L. GOYARTS
ZATERDAG 13 DEC.
GEEN SPREEKUUR.
DE PLAID
BEZOEKT
FILMAVOND
Woensdag 17 Dec. a.s.
VERKOPING TE
MEDEMBLIK
Woensdag 17 Dec. '47
1. EEN WOONHUIS
2. EEN WOONHUIS
3. EEN WOONHUIS
4. EEN WOONHUIS
5. EEN WOONHUIS
6. EEN PAKHUIS
7. EEN WOONHUIS
8. EEN WOONHUIS
9. EEN WOONHUIS
ALLIS CHALMERS
TRACTOREN - LAGE AANSCHAFFING.
BOSKER EN LEEUWENKAMP
STUIVERS VOLKSCABARET
OP ZONDAG 14 DECEMBER
BAL NA.
PARTIJ VAN DE ARBEID
ZATERDAG 13 DECEMBER
LANDBOUWPOLITIEK EN
VOEDSELVOORZIENING.
Mevr. F. COLTOF, Keizerstraat 32, Den Helder,
FLINKE DIENSTBODE
INSPECTIE DER BELASTINGEN
TE DEN HELDER.
CINEMA DE HAAN -
geeft de Accordeon-club „AVANTP
een uitvoering.
„HET LIED VAN ALLE
TIJDEN."
Pits Naaimachinehandel
en Reparatie-inrichting
FILM
VOORSTELLING
van DICK TROM
GAAT NIET DOOR.
BIEDT ZICH AAN
NET MEISJE,
BIEDT ZICH AAN
NETTE LOOPJONGEN.
BOSKER's
Boekwinkels
GEVRAAGD
vaste LANDARBEIDER
Verkeersvliegers vroeger en nu
Vervolg 3e Pagina,
zodat de vlieger er vaak be
ter aan deed het niet te ver
trouwen dan wel. Ook radio
aan boord van vliegtuigen
was iets waarvan men nog
nooit gehoord had, ofschoon
zij waarschijnlijk wel op de
lijst der vrome wensen
stond. De enige berichten
die gedurende de vlucht
binnenkwamen, waren mel
dingen van plaatsen langs
de route, waar men de ma
chine had zien of horen
overvliegen.
Het navigeren geschiedde
toen ook heel simpelde
vlieger keek eenvoudig naar
het landschap onder zich en
om het volgen van de juiste
route te vergemakkelijken,
vloog men niet recht op het
doel aan, maar werd eenvou
dig langs de meest markan
te lijnen van het landschap
gevlogen, zoals wegen, spoor
lijnen of rivieren. Als men
naar Londen vloog, volgde
men eenvoudig de kustlijn
tot Calais, stak dan het Ka
naal over, om vervolgens
langs de spoorlijn Dover
Londen het binnenland in
te vliegen en zo Croydon te
bereiken. De eerste tijd vlo
gen de K.L.M.-vliegers naast
de spoorlijn, maar het toe
val wilde, dat terzelfder tijd
als het K.L.M.-vliegtuig bo
ven deze spoorlijn „hing", de
trein DoverLonden pas
seerdeen de trein ging
toen sneller dan het vlieg
tuig. Herhaaldelijk klaagden
passagiers er over, dat het
reizen per trein vele voorde
len had boven de luchtreis.
Toen kregen de piloten op
dracht om in het vervolg niet
meer naast de spoorlijn te
vliegen maar precies er
boven
De cockpit, het heiligdom
van de vlieger, had toen nog
niets heiligs hij was geheel
open, zodat de bestuurder
tijdens de vlucht aan weer
en wind was blootgesteld.
Daarom werd de vlieger voor
de vlucht uitgedost als een
poolvorser, met dikke, met
bont-gevoerde laarzen, een
leren vlieg jekker met vest,
dikke, wollen handschoenen,
enige meters wollen sjaal en
een vliegkap met bril. Al
dus ingepakt, werd de vlie
ger in het toestel gehesen,
de motor werd aangeslagen
en daar ging de machine.
Zo vloog men toen.
Tegenwoordig is het anders.
