekende lochten, over 'n èèrde, die zacht van versche graven is. Herfst, Allerzielen, den weemoed krin gelt op, uit 't vergaand gebl&art dood op den natten èèrde. Weer buk ik naar zoo'n vuurrood blaaike. Den wind waait in m'n oogen, 'n traan drupt over m'n hand. Veurbij...! Bevend gonzen de klokkeslagen uit onzen toren; ze zijgen ter èèrde deur den nevel, lijk 'n vlucht moeie veugels. Deus blaaike zal ik bewaren..'k Zal 't leggen in m'n kerkboek. „M'n koffie staat ingschonken!" „Ja, ik kom, Trui!" In den huis hangt den mergenduister van deus tij. 'Nen turf ligt te knappen in de platte- buis. Rossig gloeit 't hartvurmige pookgat deur den duister. Ah, daar zijn de baaskes! 't Doet me deugd Trui en de kleinmannen bij me te hebben. „Ge bent stillekes, Dré I?" ,,'t Is nog zoo vroeg, Dré III." „Vroeg? Dat heb ik oe nog nooit heuren zeggen...!" Maar daar komtiemand over den erf. "k Heur z'n voeten deur de blaren slissen, 'k Heb goesting te roepen „licht oew pooten op!" 't Is Kiske-van-den-Smid. Den postbooi. Brief van ons Wieske. Trui trekt 'n haar speld uit 'r hoofd, rukt den brief open. Ze neemt uit de tafellaai, daar boven haren schoot, den bril; Kïske zoekt naar andere posttukken' veur ons. 'n Krantje, 'n druk werk, 'nen brief „Den Dré van Ulvenhout", 'nen lezer dus, nie veul anders kan Kiske afgeven van den mergen. ,,'t Is hier lekker," zoo excuseert ie z'n eigen. „Ge kunt al best 'n vuurke velen in den huis." Maar Truin leest, leest mee 'n op- loopende, kleur, den brief steeds dichter bij heur oogen houdend. De twee kleinmannen schransen, hebben veur niks anders den tijd, dan zegt Trui veur haar eigen: „m&arr!" Ze lacht efkes: „ochjeetoch!" Ze leest, ze leest, ze vliegt deur de vier volgeschreven kantjes! Kiske... blijft! Gaat kwansuis z'n han den staan wermen boven de plattebuis! „Maar wat is er dan toch mee thuis...?" vraagt Dré III eindelijk, ongeduldig. „Eh..." zegt Trui: „eh... da gaat jouw niks aan!" Meteen ziet ze naar mij. Mee 'n schuin, plazierig oogske. ,,'k Zal 't oe straks wel 'ns zeggen", lacht Trui: „groot nuuws!" En roets, den brief zit in heuren zak, onder den rok. „Dan zal 'k maar 'ns gaan", zegt Kiske. „Verroest, zqde nog nie weg?" vraagt Trui. „Mergen samen!" Kiske-van-den-smid smeert 'm als 'nen weggeschupten kater. Ver- ontwèèrdigd kekt Trui 'm na, langs 't raam. En foetert: „zq 'nen nuuwsgierigen lummel!" Ondertusschen wit nog niemand wat er veur belangrijks in den brief staat. En Drè m zegt: „Opoeke, als ik nie weten mag, wat er bij Vader en Moeder aan de hand is, dan... dan zet ik oe, veur ik wegrij, op oewen kop! Dieën brief zél ik lezen!" Afijn, amico, ik wil jou ook nie langer in onzekerheid laten: ten lange lesten kwam er uit, dat... ons Wieske, na 10 jaren weer veur den kindskurf moest gaan zurgen! Dré III was even stil. Vergat te eten. Staar de mee groote oogen op z'n bord. Dan... dan sloeg ie mee twee vuisten op de tafel, dat heel den ontbijtgerei rinkelde en hij riep: ,,'k Gaai Zaterdagavond naar. Amsterdam! Trui, leg onzen ham gereed! 