HELDERSCHE COURANT VOORHEEN GENAAMD 'T VLIEGEND BLAADJE Nieuwsblad voor Helder, Koegras, Texel, Wieringen en Anna Paulowna No. 4493 DINSDAG|20 JULI 1915 43e JAARGANG Abonnement per '3 mnd. 65 ct., franco per post 90 ct., Buitenland f 1.90 Zondagsblad 37i 45 0.75 Modeblad 65 75 „1.00 Voor het Buitenland bij vooruitbetaling - Losse nummers der Courant 2 ct. Verschijnt Dinsdag-, Donderdag- en Zaterdagmiddag UITGEVER: C. DE BOER Jr. - HELDER Bureau: Koningstraat 29 - Interc. Telefoon 50 Advertentiën van 1 tot 4 regels (bij vooruitbet.) 30 cent. Elke regel meer 6 ct. Ingezonden mededeelingen van 1 tot 4 regels 75 cent. Elke regel meer 15 cent. Advertentiën op bepaald aangewezen plaatsen worden 25°/o hooger berekend. Groote letters en cliché's naar plaatsruimte. - Bewljs-exemplaar 2h cent. Sommige abonnés schijnen nog steeds niet te weten, dat de prijs van het Geïll. Zondagsblad verhoogd is en thans bedraagt per S mdn.: voorde stad f0.45, per post (bin nenland) f 0.526, buitenland f 0.85. Wij hebben dit indertijd in ons blad vermeld en er bijgevoegd, dat wij deze prijsverandering aan den kop van ons blad voorloopig niet konden aanbrengen omdat die kop niet is gezet uit losstaande letters, maar een cliché, d.w.z. een vaste vorm, is. Vandaar, dat aan het hoofd van ons blad de oude thans niet meer gangbare prijzen, voor het Geïll. Zondagsblad, voorloopig gehandhaafd blijven. DE UITGEVERS. Op pagina 4 van dit blad is opgenomen 1. Uit den omtrek. Oorlogs-Zee-Onge- vallenwet. 2. Ingezonden. 3. Feuilleton, enz. LIJST van ingekomen en vertrokken personen. INGEKOMEN. Naam: Beroep: Woonplaats: Van: Gel'. H.r'.Kollman, eom. R.W., Blnn.h. 81, A'dam, N,H. R.Brinkman, korp. mar., Doolhof 15JR'dam. .I.B.y.d.Karsaen, baaa-timmerm. R.W., Woatstr. 27, A'dam. Wed.C.L.Jemberg, zonder, idem, idem. D.gez. l'.Voa, aohipperslcn-, Huisduinen 11. idem. N.H. J.deRooa, achoenm.,2oVroonatr.58, Alkmaar. R.Ö, A.Erlke, veehoud., Koogr. 49a, A.-Paulowna. N.H. C.Heinatman, maj.-torped., Sluled.atr. 27, Vltau. .l.C..r,Nukoop, echeopmak., Molengr. 17, R'dam. J.Rau werda, dionstb., Blnnenh. U, Heomatode. H.A.v.Broda, zonder, idem 18, Amersfoort. Geen. A.Schout,kwt.ru., Weatatr. 108, Blggekerke. N.H. H.Slultnr, U klerk, Koningdw.atr. 41, A'dam. Gor. O.J.y .Achterberg, maoh., v.d.H.Btr.10, R'dam. N.H. I. de Vries, bediende, Weozonstr. 56, Meppel. Gor. A. Liefhebber, arbeider, Koograa 50, Z«pe. N.H. N.Broerse, machinist, Keizeratr. 84a, A'dam. O.de Kok, landbouwer, Koegras 65, Lieshout. R,C. O.A.Leewena, ondorw Jzs., Weatatr. 74, Borgen. H.Onvloe, timmerrn., Bloematr. 19, A'dam. Geen. A.K.de Groot, gopd., Grayenstr. 74, Idem. N.H. 0,J.E(jndhoyen, dlonatb,, DykBtr.30,Teteringen. Naam: Beroep: Van: Naar: Gel. J.C.v.d.Aakster, krp. m,, P.Heinstr. 84, Haarl. R.C. .I-Mannl, boekh.Bter, Kanaalweg 88.'a-Hage. N.H. .l-T.Rolth, machinist, Kerkgr. 26, Singapore. W.'J.Witters, matr. Ie kl., Vlamingstr. 6la, 'a-Hagö. Geen. •I.Polak, matr.-kok, 8chagenstr. 79. R'dam. N.H. l'.v.Heyzon, krp.m.dr., v.Hogend.8tr. 7, H'sluia. DE OORLOG. 0e officieels legerberlchten van 16, 17 en 18 Juli. Van het Westelijk front. Het Fransche bericht van den lGen meldt, dat de Duitschers na een hevige beschieting der stellingen bij Fontenay waarbij zij meer dan 4000 granaten verschoten, een aanval deden. Z(j werden echter teruggeslagen. In Argonne is het betrekkelijk kalm. Het bericht van den 17en geeft aan, dat verschillende artillerie-gevechten plaats hadden. Ten N. van Souchez was het vuur bijzonder hevig. Boven dien werden door de Duitschers ver scheidene aanvallen ondernomen, en wel bij Ban de Sapt, in dé Vogezen, alwaar zij trachtten de verloren stel lingen te heroveren, in het bosch van Parroy en ten N. van het plaatsje Bonhomme. Alle aanvallen mislukten echter. Verder wordt medegedeeld, dat door Fransche vliegers bommen werden geworpen op het militaire station Chauhy'. Op twee plaatsen werd brand waargenomen. De feiten, die in het bericht van den 18en vermeld worden, zijn al niet anders. De artillerie-gevechten over bepaalde gedeelten van het front duren voort. Aanvallen werden afge slagen, in dit geval op de Maashoogten, tusschen