OUD EN NUW
UIT WESTFRIESLAND
HEI KERSTLIED
door de eeuwen heen
Kerstnacht
PREDIKBEURTEN
Stille nacht
IN de donkere dagen voor Kerst
*mis, in de dagen van bezinning,
is een zwerftocht door de boeken
kast interessant. Allerlei oude, hij-
na vergeten herinneringen komen
dan terug, aan den bundel „Kwa
trijnen" van Jacoh Israël de Haan,
één groote schreeuw van vertwijfe
ling en mensohelijk lijden; aan ge
dichten van Rilke en Wildgans,
twee eenzamen; aan Gezellc, Mars
man, Ine van Dillen, Elisabeth
Reitsma; aan binnen- en buiten-
landsche dichters, die allen door de
eeuwen heen geïnspireerd zijn ge
worden door de devotie van den
Kerstnacht.
In de middeleeuwen
Het ontroerendste, tevens het een
voudigste onder al deze uitingen is
het „Kerstlied" van een onbekend
Middelceuwsch dichter, waarvan de
eerste twee coupletten aldus lui
den:
Ons genaket die avondstar,
die ons verlichtet also claer
Jesus minne sprac Marien loc,
susa nhina susa noe
wel was haer doe.
Dat huus dat hadde so menioh gat
daer Christus in geboren was
wel was haer doe,
susa ninna susa hoe
Jesus minne sprac Marien toe.
Even ontroerend e'n eenvoudig is
ook het volgend gedicht, eveneens
van een onbekend dichter uit dien-
zelfden tijd:
Als ghy den kindeken cleyne
o moeder wel gedaen,
met Uwen handen rvne
syn voetken wilt gaan dwacn
Verleend mij, scone vrouwe
die ogen also nat,
dat ik met miners tranen
bereiden mach dat bat.
Als ghyt heft uten bade,
dat proper kindeken dcyn
wilt hem van minder herten
maken een beddeken reyn.
VOndel's Gijsbcecht
Joost van den Vondel heeft ons
In zijn Gijsbrecht het mooiste Kerst
gedicht gegeven, ooit in de Noder-
landsöhe taal geschreven, waar
van de aanhef luidt:
„O. Kerstnacht, schooner dan de
daegen,
hoe kan Herodes' 't licht
verdraeghen,
dat uit Uw duisternisse blinckt,
en wordt ge viert en aangebeden'?
Zijn hoogmoed luistert na geen
reden,
hoe schiel die in zijn ooren klinckt."
ECHTER ook dichters van latere
dagen hebben iets schoons ge
geven op dit gebied.
Wie kent niet Boutens'
„Kerstlied" en „Kerstkind", wie niet
Adema van Scheltema's gedicht
„De Stal", waarvan het tweede cou
plet heel het Kerstgebeuren en de
tragedie daarop volgend, omvat:
„Zoo was het meer: er was
eenmaal
Een kind, dat in een kribbe lag
En naar de groote wereld zag.
Het is 'n oud prachtig verhaal
Een wijnrank en een rozelaar
Vlechten hun takken door mekaar.
Daar was alleen wat stroo in huis,
Daar was een moeder en een
herder,
Een ezel en een duif en verder
Brachten "de mensclien hem een
kruis,
En vóór de poorten van den stal
Bloeide het blauw, heerlijk heelalt"
In onzen tijd
Terwijl J. H. Leopold eveneens
een van de Kerstliederen gaf met:
„Zij waren den dag zich moe
gegaan
met zwoegen en met gezucht,
in den laten avond kwamen zij aan
in Bethlehem het gehucht.
Maria en Jozef liepen te saam
de donkere straten door
en vroegen bij alle mensclien aan
en vonden er geen gehoor.
En hadden eindelijk in een stal
hunnen intrek genomen
en zochten zwijgend zich terecht
in dit hun onderkomen.
Na angst en nooden waren gerust
ingeslapen zij heiden
en ook het kindje was gesust
dat gekomen was met schreien.
