IK PROEF KAHREL EilSSk Als g een Ioé koopt VIRGINIA m H-O of QUAKER De Nederlandsche Omroep als volksvriend en volksopvoeder. KITSCH en KUNST. Jw pudding van smaak? N DE WEEK. Niemeijer's Ben Royaards iooneelleider in Amsterdam. DE PLOEGER. Dr Frederik van Eeden in het dagelijksch leven. VIRGINIA van. g te krijgen, die nig smaakt, hoeft U K./.F.-pudding te »re KJ.F.-pudding roomsmaak naast of vruchtensmaak. If door op Uw bon» adding te koopen. 17» PUDDING EN VIA :tberichten. ICHT ALKMAAR. ni 1944. Aangevoerd 9 7000 kg. Fabriekskaas nkaas m/merk f56. Han- PAARDENMARKT, SCHAGEN. itie paardenmarkt ten Weermacht waren 45 rd, waarvan 27 stuks eurd; 18 paarden kon* aar den eigenaar terug* niet opgekomen en: g genomen, werden getaxeerd tot >UWPRODUCTEN. s ;en in het stelsel van. I'gE. 8 Juni. - In eert leeling. elder^ in dit n worden voot de lana- grijke mededeelingen? jzi gingen in het stelsel' van -akkerbouwproduct van de oliehoudende! ?n en dp peulvruchten^ appelen is het inleve— irzien, doch voor dezei icten zal de regeling end worden gemaakt.- grootste belang dat bè— nauwkeurig studie ma- blicatie. SPIRANTENDAG. dag van de afdeeling N.-' n N.V.B., welke morgen worden gehouden, is uit- tweeöe helft van Augus-» ,EN IN ALKMAAR. he krachtsportvereeniging agmiddag in den Muziek- strijden en zij heeft voor ?ezor-gd voor een uitstè- ia. Immers, niet alleen itelpartijen op het pro ven ze even weer: El der- in Ned.) tegen Schoen nnekes (kamp. v. Ned.) imp. '43). Minneboo (Be- Beersen (Alkmaar), Groot ïpioen van Ned.) tegen, irmerever en Melgers (2e ,p.) tegen Arts (3e in d© ar bovendien zullen ver- -ten het gewichtsheffen HJt zijn Jansen (Dellt), 1 1944, Beuker (Amste- kamp van Ned., Slinger- In de nat. kamp. en, ;rdam). igen zullen In een korte het worstelen als het uiteenzetten, zoodat het gelegenheid is, om wat i van de krachtsportbe- :er F. Schouten met Roos demonstratie geven van ïomeinsch worstelen en n Halter-Ieden voor een ie hoogrek en brug zor- ik voor de meer en meer tde acrobatiek. n beginnen om half drie.- 'UZZLE. rste Juni-opgave. E BEROEPEN? orletters der namen 3 oals Dinsdag aangegeven) zes bedoelde beroepen! brickschef, 2. Melkcon- nregisseur, 4. Sluiswach- nffenhandelaur, 6. Piano» gemakkelijke puzzle, die geroutineerde oplossera roote moeilijkheden op» Nieuwe Opgave. 1 der Juni-serie.) ELK DER VRIENDEN? en ontmoeten elkaar en lesprek zegt A tegen B: jaar? Juist, zegt r zal driemaal mijn leef- ial jouw leeftijd samen D zegt A. en over 8 jaar nijn leeftijd viermaal samen 283 jaar zijn. A. en B. op het oogen» (2 punten) tot uiterlijk i 12 uur aan het Bureau onder motto: „Puzzle- VIRUBRIEK. robleem 1851 (a en W, >rige rubriek. ird. Zw. 11 sch. op: 8. 9, 19 23, 27, 34. 35. Wit 111 32 37, 38. 43, 44, 46, 47> 37—31 (zw. 27 X 36). 2. X 40). 3. 47-42 (zw. 12—38 (zw. 32 x 43). 5. 35 x 24), 6. 46—41 J2V'; -45 (zw., 47 x 29) 8. 45 X 5. rd. Zw, 9 sch. op: 81. sj, S3. 54. 31. Wit 8 sch op: 33 22, 23, 12. Opl. 1. li X 12), 2. 33-43 (zw. I x 22 (zw. 12 x 61). S x 64), 5. 44 x 82. i. op: 2. 3, 4, 7, 9, 12. lS II 22, 23. Wit 14 sch. op. 3. 34, 36, 38, 39, 42, 43, 48. jeelt: 1. 3024 2. 39 3 13 x 11. 5. 38 x 7 en zetten nu wit). Men 8a h op: 10. 13, 14, 23, 24, SOL 25 34, 38, 39. 42 44. Zwart vervolg was: 24—29. wi 35? wit 34—40. zw. 35 X 34, 29 x 20, wit 38 x 9, zw. x 51 g voor deze week: 1852 van A. Polman. rd3. 9, 12. 13. 14. 19. 30. 32. op: 15, 23. 24, 28, 35. 37, "r<73. 61. 62. 63. 64. 52. )P: 54 43, 32, 33, 21.- zz' ;eldt: Wit speelt en wfn'- lende rubriek. jDER ONTRUIMD IJ -'* SVAAR GERINGER. T HOEKEN EN MURh ZIJN. Een VIVO-kruidenier zet steeds alte zeilen bij, om II In dezen tijd een goede gezinsvoeding mogelijk te maken! LEVENSMIDDELEN-WIKKELS KOFFIESURROGAAT VAN ALKMAAR •B de Waag, die tjji onverbrekelijk net el kaar verbond»» ea zonder elkaar ondenk" baar. Evenmin ali de Nederlander zonder z$a dagelijks ch kopje troost, waarvan hg ook nfi nog genieten kan, dank zjj koffiesurrogaat PALM .óeiMJ" p",!er E«rt P F met het Oorlogsgevaar*- JPt V. -A"*" 'TftJI Daar fcomc bet op neer* fo<fied> men nalaat in dezen oorlogstijd een molestverzekering te dui ten. Het is een „gok" en de „inzet* daarbij is dikwijls bet gcheele tardsche bezie van den speler. Gij zijt gee a speler! Verzeker daarom zonder uitstel Uw bezit v tegea oorlogsschade. Onder!. NederlandscU Moleatvwrakerlng Mij. J<an4 4'tfam, Kelzersgr. 