COURANT
SPOEDEISCHENDE VERBADERING
No. 6103
DINSDAG 17 JUNI 1919
47# JAARGANG
Redacteur-Uitgever: C. DE BOER Jr., Helder. Oclaag 7000 ex. - AbonnementeprijgIn de stad 1.15, per post I 1.40. Buitenland t 2.40. - Losse ex. 3 ct. - AdvertentHn pei^regeM7V^ot.
Aan onze abonné's
buiten de gemeente wordt
beleefd verzocht 't verschuldigde
abonnementsgeld Heldersche Cou
rant, Zondagsblad en Modeblad
2de kwartaal 1919 te willen over
maken per postwissel of aan post
zegels vóór 25 Juni a.o., zullen de
anders daarover per postkwitantie
worden beschikt met verhooging van
dispositiekosten.
Aangezien, door de verhoogde-in-
cassotarieven aan de post, thans met
10 cents verhooging inplaats van 5
moet worden beschikt, raden wij onzen
abonné's, in hun eigen belang aan,
ons het bedrag zoo spoedig mogelijk
toetezenden. Postwissels voor dat doel
behoeven slechts met een zegel van
21/» cent te worden beplakt.
De abonnementsgelden van ons blad
en zijne premie uitgaven zijn:
Heiderscha Courant:
franco per post f 1.40, Buitenland f 2.40
Zondagsblad:
franco per post f 0.60, Buitenland f 0.90
Modeblad
franco per post f 1.05, Buitenland f 1.30
Aan onze abonné's binnen de ge
meente wordt bekend gemaakt, dat
over het abonnementsgeld 2e kwartaal
(1 April-30 Juni) dezer dagen zal
worden beschikt.
Wij verzoeken de kwitantie bij
eerste aanbieding te willen voldoen.
Administratie Heldersche Courant.
van den Raad dar Bemsante,
op Zaterdagmiddag half twee.
Voorzitter: de Burgemeester.
Afwezig de heeren Poll, Zander,
de Geus, (met kennisgeving) en
Verfaille (id.)
De Voorzitter dankt de heeren
voor de bereidwilligheid, waarmede
ze gehoor gaven aan den oproep voor
deze vergadering op zoo korten ter
mijn. Het was echter noodig deze
vergadering uit te schrijven, daar de
onderhandelingen inzake eene geld-
leening zoo op de lange baan werden
geschoven.
Zonder verdere discussie (een vrij
lange geheime zitting was vooraf
gegaan) wordt conform het advies
van B. en W. (in onB vorig nummer
afgedrukt) besloten tot het aangaan
van bedoelde geldleening ad f 1.000.000
op langen termijn, en de tijdelijke
van f 618.000 op 1 jaar. De rente
voor laatstgenoemde zal wel 5 °/0
bedragen.
De heer Biersteker maakt van
de gelegenheid gebruik om B. en W.
dank te brengen voor alle moeite
en 'alle beslommeringen, die zij zich
inzake deze leening hebben getroost.
Spr. wenscht het college geluk dat
het er in geslaagd is deze leening
alsnog te plaatsen.
De Voorzitter dankt voor deze
woorden. Spr. doet nog eenige mede-
deelingen inzake de electriflcatie der
gemeente. Blijkens schrijven van den
directeur der P.EG.E.M. wordt door
deze maatschappij aangeboden eenige
straten, rondom de werf gelegen,
electrisch te. verlichten. Een exploi
tatierekening hiervan is overgelegd
en het benoodigde materiaal is reeds
gekocht voorwaardelijk; de prijzen
zijn geldig tot 23 Juni. B. en W.
toonden aan, dat het onmogelijk was
voor dien tijd met een gedocumen
teerd voorstel bij den Raad te komen
indien de Raad genoegen zou nemen
in eene op Zaterdag 21 Juni uit te
schrijven vergadering hieromtrent te
beslissen zouden B. en W. voor dien
tyd wel met een voorstel, kunnen
komenevenwel zou de Raad dan
genoegen moeten nemen met een
korteren termijn dan acht dagen voor
de bestudeering der stukken.
De heer Biersteker merkt op,
dat het gewenscht is, dat op bedoelde
raadsvergadering de heer Smit Kleine
aanwezig is.
De Voorzitter antwoordt, dat
de heer Smit Kleinei dit ook reeds
had voorgesteld. Deze heer wilde
naar Londen om materiaal aan te
koopendoor passenmoeilljkheid werd
de reis uitgesteld,.tenslotte kreeg men
van een fabriek in Delft aanbieding te
gen lageren prijs dan te Londen en kon
de beslissing op wat langeren termijn
worden gesteld. De heer Smit Kleine
was van meening, dat de directeur
der gasfabriek wel een berekening
kon opmaken en een en ander uit
eenzetten. Spr. stelt voor Donderdag
comité vergadering te houden en
dan een paar dagen daarna een
openbare.
De heer De Zwart vraagt in
lichtingen omtrent de stroomlevering
en de Voorzitter antwoordt, dat
deze geschiedt volgens contract van
de Marine, die aan de gemeente levert.
Dit contract is opgesteld op oorlogs
clausule 4- 50 °/0 verhooging en de
prljsverhooging komt op 2 cent
per K.W.TJ. neer en de prijs wordt
ongeveer 20 of 22 cent per K.W.TJ.
