weeskinderen aan die prktflken over te laten. Een streng onderzoek dient ingesteld, op dat iedereen zou weteD wat er van dit alles is. PALESTINA. Een Joodsche kolonla vernield. In nummer 2 der Maandberichten betref fende de Zuiderzeewerken komt o. m. voor een uitvoerige 'uiteenzetting, waarom de werken nog niet ln uitvoering zijn. Hieraan is het volgende ontleend: Ketelontploffing. Indische troepen uit ClctliS verwijderd. Dc Franschen waren niet voldoende voorbereid om Cloiliö alleen te verledigen en moeeten zich uit Marash terugtrekken. En than| waren de Jong- Turken daar volkomen de baas en vierden hun overwinning met het vermoorden van duizenden en duizenden Armeniër», Tot zoover is het thans. Wat Engeland zal doen, is nog niet te zeggen. Lloyd Oeorge's uit lating was vaag, het Lagerhuis nam ook nog geen besluit Wij zijn benieuwd te vernemen, welke {elegenheid uitgekozen zal worden om aan te ondlgen, dat de laatste Armeniër gedood is! Wat Frankrijk betreft zijn positie in Cicllië en zijn militaire prestige in net Oosten staan op net spel Ook in Frankrijk zal men tot andere ge dachten moeten komen. Wij herinnerden reeds eerder eraan, dat van Fransche zijde de berichten over nieuwe Armeensche gru welen zij het ook indirect werden gengesproken. Thans evenwel publiceert de „Figaro" be richten van een Amerikaanschen Bisschop, waarin o.a. wordt medegedeeld, dat vier Ar- meensche bisschoppen door de Turken wer den gedeporteerd en van gebrek en uitput ting stierven. Vijf weiden gedurende den oorlog gedood. De bisschop van Marash is verdwenen. De bisschop van Diarbekr werd levend be graven, die van Malahis verbrand, die van Mardin doodgeschoten. Honderd veertig priesters ondergingen hetzelfde lot. Van 140.000 Armeensche katholieken zijn slechts 50.000 overgebleven. Zoo wordt thans ook in Frankrijk de waarheid gehoord, en men mag hopen, dat ook daar het besef zal doordringen, dat krachtige actie noodzakelijk is indien men niet wil, dat Turksehe vriendschap met het bloed der Armeensche christenen wordt be taald. Maarschalk Foch over den Volkenbond. In een onderhoud met een medewerker van de „Chicago Tribune" heeft maarschalk Foch met betrekking tot den volkenbond ge zegd, piet te gelooven dat de bond den vrede aan de wereld en de veiligheid aan Frankrijk waarborgen kan; zelfs indien men er in slaagt hem te stichten, zal hij althans gedurende langen tijd niet de taak kunnen vervullen, die hem is toegedacht. Ik blijf gelooven, zeide de maarschalk, dat de veiligheid van mijn land slechts door tastbare waarborgen, zooals de barrière aan den Rijn, kan worden verzekerd. Ik heb meer vertrouwen in de feiten dan in de idealis tische theorieën, en indien ik den huldigen Kbestand onder de oogen zie, ben ik van oordeel, dat Frankrijk minder dan ooit van solide waarborgen kan afzien. Duitschland, dat door den oorlog noch verpletterd noch verbrokkeld is, vormt nog steeds een ern stige bedreiging voor Frankrijk, en Frank rijk alleen moet thans het gevaar het hoofd bieden. Onder deze omstandigheden kunnen wij ons niet houden aan een eenvoudige theorie, welke een schitterenden toekomst droom vormt, doch die zelfs door degenen, die haar op den voorgrond hebben gesteld, verworpen is. DUITSCHLAND. Inbeslagneming van weelde-artlkelen. Binnenkort zal een verordening worden uitgevaardigd, volgens welke alle luxe-ge notmiddelen zullen worden in beslag geno men, terwijl de verkoop en de vervaardiging zal worden verboden. Deze verordening zal in hoofdzaak be trekking hebben op uit het