COURANT SPOEDEISCHENDE VERBADERING No. 6103 DINSDAG 17 JUNI 1919 47# JAARGANG Redacteur-Uitgever: C. DE BOER Jr., Helder. Oclaag 7000 ex. - AbonnementeprijgIn de stad 1.15, per post I 1.40. Buitenland t 2.40. - Losse ex. 3 ct. - AdvertentHn pei^regeM7V^ot. Aan onze abonné's buiten de gemeente wordt beleefd verzocht 't verschuldigde abonnementsgeld Heldersche Cou rant, Zondagsblad en Modeblad 2de kwartaal 1919 te willen over maken per postwissel of aan post zegels vóór 25 Juni a.o., zullen de anders daarover per postkwitantie worden beschikt met verhooging van dispositiekosten. Aangezien, door de verhoogde-in- cassotarieven aan de post, thans met 10 cents verhooging inplaats van 5 moet worden beschikt, raden wij onzen abonné's, in hun eigen belang aan, ons het bedrag zoo spoedig mogelijk toetezenden. Postwissels voor dat doel behoeven slechts met een zegel van 21/» cent te worden beplakt. De abonnementsgelden van ons blad en zijne premie uitgaven zijn: Heiderscha Courant: franco per post f 1.40, Buitenland f 2.40 Zondagsblad: franco per post f 0.60, Buitenland f 0.90 Modeblad franco per post f 1.05, Buitenland f 1.30 Aan onze abonné's binnen de ge meente wordt bekend gemaakt, dat over het abonnementsgeld 2e kwartaal (1 April-30 Juni) dezer dagen zal worden beschikt. Wij verzoeken de kwitantie bij eerste aanbieding te willen voldoen. Administratie Heldersche Courant. van den Raad dar Bemsante, op Zaterdagmiddag half twee. Voorzitter: de Burgemeester. Afwezig de heeren Poll, Zander, de Geus, (met kennisgeving) en Verfaille (id.) De Voorzitter dankt de heeren voor de bereidwilligheid, waarmede ze gehoor gaven aan den oproep voor deze vergadering op zoo korten ter mijn. Het was echter noodig deze vergadering uit te schrijven, daar de onderhandelingen inzake eene geld- leening zoo op de lange baan werden geschoven. Zonder verdere discussie (een vrij lange geheime zitting was vooraf gegaan) wordt conform het advies van B. en W. (in onB vorig nummer afgedrukt) besloten tot het aangaan van bedoelde geldleening ad f 1.000.000 op langen termijn, en de tijdelijke van f 618.000 op 1 jaar. De rente voor laatstgenoemde zal wel 5 °/0 bedragen. De heer Biersteker maakt van de gelegenheid gebruik om B. en W. dank te brengen voor alle moeite en 'alle beslommeringen, die zij zich inzake deze leening hebben getroost. Spr. wenscht het college geluk dat het er in geslaagd is deze leening alsnog te plaatsen. De Voorzitter dankt voor deze woorden. Spr. doet nog eenige mede- deelingen inzake de electriflcatie der gemeente. Blijkens schrijven van den directeur der P.EG.E.M. wordt door deze maatschappij aangeboden eenige straten, rondom de werf gelegen, electrisch te. verlichten. Een exploi tatierekening hiervan is overgelegd en het benoodigde materiaal is reeds gekocht voorwaardelijk; de prijzen zijn geldig tot 23 Juni. B. en W. toonden aan, dat het onmogelijk was voor dien tijd met een gedocumen teerd voorstel bij den Raad te komen indien de Raad genoegen zou nemen in eene op Zaterdag 21 Juni uit te schrijven vergadering hieromtrent te beslissen zouden B. en W. voor dien tyd wel met een voorstel, kunnen komenevenwel zou de Raad dan genoegen moeten nemen met een korteren termijn dan acht dagen voor de bestudeering der stukken. De heer Biersteker merkt op, dat het gewenscht is, dat op bedoelde raadsvergadering de heer Smit Kleine aanwezig is. De Voorzitter antwoordt, dat de heer Smit Kleinei dit ook reeds had voorgesteld. Deze heer wilde naar Londen om materiaal aan te koopendoor passenmoeilljkheid werd de reis uitgesteld,.tenslotte kreeg men van een fabriek in Delft aanbieding te gen lageren prijs dan te Londen en kon de beslissing op wat langeren termijn worden gesteld. De heer Smit Kleine was van meening, dat de directeur der gasfabriek wel een berekening kon opmaken en een en ander uit eenzetten. Spr. stelt voor Donderdag comité vergadering te houden en dan een paar dagen daarna een openbare. De heer De Zwart vraagt in lichtingen omtrent de stroomlevering en de Voorzitter antwoordt, dat deze geschiedt volgens contract van de Marine, die aan de gemeente levert. Dit contract is opgesteld op oorlogs clausule 4- 50 °/0 verhooging en de prljsverhooging komt op 2 cent per K.W.TJ. neer en de prijs wordt ongeveer 20 of 22 cent per K.W.TJ. Nog wordt met algemeeqe