aUMHkPMfi
Iii|ihmi gelig» nl lamngiijkin leie.
Bezoekt de Avondconcerten,
KINDERJEKKERS
Programma
van hel 58 Concert, te geven door het „Stedelijk Muziekkorps",
Directeur: G. M. J. v. d. Bogaerde,
op Maandag 15 September, des avonds van 8 tot 9.80 uur, in het Plantsoen
1. Gala marschL. Voussure.
2*. Lustspiel OuvertureKèler Bela.
3*. HoehzeitzmarschMendelasohn.
arr. G. H. J. v. d. Bogaerde.
4. Eola Valse de Concert Jos. Kessels.
5. Burgemeester W. Houwing marsch G. H. J. v. d. Bogaerde.
6. Ouverture Belle BergerePr. Pranqois.
7*. Grande Fantaisie de Gounod's „Faust" G. H. J- v. d. Bogaerde.
8. Finale.
De nummers met een gemerkt zijn op verzoek.
Bij ongunstig weer zal het Concert plaats hebben op Woensdag 17
September.
BINNENLAND.
Nederland en België.
Reuter seint uit Parijs dd, 12
September:
De Commissie ter herziening van
de verdragen van 1839 is wederom
bijeengekomen.
De Nederlandsche gezant, jhr.
Van Swinderen, deelde mede, dat
de Nederlandsche regeering de uit
legging van de uitspraak van 4
Juni, zooals die is gegeven dooi
den voorzitter der commissie, aan
vaardde. Vervolgens werd overeen
stemming bereik, omtrent den loop
der debatten. De afgevaardigden
zullen deskundigen benoemen, om
omtrent de waterwegen de com
missie van advies te dienen. De ge
schillen, de veiligheid van België
betreffende, zullen echter door de
volledige, commissie onder het oog
worden" gezien.
Het. antwoo r d v a n d e n h r.
Hymans.
Betreffende het antwoord, dooi
den Belgischen minister van Bni-
tenlandsche Zaken aan onze regee
ring gezonden, merkt het Handels
blad o.a. op:
Het antwoord van den Belgi
schen minister van buitenlandsclv
zaken, den heer Hymans, is toch
misschien nog iets kleiner, nog iets
minder waardig wij zullen scher
pere bijvoegelijke naamwoordei
ongeschreven laten dan zelfs wij
verwacht hadden. Al reeds dadelijk
de mededeeling „pour le besoin d<
la cause", dat er een „Duitsche pro
paganda" im Limburg was. In d>
circulaire wordt daarover niet go-
rept en de circulaire, die een werk
program en instructie inhield, zou
toch waarli.jk daar wel iets over
verteld hebben als de Belgisch'
agenten juist tegen Duitsche propa
gandisten moesten ageeren. En ii
's hemels naam, waarom zoudei
Duitsche „propagandisten" er het
minste bezwaar tegen hebben, dat
Limburg Belgisch wérd? Als Lim
burg in 1914 Belgisch ware ge
weest, als daar niet een Neder
landsch leger had gestaan, waar
voor de Duitschcrs althans mee
ontzag hadden dan voor het Waal
sehe leger, dat do Belgische Maas
niet verdedigde, zou de inval i
België waarschijnlijk juist zóóvee
vlugger zijn geschied, dathetFran-
schë offensief aan de Marne te laat
kwam om Parijs te redden, dat d
Yser niet meer door de Vlamingen
verdedigd kon worden.
En verder:
De a-ntwoord-nota van den heer
Hymans bevat verder een verdedi
ging van het recht van het Belgi
sche gouvernement om, terwijl
onderhandelingen gaande zijn, door
geheime agenten in een bevrien
den staat pogingen te doen om dé
bewoners van dien staat tegen d.
eigen regeering op te ruien en tot
landverraad over te halen W
lezen, dat de heer Hymans, neen
dat de-Belgische regeering, dat uit
nemend en uitstekend en goed en
eerlijk acht.
Voorloopig willen wij daarvan
slechts zeggen, dat die mededee
ling alleen waarde heeft als een
aanduiding voor de moraliteit en
betrouwbaarheid van de Belgisch
regeering.
Het internaat te Dordrecht
opgeheven.
Bij de Tweede Kamer i$. ingeko
men een missive van den Minister
van Marine, houdende mededee
ling, dat het internaat van adspi
rant-adel borsten bij de zeemacht,
gevestigd te Dordrecht, bij K. B.
van 26 Aukustus 1919, met ingang
van l September is opgeheven.
„De Hei".
De rechtbank te Middelburg deed
heden uitspraak in de zaak tegen
den heer P. A. H. Pieterman, boek
handelaar te Goes, beklaagd van
het in voorraad hebben van „De
Hel" van Bai'busse.
Overeenkomstig den eisoh werd
beklaagde vrijgesproken.
IJlt Óost-Indtë.
Volgens het. „Bat N.bl." hebben
150 officieren hun verzoek om ont
slag ingediend. Het legerbestuur
heeft bekend gemaakt geen be
zwaar te hebben tegen verzoeken
om ontslag uit den dienst (ook al
heeft men nog geen aanspraak op
pensioen) mits de betrokkenen aan
hun verplichtingen zullen hebben
voldaan.
PLAATSELIJK NIEUWS.
Te 's Gravenhage slaagde
voor liet, voorloopig machinisten
diploma de heer H. Brizee, alhier.
Door de directie der Zuider
zeewerken te 's Gravenhage is aan
den heer J. de Vries alhier onder-
li andsch opgedragen, het beschik
baar stellen van baggermaterieel
voor kleionderzoek in de Zuider
zee en het maken van droogplaat
sen voor klei-onderzoek op het
Schapenland te Stavoren,
Hr. Ms. „Zeeland".
Naar wij vernemen, ligt het in de
bedoeling eerlang Hr.Ms.„Zeeland"
een reis naar West-Indië te doen
ondernemen.
Nationale Bankvereenlglng.
De Nationale Bankvereeniging
alhier heeft aangekocht het com
plex gebouwen, staande Kanaalweg
426-127, hoek Langesteeg, voor d>
stichting van oen bankgebouw.
Opening Handelsdagschool.
Wij verwijzen naar achterstaande
advertentie, waarin de Heldersche
Winkeliersvereeniging de opening
aankondigt-van de Middelbare Han
dëls-dagschool. Deze plechtigheid
heeft plaats 15 September a.s. te 3
uur, op de bovenzaal van het Mili
tair Tehuis aan den Kanaalweg.