buitenland inge voerde luxe-artikelen en genotmiddelen, door welker invoer de Duitsehe valuta voort durend daalt, maar ook op de fabricage en den verkoop van binnenlandsche chocolade, sigaretten, enz. Nieuwe botsing met Entente-officieren. Naar de „Fr. Ztg." uit Bremen meedeelt, is het Maandagavond laat tot een ernstige botsing gekomen tusschen Fransche en Ita- liaansche offioieren en Duitschers. Twee Fransche en een Italiaansche officier on derhielden een soldaat in uniform, dien zij voor een lid van de rijksverdediging hiel den, omdat hij hun niet het militaire saluut bracht. Aan hun verzoek werd niet voldaan en er ontstond een woordenwisseling, waar in zich ook de omstanders mengden. Er volgde spoedig een kloppartij, waarin de Franschen zeer erg toegetakeld werden. Zij moesten door de politie uit de handen van de zeer opgewonden menigte bevrijd worden en naar hun hotel gebracht. De geheele Fransche militaire oommissie is 's avonds laat nog uit Bremen vertrokken. ENGELAND. De toestand in Ierland. De politiekazerne te Higgenstown (graaf schap Kilkenny) is Dinsdagochtend met springbommen aangevallen. Een deel van het gebouw is in de lucht gevlogen en alle wapens en munitie is door de aanvallers buit gemaakt. Een politieagent is aan de be komen wonden overleden. BELGIE. Ongelooflijke Toestanden. Wij lezen onder bovenstaand opschrift in „Ons Vaderland": Volgende brief werd aan den volksverte genwoordiger Huysmans gezonden: „Mijnheer de Volksvertegenwoordiger, „Wij, ondergeteekenden, bevestigen ge straft geweest te zijn door den heer bestuur der van het Bijhuis van de weézen van Brus sel, Groote Godshuisstraat 810, „om Vlaamsah gesproken te hebben", tot drie uren verkorting van ons Zondagsverlof vanaf den '25en j Januari 1920, ^en uitgescholden geweest te zijn voor „Boches en activisten", zeggende, dat hij een omzendbrief ontvan gen heeft van den Godshuizenraad, welke verbiedt nog Vlaamsch te spreken, met 'de bedreiging van buitengeworpen te worden." Volgen de handteekeningen van 22 Vlaam- sche weesjongens. Wij kunnen het haast niet gelooven, zegt „Óns Vaderland", maar toch wordt ons ver zekerd, dat sommige kleine Vlamingen sinds verschillende weken bij verlofdag te bed moeten blijven liggen, omdat zij de misdaad begingen hun moedertaal op de speelplaat» te spreken 1 Dergelijke toestanden bestonden in Rus- slsch-Polen onder het tsaristisch regiem. De Vlamingen zijn niet van plan hun De Joodsche landbouwkolonie te Mettulah aan de oevers van den Jordaan is Woens dag door Bedouïenen aangevallen. Zes der bewoners werden gedood en tien gewond. De andere bewoners vluchtten. Het dorp werd verbrand. In vele deelen van Palestina hebben be toogingen tegen de Zionisten plaats en alom wordt geprotesteerd tegen de vestiging van ■en .mational home" voor de Joden in Palestina. KORTE BERICHTEN. Tot dusver zijn 100.000 Duitschers uitge wezen uit Elzas-Lotharingen. Erzberger zal zich in Wurtemberg candi- daat stellen voor den Rijksdag. De „Matin" meldt, dat er in de dokken van Oran een brand heeft gewoed, die is ontstaan in een opslagplaats van carbid. De schade wordt op 25 miilioen francs geschat. De nieuwe verkiezingen voor de Nationale Vergadering in Duitschland zullen waar schijnlijk in October plaats hebben. Volgens de „Vorwarts" zou Hindenburg, alvorens de candidatuur voor het rijkspre sidentschap te aanvaarden, de toestemming van den ex-keizer hebben gevraagd. BINNENLAND. Nederland's toetreding tot den Volkenbond. Dinsdag werd door Hr. Ms. gezant te Lon den bij het secretariaat