UITGAVE VAN DE STICHTING NIEUWS- EN ADVERT^j^BLAD VOOR WIERINGEN - WIERINGERMEER EN OMSTREKEN.
HET HERSTEL VAN DE VERBINDINGEN TE LAND IN
WIERINGERMEERPOLDER
Zaterdag 19 Januari 1946
Eerste Jaargang No. 18
Redactie - Secretariaat
Klieftstraat 12, Hippolytushoef, Wielingen.
Administratie en directie
R. J. Ridder, Markt A 84, Schagen.
Tel. no. 455. Na 17 u. no. 392. Giro-no. 287814.
Een volk dat leeft,
Bouwt at^.ijr, toekomst
Dit blad verschijnt Woensdags en Zaterdags.
Abonnementsprijs 1 1.80 per kalenderkwartaal
Advertentieprijs 8 cent per m.m. druk.
Kleine annonces 0.80 per stuk van ten
hoogste 4 regels.
door Ir. C. Reedijk.
Zoodra de waterstand dit toe
liet werd in den herfst van het
vorige jaar een aanvang gemaakt
met het herstel van de wegen in
de Meer. Het eerst kwamen hier
voor in aanmerking de wegen in
de hoogste gedeelten in het wes-:
ten, met name de Waard weg en de
Groetweg. Door den golfslag was
de klinke-rbestrating en het as-
faltdek van deze wegen hier en
daar min of meer vernield, de
slooten vrijwel over de geheele
lengte volkomen dichtgeslagen
met. grond, vermengd met veel
stroo, vlas en hout, de duikers ver
stopt en de opritten grootendeels
weggespoeld.
De voor de wegen onmisbare af-|
watering werd bevorderd, door
onmiddellijk te beginnen met het
uitgraven van de slooten en het!
openen van de duikers. Dit was
voor de grondwerkers geen ge
makkelijke taak, door de aanwe-
zigheid van het genoemde stroo, j
enz. Tegelijkertijd werd begonnen
met het aanvoeren van zand voor
het herstellen van de opritten naar j
het terrein bij de Westfriesche
sluis te Kolhorn en naar de los -
plaats aan het Groetkanaal. Dit'
vervoer ging, aangezien er niet;
onmiddellijk vrachtauto's beschik
baar waren, slechts langzaam.
Waar noodig werd de klinkerbe- j
strating hersteld en het asfaltdek.
voorloopig voorzien. Beide wegen j
zijn thans weer behoorlijk begaan
baar.
Vervolgens werd het hoognoo-
dige verricht aan het herstel van;
den Nieuwesluizerweg, teneinde
een verbinding m. Slootdorp van
uit het westen tot stand te bren
gen. De houten ophaalbrug over
de Slootsluis bij Slootdorp, waar
van de westelijke helft, vermoede,
lijk door een aanvaring tijdens de
inundatie, vernield was, werd her
steld, zoodat Slootdorp over die
brug weer sinds eenigen tijd be
reikbaar is voor vrachtwagens.
Voorts werd de verbinding met
dit dorp tot stand gebracht door
het voorloopig herstellen van de'
opritten naar de brug in den
Slootweg over de Den Oeversche-j
vaart.
Ook is de oprit naar de brug in
den Ulkeweg over de Nieuwe Slui-j
zervaart zoover hersteld, dat dezei
overgang geschikt is voor niet te,
zware wagens. Hetzelfde geldt
voor de kruizing van den Schel-
penbolweg met de Den Oeversche-j
vaart
Na het wegvallen van het water,
bleken de basculebruggen bij Mid-|
denmeer in zooverre onbeschadigd
te zijn, dat zij na een kleine her-1
stelling weer met de hand bediend
konden werden. De electrische be-;
wegingsinstallaties hebben zooveel
van het water te lijden gehad, dat
deze voorloopig niet gebruikt kun
nen worden.
Over deze bruggen is Midden-
meer weer bereikbaar, langs den
Alkmaarscheweg, den Schagerweg
en den Slootweg.