het Sonvaux-ravijn en de Tranchée de Calonne, en op de door de Fransehen veroverde stellingen bij Fontenelle. Aan de zuidzijde van het Sonvaux-ravijn slaagden de Duit schers erin een klein gedeelte van hunne verloren loopgraveD te her nemen. Overigens werden alle aan vallen afgeslagen. Het Duitsche bericht van den 17en geeft alleen aan datartillerie- en mijngevechten geleverd werden. Het zelfde wordt medegedeeld in het legerbericht van den 18en. Hieraan wordt nog toegevoegd dat aanvallen der Franschen op het kerkhof van Souchez en bij Embermenil, ten O. van Luneville en bij Ban de Sapt, afgeslagen werden. Van het Oostelijk front. Van Russische zijde wordt d. d. 10 dezer medegedeeld, dat de rechter oevers van de Windau en Wenta door de Duitschers werden bezet. Op sommige deelen van het front zetten zij hier hun marsch naar het O. voort. Ten N.O. van Suwalki werd een aanval op de Russische verster kingen aanvankelijk met succes be kroond. Door een tegenaanval werden de Duitschers echter weder verdre ven. De terugtocht op het front tusschen Pissa en Orzyc wordt erkend, waarbij tevens wordt medegedeeld, dat de Russen op een stelling aan den rech teroever van de Narew teruggingen. Ten Z.W. van Przasnycz werden door de Duitschers herhaalde malen hevige aanvallen ondernomen. Zij werden echter alle afgeslagen. Ten Z. van den Pilica beproefden de Duit schers een offensief in de richting van Radom. Door tegenaanvallen werd dit verhinderd. In de streek van Cholm, ten N.O. van Zamosc en aan de Boeg, stroom afwaarts van Sokal, zijn gevechten In het bericht van den 18en wordt medegedeeld, dat de Duitschers in het N. oprukken in de richting van Tukkun, (60 K.M. W. Riga). Aan den rechteroever van de Orzyc wordt het gevecht over een uitge strekt front voortgezet. Het dorp Podossie hetwelk door de Duitschers genomen was werd heroverd. Ten Z. van Ciechanow trokkeD de Russen terug, daar de Duitschers hier groote versterkingen ontvangen hadden. N.W. van Radom werden door een kozakken-patrouille 280 soldaten en 8 officieren gevangen genomen. Tusschen Weichsel en Bug werd door de Duitschers over het geheele front het -offensief hernomen. Alle aanvallen werden afgeslagen. Even zoo ging het met de aanvallen op den linkeroever van de Wieprz, en ten O. van Grabowiec. Hier drongen de Duitschers herhaaldelijk door de versperringen voor de; loopgraven heen. Ten Z. van Grubieszow werden door de Duitschers hardnekkige aan vallen ondernomen. Deze werden af geslagen, evenals aanvallen tusschen het dorp Krylow en de stad Sokal. De gevechten aan den Dnjestr en tusschen Dnjestr en Boeg worden voortgezet. Het front is daar nog niet gewijzigd. De Duitsche legerberichten geven echter een eenigszins anderen kijk op de gebeurtenissen. De mededeeling van den 17en begint met te zeggen dat het sedert eenige dagen onder opperste leiding van von Hindenburg ondernomen offensief, gunstige resul taten heeft opgeleverd. In het N. b(j de Windau en Wenta wordt de opmarscli voortgezet. Den 14en werden hier 2460 Russen gevangen genomen, 3 kanonnen en 5 mitrailleurs veroverd. Zuidelijker werd de sterk bevestigde Russische stelling ten Z. en Z.O. van Mlawa aangevallen. Drie ach tereenvolgende Russische stellingen ten N.W. en N.O. van Przasnycz werden doorbroken en de Russen op den vlucht gedreven. De na de ont ruiming van de stad op de verdedi gingslinie Ciechanow - Krasnosielc teruggetrokken Russen werden door een nieuwe doorbraak, over een breedte van 7K.M., op'nieuw tot den terugtocht gedwongen. Sedert, den 16en zouden do Russen over het gehoele front tusschen Pisa en Weichsel op de Narew terugtrek ken. Door het Duitsche leger, dat in dit gebied opereert, werden gedurende de laatste dagen 880 officieren en 17.500 man gevangen genomen. 13 kanonnen, w.o. een stuk zwaar ge schut, benevens 40 machinegeweren en 7 mjjnwerpers, werden buitge maakt. Ook op het Z.O. gevechtsterrein gaan de Duitschers weer hard voor uit. Onder opperbevel van Von Mac lcensen werden tusschen Bug en Weichsel door de verbondenen een reeks vooruitgeschoven Russische stelliugen genomen. Hier heeft zich thans een gevecht van grooten om vang ontwikkeld. Ten W. van de Wieprz werden de RussiBche linies door de Duitschers doorbroken. 