HELDERSCHE COURANT.
Jiieums- en
Woensdag
<flÖoertenUe--6faÖ.
4 December.
M I204.
Twaalfde Jaargang.
1872.
Prijs per kwartaal slechts f 0.50
franco per post <0.65
Officieel gedeelte
BOUWING IN DE KONINGSTRAAT.
jQiet-ufficiëcl gtöccltc.
Vrome Wenscken.
Verschijnt DINSDAG- en VRIJDAG-AVOND.
Abonnementsprijs voor 3 maanden 0.50
Franco per post nu n 0 65
Men abonneert zich bij alle boekhandelaren en
Postdirecteuren. Brieven franco.
De prijs der Advertkntien van 1—4 regels is 6P
Centen; voor eiken regel meer 15 Centen.
Vóór des Dinsdags en Vrijdag3 middags 12 uur gelieve
men de Adverteutiën intezenden.
Ingezonden stukken minstens één dag vroeger,
Uitgever
GI L T J E S.
Die voornemens is, zich met 1 JA-
NUARIa. s. op dit blad te abonnee-
ren, kan de nog in deze maand verschijnende
nommers, kosteloos ontvangen.
BURGEMEESTER en WETHOUDERS der gemeente
HELDER,
Gelet hebbende op den aanvang der bouwing van wood-
buizen in de Koningstraat, en de noodzakelijkheid voor de
bewoners om nu reeds bedacht te zijn op eene voorloopige
afvoer van water,
Noodigen de eigenaars van te bouwen buizen aldaar uit
a. Om bij den bouw van ieder huis, op aanwijzing van
den gemeente-bouwmeester, een riool aan te leggen dat
in verbinding kan worden gebragt met bet later door de
gemeente te maken hoofdriool,
en b. In afwachting van dat boofdriool, de bestaande slooten
niet te digten, maar voor waterbergiDg te behouden.
Burgemeester en Wethouders voornoemd,
Helder, STAKMAN BOSSE, Burgemeester,
den 1 December 1872. L. VERHEY, Secretaris.
Het N. v. d. D. beeft dikwyls mooie idees, vooral over
de verplichtingen, de roeping, de vereischten der volksschool.
Het is echter jammer, dat zij vaak zoo weinig practisch zijn.
Wij hebben allen eerbied voor het lager onderwijswij achten
de volksschool hoog en betreuren bet niet minder, dan het
N. v. d. D., dat zij gebreken beeft, die behoorden te worden
weggenomen; maar of het verbetering zal aanbrengen, bare
nu reeds vrij omvangrijke taak uit te breiden en baar ver
plichtingen op te leggen, die zij niet vervullen kandat meenen
wij te mogen betwijfelen. In dat opzicht gelooven wij, dat
er tusscben het N. v. d. D. en ons een verschil bestaat, dat
wel verdient te worden besproken,
Het is waar, het N. v. d. D. erkent, dat de volksschool
in den huidigen toestand de taak, die zij baar zou willen op
dragen, niet kan vervullen, mede om redenen buiten baar;
zoo als; schoolverzuim, gebrek aan personeel, bet te vroeg
verlaten der school, en dergelijke. Maar dan mogen wij bare
beschouwingen ook wel wat onvruchtbaar nemen. Wij gaan
echter verder en noemen ze vrome wenscben, want vooreerst
zou de geheele inrichting der volksschool veranderd moeten
worden, om aan die vereischten te kunnen voldoenen is dat
niet wat veel gevorderd? Doch zelfs dan nog gelooven wij
niet, dat het doel bereikt zou worden, want men zou iets
van de volksschool vorderen, dat daar niet te buis behoort.
Wij berinneren ons vroeger een artikel te hebben gelezen
in bet N. v. d. D., over bet onderwijs der geschiedenis in
de volksschool, waarin beweerd werd, dat «bet niet aan de
eischen beantwoordt, die men bet stellen mag." Wij willen
gaarne toegeven, dat bet geschiedenis-onderwijs in vele lagere
scholen treurig mag worden genoemd en zonder eenig verlies
weggelaten zou kunnen worden. Daarin ligt opgesloten, dat
het op een betere wijze zou behooren te worden opgericht;
maar of bet aan de eischen, die het N. v. d. D. meent te
mogen stellen, beantwoorden kanbetwijfelen wij. Laat ons zien.
Die eischen zijn hoofdzakelijk;
le. duidelijke begrippen van de voornaamste gebeurtenissen,
die onzen staatkundigen toestand hebben gevestigd of gewijzigd
2e. kennis van den maatschappelijken toestandwaarin de
verschillende klassen van ons volk in onderscheidene tijdperken
hebben verkeerd, en van hetgeen daarop invloed heeft uitgeoefend
3e. kennis van de regeeringsvoru/enwaaronder onze repu
bliek heeft verkeerd en de overgangen tot bet tegenwoordige
stelsel; vooral het laatste, opdat bij later met zelfbewustheid
zijn plichten als burger van den staat moge vervullen.
