Cor Staalman's Rijwielhandel, Solied werk. Lage prijzen. Binnenhaven 3, is HET ADRES voor repareeren, emailleeren en vernikkelen. PLAATSELIJK NIEUWS. Te Utrecht slaagden voor het examen nuttige handwerken onze plaatsgenoot en: A. J. F. Moorman, C. J. P. Tuk, A. Warner en F. J. Reitsma. Uitslag van de toelatings-examens voor de Rijksnormaallessen. Tot de eerste klasse werden toegelaten: Leendert de Snayer, Margaretha Burgers, Cornelia Dito, Catharina Duyvetter, Klazi- na Duyvetter, Trijntje Heijman, Hendrika Kohier, Maria Prass, Maria Moorman, Dina van Mansum, Jacoba van Oostveen, Antje Reyers, Aafje Roberti, Elisabeth Stobbe, Catharina Schlahmilch, Nelly Wiegel, allen alhier, Anna Jonker te Anna Paulowna, Jo- hanna Kikkert te Oosterend (Texel), Catha rina Molenaar en Sijtje Watertor, beiden te Schagen. Tot de 1ste afdeeling van de Voorberei dende klasse werden toegelaten: Willem Coppens, Jan Eden, Cornelis Geurts, Hendrik Kaptein, Gerrit Moen, Ja- comine Albers, Wilhelmina Duinker, Johan- na Homan, Neeltje Lelieveld, Anna Snoer- wang, Martha Wiegel, allen alhier. Te Utrecht slaagden voor het examen in de nuttige handwerken de dames: A. Moorman, F. Reitsma, C. Tuk, N. Warner, allen leerlingen van de Rijksnormaallessen alhier. De Weensche kinderen. Wegens storing in de treinverbinding heeft de aankomst van het transport kinde ren ook vertraging ondervonden, zoodat nu als vermoedelijken datum van aankomst is bepaald Dinsdag 30 Maart a.s. De spoorwegverbinding. De heer D u ij s heeft bij den Minister van Waterstaat de volgende vragen ingediend: Is de Minister niet van oordeel, dat de spoorwegverbinding van en naar Den Hel der zéér onvoldoende geregeld is? En zoo ja, is de Minister bereid zijn mede werking er toe te verleenen, dat bij de a.s zomerdienstregeling zooveel mogelijk worde tegemoet gekomen aan de door de afd. Den Helder der Maatschappij van Nijverheid in haar adres van den 20sten Maart j.1. aan de directie der spoorwegen en den Minister kenbaar gemaakte wenschen? Stoomboot Zur Mühlen. In het (Chr.) Militair Tehuis aan den Ka- naalweg had gisterenavond eene voor onze gemeente belangrijke vergadering plaats. Zooals wij reeds vermeldden, zou de stoom- bootdienst der firma Zur Mühlen worden opgeheven en de beide in de vaart zijnde stoombooten met de daarbij behoorende steigers, loodsen etc. worden verkocht. Hierdoor zou onze gemeente van een ver voermiddel worden beroofd, dat niet alleen aan den handel veel diensten bewees, maar dat ook duizenden inwoners gerief bood, door hen de gelegenheid te geven op goed koope wijze de plaatsen aan het Noord-Hol- landsch Kanaal te bezoeken. De gisterenavond gehouden vergadering nu had ten doel te trachten bedoelden dienst voor den Helder te behouden. Zij was uitgeschreven door de heeren D. H. Grünwald (firma M. A. Grünwald en Zoon) en F. Dekker (firma Dekker Klik) en werd geleid door den heer Grünwald. Er was veel belangstelling voor deze zaak, zoodat de zaal van het Tehuis voor Militai ren geheel gevuld was. Door de Held. WLn- keliersvereeniging waren onder haar leden biljetten verspreid met eene opwekking om de vergadering bij te wonen. De heer Grünwald drukte in zijn openingswoord zijne voldoening uit over de groote opkomst. Van velen die niet aanwe zig konden zijn, waren nog adhaesiebetui- gingen ingekomen, terwijl bereids finan- tieelen steun van buiten was toegezegd. Ter vergadering waren aanwezig de burgemees ter der gemeente, de heer W. Houwing, tevens voorzitter der Economische Commis sie, de wethouder Adriaanse en eenige raadsleden. De heer Grünwald zette in het kort uit een welk belang den Helder heeft bij het voortbestaan van dezen dienst. 