Cor Staalman's Rijwielhandel,
Solied werk. Lage prijzen.
Binnenhaven 3,
is HET ADRES voor repareeren,
emailleeren en vernikkelen.
PLAATSELIJK NIEUWS.
Te Utrecht slaagden voor het examen
nuttige handwerken onze plaatsgenoot en:
A. J. F. Moorman, C. J. P. Tuk, A. Warner
en F. J. Reitsma.
Uitslag van de toelatings-examens voor de
Rijksnormaallessen.
Tot de eerste klasse werden toegelaten:
Leendert de Snayer, Margaretha Burgers,
Cornelia Dito, Catharina Duyvetter, Klazi-
na Duyvetter, Trijntje Heijman, Hendrika
Kohier, Maria Prass, Maria Moorman, Dina
van Mansum, Jacoba van Oostveen, Antje
Reyers, Aafje Roberti, Elisabeth Stobbe,
Catharina Schlahmilch, Nelly Wiegel, allen
alhier, Anna Jonker te Anna Paulowna, Jo-
hanna Kikkert te Oosterend (Texel), Catha
rina Molenaar en Sijtje Watertor, beiden te
Schagen.
Tot de 1ste afdeeling van de Voorberei
dende klasse werden toegelaten:
Willem Coppens, Jan Eden, Cornelis
Geurts, Hendrik Kaptein, Gerrit Moen, Ja-
comine Albers, Wilhelmina Duinker, Johan-
na Homan, Neeltje Lelieveld, Anna Snoer-
wang, Martha Wiegel, allen alhier.
Te Utrecht slaagden voor het examen
in de nuttige handwerken de dames: A.
Moorman, F. Reitsma, C. Tuk, N. Warner,
allen leerlingen van de Rijksnormaallessen
alhier.
De Weensche kinderen.
Wegens storing in de treinverbinding
heeft de aankomst van het transport kinde
ren ook vertraging ondervonden, zoodat nu
als vermoedelijken datum van aankomst is
bepaald Dinsdag 30 Maart a.s.
De spoorwegverbinding.
De heer D u ij s heeft bij den Minister van
Waterstaat de volgende vragen ingediend:
Is de Minister niet van oordeel, dat de
spoorwegverbinding van en naar Den Hel
der zéér onvoldoende geregeld is?
En zoo ja, is de Minister bereid zijn mede
werking er toe te verleenen, dat bij de a.s
zomerdienstregeling zooveel mogelijk worde
tegemoet gekomen aan de door de afd. Den
Helder der Maatschappij van Nijverheid in
haar adres van den 20sten Maart j.1. aan de
directie der spoorwegen en den Minister
kenbaar gemaakte wenschen?
Stoomboot Zur Mühlen.
In het (Chr.) Militair Tehuis aan den Ka-
naalweg had gisterenavond eene voor onze
gemeente belangrijke vergadering plaats.
Zooals wij reeds vermeldden, zou de stoom-
bootdienst der firma Zur Mühlen worden
opgeheven en de beide in de vaart zijnde
stoombooten met de daarbij behoorende
steigers, loodsen etc. worden verkocht.
Hierdoor zou onze gemeente van een ver
voermiddel worden beroofd, dat niet alleen
aan den handel veel diensten bewees, maar
dat ook duizenden inwoners gerief bood,
door hen de gelegenheid te geven op goed
koope wijze de plaatsen aan het Noord-Hol-
landsch Kanaal te bezoeken.
De gisterenavond gehouden vergadering
nu had ten doel te trachten bedoelden
dienst voor den Helder te behouden. Zij
was uitgeschreven door de heeren D. H.
Grünwald (firma M. A. Grünwald en Zoon)
en F. Dekker (firma Dekker Klik) en
werd geleid door den heer Grünwald. Er
was veel belangstelling voor deze zaak,
zoodat de zaal van het Tehuis voor Militai
ren geheel gevuld was. Door de Held. WLn-
keliersvereeniging waren onder haar leden
biljetten verspreid met eene opwekking om
de vergadering bij te wonen.
De heer Grünwald drukte in zijn
openingswoord zijne voldoening uit over de
groote opkomst. Van velen die niet aanwe
zig konden zijn, waren nog adhaesiebetui-
gingen ingekomen, terwijl bereids finan-
tieelen steun van buiten was toegezegd. Ter
vergadering waren aanwezig de burgemees
ter der gemeente, de heer W. Houwing,
tevens voorzitter der Economische Commis
sie, de wethouder Adriaanse en eenige
raadsleden.
