OUD EN NUW UIT WESTFRIESLAND HEI KERSTLIED door de eeuwen heen Kerstnacht PREDIKBEURTEN Stille nacht IN de donkere dagen voor Kerst *mis, in de dagen van bezinning, is een zwerftocht door de boeken kast interessant. Allerlei oude, hij- na vergeten herinneringen komen dan terug, aan den bundel „Kwa trijnen" van Jacoh Israël de Haan, één groote schreeuw van vertwijfe ling en mensohelijk lijden; aan ge dichten van Rilke en Wildgans, twee eenzamen; aan Gezellc, Mars man, Ine van Dillen, Elisabeth Reitsma; aan binnen- en buiten- landsche dichters, die allen door de eeuwen heen geïnspireerd zijn ge worden door de devotie van den Kerstnacht. In de middeleeuwen Het ontroerendste, tevens het een voudigste onder al deze uitingen is het „Kerstlied" van een onbekend Middelceuwsch dichter, waarvan de eerste twee coupletten aldus lui den: Ons genaket die avondstar, die ons verlichtet also claer Jesus minne sprac Marien loc, susa nhina susa noe wel was haer doe. Dat huus dat hadde so menioh gat daer Christus in geboren was wel was haer doe, susa ninna susa hoe Jesus minne sprac Marien toe. Even ontroerend e'n eenvoudig is ook het volgend gedicht, eveneens van een onbekend dichter uit dien- zelfden tijd: Als ghy den kindeken cleyne o moeder wel gedaen, met Uwen handen rvne syn voetken wilt gaan dwacn Verleend mij, scone vrouwe die ogen also nat, dat ik met miners tranen bereiden mach dat bat. Als ghyt heft uten bade, dat proper kindeken dcyn wilt hem van minder herten maken een beddeken reyn. VOndel's Gijsbcecht Joost van den Vondel heeft ons In zijn Gijsbrecht het mooiste Kerst gedicht gegeven, ooit in de Noder- landsöhe taal geschreven, waar van de aanhef luidt: „O. Kerstnacht, schooner dan de daegen, hoe kan Herodes' 't licht verdraeghen, dat uit Uw duisternisse blinckt, en wordt ge viert en aangebeden'? Zijn hoogmoed luistert na geen reden, hoe schiel die in zijn ooren klinckt." ECHTER ook dichters van latere dagen hebben iets schoons ge geven op dit gebied. Wie kent niet Boutens' „Kerstlied" en „Kerstkind", wie niet Adema van Scheltema's gedicht „De Stal", waarvan het tweede cou plet heel het Kerstgebeuren en de tragedie daarop volgend, omvat: „Zoo was het meer: er was eenmaal Een kind, dat in een kribbe lag En naar de groote wereld zag. Het is 'n oud prachtig verhaal Een wijnrank en een rozelaar Vlechten hun takken door mekaar. Daar was alleen wat stroo in huis, Daar was een moeder en een herder, Een ezel en een duif en verder Brachten "de mensclien hem een kruis, En vóór de poorten van den stal Bloeide het blauw, heerlijk heelalt" In onzen tijd Terwijl J. H. Leopold eveneens een van de Kerstliederen gaf met: „Zij waren den dag zich moe gegaan met zwoegen en met gezucht, in den laten avond kwamen zij aan in Bethlehem het gehucht. Maria en Jozef liepen te saam de donkere straten door en vroegen bij alle mensclien aan en vonden er geen gehoor. En hadden eindelijk in een stal hunnen intrek genomen en zochten zwijgend zich terecht in dit hun onderkomen. Na angst en nooden waren gerust ingeslapen zij heiden en ook het kindje was gesust dat gekomen was met schreien. Maria lag bij haar jonge kind gelukkig en uitgeput en Jozef hield zijn knikkend hoofd in de linkerhand gestut. En engeien zwéven met vleugelslag om de drieën, dit nieuwe gezin en de drie koningen komen aan en houden hun voeten in." Prachtig is ook het gedicht van J. W. F. Wórumcus Buning, waar van de