van den Volkenhond de in artikel 1 van het Volkenbondverdrag beoogde verklaring neergelegd nopens de toetreding van Nederland tot den Volken bond. De ex-Keizer. Aan het „Hbl." wordt gemeld, dat volgens inlichtingen van dè „Matin"-correspondent te den Haag, de tweede nota in de keizer- quaestie een gewijzigd document was. De oorspronkelijke redactie was veel meer kort af en stijfhoofdig. Deze ..eerste tekst is ver zacht ten gevolge van het offioieuse polsen bij de Ne^erlandsohe regeering door de ver tegenwoordigers der Entente te den Haag en anderzijds ook van de tussclienkomst van politieke personen in Nederland, met name mgr. Nolens die, voordat de nota verzonden werd, door de Nederlandsche regeering was geraadpleegd. Verder meldt de Parijsche correspondent van het „Hbl.", dat het antwoord, dat de En tente nog op de tweede Nederlandsche nota geven zal, waarschijnlijk de vorm zal heb ben van een „note verbale", hetgeen in de eigenaardige terminologie van de diploma tie niet zeggen wil, dat het niet op schrift wordt gesteld, maar schijnt aan te duiden dat de geallieerden van ver dei aanhouden niets meer verwachten en alleen pro forma het laatste woord willen hebben. Een zeer gezaghebbend Fransche diplomatiek per soon, verklaarde trouwens dat, naar zijn overtuiging, de quaestie thans absoluut uit de wereld is. Volgens de dagboekschrijver van de (Engelsche) „Evening Standard" achten de geallieerden de Nederlandsche nota een ernstig geval en zullen zij waarschijnlijk niet tevreden zijn met de verzekering dat 's Keizers bewaking zal verscherpt worden. Hij is te dicht bij de Duitsehe grens. De staking bj] het gezelschap Royaards opgeheven. In een Dinsdag gehouden algemeene le denvergadering heeft de Nederlandsche Tooneelkunstenaars Vereeniging besloten met ingang van Woensdag de staking bij de naamlooze vennootschap „Het Tooneel" op te heffen. Dr. Willem Royaards, de directeur van dit gezelschap, had zich tevoren bereid ver klaard, alle vroeger door hem geëngageerde krachten terug té nemen. Ten opzichte van de andere, thans nog bij de staking betrokken directies, blijft de toe- stand ongewijzigd. De „nieuwe armen". Het „Nieuws van den Dag" stelt 1000 beschikbaar voor een (nog niet gepubliceerd) artikel of uitgewerkt plan, waarin een prac- tisch uitvoerbaar middel aan de hand wordt gedaan tot blijvende verlichting van den nood, waarin cje „nieuwe armen" tengevolge van de economische crisis verkeeren; hetzij een oplossing van het vraagstuk in het al gemeen, of een belangrijke verlichting van den nood van één der bedoelde categorieën, bijv. gepensionneerden, weduwen met lijf rente, kleine renteniers, een der groepen van de intellectueele middenklasse. De beoordeeling der inzendingen zal ge schieden door de H.H. mr. M. W. F. Treub, lid der Tweede Kamer, oud-min..v. financiën, en prof. mr. dr. G. W. J. Bruins, hoogl. Nederl. Handels-Hoogeschool te Rotterdam, met de hoofdredaotié van „Het Nieuws van den Dag". Extra-bijslag op militaire pensioenen. Op de vraag van het Tweede Kamerlid van Rappard betreffende toekenning van een extra bijslag op het pensioen over het jaar 1919 aan de officieren, gepensionneerd vóór 1 April 1911 en aan de militairen beneden den rang van officier, gepensionneerd vóór 8 Mei 1918, werd door den Minister van Fi nanciën als volgt geantwoord: „De betalingsstukken, betrekkin# hebben de op den door den heer van Rappard bedoel den extra bijslag, zijn thans alle verzonden. De laatste hebben het Departement van den Minister 8 Maart verlaten. Met de