WIERINGERMEER NIEUWS
WONINGBOUW IN DE DORPEN.
Medemblik.
BEKENDMAKING.
De Beurs te Winkel.
Rondom den bouw door de Stichting
Bouwbureau de Wie ring errn eer hangt
een geheimzinnige sluier.
Waarom geen duidelijke taal terwille
van het algemeen belang
De Stichting Bouwbureau
de Wieringermeer, naast
den Staat d- grootste bouwer
in onzen polder, genoot het
voorrecht dit jaar 320 arbei
derswoningen te mogen op
bouwen, als onderdeel van
een grootsch opgezet bouw
programma voor het geheele
land.
Wellicht ae veelomvatten
de taak, die de Stichting
wachtte, was oorzaak van
de benoeming van een Di
recteur der richting in den
persoon van den Heer H. van
Saane te Amsterdam, Direc
teur van een groot bouwbe
drijf.
Deze belastte zich met het
ontwerpen of doen ontwer
pen der plannen» stelde ar
chitecten aan het werk en
gaf leiding aan het voorbe
reidende werk in zijn ge.
heelen omvang.
Hoe lang deze voorberei
dingen hebben geduurd is
ons niet bekend, wie er aan
deelgenomen hebben even
min, doch wel is bekend, dat
op zekeren dag het werk in
Wieringerwerf werd aange
vangen.
Van aanbesteding of op
drachten was niet het minst
bekend geworden
Later bleek, dat de Stich
ting „in eigen beheer" bouw
de waartoe het bouwbedrijf
van denzelfden H. van Saa
ne te Amsterdam was inge
schakeld.
Een en ander verwekte
de noodige bevreemding.
Bekend werd, dat deze
vorm van bouwen was geko
zen. omdat het bestekklaar
maken, het houden van aan
bestedingen, enz. den bouw
geruimen tijd gestagneerd
zou hebben.
Wij laten dit excuus voor
wat het is, doch als1 door
slaggevend argument lijkt
het ons niet zeer geslaagd.
Int.usschen werd te Wie
ringerwerf verder gebouwd.
In de beide andere dorpen
gebeurde voor arbeiderswo
ningen niets.
Ook dit wekte bevreem
ding. Van een organisator
als meergenoemden Direc
teur hadden wij minstens
verwacht, dat de 320 wonin
gen ineens zouden worden
aangevat. We kunnen ons
voorstellen, dat de materia.
lenvoorziening moeilijk is
doch het is niet van vandaag,
dat de toewijzingen datee
ren. Voelde men zich niet
erg zeker van de zaak
Zeker is wel, dat in den
Raad van Advies voor den
Wederopbouw aanmerking
werd gemaakt op den bouw
in eigen beheer, zulks temeer
omdat de Dienst Wederop
bouw aan alle particuliere
bouwers had geadviseerd hun
werken gemeenschappelijk
en na openbare aanbeste
ding te doen uitvoeren.
Wellicht als gevolg hier
van werd in de laatste verga
dering van de Stichting be
sloten den bouw in Midden-
meer openbaar aan te beste
den. Wij zijn benieuwd wan
neer dit zal zijn.
Intusschen zullen de wo
ningen in Slootdorp dus ook
nog in eigen beheer worden
gebouwd.
DE BOUWVERORDENING
Met het bestaan van een
bouwverordening in de Wie
ringermeer was de Stichting
of haren Directeur blijkbaar
.slecht op de hoogte, dan
wel men wenschte zich hier.
aan niet te storen.
Blijkens het verhandelde
In de laatste vergadering
van den gemeenteraad wa.
ren de voorbereidingen van
den bouw te Wieringerwerf
niet geheel overeenkomstig
de bouwvoorschriften.
Kozijnen en trappen wa
ren reeds foutief vervaar,
digd
In de Meeuwstraat te
Wieringerwerf waren reeds
eenige woningen zoover ge
vorderd, dat de overtreding
der bouwverordening ei
duimdik bovenop lag.
De Stichting of haren
Directeur, waarvan bekend
is dat hij vlotte relaties
bezit, had evenwel een aar
dige oplossing gevonden
„Wanneer de bouwveror
dening in overeenstemming
werd gebracht met de reeds
gebouwde en nog te bouwen
woningen, dan was er geen
vuiltje aan de lucht."
Het was aan het College
van Burgemeester en Wet
houders om dit voor te stel
len aan den Raad.