399, Tel. 30315 R.Heeft het zin, thans over de ver houding Omroep en Volk, over een ©ogenschijnlijk thans zoo op den achter grond" staand begrip als „Cultuur" te spreken? Heeft het zin, thans te verwij len bij wat de groote geesten op muzi kaal en letterkundig gebied ons te zeg gen hebben; stil te staan bij, den ster kenden, stimuleerenden invloed, welke van hun graotsche en sprankelende wer ken kan uitgaan? Werken, wier klank en woordrijkdom de Nederlandsche Om roep ook nu nog, voor grooter audito rium dan wie en waar ook mogelijk is, lederen dag uitzendt? Heeft het zin, nu, nu slechts voor ruim een derde van het oorspronkelijke aantal luisteraars een direct contact met den Omroep via den luidspreker mogelijk is en bij de anderen het verdriet om het verlies van hun trouwé huisgenoot het radio-toestel" nog niet geheel gestild is, ons bezig te houden met den Omroep als volksvriend? Een vriend, die Juist nü ons Volk op de hoogte zou kunnen hou den van wat de ontladingen van mili taire krachten tot resultaat hebberi?ïen volksvriend, die de spanning van het Qogenblik, welke leder menschenkind on dergaaf, zou weten te ontspannen door een gepast luchtigen toon in lied en muziek een tot verstilden glimlach en innerlijk evenwicht leidend warm, men- schelijk woord? Ja,, heeft het zin, nu de gedachten te wijden aan en feiten te stellen over dè taak, welke de Nederlandsche Omroep niet alleen als volks vriend. maar ook als volks opvoeder heeft? ^Zeer natuurlijk is de reactie van dui zenden, die de vraag naar den zin van vele dingen, die bulten de eigen directe waarneembaarheid en belangensfeer plaatsvinden, ontkennend. Zeer begrijpelijk is het. wanneer hon-<- derden de hierboven gestelde vragen met betrekking tot ,,de radio" met een schou derophalen voorbij zouden gaan, omdat zij „toch niet kunnen luisteren". Wat het luisteren betreft: goede buren en burendienst is het, dat bewoners van huizen waar radio-aansluitinf? bestaat, buurtgenooten inlichten over de belang rijke dingen, die op korteren termijn dan via het Dagblad mogelijk is vla den Omroep aan de burgerij moeten worden medegedeeld. En in ontwikkeling Is het eebrnik. dai kennissen en vrienden uit één buurt, bij een centrale-bezitter samenkomen om de belangrijke programma's te beluisteren. Ruimer kan de praktijk van he^ luiste ren naar de nieuws-, ontsoannings- en cultuurbron, welk© de Omroep is. op het oogenblik niet liggen. Waar ciifers een taal kunnen sprek»n. daar zwijgen ze niet. Het aantal centree-a an «luitlrtgen dat langzaam maar zeker stijgt kan met de nog aanwezige toestellen ttïffls op ongeveer ,600000 worden geschat. Het gemiddelde Nederlandsche gezin overeenkomstig statistische gegevens op vier personen stellend en er daarbij van uitgaand, dat per 2 gezinnen gemiddeld 5 personen den leeftijd hébben om te kunnen luisteren, beteekent dit. dat nog steeds l.500.000 Nederlanders direct naar den Nederlandschen Omroep kunnen luisteren. Maar de werkelijke actie-ra dius" van den Omroep is grooter; door het meeluisteren en het doorgeven van nieuwsberichten en meeningen over uit zendingen blllft voor een beLangriik deel van ons Volk de inhoud en Ie strekking van de Omroep-uitzendingfn niet ver borgen. Wie gemeend zou hebben dat door het wegvallen van een groot deel van de luistërmogeliikheid ons volk zou vervreemden van zijn Nederlandschen Omroep, heeft zich vergist. De invloed van de radio. En des te sterker spreekt dit, naar mate men duidelijker leert zien dat de feitelijke doorwerking van de stem van den Omroep zeer dJep Is, dat de directe èn indirecte invloed van ,,de radio" in het algemeen en van den Nederland schen Omroep in het bijzonder, op ons volk zóó groot is, dat zij den invloed van elk ander verspreidingsorgaan verre te boven gaat. Een invloed, dien alle Nederlanders. ook z!ii die niét In het bezit Van een In de plaats van Cor van der ï.ugt- Melsert, die. naar wij reeds gameid hebben, met .ingang van 1 Aug. a s als intendant van^ den hoofdstedelijken stadsschouwburg .zal aftreden, is tot artistiek leider benoemd de heer Ben Kovaards, De nieuwe functionaris is door vele en hechte banden apn het Nederlandsch tooneelleven verbonden. Zi.in vader dr Willem Royaards, die een goede tien jaar geleden in het buitenland overleef, was geruimen "tijd d e Ne derlandsche regisseur van grooten