C OLT O F,
TAILOR MADE COSTUUMS
J. J. H. KOOPMAN
na de volgende bijeenkomst der eerste minis
ters der geallieerden zal worden verzonden,
welke bijeenkomst over tien dagen in Londen
sal plaats hebben,
Reuter verneemt naar aanleiding in de op
merking van Slr Auckl&ml Geddan betreffen
de de ïnterneerlnK van den ax-kelzer door
Nederland op een eiland dat, hoewel dit plan
is geopperd als een alternatief, de geallieerde
mogendheden nog geen beslissing hebben
genomen.
De Havenarbeiders.
M - J /IA 1
Het antwoord van het N. V. V.
seerd, waaraan het feit, dat één keer het
woord „inkomen" wordt gebruikt, niets ver
andert, wijl overigens vobrtdurena wordt
Besproken van „loon" en misverstand dus
is uitgesloten,
Overigens staat bet te bezien, of onze cij
fert* inderdaad ?.oo onjuist fijn, alt U In uw
brief mi ent to kunnen aantoonen.
Eenigen tijd later, toen de Tromp met de
jagers Panter en Vos de eilanden bij Boe-
ton, de Ceram-eilanden en de Soela-eilan-
den onderzocht, werden in de Selemanbaai
drie schepen aangetroffen, s.1. de Dintsche
9.s. Ulm en Linden en het Amerikaanscho
atoomsohip Rio Paslg. Met Ambon 'ton van
uit deze baui geen oommunioatie per 1'. T,
worden verkregen wegens het hooge berg
land, zoodat naar buiten moest worden ge
stoomd om te kunnen seinen. De Rio Pasig
had 5000 ton steenkolen aan boord, toebe-
hoorende aan een Duitsche firma en was
zoogenaamd bestemd voor Ambon. Hun aan
wezigheid in deze baai konden zij niet op
redelijke gronden verklaren. Duidelijk was
het, dat ook deze baai, evenals Djampea
een vastgestelde basis was voor de Duit
sche schepen welke zoowel aan de comman
danten der oorlogsschepen als aan den con
sul to Bataria bekend moest zijn geweest in
vredestijd. Aan de Linden was ons rechts
gebied reeds ontzegd en dit schip werd der
halve door de Tromp naar Ambon opge
bracht en daar aangehouden.
lil t\ 1; ln nu rmn e>/->li 1» i utah rrnlr I "i_ j_
Mijnheer de redacteur.
VJ OJ VXJ.W
Namens het bestuur van
bovengenoemde Vereeniging,
M. v. VLIET—'WICKEL.
Over leeren -gesproken, mijnheer M.
Juist, door eene theoretische beschou
wing kan men het goede in de bestrij-
dingvaneenbepaaldezaak afbreuk
doen. Dit geschiedde door Uwe theoretische
beschouwing. Zelfs de laatste zin in Uw
onder stukje kenmerkt zich niet als eene be
schouwing, doch geheel als onsympathiek
over het genomen besluit.
VAN PRIMA ENGELSCHE STOF,
dames-kleedermaker,
WESTSTRAAT 17.
Holland—Zuid-Afrika Lijn.
Het ultimatum.
De Centrale Bond van Transportarbeider*
en de Üsederlandsche Federatie van Tt*1
por {arbeiders hebben Donderdag he* ja
gende schrijven gericht tot den he Paul
Nijgh, voorzitter van den Loonraad in de
Vervoerbedrijven, te Rotterdam.
De weigering der werkgevers or tot in
williging van de matige lang' s der ar
beiders over te gaan, kwam in ons bezit;
Het zal u niet ontgaan zijn, dat deze weige
ring een verbitterde stemming bij de arbei
ders heeft gewekt, vooral door de mededee-
iing uwerzijds, dat de gevraagde loonsver-
hooging zeer wel door de bedrijven zou zijn
te dragen, maar u des ondanks toch meen
de, tot afwijzing der gestelde eischen te
moeten besluiten.
Na vervolgens op den uitslag der stem
ming te hebben gewezen wordt gezegd:
Onze organisaties moeten dan ook op
volle inwilliging der eischen blijven aan
dringen, en deelen u mede, dat, indien de
werkgevers biertoe binnen enkele dagen
niet kunnen besluiten, zij zich verplicht ach
ten, de staking in de haven- en zeevaartbe-
drijven te proclameeren, teneinde langs
dien weg tot doorvoering der door ben ge
stelde eischen te geraken.
Een schema der loonen en der door de
betrokken arbeiders gewensobte arbeids
voorwaarden gelieve u ingesloten aan te
treffen.