Inderdaad heeft het Col.
lege nog ernstig getracht dit
„en door" te krijgen. Hoe
evenwel, dit uiteraard als
zeer sociaal voelend bekend
staande College, zich op een
dusdanige manier voor het
karretje der Stichting (lees
bouwbedrijf H. van Saane)
heeft kunnen laten spannen
is ons een raadsel. De neder:
laag, welke het onvermijde
lijke gevolg was, zal voor het
college aanleiding zijn voor
een volgende zaak anders
uit den hoek te komen.
WAAR BLIJFT HET
BOUWTOEZICHT
Intusschen is het al een
week geleden, dat de Raad
zich uitsprak tegen dit voor
stel en dus nadrukkelijk te
kennen gaf, dat ook de ar
beiderswoning aan de ei-
schen der bouwverordening
zal voldoen, doch de bouw
in Wieringerwerf gaat rustig
door.
In een serie woningen aar»
de noordzijde van de Meeuw,
straat ligt de zolderbalklaag
reeds enop 2.50 m
hoogte inplaats van 2.70 m
ten opzichte van den vloei
is het plafond geprojecteerd
De Stichting bouwt dus
rustig verder. Het lijkt ons
toe, dat hier snel zal moeten
worden ingegrepen door het
gemeentelijk bouwtoezicht
daar anders brokken worden
gemaakt, die de totale kos
ten der woningen aanzien
lijk zullen verhoogen, indien
e-r later de vereischte wijzi
gingen in moeten worden
aangebracht.
Of lapt de Stichting of zijn
Directeur „in eigen beheer
de geheele overheid aan zijn
laars Iidfen dit zou blijken
dan dient de overheid wel
spoedig en grondig in te
grijpen.
Het veertiende
Raadslid.
Bij het ter perse gaan
van dit nummer ontvan.
gen wij de mededeeling
dat het- bouwen In strijd
met de bouwverordening
door het gemeentelijk
bouw- en woningtoe
zicht is stopgezet. Wij
kunnen ons in het be
lang van een goeden
woningbouw hierover
niet anders dan verheu
gen. (Red.)
PARTICULIERE
WONINGBOUW.
In de toelichting op de
begrooting van Openbare
Werken en Wederopbouw
deelt minister Ringers me
de, dat bij de regeering in
voorbereiding is een „finan-
cieringisregeling nieuwbouw
1946", welke regeling ten
doel heeft de particuliere
bouwnijverheid aan de gang
te helpen en zooveel moge
lijk te stimuleeren. Men gaat,
ervan uit, dat mefc behulp
van deze regeling in 1947
twintig duizend woningen
zullen kunnen worden ge
bouwd. Het ligt in de be
doeling, ter tegemoetko
ming in eventueele exploita
tie-tekorten gedurende een
aantal jaren jaarlijksche
bijdragen toe te kennen van
gemiddeld 300 gulden.
PREDIKBEURTEN W.meer.
ZONDAG 20 OCTOBER.
NED. HERV. KERK.
Slootd. 4.30 u. Ds. J. Vink.
M.meer 2.30 Ds. Germans.
W.werf 10.15 u. Ds. Vink.
M.blik 5.30 u. Ds. Germans.
Opperd. 9.30 Ds. Kloosterm
Combine in Combine
Het zijn wellicht niet alleen
de demonstratie-successen
welke onderscheiden land
bouwers alsook anderen er
toe noopten, over te gaan
tot het bestellen van een
graancombine. Ook het ui
termate slechte oogstweer
zal zeer zeker het zijne er
toe hebben bijgedragen
graanbouwende boeren te
bewegen het in die richting
maar eens te gaan beproe
ven. Naar verluidt zijn reeds
thans vijftien combine's in
bestelling, terwijl er tegen
den komenden oogst nog
wel een gelijk aantal kunnen
worden bijbesteld. Of ech
ter door deze maatregel het
beoogde doeld.i. „snel de
oogst afwerken" zal kunnen
worden bereikt is o.i. aan
zeer sterken twijfel, onder
hevig. Immers een combine
kan maaien en dorschen
doch bij gunstig weer kan
dit dorschen ook met een
dorschmachine onmiddellijk
gebeuren. Dit voldeed in de
praktijk goed.
Voorts zal een combine dan
pas rendeerend kunnen wer.
ken in uitgesproken graan,
gebieden. In dit licht gezien
zou men meer bereiken mee
gecombineerde aankoop en
daarmede samenvallend ge
meenschappelijk gebruik
Het combine.gebruik biedt
waarschijnlijk groote moge
lijkheden, doch zou het in.
dividueele aankoopen niet
te groote experimenteele of
fers kunnen vragen.?
DAKPANNEN VRIJ.
Dakpannen zijn met in
gang van 7 October j.1. vrij
van distributie gekomen.
