UITGAVE VAN DE STICHTING NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR WIERINGEN - WIERINGERMEER EN OMSTREKEN.
DE WARE
LEVENSORDE.
DE WAARDE VAN TECHNISCHE
VOORSPELLINGEN.
de vogels
Zaterdag 22 Februari 1947
Tweede Jaargang No». 28.
Redactie SecretariaatKlieftstraat 12.
Hlppolytushoef Wieringen. Telef. No 103.
Administratie en directie
R. J. Ridder, Markt A 84, Schagen.
TeL No. 538. Na 17 u. No. 392. Giro_no. 149972.
Een volk dat I
Bomwt aan zijt'
ikomst
(.Zoek eerst het
Koninkrijk Gods en zijn
gerechtigheid.
Mt. 6 33).
Het leven is thans niet
eenvoudig. Het leven van de
ankeling niet en evenmin
dat van menschengroepen, j
van de levensverbanden, I
waarin de mensch nu een
maal is geplaatstgezin,
staat en maatschappij. Het
leven is jachtig en chaotisch
geworden. Annie Salomor.s
heeft reeds jaren geleden in
de Groene Amsterdammer
in haar rubriek Bijkomstig,
heden de moderne mensch
een afgejakkerd cultuurbeest
genoemd. Hij kan het leven
niet meer aan. Hij moet te
veel en hij wil ook vaak ts
veel. De orde in zijn leven
ontbreekt de chacs bedreigt
hem, uiterlijk en niet min
der innerlijk. Want tusschen
deze beide dingen is verband.
Dies kan hij hunkeren naar
voorbije tijden, die rustiger
en onsamengetel'der 'waren.
Laatst zei me iemand ik
mag zoo graag in de Camera
Obscura lezen wat was dat
een kalme en mooie tijd.
Misschien zou de kennisma
king niet meevallen bij nader
inzien. En bovendien er is
geen weg terug van diessel.
trein, automobiel en vlieg
tuig naar trekschuit en di
ligence zoo min als voor de
wereld van Gandhi van de
moderne fabriek naar het
spinnewiel. En vergeten we
niet het zijn niet deze dui
gen, die om" zich zelf het
huidige leven zoo druk en zoo
onrustig maken, maar veel
meer het gebruik, dat wij
ervan maken.
Waar het om gaat is dit.
wij zijn de ware levensorde
kwijt wij zijn het begrip
kwijt voer de ware rangorde
van waarden wat de voor
rang hebben moet en wat
achteraan mag en moet; ko
men. Onze wereld is die orde
kwijt omdat zij in overgroote.
meerderheid (ook al houdt
men aan de naam van Chris
ten nog vast) het Evangelie
kwijt, is, dat de ware levens
orde aanwijst. Jezus zegt
zoek eerst het Koninkrijk
Gods en zijn gerechtigheid
en alle andere dingen zullen
u toegeworpen worden. Wij
handelen precies omgekeerd
zoeken eerst alle andere din.
en en dan blijft er meestal
voor God en Zijn koninkrijk
geen tijd meer over eerst
onze zaken, onze belangen,
onze amusementen en ont
spanningen en dan is ons
leven reeds overvol dan is
de jacht er al en alle hoogere
dingen komen in 't gedrang.
Het leven, alle leven, indi
vidueel en collectief zou met
één slag oneindig vereenvou
digd worden, als we naar
Jezus' eisch de volgorde eens
radicaal omdraaiden als
we.eerst naar Gods wil vroe
gen. naar die wil leefden en
werkten. Dan zouden we tijd
in overvloed hebben, want
veel overbodigs viel weg. En
als we naar Gods wil in ge
rechtigheid de aarde gebruik
ten, we zouden overvloed
kennen en onbezorgdheid,
want God heeft de aarde
riik gezegend. Het gaat
slechts om d.ie ware levens
orde. Haar aanvaarding lost
met één slag al onze moei_
iiikhden op persoonlik* en
«ociale. J. Vink.
Dit blad verschijnt Woensdags en Zaterdags.
Abonnementsprijs f 1.80 per kalenderkwartaal.
Advertentieprijs 10 cent per m.m. druk.
Kleine annonces f 1.per stuk van ten
hoogste 4 regels.
Het een ieder naar den
zin te maken
Door een elkeen bemind,
Zijn üe moeilijkste zaken
Die men op de wereld vindt.
MAAN STANDEN 1947.
Vrijdag 21 Februari N. M.
Vrijdag 28 Februari E. Kw.
Vrijdag 7 Maart V. M.
Vrijdag 14 Maart L. Kw.
HOOG WATER TE
DEN OEVER 1947.
23 Februari
24 Februari
25 Februari
10.13 10.28
10.47 11. 2
11.22 11.38
NIEUWE BONNEN VOOR
PETROLEUM
Eerder geldig dan normaal
in de zomer inhalen.
