HELDERSGHE COURANT. JUeums- en Zaturdag <flÖoertentte--6faD. 15 Januarij. M 901. 1870. Tiende Jaargang. Vcrsehijnt DINGSDAG- en VRIJDAG-AVOND Abonnementsprijs voor 3 maanden 1.00 Franco per post n n u1.25 Men abonneert zich bij alle Boekhandelaren en Post directeuren. Brieven franco. De prijs der Adveiitektien van 1—4 regels is 60 Centen; voor eiken regel meer 15 Centen. Vóór des Dingsdag en Vrijdags middags 12 uur gelievo men de Advcrtenticn intezenden. Ingezonden stukken minstens één dag vroeger. Uitgever S. GILT J ES. OjJjftriM gcbl'dtc. KENNISGEVING. 11TIO IAIEJII tITIE, BURGEMEESTER en WETHOUDERS der gemeente HELDER Gezien art. 26 der Wet van den 19 Augustus 1S61 (Staatsblad No 72); Brengen ter kennis van de belanghebbenden, dat het inscbrijvings-register en de daarbij behooreDde alphabetische naamlijst, betrekkelijk de jongelingen die zich binnen deze gemeente in 1869 hebben doen inschrijven voor de lig- ting der Nationale Militie van 1870, op de Secretarie der gemeente voor elk ter lezing is nedergelegd, vau heden tot den 21 Januarij a. s., vau des morgens negen tot des namiddags een ure, en dat tegen register eu lijst binnen genoemden tijd bezwaren kunnen worden ingebragt bij den Commissaris des Konings in deze provincie, door middel van een bij den Burgemeester in te leveren, door de uoodige bewijsstukken gestaafd verzoekschrift, op onge zegeld papier en onderteekend door hem, die ze inbrengt. Burgemeester en Wethouders voornoemd, Helder, STAKMAN BOSSE, Burgemeester, den 12 Januarij 1870. L. VERHEY, Secretaris. KIEZERSLIJSTEN. De VOORZITTER vau den RAAD der gemeente HELDER Gelet hebbende op het bepaalde bij art. 7 der Wet van 4 Juüj 1830 (Staatsblad No. 37), betrekkelijk het opmaken der LIJSTEN, aanwijzende de persouen, die tot het kiezen vau leden van de Tweede Kamer, van de Provinciale Staten en vau den Gemeenteraad bevoegd zijn. Noodigt de inwoners der gemeente uit, om, zoo zij elders in de directe belastingen zijn aaugeslagen, daarvan vóór den 15 Februarij aanstaande te doen blijken. Helder. De Voorzitter voornoemd, den 12 Januarij 1870. STAKMAN BOSSE. BELASTING OP DE HONDEN. De BURGEMEESTER der gemeente HELDER brengt ter kennis van de Ingezetenen, dat in bet begin der volgende maand Februarij de beschrijving zal worden gedaan van de in de gemeente aanwezige HONDEN, voor de belasting van het loopende jaar, bij welke beschrijving ieder verpligt is aau de daarmede belaste Ambtenaren de noodige opgaven en inlichtingen te geven. Ieder belastingschuldige, die "overgeslagen mogt zijn, is gehouden vóór of op den laatsten dag der volgende maand ten kantore van den Gemeente ontvanger schriftelijk aangifte te doen. De belasting bedraagt voor een losloopende bond f3.— en voor een die .vast ligt f l. Losloopende honden moeten een balsband dragen, voorzien van den naam des eigenaars. Van ontduiking of overtreding dezer belasting wordt proces-verbaal opge maakt en voor de Arrondissements-Regtbank te Alkmaar vervolgd. Helder, De Burgemeester voornoemd, den 12 Januarij 1S70. STAKMAN BOSSE. Hict-offiriëct piKcïix. STUDIËN OVER HET ECUMENISCH CONCILIE te ROME. xv. Slot. Tot de taktiek van deze partij en van die dagbladpers behoort, oin al wie onder hare geloofsgenooten, niet eenstem mig met haar denkt en handelt, ook in zuiver wereldsche zaken, te beschuldigen, van gebrek aan katholieken zin, ja van gebrek aau christenzin. En toch, hoe is eenstemmigheid denkbaar, waar kwestiën op rijzen zoo geschikt om de gemoederen in beweging te brengen, als: het concilienieuwe leerstukken (les geloojsfundamenteels verandering der kerkoorlogsverklaring aan de wereld builen de kerk. Hoe is eenstemmigheid denkbaar bij de leeken, waar zoo vele hoog geplaatste personen, als bisschoppen en aartsbisschop pen, het voorbeeld geven van meeningsverschil daaroverja van openbaren strijd, met dat wapen des geestes, de pen waardoor deze strijd publiek eigendom geworden is. Door deze verdachtmaking worden evenwel nog zeer vele