In een bijlage, warden de loonen en ar
beidsvoorwaarden voor de arbeiders in de
haven- en zeevaartbedrijven te Amsterdam
en Rotterdam als volgt omschreven:
Havenarbeiders;
1. Voor alle categorieën in het havenbe
drijf, schuitenvoerders, sleepers en tech
nisch personeel der stoomvaart-maatschap
pijen inbegrepen, vaststelling van een taak-
loon van J 4 respectievelijk een dagloon van
8. Voor de ZaterdagochteAdtaak (8 tot 1
uur) 5.50. Zulks voor de vaste arbeiders
met een garantie van 40 per week.
2. Voor de vaste expeditie- en veemarbei
ders, en de arbeiders in de silobedrijven,
een minimumloon van 45 per week. Voor
expeditie- en veemarbeiders dit minimum
te bereiken op 21-jarigen leeftijd. Voor het
technisch personeel der machinale bedrij
ven, een minimumloon voor volslagen sto
kers van ƒ45.50 per week. Het loon voor
andere func.ties hiermede in overeenstem
ming. Het loon voor assistenten en vrijhe
den wordt eveneens verhoogd op de basis
van 45 per week.
8. Voor arbeid op Zaterdagmiddag (van 1
tot 6 uur) uitsluitend ter voltooiing van de
lading of lossing van zeeschepen, die den
zelfden dag of den daaropvolgenden dag
moeten vertrekken per uur 1.50 met een
garantie van ƒ6.
4. Vaststelling van extra vergoeding voor
over- en nachtwerk per taak op f 2. Hand
having der bestaande regeling van- het
extraloon .voor Zondagskerk.
Verder wordt nader aangegeven hoe men
het taak- en tariefwerk geregeld wil zien
en wordt verdere doorvoering van den
8-urendag en den vrijen Zaterdagmiddag
geëiscM.
Voor de zeelieden wordt geëischt:
Gage per maand voor dekpersoneel:
Bootsman 200, timmerman,x le 200, tim
merman, 2e 150, bootsmansmaat 7 190,
kwartiermeester ƒ185, kabelgast ƒ185, ma-
tro --lamp list ƒ185, matroos ƒ150, ma
li- de gage 100, lichtmatroos 75,
jongen 50.
Gage per maand voor machinekamerper-
soneel: Voorman (donkeyman) 200, ketel-
maker 200, koperslager 200, magazijn
meester 190, olieman 190, stoker 180,
tremmer 150.
Gage per maand voor civiel personeel Al-
femeene Vrachtvaart: Chef hofmeester
250, hofmeester 160, messroombediende
ƒ100, kok ƒ200, (met diploma S. V. ƒ15
)i >.r), koksmaat ƒ75 tot ƒ100, messroom-
jongen 50 tot 75.
Gage per maand voor civiel personeel
groote Stoomvaart Mij.: Bedienden voor de
le, 2e en 8e klas en bedienden algemeenen
dienst 120, musicus f 180.
Gage per maand voor bereidend perso
neel: le kok 250, kok (afd. chef) 225, aide
160, slager, le 180, slager, 2e 160, sla
ger, 8e 120, bakker, le 180, bakker, 2e
160, bakker, 8e 120, keukenhelper 100,
J1turn f onn
J AUVJ vv V - -£- -71
aardappelschiller 150, stoomkok 200.
volkskok 200, patissier le kl., 225, patis
sier 2e kl.j 180, patissier 8e kl., 160, druk
ker, le 180, dnikker, 2e 120, messroom
bediende 150, barbier 2e 50, badkamer-
bediende 120, linnenkeeper 180, pantry-
man le kl. 180 pantryman 2e kl. 180
pantrybedlende le 150, pantryjongen ƒ60,
leerling-bedienden 80, magazijnbediende
le ƒ150, ass. bagagemeester ƒ150, schrij
ver 180, linnen juffrouw en lavatoryjuf-
frouw voor alle klassen 100.
2a. Herziening van het dienstreglement,
ter vaststelling van den 8-urendag voor ca
tegorieën zeelieden, die thans nog langer en
diensttijd hebben en ter verbetering der
overwerkregeling enz.
b. Vaststelling van het dagloon voor niet
gemonsterde zeelleden op den grondslag
van 8 voor rang van matroos-stoker.
Op den brief van den voorzitter van den
Loonraad, den heer Paul Nijgh, gericht tot
het N. V. V., heeft het Bestuur het volgen
de geantwoord:
„Uw briefvan 8 Februari J.L geeft ons
aanleiding tot de volgende opmerkingen.