80 jaar lang bestaat hij en is als 't ware vereenzelvigd met de plaats. Zoowel voor vele personen als voor den handel is hij van groot belang en het zoude te betreuren zijn als hij ver dween. De zaak is zeer dringend: de heeren Dek ker en Grünwald zijn Maandag bij de hee ren Zur Mühlen geweest, en hebben daar een onderhoud gehad, dat 2 uur duurde. Scheen het aanvankelijk, dat de zaak zou vastloopen en van de transactie niets ko men zou, tenslotte kregen we van de heeren de toezegging, dat zij bewilligden in een koop, indien vóór Vrijdagmiddag 12 uur beslist werd. Hebben de eigenaars dan geen telegrafisch bericht, dan") is verkoop naar buiten een feit en de zaak verloren. Cijfers wilde men niet verstrekken; op dan hadden wij deze vergadering niet uit- het aandringen van beide bezoekers om j geschreven, dan hadden we zelf eene com- althans eenig idéé van de exploitatie, kreeg missie gevormd. Wij hebben echter de over- men tenslotte eene opgaaf van de bruto-ont- i tuiging, dat een Naaml. Venn. zal rendee- vangsten over 1919, alsmede van de beide ren. Men moet vertrouwen in de zaak dringen noemden ze eenige cijfers, n.1. een bruto-ontvangst over 1919 van 87.000. terwijl in de overeenkomstige maanden van 1920 5000.meer is ontvangen dan in die van 1919. Tengevolge van de slechte spoorwegverbindingen en de hooge tarie ven neemt het goederenvervoer toe. Hoe wel, zooals de heer Grünwald al zeide, het cijfer van aankoop niet mag worden ge noemd, kan spr. wel zeggen, dat het bene den de 2 ton is. Dat de heeren Zur Mühlen tenslotte be reid waren voor zulk een laag cijfer den dienst te verkoopen, had twee redenen. Ten eerste zouden zij ter wille van het personeel gaarne den dienst in stand gehouden wil len zien, en ten tweede is er deze ideeële reden (ofschoon dat niet met zooveel woor den gezegd werd bleek het wel uit het ge- sprek) dat den Helder de plaats is waar de j basis voor het fortuin dezer' heeren gelegd j is. Deze beide redenen wogen zwaar. Op eene vraag van een der aanwezigen j deelt de heer Grünwald nog mede, dat de j reden van liquidatie gelegen is in het feit, I dat de heeren Zur Mühlen al hun stoom- vaartlijnen van de hand doen om zich uit het zakenleven terug te trekken. De heer L u y c k x oppert bezwaren te gen overname. Het komt dezen spr. voor dat men beter den dienst kan opdoeken en op eigen initiatief een motordienst in de vaart kan brengen. De passagiersdienst acht spr. niet zoo belangrijk en de booten zijn duur in de vaart. De heer de Geus vindt de gegevens, die verstrekt zijn te vaag om te beoordee- len of overname wenschelijk is. Kan men geen exploitatie-rekening krijgen? De zaak wordt beheerscht door de vraag of de exploitatie loonend is. De heer Dekker zegt een en ander ge vraagd te hebben aan de eigenaars. Exploi- tatie-cijfers was men niet bereid te geven, ook al omdat zij door andere stoomboot- exploitaties heen liepen. De heeren verze kerden echter, dat de exploitatie vruchten zou afwerpen. Eenige cijfers konden wor den geformuleerd uit verstrekte mededee- lingen. De uitgaven worden hoofdzakelijk beheerscht door de loonen en de brandstoi- fen. Voor het personeel van 22 man bedra gen de loonen naar raming 30.000.per jaar; aan brandstoffen is noodig per reis 3 ton steenkool a 60.is per week 8 X 60 480.per jaar dus pl.m. 25.000. Bij een geraamde ontvangst van 100.000. blijft dus een overschot van ƒ45.000.Hier van moet natuurlijk worden bekostigd het onderhoud der booten, het dokken etc. De heer Bok deelt op verzoek eenige ge gevens mede omtrent het onderhoud. Spr. meent, dat dit niet meer dan een 1000. per jaar zal bedragen. Een andere vraag is hoe de ketels en de machines zijn. Hiervoor zou veiligheidshalve 2000.