28 officieren 0116880 man werden gevangen genomen en negen machinegeweren veroverd. Ook ten W. van den boven-Weichsel hebben de verbondenen het offensief hervat. In de mededeeling van den 18en werd gemeld, dat in het N. de Rus sische versterkingen, welke in allerijl aangevoerd waren, bij Alt-Auz terug geslagen werden. 3620 man werden gevangen genomen, 6 kanonnen en 8 mitrailleurs buitgemaakt. De Duit schers rukken thans in Oostelijke richting verder. Ten N.O. van Koer- sjani werd de voorste stelling dei- Russen genomen. Tusschen Pisa en Weichsel zetten de Russen hunne terugtocht voort, van dichtbij gevolgd door de ver bonden legers. Ook ten N. van Pilica en Weichsel trekken de Russen terug. Op het Z.O. gevechtsterrein werd de Russische stelling eveneens be stormd en doorbroken. Tweeduizend man werden gevangen genomen en 5 mitrailleurs veroverd. Tusschen boven-Weichsel en Boeg duren de gevechten onder leiding van Mackensen voort. De Russen werden van de hoogten ten Z. van Piaski en Krasnotaw verdreven. Het aanvoeren van een nieuw Siberisch legercorps kon de nederlaag niet verhinderen. Verscheidene duizenden Russen wer den gevangen genomen. Het Oostonrljksche bericht van den 18en meldt dat aan de Boeg, in de streek van Sokal de Russen uit een reeks van hardnekkig verdedigde plaatsen verdreven werden. Ten N. O. van Sienno werd het Russische front doorbroken. Tusschen de Weichsel en den spoorlijn Kielce- Radom ontruimen de Russen hunne stellingen. Van het Zuideljjk front. Het Italiaansclie logerbericht van den 17en maakt melding van twee aanvallen der Oostenrijkers, nl. in boven Valcamonica en in Karinthie. Beide aanvallen werden afgewezen. Door Oostenr(jk8che vliegtuigen wer den bommen op Bari geworpen. Zes personen werden gedood en eenige gewond. Materieele schade werd er weinig aangericht. Het vliegtuig werd op den terugtocht ter hoogt,e van Barletta door geweervuur getroffen en viel in zee. Door een visschers- boot werd de machine met de inzit tenden opgepikt en aan land gebracht. Het Oostenrljksche communiqué van den 17en meldt dat de aanvallen der Italianen op de hoogvlakte van Doberdo wederom werden afgeslagen. Op alle deelen van het front woeden artilleriegevechten. Van het Russïsch-Turksche front komen slechts berichten van kleine gevechten. Bij elk van die be richten wordt van Russische zijde vermeld dat de Kazakken, zooveel Turken en zooveel Koerden „afmaak ten". Met al dat „afmaken" schiet het ook op dit front echter al heel weinig op. Engelsche verliezen. Blijkens de Engelsche verlieslljsten van 10 Juli zijn 16 officieren gesneu veld, 14 gewond. Bovendien worden dd. 30 Juni 1551 manschappen als gedood, gewond of vermist opgege ven. Van de vloot zijn twee officieren gedood. De Dulkbooten-oorlog. Vrijdag werd ter hoogte van de Shetlands-eilanden het Russ. stoom schip Balve getorpedeerd. De beman ning werd door een Nederlandsch schip, gered en te Aberdeen geland. In de Zwarte zee heeft de Russi sche onderzeeër „Nerpa" een groot kolenschip getorpedeerd. Londen, 17 Juli. De Noorsche post boot Vega is gisterenmiddag zonder lading te Newcastle uit Bergen aan gekomen. Het schip had voor een Duitsche duikboot zijn lading, die be stond uit 200 ton zalm, 800 vaten boter en 4000 kisten sardijen, in zee moeten werpen. De commandant van de duikboot hield, langszij het schip, toezicht' op de uitvoering van het bevel. Het is de eerste maal, dat de „Voga", die elke week geregeld de Noordzee over steekt, lastiggevallen is. Een Itallaansche kruiser Weenen, 18 Juli. Officieel bericht: Een van onze duikbooten heeft van ochtend ten Z. van Ragusa den Italiaanschen kruiser Giuseppe Ga ribaldi getorpedeerd. De kruiser zonk in een kwartier. (De „Giuseppe Garibaldi" was een gepantserde kruiser van 7400 ton en in 1899 van stapel geloopen. Hare artillerie bestond uit 1 snelvuurka non van 25.4 c.M., 2 gewone kanon nen van 20.3 c.M., 14 van 16 c.M., 10 van 7.G c.M. en 6 van 4.7 c.M. De snelheid bedroeg 19 mijl, de be manning telde 556 koppen. De „Orduna" door een duikboot