aanhef luidt: „Helleren Decemberdag, waarop een zwerverskind, Gods eersteling, in stillen stal te slapen lag door herders zeer bemind, Mariaas lieveling. Een ster, die heden brandt, voerde uit een rijker land drie koningen allengs naar Bethlehem; daar hoorden zij de zachte stemmen der engelen in 't besneeuwde veld, daar zagen zij den stal aan staan en fonkelen, als er was voorspeld, het licht dat hen was voor gegaan. Daar lag in moeders schoot op 't eenigst helder linnen 's werelds en Gods kleinood, een nieuw beginnen." en dat besluit met het stille devote: „Het kind sloeg zijne oogen op, de koe boog haren zwarten kop, do moeder zag het kind. Toen werd de heihei stM, en deze kleine mond glimlachte in Gods wil." Kerst-meditatie ln de straten der steden vindt men op de kruispunten den agent met zijn opgestoken witte hand'. Zoo. is het Kerstfeest in de rij der dagen, de jachtende en zwoegende samenleving stilzittende, als gebood een opgestoken hand stilte cn rust, opdat allen zullen letten op het kindeke te Bethlehem geboren. Het Kerstfeest boeit. Het is de majesteit van het Kind te Bethle hem, welke zelfs de wereld in mil de vrede-stemming zet en poëtische vriendelijkheid over de winkelstra ten uitbreidt Het. legt beslag op het leven. Het predikt vrede en ver breidt vrede. Het jachtend leven rust een weinig, geboeid door de lieflijkheid van het Kerstevangelie. Ken Koning en een stal is zijn paleis, eën kribbe zijn troon. Wel wonderlijk, dat als de Sterke God en Vader der eeuwigheid komt tot ons, het eenvoudig landstadje in den stillen nacht Hem ontvan gen mag, in liet timmermansgezin, op de vreemdclingsreize, vér van hof en huis ,in het noodverblijf van den reizende, straks vluchten de naar Egypte, met herders als hovelingen. De Sterke God als een Kind ons geboren. De Koning der eeuwen als een voor wien geen plaats is. De Machtige Jacobs als een zwakke en nederige in een veevoederbak neer gelegd. Dat is de Kerstnacht schooner dan de dagen. De Kerstnacht, schooner dan de dagen, niet omdat dit alles zoo poëtisch mooi is, maar om den diepen zin der dingen, door Paulus zoo genoemd; .dat Hij, daar Hij rijk was. arm geworden is om Uwentwil, omdat gij door zijn ar moede rijk zoudt worden. Dat Hij arm werd om mensch te worden, weten wij. Die armoede is niet de stal, niet de kribbe. Dat is alles het ergste niet. - Maar die ar- meo'&e is 't nxenschenheidsleven, de dienstknechtgestalte, het ingaan in en ondergaan onder al onzen nood en dood. De Sterke God. die zich gevangen geeft als een lam ter slachting onder het geweld van den. vorst der duisternis, die de dienst knechtsgestalte breken mag en ook breken zal, naar lichaam en ziel tot in de allerdiepste versmaadheid en angst der hel. Dat is armoede, vreeselij'ke armoede. En Hij werd arm, opdat gij door zijn armoede rijk zoudt worden. Toen scheen er een lidht langs de velden Van 't landelijk Efrata, Een lidht van den hemel gekomen, De herders ze volgden het na. En reien van engelen zongen Een loflied, zoo schoon en zoo rein, Een loflied vol jubel en eere Ter eer van een kindeke klein. En koningen reisden uit 't Oosten, Bij 't zien van eeii stralende ster, Ze konden uiet wachten of rusten, Ze waren geroepen van ver! En steeds bleef die ster hen geleiden Al flonkVend in 't. donker heelal, Totdat ze vol glorie bleef wachten Hoog boven het dak van een stal... En herders, ze kwamen en zagen, Ze wisten het wonder