Maria lag bij haar jonge kind
gelukkig en uitgeput
en Jozef hield zijn knikkend hoofd
in de linkerhand gestut.
En engeien zwéven met vleugelslag
om de drieën, dit nieuwe gezin
en de drie koningen komen aan
en houden hun voeten in."
Prachtig is ook het gedicht van
J. W. F. Wórumcus Buning, waar
van de aanhef luidt:
„Helleren Decemberdag,
waarop een zwerverskind,
Gods eersteling,
in stillen stal te slapen lag
door herders zeer bemind,
Mariaas lieveling.
Een ster, die heden brandt,
voerde uit een rijker land
drie koningen allengs naar
Bethlehem;
daar hoorden zij de zachte stemmen
der engelen in 't besneeuwde veld,
daar zagen zij den stal aan staan
en fonkelen, als er was voorspeld,
het licht dat hen was voor gegaan.
Daar lag in moeders schoot
op 't eenigst helder linnen
's werelds en Gods kleinood,
een nieuw beginnen."
en dat besluit met het stille
devote:
„Het kind sloeg zijne oogen op,
de koe boog haren zwarten kop,
do moeder zag het kind.
Toen werd de heihei stM,
en deze kleine mond
glimlachte in Gods wil."
Kerst-meditatie
ln de straten der steden vindt
men op de kruispunten den agent
met zijn opgestoken witte hand'.
Zoo. is het Kerstfeest in de rij der
dagen, de jachtende en zwoegende
samenleving stilzittende, als gebood
een opgestoken hand stilte cn rust,
opdat allen zullen letten op het
kindeke te Bethlehem geboren.
Het Kerstfeest boeit. Het is de
majesteit van het Kind te Bethle
hem, welke zelfs de wereld in mil
de vrede-stemming zet en poëtische
vriendelijkheid over de winkelstra
ten uitbreidt Het. legt beslag op het
leven. Het predikt vrede en ver
breidt vrede. Het jachtend leven
rust een weinig, geboeid door de
lieflijkheid van het Kerstevangelie.
Ken Koning en een stal is zijn
paleis, eën kribbe zijn troon.
Wel wonderlijk, dat als de Sterke
God en Vader der eeuwigheid komt
tot ons, het eenvoudig landstadje
in den stillen nacht Hem ontvan
gen mag, in liet timmermansgezin,
op de vreemdclingsreize, vér van
hof en huis ,in het noodverblijf
van den reizende, straks vluchten
de naar Egypte, met herders als
hovelingen.
De Sterke God als een Kind ons
geboren. De Koning der eeuwen als
een voor wien geen plaats is. De
Machtige Jacobs als een zwakke en
nederige in een veevoederbak neer
gelegd.
Dat is de Kerstnacht schooner
dan de dagen. De Kerstnacht,
schooner dan de dagen, niet omdat
dit alles zoo poëtisch mooi is, maar
om den diepen zin der dingen, door
Paulus zoo genoemd; .dat Hij, daar
Hij rijk was. arm geworden is om
Uwentwil, omdat gij door zijn ar
moede rijk zoudt worden.
Dat Hij arm werd om mensch te
worden, weten wij. Die armoede is
niet de stal, niet de kribbe. Dat is
alles het ergste niet. - Maar die ar-
meo'&e is 't nxenschenheidsleven, de
dienstknechtgestalte, het ingaan in
en ondergaan onder al onzen nood
en dood. De Sterke God. die zich
gevangen geeft als een lam ter
slachting onder het geweld van den.
vorst der duisternis, die de dienst
knechtsgestalte breken mag en ook
breken zal, naar lichaam en ziel
tot in de allerdiepste versmaadheid
en angst der hel. Dat is armoede,
vreeselij'ke armoede.
En Hij werd arm, opdat gij door
zijn armoede rijk zoudt worden.
Toen scheen er een lidht langs
de velden
Van 't landelijk Efrata,
Een lidht van den hemel gekomen,
De herders ze volgden het na.
En reien van engelen zongen
Een loflied, zoo schoon en zoo rein,
Een loflied vol jubel en eere
Ter eer van een kindeke klein.