't Beste is nou veur ons Wieske!" Wat was dat baaske gelukkig. „Eeker, daar vatten wij in stad 'nen boeren jongen op, man!" Den Eeker gichelde, zee: „allee dan maar, Dré!" Na den eten friemelde ik m'n rooie win gerdblad in malkaar. Zóó is 't leven...! Den eenen oogenblik stade te mijmeren bij 't val lend geblaart, den anderen oogenblik vliegt, nuuw, jonk leven om oewen nek! En nou ik zoo wijd ben, nou zal ik 't dan maar zwart op wit zetten, dien ik oe, na zoo- veul jaren, geregeld schrijf. De blaren vallen...! Wemelen, lijk 'nen gou wen regen deur deu buiten van de Zaaimaand. Wemelen, kantelen, flieren lijk schoone vlin ders deur den lichtenden nevel, deur de blaauwe dreven, naar de wachtende èèrdé, waar ze voedsel worden veur 't nuuwe blad, dat over weinige maanden weer, in 't jonge Voorjaar, lijk keersenvlamkes te branden staat op den zonbeschenen tak. Dit is dan mijnen lesten Brabantschen brief in oewen krant, 'n blaaike dat méévalt in den Herfst der Tijen, 'n Blaaike dat lange jaren in de zomerzon te rijpen stond en dat, zoo hoop ik, dienen mag, tot voedsel van den Nuuwen Tijd! Die rap gaat komen in den nuuwen, vredigen glorie van 'n Voorjaar, lijk den Schepper 't veur ons altij ten beste rege- leert. Daaraan heb ik ginnen twijfel. Nóóit gehad! Ik heb alleen verwondering! En wel over de massa menschen, die sjuust nóu, nou 't Ver trouwen op Onzenlievenheer zoo'nen zachten balsum is op schrijnende wonden in 't ziele- ment, dat sjuust nóu dat vertrouwen zoo klein, zoo gansch afwezig is dikkels. Nooit heb ik de menschen gehaat, inteugen- deel! Da's gin trotsigheid, als ik dat zeg, da's ...dankbaarheid. Leven in voortdurenden haat mot wel erg zijn. Nooit heb ik de menschen gehaat, ma&r... vertrouwd heb ik alléén op O.L.H. Vroeger. Nou. En in de toekomst. Mee 'n traan in m'n oog zie ik deus blaaike vallen. Maar in me huist 'nen jongen Dré Hl, die mee beide vuisten op de tafel slaat en in zenuwachtigen, plazierigen haast naar den trein spoeit, mee 'nen zwaren, onbetaalbaren ham onder den erm, om 't nuuwe leven te gaan helpen. Zóó wil God 't van ons. Dèt weet ik zekers, amico! Zoo denkt ook mijnen vriend-ons grijs pas- toorke erover. Keareltje, dat z'nen zwaren bussel van jaren draagt mee meer moed dan mennigten jongen reus, in de kracht van z'n leven! Den Vic! Wat heb ik oe veul over mijnen witten toovenèèr verteld, 't Bosch galmt soms van zijnen zang. Dan heeft ie weer 'nen brief van Hanneke gekregen, mee de leste feiten daarin, over 't kleine Vic-ske. Och, ik zou geren alle figuren van Ulven hout: den Fielp, den Jaan, den Blaauwe, den Joost, Nolleke, Kee-van-de-Gouwen-Koei, tot en met Herman, den gebrilden boxer, tot en met Bles en Blek, ik zou ze geren allen veur 't front roepen veur afscheid. Maar dat kan nie! 