C OLT O F, TAILOR MADE COSTUUMS J. J. H. KOOPMAN na de volgende bijeenkomst der eerste minis ters der geallieerden zal worden verzonden, welke bijeenkomst over tien dagen in Londen sal plaats hebben, Reuter verneemt naar aanleiding in de op merking van Slr Auckl&ml Geddan betreffen de de ïnterneerlnK van den ax-kelzer door Nederland op een eiland dat, hoewel dit plan is geopperd als een alternatief, de geallieerde mogendheden nog geen beslissing hebben genomen. De Havenarbeiders. M - J /IA 1 Het antwoord van het N. V. V. seerd, waaraan het feit, dat één keer het woord „inkomen" wordt gebruikt, niets ver andert, wijl overigens vobrtdurena wordt Besproken van „loon" en misverstand dus is uitgesloten, Overigens staat bet te bezien, of onze cij fert* inderdaad ?.oo onjuist fijn, alt U In uw brief mi ent to kunnen aantoonen. Eenigen tijd later, toen de Tromp met de jagers Panter en Vos de eilanden bij Boe- ton, de Ceram-eilanden en de Soela-eilan- den onderzocht, werden in de Selemanbaai drie schepen aangetroffen, s.1. de Dintsche 9.s. Ulm en Linden en het Amerikaanscho atoomsohip Rio Paslg. Met Ambon 'ton van uit deze baui geen oommunioatie per 1'. T, worden verkregen wegens het hooge berg land, zoodat naar buiten moest worden ge stoomd om te kunnen seinen. De Rio Pasig had 5000 ton steenkolen aan boord, toebe- hoorende aan een Duitsche firma en was zoogenaamd bestemd voor Ambon. Hun aan wezigheid in deze baai konden zij niet op redelijke gronden verklaren. Duidelijk was het, dat ook deze baai, evenals Djampea een vastgestelde basis was voor de Duit sche schepen welke zoowel aan de comman danten der oorlogsschepen als aan den con sul to Bataria bekend moest zijn geweest in vredestijd. Aan de Linden was ons rechts gebied reeds ontzegd en dit schip werd der halve door de Tromp naar Ambon opge bracht en daar aangehouden. lil t\ 1; ln nu rmn e>/->li 1» i utah rrnlr I "i_ j_ Mijnheer de redacteur. VJ OJ VXJ.W Namens het bestuur van bovengenoemde Vereeniging, M. v. VLIET—'WICKEL. Over leeren -gesproken, mijnheer M. Juist, door eene theoretische beschou wing kan men het goede in de bestrij- dingvaneenbepaaldezaak afbreuk doen. Dit geschiedde door Uwe theoretische beschouwing. Zelfs de laatste zin in Uw onder stukje kenmerkt zich niet als eene be schouwing, doch geheel als onsympathiek over het genomen besluit. VAN PRIMA ENGELSCHE STOF, dames-kleedermaker, WESTSTRAAT 17. Holland—Zuid-Afrika Lijn. Het ultimatum. De Centrale Bond van Transportarbeider* en de Üsederlandsche Federatie van Tt*1 por {arbeiders hebben Donderdag he* ja gende schrijven gericht tot den he Paul Nijgh, voorzitter van den Loonraad in de Vervoerbedrijven, te Rotterdam. De weigering der werkgevers or tot in williging van de matige lang' s der ar beiders over te gaan, kwam in ons bezit; Het zal u niet ontgaan zijn, dat deze weige ring een verbitterde stemming bij de arbei ders heeft gewekt, vooral door de mededee- iing uwerzijds, dat de gevraagde loonsver- hooging zeer wel door de bedrijven zou zijn te dragen, maar u des ondanks toch meen de, tot afwijzing der gestelde eischen te moeten besluiten. Na vervolgens op den uitslag der stem ming te hebben gewezen wordt gezegd: Onze organisaties moeten dan ook op volle inwilliging der eischen blijven aan dringen, en deelen u mede, dat, indien de werkgevers biertoe binnen enkele dagen niet kunnen besluiten, zij zich verplicht ach ten, de staking in de haven- en zeevaartbe- drijven te proclameeren, teneinde langs dien weg tot doorvoering der door ben ge stelde eischen te geraken. Een schema der loonen en der door de betrokken