HELDERSCHE Tweede Blad. Helder Vooruit. VAN ZATÉRDAG 3 JANUARI 1920. 8 S3 v tests» - - _der nog eerst een tijdperk van groote op- rfng, kort voor en eenigen tijd na de ope- gg van het Noordzeekanaal. De booten van ^maatschappij Nederland, die naar aanlei- |g van het doorgraven van de landengte i ®uez w^8 opgericht, zouden van het juwediep uitvaren, waartoe kantoren te jlder werden gevestigd. Daarna kwam ook <j Java-maatschappij en de Hollandsche jombootmaatschappij hier hare kantoren fichten. Dat gaf een groote en plotselinge jeving. In 1872 kwamen een zeshonderd fepen ter losplaats aan met eenen inhoud h meer dan een kwart millioen tonter- 1 van de houtinvoer in Nederland, onge- *r 830000 ton bedragende, In Den Helder m 67000 ton werd aangevoerd. Ook werd jaar een 100 millioen K.G. steenkool aan- racht, terwijl alle aanvoeren in Neder- d totaal ongeveer 1900 millioen K.G. be- pen. Een massa goederen werden uit de hepen onmiddellijk op het spoor bij het jlossale aan het bassin gebouwde houten lederenstation overgeladen. De visscherij was ook nogal van belang; aangevoerde versche visch bracht in dat ar (1873) aan de afslag pl.m. 160.000 op. Niet lang heeft het tijdperk van bloei ge- aurd, omdat vooraf reeds tot vernietiging as besloten. Toen dan ook in Den Helder 1873 plannen werden gemaakt tot %iaven IV. Dat er reden was om Helder te rreezen bleek reeds uit het voortdurend vooruitgaan van laatstgenoemde gemeente. D« vooruit gang van de bevolking ging samen met de steed9 grooter vaart op de haven en den doortrek naar Amsterdam. In 1850 gingen volgens Waajon, „Ge schiedenis van den Nederlandschen handel sedert 1795" reeds 4000 zeeschepen en 2400 binnenvaartuigen door het kana.al, terwijl het totaal aantal ingeklaarde schepen in Ne- derlandsche havens (geladen en ongeladen) van 1851 tot 1856 gemiddeld 7400 bedroeg. Het aantal zeeschepen, dat het Gr, N.-Holk Kan. doortrok, bedroeg dus meer dan de helft van alle inklaringen in NederlandscheP - havens. In dien tijd begon de regeering ovetf' ermg, was dit eene poging om te be te hellen naar de meening van de inwon errfroeYen tegen den stroom in eenen dam op van den Helder, dat het onvrij territoir dien/ terpen en Helder als handelshaven te be de te worden opgeheven, wat zooals ^-wouden. Dit plan, dat van den gemeente- reeds meldden in 1851 geschiedde. bouwmeester Scholten te Den Helder was, Vandaar het verzet van Amsterdam juisPwam hierop neer, dat de havendammen een in dien tijd. Na de opheffing van het on\r^mzend meter zouden worden uitgelegd, territoir zou Helder nog meei* kans hebbertaardo°r ruimte voor de grootste schepen dan te voren om eene breedere vlucht te rjJ^erd gewonnen, terwijl tegelijkertijd achter men. Bovendien moest men wel inzien, dadeif binnendam eene hoeveelheid land van het Gr. N.-Hojl. Kan. op den duur niet d/een 54 H.A. zou droogkomen voor handels- geheele communicatie van Amsterdam me'nri oh tingen, dokken, enz. Tevens zou de Helder zou kunnen onderhouden. Langzaaflspoorlijn daarvoor naast den havendijk kun- aan begonnen stoomschepen in -de vaart Uien loopen, wat een groote verbetering was. komen met grooter tonnemaat en het waOok wilde hij het Gr. N.