Het was ons inderdaad bekend, dat het
inkomen van de havenarbeiders bestaat uit
taakjoon, stukloon en wachtgeld, doch u zult
ons wel willen toegeven, dat wanneer ge
sproken wordt over het loon van een arbei
der, er wordt uitgegaan van het bedrag, dat
als grondloon is gesteld. Hierop waren dan
ook de beschouwingen in ons artikel geba
Uw cijfers toch geven eene beschouwing
over het loon van de vaste arbeiders en zij,
die in dè havenreserve eerste ban zijn op
genomen, en laten het loon van hen, die in
de z-g, tweede ban zijn opgenomen, buiten
beoordeeling. 1
Inmiddels zult u wel willen aannemen,
dat, als wij spreken over het gemiddeld in
komen .au de havenarbeiders, wij het ge
middelde hebben bedoeld van allen, die üi
de havens hun brood moeten verdienen. In
dien de door u geproduceerde cijfers zou
den worden gecorrigeerd met hetgeen door
ae arbeiders in de tweede ban werd ver
diend, dan zou blijken, dat onze cijfers niet
zoo onjuist zijn als u meent te mogen be
weren.
Verder trok het onze aandacht, dat u wel
gespecificeerde cijfers geeft over een tijd
perk van drie maanden van Amsterdam,
doch verzuimt zulks te doen voor Rot
terdam.
Het mag u bekend zijn, dat het gemid
deld inkomen van de Rotterdamsche. haven
arbeiders, wijl dezen veel minder in tarief
werken dan de Amsterdamse-hé, lager is.
Dat de eerste volle week in Januari ook
in Rotterdam een vrij gunstig bedrag aan
geeft, wekt geen verwondering, omdat in
een week, volgende achter een week met
feestdagen, er altijd een vrij gunstig inko
men is verkregen; een dergelijke week is
dan ook moeilijk als een normale te be
schouwen. Overigens meenen wij, dat deze
cijfers tot het wezen van het conflict tus-
schen u en de Transportarbeidersorganisa
ties van zeer weinig beteekenis zijn. Het
geen door de arbeidersorganisaties wordt
gevraagd, is ook in verband met uwe be-
sohouwingen inderdaad redelijk, en gaat de
grens van billijkheid niet te boven.
Het slot van uw brief geeft ons nog aan
leiding tot de volgende opmerkingen:
Uw veronderstelling, dat ons Verbond
wellicht om politieke redenen het conflict
zou willen, heeft ons in hooge mate verwon
derd. Gedurende het bestaan van ons Ver
bond heeft onze vakbeweging zich nimmer
door iets anders dan 'het wel overwogen be
lang der arbeiders laten leiden, waarbij
steeds met de meeste zorgvuldigheid ervoor
is gewaakt, dat eventueele geschillen tus-
schen do arbeiders en de werkgevers niet
door bijkomstigheden werden vertroebeld.
Deze grondslag van onze taktiek is door
de bij ons Verbond aangesloten Transport-
arbeidersorganisatie bij dö behandeling van
de loonkwesties in het Transportbedrijf
steeds met do meeste nauwgezetheid in het
oog gehouden.
Wanneer desniettegenstaande allerlei po
litieke tendenzen bij de onderhandelingen
een rol spoelden, is zulks het gevolg van de
wijze, waarop van de zijde der werkgevers-
vereenigingen de onderhandelingen werden
opgezet.
Toch zijn door do bij ons Verbond aange
sloten organisatie en ons Verbond deze ge
schillen gehouden binnen de grenzen van
een loonoonflict", hetgeen afdoende bewijst,
dat geenerlei politieke overwegingen een
rol spelen.
De voorzitter van den Loonraad heeft
Donderdag den volgenden brief verzonden
aan den Oentralen Bond van Transportar
beiders en de Nederlandsche Federatie van
Transportarbeiders:
Uw gemeenschappelijk schrijven van 5
dezer met bijgesloten schema van loonen en
arbeidsvoorwaarden is in mijn bezit.
Slechts de eerste zinsnede van uw schrij
ven geeft mij persoonlijk aanleiding tot het
maken van een opmerking.
In mijn schrijven aan de Combinatie van
Transportarbeiders van 17 Januari j.1. is m.1.
door mij niet gezegd, zooals thans ten on
réchte door u wordt beweerd, dat do bedrij
ven de gevraagde loansverhooging zeer wel
zouden kunnen dragen. Ik heb in mijn
schrijven van 17 Januari integendeel uit
drukkelijk verklaard, dat met inachtneming
van de reeds merkbare buitenlandsche' con
currentie, de in de Scheepvaart Vereenigin-
gen krachtig georganiseerde werkgevers
zeer wel een ihooger loon zouden kunnen
betalen, omdat zij namelijk door verhooging
der betrokken tarieven, die loonsverhooging
kunnen afwentelen op de behandelde goe
deren, en er niet, zooals in vroeger jaren,
vrees behoeft te bestaan voor onderlinge
concurrentie ten aanzien van de loon- en
arbeidsvoorwaarden.
