GARGA
BURGERLIJKE SIWl) DER GEMEENTE TEXEL.
steld om den steen geheel uit te graven, ec hem in een mu
seum van natuurlijke historie ten toon te stellen.
St. Pancras, eene der wijken van Londen, biedt tegen
woordig des Zondags een vreemd schouwspel aan. Duizende
werklieden bewonen dit gedeelte der stad en bezoeken, tegen
de Engelsche gewoonte eene zoogenaamde Zondags-markt,''
welke in hun wijk wordt gehouden.
Men is echter tot de overtuiging gekomen, dat alleen ver
veling hen daartoe dreef, en daarom zenden nu het'tractaat-
genootschap zoowel als het matigheidsgenootschap de wel
sprekendste leden uit hun midden naar het hart van Lon-
den, om aldaar in de open lucht redevoeringen te houden.
Maar hierbij is het niet gebleven. Terstond heeft zich een
«Open air Secular Societij" gevormd, welke eene anti-chris
telijke rigting heeft. Verleden Zondag zond dit genootschap
eene dame, mis Harriet Law, in een open rijtuig met twee
paarden bespannen naar St. Pancras, en hier hield deze
vrouw staande in haar rijtuig eene lange en hartstogtelijke
redevoering over de vraag: of de bijbel een goed boek is?
Duizendeu omringden haar en hetgeen de verslaggevers der
Engelsche dagbladen zeer ergerde, deze juichten haar toe.
De spreker van het matigheids-genootschap had ook een
groot gehoor, maar de meeste menschen omringden een be
schaafden Engelschen werkmaD (een horologiemaker), die in
de opene lucht een dispuut hield met een Schot, aangaande
de Zondags-kwestie. Indien de museums en schilderij-ver-
zamelingen des Zondags voor ons geopend wierdenzeide hij,
indien men goede mnziek gaf voor het volk in de parken
dan zouden ouders met hunne kinderen een gedeelte van den
Zondag op nuttige en aangename wijze kunnen doorbrengen,
en de Zondagin plaats van de dag van verveling en zonde,
zou de heerlijkste dag der week, een ware rustdag worden.
Kennis zou worden verspreid en smaak voor al het sckoone
in Gods wereld worden medegedeeld aan velen. Al de ar
gumenten vóór en tegen worden met kalmte en kennis van
zaken besproken, en niemand zal ontkenneD, dat een derge
lijke werkman waard is, om eene stem bij de verkiezingen
uit te brengen.
Een man, die dagelijks een kroeg in de Avenue Ver-
sailles te Parijs bezocht en dan gewoonlijk zeer spraakzaam
en luidruchtig was, zat voor eenige dagen op zijn gewone
plaats zeer bedrukt, met zijn glas leeg voor zich. »Wat wilt
gij nu gebruiken vroeg de kroeghoudster. »0, niets meer
was het antwoord," ik heb nog maar 40 stuivers over en daar
wil ik wat houtskool voor koopen, om mij met kolendamp
te verstikken." »IIoe gekantwoordde de vrouw, meenende
dat hij schertste, »voor twee stuivers kunt gij een koord
koopen, om u er aan te knoopen, en daardoor zoudt gij de
achtendertig stuivers, die gij overhoudt, kunnen verdrinken."
»Op mijn woord, gij hebt gelijk" zei de man en verteerde
zijn achtendertig stuivers aan sterken drank. De volgenden
morgen vond men hem echter werkelijk aan een boom hangen.
Hij had den raad der kroeghoudster letterlijk opgevolgd.
Thans is de tekst bekend van den brief van den paus, waarvan de
verschijning onlangs door een telegram uit Rome werd aangekondigd. "Wij
laten hem hier volgen, zooals hij voorkomt in het officiële dagblad van Rome.
Apostolische brief van onzen zeer heiligen vader Pius, door Gods genade
negende paus van dien ndam, aan alle protestanten en andere niet-katholieken.
Pins, souverein paus, negende van dien naam, aan alle protestanten en
andere niet-katholieken.
