HELOERSGHE COURANT Tweede Blad. J. J. H. KOOPMAN, COSTUUM WESTSTRAAT 17. VAM ZATERDAG G DECEMBER 1919. DE KRUISERS WEER OP DE BEGROOTING? Een emotioneerend gerucht. Dc schrijver van het Kameroverzicht van Ie „N. Rott. Ct." zegt over de zitting van Vrijdag o.m.: Er waren niet zoo heel veel afgevaardig den opgekomen, maar die er'waren, geraak ten op een gegeven moment zoozeer in op winding, dat het geroezemoes en gepraat hem, die even de oogen sloot, aan een over volle vergadering zou doen denken. Geen wonder! Het nieuwste bericht betreffende het ietwat Kameleontische beleid van mi nister Bijleveld schudde ook den meest' in- dolenten afgevaardigde voor een oogen- blik aangenomen, dat er zulken zijn vol komen wakker. In de pa"Uze schijnt de be spreking van dit sensatie-wekkende bericht ,op levendige wijze te zijn voortgezet; al thans ook na hun terugkeer in de vergader zaal bleven de leden aanvankelijk van deze zaak' vervuld. Allengs werd het echter weer rustiger en toen tegen half drie de minister van marine de Kamer binnenstapte, was de crisis-stemming (die echter over enkele dagen, bij de behandeling van de begroo ting, wel weer kan herleven) verdwenen. Aanstpnds stevende de heer Hugenholtz op den minister af; wat later interviewde mr. Van Beresteyn hem. Veler belangstelling conceHtreerdc zich op den bewindsman, die zich nochtans zoo bescheiden mogelijk door de Kamer bewoog. Allerlei fantastische verhalen deden onder de Kamer.leden de ronde; zelfs werd beweerd, dat de minister zijn aanvankelijke kentering (welke nu weer door een nieuwen draai is gevolgd) aan een „visioen" had toegeschreven. Het zal wel niet waar zijn, maar dit praatje teekent de situatie: „ingevingen" moeten de deskundi ge kennis vervangen. Wij voorspellen nog vinnige discussiën, als straks de^Marinebe- grooting aan de orde komt, en de mogelijk heid is niet uitgesloten, dat zoowel vele voorstanders al3 tal van tegenstanders van kruisers den minister hun vertrouwen op zeggen. De kwestie van de verdediging ter zee zal dan echter wil men een onzuivere stemming vermijden gescheiden moeten worden gehouden van de beoordèeling van het staag-wisselend „beleid" van dezen mi nister. Met welke verwachtingen sommige afgevaardigden de behandeling van de ma- rinebegrooting tegemoet zien, blijkt o.a. uit een drastische beeldspraak van één hunner, die de begrootingsdiscussie met een voet balwedstrijd, den minister van marir.e zelf een voetbal vergeleek. hetwelk toepasselijk is op het op te richteaa marine-monument, ten bate waarvan be doelde voorstelling wordt gegeven. Kathleen Parlow. Concert 8 December. Men verzoekt ons mede te deelen, dat de programma-verkoop geheel zal geschieden ten bate der noodlijdende Weener kinderen. Op een mijn geloopen. Het Amerikaansche stoomschip „Liber ty" is nabij Ameland op een mijn geloopen. Het schip ligt <".p 6 vadem ten ankei De sleepboot „Drente" is ter assistentie vertrokken. De Deensche viermaslschoener „Kon- gedybet" is alhier aangekomen teneinde het lijk van den indertijd hier achtergebleven en in het hospitaal gestorven tweeden stuur man aan boord te nemen. De weduwe van den overledene is hedenmiddag per trein 'alhier aangekomen; het schip i9 vervolgens naar Brunsbüttel vertrokken. Aflossing „Haaks".