arbeiders gewensobte arbeids voorwaarden gelieve u ingesloten aan te treffen. In een bijlage, warden de loonen en ar beidsvoorwaarden voor de arbeiders in de haven- en zeevaartbedrijven te Amsterdam en Rotterdam als volgt omschreven: Havenarbeiders; 1. Voor alle categorieën in het havenbe drijf, schuitenvoerders, sleepers en tech nisch personeel der stoomvaart-maatschap pijen inbegrepen, vaststelling van een taak- loon van J 4 respectievelijk een dagloon van 8. Voor de ZaterdagochteAdtaak (8 tot 1 uur) 5.50. Zulks voor de vaste arbeiders met een garantie van 40 per week. 2. Voor de vaste expeditie- en veemarbei ders, en de arbeiders in de silobedrijven, een minimumloon van 45 per week. Voor expeditie- en veemarbeiders dit minimum te bereiken op 21-jarigen leeftijd. Voor het technisch personeel der machinale bedrij ven, een minimumloon voor volslagen sto kers van ƒ45.50 per week. Het loon voor andere func.ties hiermede in overeenstem ming. Het loon voor assistenten en vrijhe den wordt eveneens verhoogd op de basis van 45 per week. 8. Voor arbeid op Zaterdagmiddag (van 1 tot 6 uur) uitsluitend ter voltooiing van de lading of lossing van zeeschepen, die den zelfden dag of den daaropvolgenden dag moeten vertrekken per uur 1.50 met een garantie van ƒ6. 4. Vaststelling van extra vergoeding voor over- en nachtwerk per taak op f 2. Hand having der bestaande regeling van- het extraloon .voor Zondagskerk. Verder wordt nader aangegeven hoe men het taak- en tariefwerk geregeld wil zien en wordt verdere doorvoering van den 8-urendag en den vrijen Zaterdagmiddag geëiscM. Voor de zeelieden wordt geëischt: Gage per maand voor dekpersoneel: Bootsman 200, timmerman,x le 200, tim merman, 2e 150, bootsmansmaat 7 190, kwartiermeester ƒ185, kabelgast ƒ185, ma- tro --lamp list ƒ185, matroos ƒ150, ma li- de gage 100, lichtmatroos 75, jongen 50. Gage per maand voor machinekamerper- soneel: Voorman (donkeyman) 200, ketel- maker 200, koperslager 200, magazijn meester 190, olieman 190, stoker 180, tremmer 150. Gage per maand voor civiel personeel Al- femeene Vrachtvaart: Chef hofmeester 250, hofmeester 160, messroombediende ƒ100, kok ƒ200, (met diploma S. V. ƒ15 )i >.r), koksmaat ƒ75 tot ƒ100, messroom- jongen 50 tot 75. Gage per maand voor civiel personeel groote Stoomvaart Mij.: Bedienden voor de le, 2e en 8e klas en bedienden algemeenen dienst 120, musicus f 180. Gage per maand voor bereidend perso neel: le kok 250, kok (afd. chef) 225, aide 160, slager, le 180, slager, 2e 160, sla ger, 8e 120, bakker, le 180, bakker, 2e 160, bakker, 8e 120, keukenhelper 100, J1turn f onn J AUVJ vv V - -£- -71 aardappelschiller 150, stoomkok 200. volkskok 200, patissier le kl., 225, patis sier 2e kl.j 180, patissier 8e kl., 160, druk ker, le 180, dnikker, 2e 120, messroom bediende 150, barbier 2e 50, badkamer- bediende 120, linnenkeeper 180, pantry- man le kl. 180 pantryman 2e kl. 180 pantrybedlende le 150, pantryjongen ƒ60, leerling-bedienden 80, magazijnbediende le ƒ150, ass. bagagemeester ƒ150, schrij ver 180, linnen juffrouw en lavatoryjuf- frouw voor alle klassen 100. 