'k Zou 'n week te schrij ven hebben. Ge zult er misschient zoo nou en dan nog 'ns van hooren deur... den Radio. In 'n uitvoerige vertelling. De blaren vallen. Dwerlen weg. Naar de èèrde, om te vergaan. En 't doet pijn, ze te zien losgaan van den steel. Tij van weemoed. We gaan den Winter in. Dichter trekt den doom over de velden. Steeds vroeger valt den avond. Ik ga de blinden veur doen Veur 't lest: veul groeten van Trui, Dré III, den Eeker en als zooveul jaren, gin horke min der van oewen t.a.v. DRÊ. Kansen Zij was bezig met het uitzoeken van de bloemen, die ze eenige dagen tevoren op haar verjaardag gekregen had. Wat nog mooi was, kon bljjven staan, wat verwelkt was, moest weg. Een beetje aarzelend keek ze naar een bouquet van verschillende bloemen. „Ook weg maar", besliste ze toen, „die verwelkte rozen zijn zoo'n akelig gezicht." Een kennisje, dat bij haar was, zei: „jam mer, om daar die heele bouquet voor weg te doen, Marga." „Neem dan die verflenste rozen er tus- schen uit." „Dat is zoo'n werk," vond Marga. „Och weineen, dat is zoo gedaan. Laat mjj het maar doen, als het jou te veel moeite is." Nel nam de bloemen allen uit de vaas, legde ze op een courant voor zich, en zocht de verflenste rozen eruit. Toen vulde zq de vaas met schoon water, knipte van de overige bloemen een stukje van de stelen, en rangschikte ze opnieuw. „Kijk nu eens," zei ze voldaan, „toch nog mooi zoo." „Ja, dank je," antwoordde Marga afge trokken. Ze stond bij een plant, die er weinig levensvatbaar meer uitzag. „Die moet maar weg," oordeelde ze, „dat wordt niets meer. Gek. toen ik hem kreeg, was hij zoo mooi." „Je hebt hem ook geen water gegeven," zei Nel, met haar vinger over de kurkdroge aarde wrqvend. „Die plant is misschien nog best op te kweeken." „Neem hem dan maar mee, als jjj er wat voor voelt," zei Marga onverschillig, „ik vergeet die dingen toch, heb er geen geduld voor." 71. Ezeltje-rijden, is an ders leuker, dacht hij en meteen zat hij onver wacht boven op een van de ezels. Die bleef eerst stokstijf staan, van schrik of van kop pigheid. maar zette het onverwacht op een drafje, toen de drijvers aan kwamen loopen, zoodat Piet er weer even vlug achterover af-buitelde. 72. We moeten opschie ten. drommelsche kwa jongen. riep de vliege nier nijdig en zette Piet schrijlings op zijn schouders, zijn beenen stevig vasthoudende. Ziezoo, en nu hou je je koest, begrepen? Ja, Pa, zei Piet en gebruik te de ooren van zijn nieuwe „ezel" om zich aan vast te houden. Nel nam de plant mee naar huis en gaf zich de moeite, onderweg bij een bloemist aan te gaan en te vragen, hoe deze planten soort precies behandeld moest worden. De bloemist zei haar. „Veel water, juf frouw, en veel zon. Maar deze heeft lang droog gestaan, zie ik. Daar kunnen deze planten heelemaal niet tegen. Ik vrees, dat hij te ver heen is. Enfin, u kunt het probee- ren." Nel verzorgde de plant nauwgezet, zette die op een lichte, tochtvrije plaats en gaf eiken dag water. Al na twee dagen hingen de blaadjes minder slap, langzamerhand keerde het bijna verkwijnde leven terug. Toen Marga drie weken later eens bij haar kwam, stond zr in volle fleur. „Kijk," zei Marga, „dat is net zoo'n plant al ik toen gekregen had. Die is zeker dood gegaan?" Nel glimlachte. „Het is dezelfde plant." Zij had haar kans gekregen en was opge leefd. Zooveel is in het leven noodeloos triest omdat wij het geen kans geven. Die hopeloos ongezellige kamer, waarvan wij overtuigd verklaren, „dat er toch niets van te maken is," terwijl wij nog nooit onze vindingrijkheid aanwenden om er iets van te