— jaarlijks kun nen worden gereserveerd, zoodat per boot 3000.a 3500.per jaar voor onder houd moet worden uitgetrokken. De heer Bakker kan omtrent onder houd etc. van ketels en machines eenige gegevens verstrekken. In den regel valt dit niet mee; het hangt er van af of ze op een goede werf gemaakt zijn. Bij „de Dageraad" van T. E. S. O. is het ketelonderhoud uiterst gering; de machine daarentegen heeft veel reparatie gehad, vermoedelijk omdat zij door een fabriek gebouwd was, die niet voor haar taak berekend was. Over de booten der firma Zur Mühlen kan spr. niet oor- deelen. De heer Grünwald antwoordt den heer Luyckx: Als we deze zaak laten loopen, zal het wel moeilijk zijn een anderen dienst op te richten. En wat dien passagiersdienst be treft, dat is juist voor duizenden hier en in den omtrek van belang. Als deze verga dering het benoodigde kapitaal niet bijeen kan krijgen voor deze transactie, zal het zeker niet gelukken voor een andere. De heer Luyckx meent, dat men een bestaanden dienst zou kunnen uitbreiden. Bovendien zijn daar de vrachtprijzen veel lager dan bij Zur Mühlen. De heer Grünwald antwoordt spr., dat het z.i. onverstandig is een bestaanden dienst op te heffen voor een anderen, die er misschien zou komen. Bovendien heeft een eventueele vennootschap het in de hand de tarieven goedkooper te maken. De heer Dekker deelt nog mede, dat door den heer Michels getracht is den kostprijs der booten te krijgen. Dat is hem gelukt; zij hebben per stuk gekost 62.000 en zijn op het oogenblik waard 125.000. Mocht later de exploitatie tegenvallen, dan kunnen de booten daarvoor altijd verkocht worden en hebben wjj toch alle steigers etc. nog. De heer Biersteker vraagt welk per centage van het benoodigde kapitaal al bij een is? En zijn de heeren Dekker en Klik bereid persoonlijk deel te nemen in het aandeelenkapitaal? De heer Grünwald merkt op, dat slechts het belang der gemeente hen dreef, niet het eigenbelang. Ook de Kern-Commis sie der Econ. Comm. heeft er zich al voor gespannen. Wij zouden misschien een aar dig voordeeltje uit de transactie kunnen slaan als het ons erom te doen was. Maar. bevestigend; de zaak moet worden gekocht en het geld moet er 1 April zijn. Desnoods zou men dan onderaandeelen kunnen uit geven van 500.maar kleiner niet, om dat we dan staande de onderhandelingen het kapitaal niet bijeenkrijgen. De heer de Geus betreurt het, dat het dan eene combinatie van enkele personen zou worden. Dit acht spr. niet gewenscht. De heer Grünwald merkt nog op, dat misschien de gemeente zou kunnen helpen. Dit is echter volstrekt niet zeker. Ook heelt men scheepsverband, zoodat het heele kapi taal niet noodig is, als het maar in hoofd zaak bijeen is. De heer E d e n s vraagt de deelname nog open te stellen tot Donderdagmiddag 12 uur. Hiertegen is geen bezwaar, indien heden avond maar blijkt, dat er voldoende deel name is, daar anders de aankoop overgaat. De burgerij moet blijk geven dat zij wil medewerken dezen dienst te behouden. Wordt dan de deelname zoo groot, dat de inschrijvingen van elk verminderd kunnen worden, des te beter. Maar het moet thans blijken, dat het bedrag bijeenkomt. Ook de heer Adriaanse bepleit split sing van de aandeelen. Het hoofdkapitaal zal van buiten moeten komen. De zaak is er voornamelijk een van vertrouwen en spr. hoopt, dat de pogingen die gedaan worden, resultaat mogen hebben. Nogmaals antwoordt de Voorzitter, dat splitsing op het oogenblik niet mogelijk is. Dat kan later gebeuren, als het kapitaal bijeen is. Spr. heeft de zekerheid, dat bui ten de gemeente nog wel wat te plaatsen is. De vergadering wordt hierop geschorscht, opdat de verschillende aanwezigen zich kunnen beraden en hun aandeel kunnen bepalen. Daar het verder verloop niet voor openbaarheid bestemd is, kunnen wij er niets meer over