berekening van de extra hijslagen kon 'niet worden aangevangen vóórdat de aanvragen om den gewonen duurtebijslag op de pensioenen over 1919 Waren behandeld. De afdoening van die aanvragen heeft vertraging ondervonden doordien een 2000- tal belanghebbenden de hun gezonden for mulieren met vragen verkeerd heeft inge vuld. Die vertraging heeft teruggewerkt op de regeling van de extra bijslagen." Zuiderzeewerken. De dienst der Zuiderzeewerken kon door het nemen van administratieve maat regelen eerst met 1 Mei 1910 in werking treden. Wat de voorbereiding betreft, art. 0 der wet houdt een formeel beletsel in tegen on verwijlde uitvoering van het werk», waar dit artikel bepaalt, dat met de afslultingswer- ken van de Zuiderzee geen aanvang mag worden gemaakt vóór 1 Mei 1921, tenzij vóór dien tijd militaire voorzieningen in het be lang van de landsverdediging bij de wet zijn vastgesteld. Daar de afsluiting van de Zui derzee op de militaire verdediging van het land van grooten invloed zal zijn, zullen de vele in verband met een en ander te nemen maatregelen worden voorbereid door de Zui- derzee-oommissie voor defensie-belangen, waardoor evenwel geen vertraging in de uit voering ontstaat, omdat nog veel onderzoek en voorbereiding vooraf moeten gaan. In de eerste plaats moet nader bepaald worden de meest geschikte plaats voor den afsluitdijk, loopende van de Noordholland- sche kust naar Wieringen en vandaar naar de Friesche kust bij Piaam. De daartoe noo- dige peilingen, tot opneming van de diepte ligging van den zeebodem, hoopt men in het volgende werkseizoen te kunnen beëindigen. Ook worden de noodige opnemingen ge daan voor den aanleg van een spoorweg-op den binnenberm van dezen afsluitdijk. Daarnevens is men doende met peilschaal waarnemingen en stroomdrijvingen in ver band met de keuze van de plaats voor de 30 ontworpen uitwateringssluizen. Naast de in richting van den dijk moet ook worden vast gesteld het dwarsprofil en de afmetingen daarvan, en de afmetingen hiervan hangen in hoofdzaak af van de waterstanden en de golfbeweging, aan de zeezijde van den dijk te verwachten. De peilschaalwaarnemingen en stroomdrijviiigen, welke thans worden verricht, zullen ten onderzoek worden gege- vén aan de ingestelde staatscommissie^ die zal nagaan, in hoever als gevolg van de af sluiting van de Zuiderzee te verwachten is, dat tijdens storm hoogere waterstanden en een grootere golfslag dan thans het geval is, zullen voorkomen voor de kust van het vas teland van Noord-Holland, Friesland en Gro ningen en de daarvoor gelegen Noordzee- eilanden. Na onderzoek door de commissie zal eerst een oordeel kunnen worden geveld ovér de te verwachten hoogste buitenwater standen. Een inrichting tot het nemen van verschil lende proeven inzake de invloeden; welke de golfoploop ondervindt, is reeds in werking en deze golfoploop tegen verschillende Frie sche en Noordhollandsohe dijken wordt reeds regelmatig door daar geplaatste golf- peilschalen waargenomen. De verschillende denkbeelden, die omtrent de wijze van samen stelling van den dijk bestaan, moeten voorts worden nagegaan, daarmee hangen ten deele samen de te gebruiken materialen. Beide zaken dienen dus in verband met elkaar be studeerd. Voordat met de uitvoering -ep eenigszins groote schaal kan begonnen worden, moeten voorts werkterreinen gereed gemaakt, waar bij behoort te worden gerekend op een op pervlakte van wellicht 40 50 H.A. De uitvoering van de ontworpen schut sluizen behoeft vanzelfsprekend nog de noodige voorbereiding. Was vroeger