maken. Het dier dat, schuw en onooglijk, overal verdreven werd en dat schuw en onooglyk werd omdat het te lang een voldoende voe ding en vriendelijke -behandeling ontbeerde. De mensch die hard en gesloten werd, doordat veel zorg en verdriet op hem gela den werden, en doordat hij van zijn mede- menschen bitter weinig medeleven onder vond. Haast iedereen ontwijkt hem, omdat h^ bij oppervlakkige kennismaking niets aantrekkelijks heeft. Er is zooveel, zoo ontzaglijk veel in het leven dat vraagt om een kans, dat van VOOR OE (l .- -ÈgA In oorlogstijd We leven in oorlogstijd. D/tt brengt allerlei mr ilqkheden mee; sommige van zeer ernsti- gen aard, andere minder ernstig maar wel lastig. In mijn omgeving is bijvoorbeeld de verlichting een lastig probleem. Aangewezen op petroleum voor verlichting zit er bij de huidige schaarste aan deze brandstof niets anders op dan lang „schemeren" en vroeg naar bed gaan. Zoo geschiedt ook in mijn ge zin. Er zit nu eenmaal niets anders op. Ik zou dit alles niet verteld hebben, als niet toeval ligerwijze mijn vrouw vanavond me de stof leverde voor een Ouderhoekje! De zaak zit zoo Terwijl ik in mijn studeerkamer te peinzen zat over een geschikt onderwerp, hoorde ik dat mijn eega in de huiskamer onze kleine meid, die, nu net als vele kleine kinderen veel van licht houdt en een hekel aan schemeren heeft, wat voorlas uit een sprookjesboek. Ongemerkt trad ik de woonkamer binnen en genoot van een alleraardigst tafereel. Bij het licht van 'n kleine petroleumlamp zag ik moeder gebogen zitten over het sprookjesboek, de kleine meid half op een stoel en half op de tafel en opoe met haar onafscheidelijk breiwerk (je kunt op zoo'n leeftijd blijkbaar in het donker wel breien). Toen Moeder het lezen wilde staken, „zeur de" Opoe (ruim zeventig jaren oud!): „Nog één bladzq, mama!" En de kleine puk viel terstond bij: „Ja, toe Mama." En moeder las weer verder! Een meisje van 15 jaar vertelde mij: „Nu het 's avonds zoo vroeg donker wordt en we spaarzaam moeten zijn met het licht (de bekende en angstaanjagende oploopende meter!!) blijven we 's avonds langen tijd sche meren. Pa leest ons dan wat voor." Dit meisje komt uit een groot gezin en heeft oudere broers en zusters. Ik moest vanavond aan dit gezin denken! Een hee' eenvoudig arbeidersgezin! Maar hoe teekent zoo'n sobere mededeeling ineens de sfeer! We leven in oorlogstijd. De omstandigheden zijn voor ons allen wel heel moeilijk. En toch zijn er die zelfs in tijden van zware beproevingen en druk van het leven iets moois kunnen maken. Mijn vrouw gaf me vanavond het voorbeeld. Het 15-jarige leerlingetje eveneens. Hoe kunnen we vaak, als we maar willen, de sfeer in ons gezin voor onze kinderen on vergetelijk maken. Zoo'n halfuurtje voorlezen of sprookjesver tellen, wat een mooie gelegenheid om het kind voor het slapen gaan tot rust te brengen! En wat zal dit na jaren nog nawerken! Misschien wel tot in volgende geslachten! We kunnen dat nooit voorspellen, doch er zijn er onder ons, die ongetwijfeld nog zullen terugdenken aan hun kinderjaren toen hun moeder of vader voorlas! Dergelijke herinneringen maken ons