De heer Grünwald zette in het kort uit
een welk belang den Helder heeft bij het
voortbestaan van dezen dienst. 80 jaar lang
bestaat hij en is als 't ware vereenzelvigd
met de plaats. Zoowel voor vele personen
als voor den handel is hij van groot belang
en het zoude te betreuren zijn als hij ver
dween.
De zaak is zeer dringend: de heeren Dek
ker en Grünwald zijn Maandag bij de hee
ren Zur Mühlen geweest, en hebben daar
een onderhoud gehad, dat 2 uur duurde.
Scheen het aanvankelijk, dat de zaak zou
vastloopen en van de transactie niets ko
men zou, tenslotte kregen we van de heeren
de toezegging, dat zij bewilligden in een
koop, indien vóór Vrijdagmiddag 12 uur
beslist werd. Hebben de eigenaars dan geen
telegrafisch bericht, dan") is verkoop naar
buiten een feit en de zaak verloren.
Cijfers wilde men niet verstrekken; op dan hadden wij deze vergadering niet uit-
het aandringen van beide bezoekers om j geschreven, dan hadden we zelf eene com-
althans eenig idéé van de exploitatie, kreeg missie gevormd. Wij hebben echter de over-
men tenslotte eene opgaaf van de bruto-ont- i tuiging, dat een Naaml. Venn. zal rendee-
vangsten over 1919, alsmede van de beide ren. Men moet vertrouwen in de zaak
dringen noemden ze eenige cijfers, n.1. een
bruto-ontvangst over 1919 van 87.000.
terwijl in de overeenkomstige maanden van
1920 5000.meer is ontvangen dan in
die van 1919. Tengevolge van de slechte
spoorwegverbindingen en de hooge tarie
ven neemt het goederenvervoer toe. Hoe
wel, zooals de heer Grünwald al zeide, het
cijfer van aankoop niet mag worden ge
noemd, kan spr. wel zeggen, dat het bene
den de 2 ton is.
Dat de heeren Zur Mühlen tenslotte be
reid waren voor zulk een laag cijfer den
dienst te verkoopen, had twee redenen. Ten
eerste zouden zij ter wille van het personeel
gaarne den dienst in stand gehouden wil
len zien, en ten tweede is er deze ideeële
reden (ofschoon dat niet met zooveel woor
den gezegd werd bleek het wel uit het ge-
sprek) dat den Helder de plaats is waar de j
basis voor het fortuin dezer' heeren gelegd j
is. Deze beide redenen wogen zwaar.
Op eene vraag van een der aanwezigen j
deelt de heer Grünwald nog mede, dat de j
reden van liquidatie gelegen is in het feit, I
dat de heeren Zur Mühlen al hun stoom-
vaartlijnen van de hand doen om zich uit
het zakenleven terug te trekken.
De heer L u y c k x oppert bezwaren te
gen overname. Het komt dezen spr. voor
dat men beter den dienst kan opdoeken en
op eigen initiatief een motordienst in de
vaart kan brengen. De passagiersdienst
acht spr. niet zoo belangrijk en de booten
zijn duur in de vaart.
De heer de Geus vindt de gegevens,
die verstrekt zijn te vaag om te beoordee-
len of overname wenschelijk is. Kan men
geen exploitatie-rekening krijgen? De zaak
wordt beheerscht door de vraag of de
exploitatie loonend is.
De heer Dekker zegt een en ander ge
vraagd te hebben aan de eigenaars. Exploi-
tatie-cijfers was men niet bereid te geven,
ook al omdat zij door andere stoomboot-
exploitaties heen liepen. De heeren verze
kerden echter, dat de exploitatie vruchten
zou afwerpen. Eenige cijfers konden wor
den geformuleerd uit verstrekte mededee-
lingen. De uitgaven worden hoofdzakelijk
beheerscht door de loonen en de brandstoi-
fen. Voor het personeel van 22 man bedra
gen de loonen naar raming 30.000.per
jaar; aan brandstoffen is noodig per reis
3 ton steenkool a 60.is per week 8 X
60 480.per jaar dus pl.m. 25.000.
Bij een geraamde ontvangst van 100.000.
blijft dus een overschot van ƒ45.000.Hier
van moet natuurlijk worden bekostigd het
onderhoud der booten, het dokken etc.
De heer Bok deelt op verzoek eenige ge
gevens mede omtrent het onderhoud. Spr.
meent, dat dit niet meer dan een 1000.
per jaar zal bedragen. Een andere vraag is
hoe de ketels en de machines zijn. Hiervoor
zou veiligheidshalve 2000.— jaarlijks kun
nen worden gereserveerd, zoodat per boot
3000.a 3500.per jaar voor onder
houd moet worden uitgetrokken.