- Door het stormweer kon de aflossing van het lichtschip „Haaks" gisteren niet plaats hebben. Slechts 4 man konden overgebracht worden. Heden zou opnieuw getracht wor den de bemifnning af te lossen. Uit het Politie-rapport. Woensdagmorgen j.1. ten omstreeks 9 ure reed een landbouwer uit Kocgras met een wagen, waarvoor twee paarden waren ge spannen, over de Achterbinnenhaven, toen een der dieren begon te slaan, waardoor het andere schichtig werd en beide op hol sloe gen. De voerman viel van den bok en het span rende in wilde vaart langs de Achter- binnenhaverf, de Achtergracht Z,Z. en de Achtergracht W.Z. tot aan de kerk, alwaar het door een voorbijganger tot staan werd gebracht. Persoonlijke ongelukken vielen niet voor, dan dat de voerman zich niet ernstig aan handen en beenen verwoedde. Een kruk van een handwagen, die aangere den werd, brak «1 eenige boomen aan de grachten werden ten deele ontveld. Maandag j.I. is door de politie alhier aan een rechercheur uit IJmuiden op diens ver zoek assistentie verleend en is de alhieT wo nende visscher T. IC. aangehouden. Hij werd verdacht goederen van een stoomtrawler te IJmuiden ontvreemd te hebben. Nadat een gedeelte dezer goederen, zijnde kleedingi stukken, te zijnen huize waren gevonden en in beslag genomen, is de man, die bekende het nog ontbrekende te IJmuiden te hebben verkocht, door den rechercheur daarheen overgebracht. Jongstleden Dónderdagvoormiddag is uit een voor eene woning aan het Havenplein onbeeerd staanden kinderwagen een kuisen, grijs van kleur met roode bloemen, ont vreemd. Ingezonden mededeellng. DAMES-KLEEDERMAKER, - BONTWERKER. van prima Engelsche stof in blauw en zwart, met zi|de gevoerd, f 100. werden kortgeleden toegelaten tot de Far Eastern Conference. Nederland en België. Plet „Hbld." verneemt, dat de regeling met België tot herziening der tractaten van 1839 haar beslissing nadert, er zijn nog slechts details te,.regelen. In hoofdzaak is alles reeds uitgemaakt en wel in een voor ons zeer bevredigenden zin. Men kan er zich echter wel op voorbereiden, dat zeker deel van de Belgische pers eerlang weer fanfares zal doen hooren om den critischen geest van het Belgische volk te verdooven, maar daardoor late men zich niet veront rusten. Wij kunnen hier bijvoegen, dat er ook geen reden tot ongerustheid is ten aanzien van de uitdrukking „op dit oogenblik"^die Minister Ruys onlangs bezigde met betrek king tot de vraag, of er militaire afspraken met België worden gemaakt. Tot geen en kele militaire afspraak hebben onze gede legeerden zich laten vinden. Een telegram van Havaa-Reuter uit Brussel, dd. 5 Dec. meldt: Betreffende de bespreking te Parijs over de hernieuwing der verdragen van 1839 ver klaart men in officieele kringen, dat er zoo goed als overeenstemming verkregen is met Nederland op economisch gebied, maar wat de militaire quaesties aangaat, geeft België niets toe. De waarborgen moeten voor dit land gevonden worden onder toezicht der naties. In afwachting daarvan is België er voor, dat men zich houdt aan de garantie van 1839. Reorganisatie van het leger. In de Memorie van Antwoord op de Oor- logsbegrooting ontvouwt de Minister zeer uitvoerig zijn reorganisatieplannen. De be doeling is o. m. de legersterkte op voet van oorlog geleidelijk terug te brengen tot 200 duizend man, verkregen door elf lichtingen, n.1. zes leger-, twee reserve- en drie land weerlichtingen. Voorts bestaat het voornemen den eer sten oefentijd voor onbereden wapens terug te brengen op ze3 maanden, voor de cava lerie op 18 maanden en voor de overige be- eden wapens 12 maanden. Deze regeling van oefentijd geeft een besparing van ruim 3l/, millioen. Den zesmaandschen eersten oefentijd wil de minister verbinden met een drie-ploegenstelsel. Voor de onbereden wapens zullen worden voorgesteld twee herhalingsoefeningen, elk van drie weken; en voor de bereden wapens een van drie weken. De minister wil brgken met het stelsel, dat de mobilisatieverbanden reeds in vre destijd volledig bestaan en stelt