Nog wordt met algemeeqe stem
men besloten voor de in juli te
houden jaarlijksche zeilwedstrijden
der Kon. Mar ine-Jachtclub een ver
guld-zilveren medaille beschikbaar
te stellen, waarna de vergadering
gesloten wordt.
BINNENLAND.
Nederland aa da blakkada.
Volgens het Holiaodsch Nieuws
bureau meldt de Parljsche correspon
dent van de „United Press" te New
York, dat Zaterdag uit Den Haag
ontkennend is geantwoord op de
vraag, of Nederland actief zou mee
doen aan een blokkade van Duitsch-
land, bijaldien dat land zou weigeren
het vredesverdrag te teekenen.
Behoeft het nog betoog, dat wij
dit bericht-langs een omweg met het
uiterste voorbehoud overbrengen?
Oadarofflciaran op audiantia.
De Minister vau Marine, mr. Bjjle-
veld, ontving Zaterdagmiddag in
audiëntie het hoofdbestuur van den
Bond van Onderofficieren bij de
zeemacht.
Kolonal Gljzen.
Zaterdag was het 50 jaar geleden,
dat de hoofdofficier-machinist der le
klasse, J. H. Gljzen, in dienst trad
bij de Kon. Ned. Marine. Het zal wel
tot de zeldzaamheden behooren dat
een officier met 50 effectieve dienst
jaren nog in actieven dienst is, en
ondanks zijn 65 jaren nog met volle
energie en werklust zijn veelomvat
tende taak als inspecteur van den
Marinestoomvaartdienst vervult.
Wij zullen ons niet verdiepen in
de verschillende plaatsingen en werk
kringen, waarin kol. Gijzen in deze
halve eeuw het land gediend heeft,
maar willen slechts wijzen op de
veranderde omstandigheden in het
stoomwezen tusschen 50 jaar geleden
en nu.
Toen kolonel Gljzen in dienst trad
vervulde de machinekamer aan boord
der oorlogsschepen een zeer bescheiden
rolketels en machines waren van
eenvoudige constructie de vaart was
gering, want immers op de meeste
schepen vervulde het stoomvermogen
n secundaire rol.
Hoe geheel anders is het nu, vaart
is een der hoofdeischen voor een
oorlogsschip geworden, waarvoor men
afhankelijk is van het goed functio
neeren van het machinekamer-com
plex, met zfin ketels en machines met
groot vermogen, met motoren of
turbines, om nog niet eens te spreken
van alle hulpwerktuigen. Die evolutie,
die natuurlijk gepaard ging met
allerlei moeilijkheden, welke over
wonnen moesten worden, heeft kol.
Gljzen niet alleen meegemaakt, maar
hij heeft aan die evolutie, vooral in
de ruim 13 jaren waarin hy inspecteur
is geweest, leiding gegeven. Steeds
bleek hij geheel voor zijn taak be
rekend, en het is dan ook niet te
veel gezegd, als geconstateerd wordt,
dat hij al zijn energie, al zijn werk
kracht gegeven heeft, om den Marine
stoomvaartdienst te brengen op het
hooge peil van ontwikkeling waarop
hij thans staat.
Hfi eischte veel van anderen, maar
kon dit doen, want hij eischte nog
meer van zich zelf. Wanneer er dan
ook bij een inspectie geen aanmer
kingen gemaakt werden, dan kan
men gerust aannemen, dat alles vol
maakt in orde was bevonden, want
niets werd overgeslagen, geen gat,
geen toegang was klein genoeg om
den inspecteerenden kolonel Gljzen.
ondanks zijn leeftijd, te verhinderen
er door te kruipen, om de daar
achter liggende ruimte met eigen
oogen te bekijken.
Het was dan ook geen wonder, dat,
toen in Augustus 1914 tot mobilisatie
der Nederlandsche Marine was over
gegaan, de toenmalige Minister van
tfarine hem verzocht terug te komen
op zijn pensioen-aanvrage. Aan dit
verzoek werd zonder dralen gehoor
gegeven en sindsdien heeft kolonel
Gyzen weder byna 5 jaren zyn taak
vervuld met een werkkracht als ware
hy nog geen 50.
Zyn wij goed ingelicht, dan zal
kolonel Gijzen binnenkort den dienst
met pensioen verlateneen welver
diende rusttijd zal dan voor hem
aanbreken, waarin hij met voldoening
terug kan zien op een welbesteden
diensttijd van een halve eeuw.
Van harte wenschen wy den
jubilaris toe, dat hij nog vele jaren
van die welverdiende rust zal mogen
genieten.
Huldiging H. v. d. Berg.
Reeds lang voor het uur, 'waarop
Vrijdagavond don heer H. v. d. Berg
te 's-Gravenhage een serenade zou
worden aangeboden ter gelegenheid
van het feit, dat hem 40 jaar geleden
de Militaire Willemsorde 4e klasse
werd uitgereikt een hulde die hem
gebracht werd door een deputatie
van den Prins Hendrikbond hadden
zich naby de woning van den jubilaris
in de Paulus Potterstraat al talrijke
bekenden en belangstellenden ver
zameld. De feestcommissie, die zich
in de buurt gevormd had, deelde met
kwistige hand oraDjebloemen uit,
wat met de vlaggedoek- en groen-
versiering aan de straat een feestelijk
aanzien gaf.
