WIERINGERMEER NIEUWS. DE VLAGGEN UIT. DE WIERINGERMEER IS DROOG. BESLUIT OP DE MATERIËELE OORLOGSSCHADE 1945. Dinsdagmorgen 11 December 1945 te 9 uur voormiddags, was het moment aangebroken waarop het polderpeil tot 5 M. N.A.P. was teruggebracht. Onzerzijds werd zorggedragen dat U via de radio ter stond op de hoogte werd gesteld van deze voor ons allen zoo blijde tijding. Bij het vernemen van het bericht st.eke elke Wierin- ge-rmeerbewoner, waar hij zich ook in den lande moge bevinden, 3 dagen de vlag uit om daarmede uiting te geven aan de gevoelens van blijdschap en dankbaarheid met deze echt Nederlandsche overwinning op onzen oerouden vijand het water, dat door den gehaten bezetter werd misbruikt om ons uit den mooien polder te verdrijven en dezen zoo grondig te vernielen. De eerste phase op den weg terug is, dank zij den ingespannen arbeid van allen die daarbij betrokken zijn, volkomen geslaagd, in een tempo, waarvoor wij allen bewondering hebben. Dit belooft veel voor de toekomst. Wij komen hierop natuurlijk in ons volgend nummer nader terug. Vereeniging voor Bedrijfsvoorlichting in de W.-meer. Opmerkingen over tractoren en mechanisatie in den landbouw. (Ie Vervolg.) Mededeeling No. 259. In dit artikel willen wij een be gin maken met een beschrijving aangaande een bepaald merk motortrekker, en deze toetsen aan de reeds eerder door ons opge somde eigenschappen. We hebben voor ons liggen de brochure betreffende de Ford trekker met Ferguson ploegsy- steem. Aan de eerste eisch, n.1. het op drie plaatsen afgeven van kracht kan worden voldaan. Bij standaard-uitvoering ontbreken zoowel aftakas als riemschijf, doch deze kunnen, volgens de prospec tus, op eenvoudige wijze worden aangebracht. De riemschijf wordt aan de achterzijde aan de trekker bevestigd, heeft een diameter van ca 23 cm en is 16.5 cm. breed. Het aantal toeren is 947 per minuut bij 1400 omw. van de mo tor. Ook de aftakas kan aan de achterzijde van de trekker worden aangebracht en maakt bij 1400 omw. 509 toeren per minuut. Verder wordt een ver naar vo ren liggend trekpunt als voordeel beschouwd. Dit is echter bij de Ford niet het geval. Het vaste punt bevindt zich in de buurt van de achteras. Voor werkzaamheden met de bijbehoorende Ferguson- ploeg, die op de kopeinden wordt' gelicht, zal het draaien wel geen, bezwaar zijn, doch wanneer werk-j tuigen als schijveneggen en j scharniereggen bij kort draaien zullen moeten worden omgetrok ken, lijkt het ons niet onwaar schijnlijk dat dit moeilijkheden zal kunnen opleveren. Als draaicirkel wordt opgege ven 4.80 m. diameter met gebruik making van de remmen. Dit is o.i. alleszins voldoende te achten, ter wijl montage van onafhankelijke wielremmen als een voordeel mag worden beschouwd. Het toerental van de motor, een kleine 4 cylinder zijklep met 1.96 L. inhoud, geschikt zoowel voor benzine als petroleum, kan vol gens de prospectus worden opge voerd tot 2000 omwentelingen per minuut terwijl dan 23.87 pk kan worden afgegeven. Aangezien het geen racemotorconstructie zal zijn, lijkt het. ons alleszins gewenscht clit toerental in de buurt van de 14001500 toeren te houden, al hoewel de kracht daarmede even redig zal dalen tot 16.7 a 17.9 pk. Dit zal de levensduur ongetwijfeld ten goede komen. Als rij snelheden worden opge geven bij 1400 omw. per minuut. Ie. 4 km. 2e. 5 km. en 3e 12 km. per uu-r, terwijl achteruit 4.3 km./'uur zou kunnen worden ge haald. In de prospectus wordt er hierbij op geattendeerd, dat deze snelheden bij 2000 omw. liggen in de buurt van res. 68 en 18 km. per uur (berekend 5.77.1 en 17 km.) In zooverre zou dit nog bij het graanmaaien van belang kunnen zijn dat men bij leegloop met plm. 7 km terug kan komen. In dit ge val kan het voordeel, dat de re gulateur vanaf de zitplaats kan worden