In de zuidoostelijke helft van den
polder werd begonnen met het
herstel van den Koggenrandweg,
waarvan de bermslooten waren
dichtgeslagen, de bestrating over
eenige afstanden vernield en ge
deelten bedolven onder een dikke
laag stroo. Het uitgraven van de
slooten heeft bij dezen weg goe
den voortgang, doordat gebruik
kan worden gemaakt van een me
chanische schop, een zoogenaam
de „dragline".
Ter plaatse van het bedrijf van
den pachter Knibbe vormt een
dikke laag stroo, van naa-r schat
ting 2000 m.3, een ernstige hinder
nis op den weg, welke thans met
de dragline van de bestrating en
den noordelijken wegberm wordt
weggegraven. Het stroo werd ge
deeltelijk op de kavels gebracht
en daar uitgespreid tot een laagje
ter dikte van ongeveer 5 cm.
Toen afgeloopen zomer bij Me-
demblik de hulpbemalingsinstal-
lafcies werden aangebracht, werd
een nieuw kanaal gebaggerd voor
den toevoer van het water naar
de hulppompen, waarbij de Zui
derdijkweg werd doorgebaggerd
benoorden het gemaal Lely. Bij
het boven water komen van den
Zuiderdijkweg werd over de pers-
buizen van de hulppompen een
tijdelijke klinkerweg aangelegd
naa-r dezen Zuiderdijkweg. Langs
dezen weg is thans de Oude Zeug
weer te bereiken, terwijl na het
herstellen van een vernield ge
deelte van de klinkerbestrating
van den Oosterterpweg en de op
ritten naar de brug in den Terp-
weg over den Ooster Terp tocht
nabij Wieringe-rwerf, dit dorp weer
vanuit Medemblik is te bereiken.
Vanaf Den Oever is Wieringer-
werf te bereiken langs de route
Noorderdijkweg, Sluitgatweg, Noor-
derkwelweg, Oom Keesweg, Klie-
verweg, Verbindingsweg. Dit werd
mogelijk gemaakt' door een voor-
loopige voorziening van de oprit
ten naar de brug in den Oom
Keesweg over den Waterkaap-
tocht.
Voor het herstellen van de op
ritten naar de brug in den Me-
demblikkerweg over het Zuidelijke
Toeleidingskanaal naar de Lely
moesten groote hoeveelheden zand
worden aangevoerd, aangezien
deze hooge opritten grootendeels
waren weggespoeld. Deze opritten
kwamen met die naar de brug
over het. middelste toeleidingska
naal inmiddels gereed. Eveneens
kwamen gereed de bruggen in het
Wagenpad over de Hoekvaart en
de Lage Kwelvaart, alsmede die
in den Zuider Kwelweg over het
De opbouw van Nederland.
Cijfers over de verwoestingen.
Dr. Ir. van der Meer sprak te
Nijmegen voor de pers uit de ver
woeste gebieden namens den voor
lichtingsdienst van het Ministerie
van Openbare Werken en Opbouw,
over het herstel en den opbouw in
Nederland.
Gedurende het jaar 1945 zijn er
van de 3C0.0C0 huizen, welke licht
beschadigd waren, ruim 240.000 weer
bewoonbaar gemaakt*, Het herstel
van de 130.000 woningen, vernield of
zwaar beschadigd, zal vermoedelijk
eerst kunnen geschieden bij den nieuw
bouw welke in 1947 aanvangt. In
11946 hoopt men met den noodbouw
gereed te zijn.
Van de duizenden boerderijen, die
vernield zijn, waarvan 2100 in Gel-
derland, 20CO in Brabant en 1200 in
Limburg, zijn intusschen 3600 nood-
boerderijen en 4000 noodstallen ge-1
maakt. Er zijn er resp. nog 1400 en I
16C0 in aanbouw. In 1946 zal gelei
delijk aan begonnen worden met de
verwezelijking van een grootsch
bouwprogramma, waarvoor allerwe
gen voorbereidingen zijn getroffen.
Er zal gezorgd worden voor een vol
doend aantal geschoolde arbeiders.
