hij onder bescherming van dit nlet- aanvalspact een agent naar Duitseh- land gestuurd zou hebben, zou deze tegen den muur gezet zijn. Open poorten voor het bolsjewisme. T"\ E pacten van vriendschap der En- ■"-'gelschen en Amerikanen openen de poort voor het, bolsjewisme en ver raden alle anderen. In deze vriend schapspacten is Polen, is de Balkan, is Iran, is het geheele Baltische gebied, althghs voor zoover wij het weten, al verkocht en versjacherd. Wat er ver der nog verkwanseld is, daarop zullen wij niet komen, want dat zal Duitsch\ land verhinderen. Verdragen, die met de bolsjewieken zijn gesloten, hebben een bijzondere belichting gekregen, sinds wij de meeningen kennen van mevrouw Kollontay, de gezante der Sowjet-Unie in Zweden en van Kaga- nowitsj, den schoonzoon en rechter hand van Stalin, die verklaard hebben, dat verklaringen met burgerlijke regee ringen er niet zijn om te worden nage leefd. Verdragen zijn er, om op het pas sende oogenblik te worden verbro ken. Dat Is een moraal, die feel duidelijk in het joodsche wetboek, ln de talmoed staat. In de talmoed wordt gezegd: wie geen jood is, is geen volledig mensch. En wanneer men met een niet-jood een verdrag slnit, is men moreel niet gebonden. Nederlanders, daarin moet men toch den samenhang zien tusschen jodendom en bolsjewisme, den samenhang, die daar te voorschijn treedt en die de ge heele linie van het bolsjewisme ken merkt. «- Wat de westelijke democratieën kun nen beteekenen, dat hebben wij sinds Versailles ondervonden. Zij beteekenen voor ons geestelijke versplintering, ma- terleelë pauperiseering, en vooral het loslaten van het jondendom en dat is de zekerste weg naar het bolsjewisme. Het Duitsche volk zal zich nooit als beulsknecht van de Anglo-Amerikanen laten gebruiken. Het Duitsche volk zal alleen in het Nationaal-Sociglisme en alleen onder de leidng van Adolf fitter vóór Europa en tegen het boJfjeWisme strijden. Dat moeten wij duidelijk in zien. Alle andere mogelijkheden zijn uitgespeeld. Het rad der geschiedenis kan niet worden teruggedraaid en wan neer Duitschland valt, dan is het ook met Europa gedaan. Wat wllen de Amerikanen? E Amerikanen kunnen en willen in het geheel niet voor Europa opko men. Er zijn thaps verschillende bespre kingen aan den gang, bijv. over de vraag, hoe de Amerikanen zich een we reldpolitiek voorstellen. Daarbij den ken zij aan luchtsteunnunteq. Dit is voor mij het beste bewijs, wanneer de Amerikanen van luch'steunpunten spreken, dat daar het isolationisme, dus het zich verwijderd houden van Europa zoo sterk geworden is, dat zij hoogstens nog aanvvliegtuigen en hun bemannin gen denken, doch nooit meer aan een of ander grootere deelneming, aan een krachtig optreden. Zij zouden precies zoo wegïoopen als in 1918, nadat zij het ongeluk mede aangericht dden. En zij heben toch tenslote een groeten buit te verteren. Wat hebben die niet reeds alles ten koste van hun bondge- nooten ingepalmd. Waarom nog meer risico? Zij hebben bovendien 'hun jo den. Deze hersentrust van Roosevelt bestaat toch alleen maar uit joden.. De Vereenigde Staten bieden thans 't ken merkende beeld van een mepschen- groepeering, die door jood- geest beinvloed wordt. Dientengevolge staat Europa slechts voor de keus voor het geval dat de anderen zouden overwin nen, of (j(e Amerikanen laten Europa aan zijn lot over, dan. komt het bols jewisme onmiddellijk, of de Amerkanen laten het geheele nihilisme, waarmede de joden steeds andere volken over- stroomen, over ons komen. Dan zouden wij het bolsjewisme uit de tweede hand hebben, d. w. z. een overwinning van de anderen zou alleen de vraag opwerpen, of het Joodsche wereldcen trum in Moskou of in Washington is. Neen kameraden. Met het oog op dezen toestand is er slechts één pa rool en dit parool heet: Europa ont waak. Voor U. Nederlanders, is dat niet -gemakkelijk. het beteekent on geestelijk gebied een verlaten van 't humanisme, dat reeds1 eenigszins met de wereld onbekend en misschien 'n beetje hoovaardig geworden is en uit een confessioneele binding, die zoo ver gaat, dat zij het volk verdeelt. Het beteekent economisch het over schakelen van een overzeeschen han del. welke verloren is. op Europa. Wanneer werkelijk het geval zich zon voordoen, dat de Ame; rikanen met hun schenen en hun troepen Nederlandsch-Indië zou den heroveren, gelooft U dan, dat zij ïndië zouden aanbieden on het presenteerblad der emigranteh- regeering