mededeelen. Hoewel staan de de vergadering het benoodigde kapitaal nog niet gefourneerd werd, kregen wij den indruk, dat de kans, dat dit alsnog in den loop van dezen dag zal geschieden, groot is, en dat deze belangrijke dienst alzoo behou den zal blijven voor den Helder. Een paar aanwezige heeren zijn heden naar Amster dam vertrokken om een paar groothandela ren te bezoeken. Wij willen dit verslag eindigen met eene opwekking aan het publiek om deel te ne men in het aandeelenkapitaal. Vóór mor genmiddag (Vrijdag) 12 uur moeten de hee ren Zur Mühlen telegrafisch bericht heb ben, dat het kapitaal er is, anders gaat de verkoop door en is de stoombootdienst on herroepelijk verloren voor onze gemeente. De booten zullen dan hoogstwaarschijnlijk naar het buitenland worden verkocht. De aankoop eventueel van de onderne ming is niet in de eerste plaats een kwestie van winstbejag. Het betreft hier een alge meen belang en hoewel blijkens de weinige gegevens, die verstrekt zijn, de onderne ming wel rendabel blijkt te zijn, zullen er bij een nieuwe exploitatie misschien aller lei andere uitgaven komen, waardoor wel licht van eenige belangrijke winst voor eerst geen sprake zal zijn. Maar zeer zeker heeft de zaak een groot belang, en zou het zeer te betreuren zijn indien deze dienst verdween, juist in een tijdperk, waarin den Helder tracht zich te ontworstelen aan al lerlei deprimeerende invloeden en de vleu gels tracht uit te slaap naar buiten. Daarom: wie in staat is een of meer aan deelen te nemen en niet in de eerste plaats vraagt: welk dividend krijg ik ervan? schrij ve heden in op de lijst bij de heeren D. H. Grünwald of Dekker. Morgen is het al licht te laat. Bis dat qui cito dat vrij ver taald: geef spoedig en geef dubbel! Ingezonden mededeeling. eerste maanden van 1920. Ook is natuurlijk een koopsom genoemd, echter onder uit drukkelijke voorwaarde, dat die niet ter vergadering mocht worden genoemd alvo rens definitief beslist is omtrent den aan koop. Spr. kan alleen zeggen, dat die prijs zeer meeviel en veel minder is dan bij een publieken verkoop. De beide heeren begaven zich Maandag ter beurze te Amsterdam en slaagden er reeds in zich de toezegging te verzekeren van eenige aandeelen. Als de Helderscht handel nu meehelpt, kan deze dienst behou den blijven voor de gemeente. Deze mededeelingen worden door den heer Dekker aangevuld. Het betreft twee stoombooten, die betrekkelijk nieuw zijn (in 1912 gebouwd) en deugdelijk van bouw. Juist hierin schuilt een gevaar, want met een kleine verbouwing kunnen ze voor zee dienst geschikt worden gemaakt en zullen als zoodanig wel een kooper vinden. Verder zijn in den koop begrepen alle steigers langs het N.-H. Kanaal, van den Helder tot Amsterdam, alsook de pakhuizen. In Alk maar is een fraai steenen gebouw van een paar verdiepingen; de steiger te Amsterdam is van de gemeente. De heeren Zur Mühlen hadden aanvankelijk weinig vertrouwen in het welslagen der zaak, doch op ons aan hebben. Op nader aandringen van den heer Bier steker antwoordt spr., dat reeds 25.000. aan aandeelen geplaatst is. Bovendien kan scheepsverband worden gelegd. De tijd om buiten de gemeente meer aandeelen te plaatsen ontbrak echter ten eenenmale. Men moet ook niet uit het oog verliezen, dat de heeren Zur Mühlen de zaak niet entameer den, eer het tegendeel. De heer Maas vraagt naar den toestand der steigers. En wat kost de sleepdienst (besteldienst)? De heer Dekker: Ook om die steigers te bezichtigen ontbrak de tijd. Het ging alles zoo vlug en wTij dienen alles voetstoots te accepteeren. Natuurlijk dient men op on derhoudskosten te rekenen. De besteldienst kost ongeveer 2400.in Alkmaar ge schiedt die per handwagen, hier zijn twee paarden in huur. Over een en ander wordt nog nader van gedachten gewisseld. De heer de Geus vindt het bezwarend, dat men alleen aan deelen heeft van 1000.