Ü11GAVE VAN DE STICHTING NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR WIERINGEN - WIER1NGERMEER EN OMSTREKEN.
WAS DE KROONPRINS
ANTI - NAZISTISCH
Woensdag 7 April 1948
Derde Jaargang No. 40.
Redactie SecretariaatKlleftstraat No. 12,
Hlppolytushoei Wieringen. Telefoon No. 103.
Administratie „Villa Waterkeer", Westerland
Post De Haukes. Telef. No. 3. Giro No. 149972
Een volk dat leeft
Bouwt aan zijn toekomst
Dit blad verschijnt Woensdags en Zaterdag».
Abonnementsprijs f 1.80 per kalenderkwartaal.
Advertentieprijs 10 cent per m.m. druk.
Kleine annonces f 1.—, per stuk van ten
hoogste 4 regels.
Een brief, die boekdelen spreekt.
Nu de Nederlandse rege
ring nog steeds, geen beslis
sing heeft genomen inzake
de bestemming van Huize
Doorn, waarop, zoals men
weet, de ex-kroonprins rech
ten wil laten geTden, is het
goed iets mede te delen uit
het verleden van de man,
die door zijn vrienden in
Doorn steeds heeft laten
vertellen dat hij een tegen
stander geweest zou zijn van
het Nazi-regime, dat hij
nimmer iets met de partij te
maken zou hebben gehad en j
dat er dus geen enkele reden
bestaat hem een non enemy
verklaring te weigeren.
De feiten liggen iets an
ders. Men moet daartoe te
ruggaan in de historie tot
het jaar 1932, toen in Janu
ari bij de presidentsverkie
zing» in Duitsland Hitier bij
na evenveel stemmen ver
kreeg als Hindenburg. Hit-
Iers aanhang groeide snel,
hetgeen verklaard kan wor
den uit de grote werkloos
heid en de toenemende ter
reur van 'smans zwart-hem-
den. in deze situatie besloot
de regering Brüning een
laatste poging te wagen de
autoriteit van de staat weer j
te herstellen. De verantwoor- 1
delijke man was generaal
Wilhelm Groener, minister j
van defensie en van binnen-
landse zaken. Groener was
steeds conservatief geweest I
en stond bekéhd als de
rechterhand van von Hin
denburg gedurefide de eer
ste wereldoorlog. Op instiga
tie van Groener vaardigde
Hindenburg een besluit uit,
waarbij alle gewapende corp
sen, met inbegrip van de
S. A., werden verboden. Hit- I
Ier was woedend en verviel:
van de ene razernij in de
andere. Zonder zijn gewa-
pende benden had hij geen I
kans het gezag van de staat
te veroveren en dus stelde hij I
alle pogingen in het werk
de verordening te laten her
roepen. Hindenburg werd
met brieven en telegrammen
gebombardeerd, hoge be
ambten en politieke leiders
intervenieerden bij Groener
ten gunste van Hitier.
Op dit moment verscheen
de kroonprins ten tonele, die
zich, na van Stresemann
toestemming te hebben ge- j
kregen in het vaderland te
rug te keren, al die jaren
rustig had gehouden. .Van
enige Hohenzollerns was
bekend dat zij Hitier steun-
den. Zo was prins August,
Wilhelm, een jongere broer j
van de kroonprins, een ver- j
woed Nazi-aanhanger. Nu
trad ook de. kroonprins naar
voren, niet in het openbaar, j
maar met een brief aan ge- I
neraal Groener, die aan wei^j
nigen bekend is; maar die
niettemin een duidelijk in-
zicht geeft in' het karakter
en, de bedoelingen van de
man die eens bestemd was
als keizer over het Duitse
volk te heersen.
