HELDERSCHE COURANT. Jiieums- en Woensdag <flÖoertenUe--6faÖ. 4 December. M I204. Twaalfde Jaargang. 1872. Prijs per kwartaal slechts f 0.50 franco per post <0.65 Officieel gedeelte BOUWING IN DE KONINGSTRAAT. jQiet-ufficiëcl gtöccltc. Vrome Wenscken. Verschijnt DINSDAG- en VRIJDAG-AVOND. Abonnementsprijs voor 3 maanden 0.50 Franco per post nu n 0 65 Men abonneert zich bij alle boekhandelaren en Postdirecteuren. Brieven franco. De prijs der Advertkntien van 1—4 regels is 6P Centen; voor eiken regel meer 15 Centen. Vóór des Dinsdags en Vrijdag3 middags 12 uur gelieve men de Adverteutiën intezenden. Ingezonden stukken minstens één dag vroeger, Uitgever GI L T J E S. Die voornemens is, zich met 1 JA- NUARIa. s. op dit blad te abonnee- ren, kan de nog in deze maand verschijnende nommers, kosteloos ontvangen. BURGEMEESTER en WETHOUDERS der gemeente HELDER, Gelet hebbende op den aanvang der bouwing van wood- buizen in de Koningstraat, en de noodzakelijkheid voor de bewoners om nu reeds bedacht te zijn op eene voorloopige afvoer van water, Noodigen de eigenaars van te bouwen buizen aldaar uit a. Om bij den bouw van ieder huis, op aanwijzing van den gemeente-bouwmeester, een riool aan te leggen dat in verbinding kan worden gebragt met bet later door de gemeente te maken hoofdriool, en b. In afwachting van dat boofdriool, de bestaande slooten niet te digten, maar voor waterbergiDg te behouden. Burgemeester en Wethouders voornoemd, Helder, STAKMAN BOSSE, Burgemeester, den 1 December 1872. L. VERHEY, Secretaris. Het N. v. d. D. beeft dikwyls mooie idees, vooral over de verplichtingen, de roeping, de vereischten der volksschool. Het is echter jammer, dat zij vaak zoo weinig practisch zijn. Wij hebben allen eerbied voor het lager onderwijswij achten de volksschool hoog en betreuren bet niet minder, dan het N. v. d. D., dat zij gebreken beeft, die behoorden te worden weggenomen; maar of het verbetering zal aanbrengen, bare nu reeds vrij omvangrijke taak uit te breiden en baar ver plichtingen op te leggen, die zij niet vervullen kandat meenen wij te mogen betwijfelen. In dat opzicht gelooven wij, dat er tusscben het N. v. d. D. en ons een verschil bestaat, dat wel verdient te worden besproken, Het is waar, het N. v. d. D. erkent, dat de volksschool in den huidigen toestand de taak, die zij baar zou willen op dragen, niet kan vervullen, mede om redenen buiten baar; zoo als; schoolverzuim, gebrek aan personeel, bet te vroeg verlaten der school, en dergelijke. Maar dan mogen wij bare beschouwingen ook wel wat onvruchtbaar nemen. Wij gaan echter verder en noemen ze vrome wenscben, want vooreerst zou de geheele inrichting der volksschool veranderd moeten worden, om aan die vereischten te kunnen voldoenen is dat niet wat veel gevorderd? Doch zelfs dan nog gelooven wij niet, dat het doel bereikt zou worden, want men zou iets van de volksschool vorderen, dat daar niet te buis behoort. Wij berinneren ons vroeger een artikel te hebben gelezen in bet N. v. d. D., over bet onderwijs der geschiedenis in de volksschool, waarin beweerd werd, dat «bet niet aan de eischen beantwoordt, die men bet stellen mag." Wij willen gaarne toegeven, dat bet geschiedenis-onderwijs in vele lagere scholen treurig mag worden genoemd en zonder eenig verlies weggelaten zou kunnen worden. Daarin ligt opgesloten, dat het op een betere wijze zou behooren te worden opgericht; maar of bet aan de eischen, die het N. v. d. D. meent te mogen stellen, beantwoorden kanbetwijfelen wij. Laat ons zien. Die eischen zijn hoofdzakelijk; le. duidelijke begrippen van de voornaamste gebeurtenissen, die onzen staatkundigen toestand hebben gevestigd of gewijzigd 2e. kennis van den maatschappelijken toestandwaarin de verschillende klassen van ons volk in onderscheidene tijdperken hebben verkeerd, en van hetgeen daarop invloed heeft uitgeoefend 3e. kennis van de regeeringsvoru/enwaaronder onze repu bliek heeft verkeerd en de