Gij zult reeds allen weten dat wij, die, ondanks onze onwaardigheid, tot
dezen zetel van Petrus verheven zijn en dus gesteld zijn aan het hoofd van
de geheele katholieke kerk en haar bestuur, hetwelk ons is opgedragen door
Christus onzcu Heer zeiven, het noodig hebben geacht tot ons te roepen al
onze eerwaarde broeders, bisschoppen van het heelal, en hen te vereenigen
tot een ecumenisch concilie dat het volgende jaar moet gehouden worden,
ten einde wij met onze genoemde eerwaarde broeders, geroepen om deel te
nemen aan onze zorgen, de meest geschikte en noodige besluiten kunnen
nemen, zoowel ter wegneming van de nevelen van zulk een groot aantal ver
pestende dwalingen die met eiken dag verder hare magt en hare ontbindende
kracht uitstrekken tot groot nadeel van do zielen, als om dagelijks meer en
meer bij de christelijke volken, aan onze waakzame zorg toevertrouwd, de
heerschappij van het ware geloof, de geregtigheid en den duurzamen
vrede Gods te vestigen en te versterken. Ons aldus verlatende met een
vast vertrouwen op het naauwe en innige verbond dat aan onzen per
soon en aan onzen apostolischen zetel onze genoemde eerwaarde broeders
verbindt, die nooit hebben opgehouden gedurende ons hoogepriesterschap aan
ons en aan onzen genoemden apostolischen stoel de schitterendste blijken te
geven van geloof, liefde en eerbied, koesteren wij de hoop dat, even als in
vroegere eeuwen met andere algemeene concilies het geval is geweest, ook
deze eeuw het ecumenisch concilie door ons bijeengeroepen, met behulp der
goddelijke genade, de rijkste en heilzaamste vrachten zal dragen tot den
hoogsten roem van God en het eeuwig heil der menschen.
Derhalve, houwende op die hoop, opgewekt en aangespoord door de liefde
van onzen Heer Jezus Christus, die zijn leven gegeven heeft voor het heil
der menschen, mogen wij niet nalaten, bij gelegenheid van het aanstaande
concilie, ons apostolisch en vaderlijk woord te rigten tot allen, die, ofschoon
zij denzelfden Christus als verlosser erkennen, nog thans niet het ware geloof
van Christus belijden en de leer der katholieke kerk niet volgen. En wan
neer wij dit doen, is het vooral om hen tc waarschuwen, aan te manen en
te smeeken, met al den ijver onzer liefde, wel te willen overwegen en ern
stig onderzoeken of zij den weg, door den Heer Jezus Christus zelveu voor
geschreven, die tot het eeuwig heil leidt, wel volgen. Niemand toch kan
ontkennen of betwijfelen dat Jezus Christus zelf, om aan het gansche mensch-
dom de vruchten zijner verlossing te schenken, hier op aarde in den persoon
van Petrus zijn eenige kerk heeft gesticht, namelijk de eenige, heilige, al
gemeene en apostolische kerk, en dat hij daaraan al de vereischte magt heeft
gegeven, opdat het geloof geheel en ongeschonden zou worden bewaard en
dat hetzelfde geloof aau alle volken en stammen zou worden overgebragt,
opdat alle menschen zich zouden kuunen vereenigen in zijn mystisch. ligcliaam
door den doop en altijd in zich zeiven, tot dat bet geheel zal volmaakt
zijn, dat nieuwe leven zijner genade zouden kunnen bewaren, zonder hetwelk
niemand het eeuwig leven kan verwerven of verkrijgen, zoodanig ook dat
dezelfde kerk, die zijn mystisch. ligchaam uitmaakt, tot aan de voleinding
der eeuwen vast, onwrikbaar inbaar inwendig zamenstel blijven, zicli krach
tig ontwikkelen en aan hare kinderen alle hulp voor hun heil geven zou.