Potsdam,
Ceciliënhof,
14-4-'32
Waarde generaal Groener,
Het is mij een behoefte
U in deze moeilijke tiiden
mijn ernstige bezorgdheid
te kennen te geven om
trent de toekomst van ons
vaderland. Het is U bekend,
dat er sinds November 1913
uit nationale kringen
scherpe critiek op Uw per
soon is geleverd en dat
juist in die kringen een
groot wantrouwen tegen
U heeft geheerst. Persoon
lijk heb ik, juist omdat ik
er naar streef objectief te
blijven, dikwijls een lans
voor U gebroken, evenals
voor mijn vriend Schlei-
cher. Juist daarom treft
het mij- bijzonder pijnlijk,
dat U het besluit dat tot
opheffing van de S.S. en
S.A. heeft geleid, met Uw
naam heeft gedekt. Ik kan
dit besluit slechts als een
ernstige fout beschouwen
en als een gevaar voor de
binnenlandse vrede. Het
is me ook onbegrijpelijk
hoe U als minister van
defensie het uitstekende
materiaal, dat in S.A. en
S.S. is verenigd, buiten
dienst hebt gesteld, terwijl
juist de politieke toestand,
ik denk slechts aan de on
gehoorde rechtsverkrach
ting in Memel, ons ieder
Ogenblik in een conflict
met Polen kan storten.
Naar mijn mening is het
van het allergrootste be
lang, dat de jonge man
schappen, die in de Stahl-
helm en de N.S.D.A.P.-
organisaties zijn veren! -
nigd, die goed geoefend en
getraind zijn, straks een
uiterst betrouwbare reser
ve kunnen vormen voor
het aap op te stellen leger.
Hoe de Reichsbanner en
dergelijke formaties van
links, mocht het ernst wor
den, als completering van
het leger, het best zouden
kunnen worden gebruikt,
daarover bestaat bij mij
noch bii de meeste Reichs-
wehrofficieren de geringste
twijfel. Volgens mijn opi
nie zullen nog belangrijke
delen van de Reichswehr
en van de Schupo nodig
zijn om deze elementen
van daden van sabotage
terug te houden.
Daar het steeds mijn
streven is geweest een
goede verhouding tot
stand te brengen tussen
het ministerie van oorlog
en de nationale organisa
ties speciaal ook de
N.S.D.A..P. zal Uwe ex
cellentie begrijpen hoe
smartelijk mij Uw démar
che heeft getroffen.
Terwijl ik de hoop uit
spreek, dat Uwe excellentie
de openhartigheid waar
mee ik haar heb geschre
ven, op de juiste waarde
zal wéten te schatten, te
ken ik met hartelijke
groeten,
Uw
w.g WILHELM.
Deze brief behoeft nauwe
lijks commentaar. Het zij
e-enoeg te vermelden, dat
hij zijn werk hééft gedaan.
Kort daarna kwam Groener
ten val, het verbod van S.A.
en S.S. werd opgeheven en
Hitier kreeg zijn terreurben-
den terug. Hij ié de kroon
prins voer deze dienst steeds
zeer dankbaar gebleven.
Wanneer men in Doom
dan ook pretendeert dat de
kroonprins van alle Nazi
smetten vrij is gebleven, is
16 April Wegenwacht-
Instructiedag.
2 Jaar Wegenwacht-hulp
op de Nederlandse wegen.
Op 16 April zullen de „gele
rijders" van de A.N.W.B.-
Wegenwacht niet op hun
gewone routes patrouilleren.
Nu de Wegenwacht in de
twee jaar van haar bestaan
15 April 1946 had de
„start" van deze onmisbaar
geworden hulpdienst plaats
uitgegroeid is van 7 man
schappen tot een gerouti
neerd en prima uitgerust
corps van 70 Wegenwachten,
doet zich sterk de behoefte
gevoelen alle Wegenwachten
uit het gehele land een dag
bij elkaar te brengen ten
einde hen in de gelegenheid
te stellen onderling ervarin
gen uit te wisselen, terwijl
zij daarbij tevens in geza
menlijk verband aaitvullende
instructies zullen krijgen.
Deze .Wegenwacht-instruc
tiedag zal op Vrijdag 16 April
a.s. te Amsterdam gehouden
worden.
Van deze gelegenheid heeft
de A.N.W.B. gebruik ge
maakt om een aantal auto
riteiten uit te nodigen, ten
einde nader met de Wegen
wacht kennis te maken.