overgangen tot bet tegenwoordige stelsel; vooral het laatste, opdat bij later met zelfbewustheid zijn plichten als burger van den staat moge vervullen. Wij hebben sommige woorden onderstreept, om er de aan dacht op te vestigen. Wanneer wij ons nu de kinderen voor den geest stellen, die de gewone volksschool bezoeken, dan zullen die duidelijke begrippen van puDt 1 al vrij wat moeite kosten, zonder van den tijd te spreken dien men zou moeten besteden, tenzij men dat woord nduiilelijkin een zeer beperkten zin opneme. Nog moeielijker zal bet zijn, knapen beneden 13 of 14 jaar te doen inzien, wat in de verschillende tijdperken invloed heeft uitgeoefend op den maatschappelijken toestand. Het zal Diet zwaar vallen, bun een en ander mede te deelen, dat zij later kunnen Dapraten maar hun in de volksschoolin de weinige oogenblikken die aan geschiedenis kunnen worden besteed, daarvan eene kennis mede te deelen, die hun later een prak tisch nut kan aanbrengen, wij zien de mogelijkheid niet in. Nog erger is bet met de regeeringsvormen en de overgan gen tot het tegenwoordige stelsel. Dit toch moet hun zóó goed bekend zijn, dat zij later met zelfbewustheid hun burgerplichten kunnen vervullen. Wie niet geheel vreemdeling is in onze geschiedenis, weet maar al te wel, hoe moeielijk bet gezag der provinciale en algemeene staten ten tijde van onze stad houders af te bakenen was, als wij daarbij voegen de rechten en de macht van den stadhouder en van den raadspensionaris. Dan later de Franscbe omwenteling, deBataafsche republiek, de regeering van Lodewijk Napoleon, enz. Van dat alles moeten nu de jongens (en meisjes) van 12 jaar, eene kennis hebben, die ben in staat stelt met zelfbewustheid hunne burgerplichten te vervullen, hetgeen ook al weer vrij rek baar is boe nu dat alles moet onderwezen worden in zóó beperkten tijd eu aan zóó jeugdige kinderen, wij erkennen volgaarne, dat wij het niet begrijpen. Het N. v. d. D. houde het ous ten goede, dat wij een en ander liefst zouden ver wijzen naar het middelbaar onderwijs of de boogere burger school. Niet, dat wij de vaderlandscbe geschiedenis geheel van de volksschool zouden willen verwijderen wij gelooven in tegendeel, dat er een nuttig gebruik van kan worden ge maakt doch liever geen geschiedenis, dan ze ten koste der andere meer noodige vakken op de volksschool zóó boog te willen opvoeren. Noch de inrichting zelve, noch de hersenen der kinderen zijn er geschikt voor. Dergelijke denkbeelden kwamen ook bij ons op, toen wij in het N. v. d. D. van 27 Nov. een artikel lazen over land- bouwonderricht. Ook dat zou op de volksschool moeien worden gegeven. Wel niet als wetenschapmaar toch «iet veel minder. »Het natuurkundig onderwijs behoorde zoodanig te worden ingericht, dat de aanstaande landbouwer er nut uittrekt." Behalve dekennis van planten, gewassen endieren, die de onderwijzer aan de leerlingen moet mede deelen, moet hij bun den grond leeren kennen, waaropzij leven en daarom ndikwijls met ben naar akker en weide, naar boscb en boom gaard gaan." Verder moet hij bezitten goede afbeeldingen van planten, dieren en werktuigen, monsters van grondsoorten, px-oducten in allerlei vorm, gedroogde planten, opgezette in secten, enz. Alweer zeer mooie idees, maar zijn ze practisch Het komt ons althans vreemd voor, hoe bet N. v. d. D.dat met ons de schrielheid van vele, vooral plattelands besturen betreurt, thans zulk een gunstig denkbeeld kan koesteren aangaande hunne bereidwilligheid in het bezorgen van al die voorwerpen. Hoe menig onderwijzer is er immers Dog, die zelfs geen tuin heeft en een kruiers traktementmoet bij nu daarvan nog opgezette vogels of insecten gaan aanschaffen? En dan die wandelin gen Stellen wij ons een school voor van 2U0 kinderen, waar var» 100 nut uit die wandeling konden trekkenwelke boer zou zijn land voor dat gezelschap beschikbaar stelleD Zijn

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1872 | | pagina 1