aangevallen. ïJew-York, 18 Juli. De paketboot „Orduna" is hier aangekomen. Pas sagiers vertellen, dat het schip den 9en Juli door een Duitsche duikboot werd aangevallen. Een gelanceerde torpedo miste, waarop de bemanning van de duikboot zes projectielen af schoot, echter zonder resultaat. De „Orduna" werd eenigen tijd vervolgd. Aan boord bevonden zich 21 Ameri kanen. New-York, 19 Juli. Het offlcieele rapport van kapitein Tayior, van de „Orduna", zegt, dat de onderzeeër werd bemerkt op een afstand van driekwart mijl, en acht mjnuten na het lanceeren van de torpedo op 87 mijl zuidelijk van Queenstown. De kapitein gelooft, dat het schip aan de torpedeering ontkwam doordat de Duitschers de snolheid verkeerd schatten en geloofden, dat het schip veertien in plaats van zestien knoopen liep. Geen enkele waarschuwing werd gegeven en alle passagiers sliepen nog. De kapitein, twee officieren en vier man waren op het dek, maar zagen den onderzeeër niet, waarvan de periscoop maar enkele centimeters boven de oppervlakte was. Nadat een torpedo afgeschoten was, wekte men de passagiers en verzamelde hen bij de brug. Ieder was van een redding gordel voorzien, gereed om in de reddingboot te gaan. Daar er kogels over de hoofden der passagiers vlogen, seinde de kapitein om hulp. De „Orduna" had 227 Ingezonden Mededeeling. HERMAN NYPELS - HELDER Hueranmode-ArUkalen. Gemaakte kleeding. Kleeding naar maat. Steeds het nieuwste. te boren, maar tevens met het doel de levens der opvarenden te ver nietigen. De Lusitania voerde een lading stuk goederen van gewonen aard. Een deel daarvan bestond echter uit een aan tal kisten met patronen. Deze munitie was vermeld in het ladingsmanifest. Ze was gestouwd op ongeveer 50 meter afstand van de plaatswaarde torpedo's het schip hebben getroffen. Er waren geen andere ontploffings middelen aan boord. Vanwege de Duitsche regeering is verklaard dat de Lusitania was uit gerust met verdekt opgestelde kanon nen, dat ze" geoefende kannonniers met afzonderlijke munitie aan boord had, dat ze Canadeesche troepen ver voerde en dat zij de wetten der Ver- eenigde Staten schond. Al deze be weringen zijn onwaar gebleken. Het zijn niets dan ongegronde verzinsels en ze veroordeelen Blechts hen die ze maakten. De Lusitania voerde geen verborgen kanonnen, geen geoefende kanonniers, geen afzonderlijke muni tie evenmin heeft ze troepen ver voerd of wetten geschonden. De bedreigingen van Duitsche zijde te New York geuit voor het vertrek van de Lusitania verergeren de mis daad, doordat er ten duidelijkste mee is aangetoond dat het voornemen om de misdaad te begaan weloverwogen was en de misdaad in het plan lag vbbr het schip uitvoer. De bedreigingen werden niet ernstig door de menschen opgenomen. De passagiers achtten het niet mogelijk dat zulk een ver foeilijke daad als de vernietiging van monschenlevens in de bedoeling van de Duitsche regeering kou liggen. Zij hebben zich echter vergist. De raad heeft bevonden dat twee torpedo's het schip tegelijkertijd heb ben getroffen, zonder voorafgaande waarschuwing. De lastgeving der Duit sche regeering tot dezen aanslag was in strijd met het volkenrecht en de oorlogsgebruike& on vormde, overeen komstig de wetten van alle beschaafde landen, een opzettelijke poging tot moord op passagiers. Alles is aan boord van de Lusitania gedaan om het leven van passagiers en bemanning te redden en den ge zagvoerder treft geen enkele blaam. Alle blaam voor de wreede vernieti ging van raen8chenlevens valt alleen lijk op hen die de misdaad hebben aangesticht en op hen die haar heb ben bedreven. BINNENLAND. Burgemeester Max. Volgens een „Exchange"-telegram heeft de Belgische staatsminister Huysmans een briefkaart ontvangen van burgemeester Max, gedateerd 24 Mei, waarop een photo van zijn tegenwoordig verblijf voorkomt. „Het ziet er niet erg vrool^'k uitv schrijft hij, „maar wat doet het er toe. Het komt mij voor dat de hori zon opklaart en dat er reeds betere dagen in zicht zijn." De uitspraak In zake de Lusitania. Londen, 17 Juli. Lord Mersey heeft heden de uitspraak van den raad van onderzoek inzake den ondergang van de Lusitania bekend