stijl Zijn Shakespeare-voorstellingen o.a- worden nóg heden ten dage met eere en bewondering genoemd. Hoewel de groote kracht van dr Rovaards on het gebied van de regie lag, heeft hij toch ook als acteur en vooral in ka- rakter- en costuumrollen opmerke lijke creaties ten tooneele gebracht. De moeder van Ben Rovaards, mevrouw Jacqueline RoyaardsSandberg, maak te vooral naam als de vertolkster van d'e Badeloch-figuur uit Vonders Gijs- brecht' van Aemstel, waarin zij voofal op" het declamatorisch element den nadruk legde. Ben Royaards trad in he* huwelijk met de Nederlandsche actrice Georgette Hagedoorn, die reeds op de Amsterdamsche Tooneelschool een ta lentvolle en veelbelovande leerlinge' was. Zij heeft echter weinig de gele genheid gehad in Nederland op te treden. Dit was dan ook mede één der redenen, dat Royaards en zijn jonge vrouw besloten naar België te trekken waar, onder Joris Diels, de 'Koninklijke Schouwburg te Antwerpen hun bet,ere -kansen bood. Het noodgedwongen ver trek van het echtpaar Royaards— Hagedoorn naar den vreemde was ken schetsend voor den toestand van ver val, waarin het Nederlandsch tooneel destijds verkeerde. Wat zal thans de taak van Ben Roy aards worden? Hij heeft niet den titel van intendant van den stadsschouw burg, dien zijn voorganger had; hij is artistiek leider. In feite blijken echter beide benamingen het zelfde begrip te dekken. Financieele verantwoordelijkheid zal Ben Royaards - «n dit is uiteraard zeer gelukkig niet behoeven te dragen. Hij kan zich onbelast met problemen van geldelij- ken aard, rustig aan zijn kunstzinnige bedoelingen wijden. Zijn voornaamste arbeid zal bestaan in het uitkiezen van de te spelen' stukken en het aanwijzen van de regisseurs. Ben Royaards staaf op het van vele zijden reeds jaren verdedigde standpunt, dat de regisseur van een stuk zoo min mogelijk zelf moet optre den. Natuurlijk zal niet altijd aan dien gulden regel vastgehouden kunnen worden. En Ben Royaards kondigt zelf reeds de uitzondering aan, wanneer hij vertelt, dat hij voornemens is een geheel nieuwe opvoering van Gijsbrecht van Aemstel te brengen, waarin hijzelf de hoofdrol zal spelen. Voorts is hij voornemens Shakespeare, Goethe en Vondel te gaan spelen, en ronduit ver klaart hij, dat het zijn streVeu is ook oe jeugd een behoorlijke kans op de I planken te gevert. H. P. VAN DEN XAItD^Eg, aansluiting zjjn, b»v. kunnen vaststel len, als ztJ alch realiseeren, dat vrijwel iedereen b.v. precies weet wat voor be langrijke dingen de radio gezegd heeft over den stand der oorlogvoering, ter wijl van diezelfde „iedereen" slechts een deel naar den Omroep kan luiste ren. Ook de algemeeiie bekendheid van melodieën, zangers en persoonlijkhe den, die alleen via de radio be kendheid verworven kunnen hebben, spreken boekdeèlen over den werkeiU- ken invloed van den In zijn mogelijk heden thans zoo beperkten omroep op het volk. Om nog niet te spreken over de be langrijke bijdrage, die 'de radio levert tot het vormen van het volksoordeel over de groote vraagstukken van den dag. Aan het einde van dezen oorlog zal de volledige bijdrage van de radio tot het eindresultaat van den oorlog eerst in vollen omvang bekend en.... gewaar deerd worden. Maar slechts In de laatste plaats zijn het deze feiten, die een duidelijk „ja!" rechtvaardigen op de vraag, of het zin heeft ons juist nü bezig te houden met den Nederlandschen Omroep als volksvriend en volksopvoeder. Temidden van de gigantische worste ling der militaire grootmachten der we reld vindt nog een andere, niet minder geweldige worsteling plaats. Het is de worsteling In hart en geest van iederen Nederlander, ja van iedereen, die uit eindelijk Europa zijn moederland kan noemen. Ongekende millioenen behooren hiertoe. Iedere blanke, hier in Europa en In Amerika, in Australië en ih het Oosten, aan Noord- en Zuidpool waar ook blanken leven en strijden zij heb ben, vaak door verre voorouders, het avondland Europa als moederland als gebied waaruit hun bloed stamt. Onweerstaanbaar zal zich in de harten van al die millioenen de niet loslatende vraag nestelen naar het „waarom" van dezen in wezen waarzinnigén oorlog, \Vaarin het meest waanzinnige is, dat het nu juist de hoofdzakelijk uit menschen van uiteindelijk Europeesche afkomst gevormde Engelsche en Amerika ansche legers zijn, die dit oorspronkelijke moe derland trachten