in Londen? Hebben deze plutocraten de Ame rikanen al niet beter leeren kennen? Maar u weet heel goed, dat het zoo niet zal gaan. U gelooft echter, dat u dan misschien een uitkeering van 10 pet. zal kunnen krijgen en dat is altlid nog meer dan niets. Doch dat deze uitkeering van 10 pet. tevens zou beteekenen. dat het geheele, Nederlandsche volk in een anti-Euro- peesch systeem zou worden gesleurd, dat laat deze lieden totaal onver schillig Dit ontwaken beteekent ook een verlaten van de getallendemocratie. want deze getal lendemocratie is een vorm. die in oogenblikken van de beslissende worsteling om het ziin of het niet- zijn niet stand houdt. Er is echter geen andere weg. Deze weg kan den Nederlanders niet bespaard worden. Hii kan hun slechts gemakkelijker gemaakt worden, doordat men hun verklaart, waarom het gaat en hoe het gaat. Het nationaal-socialisme. Het nationaalrsocialisme is nu een maal de levensvorm van den strijd, omdat wij thans hard moeten strij den en hieraan het individu onderge- geschikt maken. Doch het nat. socia lisme raakt de innerlijke vrijheid v. den mensch niet aan, want datgene, wat gii thans ziet, deze energieke en aan initiatieven riike discipline van den Duitschen soldaat, is geen dres suur. Het is een vrijwillige tucht, die elkeen zich oplegt terwille van het groote doel. dat hij voor oogen heeft, terwille van de groote idee van het volksche bewustzijn, dat ons zegt. dat wij allen volksgenooten van een bloed zijn. Daarenboven ziin wij Germanen uit een bloedf amilie. en wij allen zijn Europeanen, ge dragen door de Arische basis van ons bloed, dat de belangrijke bij drage geleverd heeft tot de cultuur der wereld. En daarom, omdat wii van een bloed ziin, hebben wii ook allen dezelfde verantwoordelijkheid. Want voor hen, die van hetzelfde bloed ziin, zijn er geen klachten, is er geen vereeniging, zijn er geen re ligies die de volksgenooten van el kander scheiden. Iedereen heeft de zelfde levensrechten en voor ieder een afzonderlijk moet het geheele volk opkomen. Moet het zoo voortgaan? KAMERADEN, Ik vraag U met 't oog op dezen toestand: moeten er hier nog eens dergelijke stakingen komen? Moet men steeds weer in botsing komen met eèn noodzakelij ke ontwikkeling? Is het niet veel be- ij willij plaats verovert en dan behoudt, die het op frond van zijn bloed en zijn groote waliteiten verdient? Wat kunnen in dezen toestand uitingen van rouw of van wrevel of van een zenuwachtige toorn, zooals wij Zondag, in de ker ken gehoord nebben, nelpen? De hervormde kerk heeft uiting gege ven aan fiaar diepe ontsteltenis. Over deze geSeurtenissen moe ten de Nederlanders ontsteld zijn. Zij moeten thans slechts de juiste consequenties trekken. Wan neer de kerk oproept tot gebed, dan bewandelt zij den weg dien zij zich gegeven ziet om haar taak te ver vullen. Maar ik geloof, dat overigens het beeld te somber is geschilderd De studeerenden, die tewerkgesteld worden, kan men thans niet meer als zoodanig beschouwen, want zij hebben de mogelijkheid, den weg, dien hun door nun superieuren was geboden, niet gebruikt. Deze loyaliteitsverklaring, die eigenlijk de 0 vanzelfsprekend heid, om verordeningen der be-, zettingsautoriteiten en van de eigen autoriteiten op te volgen aan het eigen weten en gewe ten vastknoopt, is ongeveer het uiterste, wat ik op dit gebied nog kon doen. Doch moesten alleen de Neder landsche arbeiders voor den arbeids inzet in aannierking komen en die genen, die studeeren en zonen van rijke ouders zijn, die zouden niet voor den arbeidsinzet in aanmer king komen? Bij m- bestaat zooiets niet. Overigens, mijne kameraden, men moet deze jongelieden in hun ver- zamelkampen gezien hebben. Daar viel een onbevangen vroolijkheid waar te nemen. Het was alsof zij van hun nachtmerrie bevrijd waren. Waarschijnlijk is het de voortduren de ophitsing van enkele professoren, waarvan zij thans, God z;j dank, be vrijd zijn. Daarom zijn zij zoo onbe vangen opgetreden. 