2a. Herziening van het dienstreglement, ter vaststelling van den 8-urendag voor ca tegorieën zeelieden, die thans nog langer en diensttijd hebben en ter verbetering der overwerkregeling enz. b. Vaststelling van het dagloon voor niet gemonsterde zeelleden op den grondslag van 8 voor rang van matroos-stoker. Op den brief van den voorzitter van den Loonraad, den heer Paul Nijgh, gericht tot het N. V. V., heeft het Bestuur het volgen de geantwoord: „Uw briefvan 8 Februari J.L geeft ons aanleiding tot de volgende opmerkingen. Het was ons inderdaad bekend, dat het inkomen van de havenarbeiders bestaat uit taakjoon, stukloon en wachtgeld, doch u zult ons wel willen toegeven, dat wanneer ge sproken wordt over het loon van een arbei der, er wordt uitgegaan van het bedrag, dat als grondloon is gesteld. Hierop waren dan ook de beschouwingen in ons artikel geba Uw cijfers toch geven eene beschouwing over het loon van de vaste arbeiders en zij, die in dè havenreserve eerste ban zijn op genomen, en laten het loon van hen, die in de z-g, tweede ban zijn opgenomen, buiten beoordeeling. 1 Inmiddels zult u wel willen aannemen, dat, als wij spreken over het gemiddeld in komen .au de havenarbeiders, wij het ge middelde hebben bedoeld van allen, die üi de havens hun brood moeten verdienen. In dien de door u geproduceerde cijfers zou den worden gecorrigeerd met hetgeen door ae arbeiders in de tweede ban werd ver diend, dan zou blijken, dat onze cijfers niet zoo onjuist zijn als u meent te mogen be weren. Verder trok het onze aandacht, dat u wel gespecificeerde cijfers geeft over een tijd perk van drie maanden van Amsterdam, doch verzuimt zulks te doen voor Rot terdam. Het mag u bekend zijn, dat het gemid deld inkomen van de Rotterdamsche. haven arbeiders, wijl dezen veel minder in tarief werken dan de Amsterdamse-hé, lager is. Dat de eerste volle week in Januari ook in Rotterdam een vrij gunstig bedrag aan geeft, wekt geen verwondering, omdat in een week, volgende achter een week met feestdagen, er altijd een vrij gunstig inko men is verkregen; een dergelijke week is dan ook moeilijk als een normale te be schouwen. Overigens meenen wij, dat deze cijfers tot het wezen van het conflict tus- schen u en de Transportarbeidersorganisa ties van zeer weinig beteekenis zijn. Het geen door de arbeidersorganisaties wordt gevraagd, is ook in verband met uwe be- sohouwingen inderdaad redelijk, en gaat de grens van billijkheid niet te boven. Het slot van uw brief geeft ons nog aan leiding tot de volgende opmerkingen: Uw veronderstelling, dat ons Verbond wellicht om politieke redenen het conflict zou willen, heeft ons in hooge mate verwon derd. Gedurende het bestaan van ons Ver bond heeft onze vakbeweging zich nimmer door iets anders dan 'het wel overwogen be lang der arbeiders laten leiden, waarbij steeds met de meeste zorgvuldigheid ervoor is gewaakt, dat eventueele geschillen tus- schen do arbeiders en de werkgevers niet door bijkomstigheden werden vertroebeld. Deze grondslag van onze taktiek is door de bij ons Verbond aangesloten Transport- arbeidersorganisatie bij dö behandeling van de loonkwesties in het Transportbedrijf steeds met do meeste nauwgezetheid in het oog gehouden. Wanneer desniettegenstaande allerlei po litieke tendenzen bij de onderhandelingen een rol spoelden, is zulks het gevolg van de wijze, waarop van de zijde der werkgevers- vereenigingen de onderhandelingen werden opgezet. Toch zijn door do bij ons Verbond aange sloten organisatie en ons Verbond deze ge schillen gehouden binnen de grenzen van een loonoonflict", hetgeen afdoende bewijst, dat geenerlei politieke overwegingen een rol spelen. De voorzitter van den Loonraad heeft Donderdag den volgenden brief verzonden aan den Oentralen Bond van Transportar beiders en de Nederlandsche Federatie van Transportarbeiders: Uw gemeenschappelijk schrijven van 5 dezer met bijgesloten schema van loonen en arbeidsvoorwaarden is in mijn bezit. Slechts de eerste zinsnede van uw schrij ven geeft mij persoonlijk aanleiding tot het maken van een opmerking. In mijn schrijven aan de Combinatie van Transportarbeiders