De luchtaanval op Vaticaanstad. 9 November in Nederland herdacht. Duitschfands militaire en economische positie. Aanzienlijke schade, o.a. in Sixiijnsche kapel* en de musea. Plechtige bijeenkomst in Den Haag. De Paus tijdens den aanval. St. Pieter gesloten. Vervolg van de Rede van den Rijkscommissaris Seyss p Inquart. Het Amerikanisme onder de loupe. Ook in het Westen kunnen wij een Si" verschijnsel waarnemen, dat wij juist v> ais nionaal-Socialisten van den ver- star. elijken kant moeten bekijken. Hier is dat niet zoo eenvoudig, want het Amerikanisme dat op ons aikomt, wordt door on3 niet zoo zonder meer onzo tegenstander geacht: 1. Wij mee- nen namelijk, dat de menschen daar- t ginds toch de nakomelingen van onze f eigen voorvaderen zijn, die eens uit Europa zijn geëmigreerd. Wij hebben het gevoel, dat zij menschen zijn van ons bloed. Maar de nakomelingen van ,-alle Europeesche volken daar ginds zijn in een smeltkroes geworpen met ne- grolden en joodsche bijvoegsels. Daar ontwikkelt zich een geslacht, dat over f eenige generaties ook door ons als niet meer Europeesch zal wordea ^erkend. Wanneer U thans tot een Amerikaan uit de Ver. Staten zoudt zeggen, dat hij toch eigenlijk een Europeaan is, dan ben ik ervan overtuigd, dat hij deze meening in zijn verwaandheid zou af wijzen en handtastelijk zou worden want in zich draagt hij reeds het ge'voel geen Europeaan meer te zijn. Ten tweede is de methode, de aard en wijze waarop deze Amerikaansche geest tot ons kemt, voor ons niet onaange naam. Hij komt tot ons met die tech nische vindingen, dié het leven aange naam maken met zijn conserven asn ijskastenbeschaving, die vele zorgen in da huishouding verlichten, maakt hit zkch bemind en aangenaam. Schijnbaar is het nog de puriteinsche geest, die daarginds heerscht. In wer kelijkheid echter heeft de teugelloos heid, die ook aan dit continent in zijn onbegrensdheid eigen is, uit de leer van de predestinatie van het puriteinisme geleid tot een teugelloos vrijbuiterdam, dat in het geheel slechts êén vrijheid kent: de vrijheid van de meest meedoo- genlooze uitbuiting van den even- mensch. Voor ons persoonlijk komt er nog iets bij, dat ons de leiders van de ze menschen moeilijk verdraagbaar maakt en dat wij aanvoelen als-naam- looze huichelarij: degenen, die bepaald het tegenvoorbeeld van de naastenlief de geven, hebben voortdurend bijbel spreuken in den m5nd. Dat doet or,s t deze menschen zoo oneerlijk en onop-\ recht voorkomen en maakt ze voor ons onsympathiek. De categorische imperatief, waardoor dit amerikanisme geleid wordt, is niet de inschakeling van het individu in een organische gemeenschap, maar is de .techniek, haar prestaties en- vooral het persoonlijke economische succes. Dat alleen zijn de beweegredenen, waar door de Amerikaansche menschen zich laten leiden. Dat moet ons Europeanen en ons Germanen in bijzondere mate vreemd zijn, want wij bespeuren altijd als den, categorlschen imperatief van ons handelen het besef Iran het ge meenschappelijke bloed, dat ons ln een hoogere lotsgemeenschap verbindt. Het resultaat van dit amerikanisme is het tot een schabloon maken van alle be schaving. Alles moet hetzeifde zijn en er bestaat in Amerika niets gevaarlij- kers dan wanneer iemand uit den toon zou vallen. Gelijkheid is bij de vrijep een recht, bij de onvrijen wordt de Za- lijkheid tot een verdomden plicht. Dat is thans in Amerika het geval. De men schen moeten gelijk zijn, want wie zich niet in de rij schikt, wordt uit- gestooten en economisch vernietigd. Arm, klein Engeland Kameradenl Bij deze beschouwing heb ik aan een machtsfactor nog in het geheel niet gedacht, die tot voor kort een zeer groote rol heeft gespeeld: het Britsche wereldrijk Engeland. Dat was niet opzettelijk. Dat is bepaald onbe wust ontstaan, want wanneer wjj he den ten dage de krachten "beschouwen die vorm geven aan de wereld, dan is voor ons oile'n Engeland sterk op den achtergrond getreden. De Engelschen hopen, dat zjj in dit oonflict tusschen het bolsjewis me en het amerikanisme zooiets als scheidsrechter of als wijzer aan de weegschaal zuilen zijn. Daarbij 'ver geten zjj echter, dat de essentieele voorwaarde voor een scheidsrech ter het eigen gezag is, d.w.z. de eigen kracht, die zij verloren heb ben. Wie zon er bij de bolsjewisten of b)| de Amerikanen nog op het idee komen een Engelschman aan te wijzen als bemiddelaar, een En gelschman, die toch geen machts middelen meer bezit, weermede hij zijn wil zou kunnen doorzetten; im-| mees, zijn dominions zijn min of meer door de Amerikaansche we reld opgeslokt, zijn buitenlandsche saldi zijn opgeteerd, zijn groote koopvaardijvloot verdwijnt in toe nemende mate naar den bodem der zee, terwijl de Amerikanen bin koopvaardijvloot machtig uitbrei den. Beiden, vooral de Amerikanen, doch ook de bolsjewisten, zijn veel te nuchtere zakenlieden om zoo te zeggen iemand provisie te betalen voor den bemiddeling, die zij niet noodlg hebben en die zjj zich kun nen besparen. Het ft reeds zoo, zoo- ais onlangs een Engelseh weekblad schreef: Arm, klein Engeland, je zit voor de omheining en wacht.... Men verwijt ons soms, dat wij, na tionaal socialisten, aanspraak maken op wereldheerschappij.