BURGERLIJKE WD DER GEKTE HELDER.
Men schrijft uit Harlingen: Men brengt de versie
ring van het paleis des konings te Leeuwarden en de ope
ning van den spoorweg LeeuwardenGroningen in verband
met een bezoek van Z, M. den koning en welligt van
H. M. de koningin. (H. M. is nog nooit in Friesland geweest).
Daardoor, zoo wordt gezegd, is de opening van den spoor
weg eerst op den 1 Julij a. s. bepaald.
Wat hiervan aan is, laat ik daar, maar zeker is het
dat men in deze provincie, van waar het koninklijk ge
slacht afstamt, hoogelijk zou ingenomen zijn met zulk een
bezoek.
De N. Noordbr. Courant bevat o. a. het volgende:
Als bewoners eener landprovincie hebben wij eene grief
tegen hel nieuwe kabinet, die echter spoedig kan worden
weggenomen: het heeft eene wat al te sterke zeelucht aan
zich; Holland, Zeeland en Groningen zijn de eenige provinciën
die organen hebben in den ministerraad. En nu vreezen wij
dat bij het tot stand brengen van zoovele gewigtige werken
die onderhanden zijn en vooral bij de noodzakelijk nog te
ontwerpen ondernemingen, de ware belangen der landprovin
ciën niet juist zullen worden in het oog gehouden.
De Noord-Brabander bevatte dezer dagen een hoofdar
tikel geteekend B. P.waarin medegedeeld wordtuit goede
bron dat verscheidene Hollandsche en Belgische B. C. zeer
met het denkbeeld ingenomen zijn, om de bewonderens
waardige gehechtheid aan den paus, die zich nu in Nederland
en België zoo ruimschoots openbaart, zoo door de milde gif
ten als door de menigvuldige wekelijksche aangifte van moedi
ge jongelingen, om bij den paus te dienen, uit te breiden
en te vereeuwigen, ten einde daardoor den paus een Neder-
landsch-Belgisch leger te verzekeren.
Binnen kort zou daartoe eene bijeenkomst gehouden worden,
en men was overtuigd, dat men, zonder schade van den St.
Pieterspenning, er gemakkelijk toe zou komen, om alleen
door jaarlijksche offers aan de onderhoudskosten van het Hol-
landsch-Belgisch leger te gemoet te komen.
Op 28 Maart zal een vergelijkend examen plaats heb
ben voor de benoeming van twee surnumerairs bij de directe
belastingen en het kadaster. Vóór of op 20 Maart moeten
de verzoekschriften bij het Dep. van Fin. zijn ingediend.
In de brieven uit de hoofdstad aan de Ulreche Cou
rant leest men het volgende:
Er is herhaalde malen geklaagd, mijnheer de redacteur,
over onze spoorweg exploitatie en vooral over den wille
keur, waaraan het reizend publiek zich soms van de zijde
van enkele maatschappijen ziet blootgesteldalsof de reizi-i
gers voor haar en zij niet voor de reizigers waren uitgevonden.
Op een uitstapje naar het Nieuwediep heb ik gelegenheid
gehad, bij vele grieven tegen de Hollandsche ijzeren spoor
weg-maatschappij, er eene te voegen, in naam der bewoners
van Schagen en van andere dorpen, die de markt te Alk
maar bezoeken. Deze markt kan gerekend worden tot half
twee ure te duren. En wanneer denkt gij nu dat de
eerste trein uit Alkmaar vertrekt? Ten vier ure tien mi
nuten. Dus moeten de boerendie in grooten getale op
komengedurende bijna drie uren te Alkmaar rondwande
len, tenzij zij, gelijk zij gewoon waren vóór de spoorweg
bestond, inet hun wagen ter markt gaan, 't geen dan ook
meestal geschiedt, omdat zij te huis bij de voedering van
hun vee willen tegenwoordig zijn. Toen de uren van ver
trek voor de lijn 't Nieuwediep-Alkmaar werden vastgesteld
zond een zeer geacht ingezeten uit de eerste plaats een
brief aan de directie der Hollandsche spoorweg-maatschappij
waarin hij uitvoerig zijne bedenkingen tegen de vastgestelde
uren mededeelde, en men gaf hem ten antwoorddat daar
aan voorloopig niets meer te veranderen viel, wijl de Mi
nister die uren bepaald had. Eerst met de zomerdienst zou
daarin wijziging kunnen gebragt worden. Hier is het onge
rief voor het publiek tevens een groote materiële schade voor
de maatschappijdie, volgens berekening, wekelijks minstens
duizend gulden bij de exploitatie der lijn 't Nieuwediep
Alkmaar moet toeleggen. Zou de tegenwoordige Minister
die fout van zijn voorganger niet kunnen herstellen?...'.