'En dan kan ik nog zeggen, dat er zeer zorgvuldig te werk gegaan wordt bij de tewerk stelling. Zoo komen bijvoorbeeld de medische studenten in hospitalen en wel in zèer mooie streken, Daartoe behoort ook mijn ge boortegrond. Ik ben er van over tuigd, dat zij daar zeer veel zul len leeren en dat zij, wanneer zij eens na een bepaalden tijd te rug komen, zich dankbaar zul len herinneren, dat zij in dezen tijd van historische grootte, waarin men stand moet houden, toch nog een zekeren inzet ge presteerd hebben. ?ekeS>. de niet gewilde arbeidsinzet in het Rijk is een beproeving. Ik geef dat toe, doch het is werkelijk een gebod van dezen noodtijd van Euro pa dat mij het recht geeft en ook de volkomen rustige verantwoordelijk heid om dat te verlangen. Denkt u er toch eens over na: hoeveel mil- hoenen Duitsche mannen, ook va ders, ook broeders, ook zoons, zijn thans reeds jarenlang van hun ge zinnen weg, niet om ergens veilig met een dak boven het hoofd te wer ken, doch daarbuiten, in de steppen van het oosten, staan deze mannen en vormen daar den wal van ijzer en blped, opdat deze steppenhorden ons niet zullen overvallen. Denkt u toch eens aan deze millioenen man- neh, aan wie toch ook de Nederlan ders het te danken hebben, dat zij drie jaar lang, weliswaar onder be- paalde beperkingen, maar toch in omstandigheden geleefd hebben, die veel meer overeenkomen met vredestijd, dan die, die daar buiten met hun leven voor Europa Opko men. Dat moet men zich toch voor oogen houden. Plet tewerkstellen van deze mannen in het Duitsche rijk geschiedt onder waardige voor waarden en het is een groote bele venis. Het nieuwe Europa, LJ ET nieuwe Europa vormt zich ■"•■i aan de frqpten, het vormt zich echter ook in de fabrieken en de werkplaatsen, die thans voor de fronten werken. De gruwelpropa- gandisten zullen hun God weet wat vertellen hoe het er daar uitziet. Wanneer dat waar zou zijn, zouden onze productieresultaten niet zoo schitterend zijn en alle plannen, overtreffen. Het verbazingwekkend ste feit na het heldhaftige optreden van onze soldaten aan het front is, dat daar de Europeesche arbeiders in hun werkgemeenschap bijeen zijn. 20 tot 24 naties hebben hun mannen gezonde^ die werken daar in de lat: pehjk doel. Zij leeren elkaar ken nen. De een verheugt zich over den ander, over de oultureele prestaties, over de dansen, over de liedjes van den ander.. Daar wordt Europa op gebouwd en daar wil de Nederlan der niet bij zijn? Ja, wilt gij u ab soluut afzijdig houden wanneer dit nieuwe Europa komt? Mijne kameraden, deze menschen - - -.uropa gebouwd wordt. Nationaal-socialisten, hoe bitter boos en toornigiklonk het andere herderlijke schrijven. Daarin wordt gesproken van een zedelijk gevaar en van het verlies der levensvreugde. Ja, de tijd van heden, is helaas niet dg tijd van de levensvreugde. Daarmede zou men zich zelf bedriegen. Wanneer wij thans de levensvreugde in elk opzicht zouden laten gelden,- dan zou het Bolsjewisme zich over ons heen storten. Neen, thans is het de tijd van den levensernst. Deze generatie moet ernstig zijn, opdat de toekomst, althans de toekomst van onze kinderen, weer blijder wordt. Elk an der parool is valsch en een zedelijk ge vaar. Ik heb overigens van de Neder landers een betere meening, dan dat ik zou vreezen, dat zij ergens zedelijk ge vaar zouden kunnen loopen. Voor onze Nationa"al-So cialisten, in welken toe stand zij ook komen, zou ik geen zorg hebben, dat zij in een zedelijk gevaar zouden kunnen geraken. Al hebben wij ons opvoedend werk nog niet generaties lang geleverd, toch weten wij, wien wij kunnen vertrou wen wanneer wij op, Ilationaal-Socialis. ten vertrouwen. Er wordt ook gespro ken over de Babylonische' gevangen schap. Ik ben altijd van meening, dat een te sterk opschroeven en overdrijven de kracht der overtuiging verzwakt. Ik zou het niet graag willen, dat de Neder landers vergeleken worden met Gods uitverkoren volk. Ik heb een betere meening van de Nederlanders om een dergelijke vergelijking te maken. Ik zou echter willen zeggen, dat mij niet be kend is, dpt er in de Babylonische ge vangenschap verlof, briefwisseling en het doorbrengen van vrijen tijd bestaan heeft. Er is ook over gesproken, dat de Ne derlandsche priesters niet met hun ar beiders kunnen meegaan, dat begrijp ik heelemaal niet, want ik gelocf, dat er in Duitschland geen gebrek aan katholieke priesters is. Ik zou veel beter de opmerking he grijpen, wanneer b.v. de Nederland sche artsen kwamen en zouden zeg gen: Kijk eens mijnheer, de Duit sche artsen staan aan het front en moeten de gewonden verzorgen, laat TJ ons toch naar Duitschland gaan, opdat wij de medische zorg voor onze Nederlanders op ons kun nen nemen. Dat zou ik begrijpen. Ik geloof ook niet, dat eenig wan trouwen jegens de katholieke priesters in Duitschland op zijn plaats is. Zouden zij wantrouwen opwekken, omdat