- De beide eenige mogendheden' echter, die op dij oogen- bllk aanspraak maken op wereldheer schappij zijn de bolsjewisten en het 'grootkaplt Uisme van den heer Roose velt. Die willen zonder met de naties rekening te houden de heele wereld on der hun heerschappij brengen.Wij niet! Wij weten heel precies, dat de ordening, die wij willen hebben, °P ons bloed ls öpgebouwd en dat onze aanspraak op ordening of onze wensch naar ordening de gemeenschap van ons eigen bloed niet te buiten kan gaan. Wat is Europa? Maar nu vraag ik mij af, wanneer wij het bolsjewisme en het Amerikanisme op hun gesrtelijken inhoud onderzocht hebben: Wat zijn wij? Wat is Europa? Ik geloof dat wij ons deze vraag zeer zelden voorleggen, want wij Europea nen hebben totdusverre in het geheel niet de behoefte qns voor te stellen wat Europa is. Het leek ons niet noodig. Pas thans, nu wij de verschillen tus schen het Oosten en het Westen bele ven, moeten wij ons afvragen, wat wij eigenlijk zijn. Werpen wij eens een blik op de land kaart. Dit Europa onderscheidt zich van de groote samenhangende massa's land als Amerika, Afrika of Azië in kenmerkende mate door de omsctan- digheid, dat het een-ongemeen rijk ge vormde schepping is. Het bevat schier eilanden, het bevat baaien, het bevat hooggebergten, middelgebergten, het bevat rivier- en dallandschappen. Dat is allemaal veel rijker en gevarieerder dan in eenig werelddeel en in dit door de natuur ingedeelde gebied is het ari sche ras en in het bijzonder het noordsch gestemde ras ontstaan en heeft hier zijn bakermat. Het ken merk van Europa is de ongemeene veelvuldigheid, de rijkdom aan bloe sems van de culturen en volkspersoon- lijkheden. die eigen zijn aan den aard en door moed gebonden, die hier in de afzonderlijke landen en gewesten als in groote en fraaie door de natuur op- gedischte schalen, hun volksaard .ont wikkeld hebben. Wij zouden ophouden Europeanen te zijn, wanneer wij er niet meer onze roeping in zouden zien de zen rijkdom aan bloesem van de aan aard eigen en cloor bloed gebonden cul tures der Europeesche volken te be houden en te bevorderen. Wanneer wij dit ons kenmerk duidelijk voor oogen houden, dan zien wij Ijet vernietigende in van den invloed uit het Oosten, die onze rassen wil uitroeien, doch ook het verderfelijke van den invloed uit het Westen, die immers ook onze volksper soonlijkheden wil nivelleeren, opdat de menschen hier er allemaal uitzien zoo als in Amerika, "alsof zij aan den loo penden band bij mlllioenen tegelijk zijn voortgebracht. Penetraties uit het Westen. Juist deze veelvuldigheid van onze cultures biedt natuurlijk ook de moge lijkheid van voortdurende penetraties uit het Oosten en uit het Westen. De westelijke geest dringt bij ons vooral door ln de burgerlijke lagen en in de kringen der intelligentie en wel des te sterker naarmate wij meer de westkust van Europa naderen. Zeker, het is een aangename bescha vingsvorm, die van ginds tot ons komt en bij dezen beschavingsvorm ziet men meestal over het hoofd, dat men daarbij tot een schabloon gemaakt en genivel leerd wordt. De gevolgen van dien westelijken invloed dooden het begrip van de laatste wortelen waaruit wij zijn geboren en er ontstaat dientenge volge nog slechts een streven naar de internatlonalismen. Het internationalis me alleen Is troef. Het volk en de ver- In verscheidene steden van ons land hebben Duitsche en Ivederlandsche na tionaal-socialisten Zondag, met den negenden November 1923 te München als myipaal op den weg naar de her rijzenis van Europa voor oogen, in groote, samenkomsten de gemeenschap pelijk 'gebrachte offers herdacht. Namens de NSDAP en NSB hebben ln deze volksvergaderingen sprekers uit de voorste gelederen de gevoelens vertolkt die allen ln Germaansche ver bondenheid bezielen. Te Gravenhage waren het de Plv leider der NSB, de heer van Geelkerken, en de Dlenstleiter der NSDAP hier te lande, de heer Ritterbusch, die in de stampvolle zaal van den Dierentuin deze gevoelens tot uiting brachten. De heer van Geelkerken schetste de beteekenls