HELBERSCHE COURANT.
Jïïeums- en
Zaterdag
flïhiertenliC'fifnö.
27 April.
Twaalfde Jaargang.
NIEUWSTIJDINGEN.
M 1141.
1872.
Verschijnt D1NGSDAG- en VRIJDAG-AVOND.
Abonnementsprijs voor 3 maanden 0.50
Franco per post 0.65
Men abonneert zich bij alle Boekhandelaren en
Postdirecteuren. Brieven franco.
De prijs der Advektentien van 14 regels is 60
Ceuten; voor eiken regel meer 15 Centen.
Vóór des Diugsdag en Vrijdags middags 12 uur gelieve
men de Adverleutiën intczenden.
Ingezonden stukken minstens één dag vroeger.
Uitgever S. GIL T J E S.
Helder, Nieuwediep, Willemsoord, enz., 26 April 1872.
Het stoomschip Prins Hendrikkapt. Hendriks, van
Batavia naar Nieuwediep, Dingsdag avond te Douarnenez,
bij Brest, binnengekomen om kolen in te nemen en wegens
zwaar stormweer, zou, volgens nader ontvangen telegram,
gister (Donderdag) de reis naar hier vervolgen.
Volgens een bij het departement van marine ingekomen
telegram, is Zr. Ms. transportschip met stoom vermogen Java,
onder bevel van den kapitein-luitenant ter zee G. H. Bakker,
den 23u dezer ter reede van Batavia aangekomen. Aan
boord was alles wel.
Z. M. heeft herbenoemd tot kantonregter alhier mr.
W. L. K. A. Gey van Pittius en tot plaatsvervanger-kan-
tonregter te Alkmaar mr. J. P. Kraakman.
Z. M. heeft aan den heer mr. Ch. Bosch Reitz, op zijn
Verzoek, eervol ontslag verleend als majoor-kommaudant der dd.
schutterij alhier, en als zoodanig benoemd den heer B. L.
Vries, thans kapitein.
Benoemd tot luitenant-kolonel bij den stapel- en con
structie-winkel der artillerie te Delft, de majoor der artillerie
L. S. 11. Sesseler, thans alhier in garnizoen.
Z. M. heeft benoemd tot ln luitenant bij het 7e reg.
Infanterie (naar ouderdom van rang), den 2n luitenant J. A. A.
In 't Velt, vau het corps.
Z. M. heeft den kapitein-luitenant ter zee P. Roodzant,
met den laatsten dezer, op zijn verzoek, eervol afgevoerd uit
het corps zee-officieren der Nederlandsche marine, en hem
met den ln Mei aanstaande opgedragen de betrekking van
inspecteur over het loodswezen, de betonning, bebakening en
verlichting in het 4-e en 5e district te Hellevoetsluis.
De luit. t/z 1° kl. P. Ten Bosch is als kommandaut
geplaatst op de instructiebrik Ternate.
De luitenant ter zee 2e klasse J. H. Mijer en de
officier vau administratie 3® klasse J. P. van Goethem, worden
met den 6Q Mei aanstaande geplaatst aan boord van Zr. Ms.
wachtschip alhier, laatstgemelde met bestemming om gedeta
cheerd te worden aan boord van het iuslructievaartuig Urania.
De adelborsten le klasse H. van der Sande, J. A. II.
Beek en B. J. G. Volck worden met den 6n Mei a. s. ge
plaatst aan boord van Zr. Ms. wachtschip alhier.
De scheepsklerk W. van der Meer, dienende aan boord
van Zr. Ms. raderstoomschip Valkwordt met den laatsten
dezer op non activiteit gesteld en met den ln Mei daaraan
volgende vervangen door den scheepsklerk M. J. Rambonnet,
terwijl met laatstgenoemde datum de scheepsklerk H. A.
Engeringh geplaatst wordt aan boord van Zr. M. wachtschip
alhier.
Z. M. heeft bepaald, dat in dit jaar de bij art. 29 van
het reglement voor het Koninklijk Instituut voor de Marine
alhier, bedoelde commissie tot het afnemen van het eindex
amen van de adelborsten der 2e klasse bij dat Instituut, zal
bestaan uitden heer J. M. Obreeu, voorzitter der commissie
tot het examineren der zee-officieren, enz., als voorzitter den
kapitein ter zee jbr. P. de Casembroot, adjudaut des Konings
in buitengewone dienstden kapitein-luitenants ter zee H. P.
van Boneval Eaure en W. Sluiterman vau Loogenoemde
hoofdofficieren non-actief, en den luitenant ter zee le kl. H.
van Goeus, lid der commissie tot het examineren der zee
officieren, enz., als leden.
