BURGERLIJKE STAND DER GEMEENTE TEXEL.
mede gedraald worden. De regering heeft reeds te lang eigen
dunkelijk over de kwestie van oorlog en vrede beslist. Alleen
's lands vertegenwoordiging heeft hierover uitspraak te doen.
Aan het «Journal de Genève" wordt uit Bordeaux van
den 15 dezer geschreven, dat de verplaatsing van den zetel
van het gouvernement bijna overal als een hoogst ongunstig
teeken is beschouwd, en vooral heeft zij eene verslagenheid
in het centrum des lands te weeg gebragt. Onbeschrijfelijk
is de paniek welke zich van de bevolking aan de Oevers der
Loire heeft meester gemaakt. Wel is waar was men te Tours
herhaaldelijk bedacht voor het voortdringen des vijands; maar
met dit al hoopte men steeds, dat de linie van de Loire nooit
door den vijand overschreden zou worden. Het vertrek nu
van de delegatie van het gouvernement trof de bevolking als
een donderslag, en de daarop gevolgde tijdingen van Loir-ret-
Cher verhoogden den schrik. Allen die de wijk konden nemen,
hebben hunne haarsteden verlaten; er komt geen spoortrein
te Bordeaux aan, die niet tal van familien medebrengt. Bor
deaux is, met één woord, het toevlugtsoord geworden van
het westelijk deel des lands. De stad is veel te klein, om den
al sterker en sterker wordenden stroom van vlugtelingen te
huisvesten. Gelukkig mogen zij zich nog rekenen, die een
ellendig krot of een dakkamertje tot onderkomen weten te
vinden.
Een Fransch officier, te Hamburg geïnterneerd, is ge
vangen genomen en naar Berlijn getransporteerd, beschuldigd
van met Fransche gevangenen in verschillende plaatsen be
trekkingen te hebben aangeknoopt tot voorbereiding van een
opstand. Hij zal teregt staan voor den krijgsraad.
Daar sedert eenigen tijd in het noorden van Pruisen
verscheidene krijgsgevangen officieren ontvlugt zijn, heeft
generaal Vogel von Falkenstein bepaald, dat voortaan, bij
ontvlugting van een officier, tien zijner kameraden uit zijne
naaste omgeving bij het lot zullen worden aangewezen, om
in eene vesting onder streng toezigt te worden opgesloten,
zoolang tot de vlugteling is teruggebragt. Generaal Falken
stein hoopt, dat de kameraadschappelijke geest bij de officieren
genoegzaam invloed zal hebben, om door dien strengen maat
regel van alle pogingen tot ontvlugting te doen afzien.
De Bonapartisten blijven waakzaam en intrigerendnu
zou er weer sprake zijn van het bijeenroepen van den ouden
senaat en het oude wetgevend ligchaam, altijd na de ca
pitulatie van Parijs en het uitschrijven van een volks
stemming volgens de keizerlijke constitutie over de vraag van
vrede of oorlog, zonder de voorwaarde van den vrede te
vermelden. Wij behoeven het dwaze van dit plan, ook indien
het door von Bismarck werd ondersteund om uit de bestaande
moeijelijkheid te geraken, niet aan te wijzen. Zoolang het
grootste gedeelte van Frankrijk in handen is van de repu-
blikeinsche regering, kunnen noch Bismarck, noch de tra
wanten van Napoleon III de Franschen tot stemmen dwingen.
De Times doet een dringend beroep op Frankrijk en
Pruisen tot staking van verder bloedvergieten. Het blad ver
langt dat Pruisen duidelijk zijn voorwaarden doe kennen.
De Oostenrijksche regering heeft aan de Engelsche geant
woord, dat zij bereid was om de regering van Tours tot het
sluiten van den vrede te vermanen, als dezelfde stap te Berlijn
werd gedaan.
De Engelsche bladen houden zich nog altijd bezig met
de kansen, die het voortduren van den oorlog aan de beide
partijen blijft bieden. De Times heeft, die van Frankrijk na
den jongsten nederlaag, zeer gering gesteld. De Spectator deelt
eene andere zienswijze en schrijft o. a. Rekent men de legers
van Toulon en Lyon niet mede, en ook niet wat de bevolking
ten z. v. Tours, 15 millioen zielen, nog doen kan, dan heeft
Frankrijk 750,000 man op de been. De tijd vecht aan de zijde
der Franschen. In Frankryk zijn 2,3ü0,000 man tusschen de
18 en 30 jaren, wanneer men de gevangenen er af rekent.
