j „Bewaren en vernieuwen" Rede van Ir, Massert Luchtroovers VAN H01TIKA ASP1BIN Een lange, moeilijke oorlog RADIOPROGRAMMA ROSS DANE De NS.B bestaat tien jaar Plechtige bijeen komst in Den Haa Ir. MUSSERT EN PROF. GOEDEWAAGEN OVER DE CULTUUR EN VOLK- SCHE WAARDEN. Verwording in kunstuitin gen, chaos op taalgebied, vernieling vannatuur schoon moeten uit zijn. Ir. MUSSERT. Zooals wij gisteren reeds in het kort'mededeelden, hebben Ir. Aius- cert en Prof. Dr. Goedewaagen ter gelegenheid van het tienjarig be staan der N.S.B. in Den Haag be langrijke redevoeringen gehouden. Het podium van Pulehri was ge tooid hiet de oranjewitblauwe vlag en met de vlag der N.S.B. De plaatsvervangend leider van de N.S.B., de heer C. van Geelker ken, leidde de bijeenkomst en sprak het welkomstwoord, waarna prof. Dr. Goedewaagen sprak over „poli tiek en cultuur". Spreker ving zijn rede aan met uit een te zetten, dat de basis van allen arbeid der overheid ten aanzien van de cultuur (het woord hier in den èngeren zin van „volksvoorlich ting en kunsten" opgevat) ligt in de idee. dat cultuur een zelfstan dig werkend orgaan is, een arbeid van den scheppenden mensch met eigen karakter en geen aanhang sel van politiek beheer. Er is wel een staatspolitie en een rijksbelas ting, wel een staatsleger en een rijksbank, maar er is geen staats cultuur. door ambtenaren gedragen en geschapen. De cultuur is vrij in den zin dier vrijheid, die luistert naar de wetten van het eigen we zen. het eigen begrip. In dien zin is cultuur onafleidbaAr, spuverein, in zichzelf gesloten, een tooverkring, slechts voor den ingewijde toegan kelijk. Op die vrijheid berust de magi sche wc-king van kunst en volks voorlichting. die haar roem en ook hij wijlen haar noodlot is. Om zich evenwel vrij en naar eigen wetten te kunnen uitleven behoeft de cultuur den steun, de stuwing, en het toezicht van den staat. Overal, waar het tooneelle- ,ven, het muziekleven, de bouw kunst in grooten stijl zijn opgeko men. speurt, men, zij het. ook slechts middellijk, den krachtigen arm der overheid als uitvoerder van een intelligenten staatswil, die niet alleen administreeren, maar ook voör de toekomst scheppen en zich vereeuwigen wil. De nationaal-socialistische poli tiek ten- aanzien der cultuur is ge boren uit, en als de tegenstelling tot, den liberalen staat. Beide staatsvormen houden zich steunend stimuleerend, zuiverend, ordenend, en controleerend met haar bezig. Beide trekken haar binnen hun tooverkring en beinvloeden haar, hetzij positief, hetzij negatief. Maar geheel verschillend is de gezichts hoek, waaruit zij werken. Zeker: de liberale staat steunt en stimuleert het tooneel èn het mu ziekleven. ht museumewzen en de letterkunde. Maar zijn steun en sti-. mulans betreffen meer het belang van de gelukkige individuen en groepen, die zich in zijn belang stelling mogen verheugen, dan dat zij het geheele volk raken. Alles is mogelijk in de liberale cultuurpoli tiek en -de jood maakt er handig gebruik van en weet zich op het eerste plan te werken en zich als buitenlandsche genie te laten be- wierpoken. De nationaal-socialistische staat Terwijl liberalistische cultuurpoli tiek zich met elementen van alle stammen en rassen heeft getooid en overal ter wereld thuis was (haar „vorm" was die der vorme loosheid), weet de nationaal-socia listische cultuurpolitiek in Neder land zich gebonden en geborgen in de oerwaarden van het noordras, den germaanschen stam, het Neder landsche volk. Zij bevordert en stuwt dit bewustzijn der bloedge- meenschappen in volksvoorlichter en kunstenaar, omdat zij weet, dat hier de mogelijkheid tot een nieu wen cultuurstijl is gelegen. De cultureele doelstelling onzer cultuurpolitiek kan worden samen gevat in de woorden: bewaren en vernieuwen. Niet het behoud