—, daar het wen schelijk is een zoo groot mogelijk aantal personen te krijgen, die meestal geen 1000 kunnen fourneeren. En spr. vraagt of die aandeelen volgestort moeten worden? Hierop antwoordt de heer Grünwald Li verband met het bovenstaande is de Raad der gemeente hedenavond 9 uur in spoedvergadering bijeengeroepen. De Legende van den Vliegenden Duitseher. De goddelooze kapitein Van Straaten, die gedoemd was wegens zijn zondig leven op zee rond te zwalken zonder ooit een haven te mogen aandoen, en wiens spookschip „De Vliegende Hollander" aan alle schepen, die het op zijn tocht ontmoette, onheil aanbracht, deze goddelooze kapitein heeft zijn na volger gevonden. Maar de moderne legende wijkt in menig opzicht van de klassieke af. Vooreerst al omdat onze moderne kapitein een Duitseher is, en verder omdat juist het aandoen van een haven zijn ongeluk was. De moderne lezing van dezen Duitschen vliegendenHollander luidt aldus: Onder het convooi Duitsche mijnenvegers, dat bezig is de Noordzee te zuiveren van al het oor logstuig, dat er in den loop van een viertal jaren is gedeponeerd, bevond zich de „U.Z. 18", een motorvaartuigje van het kleinste type, van 18 mijl vaart. Op zekeren dag kreeg de commandant van dit vaartuigje het in z'n hoofd te deserteeren. Hij redeneerde, dat het voor hem voordeeliger was er vandoor te gaan en te trachten zijn scheepje aan een of anderen opkooper van de hand te doen, dan om ad calendas graecas te blijven mijnen vegen in de Noordzee ten gerieve van de Entente. Deze redeneering was nog niet zoo dom, alleen was het niet duidelijk, hoe genoemde commandant zich een en ander voorstelde Was hij van plan te Amsterdam bij een op kooper binnen te loopen en te zeggen: wat geef je voor dat scheepje? Ik vond het op de Noordzee drijvende Hoe het zij, onze avontuurlijke scheeps kapitein droste. Hij verliet het convooi, en richtte den stevenZuiderzeewaarts. Hier ijst de lezer en vraagt zich angstig af of het 's mans bedoeling was den banneling van Wieringen te gaan bevrijden en hem kroon en troon aan te bieden van het eenmaal fiere en trotsche Duitsche rijk? Ook op deze vraag weten wij geen ant woord. Wij weten alleen, dat het moderne spookschip de Zuiderzee doorkruiste en ten slotte terecht kwam te Muiderberg. Eenmaal daar, werd geankerd en de commandant met twee andere mannetjes, verliet zijn schip om te trachten een opkooper te vinden. Aan boord bleven nog 6 stokers en 2 matrozen, die danig het land hadden over het feit, dat zij het land hadden en krijgsraad hielden, Zij benoemden een hunner tot commandant, en deze voortreffelijke jonge man nam een kloek en kordaat besluit: hij lichtte het anker en toen de commandant met een opkooper terugkwam om het schip voor goede Hol- landsche guldens te verkwanselen, was schip en bemanning verdwenen. Eenzaam en ont moedigd trokken de drie deserteurs d# bin nenlanden van Muiderberg in. Inmiddels kosrsto de U. Z. 18 ouder lei ding van den matroos, die tamelijk wel met het vaarwater in de Zuiderzee bekend was, noordoost. Hij hoopte door het Vlle naar Emden te kunnen komen. Helaas had hij niet gerekend op de activiteit onzer marine-auto riteiten. Want de desertie was bij de Duit sche flotille bemerkt, en aan onze autoritei ten was verzocht het scheepje aan te houden. Alle toegangen tot de Zuiderzee werden af gezet, en de „Prins Hendrik", het venijnige douanebootje, werd op zoek uitgestuurd. Dit vaartuig had het genoegen de U. Z. 18 tus- schen Stavoren en Enkhuizen aan te houden en in beslag te nemen. En nu ligt het mijnenvegertje in de haven te Nieuwediep, zorgvuldig