HELDERSCHE
Tweede Blad.
Helder Vooruit.
VAN ZATÉRDAG 3 JANUARI 1920.
8 S3 v
tests»
- -
_der nog eerst een tijdperk van groote op-
rfng, kort voor en eenigen tijd na de ope-
gg van het Noordzeekanaal. De booten van
^maatschappij Nederland, die naar aanlei-
|g van het doorgraven van de landengte
i ®uez w^8 opgericht, zouden van het
juwediep uitvaren, waartoe kantoren te
jlder werden gevestigd. Daarna kwam ook
<j Java-maatschappij en de Hollandsche
jombootmaatschappij hier hare kantoren
fichten. Dat gaf een groote en plotselinge
jeving. In 1872 kwamen een zeshonderd
fepen ter losplaats aan met eenen inhoud
h meer dan een kwart millioen tonter-
1 van de houtinvoer in Nederland, onge-
*r 830000 ton bedragende, In Den Helder
m 67000 ton werd aangevoerd. Ook werd
jaar een 100 millioen K.G. steenkool aan-
racht, terwijl alle aanvoeren in Neder-
d totaal ongeveer 1900 millioen K.G. be-
pen. Een massa goederen werden uit de
hepen onmiddellijk op het spoor bij het
jlossale aan het bassin gebouwde houten
lederenstation overgeladen.
De visscherij was ook nogal van belang;
aangevoerde versche visch bracht in dat
ar (1873) aan de afslag pl.m. 160.000 op.
Niet lang heeft het tijdperk van bloei ge-
aurd, omdat vooraf reeds tot vernietiging
as besloten. Toen dan ook in Den Helder
1873 plannen werden gemaakt tot %iaven
IV.
Dat er reden was om Helder te rreezen
bleek reeds uit het voortdurend vooruitgaan
van laatstgenoemde gemeente. D« vooruit
gang van de bevolking ging samen met de
steed9 grooter vaart op de haven en den
doortrek naar Amsterdam.
In 1850 gingen volgens Waajon, „Ge
schiedenis van den Nederlandschen handel
sedert 1795" reeds 4000 zeeschepen en 2400
binnenvaartuigen door het kana.al, terwijl
het totaal aantal ingeklaarde schepen in Ne-
derlandsche havens (geladen en ongeladen)
van 1851 tot 1856 gemiddeld 7400 bedroeg.
Het aantal zeeschepen, dat het Gr, N.-Holk
Kan. doortrok, bedroeg dus meer dan de
helft van alle inklaringen in NederlandscheP -
havens. In dien tijd begon de regeering ovetf' ermg, was dit eene poging om te be
te hellen naar de meening van de inwon errfroeYen tegen den stroom in eenen dam op
van den Helder, dat het onvrij territoir dien/ terpen en Helder als handelshaven te be
de te worden opgeheven, wat zooals ^-wouden. Dit plan, dat van den gemeente-
reeds meldden in 1851 geschiedde. bouwmeester Scholten te Den Helder was,
Vandaar het verzet van Amsterdam juisPwam hierop neer, dat de havendammen een
in dien tijd. Na de opheffing van het on\r^mzend meter zouden worden uitgelegd,
territoir zou Helder nog meei* kans hebbertaardo°r ruimte voor de grootste schepen
dan te voren om eene breedere vlucht te rjJ^erd gewonnen, terwijl tegelijkertijd achter
men. Bovendien moest men wel inzien, dadeif binnendam eene hoeveelheid land van
het Gr. N.-Hojl. Kan. op den duur niet d/een 54 H.A. zou droogkomen voor handels-
geheele communicatie van Amsterdam me'nri oh tingen, dokken, enz. Tevens zou de
Helder zou kunnen onderhouden. Langzaaflspoorlijn daarvoor naast den havendijk kun-
aan begonnen stoomschepen in -de vaart Uien loopen, wat een groote verbetering was.