De heer Bakker kan omtrent onder
houd etc. van ketels en machines eenige
gegevens verstrekken. In den regel valt dit
niet mee; het hangt er van af of ze op een
goede werf gemaakt zijn. Bij „de Dageraad"
van T. E. S. O. is het ketelonderhoud uiterst
gering; de machine daarentegen heeft veel
reparatie gehad, vermoedelijk omdat zij
door een fabriek gebouwd was, die niet voor
haar taak berekend was. Over de booten
der firma Zur Mühlen kan spr. niet oor-
deelen.
De heer Grünwald antwoordt den heer
Luyckx: Als we deze zaak laten loopen, zal
het wel moeilijk zijn een anderen dienst op
te richten. En wat dien passagiersdienst be
treft, dat is juist voor duizenden hier en
in den omtrek van belang. Als deze verga
dering het benoodigde kapitaal niet bijeen
kan krijgen voor deze transactie, zal het
zeker niet gelukken voor een andere.
De heer Luyckx meent, dat men een
bestaanden dienst zou kunnen uitbreiden.
Bovendien zijn daar de vrachtprijzen veel
lager dan bij Zur Mühlen.
De heer Grünwald antwoordt spr., dat
het z.i. onverstandig is een bestaanden
dienst op te heffen voor een anderen, die
er misschien zou komen. Bovendien
heeft een eventueele vennootschap het in de
hand de tarieven goedkooper te maken.
De heer Dekker deelt nog mede, dat
door den heer Michels getracht is den
kostprijs der booten te krijgen. Dat is hem
gelukt; zij hebben per stuk gekost 62.000
en zijn op het oogenblik waard 125.000.
Mocht later de exploitatie tegenvallen, dan
kunnen de booten daarvoor altijd verkocht
worden en hebben wjj toch alle steigers
etc. nog.
De heer Biersteker vraagt welk per
centage van het benoodigde kapitaal al bij
een is? En zijn de heeren Dekker en Klik
bereid persoonlijk deel te nemen in het
aandeelenkapitaal?
De heer Grünwald merkt op, dat
slechts het belang der gemeente hen dreef,
niet het eigenbelang. Ook de Kern-Commis
sie der Econ. Comm. heeft er zich al voor
gespannen. Wij zouden misschien een aar
dig voordeeltje uit de transactie kunnen
slaan als het ons erom te doen was. Maar.
bevestigend; de zaak moet worden gekocht
en het geld moet er 1 April zijn. Desnoods
zou men dan onderaandeelen kunnen uit
geven van 500.maar kleiner niet, om
dat we dan staande de onderhandelingen
het kapitaal niet bijeenkrijgen.
De heer de Geus betreurt het, dat het
dan eene combinatie van enkele personen
zou worden. Dit acht spr. niet gewenscht.
De heer Grünwald merkt nog op, dat
misschien de gemeente zou kunnen helpen.
Dit is echter volstrekt niet zeker. Ook heelt
men scheepsverband, zoodat het heele kapi
taal niet noodig is, als het maar in hoofd
zaak bijeen is.
De heer E d e n s vraagt de deelname nog
open te stellen tot Donderdagmiddag 12 uur.
Hiertegen is geen bezwaar, indien heden
avond maar blijkt, dat er voldoende deel
name is, daar anders de aankoop overgaat.
De burgerij moet blijk geven dat zij wil
medewerken dezen dienst te behouden.
Wordt dan de deelname zoo groot, dat de
inschrijvingen van elk verminderd kunnen
worden, des te beter. Maar het moet thans
blijken, dat het bedrag bijeenkomt.
Ook de heer Adriaanse bepleit split
sing van de aandeelen. Het hoofdkapitaal
zal van buiten moeten komen. De zaak is er
voornamelijk een van vertrouwen en spr.
hoopt, dat de pogingen die gedaan worden,
resultaat mogen hebben.
Nogmaals antwoordt de Voorzitter,
dat splitsing op het oogenblik niet mogelijk
is. Dat kan later gebeuren, als het kapitaal
bijeen is. Spr. heeft de zekerheid, dat bui
ten de gemeente nog wel wat te plaatsen is.
De vergadering wordt hierop geschorscht,
opdat de verschillende aanwezigen zich
kunnen beraden en hun aandeel kunnen
bepalen. Daar het verder verloop niet voor
openbaarheid bestemd is, kunnen wij er
niets meer over mededeelen. Hoewel staan
de de vergadering het benoodigde kapitaal
nog niet gefourneerd werd, kregen wij den
indruk, dat de kans, dat dit alsnog in den
loop van dezen dag zal geschieden, groot is,
en dat deze belangrijke dienst alzoo behou
den zal blijven voor den Helder. Een paar
aanwezige heeren zijn heden naar Amster
dam vertrokken om een paar groothandela
ren te bezoeken.
