BURGERLIJKE STAND DER GEMEENTE TEXEL. mede gedraald worden. De regering heeft reeds te lang eigen dunkelijk over de kwestie van oorlog en vrede beslist. Alleen 's lands vertegenwoordiging heeft hierover uitspraak te doen. Aan het «Journal de Genève" wordt uit Bordeaux van den 15 dezer geschreven, dat de verplaatsing van den zetel van het gouvernement bijna overal als een hoogst ongunstig teeken is beschouwd, en vooral heeft zij eene verslagenheid in het centrum des lands te weeg gebragt. Onbeschrijfelijk is de paniek welke zich van de bevolking aan de Oevers der Loire heeft meester gemaakt. Wel is waar was men te Tours herhaaldelijk bedacht voor het voortdringen des vijands; maar met dit al hoopte men steeds, dat de linie van de Loire nooit door den vijand overschreden zou worden. Het vertrek nu van de delegatie van het gouvernement trof de bevolking als een donderslag, en de daarop gevolgde tijdingen van Loir-ret- Cher verhoogden den schrik. Allen die de wijk konden nemen, hebben hunne haarsteden verlaten; er komt geen spoortrein te Bordeaux aan, die niet tal van familien medebrengt. Bor deaux is, met één woord, het toevlugtsoord geworden van het westelijk deel des lands. De stad is veel te klein, om den al sterker en sterker wordenden stroom van vlugtelingen te huisvesten. Gelukkig mogen zij zich nog rekenen, die een ellendig krot of een dakkamertje tot onderkomen weten te vinden. Een Fransch officier, te Hamburg geïnterneerd, is ge vangen genomen en naar Berlijn getransporteerd, beschuldigd van met Fransche gevangenen in verschillende plaatsen be trekkingen te hebben aangeknoopt tot voorbereiding van een opstand. Hij zal teregt staan voor den krijgsraad. Daar sedert eenigen tijd in het noorden van Pruisen verscheidene krijgsgevangen officieren ontvlugt zijn, heeft generaal Vogel von Falkenstein bepaald, dat voortaan, bij ontvlugting van een officier, tien zijner kameraden uit zijne naaste omgeving bij het lot zullen worden aangewezen, om in eene vesting onder streng toezigt te worden opgesloten, zoolang tot de vlugteling is teruggebragt. Generaal Falken stein hoopt, dat de kameraadschappelijke geest bij de officieren genoegzaam invloed zal hebben, om door dien strengen maat regel van alle pogingen tot ontvlugting te doen afzien. De Bonapartisten blijven waakzaam en intrigerendnu zou er weer sprake zijn van het bijeenroepen van den ouden senaat en het oude wetgevend ligchaam, altijd na de ca pitulatie van Parijs en het uitschrijven van een volks stemming volgens de keizerlijke constitutie over de vraag van vrede of oorlog, zonder de voorwaarde van den vrede te vermelden. Wij behoeven het dwaze van dit plan, ook indien het door von Bismarck werd ondersteund om uit de bestaande moeijelijkheid te geraken, niet aan te wijzen. Zoolang het grootste gedeelte van Frankrijk in handen is van de repu- blikeinsche regering, kunnen noch Bismarck, noch de tra wanten van Napoleon III de Franschen tot stemmen dwingen. De Times doet een dringend beroep op Frankrijk en Pruisen tot staking van verder bloedvergieten. Het blad ver langt dat Pruisen duidelijk zijn voorwaarden doe kennen. De Oostenrijksche regering heeft aan de Engelsche geant woord, dat zij bereid was om de regering van Tours tot het sluiten van den vrede te vermanen, als dezelfde stap te Berlijn werd gedaan. De Engelsche bladen houden zich nog altijd bezig met de kansen, die het voortduren van den oorlog aan de beide partijen blijft bieden. De Times heeft, die van Frankrijk na den jongsten nederlaag, zeer gering gesteld. De Spectator deelt eene andere