Wij schrijven ultimo 1947
De vlieger, die straks naar
New York zal vertrekken,
begeeft zich aan boord van
zijn Lockheed Constellation,
die 40 passagiers in comfor
tabele fauteuils over de Oce
aan kan brengen 4 Wright
Cyclone motoren van 2500
P.K. elk zullen het toestel
met een snelheid van 450
K.M. per uur over de grote
plas trekken. Vóór de vlie
ger vertrekt, moet hij een
hele serie bureaux afwande
len hij is bij het indelings
bureau geweest, heeft bij de
Meteorologische Dienst een
heel boekdeel met weerbe
richten meegekregen, het
Navigatie Bureau heeft- voor
een koffervol kaarten ge
zorgd, de Vervoersafdeling
heeft zéér nauwkeurig het
gewicht en de zwaartepunts
ligging van zijn machine be
paald. Nu gaat hij aan
boord, gekleed in zijn keu
rig, donkerblauw K.L.M. -
uniform. Maar hij is niet
alleen, de bemanning van
deze machines bestaat uit
10 man. Behalve de gezag
voerder zijn er nog twee
vliegers, twee telegrafisten,
twee werktuigkundigen, twee
stewards en een stewardess
aan boord van de geweldige
Constellation, en sinds kort
vliegt er als elfde man ook
een kok mee.
De cockpit is nu eerst recht
het heiligdom geworden,
waarin de leek absoluut geen
weg meer weet een groot
aantal klokjes, knoppen en
handles beslaat er alle wan
den, van boven tot beneden.
Al deze instrumenten en
stuurorganen hebben een
speciale taak om de grote
vogel over de Oceaan te
brengen. Na de start wordt
het landingsgestel hydrau
lisch ingetrokkende bla
den van de schroeven kun
nen tijdens de vlucht ver
steld wordenbij het uit
vallen van een motor kan de
vlieger de schroef in vaan
stand brengen, waardoor de
weerstand ervan verminderd
wordtbij de landing kan
de vlieger de schroeven op
„negatieve spoed" zetten,
zodat zij een kracht uitoe
fenen in tegengestelde rich
ting met het voordeel, dat
de uitloop aanzienlijk wordt
bekort. Tot dit doel heeft
hij trouwens ook rem-klap-
Een der voornaamste in-
beschikking. Een ingewik
kelde klokkenwinkel stelt
de werktuigkundige in staat
om de gedragingen van de
motoren tot in finesses op de
voet te volgen.
Een der voornaamste in
strumenten bevindt zich in
het midden van het instru
mentenbord, in de wande
ling de „automatische piloot"
genoemd. Op een bepaalde
hoogte aangekomen, scha
kelt de vlieger het instru
ment in en de machine blijft
vanzelf op de goede koers.
Afwijkingen als gevolg van
zijwind worden automatisch
gecorrigeerd.
Een hele batterij radio-
zend- en ontvangapparaten
is in de machine aange
bracht. Hiermee kunnen de
telegrafisten van allerlei
radio-stations gegevens ont
vangen, die voor het verloop
van de vlucht van belang
zijn, en op hun beurt weer
berichten aan de grondstati
ons doorgeven. Met al deze
instrumenten en apparaten
en een hele stapel kaarten
en tabellen wordt de Con
stellation zonder moeite en
onberispelijk over de Oceaan
genavigeerd.
Het vliegtuig staat op het
punt te vertrekkenmet
draaiende motoren staat het
bij het begin van de start
baan. De gezagvoerder heeft
een lijstje voor zich, aan de
hand waarvan hij de instru
menten controleert„de ge
nerator aan vraagt hij.
„Generator aan", herhaalt
de werktuigkundige. „Motor
1 O.K." „Motor 1 O.K." En
zo krijgt de hele lijst een
beurt. Alles is nu gecontro
leerd („gechecked" zeggen
de vliegers), en nu richt de
gezagvoerder zich radio-tele
fonisch tot de verkeerstoren:
„Able Uncle is ready to take
off. „Able Uncle, you are
cleared to go", klinkt het in
z-n kop-telefoon. Nu rolt het
vliegtuig de startbaan op, de
gashandles gaan naar voren
en het machtige toestel
stuift voorbij, verheft zich
in de lucht, de -reis is begon
nen
Met grote vreugde geven
wij kennis van de geboorte
van onze zoon
NICOLAAS PIET.