stem men besloten voor de in juli te houden jaarlijksche zeilwedstrijden der Kon. Mar ine-Jachtclub een ver guld-zilveren medaille beschikbaar te stellen, waarna de vergadering gesloten wordt. BINNENLAND. Nederland aa da blakkada. Volgens het Holiaodsch Nieuws bureau meldt de Parljsche correspon dent van de „United Press" te New York, dat Zaterdag uit Den Haag ontkennend is geantwoord op de vraag, of Nederland actief zou mee doen aan een blokkade van Duitsch- land, bijaldien dat land zou weigeren het vredesverdrag te teekenen. Behoeft het nog betoog, dat wij dit bericht-langs een omweg met het uiterste voorbehoud overbrengen? Oadarofflciaran op audiantia. De Minister vau Marine, mr. Bjjle- veld, ontving Zaterdagmiddag in audiëntie het hoofdbestuur van den Bond van Onderofficieren bij de zeemacht. Kolonal Gljzen. Zaterdag was het 50 jaar geleden, dat de hoofdofficier-machinist der le klasse, J. H. Gljzen, in dienst trad bij de Kon. Ned. Marine. Het zal wel tot de zeldzaamheden behooren dat een officier met 50 effectieve dienst jaren nog in actieven dienst is, en ondanks zijn 65 jaren nog met volle energie en werklust zijn veelomvat tende taak als inspecteur van den Marinestoomvaartdienst vervult. Wij zullen ons niet verdiepen in de verschillende plaatsingen en werk kringen, waarin kol. Gijzen in deze halve eeuw het land gediend heeft, maar willen slechts wijzen op de veranderde omstandigheden in het stoomwezen tusschen 50 jaar geleden en nu. Toen kolonel Gljzen in dienst trad vervulde de machinekamer aan boord der oorlogsschepen een zeer bescheiden rolketels en machines waren van eenvoudige constructie de vaart was gering, want immers op de meeste schepen vervulde het stoomvermogen n secundaire rol. Hoe geheel anders is het nu, vaart is een der hoofdeischen voor een oorlogsschip geworden, waarvoor men afhankelijk is van het goed functio neeren van het machinekamer-com plex, met zfin ketels en machines met groot vermogen, met motoren of turbines, om nog niet eens te spreken van alle hulpwerktuigen. Die evolutie, die natuurlijk gepaard ging met allerlei moeilijkheden, welke over wonnen moesten worden, heeft kol. Gljzen niet alleen meegemaakt, maar hij heeft aan die evolutie, vooral in de ruim 13 jaren waarin hy inspecteur is geweest, leiding gegeven. Steeds bleek hij geheel voor zijn taak be rekend, en het is dan ook niet te veel gezegd, als geconstateerd wordt, dat hij al zijn energie, al zijn werk kracht gegeven heeft, om den Marine stoomvaartdienst te brengen op het hooge peil van ontwikkeling waarop hij thans staat. Hfi eischte veel van anderen, maar kon dit doen, want hij eischte nog meer van zich zelf. Wanneer er dan ook bij een inspectie geen aanmer kingen gemaakt werden, dan kan men gerust aannemen, dat alles vol maakt in orde was bevonden, want niets werd overgeslagen, geen gat, geen toegang was klein genoeg om den inspecteerenden kolonel Gljzen. ondanks zijn leeftijd, te verhinderen er door te kruipen, om de daar achter liggende ruimte met eigen oogen te bekijken. Het was dan ook geen wonder, dat, toen in Augustus 1914 tot mobilisatie der Nederlandsche Marine was over gegaan, de toenmalige Minister van tfarine hem verzocht terug te komen op zijn pensioen-aanvrage. Aan dit verzoek werd zonder dralen gehoor gegeven en sindsdien heeft kolonel Gyzen weder byna 5 jaren zyn taak vervuld met een werkkracht als ware hy nog geen 50. Zyn wij goed ingelicht, dan zal kolonel Gijzen binnenkort den dienst met pensioen verlateneen welver diende rusttijd zal dan voor hem aanbreken, waarin hij met voldoening terug kan zien op een welbesteden diensttijd van een halve eeuw. Van harte wenschen wy den jubilaris toe, dat hij nog vele jaren van die welverdiende rust zal mogen genieten. Huldiging H. v. d. Berg. Reeds lang voor het uur, 'waarop Vrijdagavond don heer H. v. d. Berg te 's-Gravenhage een serenade zou worden aangeboden ter gelegenheid van het feit, dat hem 40 jaar geleden de Militaire Willemsorde 4e klasse werd uitgereikt een hulde die hem gebracht werd door een deputatie van den Prins Hendrikbond hadden zich naby de woning van den jubilaris in de Paulus Potterstraat al talrijke bekenden en belangstellenden ver zameld. De feestcommissie, die zich in de buurt gevormd had, deelde met kwistige hand oraDjebloemen uit, wat met de vlaggedoek- en