binnendijks een kanaal ont worpen van het afgesloten deel van de Zui derzee bij Piaam af naar Harlingen, tot her stel van de door den afsluitdijk afgesneden buitenvaarweg naar die stad, thans rijst de vraag, of Harlingen niet beter geholpen kan worden door, ingeval een deel der uitwate ringssluizen nabij den Frieschen wal ge bouwd zou worden, daarbij tevens een schutsluis te bouwen en aldus de buiten vaart naar Harlingen te bestendigen, wat on getwijfeld voordeelen biedt boven het ver-, vangen daarvan door een kanaalvaart. Ten einde in deze zaak te kunnen beslissen, waar bij uiteraard ook do geldelijke gevolgen moe ten worden overwogen, moeten beide oplos singen nader, zij het voorloopig ook slechts globaal, worden uitgewerkt. Ook maakt nog een punt van onderzoek uit de eventueele - verhooging van de Noord hollandsche en Friesche aansluitende dijken. Het onderzoek van bovengenoemde staats commissie moet opk hier afgewacht. Met de noodige opmetingen en grondbo ringen voor den aanleg van een kanaal van de van Ewijcksluis af tot Nieuwediep, noo- dig in verband met de afwatering van den Anna PaulownapoMer, is reeds een aan vang gemaakt. Het ligt in de bedoeling om, wanneer en kele onderdeelen voldoende voorbereid zijn, met de uitvoering spoedig te beginnen. Ge lijk uit de Memorie van toelichting bij de-be grooting Zuiderzeefonds 1920 bleek, bestaat het voornemen, in dit jaar een begin te ma ken met de uitvoering van bezinkingg: en andere werken bij Wieringen. GEMENGD NIEUWS. Biljarten op afbraak. Tal van caféhouders in Friesland, vooral die met kleine zaken, ruimen hun biljarten op, nu daarvan per jaar pl.m. 40 belasting betaald moet worden, 't Is natuurlijk moei lijk er koopers voor te vinden; dc meeste biljarten gaan dan ook weg voor „afbraak". Het kind en de bioscoop. In België is een wetsontwerp ingediend, waarbij toegang tot de bioscopen wordt ver boden van kinderen onder de 10 jaar. In Duitschland is het wetsontwerp op de bioscopen veel verscherpt. De toegang wordt daarin aan de jeugd onder de 18 jaar ver boden. Een aanval op een trein. In den nacht van 5 op 0 Maart 's de snel trein BolognaMilaan door bandieten aan gevallen even voor Milaan. Een medepliohtige van de bende, die zich in den trein bevond, trok aan den noodrem en toen de trein stopte, bestormden de ban dieten de ooupé's, waarop een geregeld ge vecht met revolvers ontstond tusschen rei zigers en plunderaars. Eindelijk werden de aanvallers afgeslagen en kon de trein weer opstoomen. Slachtoffers schijnen er niet ge vallen te zijn. Te Benrath ls een ketel gesprong^ ln de Rijnsch-Westfaalsche electrlsdae centrale. Om en bij de 90 arbeiders werden onder de stukken begraven. Het aantal doc^®°, gewonden wordt op ten minste 50 geschat. L'lt vrees voor verdere ontploffingen moes ten alle aanwezigen de plaats van de ramp verlaten. Omtrent de oorzaak is nog niets bekend. Een later bericht meldt: Tot Dinsdagmiddag bedroeg het aantal dooden 21, dat der gewonden 34. Onder de 250 p.k. elk, dip het toesbei een snelheid kunnen geven van 175 K.M. Deze opstel]tn[. heeft groote voordeelen boven de opstel llng aan belde kanten van het vliegtuig, vo*. het geval een der motoren weigert. De bestuurder heeft zijn plaats geheel vooraan in het toestel; de hierachter gelegen kajuit biedt plaats aan 6 personen, die, to twee rijen van drie, met den rug naar elkaar toe zitten en een ruim uitzicht hebben door vrij groote vensters. Ook is hier nog plaats voor den mecaniciën. In het middengedeelte van den romp zijn de benzinetanks