-H. Kanaal uitdiepen te voorzien, dat de inhoud der schepen, dien verbreeden om ruimte Voor aanleg van in 1850 nog slechts gemiddeld 526 M\ vod kleinere schepen te krijgen, zeilschepen en voor stoomschepen 729 M Het plan is naar de regeering gezonden en was, 'geregeld grooter zou wérden, zoodf men zou er te eeniger tijd antwoord op krij- de vaart der grootere schepen en der ze* gen. Van dat overwegen is tenslotte weinig schepen in het algemeen door het N. Hol gekomen, kon weinig komen, want Amster- Kan. onmogelijk zou'worden, waardoor dl dam moest blijven wat het was, en als 't kon alle scheepvaart alleen in den Helder" zo iiooger opgevoerd worden, terwijl Helder zou plaats hebben. Op het Noordzeekanaal werd nu de hoi pitaal te leiden en de haven intact te houden, gevestigd en in 1851 werd door den Amstd daaraan is niet gedacht, maar het was na de damschen raad eene commissie benoeï pm het plan te onderzoeken, die in 18 een gunstig rapport uitbracht, in zoover de mogelijkheid van het plan nu vaststoi worden verlaten. Om te pogen daarheen ka- opening van het Noordzeekanaal ook haast onbegonnen werk om den strijd vol te hou den, (iie met te ongelijke krachten werd ge voerd.1 Dat de trek naar de haven van Helder en alleen de vraag, op welke wijze het zj sterk was, bewijst de volgende staat, waaruit worden uitgevoerd, aan dé orde bleef blijkt, dat na de opheffing en verplaatsing der groote maatschappijen aldaar de scheep vaart zich nog een tijdlang daarheen richtte en de haven nog in de 80er jaren de vierde plaats innam, waarna ze langzaam aan in het niet verzonk. rOM r. H 00 rt 70 C- oitn H C B O H H (M Cl i>*HC^coeoaq<M'^a>^ ei O.i C iT. Vfi H lO CO J.O vG rt N Cb OWC-OWONHON CO rr «O Ci rr O TjjHWCOWiOWtCCi oi tevens, hoe de regeering tegenover het pk zou staan. Vcorloopig was de regeering, noch Tweede Kamer, zeer ingenomen met de voc stellen en het heeft Amsterdam moeite kost het zoover te brengen, dat einde" aan de uitvoering is begonnen. Hoe wam pig men in de hoofdstad verlangde naarl oplossing in die richting en hoezeer m< van de noodzakelijkheid ervan overtim was, daar anders Amsterdam als grog koopstad te niet zou gaan* blijkt uit üt* W genae proclamatïë, die wij ook reeds ter dere plaatse afdrukten en die in 1859 te A: sterdam werd aangeplakt. „De Texelsohe zeegaten verzanden."Hanc en scheepvaart hebben steeds met groote moeilijkheden te kampen en yerkwijjie De werven staan ledig. Alle bronnen van bestaan wil men na andere plaatsen overbrengen en deze stad het lot van Stavoren en Enkhuizen doen di len. De doorgraving van Holland op z smalst alleen kan dè stad nog redden.B Onze ijverige en waardige Burgemeestt de leden van den gemeenteraad, de kam van koophandel", 1400 hoofden van hande huizen en aanzienlijke ingezetenen, hebb< herhaaldelijk en dringend de doorgravil gevraagd. Niettegenstaande die eenha durft men zeggen: „Amsterdam weet of wat het wil". De Kamers zijn ongunstig gestemd i willen niet, wat de stad kan redden. Wend] dus daarheen, waar Uwe klachten geb worden voor Uw toestand bekend is, Hem in wien gij vertrouwen kunt hebb tot onzen geliefden en geëerbiedigd Koning. Sluit U aan by allen, die reeds zijn voo gegaan, toont hun aan, die verwarring 8 oneenigheid willen stichten, die Uw verdei zoeken, dat er eenheid is in Amsterdaij Teekent allen zonder onderscheid van ras of stand het adres aan Z. M., waarbij de dool graving van Holland op zijn smalst won iTPVTAJi'ffn Aan ieder zal daartoe da