Toegangsbewijzen voor deze
plechtigheid kunnen de leden van
de Alg. Heldersche Winkeliersver
eeniging bij den lieer Duinker,
boekhandel Spoorstraat, bekomen.
Federatie van Rijkswerklieden.
Het Da'gel. Bestuur der Federa
tie van Rijkswerklieden (te weten
de hoeren Baak, van Loc en Schoo-
neveldt) heeft op Donderdag 11
September een audiëntie gehad niet
- Ministers van Oorlog en Mar in i
Besproken werd de maand extra
salaris in Oct. a.s, voor hel rijks
personeel, waarvoor weliswaar ooi
de rijkswerk lied en ou -beambten i
aanmerking komen, doch in mind
ring -zou worden gebracht van li
tegoed aan loon (achterstand) t Ju
"18 -30 Juni '19.
Uitvoerig werden de Ministers
gewezen op de onbillijkheid hier
van, indien op dergelijke wijze een
ïiiaand extra salaris zou worden toe
gepast en dit ook niet de bedoeling
kan zijn geweest van de regeering.
Immers de Min van Financië-
heeft aan verschillende bestuurder
verzekering gegeven, dat ook d
beambten en werklieden voor .bet
extra salaris in aanmerking zoudei
komen.
De nieuwe loonregeling heeft
toch al groote ontevredenheid g<
bracht onder de werklieden en som
niige beambten en wordt dan de
achterstand in loon nog beknibbeld
door de extra maand salaris daar
van af te trekken, dan komt d
onbillijkheid des te schriller uit in
vergelijk met het overige rijkspe
soneel.
Voorts werd aangedrongen, dat
ook de beambten en werklieden te
spoedigste'zullen komen onder di
bemoeiingen der Salaris-eommissi'
voor Ambtenaren en onder de loon
schalen zuilen worden geplaat:
zooals die voorgesteld zijn voor he
P. T. T.
Verder werd bepleit, waar veloi
van bet personeel buiten den flum-
tëtoeslag blijven, in elk geval de
kinderbijslag zal blijven gehand
haafd.
Beidé Excellenties konden .on:
trent, een en ander geen directe b<
slissing nemen, doch zegden er:
stige overweging toe. De indruk
der bestuurders was, dat goede re
sultaten niet uit zouden blijven.
Salarisactie Zccmachtpcrsonccl.
Door de besturen der sajnenwér
koude .organisaties van niarineper.-u
hooi word gisterenavond in „Tivoli
oeno drukbezochte vergadering go
houden tor bespreking van de salanV
actie. Op d ze vergadering voerde:
verschillende sprekers liet woord.
De voorzitter, de lieer D e'fl ij t
opende de vergadering.
Eerste spr. wns de boor de Z w a r i
Dc opkomst: van hedenavond, zeidi
deze. kun men gerust beschouwen n'L
demonstratie legen de laksheid va:
het niarincbostuur. Onze aoctïc is nirt
maar lukraak opgezet, maar oulstaai:
uit den aandrang zelf,.van het Ijèfso
noel. Allerlei vertoogen omtrent dc
loonomoude duurte worden gericht, cc
der arbeidersklasse' voorgehouden tod:
steeds matig te zijn in hare eisphcii
en vooral de productie op te voeren.
Maar togen hel over' den boeg snui
ten, dot; aan do andore zijde steeds go-
zien wordt, wordt niet geprotesteerd.
Vijf jaar lang is roofbouw gepleegd,
op do arbeiders, o. a, door do niijnniag-
nat.cn en thans, nu de arbeider lcort.t r
werkt en booger loon krijgt, vcrgclt-:.
zij, dat, er al die jaren- uitgehaald i.-
wat Icon. Mei) vergeet, dat vóór do
stijging de arbeiders ook al ageerden
voor boter loon. kan hen dus niet ver
wijten dat zij thans te veel eisohen. En
de groep, die in dezen maatst-bappe-
lijken cirkelgang niet meedoet, komt
ten achter. Om gelijk te blijven mor
ton wij blijven demonstreoven.
Daarom is de ciscb gesteld om beter
salaris in 1920. doch tevens dat voor
1919 ook tnéer gedaan inoost wórden,
spoeiaal voor de mintmunilïjdèrs onder
ons.
De volgende spreker, de heer
Prins, demonstreert dit nader en
vertelt uitvoerig van de besprekingen
mot den Min. Met marinepersoneel is
altijd bosolioiden govvoost; het heelt
dc groote trom niet geroerd, maar is
rustig zijn gang gegaan. Wij zijn, als
zoo dikwijls, bedrogen uitgekomen.
Do Min. heeft toegezegd, dat bij zóu
iderzooken of bij do landmacht der
gelijke maatrogolen waren genomen,
De feiten hebben ons dienaangaande
't gelijk gestold, 't word oen sa-
isverhoogiug over do beelc linie.
Wij hebbeu van don Min. nog niels
gehoord; hot is bost mogelijk, dat mén
bozig is aan een nieuwe regeling,
maar waarom zegt de Min. dal niet?
Ofschoon het nuirinebestuur wel klaagl
dat. het zoo weinig weel van de plan
nen van Oorlog, geldt dit tpcli hiér
niet,
Spr. wijst op de Salariscoihmissie-
Idcnburg. en noemt, verschil jonde
staaltjes van laksheid. Er moet voe
ling zijn tuséclicu do verschillende dc
parlementen, dus hot beste wave een
permanente commissie, dio allee had
kunnen regelen. Zoo is bet ook niet
de berekening van den duurtebijslug,
daarvan hebben wij niets geboord, cu
wij staan nu voor hot feit, dat Ónze
collega's van de landmacht met wr-
hoogingon gaan strijken on wij niet:
Onlangs ontvingen wij oeue aanschrij
ving van den Minister, waarbij ..ter
voorkoming van misverstand", kennis
gegeven werd van verschillende maat
regelen. Maar zoolang ze niet inge
voerd zijn. komt men achterop. In
Juni was eene regeling voor verhuis
kosten bijna voltooid, en thans heb
ben wij er nog niets van gehoord,
'oor de landmacht werkt zij al lang.