te vernietigen, terwij] in het Oosten een aan ons vreemde Aziatische macht, met haar uit diepe oer- gebieden samengetrokken millioenen-le- gerscharen, dit Europa aan den anderen kant onder den voet dreigt te loopen. „Is dit nu een probleem, dat past in de beschouwing over den Omroep?", zal menig lezer vragen. Ja! Dit is een probleem, dat wezen lijk in een Omroepbeschouwing past. Want waar het 'besef van het onwe zenlijke van den oorlog in het Westen doordringt en het gevaar van het Oos ten herkend wordt, daar groeit na tuurlijkerwijze het besef van en de waardeering voer het eigene. Het na tuurlijke instinct tot zelfbehoud dringt door en doet de lang met het stof der onachtzaamheid bedekte waarden van óns eigen wezen zien in den glans van het 'dierbare, het onvervangbare, het levensnoodzakelijke. De hunkering naar de zelfherkenning, naar het zichzelf Worden, is de basis waarop de taak van den Nederlandschen Omroer» als vriend en opvoeder van het Neder landsche volk rust. Ömroep-taak. Ons volk vóór te gaan in de herken ning van het eigene, het inzicht te ge ven in de waarden, die ons heilig zijn, omdat zij onzen levenszin en levensmo gelijkheid bepalen, is de opgave welke do Nederlandsche Omroep te vervullen heeft. Talloos zijn de wijzen, waarop de Om roep in dezen geest zijn taak volbrengt. Bekend is bijvoorbeeld in ons volk het gebrek aan muzische opvoeding, welke tot resultaat heeft, dat té -(ceel menschen een zekeren „angst" bezitten voor de klassieke, in den volksmond „zwaar" ge noemde muziek. Het is zeker niet in de laatste plaats de verdienste van den Ne derlandschen Omroep, dat thans een merkbare kentering Intreedt. Anderzijds is het streven, de in ontaarde vormen geraakte vermaaks- en ontspahningsmu- ziek weer in natuurlijker, bij onzen aard en aanleg passende, banen terug te leiden, een algemeen bekende activiteit van den Omroep. Een ook buiten de di recte luis^eraarskringen bekend gewor den serie uitzendingen (waar binnenkort de 100ste van gegeven yordtN zijn de uitzendingen „Nederlanrisfche Volksklan ken". In deze uitzendingen die overal slechts instemming verwerven en waar bij de luisterdichtheid recordhoogten be reikt is het streven naar het terug leiden van den volkssmaak tot het eieene zeer conseauent waar te nemen. Ook met de uitzendingen 'onder den titel „Het jonge Kvt" 1s bewust den weg ingeslagen, welke leidt tot verhef fing van het smaakaevoel van onze jeugd boven het niveau, waarop het zich vóór dezen oorlog bevond. Talloos .zijn de -\tastbare bewijzen van de resultaten van het opbouwende cultuurwerk, dat de Omroep doet. Nog een enkel vootbeeld: ieder kent het beruchte lieg ..Ouwe Taaie". Een dergelijk onzinnig, inhoudloos deuntje zou in de jaren vóór den oor log zonder slag of stoot, zonder een?- gen weerstand van het volk uit. zijn „zegetocht" door steden, en dorpen ge maakt hebben.' Maar het Is mede een gevolg van de muzische opvoeding van den Omroep. dat deze „zegetocht" overal hindernissen vond en nu reeds is „doodgeloopen". De grootste er» belangrijkste hindernis lag in het hart van -het volk zélf dat instinctief voelt, dat een dergeliik „lied" ons volk niet waardig is. omdat het In zijp wezen nog steeds het sterke en hoop gevende bewustzijn van innerlijke grootheid voelt. Éénmaal zal deze oorlog voorbij zijn Dan zal geheel Europa pn dus ook ons land öf ondergaan in een totalen chaos, öf het zal zieh. na zich oo den rand van den afgrond bezonnen te heb ben, ln een trotsche zelfherkenning op heffen en zijn waarde als cultuurcen trum der wereld op Indrukwekkende wijze bevestigen. Overal in Europa staan radiozenders. Ieder van hen vertolkt de stem van het eigen volk. Éénmaal zal het, naar wij vertrouwen, zoover zijn, dat hun samen klank een machtige, sterke symphonie van levenswil en levensdurf aan de we reld zal deen hooren. Een symphonie, opklinkend uit de dan tezamen ge brachte volken, die elkaar In den bitter- sten nood van den strijd om het zijn of niet-zijm gevonden hebben en met el kaar een grootere eenheid zullen schep pen. Eén van die radiozenders die van den Nederlandschen Omroep ver- soreidt de uit ons volk gegaarde klan ken. Radiomenschen 'nijvere, immer be zige Werkers scheppers op allerlei ge bied. bewegen zich in een zeer ruim geestelijk gebied. Hun gezichtseinder is ruim, reikt ver in de toekomst. En in die toekomst zien zij