In de zittingen der Tweede Kamer van Dingsdag,
Woensdag en Donderdag, hebben verschillende sprekers het
woord gevoerd en het voor en tegen der aan de orde zijnde
inkomsten belasting besproken; thans is de lijst der sprekers
voorloopig uitgeput en de Minister van Pinantiën heden aan
het woord.
Aan het Departement van Mariue te 's Ilage werd
Dingsdag jl. aanbesteed de levering van 22,000 kilog. roode
tarwe; 22,000 kilog. witte tarwe; en 12,000 kilog. rogge.
Minste inschrijvers warenvoor de roode tarwe de heer
Janzen, alhier, a fJ3.95; voor de witte tarwe de heer J.
Piddelaar, te Haarlem, a J 3.97 en voorde rogge, de reeds
genoemde heer Janzen, a f9.72, alles per .100 kilogr.
Men meldt uit Amsterdam, van 24 April
De leening der Stoomvaart-Maatschappij Nederland is niet
geheel volteekend geworden de ondersteuning die haar echter
vooral van de zijde van ernstige houders ten deel is gevallen,
waarborgt eene spoedige plaatsing van het ontbrekende men
verwacht dan ook weldra het berigt, dat de inschrijvingen
voldoende zijn.
Wij vernemen, dat de heer J. Brakel, kapitein der
infanterie, werkzaam aan het departement van Oorlog, be
noemd is tot Nederlands consul-generaal te Caracas (Vene
zuela), ter vervanging van den heer Rolandus, dien het gou
vernement van Venezuela geweigerd heeft te erkennen, een
eisch waarvoor de Nederlandsche regering met de liefdelijkste
gedweeheid heeft gebukt.
In een vergadering van de commissie der Nederlandsch-
Amerikaansche Landbouw- en Emigratie-Maatschappij, waar
ongeveer 350 aandeelen waren vertegenwoordigd, is besloten
tot het zenden van afgevaardigden naar Oalifornië, ten einde
aldaar met de regering en met de directiën der spoorweg
maatschappijen onderhandelingen over den aanbouw van land
aan te knoopen.
De heer J. A. Obreen, oud-kapitein der infanterie, die in
de maand Mei naar Oalifornië vertrekt tot het aanknoopen
van bedoelde onderhandelingen, zal eerlang door anderen
met hetzelfde doel worden gevolgd.
The Ceijlon Times van 22 Maart behelst een artikel,
naar aanleiding van het verblijf van de Prins van Oranje
der stoombootmaatschappij Nederland te Poiut de Galles. Jn
dat artikel wordt het bijna eeu wonder genoemd, dat het schip de
haven heeft kunnen bereiken met slechts éën blad, in plaats van
vier aan de schroefmaar nog wonderbaarlijker heet het, dat
de gebrokene bladen werden vervangen door de nieuwe, welke het
schip aan boord had, niettegenstaande de ongunstige ligging
der haven, het gemis van een dok en zelfs van de gewone
middelen tot herstel, welke in andere havens meestal aan
wezig zijn.
Groote lof wordt toegebragt aan kapt. Braat, die met vol
harding //aan zijn volk eigendeed, wat hij pligt achtte,
toen hij eenmaal zijn besluit had genomen. Er waren er ge
noeg, die twijfelden, of de reparatie kon worden verrigt door
het personeel, dat hij tot zijne beschikking had maar het
vertrouwen, dat hij allen, ook de passagiers, inboezemde, werd
niet beschaamd. Als een bewijs van de goede verstandhou
ding tusschen den kapt. en de passagiers wordt gewezen op
het feit, dat geen enkel medereiziger met eeu andere ge
legenheid vertrok en dat niemaud gebruik maakte van de
stoomboot, welke de Nederlandsche kousul aanbood ten be
hoeve van hen, die ongeduldig werden over het oponthoud,
of het vertrouwen in hun eigen stoomboot verloren hadden.
Toen de Prins van Oranje weder gereed was, kwamen
de reizigers allen weder bijeen, uit Colombo, Kandy en an
dere gedeelten van het eiland, waar zij zich hadden opgehouden.