geschied, Zacht zongen nog na in hun harten De woorden van 't engelenlied. De koningen zochten en vonden, En zie, ze ontroerden zoo zeer, Ze bogen ootmoedig hun knieën, En legden hun schatten er neer! Het was bij een os en een ezel, Bij stroo in een kribbe gespreid, Zoo ver van de rijkdom van inenschen Was 't komen van 't kindje bereid. Maar 't bracht aan de wachtende aarde Een rijkdom, die nimmer vergaat, Waar koningen, herders zich bogen Met eerbied cn vreugd op 't gelaat. Nog straalt er een ster van den hemel, En schenkt ons haar glans in den nacht, Nog klinken de engelenwoorden, Voor ieder op aarde gebracht. We wiflen zoo gaarne weer luist'ren, En zi.cn op het licht bovenal, Dat veilig ons voort zal geleiden. En wacht hij een need'rigen stal! Kerstmis 1941. KROES. .(Nadruk verboden). DONDERJAAG 25 DEC. (lste 7£erstdag). Ned. Herv. Gemeente. Schagen,' voorm. 10.30 uur; Ds. Kapteyn. Collecte. St. Maarten, nam. 2.30 uur, Kerst feest. Anna Paulowna, voorm. 10.15 uur, Ds. Vorstman. Nam. 2 uur-. Jeugddienst. Wieringerwaard, voorm. 10.30 uur, de heer A. Kalis. Nieuwe Niedorp. geen dienst. Oude Niedorp, voorm. 10.30 uur, Ds. de Mooy. Heerhugowaard, geen dienst. Vcenhuizen. nam. *2.30 uur, Ds. de Mooy. Kerstdienst en Kerstfeest van de Zondagsschool. Barsingerhorn, voorm. 10.30 uur, Ds. v. Biemen. Extra collecte (in de kerk). Barsingerhorn, nam. 4 uur, Kerst feest. Haringhuizcn, nam. 7 uur, Kerst- feest. Julianadorp, voorm. 10.30 uur, Ds. v. Wichrsn. Zangkoor. Uw Koning komt tot u, maar Kerstfeest is het eerst, als gij ook tot uw Koning komt. En de weg tot Hem is ge] ijk de weg van Hem tot ons. Dat is, wie niet weet „arm" ie zijn, kent Hem niet en vindt zijn rijkdom nooit. Christus' komst in het vlee«sch, uitwendig en inwendig arm. piredikt, dat alleen de zondaar die eigen armoede kennen-leert,, ook Hem kan leeren kennen. Hoe die per wij. ons buigen met Hem onder wat Hem arm maakt en onze ar- rnoed is,- hoe beter de Kerstnacht schooner dan de dagen, schoonheid aan ons oog en hart openbaart en vrede en rust over het jachten cn zwoegen van ons hart uitroept. Hij is onze Vrede. Gezegend Hij. die daar komt in den Naam des Hee- ren. ANECDOTES. De ras-Romein. Een amateurtooneelvereeniging gaf een Kerstvoorstelling. Een ya'n de acteurs, een ras-Amsterdammer, in. den rol van een Romein, sprak Huisduinen, nam. 3 uur Kerstfeest der Zondagsschool. Warmenhuizei}, nam. 3 uur, Ds. Veenhuizen van Egmond (Ons Huis). Daarna Zondagsschoolkerst- feestviering (Huize Slikker). Aartswoud, voorm. 10.30 uur, Ds. Kreb. Hoogwoud, nam. 3 uur Kerstfeest met Zondagsschool. Extra collec te voor Diaconie Schoorl, zie Groet. Schoorl, nam. 2.30 Kerstfeest met de jeugd. Dirkshorn, voorm. 10.30 Ds. Boeke. Noordscharwoude. nam. 5 uur, Kerstfeest van de Zondagsschool. Oudkarspel, voorm. 10.30 uur Du Nell. Bijzondere collecte voor de Diaconie. Winkel, nam. 3 uur. Ds. Nell. Schagèrbrug. voorm. 10.30 uur, Ds. Witkop. Extra collecte. Den Oever, voorm. 