Woensdag avond jl. liad te Londenop .uitnoodiging
van de Midnight Meeting Society, eene bijeenkomst plaats
van gevallen vrouwenmet het doel om te dier gelegen
heid gebruikelijke aanspraken aan te liooren en eenige verver-
schingen te gebruiken. De vergadering miste echter geheel
haar doel. Het scheen dat de tot de ongelukkigen gerigto
rede niet voor haar berekend wasalthans het resultaat was
weinig bevredigend. Alles ging goed, zoolang er koffij, thee,
brood enz. rondgedeeld werd, maar zoodra was een en ander
niet opgebruiktof er ontstond eene onbeschrijfelijke wanorde.
Er waren ongeveer honderd vijftig van die vrouwen bij elkaar.
Toen de heer Stabb haar ging opwekkenom deel te nemen
aan een stichtelijk gezang, scheen zulks het sein tot ontbin
ding, gelach en allerlei onvoegzame scherts; vóór het laatste
vers uitgezongen was had men de luidruchtigsten al moeten
verwijderen. De heer Poole sprak de overgeblevenen met
nadruk aan, doch wederom met ongelukkig gevolg. Op het
oogenblik dat hij meende ze regt in het hart getroffen te
hebbenliep er een aantal de zaal uiten onder allen be
vond zich slechts ééne ongelukkigewier tranen van haar
ontwaakt gevoel getuigden.
Algemeen stelsel van Zee Signalen. De Fransche Minister
van Marine heeft dezer dagen aan den Keizer aangebodende
eerste afdruk van de nalgemeene Signalen voor de koopvaar-
dijvaart van alle landen."
Men zal zich herinnerendat eene Anglo-Fransche com
missie van zeevarendenwas heiast met de zamenstelling van
een Signaal-boekten dienste van handelsvaartuigen van alle
natiënen datnaar aanleiding van de rapporten en voor
stellen dezer commissie, de Gouvernementen van den Keizer
en hare Britsehe Majesteit, overeen gekomen ziju de grond
slagen vast te stellen voor een algemeen stelsel.
Mr. L a r k i n s van de Engelsche Kamer van koophandel
en de luit. Sallandrouze de Lamornaix, zijn de
uitvinders geweest van dit belangrijk werk, en hebben thans
hunne taak geëindigd.
De Fransche uitgave van dit Signaal-boek zal gereed zijn,
ter aflevering aan de handelsvlootop het oogenblik dat de
vereischte mededeelingen daarvan aan de kust-telegraaf-sta-
tions zullen gedaan zijn.
Binnen korten tijd zullen de zeevaarders van Frankrijk en
Engeland(en zoo wij hopen ook van andere landen) eene
gemeenschappelijke en dus voor allen verstaanbare taal heb
ben en zullen dus zelfs in het gezigt van de kusten van een
dier landenseinen kunnen geven aan de eleetro-magnetische
telegraaf inrigtingendie ze naar alle zijden kunnen versprei
den. Verschillende Gouvernementen hebben reeds den wensch
te kennen gegevenom dat algemeen zee-signaalals het
hunne aan te nemenen wel onmiddelijk nadat dit in Frankrijk
en Engeland officieel zal aangenomen zijn. Aan de andere
zijdezullen alle natiën worden uitgenoodigd dit systeem aan
te nemenzoodat dank zij de goede verstandhouding tusschen
Engeland en Frankrijk, dit schoone en de menschheid ver-
eerende werk des vredes eene algemeene zeemanstaal voor
alle landen op het punt staat om te worden voleindigd
Een allerbrutaalste diefstal werd nu onlangs te New-
York met succes gepleegd. Een policiemanop wacht staande
werd aangesproken, door iemand, die gelijk hij zelf gekleed
was als agent der polieie, en die hem mededeelde speciaal
belast te zijn een misdadiger te arresteren waartoe hij waar
schijnlijk diens hulp zou behoeven. Weinige oogenblikken
hierna naderde een manspersoon, dragende een blikken doos
onder den armdeze werd als de misdadigerdien men zocht
aangehouden door den vermomden policieagentdie hem alsnu
ter beschikking stelde van den originelen policieman, met uit-
drukkelijken last dien misdadiger naar het nabij gelegen hulp
bureau over te brengen. Hijde vermomde policieagentmaakte
zich inmiddels meester van de blikken doosonder het voorge
ven dat hij die zou deponeren aan het hoofdbureau, om aldaar
tevens van de aanhouding te rapporteren. Het bleek echter
weldra, dat de gearresteerde persoon geen misdadiger maar
wel een bediende van de Greenwich Saving bank was, die ge
woonlijk iederen morgen aanzienlijke waarden van daarnaar
de Grecnwich Bank overbragt. Dien dag bevatte de doos ruim
10,000 dollars aan verschillende waarden. Waar die doos of
de quasi-policieagent gebleven zijn, is tot dusverre nog on
bekend.
