L. GOYARTS ZATERDAG 13 DEC. GEEN SPREEKUUR. DE PLAID BEZOEKT FILMAVOND Woensdag 17 Dec. a.s. VERKOPING TE MEDEMBLIK Woensdag 17 Dec. '47 1. EEN WOONHUIS 2. EEN WOONHUIS 3. EEN WOONHUIS 4. EEN WOONHUIS 5. EEN WOONHUIS 6. EEN PAKHUIS 7. EEN WOONHUIS 8. EEN WOONHUIS 9. EEN WOONHUIS ALLIS CHALMERS TRACTOREN - LAGE AANSCHAFFING. BOSKER EN LEEUWENKAMP STUIVERS VOLKSCABARET OP ZONDAG 14 DECEMBER BAL NA. PARTIJ VAN DE ARBEID ZATERDAG 13 DECEMBER LANDBOUWPOLITIEK EN VOEDSELVOORZIENING. Mevr. F. COLTOF, Keizerstraat 32, Den Helder, FLINKE DIENSTBODE INSPECTIE DER BELASTINGEN TE DEN HELDER. CINEMA DE HAAN - geeft de Accordeon-club „AVANTP een uitvoering. „HET LIED VAN ALLE TIJDEN." Pits Naaimachinehandel en Reparatie-inrichting FILM VOORSTELLING van DICK TROM GAAT NIET DOOR. BIEDT ZICH AAN NET MEISJE, BIEDT ZICH AAN NETTE LOOPJONGEN. BOSKER's Boekwinkels GEVRAAGD vaste LANDARBEIDER Verkeersvliegers vroeger en nu Vervolg 3e Pagina, zodat de vlieger er vaak be ter aan deed het niet te ver trouwen dan wel. Ook radio aan boord van vliegtuigen was iets waarvan men nog nooit gehoord had, ofschoon zij waarschijnlijk wel op de lijst der vrome wensen stond. De enige berichten die gedurende de vlucht binnenkwamen, waren mel dingen van plaatsen langs de route, waar men de ma chine had zien of horen overvliegen. Het navigeren geschiedde toen ook heel simpelde vlieger keek eenvoudig naar het landschap onder zich en om het volgen van de juiste route te vergemakkelijken, vloog men niet recht op het doel aan, maar werd eenvou dig langs de meest markan te lijnen van het landschap gevlogen, zoals wegen, spoor lijnen of rivieren. Als men naar Londen vloog, volgde men eenvoudig de kustlijn tot Calais, stak dan het Ka naal over, om vervolgens langs de spoorlijn Dover Londen het binnenland in te vliegen en zo Croydon te bereiken. De eerste tijd vlo gen de K.L.M.-vliegers naast de spoorlijn, maar het toe val wilde, dat terzelfder tijd als het K.L.M.-vliegtuig bo ven deze spoorlijn „hing", de trein DoverLonden pas seerdeen de trein ging toen sneller dan het vlieg tuig. Herhaaldelijk klaagden passagiers er over, dat het reizen per trein vele voorde len had boven de luchtreis. Toen kregen de piloten op dracht om in het vervolg niet meer naast de spoorlijn te vliegen maar precies er boven De cockpit, het heiligdom van de vlieger, had toen nog niets heiligs hij was geheel open, zodat de bestuurder tijdens de vlucht aan weer en wind was blootgesteld. Daarom werd de vlieger voor de vlucht uitgedost als een poolvorser, met dikke, met bont-gevoerde laarzen, een leren vlieg jekker met vest, dikke, wollen handschoenen, enige meters wollen sjaal en een vliegkap met bril. Al dus ingepakt, werd de vlie ger in het toestel gehesen, de motor werd aangeslagen en daar ging de machine. Zo vloog men toen. Tegenwoordig is het anders. Wij schrijven ultimo 1947 De vlieger, die straks naar New York zal vertrekken, begeeft zich aan boord van zijn Lockheed Constellation, die 40 passagiers in comfor tabele fauteuils over de Oce aan kan brengen 4 Wright Cyclone