D. BLOM
A. BLOM - Omis.
Westerland, 7 Dec. 1947.
Poelweg 2.
Met blijdschap geven wij
kennis van de geboorte van
onze zoon
LUPPO
Wij noemen hem Luuk.
J. FEIKES - Hak
J. FEIKES.
Slootdorp, 6 Dec. 1947.
Waardweg A 3.
DANKBETUIGING.
Voor de vele kordate en
directe hulp die ons Maan
dagavond j.1. werd geboden,
waardoor ons huis werd
bespaard en onze vrouw en
dochter een veilig onderko
men vond bij onze buren Kat
zeggen wij hartelijk dank.
Familie BLOMOMIS.
Westerland, Dec. 1947.
Tandheelkundige,
Diegene, die op ST. NICO-
LAAS-AVOND
uit de luxe auto staande
voor Koningstraat 13, Hip-
polytuslioef, heeft meegeno
men, wordt in zijn eigen
belang verzocht deze aan
bovengenoemd adres terug
te bezorgen daar de naam
bekend is.
HUIB KOOIJ,
't Zand (N.H.)
DE
van de Landelijke Rij ver
eniging
„De Wieringermeer-
ruiters"
OP
In Hotel Smit te Midden-
meer. Aanvang 7.30 uur.
Vertoond wordt Dr. van
Rcoyen's nieuwste Paarden-
film met o.a. opnamen uit
de Wieringermeer.
Tijdens de pauze verschillen
de attracties. Entrée f 1.
Leden en donateurs op ver
toon van kaarten vrije toe
gang.
HE7T BESTUUR.
Notaris J. H. M. NOOT le
Benningbroek zal op
des nam. half acht in het
Hotel „Het Wapen van Me-
demblik" te Medemblik
PUBLIEK VERKOPEN
MET BERGPLAATS EN
ERF aan de Oosterhaven
49 en 50 aldaar, Kad.
Sectie A, no. 3256 en
2691, samen groot 2 A.
89 cA. (met uitzonde
ring van 4 cA. eigendom
van de gemeente Me
demblik) verhuurd aan
de Heer J. Makkes Dz.
a f 5.per week
MET ERF aan de Oos
terhaven 51, aldaar,
Kad. Sectie A, no. 2575,
groot 92 cA., Verhuurd
aan de Heer Spel, a f 2.-
per week
MET ERF aan de Oos
terhaven 53 aidaar, Kad.
Sectie A. No. 2577, groot
87 cA., verhuurd aan
Mevr. de Wed. Sikking,
a f 3.- per week
MET ROKERIJ EN ERF
aan de Oosterhaven 54
aldaar, Kad. Sectie A.
no. 2578, groot 80 cA.,
verhuurd aan de Heer
Nijboer a f 2.50 p. week
EN ERF aan de Ooster
haven 55, aldaar, Kad.
Sectie A. No. 2579, groot
67 c.A., verhuurd aan de
Heer Veen a f 2 25 p.w.
aan de Wijde Steeg 4,
aldaar, Kad. Sectie A.
No. 2895, groot 54 cA.,
verhuurd aan de Heer
W. de Beer a f 6.- per
maand
MET ERF aan de Oos-
tersteeg 48, aldaar, Kad.
sectie A. no. 2574, groot
53 cA., verhuurd aan dé
Heer Rollands a f 2.50
per week
MET ERF aan de Oos-
tersteeg 44. aldaar, Kad.
sectie A No. 3447, groot
1 A. 5 cA., verhuurd aan
de Heer Winters a f 3.50
per week
MET ERF aan de Ooster-
steeg 46 aldaar, Kad.
Sectie A no. 3448, groot
1 A 2 cA., verhuurd a.d.
Heer Gieling a f 3.50
per week
alles behorende tot de nala
tenschap van wijlen Mevr.
de Wed. A. Sluismaret.
Uitgerust met Petroleummotcr, dus ook lage brandstof
kosten. Overweegt dit eens.
Uit voorraad leverbaar AC schijfeggen 8-voets,
45 cm. schijven AC 2-schaarploegen.