komen met grooter tonnemaat en het waOok wilde hij het Gr. N.-H. Kanaal uitdiepen
te voorzien, dat de inhoud der schepen, dien verbreeden om ruimte Voor aanleg van
in 1850 nog slechts gemiddeld 526 M\ vod kleinere schepen te krijgen,
zeilschepen en voor stoomschepen 729 M Het plan is naar de regeering gezonden en
was, 'geregeld grooter zou wérden, zoodf men zou er te eeniger tijd antwoord op krij-
de vaart der grootere schepen en der ze* gen. Van dat overwegen is tenslotte weinig
schepen in het algemeen door het N. Hol gekomen, kon weinig komen, want Amster-
Kan. onmogelijk zou'worden, waardoor dl dam moest blijven wat het was, en als 't kon
alle scheepvaart alleen in den Helder" zo iiooger opgevoerd worden, terwijl Helder zou
plaats hebben.
Op het Noordzeekanaal werd nu de hoi pitaal te leiden en de haven intact te houden,
gevestigd en in 1851 werd door den Amstd daaraan is niet gedacht, maar het was na de
damschen raad eene commissie benoeï
pm het plan te onderzoeken, die in 18
een gunstig rapport uitbracht, in zoover
de mogelijkheid van het plan nu vaststoi
worden verlaten. Om te pogen daarheen ka-
opening van het Noordzeekanaal ook haast
onbegonnen werk om den strijd vol te hou
den, (iie met te ongelijke krachten werd ge
voerd.1 Dat de trek naar de haven van Helder
en alleen de vraag, op welke wijze het zj sterk was, bewijst de volgende staat, waaruit
worden uitgevoerd, aan dé orde bleef blijkt, dat na de opheffing en verplaatsing
der groote maatschappijen aldaar de scheep
vaart zich nog een tijdlang daarheen richtte
en de haven nog in de 80er jaren de vierde
plaats innam, waarna ze langzaam aan in het
niet verzonk.
rOM r. H 00 rt 70 C-
oitn
H C B O H H (M Cl
i>*HC^coeoaq<M'^a>^
ei
O.i
C iT.
Vfi H lO CO
J.O vG
rt N Cb
OWC-OWONHON
CO rr «O Ci rr O
TjjHWCOWiOWtCCi
oi
tevens, hoe de regeering tegenover het pk
zou staan.
Vcorloopig was de regeering, noch
Tweede Kamer, zeer ingenomen met de voc
stellen en het heeft Amsterdam moeite
kost het zoover te brengen, dat einde"
aan de uitvoering is begonnen. Hoe wam
pig men in de hoofdstad verlangde naarl
oplossing in die richting en hoezeer m<
van de noodzakelijkheid ervan overtim
was, daar anders Amsterdam als grog
koopstad te niet zou gaan* blijkt uit üt* W
genae proclamatïë, die wij ook reeds ter
dere plaatse afdrukten en die in 1859 te A:
sterdam werd aangeplakt.
„De Texelsohe zeegaten verzanden."Hanc
en scheepvaart hebben steeds met groote
moeilijkheden te kampen en yerkwijjie
De werven staan ledig.
Alle bronnen van bestaan wil men na
andere plaatsen overbrengen en deze stad
het lot van Stavoren en Enkhuizen doen di
len. De doorgraving van Holland op z
smalst alleen kan dè stad nog redden.B
Onze ijverige en waardige Burgemeestt
de leden van den gemeenteraad, de kam
van koophandel", 1400 hoofden van hande
huizen en aanzienlijke ingezetenen, hebb<
herhaaldelijk en dringend de doorgravil
gevraagd. Niettegenstaande die eenha
durft men zeggen: „Amsterdam weet of
wat het wil".
De Kamers zijn ongunstig gestemd i
willen niet, wat de stad kan redden. Wend]
dus daarheen, waar Uwe klachten geb
worden voor Uw toestand bekend is,
Hem in wien gij vertrouwen kunt hebb
tot onzen geliefden en geëerbiedigd
Koning.