ingesteld, worden benut. In andere gevallen lijkt dit ver hoogde toerental ons van weinig belang en zelfs ongewenscht, ter wijl in dit geval tevens de eerste en tweede versnelling te hoog komen te liggen om voldoende kracht af te geven bij zwaarder werk. De trekker is uitgerust met. luchtbanden, maat 10 x 28, met akkerprofiel, terwijl de voorban den van het één rib type zijn,; maat 4 x 19. Spanning resp. 12 en 26 lbs (0.85 en 1.85 atm.) De ban- j denmaat kan voor deze trekker voldoende worden genoemd om de beschikbare trekkracht volledig te! benutten. Betreffende de verhou-j ding trekhaak-riemschijf zijn ons geen gegevens bekend. Gezien de overbrenging door worm en worm-j wiel zooals we dat kennen bij de oudere Fordson, vermoeden wij dat het wrijvingsverlies wel in dSj buurt van 30% zal liggen, zoodat] dus 11 a 12 pk aan de trekhaak beschikbaar komt. Wat wij op het terrein van „Welgelegen" te Kolhorn hebben kunnen waarnemen, was ook niet bepaald overweldigend en komt hiermede wel ongeveer overeen. Overigens kan dit percentage voor de meeste wieltrekkers wel als het gemiddelde worden ge noemd. Ontkoppeling vindt plaats door middel van een voorpedaal. De cylindervoeringen zijn niet uitwis selbaar en moet er derhalve bij algeheele revise worden geboord. De spoorbreedte van beide assen kan worden veranderd vanaf 122 cm. tot 193 cm. in trappen van 10 cm. Alhoewel dit voor het bui tenland in verband met rijencul- tuur van groot belang mag wor den geacht, wordt dit in ons land vooral op de meer kleinere bedrij ven, waar deze trekker meer op zijn plaats zal zijn, nog zeer wei nig toegepast en springen de voordeelen daardoor ook minder in het oog. Resumeerende komen wij tot de conclusie, dat, hoewel ook deze trekker niet aan het ons gestelde ideaal beantwoord, hij op de klei nere bedrijven of voor lichte grond zeer goed te gebruiken is, als men in drukke tijden wat extra tractie bij de hand wil heb ben. Men behoeft dan tevens aan Bekendmaking. Heemraadschap Wieringermeer. Dijkgraaf en Heemraden van het Heemraadschap de Wieringer- meer maken bekend, dat zoodra de dooi invalt, alle Wieringermeer- wegen voor het verkeer van rij en motorvoertuigen gesloten zul len zijn. Medemblik, 10 Dec. i945. Dijkgraaf en Heemraden voorn., De Dijkgraaf, Ir. A. OVINGE. De Secretaris, Mr. Th. A. J. VOSTERS. HOOG BEZOEK. Vrijdag j.1. bracht Minister pachter Mansholt, een bezoek aan zijn bedrijf aaitagji*r Hoornsche- weg. Op zijn tocht daarheen ont moette hij den Rentmö»? r-Dijk- graaf Ir. A. Ovinge die juist den Secretaris-Generaal van het De partement van Financiën, den heer 'sJacob, door den polder rondleidde. Zaterdag j.1. bezocht Z.E. Dr. Ir. J. A. Ringers, Minister van Open bare Werken en Wederopbouw Slootdorp en Middenmeer, verge zeld van Dr. Ir. Z. IJ. van der Meer,, Lid-Secretaris van het College van Algemeenee Commis sarissen voor den Wederopbouw. NOODWONINGEN. Door de Fa. J. Kingma Zn., aannemers te Middenmeer, zal in den loop van deze week een mo del-noodwoning worden geplaatst bij de boerderij van Oostenbrug aan den Schagerweg. Deze woning- is geheel opgetrokken van beton platen en bevat naast een gerie felijke woonkamer, een keuken, een W.C. en 3 slaapkamers. Deze woning kan door 2 valdie-j den in 2 dagen in den polder wor den opgezet. In Hedel, in Noord brabant, zijn reeds een 25-tal van' deze woningen geplaatst, waar ze in een groots behoefte blijken te, voorzien. HET BEVOLKINGSREGISTER VERLOKEN. Op 6 December jl. is het bevol kingsregister der gemeente Wie- ringermeer teruggevonden in de kapschuur van de boerderij van den heer H. de Graaf, aan den Oosterterpweg, alwaar dit register na de ontvreemding in December 1944 was geborgen in melkbussen. Het register bevindt zich ech ter in een dusdanigen staat, dat het voor de loopende