groen- versiering aan de straat een feestelijk aanzien gaf. Te 9 uur kwam de deputatie, welker deelnemers, allen met het oranjelint getooid waren, en die in het midden een klein maar dapper muziekkorps meevoerden, aan, om den kloeken 73-jarigen grijsaard te huldigen met de herdenking van zyn 40-jarig ridderschap. Een aantal muzieknummers werden verdienstelijk uitgevoerd, hartelijke toespraken gehouden en beantwoord, onder instemming van luide hoera's der aanwezige familie, vrienden, kennissen en buren. Na afloop der serenade bleef nog lang een feesteiyke stemming in de buurt hangen en werd de ridder, die □og het echte type van den kranigen ouden zeerob is, nog door velen gelukgewenscht. Vaa voor BalglB. Naar het bureau Vaz Dias uit Brussel meldt, is bij de besprekingen, die Zaterdag in het Ministerie van Landbouw tusschen de Belgische en de Nederlandsche gedelegeerden Le- vink, Kakebeeke en Mansholst werden gevoerd, een regeling getroffen voor de voorziening met melkvee en volle vaarzen waarvoor Nederland den uit voer in onbeperkte mate toestaat. De Nederlandsche Regeer in g zou erkende handelaren aanwijzen, door wier bemiddeling afgevaardigden van Belgische gemeenten zullen aan- koopon. Da financieels moailljkhsdan dar gemeente Valsen. Op vragen van den heer Van Veen betreffende de financieele moeilyk- heden van de gemeente Velsen, ant woordt de Minister v. Binnenlandsche Zaken. Aan de gemeente Velsen wordt uit de gelden van den postchèque- en girodienst een bedrag verstrekt van f 600,000 als definitieve geldleening, rentende 5J pet., tegen een koers van 9S£ pet., en een bedrag van f 400,000 als kasleening, rentende 5 pet., tegen parikoers. Van de Regeering kan, onder de bestaande wetgeving, bezwaarlijk eenige maatregel uitgaan die een verderen achteruitgang der gemeen telijke geldmiddelen van Velsen zou voorkomen. Behoudens het toezicht van Gedeputeerde Staten is immers het beheer van de gemeenteiyke geldmiddelen aan den raad overge laten. Da actie van het tpoorpersoKgel. Zondag 15 Juni hield de Nederl. Vereen, van Spoor- en Tramw.pers. een buitengewoon congres te Amster dam als demonstratie voor hare eischen: toekenning van eene uit- keering ineens van f 60 en van f 6 per week, verkorting van arbeidstijd en spoedige invoering van de Tramwet In zyn openingswoord deelt de heer Moltmaker mede, dat besproken zal moeten worden, welke middelen de spoorwegarbeiders zullen kunnen toepassen, om hnn eischen doorge voerd te krijgen. De heer Joustra, hoofdbestuurslid, noemde het schema, dat op 29 April aan de organisaties door de directies is voorgelegd, volstrekt onaanneme lijk. Hij wees er op dat vastgehouden diende te worden aan deNovember- eischen op dat punt. Belegge» van plaatsen ia spoortreinen. De Nederlandsche Spoorwegen hebben het volgende bepaald: Een reiziger, die zyn plaats in den trein tijdeiyk verlaat, behoudt recht op die plaats, indien hy daarop eenig voorwerp laat liggen. Ieder reiziger, die van dit recht gebruik maakt, mag dat slechts doen ten aanzien van zyn eigen plaats het beleggen van meer dan één plaats door eenzelfden persoon is verboden en moet worden belet. Het bovenstaande is vooral in acht te nemen op de beginstations, waar soms geruiraen tijd voor vertrek van den trein een enkel persoon ver schillende plaatsen in den trein met voorwerpen belegt om op deze wijze plaatsen te bezetten voor zijn reis- genooten, die eerst later aan het station komen. Deze handelwijze is niet geoorloofd het personeel is bevoegd, bedoelde plaatsen ter beschikking van andere reizigers te stellen. Luitenant Vogol. Naar de Berlljnsche correspondent van het Hbl. meedeelt acht de Dult- sche regeering geen termen aanwezig om de uitlevering te vragen van den naar Nederland ontvluchten luitenant Vogel. 