hun volk voort gaan op den weg van zijn geschiedenis. Zij zien hét als hoogwaardig volk ver der groeien, verlost van alle leegheid en franje, welke het zoolang ontsierd heeft. De taak van deze menschen? die als arbeidsgemeenschap den Nederlandschen Omroep vormen, is, zwaar. Maar Juist nü zijn zij zich meer dan ooit bewust van hun grootsche opgave. En daarom kan gezegd worden, dat het zin heeft om thans stil te staan bij het werk van den Nederlandschen Omroep Een werk dat hem onzen Nederlandschen Omroep eenmaal door hét gansche volk zal doen erkend worden als volksvriend en volks opvoeder. door A. Roland Holst. Ik vraag geen (fbgst; ik heb geen schuren, ik sta in uwen dienst zonder bezit. Maar ik ben rijk in dit: dat ik den ploeg van uw woord mag besturen, en dat gij mij hebt toegewezen dit afgelegen land en deze hooge landouwen, waar als in het uur der schafte bij de paarden van mijn wil ik leun vermoeid en stil de zee mij zichtbaar is zoover ik tuur. Tk vraag maar een ding: kracht te dulden dit besef dat ik geboren ben in 't najaar van een wereld en daarin sterven moet. Gij weet hoe. als de ritselende klacht van die voorbije schoonheid mii omdwerelt, weemoed mif talmen doet tot ik welhaast voor u verloren ben. Ik zal de halmen niet meer zien noch binden ooit de volle schoven, maar doe mij in den oogst geloven waarvoor ik dien Opdat, nog In dë laatste voor, ik weter» mag dat mij uw doel verkoor te zijn een ernstig ploeger op de landen van een te/Worden schoonheid: eenzaam tegen der eigen liefde dalend avondrood die ziet beneden aan den sprong der wegen de hoeve van zijn deemoed, en het branden der zachte lamp van een gelaten dood. Uit Voorbij de wegen". door DIRK KLOMP. Wat is kitsch? Deze vraag Wordt thans, nu ons volk weer in breede lhgèn belang stelling voor kunst toont, zeker wel door velen gesteld. In het algemeen zal men op deze vraag ten antwoord krijgen, dat kitsch gelijk is. aan ersatz en dus geen kunst, want kunst komt van kunnen: levend zijn. Een geestig man, diemen eens een definitie vroeg van kunst, antwoordde: „Kunst is wat je niet kunt, want als je iets kunt is het geen kunst meer." Hoewel er inbeide antwoorden 'een kern van waarheid ligt. komt men er toch niet verder mee en dit is wel even zeer het geval mét de definitie: „Kunst ist was die groszen Künstler machen" al valt tegen de juistheid daarvan niets in te brengen. Kitsch nu heeft in ieder geval niet met de kunst gemeen, dat het uit den inner lijk en drang om te schennen vervaardigd is. Magr aangezien he4 zich aan de massa voordoet als kunst is het voor vélen moeilijk kitsch van kunst te onderschei den, Door alle tijden heen is gebleken, dat slechts een deè1 der mensehheid ontvan kelijk is voor kunst. Slechts zij die de verschijning van de kunst als iets eigens, iets ongemeen"! in het leven aanvaarden, zijn toegankelijk voor kunst. Het begril- oen van kunst gaat minder langs den ln- tellectueelen weg van het denken dan wel langs den emotioneelen weg van het gevoel. De kunst is meer dan dé bewerkte ma terie De bewerkte materie is nas kunst als de bewerker van het levenTooze ding iets van zijn eigen leven heeft kunnen geven. Kunst is ook afhankelijk van den algemeenen maatschappelijken bloei. Radio en Film. Ons leven is voor een eroot gedeelte met kitsch gevuld. De radio neemt een belangrijke nlaats in, voldoet in hooge mate als uitzender van mededeelingen. doch wie bekend is met de muze der muziek weet, dat op dit terrein de radio slechts ersatz is, al was het alleen maar nmdat men bij het uitzenden van een concert door de radio de bindende kracht mist, dl© uitgaat van het tezamen komen in de concertzaal. Tn de middeleeuwen betond een syn these tusschen de groote bindingen in de samenleving; Godsdienst. Economie en Staatkunde. Daardooi; hadden de men schen toen begrip van stiil en was het handwerk, dat toen gemaakt werd, goed In onzen tijd is dit verloren gegaan. De film, do radio en do persen (voor het drukken van een nummer van een Ame- rikaansch Zondagsblad, dat na een week waardeloos wordt weggeworpen, moet een bosch van 30 H.A. gekapt worden om voor het drukken voor zoo'n blad het benoodigde papier te verschaffen) brach ten een sensatie, die de spankracht van den -geest te boven gaat. Het behoeft dus geen verwondering te wekken, dat de groote massa niet in staat is kitsch van kunst te onderscheiden. De tijd om in stilte eigen ziel te beluisteren en de na tuur te leeren verstaan, onibreekt door de sensatiebevrediging te eenen male en wanneer er nog eens een enkele maal een boek ter hand genomen wordt, dan wordt er naar een of ander prul gegre pen.