Sluit U aan by allen, die reeds zijn voo
gegaan, toont hun aan, die verwarring 8
oneenigheid willen stichten, die Uw verdei
zoeken, dat er eenheid is in Amsterdaij
Teekent allen zonder onderscheid van ras
of stand het adres aan Z. M., waarbij de dool
graving van Holland op zijn smalst won
iTPVTAJi'ffn
Aan ieder zal daartoe da gelegenheid woi Vt zien hierujt, dat de_gemeento als ha-
den geboden. iven na Ylissmgen kwam. Kort na 1880 over-
Zijt eendrachtig, het geldt het bestaan vivleugelde Ter Neuzen Den Helder en succes-
de stad als hoofdstad, het geldt Uw aller bjsievelijk is de haven onderaan in de ry geko-
lang, het geldt het maken van Amsterdainen. inklaringen verliepen als ¥olgti
co
d
<9
C3.00CSCC<D7000tDI>-Ca
cr. h co s o to c o o
Or-iWW^OqiM
D-01lflC0HC0»0OH O
C5 IC r. CD OO)'M <J5 C*
lOrtlMCOH»OHT}iCOH
r—i eo
l>iOHOWCCNt-»r5irt
vfi o O ic o -i r: (N X O
•rH co
CrtrtCt-CNXOB
CC W TT C5 Vti Cï CC C5 CÖ
y-i CO
r-co os co w o cc O o
NiO»Ot-COOift^a)0
OOICC^W^CONCOh
CO
- d
'Sfl
ie4 u d iïz 5
S Ï3 L. - h l
- "5 s O rr
Haven te Helder.
tot de beste zeehaven van Europa, hot geil
het welvaren of den ondergtfng van Uw all»
bedrijf."
'In deze proclamatie werd ook van het vej
zanden der Texelsche gaten gesproken, (j
men er inderdaad toen (1859) reeds kijk d
bad, dat schepen van duizenden tonnen daj
misschien niet zouden kunnen binnenloop»
staat- te bezien en wordt zeer onwaarsiïijj
lijk, als men in aanmerking neemt, dat 1
eerste schepen van de maatschappij Ned$ In de laatste jareo werd de binnenvalt
land na 1870 eenige jaren van Nieuwe® door de koopvaardij sluizen bij het Gr. N.-H.
af uitvoeren, terwijl daar toch schepen J Kanaal wat grooter. De m-en uitvaart geza-
waren van eene lengte van 100 M. Jmenlijk steeg van 1418 schepen met 132.000
Intusschen zat men in Den Helder ook n| M\ in 1904, op 4494 schepen met 301.000 M
stil ea had men, zooals we reeds mededes ia 1914. Evenwel gaat deze vaart meer langs
den, na aansluiting bij het spoorwegnet I len Helder. Na teruggang is ook de v issehe-
1865 én ov-ernaine van de particuliere K-ljrij vooral door d_e opkomst v^IJmuiden^ en
Jaar
Aantal schepen
Inhoud
1881
333
416.000 M»,
1885
161
248.000
1890
27
40.000
1900
18
31.000
1910
19
34.000
1914
24
89.000
foon door het ryk, «ddaar het bu«in aa^de steun, die daaraan werd verleend, achter-
l?^d - .UnJ J ïM.rtïl In 1 s'il' Tlrtd /446.834d84, kf^lS
Eene lastige gestie was altijd gewekt Ben visch in
witcrvo(ir7ienine De koopvaarders lieti Aas dat gedaald op I '-oh. l ijdous aen
dat van TeieT aanvoeren. Daarom was joorlog is er wat opleving gekomen. Voor
1857 de waterleiding hier gesticht en tegeldien tijd was ai
eene betere vavaart brengen lan een paar meaeine aar
;ef vooruitgas tuigen de visscherij wat nieuw leven in te
<V» 1ÏOOO to 1846 steeg se tot 15000 ie 181 tlafee: het mocht nlet_ haten.^ejissehert.
kprtnri da"aasfnhriek voor eene betere vf vaart brengen van een paar
IvmllitMin 18«stefg lWWHnS bEi 'het modrililêt" baten,''de'i^'era
«"eJSSoü^ Stgen J«>-1 bleet
Toen kwam een paar jaar stilstand, na h Weer uit do (Wordt vervolgd),
weggaan der maatschappijen. -
Amsterdam ging echter steeds voort m TerB T00r
ijveren voor het kanaal naar lJmmdenf i) Jaarcufer., vere.
de statistiek, 1882,
hef islenslotte"gelukt het plan tot uitvoert pm. Vm helderen Kengei^ .Bchets eener
te brengen. Hoewel de haven van den 'c|j ParIvGescb- r.
tot op het einde der 70er jaren gebru
K Tn teheel bederland bedroegen i
UunnZ 2-210,00 M», Indien dus
roegen in dat jaar
een kwart
dam was toegevoerd, weer aan haardan '^Sldeêün» u}t .Dekker:
worden onttrokken, zoodra het No°^'^edenis en beecbriiring van Helder. lö«8,
kanaal gereed was. Wel kwam er ui paffi 187.