onder- gebracht. Een luik geeft toegang tot deze ruimte. Het ongunstige weer, en meer nog het af. loopende tij, maakte dat de demonstratie dooden bevindt zïch°de bedrijfsingenieur. Dinsdag bij deze fO^^hicht bleef. Reeds De oorzaak van de ontploffing zal wel dacht m nooit worden gevonden. De fabriek was de grootste en meest moderne inrichting van Duitschland en werd in de jaren 1915—ïvu gebouwd. De schade wordt op meer dan iu miilioen M. geschat. Daar de electriciteits-voorziening zich tot het Solinger bekken uitstrekt, moeten de daar aanwezige bedrijven voorloopig stil liggen, waardoor 60 tot 100.000 arbeiders werkloos warden. Autobandieten. Gisteren hebben blijkens een Radiobe richt op klaarlichten dag, een viertal auto bandieten hun slag geslagen in een juwe lierswinkel in de drukste straat van de win kelwijk van Baltimore. Zij sloegen een ruit in en namen voor 50.000 dollar aan diaman ten weg. Een man werd door hen gewond en zij waren verdwenen voor het publiek van zijn schrik bekomen was. LUCHTVAART. De Zeppelin-vliegboot. Zooals wij reeds eerder gemeld hebben, is de vliegboot, type Donder,, van de Zeppe- linwerke te Friedrichshafen, Maandag in ons land aangekomen, tot het houden van verschillende demonstraties. De bemanning bestaat uit den vlieger R. Leech en zijn mechanicien, terwijl de bedrijfsleider der vliegtuigenafdeeling van de fabriek te Frie drichshafen, de heer Schulte-Frohiinde, de tocht als passagier medemaakt. De reis was gemaakt van Friedrichshafen naar Berlijn, vandaar naar Norderney en vervolgens naar het vliegkamp „De Mok" wmei- tegen den middag weer in deQ Helder terug te zijn, doch hierbij werd bui. ten den waard gerekend, of liever buiten de eb. Want zooals die ons te pakken heeft gehad. Vol goeden moed stapte men weer in het motorbootje. Met een flink gangetje hep^ we de geul van de Mok.bijna uit, Bijp. want in het laatste gedeelte liepen we ;,au den grond. Geen afkomen meer aan en daarbij vallend water. Daar zaten we. fta eenigen tijd kwam gelukkig de groote mo- torboot van het vliegkamp die reedg 's morgens bijna onze hulp n nood zou zijn geweest tot onze redding opdagen. Eilacy, ook zij liep aan den grond, eveneens zonder kans om vrij te komen. Goede raad was duur. Eerst werd met de jol overgevaren twee man tegelijk, anders liep die ook kans te „stranden" naar het grooter vaartuig, waar het toch altijd ruimer was; daarna werd echter besloten met een vlet naar fle inmiddels drooggevallen bank te roeien en vandaar terug te wandelen naar het vlieg kamp. Hetgeen geschiedde. Niet zoozeer om het genoegen van de wandeling als wel om het minder genoege- lijke van het aan boord blijven en.omdat het vergeten twaalf-uurtje zich liet gelden. Gelukkig bleek er aan de Mok voldoende aanwezig te zijn om aan de bezwaren hier van tegemoet te komen, en de ..schipbreu kelingen" bij te staan. En zoo gebeurde het, dat door de zorg van den commandant van het vliegkamp de leege magen gevuld wer den met een portie „raasdonders" alias „boontjes", voor welker bereiding den kok van het vliegkamp alle eer toekwam. De middag werd verder doorgebracht in stille afwachting van de dingen die komen zouden. Eindelijk verscheen de defensie sloep van het wachtschip, die eerst trachtte op Texel. Het laatste gedeelte van den tocht werd door de vliegers onder ongunstige oni-^r^ Ztor^MteSe^n Fnmri standigheden afgelegd. Sterke wüid en ha-F116 gr00te motortKK)t vlot te sleepen. Ln met gelbuien maakten het hen ver van gemak kelijk. Zonder ongelukken werd evenwel het Marine-vliegkamp bereikt. Het spreekt vanzelf, dat wij gaarne ge bruik maakten van de gelegenheid om deze demonstraties bij te wonen. Afgezien nog van het interessante van het gebeuren op zich zelf, was er de herinnering aan het be zoek van het Vickers-Vimy-viiegtuig aan het vliegkamp de Kooy, en het tochtje boven den Helder. En dat deed je natuurlijk in stilte hopen, dat zoo'n gelegenheid zich weer zou voordoen. Es hat nicht sollen sein. 