administra tie vermoedelijk geen waarde meer zal hebben. Zoo mogelijk zal het evenwel nog dienstbaar worden gemaakt aan een in te stellen controle bij de huidige reconstructie-werk zaamheden van de bevolkings administratie. TELEFOON-KANTOOR „OOSTWAARD." (Geopend op werkdagen van 8—12 en 14—19 uur.) Aangesloten zijn reeds No. 6 J. Brak, Waardweg A 6. No. 21. J. Popkema, Waardw. A 11 No. 28. A. G. L. Stegeman, Waard weg A 10. No. 36. A. Klok, Waardweg h. 13. No. 40. W. H. M. Hakvoort, Waard weg A 9. No. 41. J. Dam, Waardweg A 8. No. 48. K. van Wieren. No. 50. J. A. van Markensteijn, Kampbeheerder, (dvb.) No. 51. idem woonhuis (dvb.) No. 52. Ned. Heide Maatschappij. No. 53. Assistenten v/d Bedrijf s- voorlichtingsdienst. No. 54. E. Oosterhof en J. de Jong, Nw. Sluizerweg A 17. Paedagogische Rubriek. (Vervolg.) In de moeder-opvoeding der eerste levensjaren ziet men meer malen, dat de moeder als hez ware alles, wat het kind denku en wat 't wenst, tot zich trekt. De kleinste kleinigheid, de minste oneffenheid op het. levenspad van de kleine doet het roepen „Mam mie, mammie De moeder schiet toe en «ruimt de moeilijkheid uit de weg. Dat geschiedt honderd maal per dag en de moeder wordt er moe en zenuwachtig van. Maar dat heeft ze graag voor het geluk en het welzijn van haar lieveling over. Ja, maar wordt hier geluk en welzijn van den jongen mens bevorderd Lezers, wij hebben hier te doen met een zeer veel voorkomende fout in de opvoeding, zo begrijpe lijk, als men bedenkt, dat het kind van de ouders, van de moe der, het hoogste goed is en dat dus de kans groot is, dat er in vele dingen een uitzondering voor wordt gemaakt. Maar, al is iets begrijpelijk, een groot schrijver heeft gezegd „Als er een tijger op Uws broeders pad loopt, zult gij hem dan niet waarschuwen?" En hier loopt een tijger. Gij, die uw kind vertroetelt, gij benadeelt zijn moed en zijn activiteit, gij hebt de kans, te veroorzaken, dat elke eis het in opwinding brengt. Het leventje van het kind wordt in de eerste jaren zo gemakkelijk gemaakt, dat het langzamerhand niet meer in staat is, iets zelfstan dig te doen, altijd steun van een ander zal nodig hebben. Wie nooit in de gelegenheid komt, moeilijk heden te overwinnen, staat in het latere leven zeer slecht voorbereid. Maar bovendien, behalve voor een onzelfstandig wezen, wordt hier de grondslag gelegd voor een egocentrisch mens, voor iemand, die meent, dat de wereld om hèm draait. In zijn prilste jeugd zijn de wensen van anderen altijd ach tergesteld bij de zijne, hij is het middelpunt geweest van zijn omge ving, hij moet dat blijven. Het kind komt op school en is daar een van de velen. De onder wijzeres is er niet meer voor hem alleen, zoals Mammie dat was. Het vindt de school naar, en de juffrouw er bij. Maar het zal trachten, toch weer de belang stelling te trekken in de nieuwe omgeving. Misschien zal het bui tengewoon zoet en hef, zelfs aan halig, doen. Misschien zal het een andere manier te baat nemen, door lui of stout en uitdagend te zijn. Dan is de onderwijzeres wel gedwongen zich veel met hem te bemoeien en ook de andere kin deren zullen hem meer dan de gewone aandacht schenken en wellicht wat bijzonders in hem zien. Vriendjes worden echter moeilijk gevonden, want ook in het spel wil het bewuste kind nummer een zijn en de wensen van een ander komen slechts in de tweede plaats. Dit kind zal zo soms de moei lijkheden uit de weg trachten te gaan, soms zal het onnodige moei lijkheden scheppen èn voor ande ren èn voor zichzelf, maar in ieder geval zal het zich in school niet gelukkig gevoelen. Het zal altijd het gevoel hebben, dat het veron gelijkt wordt, omdat het in dat verloren paradijs altijd zijn zin kreeg, altijd de eerste was en al tijd werd beziggehouden. Het geluk der schooljaren