Wij willen dit verslag eindigen met eene
opwekking aan het publiek om deel te ne
men in het aandeelenkapitaal. Vóór mor
genmiddag (Vrijdag) 12 uur moeten de hee
ren Zur Mühlen telegrafisch bericht heb
ben, dat het kapitaal er is, anders gaat de
verkoop door en is de stoombootdienst on
herroepelijk verloren voor onze gemeente.
De booten zullen dan hoogstwaarschijnlijk
naar het buitenland worden verkocht.
De aankoop eventueel van de onderne
ming is niet in de eerste plaats een kwestie
van winstbejag. Het betreft hier een alge
meen belang en hoewel blijkens de weinige
gegevens, die verstrekt zijn, de onderne
ming wel rendabel blijkt te zijn, zullen er
bij een nieuwe exploitatie misschien aller
lei andere uitgaven komen, waardoor wel
licht van eenige belangrijke winst voor
eerst geen sprake zal zijn. Maar zeer zeker
heeft de zaak een groot belang, en zou het
zeer te betreuren zijn indien deze dienst
verdween, juist in een tijdperk, waarin den
Helder tracht zich te ontworstelen aan al
lerlei deprimeerende invloeden en de vleu
gels tracht uit te slaap naar buiten.
Daarom: wie in staat is een of meer aan
deelen te nemen en niet in de eerste plaats
vraagt: welk dividend krijg ik ervan? schrij
ve heden in op de lijst bij de heeren D.
H. Grünwald of Dekker. Morgen is het al
licht te laat. Bis dat qui cito dat vrij ver
taald: geef spoedig en geef dubbel!
Ingezonden mededeeling.
eerste maanden van 1920. Ook is natuurlijk
een koopsom genoemd, echter onder uit
drukkelijke voorwaarde, dat die niet ter
vergadering mocht worden genoemd alvo
rens definitief beslist is omtrent den aan
koop. Spr. kan alleen zeggen, dat die prijs
zeer meeviel en veel minder is dan bij een
publieken verkoop.
De beide heeren begaven zich Maandag
ter beurze te Amsterdam en slaagden er
reeds in zich de toezegging te verzekeren
van eenige aandeelen. Als de Helderscht
handel nu meehelpt, kan deze dienst behou
den blijven voor de gemeente.
Deze mededeelingen worden door den
heer Dekker aangevuld. Het betreft twee
stoombooten, die betrekkelijk nieuw zijn (in
1912 gebouwd) en deugdelijk van bouw.
Juist hierin schuilt een gevaar, want met
een kleine verbouwing kunnen ze voor zee
dienst geschikt worden gemaakt en zullen
als zoodanig wel een kooper vinden. Verder
zijn in den koop begrepen alle steigers
langs het N.-H. Kanaal, van den Helder tot
Amsterdam, alsook de pakhuizen. In Alk
maar is een fraai steenen gebouw van een
paar verdiepingen; de steiger te Amsterdam
is van de gemeente. De heeren Zur Mühlen
hadden aanvankelijk weinig vertrouwen in
het welslagen der zaak, doch op ons aan
hebben.
Op nader aandringen van den heer Bier
steker antwoordt spr., dat reeds 25.000.
aan aandeelen geplaatst is. Bovendien kan
scheepsverband worden gelegd. De tijd om
buiten de gemeente meer aandeelen te
plaatsen ontbrak echter ten eenenmale. Men
moet ook niet uit het oog verliezen, dat de
heeren Zur Mühlen de zaak niet entameer
den, eer het tegendeel.
De heer Maas vraagt naar den toestand
der steigers. En wat kost de sleepdienst
(besteldienst)?
De heer Dekker: Ook om die steigers
te bezichtigen ontbrak de tijd. Het ging
alles zoo vlug en wTij dienen alles voetstoots
te accepteeren. Natuurlijk dient men op on
derhoudskosten te rekenen. De besteldienst
kost ongeveer 2400.in Alkmaar ge
schiedt die per handwagen, hier zijn twee
paarden in huur.
Over een en ander wordt nog nader van
gedachten gewisseld. De heer de Geus
vindt het bezwarend, dat men alleen aan
deelen heeft van 1000.—, daar het wen
schelijk is een zoo groot mogelijk aantal
personen te krijgen, die meestal geen 1000
kunnen fourneeren. En spr. vraagt of die
aandeelen volgestort moeten worden?