van het verleden alleen, maar ook het vernieuwen in de richting der toe komst is volksch streven. De socialistische kant van volk- sche cultuurpolitiek betreft de zorg der overheid voor den cultureelen werker en voor het publiek. Beiden hebben in de liberale perio de niet over teveel belangstelling te klagen gehad. De liberale staat gaf steun, maar liet den kunstenaar verder aan zijn lot over. Prof. Goedewaagen eindigde zijn belangwekkende rede met te verkla ren. dat wij een volk en een tijdvak ten slotte niet afmeten naar zijn bureaucratische machine, noch ook naar de sociale toestanden die zij voortbrengen, maar naar hun cul tuur. De nieuwe staat begrijpt dit beter dan het liberalisme, dat een staat van kapitalisten was, waarbij de cultqur den burger amusement en verstrooiing was. Wij, nationaal- socialisten, zien cultuur niet als spel, maar als hoogste levensuiting van een volk. VERTROUWEN IN DE SCHEP PENDE KRACHT VAN ONS VOLK. Ir. Mussert ving aan met uiteen te zetten, dat hij nog steeds ver trouwen heeft 'in de scheppings kracht van ons volk. Zij is slechts onderdrukt en geknecht, ontwor teld en uit elkander geslagen. Dan is het zeker ook onze taak musea te bouwen om hetgeen geweest is van de oudste tijden af te bewaren en den volke te toonen om er lee ring uit te trekken, maar daarnaast de voorwaarden'te scheppen opdat nieuwe kunst zal opbloeien uit de oude niet, vergane scheppings kracht' van het Nederlandsche volk. Die kunst zal dan de Volksohe kunst in het Nederland der naaste toekomst zijn. Er zijn, aldus spr., in onze ge schiedenis eigenlijk slechts twee perioden te onderscheiden, n.1. de periode van de middeleeuwen in den meest uitgehreiden zin des woordts, n.1. v,an 500 tot 1500, en de tweede periode van 1500 tot heden. Deze tweede periode loopt nu af en een derde periode is aanstaande. Wij aanschouwen de geboorte daar van. Van ongeveer 1500 tot iin onze da gen -is het eigenlijk een tijdperk, n.1. dat van het losknoopen van den band die gedurende duizend jaren de geheele cultuur omwikkeld had: de christelijke katholieke idée. En het is tevens het losknoopen van allerlei vormen van traditie, ge woonte, recht, staatsorganisatie, cultuur, enz. De wetenschap maakt zich los vap de groote macht der katholie ke en der hervormde kerk. Denk hier te lande aan Simon Stevin, Huygens enz. De kunst wordt in- divudalistisch en komt daarbij in de zestiende en de zeventiende eeuw hier te lande op een zeer hoog peil, gevoed al6 zij werd door een krachtige, naar staatkundige en economische expansie overzee stre vend en daardoor welvarend volk. In de achttiende eeuw verloopt zij in "samenhang met die van geheel West-Europa in Barok en Rococo. Het kapitalisme wordt meer en meer overheerschend en meer en meer volksuitbuitend van mercan tiel kapitalisme komt het tot in- distrieel kapitalisme en tenslotte tot universeel kapitalisme. De Fransche revolutie baart Na poleon en Napoleon draagt het de- Prof. GOEDEWAAGEN. mocratische liberalisme over ge heel Europa. Wij zullen niet zoo dwaas zijn te ontkennen, dat ook in de stijllooze liberale negentiende eeuw groote kunstenaars hebben geleefd. De samenhang in haar geheel echter verwordde meer en mee tot een stijllooze ongebonden heid, die tot volkomen wille keur ontaardde en in belache lijkheid ten gronde ging door het gedoe van charlatans en zielszieken, die de kunst via kubisme en futurisme de luiers van het dadaisme ombonden. In de bouwkunst werden klam pen van gewapend beton neerge kwakt zonder eenig besef van lijn of verhouding. Tomatenkassen wer den opgestapeld vijf hoog en men noemde die stapel een beursge- bouw.De beeldende kunsten fa briekten wangedrochten. Zelfs wa ren er uitingen van moderne com ponisten die niets meer waren dan op intelleotueele wijze