Juist de uitschakeling van laatstgenoem
den factor, door middel van de met uwe me
dewerking in het leven geroepen bedrijfs
regeling, maakt het dubbel noodzakelijk
buitengewoon voorzichtig te zijn bij het toe
kennen van loonsverhooging voor rekening
van den consument, geheel afgezién van de
overige gronden, waarop het weloverwogen
en onherroepelijke standpunt van de werk
gevers in de vervoerbedrijven berust.
De „Llmburgia". s
Donderdagmiddag is het door de Kon.
Hollandsche Lloyd aangekochte stoomschip
•„Limburgia" te Amsterdam aangekomen.
Een groote en mooie aanwinst voor de Ne
derlandsche en speciaal voor de Amster
damsche Handelsvloot Groot was dan ook
de belangstelling te Amsterdam toen het
10.500 ton metende, fraaie zeekasteel, dat
de plaats van de „Tubantia" ln de vloot der
Kon. HolL Lloyd zal Innemen, heit LJ op
voer.
Direct na den slag die de Maatschappij
trof bij het torpedeeron van de „Tubantia",
nam de directie en het bestuur maatrege
len om dit verlies weder aan te vullen.
Nu had de Hamburg-Amerikalijn te Bre-
mershaven een schip voor de Zuid-Amerl-
kavaart besteld, dat van de meest moderne
Inrichtingen op scheepvaartgebied zou
worden voorzien; in 1016 heeft de Kon.
Holl. Lloyd de bouwcontracten overgeno
men, de bouw werd regelmatig voortgezet,
enkele dagen geleden kwam het schip ge
reed en de heer J. Wilmink begaf zdch met
een aantal ambtenaren naar Bremerhaven,
om het voor zijn Maatschappij over te
nemen.
De proeftocht van de met olie gestookte
boot Woensdagnacht begonnen, slaagde
uitstekend, het,schip liep 171/» mijl, de ma
chines ontwikkelden 16000 I.P.K. Onder die
gelukkige omstandigheden besloot de heer
Ingezonden mededeeling.
KANAALWEG.
Vreagt tfjdig aan onze steal-
oolleotie's DAMES- en HEEREN-
STOFFEN.
Wilmink de proefvaart niet te rekken doch
koers te zetten naar de Amsterdamsche
haven.
Het „Hbl." meldt nog eenige bijzonderhe
den. Het schip is lang 186 M., de breedte is
22 M., zoodat het te IJmuiden maar juist
geschut kon worden (de sluisbreedte be
draagt 25 M.). Het promenadedek heeft een
lengte van 150 M.
Ondanks deze groote afmetingen is het
een wonder dat zoo practisch van de ruim
te is geprofiteerd. De boot zal 870 eerste,
160 tweede, 900 derde klasse passagiers
kunnen vervoeren en een bemanning van
ongeveer 500 man.
De reusachtige machinekamers ver-
eischen niet meer dan 32>tot 15 man per
soneel, aangezien met olie wordt gestookt.
Het schip bezit verder de noodige luxe
hutten, salons, een wintertuin, een roz^i-
tuin, zwembad, enz.
Mr. J. Kappeyne va nde Coppello. t
Gistermorgen is te Amsterdam, 65 jaren
oud, na vrij korte ongesteldheid, overleden
mr. J. Kappeyne van de Coppello, sinds 1891
stadsadvocaat.
Mr. Kappeyne was deken van den Raad
van Toezicht en Discipline voor de orde der
advocaten; 6 Juli 1910 werd hij lid van de
Gedeputeerde Staten van Noord-Holland en
in Maart 1916 is hij verkozen tot lid van do
Eerste Kamer.
Nog altijd oorlogsslachtoffers.
In de Rotterdamsche haven kwam giste
ren aan het s.s. „Main" met Duitschers, uit
Australië en Britsch Indië gezet en op weg
naar hun vaderland. De „Main" had oor
spronkelijk 1800 passagiers aan boord,
waarvan er 700 te Port Said, wegens 'het
heerschen van griep, aan wal zijn gebracht.
Via een Engelsche haven is het schip naar
Rotterdam gekomen. Te Maassluis is de
„Mam" door den quarantaine dokter onder
zooht, die echter verlof ..tot opstoomen gaf.