Hoewel de productie op het
ooenblik voldoende wordt
geacht om aan de huidige
vraag te voldoen acht de-
overheid eenige controle op
de aflevering voor dakpan,
nen niettemin wenSchel-ijk.
Het is daarom aan handel
en industrie verboden dak
pannen te leveren voor niet-
goedgekeurde werken. Waar
voor de dakpannen worden
afgeleverd zal dan ook op
elke factuur moeten voorko
men.
Van gezaghebzende zijde
verkamen wij, dat deze re
geling binnen enkele weken
gepubliceerd zal kunnen
worden.
Wat de tegemoetkoming
in eventueele exploitatiete
korten betreft, vernamen
wij, dat het in de bedoeling
ligt, van; elk opj eet afzon
derlijk het niet. rendabele
deel in de kosten vast. te
stellen. Het Rijk zal dan de
rente voor dit niet.rendabele
deel voor zijn rekening ne
men. (Bouw.)
GUNNINGEN.
Aan N.V. vh. A. Kingma
en .Zn. te Leeuwarden werd
gegund het gedeeltelijk her
stel van 18 boerderijen aan
den Hoomscheweg, Kolhor.
nerweg en Westermidden-
meerweg voor f 143.675.
Het gedeeltelijk herstel
van 13 boerderijen aan het
Wagenpad en den Oudelan.
derweg werd voor f 95.780 --
gegund aan fa. G. Lankhof
te Amsterdam.
In no. 92 van dit blad werd
een nadere omschrijving van
de gegunde werken opgeno
men.
FLEVO-NIEUWS,
Wedstrijd Flevo 1 - Winkel 3
te Middenmeer, op Zondag
20 October a.s. te 2.30 uur.
Opstelling Flevo I
Doel Kok; backs Feikes
en A. Edens; midden: Ver-
maat, Schooneveld en Deijkers
voor: Leijten; Bouma; Burger;
Siemonsma en Edens.
Reserve's de Vos; Mein-
dersma; H. Deijkers en G.
Schuiringa.
Zaterdag 26 October Fle
vo a - Winkel a.
Voor Zondag 27 October
a.s. luidt het programma
Flevo 1 - Petten 2 en ZDH 2-
Flevo 2.
AANVRAGEN
CONSUMENTEN CREDIET
Zij, die een consumenten-
crediet willen aanvragen en
hulp wenschen bij de invul
ling van het .aanvraagformu
lier, worden aangeraden, voor
zoover zij zulks nog niet de
den, daarvan mondeling of
schriftelijk mededeeling te
doen ter gemeende-secretarie
Zij zullen dan tegen een be
paalden tijd (in de avonduren)
worden opgeroepen om ter
meente-secretarie te ver-
/flBLcn ter verkrijging van
^^^^^wenschte hulp.
st zelfstandig, zonder hulp
een deskundige, invullen
vani het aanvraagformulier
wordt afgeraden.
Aangezien de aanvraagfor
mulieren voor 2 Nov, a.s. be
hoorlijk ingevuld bij den
plaatselijken districtsraad voor
het consumentencrediet (per
adres gemeente-secretarie)
moeten zijn ingediend, wachte
men niet tot op het laatste
oogenblik met het vragen van
hulp bij de invulling.
Benoemd. De heer G. Dek
ker, volontair dezer gemeente,
die als zoodanig gedurende drie
jaren werkzaam is geweest, is
benoemd tot klerk ter secre
tarie der gemeente Zaandijk.
Najaarsschouw Vier Noorder
Koggen.
Landgebruikers in de Vier
Noorder Koggen dienen er er
kening mede te houden, dat
de najaarsschouw zal worden
gehouden op Maandag 28 Oc-
De Rentmeester der Domeinen in de Wieringermeer
deelt mede, dat BINNENKORT MET HET UITBAGGEREN
VAN KANALEN EN TOCHTEN WORDT BEGONNEN.
In verband hiermede, wordt aan de pachters aangera
den een strook grond ter breedte van 25 meter gelegen
langs deze waterwegen niet te bezaaien met winter
gewassen.
De Rentmeester voornoemd,
Ir. A. OVINGE.
Wieringermeer.
GESLAAGD.
Voor het examen Auto
techniek (afgenomen door
het Chauffeurs Instituut
..Lorna" te Heiloo) slaagden
de heeren K. Beets, B.
Versluis en H. Vellinga.
Stichting van den Landbouw.
