HELDERSGHE GODB&NT.
Zaturdag
17 Junij.
BERIÖT.
JIZ 1050.
Elfde Jaargang.
1871.
Jïicuiijs- en
<ÜÖoerteiitie--6fflÖ.
Bij deze Courant behoort een Bijvoegsel.
50 Centen per kwartaal
en 65 Centen franco per post.
®jflricel gedeelte.
KADASTER.
iJBlet-afficiëel rjeüeclte.
Het Pauselijk Jubilé.
Verschijnt DINGSDAG- en VRIJDAG-AVOND.
Abonnementsprijs voor S maanden. 1.00
Franco per post n 0 1.25
Men abonneert zich bij alle Bockhandelaren en Post
directeuren. Brieven franco.
Do prijs der Advkuïentif.n van 1—4 regels is 60
Centen; voor eiken regel meer 15 Centen.
Vóór des Dingsdag en Vrijdags middags 12 uur gelieve
meu de Advertentiëu intezonden.
Ingezonden stukken minstens óón dag vroeger.
Uitgever S. G IL T J E S.
»Eene meer algemeene verspreiding der Couranten in alle
standen der maatschappijter bevordering van volksbeschaving
en volksontwikkeling." Dit denkbeeld heeft ten grondslag
gelegen bij de afschaffing van het zegeiregt op de nieuwsbladen.
Of het ten volle bereikt is, daaraan twijfelen wij zeer.
Behalve eenige nieuw opgerigte, zijn vele der bestaande
couranten vergroot, de een meer de ander minderwaarvan de
prijzen meestal dezelfde zïju gebleven; het groote publiek is
er dus zeer weinig mede gebaat; want eene meerdere vulling
der couranten, met minder belangrijke en dikwijls zeer on
beduidende zaken, dat was het niet wat men verlangde men
wilde: GOEDKOOPE Couranten.
ReecU bij de afschaffing der zegelregten was dit onze
overtuiging, daarom verminderden wij den prijs met 30 en
25 Centen per kwartaal. De gunstige uitwerking die wij
daarvan hebben mogen ondervinden stelt ons thans in de gele
genheid den prijs meer belangrijk te verminderen.
Die wij met 1 JULIJ a. s. stellen op slechts
Men zal moeten erkennen dat dit fabelachtig laag is.
Hierdoor wordt dit blad dan ook liet goedkoopste
van geheel Nederland. Voor bovenstaanden prijs
ontvangt men 26 Couranten (de bijvoegsels daarenboven),
dat is dus ongeveer 2 Centen per Courant.
Waardoor een ieder in de gelegenheid wordt gesteld het
blad voor eigen rekening aan te schaffen en niet
meer, zoo als tot nog toe meestal geschiedde, het onderling
met vier, vijf of meer personen te lezen.
Daar wij onzen eigen lof liever niet willen verkondigen,
zullen wij niets tot aanbeveling hierbij voegen, maar
raden een ieder, die met de strekking en inhoud vau dit
blad nog niet voldoende bekend is, om voor de eerstvolgende
drie maanden eens de proef te willen nemen, tegen boven
staand gering bedrag.
Daarenboven ontvangt men de nog in deze maand uitko
mende nominers gratisvan het oogenblik af dat men van
zijn verlangen tot abonnement kennis geeft aan den Uitgever
HelderJunij 1871. S. GILTJES.
Aan de Ingezetenen wordt kennis gegeven dat de Land
meter van het Kadaster, op aanstaanden MAANDAG den
19 dezer, een aanvang zal maken met het OPNEMEN DER
KADASTRALE VERANDERINGEN IN DEZE GEMEEN
TE, voor de dienst 1872.
Helder, De Burgemeester
den 14 Junij 1871. STAKMAN BOSSE.
LOTING VOOR DE SCHUTTERIJ.
Het PLAATSELIJK BESTUUR der gemeente HELDER
maakt bekend, dat de LOTING voor de in deze gemeente
gedurende dit jaar voor de Schutterij ingeschrevenen is bepaald
op VRIJDAG den 28 JUNIJ 1871, des namiddags ten 6 ure.
Dat de loting zal geschieden in het lokaal achter het Bu
reau voor Gemeentewerken, naast het Weeshuis.
Dat men bij de loting moet opgeven de redenen van vrij
stelling vau dienst, die men heeft of vermeent te hebben en
dat de alphabetische naamlijst der ingeschrevenen van heden
af, tot den dag der loting toe, op de gewone kantooruren op
de Secretarie ter inzage is nedergelegd.