daarvoor in de plaats instructieecholen. Uit elke ploeg infanteriemilitie worden acht procent aapgewezen als administratietroepen voor het verrichten van huishoudelijke bezighe den, tien procent wordt aangewezen voor kaderopleiding. De minister verwacht van zijn stelsel van kaderopleiding belangrijke inkrimping van het beroepskader en een bezuiniging van ongeveer 7 millioen. De minister is voornemens van de veld en de vesting-artillerie één wapen te maken, bestaande uit regimenten in brigadeverband en een regiment kustwachtartillerie, wél- licht onder te brengen bij het departement van marine, 's Ministers stelsel beoogt voorts invoering van het tweemaanders stelsel voor onbereden wapens met voor oefeningen buiten het leger en beperking van de landweer. Verder bezuinigt de mi nister o.a.^op den vliegdienst, de autotractie, de bouwwerken, de legerpaarden en andere uitgaven. Argentijnsche boter. De hooge winkelprijs van de boter, ƒ3.70 per K.G., heeft het gemeentebestuur van Amsterdam aanleiding gegeven tot overwe ging van de Vraag, of het mogelijk zou zijn, uit het buitenland, ,met name Argentinië, eene goede, doch goedkoopere botersoort ten behoeve van de gemeente te doen in voeren. In verband hiermede is reeds op dracht gegeven voor den aankoop en de verscheping van een proefzending Argen- tijnsche boter, die binnen eenige weken wordt verwacht. De prijs van deze boter zal ongeveer zijn 3 per K.G. voor den consu ment. Deze proefneming zal, ten verkoop aan het publiek, over een aantal winkels worden verdeeld. Mocht blijken, dat het publiek deze boter tegen dezen prijs wenscht te koopen, dan zal tot de bestelling van een grootere hoeveelheid worden over gegaan. Stoomschip gezonken. Het Amerikaansche stoomschip „Ker- wood" is blijkens een Donderdag uit Ham burg ontvangen telegram, op 2 Dcc. ter hoogte van Terschelling op een mijn geloo pen en gezonken. Het schip is in tweeën gebroken en ligt in diep water. De beman ning, die in de scheepsbooten had plaats genomen, werd door ?cn Duit$ch visschers- vaartuig naar Emden gebracht, vanwaar zij later naar Hamburg vertrok. TWEEDE KAMER. Vergadering van 4 December. Bij de algemcene beschouwingen over een wetsontwerp tot wijziging van de wet op het middelbaar onderwijs houdt de heer VandeBilteen pleidooi ten gunste van het ontwerp, dat o.a. afschaffing wil van het.Fransch als toelatingseisch. Hierover wordt nog door anderen gedebatteerd, doch onzerzijds valt hierover niets te vermelden. Begonnen wordt voorts aan het Hoofdstuk Arbeid cfer Staatsbegrooting. Des avonds o.a. Financiën. Hierbij dringt de beer Ter Hall aan op bezuiniging ten opzichte van de departements-ambtenaren. Aan 30 bureaux in Den Haag waren in 1909 1453 ambtenaren werkzaam, in 1919 2139 met een totaal aan salarissen van respect. 2.997.056 en 4.436.000. De heer J. t e r Laan houdt een pleidooi tegen politieke overplaatsingen, daarbij gesteund door den heer Oud, die tevens.vraagt of er nu eens wordt gedacht aan het aanslaan in de be lasting van den Duitschen ex-keizer. Minister De Vries antwoordt, dat de belasting-administratie hieromtrent aange schreven is', en wat den heer Ter Hall be treft: de Minister heeft de overtuiging, dat aan de bureaux buitengewoon hard gewerkt wordt, maar tal van wetten brengen veel werk mede. Uitvoerig beantwoordt de Min. de opmerkingen van den heer Ter Laan. De verhoogde spoorwegtarieven. In het laat9t verschenen nummer va» de „Economisch-Statistische berichten" gaat Hd. na, of de enorme verhooging der Spoorw®g-tarieven inderdaad noodzakelijk is met het oog op de bedrijfsinkomsten. Hij beantwoordt die vraag in volkomen beves