zij met het Nationaal-Socialistisehe systeem op de een of andere wijze tot overeenstem ming zijn gekomen? Weest gerust, het komt hier ook. Het Nederlandsche volk wilde geen oorlog. VAN een ding ben ik min of meer overtuigd, n.l. dat het Nederland sche volk den oorlog niet gewild heeft. Des te grooter is de verant woordelijkheid van degenen die de leiding hadden. En wanneer men met vuur speelt, dan wil zich over het algemeen niemand daaraan bran den. ,Maar wanneer men te dicht bij het vuur komt, -branat men zich toch. En kan het neutraal genoemd worden, wanneer men dat misbak sel van afgunst én duivelsch denken daarginds, dien pater Muckermarm, die alles wat Duitsch en nationaal- socialistisch is, heeft belasterd, wan neer men dien hierheen haalt en hem in het vroegere klooster te Valken burg, als in de centrale van een gif- fabriek en van propaganda laat doen wat hij wil? Het is nie«t juist wanneer er ge zegd wordt, dat het christendom de eenige macht is. om die tegen het bolsjewisme te keeren. Het politieke christendom stellig niet. dat weten wij beter. Wii hebben immers de zwart-roode coalitie in Duitschland meegemaakt, die zwart- roode coalitie van het centrum en sociaal-depiocraten, die deels uit dom heid, deels uit kwaadaardigheid, de wegbereidster was voor de bolsjewi- seering van hét Duitsche volk, dat alleen door Adolf Hitler en het natio- naal-socialisme van den rand van .den afgrond kon worden gered. Ik geloof, dat men ook zeer voorzichtig moet zijn, wanneer men spreekt over geloofsvrij heid en gewetensdrang, juist in dit land, dat zijn heldhaftige grootheid gevonden heeft in een tijd, waarin het voor zijn eigen geloofsvrijheid gestreden heeft, tegen een* front, waarin toonder tijd de katholieke kerk stond en in een tijd, waarin bijna in elke stad hier en, in Vlaanderen, de brandstapels werden aangesto ken. Het beste bewijs voor de grootmoedigheid en vrijheid die wij gevrii is het feit, dat zulk een herderlijk schrijven onge hinderd kan worden voorge lezen. Kameraden, bij ons zijn geen martelaren te halen. Priesters in gevangenschap. Hét is echter juist, dat er priesters ziin, die in de gevangenis zitten. Ik ken elk afzonderlijk geval. Dat ziin echter volkomen reëeie ovqptreders die hebben zich vergrepen, of wel hebben zij Duitschland. het nationaal socialisme en den Führer gesmaad en wel in een vorm. die men zich niet kan laten welgevallen, of wel zii hebben spionnage bedreven, of zii hebben den viiand begunstigd. Dan bestaan er ook nog kleinere over treders, die zich vergrepen hebben aan de wetten van de voedselvoor ziening. maar martelaren' zijn dat niet Om aan elke verdere bespreking een eind te maken, stel ik de verantwoor delijkheid vast. Wie zich tot onge hoorzaamheid laat verleiden, die mag zich niet op den kansel beroepen, die zal de gevolgen in al zijn hardheid moeten dragen, zooals zii in deze maand Mei door ons bewezen werd. Men heeft mij soms voorgehouden, dat ik on elk gebied van het open bare leven het nationaal-socialisme den voorrang geef. Dat is voor mii geen verwijt, dat is miin historische opdracht, die ik hier te vervullen heb. want dit Europa valt slechts te redden, wanneer het nationaal-socia- listische Duitschland zich als een wal voor deze golf uit het Oosten werpt, en dit optreden, deze afweer, dat geeft juist de aanspraak op de leiding. Ik zal altijd als nationaal-socialist handelen, dat beloof ik u allen. Dat beteekent echter niet, dat ik ook maar aan een enkel mensch het nationaal- socialisme wil opdringen. Daar is geen sprake van. Het nationaal-socialisme is een zaak van de innerlijke overtuiging. Ik hejjj niets aan iemand, die slechts hapraat wat hem wordt voorge zegd. Op zoo iemand kan ik, in ernstige tilden niet vertrouwen! Twee groepen van organisaties. Nu zijn er Juer twee groepen .van organisaties. De eenen zijn de politieke organisaties, waarbij ik er waarde aan hecht, dat elk lid afzonderlijk tot het Nationaal-Socialisme komt. Dat zijn echter volkomen vrijwillige organisaties en wanneer binnen het bereik van die organisaties ergete dwang wordt uit geoefend, dan hoogstens een dwang door vele geestelijken om de lieden uit de organisatie te halen. Daarnaast be staan er beroepsorganisaties. Dat zijn de organisaties, die een bepaalde taak moeten vervullen, welke voortvloeit uit de noodzaak van dezen tijd en die wordt opgedragen aan de afzonderlijke beroepsgroepen, Daarbij is het