Voordien zullen de Wegen
wachten een bezoek brengen
aan de radiostudio's te Hil
versum.
Te ongeveer half elf zal
dan te Amsterdam in het
Albert Hahnplantsoen een
défilé en een uitgebreide
demonstratie voor de auto
riteiten plaats vinden, waar
bij ook Belgische en Engelse
verkeers-officials aanwezig
zullen zijn.
Als blijk van hun belang
stelling en als manifestatie
van de goede vriendschaps
banden tussen België, Enge
land en Nederland in het.
algemeen en tussen de Tou-
ringclubs dier landen in het
bijzonder, zullen n.1. de
Touring Club dc Belgique en
de Engelse A. A. delegaties
zenden en zullen van beide
Touringclubs bovendien een
aantal hunner Wegenwach
ten aan de demonstraties
deelnemen.
Uniformen, uitrusting, mo
torcombinaties etc. zijn zo
veel mogelijk geliikvermig
gehouden. Engeland, België
en Nederland zijn de enige
landen in Europa, die een
Wegenwachtdienst bezitten.
Verwacht mag worden, dat
spoedig meerdere landen
zullen volgen.
het bovenstaande voldoende
om deze uitlatingen naar het
rijk'der fabelen te verwijzen.
Hij mag in oorlogstijd al eens
zijn invloed hebben aange
wend bij de Duitse bezetter
om enkele doodvonnissen
ongedaan te maken toen
hij bij de begrafenis van de
ex-keizer korte tijd in ons
land vertóefde, heeft men
hem gevraagd te interve
niëren bij generaal Christi-
ansen,- die toezegde aan het
verzoek gevolg te geven,
hoewel deze Nederlanders
later toch zijn gefusilleerd
dat neemt zijn grote ver
antwoordelijkheid aan liet
aan de macht helpen van
Hitier niet weg. Het lijkt
welhaast uitgesloten, dat de
Nederlandse regering er ooit
toe zal overgaan deze man
de verlangde non enemy
verklaring ter hand te stel
ten.
Utr. Nwbl.
ÓORLOGSBODEM VERTROK
UIT DEN HELDER.
De Korlenaer is Zaterdag j.1.
als eerste oorlogsbodem na de
bevrijding uit de haven van
Nieuwediep naar Indonesië
uitgevaren.
Een grote menigte sloeg het
vertrek, dat weer onder het
vroeger gebruikelijk ceremo
nieel plaats vond, gade.
De Commandant der Zee
macht. Schout bij Nacht J. J.
L. Willinge, inspecteerde de
bemanning en wenste deze
een goede vaart en een be
houden terugkeer na de dienst
ter handhaving van de orde en
rust in de tropen_
De John Deere Model M.
We ontvingen van de ver
tegenwoordiger der John
Deere wielbrekkers- een keu -1
rig uitgevoerde catalogus
betreffende het jongste pro-
.öuct der fabriek, de John
Deere model M. In tegen-1
stelling met de Farmall pro
ducten waarbij het type M.
de grote broer betreft is dit
bij de John Deere de baby.
Dit type is uitgevoerd als
„general purpose" d.w.z. in
een uitrusting met brede
vooras, doch verstelbare
spoorbreedte en wel vanaf
96 tot 132 cm. Het is de be
doeling de maximale spoor- j
breedte nog aanzienlijk uit
te breiden, waardoor meer
mogelijkheden worden ver
kregen.
Dat de fabriek voor dit
type veel verwachting heeft
mag worden geconcludeerd
uit het feit dat hiervoor spe-
ciaal een zeer groot opgezette
fabriek is aangebouwd. Ver
schillende nieuwe snufjes
zijn op deze trekker aange
bracht. Zo is het stuurwiel
op zeer eenvoudige wijze ver
stelbaar, terwijl ook do zit- j
plaats kan werden versteld.