En koningen reisden uit 't Oosten,
Bij 't zien van eeii stralende ster,
Ze konden uiet wachten of rusten,
Ze waren geroepen van ver!
En steeds bleef die ster hen geleiden
Al flonkVend in 't. donker heelal,
Totdat ze vol glorie bleef wachten
Hoog boven het dak van een stal...
En herders, ze kwamen en zagen,
Ze wisten het wonder geschied,
Zacht zongen nog na in hun harten
De woorden van 't engelenlied.
De koningen zochten en vonden,
En zie, ze ontroerden zoo zeer,
Ze bogen ootmoedig hun knieën,
En legden hun schatten er neer!
Het was bij een os en een ezel,
Bij stroo in een kribbe gespreid,
Zoo ver van de rijkdom van
inenschen
Was 't komen van 't kindje bereid.
Maar 't bracht aan de wachtende
aarde
Een rijkdom, die nimmer vergaat,
Waar koningen, herders zich bogen
Met eerbied cn vreugd op 't gelaat.
Nog straalt er een ster van
den hemel,
En schenkt ons haar glans in
den nacht,
Nog klinken de engelenwoorden,
Voor ieder op aarde gebracht.
We wiflen zoo gaarne weer
luist'ren,
En zi.cn op het licht bovenal,
Dat veilig ons voort zal geleiden.
En wacht hij een need'rigen stal!
Kerstmis 1941.
KROES.
.(Nadruk verboden).
DONDERJAAG 25 DEC.
(lste 7£erstdag).
Ned. Herv. Gemeente.
Schagen,' voorm. 10.30 uur; Ds.
Kapteyn. Collecte.
St. Maarten, nam. 2.30 uur, Kerst
feest.
Anna Paulowna, voorm. 10.15 uur,
Ds. Vorstman.
Nam. 2 uur-. Jeugddienst.
Wieringerwaard, voorm. 10.30 uur,
de heer A. Kalis.
Nieuwe Niedorp. geen dienst.
Oude Niedorp, voorm. 10.30 uur,
Ds. de Mooy.
Heerhugowaard, geen dienst.
Vcenhuizen. nam. *2.30 uur, Ds. de
Mooy. Kerstdienst en Kerstfeest
van de Zondagsschool.
Barsingerhorn, voorm. 10.30 uur,
Ds. v. Biemen. Extra collecte (in
de kerk).
Barsingerhorn, nam. 4 uur, Kerst
feest.
Haringhuizcn, nam. 7 uur, Kerst-
feest.
Julianadorp, voorm. 10.30 uur, Ds.
v. Wichrsn. Zangkoor.
Uw Koning komt tot u, maar
Kerstfeest is het eerst, als gij ook
tot uw Koning komt. En de weg tot
Hem is ge] ijk de weg van Hem tot
ons. Dat is, wie niet weet „arm"
ie zijn, kent Hem niet en vindt zijn
rijkdom nooit. Christus' komst in
het vlee«sch, uitwendig en inwendig
arm. piredikt, dat alleen de zondaar
die eigen armoede kennen-leert,, ook
Hem kan leeren kennen. Hoe die
per wij. ons buigen met Hem onder
wat Hem arm maakt en onze ar-
rnoed is,- hoe beter de Kerstnacht
schooner dan de dagen, schoonheid
aan ons oog en hart openbaart en
vrede en rust over het jachten cn
zwoegen van ons hart uitroept. Hij
is onze Vrede. Gezegend Hij. die
daar komt in den Naam des Hee-
ren.
ANECDOTES.
De ras-Romein.
Een amateurtooneelvereeniging
gaf een Kerstvoorstelling. Een ya'n
de acteurs, een ras-Amsterdammer,
in. den rol van een Romein, sprak
Huisduinen, nam. 3 uur Kerstfeest
der Zondagsschool.
Warmenhuizei}, nam. 3 uur, Ds.
Veenhuizen van Egmond (Ons
Huis). Daarna Zondagsschoolkerst-
feestviering (Huize Slikker).