Hierop antwoordt de heer Grünwald
Li verband met het bovenstaande is de
Raad der gemeente hedenavond 9 uur in
spoedvergadering bijeengeroepen.
De Legende van den Vliegenden Duitseher.
De goddelooze kapitein Van Straaten, die
gedoemd was wegens zijn zondig leven op
zee rond te zwalken zonder ooit een haven
te mogen aandoen, en wiens spookschip „De
Vliegende Hollander" aan alle schepen, die
het op zijn tocht ontmoette, onheil aanbracht,
deze goddelooze kapitein heeft zijn na
volger gevonden. Maar de moderne legende
wijkt in menig opzicht van de klassieke af.
Vooreerst al omdat onze moderne kapitein
een Duitseher is, en verder omdat juist
het aandoen van een haven zijn ongeluk was.
De moderne lezing van dezen Duitschen
vliegendenHollander luidt aldus: Onder
het convooi Duitsche mijnenvegers, dat bezig
is de Noordzee te zuiveren van al het oor
logstuig, dat er in den loop van een viertal
jaren is gedeponeerd, bevond zich de „U.Z.
18", een motorvaartuigje van het kleinste
type, van 18 mijl vaart. Op zekeren dag kreeg
de commandant van dit vaartuigje het in z'n
hoofd te deserteeren. Hij redeneerde, dat het
voor hem voordeeliger was er vandoor te
gaan en te trachten zijn scheepje aan een of
anderen opkooper van de hand te doen, dan
om ad calendas graecas te blijven mijnen
vegen in de Noordzee ten gerieve van de
Entente.
Deze redeneering was nog niet zoo dom,
alleen was het niet duidelijk, hoe genoemde
commandant zich een en ander voorstelde
Was hij van plan te Amsterdam bij een op
kooper binnen te loopen en te zeggen: wat
geef je voor dat scheepje? Ik vond het op de
Noordzee drijvende
Hoe het zij, onze avontuurlijke scheeps
kapitein droste. Hij verliet het convooi, en
richtte den stevenZuiderzeewaarts. Hier
ijst de lezer en vraagt zich angstig af of het
's mans bedoeling was den banneling van
Wieringen te gaan bevrijden en hem kroon
en troon aan te bieden van het eenmaal fiere
en trotsche Duitsche rijk?
Ook op deze vraag weten wij geen ant
woord. Wij weten alleen, dat het moderne
spookschip de Zuiderzee doorkruiste en ten
slotte terecht kwam te Muiderberg. Eenmaal
daar, werd geankerd en de commandant met
twee andere mannetjes, verliet zijn schip om
te trachten een opkooper te vinden. Aan
boord bleven nog 6 stokers en 2 matrozen,
die danig het land hadden over het feit, dat
zij het land hadden en krijgsraad hielden,
Zij benoemden een hunner tot commandant,
en deze voortreffelijke jonge man nam een
kloek en kordaat besluit: hij lichtte het anker
en toen de commandant met een opkooper
terugkwam om het schip voor goede Hol-
landsche guldens te verkwanselen, was schip
en bemanning verdwenen. Eenzaam en ont
moedigd trokken de drie deserteurs d# bin
nenlanden van Muiderberg in.
Inmiddels kosrsto de U. Z. 18 ouder lei
ding van den matroos, die tamelijk wel met
het vaarwater in de Zuiderzee bekend was,
noordoost. Hij hoopte door het Vlle naar
Emden te kunnen komen. Helaas had hij niet
gerekend op de activiteit onzer marine-auto
riteiten. Want de desertie was bij de Duit
sche flotille bemerkt, en aan onze autoritei
ten was verzocht het scheepje aan te houden.
Alle toegangen tot de Zuiderzee werden af
gezet, en de „Prins Hendrik", het venijnige
douanebootje, werd op zoek uitgestuurd. Dit
vaartuig had het genoegen de U. Z. 18 tus-
schen Stavoren en Enkhuizen aan te houden
en in beslag te nemen.
En nu ligt het mijnenvegertje in de haven
te Nieuwediep, zorgvuldig bewaakt en de
getrouwe bemanning mag niet van boord en
mag geen communicatie met den wal heb
ben. Zoo ziet u, dat de goeden om de kwa
den moeten lijden en dat plichtsbetrachting
weliswaar een schoone deugd is, maar niet
steeds haar belooning vindt. Reusachtig
waait de Duitsche oorlogsvlag van den ach
tersteven en de Duitsche jantjes staan krin-
getjesspuwend en zich den tijd verdrijvend
op het dek, zich vermeiend in het zomersche
zonnetje.