10.30 uur. Ds. v. Beek. Westerland, nam. 2.30 uur, Ds. v. Beek. Wieringerwerf, Woensdag 24 Dec., 's av. 7.30 uur. Kerstviering v. d. Vrijz. Herv. Zondagsschool. Slootdorp, 10.30 uur, Ds. Meijer Drees. onvervalsoht Jordaansch en zei op een gegeven oogenblik: „Kom, laten we het Palaas van Herodus binnen- treje". Op de eerste rijen ontstond wat gegichel en iemand fluisterde hoor baar: „Hij zegt palaas." De acteur hoorde dit en zich woe dend tot de fluisteraar wendend, bulderde hij: „joa. nog al wiedes, dat ik palaas zei. Dochie soms dat een koning als Herodus in een grie- bus woont.? O, zoo, nou jij en dan ik .weer!" Ook een Kerstmaaltijd. „We waren langzaam aan het verhongeren", verhaalde de ontdek kingsreiziger'aan tafel in het pen sion tijdens het speciale Kerstdi ner, „en toen hébben we onze schoen aan stukken gesneden 'èii er soep van gekookt." „Sst, sst, niet zoo hard!'", voegde een der andere commensaals hem toé, „anders hoort de kostjuffrouw het. Je moet nooit slapende honden wakker maken!" Middenmeer, nam. 2.30 uur, Ds. Meijer Drees. Slootdorp, 's av. 7 uur, Kerstviering v. d. Vrijz. Herv. Zondagsschool. Heiloo, val. 10.30 uur, Ds. Bloem- hoff. Zuidscharwoude, voorm. 10.30 uur, de heer C. A. Korndörffer. Nam. 3 uur. Kerstfeest. Doopsgezind* Gemeente. Broek op Langendijk. voorm. 10.30 uur, Pr. H. Withmar, van Am sterdam. Nam. 4 uur Kerstfeest. Barsingerhorn, voorm. 10.45 uur, Ds. Oosterbaan. Oudesluis, nam. 2.30 uur, Ds. Oos terbaan. Gerei. Kerk. Schagen. vooim. 10 uur en nam. 2.30 uur, Cand. J. v. d. Mye, hulpprediker. Kolhorn. voorm. 10.30 en nam. 3.30 uur. Ds. Visch. Evangelisatie. Schagen, voorm. 10.15 uur, Cand. Beneder. Nam. 3.30 uur Kerstfeest. Breezancl, voorm. 10.30 uur, de 'beer Boon. E. V. „Maranatha". Bergen (Dr. van Peltlaan 1), vm. 10.30 uur. Ds. Bakker'v. A'dam. The Star of Hope Mission. Julianadorp, voorm. 10.30 uur, de heeren H. J. Kraak ren A. de Vries van Den jlelder. Vrije Evangelische Gemeente. Alkmaar (Doelenstraat 15). voorm 10.15 en nam. 5 uur, Ds. Ruijs. VRIJDAG 26 DEC. (2de Kerstdag). Ned. Herv. Gemeente. Schagen, nam. 2.30 uur. Kerstfeest der schoolkinderen.. Valkkoog, voorm. 10.30 uur, Ds. Kapteyn. Wieringerwaard, nam. 3 uur. Kerst feestviering der Zondagsschool. Heerhugowaard. nam. 2.30 uur, Ds. de Mooy. Kerstdienst en Kerst feest van de Zondagsschool. Kolhom. voorm. 10.30 uur, DS; van Biemen. Extra coll. (In de kerk) Nam. 4 uur. Kerstfeest.- Julianadorp, nam. 2.30 uur, Kerst feest der Zondagsschool. Spanbroek, voonm. 10.30 uur. Ds. Kreb. Verkiezing Kerkeraad. Aartswoud, nam. 3 uur, Kerstfeest met de Zondagsschool. Schoorl. voorm. 10.30 uur, Ds. Boe ke. Koorzang. Groet, zie Schoorl Noordscharwoude. voorm. 10.30 u., Ds. Nell. Oudkarspel, nam. 3 uur. Kerstfeest van de Zondagsschool. Dirkshorn, geen dienst. Winkel, geen dienst. Burgerbrug, voorm. 10,30 uur, Ds. Witkop. Extra collecte. Hippolytushoef, voorm. 10.30 uur, Ds. v. Beek. Solozang. Westerland, nam. 3.30 uur, Kerst feest Zondagschool. Middenmeer, 's. av. 7 uur. Kerst viering v. d. Vrijz. Herv. Zondags school. Heiloo, nam. 4 uur. Kerstfeest. Koedijk, voorm. 10.30 uur, de heer C. A. Korndörffer. Nam. 3 uur. Kerstfeest. Doopsgezinde Gemeente. Nieuwe Niedorp, voorm. 10.30 uur, Ds. A. L. Broer, v. Hilversum. Nam. 2.30 uur Kerstfeestviering kinderen Zondagsschool. Burgervlotbrug, voorm. 11 uur, Ds. Oosterbaan. Gerei. Kerk. Kolhorn, nam. 4 uur. Kerstfeest viering van de Zondagsschool. Evangelisatie. Breezand. voorm. 10.30 uur. de heer Boon. Nam. 2.30 u.. Kerstfeest. E. V. „Maranatha". Bergen (Dr. v. Peltlaan 1). voorm. 10.30 uur, Ds. A .D. Meeter, van Amsterdam. The Star of Hope Mission. Julianadorp, nam. 3 uur de heer H. J. Kraak, van Den Helder. Kerstfeest. Vrije Evangelische Gemeente. Alkmaar (Doelenstraat 15). voorm. 10.15 uur, Ds. Ruijs.' Nam. 4 uur Kerstfeestviering. ZONDAG 28 DEC. Ned. Herv. Gemeente. Schagen, voorm. 