mij ook onverschillig welke gezindheid iedere' man afzonderlijk heeft, wanneer hij sléchts de taak vervult, die aan hem, krachtens zijn beroep, is opgelegd. De leiding over deze organisaties kan ik evenwel slechts in handen leggen* van mannen, die ik vertrouwen kan en dat zijn juist de Nationaal-Socialisten. Overigens vinden deze vrijwillige organisaties een heel goeden weer klank. Ik heb ine de cijfers laten voorleggen. De Nederlandsche volksdienst bijv. heeft van Januari 1942 tot Mei 1943 ziin ledenaantal vertienvoudigd. Het Nederlandsche Arbeidsfront heelt in een jaar tijd ziin leden-aantal vervijfvoudigd en de Winterhulp Nederland' heelt in het eerste jaar TA millioen. in het tweede jaar 1014 millioen verdeeld en zal dit jaar 13 millioen verdee- len. Dat ziin cijfers. Een belangrijke beslissing. Kameraden, wij staan voor een be langrijke beslissing. Wii moeten datgene in stand houden, wat onze geniale lei ding in drie jaar voor ons verkregen heeft en wii kunnen ons binnen stra tegische grenzen handhaven, die zoo sterk zijn, dat onze vijanden, wanneer het mogelijk zou zijn, met een veel voud aan menschen en materiaal zou den kunnen komen en toch niets be reiken. Maar. Nationaal-Socialisten, een wereldoorlog is een wereldgericht. En in het vierde jaar van dit gericht komen de bekentenissen. Wii ziin juist kort geleden getuigen geweest van een ontzettende moreele catastrofe, name- Ö"'k het prijsgeven van de Polen en de eine volken, waarvoor Engeland zoo genaamd dezen oorlog begonnen is. Dat heeft natuurlijk onrust gewekt. Toen heeft meneer Kleffens op 23 Maart zijn stem verheven en' gezegd: „Het zou ntet juist zijn, dat alleen de groote mogendheden zouden beslissen, want de kleine naties hebben door ver keerde handelingen van de groote schade geleden, waardoor hun bestaan in gevaar gebracht is." Die man merkt allen, zei het dan ook laat. Meneer Hambro uit Noorwegen heeft gezegd: „Tot nu toe hebben wij alleen maar bijdragen moeten leveren, gekregen hebben wij nog niets. En wanneer er groote problemen behandeld worden, dan is het onrechtvaardig, wanneer de kleine staten niet een woordje zouden kunnen meespreken. Mflne kameraden, wie herinnert zich daar niet de woorden, die de Führer tot Mussert gesproken heeft: „IK wil de Nederlanders niet als overwonnenen behandelen en wan neer de tjjd gekomen zal zijn, dan zal ik U bjj mjj roepen en zullen wij over de toekomst spreken". Ziet, mijne kameraden, dan is de hou ding daar aan de overzijde bij" de plu tocratieën toch een andere. En toch zijn zij zoogenaamd voor de kleine volken opgekomen. Meneer Cripps heeft gezegd: „De kleine volken krijgen geen souve- reiniteit meer". En Churchill heeft dit aangevuld: „De wapens zullen de kleine volken ook niet meer krijgen". Hier kunt U het groote verschil tusschen democra tie en de Nationaal-Socialistisehe ge meenschap zien. In een ^ationaal-Socia- listische gemeenschap is* het totaal on verschillig, of de een klein 'of groot in getal is. Daar wordt gekeken naar zijn prestatie. En wij kunnen ons in een Europeesche gemeenschap zeer goed voorstellen, dat een in aantal klein volk op het gebied, waarop het het meeste presteert, allen, ook de grooten, leidt. Dat kunnen wij ons rustig voorstellen. Die aan de overzijde, deze democraten, echter niet. 'En wat de wapens betreft? Vraagt eens aan de kameraden van de Standarte Westland en het Legioen en zij zullen U vertellen, dat juist de Ne derlanders de beste wapens krijgen die er maar zijn. U kunt mij gelooven, wanneer de Nederlanders eenmaal be reid zijn in dezen strijd om Europa mee te strijden, bestaat er niet, zooals in Engeland, het voorbehoud: de wapens alleen voor de grooten. O neen, de'beste tyapens die wij maar kunnen uitvinden en produceerén, zullen dan in Uwe handen gelegd worden, mijne Neder landers, verlaat U daar op. Wij- verwachten den aanval. Kameraden, wij verwachten den aan val. Wij willen hem, omdat hij de beslissing brengt. In Afrika zoo be weren onze "vijanden hebben de En- gelschen 220.000 man verloren. Dat is een mooi getal. Waarschijnlijk, is het te laag, omdat het van de overzijde wordt opgegeven, en de verliezen der Ame rikanen en hulpvolkeren hier niet bij 'zijn opgeteld. Doch wanneer zir eens hier een po ging zouden doen en het tienvoudige aan verliezen zullen hebben geleden, dan zal de bezinning komen. Dan zullen de Engelschen plotseling in zien, dat er geen enkele