Het woningtekort, dat in Neder
land is, kan geschat worden op j
300 000. Dit tekort hoopt men in te
halen door jaarlijks 70.000 woningen
te bouwen, waarmee minstens een I
in de algelreele nood te kunnen voor
zien, tien jaar gemoeid zullen zijn
Wat materiaal betreft, lijkt de toe
stand niet ongunstig.
verbindingskanaal tusschen de
Hoekvaart en de Lage Kwelvaart.
Ook de Ouderlanderweg is weer
geheel berijdbaar, door de zorgen
van den Provincialen Waterstaats
dienst.
De Rijkswaterstaat is bezig den
Rijksweg no. 7 te herstellen be
noorden de Hoornschebrug, welke
ook weer met. de hand bediend
kan worden. Zij het ook met ee
nige moeite is Wieringerwerf weer
bereikbaar langs de volgende j
route vanuit het zuiden Oude-1
landerweg, Rijksweg no. 7, overj
de Hoornschebrug, Hoornscheweg,
Terpweg, zulks dank zij het feit;
dat de opritten naar de brug in de
Hoornscheweg over de Hoekvaart,
weer nagenoeg hersteld zijn. Thans
wordt gewerkt aan het herstel
van de opritten naar de brug in
den Westerterpweg over de Wie-
ringerwerfvaart, welke opritten
ernstig, zijn beschadigd.
Het zal nog wel eenigen tijd
duren alvorens de kortste verbin
ding tusschen Den Oever en Me
demblik langs den Noorder- en
Zuiderdijkweg hersteld zal zijn,
aangezien nabij het gedichte gat
in den Wieringermeerdijk de
Noorderdijkweg over een aanzien
lijke lengte geheel is verdwenen,
zoodat hier een geheel nieuw weg
gedeelte moet worden aangelegd.
Over de verbindingen te water
zal een volgende keer iets worden
medegedeeld.'
Belasting - Perikelen.
Invordering van aanslagen
verplichte zekerheidstelling.
De verplichte zekerheid (KB
11 Juni 1945, no. 90) dient gestort
te worden bij den ontvanger bin
nen 2 weken na de dagteekenig
van het aanslagbiljet. Bij gebreke
van storting wordt het bedrag in
gevorderd naar de Wet op de In
vordering, behoudens enkele ver
anderingen. Hiervan zijn de be
langrijkste dat als houder van
penningen, waar een vordering
naar art. 7 dier wet (wel genoemd
vereenvoudigd beslag), kan wer
den gedaan, ook worden aange
merkt degenen, ten laste van wie
de stortingsplichtige een geldvor
dering heeft uit een rekening-
courantverhouding of ter zake van
een deposito of op een spaarbank
geplaatste gelden, zoomede, ten
laste van wie de stortingsplichtige
een binnen 3 maanden opeischbare
geldvordering heeft.
Naast uitstel, dat door den in
specteur kan worden verleend,
kan deze ook toestaan, dat de
storting geheel of gedeeltelijk in
anderen vorm geschiedt dan in
contanten, een en ander voor een
door hem te bepalen tijdvak. In
dien bij zekerheid in anderen
vorm verzocht wordt Staatsobliga-
tiën te mogen deponeeren of
obligatiën van andere publiekrech
telijke lichamen, waarvan rente en
aflossing door den Staat zijn ge
garandeerd, kan de ontvanger
beslissen.Bij Staatsobligatiën
wordt geen overwaarde verlangd.
Aanslagen in een belasting, voor
welke zekerheid in geld of in
anderen vorm is gesteld en welke
in meer dan één termijn verval
len, zijn niettemin bij het verval
len van den eersten termijn ten
volle met de gestelde zekerheid
verrekenbaar of daarop verhaal
baar.
W. V.
EEN GEHAATTE W.A.-MAN.
Toen een W.A.-man in Den Haag
oncier geleide van een luitenant
en twee soldaten der gezagstroe-
pen, iets uit zijn woning aan de
Hoefkade moest halen, liepen de
buurtbewoners te hoop.