bewaakt en de getrouwe bemanning mag niet van boord en mag geen communicatie met den wal heb ben. Zoo ziet u, dat de goeden om de kwa den moeten lijden en dat plichtsbetrachting weliswaar een schoone deugd is, maar niet steeds haar belooning vindt. Reusachtig waait de Duitsche oorlogsvlag van den ach tersteven en de Duitsche jantjes staan krin- getjesspuwend en zich den tijd verdrijvend op het dek, zich vermeiend in het zomersche zonnetje. Straks zal het wel Weer aan Duitschland worden uitgeleverd en kan het zich weer bij het convooi voegen. Maar dit kleine slip pertje geeft toch eenig idee van de chaoti sche toestanden, die heden ten dage nog in Duitschland heerschen. Stel u voor, dat het vóór den oorlog hadde kunnen gebeuren, dat een Duitsch oorlogsvaartuig opgebracht werd door een Nederlandsch politiebootje Begrijpelijkerwijs heeft het vaartuigje veel bekijks. „De Zeemeeuw". Alhier is aangekomen de sleepboot „Wa terweg" van de Internationale Sleepmaat- schapij, die de „Zeemeeuw" naar Rotterdam zal brengen. „De Zeemeeuw" is een Holland- sche vrachtboot, die indertijd door de Duit- schers werd aangehouden, inbeslaggenomen en opgebracht naar Zeebrugge. Onderweg echter aangevallen door een Engelsoh con vooi, lieten de Duitschers hun prooi in den steek en namen de vlucht. Door vletterlie- den opgepikt, werd het vaartuig naar Nieu wediep gebracht en heeft daar sedert op 's Rijkswerf gelegen. Fusie van Coöperatie's. Li de Maandagavond gehouden algemeene ledenvergadering der Coöperatieve Winkel- vereeniging „Eigen Hulp" alhier is op voor stel van het bestuur met op één na algemeene stemmen besloten tot fusie der hier ter plaatse bestaande coöperatieve vereenigin- gen. De arbeiders coöperatie „Opwaarts" met de daarbij behoorende bakkerij en de kleer makerij en verbruiksvereeniging „De Een dracht" zullen zich bij „Eigen Hulp" aanslui ten, terwijl nog onderhandelingen plaats hebben met de Werklieden-Vereeniglng D.O.S.W.-Hierdoor zal ontstaan een krachtig coöperatief lichaam, beschikkende over een j groot aantal verspreid liggende winkels, dat op het gebied der levensmiddelenvoorziening grooten invloed kan uitoefenen. In een binnenkort te houden ledenverga dering van „Eigen Hulp" zal ten gevolge dezer combinatie aan de orde worden ge steld naamsverandering en statutenwijziging. Multatuli-avond. Hieronder volgen nog eenige recensies over het optreden van den heer Hijman Croiset, die morgenavond fragmenten uit Multatuli zal voordragen: „Delftsch Nieuwsblad": De heer Croiset draagt goed voor. Zijn orgaan is helder en klankrijk; hij heeft het gemak van het woord, spreekt in rustig tem po en onderschrijft met bescheiden gebaar. Het was een bijzonder welgeslaagde avond, Multatuli waardig. „Utr. Prov. en Sted. Dagblad": .Zijn kunst is zelfstandig en persoon lijk. En dat geeft aan het oude bekende al tijd weer de frissche bekoring van iets nieuws. De heer Hijman Croiset men kon het aan alles merken heeft voorliefde voor Multatuli. We kunnen ook zeggen: Hij leeft zich met liefde in dien grooten geest in. Hij proeft zijn woorden en hun geheimen zin; hij is er in thuis. Uit het Politierapport. Een Hollander had in 1910 dienst genomen bij het Fransche Vreemdenlegioen en had den oorlog medegemaakt tot in het najaar van 1917 toen hij deserteerde en door Zwit serland en Duitschland Holland trachtte te bereiken. Dit gelukte hein niet. In Du'tsch- land werd hij krijgsgevangen gemaakt en in een gevangenkamp opgesloten. In October 1918 wist hij echter hieruit te ontvluchten en over de Hollandsche grens te komen. Te Heerlen kreeg hij werk in de mijnen, doch na een jaar werd het bekend dat hy zijn Nederlanderschap had verloren en Fransch deserteur was. Daarop werd hij aangehouden