Vandaag worden de elfhonderd resteerendc
passagiers ontscheept. Er zijn vijf ernstige
zieken aan boord, die in het Sint Franciscus
gasthuis zullen worden opgenomen, do ove
rigen, waaronder 80 brancard patiënten,
gaan per trein door naar Duitschland.
Overvaren.
Do Britsche stoomtreiler „Manorbier
Castte" is bij het havenhoofd van Grimsby
overvaren door den Nederlandschen stoom
treiler „Zaanstroom IV". Het geschiedde in
dikken mist.
De Spaansche griep.
Te Leidsohendam heerscht de griep in die
mate, dat verscheidene scholen gesloten
moesten worden.
Korte berichten.
Minister de Vries deelt mee, dat van de
algemeene oorlogsonkosten door» de ver
schillende belastingen 87 pet. is betaald.
Aan de beide andere werd de keuze gela
ten ons gebied te verlaten of te Ambon hun
kolen te lossen. De Ulm koos het laatste en
werd door de Panter daarheen geleid, de
Rio Pasig echter, die zijn kolen juist voor
Ambon heette te hebben, vertrok liever naar
'le Philippijnen. doch werd op weg daar
heen door een Engelschen kruiser genomen.
Dit zyn slechts enkele voorbeelden van
de taak welke onze marine in Oost-Indiii
bad te vervullen. Wanneer men bedenkt hoe
enorm uitgestrekt de, archipel is, kan men
nagaan hoeveel er van het personeel zoowel
als van het materieel moest worden gevergd.
MM Htttt
Het Nederlandsch eskader ln Oost-Indlë
1914—1916.
In ons nummer van Dinsdag hebben wij
reeds melding gemaakt van het verschij
nen van bovengenoemd werk van de hand
van den gep. vice-admiraal Bauduin.
Wij laten hieronder een en ander volgen,
dat betrekking heeft op de werkzaamheid
van het eskader in den archipel tijdens de
oorlogsjaren. Naar men zich zal herinneren
werd vroeger reeds in een bericht betref
fende de kruistochten van de „Tromp",
melding gemaakt van het scherpe- toezicht
dat de rondzwervende Duitsche schepen en
de hen achtervolgende oorlogsbodems der
geallieerden noodzakelijk maakten.
------ j .^«uuvu «wrni mj 'g<uui gemeten.
Ook admiraal Baudum vertelt ervan m Uyoral de jeugdige staatsburgeressen, die
zijn boek. Wij laten Mer den schrijver zelf
aan hét woord:
Reeds Spoedig kwamen wij tot de overtui
ging dat de Duitschers uitstekend georga
niseerd waren, zij hebben ons dan ook heel
wat last en moeite veroorzaakt. Verschillen
de afgelegen punten van onzen Archipel
waren van te voren reeds als kolenstations
voor hun oorlogsschepen aangewezen. De
booten der verschillende Duitsche maat
schappijen, welke toevallig in Indië aanwe
zig waren, wisten allen wel wat hun te doen
stond of krégen direct hun orders. Alle
Duitsche onderdanen moesten zich bij de
consuls melden In werden naar hun aange
wezen bestemming gedirigeerd o.a. naar
Kiau-Tsjau of om de bemanningen der
koopvaardijschepen aan te vullen. Allerlei
plannen werden door hun chefs in Indië ge
maakt en dit was wel een der voornaamste
redenen waarom wij de bewegingen onzer
eigen schepen zoo geheim mogelijk moesten
houden en waarom derhalve van h%re ver
richtingen ook zoo weinig bekend werd.
Den 27sten Augustus ontmoette de Tromp
bij de N.W. punt van Djampea plotseling
den Duitschen kruiser Einden met zijn kolen
boot Maxoomannia, welke naar de reede
van Katella liepen; zij werden door de
.Tromp gevolgd die onmiddellijk naar het
doel der komst liet vragen. De commandant
von Mtlller kwam zelf aan boord van de
Tromp en verzocht om inlichtingen om
trent de Hollandsche neutraliteitsbepalin-
gen; deze werden hem gegeven. Zijn ver
zoek om het kolenschap achter te mogen la
ten weyd gewoigerd, daar het anders door
ons zou worden aangehouden. Hierop ver
trokken beide schepen, tot aan de grens
onzer territoriale wateren door de Tromp
begeleid. De Duitsche commandant gaf bij
deze gelegenheid zijn verbazing te kennen,
dat hij do Tromp geheel gereed voor ge
vecht aantrof.
