M 717.
Achtste Jaargang.
1868.
Jlieuros- en tJL ^<RÖoerteiitte-6faÖ.
ZATTJRDAG
11 APRIL.
U X E TT W S T XX D X TT 3 IS 1T.
HELDERSCHE COURANT.
Verschijnt WOENSDAG en ZATURDAG.
Abonnementsprijs voor 3 maanden ..ƒ,1.30
Franco per post u 1.50
Men abonneert zich bij alle Boekhandelaren en Post-
irecteuren. Brieven franco aan den Uitgever s. Giltjf.s.
De prijs der Advertkntikn van 14 regels is 60
Centen voor eiken regel meer 15 Centen. Zegelregt voor
elke plaatsing 35 Centen. Vóór des Dingsdags en Vrijdags
middag 12 uur gelieve men de Adverteutiên intezenden.
Iugezondeu stukken minstens één dag vroeger.
Helder, Nieuwediep, Willemsoord, erïz. 10 April 186S.
Door eenige ouders wier jeugdige kinderen gepas
seerde» winter de danscursus van den lieer J. H. Polak,
dansmeester alhier, hebben bijgewoond is aan genoemden heer
vereert: een paar fraaije kristallen karaffen met zilver ge
monteerd, als blijk hunner tevredenheid, ook voor de aan
die kinderen gegeven soiree-dansante op 19 Maart 11.
Heden is hier van Amsterdam aangekomen het nieuw
gebouwde oorlogschroefstoomschip 2e kl. Marnix. Dit
schip voert 6 stukken geschut en heeft een machine van
280 paarden kracht.
Volgens particuliere brieven hier dezer dagen aange
komen, van de bemanning van Zr. Ms. sehroefstoomschip
liet Metalen Kruiszou wel degelijk een deel dier bemanning
slaags zijn geweest met de Afrikanen ter kuste vanGuinea;
van de Afrikanen die slechts met pijl en boog gewapend
waren, moeten er eenige gesneuveld, van de equipage van het
Metalen Kruis eenige gewond zij'n~g'eraakt.
Bij hevige N. O. wind is Maandag avond, wegens het
doorgaan der ankers, een Oldenbnrger schooner op de Zuid-
wal geraakt. Op het sein met blikvuren om adsistentie is de
stoomboot Stad Amsterdamkapt. Bakker er heen gestoomd,
doch kon wegens hoogloopende zeeën en vallend water het
schip niet vlot krijgen en moest naar de haven terug kee-
ren. Dingsdag morgen tegen hoogwater is de Stad Am
sterdam er andermaal heen gestoomdechter weigerde op
dat oogenblik de gezagvoerder van de schooner om van de
aangeboden adsistentie gebruik te maken.
De schooner zit met ebgetij geheel droog.
De Amsterdam is vervolgens naar buiten gestoomd, op het
sein der vuurtoren, dat er zich een vaartuig in nood bevond.
Dwars van petten vond men een loodschuit, schipper J. Gordijn,
die den vorigen dag bij de uitoefening zijner functie een
groot deel zeiltuig, benevens zijn ankers had verloren. Des
namiddags omstreeks 5 ure, is de Stad Amsterdam met ge
noemde loodschuit hier binnengekomen.
De sleepboot Noordzee is Donderdag namiddag in de
haven tegen Zr. Ms. instructie vaartuig Ternate aangestoomd.
Van de sleepboot is de mast overboord geraakten de schade
aan de raderkast is nog al belangrijk. De Ternate is er
met ligte schade afgekomen.
Aan boord van de Insulindegezagvoerder Jollie ver
wacht men den 29 dezer in de haven alhier, een detachement van
150 man, onder bevel van den kapt. der Tnf. H. W. C. v. Stuwe
en medegeleide van den 2e luit. der Inf. Jhr. J. P. Bloys
v. Treslong.
Hollandsche IJzeren Spoorwegmaatschappij.
AmsterdamBotterdamHelder. Aantal reizigers gedu
rende de maand Maart: 112,857.
Opbrengst aan reizigers f 103,083.84
u h goederen 24,012.31
Totaal f 127,096.15
Sedert 1°. Januarij jl.: aantal reizigers 320,883. Opbrengst
van reizigers en goederen f 365,470.61
Van Ilellevoetsluis schrijft men het volgende:
De majoor van het gedeelte mariniers alhier, is als zoo
danig overgeplaatst naar Amsterdam en gisteren daar heen
vertrokkenhij werd door een aantal officiereu en ingezete
nen uitgeleide gedaau. Zoo iemand, dan is het de heer
Stengel, die hier de algemeene achting genoot, die veel bij
droeg om het gezellig leven te veraangenamenen wiens ge
mis derhalve door velen zeer zal gevoeld worden.