De in de zitting aangebrach
te luchtkussen verhoogt het
rij comfort voor de bestuur
der. Desgewenst kan ook de
trekker staande worden be
diend. De ampère-meter,
temp- en oliedrukmeter zijn
op overzichtelijke wijze aan
gebracht. Vanaf de zitplaats
heeft de bestuurder een ruim
uitzicht, zowel op de onder
de trekker bevestigde werk
tuigen als ook de aangekop-
pelde. Hét aanbrenger, van 1
de bijbehorende werktuigen j
kan op zeer eenvoudige wijze\
plaats vinden. Zo geef« men
in de catalogus voor beno-
digde tijd op voor hel aan-
brengen van- een bijpassende 1
ploeg 2 min de aanaarder
idem, de cultivator 3 min. en
de maaibaik slechts 10 min.
De trekker is uitgerust met
voetkoppeling en afzonder
lijke wielremmen. De draai-
cirkel is klein n.1. 260 mm.,1
zodat het binnenwiel bijna
op de plaats draait. De mo-
torkap kan op een zeer een
voudige wijze snel worden
afgenomen.
De motor is evenals alle
John Deere trekkers van het
2 cylinder kopkleptype. De
cylinders zijn echter niet i
horizontaal geplaatst, doch1
verticaal in lijn als de mees
te ons bekende wieltrckkers.
Het toerental is in tegen
stelling met. de andere John
Deere machines opgevoerd
tot 1650 per minuut, en dit
zal o.i. wel de reden zijn
waarom men bij dit type van
de horizontale ligging is af
gestapt, aangezien de uit-
balanrering bij een horizon
tale motor hogere eisen stelt.
De motor is uitgerust met
luchtfilter, oliefilter en
Dodelijk spoorweg-
ongeval bij Hoogkarspel
Zondagmiddag. even na
half drie is de 39-jarige lijn-
werker Grent uit Venhuizen,
die in de gemeente Hoog-
karspel bezig was een voor- j
sein te smeren, door de loco-
motief van eeivextra goede-
rentrein gegrepen en op slag
gedood.
Het slachtoffer heeft
waarschijnlijk door de ster
ke Westenwind de trein, die
van 't station Hoogkarspel
kwam in de richting van
Hoorn, niet gehoord.
brandstoffilter, zodat het in
wendige voldoende is be
schermd. De motor heeft een
boring en een slag van 4 inch.
ruim 10 cm. De cylinder
inhoud is dus 1.64 1. Het
motorvermogen vonden we
in de catalogus niet vermeld.
Bij de meeste petroleum-
trekkers is het zo, dat bij
plm. 1600 omwentelingen
per minuut het vermogen
aan de riemschijf 10 maal
de cylinder inhoud in liters
is. Dit zou dus voor deze trek
ker 16.5 p.k. zijn. We kun
nen deze verder goed verge
lijken met de 4 cyl Allis
Chalmers WC of WF die de-
zelfde boring en slag heeft.
Bij een inhoud van 3.29 1.
ontwikkeld deze trekker bij
1600 omwentelingen plm. 31
pk en is het dus voor de 2
cyl. M bij 1600 omwentelin
gen 15.5 pk en bij 1650 om
wentelingen 16 pk. Bij ge-
bruik op benzine zal het
vermogen vermoedelijk en
kele pk hoger zijn. De vier
snelheden zijn resp. 2.65
6.8en plm. 16 km. per
uur. Opvallend is de gunsti- i
ge lage eerste versnelling, j
De aftakas maakt 550 om
wentelingen per minuut ter- j
wijl de bij te leveren riem-.;
schijf een diam. van 18.5 cm
heeft en 15 cm breed is. De
koeling berust op het ther- j
mosyphonsysteem, dus zon-1
der waterpomp. De inhoud
van de brandstoftank is 45 1,
en het oliecarter 5.5 1. Sme
ring 0ndcr druk. Het gewicht
is plm. 1200 kg. De banden
maat is vóór 5 x 15 en ach
ter naar keuze 89 of 10 inch
bij 24 inch velgdiam. Ook
deze trekker Is met clectri-
sche uitrusting, starter en
hydraulische he finrichting
uitgerust welke diepterege-
lend is uitgevoerd.