We "over Traktementen .spreken,
hebben we altijd oen volle zaal. Wc
hoeven daarover niet veel té spreken,
i over do wijze, waarop ze te
krijgen zijn. We kunnen den kalmen
weg bewandelen, maai wi.i bereiken
niets mee. En wij kunnen de
;'groote trom roeren als de landmacht,
trouwens over het geheel e land.
werkt, daardoor dus den- indruk .maakt,
alsof intensiever gewerkt wordt. Thans
heeft do landmacht den eisch gesteld
an 600.— en als de bedoeling was,
lat iyeeus te ontvangen, was eerlijk
gezegd, de eisch .wel wal hoog. .-laaf
de bedoeling was er nog wat. af te
ikkon, en .verscheidene ald. van
inzeil Boufl hehben M een d?rgc:l..kcii
ijs.ch gostold, o.a. ook WUlcuispo'-d
zonder ons hoofdbestuur te raadple
gen. Maar 'liet Moordhostiuir heeft
geen ooien naar. De landmacht heeft
aansluiting gezocht, bij do rijksamb
tenaren. en bad toch bij ons moeten
komen, die verwante belangen hebben.
Wij kunnen dien eisch niet. steunen,
ook omdat, daardoor de minst bezol
digden het slechtst afkomen. Die héb-
meer'nood ig, zooals nok reeds •.in
eengezet is door b. en .W. van A»jh
u-dam- in een schrijven aan dp.n
uid,
Als wij van dc 600.— don duurt::-
ooslag aftrekken, als dié hoven do
ƒ200.— is, alsook do reeds genoten bij
slagen, dan zien we Het voltretiJ beeld
minimum salaris' van een. oude.-
ier der landmacht bedraagt 70c
oo iemand is dan JL8 jaar. Kon nw-
- 1c lel. bij don wal verdien'
1.92 p'ór dag. dus ongeveer liblv.cH-
Als men dus bij de landmacht
.300.vcrli'óogi'iig noodig 1 clcc.l
tl dl dat nok voor de v? iini-lit.
Voov den minst-bezoldigdp is de al-
trek lioogei dan voor dón iioogerr
Du.s dan blijft er voor doii minstbczol
digde .niet veel van die ƒ600.— ovei
róhi ka,n "liet iioófdbestuur ine
dien - eisch niet meegaan. De vevhoo-
moot gebaseerd zijn óp gezond'
n-ugkoniende op de 100.- min.
die .toegezegd ,is, zegt spr. dat die vee
tori, is. Wij hebben gesteld min-
s 2 maanden salaris met miniman
ƒ250.— onverkort, alsmede de .oven
Iniocle verbeterde bevekènïng van ilei
ijuurto-bljslAg.
De drang die vuti verschillende zijd-
i)ji liet .hoofdbestuur is uitgeoefend, i
Oorzaak geweest, dat liet bestuur bs
sloot jets anders voor te stellen .da
de gewone uel.ie. Daarover zal 0'
Voorzittc» nadere modedéelingeii doen.
Dc dorde spreker, dc lieer M i e h
beeft eigenlijk na de zakelijke r<
'dcii1 hoer Prins, niet voel meer
zoggen. De vergadering is nog wee
voller, nog weer eeiuiraclitigey da
de vorige; Inderdaad,, hotiuarinop,ei
soneel is altijd zoo bescliéide.n gï
weest," en na zooveelverlakkerij toe
nog zoo lankmoedig. Rondom beu 'i
actie, én liet. kon zoo- zoetjes aan w<
eens tijd 'worden ook 'eens te -gun
flemonsf,roeren, ofschoon het yerlji
den is. Dat luit tot nog toe niet g<
scliiedde. komt omdat het besf.uu
overtuigd is, dal er gewerkt is; als il<
rogoe.ring nn maar medewerkt, zooda
Kot volgend jaar althans Gen verbet
ring komt. Oindat de vercctiigingt-
steeds veel vertrouwen hadden in d'
besturen is cr nog geen andore actie
gevoerd, maar .liet kon wel gebeuren
dal het eens geschiedt.
Al .zou nu de landmacht inderdaad
dc 600.- ioisChen,dan is cr nog-oeii
oudere rö'dcn,' waarom wij nooit ver
tier zijn gegaan dan wat' praktisch
•uitvoerbaar was. Wij zijn nooit óv
dreven- en spr.'s ei-varing uit
rochtstoostaud-coinmiseie is, dat
jdaur vrij wol gelukt is. de andere v
tegemyoordigers te overtuigen
liet; goed rq^lit dor oischen die wij
2Q jaar lang p'ropagooreu. Dat is het
beste bewijs, dat het bestuur zich
Vi'óoit bezondigd beefï aan overdre
eischen.
Als besuurdersdor organisaties mo
gen wij ook wel eens oen woord zeg
gen over- hot duurteverschijnsol. Trots
liet feit,, dat wij do actie steunen, mo
gen wij u niet verhelen, dat bet niet
meer is dan oen op poil houden
het leven. Na de distributie is van
prijsverlagingen niets gekomen, en de
strijd om loonsverbetering wordt
steods scherper. En het,- is niet het
loon als zoodanig, maar wat gij e
koopon 'kunt dal waardo hoeft. Ea
perst als do tekorten aangezuiverd
zijn, wordt de toestand 'bet,ei'. Het is
niét waar; dat de prijzen duurder-
wordeit omdat "de loonon hooger wor
den; Door de grootore vraag bij hoo-
gore Joonen ontstaat prijsstijging,
die niet tijdig gonoeg zijn loon kan
opvoeren, blijft achteraf staan. lLi is
heel mooi om lo zeggen we moeten
allemaal bezuinigen, dc praktijk be
wijst, -dat bet niot gebeurt.
Maar voor liet nniriuebestuur is dit
aanleiding tot; loonsverhooging. En
flaorom i- do loonstrijd ook praktisch
oo,goéd,.'.omdat dio ook in bot belang,
au de marine zelf s.
Deze vergadering getuigt ervan, en
re Kopen dat liet ook in volgende
ergadcringon geschiedt, dat het ma-
inepersonoel meeleeft en een derge
lijke demonstratie is evsngoed als
li slraaldonioiistratie.