gelegenheid woi Vt zien hierujt, dat de_gemeento als ha- den geboden. iven na Ylissmgen kwam. Kort na 1880 over- Zijt eendrachtig, het geldt het bestaan vivleugelde Ter Neuzen Den Helder en succes- de stad als hoofdstad, het geldt Uw aller bjsievelijk is de haven onderaan in de ry geko- lang, het geldt het maken van Amsterdainen. inklaringen verliepen als ¥olgti co d <9 C3.00CSCC<D7000tDI>-Ca cr. h co s o to c o o Or-iWW^OqiM D-01lflC0HC0»0OH O C5 IC r. CD OO)'M <J5 C* lOrtlMCOH»OHT}iCOH r—i eo l>iOHOWCCNt-»r5irt vfi o O ic o -i r: (N X O •rH co CrtrtCt-CNXOB CC W TT C5 Vti Cï CC C5 CÖ y-i CO r-co os co w o cc O o NiO»Ot-COOift^a)0 OOICC^W^CONCOh CO - d 'Sfl ie4 u d iïz 5 S Ï3 L. - h l - "5 s O rr Haven te Helder. tot de beste zeehaven van Europa, hot geil het welvaren of den ondergtfng van Uw all» bedrijf." 'In deze proclamatie werd ook van het vej zanden der Texelsche gaten gesproken, (j men er inderdaad toen (1859) reeds kijk d bad, dat schepen van duizenden tonnen daj misschien niet zouden kunnen binnenloop» staat- te bezien en wordt zeer onwaarsiïijj lijk, als men in aanmerking neemt, dat 1 eerste schepen van de maatschappij Ned$ In de laatste jareo werd de binnenvalt land na 1870 eenige jaren van Nieuwe® door de koopvaardij sluizen bij het Gr. N.-H. af uitvoeren, terwijl daar toch schepen J Kanaal wat grooter. De m-en uitvaart geza- waren van eene lengte van 100 M. Jmenlijk steeg van 1418 schepen met 132.000 Intusschen zat men in Den Helder ook n| M\ in 1904, op 4494 schepen met 301.000 M stil ea had men, zooals we reeds mededes ia 1914. Evenwel gaat deze vaart meer langs den, na aansluiting bij het spoorwegnet I len Helder. Na teruggang is ook de v issehe- 1865 én ov-ernaine van de particuliere K-ljrij vooral door d_e opkomst v^IJmuiden^ en Jaar Aantal schepen Inhoud 1881 333 416.000 M», 1885 161 248.000 1890 27 40.000 1900 18 31.000 1910 19 34.000 1914 24 89.000 foon door het ryk, «ddaar het bu«in aa^de steun, die daaraan werd verleend, achter- l?^d - .UnJ J ïM.rtïl In 1 s'il' Tlrtd /446.834d84, kf^lS Eene lastige gestie was altijd gewekt Ben visch in witcrvo(ir7ienine De koopvaarders lieti Aas dat gedaald op I '-oh. l ijdous aen dat van TeieT aanvoeren. Daarom was joorlog is er wat opleving gekomen. Voor 1857 de waterleiding hier gesticht en tegeldien tijd was ai eene betere vavaart brengen lan een paar meaeine aar ;ef vooruitgas tuigen de visscherij wat nieuw leven in te <V» 1ÏOOO to 1846 steeg se tot 15000 ie 181 tlafee: het mocht nlet_ haten.^ejissehert. kprtnri da"aasfnhriek voor eene betere vf vaart brengen van een paar IvmllitMin 18«stefg lWWHnS bEi 'het modrililêt" baten,''de'i^'era «"eJSSoü^ Stgen J«>-1 bleet Toen kwam een paar jaar stilstand, na h Weer uit do (Wordt vervolgd), weggaan der maatschappijen. - Amsterdam ging echter steeds voort m TerB T00r ijveren voor het kanaal naar lJmmdenf i) Jaarcufer., vere. de statistiek, 1882, hef islenslotte"gelukt het plan tot uitvoert pm. Vm helderen Kengei^ .Bchets eener te brengen. Hoewel de haven van den 'c|j ParIvGescb- r. tot op het einde der 70er jaren gebru K Tn teheel bederland bedroegen i UunnZ 2-210,00 M», Indien dus roegen in dat jaar een kwart dam was toegevoerd, weer aan haardan '^Sldeêün» u}t .Dekker: worden onttrokken, zoodra het No°^'^edenis en beecbriiring van Helder. lö«8, kanaal gereed