Nu dan, ieder die wel wil overwegen en met aandacht onderzoeken de
levensvoorwaarden van de verschillende kerkelijke genootschappen, onderling
verdeeld en gescheiden van die algemeene kerk, die sedert den Heer Jezus
Christus eu zijne apostelen altijd, zonder tusschenpoozen heeft uitgeoefend
en nu nog uitoefent door tusschcnkomst harer wettige priesters, de magt die
haar is opgedragen door den Heer zeiven ieder, zeggen wij, die zich aan
dat onderzoek zal wijden, zal gemakkelijk overtuigd worden dat noch eenige
van die kerkgenootschappen in het bijzonder, noch al die genootschappen
vereeuigd, in eenig opzigt uitmaken of zijn eene algemeene kerk, die de
Heer Jezus heeft gesticht, zaraeugesteld en tot stand heeft willen brengen
dat zij evenmin, in geen opzigt, kunnen beschouwd worden als een lid of
een deel van dezelfde kerk, van het oogenblik af dat zij zigtbaar geschei
den zijn van de katholieke eenheid.
Omdat deze genootschappen inderdaad zijn ontbloot van dat levende gezag,
ingesteld door God, dat allereerst aan de menschen leert de dingen des ge-
loofs eu de wetten der zeden, dat hen leiden en in hen beheerschen alle
dingeu die betrekking hebben tot het eeuwig heildaarom hebben die ge
nootschappen zeiven voortdurend hunne leer veranderd en die veranderlijk
heid, die onbestendigheid heeft voor hen geen einde.
Ieder begrijpt ligtelijk en weet juist en onwederlegbaar dat die toestand
geheel tegenovergesteld is aan dien van de kerk ingesteld door Christus,
onzen Heer, de kerk waar in de waarheid altijd bestendig moet wezen,
zonder onderworpen te zijn aan eenige wisseling, als ter bewaring gegeven
aan dezelfde kerk, opdat zij haar bewaren zou in haar vollen omvang, voor
welke bewaring de tegenwoordigheid van den Heiligen Geest eu diens bij
stand aan die kerk in alle oneindigheid is toegezegd.
Niemand zal het bovendien onbekend zijn dat dit verschil van leer en
meening oorzaak is van maatschappelijke scheuringen en dat daaruit tal—
looze gezindheden en secten ontstaan, die zich dagelijks meer verspreiden tot
nadeel vau de christelijke en burgerlijke zamenleving.
Wie toch de godsdienst als de grondslag der menschelijke maatschappij
erkent, kan niet weigeren aan te nemen en te erkennen den invloed dien
die geschillen en oneenigheden in beginselen van dien aard en die godsdienst-
secteu in ouderlingen strijd op de burgerlijke maatschappij uitoefenen en
ook met welk eene kracht de ontkenning van het gezag door God inge
steld tot regeling eu bestuur van de overtuigingen des menschelijken geest,
zoowel in het maatschappelijk als in het bijzonder leven, die zeer ongeluk
kige verstoringen in feiten en dingen, die woelingen, die bijna alle volken
in hooge maten bedroeven, heeft opgewekt, ontwikkeld en uitgebreid.
Daarom dus, dat allen die niet de eenheid en de waarheid van de alge-
meeue kerk beziiten (Heilige Augustinus ep. LXI al. CCXXIII) de gelegen
heid aangrijpen die hun geboden wordt door het concilie, waarin de katho
lieke kerk, waartoe hunne voorouders behoorden, een nieuw bewijs levert
van hare innerlijke eenheid, hare kracht en hare onuitbluschbare levens
kracht, gehoorzamen aan de behoeften van hunne harten en dat zij trach
ten zich los te scheuren aan dien toestand, waarin zij niet zeker kunnen
zijn van hun heil.
Dat zij onophoudelijk aan God hunne vurigste gebeden opzenden, opdat Hij
den muur der verdeeldheid omverwerpe, opdat Hij de nevelen der dwaling
doe verdwijnen en hen terugbrenge in den schoot der kerk van onze heilige
moeder, van waar hunne voorouders het heilzaam levensvoedsel hebben ont
vangen en welke alleen in haar geheelen omvang de leer van Jezus Christus
bevat, die mededeelt en over de geheimen der hemelsche genade beschikt.
Wij dan. die met den grootsten ijver alle pligten van een goeden herder
overeenkomstig de taak van ons verheven apostolisch ambt, ons door Christus
onzen Heer zeiven opgedragen, moeten vervullen, en die alle menschen in
het heelal moeten omvatten in onze vaderlijke liefde, wij rigten dezen brief
aan alle christenen die van ons gescheiden zijn; in welken brief wij hen
aanmanen en uitnoodigeu om zich te haasten om tot de eenige kudde van
Christus te komen.
