T
Derde Blad.
VAN ZATERDAG 24 APRIL 1920.
RA ADSOVERZICHT.
Do afgeloopen wéken zijn veelbewogen
perioden igewoeert in de annalen van den
Heklerschen Raad. Tellen wij alle lieflijk
heden op, die wederzijds tussohen partijen*
gewisseld zijn, dan komen wij tot een voca
bulaire van respectabele afmetingen. Na
tuurlijk was (het struikelblok de politiek.
Een Hollander is zoo niet, of bij rtut wel
eens een paar maal per jaar over zijn poli
tiek stokpaardje en liet stokpaardje van de
afgeloopen weken bleek een vurig jong
beestje, met dartelen aard en voorjaarsku-
ren, en het sloeg en trapte en steigerde, dat
het een lieve luk; was om te zien. Eerst
kroeg de een een trap, toen de ander, en
tenslotte zaten allen mot roode hoofden en
woeste blikken rond te kijken. Toen het zoo
ver was, moetst hét scherm zakken.
Reeds de vorige week was het steekspel
begonnen. Een voorstel van B. en W. tot
uitkeering, bn wijze van voorschot, van een
bedrag van 5.per wéék met terugwer
kende kracht vanaf Oct. op de loonen der
gemeente-ambtenaren en -werklieden, in af-
wachting van de definitieve regeling, was
het, dat aanleiding gaf töt zooveel rumoer.
"Er tegenover stond een voorstel van de zij
de der oppositie-raadsleden, u.c. vrijzinni
gen met reéhtséhen, die liever 10 pet. van
het jaarsalaris wilden geven. Daar de kwes
tie alleen voor de heirokkenen van belang
is, zullen wij, na de uitvoerige verslagen, er
slechts dit van vermelden, dat tenslotte een
compromis werd aanvaard, dat men in dit
nunnüer Vindt afgedrukt.
De debatten bij de behandeling van dit
voorstel ontaardden in een scheldpartij, die
den Voorzitter dén tweeden avond Dins
dag aanleiding gaf te dreigen met schor
sing der vergadering, daar hij in een der
gelijke janboel nieit Wilde zitten. Dat kern
achtige woord hoeft wel indruk gemaakt,
;dtlh«ns, het Is bij d© bedreiging gebleven:
de Raad heeft zich nog voldoend© weten te
behcerachen. En nadat in comité do gemoe
dieren klaarblijkelijk voldoende wiaron uit
geraasd, en de vrede met een compromis
geteekend, waren de debatten van Woens-
dm avond uiterst vriendschappelijk. De oeno
hoffelijkheid na de andere werd oelanceerd
en zoo gingen wij, zeer tevreden, dat do
vrede goteekend was, naar huis.
Naddt dit voorstel in tw.ee volle zittingen
was afgehandeld, werd de rest van de agen
da op een paar punten na in een avond
afgehandeld. Het nieuwe ontwerp-belasting
op openbare vermakelijkheden werd door
B. 011 W. teruggonomon, omdat uit de dis
cussies al spoedig bleek, dat de meerderheid
van den Rand er niet aan wilde. ©m nu toch
de lioogoro opbrengst ln do gemeentoUjko
oehuLkiat te krijgen, zal hot percentage van
20 pét. over do geheole llhio voorlooplg in
do oude verordening worden vastgologd,
terwijl men dan zal onderzookon wat in die
verordening gewijzigd dient te iwordon.
Op afwijzend prun-advies van de meer
derheid van hét Oollego do beide soo.
wethouders waren er natuurlijk vóór
werd nïot ingogaan op een verzoek van ar
beiders om den 1 Meidag als feestdag to
willen beschouwen; wol gaf de Burgemees
ter do toezegging, dat zooveel mogelijk ver-
zookon zullen woxidon ingewilligd tot het
bekomen van vrijaf, natuurlijk voor zoover
do dienst het toelaat.