- dat slechts uit winstbejag werd ge drukt in plaats van naar een werk, waardoor men het rhythm© van de taal kan leeren verstaan. Massa en Kunst. Het Is vaak beschamend met hoeveel gemak de massa w.o. ook de weten schappelijk gevormden over kunst oor deelt, eenvoudig, omdat ze niet wenscht te erkennen, geen gevoel voor een werk van kunst te bezitten. Voor een groot deel is dat- het gevolg van het feit, dat wij te veel naar het koele verstand zijn opgevoec^ ten daardoor niet begrijpen, dat in den kunstenaar kwaliteiten van hooger orde aanwezig zijn, die zijn werk bè- heerschen. Een lichtpunt is, dat vele eenvoudigen uit ons volk toegankelijk blijven voor het werk van de scheppende kunstenaars en tot de erkenning komen van het groote verschil tusschen kunst, het pro duct der gevoelsfeer en het product der techniek, het voortbrengsel der denk sfeer, om over kitsch maar te zwijgen. Want het product der techniek, dat; zijn glorie ontleent aan het momeaji waarop het aan de tijdelijkheid wordt geschon ken om die reeds weer bij de verschijning van het volgende verbeterde product te verliezen, is nog gèen kitsch, maar kan voor een korte stonde zijn schoonheid uitstralen. Men denke .maar eens aan een nieuwe auto*"die reeds na een paar jaar door de verschijning van volmaakter wa gens haar schoonheid heeft ingeboet. Kitsch nu is niets, omdat het bedrie- gelijk op kunst poogt te gelijken en de ziel van den schenpér mist. Wij Wezen in een vorig artikel reeds on het gevaar, dat thans door de gemakkelijke verkoop baarheid dreigt, waardoor "zelfs Tcunste- naars. in staat om goed werk te maken, zich laten verleiden tot het vervaardigen van zielloozè „verkoooertjes," Wanneer wil bedenken hoe groot de strijd in het leven voor den kunstenaar is. dan hebben wil zelfs niet het recht hem daarover hard te vallen, maar die nen wii tot het besef "te komen, dat de samenleving aan den kunstenaar meer verschuldigd is dan ze hem tot nog toe bood. Een volk toch leeft door zijn kun stenaars voort en re°ds daardoor dienen zij de gemeenscha© Het is dan ook ver blijdend dat steeds weer uit ons volk de ionce kunstenaars naar voren komen, bezield met een machtige drift uit hun ziel el even en een energieke overtuigings kracht om de in hen sluimerende gave in ©en daad om te zetten en het gansche leven in hun werk- te weerspiegelen. Ons volk heeft, aan ziin kunstenaars veel goed te maken en daarom, moeten wii hen om hun talenten peren en hen zeker- niet, omdat zij vaak voor hun kunst hongeren, geringschatten. Lodewijfe van Deijssel schrijft in „Öe Gids" zijn herinnerin gen aan den dichter-prozaïst In het Juni-nummer van „De Gids" geeft de nestor der Nederlandsche let terkundigen, Lodewijk van Deijssel, zijn herinneringen aan wijlelidr. Frederik van Eeden. Herinneringen is misschien wat weids gezegd. Want Van Deijssel, die eenmaal met Kloos. Vérwey en Van Eeden in innige wapenbroederschap stormgeloopen heeft tegen de „predi kantenpoëzie" van vóór 1880, zal stel lig meer. en wellicht ook gewichtigere, herinneringen hebben aan Van Eeden dan die, welke hij ^thans in het genoem de Gids-nummer gepubliceerd heeft. Toch werpt Van Deijssel in enkele regels een merkwaardig, en voor velen nog onbekend." licht op den idealist van Walden. Men kent Van Eeden en ik spreek op het oogenblik zeer huiselijk uit zijn werk en ook wel van de van hem bestaande portretten als een ern stig, een „gerfmpeld" man. Van Deijs sel verhaalt ons hoe de schéfcper van den „kleinen Johannes" en het trieste, maar. melodieuze „Ellen" met zijn licht grijze zomerpak en d'e bloem in het knoopsgat „lichtelijk neigend was naar het dandylike". Hij vertelt, dat Fre derik van Eeden een man was, niet alleen in staat tot het schrijven van gevoelige verzenen wijsgeèrig en we tenschappelijk proza, maar evenzeer tot het verrichten van behoorlüke sport prestaties, hockey, tennis. Voor Van Eeden begon de dag dikwijls met zwemmen in de open lucht wat hij pen tijdlang deed in gezelschap van dr. Herman Gorter en daarna begaf hij zich naar Amsterdam, waar hij, teza men met dr. Van Renterghem, in de Van