voor velen de prettigste van hun leven is in meerdere of mindere mate ver minderd, of zelfs te niet gegaan door een onverstandige opvoeding in de eerste levensjaren. (Wordt vervolgd.) Ongetwijfeld hebben velen zich reeds afgevraagd of en hoe in de Oorlogsschade, o.m. ontstaan door de ramp in de Meer, zal worden tegemoetgekomen. In afwachting van een definitieve regeling bij de wet is bij Koninklijk Besluit van 9 November 1945, Staatsblad F 255 een nadere regeling getroffen inzake Wet verleenen van financiëele bijdragen in de oorlogsschade aan goederen, dat althans eenige opheldering in deze aangelegenheid geeft. het werktuigenpark slechts wei nig veranderingen aan te bren gen, doch kan zijn werktuigen voor paardentractie zeer goed gebruiken. Ook op de grootere bedrijven zal naast, een rups voor het zware werk deze trekker voor rijwerk zijn diensten kunnen verrichten. E. OOSTERHOF. WAT IS OORLOGSSCHADE. Als oorlogsschade wordt volgens artikel 1 aangemerkt iedere schade, als rechtstreeksch gevolg von oor logsgeweld, van handelingen of maat regelen van den vijand of van oor logsomstandigheden, toegebracht aan onroerende goederen, aan roerende goederen, welke tot een bedrijf be- hooren of het uitoefenen van een beroep dienen, of aan huisraad, voor zoover deze goederen ten tijde van het ontstaan van de schade eigendom waren van Nederlandsche natuurlijke personen, andere Neder landsche onderdanen of Nederland- rechtsperssonen en de schade bin nen Nederland is toegebracht In dien tengevolge van een overeen komst, krachtens welke levering van het beschadigde goed moest plaats hebben, ten dage van de toe brenging der schade het risico 'voor het goed werd gedragen door dên- gene aan wien geleverd moest wor den, wordt deze laatste als eigenaar beschouwd. Op schepen is dit besluit slechts van toepassing, voorzoovr het be treft binnenvaartuigen, veren, vaar baar materieel en drijvende inrich tingen, dan wel door den Minister van Financciên van geval tot geval aan te wijzen zeeschepen. Vaststelling van de schade. In hiervoren bedoelde oorlogs schade wordt blijkens art, 3 'n bijdrage verleend volgens de hierna volgende WIE HEEFT NOG EEN TELEFOONGIDS Het Bureau Gemeentewerken te Lutje-Kolhorn heeft dringend be hoefte aan een interlocalen tele foongids. Wie kan hier helpen. bepalingen. 1, De bijdrage wordt in elk af zonderlijk geval vastgesteld door den Directeur van het Bureau van het Commissariaat voor Oorlogsschade aan de hand van onderzoeken, inge steld door de Schade-enquête commissies. 2, De Ministers van Financiën, van Opennbare Werken en van Land bouw, Visscherij en Voesdelvoorzie- ning kunnen na gezamenlijk overleg objecten aanwijzen, waarvan de scha de zal worden onderzocht en de bij drage wordt vastgesteld door andere reeds beslaande of nog in te stellen instanties volgens door deze Minis ters te geven voorschriften. Gevallen waarin geen bijdrage wordt verleend. Een bijdrage in de oorlogsschade wordt niet verleend voorzoover a. voor de vergoeding van de schade afzonderlijke wetten of ad ministratieve maatregelen gelden b. de schade mede door schuld of nalatigheid van den benadeelde is veroorzaakt of vergroot c. de schade op andere wijze Is goedgemaakt d. de benadeelde op andere wijze vergoeding voor de schade verkreeg, kan krijgen of door zijn schuld niet heeft verkregen e. van den benadeelde op grond van de geringe beteekenis van de schade en gelet op zijn financieele omstandigheden gevergd kan wor den, dat hij de schade zelf draagt f de schade betrekking heeft op goederen, welke ter voldoening van een algemeenen maatregel van den vijand, door de houders zijn inge leverd, (Wordt vervolgd.)

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Flevo-bode: nieuwsblad voor Wieringen-Wieringermeer | 1945 | | pagina 3