j „Bewaren en vernieuwen"
Rede van Ir, Massert
Luchtroovers
VAN
H01TIKA
ASP1BIN
Een lange, moeilijke oorlog
RADIOPROGRAMMA
ROSS DANE
De NS.B bestaat tien jaar
Plechtige bijeen
komst in Den Haa
Ir. MUSSERT EN PROF.
GOEDEWAAGEN OVER
DE CULTUUR EN VOLK-
SCHE WAARDEN.
Verwording in kunstuitin
gen, chaos op taalgebied,
vernieling vannatuur
schoon moeten uit zijn.
Ir. MUSSERT.
Zooals wij gisteren reeds in het
kort'mededeelden, hebben Ir. Aius-
cert en Prof. Dr. Goedewaagen ter
gelegenheid van het tienjarig be
staan der N.S.B. in Den Haag be
langrijke redevoeringen gehouden.
Het podium van Pulehri was ge
tooid hiet de oranjewitblauwe vlag
en met de vlag der N.S.B.
De plaatsvervangend leider van
de N.S.B., de heer C. van Geelker
ken, leidde de bijeenkomst en sprak
het welkomstwoord, waarna prof.
Dr. Goedewaagen sprak over „poli
tiek en cultuur".
Spreker ving zijn rede aan met uit
een te zetten, dat de basis van allen
arbeid der overheid ten aanzien
van de cultuur (het woord hier in
den èngeren zin van „volksvoorlich
ting en kunsten" opgevat) ligt in
de idee. dat cultuur een zelfstan
dig werkend orgaan is, een arbeid
van den scheppenden mensch met
eigen karakter en geen aanhang
sel van politiek beheer. Er is wel
een staatspolitie en een rijksbelas
ting, wel een staatsleger en een
rijksbank, maar er is geen staats
cultuur. door ambtenaren gedragen
en geschapen. De cultuur is vrij in
den zin dier vrijheid, die luistert
naar de wetten van het eigen we
zen. het eigen begrip. In dien zin is
cultuur onafleidbaAr, spuverein, in
zichzelf gesloten, een tooverkring,
slechts voor den ingewijde toegan
kelijk.
Op die vrijheid berust de magi
sche wc-king van kunst en volks
voorlichting. die haar roem en ook
hij wijlen haar noodlot is.
Om zich evenwel vrij en naar
eigen wetten te kunnen uitleven
behoeft de cultuur den steun, de
stuwing, en het toezicht van den
staat. Overal, waar het tooneelle-
,ven, het muziekleven, de bouw
kunst in grooten stijl zijn opgeko
men. speurt, men, zij het. ook
slechts middellijk, den krachtigen
arm der overheid als uitvoerder
van een intelligenten staatswil, die
niet alleen administreeren, maar
ook voör de toekomst scheppen en
zich vereeuwigen wil.
De nationaal-socialistische poli
tiek ten- aanzien der cultuur is ge
boren uit, en als de tegenstelling
tot, den liberalen staat. Beide
staatsvormen houden zich steunend
stimuleerend, zuiverend, ordenend,
en controleerend met haar bezig.
Beide trekken haar binnen hun
tooverkring en beinvloeden haar,
hetzij positief, hetzij negatief. Maar
geheel verschillend is de gezichts
hoek, waaruit zij werken.
Zeker: de liberale staat steunt en
stimuleert het tooneel èn het mu
ziekleven. ht museumewzen en de
letterkunde. Maar zijn steun en sti-.
mulans betreffen meer het belang
van de gelukkige individuen en
groepen, die zich in zijn belang
stelling mogen verheugen, dan dat
zij het geheele volk raken. Alles is
mogelijk in de liberale cultuurpoli
tiek en -de jood maakt er handig
gebruik van en weet zich op het
eerste plan te werken en zich als
buitenlandsche genie te laten be-
wierpoken.