Breestaat een kliniek voor ziels zieken leidde, 's Avonds zat hij te Bus- \iim aan den maaltijd met logé's en één-daüs-gasten en bracht verder den avond tot half tien met hen door;'om streeks dien tijd trok Van Eeden zich terug in ziin studeerkamer, nam de pen op en vervolgde zijn roman of drama met dezelfde dadelijke gemakkelijk heid, waarmee men volgens Van Deiissel even een klein briefje zou hebben geschreven. Zooats ik reeds aanduidde, gaat Van Deiissel niet diep in op de persoonlijk heid van den waarschijnlijk veelzijdig- sten auteur, dien wij ooit gehad heb ben, maar hij onthult hem ons wel ln enkele zeer menschelijke trekken. v. d. A. PROVINCIALE PUBLICATIE VAN HF.V DEPARTEMENT VAN LANDBOUW EN VIS S CHEF IJ. ïnscharïnft runctvee. De Provinciale Voedstelcommissaris voor Noord-Holland maakt bekend, dat circa 15 Juni a.s de contróie on het inge- schaarde rundvee volledig zal 'Plaats vin den, zoodat een ieder, die geen vergun ning tot inscharen heeft aangevraagd, in moellükheden zal geraden. Daarom word* geadviseerd, dat zij. die eenig rundvee dus zoowel jongvee, melkvee als .ander rundvee, al of niet uit het inundatie-ge bied afkomstig, zonder vergunning bij derdpn hebben ondergebracht, z'^h on middellijk tot den Plaafselijken Bureau- hoüder Wenden, waaronder zij ressortee ren, om alsnog een zoodanige aanvrage in te vullen en te onderteekenen. Door den Plaafseliiken Bureauhouder zal een ontvangstbewijs worden afgegeven,waar uit blijkt, dat de goedkeuring op de in- scharing Is aangevraagd. INLEVERING ENOTTETEFORMULIEREN SUIKER. Detaillisten, die geregeld consumenten bonnen voor suiker inleveren, dienen bil de Inlevering in het tijdvak van 12 tot en met 16 Juni 1944 een ennueteformuHer MD 283-02 van de distributledlensten in ontvangst te nemen. Aan de hand van de aan de achterzijde van bovengenoemd" formulieren geplaatste toelichting, moeten de detaillisten deze formulieren invullen en gelijktijdig met de Inlevering van bon nen van 19 tot en met 23 Juni 1944 bil d° distributiediensten inleveren. Onder con sumentenbonnen worden ook begrepen rantsoenbonnen en Duitsche bonnen.Da distributiediensten zullen aan detaillisten, die verzuimen bedoelde enóueteformulie- ren in bovengenoemd tijdvak in te leve ren, geen toewijzingen suiker meer uit reiken. OFFICIEEL* PUBLICATIE. Wijzigingen systeem inneming granen, zaden, peulvruchten* Tn het sedert 1939 geldende stelsel van inlevering yoo$ $9 akkerbouwgewassen zullen voor den oogst. 1944 eenige wijzi gingen worden gebracht. De hoofdwiizi- gineen zijn, dat het zwaartepunt der controle, dat tot nu toe lag bij het dor- stehen. zal worden verlegd naar een taxa tie van den oogst en dat aan <*en telo^ meer belang wordt gegevten om arn de uitvoering dter maatregelen ziin algehee- le medewerking te geven De groenen waarover deze mededeeUng handelt, z.iin' Groep 1: oliehoudende zaden: groen 2: tarwe, rogge, erwten: groten 3: gerst havei1, veldboonen: groen 4: stamb^onen Later zal een medpde^iinc verschijnen over de regeling voor aardanpeien. Plaat^cliike deskundigen uit - de distric ten zullen de bedrijven, óf in hun ge heel, soms ook voor elk. gewas a^zonder- lük, 1n klassen Indeelen. Hierbij wordt rekening gehouden met d° bodemkwali teit, verhouding tuscr-hen kadastrale en gemeten maat, stand van Ho epwicm e.d. Zoodra, ongeveer ten tilde van het oogsten, is vastgesteld hoe hoog in een •benaald gebied de normale opbrengsten zullen liggen, zal voor de klasse waarin de gemiddelde bedrijven worden ge plaatst (klasse 10). in kilogrammen per ba. een hoeveelheid worden bepaald, -die de teler tenminste zal moeten leverten Voor de hoogere en lagpre klassen zul len deze hoeveelheden oer klasse inn kg hooger of lager worden gesteld Nadat de Massificatie aan den feinr isr bekend gemaakt, zal dez.è na vergelijking met d° bedrijven uit zün district hiertegen in beroép kunnen komen, waarvoor formu lieren bil den P.B.H zullen zijn te ver krijgen. De herklasslficatie kan worden gevraagd van de gewassen van groep 1 en'of van die van groepen 2. 