Het ontwerp van den ingenieur Thomé de Gabond tot
aanleg van een tunnel onder het kanaalten einde de reizigers
door middel van een onderzeeschen spoorweg van Frankrijk
naar Engeland te vervoeren is weder opgevatEr bevinden
zich thans Engelsche ingenieurs te Parijs die van den keizer
vergunning verzoeken om aan de zijde der kust gravingen te
bewerkstelligenten einde te onderzoeken op welke diepte
de tunnel aaDgelegd moet worden.
Van 16 23 Pebruarij 1866.
ONDERTROUWD: Gecnc.
GEHUWD: A. Markeus eu M. Mulders.F. Slagboom cn A.Bieren-
broodspot. J. H. de Jong en M. de Graaft'. S. J. Dam en C. Ligthart.
BEVALLEN A. Zomerdijk geb. Zutt Z. A. J. Koomen geb.Smit Z.
P. Boou geb. Krijnen D. A. Holer geb. Kofman Z. E. Duran
geb. Blok Z. E. Blok geb. Stam Z. A. de Wolf geb. Schoon D.
OVERLEDEN G. Baken geb. Witsen 67 j. M. Hassing ruim 8 j.
K. de Graaf geb. Wortel 49 j. D. Kotteuhagen 3 w. A. Dekker 28
j. E. Goudswaard geb. van den Aardweg 55 j. M. E. Weers 18 j.
Levenloos aangegeven 2. 1 Levenloos gevonden kind.
MARKTBEK1GTEN.
ALKMAAR 24 Fcbruarij.
Aangevoerd 3 Paarden f 20 a 35, 2 Koeijen f70 a 110 352 Schapen
f9 a 24 50 Magere Varkens f 15 a 25 20 Biggeu f8 a 18, Boter
per kop 85 a 92^ ets.
HOORN 24 Februarij.
Aangevoerd 21 mud Rogge f7, 63 mud Gerst f 6.50 73 mud Haver
f4.75 34 mud Bruine Boonen f14 34 mud Paarden dito f8.50,
18 mud Graauwe Erwten f21, 18 mud Vale dito f'15, op monster ver
kocht: Mosterdzaad f21 Kar weizaad f24. 14 Paarden f95 a 170,
105 Kalveren f4.50 a 16.50, 120 Schapen f 19 a 25 35 Varkeus f 12 a
26, 5 Zengen f27 a 44.50 216 Biggen f 5.50 a 14 380 Kippen f0.65
h 2, 65 Eenden f0.70 al.30 14350 Kippen-Eijeren f 2.30 li 2.50, 4600
Eend-Eijeren f2.50 a 2.60 per 100, 2350 koppen Boter 62^ a 70 ct.
per kop.
Correspondentie
Aan P. te Schagen berigten wij dat zijne repliek aan
Euterpe in een volgend nomraer zal geplaatst wordenmits
hij ons vooraf de vergunning doe toekomen om er de tweede
zinsnede, eindigende met de woorden: zijne stukken te
plaatsen", uit te laten; dat gedeelte zou de zaak te veel op
personeel terrein brengen.