Te 9 uur kwam de deputatie,
welker deelnemers, allen met het
oranjelint getooid waren, en die in
het midden een klein maar dapper
muziekkorps meevoerden, aan, om
den kloeken 73-jarigen grijsaard te
huldigen met de herdenking van zyn
40-jarig ridderschap.
Een aantal muzieknummers werden
verdienstelijk uitgevoerd, hartelijke
toespraken gehouden en beantwoord,
onder instemming van luide hoera's
der aanwezige familie, vrienden,
kennissen en buren.
Na afloop der serenade bleef nog
lang een feesteiyke stemming in de
buurt hangen en werd de ridder, die
□og het echte type van den kranigen
ouden zeerob is, nog door velen
gelukgewenscht.
Vaa voor BalglB.
Naar het bureau Vaz Dias uit
Brussel meldt, is bij de besprekingen,
die Zaterdag in het Ministerie van
Landbouw tusschen de Belgische en
de Nederlandsche gedelegeerden Le-
vink, Kakebeeke en Mansholst werden
gevoerd, een regeling getroffen voor
de voorziening met melkvee en volle
vaarzen waarvoor Nederland den uit
voer in onbeperkte mate toestaat.
De Nederlandsche Regeer in g zou
erkende handelaren aanwijzen, door
wier bemiddeling afgevaardigden van
Belgische gemeenten zullen aan-
koopon.
Da financieels moailljkhsdan
dar gemeente Valsen.
Op vragen van den heer Van Veen
betreffende de financieele moeilyk-
heden van de gemeente Velsen, ant
woordt de Minister v. Binnenlandsche
Zaken.
Aan de gemeente Velsen wordt uit
de gelden van den postchèque- en
girodienst een bedrag verstrekt van
f 600,000 als definitieve geldleening,
rentende 5J pet., tegen een koers van
9S£ pet., en een bedrag van f 400,000
als kasleening, rentende 5 pet., tegen
parikoers.
Van de Regeering kan, onder de
bestaande wetgeving, bezwaarlijk
eenige maatregel uitgaan die een
verderen achteruitgang der gemeen
telijke geldmiddelen van Velsen zou
voorkomen. Behoudens het toezicht
van Gedeputeerde Staten is immers
het beheer van de gemeenteiyke
geldmiddelen aan den raad overge
laten.
Da actie van het tpoorpersoKgel.
Zondag 15 Juni hield de Nederl.
Vereen, van Spoor- en Tramw.pers.
een buitengewoon congres te Amster
dam als demonstratie voor hare
eischen: toekenning van eene uit-
keering ineens van f 60 en van f 6
per week, verkorting van arbeidstijd
en spoedige invoering van de Tramwet
In zyn openingswoord deelt de
heer Moltmaker mede, dat besproken
zal moeten worden, welke middelen
de spoorwegarbeiders zullen kunnen
toepassen, om hnn eischen doorge
voerd te krijgen.
De heer Joustra, hoofdbestuurslid,
noemde het schema, dat op 29 April
aan de organisaties door de directies
is voorgelegd, volstrekt onaanneme
lijk. Hij wees er op dat vastgehouden
diende te worden aan deNovember-
eischen op dat punt.
Belegge» van plaatsen ia
spoortreinen.
De Nederlandsche Spoorwegen
hebben het volgende bepaald:
Een reiziger, die zyn plaats in den
trein tijdeiyk verlaat, behoudt recht
op die plaats, indien hy daarop eenig
voorwerp laat liggen.
Ieder reiziger, die van dit recht
gebruik maakt, mag dat slechts doen
ten aanzien van zyn eigen plaats
het beleggen van meer dan één plaats
door eenzelfden persoon is verboden
en moet worden belet.
Het bovenstaande is vooral in acht
te nemen op de beginstations, waar
soms geruiraen tijd voor vertrek van
den trein een enkel persoon ver
schillende plaatsen in den trein met
voorwerpen belegt om op deze wijze
plaatsen te bezetten voor zijn reis-
genooten, die eerst later aan het
station komen.
Deze handelwijze is niet geoorloofd
het personeel is bevoegd, bedoelde
plaatsen ter beschikking van andere
reizigers te stellen.
Luitenant Vogol.
Naar de Berlljnsche correspondent
van het Hbl. meedeelt acht de Dult-
sche regeering geen termen aanwezig
om de uitlevering te vragen van den
naar Nederland ontvluchten luitenant
Vogel.
20.000 geweren zoek.
Volgens de militaire administratie
waren na de gedeeltelijke demobili
satie en de hierop gevolgde inleveriDg
van vuurwapenen door de verlof
gangers, nog een 20.000 a 25.000
geweren of karabijnen zoek, althans
niet aanwezig op de plaats waar dit
behoorde.
Een op last van hoogerhand inge
steld onderzoek door heel het land,
naar de zoogenaamde „achtergehou
den" vuurwapenen, heeft geen resul
taat van beteekenis opgeleverd.
Op enkele uitzonderingen Da konden
de verlofgangers met hun zakboekje
aantoonen, dat zij hun geweren
hadden ingeleverd.
Intusschen is echter, voor zoover
bekend, nog niet opgehelderd waar
de vermiste geweren gebleven zyn.
