worden, zijn: //de graaf de Monte Christo" en //de Bloed zuigers," enz. Op den 30 of 31 October e.k. zal te Oude Schild de eerste volksvoorlezing gehouden worden. Bij die gelegenheid zullen de oudste leerlingen van de school de sprekers, door het zingen van eeuige liederen, afwisselen. Volgens een bij het dep. van Marine ingekomen be richt, heeft Zr. Ms. transportschip met stoomvermogen Java, onder bevel van den kapt.-luit. ter zee G. H. Bakker, na op den 5n Sept.jl. in de Simonsbaai (Kaap de Goede Hoop) te zijn aangekomen, den 15n daaraanvolgende van daar de reis naar Nederland voortgezet. Z. M. heeft goedgevonden lo. den kapt. ter zee C. J. Damme, op zijn verzoek, ter zake van langdurige dienst, met i Nov. a. s. op pensioen te stellen, ten bedrage van f1800 's jaars2o. met ingang van denzelfden datum te bevorderen tot kapt. ter zee, den kapt.-luit. ter zee H. B. Kip; tot kapt.-luit, ter zee, den luit. ter zee le kl. H. A. ridder van Rappard; en tot luit. ter zee le kl., den luit. ter zee 2e kl. P. le Comte. Naar aanleiding van 's Konings besluit van den 17en dezer, no. 23, wordt de kapt.-luit. ter zee H. B. Kip, met den laatsten dezer, eervol ontheven van het bevel over Zr. Ms. wachtschip te Hellevoetsluis en dat bevel met den ln November d. a. v. opgedragen aan den kapt.-luit. ter zee G. E. Servatius. De monitors Heiligerlee, Krokodil en Tijger gaan, na te Helvoetsluis gedokt te hebben, naar Rotterdam en Dord recht, om aldaar dezen winter te verblijven. De schade aan de machine van de Haai wordt door de fabriek van Eeyenoord voor hare rekening hersteld. Heden staat voor het provinciaal gerechtshof in N.- Holland terecht, Martina van Duin, dienstbode, wonende te Haringcarspel, beschuldigd van opzettelijke brandstichting te Tutjehorn, in het huis van J. Groot, en van 2 dief stallen, door haar als loonbediende ten nadeele van haren meester gepleegd (vroeger deelden wij deze gevallen uitvoe rig mede). Zij heeft de haar ten laste gelegde misdaden reeds bij de gehouden instructie volmondig bekend en wordt bijgestaan door hareu verdediger mr. J. C. Oijens. Men schrijft uit Urk, 17 Oct. Heden middag werd alhier door onze visschers aangebracht het lijk van eene nog jeugdige vrouw, opgevischt uit een vaartuig dat jl. Dinsdag avond door den plotseling opgekomen storm, in de nabijheid van Urk is omgeslagen en gezonken. Van de overige opvarenden heeft men niets kunnen ontdekken vermoedelijk zijn ze van het vaartuig afgeslagen. Te oor- deelen naar de kleeding der vrouw, was zij uit Groningerland afkomstigvoor zooveel men heeft kunnen ontdekken, was het vaartuig geladen metaardappelen. Uit Velsen schrijft men dd. 18 Oct. >an het Vad. De hooge zee en de golfslag tengevolge van den westen wind heeft op de kanaalwerken aan de Noordzee een zeer nadeeligen invloed uitgeoefend, vooral het Zuiderhoofd heeft veel geleden, en de betonblokken zijn op veel punten verplaatst. Ook het Noorde.rhoofd vertoont hier en daar scheuren. De afsluitdijk in het IJ is ook beschadigd en het waterkeerend vermogen van dien dijk wordt door deskun digen zeer betwijfeld; er loopt te Amsterdam een gerucht, dat bij de directie der publieke werken een wenk ontvangen was, dat men zich behoorde voor te bereiden op mogelijke doorbraak van den afsluitdijk. De 80jarige watermolenaar J. Riem, te Moercapelle, is tusschen het in beweging gekomen scheprad en een muur met het onderbeen beklemd geraakt. Na meer dan een uur in dien pijnlijken toestand verkeerd te hebben, werd hij eerst ontdekt en met verbrijzeld onderbeen uit zijn benauwde positie gered. Men vreest, dat dit ongeval hem den dood zal aandoen. Men schrijft uit Jaarsveld, 18 October. Verscheidene landeigenaars in deze provincie, hebben het goede besluit genomen, hunne arbeiders gedurende den a. s. winter het gewone zomerloon te blijven betalen, waardoor de meeste daglooners ongeveer f 1.50 's weeks gebaat worden. Men schrijft uit Amsterdam, 18 October: De in Felix Meriius gehouden meeting over de vervroe ging van het beursuur was vrij talrijk; eenige leden van den Raad en van de Kamer van Koophandel hadden aan de uitnoodiging gevolg gegeven. Uit de discussiën is echter geen degelijk argument, noch voor noch tegeu gebleken. Huiselijke consideratiën en keukenpraatjes over het etensuur, de dienstboden, enz., werden van weerszijden aangevoerd. Veeleer had men mogen verwachten een kort historisch overzicht van het beursuur in de groote koop- en haven steden in de laatste jaren, alsmede van den grooten invloed die het spoorwegverkeer, de telegraaf, de versnelde post- communicatie en eindelijk de stoombootvaart, op den handel te Amsterdam beginnen uit te oefenen. Ook de nieuwe in richting van de nog te bouwen beurs, met telegraaf en han delskantoren, enz. enz., waardoor 't 's avonds werken zoude kunnen vervallen, is niet besproken. De hygiënische quaestie van de dagverdeeling is