De nationaal-socialistische
staat
Terwijl liberalistische cultuurpoli
tiek zich met elementen van alle
stammen en rassen heeft getooid
en overal ter wereld thuis was
(haar „vorm" was die der vorme
loosheid), weet de nationaal-socia
listische cultuurpolitiek in Neder
land zich gebonden en geborgen in
de oerwaarden van het noordras,
den germaanschen stam, het Neder
landsche volk. Zij bevordert en
stuwt dit bewustzijn der bloedge-
meenschappen in volksvoorlichter
en kunstenaar, omdat zij weet, dat
hier de mogelijkheid tot een nieu
wen cultuurstijl is gelegen.
De cultureele doelstelling onzer
cultuurpolitiek kan worden samen
gevat in de woorden: bewaren en
vernieuwen. Niet het behoud van
het verleden alleen, maar ook het
vernieuwen in de richting der toe
komst is volksch streven.
De socialistische kant van volk-
sche cultuurpolitiek betreft de zorg
der overheid voor den cultureelen
werker en voor het publiek.
Beiden hebben in de liberale perio
de niet over teveel belangstelling
te klagen gehad. De liberale staat
gaf steun, maar liet den kunstenaar
verder aan zijn lot over.
Prof. Goedewaagen eindigde zijn
belangwekkende rede met te verkla
ren. dat wij een volk en een tijdvak
ten slotte niet afmeten naar zijn
bureaucratische machine, noch ook
naar de sociale toestanden die zij
voortbrengen, maar naar hun cul
tuur. De nieuwe staat begrijpt dit
beter dan het liberalisme, dat een
staat van kapitalisten was, waarbij
de cultqur den burger amusement
en verstrooiing was. Wij, nationaal-
socialisten, zien cultuur niet als
spel, maar als hoogste levensuiting
van een volk.
VERTROUWEN IN DE SCHEP
PENDE KRACHT VAN ONS VOLK.
Ir. Mussert ving aan met uiteen
te zetten, dat hij nog steeds ver
trouwen heeft 'in de scheppings
kracht van ons volk. Zij is slechts
onderdrukt en geknecht, ontwor
teld en uit elkander geslagen. Dan
is het zeker ook onze taak musea
te bouwen om hetgeen geweest is
van de oudste tijden af te bewaren
en den volke te toonen om er lee
ring uit te trekken, maar daarnaast
de voorwaarden'te scheppen opdat
nieuwe kunst zal opbloeien uit de
oude niet, vergane scheppings
kracht' van het Nederlandsche volk.
Die kunst zal dan de Volksohe
kunst in het Nederland der naaste
toekomst zijn.
Er zijn, aldus spr., in onze ge
schiedenis eigenlijk slechts twee
perioden te onderscheiden, n.1. de
periode van de middeleeuwen in
den meest uitgehreiden zin des
woordts, n.1. v,an 500 tot 1500, en de
tweede periode van 1500 tot heden.
Deze tweede periode loopt nu af en
een derde periode is aanstaande.
Wij aanschouwen de geboorte daar
van.
Van ongeveer 1500 tot iin onze da
gen -is het eigenlijk een tijdperk,
n.1. dat van het losknoopen van den
band die gedurende duizend jaren
de geheele cultuur omwikkeld had:
de christelijke katholieke idée. En
het is tevens het losknoopen van
allerlei vormen van traditie, ge
woonte, recht, staatsorganisatie,
cultuur, enz.
De wetenschap maakt zich los
vap de groote macht der katholie
ke en der hervormde kerk. Denk
hier te lande aan Simon Stevin,
Huygens enz. De kunst wordt in-
divudalistisch en komt daarbij in
de zestiende en de zeventiende
eeuw hier te lande op een zeer hoog
peil, gevoed al6 zij werd door een
krachtige, naar staatkundige en
economische expansie overzee stre
vend en daardoor welvarend volk.
In de achttiende eeuw verloopt zij
in "samenhang met die van geheel
West-Europa in Barok en Rococo.
Het kapitalisme wordt meer en
meer overheerschend en meer en
meer volksuitbuitend van mercan
tiel kapitalisme komt het tot in-
distrieel kapitalisme en tenslotte
tot universeel kapitalisme.
De Fransche revolutie baart Na
poleon en Napoleon draagt het de-
Prof. GOEDEWAAGEN.
mocratische liberalisme over ge
heel Europa.