weer een oogenblik gelukkig en doen ons al het leed en de zorgen van den dag vergeten. Het wordt weer winter. De lange avonden komen. Met licht en vuur zal spaarzaam om gegaan moeten worden. Gelegenheid om bui tenshuis ontspanning te vinden, is er minder dan ooit. Veel zullen we moeten missen, maar als we onder alles onszelf weten te blijven, de toekomst onzer kinderen steeds voor oogen weten te houden, zullen we ook in den ko menden winter middelen vinden om het huise lijk leven te vermooien. Een der middelen daartoe is het voorlezen van boeiende verha len. Eiken avond een gedeelte bijv. van een mooi boek. Dan verlangt het kind weer naar het „vervolg" en ik zag het zelf vanavond vragen de ouderen om „nog één bladzij". Er zqn mooie kinderboeken genoeg. Ik denk aan het altijd mooie boek: „Alleen op de we reld" van H. Malot. Een prachtboek om iede- ren avond uit voor te lezen; Er zijn nog andere. Een boekhandelaar, of anders de bibliothecaresse der plaatselijke leeszaal, zal U gaarne niet raad en daad ter zijde staan! OVEEKA. binnenuit, zij het zonder woorden, schreeuwt om een kans. Houdt uw hart en uw oogen openen geeft die kansén. Het is uw menschenplicht en uw eigen kans op levensvolheid. Dr. Jos de Cock. EEN HEERLIJK VOEDSEL. Nu het mosselen-seizoen spoedig weer begint. Het Voorlichtingsbureau van den Voedings raad deelt het volgende mede: Zoo langzamerhand zijn de mosselen weer verkrijgbaar. Jammer genoeg genieten zij nog niet overal die bekendheid en populari teit, die zij wel verdienen. Mosselen zijn rijk aan kalk-, phosphor- en ijzerzoutcn en vitaminen, stoffen, die ons lichaam niet kan missen. Zij bevatten daar enboven zooveel eiwit, dat een V2 K.G. mos selen (d.i. 100 g. mosselvleesch) gelijk te stel len is met 75 g. rundvleesch, iets wat men in dezen tijd niet vergeten mag. Men staat misschien wat vreemd tegenover een voedingsmiddel dat men niet kent en dat er zoo anders uitziet dan wat men tot nu toe gewend was. Het gebruik van mos selen zal velen echter meevallen, want mos selen zijn geheel als vleesch of in gerechten, die anders grootendeels uit vleesch bestaan te verwerken, hetgeen in eenige recepten zal worden aangetoond. Sommigen "zijn huiverig voor het gebruik van mosselen, omdat zij bang zijn voor ver giftiging. Mosselenvebgiftiging komt vrijwel niet voor, mits men maar geen doode of rauwe mosselen eet. Wel kunnen eenige per sonen niet tegen mosselen. Zij zijn er over gevoelig voor. Deze overgevoeligheid blijkt eerst nadat men eenige malen mosselen heeft gegeten. Daarom is het verstandig in het be gin slechts weinig mosselen te eten en de ge volgen af te wachten. Blijven de gevolgen uit dan kan men ze gewoon eten. Thans volgen eenige recepten: Mosselen schoonmaken. De open mosselen (deze zijn dood) verwij deren, evenals de slijkmosselen, die doordat de schelp met slijk gevuld is, zwaarder aan voelen, dan de andere. De mosselen, die reeds geknipt zijn afgele verd, d.w.z. ontdaan van de trossen, waar mee ze met elkaar verbonden zijn, verder schoonmaken door ze te wasschen, af te bor stelen en ze een poosje in water met zout (30 g. zout op 1 liter water) te leggen, waar door zij schoonspoelen. De ruwe mosselen eerst van elkaar knippen en van dradenbun- dels en verder afval ontdoen., Mosselen koken. 