Gedurende het tijdvak van
23 Februari tot en met 5 j
April a.s. geven de bonnen I
61—3 en 62—3 Alg. •-•echt.
op het koopen en afleveren
van twee liter petroleum.
Deze bonnen worden drie
weken eerder dan normaal j
geldig verklaard met het oog
I op de huidige brandstoffen.
positie. Er wordt evenwel de
aandacht op gevestigd dat
in de zomermaanden deze
j periode zal moeten worden
ingehaald. De bonnen 591
en 60—1 Alg. blijven geldig
tot en met 15 Maart a.s.
i
Amelanders halen meel.
Een ploeg van veertig Ame
landers trok Donderdag met
1 drie sleden over het ijs naar
Holwerd om tweehonderd
balen meel te halen
Welkom Marijke
Wees welkom Marijke, gij kind van de vree
Wees welkom in 't land aan de grote Noordzee
Van Eisden tot Helder, van Delfzijl tot Sluis,
Juicht ieder van blijdschap, klinkt vrolijk gedruis
De vlaggen wapp'ren in ijzige wind,
Tc-.- ere van U, ons lief vorstenkind
Wees weikom Marijke, gij kind yin ons allen
Dat veel geluk en vree U ten deel moge vallen
Dat g' een zon moge zijn in ons Tandje, zo klein,
Dat Neerland en Oranje steeds één mogen zijn
In Oost en in West, 'in het land van de palmen.
Overal hoort men de juichtonen galmen
't Is feest in ons Rijk, 't is feest in ons hart,
De zon breekt weer door, na een tijd vol van smart
Ons hart is zo dankbaar, van vreugde het gloeit,
Cmdat de Oranjeboom zo fors is gegroeid
Wees welkom Marijke, gij vorst'lijke spruit
Voo: U hangen overal vlaggen nu uit
't Is koud op de velden, maar in ons brandt vuur.
Vanwege Uw komst in dit heugelijk uur
'T'oen de atoombom pas
bekend was, werden e-r
in de kranten fantastische
verhalen opgehangen over
auto's door atoomenergie
bewogen. En later kwamen
er weer verhalen over raket
ten naar de Maan, eveneens
door atoomenergie bewogen.
En -de wereld slikt die verha
ven en vergeet ze om na
een poosje weer op nieuw
vergast te worden op fantas,
tische krantenberichten. Het
verhaal van de atoombom
gelijkt als twee druppels
water op de krantenberich
ten van een 40 jaar terug.
In 1895 had men het radium
gevonden en men droomde
dadelijk van.een'radium,
motor H'er is zoo'-i beschrij.
ving uit een vakblad van
1919 .Warneer men, zoo
verklaarde onlangs de inge.
nieur Ph'h>s in een veraa.
dering te Londen, de in radi
um voorkomende energie als
drijfkracht voor motoren
direct weet aan te wenden,
is de toekomst voor de ra_
diummotoren verzekerd en
zal' het gebruik van ruwe
olie als brandstof en steen
kool voor groote machines
zeer beduidend afnemen.
Daar radium in staat is wa
ter in zijn bestanddeelen.
waterstof en zuurstof te
splitsen en uit deze beide
stoffen knalgas bereid wordt,
de basis gelegd is vcor het i
construeeren van radiummo.
toren".
Ook van de radiotelefonie
had men dadelijk, onmoge
lijke verwachtingen. Uit een
vakbiad van 1918 .Zooals
de directeur der EngeLsche
Marconi v e r'eenigin g Isaacs
bericht zal men binnen en
kele mren zaktelefoons heb
ben waardoor het een ban.J
kier wandelend in Wallstreet i
(New York) mogelijk is met
zijn collega op de Engelsche j
beurs te spreken."
En wat voor verwachtingen
koesterde men niet van de I
monorail van Brennan (be
gin 1900). Deze trein bestond
uit een wagon waarin een
gyroscoop een zwaar lig
gend wiel draaide, zoodat
er een tolwerking ontstond.
De wagon had slechts twee
wielen in eikaars verlengde
net als de fiets en de
draaiende tol belette het j
kantelen. Men had dus één i
raii noodig. Dat zou dus een I
enorme besparing geven aan i
spoorwegaanleg en men1
droomde van een goedkoope
lijn door de Sahara Eén
enkele wagon is volgens dit
principe geconstrueerd en f
na enkele proefritten boorde
men er niets meer 'van
Slechts 20 jaar geleden
stonden de kranten vol over,
het rotorschip. Dat zou een
omwenteling geven, alle j
motor.. en stoomschepen
zouden gesloopt. worden,
slechts rotorschepen zouden
de zeeën bevaren In 1926
heeft Fl'ettner nl. het prin.
cipe van Magnus technisch
toegepast, hierop neerkomen
de dat een draaiende cylin.
der (de rotor) een stuw
kracht ondervindt van de
wind. (Zie nader dit begin
sel in mijn boek ..Jongens Sz
Natuurkunde" 4de dr. Uit.g.