Verondersteld wordt, dat de militaire
administratie ook op dit punt minder
juist is geweest, of dat de geweren
zich bevinden op de plaatsen waar
zy niet behooren.
Voor de eerste onderstelling be
staat voorhands de meeste aanleiding,
omdat de autoriteiten blijkbaar op
een 5000-tal na niet juist konden
opgeven welk aantal inderdaad ver
mist werd. Evenwel geeft dit weinig
reden tot gerustheid, omdat eene
dusdanige onzekerheid ruimte laat
voor andere veronderstellingen.
(Tel.)
Tiend» Communistisch Jaarcongres.
De agenda voor het 10e jaarcongres
der Communistische partij, dat 28
en 29 dezer te Groningen gehouden
zal worden, vermeldt onder de voor
stellen een van het partijbestuur tot
het houden van een bijeenkomst van
alle Raads- en Statenleden der Com
munistische Party op Zondag 6 Juli
te Amsterdam.
In zake het Raden-stelsel wordt
een resolutie voorgesteld, waaraan
de volgende slotzinsneden ziju ont
leend
„De proletarische republiek moet
door organisatie opgebouwd worden
uit de Raden van de Arbeiders in
alle bedrijven, zoowel dus op elk
gebied van industrie en handel, als
bij land-arbeiders, kleine boeren en
visschers.
„De Communistische party erkent
als voornaamste strijdmiddel de actie
der massa, d.w.z. in de eerste plaats
massale stakingen, en verwerpt overi
gens geen enkel strydmiddel dat kan
dienen in den strijd voor de ver
overing van de politieke macht.
„Ten slotte steunt de Communis
tische party met alle kracht den
arbeid tot het vormen van Soldaten-
Raden, ten einde leger en vloot on
betrouwbaar te maken voor het
kapitalisme."
Uit het jaarverslag, dat de agenda
vergezelt, biykt dat op 1 April
party 1799 leden telde, verdeeld ever
49 afdeelingen.
Van de Oostgrens.
Men schrijft van de Oostgrons aan
het „H.blad":
De contröle aan de grens is tegen
woordig van Duitsche zijde scherper
dan ooit. Overal hebben douane
ambtenaren, geassisteerd door Sicher-
keitstruppen, de taak der vroegere
grenswachtsoldaten overgenomen.
Voor het gewone grensverkeer is
een „Durchlasskarte" beslist noodig.
Een behoorlyk gevisiteerd buiten-
landsch paspoort is daarvoor niet
voldoende. Eu toch bekruipt zoo
menig Hollandsch grensbewoner in
den laatsten tijd de lust, om eens
een kykje te nemen bij de overburen.
Als het hun dan gelukt, zonder de
vereischte kaart de grens ongehinderd
te passeeren, staan ze bij hun terug
keer dikwyis bloot aan allerhande
onaangenaamheden. Dat ze niet meer
dan 50 Mark in Duitsch geld naar
ons land mogen meenemen, zal voor
hen gewoonlijk geen bezwaar zijn,
doch ook omtrent den „uitvoer" van
Hollandsch geld maken de Duitsche
grensbewakers in de laatste dagen
allerlei bezwaren. Is iemand die naar
Holland wenscht terug te keeren,
naar het oordeel dier ambtenaren in
het bezit van „te veel" Hollandsch
geld - een vast bedrag is hiervoor
niet vastgesteld dan moet hy een
gedeelte hiervan achterlaten in af
wachting van een beslissing van
„hooger hand". En als dezelfde avon
turiers dan in de Nederlandsche
grensstrook van 300 M. worden
aangetroffen zonder de vereischte
blauwe kaart, staan ze voor nieuwe
moeiiykheden. Yaak is het doel dezer
gelukzoekers, in Duitschland inkoopen
te doen voor „spotprijs" ingevolge
den lagen markenkoers. Doch zij
komen in den regel bedrogen uit:
De prijzen der verkoopbare artikelen
worden in Duitschland hoe lauger
hoe meer, met het oog op den lagen
buitenlandschen koers, omhoog ge
dreven; voor zoovele Ijzerwaren bv.
eischt men het drievoud van den
prijs in 't vorig jaar.
Een Nsderlandsch luitenant door
Ouitschers mishandeld.
Een luitenant van het detachement
Zwartemeer is door twee Duitschers,
die hy over de grens moest brengen,
op Duitsch grondgebied ernstig mis
handeld. De toestand is gevaarlijk.
UIT OOST-IHQIË.
Luchtvaart.
Digby arriveerde, zal als navigator
met Raynham in de herbouwdu Mar-
tinsyde-machine vertrekken.
Raynham zal waarschijnlijk over
een week een tweede poging doen
om den Oceaan over te vliegen.
Onder hen die ook nog beproeven
willen van Amerika naar Engeland
te vliegen, bevindt zich thans ook
een vrouw. De vermaarde aviatrice
Miss Ruth Law wil den tocht wagen
in een nieuwe Curtiss-tweedekker
voorzien van twee 400 P.K. motoren.
Zij zal worden vergezeld vau den
mecanicien James Lamont. Haar plan
is om dezelfde koers te volgen als
Hawker gedaan heeft.
Het hoogterecord verbeterd.