slechts terloops aangeroerd, en 't ge noegen stond op den voorgrond. Over 't algemeen bespeurde men neiging om den dag vroeger te beginnen, eu de ver vroeging van het beursuur volgt daaruit van zelf; de firma Salie is er niet voor, en van den heer J. Salie Jr. zal binnen kort een adres verschijnen, gesteld door den ouden heer Jan Salie. Men schrijft uit Hellevoetsluis, 19 October. De meesterknecht J. Kloprogge op 's Rijks marinewerf alhier viert morgen (20 October) het feest van zijn vijftig jarigen dienst. Als leerling te Vlissingen in dienst getreden, baande hij zich door ijver en goed gedrag den weg tot deze voor den werkman op de marinewerf hoogste betrekking. Eenige officieren ea ambtenaren zullen hem als aandenken aan dien dag met een geschenk vereeren. Men schrijft uit Rotterdam, 20 october. Yolgens telegrafisch bericht is het Ned. stoomschip Ba tavier, van Londen naar Rotterdam bestemd, gisteren op de Theems in Halfway Reach door aauvaring van eene Turksche stoomboot gezonken. De passagiers en bemanning zijn alle gered en over Har- wich naar Rotterdam vertrokken. De N. R. C. verneemt de volgende bijzonderheden nopens het verongelukken van het bovengenoemde stoomschip Terwijl het tusschen 12 en 1 uur 's namiddags vau Black- wal naar Gravesend de rivier afvoer, met bestemming naar Rotterdam en eene volle lading, benevens een aantal pas sagiers aan boord, ontmoette men een groot stoomschip onder Turksche vlag, naar gissing van 1500 ton, zooals later bleek de CharJcies/t genaamd, dat met den vloed achter zich in volle vaart de koers naar Londen zette. De Batavier bleef in de goede richting doorvaren en gebruikte het roer zooveel noodig was, om den tegenligger op ruimen afstand te mijden. Doch het andere schip schijnt eene overeenkom stige manier in geheel verkeerden zin te hebben gemaakt. Althans, het kwam buiten zijn koers in volle vaart in de zijde van het Nederlandsche schip loopen, overstoomde het letterlijk en met zooveel geweld, dat het over de geheele breedte van de Batavier inliep, die, nadat de Turksche stoomer de werk tuigen achteruit deed slaan, tusschen den voorkajuit en den fokkenmast in tweeën gescheiden was, spoedig vol water liep en binnen weinige minuten in eene diepte van meer dan dertig voet wegzonk. De meerderheid van de passagiers en opvarenden, hadden te nauwernood den tijd om in allerijl en met achterlating van alles, op het Turksche stoomschip over te klimmenzij keerden daarmede naar Londen terug en werden door de zorg van de agenten der Nederlandsche stoom bootmaatschappij over Harwich met een der booten van de Great Eastern Steam Navigation Company, naar Rotterdam bestemd. "Zoodra kapitein Stranack, van de Waterlooeen der stoomers van de General Steam Navigation Company, die de Batavier, met gelijke bestemming, van nabij volgde, het onheil ontdekte zond hij eenige sloepen tot hulp, in welke vier personen zich redden, die heden ook met de Waterloo, dankbaar foor de goede bejegening, te Rotterdam zijn aangekomen. Dader hen bevond zich een kantoorbeambte der Nederlandsche itoombootmaatschappij, die alleen, door van het zinkende schip n het water te springen, nog een van de sloepen kon be reiken. Indieu de ramp in duisternis had plaats gehad, zou Eeker menig menschenleven te betreuren zijn geweest. Men schrijft ons van Kaatsheuvel, 17 October: De werkloonsverhooging, op vele plaatsen de oorzaak van spanning tusschen meester en knecht, is hier, dank het door zicht van de meesters, in de talrijke schoenmakerijen inge voerd, zonder dat er noemenswaardige ontevredenheid heerschte. De schoenfabriekanten begrepen, dat de klachten van de knechts over het geringe loon, in verhouding tot den prijs der nood zakelijkste levensbehoeften, alleszins gegrond waren zij waardeerden de gulden spreuk //arbeid verdient loon" en toonden de materiëele belangen hunner knechts op prijs te stellen. Een paar bijeenkomsten van een tal schoenenfabrie- kanten werden gehouden en al dadelijk was er eensgezindheid, zoo over het bedrag als over het tijdstip van ingang der ver hooging. Men is hier zeer tevreden over den goeden uitslag der zaak, daar nu de werklieden in de schoenmakerijen on geveer 20°/o meerdere verdiensten ontvangen. Men verneemt, dat de luit. v. D., te 's Bosch, die volgens vroeger bericht door een val van het paard ernstig verwoud werd, buiten gevaar is. Het vroeger medegedeelde bericht, dat de kapitein en de officier van gezondheid, betrokken in de bekende zaak van den milicien M., zouden zijn vrijgesproken, blijkt onjuist te zijn. Yolgens den Courrier de la Meuse zouden de ka pitein Y. en vijf onderofficieren en korporaals van het gar nizoen te Maastricht, eerstdaags voor den krijgsraad te 's Bosch moeten verschijnen, om nadere bijzonderheden betreffende deze treurige gebeurtenis mede te deeleö. Tijd

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1872 | | pagina 2