hij onder bescherming van dit nlet-
aanvalspact een agent naar Duitseh-
land gestuurd zou hebben, zou deze
tegen den muur gezet zijn.
Open poorten voor het
bolsjewisme.
T"\ E pacten van vriendschap der En-
■"-'gelschen en Amerikanen openen de
poort voor het, bolsjewisme en ver
raden alle anderen. In deze vriend
schapspacten is Polen, is de Balkan, is
Iran, is het geheele Baltische gebied,
althghs voor zoover wij het weten, al
verkocht en versjacherd. Wat er ver
der nog verkwanseld is, daarop zullen
wij niet komen, want dat zal Duitsch\
land verhinderen. Verdragen, die met
de bolsjewieken zijn gesloten, hebben
een bijzondere belichting gekregen,
sinds wij de meeningen kennen van
mevrouw Kollontay, de gezante der
Sowjet-Unie in Zweden en van Kaga-
nowitsj, den schoonzoon en rechter
hand van Stalin, die verklaard hebben,
dat verklaringen met burgerlijke regee
ringen er niet zijn om te worden nage
leefd.
Verdragen zijn er, om op het pas
sende oogenblik te worden verbro
ken. Dat Is een moraal, die feel
duidelijk in het joodsche wetboek,
ln de talmoed staat. In de talmoed
wordt gezegd: wie geen jood is, is
geen volledig mensch. En wanneer
men met een niet-jood een verdrag
slnit, is men moreel niet gebonden.
Nederlanders, daarin moet men toch
den samenhang zien tusschen jodendom
en bolsjewisme, den samenhang, die
daar te voorschijn treedt en die de ge
heele linie van het bolsjewisme ken
merkt. «-
Wat de westelijke democratieën kun
nen beteekenen, dat hebben wij sinds
Versailles ondervonden. Zij beteekenen
voor ons geestelijke versplintering, ma-
terleelë pauperiseering, en vooral het
loslaten van het jondendom en dat is de
zekerste weg naar het bolsjewisme.
Het Duitsche volk zal zich nooit als
beulsknecht van de Anglo-Amerikanen
laten gebruiken. Het Duitsche volk zal
alleen in het Nationaal-Sociglisme en
alleen onder de leidng van Adolf fitter
vóór Europa en tegen het boJfjeWisme
strijden. Dat moeten wij duidelijk in
zien. Alle andere mogelijkheden zijn
uitgespeeld. Het rad der geschiedenis
kan niet worden teruggedraaid en wan
neer Duitschland valt, dan is het ook
met Europa gedaan.
Wat wllen de Amerikanen?
E Amerikanen kunnen en willen in
het geheel niet voor Europa opko
men. Er zijn thaps verschillende bespre
kingen aan den gang, bijv. over de
vraag, hoe de Amerikanen zich een we
reldpolitiek voorstellen. Daarbij den
ken zij aan luchtsteunnunteq. Dit is
voor mij het beste bewijs, wanneer de
Amerikanen van luch'steunpunten
spreken, dat daar het isolationisme, dus
het zich verwijderd houden van Europa
zoo sterk geworden is, dat zij hoogstens
nog aanvvliegtuigen en hun bemannin
gen denken, doch nooit meer aan een
of ander grootere deelneming, aan een
krachtig optreden. Zij zouden precies
zoo wegïoopen als in 1918, nadat zij het
ongeluk mede aangericht dden. En
zij heben toch tenslote een groeten
buit te verteren. Wat hebben die niet
reeds alles ten koste van hun bondge-
nooten ingepalmd. Waarom nog meer
risico? Zij hebben bovendien 'hun jo
den. Deze hersentrust van Roosevelt
bestaat toch alleen maar uit joden.. De
Vereenigde Staten bieden thans 't ken
merkende beeld van een mepschen-
groepeering, die door jood- geest
beinvloed wordt. Dientengevolge staat
Europa slechts voor de keus voor het
geval dat de anderen zouden overwin
nen, of (j(e Amerikanen laten Europa
aan zijn lot over, dan. komt het bols
jewisme onmiddellijk, of de Amerkanen
laten het geheele nihilisme, waarmede
de joden steeds andere volken over-
stroomen, over ons komen. Dan zouden
wij het bolsjewisme uit de tweede
hand hebben, d. w. z. een overwinning
van de anderen zou alleen de vraag
opwerpen, of het Joodsche wereldcen
trum in Moskou of in Washington is.
Neen kameraden. Met het oog op
dezen toestand is er slechts één pa
rool en dit parool heet: Europa ont
waak. Voor U. Nederlanders, is dat
niet -gemakkelijk. het beteekent on
geestelijk gebied een verlaten van 't
humanisme, dat reeds1 eenigszins met
de wereld onbekend en misschien 'n
beetje hoovaardig geworden is en uit
een confessioneele binding, die zoo
ver gaat, dat zij het volk verdeelt.
Het beteekent economisch het over
schakelen van een overzeeschen han
del. welke verloren is. op Europa.
Wanneer werkelijk het geval
zich zon voordoen, dat de Ame;
rikanen met hun schenen en hun
troepen Nederlandsch-Indië zou
den heroveren, gelooft U dan, dat
zij ïndië zouden aanbieden on het
presenteerblad der emigranteh-
regeering in Londen?
Hebben deze plutocraten de Ame
rikanen al niet beter leeren kennen?