„Ontwikkelinga-
BUITEXLAND.
De Vredesonderhandelingen.
De Turksche quaestle.
Parijs, 2 Jan. Uit Londen wordt gemeld,
dat de „Pall Mali Gazette" zegt in staat te
zijn precies te omschrijven hoe de positie
van Koflstantinopel en de zee-engten ter con
ferentie te Parijs zal worden bezien. Volgens
het blad zou de volgende oplossing de voor
keur hebben: Konstantinopel en de zee-eng
ten zouden worden geïnternationaliseerd;
Frankrijk en Engeland zouden er gezamen
lijk een groote mate van gezag uitoefenen.
De nieuwe zetel der Turksche regeering zou
in Klein-Azië zijn. De sultan zou worden er
kend als het hoofd der Mohamedanen van
godsdienstig standpunt beschouwd. Konstan
tinopel zou de hoofdstad van den Islam
blijven.
Het „Journal" voegt eraan toe, dat Lloyd
George zich met een scherp omlijnd plan
naar Parijs zal .begeven en dat er alle reden
is om aan te nemen, dat het door de confe
rentie zal worden aanvaard.
DUITSCHLAND.
Kolengebreki
De bekende rijwielen- en naaimachincsfa-
briek Stoewer Co. te Stettin, die duizenden
arbeiders in dienst heeft, moest evenals de
Pommersche Provinciale Suikerraffinaderij
wegens kolengebrek haar bedrijf stop zetten.
Om dezelfde reden zijn de fabrieken van
Lud. Loerve Oo. te Berlijn gesloten, waar
door 2800 arbeiders werkeloos werden.
In Hannover hielden ruim 6000 man tram
wegpersoneel een demonstratie-optocht om
te protesteeren tegen de onvoldoende kolen-
voorziening, waardoor-de trams stopgezet
moesten worden. Het gist onder de arbeiders
en men vreest voor ongeregeldheden. Vol
gens den rijkskolenc<*minissaris is de stag
natie in den aanvoer te wijten aan de feest
dagen en de plotselinge felle koude, waar-
,door o.a. bij Fürstenberg 175 lichters met ko
len zijn vastgevroren.
De foesfand van de Duffsche zeescheepvaart.
De Kamer van Koophandel te Hamburg
zegt in haar jaarverslag over den toestand
van de Duitsche zeescheepvaart het volgende;
„De toekomstvooruitzichten voor de ree-
derijen zijn niet als gunstig te beschouwen.
Het toekennen van schadeloosstellingen aan
de scheepvaartmaatschappijen voor de op
grond van het vredesverdrag uit te leveren
schepen kan ons daaromtrent niet misleiden.
Want eenerzijds wordt aan deze schadeloos
stellingen de bepaling verbonden, dat zij
slechts gebruikt mogen worden voor het we
der aanschaffen van schepen en anderzijds
zijn de kosten daarvan zoo enorm, dat de
door het rijk ter beschikking gestelde mid
delen daartoe lang niet voldoende zullen zijn,
maar dat de reederijen daarenboven zich
nog groote uitgaven uit eigen middelen zul
len moeten getroosten. Daarbij is het pro
ductievermogen van de Duitsche scheeps
werven, waarop de Duitsche reederijen hit-
sluitend zijn aangewezen koopen of laten
bouwen in het buitenland Is alleen reeds we
gens den ongunstigen stand van ©nze valuta
uitgesloten uiterst gering. Niet alleen
heerscht bij het grootste gedeelte der scheeps-
bouwarbeiders gebrek aan werklust, maar er
is ook gebrek aan kolen en grondstoffen.