Wij zullen niet zoo dwaas zijn te
ontkennen, dat ook in de stijllooze
liberale negentiende eeuw groote
kunstenaars hebben geleefd.
De samenhang in haar geheel
echter verwordde meer en mee
tot een stijllooze ongebonden
heid, die tot volkomen wille
keur ontaardde en in belache
lijkheid ten gronde ging door
het gedoe van charlatans en
zielszieken, die de kunst via
kubisme en futurisme de luiers
van het dadaisme ombonden.
In de bouwkunst werden klam
pen van gewapend beton neerge
kwakt zonder eenig besef van lijn
of verhouding. Tomatenkassen wer
den opgestapeld vijf hoog en men
noemde die stapel een beursge-
bouw.De beeldende kunsten fa
briekten wangedrochten. Zelfs wa
ren er uitingen van moderne com
ponisten die niets meer waren dan
op intelleotueele wijze in elkaar ge
schroefde bizarre wanklanken.
Werkelijk groot tooneel werd meer
en meer zeldzaam.
Het is de historische roeping van
het nationaal-socialisme en het fas
cisme om dezen dreigenden onder
gang af te wenden en den grond
slag te leggen voor een nieuwe pe
riode in het leven der Europeesche
volkeren, waarvan niemand kan
zeggen of zij vijf of tien eeuwen zal
duren, maar waarvan wij nu reeds
weten, dat zij het tijdperk zal zijn
van de volksche cultuur.
Het volk moet weer bewust
worden.
Het volk moet zijn gebondenheid
aan zijn ras en aan zijn bodem
weer bewust worden. Het moet zich
op natuurlijke wijze organiseeren,
het moet zijn rechten en zijn plich
ten leeren kennen, het moet in har
monie en eensgezindheid zijn be-
drijfs- en gemeenschapsleven weer
inrichten. Zijn denken en handelen
moeten zich richten naar de wetten
der schepping dan zal ontstaan die
vrijheid in gebondenheid, die noo-
dig is om tot den nieuwen stijl te
geraken, geboren uit de volksziel.
Deze nieuwe stijl der volksche ge
bondenheid zal voor eeuwen richt
snoer zijn voor de cultuur en haar
.tot ongekenden bloei brengen. Wil
het nieuwe tijdperk der volksohe
cultuur aap haar roeping beant
woorden, dan zal het moeten staan
in het teeken van de vrijheid in ge
bondenheid.
Uitvoerig besprak Ir. Mussert ver
volgens de noodzakelijkheid om
oude cultuurgoederen te bewaren.
Het Gooi is voor een belangrijk deel
vernield. De Veluwe is bezig te ver
dwijnen. De plassen worden geëx
ploiteerd door huisjesmelkers in
statie jassen. De oude buitens wor
den afgebrok1 .eld door joodsche be
lastingwetten. Boerderijen worden
gebouwd door stadsarchitecten; mo
lens worden ontdaan van hun wie
ken. Ik weet hoe in de afgeloopen
tientallen jaren door vele hoog
staande, idealistische mannen ge
daan is wat in hun vermogen was
om te redden wat te redden viel.
Als waterstaatsingenieur heb ik
hun zwoegen van nabij gezien en
hen geholpen waar ik kon. Maar
bijna alles stuitte af op het kapita-
listisch-democratische systeem en
DE
115. De vliegenier noem
de een naam, een paar
van de kerels liepen
in de richting der hut
ten en na eenig wach
ten kwam een oude,
dikke man, met twee
ringen door zijn neus en
'n witte jurk aan. lang
zaam aanwaggelen. Dit
iszeker het opper
hoofd? vroeg Piet, die
al genoeg jongensboe
ken gelezen had om
zooiets te vermoeden.
het is nog te verwonderen dat be
houden gebleven is, wat wij nu nog
hebben.