Maar u weet heel goed, dat het zoo
niet zal gaan. U gelooft echter, dat
u dan misschien een uitkeering van
10 pet. zal kunnen krijgen en dat is
altlid nog meer dan niets. Doch dat
deze uitkeering van 10 pet. tevens
zou beteekenen. dat het geheele,
Nederlandsche volk in een anti-Euro-
peesch systeem zou worden gesleurd,
dat laat deze lieden totaal onver
schillig Dit ontwaken beteekent
ook een verlaten van de
getallendemocratie. want deze getal
lendemocratie is een vorm. die in
oogenblikken van de beslissende
worsteling om het ziin of het niet-
zijn niet stand houdt. Er is echter
geen andere weg. Deze weg kan den
Nederlanders niet bespaard worden.
Hii kan hun slechts gemakkelijker
gemaakt worden, doordat men hun
verklaart, waarom het gaat en hoe
het gaat.
Het nationaal-socialisme.
Het nationaalrsocialisme is nu een
maal de levensvorm van den strijd,
omdat wij thans hard moeten strij
den en hieraan het individu onderge-
geschikt maken. Doch het nat. socia
lisme raakt de innerlijke vrijheid v.
den mensch niet aan, want datgene,
wat gii thans ziet, deze energieke en
aan initiatieven riike discipline van
den Duitschen soldaat, is geen dres
suur. Het is een vrijwillige tucht, die
elkeen zich oplegt terwille van het
groote doel. dat hij voor oogen heeft,
terwille van de groote idee van het
volksche bewustzijn, dat ons zegt. dat
wij allen volksgenooten van een
bloed zijn. Daarenboven ziin wij
Germanen uit een bloedf amilie.
en wij allen zijn Europeanen, ge
dragen door de Arische basis van
ons bloed, dat de belangrijke bij
drage geleverd heeft tot de cultuur
der wereld. En daarom, omdat wii
van een bloed ziin, hebben wii ook
allen dezelfde verantwoordelijkheid.
Want voor hen, die van hetzelfde
bloed ziin, zijn er geen klachten, is
er geen vereeniging, zijn er geen re
ligies die de volksgenooten van el
kander scheiden. Iedereen heeft de
zelfde levensrechten en voor ieder
een afzonderlijk moet het geheele
volk opkomen.
Moet het zoo voortgaan?
KAMERADEN, Ik vraag U met
't oog op dezen toestand: moeten er
hier nog eens dergelijke stakingen
komen? Moet men steeds weer in
botsing komen met eèn noodzakelij
ke ontwikkeling? Is het niet veel be-
ij willij
plaats
verovert en dan behoudt, die het op
frond van zijn bloed en zijn groote
waliteiten verdient? Wat kunnen in
dezen toestand uitingen van rouw of
van wrevel of van een zenuwachtige
toorn, zooals wij Zondag, in de ker
ken gehoord nebben, nelpen? De
hervormde kerk heeft uiting gege
ven aan fiaar diepe ontsteltenis.
Over deze geSeurtenissen moe
ten de Nederlanders ontsteld zijn.
Zij moeten thans slechts de
juiste consequenties trekken. Wan
neer de kerk oproept tot gebed, dan
bewandelt zij den weg dien zij zich
gegeven ziet om haar taak te ver
vullen. Maar ik geloof, dat overigens
het beeld te somber is geschilderd
De studeerenden, die tewerkgesteld
worden, kan men thans niet meer
als zoodanig beschouwen, want zij
hebben de mogelijkheid, den weg,
dien hun door nun superieuren was
geboden, niet gebruikt.
Deze loyaliteitsverklaring, die
eigenlijk de 0 vanzelfsprekend
heid, om verordeningen der be-,
zettingsautoriteiten en van de
eigen autoriteiten op te volgen
aan het eigen weten en gewe
ten vastknoopt, is ongeveer het
uiterste, wat ik op dit gebied
nog kon doen.
Doch moesten alleen de Neder
landsche arbeiders voor den arbeids
inzet in aannierking komen en die
genen, die studeeren en zonen van
rijke ouders zijn, die zouden niet
voor den arbeidsinzet in aanmer
king komen? Bij m- bestaat zooiets
niet.
Overigens, mijne kameraden, men
moet deze jongelieden in hun ver-
zamelkampen gezien hebben. Daar
viel een onbevangen vroolijkheid
waar te nemen. Het was alsof zij van
hun nachtmerrie bevrijd waren.
Waarschijnlijk is het de voortduren
de ophitsing van enkele professoren,
waarvan zij thans, God z;j dank, be
vrijd zijn. Daarom zijn zij zoo onbe
vangen opgetreden. 'En dan kan ik
nog zeggen, dat er zeer zorgvuldig
te werk gegaan wordt bij de tewerk
stelling.
Zoo komen bijvoorbeeld de
medische studenten in hospitalen
en wel in zèer mooie streken,
Daartoe behoort ook mijn ge
boortegrond. Ik ben er van over
tuigd, dat zij daar zeer veel zul
len leeren en dat zij, wanneer
zij eens na een bepaalden tijd te
rug komen, zich dankbaar zul
len herinneren, dat zij in dezen
tijd van historische grootte,
waarin men stand moet houden,
toch nog een zekeren inzet ge
presteerd hebben.