20.000 geweren zoek. Volgens de militaire administratie waren na de gedeeltelijke demobili satie en de hierop gevolgde inleveriDg van vuurwapenen door de verlof gangers, nog een 20.000 a 25.000 geweren of karabijnen zoek, althans niet aanwezig op de plaats waar dit behoorde. Een op last van hoogerhand inge steld onderzoek door heel het land, naar de zoogenaamde „achtergehou den" vuurwapenen, heeft geen resul taat van beteekenis opgeleverd. Op enkele uitzonderingen Da konden de verlofgangers met hun zakboekje aantoonen, dat zij hun geweren hadden ingeleverd. Intusschen is echter, voor zoover bekend, nog niet opgehelderd waar de vermiste geweren gebleven zyn. Verondersteld wordt, dat de militaire administratie ook op dit punt minder juist is geweest, of dat de geweren zich bevinden op de plaatsen waar zy niet behooren. Voor de eerste onderstelling be staat voorhands de meeste aanleiding, omdat de autoriteiten blijkbaar op een 5000-tal na niet juist konden opgeven welk aantal inderdaad ver mist werd. Evenwel geeft dit weinig reden tot gerustheid, omdat eene dusdanige onzekerheid ruimte laat voor andere veronderstellingen. (Tel.) Tiend» Communistisch Jaarcongres. De agenda voor het 10e jaarcongres der Communistische partij, dat 28 en 29 dezer te Groningen gehouden zal worden, vermeldt onder de voor stellen een van het partijbestuur tot het houden van een bijeenkomst van alle Raads- en Statenleden der Com munistische Party op Zondag 6 Juli te Amsterdam. In zake het Raden-stelsel wordt een resolutie voorgesteld, waaraan de volgende slotzinsneden ziju ont leend „De proletarische republiek moet door organisatie opgebouwd worden uit de Raden van de Arbeiders in alle bedrijven, zoowel dus op elk gebied van industrie en handel, als bij land-arbeiders, kleine boeren en visschers. „De Communistische party erkent als voornaamste strijdmiddel de actie der massa, d.w.z. in de eerste plaats massale stakingen, en verwerpt overi gens geen enkel strydmiddel dat kan dienen in den strijd voor de ver overing van de politieke macht. „Ten slotte steunt de Communis tische party met alle kracht den arbeid tot het vormen van Soldaten- Raden, ten einde leger en vloot on betrouwbaar te maken voor het kapitalisme." Uit het jaarverslag, dat de agenda vergezelt, biykt dat op 1 April party 1799 leden telde, verdeeld ever 49 afdeelingen. Van de Oostgrens. Men schrijft van de Oostgrons aan het „H.blad": De contröle aan de grens is tegen woordig van Duitsche zijde scherper dan ooit. Overal hebben douane ambtenaren, geassisteerd door Sicher- keitstruppen, de taak der vroegere grenswachtsoldaten overgenomen. Voor het gewone grensverkeer is een „Durchlasskarte" beslist noodig. Een behoorlyk gevisiteerd buiten- landsch paspoort is daarvoor niet voldoende. Eu toch bekruipt zoo menig Hollandsch grensbewoner in den laatsten tijd de lust, om eens een kykje te nemen bij de overburen. Als het hun dan gelukt, zonder de vereischte kaart de grens ongehinderd te passeeren, staan ze bij hun terug keer dikwyis bloot aan allerhande onaangenaamheden. Dat ze niet meer dan 50 Mark in Duitsch geld naar ons land mogen meenemen, zal voor hen gewoonlijk geen bezwaar zijn, doch ook omtrent den „uitvoer" van Hollandsch geld maken de Duitsche grensbewakers in de laatste dagen allerlei bezwaren. Is iemand die naar Holland wenscht terug te keeren, naar het oordeel dier ambtenaren in het bezit van „te veel" Hollandsch geld - een vast bedrag is hiervoor niet vastgesteld dan moet hy een gedeelte hiervan achterlaten in af wachting van een beslissing van „hooger hand". En als dezelfde avon turiers dan in de Nederlandsche grensstrook van 300 M. worden aangetroffen zonder de vereischte blauwe kaart, staan ze voor nieuwe moeiiykheden. Yaak is het doel dezer gelukzoekers, in Duitschland inkoopen te doen voor „spotprijs" ingevolge den lagen markenkoers. Doch zij komen in den regel bedrogen uit: De prijzen der verkoopbare artikelen worden in Duitschland hoe lauger hoe meer, met het oog op den lagen buitenlandschen koers, omhoog ge dreven; voor zoovele Ijzerwaren bv. eischt men het drievoud van den prijs in 't vorig jaar. Een Nsderlandsch luitenant door Ouitschers mishandeld. Een luitenant van het detachement Zwartemeer is door twee Duitschers, die hy over de grens moest brengen, op Duitsch grondgebied ernstig mis handeld. De toestand is gevaarlijk. UIT OOST-IHQIË. Luchtvaart. Digby arriveerde, zal als navigator met Raynham in de herbouwdu Mar- tinsyde-machine vertrekken. Raynham zal waarschijnlijk over een week een tweede poging doen om den Oceaan over te vliegen. Onder hen die ook nog beproeven willen van Amerika naar Engeland te vliegen, bevindt zich thans ook een vrouw. De vermaarde aviatrice Miss Ruth Law wil den tocht wagen in een nieuwe Curtiss-tweedekker voorzien van twee 400 P.K. motoren. Zij zal worden vergezeld vau den mecanicien James