in elkaar ge schroefde bizarre wanklanken. Werkelijk groot tooneel werd meer en meer zeldzaam. Het is de historische roeping van het nationaal-socialisme en het fas cisme om dezen dreigenden onder gang af te wenden en den grond slag te leggen voor een nieuwe pe riode in het leven der Europeesche volkeren, waarvan niemand kan zeggen of zij vijf of tien eeuwen zal duren, maar waarvan wij nu reeds weten, dat zij het tijdperk zal zijn van de volksche cultuur. Het volk moet weer bewust worden. Het volk moet zijn gebondenheid aan zijn ras en aan zijn bodem weer bewust worden. Het moet zich op natuurlijke wijze organiseeren, het moet zijn rechten en zijn plich ten leeren kennen, het moet in har monie en eensgezindheid zijn be- drijfs- en gemeenschapsleven weer inrichten. Zijn denken en handelen moeten zich richten naar de wetten der schepping dan zal ontstaan die vrijheid in gebondenheid, die noo- dig is om tot den nieuwen stijl te geraken, geboren uit de volksziel. Deze nieuwe stijl der volksche ge bondenheid zal voor eeuwen richt snoer zijn voor de cultuur en haar .tot ongekenden bloei brengen. Wil het nieuwe tijdperk der volksohe cultuur aap haar roeping beant woorden, dan zal het moeten staan in het teeken van de vrijheid in ge bondenheid. Uitvoerig besprak Ir. Mussert ver volgens de noodzakelijkheid om oude cultuurgoederen te bewaren. Het Gooi is voor een belangrijk deel vernield. De Veluwe is bezig te ver dwijnen. De plassen worden geëx ploiteerd door huisjesmelkers in statie jassen. De oude buitens wor den afgebrok1 .eld door joodsche be lastingwetten. Boerderijen worden gebouwd door stadsarchitecten; mo lens worden ontdaan van hun wie ken. Ik weet hoe in de afgeloopen tientallen jaren door vele hoog staande, idealistische mannen ge daan is wat in hun vermogen was om te redden wat te redden viel. Als waterstaatsingenieur heb ik hun zwoegen van nabij gezien en hen geholpen waar ik kon. Maar bijna alles stuitte af op het kapita- listisch-democratische systeem en DE 115. De vliegenier noem de een naam, een paar van de kerels liepen in de richting der hut ten en na eenig wach ten kwam een oude, dikke man, met twee ringen door zijn neus en 'n witte jurk aan. lang zaam aanwaggelen. Dit iszeker het opper hoofd? vroeg Piet, die al genoeg jongensboe ken gelezen had om zooiets te vermoeden. het is nog te verwonderen dat be houden gebleven is, wat wij nu nog hebben. Het wordt een slechte tijd voor diegenen, die de natuur, het landschapsschoon willen opof feren aan winstbejag. Het wordt een heerlijke tijd voor de vrien den van onze molens, ons land schapsschoon, onze grachten, onze monumenten. Aan hen die liefde daarvóór hebben, zal het behoud daarvan worden opge dragen. Heemschut zal straks een machtige organisatie zijn in de Nederlanden. Ieder ge west, iedere streek, iedere stad en ieder dorp zal daartoe bij dragen. De nienwe spelling. Fel kantte spr. zich tegen de spél- lingexperimenten. Het is een onge hoord schandaal, dat een politieke- ling, die een Blauwe Maandag de rol van minister speelde, de macht had om aan de scholen een nieuwe spelling voor. te schrijven, die de volwassenen natuurlijk niet overna men, zoodat wij er nu twee schrijf wijzen op na houden. De slordig heid en gemakzucht waardoor de Nederlandsche taal mishandeld wordt, schrëit ten hemel. Onderwijsinrichtingen kunnen er van op aan, dat van de lagere school tot en met de universiteit de kennis van en de eerbied voor de Nederlandsche taal een vereischte zal zijn, waaraan niet te tornen valt. In het laatste gedeelte van zijn rede, dat handelde over den op bouw van de volksche cültuur waar schuwde Ir. Mussert voor het staats- absolutisme, voor het zotte denk beeld, dat de staat talenten zou kunnen maken. Het geheele staats apparaat is niet in