zienswijze en schrijft o. a. Rekent men de legers van Toulon en Lyon niet mede, en ook niet wat de bevolking ten z. v. Tours, 15 millioen zielen, nog doen kan, dan heeft Frankrijk 750,000 man op de been. De tijd vecht aan de zijde der Franschen. In Frankryk zijn 2,3ü0,000 man tusschen de 18 en 30 jaren, wanneer men de gevangenen er af rekent. De Duitschers verliezen eiken dag 2000 manschappen, geen rekruten, zooals de Franschen, maar geharde, geoefende sol daten. Men zie slechts het Beijersche korps: het is letterlijk gedesorganiseerd. Elke dag, langer door Frankrijk volhard, is een dag gewonnen voor Frankrijk, verloren voor Duitschland. De nieuwe vestingwerken om Plymouth worden gewa pend met twaalf nieuwe kanonnen die een projectiel van 450 pond werpen. De Army and Navy Gazette verneemt, dat aan de afdeeling vestingwerken van het departement van oorlog last is gegeven, om een uitvoerig plan tot het verdedigen van Londen te ontwerpen. Men zal de heuvelen, die het groote bekken der Theems insluiten, naauwkeurig bestuderen, ten einde, indien de legers en vloten der mogendheden van het vaste land zich mogten vereenigen om de hoofdstad in gevaar te brengen, met een plan gereed te zijn alsdan zouden de mariniers aan het werk kunnen gezet worden om ruwe aard werken op te werpen. Men zou moeten pogen, om een ont zaggelijk groot Sebastopol tot stand te brengen. Luxemburg, 21 Dec. Men zegt, dat de koning van Pruisen aan prins Hendrik getelegrapheerd heeft, dat te Versailles eene regtvaardiging van het Luxemburgsche gouvernement wordt verwacht tegen de ingebragte beschuldigingen, en dat het te hopen is, dat er in de toekomst geene verwikkelingen zullen plaats grijpen. Luxemburg, 21 Dec. Het adres door het volk aan den koning-groothertog gerigt ten gevolge van de nota van graaf von Bismarck, en waarin de groothertog wordt gesmeekt het land te redden en nimmer toetestaan, dat men er over beschikt zonder de vrije toestemming der bevolking, is in weinige dagen door 43,773 personen, die allen boven de 21 jaren zijn en burgerregten hadden, geteekend. In nhet hoorden" van Donderdag jl. leest men het volgende ingezonden artikel. Ingenieurs voor den Scheepsbouw. La critique est aisée. Dit is een waar spreekwoord, maar even waar is het dat de ingenieurs van de marine, steeds geroemd als zulke knappe menschen, altijd zeer ongelukkig schijnen geweest te zijn. Het schijnt dat zeer goede theoretici dikwijls zeer slechte practici zijn. Ik wil niet wijzen op de houten scheepsbouw, dat zij lijnen op een verkeerden steven laten uitloopen, ver gissing is menschelijk dat zij het tusschendeks van de Zee land geheel voltimmeren en het inrichten tot bergplaats, zoo dat er in zee eigenlijk geen logies voor de equipagie isdat een Dommel geheel uitgerust en klaar naar de West-Indien en na 2 dagen in zee geweest te zijn, blijkt niet zeewaardig te zijn, voorloopig afgekeurd wordt en de Soestdijk haar moet vervangen; ik vraag u, wat een deceptie voor de op varenden, die zich sinds Juli gereed maakten om te vertrekken. Van het materieel hebben we een staaltje gezien, nl. de Ceberusmoeten we ons niet schamen, alle gepantserde sche pen zijn nog steeds buiten 's lands gebouwd, goed en royaal afgeleverd en voldoen, terwijl de Cerberus dit in de verte niet doet. Ziet den toren, het voornaamste van het schip: met de pantsering is het allertreurigst gesteld, geen twee platen die behoorlijk liggen, op sommige plaatsen vindt men 2 en 3 duim cement; de gewezen kommandant had bij een verscherving van platen die stopverf weggelaten, ten einde zijne vele be