eenvoudigen des geestes vervormd tot slaafsche volgelingen, want welke katholiek wil niet gaarne als goed katholiek en christen geacht worden. Hierop is evenwel eens, door een der meest verlichte en der meest geachte katholieken een waardig antwoord gegeven. Het was tijdens de laatste verkiezingen in Noordbrabant. Er was natuurlijk sprake van twee personen, beide katholieken, beide zeer achtingswaardige personen. Insinuerende werd ge vraagd is deze niet beter katholiek dan gene En het be schamende antwoord luidde//Ik matig mij niet aan om over de meerdere of mindere katholiciteit van den een1 of den anderen te oordeelen. Ik laat het oordeel over aan Hem, die zich dat heeft voorbehouden en zal mij wel wachten, het onchristelijk voorbeeld te volgen van hen, clie hunne gsloofsgenooten, welke in staatkundige aangelegenheden niet denken, spreken of stemmen als zij, voor minder goede en waarachtige katho lieken aan de kaak stellenal is het, dat zij zelf soms de grootste vijanden van het katholicismus, ja godlochenaars en menschen van een bekend onzedelijk gedrag (ik behoef geen namen te noemen, zij staan een ieder helder voor den geest) -als mannen durven aanbevelen, die de regten en belangen der katholieken het best zullen verdedigen." Zoo een waarachtig katholicismus heeft, naar mijn inzien, veel van het waarachtig van Constantijn Huijgens: Waerachtigh is het; maar Dat is wat min als waer," 1) Waarlijk er is geen geringe mate van kerkelijken hoog moed voor noodig, om te verklaren dat mannen als monsgr. Dupanloup, Maret, pater Hyacinthe, de Moutalembert, de abt Dollinger, zoovele Duitsche bisschoppen, minder goede ka tholieken zijn, omdat zij het niet eens zijn met de partij die nu te Rome weer het hoogste woord voert. En toch, ik ver zeker u, menige ziekelijk-godsdienstige ij veraar, zal vol zelf behagen, uit de hoogte op hen nederzien, en als de farizeër van de tinne des tempels, uitroepen"Heer ik dank Udat ik niet ben als deze? Men herinnere zich slechts hoeveel laster en venijn reeds door de ultramontanen werd uitgebragt over pater Hyacinthe, vau wien de Tijd den leugen verteld heeft, dat hij met den bekenden Barnum in Amerika rondreisde. Zoo is het ook met het concilie, zoo is het met de meer of min ijverige waarneming van kerkelijke verrigtingen, zoo ook is het zelfs met de' verkiezingen en andere bedrijven des dagelijkschen levens. Dit monopoliseren der ware godsdienst is hetzelfde wat in Nederland de conservatieve partij doet omtrent de liefde tot liet Huis van Oranje. Alleen de conservatieven beminnen dat Huis, beweren zij, waaraan alle Nederlanders zich zooveel verpligt rekenen en met hetwelk zij door zooveel banden van lief en leed, ja bovenal van leed, 3) verbonden zijn. Het Nederlandsche volk heeft evenwel reeds meermalen getoond, genoeg onderscheidings-vermogen te bezitten, om op het geroep van //maskers af!" een der goede zaak alleen dienstige be slissing te nemen. En om terug re keeren wij hebben gegronde hoop, om ook van de Nederlandsche katholieken 1). Woorden uit den openhaar gemaakten brief over de verkiezing in liet district Breda (30 Mei 1869) van P. J. Verduijn lid van Gcd. Staten in Noordbrabant. Dc lieer Verduijn is katholiek, zijne familie cene aloude zeer bekende en zeer geachte katholieke familie, die onder bare leden zelfs gees telijken telt. Gesproken in den stormwind der verkiezingen, gaan dergelijke woorden alras te loor enwordeu door al het gedruiseh alsdan slechts hal verstaan. Na alloop van den strijd kan men ze meer onpartijdig, minder bevoordeeld overwegen. Behalve dat zij voor ous doel zoo uitnemend to stade komen, was ons de gelegenheid welkom er hier nogmaals eeu plaatsje aan te geven. Zij verdienden dat teu volle. 2). Geen hand, O Vorst, die sterker bindtDan zaamgevoelde smart. (De Nederlandsche Maagd de hand reikende aan Koning Willem III, op eenc plaat, uitgegeven tijdens den laatsten watersnood.)

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1870 | | pagina 1