worden, zijn: //de graaf de Monte Christo" en //de Bloed
zuigers," enz.
Op den 30 of 31 October e.k. zal te Oude Schild de eerste
volksvoorlezing gehouden worden. Bij die gelegenheid zullen
de oudste leerlingen van de school de sprekers, door het zingen
van eeuige liederen, afwisselen.
Volgens een bij het dep. van Marine ingekomen be
richt, heeft Zr. Ms. transportschip met stoomvermogen Java,
onder bevel van den kapt.-luit. ter zee G. H. Bakker, na
op den 5n Sept.jl. in de Simonsbaai (Kaap de Goede Hoop)
te zijn aangekomen, den 15n daaraanvolgende van daar de
reis naar Nederland voortgezet.
Z. M. heeft goedgevonden lo. den kapt. ter zee C.
J. Damme, op zijn verzoek, ter zake van langdurige dienst,
met i Nov. a. s. op pensioen te stellen, ten bedrage van
f1800 's jaars2o. met ingang van denzelfden datum te
bevorderen tot kapt. ter zee, den kapt.-luit. ter zee H. B.
Kip; tot kapt.-luit, ter zee, den luit. ter zee le kl. H. A.
ridder van Rappard; en tot luit. ter zee le kl., den luit.
ter zee 2e kl. P. le Comte.
Naar aanleiding van 's Konings besluit van den 17en
dezer, no. 23, wordt de kapt.-luit. ter zee H. B. Kip, met
den laatsten dezer, eervol ontheven van het bevel over
Zr. Ms. wachtschip te Hellevoetsluis en dat bevel met den
ln November d. a. v. opgedragen aan den kapt.-luit. ter
zee G. E. Servatius.
De monitors Heiligerlee, Krokodil en Tijger gaan, na
te Helvoetsluis gedokt te hebben, naar Rotterdam en Dord
recht, om aldaar dezen winter te verblijven.
De schade aan de machine van de Haai wordt door de
fabriek van Eeyenoord voor hare rekening hersteld.
Heden staat voor het provinciaal gerechtshof in N.-
Holland terecht, Martina van Duin, dienstbode, wonende te
Haringcarspel, beschuldigd van opzettelijke brandstichting
te Tutjehorn, in het huis van J. Groot, en van 2 dief
stallen, door haar als loonbediende ten nadeele van haren
meester gepleegd (vroeger deelden wij deze gevallen uitvoe
rig mede). Zij heeft de haar ten laste gelegde misdaden
reeds bij de gehouden instructie volmondig bekend en wordt
bijgestaan door hareu verdediger mr. J. C. Oijens.
Men schrijft uit Urk, 17 Oct.
Heden middag werd alhier door onze visschers aangebracht
het lijk van eene nog jeugdige vrouw, opgevischt uit een
vaartuig dat jl. Dinsdag avond door den plotseling opgekomen
storm, in de nabijheid van Urk is omgeslagen en gezonken.
Van de overige opvarenden heeft men niets kunnen ontdekken
vermoedelijk zijn ze van het vaartuig afgeslagen. Te oor-
deelen naar de kleeding der vrouw, was zij uit Groningerland
afkomstigvoor zooveel men heeft kunnen ontdekken, was
het vaartuig geladen metaardappelen.
Uit Velsen schrijft men dd. 18 Oct. >an het Vad.
De hooge zee en de golfslag tengevolge van den westen
wind heeft op de kanaalwerken aan de Noordzee een
zeer nadeeligen invloed uitgeoefend, vooral het Zuiderhoofd
heeft veel geleden, en de betonblokken zijn op veel punten
verplaatst. Ook het Noorde.rhoofd vertoont hier en daar
scheuren. De afsluitdijk in het IJ is ook beschadigd en het
waterkeerend vermogen van dien dijk wordt door deskun
digen zeer betwijfeld; er loopt te Amsterdam een gerucht,
dat bij de directie der publieke werken een wenk ontvangen
was, dat men zich behoorde voor te bereiden op mogelijke
doorbraak van den afsluitdijk.
De 80jarige watermolenaar J. Riem, te Moercapelle,
is tusschen het in beweging gekomen scheprad en een muur
met het onderbeen beklemd geraakt. Na meer dan een uur
in dien pijnlijken toestand verkeerd te hebben, werd hij
eerst ontdekt en met verbrijzeld onderbeen uit zijn benauwde
positie gered. Men vreest, dat dit ongeval hem den dood
zal aandoen.
Men schrijft uit Jaarsveld, 18 October.
Verscheidene landeigenaars in deze provincie, hebben het
goede besluit genomen, hunne arbeiders gedurende den a. s.
winter het gewone zomerloon te blijven betalen, waardoor de
meeste daglooners ongeveer f 1.50 's weeks gebaat worden.
Men schrijft uit Amsterdam, 18 October:
De in Felix Meriius gehouden meeting over de vervroe
ging van het beursuur was vrij talrijk; eenige leden van
den Raad en van de Kamer van Koophandel hadden aan
de uitnoodiging gevolg gegeven. Uit de discussiën is echter
geen degelijk argument, noch voor noch tegeu gebleken.
Huiselijke consideratiën en keukenpraatjes over het etensuur,
de dienstboden, enz., werden van weerszijden aangevoerd.
