HELDERSCHE
NT.
Zaterdag
13 December.
Dertiende Jaargang.
Jïieuros- en
«ADoerlenlic-fifaD.
B ERICH T.
Vergadering van den Raad der gemeente Texel,
NIEUWSTIJDINGEN.
M 1511.
1873.
Verschijnt DINSDAG- en VRTJDAG-AVOND.
Abonnementsprijs voor 3 maanden 0.50
Franco per post 0.65
Men abonneert zich bij alle Boekbandelaren en
Postdirecteuren. Brieven franco.
De prijs der Advektentien van 1—4 regels is 60
Centen; voor eiken regel meer 15 Centen.
Voordes Dinsdags en Vrijdags middags 12 uur gelieve
men de Advertentiën intezenden.
Ingezonden stukken minstens een dag vroeger.
Uitgever S. GIL T J E S.
In het nomrner der Heldersciie Courant van 1 Januari
a. s. zal, even als vorige jaren, weder een alphabetisclie
naamlijst worden opgenomen van allen, die hunnen Nieuw
jaarsgroet wenschen uit te brengen aan Familie, Vrienden,
Bekenden, Begunstigers, enz.
Voor de plaatsing van iederen naam betaalt men 50 Centen,
ten voordeele der Armen in deze gemeente, na aftrek van
5 Centen, ter gedeeltelijke goedmaking der onkosten waar
onder is begrepen het bezorgen van een exemplaar van dat
nomrner aan elk, wiens naam op de lijst voorkomt.
In het belang der behoeftigen, wordt men uitgenoodigd
tot een algemeene deelneming.
'Vrijdag- 10 December-a. 9.des morgens 10 ure.
Punten van behandeling
Ingekomen stukken.
Benoeming Regenten en Regentessen Weeshuis,
ld. Regenten Algemeen Armbestuur.
Id. llulpondenoijzers
Be Burgemeester
D. C. L O M A N.
Helder, Nieuwediep, Willemsoord, enz. 12 December 1873.
Naar wij vernemen, zal door de Eederijkerskamer Olym-
pia alhier eene tooneelvoorstelling worden gegeven, ten voor
deele van den 73jarige, voor wien onlangs in dit blad lief
degaven zijn gevraagd.
EEN WEDSTRIJD OP DE ZUIDERZEE.
Dc zeevaartkunde vordert veel overleg, grootc bekwaamheid en
een langdurige oefeningvan daar dat ervaren zeelieden zoo gaarne
met elkander in snelheid van beweging wedijveren. Zulk een
wedstrijd (welke ons door een ooggetuige op de navolgende wijze
geschilderd wordt,) had den 28 Juli 1861 plaats op de Zuiderzee.
Een aantal Hollandsche, Engelsche, Belgische, Fransche en Ame-
kaansche vaartuigen bevonden zich daags te voren bijeen in do
haven van Amsterdamdie een treffend gezicht opleverde. Zij was
de vereenigingsplaats der mededingers. De drukke beweging van
het scheepsvolk toonde duidelijk, met welk een vurige belangstel
ling allen den bepaalden dag te gemoet zagen. Hier werd het ver
dek gewreven en geboend, daar een zeildoek hersteld, ginds het
schcepsgereedschap gezuiverd. Wagens brachten bloemen en kransen
aan, om het mastbosch in de. haven nog eens de groene kleur te
hergeven. Vaandels,vlaggen en wapens vertoonden zich in zulk
een groot aantal en in zoo verschillende kleuren en vormen, dat
het zeker menigeen zwaar moest vallen, de nationaliteit van het
vaartuig, te bepalen. Scheepsjongens en matrozen ijlden heen en
weder, zoowel op het schip als op het lander moesten nieuwe
hoeden en baaitjes worden aangeschafthoe zouden zij zich anders
na den afloop bij hunne liefjes vertoonen!
Aan de overzijde van het IJ op de in de Zuiderzee uitstekende
landpunt was een groote tent gebouwd en zóódanig geplaatst, dat
men het tooneel geheel overzien kon. Ddar moest de commissie
plaats nemen: daar zouden de kanonschoten het sein geven. Op
een kleinen afstand was een ruime tuin geheel bezet met stoelen,
tafels en banken. Op den feestdag voerden reeds ten acht ure
's morgens dc stoombooten duizenden toeschouwers over, ten einde
plaatsen te bekomen. Ten half elf ure zouden vier stoombooten
hunne vaart aanvangenop eene van welke het mij door voorspraak
eens vriends vergund was plaats te nemen. Op grooten afstand
stak hoog hoven de zee een vaartuig uitdat voor anker lag, met
vlaggen en guirlandes versierd en met kanonnen en een muziek
korps voorzien was; het was het einddoel van den tocht.