gemaakt. Hij deelde mede dat naar de bevinding van den raad het verlies van het schip is toe te schrijven aan de schade, veroorzaakt door Duitsche torpedo's. Naar het oordeel van den raad is de handeling niet alleon verricht met det doel om het schip in den grond Mr. P. J. Troelstra. In mr. Troelstra's toestand is, naar „Het Volk" verneemt, in zooverre eenige verbetering gekomen, dat de hoofdpijnen verminderen, hoewel het denken hem nog zeer vermoeit en hij liefst niet spreekt. Hij ligt nog deu gatischen dag te bed, omdat de beenen hom nog don dieost weige ren, als hij volgens dokters-advies probeert ie loopen. De rustige omge ving doet hem blijkbaar goed eu er hebben zich geen verontrustende ver schijnselen meer voorgedaan, terwijl zijn gedachten helder zijn. Maar zijn zenuwgestel heeft zeer 'geleden, zoo- dat er zeker lange tijd zal verloopen, voordat hij weer hersteld is. De Rijksmiddelen. Nadat de overzichten van de rijks middelen in de Staatscourant de eerste vijf maanden van het loopende jaar telkens min of meer aanzienlijke ver minderingen, in vergelijking met ver leden jaar, hadden te zien gegeven, komt nu de opgaaf over de laatste maand van het eerste semester opeens met een vermeerdering voor den dag. De vooruitgang trekt te meer de aan dacht, omdat de vergelijking gemaakt wordt met een maand, die nog deel uitmaakte van het tijdperk van voor spoed, waarin zich ons land zoo ge- ruimen tijd heeft mogen verheugen. In Juni 1914 was de opbrengst der rijksmiddelen f587.000, of 3.1 pet. hooger dan een jaar tevoren, een verschil, dat weliswaar niet zoo heel groot meer was, maar toch nog wel, gelijk wij toen te dezer plaatse op merkten, als een bewijs mocht gelden, dat het destijds ten onzent - in tegenstelling met wat toen in het buitenland reeds veelal viel waar te nemen op zakengebied en op economisch terrein in 't algemeen zoo kwaad niet gesteld was. Wat toen geschreven werd, geldt feitelijk tot zekere hoogte ook nu nog, ten minste wat de tegenstelling met het buiten land betreft. Want al moge de toestand ten onzent geenszins rooskleurig zijn te noemen, zoo valt het niet te ont kennen, dat, dank zjj de bijzondere positie, waarin ons land verkeert, de toestand ten onzent, tegenover den treurigeh staat van zaken in het buitenland, nog altijd gunstig afsteekt. De vermeerdering in de opbrengst der rijksmiddelen over Juni bedraagt nagenoeg 7 ton en is dus nog groo- ter dan verleden jaar, in vergelijking met 1913, te boeken viel. Nu komt weliswaar het leeuwenaandeel, n. 1. (f587.000) van dezen vooruitgang op de wispelturige successierechten (die trouwens, gelijk reeds vroeger werd opgemerkt, dit jaar nog veel hebben goed te maken), maar ook een jaar geleden was de vermeerdering voor het grootste gedeelte aan het even- genoemde middel to danken. Laat men de successierechten buiten be schouwing, dan is er voor de andere middelen bij elkaar nog een vooruit gang van f 112.000, een uitkomst, die, de omstandigheden in aanmerkiDg genomen, zeker nog verrassend mag heeten. De voornaamste stijging, die er voor de afgeloopen maand te boeken valt, komt ditmaal weder voor bij de directe belastingen. Nadat deze groep de vier eerste maanden van het jaar een belangrijke stijging (bijna flj millioen) had te zien gegeven en aldus krachtig had medegewerkt om de ongunstige uitkomsten van de overige middelen gedeeltelijk goed te maken, viel er over Mei een terug gang te boeken. Thans evenwel is er weer een krachtig accres, en wel ten beloope van f944.000, zoodat er sedert het begin van het jaar voor deze belastingen een vooruitgang is van bijna 19 ton, overeenkomende met circa 71/* pet. De grootste voor uitgang was er bij de bedrijfsbelas ting, die f 836.000 meer opbracht, waarvan f725.000 in hoofdsom en f 111.000 als accres bij de opcenten, die nu 20 pet. bedragen, tegen ver leden jaar 10 pcc. Een noemenswaar dige stijging, nl. f213.000, leverde ook hot personeel, dat echter sodert het begin des jaars wat achterlijk was gebleven. Bij de grondbelasting daarentegen was er een achteruitgang van f 110.000. Ook de indirecte belastingen heb ben ditmaal een niet onaanzienlijke