Daarbij komt nog de in het vredesverdrag
aan Duitschland opgelegde verplichting, om
de eerste vijf jaren na het sluiten van den
vrede telken jare 200.000 ton bruto voor reke
ning van de Entente te bouwen.
Buitengewoon storend voor de scheepvaart
is de slechte voorziening met bunkerkolen,
wat tengevolge had, dat 25 schepen tegelij
kertijd bij gebrek aan bunkerkolen in de ha
ven moesten blijven liggen. De uitlevering
van onze handelsvloot aan de Entente zal
tengevolge hebben, dat van de Hamburgsche
en de Bremer stoomschepen, die de rugge-
graat van de Duitsche .vloot vormden, slechts
3V» pet. overblijft. Dit resteerende gedeelte
zal niet eens voldoende zijn, om het verkeer
in de Noord- en Oostzee in vollen omvang te
onderhouden; voor de overzeesche scheep-
faart komt het in het geheel niet in aanmer
king. Duitschland wil daarom ten aanzien
van zijn voorziening met levensmiddelen en
grondstoffen op vreemde scheepsruimte aan
gewezen zijn en voor de vrachten zeer groote
bedragen aan het buitenland moeten betalen.
Het vijandelijk buitenland maakt gebruik
van zijn positie, om de Duitsche zeehavens
zooveel mogelijk te benadeelen en in hun
plaats de Westelijke havens, vooral Antwer
pen an Botterdam, te begunstigen."
Hel hoogs water.
Naar men op Oudejaarsavond uit Keulen
meldde, was toen de toestand in de oeverstre
ken van den Boven-Rijn nog zeer kritiek.
Alle eilanden in den Rijn stonden onder wa
ter, dorpen waren geïsoleerd en wijngaarden
stonden geheel blank. Men wist toen nog
niet, wat het lot was geworden der bewoners
van het eiland Niederwerth, dat zoover on
der water stond, dat van de huizen niets meer
te zien was. Bij Vallendar stond het heele
spoorwegviaduct diep in de golven. Te An-
dernach was buitengewoon groote schade
aangericht, doordat de was van de rivier zoo
plotseling gekomen was. Groote voorraden
proviand van het bezettingsleger zijn ver
nield. Uit de Rheingau kwam hetzelfde be
richt. In het bekken van Neuwied was de
toestand troosteloos. De spoorbaan bij de
Wiedbrug bij Neuwied toonde overal scheu
ren, zoodat van het dubbelspoor slechts één
lijn gebruikt kon worden. Ook in de streek
van Keulen had de watersnood een onge-
kenden omvang aangenomen. De gemeente
raad van Keulen heeft besloten om, zoodra
zich de uitgebreidheid van de ramp laat over
zien, een hulpbeweging op touw te zetten om
den nood te lenigen.
De dorpen Unterbreitstein, Pfaffendorf en
vele andere in de omgeving van Coblenz
staan 1 tot 2 meter onder water. De men-
scheu huizen op de bovenverdiepingen, zol
ders en vlieringen en de communicatie kan
slechts door middel van roeibooten onder
houden worden.
Het station te Bingen staat door den hoo-
gen stand van den Rijn 40 cM. onder water.
Volgens een telegram uit Coblenz zakt het
water sedert Donderdag, toen de hoogste
stand 8JL7 M. was.
Slaapwagens als hotels.
Ten gevolge van den woningnood en het
afstaan der groote hotels aan de Entente-
commissies zijn alle beschikbare slaapwa
gens in de Berlijnsohe stations als hotel in
gebruik genomen, zoodat thans dagelijks
2000 bedden den reizigers ter beschikking
staan.
OOSTENRIJK.
De hnlp voor de Weensche kinderen.
De Ratbauskorrespondenz te Ween en
maakt een overzicht openbaar van de tot
dusver bereikte resultaten van den steun,
den Weenschen kinderen verleend. Daaruit
blijkt, dat in den zomer van 1919 ongeveer
tienduizend kinderen in Zwitserland een
gastvrij onderdak hebben gevonden. Sedert
Odtober nam Zwitserland 7694, Nederland
5374, Denemarken 920, Zweden 350, Zuid-
Tirol 1250, Milaan en Bologne te zamen 868
en Zuid-Duitschland 700 kinderen op. Voorts
zijn transporten van 9000 kinderen, waaron
der drie treinen met 1500 kinderen voor Ne
derland, in voorbereiding.