Europeesche continentale macht is, die het Em pire bedreigt, doch dat het alleen hun vrienden ziin, die hen van het Empire berooven. Dan zullen zii inzien, wat het zou beteekenen. wanneer het bolsjewisme tot aan de kust van de Atlantischen Oceaan zou oprukken. Dan zullen zii zich de vraag voorleg gen, of zii dezen oorlog tot het einde moeten voeren, alleen, opdat de Joden hun wraak kunnen nemen. Want dat is de oorzaak van dezen oorlog en de oorzaak, dat de oorlog nog met ten einde gaat en dat hii niet reeds lang tén einde is. Daaraan is uitsluitend de in vloed van de Joodsche adviseurs bit de regeeringen van onze vij anden de sehuld. Want, wanneer de volken b|j zichzelfte rade zouden gaan, waarom het gaat, dan zouden zii elkaar reeds- lang weer de hand Voor een vreed- zamen arbeid gereikt hebben. Ook de Amerikanen zullen eens gaan denken. Wanneer de Amerika nen merken, dat zii de halve wereld ten koste van hun bondgenooten met zeer geringe middelen hebben inge palmd. zullen zij er nog wel eens over denken, alvorens dit Europeesche bankroet in hun oogen aan te vallen en het 50-, het honderdvou dige aan verliezen te liiden, zonder kansen op succes. De Engelschen en Amerikanen staan pas voor de poli tieke uitwerking van dezen oorlog. Wü weten waar het omgaat. Wii. nationaal-socialisten. zullen misschien persoonlijk en men- schelijk smartelijke verliezen liiden, doch politiek worden wij steeds har der. Want hoe langer de oorlog duurt des te beter weten wij waafom het gaat. Nog nooit hebben wii dat zoo duideliik gezien als in dit jaar en nog nooit zijn wii zoo vastbesloten geweest dezen oorlog tot aan het ze gevierende einde voort te zetten. Miine kameraden, de beslissing van dezen oorlog hangt af van dén wil tot volhouden en zelfbehoud, die alle soldaten, arbeiders en de vrouwen toonen. De wil zal sterker ziin van dengene. die 't moreele recht aan ziin ziide weet en diegene zal zich moreel in ziin recht voelen, die zegt. dat hetgeen wat hii wil goed en recht vaardig is. Wat willen, onze vijanden? Wat brengen zij Europa anders dan den chaos? 't Bolsjewisme over Cen traal Europa en dan m. den volgen den sprong verder naar een derden wereldoorlog. i BENOEMD. De heer Th. Veer, onderwijzer aan den St. Willebrordusschool, alhier is, door het bestuur der R. K. Jongens scholen, benoemd tot hoofcrider nieuw te stichten Centrale School voor het zevende en achtste leerjaar. PASTOOR BAETSEN O.- F. t. Alhier» is op 78-iarigen leeftijd overleden pastoor Bertrandus Arnol- dus Baltsen O. P„ oud-pastoor alhier. ONTSLAG EN BENOEMING VAN WETHOUDERS TE BERGEN. Door den waarnemend burgemeester is. bij ziin besluit van 19 April aan de wethouders J. W. Macdonald en J. E. Miltenburg met ingang van 21 April eervol ontslag verleend onder dankzegging voor de aan de gemeen te bewezen diensten. Beide wethouders werden bij de verkiezingen van 1931 tot raadslid gekozen De heer Macdonald werd direct als wethouder benoemd als opvolger van den heer Bogtman. De heer Miltenburg werd wethouder in 1935 in de plaats van den heer Apel doorn, die wegens ziekte was afge treden. Nieuwe onbezoldigde wethou ders zijn de heëren A. Eriks en B. Hennekamp. De heer Eriks is 54 iaar en hoofd van een zaak in pakking en rubbermateriaal te Alkmaar. Hij woont sinds 19?0 te Bergen. De heer Heijnekamp is 56 jaar oud, woont sedert September 1941 te Bergen en is opzichter van de dui nen. Beide nieuwe wethouders zijn lid van de N.S.B. Precies zoo als Walace het gezegd heeft, de vice-president der Vereen. Staten: ,De derde wereldoorlog is niet te vermijden, wanneer de bolsje wieken hun idee van een wereldre volutie niet opgeven." Ja, gelooft dan iemand van ons, dat Stalin zijn wereldrevolutie opgeeft? Dat zijn beginnelingen, die zooiets meenen. die in het geheel <*een begrip hebben van het Bolsjewisme. En meneer Clapper, de journalist van hét Witté Huis, heeft gezegd: „Hoe meer wii erop vertrouwen dat wij den oorlog winnen, des te minder geloov,enwij dat, de overwinning van langen duur zal zijn." Dat is het wét onze tegenstanders brengen, wanneer zij zoudeij overwin nen en. dan zoo moet elkeen hier zeggen zal er ellende en chaos ont staan. Wij zouden vernietigd worden, wij zouden het tooneel van den derden wereldoorlog worden en zij daarginds zouden weer voor een nieuwen oorlog staan. Waar zouden de kleine volkeren blijven, wanneer het joden-centrum Moskou of 't joden-centrum Washing