Nadat de Kleine Soenda-eilanden en de
Paternostereilanden waren onderzocht kreeg
het eskader den 2den September bevel zioh
naar Djampea en omgeving te begeven,
daar uit de gebeurtenissen wel was geble
ken dat dit een bepaald rendez-vous was
voor de Duitsche schepen; de Tromp kon
toen met zijn jagers het meer oostelijk ge
deelte van den Arohipel onderzoeken.
Ook de note gaie ontbreekt niet. Zoo ver
telt de schrijver, hoe op zekeren dag op
een der verafgelegen eilandjes, waar een
inlandsch kamponghoofd het hoogste gezag
uitoefende, een Australische torpedojager
ten anker kwam. De commandant liet zijn
bemanning aan den wal gaan om verver
schingen te koopen, te zwemmen en zich
wat te verpoozen. De Kapala Kampong ver
moedde dat dit niet geheel in den haak was,
maar wat er aan haperde wist hij niet. Hij
trok zijn officieele baadje met vergulde
knoopen aan, begaf zich naar het strand en
keek ernstig en streng naar de zwemmen'
de jantjes. Kort daarop kwam de commam
danf naar hem toe en zeide hem dat hij het
zeker wel goed zou vinden dat men tot den
volgenden dag bleef liggen. Dit nu was den
braven man nog nooit overkomen dat een
zoo hoog persoon hem een verzoek kwam
doen en hij haastte zich zijne goedkeuring
te geven en wist niet beter de honneurs
waar te nemen dan den commandant rond
te leiden en de school te laten zien. Eenigen
tijd later nadat hij rapport had uitgebracht
aan zijn onmiddellijken chef, die niet veel
hooger stond, kwam deze het geval onder
zoeken en keurde toen de handelingen van
den Kapala Kampong af; deze vroeg toen
zeer beleefd wat hij dan wèl had moeten
doen. Het antwoord was na eenig nadenken
met gefronste wenkbrauwen: Jhterrneer-
ren".
Wat dit beteekende wist de man wel is
waar zelf niet inaar dat had moeten gebeu
ren. Men ziet den Kapala Kampong al met
zijn uitgeholde boomstam een jager inter
neeren.
INGEZONDEN.
Verzoeke een klein plaatsje voor onder
staand stukje.
a.s. Donderdag 12 Februari openbare ver
gadering van de Vereeniging van Nederland
sche Staatsburgeressen. Spreekster Mevr.
O. S. Groot.
Wie uwer kent die leuke Marijtje niet? Al
de feestgangsters van 27 Sept. 19191 ik ge
loof er is gelachen, toen zij hare ernstige
voordracht hield en Mr. Marchant het vette
kaasje, voor hem gemaakt, in ontvangst
moest nemen, omdat hij toch de voorvechter
voor 't vrouwenkiesrecht was. Nu, de zaal
van het Concertgebouw daverde ervan. Wij
bevelen U allen zooveel mogelijk aan van
dien leerzamen avond te gaan genieten
nog het meest met tegenspoed voor haar
werkkring hebben te kampen, in de eerste
plaats de onderwijzeressen, die al door Minis
ter De Visser ten achter gezet zijn, in de
tweede plaats de verpleegsters, die men ook
al in misère ziet raken en wie verder zullen
volgen. De kosten voor deze vergadering
kunnen geen .beletsel zijn: 10 cent heeft ieder
nog wel in een hoekje van zijn beurs en men
wordt er ten allen tijde wijzer door. Eene
advertentie vindt U in dit blad.
Ontvangt U, mijnheer de redacteur, onzen
dank voor de plaatsing.
Al te naïef.
Wie van ons beiden in dezen nog leeren
moet: „That is not wantod, for the man of
the streef.
Achtend,
J. J. SOHOEFFELENHEBGER.
Helder, 1 Febr. 1020.
6 Febr Haven te Nieuwodiop.
Vertrokken naar St. Valery het Ned
logger Tweelingen. a'8'
Aangokomen van Rotterdam en verfmtv™
Harlingen het Ned. s.e. Ooriorlond. naar
MARINEBERICHTEK.
BIJ E. B. 1» met 8 Febr. bevorderd tot luitenant
ter zoo lo kl. bii do Kon. Mar.-Rea. de lult. ter zee
2o kl. bii do Kon. Mar.-Res. W. P. van Meerkerk.
De officier-machinist 80 kl. W. M. Ziotso en L.
C. Kooien zijn met 9 Febr. resp. geplaatst te Vlis-
singen (Kon. Mij. de Schelde) en te Rotterdam
(Mij. Feljenoord).
Tngszonden mededeellno.
GEDURENDE FEBRUARI EXTRA AANBIEDlta
ZWART EN BLAUW,
f 100.-.