was. Wel kwam er ui paffi 187. „Ontwikkelinga- BUITEXLAND. De Vredesonderhandelingen. De Turksche quaestle. Parijs, 2 Jan. Uit Londen wordt gemeld, dat de „Pall Mali Gazette" zegt in staat te zijn precies te omschrijven hoe de positie van Koflstantinopel en de zee-engten ter con ferentie te Parijs zal worden bezien. Volgens het blad zou de volgende oplossing de voor keur hebben: Konstantinopel en de zee-eng ten zouden worden geïnternationaliseerd; Frankrijk en Engeland zouden er gezamen lijk een groote mate van gezag uitoefenen. De nieuwe zetel der Turksche regeering zou in Klein-Azië zijn. De sultan zou worden er kend als het hoofd der Mohamedanen van godsdienstig standpunt beschouwd. Konstan tinopel zou de hoofdstad van den Islam blijven. Het „Journal" voegt eraan toe, dat Lloyd George zich met een scherp omlijnd plan naar Parijs zal .begeven en dat er alle reden is om aan te nemen, dat het door de confe rentie zal worden aanvaard. DUITSCHLAND. Kolengebreki De bekende rijwielen- en naaimachincsfa- briek Stoewer Co. te Stettin, die duizenden arbeiders in dienst heeft, moest evenals de Pommersche Provinciale Suikerraffinaderij wegens kolengebrek haar bedrijf stop zetten. Om dezelfde reden zijn de fabrieken van Lud. Loerve Oo. te Berlijn gesloten, waar door 2800 arbeiders werkeloos werden. In Hannover hielden ruim 6000 man tram wegpersoneel een demonstratie-optocht om te protesteeren tegen de onvoldoende kolen- voorziening, waardoor-de trams stopgezet moesten worden. Het gist onder de arbeiders en men vreest voor ongeregeldheden. Vol gens den rijkskolenc<*minissaris is de stag natie in den aanvoer te wijten aan de feest dagen en de plotselinge felle koude, waar- ,door o.a. bij Fürstenberg 175 lichters met ko len zijn vastgevroren. De foesfand van de Duffsche zeescheepvaart. De Kamer van Koophandel te Hamburg zegt in haar jaarverslag over den toestand van de Duitsche zeescheepvaart het volgende; „De toekomstvooruitzichten voor de ree- derijen zijn niet als gunstig te beschouwen. Het toekennen van schadeloosstellingen aan de scheepvaartmaatschappijen voor de op grond van het vredesverdrag uit te leveren schepen kan ons daaromtrent niet misleiden. Want eenerzijds wordt aan deze schadeloos stellingen de bepaling verbonden, dat zij slechts gebruikt mogen worden voor het we der aanschaffen van schepen en anderzijds zijn de kosten daarvan zoo enorm, dat de door het rijk ter beschikking gestelde mid delen daartoe lang niet voldoende zullen zijn, maar dat de reederijen daarenboven zich nog groote uitgaven uit eigen middelen zul len moeten getroosten. Daarbij is het pro ductievermogen van de Duitsche scheeps werven, waarop de Duitsche reederijen hit- sluitend zijn aangewezen koopen of laten bouwen in het buitenland Is alleen reeds we gens den ongunstigen stand van ©nze valuta uitgesloten uiterst gering. Niet alleen heerscht bij het grootste gedeelte der scheeps- bouwarbeiders gebrek aan werklust, maar er is ook gebrek aan kolen en grondstoffen. Daarbij komt nog de in het vredesverdrag aan Duitschland opgelegde verplichting, om de eerste vijf jaren na het sluiten van den vrede telken jare 200.000 ton bruto voor reke ning van de Entente te bouwen. Buitengewoon storend voor de scheepvaart is de slechte voorziening met bunkerkolen, wat tengevolge had, dat 25 schepen tegelij kertijd