BE1DERSG COURANT. Jlieutos= en Zaturdag <flDöerfenUe--6fni). 1 Julij. M 1054. Elfde Jaargang. 1871. 50 Centen per kwartaal en 65 Centen franco per post, Verdraagzaamheid. Verschijnt DINGSDAG- eu VRIJDAG-AVOND. Abonnementsprijs voor 3 maanden. 0.50 Franco per post u 0.65 Men abonneert zich bij alle Boekhandelaren en Post directeuren. Brieven franco. Dc prijs der AdvesTextien van 14 regels is 60 Centen; voor eiken regel meer 15 Centen. Vóór des Dingsdag en Vrijdags middags 12 uur gelieve men de Advertentiën intekenden. Ingezonden stukken minstens één dag vroeger. Uitgever GILT JES. De prijs van dit blad is be langrijk verminderd en thans gesteld op ten einde een ieder in de gelegenheid te stellen het voor eigen rekening te kunnen aanschaffen en niet meer, zoo als meestal ge schiedde, het onderling met vier, vijf of meer personen te lezen. Weinig woorden zijn tegenwoordig meer aan de orde van den dag dan het bovenstaande. En toch kunnen wij soms een glimlach niet weerhouden, over de wijze, waarop het tepas wordt gebragt. Gebrek aan verdraagzaamheid vindt iedereen berispelijk zelfs diegenen, die ze het minst bezitten. Juist zij, die zeiven alles behalve verdraagzaam zijn (b. v. het Dagblad) vallen de andersdenkenden op de hatelijkste wijze aan over hunne onverdraagzaamheid. Terwijl een blad dat het gebrek bestrijdt, door het openlijk te signaleren, voor onverdraagzaam wordt uitgekreten, wordt hulde gebragt aan een ander blad, dat goeden en kwaden naar dezelfde maat afmeet. Hoe velerlei beschuldigingen van onverdraagzaamheid worden het libera lisme naar het hoofd geworpen door de ultramontanen, terwijl toch laatstgenoemden niet verdraagzaam hunnen noch mogen zijn, dewijl verdraagzaamheid zonder liberalisme onbestaanbaar is. Van waar toch al die tegenstrijdigheden Is het onkunde of verblinding of partijbelang Wie zal het ons zeggen In de meeste gevallen zullen die drie wel gepaard gaan. Verdraagzaamheid van den echten stempel is toch werkelijk niet zoo buitengewoon moeijelijk van de valsche te onderschei den. De eerste kan niet bestaan zonder humaniteitterwijl de laatste slechts den schijn bezit en zich ieder oogenblik door hare daden weerspreekt. Het kan geen kwaad daarover eenige beschouwingen in het midden te brengen. Verdraagzaamheid is in Nederland tamelijk inheemsch. Het is waar, wij vinden in onze geschiedenis akelige bladzijden, die ons bewijzen, dat zij ook hier wel eens ontbroken heeft doch altijd wist zij eindelijk weder te zegepralen. Wij spreken niet van de Spaausche godsdienstvervolgingen, die althans niet van Nederlandschen oorsprong waren, maar van over de bergen tot ons zijn gekomen; doch ook verschillende twisten tus3chen Gereformeerden en Lutheranen, tusschen Remonstranten en Contra-Rer&onstranten, tusschen Katholieken en Protestanten zijn niet zeer uitlokkend te lezen. Toch hebben allen moeten wijken voor den geest van verdraagzaamheid, hetzij na korter hetzij na langer tijd, en dat maakt ons wel eenigzins trotsch op den geest onzer landgenooten. Is dan werkelijk de verdraagzaamheid een karaktertrek der Nederlanders Is zij nationaal in ons vaderland Wij zouden het gaarne aannemen, maar toch gelooven wij, zoowel met het oog op het tegenwoordige als op de geschiedenis, dat zij moet worden gevoed, gesteund en versterkt zal zij niet door sommige half-, kwart- of achtste Nederlanders verdrongen worden, hetgeen de Hemel verhoede, daar het onvermijdelijk den val van ons dierbaar vaderland zou na zich slepen. Dat zij echter nog in Nederland heerscht, bewijzen ons de laatste pauselijke feesten, en wij wijzen daarop onze lezers als op een verblijdend verschijnsel. Terwijl in Belgie en in Spanje, katholieke landen bij uitnemendheid, die feesten zelfs tot betreurenswaardige grofheden aanleiding gaven, zagen onze protestanten hunne katholieke broederen rustig, zoo niet met deelneming feestvieren, daar waar laatstgenoemden althans geene blijken gaven van den geest der Tijds-mannen, die zich thans zoo duidelijk heeft geopenbaard in de parkzaal, en waarop wij nog eens hopen terug te komen. Aandoenlijk is het relaas, dat de heer J. A. E. van Burg op Texel over verdraagzaamheid heeft