M 717. Achtste Jaargang. 1868. Jlieuros- en tJL ^<RÖoerteiitte-6faÖ. ZATTJRDAG 11 APRIL. U X E TT W S T XX D X TT 3 IS 1T. HELDERSCHE COURANT. Verschijnt WOENSDAG en ZATURDAG. Abonnementsprijs voor 3 maanden ..ƒ,1.30 Franco per post u 1.50 Men abonneert zich bij alle Boekhandelaren en Post- irecteuren. Brieven franco aan den Uitgever s. Giltjf.s. De prijs der Advertkntikn van 14 regels is 60 Centen voor eiken regel meer 15 Centen. Zegelregt voor elke plaatsing 35 Centen. Vóór des Dingsdags en Vrijdags middag 12 uur gelieve men de Adverteutiên intezenden. Iugezondeu stukken minstens één dag vroeger. Helder, Nieuwediep, Willemsoord, erïz. 10 April 186S. Door eenige ouders wier jeugdige kinderen gepas seerde» winter de danscursus van den lieer J. H. Polak, dansmeester alhier, hebben bijgewoond is aan genoemden heer vereert: een paar fraaije kristallen karaffen met zilver ge monteerd, als blijk hunner tevredenheid, ook voor de aan die kinderen gegeven soiree-dansante op 19 Maart 11. Heden is hier van Amsterdam aangekomen het nieuw gebouwde oorlogschroefstoomschip 2e kl. Marnix. Dit schip voert 6 stukken geschut en heeft een machine van 280 paarden kracht. Volgens particuliere brieven hier dezer dagen aange komen, van de bemanning van Zr. Ms. sehroefstoomschip liet Metalen Kruiszou wel degelijk een deel dier bemanning slaags zijn geweest met de Afrikanen ter kuste vanGuinea; van de Afrikanen die slechts met pijl en boog gewapend waren, moeten er eenige gesneuveld, van de equipage van het Metalen Kruis eenige gewond zij'n~g'eraakt. Bij hevige N. O. wind is Maandag avond, wegens het doorgaan der ankers, een Oldenbnrger schooner op de Zuid- wal geraakt. Op het sein met blikvuren om adsistentie is de stoomboot Stad Amsterdamkapt. Bakker er heen gestoomd, doch kon wegens hoogloopende zeeën en vallend water het schip niet vlot krijgen en moest naar de haven terug kee- ren. Dingsdag morgen tegen hoogwater is de Stad Am sterdam er andermaal heen gestoomdechter weigerde op dat oogenblik de gezagvoerder van de schooner om van de aangeboden adsistentie gebruik te maken. De schooner zit met ebgetij geheel droog. De Amsterdam is vervolgens naar buiten gestoomd, op het sein der vuurtoren, dat er zich een vaartuig in nood bevond. Dwars van petten vond men een loodschuit, schipper J. Gordijn, die den vorigen dag bij de uitoefening zijner functie een groot deel zeiltuig, benevens zijn ankers had verloren. Des namiddags omstreeks 5 ure, is de Stad Amsterdam met ge noemde loodschuit hier binnengekomen. De sleepboot Noordzee is Donderdag namiddag in de haven tegen Zr. Ms. instructie vaartuig Ternate aangestoomd. Van de sleepboot is de mast overboord geraakten de schade aan de raderkast is nog al belangrijk. De Ternate is er met ligte schade afgekomen. Aan boord van de Insulindegezagvoerder Jollie ver wacht men den 29 dezer in de haven alhier, een detachement van 150 man, onder bevel van den kapt. der Tnf. H. W. C. v. Stuwe en medegeleide van den 2e luit. der Inf. Jhr. J. P. Bloys v. Treslong. Hollandsche IJzeren Spoorwegmaatschappij. AmsterdamBotterdamHelder. Aantal reizigers gedu rende de maand Maart: 112,857. Opbrengst aan reizigers f 103,083.84 u h goederen 24,012.31 Totaal f 127,096.15 Sedert 1°. Januarij jl.: aantal reizigers 320,883. Opbrengst van reizigers en goederen f 365,470.61 Van Ilellevoetsluis schrijft men het volgende: De majoor van het gedeelte mariniers alhier, is als zoo danig overgeplaatst naar Amsterdam en gisteren daar heen vertrokkenhij werd door een aantal officiereu en ingezete nen uitgeleide gedaau. Zoo iemand, dan is het de heer Stengel, die hier de algemeene achting genoot, die veel bij droeg