Afgeloopen week werden de
navolgende pachters ge-instal-
leerd als leden van verschil
lende commissies van de pro
vinciale Stichting van den
Landbouw,
In de werktuigencommissie
de heeren A, C. Kemmeren
voor de L.T.B. P. H. Bakker
voor de H, M_ v, L. W. de
Feijter voor de C.B.T.B,
In de Akkerbouwcommissies
de heeren H. A. Giesen voor
de L.T.B. P. van Andel voor
de C.B.T.B.
POLITIE. Gevonden een
motorhandschoen.
Inl. ter gemeente-secretarie
te Lutje-Kolhorn.
BURGERLIJKEN STAND
over September 1946.
Geboren Elizabeth, d. v.
C. Westerlaken en H. Edens;
•Jaap, z.v. C. van Splunter
en J. Couman Klaas Eiko
z.v. W. Postema en E. Werk
man Jacqueline Petronella
d.v. J. Th. Droog en E:. C.
Schoon Maria Jacoba, d.v
W. de Feijter en E. M. de
Feijter Dirk SELemon, z,v.
L. van Zoonen en G. Doves
Leonardus Jozef Maria, z.v
J. A. Kroon en J. Snoek Jo-
hannes Antonius, z.v. J. van
Schaik en A. M. J. Bosman.
Ondertrouwd B. Arendse
en J. Leistra.
1 t.m. 12 October.
Geboren Anna Geertrui-
da Maria, d.v. P. J. Koopman
en A. A. Boots Aleida Cor_
nelia. d.v. B. Schalkwijk en
M. J. Kooloos Wolter, z. v.
A. A. Sijbenga en M. Kok.
Ondertrouwd D. Boekel
en M. Kaan.
Door het bestuur der Graan
beursvereeniging werd Woens
dag j.1. op de Beurs bekend
gemaakt dat de eerstvolgende
graanbeurs te Middenmeer zal
plaats vinden op Woensdag
6 Nov. a.s. Een dag tevoren
zal de Beursvereeniging een
ledenvergadering houden, wel
ke om precies 9 uur aanvangt.
De Beurs zal op feestelijke
wijze worden geopend. Op
deze, door den heer Tel gedane
mededeeling, volgde van de
zijde der bezoekers een warm
applaus.
DEMONSTRATIE
FORDSON TREKKERS.
Vereen, voor Bedrijfsvoor.
lichting in de W-meer.
Mededeeling No. 310.
Op 25 September 1946 werd
op het bedrijf van den heer
Th. v. d. Zwaag, Scherven.
weg K 26, een demonstratie
gehouden met een tweetal
Fordson-Major trekkers
waarvan een op luchtban
den, uitgerust met een tool.
bar, welke hydraulisch werd
bediend, terwijl de andere
van een Ford.rups installa
tie was voorzien. Tevens was
aanwezig een ouder model
Fordson, waarop de „rota.
ped tracks" (de zg.n. vier
kante wielen) waren aange
bracht. De grondsoort waar
in werd gewerkt, bestond uit
zware zavel tot klei en de
weersomstandigheden waren
zoodanig dat van een wiel.
trekker op lucht niet alles
kon worden verlangd. Als
ploegen waren aanwezig een
tweetal tweescharige Mas_
sey-Harris trekkerploegen
alsmede een 3-seharige Case
ploeg. Allereerst werd gede
monstreerd met de „toolbar"
een werktuig waarvan in de
afgeloopen zomer een be
hoorlijk aantal uit Engeland
zijn ingevoerd. Het geheel
bestaat uit een raam van
twee evenwijdige balken
welke door middel van tus-
schenstukken aan een trek
ker bevestigd wordt. Aan
deze balken kunnen diverse
hulpwerktuigen worden aan
gebracht De toolbar werd
hier gebruikt als trekker,
cultivator, welke aan de
trekker was opgehangen. Het
bezwaar, dat dit apparaat
via een hefboom door de
bestuurder moest worden
gelicht, wat vooral bij het
uit de grond halen nogal
eenige kracht vereischte, was
hier op de demonstratie on
dervangen. Hiervoor was op
de Fordson Major een ny_
draulische herinrichting
aangebracht waardoor het
mogelijk was door een lich
te handbeweging het werk
tuig naar believen te doen
rijzen of dalen. Ontkoppe
ling van de motor was hier
bij niet noodig. Door deze
inrichting werd een zeer
soepele bediening verkregen
zonder schokken of stooten
terwijl de 'behandeling ui
terst eenvoudig was. Door
slechts een op de achteras
aangebrachte handle naar
rechts of links te plaatsen
werd de toolbar op en .neer
bewogen, waarna de handle
automatisch zijn normale
stand inneemt.