?ekeS>. de niet gewilde arbeidsinzet
in het Rijk is een beproeving. Ik geef
dat toe, doch het is werkelijk een
gebod van dezen noodtijd van Euro
pa dat mij het recht geeft en ook de
volkomen rustige verantwoordelijk
heid om dat te verlangen. Denkt u
er toch eens over na: hoeveel mil-
hoenen Duitsche mannen, ook va
ders, ook broeders, ook zoons, zijn
thans reeds jarenlang van hun ge
zinnen weg, niet om ergens veilig
met een dak boven het hoofd te wer
ken, doch daarbuiten, in de steppen
van het oosten, staan deze mannen
en vormen daar den wal van ijzer
en blped, opdat deze steppenhorden
ons niet zullen overvallen. Denkt u
toch eens aan deze millioenen man-
neh, aan wie toch ook de Nederlan
ders het te danken hebben, dat zij
drie jaar lang, weliswaar onder be-
paalde beperkingen, maar toch in
omstandigheden geleefd hebben,
die veel meer overeenkomen met
vredestijd, dan die, die daar buiten
met hun leven voor Europa Opko
men. Dat moet men zich toch voor
oogen houden. Plet tewerkstellen
van deze mannen in het Duitsche
rijk geschiedt onder waardige voor
waarden en het is een groote bele
venis.
Het nieuwe Europa,
LJ ET nieuwe Europa vormt zich
■"•■i aan de frqpten, het vormt zich
echter ook in de fabrieken en de
werkplaatsen, die thans voor de
fronten werken. De gruwelpropa-
gandisten zullen hun God weet wat
vertellen hoe het er daar uitziet.
Wanneer dat waar zou zijn, zouden
onze productieresultaten niet zoo
schitterend zijn en alle plannen,
overtreffen. Het verbazingwekkend
ste feit na het heldhaftige optreden
van onze soldaten aan het front is,
dat daar de Europeesche arbeiders in
hun werkgemeenschap bijeen zijn.
20 tot 24 naties hebben hun mannen
gezonde^ die werken daar in de
lat:
pehjk doel. Zij leeren elkaar ken
nen. De een verheugt zich over den
ander, over de oultureele prestaties,
over de dansen, over de liedjes van
den ander.. Daar wordt Europa op
gebouwd en daar wil de Nederlan
der niet bij zijn? Ja, wilt gij u ab
soluut afzijdig houden wanneer dit
nieuwe Europa komt?
Mijne kameraden, deze menschen
- - -.uropa gebouwd
wordt.
Nationaal-socialisten, hoe bitter boos
en toornigiklonk het andere herderlijke
schrijven. Daarin wordt gesproken van
een zedelijk gevaar en van het verlies
der levensvreugde. Ja, de tijd van
heden, is helaas niet dg tijd van de
levensvreugde. Daarmede zou men
zich zelf bedriegen. Wanneer wij thans
de levensvreugde in elk opzicht zouden
laten gelden,- dan zou het Bolsjewisme
zich over ons heen storten. Neen, thans
is het de tijd van den levensernst. Deze
generatie moet ernstig zijn, opdat de
toekomst, althans de toekomst van onze
kinderen, weer blijder wordt. Elk an
der parool is valsch en een zedelijk ge
vaar. Ik heb overigens van de Neder
landers een betere meening, dan dat ik
zou vreezen, dat zij ergens zedelijk ge
vaar zouden kunnen loopen. Voor onze
Nationa"al-So cialisten, in welken toe
stand zij ook komen, zou ik geen zorg
hebben, dat zij in een zedelijk gevaar
zouden kunnen geraken.
Al hebben wij ons opvoedend werk
nog niet generaties lang geleverd, toch
weten wij, wien wij kunnen vertrou
wen wanneer wij op, Ilationaal-Socialis.
ten vertrouwen. Er wordt ook gespro
ken over de Babylonische' gevangen
schap. Ik ben altijd van meening, dat
een te sterk opschroeven en overdrijven
de kracht der overtuiging verzwakt. Ik
zou het niet graag willen, dat de Neder
landers vergeleken worden met Gods
uitverkoren volk. Ik heb een betere
meening van de Nederlanders om een
dergelijke vergelijking te maken. Ik zou
echter willen zeggen, dat mij niet be
kend is, dpt er in de Babylonische ge
vangenschap verlof, briefwisseling en het
doorbrengen van vrijen tijd bestaan
heeft.
Er is ook over gesproken, dat de Ne
derlandsche priesters niet met hun ar
beiders kunnen meegaan, dat begrijp ik
heelemaal niet, want ik gelocf, dat er in
Duitschland geen gebrek aan katholieke
priesters is.
Ik zou veel beter de opmerking he
grijpen, wanneer b.v. de Nederland
sche artsen kwamen en zouden zeg
gen: Kijk eens mijnheer, de Duit
sche artsen staan aan het front en
moeten de gewonden verzorgen,
laat TJ ons toch naar Duitschland
gaan, opdat wij de medische zorg
voor onze Nederlanders op ons kun
nen nemen. Dat zou ik begrijpen.
Ik geloof ook niet, dat eenig wan
trouwen jegens de katholieke priesters
in Duitschland op zijn plaats is. Zouden
zij wantrouwen opwekken, omdat zij met
het Nationaal-Socialistisehe systeem op
de een of andere wijze tot overeenstem
ming zijn gekomen? Weest gerust, het
komt hier ook.