tigenden zin. De schrijver wijst er op, dat de Staatscommissie van 1908, die rappor teerde omtrent den financieelen toestand van het spoorwegbedrijf hier te lande, van de veronderstelling uitging, dat de bruto's in 1918 na een progressieve stijging, tot ruim 80 millioen zouden kunnen oploo- pen. In werkelijkheid hebben de ontvang sten in 1918 120.23 millioen bedragen, dus 50 meer dan de Staatscommissie had geraamd. Voor den rentelast kwam de Com missie tot een vermoedelijk bedrag van 13-35 millioen voor 1918. In werkelijkheid is dit cijfer 11.46 millioen gebleken. De ontvangsten zijn dus veel hooger geweest en de rentelasten belangrijk lager dan de Commissie aannam. Ondanks deze beide gunstige factoren heeft echter de Staat in de laatste jaren belangrijke bedragen moe ten bijpassen, over 1918 ruim 4 millioen. Dit is, te wijten aan de buitensporige stij ging der exploitatiekosten, die sedert 1908 per jaar per kilometer meer dan verdubbeld, per treinkilometer zelfs verviervoudigd zijn. In hoofdzaak ligt de schuld hiervan bij de ex orbitante stijging der kolenprijzen en der personeelkosten. Hiervan zijn de laatstge noemde het meest bedenkelijk. Immers zul len de kolenprijzen op den duur allicht niet op de tegenwoordige hoogte blijven. Van de personeelkosten valt §<&ter het omge keerde te vreezen, zij zullen zich, ook rela tief, in sterk stijgende lijn blijven bewegen. Nog pas hebben de maatschappijen de voor genomen plaatskaartenbelasting afgekocht, door een verzwaring Jiarer pensioenlasten op zich te nemen. De bedoelde verzwaring van den jaarlijk- schen pensioenlast wordt daarbij voor 1920 reeds op tenminste 1.650.000 geschat, dpch tevens wordt daarin terloops medege deeld, dat de onlangs tot stand gekomen loonsverhooging, welke dus nog niet in het verslag over 1918 en den bovengenoemden exploitatie-coèfficient Is tot uitdrukking ge komen, pl.m. 20 millioen bedraagt, en het totale loonbedrag daardoor reeds tot 56.200.000 is gestegen, welk loonbedrag nog met 3 millioen zal stijgen door de in gang zijnde invoering van den wekelijk- schen rustdag, eene schatting, welke nog vrij matig schijnt, indien men bedenkt, dat volgens de mededeeling van den Minister König bij de bespreking in dc Tweede Ka mer in het voorjaar van den toestand van het spoorwegpersoneel, deze invoering al leen reeds eene vermeerdering met pl.m. 2400 man eischt. Wanneer men nu voorts in het oog houdt, dat tegen einde 1920 reeds weder eene nieuwe herziening der loonre geling is toegezegd en dat de invoering van den 8-urigen werkdag ook voor het spoor wegpersoneel voor de deur staat en denkt aan de uit dat alles wederom voortsprui tende nieuwe pensioenlasten, dan is er een groote dosis optimisme noodig om een ver laging van den exploitatie-coèfficient te verwachten. Daarnevens kan een stijging van den ren telast, te sterker na de relatieve daling der laatste jaren, niet uitblijven. Immers valt een groote achterstand in te halen, zoowel wat het rollend materieel be treft, waarbij bovendien op eene ondersteu ning van het wagenpark met buitenlandsch materieel zooals voor den oorlog, niet meer valt te rekenen, ab wat aangaat de uitvoe ring .van werken, ten aanzien waarvan de destijds door de meergenoemde Staatscom missie geconstateerde achterstand nog geenszins is ingehaald, veeleer verergerd. De bedragen, welke thans voor de vele noodzakelijke stationsverbouwingen, als te Gouda, Leiden, Hilversum, Apeldoorn, Groningen, Arnhem, enz. en voor de ver sterking en verdubbeling van spoorweg bruggen en voor de oplossing der reeds zoo lang hangende Utrechtsche, Rotterdamsche en andere stationskwesties noodig