3-K.G. mosselen (600 g. netto), zout, ui, pe- terseli, selderij, thijm. Voor de saus 25 g. bloem of 20 g. aardappelmeel, 3 dl. mossel water, 3 dl. taptemelk, boter, peper, zout, pe terselie. De mosselen opzetten met een bodempje kokend water, zout en kruiden, weer snel aan de kook brengen en met de deksel op de pan koken tot alle schelpen open zijn (ongeveer 15 min.) De mosselen uit de schelpen halen en met de saus bij de aardappelen en groenten (kool, koolraap, bieten, winterpeen, sla) ge ven. Daartoe het mosselwater zeven, de tap temelk toevoegen en het vocht binden met de aangemengde bloem of het aardappel meel. Wat boter toevoegen en de saus op smaak afmaken met wat peper, zout. en fijn gehakte peterselie. Liefhebbers eten de mos selen direct uit de schelp en dopen ze even in een mengseltje van azijn en zout. Stamppot van mosselen met kool. 600 g. gekookte mosselen (3 kg. ruwe mos selen), P/2 kg. aardappelen, 1 kg. eavoye- ZONDAG 10 OCTOBER. Hilversum I. 415,5 m. 8.00 Gewijde muziek (gr. pl.). 8.30 B.N.ONieuwsbs. richten. 8.45 Gramofoonmuziek. 10.00 Gewijde muziefc (gr. pl.). 10.30 Studlodlenst. 12.00 Salonorkest. 12y B.N.O.Nieuws- en economische berichten. 1.00 Neöet- landsch Verbond voor Sibbekunde: Wie en wat waren onze voorouders? 1.15 Philharmonisch kwartet. 2.00 Orgel- concert. 2.20 Ensemble Jonny Kroon. 3.00 RadiotooneeL 3.45 Otto Hendriks en Klaas van Beeck en hun orkesten 5.00 Zondagmiddagcabaret. 5.30 Pianovoordracht. col Sport van den dag. 6.30 Ensemble Bandl Balogh. 7.00 Actueel halluurtje. 7.30 De Ramblers. 8.00 Gramofoon muziek. 8.30 Berichten (Engelsch). 8.45 De Melodisten, solist en dameskoor „Aethercharme". 9.30 Berichten (Engelsch). 9.45 B.N.O.: Nieuwsberichten. 10.0010.16 B.N.O.: Engelsche uitzending: An American sees Holland. Hilversum II. 301,5 m. 8.00 Gramofoonmuziek. 8.30 B.N.O.: Nieuwsberichten. 8.45 Gramofoonmuziek. 10.00 Zondagmorgen zonder zor- gen. 12.00 Causerie „Vrouw helpt vrouw". 12.15 Haagsth vocaal ensemble en gramofoonmuziek. 12.45 B.N.O.: Nieuwsberichten en economische berichten. 1.00 De Rol mancers, soliste en gramofoonmuziek. 1.45 Gramofoon- muziek. 2.00 Boekbespreking. 2.15 Omroepsymphonte-orkest en gramofoonmuziek. 4.00 Causerie „Ons oude steden schoon". 4.15 „Das Wohltemperierte Klavier" van Johann Sebastiaan Bach*, causerie met muzikale illustratie. 5 00 Duitsche taalcursus. 5.25 Gramofoonmuziek. 5.30 B.N.O Sportuitslagen. 5.40 Gramofoonmuziek. 5.45 Voordracht 6.05 Gevarieerd programma. 7.00 Actueel halfuurtje. 7.jq Gramofoonmuziek. 7.45 Reportage. 8.00 John Kristel en zUn orkest en soliste. 8.30 „Het weerspannige bruidspaar" komische opera. 9.45 B.N.O.: Nieuwsberichten. 10.0# B.N.O.: Toelichting op het Weermachtsberlcht. 