ton den toon zou aangeven? Zijn de kleine volkeren dan niet veel beter uit onder de bescherming van de Europee sche gemeenschap, onder de bescher ming van onze eeuwenoude cultuur, die wii met elkaar verkregen, die wii met elkaar door strijd verdedigd en die wij met elkaar-doorstaan hebben? Hoe wordt het beter? Kameraden wanneer, wij de over winning behalen dat kunnen wij zeggen zal het iedereen in Europa beter gaan. De toestand van- heden is het uitgangspunt van de beschou wing. De wereld is z»o op haar kop gezet, dat niets meer terugkeert. Wij moeten'zien waar wij thans staan. Dat moet duidelijk en nuchter worden ingezien en dan moeten wij ons afvragen: hoe 'wordt dat beier? En dan kunt ge er zeker van zijn, of gij arbeider zijt of boer: wanneer eens weer de vrede komt, dan weten wij wat wij te doen hebben. Daar ginds in Amerika breken zij zich het hoofd. De heer Sumner Welles, onderstaatssecretaris der V. S„ heeft reeds een nachtmerie we gens de werkloosheid en wegens het productieoverschot na den oorlog, omdat hij een hopelooze liberaal is, die alleen aan goud en geld denkt. Wij echter verlangen er koortsach tig naar, dat de vrede komt, opdat deze enorme krachten, die "wij heb ben en onze grondstoffen niet ge bruikt wórden voor werken der verniétiging, maar voor de werken der volkswelvaart en der sociale rechtvaardigheid. Als Duitschland .wint. Ge kunt er zeker van zijn, wanneer de vrede komt, dan zal er hier een opblopi door Europa gaan, dan zal elk blijmoedig aan het werk gaan, dan komt de levensvreugde, waarom heden volkomen te onpas, geroepen wordt, want heden is het de tijd voor den le vensernst en voor het deelnemen aan den strijd. Dan komt de tijd, waarin elk van U kan aantreden en wel als vrije man, elke arbeider, elke volks genoot, bewust - daar hij zélf de dra ger is van de politieke gedachte - dat er geen standen, geen kringen, geen confessies en geen hinderpalen zijn, maar dat het bloed een gemeenschap vormt, die ons allen tot een lot ver bindt, met geen andere verplichting, dan het gemeenschappelijk optreden voor het gemeenschappelijke welzijn. Kameraden, de militaire gebeur tenissen zullen de politieke ont wikkeling doen ontstaan, die tot het einde van den oorlog leidt en hoe eerder het verstand zich Iaat gel den, des te eerder zal de vrede ko men. En deze oproep, er moge ge schied zjjn, wat geschied is, gaat onder alle omstandigheden uit tot alle Nederlanders: door den groei in de Europeesche houding te ko men tot de vrjjheid van de volk sche ontwikkeling. Kameraden, de Führer heeft ons bij eengebracht. De Führer heeft onze krachten in het Nationaalsocialisme ontplooid. Hij heeft daarmede tevens de grondbeginselen gegeven voor het nieuwe Europa: Volksche vrijheid en sociale rechtvaardigheid. In dit willen, Duitsche en Nederlandsche nationaal- socialisten, vormen tyij een ijzeren en onvèrbreekbare lotsgemeenschap. Wij zullen onze taak verrichten, wij zullen tot het uitprste en het laatste onzen plicht doen, vooral echter zal uit el- ken nationaalsocialist een fanatieke strijdlust onze tegenstanders tegemoet komen. geii den Führerj DE MATTHaUS-PASSION. Eere wien eere toekomt. Dezer dagen stond in ons blad een be schouwing over de Alkmaarsche op voering van Bach's Matthaus-Passion. Onze muziekrecensent schreef: „Nog nimmer werd in Noord-Holland boven het Noordzeekanaal Bach's geniale schepping uitgevoerd en deze première werd een daverend succes." Deze zinsnede kan onjuist opgevat worden en behoeft daarom eenige ver duidelijking. Bedoeld wordt, dat de Mat- thSus-Passion nog nimmer „zóó groot" in N.-Holland boven het Noordzee-ka- naal uitgevoerd werd. Want andere, en overigens zeer lofwaardige, opvoeringen vonden al eerder plaats. In 1936 en 1938 te den Helder, onder leiding van A. J. Leewens, met o.a. als solisten Joh. v. d. Ploeg, Lourens Bogtman, Ankie van WickevoortCrommelin, Gerard Meyer en Annie Woud. Ook werd in 1933 in de Westerkerk te Enkhuizen de Matthaus- Passion ten gehoore gebracht, onder al- gemeene directie van wijlen Creve- coeur; voorstaande solisten en het Utrechtsch /Stedelijk Orkest verleenden toen medewerking. EEN VROUWELIJKE RIJWIEL HERSTELLER. Alkmaar de primeur. Genoot Den Haag de eer van de eerste vrouwelijke brievenbesteller, en Amsterdam die van de eerste tramconductrice-, Alkmaar heeft de primeur van de eerste vrouwelijke rij wielhersteller. Was het vóór den oorlog zoo, dat men