zijn, ge ven cijfers om zelfs in de tegenwoordige tijden van te duizelen. Wanneer dan tenslotte wordt bedacht, dat de maatschappijen voorshands het voor dit alles benoodigde geld niet meer tegen de rente zullen kunnen verkrijgen, waarop zij tot dusverre het grootste deel harer lee ningen hehfcen geplaatst, dan 6chijnt met al het bovenstaande de bewering, dat de tarief- verhooging niet ongemotiveerd is te achten, voldoende gestaafd. Niet alleen echter van tariefverhooging zal hulp mogen en, vooral hier te lande, kunnen worden verwacht. Ingrijpende maatregelen tot bezoiniging op de exploi tatiekosten zullen waarschijnlijk noodig zijn. Electrificatie van drukke lijnen, wijziging van de zeer gebrekkige en veel personeel eischendc wijze van beremming der goede rentreinen, vereenvoudiging van het 3-klas- senstelsel, waardoor op vele lijnen veel on- noodig dood gewicht wordt meegesleept, zouden zeker eene aanzienlijke besparing op kolen- en personeelkosten geven. Met 1 Januari a.s. neemt de vordering der spoorwegen en daarmede de Staatsga rantie een einde. Met belangstelling zal zijn af te wachten of het dan voor het eerst op eigen krachten aangewezen vereenigde bedrijf der Nederl. Spoorwegen in staat zal zijn den moeilijk heden het hoofd te bieden, dan wel gebruik zal moeten maken van het gedurende de vorderingsjaren uitgeschakelde recht om bij al te slecht rendement het bijltje er bij neer te leggen. INGEZONDEN. De vrouw als staatsburgeres. Mr. de Visser, de minister van Onderwijs, la nog aoo fcw&ad niet meent het juiai goed met de Nederlandsahe vrouwen. Ja heusahl In plaats toch, dat wij, nieuwe Btaatsburge- ressen, in sfwaohting van ons klesbiljet een paar jaar werkeloos (althans wat ons poli tieke leven betreft) zouden toekijken, geeft hij ons met zijn nieuwe onderwijswet volop gelegenheid ons te trainen en den mannen te laten zien, welk een groote macht het vrouwelijk kiezerscorps weldra csal bezitten. Wat tooh wil mr.«de Visser? In een paar woorden ls zulks te zeggen: achterstelling van de vrouw bt! den man. Immers, in art. 29 van het kortelings inge diende ontwerp lager onderwijswet wordt in alinea 1 een misstand bestendigd, die al 40 jaar bestaat en in alinea 2 dreigt een groot nieuw gevaar. Wat behelst de gewraakte alinea 1? „Wanneer de school in verscheidene klas sen verdeeld la, wordt het onderwHs in de laagste klassen hij voorkeur aan onderwijze ressen, dat in de hoogste, behalve in de meis jesscholen. hg voorkeur aan onderwijzers op gedragen.*4 Wordt des» beperkende bepaling wegge nomen, dan zeil toch in de toekomst het on derwijs in de laagste klassen meestentijds aan de onderwijzeres toebedacht worden, dooh dan kan de vrouw, die geschiktheid bezit in hoogere klassen op te treden, ook daar geplaatst worden. Zeker, ln de lagere klassen, in de zoo belangrijke en zware leer jaren, is de vrouw de bi) uitstek geschikte onderwijzer maar dan een algemeen ont wikkelde, een vrouw gelijkstaand met de mannelijke collega's. En zoo komen we dan vanzelf tot alinea 8, het groote gevaar, dat èn onderwijzeres èn kind in de toekomst dreigt, hetwelk luidt: „Het onderwijs in de laagste paar leerjaren of aan scholen met tree leerkrachten in de laagste drie leraren, wordt zoo eenigazlna mogelijk aan h u 1 p-onderwftzeressen opge dragen." Wat is no die h u 1 p-onderwtjzerea van mr. de Visser? Een vrouw met de opleiding van een bewaarachoolonderw^zerea, dus nog niet eens de bevoegdheid ven een gewone on derwijzeres zonder hoofd- of taalaetee, een vrouw alzoo van minder algemeene ontwik keling, die, wat kennis betreft kan achter staan bij een leerling der hoogste klas. Wordt nu