Het rapport wijdt woorden van dank aan
de hulpvaardige inenschen, die op liefderijke
wijze de kinderen opnemen. Het voortduren
van deze hulp doet hopen, dat één op de vijf
kinderen door hulp uit het buitenland zal
worden gered. Voor de overige kinderen
zullen de Weeners met behulp der Amerika
nen met inspanning van alle krachten zor
gen.
RUSLAND.
.Revolutionaire beweging te Irkoetsk.
Londen, 2 Jan. Reuter verneemt, dat we
gens revolutionnaire bewegingen den 25en
,Deoember te Irkoetsk de staat van beleg is
afgekondigd. De Japanners trachten een ge
wapend conflict te voorkomen en zijn vast
besloten de revolutionnairen te beletten de
Angara te overschrijden.
Tokio, 26 Dec. Men meldt dat het lot van
Irkoetsk bezegeld is. De Japansohe vrouwen
en kinderen nemen de vlucht. De spoorweg
brug over de Angara is vernield, het verkeer
is gestaakt
ZUID-SLA VIE.
Dynamletontplofflng ln Belgrado.
Berlijn, 31 Dec. De „Lokal Anzeiger" ver
neemt uit Weenen; Uit Belgrado wordt ge
meld, dat aldaar een ontzettehde dynamiet-
ontploffing heeft plaats gehad, welker oor
zaak tot dusver onbekend is. Prins-regent
Alexander en 26 personen zijn gedood. Meer
dan 50 personen werden gewond.
(Kroonprins Alexander, die in 1888 ln Cet-
tinje werd geboren en ln 1909 de rechten op
den troon, waarvan zijn oudste broeder, prins
Georges, vrijwillig afstand deed, heeft over
genomen, werd in 1915 tot prins-regent be
noemd om zijn vader, koning Peter, in de
regeetringsfuneties te vervangen).
Kruiser gestrand.
Kopenhagen, 31 Dec. Een Britsche kruiser,
welks naam nog niet bekend is, is bij Laa-
land gestrand. De toestand van het schip
moet gevaarlijk zijn.
BINNENLAND.
De crisis aan marine en oorlog.
Bij Kon. besluit is met ingang van 5 dezer:
le op liun verzoek eervol ontslag verleend
aan mr. H. Bijleveld Jr. als minister van ma
rine en aan jhr. G. A. A. Alting von Geusau
als minister van oorlog, beiden met dank
voor de vele en gewichtige diensten door hen
aan de Koningin en aan den lande bewezen;
2e tijdens de ontstentenis van den minis
ter van marine het beheer van het departe
ment van marine ad interim opgedragen aan
den minister van landbouw, nijverheid en
handel, den heer H. A. van ÏJsselsteyn;
3p tijdens de ontstentenis van een minis
ter van oorlog het beheer van het departe
ment mu oorlog van ad interim opgedragen
aan d™ minister van binnenlandsohe zaken,
jhr. mr. Ch. M. J. M. Ruys de Beerenhrouck.
De nieuwe salarlsregellng voor het
Rijkspersoneel.
In afwijking van het advies der salaris-
commissie voor Burgerlijke Rijksambtenaren
heeft de Regeering voorgesteld de vergoe
ding voor het genot eener ambtswoning te
verhoogan van 10 pCt. op 15 pCt., met dien
verstande, dat geen hoogere aftrek zal plaats
hebben, dan de voor de personeels belasting
geschatte huurwaarde.
Het Rfjksdienatbodfnloon.
Ds salaris-commissie voor Burgerlijke
Rijksambtenaren heeft het loon voor vrou
welijk inwonend personeel (dienstboden)
voorgesteld op 1000—1400, verminderd met
600 voor kost en inwoning. De Regeering
heeft dit voorstel gewijzigd in 8001100.