van de November-herdenking. Het was Adolf Hitler, die met dat ge loof nieuwe bezieling gaf en die met een nog slechts kleine schare aanhangers op 9 November 1923 te München den grond slag voor het nieuwe nationaal-soeialisti- sche Duitschland legde. Op dien dag heb ben voor de Feldherrnhalle en op de binnenplaats van het voormalige ministe rie van oorlog te München zestien natio naal socialisten in den strijd voor de we dergeboorte van het Duitsche volk het leven geofferd. De namen van deze eerste slachtoffers zijn op een gedenkplaat te München gegrift en te hunner nagedach tenis is de jaarlijksche plechtigheid in gesteld, waarvoor ook thans tallooze na tionaal socialisten tezamen zijn gekomen. De trouw aan onze beginselen, door die mannen tot in den dood betoond, zij allen ten voorbeeld gesteld. Ook de Nederlandsche nationaal-socia- listen hebben al strijdende hun weg moe ten vinden en na de Mei-dagen van 1940 is tusschen NSDAP en NSB een band van kameraadschap gesmeed, die nimmer meer kan worden verbroken. Gezamenlijk willen wij, aldus spreker, een nieuwe toekomst voor het Duitsche en het I^ederlandsche volk vestigen. Te genslagen kunnen ons slecht6 harden in dien strijd, omdat wij weten, dat wij het recht en de waarheid aan onze zijde heb ben. En tot den Führer, die gezegd heelt; Als het gaat om het laatste, dan voer ik zelf de bataljons aan", zeggen wij eendrachtig: „Wij winnen of wij staan tot den laatsten man in uw gelederen" (da verend applaus). Spreker eindigde zijn rede met de ver zekering te geven, dat onder Musserts lei ding alle natlonaal-soeialisten iri Neder land eensgezind achter den Führer staan, die niet alleen van het Duitsche volk, doch van alle Germanen de ware leids man is.. (Lulde toejuichingen). Rede van Ritterbusch. Ook Dlenstleiter Ritterbusch gewaagde- met groote dankbaarheid van het pio nierswerk in de na-oorlogsche jaren van Adolf Hitler. Het Duitsche volk heeft zijn onverbrekelijke eenheid aan Hitier te danken, die nimmer den oorlog heeft ge wild, doch die in z n voorbeeldig opbouw werk door een hem van buiten opge drongen nieuwen oorlog is gestoord. Het is tragisch, dat hij en zijn volk in den vredigen nationaal-socialistischen opbouw tot dezen oorlog werden gedwongen, doch het staat vast, dat de eenheid, waartoe Hitier het Duitsche volk heeft gebracht, door geen terbeur- frieer kan worden ge broken. De grootste last ten^^te van allen is op de schouders van denx Führer gelegd, die steeds de steun van allen is gebleven. De nationaal-socialisten in Duitschland wor den alleen door hun liefde voor Führer en volk geïnspireerd en met de Nederland sche nationaal-socialisten weten we on» vereenigd in den strijd voor het nieuwe Europa in vertrouwen op den Führer, wiens woord „Du bist nichts, Dein Volk 1st alles" inag gelden als de grondslag voor de levenshouding van allen, die tot de Germaansche volksgemeenschap be- hooren. Met deze woorden eindigde Dlenstleiter Ritterbusch zijn luid toegejuichte rede. De samenkomst werd besloten met het spelen van de Duitsche volksliederen en van het Wilhelmus. Bijeenkomst te Amsterdam. In het. Concertgebouw te Amsterdam werd een groote volksvergadering gehou den, waar Reichsredner Schönenberg namens de NSDAP en mr. M. M. Rost van Tonningen namens de NSB het woord hebben gevoerd. Reichsredner Schönenberg gaf een over zicht van den strijd in Duitschland, zoo als die in 1918 1s gevoerd en die op het oogenblik een hooggepunt heeft bereikt. De Duitscher bezit een geloof, dat bergen kan verzetten en dat zal ook nu^tot een groote overwinning leiden. Herdenking door den Landstorm. In een kazerne in ons land heeft de Landstorm Nederland op indrukwekkende wijze de herdenking van den negenden November 1923 gevierd. Daartoe waren op het binnenplein van de kazerne de man schappen aangetreden. De herdenking werd bijgewoond door Oberststurmbannführer Ax, als vertegenwoordiger yan Gruppen- führer Demelhuber. den Befehlshaber van de Waffen SS in Nederland. Nadat eenige spreekkoren waren ultge-* voerd en het Largo van HSndel ten ge- hoore was gebracht, had de herdenking van de dooden van den negenden Novem ber 1923 en in het algemeen van alle -ge vallenen in de jaren van strijd plaats. Da zender van Rome heeft Zaterdag morgen medegedeeld, dat Vaticaan stad Vrijdagavond om 21 uur ge bombardeerd is. Vier bommen zijn neergekomen in de nabijheid van de Pieterskerk. Een 'bom heeft de ongeveer 100 nt van de St. Pieterskerk staande beroemde mozaikfabrlek getroffen en zwaar beschadigd. Een tweede bom kwam neer dicht bjj het groote paleis van den Vaticaanschen gou verneur. Bijna alle vensterruiten van het palels zQn vernield. Ook do Vaticaansche waterleiding ia zwaar beschadigd. Nog twee bommen zijn neergekomen in de nabijheid van de basiliek. Een hooggeplaatste geeste lijke persoonlijkheid heeft uitdrukking gegeven aan de diepe verontwaardiging die de Vaticaansche autoriteiten over dezen aanval vervult. Onder de bevo.