bij gebrek aan bunkerkolen in de ha ven moesten blijven liggen. De uitlevering van onze handelsvloot aan de Entente zal tengevolge hebben, dat van de Hamburgsche en de Bremer stoomschepen, die de rugge- graat van de Duitsche .vloot vormden, slechts 3V» pet. overblijft. Dit resteerende gedeelte zal niet eens voldoende zijn, om het verkeer in de Noord- en Oostzee in vollen omvang te onderhouden; voor de overzeesche scheep- faart komt het in het geheel niet in aanmer king. Duitschland wil daarom ten aanzien van zijn voorziening met levensmiddelen en grondstoffen op vreemde scheepsruimte aan gewezen zijn en voor de vrachten zeer groote bedragen aan het buitenland moeten betalen. Het vijandelijk buitenland maakt gebruik van zijn positie, om de Duitsche zeehavens zooveel mogelijk te benadeelen en in hun plaats de Westelijke havens, vooral Antwer pen an Botterdam, te begunstigen." Hel hoogs water. Naar men op Oudejaarsavond uit Keulen meldde, was toen de toestand in de oeverstre ken van den Boven-Rijn nog zeer kritiek. Alle eilanden in den Rijn stonden onder wa ter, dorpen waren geïsoleerd en wijngaarden stonden geheel blank. Men wist toen nog niet, wat het lot was geworden der bewoners van het eiland Niederwerth, dat zoover on der water stond, dat van de huizen niets meer te zien was. Bij Vallendar stond het heele spoorwegviaduct diep in de golven. Te An- dernach was buitengewoon groote schade aangericht, doordat de was van de rivier zoo plotseling gekomen was. Groote voorraden proviand van het bezettingsleger zijn ver nield. Uit de Rheingau kwam hetzelfde be richt. In het bekken van Neuwied was de toestand troosteloos. De spoorbaan bij de Wiedbrug bij Neuwied toonde overal scheu ren, zoodat van het dubbelspoor slechts één lijn gebruikt kon worden. Ook in de streek van Keulen had de watersnood een onge- kenden omvang aangenomen. De gemeente raad van Keulen heeft besloten om, zoodra zich de uitgebreidheid van de ramp laat over zien, een hulpbeweging op touw te zetten om den nood te lenigen. De dorpen Unterbreitstein, Pfaffendorf en vele andere in de omgeving van Coblenz staan 1 tot 2 meter onder water. De men- scheu huizen op de bovenverdiepingen, zol ders en vlieringen en de communicatie kan slechts door middel van roeibooten onder houden worden. Het station te Bingen staat door den hoo- gen stand van den Rijn 40 cM. onder water. Volgens een telegram uit Coblenz zakt het water sedert Donderdag, toen de hoogste stand 8JL7 M. was. Slaapwagens als hotels. Ten gevolge van den woningnood en het afstaan der groote hotels aan de Entente- commissies zijn alle beschikbare slaapwa gens in de Berlijnsohe stations als hotel in gebruik genomen, zoodat thans dagelijks 2000 bedden den reizigers ter beschikking staan. OOSTENRIJK. De hnlp voor de Weensche kinderen. De Ratbauskorrespondenz te Ween en maakt een overzicht openbaar van de tot dusver bereikte resultaten van den steun, den Weenschen kinderen verleend. Daaruit blijkt, dat in den zomer van 1919 ongeveer tienduizend kinderen in Zwitserland een gastvrij onderdak hebben gevonden. Sedert Odtober nam Zwitserland 7694, Nederland 5374, Denemarken 920, Zweden 350, Zuid- Tirol 1250, Milaan en Bologne te zamen 868 en Zuid-Duitschland 700 kinderen op. Voorts zijn transporten van 9000 kinderen, waaron der drie treinen met 1500 kinderen