De lieer D o ir ij s deelt, tiuuS medo,
dat besloten is aan den Minister van
Marine ecu telegram te zenden, waar
in werd inódogodoekl,
dal. dc nood' van hot marineperso
neel o.a bekend ie uit de door do
eerste groote openbare vergaderin;
van mm inopersonoel aangenomon mo-
0, dio op 29 Juli j.l.'te Willems-
ud porsoonlijk word overhandigd;
dat bij verscheidene gclogenhcden
Uwé Excellentie gowezen werd op de
maatregelen, dio bij hot departement
ui oorlog in voorbereiding waven;
- dat Uwe Excellentie op 29 Juli per
soonlijk toczogde de waarheid daar
van, die Uwe Excellentie betwijfolde:
nader tc zullen onderzoeken;
flat bij dio gelegenheid door Uwe
Excellentie mode overweging werd
toegezegd 'van eene voordóeliger
billijker wijze van berekening vau
m duuvtetooslag. 1919;
dat door de mododeelingeu van de
besturen ter zake de kalmte onder
het personeel werd bewaard, doch nu
het. vorlrouwcn geschokt wordt door
het. uitblijven van olk resultaat dor
gedane toezeggingen, het personeel
betwijfelt of aan het departement van
marine voldoende aandacht wordt ge
schonken aan de dringende noodzake
lijkheid om tot, 1 Januari 1920 in den
oodtoostand te voorzien;
dal, heroids aan rle Twoede Kamer
oen wotsoritwerp werd ingediend oin
:le salarissen van laiidniachtpersoneel
.janaf 1 Juni te vörhoogon, zonder dat
dit wetsontwerp vergezeld werd van
ion soortgelijk wetsontwerp voor ma-
inè-porsonocl, iiotgóen toch op grond
-an liet rapport staatscommissie Iden-
mrg i-edelijkerwijze mocht worden
-cr wacht;
dat. langs onderscheidene wegen ver
nomen is flat aan hot rijkspersoneel in
Oc-tober een extra maand salaris zal
orden uitgekeerd, waaromtrent, elke
officieele mededeeling aan marineper-
oneel zich laat wachten;
dat, gezien de groote tekorten, een
maand salaris onvoldoende is en, on-
geacht snlarisverhooging vanaf 1 Juni
voordeeliger berekening duurte-
toeslag 1919, twöc maanden salaris1
met- een onverkort minimum van-twee
honderd vijftig gulden wordt noodig
reaclit:
eiz^ekt .Uwe Excolienlie dringend
edige mededeeling te niogen ont-
igr-n van de wijze, waarop het ma-
I--liest.ilui- voornemens is in den be-
anden noodtoestand t.e voorzien ea
om zoo spoedig mogelijk aan eenige
legenwoordigers van sftlaiTfl-eÖniité-
Bond Minder Marinepersoneel toe
staan persoonlijk deze aangelegen
heden nader1 met Uwe Excellentie te
bespreken,
Van de go logen beid - tot debat, we Lij-
door velen gebruik gemaakt. Dc heer
H o o g aard bespreekt, de samen wev-
fusschép land- en zeénmcht en de
houding vau liet Verbond tot Demo-
atisoeving dei Woermae.ht. Spr. vèr-
dodigt voorts den oiscb dor land ma oht-
onderofi'icicrcu voor 600.—. Oolc de
iprong vau de landmacht t- o. de
re i^- niet zoo enorin. Was liét
niet wenscbolijker om samen te wér
ken? Wij liebbon n de hand to'ege-
;f;oken.
De heer II e ij boer van de O.-O.
Ons Belang dor Landmacht, prot.ee-
oert tegen hetgeen de liocr Prins
ido over degunstige positie van de
ïnndTnaèM-o.o. en gaat daar nader op
in on verdedigt nader de houding van
ou O. O. Rond.
D,e; hooit. Prins boantwoordI, déze
en zet een en ander nader uiteen,
po boer E veraard doolt eenige
taaltjes mode van de manier waarop
het, V. D. W. ageerde tegen dc iim-
inc-O. O.
Dc hoor v. d. P o I verdedigt dc liou-
ling van de afdeeling Willcjns'oord.
tic huïton hot H. B. om dcu eisch van
600.stolde. Ook spr. laakt de hou
ding van O. B.
Dc heer Baars vraagt, wal. 'lïèl
11. B. deukt tc doen als.nok deze inot,i<
niets iïi'twerkt._
De heer v. d. Bos zet op nadere
•onden het goed recht der actie uit
óon.
De hoer d e 55 w a r t beantwoordt de
vraag van den boor Baars. Wij moe-
den indruk weguemon alsof dc
'gaderiiig van ,28 Juli niets, heeft-
gCM-crkt. De regeling is in honden
gelegd, van hei; georganiseerd perso
neel. Wij besproken in het openbaar
te nemen maatregelen. Het is een
eerlijke zaak en zij kan eerlijk be
sproken worden; wij kunnen niet mot
dc vuist op gaan .staan on dreigen, dat.
zou do zaak bouadeelen.
De koer d e N ij s doelt tenslotte
ede. dat bij Kon. Besluit aan den
Bond v. M. Marinepersoneel wede
chtspersoonlijkheid is verleend, bet
ten niet applaus begroot wordt en
feliciteert, het bestuur van dien Bond,
Het. besluit- tot verzending van het
telegram wordt, vervolgens bij ueeb
ié aangenomen, en de vergaderin,
gesloten.
Iigezond'n nudideiHnj.
Herman Nypels,
Helder.
Lakenhandel.
In voorraad prima Marineltkon,
dlversa prijzen.
Tirana aanbieding van Is qusliieil
BiLLARD LAKEN, 180 c.M breed,
psr matar f 27.60.
Mat da Vlefeer* luoMomaibua
bo an H ld«r.
Zooals wij in ons vorig nummer
mededeelden, zou Vrijdagmiddag een
groote Vickers luchtomnibus op het
vliegveld aan de Kooi arriveerer-.
En precies op tijd, d. w. z. om
twaalf uur des middags, kwam htt
groote gevaarte aangesnord,
groote menigte belangstellenden was
naar het vliegterrein oDderweg. Hei
prachtige weer van de laatste dagen
maakte zoo'n uitstapje tot een ge
notvol tochtje. Hoewel het warm
was, en de zon op dit uur fel brandd-
koelde een aangenaam zomerwiudje
de al te opdringerige hitte heeilfjk
af. Het eigenlijke vliegveld was af
gezet,, en slechts enkelo uitverkorenen
werden toegelaten. Tot op zoke/
hoogte is dit goed en alleszins
verklaarbaar, maar de hier gemaakte
regeling werd niet al te goed uit
gevoerd. Later, toen het vliegtui:,
gedaald was en op het veld stond,
was er. niet het minste toezicht.
Het publiek klom in en uit de
cabine; dikke juffrouwen wrongen
haar volumineuze lichamen in
uit, jonge meisjes en jongelingen
speelden er den baas. Het is best
mogelijk, dat men aan dit vliegtuig,
dat er buitengewoon solide uitzag,
niet zoo spoedig iets vernielt, maar
tochwij hielden ons hart, vast.