- king der stad Rome heerscht over de zen aanval op het gebied der Vati caansche stad groote veroutwaard'g'ng. ROME, 6 Nov. (DNB). De „Osserva- tora Romano" gaf Zaterdagavond op welsprekende wijze uiting aan de ver ontwaardiging van .de geheele be schaafde wereld over den luchtaanval op Vaticaanstad: De door de „Osserva- tore Romano" gegeven bijzonderheden laten geen twijfel bestaan of de bom aanval ls een stelselmatig 'opgezette aanval op den zetel van den Paus en op de cultuurschatten van Vaticaan stad. De bommen vielen, naar het blad meldt, op een lijn, die van het oude astronomische observatorium naar het spoorwegstation loopt. Een voltreffer heeft met ernstige gevolgen het mo zaïek-laboratorium getroffen waarvan het dak ondanks zijn dikte vArd door boord. Door den buitengewoon sterken luchtdruk ls ook groote schade aange richt aan het gouvernementspaleis en aan alle andere gebouwen die aan het Santé Marthaplein staan. Naar het blad verder meldt is geconstateerd, dat van de Sint Pieter o.a. 'n raam van Bernini vernield is. De toevallig half geopende vensters van den koepel zijn heel geble ven. Er wordt nog gemeld, dat door den luchtdruk der ontploffende bommen aanzienlijke schade is véroorzaakt aan de Sacristie van de Sixtijnsche kapel en in de Musea. Het ls tot nu toe nog niet mogelijk gebleken een volledig over zicht te verkrijgen over de door de An- glo-Amerikaansche bommen aan de kunstwerken veroorzaakte schade. De dichtstbijzijnde bom kwam op ongeveer 100 meter afstand van de muren der basiliek neer. Op het moment van den Anglo-Ame- rikaanschen terreuraanval op Vaticaan stad bevond de Paus zich, volgens een bericht In dé „Osservatore Romano" in zijn werkkamer, waar hij een be spreking voerde met den plaatsvervah- genden staatssecretaris mgrx Montinl Toen met korte tusschenpoózen de hevige ontploffingen der inslaande bommen weerklonken, schrokken de Paus en zijn bezoeker aanvankelijk hevig. Zij beheerschten zich echter on middellijk weder. Zaterdagochtend stelde de Paus zich in alle vroegte zelf op de hoogte van den omvang van de ramp. Vervolgens liet hij zich door kardinaal Canall alt president van de besturende kardinaals commissie, die sedert eenige jaren den Paus in alle kwesties van het wereld lijk bestuur van den Vaticaanschen staat vertegenwoordigt, uitvoerig rap port uitbrengen. Zaterdhg begaf zich het geheele bij den Heiligen Stoel geaccrediteerde diplomatieke corps reeds vroeg naar het Vaticaan om in het felicitatie- reijister te teekenen. Freiherr von WelszScker, de Duitsche ambassa deur, was een der eersten, die tee kenden. Ononderbroken stroomen uit alle deelen van de wereld telegram men binnen, waarin uitdrukking bondenheid met het volk wordt be schouwd als verouderd en telachejijk. Een voljfsch, naar hun aard' eigen be wustzijn hebbendeze lieden niet meer en daarom zijn zij volkomen vreemd aan het leven geworden. Zoo is het laatste slot van alle wijsheid ln dit land om de menschelijke betrekkingen te ordenen volgeris de fair play. Alsof de bolsjewisten de zeer hardhandige Ame rikanen thans wel aan een fair play zouden denken. Wanneer het om de laatste dingen van een volk gaat, moet men reeds het richtsnoer van het eigen handelen uit een ander diepergaandè zedelijkheid verkrijgen, uit de 'overtui ging, dat men voor zijn volk tot het tuiterste moet opkomen. Ook dan wan neer de maatregelen, die men moet ne men, en waarvoor men moet instaan, vervloekt hard zijn. Men verdraagt ze, omdat men op een hoogere verantwoor delijkheid staat en gesteld is voor de grootere taak, die het lot ons heeft toe vertrouwd. Het gevaar alt bet Oosten. Nationaal socialisten, minstenB even groot echter zijn de penetraties die uit het Óósten komen, penetraties van hei collectivisme in onze Europeesche maatschappij, of dat nu marxisme of bolsjewisme is, die zich Immers alleen onderscheiden in de methode bij het bereiken van hun doel en "niet princi pieel verschillen. Men móet ook in dit land de oogen niet sluiten. De meening der mijnwerkers in Limburg. Ilr herinner aan een gebeurtenis, die vk kortgeleden meemaakte. Ik streef ti naar zooveel mogelijk de provincies »e bereizen en daar met onze kameraden Nederlanders en Duitschers, te spre ken, en ik ben dankbaar dat onze ka meraden heel openlijk