motoren van 2500 P.K. elk zullen het toestel met een snelheid van 450 K.M. per uur over de grote plas trekken. Vóór de vlie ger vertrekt, moet hij een hele serie bureaux afwande len hij is bij het indelings bureau geweest, heeft bij de Meteorologische Dienst een heel boekdeel met weerbe richten meegekregen, het Navigatie Bureau heeft- voor een koffervol kaarten ge zorgd, de Vervoersafdeling heeft zéér nauwkeurig het gewicht en de zwaartepunts ligging van zijn machine be paald. Nu gaat hij aan boord, gekleed in zijn keu rig, donkerblauw K.L.M. - uniform. Maar hij is niet alleen, de bemanning van deze machines bestaat uit 10 man. Behalve de gezag voerder zijn er nog twee vliegers, twee telegrafisten, twee werktuigkundigen, twee stewards en een stewardess aan boord van de geweldige Constellation, en sinds kort vliegt er als elfde man ook een kok mee. De cockpit is nu eerst recht het heiligdom geworden, waarin de leek absoluut geen weg meer weet een groot aantal klokjes, knoppen en handles beslaat er alle wan den, van boven tot beneden. Al deze instrumenten en stuurorganen hebben een speciale taak om de grote vogel over de Oceaan te brengen. Na de start wordt het landingsgestel hydrau lisch ingetrokkende bla den van de schroeven kun nen tijdens de vlucht ver steld wordenbij het uit vallen van een motor kan de vlieger de schroef in vaan stand brengen, waardoor de weerstand ervan verminderd wordtbij de landing kan de vlieger de schroeven op „negatieve spoed" zetten, zodat zij een kracht uitoe fenen in tegengestelde rich ting met het voordeel, dat de uitloop aanzienlijk wordt bekort. Tot dit doel heeft hij trouwens ook rem-klap- Een der voornaamste in- beschikking. Een ingewik kelde klokkenwinkel stelt de werktuigkundige in staat om de gedragingen van de motoren tot in finesses op de voet te volgen. Een der voornaamste in strumenten bevindt zich in het midden van het instru mentenbord, in de wande ling de „automatische piloot" genoemd. Op een bepaalde hoogte aangekomen, scha kelt de vlieger het instru ment in en de machine blijft vanzelf op de goede koers. Afwijkingen als gevolg van zijwind worden automatisch gecorrigeerd. Een hele batterij radio- zend- en ontvangapparaten is in de machine aange bracht. Hiermee kunnen de telegrafisten van allerlei radio-stations gegevens ont vangen, die voor het verloop van de vlucht van belang zijn, en op hun beurt weer berichten aan de grondstati ons doorgeven. Met al deze instrumenten en apparaten en een hele stapel kaarten en tabellen wordt de Con stellation zonder moeite en onberispelijk over de Oceaan genavigeerd. Het vliegtuig staat op het punt te vertrekkenmet draaiende motoren staat het bij het begin van de start baan. De gezagvoerder heeft een lijstje voor zich, aan de hand waarvan hij de instru menten controleert„de ge nerator aan vraagt hij. „Generator aan", herhaalt de werktuigkundige. „Motor 1 O.K." „Motor 1 O.K." En zo krijgt de hele lijst een beurt. Alles is nu gecontro leerd („gechecked" zeggen de vliegers), en nu richt de gezagvoerder zich radio-tele