De post- en telegraafdienst
Tijdens de Vrijdagmorgen in het gebouw
van het hoofdbestuur der Posterijen en- Te
legrafie gehouden Nieuwjaarsreceptie heeft
zich een merkwaardig, en wij zouden bijna
zeggen, historisch, feit voorgedaan'. Nadat de
directeur-generaal een toespraak had gehou
den, welke zooals gebruikelijk door den oud
sten hoofdinspecteur was beantwoord, vroeg
de heer Westrik, oommies bij het hoofdbe
stuur en oud-oommies-titulair der P. en T.,
bet woord. Hij vestigde er de aandacht op,
dat sinds jaar en dag het personeel in den
actieven dienst niet het minste vertrouwen
bad gehad in de leiding, welke door het
hoofdbestuur aan het dienstvak werd ge
geven.
Nu hij gedurende een jaar bij het hoofd
bestuur was werkzaam geweest, was hem ge
bleken, dat het oordeel volkomen juist was
en inderdaad niet verwacht kan worden, dat
het personeel vertrouwen krijgt in de leiding,
zoolang deze gevoerd wordt als tot nu toe.
Ik sta hier als vrij man, zeide spreker, want
men heeft mij indertijd uitgenoodigd aan het
hoofdbestuur te worden werkzaam gesteld
en als vrij man wensch ik mede te deelen,
wat mijn opvatting is. Aan het hoofdbestuur
wensch ik niet te blijven en zoo spoedig mo
gelijk hoop ik naar den actieven dienst terug
te keeren.
De hoofdingenieur-directeur, de heer Ooi-
lette, maakte hierop de opmerking, dat een
dag als deze niet de geschiktste was om over
dergelijke aangelegenheden te spreken.
De directeur-generaal, de heer Westerveld,
gaf te kennen, dat hij den moed bewonderde
van den heer Westrik, maar sprak er zijn
teleurstelling over uit, dat spreker niet in
den loop van het jaar als ambtenaar de aan
dacht op eventueele fouten in de leiding had
gevestigd.
Deze kwestie heeft begrijpelijke beroering
gewekt in de betrokken ambtenaarsKringen,
te meer waar het personeel het vertrouwen
ln den heer Westerveld grootendeels heeft
opgezegd. Hem toch wordt ten laste gelegd,
dat hij de oorzaak is van de declasseering
van de ambtenaren en van de verslechtering
in de galarisregeling, zooals die door de
Staatscommissie waren voorgesteld.
Uit goede bron vernemen wij, dat in de
eerstvolgende vergadering van de commis
sie van overleg de heer Westerveld ter zake
zal worden geïnterpelleerd. (TeL)
Steenkolen voor Nederland.
Men meldt uit Essen d.d. 2 Jan.:
De Duitsch-Nederlandsche overeenkomst
in, zake de kolenleveringen ^s, naar uit be
trouwbare bron wordt vernomen, tot dusver
nog niet verlengd. De onderhandelingen
dienaangaande duren nog steeds voort; zij
worden ook vertraagd door de omstandighe
den, dat de geallieerden de kolencoinmissie
zekere moeilijkheden opwerpt.
Ondanks het feit, dat de overeenkomst nog
niet is verlengd, worden er dezer dagen nog
80.000 ton Roerkolen aan Nederland gele
verd. Deze hoeveelheid is reeds onderweg.
Indien men niet tot overeenstemming komt
over de verlenging, zal er voor deze 80.000
ton een veel hoogere prijs betaald moeten
worden dan voor de vroegere leveringen.
De spoorwegen en het kolenverbrulk.
-Ter besparing van het kolengebruik zullen
binnenkort op de Nederlandsche spoorwegen
zooveel mogelijk het aantal rijtuigen in de
treinen worden verminderd en verschillende
voortreinen opgeheven. („Msb.")
Correspondentie met Ned.-Indlë.