voor Ne derland, in voorbereiding. Het rapport wijdt woorden van dank aan de hulpvaardige inenschen, die op liefderijke wijze de kinderen opnemen. Het voortduren van deze hulp doet hopen, dat één op de vijf kinderen door hulp uit het buitenland zal worden gered. Voor de overige kinderen zullen de Weeners met behulp der Amerika nen met inspanning van alle krachten zor gen. RUSLAND. .Revolutionaire beweging te Irkoetsk. Londen, 2 Jan. Reuter verneemt, dat we gens revolutionnaire bewegingen den 25en ,Deoember te Irkoetsk de staat van beleg is afgekondigd. De Japanners trachten een ge wapend conflict te voorkomen en zijn vast besloten de revolutionnairen te beletten de Angara te overschrijden. Tokio, 26 Dec. Men meldt dat het lot van Irkoetsk bezegeld is. De Japansohe vrouwen en kinderen nemen de vlucht. De spoorweg brug over de Angara is vernield, het verkeer is gestaakt ZUID-SLA VIE. Dynamletontplofflng ln Belgrado. Berlijn, 31 Dec. De „Lokal Anzeiger" ver neemt uit Weenen; Uit Belgrado wordt ge meld, dat aldaar een ontzettehde dynamiet- ontploffing heeft plaats gehad, welker oor zaak tot dusver onbekend is. Prins-regent Alexander en 26 personen zijn gedood. Meer dan 50 personen werden gewond. (Kroonprins Alexander, die in 1888 ln Cet- tinje werd geboren en ln 1909 de rechten op den troon, waarvan zijn oudste broeder, prins Georges, vrijwillig afstand deed, heeft over genomen, werd in 1915 tot prins-regent be noemd om zijn vader, koning Peter, in de regeetringsfuneties te vervangen). Kruiser gestrand. Kopenhagen, 31 Dec. Een Britsche kruiser, welks naam nog niet bekend is, is bij Laa- land gestrand. De toestand van het schip moet gevaarlijk zijn. BINNENLAND. De crisis aan marine en oorlog. Bij Kon. besluit is met ingang van 5 dezer: le op liun verzoek eervol ontslag verleend aan mr. H. Bijleveld Jr. als minister van ma rine en aan jhr. G. A. A. Alting von Geusau als minister van oorlog, beiden met dank voor de vele en gewichtige diensten door hen aan de Koningin en aan den lande bewezen; 2e tijdens de ontstentenis van den minis ter van marine het beheer van het departe ment van marine ad interim opgedragen aan den minister van landbouw, nijverheid en handel, den heer H. A. van ÏJsselsteyn; 3p tijdens de ontstentenis van een minis ter van oorlog het beheer van het departe ment mu oorlog van ad interim opgedragen aan d™ minister van binnenlandsohe zaken, jhr. mr. Ch. M. J. M. Ruys de Beerenhrouck. De nieuwe salarlsregellng voor het Rijkspersoneel. In afwijking van het advies der salaris- commissie voor Burgerlijke Rijksambtenaren heeft de Regeering voorgesteld de vergoe ding voor het genot eener ambtswoning te verhoogan van 10 pCt. op 15 pCt., met dien verstande, dat geen hoogere aftrek zal plaats hebben, dan de voor de personeels belasting geschatte huurwaarde. Het Rfjksdienatbodfnloon. Ds salaris-commissie voor Burgerlijke Rijksambtenaren heeft het loon voor vrou welijk inwonend personeel (dienstboden) voorgesteld op 1000—1400, verminderd met 600 voor kost en inwoning. De Regeering heeft dit voorstel gewijzigd in 8001100. De post- en telegraafdienst Tijdens de Vrijdagmorgen in het gebouw van het hoofdbestuur der Posterijen en- Te legrafie gehouden Nieuwjaarsreceptie heeft zich een merkwaardig, en wij zouden bijna zeggen, historisch, feit voorgedaan'. Nadat de