Het wordt een slechte tijd voor
diegenen, die de natuur, het
landschapsschoon willen opof
feren aan winstbejag. Het wordt
een heerlijke tijd voor de vrien
den van onze molens, ons land
schapsschoon, onze grachten,
onze monumenten. Aan hen die
liefde daarvóór hebben, zal het
behoud daarvan worden opge
dragen. Heemschut zal straks
een machtige organisatie zijn
in de Nederlanden. Ieder ge
west, iedere streek, iedere stad
en ieder dorp zal daartoe bij
dragen.
De nienwe spelling.
Fel kantte spr. zich tegen de spél-
lingexperimenten. Het is een onge
hoord schandaal, dat een politieke-
ling, die een Blauwe Maandag de
rol van minister speelde, de macht
had om aan de scholen een nieuwe
spelling voor. te schrijven, die de
volwassenen natuurlijk niet overna
men, zoodat wij er nu twee schrijf
wijzen op na houden. De slordig
heid en gemakzucht waardoor de
Nederlandsche taal mishandeld
wordt, schrëit ten hemel.
Onderwijsinrichtingen kunnen er
van op aan, dat van de lagere
school tot en met de universiteit de
kennis van en de eerbied voor de
Nederlandsche taal een vereischte
zal zijn, waaraan niet te tornen
valt.
In het laatste gedeelte van zijn
rede, dat handelde over den op
bouw van de volksche cültuur waar
schuwde Ir. Mussert voor het staats-
absolutisme, voor het zotte denk
beeld, dat de staat talenten zou
kunnen maken. Het geheele staats
apparaat is niet in staat één genie
voort te brengen, een Rembrandt,
een Vermeer, een Vondel, een Van
Campen.
Beide tabletten dra
gen het »Bayer«-
kruis en beide zijn
ze even goed.
Aspirin-tabletten
hebben steeds dezelfde
goede werking, dezelfde
houdbaarheid. Zonder uit
zondering vallen ze gemak
kelijk uit elkaar. Kortom - ze
hebben alle dezelfde goede
hoedanigheid.
iuxné'üt Auls!
Buisje b 20 tabletten 55 ct.
Zakje b 2 tabletten 7 ct.
De stagt heeft de mogelijkheid
om een cultuurkamer in het leven
te roepen, heeft de mogelijkheid
cultuuitiitingen te bevorderen,
maar ook om bit grenzenlooze ijdel-
heid, domheid en grofheid cultuur-
vernietigend op te treden.
Dezelfde klokken, die nu beieren
boven onze hoofden', zullen eens het
jaar 2000 inluiden. Dan zal er zijn
een nieuw Europa, een veilig, wel
varend, cultureel op ongekende
hoogte staand Europa. Zal er dan
in dat Europa zijn een Neder-
landsch volk? Zal dit volk deel heb
ben aan welvaart en cultuur? Zal
het voorgaan in alle cultureele
uitingen, die voortkomen uit zijn
geaardheid, uit de goede eigen
schappen van hoofd, hart en hand,
die het kenmerkte door de eeuwen
heen?
Een stem in ons zegt: Ja, dat zal
zijn, oude geestkracht zal her
leven, voller dan ooitl Daarvoor
willen tfij dan ook werken, leven
en strijden!
ALLE CONTINENTEN EN
OCEANEN SLAGVELD.
WASHINGTON. 10 Dec. (D.N.B.) -
In een „Praatje aan het haard
vuur", gericht tot het Amerikaan-
sche volk, heeft Roosevelt over het
uitbreken van den oorlog op den
Stillen Oceaan verklaard: „Het zal
niet slechts een lange .oorlog, maar
ook een moeilijke oorlog zijn", waar
op de V. S. moeten rekenen. Alle
continenten en alle oceanen zijn
thans tot slagveld geworden. De V,
S. staan thans eveneens midden in
den oorlog. Iedere man afzonder
lijk, iedere vrouw en ieder kind del*
V. S. moet deelnemen aan de ge
weldigste onderneming'der Am£ri-
kaansche geschiedenis. Het Ameri-
kaansche volk moet gemeenschap
pelijk goede en slechte berichten,
nedei'lagen en overwinningen en de
wisselende krijgskansen dragen.