Straks zal het wel Weer aan Duitschland
worden uitgeleverd en kan het zich weer bij
het convooi voegen. Maar dit kleine slip
pertje geeft toch eenig idee van de chaoti
sche toestanden, die heden ten dage nog in
Duitschland heerschen. Stel u voor, dat het
vóór den oorlog hadde kunnen gebeuren,
dat een Duitsch oorlogsvaartuig opgebracht
werd door een Nederlandsch politiebootje
Begrijpelijkerwijs heeft het vaartuigje veel
bekijks.
„De Zeemeeuw".
Alhier is aangekomen de sleepboot „Wa
terweg" van de Internationale Sleepmaat-
schapij, die de „Zeemeeuw" naar Rotterdam
zal brengen. „De Zeemeeuw" is een Holland-
sche vrachtboot, die indertijd door de Duit-
schers werd aangehouden, inbeslaggenomen
en opgebracht naar Zeebrugge. Onderweg
echter aangevallen door een Engelsoh con
vooi, lieten de Duitschers hun prooi in den
steek en namen de vlucht. Door vletterlie-
den opgepikt, werd het vaartuig naar Nieu
wediep gebracht en heeft daar sedert op
's Rijkswerf gelegen.
Fusie van Coöperatie's.
Li de Maandagavond gehouden algemeene
ledenvergadering der Coöperatieve Winkel-
vereeniging „Eigen Hulp" alhier is op voor
stel van het bestuur met op één na algemeene
stemmen besloten tot fusie der hier ter
plaatse bestaande coöperatieve vereenigin-
gen. De arbeiders coöperatie „Opwaarts" met
de daarbij behoorende bakkerij en de kleer
makerij en verbruiksvereeniging „De Een
dracht" zullen zich bij „Eigen Hulp" aanslui
ten, terwijl nog onderhandelingen plaats
hebben met de Werklieden-Vereeniglng
D.O.S.W.-Hierdoor zal ontstaan een krachtig
coöperatief lichaam, beschikkende over een j
groot aantal verspreid liggende winkels, dat
op het gebied der levensmiddelenvoorziening
grooten invloed kan uitoefenen.
In een binnenkort te houden ledenverga
dering van „Eigen Hulp" zal ten gevolge
dezer combinatie aan de orde worden ge
steld naamsverandering en statutenwijziging.
Multatuli-avond.
Hieronder volgen nog eenige recensies
over het optreden van den heer Hijman
Croiset, die morgenavond fragmenten uit
Multatuli zal voordragen:
„Delftsch Nieuwsblad":
De heer Croiset draagt goed voor. Zijn
orgaan is helder en klankrijk; hij heeft het
gemak van het woord, spreekt in rustig tem
po en onderschrijft met bescheiden gebaar.
Het was een bijzonder welgeslaagde avond,
Multatuli waardig.
„Utr. Prov. en Sted. Dagblad":
.Zijn kunst is zelfstandig en persoon
lijk. En dat geeft aan het oude bekende al
tijd weer de frissche bekoring van iets
nieuws. De heer Hijman Croiset men kon
het aan alles merken heeft voorliefde voor
Multatuli. We kunnen ook zeggen: Hij leeft
zich met liefde in dien grooten geest in. Hij
proeft zijn woorden en hun geheimen zin;
hij is er in thuis.
Uit het Politierapport.
Een Hollander had in 1910 dienst genomen
bij het Fransche Vreemdenlegioen en had
den oorlog medegemaakt tot in het najaar
van 1917 toen hij deserteerde en door Zwit
serland en Duitschland Holland trachtte te
bereiken. Dit gelukte hein niet. In Du'tsch-
land werd hij krijgsgevangen gemaakt en in
een gevangenkamp opgesloten. In October
1918 wist hij echter hieruit te ontvluchten en
over de Hollandsche grens te komen. Te
Heerlen kreeg hij werk in de mijnen, doch
na een jaar werd het bekend dat hy zijn
Nederlanderschap had verloren en Fransch
deserteur was. Daarop werd hij aangehouden
en eerst in het kamp te Bergen en vervol
gens in dat te Harderwijk geïnterneerd.