Helder, Het Hoofd van het Plaatselijk Bestuur,
den 13 Junij 1871. STAKMAN BOSSE.
Heden (16 Junij) en aanstaanden Woensdag (21 Junij) zullen
de Katholieken met den Paus feestelijk het oogenblik her
denken, dat laatstgenoemde, voor vijf en twintig jaren de pau
selijke waardigheid aanvaardde. Voorwaar een gewigtig feest
voor den tachtigjarigen grijsaard Op dien gevorderden leeftijd
het zeldzame voorregt te mogen smaken, nog <fie hooge waar
digheid te kunnen bekleeden Wij stellen ons voor, hoe tal-
looze herinneringen zich bij hem zullen verdringen, die voor
zeker niet allen even aangenaam zullen zijn want waarlijk
veel is er in de laatste vijf en twintig jaren voorgevallen,
waarin hij zoowel regtstreeks als zijdelings is betrokken geweest.
Er is iets treffends in, wanneer wij ons voorstellen, hoe hij,
welligt terwijl wij dit schrijven, geknield den Heer van hemel
en aarde dankt voor het buitengewoon hem geschonken voor
regt. Tachtig jaren levens mogen niet geheel tot de uitzon
deringen behooren, de voorbeelden zijn toch zeldzaam genoeg,
om ook van onze zijde, den (naar wij meenen) oudsten vorst
van Europa daarmede geluk te wenschen.
Natuurlijk zal dat feest met meerderen of minderen luister
overal worden gevierd, waar Katholieken gevonden worden.
Er moge zich in de laatste tijden een vrij aanzienlijk verschil
onder hen hebben opgedaan, ten opzigte van encycliek, syl
labus, onfeilbaarheid, als anderszins, toch blijft het pauselijk
jubilé voor allen belangrijk genoeg, om die geschillen voor
het oogenblik te doen zwijgen, en zich met den grijsaard te
verheugen. Daai-om dan ook mag het teregt een geheel eigen
aardig feest genoemd worden, dat zelfs bij de niet-katholieken
onmogelijk onopgemerkt kan voorbijgaan.
Dit brengt ons als van zelf tot de- vraag Kunnen de
laatstgenoemden daaraan deelnemen In hoeverre behooren
zij het te doen
Voor weinige dagen, wij moeten het bekennen, dachten wij
daarover geheel anders dan nu. Een betrekkelijk aanzienlijk
getal onzer medeburgers belijdt de Katholieke godsdienst.
Voor zooverre zij niet hebben opgehouden tevens Nederlanders
te zijn, kan het toch wei niet anders, of wij moeten belang
stellen in hun wél en wée, in hunne vreugde en droefheid.
Wij kunnen dat doen, zonder te beslissen over hetgeen daartoe
aanleiding geeft, zonder het te prijzen, zonder het te laken.
Het is als zoodanig niet de vraag, of wij ons met hunne over
tuiging vereenigen, maar of wy in hun genoegen deelnemen. Dit
nu op het tegenwoordige geval toepassende, kwam het ons
voor, dat ook de niet-katholiek niet zonder deelneming zijn
katholieken medeburger kan zien feestvieren, ja zelfs zijne
vreugde naar vermogen behoort te bevorderen, mits hem dit
niet juist door den feestvierenden medeburger zeiven onmo
gelijk wordt gemaakt. Men kan daarom concerten geven,
feestcantates vervaardigen, zoo als te Amsterdam, zonder zijne
overtuiging op te offeren. Zoo dachten wij toen, maar het
doet ons leed, dat wij nu eenigszins anders daarover denken.
Wij zeiden straks nvoor zooverre onze katholieke medeburgers
niet hebben opgehouden Nederlanders te zijn" Ziedaar juist
de oorzaak van onze veranderde zienswijze wij vreezen, dat
aan het feest eene kleur zal worden gegeveD, die ons zal be
letten, zooveel deelneming te betoonen als wij zouden wenschen,
en wij achten ons verpligt, als Nederlanders, dat openlijk
uittespreken.
Het blijkt, dat de Paus besloten heeft zijne bedoelingen
en besluiten aan de katholieken mede te deelen door middel
van dagbladen. Als zoodanig wordt door den Bisschop
van Haarlem daartoe de Tijd gemagtigd. Ziet, dat wekt ons
wantrouwen op.
Ons gevoelen over den geest van dat blad is bekend, en
wordt door niet weinigen, zelfs door t^ele katholieken, gedeeld.