Do Fransche luitenant Casale be
reikte Zaterdag met zyn Niewport-
machine boven Issy-les-Moulineaux,
een hoogte van 10.100 meter in een
vlucht van byna 12 uren.
Casale constateerde op deze hoogte
een temperatuur van 50 graden be
ueden nul.
GEMENGD NIEUW*.
De uitbarsting van den Klont.
Weltevreden, 21 Mei. (Vertraagd).
Verdere byzonderheden betreffende
de uitbarsting vai-Wden Kloet toonen
aan, dat de spoorweg tusschen Taloen
(halfweg Blitar Wlingi) en Redjo-
tangan (op de fijn Biitar—Kedirie)
over een lengte van 21 K.M. vernield
is. Blitar heeft het meest geleden.
De kliniek van dr. Hammacher, de
Chineesche kamp, de huizen om het
station zyn verwoest. Het postkantoor
(naast het station eveneens in het
Westelijk gedeelte van Blitar gelegen)
is diep onder den modder begraven.
Vele lyken zijn gevonden. Ongeveer
acht Europeanen zijn zwaar gewond.
De gebou wen der Oliefabriek Insulinde
(in het Oostelijk deel van Blitar)
hebben niet geleden.
Omtrent her lot der ondernemingen
op de hellingen van den Kloet is niet
veel bekend. De koffie ondernemingen
Tjandi-Sewoe en Alas Kedawoeng
hebben van den lavastroom hevig
geleden. Een stroom van een meter
diep overstroomde Blitar. Twiniig
minuten daarna was het noodzakelijk
alle gevangenen te bevryden, daar
lavastroom zich -door do gevan
genis een weg baande.
Reeds zijn belangrijke geldsommen
ten behoeve van de geteisterde streek
uit Weltevredenafgezonden. De schade
aan verwoest gebied in Kedirie wordt
ten naastenby geschat op één millioen.
Houtvlot op drift.
Vrydag werd te Enkhuizen bericht
ontvangen, dat op de Zuiderzee, ter
hoogte vau Marken, een houtvlot,
bestaande uit 2000 balken, uit el-
kandor geslagen was. Tevens zijn
twee woonschepen verloren geraakt.
Een ontrouwe brievenbesteller.
Te Nymegen is een brievenbestel
ler aangehouden, verdacht van ver
duistering van brieven.
Hij hoeft na een langdurig verhoor
bekend, sedert 1916 honderden brie
ven to hebben verduisterd. Het is een
30-jarige man, gehuwd en vader van
een kind. Hij had veel wachtflienat
en verkeerde dus in de gelegenheid
om onopgemerkt zijn praktijden uit
te oefenen. Alle brieven, welke eenigs-
zins dik aanvoelden, werden bij het
sorteeren door hem op handige wyze
achter gehouden en later geopend.
Geen post of er was wat by van
zijn gading, meest zilverbons, maar
ook postzegels en soms papieren van
waarde. Alle bybehoorende correspon
dentie werd natuurlijk vernietigd.
Het bedrag, dat hy op die wyze
heeft bljeengestolen is niet te schatten.
Dievenbende aangehouden.
Een zestal rijksveldwachters heeft
te Heerlen een beruchte dievenbende,
uit 4 personen bestaande, aangehou
den. Deze bande heeft reeds geruimen
tyd bijna geheel Zuid-Limburg on
veilig gemaakt.
Erna avonturierster.
Een meisje uit Hedel, J. v. E. ge
naamd, had dezer dagen in den trein
kermis gemaakt met een heer en
dezen gezelschap gehouden in een
hotel te Sittard. Hier liet zy zich van
een minder vriendelijken kant kennen,
want zij beroofde haar nieuwen ken
nis van eenig geld en een cbèque,
groot 9700 Mark en poetste onopge
merkt de plaat.
Vrijdag trachtte zij de chèque by
de Maas- en Waalsche Bank te Ny
megen te innen. Hier had men echter
van de berooving gehoord en waar
schuwde het Bankpersoneel de politie,
die de avonturierster inrekende.
Ondeugdelijke worst.
In vele gezinnen te Mederablik
komen ernstige ziektegevallen voor,
alle onder dezelfde verschynselen en
vrij zeker door het gebruik van oo-
deugdeiyke worst.
De tocht over den Oceaan.
Het VickerB-vliegtuig
volbrengt den tocht.
Zaterdagmiddag te 4 uur 13 is het
Vickerstoestel, met kapitein John
Alcock als aviateur en Brown als
navigator, te St. John gestart voor
den tocht over den Atlantischen
Oceaan. De machine had moeite om
hoogte te halen ten gevolge van de
zware belasting. Maar zy steeg,
vliegende naar het Westen naai
Conception Bay, langzaam, daarbij
maar net vry vliegend van huizen,
boomen en heuvels. By Conception
Bay keerde de machine en vloog,
steeds stijgende, over het vliegveld,
de feustlyn volgend. De machine
vloog toen op ongeveer 1000 voet
hoogte.
Het Britsche luchtministerie had
alle schepen, die onderweg waren,
het vertrek van het Vickersvliegtuig
draadloos meegedeeld en gevraagd
om zoo noodig allen mogelyken
bijstand te verleen en.
Des morgens te 9 uur 40 (Engelsche
zomertyd) is het tpe3tel te Clifden
(Ierland) aangekomen, zoodat de tocht
volbracht werd in 16 uur en 12 min.