Het neerkomen van het groote
vliegtuig was een interessant ge
zicht. In wijde kringen vloog de
Vickers steeds lager om het terrein
heen, om tenslotte niet hooger dan
ter hoogte van een huis over de
hoofden der bezoekers op het veld
neer te strijken. Het toestel, dat,
zooals we opmerkten, or buiten
gewoon solide uitziet, is een z.g
Vimy-omnibus, en biedt plaats voor
11 passagiers (behalve twee be
stuurders). Het is voorzien van twe-e
Rolls Royce motoren van 360 P.K.
ieder. Deze zfjn tusschen de beide
draagvlakken opgesteld; aan beide
zijden van de cabine een. Zij bo
wegen ieder een vierbladige schroef
on geven het vliegtuig een snelheid
van 165 K.M. Het was van Soester-
berg vertrokken en had den afstand
naar het vliegkamp in 35 minuten
afgelegd. Aan boord waren, behalve
vier mecaniciens, de kolonel Ros6n-
daal en majoor Hoog van het De
partement van Koloniën, benevens
mevrouw Hoog, alsmede de heer
Sluiter, directeur van het technisch
bureau in den Haag.
Was de komst van dit groote
verkeersvliegtuig al iets buitenge
woons, het bijzondere ervan lag toch
in het feit dat met genoodigden
eenige tochtjes boven den Helder
zouden worden gemaakt. Daar is een
dankbaar gebruik van gemaakt.
Onmiddellijk na de nederdaling was
de bestuurder, de in den Helder
welbekende hoer Karei Muller, bereid
met eenige passagiers een tochtje
boven de stad te maken. Er meldden
zich al aanstonds zóóveel liefhebbers
dat in een oogwenk de cabine van
het vliegtuig gevuld was, voor het
meerendeel, het moet ter eere van
het, zwakke geslacht gezegd worden,
met dames. Het aantal van hen, die
verzochten een tochtje mede te mogen
maken was legio. De overste Tissot
van Patot, die in dezo de leiding had
noteerde de namen van de liefhebbers,
doch wfj veronderstellen, dat indien
allen, die zich opgaven een tochtje
mee hadden moeten maken, de heer
Muller hier minstens een geheelen
dag werk gehad zou hebben. Toch
is hieraan nog zooveel doenlijk tege
moet gekomen, doordat, de heer
Muller er toe besloot, inplaats van
de oorspronkelijk vastgestelde tweetal
vluchten er na de lunch nog meer
te maken, zoodat ruim 60 personen
van deze buitengewone gelegenheid
konden proflteeren, waartoe ook wij
behoorden.
„Ik heb gevlogen", zoo schreef
indertijd Jan Feith, toen hij, ettelijke
jaren terug voor.het eerst een vlieg
tocht medegemaakt had in het vlieg
kamp bij Reims. Het stond er als
een uitroep van triomf. Er was reden
voor.
En hoe is het nu Zöbvelen zijn
thans reeds „de lucht in" geweest,
dat het woord „ik heb gevlogen",
nu ja, wel iets buitengewoons doch
niet iets zóó erg bijzonders meer
weergeeft. Maar toch, voor dengene
die zelf voor het eerst meegaat, voor-
hot eerst geniet van dezen triomf
van het menschelijke kunnen, zullen
deze woerden toch dezelfde waarde
hebben.
Nu verwacht men wellicht een
buitengewoon verhaal oyer het „seu-
sationeele" van zoo'n tocht, over „het
gevoel dat je krijgt, als je zoo de
hoogte in gaat, en - dit vooral
als je weer naar beneden gaat".
Wellicht dat het in de kleine, open
toestellen anders is, in deze lucht
omnibus was niets van dat alles
merkbaar, 't Klinkt misschien vreemd,
overdreven, doch de overige passagier s
zullen er al evenmin iets van gemerkt
hebben. Allen keerden althans uiterst
voldaan terug.
Hoe het dan wel ging?
Als je. eindelijk tot de gelukkigen
behoorde, die mee zouden gaan, klom
je met behulp van een trapje in fle
tot kajuit ingerichte staart van hit
toestel. Daar stonden langs den kan t
een aantal kleine, met bruin leder
bekleede fauteuils, terwijl achteraan
op een bank nog plaats was voor
drie personen. Waren alle plaatsen
dan werd de ingang door een
klein rolluik afgesloten, de motoren
werden aangezet en voort rolde het
toestel over het grasveld.
Dat merk je wel aan het „kobbe
len" doch dit is niet hinderlijk. De
schokken worden gebroken door de
geweldige luchtbanden en de vee-
rende verbinding van de wielen. Na
een oogenblik zoo voortgegaan ie
zijn, verheft het toestel zich lang
zaam van den grond. Maar dan
men ook in een oogenblik hoog
boven het veld en ontrolt zich h
panorama van den Helder. Een schi
terend mooi gezicht. Daar ligt d$o
Helder, aan drie zijden omspoeld
door het water. Links de in d'
zon schitterende duinen, onder ou
de stad zelf, een speelgoed stadj
gelijk, voor ons uit de zee met di
gronden en een s'uk van Texel,
rechts haven met den strekdam
den Zuidwal en de schorren. Men
kijkt en kijkt, en heeft geen oógen
geno8g. Schijnbaar langzaam oeweegt
het toestel zich boven den Helder, wan
van de groote snelheid merkt mei
niet veel in de cabine, zoolang men
zich tenminste niet bezig houdt met
het nagaan van den afiitand van
twee punten, die men kort na elkaai
overvliegt.. En daar komt men tijden;
zoo'n eersten tocht niet aan tot1
Men ziet te veel om daarover te
kunnen denken.
Yan het vliegveld gaat het eerst
in de richting van het Tuindorp
Daar is de vuurtoren, waar we anders
zoo „tegen opziem", nu maar klein
tjes. Nu buigen we rechtsom en
gaan dwars over den Helder, in de
richting van hot fort Harssens. We
zijn er in een oogenblik en zien
duidelijk den geweldigen b.etonwand.
Even buiten de haven, die o, zoo
smal maar lijkt, maakt het toestel
weer een wending. We zijn boven
zee. Door het heldere water heen
zien we den bodem. Een prachtig
gezicht; dat meteen eenig idëe ervan
geeft, van hoeveel waarde in dtü
oorlog de vliegtuigen waren bij het
zoeken naar vijandelijke onderzee-
booten.
Dan gaat het weer terug over Den
Helder. Scherp teekenen het K&Daal
en de hoofdwegen zich af tusschen
het gewirrewar van huisjes. De enkele
groote gebouwen zyn gemakkelijk ta
herkennen en maken het gemakkelijk
bepaalde punten op te zoeken. Doch
voor men het weet is het vliegtuig
reeds weder beven het vliegkamp,
Nog hoog zijn we er boven. De men-
schenmassa op het terrein lijkt een
klein groepje; duidelijk zichtbaar is
het signaal voor de landingsrichting.