vermeerdering aan te wijzen, nl. van f 420.000, doch deze valt geheel weg, wanneer men de successie rechten buiten beschouwing laat. De zegel-, registratie- en hypotheekrechten toch zijn, gelijk ook niet anders te ver wachten was, traag blijven vloeien. Zij geven nadeelige verschillen te zien van resp. f49.000, f91.000 en f26.000. Betrekkelijk hoog kan de opbrengst der invoerrechten genoemd worden. Wel bleven de ontvangsten f 111.000 bij verleden jaar ten achter, maar Juni 1914 was dan ook voor dit mid del een voordeelige maand. In elk geval is het bevredigend, te zien, dat de achterstand tegenover verleden jaar de laatste maanden gestadig minder wordt. Over Maart nog ruim 2 ton bedragende, is dit verschil thans tot, iets meer dan 1 ton geslonken. Andera evenwel is het -met de loods gelden, die bij het zoo aanmerkelijk ingekrompen zeeverkeer een pover figuur blijven maken. Z(j leverden slechts f82.400 op, tegen verleden jaar f304.800, dus nauwelijks van toen. Sedert 1 Januari heeft de op brengst van dit uit een handelsoog punt zoo belangrijke middel slechts f612.800 bedragen, of amper '/s van de opbrengst in de eerste helft van 1914. Ondanks de over het geheel gun stige uitkomsten, over Juni verkre gen, blijven de ontvangsten uit de rijksmiddelen een schrille tegenstel ling vormen met verleden jaar. In het geheel werd f 78.433.000 ontvan gen, tegen f87.113.000 verleden jaar, een nadeelig verschil van f8.680.000 of nagenoeg 10 pet. („N. Rott. Ct"). Schutsluis ts IJmulden en vsrbetering van het Noordzeekanaal. Wetsontwerpen zyn ingediend be treffende lo. bouw van een schutsluis c.a. te IJmuiden en verbetering van het Noordzeekanaal, en 2o. onteige ning voor den bouw van een schut sluis c.a. te IJmuiden. De lengte- eu breedte-almetingen en de diepgang der zeeschepen zijn thans weder zóó toegenomen, dat ook de in 1896 in gebruik genomen groote sluis binnen een niet te lang tijds verloop niet meer een voldoende toe gang tot het Noordzeekanaal zal blij ken te zijn. Te eer bestaat er, naar de Regeering opmerkt, reden om niet langer met de uitvoering der noodige uitbreidings werken te wachten, omdat voor den bouw van eene nieuwe sluis met toe- leidingskanaal, zijnde het work waar van de aanleg, ook naar het oordeel van de Staatscommissie in zake den toegang tot Nederland door het Noord zeekanaal, het eerst in aanmerking komt, een tijdvak van ongeveer 7 jaar zal worden gevorderd. Indiende toeneming van den diepgang der schepen zou voortgaan als in de laatste jaren het geval is geweest, zou gedurende, enkele jaren reeds eenige beperking der scheepvaart in acht moeten worden genomen. De aan de nieuw te bouwen sluis te geven afmetingen zijn door de Staatscommissie ontworpen als volgt: schutlengte 360 M., vrije doorvaart- wjjdte 40 M,, slagdrempel-diepte 14 M. - N.A.P. (ongeveer 13.10 M. be neden gewoon laag water en 14.70 M. beneden gewoon hoog water). Ter vergelijking diene dat de sluizen van het Panama-kanaal een schut lengte hebben van ruim 306 M. en een wijdte van ruim 33J M. Deze door de Staatscommissie aan gegeven afmetingen zijn geenszins overdreven te noomen, daar de af metingen der schepen nog steeds grooter worden. Zelfs komt het den Min. van Waterstaat voor, dat aan de sluizen nog grooter afmetingen gegeven moeten worden, omdat daar door de eventueele noodzakelijkheid van het bouwen van een grootere sluis en het nemen van andere, mis schien nog ingrijpender maatregelen, verschoven zal kunnen worden. Door den Min. werd een onderzoek ingesteld, of de aangegeven slag drempel-diepte verband hield met de grootste diepte die in zee voor de haven, en tusBchen de eventueel nieuw aan te leggen havenhoofden, kan worden gehouden. Dit onderzoek heeft aangetoond, dat de diepte op 15 M. N.A.P. kan worden bepaald. Hiertoe zal een bank welke zich op een diepte van 13 M. - N.A.P. voor de as van de, door verlenging van de hoofden, nieuw te vormen havenmond bevindt, moeten worden doorgeschuurd, waardoor een door gaande diepte van 14 a 14.50 M. zal worden verkregen. In verband met dit onderzoek, en den snelleren groei van de scheeps- afmetingen, komt het den Min. ge- wenscht