Het Nederlandsche volk
wilde geen oorlog.
VAN een ding ben ik min of meer
overtuigd, n.l. dat het Nederland
sche volk den oorlog niet gewild
heeft. Des te grooter is de verant
woordelijkheid van degenen die de
leiding hadden. En wanneer men
met vuur speelt, dan wil zich over
het algemeen niemand daaraan bran
den. ,Maar wanneer men te dicht bij
het vuur komt, -branat men zich
toch. En kan het neutraal genoemd
worden, wanneer men dat misbak
sel van afgunst én duivelsch denken
daarginds, dien pater Muckermarm,
die alles wat Duitsch en nationaal-
socialistisch is, heeft belasterd, wan
neer men dien hierheen haalt en hem
in het vroegere klooster te Valken
burg, als in de centrale van een gif-
fabriek en van propaganda laat doen
wat hij wil?
Het is nie«t juist wanneer er ge
zegd wordt, dat het christendom de
eenige macht is. om die tegen het
bolsjewisme te keeren.
Het politieke christendom stellig
niet. dat weten wij beter. Wii hebben
immers de zwart-roode coalitie in
Duitschland meegemaakt, die zwart-
roode coalitie van het centrum en
sociaal-depiocraten, die deels uit dom
heid, deels uit kwaadaardigheid, de
wegbereidster was voor de bolsjewi-
seering van hét Duitsche volk, dat
alleen door Adolf Hitler en het natio-
naal-socialisme van den rand van
.den afgrond kon worden gered.
Ik geloof, dat men ook zeer
voorzichtig moet zijn, wanneer
men spreekt over geloofsvrij
heid en gewetensdrang, juist in
dit land, dat zijn heldhaftige
grootheid gevonden heeft in een
tijd, waarin het voor zijn eigen
geloofsvrijheid gestreden heeft,
tegen een* front, waarin toonder
tijd de katholieke kerk stond en
in een tijd, waarin bijna in elke
stad hier en, in Vlaanderen, de
brandstapels werden aangesto
ken. Het beste bewijs voor de
grootmoedigheid en vrijheid die
wij gevrii is het feit, dat zulk
een herderlijk schrijven onge
hinderd kan worden voorge
lezen.
Kameraden, bij ons zijn geen
martelaren te halen.
Priesters in gevangenschap.
Hét is echter juist, dat er priesters
ziin, die in de gevangenis zitten. Ik
ken elk afzonderlijk geval. Dat ziin
echter volkomen reëeie ovqptreders
die hebben zich vergrepen, of wel
hebben zij Duitschland. het nationaal
socialisme en den Führer gesmaad
en wel in een vorm. die men zich
niet kan laten welgevallen, of wel
zii hebben spionnage bedreven, of zii
hebben den viiand begunstigd. Dan
bestaan er ook nog kleinere over
treders, die zich vergrepen hebben
aan de wetten van de voedselvoor
ziening. maar martelaren' zijn dat niet
Om aan elke verdere bespreking een
eind te maken, stel ik de verantwoor
delijkheid vast. Wie zich tot onge
hoorzaamheid laat verleiden, die mag
zich niet op den kansel beroepen, die
zal de gevolgen in al zijn hardheid
moeten dragen, zooals zii in deze
maand Mei door ons bewezen werd.
Men heeft mij soms voorgehouden,
dat ik on elk gebied van het open
bare leven het nationaal-socialisme
den voorrang geef. Dat is voor mii
geen verwijt, dat is miin historische
opdracht, die ik hier te vervullen
heb. want dit Europa valt slechts te
redden, wanneer het nationaal-socia-
listische Duitschland zich als een wal
voor deze golf uit het Oosten werpt,
en dit optreden, deze afweer, dat
geeft juist de aanspraak op de leiding.
Ik zal altijd als nationaal-socialist
handelen, dat beloof ik u allen. Dat
beteekent echter niet, dat ik ook maar
aan een enkel mensch het nationaal-
socialisme wil opdringen.
Daar is geen sprake van. Het
nationaal-socialisme is een zaak
van de innerlijke overtuiging. Ik
hejjj niets aan iemand, die slechts
hapraat wat hem wordt voorge
zegd. Op zoo iemand kan ik, in
ernstige tilden niet vertrouwen!
Twee groepen van organisaties.
Nu zijn er Juer twee groepen .van
organisaties. De eenen zijn de politieke
organisaties, waarbij ik er waarde aan
hecht, dat elk lid afzonderlijk tot het
Nationaal-Socialisme komt. Dat zijn
echter volkomen vrijwillige organisaties
en wanneer binnen het bereik van die
organisaties ergete dwang wordt uit
geoefend, dan hoogstens een dwang
door vele geestelijken om de lieden uit
de organisatie te halen. Daarnaast be
staan er beroepsorganisaties. Dat zijn
de organisaties, die een bepaalde taak
moeten vervullen, welke voortvloeit
uit de noodzaak van dezen tijd en die
wordt opgedragen aan de afzonderlijke
beroepsgroepen, Daarbij is het mij ook
onverschillig welke gezindheid iedere'
man afzonderlijk heeft, wanneer hij
sléchts de taak vervult, die aan hem,
krachtens zijn beroep, is opgelegd. De
leiding over deze organisaties kan ik
evenwel slechts in handen leggen* van
mannen, die ik vertrouwen kan en dat
zijn juist de Nationaal-Socialisten.