van 17 Januari j.1. is m.1. door mij niet gezegd, zooals thans ten on réchte door u wordt beweerd, dat do bedrij ven de gevraagde loansverhooging zeer wel zouden kunnen dragen. Ik heb in mijn schrijven van 17 Januari integendeel uit drukkelijk verklaard, dat met inachtneming van de reeds merkbare buitenlandsche' con currentie, de in de Scheepvaart Vereenigin- gen krachtig georganiseerde werkgevers zeer wel een ihooger loon zouden kunnen betalen, omdat zij namelijk door verhooging der betrokken tarieven, die loonsverhooging kunnen afwentelen op de behandelde goe deren, en er niet, zooals in vroeger jaren, vrees behoeft te bestaan voor onderlinge concurrentie ten aanzien van de loon- en arbeidsvoorwaarden. Juist de uitschakeling van laatstgenoem den factor, door middel van de met uwe me dewerking in het leven geroepen bedrijfs regeling, maakt het dubbel noodzakelijk buitengewoon voorzichtig te zijn bij het toe kennen van loonsverhooging voor rekening van den consument, geheel afgezién van de overige gronden, waarop het weloverwogen en onherroepelijke standpunt van de werk gevers in de vervoerbedrijven berust. De „Llmburgia". s Donderdagmiddag is het door de Kon. Hollandsche Lloyd aangekochte stoomschip •„Limburgia" te Amsterdam aangekomen. Een groote en mooie aanwinst voor de Ne derlandsche en speciaal voor de Amster damsche Handelsvloot Groot was dan ook de belangstelling te Amsterdam toen het 10.500 ton metende, fraaie zeekasteel, dat de plaats van de „Tubantia" ln de vloot der Kon. HolL Lloyd zal Innemen, heit LJ op voer. Direct na den slag die de Maatschappij trof bij het torpedeeron van de „Tubantia", nam de directie en het bestuur maatrege len om dit verlies weder aan te vullen. Nu had de Hamburg-Amerikalijn te Bre- mershaven een schip voor de Zuid-Amerl- kavaart besteld, dat van de meest moderne Inrichtingen op scheepvaartgebied zou worden voorzien; in 1016 heeft de Kon. Holl. Lloyd de bouwcontracten overgeno men, de bouw werd regelmatig voortgezet, enkele dagen geleden kwam het schip ge reed en de heer J. Wilmink begaf zdch met een aantal ambtenaren naar Bremerhaven, om het voor zijn Maatschappij over te nemen. De proeftocht van de met olie gestookte boot Woensdagnacht begonnen, slaagde uitstekend, het,schip liep 171/» mijl, de ma chines ontwikkelden 16000 I.P.K. Onder die gelukkige omstandigheden besloot de heer Ingezonden mededeeling. KANAALWEG. Vreagt tfjdig aan onze steal- oolleotie's DAMES- en HEEREN- STOFFEN. Wilmink de proefvaart niet te rekken doch koers te zetten naar de Amsterdamsche haven. Het „Hbl." meldt nog eenige bijzonderhe den. Het schip is lang 186 M., de breedte is 22 M., zoodat het te IJmuiden maar juist geschut kon worden (de sluisbreedte be draagt 25 M.). Het promenadedek heeft een lengte van 150 M. Ondanks deze groote afmetingen is het een wonder dat zoo practisch van de ruim te is geprofiteerd. De boot zal 870 eerste, 160 tweede, 900 derde klasse passagiers kunnen vervoeren en een bemanning van ongeveer 500 man. De reusachtige machinekamers ver- eischen niet meer dan 32>tot 15 man per soneel, aangezien met olie wordt gestookt. Het schip bezit verder de noodige luxe hutten, salons, een wintertuin, een roz^i- tuin, zwembad, enz. Mr. J. Kappeyne va nde Coppello. t Gistermorgen is te Amsterdam, 65 jaren oud, na vrij korte ongesteldheid, overleden mr. J. Kappeyne van de Coppello, sinds 1891 stadsadvocaat. Mr. Kappeyne was deken van den Raad van Toezicht en Discipline voor de orde der advocaten; 6 Juli 1910 werd hij lid van de Gedeputeerde Staten van Noord-Holland en in Maart 1916 is hij verkozen