voor de afmetingen van de sluis zoo groot mogelijk te nemen en te bepalen op 400 M. schutlengte, 45 M. doorvaart-wljdte en een slag drempel-diepte van 15 M. N.A.P. Door de Staatscommissie werden de kosten geraamd op 13.000.000 gulden, w.o. 600.000 voor onteige ningen. De kosten van de grootere sluis zullen bedragen 14.500.000, een verschil dat Diet van dien aard is om de grootere afmetingen niet aan te nemon, vooral ook, omdat do sluiB daardoor langer bruikbaar zal zijn. De nieuwe sluis is daarom ook van belang, omdat zij dienst kan doen als reservetoegang, indien de thans bestaande groote sluis door een of andere oorzaak voor korteren oflan- geren tijd onbruikbaar zou worden. Voor de plaats van de sluis waren door de commissie twee plannen ont worpen. Het plan aanhetwelk door de commissie den voorkeur gegeven werd komt ook den Min. als het beste voor. Volgens dit plan zou de as van de nieuw te bouwen sluis op 160 M. noordwaarts en evenwijdig aan de as van de bestaande groote sluis komen. Het buitenfront zou komen te liggen op 275 M. landwaarts van het buiten front der thans bestaande groote sluis. Uit den aard der zaak moeten ook nieuwe toeleidingskanalen gemaakt worden, welke in diepte aansluiten op de verkregen slagdrempeldiepte. Het aan te leggen binnentoeleidings- kanaal zal aanvangen onmiddellijk bewesten den spoorbrug bij Velsen. De uitbreiding van het water complex maakt ook een uitbreiding van het baggermateriaal noodzakelijk. Waar thans voor dat materieel een geschikte ligplaats ontbreekt, wordt ook den aanleg van een geschikte berghaven daarvoor vereischt. Deze haven zal aan den noordzijde van het buitenkanaal konten te leggen, ongeveer symetrisch met de thans bestaande visachersbaven aan de zuid zijde van het kanaal. De onteigeningen, noodig voorden aanleg van het complex, zullen een terrein van 265 H.A. omvatten. De helft hiervan is duingrond, waarvan bovendien nog het grootste doel bin nen den verboden kring der forten ligt. De kosten van deze onteigenin gen zullen, door de uitbreiding van het plan der Staatscommissie, stijgen tot 1 IJ millioen gulden. Door de Gem. Amsterdam wordt voor 277/» °/0 bijgedragen in de werke lijke kosten, terwijl de provincie een bijdrage geeft van 56/9 °/0. Bovendien komt nog de verdedi ging van de toegang van het Noord zeekanaal voor uitbreiding in aanmer king. Indien het ontwerp tot uitvoe ring is gebracht, wordt het haven complex van IJmuiden voor een vreemde mogendheid begeerenswaar- diger dan ooit. Een tweede fort met modern geschut zal noodig zijn. Het komt niet gewenscht voor thans reeds in bindenden vorm aan te wijzen welke voorzieningen ten dienste der defensie noodig zullen zijn, doch in elk geval zullen worden vereischt opstelling van eenige zeer zware moderne kustvuurmonden voor den strijd op grooten afstand met vijande lijke slagschepen; opstelling vaD enkele snelvurende kanonnen van middelbaar kaliber tot bestrijking van den mond der buiten haven en de ruimte daarbinnen; opstelling van enkele lichte snel vuurkanonnen tot beheersching van het buitenkanaal (later: de beide buiten kanalen) en van de havon- ruimten de noodige werken tot nabij ver dediging van de, voornoemde opstel lingen tegen eventueel gelande troe pen; alles met toebehooren. Beschouwd in het licht van den tegenwoordigen oorlog, zal het ver moedelijk wenachelljk zijn het ge schut niet vereenigd op te stellen in één fort, doch het meer of minder te verspreiden, tot verdeeling van de vijandelijke vuuruitwerklng en tot betere aanpassing aan de verschillen de bestemmingen. De kosten van de bedoelde voor zieningen worden globaal op 6 mil lioen gulden geraamd. Da Batavier V. Vrijdagnacht is het stoomschip Batavier V uit Zeebrugge te Rotter dam aangekomen; het heeft ligplaats in de St. Jobshaven. De vorige week was kapitein F. Rindermann naar Zeebrugge vortrok- ken om het schip en lading, voor zoover deze laatste teruggegeven is, van het Duitsche prijsgerecht over te nemen. Eergisteren vertrok de bemanning van R'dam over Sluis der waarts. Zoodra kapitein Rindermann te Zee brugge was gekomen, werd van Duit sche zijde een begin gemaakt om du