10.30 uur, Ds. v. 'Biemen. Anna Paulowna, voorm. 10.15 uur, Ds. Vorstman. Middenmeer. voorm. 10.30 uur, de heer Kalis. Nieuwe Niedorp, voorm. 10.30 uur, Ds. de Mooy. Doop. Oude Niedorp. geen dienst. Heerhugowaard. geen dienst. Veenhuizen, geen dienst. Haringhuizen, voorm. 10.30 uur. Ds. Kaptevn. van Schagen. Oude- jaars viering. Julianadorp* voorm. 10.30 uur. Ds. v. Wichen, Oudejaarsdienst. 'Warmenhuizen, voorm. 10.30 uur, Ds. Kleijne, v. Alkmaar. Hoogwoud, voorm. 11 uur, Ds. Nell Schoorl, zie Groet. Groet, voorm. 10.30 uur. Ds. Boeke Noordscharwoude, geen dienst. Oudkarspel, voorm. 10.30 uur. Ds. Kreb. van Hoogwoud. Dirkshorn. geen dienst Winkel, geen dienst. Oudesluis, voorm. 10.30 uur, Ds. Witkop. Extra collecte. Eenigenburg, Zuid-Zijpe en Petten, geen dienst. Hippolytushoef. voorm. 10.30 uur, Ds. v. Beek. Westerland, nam. 2.30 uur, Ds. v. •Beek. Heiloo; voorm. 10.30 uur. Ds. de Jong. Zuidscharwoude, geen dienst. Koedijk, geen dienst. Doopsgezinde Gemeente. Barsingerhorn, voorm. 10.45 uur, Ds. Oosterbaan. Geref, Kerk. Schagen, voorm. 10 uur en nam. 2.30 uur, Cand. A. J. Bos. hulp pred. te Enkhuizen. Kolhorn. voorm. 10.30 uur. Ds. L. J. Goede, van Slootdorp. Nam. 3.30 uur. Ds. Visch. Evangelisatie. Schagen. vóorm. 10.15 uur, Cand. Kloosterman, v. Scheveningen. Breezand, voorm. 10.30 cn nam. 3.30 uur. de heer Boon. Schagèrbrug, Dinsdagavond 8 uur: bijeenkomst der Chr. Jongeman* nenvereen. in het Evangelisatie- gebouw. E. V. „Maranatha". Bergen (Dr. v. Peltlaan 1), voorm. 10.30 uur, Ds. G. Groot jans, van Amsterdam. Maandag 29 Dec., 's av. 8 u.. de heer J. Sevènsma; van Amsterdam. (Zie voor vervolg predikbeurten el ders in dit blad). Alle jare gaf de gira op tweiih' Karstdag een uitvoering. Dat was nou al zestig jaar zoo gaan én dat zou wel zoo biaive. Eu nou ók den weer. Et was verlegen drok weest en der was er gienien van de rek stok vallen. En dat de springhaas voor et lest voorwaarts marsch zaid had, wieré as altaid de stoele an kant zet en was er dansen. Der stond hillekëndal op et program ma „Nei ofloop dancing", maar ét was nag krekevenliens as vroeger, drie deuntjes achter mekaar en zai'de de muzekante hó, en was et weer taid voor een gelaggie. Allien ltwamme ze gien meer om der dans' dubbeltjes vanzelf. Nou et was weer erg genoegelyk en op et to neel wazze ok nag puur ouwelui zitten bleven. Of en toe kreeg e» icn nag weer ders et wild in .de biene en flikkerde ders een deuntje moe. Maai* nou was er ok een stel, dat wazze Kees Laycn, een zctin van OUevert Layen die met Aafie Stapel trouwd is, der ze!Ie der van jolle nag wel weze, die de borst kenne, en Aagie Biezebóer, van Gert van Teun zelle we zegge. Die wazze al vroegig weggaan, om een uur of twei et spul speult nag lang en breid voor de oo. .og oor - want Kees es vader had zaid dat ie mellekerstaid weer thuis weze most en et was ngg cvh heel end Kees wier al glimmeer an de klink van de deur 'ophongen, ze hadde de ring al zoowal an, dat hai most vanzelf nag efbes met zus in huis. Ze hadde mekaar nag wel et jen en aar te vertellen. Nou ja, we hewwe allegaar in ons jonge jare wel ders met eeij snokker maidje op de koeiés of op et sialtje zelen, dus dat weet je wel. Maar dat wou nou maar niet daieAagies vader had de d ars deur vast maakt en Aagie had gien sleutel Afain et kwam weer goed Liefde zoekt, list zait d'Enkuizer allernenak, An de overkant deër wcunde een Piet