Aartswoud, voorm. 10.30 uur, Ds.
Kreb.
Hoogwoud, nam. 3 uur Kerstfeest
met Zondagsschool. Extra collec
te voor Diaconie
Schoorl, zie Groet.
Schoorl, nam. 2.30 Kerstfeest met
de jeugd.
Dirkshorn, voorm. 10.30 Ds. Boeke.
Noordscharwoude. nam. 5 uur,
Kerstfeest van de Zondagsschool.
Oudkarspel, voorm. 10.30 uur Du
Nell. Bijzondere collecte voor de
Diaconie.
Winkel, nam. 3 uur. Ds. Nell.
Schagèrbrug. voorm. 10.30 uur, Ds.
Witkop. Extra collecte.
Den Oever, voorm. 10.30 uur. Ds. v.
Beek.
Westerland, nam. 2.30 uur, Ds. v.
Beek.
Wieringerwerf, Woensdag 24 Dec.,
's av. 7.30 uur. Kerstviering v. d.
Vrijz. Herv. Zondagsschool.
Slootdorp, 10.30 uur, Ds. Meijer
Drees.
onvervalsoht Jordaansch en zei op
een gegeven oogenblik: „Kom, laten
we het Palaas van Herodus binnen-
treje".
Op de eerste rijen ontstond wat
gegichel en iemand fluisterde hoor
baar: „Hij zegt palaas."
De acteur hoorde dit en zich woe
dend tot de fluisteraar wendend,
bulderde hij: „joa. nog al wiedes,
dat ik palaas zei. Dochie soms dat
een koning als Herodus in een grie-
bus woont.? O, zoo, nou jij en dan
ik .weer!"
Ook een Kerstmaaltijd.
„We waren langzaam aan het
verhongeren", verhaalde de ontdek
kingsreiziger'aan tafel in het pen
sion tijdens het speciale Kerstdi
ner, „en toen hébben we onze schoen
aan stukken gesneden 'èii er soep
van gekookt."
„Sst, sst, niet zoo hard!'", voegde
een der andere commensaals hem
toé, „anders hoort de kostjuffrouw
het. Je moet nooit slapende honden
wakker maken!"
Middenmeer, nam. 2.30 uur, Ds.
Meijer Drees.
Slootdorp, 's av. 7 uur, Kerstviering
v. d. Vrijz. Herv. Zondagsschool.
Heiloo, val. 10.30 uur, Ds. Bloem-
hoff.
Zuidscharwoude, voorm. 10.30 uur,
de heer C. A. Korndörffer.
Nam. 3 uur. Kerstfeest.
Doopsgezind* Gemeente.
Broek op Langendijk. voorm. 10.30
uur, Pr. H. Withmar, van Am
sterdam.
Nam. 4 uur Kerstfeest.
Barsingerhorn, voorm. 10.45 uur,
Ds. Oosterbaan.
Oudesluis, nam. 2.30 uur, Ds. Oos
terbaan.
Gerei. Kerk.
Schagen. vooim. 10 uur en nam.
2.30 uur, Cand. J. v. d. Mye,
hulpprediker.
Kolhorn. voorm. 10.30 en nam. 3.30
uur. Ds. Visch.
Evangelisatie.
Schagen, voorm. 10.15 uur, Cand.
Beneder.
Nam. 3.30 uur Kerstfeest.
Breezancl, voorm. 10.30 uur, de
'beer Boon.
E. V. „Maranatha".
Bergen (Dr. van Peltlaan 1), vm.
10.30 uur. Ds. Bakker'v. A'dam.
The Star of Hope Mission.
Julianadorp, voorm. 10.30 uur, de
heeren H. J. Kraak ren A. de
Vries van Den jlelder.
Vrije Evangelische Gemeente.
Alkmaar (Doelenstraat 15). voorm
10.15 en nam. 5 uur, Ds. Ruijs.
VRIJDAG 26 DEC.
(2de Kerstdag).
Ned. Herv. Gemeente.