Daar blijkt dat het publiek niet voldoende
op de hoogte is van de verzending en ont
vangst der mails uit Ned. Oost-Indië wordt
ons daaromtrent van bevoegde zijde het vol
gende meegedeeld:
De correspondentie uit Ned.-Indië wordt
hierheen gezonden gedeeltelijk met Neder
landsche scheepsgelegenheid, ml. met de
stoomschepen van de Maatschappijen „Ne
derland" en „Rotterdamsche Lloyd", gedeel
telijk in aansluiting op uit Bombay vertrek
kende stoomschepen. De met de Nederland
sche schepen verzonden correspondentie,
welke in normale tijden in Genua, resp. Mar-
seille wordt uitgeladen om verder per spoor
naar Nederland te worden vervoerd, wordt
thans door die schepen mede doorgenomen
naar Amsterdam, resp. Rotterdam. Deze
schepen doen thans Genua resp. Marseille
niet aan, omdat totnutoe een regelmatige
doorreis der passagiers naar Nederland niet
verzekerd is. Overleg wordt gepleegd om
hierin verbetering te verkrijgen.
De met Engelsche schepen verzonden mail
voor Nederland wordt te Marseille afgegeven
en bereikt vandaar per trein ons land.
De overkomst van de mail met de Neder
landsche schepen duurt tegenwoordig ge
middeld 34 dagen, per Efflgelsche gelegen
heid gemiddeld 35 dagen.
Er is echter rekening mede te houden, dat
zich bijzondere omstandigheden kunnen
voordoen, welke de overkomst der mails ver
tragen. Zoo werd o.a. de mail, welke in het
laatst van Ocieber jj. per Engelsche gele
genheid uit Ned.-Indië werd verzonden, door
vertraging van het betrokken Britsche
stoomschip, geruimen tijd te laat hier te lan
de aangebracht.
Met de uitreiking van de hier bedoelde cor
respondentie wordt steeds de meest mogelij
ke spoed betracht. (Hbl.)
Het vergaan van de „Anton van Driel".
De geredden van de Anton van Driel"
zijn de tweede stuurman van der Ploeg, de
stoker Bredius en volgens een bij de firma
van Driel ontvangen telegram uit St. Johns,
de tremmer Michel. Deze laatste naam komt
echter niet op de monsterrol voor. Er zijn
reeds enkele lijken van de slachtoffers van
deze scheepsramp aangespoeld. Het schip is
totaal verloren.
Hoog water.
Uit Deventer werd gisteren gemeld:
De IJsel heeft zijn hoogsten stand sinds
1883 bereikt, ml. 6.56 M. De was sinds gis
teren bedraagt 16 cM., Keulen meldt echter
24 cM. val.
Het water heeft den Nijenbeckendijk over
stroomd, en is den 'pplder „Wilpsche Klei"
binnengedrongen. De boeren hebben echter
den geheelen nacht inert kracht gewerkt om
een formeele doorbraak te voorkomen.
Te Renkum is de papierfabriek aan den
Rijn van de fa. van Gelder Zonen stop ge
zet, daar het water een gedeelte der fabriek
heeft overstroomd.
Ook in Duitschland heeft men veel last
van het hooge water
De schade veroorzaakt door het hoogo wa
ter is lipg niet te overzien. Men spreekech
ter van vele millioenen marken, hoofdzake
lijk omdat in de steden de aan den Rijnoever
opgestapelde levensmiddelen volkomea ver
nietigd zijn.
De waterstand van den Rijn te Arnhem
heeft thans een hoogte bereikt, welke men
in de laatste veertig jaar niet kende. Aan de
overzijde van de rivier is alles water, zoover
het oog reikt. Daaruit verheffen zich de boer
derijen en woonhuizen, die allen per roeiboot
te bereiken zijn. De stadsblokkenweg is over
stroomd en de keibestrating is op verschil
lende punten weggespoeld. Door het aan
brengen van zakken zand zijn de gaten zoo
goed mogelijk gedicht.
8PORT.
Voetbal.
N.W.D. speelt morgen haar 4en thuiswed-
strijd, n.1. tegen Z. V. V. IH, no. 2 van de
ranglijst. De thuisclub komt uit als volgt:
Bakker
Veldhuizen v. d. "Wal
v. Vechgel Diedenhoven Baas
Buis Brinkama Augustijn Hoenderdos Helder
We wenschen N.W.D. een voorspoedige
wedstrijd toe.
-