Lamont. Haar plan is om dezelfde koers te volgen als Hawker gedaan heeft. Het hoogterecord verbeterd. Do Fransche luitenant Casale be reikte Zaterdag met zyn Niewport- machine boven Issy-les-Moulineaux, een hoogte van 10.100 meter in een vlucht van byna 12 uren. Casale constateerde op deze hoogte een temperatuur van 50 graden be ueden nul. GEMENGD NIEUW*. De uitbarsting van den Klont. Weltevreden, 21 Mei. (Vertraagd). Verdere byzonderheden betreffende de uitbarsting vai-Wden Kloet toonen aan, dat de spoorweg tusschen Taloen (halfweg Blitar Wlingi) en Redjo- tangan (op de fijn Biitar—Kedirie) over een lengte van 21 K.M. vernield is. Blitar heeft het meest geleden. De kliniek van dr. Hammacher, de Chineesche kamp, de huizen om het station zyn verwoest. Het postkantoor (naast het station eveneens in het Westelijk gedeelte van Blitar gelegen) is diep onder den modder begraven. Vele lyken zijn gevonden. Ongeveer acht Europeanen zijn zwaar gewond. De gebou wen der Oliefabriek Insulinde (in het Oostelijk deel van Blitar) hebben niet geleden. Omtrent her lot der ondernemingen op de hellingen van den Kloet is niet veel bekend. De koffie ondernemingen Tjandi-Sewoe en Alas Kedawoeng hebben van den lavastroom hevig geleden. Een stroom van een meter diep overstroomde Blitar. Twiniig minuten daarna was het noodzakelijk alle gevangenen te bevryden, daar lavastroom zich -door do gevan genis een weg baande. Reeds zijn belangrijke geldsommen ten behoeve van de geteisterde streek uit Weltevredenafgezonden. De schade aan verwoest gebied in Kedirie wordt ten naastenby geschat op één millioen. Houtvlot op drift. Vrydag werd te Enkhuizen bericht ontvangen, dat op de Zuiderzee, ter hoogte vau Marken, een houtvlot, bestaande uit 2000 balken, uit el- kandor geslagen was. Tevens zijn twee woonschepen verloren geraakt. Een ontrouwe brievenbesteller. Te Nymegen is een brievenbestel ler aangehouden, verdacht van ver duistering van brieven. Hij hoeft na een langdurig verhoor bekend, sedert 1916 honderden brie ven to hebben verduisterd. Het is een 30-jarige man, gehuwd en vader van een kind. Hij had veel wachtflienat en verkeerde dus in de gelegenheid om onopgemerkt zijn praktijden uit te oefenen. Alle brieven, welke eenigs- zins dik aanvoelden, werden bij het sorteeren door hem op handige wyze achter gehouden en later geopend. Geen post of er was wat by van zijn gading, meest zilverbons, maar ook postzegels en soms papieren van waarde. Alle bybehoorende correspon dentie werd natuurlijk vernietigd. Het bedrag, dat hy op die wyze heeft bljeengestolen is niet te schatten. Dievenbende aangehouden. Een zestal rijksveldwachters heeft te Heerlen een beruchte dievenbende, uit 4 personen bestaande, aangehou den. Deze bande heeft reeds geruimen tyd bijna geheel Zuid-Limburg on veilig gemaakt. Erna avonturierster. Een meisje uit Hedel, J. v. E. ge naamd, had dezer dagen in den trein kermis gemaakt met een heer en dezen gezelschap gehouden in een hotel te Sittard. Hier liet zy zich van een minder vriendelijken kant kennen, want zij beroofde haar nieuwen ken nis van eenig geld en een cbèque, groot 9700 Mark en poetste onopge merkt de plaat. Vrijdag trachtte zij de chèque by de Maas- en Waalsche Bank te Ny megen te innen. Hier had men echter van de berooving gehoord en waar schuwde het Bankpersoneel de politie, die de avonturierster inrekende. Ondeugdelijke worst. In vele gezinnen te Mederablik komen ernstige ziektegevallen voor, alle onder dezelfde verschynselen en vrij zeker door het gebruik van oo- deugdeiyke worst. De tocht over den Oceaan. Het VickerB-vliegtuig volbrengt den tocht. Zaterdagmiddag te 4 uur 13 is het Vickerstoestel, met kapitein John Alcock als aviateur en Brown als navigator, te St. John gestart voor den tocht over den Atlantischen Oceaan. De machine had moeite om hoogte te halen ten gevolge van de zware belasting. Maar zy steeg, vliegende naar het Westen naai Conception Bay, langzaam, daarbij maar net vry vliegend van huizen, boomen en heuvels. By Conception Bay keerde de machine en vloog, steeds stijgende, over het vliegveld, de feustlyn volgend. De machine vloog toen op ongeveer 1000 voet hoogte. Het Britsche luchtministerie had alle schepen, die onderweg waren, het vertrek van het Vickersvliegtuig draadloos meegedeeld en gevraagd om zoo noodig allen