We gaan door, tot boven de schorren.
Dan wordt de bocht gemaakt èn nog
eens en ja, dan voel je dat je daalr.
Zoo laag, dat je denkt reeds te laag
te zijn. En toch scheer je dan nog
op meters hoogte over de menschen
heen. Een korte stoot op den grond,
een voortrollen over het terrein, en
het is gebeurd. De vliegtocht is achter
den rug. Onwillekeurig denk je by
jezelf: nu al. Want dètt is het eenige
wat ik ten nadeele van dezen tocht
zou kunnen vertollen, dat het slechts
zoo kort duurde. En je wordt een
oogenblik jaloerseh op die vliegers,
die soms uren in de lucht kunnen zijn.
raampje aangebracht, zoodat een
ieder naar buiten kan zien. Men zit
er bij in zijn fauteuil alsof men thuis
is en uit het raam kijkt. Alleen is
het door het geraas van de schroef
beetje rumoeriger, ofschoon ook
dit hoel wat minder is dan men zou
verwachten. En het vliegen op zich
zelf is al heel genoegelyk. Af en toe
is het alsof het toestel meegeeft aan
een zachte deining wat volstrekt niet
onaangenaam is.
Een overtuiging neem je na zoo'n
vliegtocht mee, nl. dat de toekomst
het verkeersvliegtuig zal be
lmoren, En je zou kunnen verlangen
naar den tijd, dat de luchtomnibus
de plaats innemen zal van de, thans
dikwijls alles behalve snelle, trein
verbinding, althans over grootere
afstanden. Want dat die tijd zal
komen is zeker.
Wat is het doel geweest van den
tocht van het Ylckers-Vliegtuig naar
Den Helder? Wij veronderstellen dat,
al zal het voor den heer Muller een
genoegen geweest zijn, met deze
machine een tocht naar Nieuwediep
te maken, deze reis wellicht ook als
reclame voor het verkeersvliegtuig
is bedoeld. Als dat inderdaad het
geval is, zal deze tocht ook aan het
doel beantwoorden. Want allen die
van de gelegenheid konden proflteeren
keerden even enthousiast terug. Prach
tig, heerlijk, schitterend, zoo was
eenparig het oordeel, dat zijn invloed
zal laten gelden.
Het kan ook niet anders. Met. het
volste vertrouwen stapt men in dit
vliegtuig. Al hangt alles ook voor
namelijk van de motoren af. op den
leek maakt het toestel den indruk
van groote stabiliteit. En dat zet
alle andere gedachten op zij. En dat
zij, die den tocht meemaakten uiterst
voldaan terug keerden is geen won
der. Bij iederen passagier is een
Ingezonden mededeeling.
Hotel-Café-Resfaurant
„BELLEVUE", Helder.
onder leiding ven den Heer PALA.
Zondag 14 S^pOmber:
géén CONCERT,
aragons afwezigheid der musici.
Been verhoogde consumptie.
Fa. M, J. SCHOUTEN.
Htt witr in Septembtr.
Het buitengewoon fraaie Septem
berweer gaf ons aanleiding eens
eenige gegevens te verzamelen over
de gemiddelde temperaturen in deze
maand gedurende de laatsto jaren.
Met groote welwillendhoid was htt
hier bestaande filiaal van het Kon
Meteor. Instituut de Bilt. bereid oi s
uit zijn gegevens eenige cijfers te
verschaffen. Er blijkt uit, dat dez-
Septembermaand harer voorgangsters
verre overtreft, in warmte. Debaro
meter is stationair betrekkelijk hoog
en rustig gelijk. De eerste tien dagen
der maand is geen vegen gevallen.
De gemiddelde temperatuur dei-
eerste tien dagen van Septombtr
bedroeg over de laatste 24 jaar 15
graden C. De hoogste temperatuur,
waargenomen in Septis 30 gr. C. en
kwam voor in 1903de laagste 5 gr. C.
en kwam voor in 1914. De gemiddelde
temperatuur over de eerste tien dagen
van de maand September 1919 bo
droeg 16.9 gr. C. (dus 1.9 gr. hoogir
daiihet gemiddelde der laatste 24jaar).
De hoogste temperaturen kwamen
voor vanaf den 2en September; boven
20 gr. C. kwam voor op 2,,3, 5,6,10,
11 en 12 Sept. rosp. met 20.2, 23.0,
9, 24.0, 22.8, 27.0 en 24.6 gr. C.
In de Bilt bedroeg de hoogste temp:
ratuur Donderdag j.l. 30.9 gr. C.
Toch zijn nog hoogere en meer
uiteenloopende temperaturen in Sep
tember bekend. Zoo werd in 1906
te Maastricht een temperatuur van
34° geregistreerd; in diezelfde maand
te Winterswijk -1° C.l Ook in 1855
noteerde het instituut té De Bil
1° vorst.
Voetbal.
Helder.
Als gevolg van de aanname van
het voorstel-Moorman (zie boven),
hebben we ook een nieuwe compe-
titie-lndeeling gekregen, voor wat he
Westen betreft. De 3e klasse is nu
op 6 afdeelingen gebracht, elk van
8 clubs, waarvan de nos. 1 een plaats
in de 2e klasse krijgen. Het aantal
clubs in do 8e klasse zal tot boog
stens 60 mogen uitgebreid worden
en als dat zoover is, zullen de nos,
laatst degradeeren naar de erkende
plaatselijke of provinciale bonden.
„Helder" is nu ondergebracht in de
afd. E, met H.B.C., Purmersteijri
N.O.S (Amst.). Q S.C. (Wormerveei
kampioen der N. H. V. B.), D. W. S.
(Amst.], S.S.V. en Steeds Voorwaart
(Amst.),
Helder's" eerste wedstrijd is tegen
de Heemstede - Berkenrode-combina
tie te Heemstede.
Ze vertrekken morgenochtend me t
de volgende stevige ploeg
Balk,
Alberts, Duinker,
Amersfoort, Bak, Vrijdag,
R. Bak, Groott
Selderbeek, Wal, Selderbeek,
Terrein Bolweg.
Stormvogels II-Helder III.
Aanyang 10 uur
Zondag a.s. speelt Ooncordia I tegen
Zeeland I. Aanvang half drie. Ter
rein Tuindorp.