de vrouw uit alle mogelijke be roepen meende te moeten weren, thans, in oorlogstijd, wordt de vrouw in elk beroep als een welkome kracht door den man begroet. Dit is ook het geval met mevrouw Groot, wier man als rijwielhersteller „Het Sporthuis" aan de Koningstraat hoek- Achter sraat exploiteert. „Ik kreeg het"., zoo vertelde de heer Groot ons, „zoo druk met kleine reparaties, dat ik aan het groote werk, zooals rijwielmoffelen, niet toekwam. Een knecht kon ik niet krij gen: Eenige weken geleden zei mijn vrouw: „Als ik je eens hielp". Ik lachte er "om maar zjj is energiek, hield vol en trok de overall aan. En het is verbazend, zooveel werk zij verzet. Ze verricht niet alleen de bandAreparatie, maar ook in het spaken-spannen is zii bedreven en dit werk doet zij rustig in de huis-, kamer. Het merkwaardige is, dat zij zich steeds ongevraagd, van alle mo gelijke gratis hulp verzekert. Wan neer ik met een verroeste schroef van een spatbord of met een niet werkend boutje van een ketting sta te martelen, dan laten de cliënten mij martelen. Als dit met haar het geval is, staan dadelijk rappe handen klaar om het moeilijke werk van haar over te nemen. Wij dachten: „zoo is nu eenmaal iedere man tegenover een "hardige jonge vrouw". Onze belangstelling voor de in dit bij uitstek manlijke beroep getreden vrouw werd door deze mededeeling nog vergroot. In de huiskamer troffen wij een aardige verschijning achter de naaimachine bezig met het maken van jurken voor haar zusjes. Ook hier geldt: „Wie veel moet doen, kan ook veel doen". Mevrouw Groot was nog slechts een jaar getrouwd, Voor haar huwe lijk had zij haar vader nog in zijn koffiehuis op den hoek van de Pie- tersjraat geholpen, en de redactie, toen daar nog echte koffie geschon ken kon worden, bediend. Ze bleek dus geen onbekende en vertelde met' enthousiasme, dat ze het rijwielvak niet öngezellig vond en ze verzekerde blij te zijn, dat ze door haar arbeid in de gelegenheid was de^zaak mede gaande te houden. „Je kunt nooit weten waar het goed voor is", merk te ze lachende op. Voor een foto voor de courant in haarwerkcostuum was ze echter niet te bewegen. Wie dus de eerste vrouwelijke rijwielher steller in Alkmaar wil zien, zal zich de" moeite moeten getroosten, een wandeling door de Koningstraat te gaan maken. NIEUWE-NIEDORP Melkcursus. - Op de boerderij van mevr.-de wed. P. Baken te Nieuwe- Niedorp is Woensdagmiddag een melkcursus begonnen met 6 cursis ten. Voormelker is de\heer N. Blauw Pz. uit Heerhugowaard. De cursus gaat uit van de Zuivel fabriek „Lutjewinkel" met medewer king van de Noordhollandsche Melk- commissie. LANGEDIJK Geen halve maatregelen. - De nieu we regeling ten aanzien van het vei lingfust wordt krachtig doorgevoerd. Woensdagmorgen werdeq de hande- laen die nog veilingfust in hun bezit hadden blijkens de boeken van de veilipg, uitgenoodigd dit alsnog in te leveren vóór de volgende week, op dat anders tot uitsluiting van deze handelaren zal worden overgegaan en deze dus niet meer voor het koo- pen op de veiling in aanmerking zul len komen. Strafbeschikkingen. - Sinds 1 Mei j.l. worden door den burgemeester strafbeschikkingen uitgevaardigd we gens overtredingen van bepaalde verordeningen. Naar wij vernemen, zijn tot nu toe 14 van dergelijke strafbeschikkingen uitgevaardigd en wel 6 wegens ©vertreding' van ae we genverkeersregeling, 5 wegens over treding van de verduistermgsveror- denin'g en 3 wegens overtreding van de verordening op de openbare orde 1943. Er werden tien boeten opgelegd van f 5, drie van f 3 en een van f 10. Gevonden: een kleine wollen de ken. Inlichtingen bü den groepscom mandant der marechaussee te Broek pp Langendijk, Dijk 620a. Groote animo voor kolfwedstrijd. - De jaarlijksche kolfwedstrijd van den Noordhollandschen Kolfbond wordt van Zaterdag tot Maandag a.s. in 't Huis de Brederode te Oudkar spel gehouden. Naar^ wij vernemen, bestaat er voor dezen wedstrijd groo te belangstelling onder de kolvers. Er is reeds een zeer groot aantal deelnemers ingeschreven. NOORDSCHARWOUDE Jong Leven op tournee, - Naar wij vernemen, gaat de tooneelvereeni- ging „Jong Leven" op tournee met het blijspel „Liefde", waarmede deze vereeniging aan den Langedijk zoo veel succes heeft geoogst Er zijn reeds zes uitvoeringen in' de omge ving vastgesteld.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Dagblad voor Noord-Holland : Alkmaarsche editie | 1943 | | pagina 3