tot mij komeD en mij zeggen, wat zij gezien hebben. Zoo bevond ik mij onlangs in Lim burg waar ik een gesprek aanknoopte met een mijnwerker en hem vroeg: „Nu, wat denken eigenlijk de mijnwer kers in' het Limburgsche?" Mijn zegs man zeide ons heel eerlijk: „Ik wil heel openlijk met U praten. Er bestaat een zeer groot aantal mijnwerkers, die voor het Nationaal-Socialisme geen be grip hebben. Zij willen niet, dat Duitschland overwint, maar zij willen ook niet dat de Engelschen en Ameri kanen overwinnen". Toen heb ik ge vraagd, wie er dan'de overhand moest krijgen. Mijn zegsman antwoordde mij: „Ja, wanneer men met deze menschen ter plaatse spreekt, dus daar, waar zij afgesloten van de rest van de wereld niet lichtvaardig denken, krijgt men ten antwoord: „De Russen". Dat ia opmer kelijk. In Limburg heerscht onder een niet gering deel van de mijnwerkers de meening, dat de Russen moeten win nen. Waarschijnlijk hebben zij daarbij een onduidelijke voorstelling wat dat eigen lijk voor een winst en een overwinning zou zijn. Maar deze meening is er en zij is bijzonder opmerkelijk, omdat wij toch heelemaal weten, dat in Limburg de katholieke kerk een ongemeen grooten Invloed op deze menschen uit oefent, en stellig niet in de richting die de bolsjewisten vertegenwoordigen. Dat bewijst, echter aan den anderen kant, dat de politieke vormingskracht van de confessies, hoe sterk zij ook eenmaal geweest la, thans verloren ls gegaan. Met de confessies kan men de menschen blijkbaar niet meer binnen een bepaalden vorm van gemeenschap houden. Hetzelfde ls aan den dag gere den in Italië, toen Badogllo probeerde het fascisme terzijde te dringen. Wat is er toen gekomen? Een liberaal of de mocratische impuls? De jongste demo craat, die daar verschijnt is de oude graaf Sforza. Ik geloof, dat hl) 72 Jaar oud ls en dan ls er nog een ander bij, die, naar lk hoorde, 77 jaar is. Dat ls wat het liberalistische en democratische burgerdom thans nog kan leveren. Een katholiek communisme, Daarvoor ls ln Zuld-Italië een katholiek-communistische partijont staan. De leider van den katholieke actie in Italië heeft nu nadrukkelijk verklaard, dat de katholieke actie in Italië in het geheel niets met deze katholiek-communistische partij te maken heeft, maar achter de republi- kelnsch-fasclstische partij staat. Die Is namelijk niet ver van schot. Hij weet, wat er uit dezen toestand kan ontstaan. Op den Balkan is het precies zoo. Daar hebben zich groepen van verzet gevormd, die de bosschen zijn Ingetrok ken en partisanen geworden zijn. Oor spronkelijk waren het meerendeels mi litairen, die waren nog nationalistisch. Nu is dat ook anders gewordeij. Op den wordt gegeven aan de ontsteltenis over den aanslag op den Paus en het Vaticaan en aan de vreugde over de redding van den Paus, De diplomatieke correspondent van het DNB, dr. Siegfried Horn, schrijft: Het reeds dikke boek van EngelsehAmerikaansche oorlogs misdaden ls met. een nieuw sensatio neel hoofdstak verrijkt: het werpen van bommen op Vaticaanstad. Hoe wel nauwkeurige berichten nog ontbreken, fan reeds thans niet al leen de omvang van de schade, doch ook het gevaar worden afgemeten, waarin het hoofd van de katholieke kerk persoonlijk verkeerd heeft, o Rome open stad. Dit bombardement, dat allerwege de grootste verontwaardiging zal verwek ken, valt des te minder te verontschul digen, daar militaire noodzakelijkheden voor een eventueele actie tegen Rome niet kunnen worden aangevoerd, aan gezien ook de republikeinsch-fascisti- sche rogeering, die bovendien haar zetel uit de hoofdstad heeft 'erplaatst heeft vastgehouden aan het karakter van Rome als open stad. Van Duitsche zijde is altijd het grootste belang ge hecht aan de eerbiediging van de Pau selijke souvereiniteit, hetgeen ook tot uiting Is eekomen in verschillende offt- cieele stukken van het Vaticaan. Maar iuist deze objectieve beoordeeling van den toestand alsook de onpartijdige houding van den Paus tegenover het wereldconflict en zijn verontwaardiging over het Engelseh—Amerikaansche op- tred -n tegen cultuurmonumenten schijnt het misdadige feit te hebben op gewekt, dat ln zekeren zin is voor bereid door een opvallende belangstel ling van de Engelseh—Amerikaansche pers voor de houding van het Vaticaan De verdachte haast, waarmede Len den spoedig na het bekend worden van den aanslag zijn -OnschuIB Het betuigen en Duitschland waagde voor te stellen als vermoedelDken aanstichter, her Innert aan het bekende woord „houdt den dief". Naar de vertegenwoordiger van het Rijk bij het Vaticaan ten aanzien /an deze verdachtmaking heeft kunnen con- stateeren, sluit een