Tot dusver zijn de berichten alle
slecht. Op Hawaii hebben wij een
ernstigen tegenslag geleden. Over
onze troepen op de -Philippijnen is
een strafgerecht losgebroken. De he-
richten van Guam, Wake en. de
Midway-eilanden zijn nog verward,
maar wij moeten voorbereid zijn-op
het bericht, dat alle drie deze bui
tenposten bezet worden De verlie
zen in deze eerste dagep zullen on-
getvvijfeld omvangrijk zijn. De scha
de is ernstig, maar nog kan nie
mand zeggen ,hoe ernstig."
Roosevelt eischte vervolgens van
het Amerikaansche volk voor de
voering van den oorlog „het dubbe
le of viervoudige aan geld en mate
rialen". Ten slotte verklaarde hij,
dat de successen tegen de V. S. hun
effect ook moesten hebben op de
andere oorlogstooneelen en dat om
gekeerd de Duitsche successen we
derom voor de Japanners een gun
stig effect- moeten hebben.
JAPAN STOND VOOR DE KEUZE»
Verklaring van Japanschen
ambassadeur.
BUENOS AIRES, 10 Dec. (D.l.B.) -
De Japanschë ambassadeur in Ar
gentinië heeft voor de pers een
verklaring afgelegd, waarin hij het
optreden van Japan tegenover de
V. S. uiteenzette. Na een bespre
king van de onderhandelingen tus-
schen Japah en de V. S. en de tegen
Japan gerichte maatregelen der
S. zeidè hij: Japan was derhalve
voor de keuze gesteld de onver
standige eischen van Amerika van
de hand te wijzen of onder verne
derende omstandigheden te blijven
leven. Japan heeft het eerste geko
zen.
Ten slotte verklaarde de ambas
sadeur, dat Japan geenerlei heersch
zuchtige plannen heeft ten aanzien
van de Amerikaansche landen. Hij
gaf uitdrukking aan de hoop, dat
de langdurige goede betrekkingen
met Argentinië en de overige Zuid-
Amerikaansche landen niet vertroe
beld zouden worden.
ITALIAANSCHE VERLIESLLJST.
ROME, 10 Dec. (D.N.B.) Het
hoofdkwartier van de Italiaansche
weermacht maakt bekend: De Ita
liaansche weermacht heeft in* de
maand November de volgende ver
liezen geleden, waarbij de nageko
men verliezen der voorafgaande
maanden zijn opgenomen: Leger en
militie: No o r d-'A f ri k a: 345 ge
sneuvelden, 254 gewonden, 273 ver
misten; Oost front: 160 dooden,
379 gew., 27 verm.; Grieksch-
Albaansch en Alhaansch-
Z u i d-S s 1 a v i s c h front: 215
dooden, of aan verwondingen overr
leden, 178 gew.
Marine: 89 dooden, 251 gew., 539
verm. Luchtwapen: 57 gesn.,62 gew.,
58 verm.
VRIJDAG 12 DECEMBER.
Hilversum 1. 415,5 np.
7.16 Gramofoonmuaiek. 7.45 Ochtendgym
nastiek. 7.55 Gramofoonmuaiek. 8.00 B.N.O.:
Nieuwsberichten. 8.16 Gramofoonmuaiek. 8.85
Ochtendgymnastiek. 9.45 Gramofoonmuaiek.
9.15 Voor de hulsvrouw. 9.30 Gramofoonmu
aiek. 11.00 Voor de kleuters. 11.20 Gramofoon-
muziek. 12.00 Molto Cantabile. 12.40 Almanak.
12.45 B.N.O.: Nieuws- en economische berich
ten. 13.00 Melodlsten en solisten en gramo
foonmuaiek. 14.00 Haarlemsche Orkestvereni
ging en soliste, en gramofoonmuaiek. 16.00
.Bijbellezing, ie.20 Zang met pianobegeleiding.
10.45 Gramofoonmuaiek. 17.15 B.N.O.: Nieuws-,
economische- en beursberichten. 17.30 Voor de
Jeugd. 17.46 Viool en piano. 18.10 Sportwetens-
waardigheden. 18.30 Orgelconcert en zang.