10.10- 10.15 Gramofoonmuziek. INTERESSANTE GREPEN: Ernstige muziek: Te 18.15 uur Hilversum II, begint een serie belangrijke uitzendingen, waarin Hans BrandU Buys ln een twaalftal voordrachten alle preludia en fugae uit de belde deelen van „Das Wohltemperierie Klavier" van J. Seb. Bach ten gehoore brengen. Ter in. leiding van deze claveclmbel-concerten, die wekeiykj plaats zullen vinden, houdt de speler een inleiding, waar. ln hij de geschiedenis en de bouw van het werk aan de hand van muzikale voorbeelden bespreekt. Te 17.30 uur Hilversum I, kunnen wij George van Renesse beluisteren in een concert voor piano-compoil- ties van Schumann en Fauré. Het eerste deel van het concert van het Omroep Symphonle Orkest o.l.v. Plerre Reinards van 14.1516.00 uur, Hilversum II, heeft els motto: Vrouwenkarakters in de Muziek". Het orkest speelt de Ouverture tot Kleist's Drama „Das Kathchen von Hellbronn" van Hans Pfltzner, de „Gretchen Epl. sode" uit de Paust Symphonle van List. en de dans uit de slotscène uit Richard Strauss" Opera „Salome". De soliste Is de sopraan Ruth Jost Arden, die in het tweeis deel van het concert, dat aan Richard Wagner gewijd is, Isoide' Llebestod uit het muziekdrama „Tristan und' Isolde" zal vertolken. Sport. Van 18.0518.30 uur Hilversum I; ln de uit- zending „Sport van den dag", geeft Ing. van Emmenes een ooggetuige-verslag van ,den ln Rotterdam te spelen wedstrijd „Sparta—Het Gooi". Het gesproken woord: Van 17.45—18.05 uur Hilversum II, houdt Adrlaan van Hees een voordracht over Jan Pieter Heye, een volk dichter uit grootvaders tijd. Reportages. Van 19.45—20.00 uur Hilversum II, wordt de reportage uitgezonden uit de filmstad Babelsberg bil Berlijn. De reporter Wybrands Marcussen voert een aan tal gesprekken met filmsterren in spé. 0.45 Gramofoonmuziek. 6.50 Ochtendgymnastiek. 7 00 Gramofoonmuziek. 7.45 Ochtendgymnastiek. 8.00 B.N.Ó- Nieuwsberichten. 8.15 Gewijde muziek lopn.). 8.30 Gramól foonmuziek. 9.15 Voor de huisvrouw. 9.20 Gramofoonmu. ziek. 10.40 Voordracht. 10.50 Sylvestre-trio. 11.30 Voor dracht. 11.40 Orgelconcert. 12.00 Zang met planobegelel- ding en gramofoonmuziek. 12.40 Almanak. 12.45 BNO- Nieuws- en economische berichten. 1.00 Pianovoordracht en gramofoonmuziek. 1.45 Gramofoonmuziek. 2.15 John Kristel en zijn orkest en soliste. 3.00 Voor de vrouw. 3 45 Gramofoonmuziek. 4.00 Cyclus „Gods leiding". 4.20 Grs- mofoonmuzlek. 4.45 Voor de Jeugd. 5.15 B.N.O.Nieuws- economische en beursberichten. 5.30 Omroeporkest. 6.15 Boerenland in boek en krant. 6.30 De Ramblers. 700 Actueel halfuurtje. 7.30 Orgelconcert en zang. 8.00 Land- ?S?5„Lust^ 830 Berichten Engelsch I. 8.45 De Romancen. 9.30 Berichten (Engelschj. 10.00—10.15 B.N.O.: Engelsche uitzending: Things worth fcnowing about Holland. Hilversum II. 301,5 m. 6.45—8 00 Zie Hilversum I 8.00 B.N.O.: Nieuwsberich- ten. 8.15 Gramofoonmuziek. 10.00 Morgenwijding. 1015 r,ro,m0i00n,muz ek' 10-30 Vi001 en Piano. 11.00 Voordracht ÏH2 Oreeleoncen. 12.00 Otto Hendriks en zijn orkest. j,.: Nieuws- en economische berichten. 1.00 De Meioüisten. solist en gramofoonmuziek. 2.00 Gramofoon- "yy.iS' 36 Voordracht. 4.00 Gerard Lebon en zün orkest 4.45 Gramofoonmuziek. 5.15 B.N.O.: Nieuws-, economJ.' sche- en beursberichten. 5.30 Hnnrlem's Kamermuziek- ensemble. 6.00 Muzikale actualiteiten van de 'week SIS Amusementsorkest en soliste. 7.00 Actueel halfuurtje. 