Door de mist landde men minder
gelukkig. Het toestel kwam met den
neus in den grond, zoodat de machine
licht beschadigd werd. Kapitein Al
cock was korten tyd doof door den
schok van de landing en Whitten
Brown eenigszins verstyfd, maar
verder mankeerde hun niets. Zij
hadden den geheelen tocht afgelegd
in dikken miBt en motregen, waar
door zij nu eens elfduizend voet hoog
waren en dan weer tien voet boven
de oppervlakte van de zee. De pro
peller van het draadloos toestel was
reeds spoedig na het vertrek van
New Foundland defect.
De overige deelnemers.
Luitenant Biddlecombe die met de
PLAATSELIJK NIEUWS.
van het Wachtschip
oleek meer een „mooi weer" sloep te
zijn, dan wel één voor storm. De
tweede klasse gaf weer opperachipper
Langerak als no. 1, die, hoewel hy
het laatste startte 10 minuten eerder
aankwam dan no. 2, de sergeant
seiner Peeman, die anders in zyn
driemaal dat hij meezeilde, biyk gaf
van een duchtig zeiler te zyn. No. 3
was korp.-konst. De Wolf.
In de laatste klasse valt ook Iets
merkwaardigs te boeken. Opper-
schipper Kraaij werd geslagen, hy
kwam als derde aan. No. 1 was
sehipper Breed velt en no. 2 mar. Ie kl.
Alphenaar. Alphenaar toont aan dat
ook mariniers kunnen zeilen!
De baan was roode ton bolton
Doode Hond. De belangstelling was
grooter dan de vorige wedstrijden,
nu koo men het publiek al tellen!
Donderdag 26 Juni, 's morgens, zal
i laatste wedstrijd plaats vinden,
waarna 's middags prysuitreiking zal
volgen. Om een prijs te winnen moet
men minstens aan 4 wedstryden
hebben deel genomen. In elke klasse
zyn 3 pryzen. De eerste.prijs is een
kunstvoorwerp, de andere medailles.
Verder zal er een troostprijs zijn
voor dengene, die geen prijs kreeg en
toch het meeste aantal malen mee
zeilde.
Er loopen geruchten, dat Z. K. H.
Prins der Nederlanden het op pMjs
stelt om den laatsten wedstrijd te aan
schouwen en eigenhandig de prijzen
uit te reiken. Mocht zulks waar zy'n,
dan valt deze belangstelling hoogelljk
te waardeeren. Dus zeilers nog eens
flink ingespannen, laat uw sloep er
keurig uitzien en laat het tuig er
schitterend bij staan.
De uitslag volgt hier onder.
Klasse fantasietuig.
Gestart.
Luit. t.z. 2e kl. Hoekman 13 p.
Bootsman Ardonne 8
Luit.t.z.2ebl.Zimmerman 7
De Bruyn Tengbergen 7
Bootsman Koek 7
Luit.t.z. 2e kl. Ramshorst 5
Klasse en Bs modeltuig.
OpperschipperLangerak 18 p. 6X
Corneliu8 10 5
Serg.-seiner Pecman 9 S
Korp.-konst. De Wolf 8 5
Matr. le kl. Duburk 1 4
Klasse B% modeltuig.
Opperschipper Kraay
Schipper Breedvelt
Mar. le kl. Alphenaar
Korp.-konst. Mljnhardt
Bootsman Bootsma
Willems
Kw.tneester v. d. Reest 2
Ongeluk.
Zaterdagmorgen had by de werk
zaamheden aan het spuiingskanaal
achter fort Erfprins een ernstig onge
luk plaats. Bij het opstellen van een
hyschblok had S Darphorn wonende
in het Alg. Weeshuis alhier, net
ongeluk dit toestel boven op zyn
hoofd te krijgen, waardoor hij ernstig
aan het hoofd en gelaat gekwetst
werd. Hy iB naar het Gem. Zieken
huis vervoerd en aan de gevolgen
overleden.
- Te 's Gravenhage slaagden voor
het machinistendiploma B de heeren
J. A. Zwaag, A. de Vries en J. Venus,
allen alhier.
Brieven Hr. Ms. „Koeingin Regentes".
De directeur-generaal der posterijen
en telegrafie maakt bekend, dat de
navolgende brievenmalen zullen wor
den verzonden aan Hr. Ms. pantser-
schip „Koningin-Regentes". 17 en 24
Juni e.k. naar Port Said, 27 Juni,
1, 4 en 8 Juli e.k. naar Algiers.
Indien belanghebbenden hunne
brieven en andere stukken in deze
brievenmalen wenschen opgenomen
te zien, behooren dezelve voldoende
gefrankeerd to worden en voorzien
van twee elkaar snijdende ïyuen ever
het geheele adres, van den eenen
hoek naar den anderen.
Zeepost par s.s. „Prins dsr
Nederlandse".
De directeur van het postkantoor
brengt ter bennis, dat brievenmalen
zullen worden verzonden naar Nederl.
Oost-Indiö per s.s. „Prins der Neder
landen van'de S. Mij „Nederland".
Het zeeposttarief is op deze
dingen van toepassing. Laatste bus--
lichting ten kantore alhier 20 Juni
6.33 n.m., aangeteekenke stukken
tot 2.80 n.m. Voor groote partijen
drukwerken aanmerkoiyk vroeger.