Officier ran gezondheid 1» kl. D. J. Vrijdag
ter beschikking gesteld.
Aan het departement van marine telegrafist
bericht ingekomen, dat Hr._Ms. „Zeeland^, 0ndr,.
bevel van kapitein ter zee G. F. boordhuck Haw-
Donderdag te Lissabon is aangekomen. "li
De officier-machinist 3o kl. J. M. Kruijt ia o
Febr. op non-activiteit gesteld wegen» ziokte.
Met den 9den Febr. wordt de luitenant ter
2o kl. W. H. Tetenburg overgeplaatst naar Vli,.»
kamp Kooij in opleiding tot vlieger en bii hS
Vliegkamp Mok vervangen in de betrekking v«n
officier voor algemeenen dienst door den luite
nant ter zee 2e kl. C. A. Weemhoff.
Opgavo ran overgeplaatste ondorofficioron da»
ZoOIHclC'Jlt
Op (J Febr.: sergeant der mariniors J. F. Eraw
van Marinierskazerna K'dam naar MarinaL-»,„Ir t
A'dam bij M. K. W.; idem W. B. F. Mieeen. A z™
nenborg en A. W. van Druijten van Marinieri!
kazerne R'dam naar Wachtschip W'oord; od iö
Febr.: lergeant-torpedom. J. W. Gombèrt v»
Medusa naar Koningin Emma; idem A. KleblnS
van Koniqgin Emma naar Medusa; op 23 Fob»
sergeant-majoor der marinior» H. L. Koning
Kweekschool Leiden naar Marinekazerne A vi.,»
mom w h. rtCa Dintel van Kon. Instituut naa'
lieiiona; «wikwiuu uw
Wachtschip W'oord naar Kon. Instituut; M0m T4
J. M. BolmSrs, W. B. F. Niesen, A.'Zonnenbera
A. W. van Druijten van Wachtschip W'oord n«,r
Mar.lfazorne W'oord; idem H. Berkman van U«r
kazerne A'dam naar Bellona; sergoant-konstahöi
G. W. Brouwer en J. Muller van Bellona na^r
Marinekazerne W'oord; idom J. A. Plas en boota
man J. Momber, P. H. Janeen en G. Vervor, bot"
teiier-majoor J. Meinster, sergeant-bottelier C T
Reijnhout en sergeant-ziekenverpl. F. T. van dèli
Heuvel van Wachtschip W'oord naar Marinekv
zerne W'oord.
Ingetrokken de overplaatsing van sergeant der
mariniers G. van den Hoff van Adspirantenschool
naar Marinekazerne W'oord en idem P. Romein
van Marinierskazorne R'dam naar Bellona.
Met ontslag uit den zeedienst:
Op 6 Febr.: matroos le kl. 0. Brons; op 9 Febr
idem B. Dijkman: op 13 Febr.: stoker le kl P
Buurman; op 15 Febr.: matroos 2o kl. P Heiilf
genberg en idem 3e kl. A. J. Deijkers; op 16 Febr
opporschippor J. F. L. Houben en J. P. de Wit m
sergeant-kok H. van den Berg; op 17 Febr - m*
troos 2e kl. K. A. Steutel; op 19 Febr.: matró'o<fuI
kl.JL TM. Voets en idem 3e kl. H. Krikke; op '2i
LBGERBERIGHTEN.
Kleeding voor Rijksrekening.
BIJ K. B. is bepaald, dat zich voor eigen reke
ning van klooding on uitrusting moeten voorzien
allö ondorofficioron dor Landmacht en daarmede
golijkgostolden. Voor Rijksrekening kunnen ochter
worden verstrekt, onderhouden en vernieuwd;
ten bohoovo van verlofsondorofficieren benadon
den rang van adjudant-ondorofficior, die niet in
aanmerking komon voor eene tegemoetkoming in
do kosten van eerste aanschaffing van kloeding en
uitrusting, do ordinairo lakensche kleedingstuk-
ken, zondor ondorscheidingsteokenen on d® kol
bak, zonder versierselen; ten behoov© van beroep»-
en verlofs-onderofficieren en daarmede g<<\ijkRO-
stelden benedon den rang van adjudant-onderoffi
cier, de door don Min. van Oorlog aan ta wijzen
uitrustingstukken.'
De hiervoren bedoelde kleeding- en uitrusting
stukken blijven het eigendom van het- Rijk.
De landstonpplichtige korporaal C. van Rooijern
is met eene vrijwillige verbintenis overgegaan al»
korporaal bij het 21e rog. inf. te Den Heldor.
Met groot verlof.