nauwgezet onder zoek bij de bevoegde Duitsche militaire 'nstantles elke Duitsche verantwoorde lijkheid aan den bomaanval op den zetel van den Paus uit. En gaat de bevrijding den 10den niet In Dan noem Ik mij nimmer meer |ODEWIN Balkan heeft nu de communist Tito de leiding in handen, dien Stalin tot bols- jewlstengeneraal benoemdè heeft en Nieuw-Zeelandsche en Engelsche offi cieren. die aan valschermen bij Griek- sche partisanengroepen werden neerge laten, werden .juist door die partisanen doodgeschoten. Dat zijn geen toevallig heden, dat zijn allemaal teekenen, die 1 erop duiden, in welke richting de ont wikkeling kan gaan. Houdt U een ding voor oogen, den totalen «oorlog en zijn uit het steeds toenemend gebrek aan goederen voort spruitende gevolgen. Het ia thans reeds zoo, althans de tijd is niet al te ver meer, dat degene ln Duitschland, die van vroeger, volkomen wettelijk en in orde, nog een goedingerichte woning heeft, dit bezit mettertijd zal aanvoelen als een druk tegenover die volksgenoo- ten. die inmiddels alles verloren heb ben, en dezen van hun kant zouden denzelfden toestand aMivoelen als een onrecht. Wanneer de slachtoffers van de bombardementen ln Duitschland geen Nationaal-Socialisten zouden zijn, zouden de terreurvliegers der Engel schen en Amerikanen inmiddels het bolsjewisme in Duitschland sterk heb ben aangekweekt. Ik heb juist gesproken met den burgemeester van Bochum, een zwaar geteisterde stad. Hij heeft mij bevestigd, dat zijn lieden alles op zich nemen, maar voor alles hun geboorteland niet wilden verlaten. Zij komen terug, bouwen zloh ver blijfplaatsen in de bergen. Zij leven ln de meest primitieve omstandighe den. Versagen kennen deze men schen niet. Alleen een vreeseliike verbittering. Deze menschen willen hnn lot verdragen en wanneer men hun zegt, dat de oorlog nog jaren kan dnren, dan antwoorden' zfl: „Dat geeft ook niets, slechts Iets willen wU, vergelding en wraak moeten wU beleven". Kameraden. De vergelding gaat ech ter tegen Engeland en Amerika, tegen het Westen. Ik wijs U op nog een ken merk van deze geestelijke ontwikkeling waarvoor wij staan. Het bolsjewisme in het Oosten is dierlijk, wreed, maar het ls een strijd tegen mannen. De En gelschen en Amerikaansche vliegers vermoorden vrouwen en kinderen. Dat is het geboorteuur van een doodelijken, niet meer te overbruggen haat in het Duitsche volk. Ziet U, lk zou graag willen, dat men zich dat eens voor oogen houdt, ln de kringen, die zoo heelemaal zijn inge steld op een Engelsche—Amerikaansche overwinning, opdat ook zij inzien dat volkomen objectieve omstandigheden bij ons ln Europa deze volkerenmassa's s'. ïwen In het collectivisme. Want zoo goede psychologen dienden toch ten slotte die lieden hier te zijn, dat ook zij weten, dat er onder het Duitsche volk en ln heel Europa, en wel steeds sterker naar mate men meer naar het Oosten gaat, een vurig verlangen leeft naar een socialisme. Wanneer dit ver langen door het Nationaal-Socialisme als volksch socialisme niet vervuld wordt, doch deze menschen teleurge steld worden, dan breekt deze teleur stelling als verbittering uit ln het col lectivisme. Wanneer wij ons in Midden- Europa het Nationaal-Socialisme als ordenende gemeenschapsvorm weg denken, heeft alleen het bolsjewisme, nooit het kapitalisme van het Westen, kans op succes. Kameraden! Een- vreeselijke storm schokt ons thans tot in ons binnenste. Als zeelieden zult U weten, dat een schip dat ln een zwaren storm van het anker wordt losgeslagen, niet opnieuw aan het anker kan worden vastgelegd. Dan drijft het zonder hoop op redding rond waarheen de storm het voortjaagt. Zoo ls het te begrijpen, toen de Führer zeide, dat geen burgerlijke staat ln Europa dezen oorlog zal overleven. Of wel het volksche socialisme zal als groote taak van onzen Führer in Europa de volkeren eens tot een nieuwe en betere ordening brengen, ofwel een teu gelloos bolsjewisme breekt boven ons los. Het volksche socialisme. Het volksche socialisme verschaft ons een revolutionnair inzicht: volk is wat het bloed heeft samengelascht, wat het bloed als een hoogere door het lot bepaalde eenheid heeft gevormd. Dat wij allen tegenover dit. bloed verplicht zijn en wij allen derhalve niets zijn en ons volk alles is, dat ls de grond slag, volgens welke wij in machts politiek opzicht en volgens welken wij in socialistisch opzicht onze gemeen schap ordenen. Ik zeg revolutionnair. In mijn oogen ia niet hij revolutionnair, die ruiten ingooit, barricades bouwt en menschen ophangt. Revolutionnair is hij, die in zich den roep van den tijd zoo sterk voelt, dat hij bereid" is alles achter