deze onderwijswet aangenomen, dan zal ook voor de volledig bevoegde onder wijzeres op den duur minder toekomst zijn. Van alle tweemansscholen, waarschijnlijk ook van de meeste driemanasdholen zal de in ont wikkeling met een onderwijzer gelijkstaande onderwijzeres geheel verdwijnen, zal men in vele streken, vooral op 't platteland, slechts één type van onderwijzeres kennen, n.1. de minder ontwikkelde en slecht gesalarieerde h u 1 P-onderwijzeres. Dat zal dan de vrouw worden, die de zoo olterSÉ moelelflfcè leerja ren, de leerjaren, waarvan in zekeren zin de toekomst van het kind afhangt, voor haar rekening krijgt Nederlandsohe denkende vrouwen, staats burgeressen, la dat billijk èn tegenover de vrouw èn tegenover het kind? Neen, niet waar 1 Daarom allen aan het werk, gfeunt de actie, die gevoerd wordt tegen dit noodlottig arti kel, staat als één vrouw pal tegen deze pelee- dlglng een groot deel der werkende vrouwen aangedaan en helpt zorgen, dat deze wet, die weldra is behandeling zal genomen wor den, niet tot uitvoering kom! 't Geldt 't be lang van de vrouw van elke richting, Iedere vrouw kan en moet dus deze actie steunen, omdat ze vrouw is. G. v. cL HULST—HEEROMA LAATSTE BERICHTEN. Op een mijn geloopen. Nader wordt omtrent het etoomsehip „Liberty" gemeld: Gisteren seinde het Amerikaansche s.s. „Liberty" draadloos om hulp, het stoomschip was op een mijn geloopen, na aanvankelijk een verkeerde plaats te hébben geseind werd de werkelijke plaats opgegeven in het gevaarlijke gebied. Van hier werd gevraagd aan Terschelling om sleepbooten on de red dingboot, uit te zenden; toen deze uitgegaan waren, kwam bericht dat het e,s. naar Ame land stoomde, met het gevolg dat de sleep booten en de reddingboot onverrichterzake terugkwamen. Intusschen riep het schip weer om hulp, waarop van hier de sleepboot „Drenthe" werd' uitgezonden en aan Ter schelling gevraagd de reddingboot nogmaals te sturen. Er ls bericht ontvangen dat de redding boot b(t belde deelen van het intusschen ge broken schip is geweest. Het is nog onbe kend of de bemanning gered kon worden. Een stuk van het schip is gestrand buiten de •branding op Ameland. Het andere stuk drijft voor het Friesche zeegat. Ameland, 6 Deo. Beoost m Buren zit een groot stoomschip op het strand. Dwars van Buren drijft ook een wrak. De reddingboot is vertrokken. Nadere bijzonderheden ont breken. De „Nieuwe Courant" schrijft naar aan leiding van dit gerucht: Wellicht zal men dit zoo moeten begrij pen, dat de minister aan de kruisers in aan bouw een andere bestemming wil geven. Het bezoek, dat hij bracht aan de werf, be doelde, zoo hoorden wij, een onderzoek, of dit mogelijk was. Door betrekkelijk geringe wijziging zou men, zoo schijnt een advies van technische zijde te hebben geluid, van deze kruisers moederschepen voor onder zeeërs en vliegtuigen kunnen maken. De club van anti-revolutionnaire Kamer- ledenjieeft gisteren een vergadering gehou den, waarin ook de Minister van Marine, mr. Bijleveld, aanwezig was. (Corr.-Bur.). PLAATSELIJK NIEUWS. De adj.-commies bij 's Rijks werven H. A. van Vliet is met 1 Jan. overgeplaatst van Willemsoord naar Hellevoetsluis. Te 's-Gravenhage slaagde voor het voorloopig machinisten-diploma de heer A. IT. Koster alhier. De commies bij 's Rijks werf te Helle-' voctsluis C. van der Keilen wordt 1 Febr. a.s. voorloopig belast met de betrekking van griffier bij die werf, ter vervanging van den heer D. W. van Braambeek, die met genoemden datum chef van den magazijns- dienst aldaar wordt. R.-K. Militairen. Door dc Paters Redemptoristen zal voor dc alhier in garnizoen zijnde militairen eene missie worden gehouden in de R.