19.00 Actueel halfuur. 19.30 Radlotooneel.
(Vanaf 20.15 alleen voor de Radio-Centrales
die beschikken over een lijnverbinding met de
studio). 20.16 Gramofoonmuaiek. 20.45 Óau-
serle Kerstviering zooals wy dis niet kennen.
21.00 Klaas van Beeck en «Un orkest. 21.30
Gramofoonmuaiek. 21.45 B.N.O.: Nieuwsbe
richten. 22.00 B.N.O.: Engelsche ultaendlng:
Economie news from Holland, of gramofoon
muaiek. 32.1524.00 Gramofoonmuaiek.
Hilversum H. 801,5 in.
7.158.45 Zie Hilversum I. 8.45 Gramofoon
muaiek., 10.00 Morgenwijding. 10.15 Gramo
foonmuaiek. 10.40 Causerie: Praneker. 11.00
Cello met pianobegeleiding. 11.25 Gramofoon-
muziek. 12.00 Ensemble Lajos Veres. 12.45
B.N.O.: Nieuws- en economische berichten.
13.06 Gevarieerd middagprogramma. 16.00 Voor
de vrouw. 15.45 Otto Hendriks en aiJn orkest.
17.15 B.N.O.: Nieuws-, economische- en beurs
berichten. 17.30 Omroeporkest, zang met or
gelbegeleiding. 18.80 Causerie: Utrechts taak
in verleden en heden. 18.45 Gramofoonmuaiek.
119.00 Actueel halfuur. 19.30 Romancers en
soliste. 19.45 Reportage. 30.00 Romancer en
soliste. (Vanaf 20.15 alleen voor de Radio-Cen
trales die beschikken over een lijnverbinding
met de studio). 20.15 Zang en plano. 21.00
Causerie over het werk van Dr. Jac. F. ThiJs-
se. 21.15 Zang en plano. 21.45 B.N.O.: Nieuws-'
berichten. 22.00 Gramofoonmuaiek. 32.10—22.15
Avondwijding.
Hoofdredacteur: J. Keesman,
Schagen. - Wnd. Hoofdred.:
A. R, Jonker, Buiten- en Bin
nenland, Schagen. - Fred.
Groot, Schagen, Alg. reportage,
Streeknieuws en Kunst. A. C.
van Kampen. Rayon-redacteur.
Den Helder.
FEUILLETON
door
AKSEL SANDEMOSE
53.
Hm, tjahoeveel?
Zooveel je wilt, Pedersen.
Hè, hè, wat geef jij zelf?
Dat kun jij beslissen.
Hè, hè...
Pedersen ^;at er mee in. Frederik nam het
woord:
Wat bedoel je daarmee, Ross?
Ik bedoe' dat, als men er mij niet bij wil
hebben, dat niet hindert, dan moeten jullie
me alleen toestaan, één dollar te geven. Maar
mag ik de kosten helpen dragen, dan geef ik
drie duizend.
Wat zeggen de anderen?
Ja, zie je, dat hebben we nog niet uit-
oKnaakt; eerst moeten we van jou antwooid
hebben.
Dat beteekent dus dat, als vrij zeggen,
dat je meedoet, je drie duizend betaalt?
Ross vertrok z'n gezicht niet.
Doen jullie mede? vroeg hij.
Ja, antwoordde Frederik. en wij wil
len evenals de anderen! dat jij ook zult
meedoen.
Nu lachte Ross.
Wel verduiveld, daar ben Ik leelijk in-
geloopen. Een beroerde geschiedenis! Ineens
zoo maar drie duizend dollar lichter... hoe
veel geven jullie?
Hè, hè... zei Pedersen.
Is dat alles? -riroeg Ross ernstig.
Allen lachten.
Wel... ongerust keek Pedersen rond,
we konden er eens over praten...
O, daar behoeven we niet over te pra
ten, kwam Frederik. Zijn stem klonk hard en
snijdend. Wij geven hetzelfde als Ross Dane.
En dan zal er hierna vrede zijn in Beaver
Coulee!
Het was doodstil geworden JDe oude Pe
dersen wankelde. Dat-te ...di... e... hè... e...