tot lid van do Eerste Kamer. Nog altijd oorlogsslachtoffers. In de Rotterdamsche haven kwam giste ren aan het s.s. „Main" met Duitschers, uit Australië en Britsch Indië gezet en op weg naar hun vaderland. De „Main" had oor spronkelijk 1800 passagiers aan boord, waarvan er 700 te Port Said, wegens 'het heerschen van griep, aan wal zijn gebracht. Via een Engelsche haven is het schip naar Rotterdam gekomen. Te Maassluis is de „Mam" door den quarantaine dokter onder zooht, die echter verlof ..tot opstoomen gaf. Vandaag worden de elfhonderd resteerendc passagiers ontscheept. Er zijn vijf ernstige zieken aan boord, die in het Sint Franciscus gasthuis zullen worden opgenomen, do ove rigen, waaronder 80 brancard patiënten, gaan per trein door naar Duitschland. Overvaren. Do Britsche stoomtreiler „Manorbier Castte" is bij het havenhoofd van Grimsby overvaren door den Nederlandschen stoom treiler „Zaanstroom IV". Het geschiedde in dikken mist. De Spaansche griep. Te Leidsohendam heerscht de griep in die mate, dat verscheidene scholen gesloten moesten worden. Korte berichten. Minister de Vries deelt mee, dat van de algemeene oorlogsonkosten door» de ver schillende belastingen 87 pet. is betaald. Aan de beide andere werd de keuze gela ten ons gebied te verlaten of te Ambon hun kolen te lossen. De Ulm koos het laatste en werd door de Panter daarheen geleid, de Rio Pasig echter, die zijn kolen juist voor Ambon heette te hebben, vertrok liever naar 'le Philippijnen. doch werd op weg daar heen door een Engelschen kruiser genomen. Dit zyn slechts enkele voorbeelden van de taak welke onze marine in Oost-Indiii bad te vervullen. Wanneer men bedenkt hoe enorm uitgestrekt de, archipel is, kan men nagaan hoeveel er van het personeel zoowel als van het materieel moest worden gevergd. MM Htttt Het Nederlandsch eskader ln Oost-Indlë 1914—1916. In ons nummer van Dinsdag hebben wij reeds melding gemaakt van het verschij nen van bovengenoemd werk van de hand van den gep. vice-admiraal Bauduin. Wij laten hieronder een en ander volgen, dat betrekking heeft op de werkzaamheid van het eskader in den archipel tijdens de oorlogsjaren. Naar men zich zal herinneren werd vroeger reeds in een bericht betref fende de kruistochten van de „Tromp", melding gemaakt van het scherpe- toezicht dat de rondzwervende Duitsche schepen en de hen achtervolgende oorlogsbodems der geallieerden noodzakelijk maakten. ------ j .^«uuvu «wrni mj 'g<uui gemeten. Ook admiraal Baudum vertelt ervan m Uyoral de jeugdige staatsburgeressen, die zijn boek. Wij laten Mer den schrijver zelf aan hét woord: Reeds Spoedig kwamen wij tot de overtui ging dat de Duitschers uitstekend georga niseerd waren, zij hebben ons dan ook heel wat last en moeite veroorzaakt. Verschillen de afgelegen punten van onzen Archipel waren van te voren reeds als kolenstations voor hun oorlogsschepen aangewezen. De booten der verschillende Duitsche maat schappijen, welke toevallig in Indië aanwe zig waren, wisten allen wel wat hun te doen stond of krégen direct hun orders. Alle Duitsche onderdanen moesten zich bij de consuls melden In werden naar hun aange wezen bestemming gedirigeerd o.a. naar Kiau-Tsjau of om de bemanningen der koopvaardijschepen aan te vullen. Allerlei plannen werden door hun chefs in Indië ge maakt en dit was wel een der voornaamste redenen waarom wij de bewegingen onzer eigen schepen zoo geheim mogelijk moesten houden en waarom derhalve van h%re ver richtingen ook zoo weinig bekend werd. Den 27sten Augustus ontmoette de Tromp bij de N.W. punt van Djampea plotseling den Duitschen kruiser Einden met