om het gezellig leven te veraangenamenen wiens ge mis derhalve door velen zeer zal gevoeld worden. Men schrijft ons van 's Hage Rrrrt ein anderes BilUVzoo als de Berlijnsche Guckkdstner zegt. Lit zeer goede bronnen kan ik u me- dedeelen dat er eene nieuwe, geheel onverwachte evolutie van ons ministerie op handen is Vroeger hadden de leden van het kabinet elkander onverbreekbare trouw gezworen. Van daar het collectieve ontslag. De heer Heemskerk heeft herhaaldelijk op dat //echt constitutionele beginsel" gewezen. Doch hoe echt ook, zou men dat beginsel nu over boord werpen. De graaf van Zuylen zou thans positief zijne por tefeuille nederleggen, en wel voor de kamer weder bijeen komt. De graaf-fiuancier Schimmelpenninck zou eindelijk bemerken, dat hij best doet dat voorbeeld te volgen. Ik meen u zelfs reeds de opvolgers van beiden te kunnen noe men. Zij zouden zijn de heeren W. van Golstein en de Marchie van Voorthuysen. De minister van koloniën voelt eveneens zijne zwakte, doch de heer Heemskerk en zijne overige aanblijvende ambtgenooten moeten trachten hem dit uit het hoofd te prateu. 'Wel weten zij, dat ook de heer Hasselman zeer bedreigd is, doch men heeft nog niemand gevonden, die de nalatenschap Mijer-Trakraneu-Hasselman wil aanvaarden. Bovendien kan het nog eenigen tijd duren voor de eigenlijke discussie over de koloniën aanvangt. En een lid vau het tegenwoordige ministerie wint genoeg, ai wint hij niet dan tijd." Am.Cl. De algemeene vergadering van de leden der vereeni- ging tot bevordering van den bloei der kweekschool voor zeevaart te Leiden, welke aldaar Dingsdag heeft plaats ge had werd vereerd met de tegenwoordigheid van haren door- luchtigen eere-voorzitter prins Hendrik der Nederlanden, welke vergezeld was van boogstdeszelfs adjudant jhr. L. de Stuers. Door den voorzitter, dr. Butgers van der Loefl', werd verslag uitgebragt over den toestand der vereeniging en van de kweekschool, gedurende het jaar 1867. Hieruit bleek, dat beiden in zeer gunstigen staat verkeerden. Het bevestigt zich hoe langer zoo meer, dat de dienst regeling op den staatsspoorweg van Harliugen naar Gronin gen zóó ingerigt zal worden, dat het stoombootverkeer met Holland genoegzaam onmogelijk is. Op die wijze zal de exploitatie-maatschappij tot het gebruik vau de wegen den handelaar willen dwingen, en waar maken, dat Ilarlingen is eene doode plaatsaan een dooden hoek van de doode Zuiderzee. Om dit nu te beletten, zal men trachten eenige stoombootjes van daar op Groningen in de vaart te brengen. De spoorwegbrug te Kuilenburg is thans geheel ge reed. Dat prachtig werk zal weldra door het overrijden van eenige locomotieven beproefd worden. Grootsch is de indruk die de brug op den beschouwer maakt. Het station nadert ook zijne voltooijing; het is ferm en ruim, en men schijnt althans vau 't gebrek genezen, de stations zoo te bouwen, dat ze over enkele jaren aangebouwd moeten worden, en dan een gelapt aanzien verkrijgen. De minister van oorlog heeft, ten einde den last dei- inkwartiering voor de ingezetenen, voor zoo veel doenlijk te verligten, bij de uitvoering van artikel 1 van het voorschrift van den 13den December 1862, goedgevonden, dat de daarbij bedoelde manschappen, daar, waar daartoe de gelegenheid openstaat, voor 's rijks rekening met publieke middelen van versneld vervoer naar de plaats der bestemming worden over- gebragt, met dien verstande nogtans dat het vervoer on voorschreven wijze alleen dan zal plaats hebben, wanneeftq® tot het bereiken van gezegd doel kan strekken, t e/viJL.in andere gevallen de weg te voet moot worden afgelegd.-: Tot

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1868 | | pagina 1