Na een verblyf van eenige maanden werd
hem vergund by zyne zuster te Helder zijn
intrek te nemen, onder beding dat hy Helder
niet mocht verlaten. Hy trachtte werk te vinden
en toen hem dit in ongeveer zes weken niet
gelukte, besloot hy naar Duitschland uit te
wyken. Hy reisde naar Zevenaar, doch werd
by eene poging om des nachts over de-grens
te komen door de grenswacht gearresteerd
Naar Helder teruggebracht en aan de politie
overgegeven werd hy door deze in arrest ve
houden, totdat het bevel uit den Haag kwam
om hem weder in het kamp te Harderwijk
doen opnemen. Hieraan is gevolg gegeven en
gisteren is hy weder daarin opgesloten.
I itslag der openbare verkooplng
gehouden op Woensdag 24 Maart, ten over
staan van notaris Baas.
löH®LAul8 en aan de Janzenstraat no.
18, groot 1 are 17 cent., en het pakhuis aan
de Janzenstraat no. 8, naast het vorige per
ceel, groot 14 cent., kooper W. Bremer voor
ƒ2084" x XT.
Het huis en erf aan de Nieuwstraat no.
62, groot 90 cent., en het huis en erf aan de
Nieuwstraat no. 64, naast het vorige per-
ceel, groot 90 cent., kooper R. N. v. Os q.q.
voor 2850.
Het huis en erf aan de Wagenstraat no.
28a groot 18 cent., kooper J. H. Moorman
q.q.', voor ƒ230.
Het huis en erf aan de Kuiperstraat no.
20, groot 82 cent., kooper Chr. v. Dijk q.q.
voor 735.
Het huis en erf aan de Draaisteeg no. 4,
groot pl.m. 63 cent., kooper J. Koning q.q.
voor 1311.
Het heerenhuis en erf aan de Hoofd
gracht no. 33 groot 2 aren 73 cent., koope,
A. Govers Rzn. q.q. voor ob^ö.
Het huis, in tweeën bewoond, met schuur
en erf aan de Achterstraat nos. 52 en 53,
achter het vorige perceel, groot 1 are 2
cent., kooper J. Boerdijk q.q. voor 1580.
Het huis met steeg en erf aan de Achter
gracht Westzijde no. 33, groot 67 cent., koo
per R. Th. Luyckx, voor 1170.
Het huis en erf aan het Ankerpark no. 7,
groot 91 cent., kooper H. van Pelt q.q. voor
2375.
MARINEBERICHTEN.
Bij Kon. Besl. van 19 dezer zijn met 1 April
bevorderd tot luitenant ter zee le kl. luitenants
ter zee 2e kl. A. C. Wakerlin, A. C. van der
Sahde Lacoste en jhr. G. L. Wichers.
De officier-machinist 3e kl. J. van Rugge is in
activiteit hersteld en geplaatst aan boord van Hr.
Ms. instructieschip Schorpioen te Vlissingen.
De officier-machinist 2e kl. W. G. M. Brouwer,
dienende bij het torpedo-atelier te Willemsoord,
wordt 1 April a.s. gesteld ter beschikking en is
aangewezen om met het particulier stomschip
..Rindjani", waarvan het vertrek is bepaald op
1 Mei a.s., naar Oost-Indië te vertrekken.
De luitenant ter zee le kl. G. E. le Rutte van
Hr. Ms. Koningin Emma wordt 29 Maart gesteld
ter beschikking.
Opgave van overgeplaatste onderofficieren der
Zeemacht:
Op 7 April: sergeant-kok C. Hagenbeek van
Wachtschip Willemsoord naar Schouten te Hoorn
en ingetrokken de overplaatsing naar Schouten
van den sergeant-kok A. J. van der Laan; op 8
April: sergeant-majoor der mariniers C. J. C.
Groosinan van AVachtschip Vlissingen naar Hr.
Ms. Zeeland en idem G. Schardus van Zeeland
naar AVachtschip Vlissingen.
LEGERBERICHTEN.
Vrijstelling van militairen Dienst.
Bij ministeriëele beschikking is bepaald: Zij.
die tot eene vrijwillige verbintenis bij den land
storm zijn toegelaten, en voldoen aan de eischen.
door den Inspecteur van den vrijwilligen land
storm, in overleg met den Inspecteur van het be
trokken wapen of dienstvak vast te stellen, ont
vangen een schriftelijk bewijs van te zijn indi
vidueel geoefend man. De practische en theoreti
sche eischen zijn in het algemeen gelijk aan die
bij het leger.
De vrijwilliger of adspirant-vrijwilliger, die
zulk eed bewijs heeft verworven en wordt inge
lijfd bij de militie, kan, indien hij als militieplich-
tige tot hetzelfde wapen komt te behooren als
dat, waartoe hij bij den vrijwilligen landstorm
behoorde en hij niet tevens heeft verworven het
bewijs van voorgeoefendheid, in het genot van
klein verlof worden gesteld, ingaande op den dag.
waarop zijne eerste oefening aanvangt. A'oor de
Infanterie bedraagt dit verlof twee maanden; van
de andere wapens zal dit nader worden vastge
steld op voorstel van den Inspecteur van het be
trokken wapen.