Met potten en pannen gewapend
trachtte men den W.A.-man te
bewerken, waarbij de politie de
grootste moeite had om den be
dreigde te beschermen.
Het bombardement op Rotterdam
In zijn Nieuwjaarsrede tot den ge
meenteraad heeft burgemeester Oud
officieele gegevens bekend gemaakt
met betrekking tot het bombarde
ment van 14 Mei 1940 dat, zooals nij
zeide, aan ruim 9C0 burgers het le
ven heeft gekost. Het verwoeste
gebied beslaat 258 ha., 11.000 pan
den, 24601 woningen, 1212 fabrieken,
en werkplaatsen, 2393 .winkels, 566
cafés en hotels, 21 kerkgebouwen,
4 ziekenhuizen, 69 scholen, 20 bank
gebouwen, 12 bioscopen, 2 schouw
burgen en 6 vergaderzalen werden
met den grond gelijk gemaakt,
77.0C0 inwoners werden door het
bombardement dakloos.
iHet een ieder naar den
zin te maken
Door een elkeen bemind,
Zijn de moeilijkste zaken
Die men op de wereld vindt.
ZON EN MAAN.
1946 Zon Maan
Jan. opk. ond. opk. ond.
20 8.37 d. 17.05 u. 20.34 u. 10.32 U.
21 8.36 17.07 21.48 10.52
22 8.35 17.08 22.59 11.09
23 8.34 17.10 11.25
SCHIPPER MET FANTASIE.
Een Amsterdamsche schipper, N.
J. T., vond zijn baantje wat al te
simpel en wilde graag hooger op, hij
meende dit te kunnen doen, door
zich in een donkerblauwe battle dress
met gouden biezen uit te dossen en
zijn borst met een heele serie vier-
•daagsche medailles te versieren, Daar-
naast mat hij zich een siersabel
|aan en een pistool-foudraal, dat hij
met hout opvulde. Al deze attribu-
j ten moesten zijn bewering, dat hij
j kolonel van de Koninklijke Neder-
landsche marine was, kracht bijzet-
i ten en inderdaad, hij deed het
j wel, in zijn uniform. Hij was er zelf
j zoo tevreden over, dat hij zich door
i een fotograaf liet vereeuwigen en
jhet vrouwelijk geslacht was blijkbaar
ook van oordeel, dat alles hem uit
stekend stond, want hij had ook
succes bij de dames.
De inkomsten, die hij krachtens
de door hemzelf gecreëerde functie
moest genieten, ontbraken hem ech
ter en daarin trachtte hij te voor
zien in nachtelijke strooptochten,
Toen hij echter in de Zaanstreek een
aantal kippen had bemachtigd, werd
hij door de marechaussee aangeroe
pen. Hij baste terug „Koninklijke
Marine." Dit hielp hem evenwel niét,
want de politieman zette door en
nam hem mee naar het bureau, waar
bleek, dat het Amsterdamsche schip
pertje maanden lang een gefanta
seerd bestaan had geleid.
Donderdag stond hij voor de Haar
lëmsche rechtbank terecht. De offi
cier van Justitie, mr. W. M. Paarde-
kooper Overman, gaf hem den wel
wat laten raad, dat hij zich bij zijn
aanhouding voor Schaut bij Nacht
had moeten uitgeven, maar wenschte
hem, voordat hij gelegenheid krijgt
aan dien wensch gevolg te geven,
anderhalf jaar op te sluiten.
Verantwoordelijk redacteurte
vens redacteur voor Wieringen
N. H. Klomp, Klieftstraat 12, Hip
polytushoef, Telefoon no. 103
Redacteur voor Wierihgemieer
J. M. de Graaff, Oosterhaven 46,
Medemblik.
Verantwoordelijk voor adverten-
tierubriek R. J. Ridder, Markt
A 84, Schagen.
Uitgave Stichting „Flevo-Bode",
Voorzitter G. P. Kistemaker, A 63,
Abbekerk.
Drukkerij Corn. J. Bosker, Hoofd
straat 14, Hippolytushoef.
Telefoon Hippolytushoef No. 19.