Op do navolgende data wullen mot groot-verlof
vertrekken:
Op 28 Febr. 1920: Genio (pioniers, enz.) ingol.
1620 Juni 1919; Genie (motordienst), ingol.
16—20 Juni 1919; op 13 Maart 1920: Infanterie,
ingol. 16—20 Sept. 1919; op 31 Maart 1920: Cava
lerie (paardenoppassers)tngel. 8—12 April 1918,
id., ingel. 3—7 Juni 1918; Bereden artillerie, ingoL
812 April 1918; Genie (telegrafisten en telete
nisten), ingel. 1—4 Oet. 1919; op 29 April 1920:
Vesting-Artillerie, ingel. 14—18 en 20—22-Oct.
1919; Pantserfort-Artillerie, ingel. 3—7 Maart
1919; torpedisten, ingel. 3—7 Maart 1919; op 31
Juli 1920: Bereden Artillerie, ingel. 1—5 Oct.
1918; op 16 Sept. 1920) Cavalerie, ingel. 17—21
Maart 1919; op 15 Dec. 1920:' Cavalerie, ingel.
1620 Juni 1919; op 29 Jan. 1921: Bereden Artil
lerie, ingel. 1—4 Oct. 1919; op 16 Febr. 1921: Be
reden Artillerie, ingel. 20—22 Oct. 1921; op 26
Maart 1921: Cavalerie, ingol. 1—4 Oct. 1919; op
15 April 1921: Cavalerie, ingel. 20—22 Oct. 1919.
a .??r .^eD' Ml de Infanterie en do Vesting-
Artillerio tot de administratie-troepen behooron,
bedraagt de duur van eerste oefening zes maan
den, welke tijd voor hen, die zich vrijwillig voer
dezen dienst hebben aangemeld, met zes maanden
wordt verlengd.
De manschappen behoorende tot de Infanterie,
v^enie en Vosting-Artillorie, dio tot onderofficier
zijn 01 worden opgeleid, blijven na volbrachte
eerste oefening nog 31/» maand in werk el ij ken
dienst.
r~~-
8TOOMVAARTBERICHTEN.
Stoomvaart-Maatscjiappii Nederland.
Bawoan vertr. 30 Jan. v. Norfolk n. Piraeu».
Billiton, uitr., pass. 4 Febr. Gibraltar.
Kangean, uitr.; arr. 3 Febr. te Cardiff.
Oranje, uitr., vertr. 4 Febr. v. Southampton.
Riouw arr. 5 Febr. v. Java te A'dam
Ambon, v. A'dam n. Z.-Amerika, pas») 6 Febr.
Ouessant.
Boeton, uitr., vertr, 80 v. Colombo.
Celebos arr. 30 Jan, v. A'dam te Batavia,
Grotius vertr. 31 Jan. v. Batavih n. A'daon.
Jan Pietersz. Coen, fchuisr., vertr. 81 Jan, v. P0Tt
Said.
Oranje, uitr,, pass, 6 Febr. Ouessant.
Rotterdamsche Lloyd.
Malang, v. R'dam n. Cardiff, arr. 5 Fabr. te Pi?'
moutL
Wilis, v. Batavia n. R'dam, pa»». BO Jan. Poin.it 8°
Gallo.
Bamarinda, uitr., pa»». 6 Febr. Finïiterra
Kon. Hollandseh» Lloyt,
Drechterland arr. 6 Febr. v. B.-Ayro« t» A'dam.
Maasland arr. 6 Febr. v. Buenos Ayr»» te A da®-
Limburgia arr. 6 Febr. v. Hamburg te IJmuidon.
Holland—Amerika Lijn.
Schledljk vertr. 1 Febr. v. Boston n. R'dam.
Wosterdijk arr. 2 Fobr. v. Philadelphja ta Boltl-
more.
Stoomvaartmaatschappij Oceaan.
Agaponor vertr. 28 Jan. v. Koba n. A'dam.
Nolous, v. Japon n. AHam, vertr. G8 Jan. v. Co
lombo,
Teirosias, v. Japan n. A'dam, arr. 8 Fobr. te Oo-
lombo.
Kon. We%t-Indiselie Maildienst.
Stuyvesant arr. 6 Febr. v. Paramaribo te IJmri-
CrynssQQ vartr. 6 Febr. v. A'daon n. Woit-Indlö-
Java—Pacific Idjn.
Bongkall», v. Java n. San Franoleeo, vertr. 81 J®0,
v. Balok Poppon.
Tjisondari. v. Ban Fronei»co u. Java. arr. 80 Jas
te Kobo.
Rijndijk arr. 8 Febr. v. R'dam te Ea»t Londen.