mogelyken bijstand te verleen en. Des morgens te 9 uur 40 (Engelsche zomertyd) is het tpe3tel te Clifden (Ierland) aangekomen, zoodat de tocht volbracht werd in 16 uur en 12 min. Door de mist landde men minder gelukkig. Het toestel kwam met den neus in den grond, zoodat de machine licht beschadigd werd. Kapitein Al cock was korten tyd doof door den schok van de landing en Whitten Brown eenigszins verstyfd, maar verder mankeerde hun niets. Zij hadden den geheelen tocht afgelegd in dikken miBt en motregen, waar door zij nu eens elfduizend voet hoog waren en dan weer tien voet boven de oppervlakte van de zee. De pro peller van het draadloos toestel was reeds spoedig na het vertrek van New Foundland defect. De overige deelnemers. Luitenant Biddlecombe die met de PLAATSELIJK NIEUWS. van het Wachtschip oleek meer een „mooi weer" sloep te zijn, dan wel één voor storm. De tweede klasse gaf weer opperachipper Langerak als no. 1, die, hoewel hy het laatste startte 10 minuten eerder aankwam dan no. 2, de sergeant seiner Peeman, die anders in zyn driemaal dat hij meezeilde, biyk gaf van een duchtig zeiler te zyn. No. 3 was korp.-konst. De Wolf. In de laatste klasse valt ook Iets merkwaardigs te boeken. Opper- schipper Kraaij werd geslagen, hy kwam als derde aan. No. 1 was sehipper Breed velt en no. 2 mar. Ie kl. Alphenaar. Alphenaar toont aan dat ook mariniers kunnen zeilen! De baan was roode ton bolton Doode Hond. De belangstelling was grooter dan de vorige wedstrijden, nu koo men het publiek al tellen! Donderdag 26 Juni, 's morgens, zal i laatste wedstrijd plaats vinden, waarna 's middags prysuitreiking zal volgen. Om een prijs te winnen moet men minstens aan 4 wedstryden hebben deel genomen. In elke klasse zyn 3 pryzen. De eerste.prijs is een kunstvoorwerp, de andere medailles. Verder zal er een troostprijs zijn voor dengene, die geen prijs kreeg en toch het meeste aantal malen mee zeilde. Er loopen geruchten, dat Z. K. H. Prins der Nederlanden het op pMjs stelt om den laatsten wedstrijd te aan schouwen en eigenhandig de prijzen uit te reiken. Mocht zulks waar zy'n, dan valt deze belangstelling hoogelljk te waardeeren. Dus zeilers nog eens flink ingespannen, laat uw sloep er keurig uitzien en laat het tuig er schitterend bij staan. De uitslag volgt hier onder. Klasse fantasietuig. Gestart. Luit. t.z. 2e kl. Hoekman 13 p. Bootsman Ardonne 8 Luit.t.z.2ebl.Zimmerman 7 De Bruyn Tengbergen 7 Bootsman Koek 7 Luit.t.z. 2e kl. Ramshorst 5 Klasse en Bs modeltuig. OpperschipperLangerak 18 p. 6X Corneliu8 10 5 Serg.-seiner Pecman 9 S Korp.-konst. De Wolf 8 5 Matr. le kl. Duburk 1 4 Klasse B% modeltuig. Opperschipper Kraay Schipper Breedvelt Mar. le kl. Alphenaar Korp.-konst. Mljnhardt Bootsman Bootsma Willems Kw.tneester v. d. Reest 2 Ongeluk. Zaterdagmorgen had by de werk zaamheden aan het spuiingskanaal achter fort Erfprins een ernstig onge luk plaats. Bij het opstellen van een hyschblok had S Darphorn wonende in het Alg. Weeshuis alhier, net ongeluk dit toestel boven op zyn hoofd te krijgen, waardoor hij ernstig aan het hoofd en gelaat gekwetst werd. Hy iB naar het Gem. Zieken huis vervoerd en aan de gevolgen overleden. - Te 's Gravenhage slaagden voor het machinistendiploma B de heeren J. A. Zwaag, A. de Vries en J. Venus, allen alhier. Brieven Hr. Ms. „Koeingin Regentes". De directeur-generaal der posterijen en telegrafie maakt bekend, dat de navolgende brievenmalen zullen wor den verzonden aan Hr. Ms. pantser- schip „Koningin-Regentes". 17 en 24 Juni e.k. naar Port Said, 27 Juni, 1, 4 en 8 Juli e.k. naar Algiers. Indien belanghebbenden hunne brieven en andere stukken in deze brievenmalen wenschen opgenomen te zien, behooren dezelve voldoende gefrankeerd to worden en voorzien van twee elkaar snijdende ïyuen ever het geheele adres, van den eenen hoek naar den anderen. Zeepost par s.s. „Prins dsr Nederlandse". De directeur van het postkantoor brengt ter bennis, dat brievenmalen zullen worden verzonden naar Nederl. Oost-Indiö per s.s. „Prins der Neder landen van'de S. Mij „Nederland". Het zeeposttarief is op deze dingen van toepassing. Laatste bus-- lichting ten kantore alhier 20 Juni 6.33 n.m., aangeteekenke stukken tot 2.80 n.m. Voor groote partijen drukwerken aanmerkoiyk vroeger. Postpakketten met deze gelegen heid te verzenden kunnen worden aangeboden