Naar wij vernemen, doet zich alhier een geval van
cholera voor, dat in den beginne een ernstig aanzien had,
doch thans niet meer dooclelijk schijnt te zijn.
Door het kiescollegie der Hervormde gemeente alhier
zijn, in zijne vergadering van jl. Dinsdag, benoemd tot ou
derlingen, de heeren G. J. van Hoolwerff en P. C. van
der Meulen en tot diakenen, de heeien C. Abbenes en
G. E. Kloosterhuis.
Het stoomschip Prins van Oranje passeerde Woensdag
Gibraltar.
De stoomvaartmaatschappij Java bericht:
Het stoomschip Madura is Woensdag avond ten 6 ure
Dungeness gepasseerd, na twaalf uren door dikte van mist
te hebben moeten stoppen; alles wel aan boord.
Twee compagniën mariniers, onder bevel van den kapt.
van Braam van Ilouckgeest en de luitenants Smith, Clifi'ord
Cocq van Breugel, de Wendt, Cadet Visser, Battcké en
Paehlig, benevens de officier van administratie 3e kl. Ver
meulen en de adjudant-onderofficier Spruit, maken deel uit
van de le brigade bij de tweede expeditie naar Atchin.
Uit de rapporten van het blokkade-eskader voor Atchin
wordt het navolgende ontleend omtrent eene opneming van
Poelo Nassy (thans voor ziekeninrichtingen in bezit genomen)
door Zr. Ms. stoomschip Amboina.
Den 17 den Sept. stoomde de Amboina langs de zuidzijde
van het eiland, waar weinig bewoonde plekken en geene
vaartuigen gezien werden, naar de noordwestzijde, die een
zeer bewoond en welvarend aanzien had, Eene groote me
nigte klapperboomeu en djagougvelden en veel vee werd
bespeurd, en de bevolking scheen niet slecht gezind, daar
zij zich ongewapend aan het strand vertoonde.
In den morgen van den lSden werd de luitenant ter zee
2de klasse Steup met eene gewapende barkas naar den wal
Nabij de tent bevond zich het militaire muziekkorps van Am
sterdam, dat door zijne levendige stukken de toeschouwers ver- -
maakte en de strijders, die of angstig, of in opgeruimde verwachting
het sein afwachtten, bemoedigde. Wij willen eerst nog eenen blik
op ons vaartuig werpen. In de machinekamer zien wij de drie
halfnaakte in het zweet badende stokers met den meeston ijver
bezig. De manometer wijst reeds tusschen zeven en acht atmos-
pheren aan. In een angstige spanning onderzoeken zij deze of gene
pijp, en wachten met ongeduld op het sein, want reeds moet men
dc overvloedige stoom laten vliegen. Op die drie mannen zal het
wel het meeste aankomenwant de stoom mag niet ontbreken.
Met de armen over de borst gaat de machinist heen en weder
voor het stoomwerktuig van 240 paardenkracht. Onrust en span
ning hebben de gewone onverschilligheid opzijn gelaat vervangen,
en telkens onderzoekt hij ongeduldig de drukking in den stoom
ketel toch spoort hij met korte woorden de stokers aan tot meer
ijver: er was immers een groote prijs te behalen. Overtuigd,dat
alles in orde is, staan de beide machinisten met de hand aan de
kruk, om hij het eerste woord des kapiteins de machine in bewe
ging te brengen. In koortsachtige overspanning vliegt de kapitein
bloots hoofd op het verdek heen en weder, en vestigt telkens den
blik op den kanonnier, die het sein zal doen hooren.
Dewijl ik vergelijkender wijze op onze stoomboot slechts weinig
passagiers vond, vroeg ik den stuurman, den eenigen, die kalm was
gebleven, naar de oorzaak, en vernam dat men onzen kapitein
voor een waaghals hield.
Plotseling vielen drie kanonschoten onmiddelijk na elkander; het
«Vóóruit 1" der vier kapiteins klonk luid on tegelijkertijd; de mu
ziek liet zich met volle kracht hooren, op hetzelfde oogenblik als
het indrukwekkende «hoerah" der toeschouwers; men wist niet,
welke snelheid men het meest zou bewonderen. Maar ook op het
zelfde oogenblik sloegen acht raderen het stille water tot lioogc
golven mot schuimende toppen. Bijna in hetzelfde oogenblik ging
het hoerah der toeschouwers over in een spottend gelach, want
een der booten ging achteruit --n verwijderde zich van hare me
dedingers. Natuurlijk hadden de machinisten in hunnen ijver de
machine omgestuurd. Woedend vloog de kapitein naar de machine
en schreeuwde naar beneden; »Omsturen!'' Toch waren de andere
drie concurrenten reeds 50 voet vooruit, alvorens deze de'goede