Overigens vinden deze vrijwillige
organisaties een heel goeden weer
klank. Ik heb ine de cijfers laten
voorleggen. De Nederlandsche
volksdienst bijv. heeft van Januari
1942 tot Mei 1943 ziin ledenaantal
vertienvoudigd. Het Nederlandsche
Arbeidsfront heelt in een jaar tijd
ziin leden-aantal vervijfvoudigd en
de Winterhulp Nederland' heelt in
het eerste jaar TA millioen. in het
tweede jaar 1014 millioen verdeeld
en zal dit jaar 13 millioen verdee-
len. Dat ziin cijfers.
Een belangrijke beslissing.
Kameraden, wij staan voor een be
langrijke beslissing. Wii moeten datgene
in stand houden, wat onze geniale lei
ding in drie jaar voor ons verkregen
heeft en wii kunnen ons binnen stra
tegische grenzen handhaven, die zoo
sterk zijn, dat onze vijanden, wanneer
het mogelijk zou zijn, met een veel
voud aan menschen en materiaal zou
den kunnen komen en toch niets be
reiken. Maar. Nationaal-Socialisten,
een wereldoorlog is een wereldgericht.
En in het vierde jaar van dit gericht
komen de bekentenissen. Wii ziin juist
kort geleden getuigen geweest van een
ontzettende moreele catastrofe, name-
Ö"'k het prijsgeven van de Polen en de
eine volken, waarvoor Engeland zoo
genaamd dezen oorlog begonnen is.
Dat heeft natuurlijk onrust gewekt.
Toen heeft meneer Kleffens op 23
Maart zijn stem verheven en' gezegd:
„Het zou ntet juist zijn, dat alleen de
groote mogendheden zouden beslissen,
want de kleine naties hebben door ver
keerde handelingen van de groote
schade geleden, waardoor hun bestaan
in gevaar gebracht is." Die man merkt
allen, zei het dan ook laat. Meneer
Hambro uit Noorwegen heeft gezegd:
„Tot nu toe hebben wij alleen maar
bijdragen moeten leveren, gekregen
hebben wij nog niets. En wanneer er
groote problemen behandeld worden,
dan is het onrechtvaardig, wanneer de
kleine staten niet een woordje zouden
kunnen meespreken.
Mflne kameraden, wie herinnert
zich daar niet de woorden, die de
Führer tot Mussert gesproken heeft:
„IK wil de Nederlanders niet als
overwonnenen behandelen en wan
neer de tjjd gekomen zal zijn, dan zal
ik U bjj mjj roepen en zullen wij
over de toekomst spreken".
Ziet, mijne kameraden, dan is de hou
ding daar aan de overzijde bij" de plu
tocratieën toch een andere. En toch zijn
zij zoogenaamd voor de kleine volken
opgekomen. Meneer Cripps heeft gezegd:
„De kleine volken krijgen geen souve-
reiniteit meer". En Churchill heeft dit
aangevuld: „De wapens zullen de kleine
volken ook niet meer krijgen". Hier kunt
U het groote verschil tusschen democra
tie en de Nationaal-Socialistisehe ge
meenschap zien. In een ^ationaal-Socia-
listische gemeenschap is* het totaal on
verschillig, of de een klein 'of groot in
getal is. Daar wordt gekeken naar zijn
prestatie. En wij kunnen ons in een
Europeesche gemeenschap zeer goed
voorstellen, dat een in aantal klein volk
op het gebied, waarop het het meeste
presteert, allen, ook de grooten, leidt.
Dat kunnen wij ons rustig voorstellen.
Die aan de overzijde, deze democraten,
echter niet. 'En wat de wapens betreft?
Vraagt eens aan de kameraden van de
Standarte Westland en het Legioen en
zij zullen U vertellen, dat juist de Ne
derlanders de beste wapens krijgen die
er maar zijn. U kunt mij gelooven,
wanneer de Nederlanders eenmaal be
reid zijn in dezen strijd om Europa mee
te strijden, bestaat er niet, zooals in
Engeland, het voorbehoud: de wapens
alleen voor de grooten. O neen, de'beste
tyapens die wij maar kunnen uitvinden
en produceerén, zullen dan in Uwe
handen gelegd worden, mijne Neder
landers, verlaat U daar op.
Wij- verwachten den aanval.
Kameraden, wij verwachten den aan
val. Wij willen hem, omdat hij de
beslissing brengt. In Afrika zoo be
weren onze "vijanden hebben de En-
gelschen 220.000 man verloren. Dat is
een mooi getal. Waarschijnlijk, is het te
laag, omdat het van de overzijde wordt
opgegeven, en de verliezen der Ame
rikanen en hulpvolkeren hier niet bij
'zijn opgeteld.
Doch wanneer zir eens hier een po
ging zouden doen en het tienvoudige
aan verliezen zullen hebben geleden,
dan zal de bezinning komen. Dan
zullen de Engelschen plotseling in
zien, dat er geen enkele Europeesche
continentale macht is, die het Em
pire bedreigt, doch dat het alleen hun
vrienden ziin, die hen van het Empire
berooven. Dan zullen zii inzien, wat
het zou beteekenen. wanneer het
bolsjewisme tot aan de kust van de
Atlantischen Oceaan zou oprukken.