tot 2 30 n.m en moeten vergezeld zyn van certificaten van oorsprong, geviseerd door de N.O.T. 6a Psrioditke Zeilwedstrijd. L.l. Zaterdagmiddag werd deze interessante wedstrijd gezeild, nadat zy op Vrijdagmorgen en Zaterdag morgen niet was doorgegaan, resp. vanwege regen en harde wind. Dit maal hadden de liefhebbers dan ook niet te klagen over te weinig wind. Er stond een holle zee, harde wind (N.W.) in felle eb. Welke factoren zou men meer wenschen op de ree? Er kwamen dan ook ditmaal uitslagen, anders dan die men verwacht had! In de eerste klasse kwam bootsman Ardonne met zy'n schoenertuig wel verdiend no. 1 aan, tweede was gryze sloep, gestuurd door luit. t. Zimmermau, en derde de Atjehsloep, die ditmaal geen victorie kraaide. De 4 3 4 5 n 22 p. 6 X 14 6 8,6. Bad-Hultduinee. Het Juni-nummer van „Ons Neder land", het officieele orgaan van de Alg. Ned. Vereeniging voor Vreem delingen-Verkeer, bsvat een artikel, dat wy hieronder laten volgen Dat klinkt heel nieuw, en vreemd, i ook wat kil. Nietwaar, vanaf Heerhugowaaard ligt nog maar enkel spoor, en boven Schagen, nu ja, dat is de Noordpunt vau Noord-Holland, en dan in 't Noorden is nog Den Helder, voor de marine. En nu, onder den rook der marinewerf, een bad- neen, dat is meer dan eer modern cultuurmensch kan verdragen. Eu toch, is het wel zoo nieuw, vreemd, en kil? Van het drukke Seheveningen en Zandvoort beu, zyn tal van badgasten noorderiyker op naar Wijk, en Egmond, en Noordwljk, ja zelfs naar Terschelling Schiermonnikoog om er een rustig verbiyf „ver van de menschen" vinden. Zou nu Huisduinen, dat precies op dezelfde lyn ligt, een breed strand en prachtige duinen heeft, en bovendien het levendig aspeot van een door visschery en marine bevolkte zee, zelfs van een door de naburige vliegkampen bevolkte lucht, minder recht hebben op den naam badplaats Daar komt nog iets bij in Den Helder, dat bet wapen van Husiduna voert, sedert het ten koste van Huisduinen (dat eerst zyn meer dere was) groot is geworden, roert zich den laatsten tyd iets van de geestdrift, die nieuwe banen openen wil voor den herbloei van de marine- stad, nu de Zuiderzee-drooglegging haar beteekenis al3 industrie- en han delsstad zou kunnen hersteilen. De stichting van vier dorpen in den Wiericgermeer, de verbinding met Friesland en het Oosten des lands het daaruit voortvloeiende belant van een scheepvaartlyn op Engeland, de kans op toevoer van landbouw- en veeteeltproducten en dus op de stichting van beduidende markten; de vergrooting der binnenhaven, en dus de gelegenheid tot vestiging van industrieén, dit alles doet den blik hoopvol richten op een toekomst waarin Den Helder uit zyn isolement kan worden verlost, en naast het nu overheerschende marine elemeut, van handel en bedryf in evenwicht) kan stellen. Dat is nog verre toe komstmuziek, maar de melodie is duideiyk te onderscheiden. Het Gemeentebestuur van Den Helder, onder bezielende leiding van den burgemeester, den oud-kapt. ter zee W. Houwing, heeft voor dezen loop van zaken een open oog, en de benoeming van een Raadscommissie tot voorlichting bij de economische vraagstukken, die zich zullen voor doen, is daarvan een bewys. Ook de verscbyning van een 150 bladzijden tellende studie over de economische positie van Den Helder, van den héér J. M. L. Saunders, is een be- moeidigend teeken. En dat genoemde Commissie in 'tbyzonder voor de belangen van Huisduinen zich spande, teekent den practischen zin, waarmee de voorbereiding wordt aangevat. Hier toch ligt onmiddellyk goed werk gereed; de huidige badplek, iu 1890 door een badpaviljoen als zoodanig gestempeld, en in 1896 door een tram met Den Helder verbonden, voldoet niet meer, ook wat strand- breedte betreft, aan de eischen van een moderne badplaats, en ligt ook in de vuurlinie. Doch een l1/, a 2 K.M. zuidelijker heeft men de be schikking gekregen over een zeer mooi begroeid duinterrein, met breed strand, dat door den bouw van een groot badhotel (type Rembrandt te Noordwljk) met 70 kamers, een flink opgezet zeebad zou kunnen worden. De tydsomstandighedeu waren oor zaak, dat men de zaak thaDS nog zoo breed niet durfde aanpakken (het hotel zou 5 ton kosten), reden waarom voorhands besloten werd tot den bouw van een tiental kleine villa's, die gemeubileerd zullen ver huurd worden, en waarvan de bouw 1 ton zal