Schagen, nam. 2.30 uur. Kerstfeest
der schoolkinderen..
Valkkoog, voorm. 10.30 uur, Ds.
Kapteyn.
Wieringerwaard, nam. 3 uur. Kerst
feestviering der Zondagsschool.
Heerhugowaard. nam. 2.30 uur, Ds.
de Mooy. Kerstdienst en Kerst
feest van de Zondagsschool.
Kolhom. voorm. 10.30 uur, DS; van
Biemen. Extra coll. (In de kerk)
Nam. 4 uur. Kerstfeest.-
Julianadorp, nam. 2.30 uur, Kerst
feest der Zondagsschool.
Spanbroek, voonm. 10.30 uur. Ds.
Kreb. Verkiezing Kerkeraad.
Aartswoud, nam. 3 uur, Kerstfeest
met de Zondagsschool.
Schoorl. voorm. 10.30 uur, Ds. Boe
ke. Koorzang.
Groet, zie Schoorl
Noordscharwoude. voorm. 10.30 u.,
Ds. Nell.
Oudkarspel, nam. 3 uur. Kerstfeest
van de Zondagsschool.
Dirkshorn, geen dienst.
Winkel, geen dienst.
Burgerbrug, voorm. 10,30 uur, Ds.
Witkop. Extra collecte.
Hippolytushoef, voorm. 10.30 uur,
Ds. v. Beek. Solozang.
Westerland, nam. 3.30 uur, Kerst
feest Zondagschool.
Middenmeer, 's. av. 7 uur. Kerst
viering v. d. Vrijz. Herv. Zondags
school.
Heiloo, nam. 4 uur. Kerstfeest.
Koedijk, voorm. 10.30 uur, de heer
C. A. Korndörffer.
Nam. 3 uur. Kerstfeest.
Doopsgezinde Gemeente.
Nieuwe Niedorp, voorm. 10.30 uur,
Ds. A. L. Broer, v. Hilversum.
Nam. 2.30 uur Kerstfeestviering
kinderen Zondagsschool.
Burgervlotbrug, voorm. 11 uur, Ds.
Oosterbaan.
Gerei. Kerk.
Kolhorn, nam. 4 uur. Kerstfeest
viering van de Zondagsschool.
Evangelisatie.
Breezand. voorm. 10.30 uur. de heer
Boon. Nam. 2.30 u.. Kerstfeest.
E. V. „Maranatha".
Bergen (Dr. v. Peltlaan 1). voorm.
10.30 uur, Ds. A .D. Meeter, van
Amsterdam.
The Star of Hope Mission.
Julianadorp, nam. 3 uur de heer
H. J. Kraak, van Den Helder.
Kerstfeest.
Vrije Evangelische Gemeente.
Alkmaar (Doelenstraat 15). voorm.
10.15 uur, Ds. Ruijs.'
Nam. 4 uur Kerstfeestviering.
ZONDAG 28 DEC.
Ned. Herv. Gemeente.
Schagen, voorm. 10.30 uur, Ds. v.
'Biemen.
Anna Paulowna, voorm. 10.15 uur,
Ds. Vorstman.
Middenmeer. voorm. 10.30 uur, de
heer Kalis.
Nieuwe Niedorp, voorm. 10.30 uur,
Ds. de Mooy. Doop.
Oude Niedorp. geen dienst.
Heerhugowaard. geen dienst.
Veenhuizen, geen dienst.
Haringhuizen, voorm. 10.30 uur. Ds.
Kaptevn. van Schagen. Oude-
jaars viering.
Julianadorp* voorm. 10.30 uur. Ds.
v. Wichen, Oudejaarsdienst.
'Warmenhuizen, voorm. 10.30 uur,
Ds. Kleijne, v. Alkmaar.
Hoogwoud, voorm. 11 uur, Ds. Nell
Schoorl, zie Groet.
Groet, voorm. 10.30 uur. Ds. Boeke
Noordscharwoude, geen dienst.
Oudkarspel, voorm. 10.30 uur. Ds.