zoekers die zich van een en ander wilden overtuigen, te voorkomen, dat zij overal met messen peilden hoe dik de stopverf er op zat. Met de beweging van den toren is het even zoo gesteld, met heel veel moeite wordt hij rondgedraaid en niettegenstaande de veie zorg er aan besteed, ging dit steeds slechter, terwijl dit op de buitenlands vervaardigde schepen altijd gemakke lijk gaat. Zij hebben getracht den Engelschen monitor geheel te co- pieëren, zoo sterk zelfs, om eens een voorbeeld te geven, dat zij 4 kolen-gaten gemaakt hebben boven de ketels. Op de andere monitors, die niet zulke hooge ketels hebben, bevinden zich op die plaats kolenhokken. Wat is dus het Hollandsche resultaat, wij hebben een mo nitor waarvan de toren niet veehtwaardig is, het achterschip lekt als hij vooruitstoomt en veel als er wat zee staat. De ingenieur durfde hem niet op de bepaalde diepte laten zakken, door water in den dubbelen bodem te laten vloeien. Maar zou het misschien goedkooper zijn, om zulke schepen te hebben, dit zullen we in het midden laten, immers de mi nister zelf kon hierop geen antwoord geven, toen hij er ver leden jaar op geïnterpelleerd werd. Het is een mooi denkbeeld en ik geloof heel nuttig om onze eigene schepen te vervaardigen, maar laten we beginnen met te zorgen ingenieurs te hebben, die ook practisch zijn, en ingenieurs die naar het werk zien. H, Van 15 23 Dec. 1870. ONDERTROUWD en GETROUWD Geene. GEBORENRasse, zoon van Kasse Zegel en Anlje Bruin. Albert, zoon van Ariën Kooiman en Willemina Jonker. Cornelia, dochter en Jan, zoon van Coruelis Mantje en Trijntje Eelman. OVERLEDEN: Neeltje Kooger, 49 dagen, dochter van Jan Kooger on Martje Geus. SIARKTBERIGTEN. ROTTERDAM, 22 Dec. De prijzen der aardappelen waren als volgtZeeuwsche Jammen f 3.25 a 3.75, Fransche 12.40 aGeldcrsche ronde Wolkammers f2.60 a 2.80, Westervelders f 4.25 a -.Met weinig aanvoer. SCHAGEN, 22 Dec. 3 Paarden f 35 a 60,5 Runderen: Ossen fGeldekoeijen f140 160, Kalfkoeijen f140 a7 Nuchtere Kalveren f 3.50 a 12, 320 Schapen, Ma gere f 17 a 22, Vette f 25 a 29.Lommeren f 15 a 23, - Bokken en Geiten fa 27 Magere Varkens fl2a22, 14 Biggen fa.a 7, Konijnen 20 a 60 et. Kippen 10.30 a 1.40, 150 Eenden 50 a 80 ets., 450 kop Boter f 1.23 per KG., 52 KG. Kaas 27£ a 40 ct. per KG., Kip- Eijeren f 4.50 a 5 de 100 st. PURMEREND, 20 Dec. Aangevoerd 62 stapels Kleine Kaas, 5 Middelbare. Boter van f 1.20 tot f 1.3Ó per kilog. Gemiddeld f 1.25 per kilo. Aangevoerd 96 runderen. Vette Kocijeu hoog in prijs. 19 Paarden, 40 Vette Kalveren. Prijs van fl.tot 1.20 per kilogr. Han del levendig. 55 nuchtere Kalveren. Prijs van f8 tot IS per stuk. Handel vlug. 68 vette Varkeus. Prijs was van 44 tot 54 Cts per kilogram. Handel vlug, 5 magere Varkeu3 van f 12 tot 13 en 160 Biggen van f 4 lot 6. Handel stug, 545 Schapen en Lammeren. Vette Schapen minder iu prijs, flaauwe handel. Overhouders minder iu prijs, trage handel, 630 Gauzcu f 1.75 tot 2 50, 120 Zwanen f 6.50 a 7.50 per stuk. 9-„- hectol. Appelen 1' 2. 6 hectol. Peren f3.per hektol. Kipeijeren 16.de 100 st. Verleden Dingsdag zijn ter waag gewogen 108 stapels kaas, wegende 31348 kg. De hoogste markt wasvoor kleine kaas f34.50. Middelbare f38.— 1052 kg. boter. ENKHUIZEN, 22 December. Kaas aangevoerd 19 stapels, wegende 6247 KG. Hoogste prijs f33.50, laagste f30.Mosterd per hectol. f 19 u 20.Karweij per 50 kilo f 16.- a WORMERVEER, 21 Dec. Heden, zijn ter markt alhier aangevoerd 47 stapels kaas, hoogste prijs der kleine f 33.75. Middelbare f 35.75.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1870 | | pagina 3