zich te laten, alles wat hem dierbaar en aangenaam en nuttig was. Hij laat het achter zich, wanneer hij van een nieuwe ordening innerlijk zgjb overtuigd ls, dat h^j volstrekt niet an ders meer kan doen dan den nieuwen weg naar een nieuwe toekomst in te- slaan. Kameraden, dit Inzicht van het volk sche socialisme is het, dat ons de maatschappelijke en economische pro blemen en dé kwesties, die de ontwik keling gebracht heeft, laat ovefwlnnen. In die opvatting hebben wij den klas senstrijd overwonnen. Want in die op vatting die ons het volk als een orga nische gemeenschap en eenheid Voor stelt, bestaat er geen klasse, die tegen een andere kan optreden, die egoïstisch alles naar zich toetrekt en de andere vernietigt. Neen,, het is ons volkomen duidelijk, dat in onze sterk ontwik kelde beschaafde werelc' niet ieder af zonderlijk drager kan zijn van alle functies eener volksgemeenschap. Maar die menschen afzonderlijk zijn drageps van heel bepaalde prestatie-modelij' - heden binnen de volksgemeenschap. Zij zijn echter geen voorvechters en ver tegenwoordigers van zelfzuchtige, egoïstische, alles vernietigende ele menten en klassen. Wanneer dit ons duidelijk is. vinden wij de oplossing voor menige vraag, waarvoor wij ko men te staan. Vooral de jongeren onder ons zullen zich de vraag stellen of het juist is, dat er een bezit van recht en een bezit van goederen bestaat, dat de een iets heeft en dat de ander niets heeft. Wan neer wij ons het volksche socialisme als den organischen gemeenschapsvorm van het volk voor oogen stellen, dan kunnen wij een aanspraak op een recht bevestigen. Maar aan elk recht ls ook een plicht tegenover de alge meenheid. verbonden. Zoo verbindt zich voor ons het begrip van het recht te vens met dat van den plicht en We onderscheiden thans een hooger begrip, dat va i de verantwoordelijkheid. Kameraden, het gebouw, dat wij voor de volksgemeenschap willen optrekken, is niet gereed. Men heeft het ons niet laten afbouwen. Integendeel, men heeft dezen oorlog ontketend, opdat dit ge bouw niet gebouwd zou worden, opdat niet dit slechte vorbeeld, of liever ge zegd, dit goede voorbeeld, voor de slechte zeden der anderen gevaarlijk zal worden. Wij zijn het erover eens, dat er bij ons nog groote resten van kapitalis tisch denken aanwezig zijn. En wij heb ben ook groote penetraties van collec- tivistische methoden. Daartoe dwingt ons de oorlog. Maar wij zijn hard en fanatiek besloten het Socialisme door te zer- ten. Socialisten moeten wij zijn (bijval), kameraden. Deze gewel dige unieke inspanning In de we reldgeschiedenis draagt de arbei der, de boer, de soldaat. En .nn zult u het begrijpen, wanneer de Führer zegt: ik zal uit dezen oor log nog slechts als fanatieker ns- tlonaal-soclalist terugkeeren (bij val). Wij moeten dezen oorlog volhouden, want wij scheppen daarmede onze leefruimte. Wanneer ik leefruimte zeg, denkt u dan thans niet ln de eerste plaats aan economische dingen. Dat is slechts de grondslag van de leefruimte. Voor een groot economisch gebied, dat de tech niek tot stand brengt en voor de ver volmaking van de verkeersmiddelen vallen geen slachtoffers. Het ls Iets an ders. Het is de roep van een tijd, die zoo sterk is, die zoo rijk is aan groote leefwaarden, en die het leven zoo waard maakt om geleefd te worden, dat men schen bereid zijn in de eerste plaats door de sociale ordenl g, doordat wij aan elk individu bewijzen, waarom het leven voor hem waard is orti te leven en schoon is. In elk Germaansch volk leeft het ver langen naar een zoodanige ordening, waarin de Germaansche mensch de lei ding heeft, doordat, hij zijn scheppende krachten op het gebied van de cultuur er, van de wetenschappen uit zijn Ger- maanschen aard tot ontplooiing brengt en die hij met de krijgsmansdeugden uit zijn Germaansch hart kan verdedigen. Daarom heeft ook elk Germaansch volk eens'zijn rijk gehad; Oost-Gothen, West- Gothen, Vandalen, Franken, zoo was ons eerste Duitsche Rijk. Zoo hebben er rij ken bestaan van de Scar.dlnaviërs. zoo hebben de Nederlanders hun Neder- Iandsch Rijk gebouwd. Maar de Rijken zijn voor het grootste deel verdwenen. Zij zijn vervallen. Zij beteekenden tege lijk ook een verspilling van de kracht van het ras, omdat het denkbeeld waar om het ging vervalscht werd. het denk beeld namelijk, dat het om niets anders gaat dan om de Germaansche ordening te stichten voor Germaansche men schen, niet echter om het een of andere universalistische bovennatuurlijke of bet een of andere materieele, economi sche denkbeeld te verwezenlijken. Van dit gezichtspunt uit verstaan wij thans de daad van Karei den Grooten, die de