Onderdelen voor typen B, WC en WM Tractorbanden
14 x 28. Off Dealer
SLOOTDORP Telefoon 19.
COLLECTE VOOR DE BLINDEN.
Met de welwillende toestemming van het Gemeente
bestuur zal onder leiding van Geus in deze gemeente een
OPENBARE INZAMELING WORDEN GEHOUDEN TEN
BATE VAN ONZE ARBEID ONDER BLINDEN VAN ALLE
GEZINDTEN EN IEDERE HERKOMST.
Het Bestuur der Vereniging tot
Werkverschaffing aan Hulpbehoevende Blinden,
Plantage Middenlaan 54, AmsterdamC.
'n LACH
'n TRAAN
presenteert U Han. en Lod. Hawai-
zang Declamatie Rhythmische
Dwazen Schetsen Solo-zang
Accordeon - Soli's enz. enz.
in een buitengewoon geheel nieuw programma
in Concertzaal „Concordia" van de
Heer S. Halfweeg te Hippolytushoef.
Aanvang 8 uur. Entrée f 1.50, belasting inbegr.
Kaarten en plaatsbespreking dagelijks aan de zaal.
'n LACH
'n TRAAN
AFD. WIERINGEN.
spreekt Z. Exc. MINISTER S. L. MANSHOLT in 'n Openb.
Vergadering in zaal „Concordia" v. d. hr. S. Halfweeg te
Hippolytushoef over
Aanvang 8 uur.
Entrée f 0.30.
Kaarten bij de bestuursleden en s avonds aan de zaal.
vraagt voor direct in klein gezin een
voor dag ol dag en nacht Niet beneden 20 jaar.
Aanvraag van belastingboekjes voor aangenomen werk
(land- en tuinbouw arbeiders) en loonbelastingboekjes
voor z.g. losse arbeiders voor het jaar 1948.
Voor het aanvragen van deze boekjes zal door de
Dienstgeleider zitting worden gehouden op de volgende
plaatsen en data's
Zaterdag 13 December van half twee tot half zes en
Woensdag 17 December a.s. van 79 uur nam.,
beide keren in het Waaggebouw, Kerkplein H.hoef
Vrijdag 12 December en Donderdag 18 December a.s.
telkens van 7 uur tot 9' uur nam. beide keren te-
Den Oever in „Land in Zicht."
Belanghebbenden dienen bij de aanvraag over te leggen
trouwboekje, kinderbijslagboekje alsmede het in 1947 uit
gereikte belastingboekje voor aangenomen werk of loon-
belastingboekje.
De Inspecteur, M. C. SCHAKEL.
WOENSDAG 17 DEC. 8 UUR Telefoon 116
Zij brengen U evenals vorige jaren een keurig muzikaal
programma.
Daarna zal opgevoerd worden 't romantische toneelwerk
Prijzen der plaatsen Balcon f 1.50. Zaal f 1.
Kaartverkoop en plaatsbespreken vanaf heden.
PORTRET ATELIER
- JAC. DE BOER
KEIZERSTRAAT II3
DEN HELDER
OPNAMEN
WOENSDAG
DONDERDAG
VRIJ DAG
ZATERDAG
AN
TROUWFOTO'S BESPREKEN
Oudesluis. Tel. 229, K 2242
Uw naaimachine defect
Briefkaart of boodschap aan
de filialen Bosker en Leeu
wenkamp, Slootdorp
J. J. Bosker, Hippolytushoef.
op WOENSDAG 10 DEC.
TE WIERINGERWERF
(Noodkerk niet beschikb.)
voor hele of halve dagen.
Brieven onder letter K. aan
Boskers Boekh. H.-hoef.
Brieven onder letter P. aan
Bosker's Boekh. H.-hoef.
H.-hoef Middenmeer
Voorradig
Enkhuizer Almanakken
Agenda'sScheur- en
Maandkalenders Kantoor
kalenders Tahell. Kasboe
ken Kaartsysteemkasten
enz. enz.
tevens paardenknecht, aard-
app. sel., oud Wieringermeer-
bewoner. Woning beschik
baar per 1 Maart 1948.
M. VAN SLIEDREGT,
Ulkeweg A 28, Slootdorp.