Dan zullen zii zich de vraag voorleg
gen, of zii dezen oorlog tot het einde
moeten voeren, alleen, opdat de Joden
hun wraak kunnen nemen. Want dat
is de oorzaak van dezen oorlog en
de oorzaak, dat de oorlog nog met
ten einde gaat en dat hii niet reeds
lang tén einde is.
Daaraan is uitsluitend de in
vloed van de Joodsche adviseurs
bit de regeeringen van onze vij
anden de sehuld. Want, wanneer
de volken b|j zichzelfte rade
zouden gaan, waarom het gaat,
dan zouden zii elkaar reeds- lang
weer de hand Voor een vreed-
zamen arbeid gereikt hebben.
Ook de Amerikanen zullen eens
gaan denken. Wanneer de Amerika
nen merken, dat zii de halve wereld
ten koste van hun bondgenooten met
zeer geringe middelen hebben inge
palmd. zullen zij er nog wel eens over
denken, alvorens dit Europeesche
bankroet in hun oogen aan te
vallen en het 50-, het honderdvou
dige aan verliezen te liiden, zonder
kansen op succes. De Engelschen en
Amerikanen staan pas voor de poli
tieke uitwerking van dezen oorlog.
Wü weten waar het omgaat.
Wii. nationaal-socialisten. zullen
misschien persoonlijk en men-
schelijk smartelijke verliezen liiden,
doch politiek worden wij steeds har
der. Want hoe langer de oorlog duurt
des te beter weten wij waafom het
gaat. Nog nooit hebben wii dat zoo
duideliik gezien als in dit jaar en
nog nooit zijn wii zoo vastbesloten
geweest dezen oorlog tot aan het ze
gevierende einde voort te zetten.
Miine kameraden, de beslissing van
dezen oorlog hangt af van dén wil
tot volhouden en zelfbehoud, die alle
soldaten, arbeiders en de vrouwen
toonen. De wil zal sterker ziin van
dengene. die 't moreele recht aan ziin
ziide weet en diegene zal zich moreel
in ziin recht voelen, die zegt. dat
hetgeen wat hii wil goed en recht
vaardig is. Wat willen, onze vijanden?
Wat brengen zij Europa anders dan
den chaos? 't Bolsjewisme over Cen
traal Europa en dan m. den volgen
den sprong verder naar een derden
wereldoorlog. i
BENOEMD.
De heer Th. Veer, onderwijzer aan
den St. Willebrordusschool, alhier is,
door het bestuur der R. K. Jongens
scholen, benoemd tot hoofcrider nieuw
te stichten Centrale School voor het
zevende en achtste leerjaar.
PASTOOR BAETSEN O.- F. t.
Alhier» is op 78-iarigen leeftijd
overleden pastoor Bertrandus Arnol-
dus Baltsen O. P„ oud-pastoor alhier.
ONTSLAG EN BENOEMING VAN
WETHOUDERS TE BERGEN.
Door den waarnemend burgemeester
is. bij ziin besluit van 19 April aan
de wethouders J. W. Macdonald en
J. E. Miltenburg met ingang van 21
April eervol ontslag verleend onder
dankzegging voor de aan de gemeen
te bewezen diensten.
Beide wethouders werden bij de
verkiezingen van 1931 tot raadslid
gekozen De heer Macdonald werd
direct als wethouder benoemd als
opvolger van den heer Bogtman. De
heer Miltenburg werd wethouder in
1935 in de plaats van den heer Apel
doorn, die wegens ziekte was afge
treden.
Nieuwe onbezoldigde wethou
ders zijn de heëren A. Eriks en B.
Hennekamp. De heer Eriks is 54 iaar
en hoofd van een zaak in pakking
en rubbermateriaal te Alkmaar. Hij
woont sinds 19?0 te Bergen.
De heer Heijnekamp is 56 jaar oud,
woont sedert September 1941 te
Bergen en is opzichter van de dui
nen. Beide nieuwe wethouders zijn
lid van de N.S.B.
Precies zoo als Walace het gezegd
heeft, de vice-president der Vereen.
Staten: ,De derde wereldoorlog is
niet te vermijden, wanneer de bolsje
wieken hun idee van een wereldre
volutie niet opgeven." Ja, gelooft
dan iemand van ons, dat Stalin zijn
wereldrevolutie opgeeft? Dat zijn
beginnelingen, die zooiets meenen.
die in het geheel <*een begrip hebben
van het Bolsjewisme. En meneer
Clapper, de journalist van hét Witté
Huis, heeft gezegd: „Hoe meer wii
erop vertrouwen dat wij den oorlog
winnen, des te minder geloov,enwij
dat, de overwinning van langen duur
zal zijn."
Dat is het wét onze tegenstanders
brengen, wanneer zij zoudeij overwin
nen en. dan zoo moet elkeen hier
zeggen zal er ellende en chaos ont
staan. Wij zouden vernietigd worden,
wij zouden het tooneel van den derden
wereldoorlog worden en zij daarginds
zouden weer voor een nieuwen oorlog
staan. Waar zouden de kleine volkeren
blijven, wanneer het joden-centrum
Moskou of 't joden-centrum Washing
ton den toon zou aangeven? Zijn de
kleine volkeren dan niet veel beter uit
onder de bescherming van de Europee
sche gemeenschap, onder de bescher
ming van onze eeuwenoude cultuur,
die wii met elkaar verkregen, die wii
met elkaar door strijd verdedigd en
die wij met elkaar-doorstaan hebben?