staat één genie voort te brengen, een Rembrandt, een Vermeer, een Vondel, een Van Campen. Beide tabletten dra gen het »Bayer«- kruis en beide zijn ze even goed. Aspirin-tabletten hebben steeds dezelfde goede werking, dezelfde houdbaarheid. Zonder uit zondering vallen ze gemak kelijk uit elkaar. Kortom - ze hebben alle dezelfde goede hoedanigheid. iuxné'üt Auls! Buisje b 20 tabletten 55 ct. Zakje b 2 tabletten 7 ct. De stagt heeft de mogelijkheid om een cultuurkamer in het leven te roepen, heeft de mogelijkheid cultuuitiitingen te bevorderen, maar ook om bit grenzenlooze ijdel- heid, domheid en grofheid cultuur- vernietigend op te treden. Dezelfde klokken, die nu beieren boven onze hoofden', zullen eens het jaar 2000 inluiden. Dan zal er zijn een nieuw Europa, een veilig, wel varend, cultureel op ongekende hoogte staand Europa. Zal er dan in dat Europa zijn een Neder- landsch volk? Zal dit volk deel heb ben aan welvaart en cultuur? Zal het voorgaan in alle cultureele uitingen, die voortkomen uit zijn geaardheid, uit de goede eigen schappen van hoofd, hart en hand, die het kenmerkte door de eeuwen heen? Een stem in ons zegt: Ja, dat zal zijn, oude geestkracht zal her leven, voller dan ooitl Daarvoor willen tfij dan ook werken, leven en strijden! ALLE CONTINENTEN EN OCEANEN SLAGVELD. WASHINGTON. 10 Dec. (D.N.B.) - In een „Praatje aan het haard vuur", gericht tot het Amerikaan- sche volk, heeft Roosevelt over het uitbreken van den oorlog op den Stillen Oceaan verklaard: „Het zal niet slechts een lange .oorlog, maar ook een moeilijke oorlog zijn", waar op de V. S. moeten rekenen. Alle continenten en alle oceanen zijn thans tot slagveld geworden. De V, S. staan thans eveneens midden in den oorlog. Iedere man afzonder lijk, iedere vrouw en ieder kind del* V. S. moet deelnemen aan de ge weldigste onderneming'der Am£ri- kaansche geschiedenis. Het Ameri- kaansche volk moet gemeenschap pelijk goede en slechte berichten, nedei'lagen en overwinningen en de wisselende krijgskansen dragen. Tot dusver zijn de berichten alle slecht. Op Hawaii hebben wij een ernstigen tegenslag geleden. Over onze troepen op de -Philippijnen is een strafgerecht losgebroken. De he- richten van Guam, Wake en. de Midway-eilanden zijn nog verward, maar wij moeten voorbereid zijn-op het bericht, dat alle drie deze bui tenposten bezet worden De verlie zen in deze eerste dagep zullen on- getvvijfeld omvangrijk zijn. De scha de is ernstig, maar nog kan nie mand zeggen ,hoe ernstig." Roosevelt eischte vervolgens van het Amerikaansche volk voor de voering van den oorlog „het dubbe le of viervoudige aan geld en mate rialen". Ten slotte verklaarde hij, dat de successen tegen de V. S. hun effect ook moesten hebben op de andere oorlogstooneelen en dat om gekeerd de Duitsche successen we derom voor de Japanners een gun stig effect- moeten hebben. JAPAN STOND VOOR DE KEUZE» Verklaring van Japanschen ambassadeur. BUENOS AIRES, 10 Dec. (D.l.B.) - De Japanschë ambassadeur in Ar gentinië heeft voor de pers een verklaring afgelegd, waarin hij het optreden van Japan tegenover de V. S. uiteenzette. Na een bespre king van de onderhandelingen tus- schen Japah en de V. S. en de tegen Japan gerichte maatregelen der S. zeidè hij: Japan was derhalve voor de keuze gesteld de onver standige eischen van Amerika van de hand te wijzen of onder verne derende omstandigheden te blijven leven. Japan heeft het eerste geko zen. Ten slotte verklaarde de ambas sadeur, dat Japan geenerlei heersch zuchtige plannen heeft ten aanzien van de Amerikaansche landen. Hij gaf uitdrukking aan de hoop, dat de langdurige goede betrekkingen met Argentinië en de overige Zuid- Amerikaansche landen niet vertroe beld zouden worden. ITALIAANSCHE VERLIESLLJST. ROME, 10 Dec. (D.N.B.) Het