kosten. Deze vorm van exploitatie, verstevigd doordat de gemeente zich van de helft -f- één aandeel verzekerde, zal zonder twyfel groote aantrekkelijkheid hebben; de vrfie woning in het schilderachtig duinlandschap, de nabijheid van een breed strand en het uitzicht op het door allerlei vaartuigen verlevendigde watervlak, en niettemin de volkomen rust van het landeiyk leven, bieden alles, wat een naar rustig vertoef verlangend badgast eischen kan. Bovendien is er leen fietspad naast het strandspoor in zuideiyke richting, dat leidt naar terreinen op een 20 minuten afstand, waar de wildjacht niet tevergeefs wordt uitgeoefend. Elke badplaats behoeft een stad als achtergrond. Welnu, ook die ontbreekt Huisduinen niet. Den Hel der moge den naam van „gat" hebben voor 99 °/0 gevolg van de jere miades der marinelui, die tyd te over hebben, om zich te vervelen, met de daaraan verbonden gevolgen het is daarom als achtergrond van oen badplaats nog niet zoo on- beteekenend. Juist de ranwezigheid der Marinewerf biedt den vreemde ling allerlei bezienswaardigheid en vertier. De Marinekapel, een der beste corpsen van ons land, geeft er ge regeld concerten; de nabyheid van Texel, te bereiken met een flinke boot; de vliegkampen te Koegras en op Texel; een goede Openbare Leeszaal, een R.H.B.S., Ambachts school en Zeevaartschool; het uit breidingsplan tot bouw van een villawyk met park en vy ver en meer woningen voor den gegoeden burger stand, ziedaar enkele bewyzen, dat Den Helder als stad behoorlyk is toegerust. De aanwezigheid van veel Marine personeel, de Kon. Mariniers, het Instituut voor Adelborsten, veel infanterie en ook artillerieDen Helder als basis voor onze vloot en voor de onderzeebootende oprich ting van 4 bioscopen, het Zoölogisch station, de bouw van keurige arbei derswoningen, (die zelfs naar Amster dam met pensioen verhuisde zeelui doen terugkeeren naar Den Helder), de komst van een Handelsdagschool, ziedaar weer eenige bewyzen, dat Den Helder, hoever dan ook van de „bewoonde wereld" gelegen, den tydelMken bewoner-badgast voorziet van alle nuttige en aangename zaken, die h(j bulten zyn badverblyf nog verlangen mocht. Staande aan den ingang van de 2000 Meter lange, 100 150 Meter breede en 25 Meter diepe haven, vóór u het fort „De Harssens" met zyn twee pantserkoepels van 1.10 M. wanddikte en 900.000 K.G. gewicht elkverder, heel vaag, de kust van Wieringen en, links, die van Texel; rechts van u de 36 H.A. groote Marinewerf met de twee droogdokken, waarvan het nieuwste 2 millioen, en de prachtige nieuwe zweminrichting, die 2 ton heeft gekost, en waar bovenuit de masten en schoorsteenen onzer oorlogsschepen ver in 't rond te zien zyn, kunt ge u bogrygen dat Baedeker in zyn gids dit byzonder mooie punt met een sterretje tee- feende, en erby schreef„Une prome nade sur la route de la digue est intéressante". En aan den westkant de stad verlatende, bevindt ge u in het duinenlandschap, waar de vuur toren van Huisduinen zijn 3 keer per minuut ronddraaiend, 1.200.000 kaarsen sterkepetrbleum-gloeilicht zwaait over de gevaariyke zandbanken „Razende Bol", „Noorder en Zuider Haaks", „Onrust" e.d., waar geen jaar passeert zonder schipbreuk. Deze vuurtoren is 65 Meter hoog, en na een klim van 288 treden, bereikt ge een uitzicht van buitengewone be koring bij helder weer de torens van Alkmaar, Medemblik en Enk huizen, met den kyker dio van Har dingen en Hindeloopen. Aan uw voet het gehucht Huisduinen, in den bloeityd der walviachvangst een be langryke plaats, waar een 60-tal kapiteins woondenthans een onaan- zieniyk vlek, waar het houten bad paviljoen met een quartet badkoetsen den wensch naar beter en rijker gestoffeerd milieu levendig maakt. Maar daarheen richt zich dan nu ook de eerste poging van het zich aangordend Den Helder. De in kort bestek opgesomde verdiensten van het heden en de beloften der toekomst mogen u hebben aangetoond, dat er alle reden is, om het ongunstig oor dêel over Den Helder eens te herzien. Zeker, sinds het Noordzeekanaal werd gegraven, en IJmuiden, dat door het licht van den Huisduinschen vuur toren wordt bereikt, de visschery van Den Helder knakte, is hot ver keer met onze Mannestad op de meest onbarmhartige wijze besnoeid. En de ligging aan een eindpunt van

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1919 | | pagina 1