7.30 Planosoll. 7.45 Politiek weekpraatje. 8.00 Resldentie-orkat en gramofoonmuziek. 9.45 B.N.O.: Nieuwsberichten. 1000 Gramofoonmuziek. 10.10—10.15 Avondwijding. INTERESSANTE GREPEN: Ernstige muziek. Het Haarlemsch Kamermuzlek-ensem- ple voert het piano-concert in s g. t. (K.V. 493) van 17"30 uur)- Frits Schuurman i?i»L 20.15—22.00 uur over Hilversum I het Residen tieorkest, dat o.m. als noviteit een werk speelt van de Roemeensche componist: Manuel Polan getiteld: „Poèmes n «"TÜf® O0o weln'8 gespeelde 6e Symphonle ln ?r eLt8 „van Schubert staat op het programma. „J0" de Jelu*d: Plerra Palla en A. D. Hildebrand zot ten hun muzikale vertelling „In de Muizenwereld" voort met het tweede deel van 16.45—17.15 uur over Hilv I vronw: „Van 15.00—15.20 uur,Hilversum I be- nm fruit Mevrouw Prior-Wctbmar verschillende manleren K maaltijd te verwerken. Zij zal o.m. op het Van re6elmat'e fruit gebruik en de groole voedingswaarde van vruchten wijzen. 11 hi«£ÏÏK?k2l W°i°rf: Van 18°0-18.15 uur Hilversum week Bruyel de muzikale actualiteiten van de HET RAADSEL VAN DE WOESTIJN. RIVIEREN. Een van de eigenaardigste geografische verschijnselen vormen de onderaardsche wateren onder woestijngebieden. Ofschoon aan de oppervlakte van woestijnstreken in den regel geen blijvende wateren te vinden zijn, omdat er niet meer water valt dan ver dampt. kunnen toch op groote diepte onder de aardkorst watermassa's worden aange toond. die in een stelsel van communicee- rende spleten, kloven en kanalen onder gronds van plaats tot plaats groote afstan- den afleggen. Dez,e waterwegen in de woes- tijd zijn_ een raadsel, dat alle technische on derzoekingen ten spijt, nog steeds niet is opgelost. Wel kan men in de meeste geval len verklaren, waar het water vandaan komt, omdat het in den regel in de buurt van bergen wordt aangetroffen, vanwaar het naar het dal toevloeit. In de woestijn van Rajpoetana bevinden zich in onderaardsche zandsteenbekkens groote hoeveelheden water, waardoor de wetenschap nog geen afdoende verklaring heeft gevonden. Tegenwoordig neemt "men aan. dat dit water, waarop de woestijnsfe- den van Rajpoetana zijn aangewezen, als een geweldige ondergrondsehe rivier van de verafgelegen Himalaia komt stroomen, doch bewezen is dit nog niet. kooi, witte of roode kool, wat zout, tapte melk en boter of vet. De schoongeboende en in stukken gesne den aardappelen en de fijn geschaafde kool met een bodempje water en zout V2 uur gaar koken. Wat boter of vet toevoegen. De be- standdeelen fijn stampen en de mosselen er door mengen. De stamppot even door en door warm laten worden. Mosselen gehakt, -koekjes. 400 g. mosselen, 50 g brood of 100 g. aard appelen, wat water, zout, peper, gesnipperde ui, fijn gehakte peterselie en wat boter. Het brood weeken in het water en even als de aardappelen fijn maken. De mosselen fijn snijden en vermengen met het brood of de aardappelen en de kruiden. Van het mengsel één groote bal of kleine balletjes of koekjes vormen en deze als ge hakt braden.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Dagblad voor Hollands Noorderkwartier | 1941 | | pagina 6