directeur-generaal een toespraak had gehou den, welke zooals gebruikelijk door den oud sten hoofdinspecteur was beantwoord, vroeg de heer Westrik, oommies bij het hoofdbe stuur en oud-oommies-titulair der P. en T., bet woord. Hij vestigde er de aandacht op, dat sinds jaar en dag het personeel in den actieven dienst niet het minste vertrouwen bad gehad in de leiding, welke door het hoofdbestuur aan het dienstvak werd ge geven. Nu hij gedurende een jaar bij het hoofd bestuur was werkzaam geweest, was hem ge bleken, dat het oordeel volkomen juist was en inderdaad niet verwacht kan worden, dat het personeel vertrouwen krijgt in de leiding, zoolang deze gevoerd wordt als tot nu toe. Ik sta hier als vrij man, zeide spreker, want men heeft mij indertijd uitgenoodigd aan het hoofdbestuur te worden werkzaam gesteld en als vrij man wensch ik mede te deelen, wat mijn opvatting is. Aan het hoofdbestuur wensch ik niet te blijven en zoo spoedig mo gelijk hoop ik naar den actieven dienst terug te keeren. De hoofdingenieur-directeur, de heer Ooi- lette, maakte hierop de opmerking, dat een dag als deze niet de geschiktste was om over dergelijke aangelegenheden te spreken. De directeur-generaal, de heer Westerveld, gaf te kennen, dat hij den moed bewonderde van den heer Westrik, maar sprak er zijn teleurstelling over uit, dat spreker niet in den loop van het jaar als ambtenaar de aan dacht op eventueele fouten in de leiding had gevestigd. Deze kwestie heeft begrijpelijke beroering gewekt in de betrokken ambtenaarsKringen, te meer waar het personeel het vertrouwen ln den heer Westerveld grootendeels heeft opgezegd. Hem toch wordt ten laste gelegd, dat hij de oorzaak is van de declasseering van de ambtenaren en van de verslechtering in de galarisregeling, zooals die door de Staatscommissie waren voorgesteld. Uit goede bron vernemen wij, dat in de eerstvolgende vergadering van de commis sie van overleg de heer Westerveld ter zake zal worden geïnterpelleerd. (TeL) Steenkolen voor Nederland. Men meldt uit Essen d.d. 2 Jan.: De Duitsch-Nederlandsche overeenkomst in, zake de kolenleveringen ^s, naar uit be trouwbare bron wordt vernomen, tot dusver nog niet verlengd. De onderhandelingen dienaangaande duren nog steeds voort; zij worden ook vertraagd door de omstandighe den, dat de geallieerden de kolencoinmissie zekere moeilijkheden opwerpt. Ondanks het feit, dat de overeenkomst nog niet is verlengd, worden er dezer dagen nog 80.000 ton Roerkolen aan Nederland gele verd. Deze hoeveelheid is reeds onderweg. Indien men niet tot overeenstemming komt over de verlenging, zal er voor deze 80.000 ton een veel hoogere prijs betaald moeten worden dan voor de vroegere leveringen. De spoorwegen en het kolenverbrulk. -Ter besparing van het kolengebruik zullen binnenkort op de Nederlandsche spoorwegen zooveel mogelijk het aantal rijtuigen in de treinen worden verminderd en verschillende voortreinen opgeheven. („Msb.") Correspondentie met Ned.-Indlë. Daar blijkt dat het publiek niet voldoende op de hoogte is van de verzending en ont vangst der mails uit Ned. Oost-Indië wordt ons daaromtrent van bevoegde zijde het vol gende meegedeeld: De correspondentie uit Ned.