Ooncordia II tegen Van Speijk I.
Aanvang half een.
Naar men ons mededeelt, zal Ooi:
eordia I uitkomen in de le klass;
Noordhollandsche Voetbalbond, af-
deeling A.
UIT DEN OMTREK.
De veorraalig» Dultvehe kroon-
prleees vertrokken.
Gistermorgen is de ex-kroonprii
ses weder van Wieringen vertrokken
met eenige auto's werd naar da
haven gereden vanwaar om 8
naar de van Ewljcksluis werd vet
trokken. Vandaar werd de reis per
auto voortgezet naar Amsterdam.
De kroonprinses bracht een bezoek
aan het Rijksmuseum, terwijl de
beide prinsen Hubertus on Friedrich
onder geleide van den burgemeester
van Wieringen, de heer Peerebooin,
eenigen tijd in Artis hebben vertoefd
Tegen 2 uur werd de reis naai
Amerongen voortgezet.
MAHINEBERICHTEN.
Kapitein t z P. te Ve tmo.chef der afdeel ug
personeel ven het departement yan mailne
heait het vooin.men «erlang den dienat ta
««linten. Voor die betrekking komt In aan
merkisg kapitein ter ate B, Scbrendera.
Officieren van rdmlni.tratla 8e kl M. vand.r
Vliet en F. B. J. van U:rt»o zUn biBtemd voor
eskader in Ned Indift.
Bij Kon. besluit van 6 Sapt. ia, met ingang
au 16 Se.itaan den officier van gezondheid
le kl B M. van DrM, op zUn verzoek, eervoi
ontslag uil den zaedienat verlooud
Bij K. B zijn eervol gepeuaionneervegeua
ltcbssmsg btekon dc kap.-iult ter zee A O. van
Braam Houckgeeat on de lalt ler zoo le kl. J.
C. F. B.ttlnck Snhottookerk.
K B zijn bevorderd tot kao.-lult. ter zee
..(lts. t*r zee ie kl. R P. 0 Spengler er, T.
A van H«ng«l.
luitenant tar zee dor 8a kl C n Ztflatn;,
»n da ondsrzaedlenal te Willemsoord wordt
16 Sspt. op non-accivlxilt geatald wogen» ziekte.
De offi-ier-mxehinut Se kl. J. O Hsollon
wordt 16 September overgeMaatet van Hr Mo.
Kontogio Emma naar ai Ms, Zsalaod. de luit.
t z. der 2e kl. O. J Vei wijnen, ihan: geplaatst
te Öolft, wo dt 16 Sapt geplaatst bt) den dienst
der diaadloozs telegrafie ge Arneieid.ru on de
thans ter betctrskl: g z:)nde Patenen', ter zee
2e kl H NieaweDh iU-wo'dll6S«ptombor »a.
geplaatst bij de Mnitaira Kuatw&cbt te A'datu.
Het gouvernaciantcatoo-neublp Gomme wordt
7 Ootober a»n da we Guato te Schiedam ln
eienst genteld en is bestemd ua. r O jat-IndlS la
vcirekzen.
Met het op iSOctober vertrsklcond paitlcnlter
stoomschip Prins eer Nederl-nden zullen naar
Oost Ir.di& worden overgevoerd; tor: ediaten-
joof G J. Bonwens en N Bruijo, sergeant-
..ioedlst J. J. v*n Weela sorgts torpedouraker
G Koot, N van dar Oord, H Dul«tn, H, K'ünen
en P. GübriSlso, aergoantenkonatxbel W Bikker
•n W K H. Stegeiaar, aergeintenselnar C L.
Xordaa en S. Hoekstra, «eigoantoomonteui O,
Vereteig en A P Jutte, bootsman A. J. van
der Vet, esr£e«ntmsjooi der mariniers M Con{jn,
eergeantOD de; mxnniëia J. d Z«o>w. J dan
Bctko; an J P. Simt, benevoos 92 korpuKcls
en menschappen.
Ojgive'v.-n overgeplaatste onderofficieren dar
zaomacht. Op 16 Sept.: «ergeanltorcedomiker
C Keesman van Koningin Emros nsar Marine
kazerne Amaterdam; konsthbelcnsjoor J van
Maatrigt van Bellona nar.r Ze»ltnd; idem J.
Wiardt v-u ZeeUnd naar Bellon. Ov 22 Sept
boot«m*n H Groecewond van Wachticbljj
Wllleraacotd naar Schorploan. Op 23 Sopt
boot-man A. van Roekei van Wachucoip
Willemsoord naar Hsemsketck Op 30 Ss.t
bootaman S Ltk van Wachtschip Willemsoord
naor Mijnenveger I, Idem D ChrlailRUl van
Wachtschip Wiilamaoord naar Arjeh Op l Oct
•chipper H NIJk«mp van Wachtschip Woord
ner>r Maiinakazori e Willemsoord, bootdm»n F.
Bauer van Waohnohip Willemsoord naar van
Sjeijk; opper^ohlpjer P. v n Dijk van Sohou en
naar Marinekazerne Awateidamacfalr-pei J.
van de Wükke» van Schooien natr Onderzee-
.dlenatkazar e Willemsoord; konstabeimsjoor J.
Uitham van Schoutan uan Heomske.cft Op 18
Oct.: bootami-n W. F de Fnnw ven Wschtochip
Willemsoord naar Wachtschip VliaslDgen.
j jUlt den zaedienet word»n ontslagen
Op 10 Sept.: malroua le kl, T. K. H. Hoog-
atraten. Op 13 September; matroos la kl. C H.
Boerentsen. Op 16 Sept opperachii)vet j, H.
Wlllemze, korplschrijver L W, A vau M^rfeeu,
korporaaltorpedl t S Ris, korpi.vllegtulgmaker
H J. Dronrijp, stokar la kl A. Holding en
mariniers le kl. J Sloos tn P H, ter Bioggeo,
Op 1 Nov.torpedistmajoor D B Doum»ndt,
LEQERBERICHTEN.
B|j K B. is op verzosk eervol uit den mill
tairen dleaat ont«lag«n de ia uit J A oastie/u
ven den ataf der artillerie en is hü be oejnl
tot rei le lalt bij het 4e og veiling ait.
DeUohesringan.