hoofdkwartier van de Italiaansche weermacht maakt bekend: De Ita liaansche weermacht heeft in* de maand November de volgende ver liezen geleden, waarbij de nageko men verliezen der voorafgaande maanden zijn opgenomen: Leger en militie: No o r d-'A f ri k a: 345 ge sneuvelden, 254 gewonden, 273 ver misten; Oost front: 160 dooden, 379 gew., 27 verm.; Grieksch- Albaansch en Alhaansch- Z u i d-S s 1 a v i s c h front: 215 dooden, of aan verwondingen overr leden, 178 gew. Marine: 89 dooden, 251 gew., 539 verm. Luchtwapen: 57 gesn.,62 gew., 58 verm. VRIJDAG 12 DECEMBER. Hilversum 1. 415,5 np. 7.16 Gramofoonmuaiek. 7.45 Ochtendgym nastiek. 7.55 Gramofoonmuaiek. 8.00 B.N.O.: Nieuwsberichten. 8.16 Gramofoonmuaiek. 8.85 Ochtendgymnastiek. 9.45 Gramofoonmuaiek. 9.15 Voor de hulsvrouw. 9.30 Gramofoonmu aiek. 11.00 Voor de kleuters. 11.20 Gramofoon- muziek. 12.00 Molto Cantabile. 12.40 Almanak. 12.45 B.N.O.: Nieuws- en economische berich ten. 13.00 Melodlsten en solisten en gramo foonmuaiek. 14.00 Haarlemsche Orkestvereni ging en soliste, en gramofoonmuaiek. 16.00 .Bijbellezing, ie.20 Zang met pianobegeleiding. 10.45 Gramofoonmuaiek. 17.15 B.N.O.: Nieuws-, economische- en beursberichten. 17.30 Voor de Jeugd. 17.46 Viool en piano. 18.10 Sportwetens- waardigheden. 18.30 Orgelconcert en zang. 19.00 Actueel halfuur. 19.30 Radlotooneel. (Vanaf 20.15 alleen voor de Radio-Centrales die beschikken over een lijnverbinding met de studio). 20.16 Gramofoonmuaiek. 20.45 Óau- serle Kerstviering zooals wy dis niet kennen. 21.00 Klaas van Beeck en «Un orkest. 21.30 Gramofoonmuaiek. 21.45 B.N.O.: Nieuwsbe richten. 22.00 B.N.O.: Engelsche ultaendlng: Economie news from Holland, of gramofoon muaiek. 32.1524.00 Gramofoonmuaiek. Hilversum H. 801,5 in. 7.158.45 Zie Hilversum I. 8.45 Gramofoon muaiek., 10.00 Morgenwijding. 10.15 Gramo foonmuaiek. 10.40 Causerie: Praneker. 11.00 Cello met pianobegeleiding. 11.25 Gramofoon- muziek. 12.00 Ensemble Lajos Veres. 12.45 B.N.O.: Nieuws- en economische berichten. 13.06 Gevarieerd middagprogramma. 16.00 Voor de vrouw. 15.45 Otto Hendriks en aiJn orkest. 17.15 B.N.O.: Nieuws-, economische- en beurs berichten. 17.30 Omroeporkest, zang met or gelbegeleiding. 18.80 Causerie: Utrechts taak in verleden en heden. 18.45 Gramofoonmuaiek. 119.00 Actueel halfuur. 19.30 Romancers en soliste. 19.45 Reportage. 30.00 Romancer en soliste. (Vanaf 20.15 alleen voor de Radio-Cen trales die beschikken over een lijnverbinding met de studio). 20.15 Zang en plano. 21.00 Causerie over het werk van Dr. Jac. F. ThiJs- se. 21.15 Zang en plano. 21.45 B.N.O.: Nieuws-' berichten. 22.00 Gramofoonmuaiek. 32.10—22.15 Avondwijding. Hoofdredacteur: J. Keesman, Schagen. - Wnd. Hoofdred.: A. R, Jonker, Buiten- en Bin nenland, Schagen. - Fred. Groot, Schagen, Alg. reportage, Streeknieuws en Kunst. A. C. van Kampen. Rayon-redacteur. Den Helder. FEUILLETON door AKSEL SANDEMOSE 53. Hm, tjahoeveel? Zooveel je wilt, Pedersen. Hè, hè, wat geef jij zelf? Dat kun jij beslissen. Hè, hè... Pedersen ^;at er mee in. Frederik nam het woord: Wat bedoel je daarmee, Ross? Ik bedoe' dat, als men er mij niet bij wil hebben, dat niet hindert, dan moeten jullie me alleen toestaan, één dollar te geven. Maar mag ik de kosten helpen dragen, dan geef ik drie duizend. Wat zeggen de anderen? Ja, zie je, dat hebben we nog niet uit- oKnaakt; eerst moeten we van jou antwooid hebben. Dat beteekent dus dat, als vrij zeggen, dat je meedoet, je drie duizend betaalt? Ross vertrok z'n gezicht niet. Doen jullie mede? vroeg hij. Ja, antwoordde Frederik. en wij wil len evenals de anderen! dat jij ook zult meedoen. Nu lachte Ross. Wel verduiveld, daar ben Ik leelijk in- geloopen. Een beroerde geschiedenis! Ineens zoo maar drie duizend dollar lichter... hoe veel geven