Postpakketten met deze gelegen
heid te verzenden kunnen worden
aangeboden tot 2 30 n.m en moeten
vergezeld zyn van certificaten van
oorsprong, geviseerd door de N.O.T.
6a Psrioditke Zeilwedstrijd.
L.l. Zaterdagmiddag werd deze
interessante wedstrijd gezeild, nadat
zy op Vrijdagmorgen en Zaterdag
morgen niet was doorgegaan, resp.
vanwege regen en harde wind. Dit
maal hadden de liefhebbers dan ook
niet te klagen over te weinig wind.
Er stond een holle zee, harde wind
(N.W.) in felle eb. Welke factoren
zou men meer wenschen op de ree?
Er kwamen dan ook ditmaal uitslagen,
anders dan die men verwacht had!
In de eerste klasse kwam bootsman
Ardonne met zy'n schoenertuig wel
verdiend no. 1 aan, tweede was
gryze sloep, gestuurd door luit. t.
Zimmermau, en derde de Atjehsloep,
die ditmaal geen victorie kraaide. De
4
3
4
5 n
22 p. 6 X
14 6
8,6.
Bad-Hultduinee.
Het Juni-nummer van „Ons Neder
land", het officieele orgaan van de
Alg. Ned. Vereeniging voor Vreem
delingen-Verkeer, bsvat een artikel,
dat wy hieronder laten volgen
Dat klinkt heel nieuw, en vreemd,
i ook wat kil. Nietwaar, vanaf
Heerhugowaaard ligt nog maar enkel
spoor, en boven Schagen, nu ja, dat
is de Noordpunt vau Noord-Holland,
en dan in 't Noorden is nog Den
Helder, voor de marine. En nu, onder
den rook der marinewerf, een bad-
neen, dat is meer dan eer
modern cultuurmensch kan verdragen.
Eu toch, is het wel zoo nieuw,
vreemd, en kil? Van het drukke
Seheveningen en Zandvoort beu, zyn
tal van badgasten noorderiyker op
naar Wijk, en Egmond, en
Noordwljk, ja zelfs naar Terschelling
Schiermonnikoog om er een rustig
verbiyf „ver van de menschen"
vinden. Zou nu Huisduinen, dat
precies op dezelfde lyn ligt, een breed
strand en prachtige duinen heeft,
en bovendien het levendig aspeot
van een door visschery en marine
bevolkte zee, zelfs van een door de
naburige vliegkampen bevolkte lucht,
minder recht hebben op den naam
badplaats Daar komt nog iets bij
in Den Helder, dat bet wapen van
Husiduna voert, sedert het ten koste
van Huisduinen (dat eerst zyn meer
dere was) groot is geworden, roert
zich den laatsten tyd iets van de
geestdrift, die nieuwe banen openen
wil voor den herbloei van de marine-
stad, nu de Zuiderzee-drooglegging
haar beteekenis al3 industrie- en han
delsstad zou kunnen hersteilen. De
stichting van vier dorpen in den
Wiericgermeer, de verbinding met
Friesland en het Oosten des lands
het daaruit voortvloeiende belant
van een scheepvaartlyn op Engeland,
de kans op toevoer van landbouw-
en veeteeltproducten en dus op de
stichting van beduidende markten;
de vergrooting der binnenhaven, en
dus de gelegenheid tot vestiging van
industrieén, dit alles doet den blik
hoopvol richten op een toekomst
waarin Den Helder uit zyn isolement
kan worden verlost, en naast het nu
overheerschende marine elemeut,
van handel en bedryf in evenwicht)
kan stellen. Dat is nog verre toe
komstmuziek, maar de melodie is
duideiyk te onderscheiden.
Het Gemeentebestuur van Den
Helder, onder bezielende leiding van
den burgemeester, den oud-kapt. ter
zee W. Houwing, heeft voor dezen
loop van zaken een open oog, en de
benoeming van een Raadscommissie
tot voorlichting bij de economische
vraagstukken, die zich zullen voor
doen, is daarvan een bewys. Ook de
verscbyning van een 150 bladzijden
tellende studie over de economische
positie van Den Helder, van den
héér J. M. L. Saunders, is een be-
moeidigend teeken. En dat genoemde
Commissie in 'tbyzonder voor de
belangen van Huisduinen zich spande,
teekent den practischen zin, waarmee
de voorbereiding wordt aangevat.
Hier toch ligt onmiddellyk goed werk
gereed; de huidige badplek, iu 1890
door een badpaviljoen als zoodanig
gestempeld, en in 1896 door een
tram met Den Helder verbonden,
voldoet niet meer, ook wat strand-
breedte betreft, aan de eischen van
een moderne badplaats, en ligt ook
in de vuurlinie. Doch een l1/, a 2
K.M. zuidelijker heeft men de be
schikking gekregen over een zeer
mooi begroeid duinterrein, met breed
strand, dat door den bouw van een
groot badhotel (type Rembrandt te
Noordwljk) met 70 kamers, een flink
opgezet zeebad zou kunnen worden.