Da 2e luitenant B. P. F. ven Drlol en de
sergtanten J Reuemm.nM C vrn der Linden,
vau het 21e reg inftnterie, volden op IS dezot
gedetccheeid bij het 10e regiment Infanterie to
Do te% 2« luitenant W, J vau RooiJta van
het Zie reg, Infanterie te deu £3»:der, wo dl
gedetacheerd bij b»t depot voor Duitsche deser
toura te Sergan (N.-H
Da 2e Inltenant D. B Healtama, van het 31e
reg intantsria te den Helde: wordt op 16 Sept
a.s gedetachestd bij do militaire gymnastiek
sohool te Utieoht tot het volgen vau «en
gymnaatlakcuraus.
De le luitenants P. H. M. van de; Wejjden an
J. J. van Haalan, ondaracheidenlijk udjndant b(j
het Se en 3e ba'aljon ven bet 21e reg infanterie
t* den Helder worden op 16 September a.s
gedetacheerd b(J de bilgade grenadiers sn .j*gera
ie 'a-Gravenbage.
Mat onbepaald verlof.
De dlanstplicht'gen der lichting 1918, die ln
het tijdvak van 17 lot 20 Toni van het vorige
Jtnr zijn ingelijfd b|j da pontonoiera, woideu
->ek ep 19 dezer ln het genot geeteid van oubu
paald klein verlof.
VISSCHERIJBERICHTEN.
Aangebracht ta Rteuwedlap.
11 Sept Door 15 k ordersIto tongen par atuk
f l.669 mlddaltongen, per stak t 0 8!) a f 0.70
600 kleine tongen, p. at. 10.10 a f 0.2';10 tarbotten
par stnk f6.— a f8--; 0 klotau schelvisch, per
klat t 110 roggen, par otnk i UtO a f 0.90
8 kisten zatschol, psr klat f ia.s, f 14.—
120 kiatan kleine aohol, sar klat f 4 60 a f 8 -
36 kiaten scharren, par klat f 3 60 a f 4.6024
kisten pietermannen, par kist f 6.— a t 8.—.
12 Sept Door 37 kovders280 toDgen. par atuk
f 0.90; 800 rslddaltongsn, per atuk f .66 a f0 66
1800 kleine tongen p. at. f 0.10 a f 0.16; 20 tarbotten
par ctak f6 a f 8 - 40 kisten setschol, par
klit 19 r f 18 - 110 klaten kleine schoi, ptv
kist 8.- s f7 66 kleten achanen, per klet
f 8 a f 6. 30 kisten pietermannen, psr klat
f 6.- f 8.—1:0 roggen, per «tuk 0.60 a f 0 70
0 klaten schel viich, par klat f 0 a f 0.
ITOOMVAARTBERICHTEN.
StoomviartmiattchippU Nederland.
Grotinaarriv 7 Sept van Amsterdam teBatavi
Java van Bueno'-Ayresnacr Amaterdam, pae;
7 Avg. Fernands Norotoha.
Batoe uitrale arriveerde 10 Sapt. ta Port Sild.
Roepat areiv 10 Sept van A'dam ta Sydnay (c e.)
ftaüerdamaoha Lloyd.
Ktwi uitreis vertrok 10 Sapt. van Lissabon.
Djamber irriv, 7 Sapt vanNew-York enDqrbin
ta Batavia.
Kadltl vra Roaarlo naar Rottardam, paaa. 7 Sept
Fern Noronha.
De'i thuisreis vertrok 9 Sapt van Port Sald-
DJebroo thuisreis vertrok 9 8e»t. van Port Salil
Heden uitreis vaitrok 9 Sapt. ven Port S*ld,
T/mboia thni87eis vertrok 8 Sopt. van Padang.
Patria arriv. !0 Sapt. van Rotterdam ti Batavia.
Kan. Holt. Lloyd.
D/echtarland arriveerde 9 Sept. van Amateidam
ta Buenos Ayres.
Filslaarr v 9 Sept. van A'dam ta Bnenoe Ayrea
Hall. Amirlka IJJn.
Gorredijk. v. Rotterdam naar Naw-York,bevond
zicb 9 Sept. n-m. 8 ti. 410 mOI west ven Scllly.
ZuideidiJk vertrok 6 8ept. van Baltlmore narr
Rotterdam
Amateldijk vertrok 13 Sept ras Rotterdam nsar
Sandy Hook.
Moordam, v New-York Daar Rottardam bevond
zich volgens drnsdlooa telegram v. Valantla,
!t Sapt. Sn v.m.op460mijl van Scllly.
Andük. v, Rctterdam n. New York pass. 11 Sapt.
Llzard.
Poeldijk arrlv. 19 Sept. v. New Orlsr-ns te R'dum.
Nieuw Amsterdam vertrok IC Sept. van R'dam
naar New-York en w^ s 6 u. 60 m n.aa. ln zee
Kon. WaaWnd. Maildienst.
Java-Paolflo Lijn.
TJlsalak, ven San Francisoo naar Batavia, vertrok
8 Sept van Yokohama
iava-Chlna-Jipan Lijn.
TJIIIwong vertrok 6 Sapt. van Kobe naar Batavia.
StoomvaartmaataohippIJ Oceaan.
Helenua, van Penang naar Ameterdam, vertiok
0 Sept. van Colombo.
SurgorlIJke Stand v. Heldor,
van 11 en 12 September 1919.
OVERLEDENC. S. Zwaanswijk-
Jansen, 82 j. R. Th. de Oock, 23 j.
BEVALLEN: P. Klein—Koopman,
d. M. V. Beekman-Killan, d. M, A.
Ries—Ploolj, d. T. Knoet'—Blokdijk, d.
GETROUWD A. A. Roels ©n S. P.
Sanderse. Oh. A. v. d. Putte en P.
W. F. Janssen. A Keuren M. Conijn.
O. C. Ottervanger en E. van Heteren.
J. Franse en A. Kikkert. F. C. Swart
en M. Buehre. P. J. F. Bank e,; C.
G. Liedmeyer.
in de advertentie van
Donderdag staat abu
sievelijk Kinderjurken
f 3.95 per stuk.
DIT MOET ZIJN:
t 8.96 per stuk.
Getrouwd
J. KOOLHAAS REVERS,
Eerste-Luitenant Motorafdeeling,
en
CLASIEN X00MEN.
De Heer en Mevrouw Koolhaas
_1evebs—Koomen bedanken, ook na
mens wederzijdsche familie, voor de
vele blijken van belangstelling, bij
hun huwelijk ondervonden.
Hiermede betuigen wfi onzen harta-
lljkan dunk aan famile. en vrienden,
in het bijzonder aan eenige leden
der Muziekvereeniging „Winnubst",
voor de vele blijken van belangstel
ling bij hun 40-jarig Huwelijk onder
vonden.
G. HARJER.
G. HARJER—Kater