Thieme). Er werd zoo'n schip
gebouwd, het heeft enkele
reizen gemaakt en werd in
1926 weer stilletjes gesloopt
In 1914 brachten de Vakbla
den het bericht van de uit
vinding van Bachelet over
de zwevende spoortrein waar
bij een magneet door een
magneettunnel zweeft, en
aan die magneet hangt een
wagon. De wagon zweeft door
de lucht ên ook de magneet
zweeft even onder de gelei
dingrail, zoodat alle mechg..
nische wrijving uitgeslotén
is. Bachelet dacht hiermede
tceinsnelhedeh van 500 km/
uur te kunnen halen. Kern-
per wilde het nog mooier
doen en ook de luchtweer_
stand uitschakelen door de
trein in luchtledige tunnels
te laten zweven en men
droomde van snelheden van
1000 km/'uur, zelfs 20003000
km/uur Maar ook kent de
techniek voorbeelden, dat de
vooispeilingen der .deskun
digen" over de „onmogelijk
heid" van iets er heelemaal
naast waren. Zie hier een
paar voorbeelden
Babinet- (17941872), in
zijn tijd een bekend natuur
kundige, bewees wiskundig
dat een telegraafverbinding
tusschen Europa en Amerika
onmogelijk was.
Gay Lussac (1778 -1850),
Siemen (1816—1892) en
Helmholtz (1821—3894) over
de mogelijkheid van lucht
verkeer „fantasie, hersen
schimmen."
Uit een vakblad van 1919
.In de Kampioen komt een
Interessante discussie voor
omtrent de exploitatie van
een luchtdienst tusschen
Amsterdam en Londen. Men
beweert daarin dat een der
gelijke exploitatie nooit loo.»
nend kon zijn en dat het
onzin en krankzinnigheid
was te beweren dat een der
gelijke onderneming rente
zou kunnen afwerpen."
Henry Bessemer slaat in
1856 voor het ijzer te zuive
ren door het inblazen van
lucht. De vereeniging van
hoogoveneigenaars ..een gek,
een krankzinnige gedachte."
(Uit. „De Vacature.'7
vragen Uw aandacht.
Een feli'e Oostenwind waait
over de met sneeuw bedekte
velden. Koning winter zet
z'n beste beentje voor, en hij
schijnt het tot nu toe aardig
vol te houden, tot groot on
genoegen van de mensen,
envan de vogels.
Ja, ook onze vogels hebben
het zwaar te verduren. Voor
al de meerkoeten en riethen
netjes en de verdere bewo
ners die des zomers onze
plassen, meren en kanalen
bevolken, en die door een of
andere omstandigheid niet
vertrokken zijn naar het
Zuiden, hebben zwaar te lij
den onder deze koude.
Deze vogels die hoofdzake
lijk leven van plantenresten
die ze van de bodem opdui
ken. zijn thans door de dikke
ijslaag van hun voedselge.
bied afgesloten.
De achterblijvers hebben
zich zo lang mogelijk, bij de
enkele wakken die nog open
gebleven waren, opgehouden,
doch nu de winter zich voor
de derde maal in zeer stren
ge mate Iaat gelden, blijft
er voor hun geen andere
uitweg over dan de open
zee, wat velen dan ook doen,
en zij die al in zodanige
mate verzwakt zijn dat ze
niet meer Voldoende kracht
bezitten om deze afstand af
te leggen, zullen onherroe
pelijk in ellende omkomen,
om dan als prooi voor de
Bonte Kraaien te dienen.
Wat kunnen we voor deze
vogels doen Voor deze vo
gels niets, maar er zijn nog
andere vogels die we wel
•kunnen helpen, en dat zijn
de kleinere vogeltjes die we
rondom de huizen aantref
fen.
Voor enkele broodkruimel
t.jes zijn ze U al heel dank
baar. Vooruit jongens en
meisjes, laat jullie je gevp_
-derde vriendjes niet in de
steek. Vraag je moeder
's morgens vóór je naar school
gaat om een stukje brood en
strooi dat neer voor de vo
geltjes. Met water moet je
heel voorzichtig zijn. want
de vogeltjes willen zich daar
in graag wassen, en dan be
vriezen hun veertjes. Neem,
indien je ze water wilt ge_
ven, een ondiep bakje met
l een beetje lauw water. De
vogels kunnen je nu geen
dank betuigen, maar als
i straks het yooriaar weer in
het l'and is "zullen zij, mede
de julüe's bijdrage, weer vol.
j op voor ons zingen.
Veel succes KI. V.
v