jullie? Hè, hè... zei Pedersen. Is dat alles? -riroeg Ross ernstig. Allen lachten. Wel... ongerust keek Pedersen rond, we konden er eens over praten... O, daar behoeven we niet over te pra ten, kwam Frederik. Zijn stem klonk hard en snijdend. Wij geven hetzelfde als Ross Dane. En dan zal er hierna vrede zijn in Beaver Coulee! Het was doodstil geworden JDe oude Pe dersen wankelde. Dat-te ...di... e... hè... e... Het was, of ei' een groot brok uit z'n lichaam gesneden werd. Het voelde zoo vreemd en licht. Hij huilde zonder tranen. Dat was dan toch een vervloekte geschie denis met die zoons van hem.., Frederik vervolgde: Je weet, Ross Dane, zulke dingen zijn moeilijk. Maar ik zeg nog eens; Laten we vrede hebben. Ik zaï nooit van je gaan hou den, Ross Dane; ik vind, dat je een kaffer bent en een hond en een bandiet. Maar iaten we den vrede bewaren. Als ik hem verbreek, zal ik er nog drie duizend bij leggen... Top! Ik van mijn kant net zoo. Ross boog zich voofover en gaf Frederik de hand. Eindelijk herstelde Pedersen zich. Drie duizend dollar! Maar daardoor word je dan ook de gelijke van Ross Dane. Ross grinnikte. Frederik, geldt onze wed denschap pok voor Je vader? Wel, wel, beste Ross, het Is een mooi ding, dat er eindelijk weer vrede zal rijn tus- schen ons, mannen van de oude garde. Zeg, Frederik, weet je nog van toen de prairie afbrandde daar in Saskatchewan, tervyijl wij in een modderpoel zaten, bovenop Jansen? Hè, hè, die Jensen! En om iets te hebben om in te wonen, hielpen we mekaar houten hokken timmeren, waar de menschen tegen woordig om lachen, nu alles geschaafd moet zijn en geploegd en waterdicht; toen, in dien tijd, was Ross Dane potverdorie „keizer" van Beaver Coulee; nu is-ie enkel „koning", hè, hè. Toen konden we in holen wonen als de coyottes op de prairie, zonder brood en koffie of andere drinkbare spullen; en sterke ma gen dat we hadden, nou! En Ross haalde zich een vrouw, en ze wilde FJodor neerschieten en kreeg drielingen, ja, zoo ging het in die dagen, toen ik en Ross en Jensen in het zonnige Alberto kwamen. Och, och, die Jen- sen.D'r zat verdikkeme niet veèl fut in dien kerel! Pedersen drukte de hand tegen de zijde. Het was nog altijd een raar gevoel na die amputatie van drie duizend dollar. Die Fre-_ derik, zoo'n verduivelde stommeling. Duizend, stel je voor, duizend was mooi geweest. Zelf had-ie eerst gedacht vijftig, maar er toen vijf en dertig van gemaakt. Dat was royaal genoeg. Vijf en dertig, klonk lang niet kwaad. Maar nu waren ze een heel eind op geschoten... Daarop reed de heele bende naar Ross Dane, om den goeden afloop te vieren. Ross scheerde zich en gaf zich een paar flinke japen. Eva hijgde: haar cornet moest nog wat vaster geregen, fijn zou het wezen. Ross keelt naar Eva's haaf; dat was grijs... en z'n eigen... hij zag in den spieife* Veel was et niet mere over. Dat was de eerste keer, dat Ross Dane aan z'n haren dacht, zonder dat Iemand eraan trok. Weer moest hij naar de kerk zien. O Eva, Eya, kijk nou toch es, ieder aan /een kant wapperen ze van den toren, is het niet prach tig, Eva... de Dannebrog en de Union Jack! Bij de kerk, tusschen de Dannebrog en de Ons nieuwe feuilleton Morgen beginnen we een nieuw feuil.eton, geheel an ders dan het voorgaande. In dit verhaal van Hans Hirt- hammer /indt men romantiek en avontuur bijeen. Het leven van Dr. Burmesters is een hard leven, een leven van mis kenning en tegenslagen, maar ook van onversaagden strijd, die tenslotte tot de overwin ning voert. Wij t ijfelen er niet aan of dit eenvoudig geschreven ver haal zal onze lezers tot het eind boeien. Jnion Jack, eindigt de sage van Ross Dane, len Deenschen pionier van Alberta.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Dagblad voor Hollands Noorderkwartier | 1941 | | pagina 2