's Morgens, ongeveer half tien waren wij aan de buitenhaven. Wij, d.w.z. de comman dant van het vliegkamp de Kooy met een aantal daar geplaatste officieren van den Marine-luchtvaartdienst, de officier-machi nist vaM den Marine - Luchtvaartdienst Steensma en schrijver dezes. Daar lag het snelle motorbootje van „De Mok" gereed om óns in een wip naar het vliegkamp over te brengen. Edoch, een motor kan kuren heb ben. Eb als hij die heeft.Kort en goed, hij verkoos niet te draaien, en na vele ver- geefsche pogingen werd dan ook maar be sloten de overtocht te maken met de zoo veel grootere motorboot van het Vliegkamp, die do communicatie met den vasten wal onderhoudt. Natuurlijk 'begon, toen men eenmaal overgestapt was, dat kleine ding te draaien, dat het een lieve'lu^t was, zoodat we ten 'slotte toch daarmede naar het Vlieg kamp overstaken. Met dat al kwamen we daardoor net te laat. Op korten afstand van de Mok klonk het plotseling: daar gaat hij. En ja, daar za gen we de vliegboot vooruit schieten. Al spoedig was zij vrij van het water en lang zamerhand steeg ze hooger en hooger en zette koers naar den Helder. Met kritiscnen blik werd de vlucht, de wendingen en bochten gevolgd. Het tochtje duurde evenwel niet lang. Kort nadat wij voet aan wal gezet hadden, keerde het toe stel naar de Mok terug en streek de meta len vogel weer in de vaargeul neer. Het bijzondere van de constructie van deze vliegboot was wel, dat zij zoo goed als gefeeel van dur-alluminium was vervaardigd. Alleen waren de vleugels met doek bekleed. Zoodoende heeft het water of het weer wei nig invloed en kan men zonder bezwaar de vliegboot geruimen tijd buiten laten liggen, zonder dat deze daarvan nadeel ondervindt. Voor een watervliegtuig een voordeel van niet te onderschatten beteekenis. Een ander punt van groot gewicht was de hier gevonden oplossing van het drijver- vraagstuk. Naar men 'weet zijn de gewone watervliegtuigen voorzien van een tweetal drijvers. Hoewel deze een goede stabiliteit van het vliegtuig op het water geven, kun nen zij bij het dalen gevaar opleveren. Wan neet de daling te steil geschiedt, bestaat de kans dat de neuzen van de drijvers onder water komen en als gevolg daarvan het vliegtuig over den kop èlaat. Bij de vlieg- booten drijft de romp van het vliegtuig op het water. Dit heeft evenwel tot gevolg dat de draagvlakken zich op geringe hoogte bo ven de oppervlakte bevinden, hetgeen het noodzakelijk maakt, aan de uiteinden daar van kleine hulpdrijvers aan te brengen. Deze bezwaren zijn bij het Dornier-vlieg tuig ondervangen. De romp van het vlieg tuig, die ook hier als drijver dienst doet, is in het midden aan weerszijden uitgebouwd. Deze uitstekende stukken hebben den vorm van korte, dikke draagvlakken, zoodat het vliegtuig niet-alleen een groot, doch ook een bijzonder brééd drijfvlak heeft, waar door het uitermate rustig-op het water ligt. Bovendien bevindt zich het draagvlak od ongeveer 21/» M. boven het water. opn ':kla1tenJller no? eenige gegevens vol- ^Hgtejan de vliegboot is 4 M. Het gevs icht ervan bedraagt #dig 2800 K.G. Het d6f