en eerst in het kamp te Bergen en vervol gens in dat te Harderwijk geïnterneerd. Na een verblyf van eenige maanden werd hem vergund by zyne zuster te Helder zijn intrek te nemen, onder beding dat hy Helder niet mocht verlaten. Hy trachtte werk te vinden en toen hem dit in ongeveer zes weken niet gelukte, besloot hy naar Duitschland uit te wyken. Hy reisde naar Zevenaar, doch werd by eene poging om des nachts over de-grens te komen door de grenswacht gearresteerd Naar Helder teruggebracht en aan de politie overgegeven werd hy door deze in arrest ve houden, totdat het bevel uit den Haag kwam om hem weder in het kamp te Harderwijk doen opnemen. Hieraan is gevolg gegeven en gisteren is hy weder daarin opgesloten. I itslag der openbare verkooplng gehouden op Woensdag 24 Maart, ten over staan van notaris Baas. löH®LAul8 en aan de Janzenstraat no. 18, groot 1 are 17 cent., en het pakhuis aan de Janzenstraat no. 8, naast het vorige per ceel, groot 14 cent., kooper W. Bremer voor ƒ2084" x XT. Het huis en erf aan de Nieuwstraat no. 62, groot 90 cent., en het huis en erf aan de Nieuwstraat no. 64, naast het vorige per- ceel, groot 90 cent., kooper R. N. v. Os q.q. voor 2850. Het huis en erf aan de Wagenstraat no. 28a groot 18 cent., kooper J. H. Moorman q.q.', voor ƒ230. Het huis en erf aan de Kuiperstraat no. 20, groot 82 cent., kooper Chr. v. Dijk q.q. voor 735. Het huis en erf aan de Draaisteeg no. 4, groot pl.m. 63 cent., kooper J. Koning q.q. voor 1311. Het heerenhuis en erf aan de Hoofd gracht no. 33 groot 2 aren 73 cent., koope, A. Govers Rzn. q.q. voor ob^ö. Het huis, in tweeën bewoond, met schuur en erf aan de Achterstraat nos. 52 en 53, achter het vorige perceel, groot 1 are 2 cent., kooper J. Boerdijk q.q. voor 1580. Het huis met steeg en erf aan de Achter gracht Westzijde no. 33, groot 67 cent., koo per R. Th. Luyckx, voor 1170. Het huis en erf aan het Ankerpark no. 7, groot 91 cent., kooper H. van Pelt q.q. voor 2375. MARINEBERICHTEN. Bij Kon. Besl. van 19 dezer zijn met 1 April bevorderd tot luitenant ter zee le kl. luitenants ter zee 2e kl. A. C. Wakerlin, A. C. van der Sahde Lacoste en jhr. G. L. Wichers. De officier-machinist 3e kl. J. van Rugge is in activiteit hersteld en geplaatst aan boord van Hr. Ms. instructieschip Schorpioen te Vlissingen. De officier-machinist 2e kl. W. G. M. Brouwer, dienende bij het torpedo-atelier te Willemsoord, wordt 1 April a.s. gesteld ter beschikking en is aangewezen om met het particulier stomschip ..Rindjani", waarvan het vertrek is bepaald op 1 Mei a.s., naar Oost-Indië te vertrekken. De luitenant ter zee le kl. G. E. le Rutte van Hr. Ms. Koningin Emma wordt 29 Maart gesteld ter beschikking. Opgave van overgeplaatste onderofficieren der Zeemacht: Op 7 April: sergeant-kok C. Hagenbeek van Wachtschip Willemsoord naar Schouten te Hoorn en ingetrokken de overplaatsing naar Schouten van den sergeant-kok A. J. van der Laan; op 8 April: sergeant-majoor der mariniers C. J. C. Groosinan van AVachtschip Vlissingen naar Hr. Ms. Zeeland en idem G. Schardus van Zeeland naar AVachtschip Vlissingen. LEGERBERICHTEN. Vrijstelling van militairen Dienst. Bij ministeriëele beschikking is bepaald: Zij. die tot eene vrijwillige verbintenis bij den land storm zijn toegelaten, en voldoen aan de eischen. door den Inspecteur van den vrijwilligen land storm, in overleg met den Inspecteur van het be trokken wapen of dienstvak vast te stellen, ont vangen een schriftelijk bewijs van te zijn indi vidueel geoefend man. De practische en theoreti sche eischen zijn in het algemeen gelijk aan die bij het leger. De vrijwilliger of adspirant-vrijwilliger, die zulk eed bewijs heeft verworven en wordt inge lijfd bij de militie, kan, indien hij als