Het was, of ei' een groot brok uit z'n
lichaam gesneden werd. Het voelde zoo
vreemd en licht. Hij huilde zonder tranen.
Dat was dan toch een vervloekte geschie
denis met die zoons van hem..,
Frederik vervolgde:
Je weet, Ross Dane, zulke dingen zijn
moeilijk. Maar ik zeg nog eens; Laten we
vrede hebben. Ik zaï nooit van je gaan hou
den, Ross Dane; ik vind, dat je een kaffer
bent en een hond en een bandiet. Maar iaten
we den vrede bewaren. Als ik hem verbreek,
zal ik er nog drie duizend bij leggen...
Top! Ik van mijn kant net zoo.
Ross boog zich voofover en gaf Frederik
de hand. Eindelijk herstelde Pedersen zich.
Drie duizend dollar! Maar daardoor word je
dan ook de gelijke van Ross Dane.
Ross grinnikte. Frederik, geldt onze wed
denschap pok voor Je vader?
Wel, wel, beste Ross, het Is een mooi
ding, dat er eindelijk weer vrede zal rijn tus-
schen ons, mannen van de oude garde. Zeg,
Frederik, weet je nog van toen de prairie
afbrandde daar in Saskatchewan, tervyijl wij
in een modderpoel zaten, bovenop Jansen?
Hè, hè, die Jensen! En om iets te hebben
om in te wonen, hielpen we mekaar houten
hokken timmeren, waar de menschen tegen
woordig om lachen, nu alles geschaafd moet
zijn en geploegd en waterdicht; toen, in dien
tijd, was Ross Dane potverdorie „keizer" van
Beaver Coulee; nu is-ie enkel „koning", hè,
hè. Toen konden we in holen wonen als de
coyottes op de prairie, zonder brood en koffie
of andere drinkbare spullen; en sterke ma
gen dat we hadden, nou! En Ross haalde zich
een vrouw, en ze wilde FJodor neerschieten
en kreeg drielingen, ja, zoo ging het in
die dagen, toen ik en Ross en Jensen in het
zonnige Alberto kwamen. Och, och, die Jen-
sen.D'r zat verdikkeme niet veèl fut in dien
kerel!
Pedersen drukte de hand tegen de zijde.
Het was nog altijd een raar gevoel na die
amputatie van drie duizend dollar. Die Fre-_
derik, zoo'n verduivelde stommeling. Duizend,
stel je voor, duizend was mooi geweest. Zelf
had-ie eerst gedacht vijftig, maar er toen
vijf en dertig van gemaakt. Dat was royaal
genoeg. Vijf en dertig, klonk lang niet
kwaad. Maar nu waren ze een heel eind op
geschoten...
Daarop reed de heele bende naar Ross
Dane, om den goeden afloop te vieren.
Ross scheerde zich en gaf zich een paar
flinke japen. Eva hijgde: haar cornet moest
nog wat vaster geregen, fijn zou het wezen.
Ross keelt naar Eva's haaf; dat was grijs...
en z'n eigen... hij zag in den spieife* Veel
was et niet mere over. Dat was de eerste keer,
dat Ross Dane aan z'n haren dacht, zonder
dat Iemand eraan trok.
Weer moest hij naar de kerk zien. O Eva,
Eya, kijk nou toch es, ieder aan /een kant
wapperen ze van den toren, is het niet prach
tig, Eva... de Dannebrog en de Union Jack!
Bij de kerk, tusschen de Dannebrog en de
Ons nieuwe feuilleton
Morgen beginnen we een
nieuw feuil.eton, geheel an
ders dan het voorgaande. In
dit verhaal van Hans Hirt-
hammer /indt men romantiek
en avontuur bijeen. Het leven
van Dr. Burmesters is een
hard leven, een leven van mis
kenning en tegenslagen, maar
ook van onversaagden strijd,
die tenslotte tot de overwin
ning voert.
Wij t ijfelen er niet aan of
dit eenvoudig geschreven ver
haal zal onze lezers tot het eind
boeien.
Jnion Jack, eindigt de sage van Ross Dane,
len Deenschen pionier van Alberta.