3 en 4 sa men» De kosten hieraan verbonzün f 10 Per ha. of gedeelten van een ha, be- teeld met gewassen uit de groep of groe pen. waarvoor bet beroep is aangevragd. Dit bedrag wordt gerestitueerd Indien de teler in het geliik wordt gesteld. In dien het bedrijf méér opbrengst dan de vastgestelde minimumhoeveelheden. zal de teler van dit meerdere de helft mogen behouden en voor zijn huisgenooten, zijn arbeiders en zijn bedrijf mogen gebrui ken Voor de 'gewassen van groep 1 geldt de bepaling, dat de geheele gedorschte hoeveelheid moet worden ingeleverd- Voor de helft van het boven het mini mum geleverde ontvangt, de teler bonnen voor geraffineerde spijsolie terug. Als 'n teler bii een benaald product niet aan zijn verplichting kan voldoen, zal hij van een ander product uit dezelfde green het ontbrekende kwantum mogen bijleve ren Deze verwisseling Is toegestaan voor ten hoogste 1'5 deel. De gewassen van groep 2. 3 en 4 mogen met toestemming van den Plaateelijken Püireauhouder ook onderling worden geruild, eveneens voor* ten hoogste Bij deze laatste verwis-' sellng staat ion kg. product van groen 2' gelijk met 125 kg. van groep 3 en 80 kg van groen 4. BH de Massificatie Is 't natuurlijk niet mogeHik. alles tot de laatste kiloSram nauwkeurig te ramen. Het is zeer Wel mogeliik. dat het eene product iets te hoog. het andere le.ts te laag is gewaar deerd Doordat men echter in beperkte mate het ^ene product door een ander mag vervangen, is deze moeilijkheid oraetisch voorkomen. De in te leveren producten moeten marktschnon en droog zijn. Eventueel© onreinheden, evenals vocht boven 18°/o worden in mindering gebracht. Zooals gebruikelijk worden de kosten van schoon en en drogen den te ler in rpkening gebracht. Wanneer een teler uiteindelijk niet ten volle aan zijn verplichtingen voldoet, worden hem auto matisch en zonder vorm van proces ver schillende gunsten onthouden. De voor naamste zijn wel: 1. de vergunning tot hulsslachting wordt niet Uitgereikt (in het algemeen zal men deze vergunning pas kunnen krijgen, nadat de teler zijn minimum te leveren hoeveelheden heeft ingeleverd): 2. het houden van kippen wordt ver boden. 3. Alle producten moeten geheel worden ingeleverd, ook de nog aanwe- zoige hoeveelheden voor zelfverzorgïng wat betreft granen, zaden en peulvruch ten, alsmede de restanten van de tejers- Maak er een Zei! labak geplant? Behandel Uw tabak met de origineele Ten Have's Virginia-saus I Per pakje, met gebruiksaan wijzing, 20 ct (Voldoende voor 250 Gr. tabak). Ook geschikt voor Beka shag. TABAKS AUS Aüoen verkrijgbaar bij den winkelier.^ Fa. K. TEN HAVE I TABAKSKERVERIJ SINDS 1828 kunt U vooraf den Inhoud keuren. Bij verpakte levensmiddelen kunC U vooraf niets keuren. Let dam op den naam W. A. SCKOLTEN* Een kwaliteitsgarantie. Voorko mend o.a. op W. A. SCHOLTEN'3 Albumona, Bularoma, Transpa» ranta, Sago en verpakt Aardap» pelmeel. i Geef uw groeiende kinderen voor extra energie het voed zame, smakelijk» VRAAG UW WINKELIER premies. 4. Alle andere premies worden ingehouden. Dit laatste houdt in, dat bij voorbeeld de teler, die 'niet voldoende oliezaad inlevert, geen oliepremie ont vangt en ook voor zijn arbeiders geen olie zal krijgen toegewezen. Eveneens ontvangt men dan bijv. noch voor zich zelf, noch Voor zijn arbeiders suiker premies, linnenpremie e.d. Onverminderd de inhouding dezer gun sten zal tegen den teler, die zelfs de minimum te leveren hoeveelheid niet heeft kunnen verantwoorden èen proces verbaal worden opgemaakt. Heeft echter de teler in het desbetreffende oogstjaar een overtreding begaan, die direct of in direct in verband staat met de inlevering van opgstproducten (valsche opgave bij inventarisatie, frauduleus vervoer,' frau duleus dorschen ,e.d.) waarvoor hij op normale wilze door den tuchtrechter is veroordeeld en levert hij minder in dan de minimum vastgestelde Hoeveelheid, dan wordt hij voor dit laatste niet door den tuchtrechter berecht, doch krijgt hij een zeer hoogè automatische boete op gelegd, waartegen geen beroep meer mo gelijk Is. Door dezen maatregel wordt beoogd te bereiken, dat eenerzijds dè telers, die zeer goed Inleveren, méér dan tot nu toe op hun bedrijf kunnen behouden, ter wijl anderzijds degenen, die öf een abnor maal slechte productie hebben, öf op Il legale wijze een gedeelte van het geprodu ceerde aan de inlevering trachten te ont trekken, door het Inhouden van vrijwel alle gunsten met daarnaast öf een tucht rechtelijke verklaring óf een automati sche boete, onaangename maatregelen te gen zich genomen zullen zien. c

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Dagblad voor Noord-Holland : Alkmaarsche editie | 1944 | | pagina 3