geplaatst in de Held. en JSfieuwed. Ct., hetgeen echter wegens de buitengewone verhevenheid van stijl moeijelijk in kor te woorden is terug te geven. Men verbeelde zich intusschen slechts, dat aldaar den notabele 80 (zegge tachtig) bloemen in potten ten gebruike afstond in het kerkgebouw, dat een tweede zijne vlaggen gaf en een derde zijne musicale talenten niet spaarde. Niet ten onregte vindt de heer J. A. E. daarin aanleiding om ons, Nederlanders, te herinneren, dat «Nederland alleen door eendragt kan blijven bestaan," en ons te vermanen, niet te luisteren naar die «lasterlijke bladen, die door opge zweepte artikelen onheilig vuur op het altaar des vaderlands trachten te doen ontbranden," en ons te troosten met de spreuk «Het zijn de slechtste vruchten niet, waaraan de wespen kna gen." Ziet, lezers, dat is taal, die menig harte goed doet. Wanneer de heer Alberd. Thymof de redactie van het Dagblad, of van andere bladen, die b. v. zoo als de Held. en Nieuwed. Ct. de Katholieken en Ultramontanen nover één ham scheren \men vergeve ons die platheid) zoo iets lezen, dan moet er toch, als wij ons niet vergissen, wel een klein, klein blosje van schaamte op hun gelaat verschijnen, en wie weet, welk nut dat nog kan stichten Het doet ons dus genoegen, dat wij den heer J. A. E. als voorstander der eendragt de hand mogen reiken hij moge dan van de bezadigdheid van een blad en de taak eener redactie,]uist geen zeer helder denkbeeld hebben wij zijn te verdraagzaam, om niet over zulke kleinigheden heen te stappen. Dat Burg op Texel niet de eenige plaats is, waar een geest van verdraagzaamheid heerscht, bewyst ons om niet altijd van den Ilelder te spreken eene naburige gemeente, namelijk Behagen. Naar wij vernemen is aldaar een derde der gemeente Katholiektoch bragt de daar bestaande Harmonie-Kapel, die bijna enkel uit protestanten bestaat, deu Eerwaarden Deken eene serenade, om hem, die door roomsch en oni'oomsch evenzeer hoog wordt geacht, een bewijs te geven dat zij in zijne feestvreugde deelnam. (Men zie daarover de Schager Courant.) Wij twijfelen niet, <of in nog een aantal andere gemeenten van ons land heeft iets dergelijks plaats gehad wij laten het echter aan de verschillende bladen over, daarvan uitvoeriger verslag te doen. Indien wij nu over dit verschijnsel onze vreugde betuigen, dan zou het ons niet verwonderen dat deze of gene onna denkende lezer ons van inconsekwentie beschuldigde, met het oog op hetgeen wij over het uitsteken van vlaggen hebben geschrevenen toch zouden zij zich dan zeer verbissen. Wij willen niet in herhalingen treden van hetgeen wij in ons laat ste artikel aan Eenige van onze Katholieke plaatsgenooien heb ben geantwoordmaar alles hangt in deze zaak af van het denkbeeld, dat men zich vormt van de ware verdraagzaam heid; waarin zij bestaat; hoeverre zij kan gaan zonder tot karakterloosheid te vervallen en door welke middelen men haar kan doen tieren. Eerst dan wanneer men het daarom trent eens is, kan men oordeelen. Wij willen ons thans slechts tot ééne opmerking bepalen. Wij hebben de deelneming aan de feestviering ontraden, omdat de heer Alb. Thymdie zich, voor zooverre wij weten, nimmer op verdraagzaamheid heeft beroemd, eene beteekenis aan den pauselijken wimpel hechtte, die, naar ons oordeel, anti-nederlandsch was. Ook andere bezadigde bladen, die niet van opgezweepte artikelen houden, maar toch voor de waarheid onverbloemd uitkomen, zonder daarom toch onheilig vuur op het altaar des vaderlands te branden, hebben het zelfde gezegd, terwijl sommigen uit voorzigtigheid of bereke ning hun gevoelen liever verzwegen. Dat dit alles den Tijds- mannen niet heeft bevallen, is zeer mogelijk maar dat vele opregte katholieken in de verste verte niet met den heer Alb. Thym sympathiseren, weten wij zeker. Daardoor nu is grooteudeels de reden vervallen, waarom wij de deelneming hebben ontraden. Wel kunnen wij niet beoordeelen, welke bedoelingen in het gemoed woonden van allen, die naar de methode van A.Th. hebben gevlagd, maar mogt al een klein getal welligt gebruik gemaakt hebben van het stelsel der

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1871 | | pagina 1