Kreb. van Hoogwoud.
Dirkshorn. geen dienst
Winkel, geen dienst.
Oudesluis, voorm. 10.30 uur, Ds.
Witkop. Extra collecte.
Eenigenburg, Zuid-Zijpe en Petten,
geen dienst.
Hippolytushoef. voorm. 10.30 uur,
Ds. v. Beek.
Westerland, nam. 2.30 uur, Ds. v.
•Beek.
Heiloo; voorm. 10.30 uur. Ds. de
Jong.
Zuidscharwoude, geen dienst.
Koedijk, geen dienst.
Doopsgezinde Gemeente.
Barsingerhorn, voorm. 10.45 uur,
Ds. Oosterbaan.
Geref, Kerk.
Schagen, voorm. 10 uur en nam.
2.30 uur, Cand. A. J. Bos. hulp
pred. te Enkhuizen.
Kolhorn. voorm. 10.30 uur. Ds. L. J.
Goede, van Slootdorp.
Nam. 3.30 uur. Ds. Visch.
Evangelisatie.
Schagen. vóorm. 10.15 uur, Cand.
Kloosterman, v. Scheveningen.
Breezand, voorm. 10.30 cn nam.
3.30 uur. de heer Boon.
Schagèrbrug, Dinsdagavond 8 uur:
bijeenkomst der Chr. Jongeman*
nenvereen. in het Evangelisatie-
gebouw.
E. V. „Maranatha".
Bergen (Dr. v. Peltlaan 1), voorm.
10.30 uur, Ds. G. Groot jans, van
Amsterdam. Maandag 29 Dec.,
's av. 8 u.. de heer J. Sevènsma;
van Amsterdam.
(Zie voor vervolg predikbeurten el
ders in dit blad).
Alle jare gaf de gira op tweiih'
Karstdag een uitvoering. Dat was
nou al zestig jaar zoo gaan én dat
zou wel zoo biaive. Eu nou ók den
weer. Et was verlegen drok weest
en der was er gienien van de rek
stok vallen. En dat de springhaas
voor et lest voorwaarts marsch
zaid had, wieré as altaid de stoele
an kant zet en was er dansen. Der
stond hillekëndal op et program
ma „Nei ofloop dancing", maar ét
was nag krekevenliens as vroeger,
drie deuntjes achter mekaar en
zai'de de muzekante hó, en was et
weer taid voor een gelaggie. Allien
ltwamme ze gien meer om der dans'
dubbeltjes vanzelf. Nou et was
weer erg genoegelyk en op et to
neel wazze ok nag puur ouwelui
zitten bleven. Of en toe kreeg e»
icn nag weer ders et wild in .de
biene en flikkerde ders een deuntje
moe. Maai* nou was er ok een stel,
dat wazze Kees Laycn, een zctin
van OUevert Layen die met Aafie
Stapel trouwd is, der ze!Ie der van
jolle nag wel weze, die de borst
kenne, en Aagie Biezebóer, van
Gert van Teun zelle we zegge. Die
wazze al vroegig weggaan, om een
uur of twei et spul speult nag
lang en breid voor de oo. .og oor -
want Kees es vader had zaid dat
ie mellekerstaid weer thuis weze
most en et was ngg cvh heel end
Kees wier al glimmeer an de klink
van de deur 'ophongen, ze hadde
de ring al zoowal an, dat hai most
vanzelf nag efbes met zus in huis.
Ze hadde mekaar nag wel et jen en
aar te vertellen. Nou ja, we hewwe
allegaar in ons jonge jare wel ders
met eeij snokker maidje op de
koeiés of op et sialtje zelen, dus
dat weet je wel. Maar dat wou nou
maar niet daieAagies vader
had de d ars deur vast maakt en
Aagie had gien sleutel Afain et
kwam weer goed Liefde zoekt, list
zait d'Enkuizer allernenak, An de
overkant deër wcunde een Piet
Keetbaas, dat was een dikke boei
en die had een otcmebiel. *En Kees
kreeg in zen onwaize houfd om
ders te kaiken of de boet, weer die
tuf in stond, los was.