Want wij begeeren van ganscher harte hun heil in Jezus Christus en
vreezen eenmaal rekenschap te moeten doen van hunne zielen aan denzelf
den Jezus Christus, onzen regter, indien wij hen niet, zooveel iu ons ver
mogen is, den weg openen dien zij moeten volgen om tot gelukzaligheid
te geraken.
Wij houden dan ook niet op in onze gebeden en smeekingen, te midden
onzer dankbetuigingen, nederig, dag en nacht, voor hen te vragen de he
melsche voorlichting en den rijkdom der genade aan den eeuwigen herder
der zielen en daar, ondanks onze onwaardigheid, wij op aarde de zaak ver
vullen van stedehouder vau Christus, wachten wij, met open armen, den
terugkeer der verdwaalde kinderen tot de algemeene kerk, opdat, wij hen
kuunen ontvangen met alle liefde in het huis des hemclschcn Vaders en
hun zijne onuitputtelijke schatten kunnen mededeelen.
Van dieu zoo begeerden terugkeer tot de waarheid en de gemeenschap
met de katholieke kerk hangt niet alleen het heil van elk in het bijzonder
af, maar dat van de geheele christelijke maatschappij en de wereld zal geen
waren vrede hebben, zoo lang zij niet is ééne kudde onder één herder.
Gegeven te Rome, op Sint-Pieter, deu I3den September 1868, liet 23ste
jaar van ons hoogepriesterschap.
Van en met 2 tot 8 Oct.
ingeklaard
-LIJST.
zijn te Helder
tot lossing
Naam van
Schip.
het
Gezagvoerder.
Mabella
Hams Kringla
Carbon
Brotherly love
Johan Carl
Chelone
Helcna
Rich. Reijnoldt
Eastave
Noorlaud
Christoffenseu
H. Bruijn
G. Reston
J. Moffet
H. Joersen
J. Frederichsen
J. Tnnsma
A. Welton
R. W. Taylor
L. A. Nylanderjl
Plaats van
herkomst.
Sundswall
Hudingswal
Newcastle
Sundswall
Sunderland
Sundswall
Lading.
Hout
n
Steenkolen
Hout
n
ii
Steenkolen
Hout
Voor wien
bestemd.
Blikman Co.
W. Pont
Zurmuhlen&C
II.IJ.S.-Maats.
Ei^hoven
Blikman Co.
n
Wurfbain &Co.
Blikman Co.
Van -30 Sept. 8 Oct. 1868.
GETROUWD en ONDERTROUWD Geene.
GEBOREN Cornelisjc, dochter van Jan List en Jaantje Hol. Pe-
trouella Isabella, dochter van Klaas Borgman en Petronella de Wijn.
Neeltje, dochter van Jacobus Cornelit Steenland en Naantje Boon.
OVERLEDEN Willem Bakker, 26 jaren, zoon van Willem Bakker en
Jannetje Lelij
MAKKTBERIGTEN.
AMSTERDAM, S Oct.
Prijzen der aardappelen Zandaardappelen f 2 50 a 4.40. Zeeuwsehe jam
men f2.30 a 2.60. Geld. Stoelcmattcrs f2.10 a 2.30; dito ronde Wolkam
mers f2 a 2.10. Frieschc Muntersche f 1.90 a 1.95; dito jammen f2.25 a
2.35; Pruisische f2.30. Groningers f 1.75 A 1.80.Alleen in 1'riesche en
Groningers vertoont de handel eenige levendigheid. Overige soorten stil, met
weinig aanvoer, zoodat de prijzen dan ook iets hooger zijn.
7 Óct. Tarwe onveranderd. Jarige Bonte Poolsche f 390 per 2400 kilo-
Rogge in loco prijshoudend. Taganrog f 222, 225, 228. Archangel f 220 in
a contant zonder korting. Taganrog f216/20, puike dito f 223. Petersburg.
f215, puike Galatz f225, gebroeide dito f205, 208, op levering lager
aangezegd f135. Oct. f208, 209. Maart f205, 206, 207. Mei f206, 207.