De tydsomstandighedeu waren oor
zaak, dat men de zaak thaDS nog zoo
breed niet durfde aanpakken (het
hotel zou 5 ton kosten), reden
waarom voorhands besloten werd
tot den bouw van een tiental kleine
villa's, die gemeubileerd zullen ver
huurd worden, en waarvan de bouw
1 ton zal kosten. Deze vorm van
exploitatie, verstevigd doordat de
gemeente zich van de helft -f- één
aandeel verzekerde, zal zonder twyfel
groote aantrekkelijkheid hebben; de
vrfie woning in het schilderachtig
duinlandschap, de nabijheid van een
breed strand en het uitzicht op het
door allerlei vaartuigen verlevendigde
watervlak, en niettemin de volkomen
rust van het landeiyk leven, bieden
alles, wat een naar rustig vertoef
verlangend badgast eischen kan.
Bovendien is er leen fietspad naast
het strandspoor in zuideiyke richting,
dat leidt naar terreinen op een 20
minuten afstand, waar de wildjacht
niet tevergeefs wordt uitgeoefend.
Elke badplaats behoeft een stad
als achtergrond. Welnu, ook die
ontbreekt Huisduinen niet. Den Hel
der moge den naam van „gat" hebben
voor 99 °/0 gevolg van de jere
miades der marinelui, die tyd te
over hebben, om zich te vervelen,
met de daaraan verbonden gevolgen
het is daarom als achtergrond
van oen badplaats nog niet zoo on-
beteekenend. Juist de ranwezigheid
der Marinewerf biedt den vreemde
ling allerlei bezienswaardigheid en
vertier. De Marinekapel, een der beste
corpsen van ons land, geeft er ge
regeld concerten; de nabyheid van
Texel, te bereiken met een flinke
boot; de vliegkampen te Koegras
en op Texel; een goede Openbare
Leeszaal, een R.H.B.S., Ambachts
school en Zeevaartschool; het uit
breidingsplan tot bouw van een
villawyk met park en vy ver en meer
woningen voor den gegoeden burger
stand, ziedaar enkele bewyzen, dat
Den Helder als stad behoorlyk is
toegerust. De aanwezigheid van veel
Marine personeel, de Kon. Mariniers,
het Instituut voor Adelborsten, veel
infanterie en ook artillerieDen
Helder als basis voor onze vloot en
voor de onderzeebootende oprich
ting van 4 bioscopen, het Zoölogisch
station, de bouw van keurige arbei
derswoningen, (die zelfs naar Amster
dam met pensioen verhuisde zeelui
doen terugkeeren naar Den Helder),
de komst van een Handelsdagschool,
ziedaar weer eenige bewyzen, dat
Den Helder, hoever dan ook van de
„bewoonde wereld" gelegen, den
tydelMken bewoner-badgast voorziet
van alle nuttige en aangename zaken,
die h(j bulten zyn badverblyf nog
verlangen mocht.
Staande aan den ingang van de
2000 Meter lange, 100 150 Meter
breede en 25 Meter diepe haven,
vóór u het fort „De Harssens" met
zyn twee pantserkoepels van 1.10 M.
wanddikte en 900.000 K.G. gewicht
elkverder, heel vaag, de kust van
Wieringen en, links, die van Texel;
rechts van u de 36 H.A. groote
Marinewerf met de twee droogdokken,
waarvan het nieuwste 2 millioen, en
de prachtige nieuwe zweminrichting,
die 2 ton heeft gekost, en waar
bovenuit de masten en schoorsteenen
onzer oorlogsschepen ver in 't rond
te zien zyn, kunt ge u bogrygen dat
Baedeker in zyn gids dit byzonder
mooie punt met een sterretje tee-
feende, en erby schreef„Une prome
nade sur la route de la digue est
intéressante". En aan den westkant
de stad verlatende, bevindt ge u in
het duinenlandschap, waar de vuur
toren van Huisduinen zijn 3 keer
per minuut ronddraaiend, 1.200.000
kaarsen sterkepetrbleum-gloeilicht
zwaait over de gevaariyke zandbanken
„Razende Bol", „Noorder en Zuider
Haaks", „Onrust" e.d., waar geen
jaar passeert zonder schipbreuk. Deze
vuurtoren is 65 Meter hoog, en na
een klim van 288 treden, bereikt ge
een uitzicht van buitengewone be
koring bij helder weer de torens
van Alkmaar, Medemblik en Enk
huizen, met den kyker dio van Har
dingen en Hindeloopen. Aan uw voet
het gehucht Huisduinen, in den
bloeityd der walviachvangst een be
langryke plaats, waar een 60-tal
kapiteins woondenthans een onaan-
zieniyk vlek, waar het houten bad
paviljoen met een quartet badkoetsen
den wensch naar beter en rijker
gestoffeerd milieu levendig maakt.
Maar daarheen richt zich dan nu
ook de eerste poging van het zich
aangordend Den Helder. De in kort
bestek opgesomde verdiensten van
het heden en de beloften der toekomst
mogen u hebben aangetoond, dat er
alle reden is, om het ongunstig oor
dêel over Den Helder eens te herzien.
Zeker, sinds het Noordzeekanaal werd
gegraven, en IJmuiden, dat door het
licht van den Huisduinschen vuur
toren wordt bereikt, de visschery
van Den Helder knakte, is hot ver
keer met onze Mannestad op de
meest onbarmhartige wijze besnoeid.
En de ligging aan een eindpunt van