Nou en die was los. An de bui
tenkant zat alliendig maar een
loukie op de deur, dus dat kwam
dik in orde. Et was buiten attër-
koud dat er stel kroop maar gauw-
in de boet en op de kussens van
Piet. es tuf. Aagie dransde eerst
nag wat over rotte enzoo, en ze
jankte net zoo lang. dat Kees. die
et ok in donker wel redde kon
vanzelf, de lichte van de tuf op
draaide. In de boet was gien illek-
triek, zien. Nou afain, Kees en
Aagie wazze an et versies zinge
enzoo, maar oplesten wiere ze zoo
maar sleiperig.Aagie had nagal
wat deurmekaar dronken, glasies
rood en sassefras en Amerikaantje
enzoo cn Kees spouwde ok niet in
zen bier, dat as je den buiten koni-
me en den weer binnen, ben je
gauw rozig vanzelf. Dat ze wazze
zoomaar ofzakt en dat er drie uur
hallef vier was, sleipte ze baiegaar
as een toethoren. 'En Kees vergat
zen lieele koeie.
N'ou, et tvveide bedraif. Piet Keet
baas en de vrouw wazze ok nei dc
uitvoering weest, want er had een
oomzegger meedein. Ze wazze ien
van de leste die nei huis gonge.
Gnappies kwamme Piet en Lain
ankuieren as ze iniensen licht in
de boet zagge Dat konne vanzelf
nooit aars as dieve weze. Piet most
niet hevvwe om er allien op of te
gaan, al zaide Lain ok zes keer
dat ie een 'kirrél van niks was. „Ik
doen et niét," zaidé Piet, „ik haal
de peliesie, die is er voor." Maar
Lain wou niet allien biaive en
baiegaar gong niet vanzelf, aars
konne de dieve em baidat smere...
Nou, oplesten, Lain hillegaar uit
de tred om de man met de sabel
en Piet op wacht. Hai had de slaai
pakt, as er den ien uitk wam zou
ie em deermee wel op zen lilleke
kop- slaan. Et trof, de veldwachter,
die kwam gauw, Lain was em op
et breggie bai de dikke paal al teu
gen kommen. Hai was ok wel efkes
onthikt, want ja, je kenne wel een
groote mond opzette as je met ker-
remismaandag an de greeuwe urte
met garzaine moe te, maar dieve in
et durp, dat heugde em niet. Ze
konne wel wapens hewwe. Dat de
raiksveldwaohter wier ok haald en
ok nag een paar boere uit er bed
port. De ien een oud geweer, weer
ie nag nooit mee skoten had en de
aar een greep. Dat et most beure.
Nou, de raiksveldwachter die nam
de laiding en die are peliesie bleef
efkes uitwerdan om et verkeer te
regelen. As ofsproken sloupe ze as
Indejane nei de boet, Lain ii^ de
achterhoede en Piet sloeg met ien
slag van de slaai de boetdour in
mekaar. En de raiksveldwachter
skreeuwde met et pestool in zen
hande: „Halt, pelisie!" Nou, je be-
graipe, Aagie an et guiten, Lain an
et skelden en de pelisie bar brik
kaike, en de boere maar lache
lache....... nou zooas ze nag nooit
lacht hewwe. Afain, de tuf had niet
leden, dat was maar goed ok, want
Piet was op de tuf as een hen op
ien pul en Kees betaalde de skade
van de boetdëur.
Die iene boer, die met et ge
weer, die was nag temet de klos
worren, want die wouë ze- nag per-
sesvanbaal geve voor et verboden
dreege van wapene. Maar dat is
oplesten ok weer suksencleerd.
Et are jaar wazze Kees en Aagie
nag niét trouwd en ze Hepe vanzelf
weer op vraiersvoete deur de
Karstnacht. Maar toe had Aagie de
sleutel van dt^dars in der ridde-
kuul. En Kees was mellekerstaid
thuis!
Efgé.
(Alle rechten voorbehouden.)