-Indië wordt hierheen gezonden gedeeltelijk met Neder landsche scheepsgelegenheid, ml. met de stoomschepen van de Maatschappijen „Ne derland" en „Rotterdamsche Lloyd", gedeel telijk in aansluiting op uit Bombay vertrek kende stoomschepen. De met de Nederland sche schepen verzonden correspondentie, welke in normale tijden in Genua, resp. Mar- seille wordt uitgeladen om verder per spoor naar Nederland te worden vervoerd, wordt thans door die schepen mede doorgenomen naar Amsterdam, resp. Rotterdam. Deze schepen doen thans Genua resp. Marseille niet aan, omdat totnutoe een regelmatige doorreis der passagiers naar Nederland niet verzekerd is. Overleg wordt gepleegd om hierin verbetering te verkrijgen. De met Engelsche schepen verzonden mail voor Nederland wordt te Marseille afgegeven en bereikt vandaar per trein ons land. De overkomst van de mail met de Neder landsche schepen duurt tegenwoordig ge middeld 34 dagen, per Efflgelsche gelegen heid gemiddeld 35 dagen. Er is echter rekening mede te houden, dat zich bijzondere omstandigheden kunnen voordoen, welke de overkomst der mails ver tragen. Zoo werd o.a. de mail, welke in het laatst van Ocieber jj. per Engelsche gele genheid uit Ned.-Indië werd verzonden, door vertraging van het betrokken Britsche stoomschip, geruimen tijd te laat hier te lan de aangebracht. Met de uitreiking van de hier bedoelde cor respondentie wordt steeds de meest mogelij ke spoed betracht. (Hbl.) Het vergaan van de „Anton van Driel". De geredden van de Anton van Driel" zijn de tweede stuurman van der Ploeg, de stoker Bredius en volgens een bij de firma van Driel ontvangen telegram uit St. Johns, de tremmer Michel. Deze laatste naam komt echter niet op de monsterrol voor. Er zijn reeds enkele lijken van de slachtoffers van deze scheepsramp aangespoeld. Het schip is totaal verloren. Hoog water. Uit Deventer werd gisteren gemeld: De IJsel heeft zijn hoogsten stand sinds 1883 bereikt, ml. 6.56 M. De was sinds gis teren bedraagt 16 cM., Keulen meldt echter 24 cM. val. Het water heeft den Nijenbeckendijk over stroomd, en is den 'pplder „Wilpsche Klei" binnengedrongen. De boeren hebben echter den geheelen nacht inert kracht gewerkt om een formeele doorbraak te voorkomen. Te Renkum is de papierfabriek aan den Rijn van de fa. van Gelder Zonen stop ge zet, daar het water een gedeelte der fabriek heeft overstroomd. Ook in Duitschland heeft men veel last van het hooge water De schade veroorzaakt door het hoogo wa ter is lipg niet te overzien. Men spreekech ter van vele millioenen marken, hoofdzake lijk omdat in de steden de aan den Rijnoever opgestapelde levensmiddelen volkomea ver nietigd zijn. De waterstand van den Rijn te Arnhem heeft thans een hoogte bereikt, welke men in de laatste veertig jaar niet kende. Aan de overzijde van de rivier is alles water, zoover het oog reikt. Daaruit verheffen zich de boer derijen en woonhuizen, die allen per roeiboot te bereiken zijn. De stadsblokkenweg is over stroomd en de keibestrating is op verschil lende punten weggespoeld. Door het aan brengen van zakken zand zijn de gaten zoo goed mogelijk gedicht. 8PORT. Voetbal. N.W.D. speelt morgen haar 4en thuiswed- strijd, n.1. tegen Z. V. V. IH, no. 2 van de ranglijst. De thuisclub komt uit als volgt: Bakker Veldhuizen v. d. "Wal v. Vechgel Diedenhoven Baas Buis Brinkama Augustijn Hoenderdos Helder We wenschen N.W.D. een voorspoedige wedstrijd toe. -

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1920 | | pagina 5