Keetbaas, dat was een dikke boei en die had een otcmebiel. *En Kees kreeg in zen onwaize houfd om ders te kaiken of de boet, weer die tuf in stond, los was. Nou en die was los. An de bui tenkant zat alliendig maar een loukie op de deur, dus dat kwam dik in orde. Et was buiten attër- koud dat er stel kroop maar gauw- in de boet en op de kussens van Piet. es tuf. Aagie dransde eerst nag wat over rotte enzoo, en ze jankte net zoo lang. dat Kees. die et ok in donker wel redde kon vanzelf, de lichte van de tuf op draaide. In de boet was gien illek- triek, zien. Nou afain, Kees en Aagie wazze an et versies zinge enzoo, maar oplesten wiere ze zoo maar sleiperig.Aagie had nagal wat deurmekaar dronken, glasies rood en sassefras en Amerikaantje enzoo cn Kees spouwde ok niet in zen bier, dat as je den buiten koni- me en den weer binnen, ben je gauw rozig vanzelf. Dat ze wazze zoomaar ofzakt en dat er drie uur hallef vier was, sleipte ze baiegaar as een toethoren. 'En Kees vergat zen lieele koeie. N'ou, et tvveide bedraif. Piet Keet baas en de vrouw wazze ok nei dc uitvoering weest, want er had een oomzegger meedein. Ze wazze ien van de leste die nei huis gonge. Gnappies kwamme Piet en Lain ankuieren as ze iniensen licht in de boet zagge Dat konne vanzelf nooit aars as dieve weze. Piet most niet hevvwe om er allien op of te gaan, al zaide Lain ok zes keer dat ie een 'kirrél van niks was. „Ik doen et niét," zaidé Piet, „ik haal de peliesie, die is er voor." Maar Lain wou niet allien biaive en baiegaar gong niet vanzelf, aars konne de dieve em baidat smere... Nou, oplesten, Lain hillegaar uit de tred om de man met de sabel en Piet op wacht. Hai had de slaai pakt, as er den ien uitk wam zou ie em deermee wel op zen lilleke kop- slaan. Et trof, de veldwachter, die kwam gauw, Lain was em op et breggie bai de dikke paal al teu gen kommen. Hai was ok wel efkes onthikt, want ja, je kenne wel een groote mond opzette as je met ker- remismaandag an de greeuwe urte met garzaine moe te, maar dieve in et durp, dat heugde em niet. Ze konne wel wapens hewwe. Dat de raiksveldwaohter wier ok haald en ok nag een paar boere uit er bed port. De ien een oud geweer, weer ie nag nooit mee skoten had en de aar een greep. Dat et most beure. Nou, de raiksveldwachter die nam de laiding en die are peliesie bleef efkes uitwerdan om et verkeer te regelen. As ofsproken sloupe ze as Indejane nei de boet, Lain ii^ de achterhoede en Piet sloeg met ien slag van de slaai de boetdour in mekaar. En de raiksveldwachter skreeuwde met et pestool in zen hande: „Halt, pelisie!" Nou, je be- graipe, Aagie an et guiten, Lain an et skelden en de pelisie bar brik kaike, en de boere maar lache lache....... nou zooas ze nag nooit lacht hewwe. Afain, de tuf had niet leden, dat was maar goed ok, want Piet was op de tuf as een hen op ien pul en Kees betaalde de skade van de boetdëur. Die iene boer, die met et ge weer, die was nag temet de klos worren, want die wouë ze- nag per- sesvanbaal geve voor et verboden dreege van wapene. Maar dat is oplesten ok weer suksencleerd. Et are jaar wazze Kees en Aagie nag niét trouwd en ze Hepe vanzelf weer op vraiersvoete deur de Karstnacht. Maar toe had Aagie de sleutel van dt^dars in der ridde- kuul. En Kees was mellekerstaid thuis! Efgé. (Alle rechten voorbehouden.)

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Dagblad voor Hollands Noorderkwartier | 1941 | | pagina 7