zijn kolen boot Maxoomannia, welke naar de reede van Katella liepen; zij werden door de .Tromp gevolgd die onmiddellijk naar het doel der komst liet vragen. De commandant von Mtlller kwam zelf aan boord van de Tromp en verzocht om inlichtingen om trent de Hollandsche neutraliteitsbepalin- gen; deze werden hem gegeven. Zijn ver zoek om het kolenschap achter te mogen la ten weyd gewoigerd, daar het anders door ons zou worden aangehouden. Hierop ver trokken beide schepen, tot aan de grens onzer territoriale wateren door de Tromp begeleid. De Duitsche commandant gaf bij deze gelegenheid zijn verbazing te kennen, dat hij do Tromp geheel gereed voor ge vecht aantrof. Nadat de Kleine Soenda-eilanden en de Paternostereilanden waren onderzocht kreeg het eskader den 2den September bevel zioh naar Djampea en omgeving te begeven, daar uit de gebeurtenissen wel was geble ken dat dit een bepaald rendez-vous was voor de Duitsche schepen; de Tromp kon toen met zijn jagers het meer oostelijk ge deelte van den Arohipel onderzoeken. Ook de note gaie ontbreekt niet. Zoo ver telt de schrijver, hoe op zekeren dag op een der verafgelegen eilandjes, waar een inlandsch kamponghoofd het hoogste gezag uitoefende, een Australische torpedojager ten anker kwam. De commandant liet zijn bemanning aan den wal gaan om verver schingen te koopen, te zwemmen en zich wat te verpoozen. De Kapala Kampong ver moedde dat dit niet geheel in den haak was, maar wat er aan haperde wist hij niet. Hij trok zijn officieele baadje met vergulde knoopen aan, begaf zich naar het strand en keek ernstig en streng naar de zwemmen' de jantjes. Kort daarop kwam de commam danf naar hem toe en zeide hem dat hij het zeker wel goed zou vinden dat men tot den volgenden dag bleef liggen. Dit nu was den braven man nog nooit overkomen dat een zoo hoog persoon hem een verzoek kwam doen en hij haastte zich zijne goedkeuring te geven en wist niet beter de honneurs waar te nemen dan den commandant rond te leiden en de school te laten zien. Eenigen tijd later nadat hij rapport had uitgebracht aan zijn onmiddellijken chef, die niet veel hooger stond, kwam deze het geval onder zoeken en keurde toen de handelingen van den Kapala Kampong af; deze vroeg toen zeer beleefd wat hij dan wèl had moeten doen. Het antwoord was na eenig nadenken met gefronste wenkbrauwen: Jhterrneer- ren". Wat dit beteekende wist de man wel is waar zelf niet inaar dat had moeten gebeu ren. Men ziet den Kapala Kampong al met zijn uitgeholde boomstam een jager inter neeren. INGEZONDEN. Verzoeke een klein plaatsje voor onder staand stukje. a.s. Donderdag 12 Februari openbare ver gadering van de Vereeniging van Nederland sche Staatsburgeressen. Spreekster Mevr. O. S. Groot. Wie uwer kent die leuke Marijtje niet? Al de feestgangsters van 27 Sept. 19191 ik ge loof er is gelachen, toen zij hare ernstige voordracht hield en Mr. Marchant het vette kaasje, voor hem gemaakt, in ontvangst moest nemen, omdat hij toch de voorvechter voor 't vrouwenkiesrecht was. Nu, de zaal van het Concertgebouw daverde ervan. Wij bevelen U allen zooveel mogelijk aan van dien leerzamen avond te gaan genieten nog het meest met tegenspoed voor haar werkkring hebben te kampen, in de eerste plaats de onderwijzeressen, die al door Minis ter De Visser ten achter gezet zijn, in de tweede plaats de verpleegsters, die men ook al in misère ziet raken en wie verder zullen volgen. De kosten voor deze vergadering kunnen geen .beletsel zijn: 10 cent heeft ieder nog wel in een hoekje van zijn beurs en men wordt er ten allen tijde wijzer door. Eene advertentie vindt U in dit blad. Ontvangt U, mijnheer de redacteur, onzen dank voor de plaatsing. Al te naïef. Wie van ons beiden in dezen nog leeren moet: „That is not wantod, for the man of the streef. Achtend, J. J. SOHOEFFELENHEBGER. Helder, 1 Febr. 1020. 