De Duitschers verliezen eiken dag 2000 manschappen, geen
rekruten, zooals de Franschen, maar geharde, geoefende sol
daten. Men zie slechts het Beijersche korps: het is letterlijk
gedesorganiseerd. Elke dag, langer door Frankrijk volhard,
is een dag gewonnen voor Frankrijk, verloren voor Duitschland.
De nieuwe vestingwerken om Plymouth worden gewa
pend met twaalf nieuwe kanonnen die een projectiel van 450
pond werpen. De Army and Navy Gazette verneemt, dat aan
de afdeeling vestingwerken van het departement van oorlog
last is gegeven, om een uitvoerig plan tot het verdedigen van
Londen te ontwerpen. Men zal de heuvelen, die het groote
bekken der Theems insluiten, naauwkeurig bestuderen, ten
einde, indien de legers en vloten der mogendheden van het
vaste land zich mogten vereenigen om de hoofdstad in gevaar
te brengen, met een plan gereed te zijn alsdan zouden de
mariniers aan het werk kunnen gezet worden om ruwe aard
werken op te werpen. Men zou moeten pogen, om een ont
zaggelijk groot Sebastopol tot stand te brengen.
Luxemburg, 21 Dec. Men zegt, dat de koning van Pruisen
aan prins Hendrik getelegrapheerd heeft, dat te Versailles
eene regtvaardiging van het Luxemburgsche gouvernement
wordt verwacht tegen de ingebragte beschuldigingen, en dat
het te hopen is, dat er in de toekomst geene verwikkelingen
zullen plaats grijpen.
Luxemburg, 21 Dec. Het adres door het volk aan den
koning-groothertog gerigt ten gevolge van de nota van graaf
von Bismarck, en waarin de groothertog wordt gesmeekt het
land te redden en nimmer toetestaan, dat men er over beschikt
zonder de vrije toestemming der bevolking, is in weinige dagen
door 43,773 personen, die allen boven de 21 jaren zijn en
burgerregten hadden, geteekend.
In nhet hoorden" van Donderdag jl. leest men het volgende
ingezonden artikel.
Ingenieurs voor den Scheepsbouw.
La critique est aisée. Dit is een waar spreekwoord, maar
even waar is het dat de ingenieurs van de marine, steeds
geroemd als zulke knappe menschen, altijd zeer ongelukkig
schijnen geweest te zijn.
Het schijnt dat zeer goede theoretici dikwijls zeer slechte
practici zijn. Ik wil niet wijzen op de houten scheepsbouw,
dat zij lijnen op een verkeerden steven laten uitloopen, ver
gissing is menschelijk dat zij het tusschendeks van de Zee
land geheel voltimmeren en het inrichten tot bergplaats, zoo
dat er in zee eigenlijk geen logies voor de equipagie isdat
een Dommel geheel uitgerust en klaar naar de West-Indien
en na 2 dagen in zee geweest te zijn, blijkt niet zeewaardig
te zijn, voorloopig afgekeurd wordt en de Soestdijk haar
moet vervangen; ik vraag u, wat een deceptie voor de op
varenden, die zich sinds Juli gereed maakten om te vertrekken.
Van het materieel hebben we een staaltje gezien, nl. de
Ceberusmoeten we ons niet schamen, alle gepantserde sche
pen zijn nog steeds buiten 's lands gebouwd, goed en royaal
afgeleverd en voldoen, terwijl de Cerberus dit in de verte niet doet.
Ziet den toren, het voornaamste van het schip: met de
pantsering is het allertreurigst gesteld, geen twee platen die
behoorlijk liggen, op sommige plaatsen vindt men 2 en 3 duim
cement; de gewezen kommandant had bij een verscherving
van platen die stopverf weggelaten, ten einde zijne vele be
zoekers die zich van een en ander wilden overtuigen, te
voorkomen, dat zij overal met messen peilden hoe dik de
stopverf er op zat.
Met de beweging van den toren is het even zoo gesteld,
met heel veel moeite wordt hij rondgedraaid en niettegenstaande
de veie zorg er aan besteed, ging dit steeds slechter, terwijl
dit op de buitenlands vervaardigde schepen altijd gemakke
lijk gaat.