Veeleer had men mogen verwachten een kort historisch
overzicht van het beursuur in de groote koop- en haven
steden in de laatste jaren, alsmede van den grooten invloed
die het spoorwegverkeer, de telegraaf, de versnelde post-
communicatie en eindelijk de stoombootvaart, op den handel
te Amsterdam beginnen uit te oefenen. Ook de nieuwe in
richting van de nog te bouwen beurs, met telegraaf en han
delskantoren, enz. enz., waardoor 't 's avonds werken zoude
kunnen vervallen, is niet besproken. De hygiënische quaestie
van de dagverdeeling is slechts terloops aangeroerd, en 't ge
noegen stond op den voorgrond. Over 't algemeen bespeurde
men neiging om den dag vroeger te beginnen, eu de ver
vroeging van het beursuur volgt daaruit van zelf; de firma
Salie is er niet voor, en van den heer J. Salie Jr. zal
binnen kort een adres verschijnen, gesteld door den ouden
heer Jan Salie.
Men schrijft uit Hellevoetsluis, 19 October.
De meesterknecht J. Kloprogge op 's Rijks marinewerf
alhier viert morgen (20 October) het feest van zijn vijftig
jarigen dienst. Als leerling te Vlissingen in dienst getreden,
baande hij zich door ijver en goed gedrag den weg tot deze
voor den werkman op de marinewerf hoogste betrekking.
Eenige officieren ea ambtenaren zullen hem als aandenken
aan dien dag met een geschenk vereeren.
Men schrijft uit Rotterdam, 20 october.
Yolgens telegrafisch bericht is het Ned. stoomschip Ba
tavier, van Londen naar Rotterdam bestemd, gisteren op de
Theems in Halfway Reach door aauvaring van eene Turksche
stoomboot gezonken.
De passagiers en bemanning zijn alle gered en over Har-
wich naar Rotterdam vertrokken.
De N. R. C. verneemt de volgende bijzonderheden
nopens het verongelukken van het bovengenoemde stoomschip
Terwijl het tusschen 12 en 1 uur 's namiddags vau Black-
wal naar Gravesend de rivier afvoer, met bestemming naar
Rotterdam en eene volle lading, benevens een aantal pas
sagiers aan boord, ontmoette men een groot stoomschip
onder Turksche vlag, naar gissing van 1500 ton, zooals
later bleek de CharJcies/t genaamd, dat met den vloed achter
zich in volle vaart de koers naar Londen zette. De Batavier
bleef in de goede richting doorvaren en gebruikte het roer
zooveel noodig was, om den tegenligger op ruimen afstand
te mijden. Doch het andere schip schijnt eene overeenkom
stige manier in geheel verkeerden zin te hebben gemaakt.
Althans, het kwam buiten zijn koers in volle vaart in de zijde
van het Nederlandsche schip loopen, overstoomde het letterlijk
en met zooveel geweld, dat het over de geheele breedte van
de Batavier inliep, die, nadat de Turksche stoomer de werk
tuigen achteruit deed slaan, tusschen den voorkajuit en den
fokkenmast in tweeën gescheiden was, spoedig vol water liep
en binnen weinige minuten in eene diepte van meer dan
dertig voet wegzonk. De meerderheid van de passagiers en
opvarenden, hadden te nauwernood den tijd om in allerijl en
met achterlating van alles, op het Turksche stoomschip over
te klimmenzij keerden daarmede naar Londen terug en
werden door de zorg van de agenten der Nederlandsche stoom
bootmaatschappij over Harwich met een der booten van de
Great Eastern Steam Navigation Company, naar Rotterdam
bestemd. "Zoodra kapitein Stranack, van de Waterlooeen der
stoomers van de General Steam Navigation Company, die de
Batavier, met gelijke bestemming, van nabij volgde, het onheil
ontdekte zond hij eenige sloepen tot hulp, in welke vier
personen zich redden, die heden ook met de Waterloo, dankbaar
foor de goede bejegening, te Rotterdam zijn aangekomen.
Dader hen bevond zich een kantoorbeambte der Nederlandsche
itoombootmaatschappij, die alleen, door van het zinkende schip
n het water te springen, nog een van de sloepen kon be
reiken. Indieu de ramp in duisternis had plaats gehad, zou
Eeker menig menschenleven te betreuren zijn geweest.
Men schrijft ons van Kaatsheuvel, 17 October:
De werkloonsverhooging, op vele plaatsen de oorzaak van
spanning tusschen meester en knecht, is hier, dank het door
zicht van de meesters, in de talrijke schoenmakerijen inge
voerd, zonder dat er noemenswaardige ontevredenheid heerschte.
De schoenfabriekanten begrepen, dat de klachten van de knechts
over het geringe loon, in verhouding tot den prijs der nood
zakelijkste levensbehoeften, alleszins gegrond waren zij
waardeerden de gulden spreuk //arbeid verdient loon" en
toonden de materiëele belangen hunner knechts op prijs te
stellen. Een paar bijeenkomsten van een tal schoenenfabrie-
kanten werden gehouden en al dadelijk was er eensgezindheid,
zoo over het bedrag als over het tijdstip van ingang der ver
hooging. Men is hier zeer tevreden over den goeden uitslag
der zaak, daar nu de werklieden in de schoenmakerijen on
geveer 20°/o meerdere verdiensten ontvangen.
Men verneemt, dat de luit. v. D., te 's Bosch, die
volgens vroeger bericht door een val van het paard ernstig
verwoud werd, buiten gevaar is.
Het vroeger medegedeelde bericht, dat de kapitein en
de officier van gezondheid, betrokken in de bekende zaak
van den milicien M., zouden zijn vrijgesproken, blijkt onjuist
te zijn. Yolgens den Courrier de la Meuse zouden de ka
pitein Y. en vijf onderofficieren en korporaals van het gar
nizoen te Maastricht, eerstdaags voor den krijgsraad te 's Bosch
moeten verschijnen, om nadere bijzonderheden betreffende
deze treurige gebeurtenis mede te deeleö. Tijd