Ook aan jongelingen na den leerplichtigen
leeftijd kan, tot hun 20ste levensjaar is volbracht,
worden vergund, om, zonder eene verbintenis mui
te gaan. als adspirant-vrijwilliger te worden ge
oefend bij den vrijwilligen landstorm.
Jongelingen mogen, vóór het 20ste levensjaar
is volbracht, slechts dan als vrijwilliger, bestemd
voor den gewapenden dienst, worjen aangenomen,
indien zij bovenbedoeld bewijs verworven hebben.
Jaarwedden onderofficieren.
In verband met het feit, dat de jaarwedden in
de nieuwe salarisregeling voor de Landmacht
aangegeven, over het algemeen veel te laag zijn.
en vele ouderofficieren in 1920 aanmerkelijk min
der aan inkomsten zullen genieten dan in het
vorige jaar, ondanks de schadeloosstelling, welke
aan sommigen kan worden toegekend, terwijl
deze salarisregeling bovendien ernstige gebreken
heeft, die in de practijk onbillijkheden ten ge
volge hebben, is door het Hoofdbestuur van de
Dnderofficiersvereeniging der Landmacht „Ons
Belang aan de Tweede Kamer der Staten-Gene-
raal verzocht wèl te willen bewerkstelligen, dat
in het belang zoowel van het onderofficierskorps,
als van het Leger, de vastgestelde salarisregeling
voor de onderofficieren afdoende wordt gewijzigd.
Hoogere oiidcrofficiersraugcu.
^20r. den Inspecteur der Infanterie ls bepaald,
aat liet e.v. examen voor den rang van sergeant-
majoor-administrateur bij het. wapen der infan
terie, welk examen op 12 April e.k. aanvangt,
zal worden afgenomen door een centrale commis
sie onder voorzitterschap van den Majoor J. C.
Donker, van het 22e reg. inf. Het schriftelijk
examen zal worden afgenomen ter plaatse, waar
de opleidingen zijn gehouden (voor de Xe infan-
tene-brigade te Haarlem), terwijl het mondeling
gedeelte van het examen te Ede zal worden afge
nomen.
Nadienen van miliciens.
.?f- dienstplichtigen van de Septemberploeg der
lichting 1919 van het wapen der infanterie, die
vrijwillig onder de wapenen zijn gebleven, moe
ten op 15 Mei a.s. in het geuoi van groot-verlof
worden gesteld; vóór dien datum mogen zij niri
huiswaarts worden gezonden.
Sportcoiumissie.
,,„L)e.ikaiJit,eill^der mariniers P. van Werdt is be-
WK..,fnni6 Co.minissie tot regeling van de, door I
1920 to'i y,mpisch Comité georganiseerde, en u*
t „i te h£uden, vijfkampen voor officieren van
Umd- en Zeemacht.
vaniwï BesL is tweede luitenant B. P. F.
eerst«Pïidi' i ~le rek- 'nf.. benoemd tot I
luitenant bij zijn tegenwoordig korps.
w\
STOOM VAART BERICHTEN.
Stoomvaart-Maatschappij Nederland.
!ll'i"n°n jfr' id Maart v. A dam te Batavia.
Rembrandt, thuisr., pass. 23 Maart Oucssant.
Bataviu Maa,t v" NeWL'l4ëtle (N. R. W.) 19
Nias. thuisr., vertr. 22 Maart v. Algiers.
Rotterdamschc Lloyd.
Doli vertr. IC Maart v. Batavia n. R'dam.
insulinde arr 14 Maart v. R'dam te Batavia.
Soerakarta, thuisr.. vertr. 10 Maart v Padawh
lernate vertr. 13 Maart v. Newcastle u Java.
Rindjaju, thuisr vertr. 13 Maart v. Paiiang-
Ceylon arr. 9 Maart v. R'dam te Batavia.
Medan, uitr„ pass. 22 Maart Kaap Bon.
Holland—Amerika Lijn.
Andijk arr. 22 Maart v. Baltlxnore 'te N-York-
Stoomvaartmaatschappij Oeeaan.
Alra?tarr' V' JaPttU A'daui' 17 Maafl|_
P°v.yteUtt Chi"U U' vertr. 14
AlUve^ooi. 1Iambu,'K Jhva, arr. 21 Mw»rl
Gi