Zij hebben getracht den Engelschen monitor geheel te co-
pieëren, zoo sterk zelfs, om eens een voorbeeld te geven, dat
zij 4 kolen-gaten gemaakt hebben boven de ketels. Op de
andere monitors, die niet zulke hooge ketels hebben, bevinden
zich op die plaats kolenhokken.
Wat is dus het Hollandsche resultaat, wij hebben een mo
nitor waarvan de toren niet veehtwaardig is, het achterschip
lekt als hij vooruitstoomt en veel als er wat zee staat.
De ingenieur durfde hem niet op de bepaalde diepte laten
zakken, door water in den dubbelen bodem te laten vloeien.
Maar zou het misschien goedkooper zijn, om zulke schepen
te hebben, dit zullen we in het midden laten, immers de mi
nister zelf kon hierop geen antwoord geven, toen hij er ver
leden jaar op geïnterpelleerd werd.
Het is een mooi denkbeeld en ik geloof heel nuttig om onze
eigene schepen te vervaardigen, maar laten we beginnen met
te zorgen ingenieurs te hebben, die ook practisch zijn, en
ingenieurs die naar het werk zien. H,
Van 15 23 Dec. 1870.
ONDERTROUWD en GETROUWD Geene.
GEBORENRasse, zoon van Kasse Zegel en Anlje Bruin. Albert,
zoon van Ariën Kooiman en Willemina Jonker. Cornelia, dochter en
Jan, zoon van Coruelis Mantje en Trijntje Eelman.
OVERLEDEN: Neeltje Kooger, 49 dagen, dochter van Jan Kooger on
Martje Geus.
SIARKTBERIGTEN.
ROTTERDAM, 22 Dec.
De prijzen der aardappelen waren als volgtZeeuwsche Jammen f 3.25
a 3.75, Fransche 12.40 aGeldcrsche ronde Wolkammers f2.60 a 2.80,
Westervelders f 4.25 a -.Met weinig aanvoer.
SCHAGEN, 22 Dec.
3 Paarden f 35 a 60,5 Runderen: Ossen fGeldekoeijen f140 160,
Kalfkoeijen f140 a7 Nuchtere Kalveren f 3.50 a 12, 320 Schapen, Ma
gere f 17 a 22, Vette f 25 a 29.Lommeren f 15 a 23, - Bokken en
Geiten fa 27 Magere Varkens fl2a22, 14 Biggen fa.a 7,
Konijnen 20 a 60 et. Kippen 10.30 a 1.40, 150 Eenden 50 a 80 ets., 450
kop Boter f 1.23 per KG., 52 KG. Kaas 27£ a 40 ct. per KG., Kip-
Eijeren f 4.50 a 5 de 100 st.
PURMEREND, 20 Dec.
Aangevoerd 62 stapels Kleine Kaas, 5 Middelbare.
Boter van f 1.20 tot f 1.3Ó per kilog. Gemiddeld f 1.25 per kilo.
Aangevoerd 96 runderen. Vette Kocijeu hoog in prijs.
19 Paarden, 40 Vette Kalveren. Prijs van fl.tot 1.20 per kilogr. Han
del levendig. 55 nuchtere Kalveren. Prijs van f8 tot IS per stuk. Handel
vlug. 68 vette Varkeus. Prijs was van 44 tot 54 Cts per kilogram. Handel
vlug, 5 magere Varkeu3 van f 12 tot 13 en 160 Biggen van f 4 lot
6. Handel stug, 545 Schapen en Lammeren. Vette Schapen minder iu
prijs, flaauwe handel. Overhouders minder iu prijs, trage handel, 630 Gauzcu
f 1.75 tot 2 50, 120 Zwanen f 6.50 a 7.50 per stuk. 9-„- hectol. Appelen 1' 2.
6 hectol. Peren f3.per hektol. Kipeijeren 16.de 100 st.
Verleden Dingsdag zijn ter waag gewogen 108 stapels kaas, wegende
31348 kg. De hoogste markt wasvoor kleine kaas f34.50. Middelbare
f38.— 1052 kg. boter.
ENKHUIZEN, 22 December.
Kaas aangevoerd 19 stapels, wegende 6247 KG. Hoogste prijs f33.50,
laagste f30.Mosterd per hectol. f 19 u 20.Karweij per 50 kilo
f 16.- a
WORMERVEER, 21 Dec.
Heden, zijn ter markt alhier aangevoerd 47 stapels kaas, hoogste prijs
der kleine f 33.75. Middelbare f 35.75.