Hoe wordt het beter?
Kameraden wanneer, wij de over
winning behalen dat kunnen wij
zeggen zal het iedereen in Europa
beter gaan. De toestand van- heden
is het uitgangspunt van de beschou
wing.
De wereld is z»o op haar kop
gezet, dat niets meer terugkeert.
Wij moeten'zien waar wij thans
staan. Dat moet duidelijk en
nuchter worden ingezien en dan
moeten wij ons afvragen: hoe
'wordt dat beier? En dan kunt ge
er zeker van zijn, of gij arbeider
zijt of boer: wanneer eens weer
de vrede komt, dan weten wij
wat wij te doen hebben.
Daar ginds in Amerika breken zij
zich het hoofd. De heer Sumner
Welles, onderstaatssecretaris der V.
S„ heeft reeds een nachtmerie we
gens de werkloosheid en wegens het
productieoverschot na den oorlog,
omdat hij een hopelooze liberaal is,
die alleen aan goud en geld denkt.
Wij echter verlangen er koortsach
tig naar, dat de vrede komt, opdat
deze enorme krachten, die "wij heb
ben en onze grondstoffen niet ge
bruikt wórden voor werken der
verniétiging, maar voor de werken
der volkswelvaart en der sociale
rechtvaardigheid.
Als Duitschland .wint.
Ge kunt er zeker van zijn, wanneer
de vrede komt, dan zal er hier een
opblopi door Europa gaan, dan zal elk
blijmoedig aan het werk gaan, dan
komt de levensvreugde, waarom heden
volkomen te onpas, geroepen wordt,
want heden is het de tijd voor den le
vensernst en voor het deelnemen aan
den strijd. Dan komt de tijd, waarin
elk van U kan aantreden en wel als
vrije man, elke arbeider, elke volks
genoot, bewust - daar hij zélf de dra
ger is van de politieke gedachte - dat
er geen standen, geen kringen, geen
confessies en geen hinderpalen zijn,
maar dat het bloed een gemeenschap
vormt, die ons allen tot een lot ver
bindt, met geen andere verplichting,
dan het gemeenschappelijk optreden
voor het gemeenschappelijke welzijn.
Kameraden, de militaire gebeur
tenissen zullen de politieke ont
wikkeling doen ontstaan, die tot het
einde van den oorlog leidt en hoe
eerder het verstand zich Iaat gel
den, des te eerder zal de vrede ko
men. En deze oproep, er moge ge
schied zjjn, wat geschied is, gaat
onder alle omstandigheden uit tot
alle Nederlanders: door den groei
in de Europeesche houding te ko
men tot de vrjjheid van de volk
sche ontwikkeling.
Kameraden, de Führer heeft ons bij
eengebracht. De Führer heeft onze
krachten in het Nationaalsocialisme
ontplooid. Hij heeft daarmede tevens
de grondbeginselen gegeven voor het
nieuwe Europa: Volksche vrijheid en
sociale rechtvaardigheid. In dit willen,
Duitsche en Nederlandsche nationaal-
socialisten, vormen tyij een ijzeren en
onvèrbreekbare lotsgemeenschap. Wij
zullen onze taak verrichten, wij zullen
tot het uitprste en het laatste onzen
plicht doen, vooral echter zal uit el-
ken nationaalsocialist een fanatieke
strijdlust onze tegenstanders tegemoet
komen.
geii den Führerj
DE MATTHaUS-PASSION.
Eere wien eere toekomt.
Dezer dagen stond in ons blad een be
schouwing over de Alkmaarsche op
voering van Bach's Matthaus-Passion.
Onze muziekrecensent schreef: „Nog
nimmer werd in Noord-Holland boven
het Noordzeekanaal Bach's geniale
schepping uitgevoerd en deze première
werd een daverend succes."
Deze zinsnede kan onjuist opgevat
worden en behoeft daarom eenige ver
duidelijking. Bedoeld wordt, dat de Mat-
thSus-Passion nog nimmer „zóó groot"
in N.-Holland boven het Noordzee-ka-
naal uitgevoerd werd. Want andere, en
overigens zeer lofwaardige, opvoeringen
vonden al eerder plaats. In 1936 en 1938
te den Helder, onder leiding van A. J.
Leewens, met o.a. als solisten Joh. v. d.
Ploeg, Lourens Bogtman, Ankie van
WickevoortCrommelin, Gerard Meyer
en Annie Woud. Ook werd in 1933 in de
Westerkerk te Enkhuizen de Matthaus-
Passion ten gehoore gebracht, onder al-
gemeene directie van wijlen Creve-
coeur; voorstaande solisten en het
Utrechtsch /Stedelijk Orkest verleenden
toen medewerking.
EEN VROUWELIJKE RIJWIEL
HERSTELLER.
Alkmaar de primeur.
Genoot Den Haag de eer van de
eerste vrouwelijke brievenbesteller,
en Amsterdam die van de eerste
tramconductrice-, Alkmaar heeft de
primeur van de eerste vrouwelijke
rij wielhersteller.