fonisch tot de verkeerstoren: „Able Uncle is ready to take off. „Able Uncle, you are cleared to go", klinkt het in z-n kop-telefoon. Nu rolt het vliegtuig de startbaan op, de gashandles gaan naar voren en het machtige toestel stuift voorbij, verheft zich in de lucht, de -reis is begon nen Met grote vreugde geven wij kennis van de geboorte van onze zoon NICOLAAS PIET. D. BLOM A. BLOM - Omis. Westerland, 7 Dec. 1947. Poelweg 2. Met blijdschap geven wij kennis van de geboorte van onze zoon LUPPO Wij noemen hem Luuk. J. FEIKES - Hak J. FEIKES. Slootdorp, 6 Dec. 1947. Waardweg A 3. DANKBETUIGING. Voor de vele kordate en directe hulp die ons Maan dagavond j.1. werd geboden, waardoor ons huis werd bespaard en onze vrouw en dochter een veilig onderko men vond bij onze buren Kat zeggen wij hartelijk dank. Familie BLOMOMIS. Westerland, Dec. 1947. Tandheelkundige, Diegene, die op ST. NICO- LAAS-AVOND uit de luxe auto staande voor Koningstraat 13, Hip- polytuslioef, heeft meegeno men, wordt in zijn eigen belang verzocht deze aan bovengenoemd adres terug te bezorgen daar de naam bekend is. HUIB KOOIJ, 't Zand (N.H.) DE van de Landelijke Rij ver eniging „De Wieringermeer- ruiters" OP In Hotel Smit te Midden- meer. Aanvang 7.30 uur. Vertoond wordt Dr. van Rcoyen's nieuwste Paarden- film met o.a. opnamen uit de Wieringermeer. Tijdens de pauze verschillen de attracties. Entrée f 1. Leden en donateurs op ver toon van kaarten vrije toe gang. HE7T BESTUUR. Notaris J. H. M. NOOT le Benningbroek zal op des nam. half acht in het Hotel „Het Wapen van Me- demblik" te Medemblik PUBLIEK VERKOPEN MET BERGPLAATS EN ERF aan de Oosterhaven 49 en 50 aldaar, Kad. Sectie A, no. 3256 en 2691, samen groot 2 A. 89 cA. (met uitzonde ring van 4 cA. eigendom van de gemeente Me demblik) verhuurd aan de Heer J. Makkes Dz. a f 5.per week MET ERF aan de Oos terhaven 51, aldaar, Kad. Sectie A, no. 2575, groot 92 cA., Verhuurd aan de Heer Spel, a f 2.- per week MET ERF aan de Oos terhaven 53 aidaar, Kad. Sectie A. No. 2577, groot 87 cA., verhuurd aan Mevr. de Wed. Sikking, a f 3.- per week MET ROKERIJ EN ERF aan de Oosterhaven 54 aldaar, Kad. Sectie A. no. 2578, groot 80 cA., verhuurd aan de Heer Nijboer a f 2.50 p. week EN ERF aan de Ooster haven 55, aldaar, Kad. Sectie A. No. 2579, groot 67 c.A., verhuurd aan de Heer Veen a f 2 25 p.w. aan de Wijde Steeg 4, aldaar, Kad. Sectie A. No. 2895, groot 54 cA., verhuurd aan de Heer W. de Beer a f 6.- per maand MET ERF aan de Oos- tersteeg 48, aldaar, Kad. sectie A. no. 2574, groot 53 cA., verhuurd aan dé Heer Rollands a f 2.50 per week MET ERF aan de Oos- tersteeg 44. aldaar, Kad. sectie A No. 3447, groot 1 A. 5 cA., verhuurd aan de Heer Winters a f 3.50 per week MET ERF aan de Ooster- steeg 46 aldaar, Kad. Sectie A no. 3448, groot 1 A 2 cA., verhuurd a.d. Heer Gieling a f 3.50 per week alles behorende tot de nala tenschap van wijlen Mevr. de Wed. A. Sluismaret. Uitgerust met Petroleummotcr, dus ook lage brandstof kosten. Overweegt dit eens. Uit voorraad leverbaar AC schijfeggen 8-voets, 45 cm. schijven