gewicht (met passagiers, c.?z;) kan 4200 K.G. bedragen. Het toestel heeft twee, boven het draagvlak ge plaatste, achter elkaar opgestelde motoren (een trekschroef en een duwschroef) van sqcces. Zoodat we ten slotte toch nog met „den redder in den nood" weer te Nieuwediep terugkeerden. Het wachten heeft echter ook zijn goeden kant gehad. Hierdoor toch waren we in de gelegenheid het vliegkamp de Mok eens te bezichtigen, en het laat zich begrijpen, dat het aanbod van den commandant, den Luit. ter Zee le kl. van Aller, om een en ander te laten zien, dankbaar werd aanvaard. Als er over den Marine-vliegdienst ge sproken wordt denkt men meestal het eerst aan het vliegkamp „de Kooy", en men ver geet, dat aan den overkant van het Mars diep een «groote inrichting is, met afdeelin- fen voor houtbewerken, bankwerken, still eren enz., waar de vliegtuigen in ijlkaar gezet worden. Dat daar een vliegstation is met meer dan 40 toestellen, groote en kleine, maar allen toch van respectabelen omvang, hoofdzakelijk van de fabrieken Branden burg en Friedrichshafen, in bonte kleuren mengeling dooreen. Er zijn daar de vlieg tuigen voor de koloniën, die hier ingevlo gen moeten worden, geïnterneerde Engel-- sche vliegbooten en overblijfselen daarvan.- Eenzaam ligt het station aan de overzijde van het Marsdiep. Communicatie met den vasten wal is alléén mogelijk bij goed, al thans niet te ruw weer. De oorzaak daarvan is de verzanding van de Mok, waardoor de vaargeul steeds meer versmalt. Men zou zoo zeggen dat déze toch door baggeren op de vereischte breedte en diepte zou zijn te hou den. Echter deelde men ons mede, dat hier voor geen geldén worden beschikbaar ge steld. Misplaatste zuinigheid of onoordeel kundigheid? Beide niet te verantwoorden waar het hier de zich steeds meer ontwik kelende .luchtvaart geldt. De ongelukken bij onzen vliegdienst Naar aanleiding van een artikel in „Het v aderland", heeft de luitenant tef zee 2e kL Doorman, instructeur bij den luchtvaart dienst, een ingezonden artikel aan dat blad gezonden, waarin hij o. m. opmerkt, dat van de wenken van den heer Pi'card, voorzoover hem bekend, geen gebruik werd gemaakt, aangezien deze blijk geven öf van groote onervarenheid (ik' was er bijv. bij, dat lijj te boesterberg in tegenwoordigheid van H.H. an Heijst en Versteegh naar de radiateur van een rotatiemotor zocht) of zeer goedkoop waren. Een dergelijke goedkoope opmerking (wel- hS n°°v overgenomen) is bijv., dat hij herhaaldelijk voorspelde, dat groote on gelukken met konden uitblijven. Hij had ook kunnen voorspellen, dat een baby wel eens natte luiers krijgt, en dan later zeggen i "nmers iedereen, die terzake- rofn? 1S\W? op een vliegsohool, hoe treu- hiW„ iV ™gelukken niet kunnen uit- p !i- met een collectie uit- fehnnf maT i®86,1"-8 m0gen We niet met eeQ school met leerlingen vergelijken). 0 eef Doorman tracht overigens in dit ^an loonen, dat de vlieger Picard, op nfpt .w" diens practische ongeschiktheid, met als deskundig mag worden aangezien. De vliegtocht naar Indlë. Men meldt aan de „N. Rott. Ct.", dr.t lui tenant Koppen dezer dagen zijn reis naar üidië per vliegtuig zal aanvangen. Tijdstippen van varzending der brievenmalen. Naar Oost-lndifi. Verzendings- weg. Datum van de ter post bezorging. Tydstip der laatste buslich ting aan het Postkantoor. Per zeepost Per mail via Marseille t tijdeiyk ge staakt elke» Dinsdag Woensdag 9.50 'sm., 6.80 's av. ge teek feilde etekken™'briefkaarten en wn'

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1920 | | pagina 2