6 Febr Haven te Nieuwodiop. Vertrokken naar St. Valery het Ned logger Tweelingen. a'8' Aangokomen van Rotterdam en verfmtv™ Harlingen het Ned. s.e. Ooriorlond. naar MARINEBERICHTEK. BIJ E. B. 1» met 8 Febr. bevorderd tot luitenant ter zoo lo kl. bii do Kon. Mar.-Rea. de lult. ter zee 2o kl. bii do Kon. Mar.-Res. W. P. van Meerkerk. De officier-machinist 80 kl. W. M. Ziotso en L. C. Kooien zijn met 9 Febr. resp. geplaatst te Vlis- singen (Kon. Mij. de Schelde) en te Rotterdam (Mij. Feljenoord). Tngszonden mededeellno. GEDURENDE FEBRUARI EXTRA AANBIEDlta ZWART EN BLAUW, f 100.-. Officier ran gezondheid 1» kl. D. J. Vrijdag ter beschikking gesteld. Aan het departement van marine telegrafist bericht ingekomen, dat Hr._Ms. „Zeeland^, 0ndr,. bevel van kapitein ter zee G. F. boordhuck Haw- Donderdag te Lissabon is aangekomen. "li De officier-machinist 3o kl. J. M. Kruijt ia o Febr. op non-activiteit gesteld wegen» ziokte. Met den 9den Febr. wordt de luitenant ter 2o kl. W. H. Tetenburg overgeplaatst naar Vli,.» kamp Kooij in opleiding tot vlieger en bii hS Vliegkamp Mok vervangen in de betrekking v«n officier voor algemeenen dienst door den luite nant ter zee 2e kl. C. A. Weemhoff. Opgavo ran overgeplaatste ondorofficioron da» ZoOIHclC'Jlt Op (J Febr.: sergeant der mariniors J. F. Eraw van Marinierskazerna K'dam naar MarinaL-»,„Ir t A'dam bij M. K. W.; idem W. B. F. Mieeen. A z™ nenborg en A. W. van Druijten van Marinieri! kazerne R'dam naar Wachtschip W'oord; od iö Febr.: lergeant-torpedom. J. W. Gombèrt v» Medusa naar Koningin Emma; idem A. KleblnS van Koniqgin Emma naar Medusa; op 23 Fob» sergeant-majoor der marinior» H. L. Koning Kweekschool Leiden naar Marinekazerne A vi.,» mom w h. rtCa Dintel van Kon. Instituut naa' lieiiona; «wikwiuu uw Wachtschip W'oord naar Kon. Instituut; M0m T4 J. M. BolmSrs, W. B. F. Niesen, A.'Zonnenbera A. W. van Druijten van Wachtschip W'oord n«,r Mar.lfazorne W'oord; idem H. Berkman van U«r kazerne A'dam naar Bellona; sergoant-konstahöi G. W. Brouwer en J. Muller van Bellona na^r Marinekazerne W'oord; idom J. A. Plas en boota man J. Momber, P. H. Janeen en G. Vervor, bot" teiier-majoor J. Meinster, sergeant-bottelier C T Reijnhout en sergeant-ziekenverpl. F. T. van dèli Heuvel van Wachtschip W'oord naar Marinekv zerne W'oord. Ingetrokken de overplaatsing van sergeant der mariniers G. van den Hoff van Adspirantenschool naar Marinekazerne W'oord en idem P. Romein van Marinierskazorne R'dam naar Bellona. Met ontslag uit den zeedienst: Op 6 Febr.: matroos le kl. 0. Brons; op 9 Febr idem B. Dijkman: op 13 Febr.: stoker le kl P Buurman; op 15 Febr.: matroos 2o kl. P Heiilf genberg en idem 3e kl. A. J. Deijkers; op 16 Febr opporschippor J. F. L. Houben en J. P. de Wit m sergeant-kok H. van den Berg; op 17 Febr - m* troos 2e kl. K. A. Steutel; op 19 Febr.: matró'o<fuI kl.JL TM. Voets en idem 3e kl. H. Krikke; op '2i LBGERBERIGHTEN. Kleeding voor Rijksrekening. BIJ K. B. is bepaald, dat zich voor eigen reke ning van klooding on uitrusting moeten voorzien allö ondorofficioron dor Landmacht en daarmede golijkgostolden. Voor Rijksrekening kunnen ochter worden verstrekt, onderhouden en vernieuwd; ten bohoovo van verlofsondorofficieren benadon den rang van adjudant-ondorofficior, die niet in aanmerking komon voor eene tegemoetkoming in do kosten van eerste aanschaffing van kloeding