AC 2-schaarploegen. Onderdelen voor typen B, WC en WM Tractorbanden 14 x 28. Off Dealer SLOOTDORP Telefoon 19. COLLECTE VOOR DE BLINDEN. Met de welwillende toestemming van het Gemeente bestuur zal onder leiding van Geus in deze gemeente een OPENBARE INZAMELING WORDEN GEHOUDEN TEN BATE VAN ONZE ARBEID ONDER BLINDEN VAN ALLE GEZINDTEN EN IEDERE HERKOMST. Het Bestuur der Vereniging tot Werkverschaffing aan Hulpbehoevende Blinden, Plantage Middenlaan 54, AmsterdamC. 'n LACH 'n TRAAN presenteert U Han. en Lod. Hawai- zang Declamatie Rhythmische Dwazen Schetsen Solo-zang Accordeon - Soli's enz. enz. in een buitengewoon geheel nieuw programma in Concertzaal „Concordia" van de Heer S. Halfweeg te Hippolytushoef. Aanvang 8 uur. Entrée f 1.50, belasting inbegr. Kaarten en plaatsbespreking dagelijks aan de zaal. 'n LACH 'n TRAAN AFD. WIERINGEN. spreekt Z. Exc. MINISTER S. L. MANSHOLT in 'n Openb. Vergadering in zaal „Concordia" v. d. hr. S. Halfweeg te Hippolytushoef over Aanvang 8 uur. Entrée f 0.30. Kaarten bij de bestuursleden en s avonds aan de zaal. vraagt voor direct in klein gezin een voor dag ol dag en nacht Niet beneden 20 jaar. Aanvraag van belastingboekjes voor aangenomen werk (land- en tuinbouw arbeiders) en loonbelastingboekjes voor z.g. losse arbeiders voor het jaar 1948. Voor het aanvragen van deze boekjes zal door de Dienstgeleider zitting worden gehouden op de volgende plaatsen en data's Zaterdag 13 December van half twee tot half zes en Woensdag 17 December a.s. van 79 uur nam., beide keren in het Waaggebouw, Kerkplein H.hoef Vrijdag 12 December en Donderdag 18 December a.s. telkens van 7 uur tot 9' uur nam. beide keren te- Den Oever in „Land in Zicht." Belanghebbenden dienen bij de aanvraag over te leggen trouwboekje, kinderbijslagboekje alsmede het in 1947 uit gereikte belastingboekje voor aangenomen werk of loon- belastingboekje. De Inspecteur, M. C. SCHAKEL. WOENSDAG 17 DEC. 8 UUR Telefoon 116 Zij brengen U evenals vorige jaren een keurig muzikaal programma. Daarna zal opgevoerd worden 't romantische toneelwerk Prijzen der plaatsen Balcon f 1.50. Zaal f 1. Kaartverkoop en plaatsbespreken vanaf heden. PORTRET ATELIER - JAC. DE BOER KEIZERSTRAAT II3 DEN HELDER OPNAMEN WOENSDAG DONDERDAG VRIJ DAG ZATERDAG AN TROUWFOTO'S BESPREKEN Oudesluis. Tel. 229, K 2242 Uw naaimachine defect Briefkaart of boodschap aan de filialen Bosker en Leeu wenkamp, Slootdorp J. J. Bosker, Hippolytushoef. op WOENSDAG 10 DEC. TE WIERINGERWERF (Noodkerk niet beschikb.) voor hele of halve dagen. Brieven onder letter K. aan Boskers Boekh. H.-hoef. Brieven onder letter P. aan Bosker's Boekh. H.-hoef. H.-hoef Middenmeer Voorradig Enkhuizer Almanakken Agenda'sScheur- en Maandkalenders Kantoor kalenders Tahell. Kasboe ken Kaartsysteemkasten enz. enz. tevens paardenknecht, aard- app. sel., oud Wieringermeer- bewoner. Woning beschik baar per 1 Maart 1948. M. VAN SLIEDREGT, Ulkeweg A 28, Slootdorp.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Flevo-bode: nieuwsblad voor Wieringen-Wieringermeer | 1947 | | pagina 4