Men schrijft ons van 's Hage
Rrrrt ein anderes BilUVzoo als de Berlijnsche
Guckkdstner zegt. Lit zeer goede bronnen kan ik u me-
dedeelen dat er eene nieuwe, geheel onverwachte evolutie
van ons ministerie op handen is Vroeger hadden de leden
van het kabinet elkander onverbreekbare trouw gezworen.
Van daar het collectieve ontslag. De heer Heemskerk heeft
herhaaldelijk op dat //echt constitutionele beginsel" gewezen.
Doch hoe echt ook, zou men dat beginsel nu over boord
werpen. De graaf van Zuylen zou thans positief zijne por
tefeuille nederleggen, en wel voor de kamer weder bijeen
komt. De graaf-fiuancier Schimmelpenninck zou eindelijk
bemerken, dat hij best doet dat voorbeeld te volgen. Ik
meen u zelfs reeds de opvolgers van beiden te kunnen noe
men. Zij zouden zijn de heeren W. van Golstein en de
Marchie van Voorthuysen. De minister van koloniën voelt
eveneens zijne zwakte, doch de heer Heemskerk en zijne
overige aanblijvende ambtgenooten moeten trachten hem dit
uit het hoofd te prateu. 'Wel weten zij, dat ook de heer
Hasselman zeer bedreigd is, doch men heeft nog niemand
gevonden, die de nalatenschap Mijer-Trakraneu-Hasselman
wil aanvaarden. Bovendien kan het nog eenigen tijd duren
voor de eigenlijke discussie over de koloniën aanvangt. En
een lid vau het tegenwoordige ministerie
wint genoeg, ai wint hij niet dan tijd." Am.Cl.
De algemeene vergadering van de leden der vereeni-
ging tot bevordering van den bloei der kweekschool voor
zeevaart te Leiden, welke aldaar Dingsdag heeft plaats ge
had werd vereerd met de tegenwoordigheid van haren door-
luchtigen eere-voorzitter prins Hendrik der Nederlanden,
welke vergezeld was van boogstdeszelfs adjudant jhr. L. de
Stuers. Door den voorzitter, dr. Butgers van der Loefl', werd
verslag uitgebragt over den toestand der vereeniging en van
de kweekschool, gedurende het jaar 1867. Hieruit bleek,
dat beiden in zeer gunstigen staat verkeerden.
Het bevestigt zich hoe langer zoo meer, dat de dienst
regeling op den staatsspoorweg van Harliugen naar Gronin
gen zóó ingerigt zal worden, dat het stoombootverkeer met
Holland genoegzaam onmogelijk is. Op die wijze zal de
exploitatie-maatschappij tot het gebruik vau de wegen den
handelaar willen dwingen, en waar maken, dat Ilarlingen
is eene doode plaatsaan een dooden hoek van de doode
Zuiderzee. Om dit nu te beletten, zal men trachten eenige
stoombootjes van daar op Groningen in de vaart te brengen.
De spoorwegbrug te Kuilenburg is thans geheel ge
reed. Dat prachtig werk zal weldra door het overrijden van
eenige locomotieven beproefd worden. Grootsch is de indruk
die de brug op den beschouwer maakt. Het station nadert
ook zijne voltooijing; het is ferm en ruim, en men schijnt
althans vau 't gebrek genezen, de stations zoo te bouwen,
dat ze over enkele jaren aangebouwd moeten worden, en dan
een gelapt aanzien verkrijgen.
De minister van oorlog heeft, ten einde den last dei-
inkwartiering voor de ingezetenen, voor zoo veel doenlijk te
verligten, bij de uitvoering van artikel 1 van het voorschrift
van den 13den December 1862, goedgevonden, dat de daarbij
bedoelde manschappen, daar, waar daartoe de gelegenheid
openstaat, voor 's rijks rekening met publieke middelen van
versneld vervoer naar de plaats der bestemming worden over-
gebragt, met dien verstande nogtans dat het vervoer on
voorschreven wijze alleen dan zal plaats hebben, wanneeftq®
tot het bereiken van gezegd doel kan strekken, t e/viJL.in
andere gevallen de weg te voet moot worden afgelegd.-: Tot