en uitrusting, do ordinairo lakensche kleedingstuk- ken, zondor ondorscheidingsteokenen on d® kol bak, zonder versierselen; ten behoov© van beroep»- en verlofs-onderofficieren en daarmede g<<\ijkRO- stelden benedon den rang van adjudant-onderoffi cier, de door don Min. van Oorlog aan ta wijzen uitrustingstukken.' De hiervoren bedoelde kleeding- en uitrusting stukken blijven het eigendom van het- Rijk. De landstonpplichtige korporaal C. van Rooijern is met eene vrijwillige verbintenis overgegaan al» korporaal bij het 21e rog. inf. te Den Heldor. Met groot verlof. Op do navolgende data wullen mot groot-verlof vertrekken: Op 28 Febr. 1920: Genio (pioniers, enz.) ingol. 1620 Juni 1919; Genie (motordienst), ingol. 16—20 Juni 1919; op 13 Maart 1920: Infanterie, ingol. 16—20 Sept. 1919; op 31 Maart 1920: Cava lerie (paardenoppassers)tngel. 8—12 April 1918, id., ingel. 3—7 Juni 1918; Bereden artillerie, ingoL 812 April 1918; Genie (telegrafisten en telete nisten), ingel. 1—4 Oet. 1919; op 29 April 1920: Vesting-Artillerie, ingel. 14—18 en 20—22-Oct. 1919; Pantserfort-Artillerie, ingel. 3—7 Maart 1919; torpedisten, ingel. 3—7 Maart 1919; op 31 Juli 1920: Bereden Artillerie, ingel. 1—5 Oct. 1918; op 16 Sept. 1920) Cavalerie, ingel. 17—21 Maart 1919; op 15 Dec. 1920:' Cavalerie, ingel. 1620 Juni 1919; op 29 Jan. 1921: Bereden Artil lerie, ingel. 1—4 Oct. 1919; op 16 Febr. 1921: Be reden Artillerie, ingel. 20—22 Oct. 1921; op 26 Maart 1921: Cavalerie, ingol. 1—4 Oct. 1919; op 15 April 1921: Cavalerie, ingel. 20—22 Oct. 1919. a .??r .^eD' Ml de Infanterie en do Vesting- Artillerio tot de administratie-troepen behooron, bedraagt de duur van eerste oefening zes maan den, welke tijd voor hen, die zich vrijwillig voer dezen dienst hebben aangemeld, met zes maanden wordt verlengd. De manschappen behoorende tot de Infanterie, v^enie en Vosting-Artillorie, dio tot onderofficier zijn 01 worden opgeleid, blijven na volbrachte eerste oefening nog 31/» maand in werk el ij ken dienst. r~~- 8TOOMVAARTBERICHTEN. Stoomvaart-Maatscjiappii Nederland. Bawoan vertr. 30 Jan. v. Norfolk n. Piraeu». Billiton, uitr., pass. 4 Febr. Gibraltar. Kangean, uitr.; arr. 3 Febr. te Cardiff. Oranje, uitr., vertr. 4 Febr. v. Southampton. Riouw arr. 5 Febr. v. Java te A'dam Ambon, v. A'dam n. Z.-Amerika, pas») 6 Febr. Ouessant. Boeton, uitr., vertr, 80 v. Colombo. Celebos arr. 30 Jan, v. A'dam te Batavia, Grotius vertr. 31 Jan. v. Batavih n. A'daon. Jan Pietersz. Coen, fchuisr., vertr. 81 Jan, v. P0Tt Said. Oranje, uitr,, pass, 6 Febr. Ouessant. Rotterdamsche Lloyd. Malang, v. R'dam n. Cardiff, arr. 5 Fabr. te Pi?' moutL Wilis, v. Batavia n. R'dam, pa»». BO Jan. Poin.it 8° Gallo. Bamarinda, uitr., pa»». 6 Febr. Finïiterra Kon. Hollandseh» Lloyt, Drechterland arr. 6 Febr. v. B.-Ayro« t» A'dam. Maasland arr. 6 Febr. v. Buenos Ayr»» te A da®- Limburgia arr. 6 Febr. v. Hamburg te IJmuidon. Holland—Amerika Lijn. Schledljk vertr. 1 Febr. v. Boston n. R'dam. Wosterdijk arr. 2 Fobr. v. Philadelphja ta Boltl- more. Stoomvaartmaatschappij Oceaan. Agaponor vertr. 28 Jan. v. Koba n. A'dam. Nolous, v. Japon n. AHam, vertr. G8 Jan. v. Co lombo, Teirosias, v. Japan n. A'dam, arr. 8 Fobr. te Oo- lombo. Kon. We%t-Indiselie Maildienst. Stuyvesant arr. 6 Febr. v. Paramaribo te IJmri- CrynssQQ vartr. 6 Febr. v. A'daon n. Woit-Indlö- Java—Pacific Idjn. Bongkall», v. Java n. San Franoleeo, vertr. 81 J®0, v. Balok Poppon. Tjisondari. v. Ban Fronei»co u. Java. arr. 80 Jas te Kobo. Rijndijk arr. 8 Febr. v. R'dam te Ea»t Londen.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1920 | | pagina 2