-K. Kerk aan de Nieuwstraat te Den Helder om 8 u. n.m. .op Maandag 8,.Dinsdag 9, Woensdag 10 cn Donderdag 11 Dec. a.s., besloten door eene Godsdienstoefening (Generale H. Com munie) op Vrijdag 12 Dec. 1919, om 7 uur v.rn. in dezelfde kerk. Blijkens advertentie in dit nummer is de tweede Sonate-avond, te gevbn door de hecren Pala en Van de Weg, definitief vast-4 gesteld op Vrijdag 12 Dec. a.s. Uitgevoerd worden sonates-van Mozart, Locatelli, Sjögren en Rubinstein. Xa het succes van den eersten avond, invielen we niet of de belangstelling zal ditmaal nog grooter zijn. „Monsieur le Directeur." Beti effende *de voorstelling, welke a.s. Dinsdagavond gegeven wordt door Het Hof- stad-Tooneel, directie Cor van der Lugt Mclscrt, kunnen wij nog mededeelen, dat in de pauze tusschen het tweede en derde be- <lri:f dc luitenant ter zee Jager een door v, -v;..vdigd gedicht za! voordragen, BINNENLAND. Het proces tegen den gewezen Duitschen keizer. Reuter meldt uit Londen, dat de Attoroey General ln een rede te Pontypridd "heeft ge zegd, dat het proces tegen den gewezen Kei zer de nauwlettendste dagelijksche aandacht van de regeering had. Om te bewijzen, wel ken omvang de taak had, vermeldde hfl, dat al ruim 50.000 geschreven verklaringen on derzocht zijn. Er heerschte geon verschil van meening of weifeling in deze allerbelang rijkste aangelegenheid. Hollandsche namen voor Dnltsche passagiersschepen. De Times schrijft: Wij hebben reden om to gelooven, dat er Hollandsche namen ge geven zijn aan de vijf groote passagiersboo ten, die, naar verluidt, ttfdens de vijandelijk heden door Duitschland aan Holland ver kocht zijn; dat de rompen en schoorsteenen geschilderd zijn in <le Hollandsche kleuren; en dat de passagiersschepen nu in Duitsche havens met Hollandsche bemanningen aan boord liggen. Al deze schepen zijn in 1014 gebouwd en hebben tot dusver geen dienst gedaan. De oorspronkelijk Duitsche namen, de bruto tonnemaat en de Hollandsche namen zijn de volgende: Senator Johann Heinrich Burchard (Hollandsche naam: Liroburgia) 19.582 ton; 8enator WJHiam Oswald (Bra- bantia) 20.000 ton; Denderah (Moerdijk) 7100 ton; Nassau (Kinderdijk) 7679 ton; Braunsch- weig (Eemdjjk) 7678 ton. De verkoop van deze schepen is natuurlijk door de geallieerden niet erkend. Krachtens het vredestractaat moeten zij aan hen uitge leverd worden. Uit Lloyd's Register blijkt •trouwens, dat vier van die schepen, de Sena tor William Oswald, Denderah, Braunsch- weig en Nassau reeds aan Britsohe reederjjen zijn toegewezen. In Engelsohe scheepvaartkringen, zoo voegt de Times Oiieraan toe, is men van meening dat de geallieerden zich niets bo- hoeven aan te trekken van de financleele re gelingen die Duitschland met neutrale ree- ders gemaakt heeft en dat de geallieerden ook niets uitstaande hebben met een ver goeding, die Duitschland eventueel aan Hol land zou moeten betalen. Hèt feit blijft, dat men van Duitschland zal verlangen deze schepen nan de geallieerden over te geven, overeenkomstig de bepalingen van het vre destractaat. Een Nederlandsche stoomvaartdienst op Oost-Azië. Naar wij vernemen, hebben de Stoomvaart Maatschappij „Nederlandsen de Rotterdam sche Lloya besloten in het begin van het volgend jaar oen maandelijkschen dienst te openen op Oost-Aziö. Dezo lijn zal beginnen te Hamburg en loopen over Amsterdam (respectievelijk Rotterdam), Genua, Colom bo, Sabang, iSingapore, Philippijnen, Hon- kong en Kobe met als einahaven in het Oosten Shanghai en Yokohama, en terug Jarigs dezelfde route. De beide bovengenoemde maatschappijen

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1919 | | pagina 5