Tevens kon deze middag
worden waargenomen dat de
trekkracht van een wieltrek.
ker belangrijk kan worden
vergroot door deze van een
rupsinstallat.ie te voorzien.
Zoo was bijv. de wieltrekker
op luchtbanden niet in staat
de- beide 2-scharige ploegen
op plm. 15 cm. diepte onder
deze omstandigheden (nat.
tige klei) voort te bewegen
terwijl dit met de rupsin
stallatie goed ging, zelfs nog
BUSDIENST IN DE
WIERING ERMEER.
Met ingang van 4 Novem
ber a.s. zal de Naco een ge.
regelde busdienst onderhou
den van Alkmaar via Schagen
naar Slootdorp, Middenmeer
en Wieringerwerf.
Alle dorpen zullen dan een
2 uur.dienst krijgen.
Makelaar GROES Hip.
polytushoef houdt publieke
verkoopingen» behandelt
nalatenschappen, belast zich
met het opmaken van alle
voorkomende onderhandsche
acten.
op iets grootere diepte. Ook
de oude Fordson op rotaped
tracks deed dit goed, even
eens met de 3-scharige Case
ploeg op behoorlijke diepte
zonder dat hierbij slip op
trad. Dat het op deze wijze
mogelijk is onder ongunstige
omstandigheden zooals dat
in natte nazomers maar al
te vaak het geval kan zijn
de ter beschikking staande
wieltrekklejr beduidend lan
ger te kunnen gebruiken
kwam hierdoor wel tot ui
ting. Het motorvermogen
kan ook onder gunstige om
standigheden; ongetwijfeld
beter worden benut. Voor
transport, en veldwerkzaam.
heden op droge grond blijft
de luchtbanden trekker pre_
fereeren en kan later in het
seizoen de rupsinstallatie
worden aangebracht, wan
neer met de wieltrekker
moeilijkheden worden onder,
vonden. Men moet zich ech
ter niet voorstellen dan ook
een volledige rupstrekker te
hebben verkregen. De soepe
le besturing en de behendig
heid van een rupstrekker zal
men missen, waar echter
tegenover staan de voordee.
len van een wieltrekker voor
transportwerk boven een
rups. Heeft men op het be
drijf veel zwaar werk onder
ongunstige omstandigheden
te verrichten en weinig trans
port, dan blijft o.i. voorloo-
pig de rupstrekker aange
wezen. Bij veel transport en
weinig zwaar werk of lichte
grond, dan is de wieltrekker
op zijn plaats. Heeft men
echter zware grond en daar
bij veel rijwerk wat met de
trekker moet worden verricht
dan kan de bovenomschre
ven combinatie de overwe
ging verdienen. De nieuwe
rupsinstallatie, welke alleen
op de Major kan worden
gemonteerd lijkt, ons solider
van bouw en van langeren
levensduur dan de rotaped
tracks, die op de oude types
Fordson kan worden aange
bracht. De prijs is echter
ook (helaas) hiermede in
overeenstemming en voor de
rups meer dan het dubbele
dan voor het andere geval.
Het aandrijven aan de voor
zijde van de rups in tegen
stelling met de normale
rupstrekker leek ons door de
speciale constructie der scha
kels geen bezwaren op te
leveren.
De Fordson Major zelf
heeft ook ten aanzien van
de vroegere types wel eenige
wijziging ondergaan, welke
echter voornamelijk in de
aandrijving der achterwie
len zijn gelegen. De aange
brachte tusschenas, waarin
het differentieel is geplaatst
en de rechte overbrenging
op de achterwielen hebben
o.i. vocrdeelen boven worm
en wormwiel van vroeger en
het nuttig vermogen aan de
trekhaak zal dan ook groo_
ter zijn. Ook de aftakas is
gunstiger geplaatst dan
voorheen en midden achter
de trekker geplaatst. Toeren
tal en cylinderinhoud van
de motor zijn ongewijzigd
gehandhaafd en nog 1100
per minuut bij 4.38 L. in
houd.
Wat de versnellingen be
treft- kan een keuze worden
gedaan uit 4 uitvoeringen,
waarbij in iedere uitvoering
slechte drie snelheden voor
uit en 1 achteruit zijn aan
gebracht. De eerste varieert
bij de vier types van 2.5- -3.5
km. per uur, de tweede van
3.9 of 4.8 km. per uur, ter
wijl als derde een keuze kan
worden gedaan tusschen 6.8
of 12.2 km per uur. Jammer
vinden we het dat men deze
mogelijkheden niet in één
type heeft vereenigd en dus
vier of vijf snelheden voor
uit heeft aangebracht.
E. OOSTERHOFF.