Was het vóór den oorlog zoo, dat
men de vrouw uit alle mogelijke be
roepen meende te moeten weren,
thans, in oorlogstijd, wordt de vrouw
in elk beroep als een welkome kracht
door den man begroet. Dit is ook het
geval met mevrouw Groot, wier man
als rijwielhersteller „Het Sporthuis"
aan de Koningstraat hoek- Achter
sraat exploiteert.
„Ik kreeg het"., zoo vertelde de
heer Groot ons, „zoo druk met kleine
reparaties, dat ik aan het groote
werk, zooals rijwielmoffelen, niet
toekwam. Een knecht kon ik niet krij
gen: Eenige weken geleden zei mijn
vrouw: „Als ik je eens hielp". Ik
lachte er "om maar zjj is energiek,
hield vol en trok de overall aan. En
het is verbazend, zooveel werk zij
verzet. Ze verricht niet alleen de
bandAreparatie, maar ook in het
spaken-spannen is zii bedreven en
dit werk doet zij rustig in de huis-,
kamer. Het merkwaardige is, dat zij
zich steeds ongevraagd, van alle mo
gelijke gratis hulp verzekert. Wan
neer ik met een verroeste schroef
van een spatbord of met een niet
werkend boutje van een ketting sta
te martelen, dan laten de cliënten
mij martelen. Als dit met haar het
geval is, staan dadelijk rappe handen
klaar om het moeilijke werk van
haar over te nemen.
Wij dachten: „zoo is nu eenmaal
iedere man tegenover een "hardige
jonge vrouw". Onze belangstelling
voor de in dit bij uitstek manlijke
beroep getreden vrouw werd door
deze mededeeling nog vergroot. In
de huiskamer troffen wij een aardige
verschijning achter de naaimachine
bezig met het maken van jurken voor
haar zusjes. Ook hier geldt: „Wie
veel moet doen, kan ook veel doen".
Mevrouw Groot was nog slechts
een jaar getrouwd, Voor haar huwe
lijk had zij haar vader nog in zijn
koffiehuis op den hoek van de Pie-
tersjraat geholpen, en de redactie,
toen daar nog echte koffie geschon
ken kon worden, bediend. Ze bleek
dus geen onbekende en vertelde met'
enthousiasme, dat ze het rijwielvak
niet öngezellig vond en ze verzekerde
blij te zijn, dat ze door haar arbeid
in de gelegenheid was de^zaak mede
gaande te houden. „Je kunt nooit
weten waar het goed voor is", merk
te ze lachende op. Voor een foto voor
de courant in haarwerkcostuum
was ze echter niet te bewegen. Wie
dus de eerste vrouwelijke rijwielher
steller in Alkmaar wil zien, zal zich
de" moeite moeten getroosten, een
wandeling door de Koningstraat te
gaan maken.
NIEUWE-NIEDORP
Melkcursus. - Op de boerderij van
mevr.-de wed. P. Baken te Nieuwe-
Niedorp is Woensdagmiddag een
melkcursus begonnen met 6 cursis
ten. Voormelker is de\heer N. Blauw
Pz. uit Heerhugowaard.
De cursus gaat uit van de Zuivel
fabriek „Lutjewinkel" met medewer
king van de Noordhollandsche Melk-
commissie.
LANGEDIJK
Geen halve maatregelen. - De nieu
we regeling ten aanzien van het vei
lingfust wordt krachtig doorgevoerd.
Woensdagmorgen werdeq de hande-
laen die nog veilingfust in hun bezit
hadden blijkens de boeken van de
veilipg, uitgenoodigd dit alsnog in te
leveren vóór de volgende week, op
dat anders tot uitsluiting van deze
handelaren zal worden overgegaan
en deze dus niet meer voor het koo-
pen op de veiling in aanmerking zul
len komen.
Strafbeschikkingen. - Sinds 1 Mei
j.l. worden door den burgemeester
strafbeschikkingen uitgevaardigd we
gens overtredingen van bepaalde
verordeningen. Naar wij vernemen,
zijn tot nu toe 14 van dergelijke
strafbeschikkingen uitgevaardigd en
wel 6 wegens ©vertreding' van ae we
genverkeersregeling, 5 wegens over
treding van de verduistermgsveror-
denin'g en 3 wegens overtreding van
de verordening op de openbare orde
1943.
Er werden tien boeten opgelegd
van f 5, drie van f 3 en een van f 10.
Gevonden: een kleine wollen de
ken. Inlichtingen bü den groepscom
mandant der marechaussee te Broek
pp Langendijk, Dijk 620a.
Groote animo voor kolfwedstrijd. -
De jaarlijksche kolfwedstrijd van
den Noordhollandschen Kolfbond
wordt van Zaterdag tot Maandag a.s.
in 't Huis de Brederode te Oudkar
spel gehouden. Naar^ wij vernemen,
bestaat er voor dezen wedstrijd groo
te belangstelling onder de kolvers.
Er is reeds een zeer groot aantal
deelnemers ingeschreven.
NOORDSCHARWOUDE
Jong Leven op tournee, - Naar wij
vernemen, gaat de tooneelvereeni-
ging „Jong Leven" op tournee met
het blijspel „Liefde", waarmede deze
vereeniging aan den Langedijk zoo
veel succes heeft geoogst Er zijn
reeds zes uitvoeringen in' de omge
ving vastgesteld.