niet prijsverklaarde lading, 350 tot 400 ton stukgoed, opnieuw aan boord van de Batavier V in te laden. Hier mede kwam men Donderdag gereed, en toen ;Vrijdag de Hollandsche be manning aan boord kwam, deed de kapitein onmiddellijk de Nederlansche vlag hijschen. Een paar uur later, ongeveer halfvljf in den namiddag, stoomde de Batavier V de haven van Zeebrugge uit, begeleid door een Duitsche torpedoboot, die den weg door een mijnveld wees, eenige mijlen zeewaarts. Daarna vervolgde het stoomschip alleen zijn weg naar Rot terdam. Tijdens het verblijf in de haven van Zeebrugge, juist vier maanden, is de Batavier V behoorlijk onder houden. Behalve eigen lading bracht het stoomschip ook 30 tot 4£) ton lading stukgoed mede, herkomstig uit de Zaanstroom, die nog te Zeebrugge ligt. Over den oorlogstoestand te Zee brugge wenscht kapitein Rindormann zich niet uit te laten. Alleen kon hij meedeelen, dat er nog bijna dage lijks uit vliegmachines bommen ge gooid wordenzeer nabij de ^atavier V is ook een bom neergekomen. Stijging van prijzen. Men schrijft uit Her veld aan de „Geld." „Zoo lang de wereld heeft bestaan, zijn de paarden niet zoo duur geweest", hoorden wjj dezer dagen een groot paardenfokker zeggen, 'tls dan ook enorm, de prijzen die worden besteed. Tot 700 gulden voor anderhalfjarige. Een afgekeurde hengst werd hier verkocht voor f1100. Hetzelfde blad meldt: In de Meierij gaan de prijzen der vette varkens nog maar immer door omhoog. Men besteedt, als bet gewicht circa 100 K.G. is, reeds f 1.08 per K.G. en voor puike exemplaren zelfs meer; dus bijna drie maal zooveel als voor een jaar of twintig en het dubbele haast van vlak voor de mobilisatie. In verband met deze enorm hooge prijzen, zijn de biggen ook kolossaal duur. Iedereen wil varkens houden, en in veel grooter getal dan eerst. Al zijn de voederartikelen duur, toch wordt aan de mesterlj veel verdiend, vooral daar waar men aan de zuivel fabrieken goedkoop taptemelk en kar nemelk kan bekomen. Ongsluk ts Nijmegen. Zaterdagmiddag had er bij de Koloniale Reserve te Nijmegen (thans in de Hoogere Burgerschool gehuis vest) een zeer droevig ongeluk plaats. Een soldaat had bij het onderzoek van zijn geweer de groote onvoor zichtigheid in de raeening dat het schot niet zou afgaan, te schieten, met bet treurig gevolg dat drie zich in de nabijheid bevindenden wer den getroffen. De eerste kreeg de kogel door het been en kwam er betrekkelijk goed af maar de tweede werd in het hart getroffen en was op slag dood, even als de derde die in de kaak getroffen werd. Gelukkig dat daarna de kogel in de muur terecht kwam anders zouden nog meer slachtoffers ge maakt kunnen zijn. Gedood werden de kanonnier 2e klasse J. Mets uit Arasterdam en de korporaal C. van Hoffe uit. Oud- Beierland de soldaat Van Esch uit Tilburg, die het eerst geraakt werd, kwam er tamelijk goed af. De begra fenis der slachtoffers zou Dinsdag met militaire eer plaats hebben. Brand in een schip. Men meldt uit IJmuiden Terwijl men Zaterdagnacht bezig was het Zweedsche stoomschip Jarl", dat door het stoomschip „Gooiland" ernstig was aangevaren, voor zinken te behoeden door het in de machine kamer binnenstroomende water uit te pompen, ontstond tengevolge van een ontploffing, vermoedelijk van oen petroleumtank, brand in het schip. Deze kreeg spoedig zoodanlgen om vang, dat de vlammen hoog uitsloe gen en de deklast en de scheepsbooten aantasten. Onmiddellijk vingen de sleepbooten „Cycloop" en „Katwijk" aan, de machinekamer onder water te zetten en den brand aan dek te blusBchen, wat na een half uur ge lukte. Een deel van den deklast en 2 scheepsbooten zijn verbrand. Het zinkende schip is toen met groote moeite aan wal geduwd, waar het thans tot aan de reeling onder water zit. De „Gooiland", die de reis had ver volgd, keerdo Zondagmorgen uit zee terug, omdat de voorsteven geheel ontzet was en de voorpiek water maakte. De scheepvaart was door het on geval den ganschen nacht gestremd, waardoor de „Grotius" bij de opvaart en de „Koningin der Nederlanden" bij het vertrek ernstig vertraagd werden.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1915 | | pagina 1