Wij hebben sommige woorden onderstreept, om er de aan
dacht op te vestigen.
Wanneer wij ons nu de kinderen voor den geest stellen,
die de gewone volksschool bezoeken, dan zullen die duidelijke
begrippen van puDt 1 al vrij wat moeite kosten, zonder van
den tijd te spreken dien men zou moeten besteden, tenzij men
dat woord nduiilelijkin een zeer beperkten zin opneme. Nog
moeielijker zal bet zijn, knapen beneden 13 of 14 jaar te
doen inzien, wat in de verschillende tijdperken invloed heeft
uitgeoefend op den maatschappelijken toestand. Het zal Diet
zwaar vallen, bun een en ander mede te deelen, dat zij later
kunnen Dapraten maar hun in de volksschoolin de weinige
oogenblikken die aan geschiedenis kunnen worden besteed,
daarvan eene kennis mede te deelen, die hun later een prak
tisch nut kan aanbrengen, wij zien de mogelijkheid niet
in. Nog erger is bet met de regeeringsvormen en de overgan
gen tot het tegenwoordige stelsel. Dit toch moet hun zóó goed
bekend zijn, dat zij later met zelfbewustheid hun burgerplichten
kunnen vervullen. Wie niet geheel vreemdeling is in onze
geschiedenis, weet maar al te wel, hoe moeielijk bet gezag
der provinciale en algemeene staten ten tijde van onze stad
houders af te bakenen was, als wij daarbij voegen de rechten
en de macht van den stadhouder en van den raadspensionaris.
Dan later de Franscbe omwenteling, deBataafsche republiek,
de regeering van Lodewijk Napoleon, enz. Van dat alles
moeten nu de jongens (en meisjes) van 12 jaar, eene kennis
hebben, die ben in staat stelt met zelfbewustheid hunne
burgerplichten te vervullen, hetgeen ook al weer vrij rek
baar is boe nu dat alles moet onderwezen worden in
zóó beperkten tijd eu aan zóó jeugdige kinderen, wij erkennen
volgaarne, dat wij het niet begrijpen. Het N. v. d. D. houde
het ous ten goede, dat wij een en ander liefst zouden ver
wijzen naar het middelbaar onderwijs of de boogere burger
school. Niet, dat wij de vaderlandscbe geschiedenis geheel
van de volksschool zouden willen verwijderen wij gelooven
in tegendeel, dat er een nuttig gebruik van kan worden ge
maakt doch liever geen geschiedenis, dan ze ten koste der
andere meer noodige vakken op de volksschool zóó boog te
willen opvoeren. Noch de inrichting zelve, noch de hersenen
der kinderen zijn er geschikt voor.
Dergelijke denkbeelden kwamen ook bij ons op, toen wij
in het N. v. d. D. van 27 Nov. een artikel lazen over land-
bouwonderricht. Ook dat zou op de volksschool moeien
worden gegeven. Wel niet als wetenschapmaar toch «iet
veel minder. »Het natuurkundig onderwijs behoorde zoodanig
te worden ingericht, dat de aanstaande landbouwer er nut
uittrekt." Behalve dekennis van planten, gewassen endieren,
die de onderwijzer aan de leerlingen moet mede deelen, moet
hij bun den grond leeren kennen, waaropzij leven en daarom
ndikwijls met ben naar akker en weide, naar boscb en boom
gaard gaan." Verder moet hij bezitten goede afbeeldingen
van planten, dieren en werktuigen, monsters van grondsoorten,
px-oducten in allerlei vorm, gedroogde planten, opgezette in
secten, enz.
Alweer zeer mooie idees, maar zijn ze practisch Het komt
ons althans vreemd voor, hoe bet N. v. d. D.dat met ons de
schrielheid van vele, vooral plattelands besturen betreurt, thans
zulk een gunstig denkbeeld kan koesteren aangaande hunne
bereidwilligheid in het bezorgen van al die voorwerpen. Hoe
menig onderwijzer is er immers Dog, die zelfs geen tuin heeft
en een kruiers traktementmoet bij nu daarvan nog opgezette
vogels of insecten gaan aanschaffen? En dan die wandelin
gen Stellen wij ons een school voor van 2U0 kinderen, waar
var» 100 nut uit die wandeling konden trekkenwelke boer
zou zijn land voor dat gezelschap beschikbaar stelleD Zijn