Germaansche stammen in het midden tezamen gedreven heeft in een Rijk en daarmede den grondslag gelegd heeft voor de wording van het Duitsche volk. Deze daad ls het uitgangspunt, dat thans tot een gebalde kracht van bijna 90 mil- lioen is geconcentreerd en dat deze den geweldigen beslissenden strijd kan voe ren om de toekomstige geestelijke ont wikkeling van dit werelddeel en ten deele van de geheele wereld. Deze wor ding van het Duitsche volk ls ook de reddirig van ons allen, want wanneer wij ons hier in het midden van Europa vijf, zes of zeven kleine volksstaten zouden moeten voorstellen, dan zou de ontwik keling van het Oosten en Westen al lang over ons zijn heengejaagd. Derhalve ook de wensch vatv de anderen, Duitschland weer te verpletteren en te verdeelen. Revolutionnair en conservatief» Ons denkbeeld is revolutionair, maar het is ook conservatief. Want alle geestelijke aanwinsten van Europa, vooral van onze Noordsch gerichte volkeren, brengen wij bij een. De Grieksche oudheid, de ge- loovige middeleeuwen, het levens krachtige humanisme al deze groo te daden vatten wij thans tezamen in een culmineerend punt in het op treden voor ons, Germmnschgi vól ken. Volgens dezelfdl* beginselen moeten wij Europa ordenen. Wellicht bestaat Thans de wensch hierin reeds een duidelijker inzicht te krijgen. Maar men kan een zoodanige orde ning niet aan de groene tafel maken. Kameraden, die wordt gevormd waar gestreden wordt en waar slachtoffers vallen. Wanneer uw, vrijwilligers, kameraden, aan het Oostelijk front strijden en sneuvelen, dan vórmen zij daar Europa en on-i ze «toekomst (bijval). Vrijheid voor elk volk, Thans echter zien wij reeds duide lijk de beginselen, volgens welke dit nieuwe Europa en in dit Europa het nieuwe Germaansche gemeenschaps- gebied moet worden gevormd. Het eerste beginsel is: voor elk Europeesch volk de vrijheid om vol gens den eigen aard te kunnen le ven. En het tweede beginsel is de verplichting tot het gemeenschappe lijke optreden van alle krachten voor de verdediging van het ge meenschappelijke gebied (bijval). Het eene ls ondergeschikt aan het an dere. Deze wetten lijken wellicht eenvoudig, maar alleen eenvoudige wetten kunnen vorm geven. Vrijheid om naar defi eigen aard te leven en gemeenschappelijk optreden voor de gemeenschappelijke leefruimte: dat is het parool, waarnaar het lot van Europa wordt bepaald en dat is het parool, waarop wij de nauwere Ger maansche lotsgemeenschap binnen treden. Dat is de vrijheid om naar den eigen aard, niet naar den wensch van elk Individu te leven. Want het laatste zou een individua lisme zijn, dat het volk verdeelt. Het bepalende is de aard, de door het bloed gebonden aard. Deze moet da vrijheid bepalen, waarnaar men streeft. Ik moet u iets heel openhartigs zeggen. Wanneer wij, Duitschers, in eenigerlei gebied hier, b.v. iri het westen of in Scandinavië enz. het gevoel zouden hebben, dat deze vol keren daar besloten en in staat zou den zijn de vrijheid van hun gebied te bewaren, en te verhinderen, dat invasies uit het westen succes -zou den kunnen hebben, of dat de ter- reurbommenwerpers van de Engel schen en de Amerikanen zonder krachtige afweer over hét land vliegen, dan zouden wij gelukkig zijn, want dan zouden wij het lot van dit gebied rustig in handen van die menschen geven en wij zouden naar het Oosten trekken om het lot daar voor ons en onze toekomst in veiligheid te brengen. U moet voor oogen houden: wij koesteren in het geheel niet den wensch om over een door Duitsch land beheerscht Europa te heer- schen. Wij koesteren slechts den wensch, dat er werkelijk slechts een Europeesch, een van zijn Europee sche zending bewust Europa ont staat en wel doordat wij onze groote taak in het Oosten vervullen, door dat wij dien stormloop altijd weer met ons zwaard en onze borst terug dringen. Daartoe zijn wij geroepen en -hebben wij gekozen voor Europa (bijval). Waarom een bezet Nederland? Kameraden, staat Si) toe nog een heel concrete kwestie te bespreken, die niet zoo eenvoulig te .bespreken is. Soms wordt tot ons en soms ook tot u de vraag gericht: waarom zijn de Duitschers hier gekomen en heb ben zij ons land bezet? De toestand van heden geeft u het antwoord. Stelt u zich eens den toestand van heden voor, het oogenblik van den beslissenden strijd, waarbij de En gelschen en Amerikanen op een of andere wijze moeten stormloopen, daar de bolsjewisten anders aan den anderen kant doodbloeden. Den ge- ringsten tegenstand "den besten Zie vervolg pagina 3.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Dagblad voor Noord-Holland : Alkmaarsche editie | 1943 | | pagina 2