militieplich- tige tot hetzelfde wapen komt te behooren als dat, waartoe hij bij den vrijwilligen landstorm behoorde en hij niet tevens heeft verworven het bewijs van voorgeoefendheid, in het genot van klein verlof worden gesteld, ingaande op den dag. waarop zijne eerste oefening aanvangt. A'oor de Infanterie bedraagt dit verlof twee maanden; van de andere wapens zal dit nader worden vastge steld op voorstel van den Inspecteur van het be trokken wapen. Ook aan jongelingen na den leerplichtigen leeftijd kan, tot hun 20ste levensjaar is volbracht, worden vergund, om, zonder eene verbintenis mui te gaan. als adspirant-vrijwilliger te worden ge oefend bij den vrijwilligen landstorm. Jongelingen mogen, vóór het 20ste levensjaar is volbracht, slechts dan als vrijwilliger, bestemd voor den gewapenden dienst, worjen aangenomen, indien zij bovenbedoeld bewijs verworven hebben. Jaarwedden onderofficieren. In verband met het feit, dat de jaarwedden in de nieuwe salarisregeling voor de Landmacht aangegeven, over het algemeen veel te laag zijn. en vele ouderofficieren in 1920 aanmerkelijk min der aan inkomsten zullen genieten dan in het vorige jaar, ondanks de schadeloosstelling, welke aan sommigen kan worden toegekend, terwijl deze salarisregeling bovendien ernstige gebreken heeft, die in de practijk onbillijkheden ten ge volge hebben, is door het Hoofdbestuur van de Dnderofficiersvereeniging der Landmacht „Ons Belang aan de Tweede Kamer der Staten-Gene- raal verzocht wèl te willen bewerkstelligen, dat in het belang zoowel van het onderofficierskorps, als van het Leger, de vastgestelde salarisregeling voor de onderofficieren afdoende wordt gewijzigd. Hoogere oiidcrofficiersraugcu. ^20r. den Inspecteur der Infanterie ls bepaald, aat liet e.v. examen voor den rang van sergeant- majoor-administrateur bij het. wapen der infan terie, welk examen op 12 April e.k. aanvangt, zal worden afgenomen door een centrale commis sie onder voorzitterschap van den Majoor J. C. Donker, van het 22e reg. inf. Het schriftelijk examen zal worden afgenomen ter plaatse, waar de opleidingen zijn gehouden (voor de Xe infan- tene-brigade te Haarlem), terwijl het mondeling gedeelte van het examen te Ede zal worden afge nomen. Nadienen van miliciens. .?f- dienstplichtigen van de Septemberploeg der lichting 1919 van het wapen der infanterie, die vrijwillig onder de wapenen zijn gebleven, moe ten op 15 Mei a.s. in het geuoi van groot-verlof worden gesteld; vóór dien datum mogen zij niri huiswaarts worden gezonden. Sportcoiumissie. ,,„L)e.ikaiJit,eill^der mariniers P. van Werdt is be- WK..,fnni6 Co.minissie tot regeling van de, door I 1920 to'i y,mpisch Comité georganiseerde, en u* t „i te h£uden, vijfkampen voor officieren van Umd- en Zeemacht. vaniwï BesL is tweede luitenant B. P. F. eerst«Pïidi' i ~le rek- 'nf.. benoemd tot I luitenant bij zijn tegenwoordig korps. w\ STOOM VAART BERICHTEN. Stoomvaart-Maatschappij Nederland. !ll'i"n°n jfr' id Maart v. A dam te Batavia. Rembrandt, thuisr., pass. 23 Maart Oucssant. Bataviu Maa,t v" NeWL'l4ëtle (N. R. W.) 19 Nias. thuisr., vertr. 22 Maart v. Algiers. Rotterdamschc Lloyd. Doli vertr. IC Maart v. Batavia n. R'dam. insulinde arr 14 Maart v. R'dam te Batavia. Soerakarta, thuisr.. vertr. 10 Maart v Padawh lernate vertr. 13 Maart v. Newcastle u Java. Rindjaju, thuisr vertr. 13 Maart v. Paiiang- Ceylon arr. 9 Maart v. R'dam te Batavia. Medan, uitr„ pass. 22 Maart Kaap Bon. Holland—Amerika Lijn. Andijk arr. 22 Maart v. Baltlxnore 'te N-York- Stoomvaartmaatschappij Oeeaan. Alra?tarr' V' JaPttU A'daui' 17 Maafl|_ P°v.yteUtt Chi"U U' vertr. 14 AlUve^ooi. 1Iambu,'K Jhva, arr. 21 Mw»rl Gi

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1920 | | pagina 2