Voor de capaciteit wordt
opgegeven een l-seharige
ploeg en voor gemakkelijk te
bewerken grond een 2-scha-
rige ploeg. Een nieuw type
tweewegploeg wordt momen
teel achter deze trekker ge
projecteerd. Het betreft hier
geen twee afzonderlijke ploe- j
gen. dus links en rechts-
werkend, doch beide risters
zitten aan een en dezelfde
ploegboom. Door deze boom j
90" te draaien komt het an- I
dere rister in de grond en I
kan door diezelfde ploegvoor i
worden teruggereden.
Het, niet werkende rister
bevindt- zich horizontaal bo-
ven de vaste kant.
Verder kan volgens de ca- t
talogus een 6-voets dubbel
werkende schi.ivenegge wor
den voortbewogen. Hoewel
thans nog slechts enkele
exemplaren' in ons land aan
wezig zijn, geloven we dat
ook deze trekker zijn plaats
in de rij der kleinere wiel-
trekkers zal weten te ver
overen.
E. OOSTERHOFF. I
Het een ieder naar den
zin te maken
Door een elkeen bemind,
Zijn de moeilijkste zaken
Die men op de wereld vindt.
MAANSTANDEN HM*.
Vrijdag 9 Aptil N. M.
Vrijdag 16 April E. K.
Vrijdag 23 April V.M.
Zaterdag 1 Mei L. K.
ZONSTANDEN 1948.
op
onder
7 April
7.13
18.30
8 April
7.11
18.32
9 April
7.09
18.33
10 ApriJ
7.07
18.35
HOOG WATER TE
DEN OEVER 1948.
7 April 7.32 7.47
8 April 8. 7 8.22
9 April 8.37 8.57
10 April 9. 7 9.27
Medemblik.
M.F.C. Vrone 1—1.
Het is Zondag de Geel
zwarten ondanks een kleiij.
overwicht niet mogen geluk
ken hun gasten 2 kostbare
puntjes te ontfutselen. In
een wedstrijd, waarbij de
stormachtige wind elke bai-
contröle onmogelijk maakte,
deelden de ploegen de buit.
Wat het verloop betreft het
volgende
Als de scheidsrechter laat
beginnen hebben de Medem-
blikkers de wind in de rug
en hun voorhoede opent me
nige aanval zonder dat er
evenwel gescoord wordt. Vro
ne geeft een goede partij
voetbal te zien en na 20 mi
nuten bezorgd haar links
buiten zijn club de leiding.
Tot de rust. blijft het bij deze
voorsprong yoor de gasten.
Na de hervatting vallen
de Geel-Zwarten fanatiek
aan en de Vrone-keeper, dia
uitstekend in vorm is, moet
nog al eens handelend op
treden. Bij een van deze
aanvallen plaatst de rechts
half der gasten de bal in
eigen doel en brengt daar
mee öe partijen op gelijke
voet.
M.F.C. vecht verbeten voor
de overwinning en is steeds
in het offensief. De meeste
schoten gaan echter óf over
óf rakelings langs. In de
stand komt dan ook geen
verandering meer en met
een 1—1 gelijkspel eindigt
deze wedstrijd, waarin de
Medemblikkers tegenover
het solide voetbal der gas
ten een gering veldoverwicht
stelden, dat een kleine zege
zeker had gewettigd.
De stand onder aan is
De Rijp heeft nu 13 p. uit
19 wedstrijden Medemblik
11 p. uit 18 wedstrijden,
't Blijft spannend.
Uitgave Stichting Flevo Bode
Verantwoordelijk redacteur
tevens redacteur voor Wie-
ringen N. H. Klomp. Klleft
straat 12, Hippolytushoef
Telefoon no. 103.
Redacteur voor Wieringer-
meerJ. M. de Graaff
W.-werf Telef. No 100.
Voorzitter G. P. Kistemaker,
Wagenpad H 46, Middenmeer.
Tel 20 Nw. Almersdorp.
Drukkerij Corn J. Bosker
Tel. Hippolytushoef No. 19
Hoofdstr. 14, Hippolytushoef