Eon ontslag-voorstel van personeel dor
gemeente-reiniging gaf den heer van der
Veer aanleiding tot eenlge hartelijko en hu
mane woorden ten opzichte van do betrok
ken menschen. Naar wethouder Vorstögen
mededeelde, was hier echter formeel de ver
ordening opgevolgd, kon men niet anders
doen dan deze menschen ontslaan, hoe on
aangenaam dit ook voor hen was. Maar on
getwijfeld zal aan dit geval wel eon mouw
worden gepast, is het, om met den heey van
der Veer te spreken, geen zwarte, dan maar
eon witte.
Een voorstel betreffende een voorschot
voor woningbouw gaf den heer Zondervan
aanleiding tot een scherpe kritiek op het
toezicht van de Vereeniging „Volkshuisves
ting", kritiek, die meerendeels thuishoor
de bij de vereeniging zelve. De heer Zon-
dervan. was blijkbaar ontsticht over een cir
culaire betreffende een geringe huurver
hooging en wreekte zich door te vertellen,
dut aan zijn woning niets gedaan word, dat
do IjöoI vorrot was, enz. Én hij tel, dat bij
er zoo spoedig mogelijk zou uittrokken. Wij
zouden zoggen: Jongen Jongen, mieneer
Zondeirvan, bedenk je nog maar eens! Want
Je woont er voor oen schijntje, niet eon
mooi «rf achter je woning, je hebt zelf
tegenwoordig nog al oen aardig Inkomen,
dus. Men vVOWde dut ook deze bouw
weer zou truhioeron on was huiverig dit be
drag toe to staan. Muar toen door don lveer
Adriaunso verzekerd werd, dJat de bedoeling
niet was dit geheele bedrag op te nemen,
dat men trouwens ook niet krijgen zou
maar slechts zooveel als direct noodig was
voor den bouw, was het verzet gebroken en
werd de aanvrage toegestaan.
De staking in het scheepvaart- en
transportbedrijf.
Rotterdam,
Het bestuur van de Nederhmds^o Fede
ratie van Transportarbeiders -hoeft gisterna-
middag mot tiaar loeten uit (te \akgroep€n
havenarbeiders, sleepers en controleurs een
huishoudelijke vergadering gehouden.
-^'a afloop van de vergadering werd van
h' Hiuurezijde meegedeeld, dat in de wergade-
11 aan de orde zijn gesteld het voorstel
der Scheepvaartwereenigingen Noord en
fmid tot opheffing van de staking en het
tegenvoorstel, door de Internationale Trans-
Üwi koidersfedenatie, namens de Nederl.
Xdn Transportarbeiders en ^en
daan U van Transportarbeiders ge*
y'"gadering, zoo werd meegedeeld, was
van oordeel, -lat het voorstel
traot nf om oor collectief oon-
shuton voor den tijd v^n een jaar,
2L ffr?ndslag Yan oen loon van ƒ7 per
haTenajheiders, ƒ160 per maand
voor SSf3 e?-f 145 voor matrozen, niet
111 aanmerking kon
omen, zoodat derhalve over dit voorstel
niet is gestemd.
cy;0! stél'vanF
om de staking zonder meer op (te heffen,
virantwoordelijkheid te dragen voor de ver
schillende verwikkelingen, die daaruit kun
nen voortvloeien, -wanneer niet onder een
collectieve Overeenkomst wordt gewerkt,
werd door do leden geen schriftelijke stem
ming verlangd, waarna bij handopsteken
met op twee na algemeene stemmen dit voor
stel is aangenomen.
Over het eventueel opheffen van de boy
cot van Nederlandsche schepen .in 'buiiten-
landseke havens zal, zoo heeft het bestuur
van de Nederl. Federatie van Transportar
beiders meegedeeld, nader met het bestuur
van den Centralen Bond van Transportar
beiders en den secretaris van de Interna
tionale Transportarbeiders-Federatie over
leg worden gepleegd.
Andere bestuursleden van de.havenarbei
ders-organisaties zeiden, dat indien het be
sluit tot opheffing van de staking aangeno
men wordt, de opheffing van de boycot ze
ker zal volgen; dit is volgens hen vanzelf
sprekend.
Voor de léden van don Centralen Bond van
Transportarbeiders heeft de gelegenheid om
te stemmen tot half zeven gisteravond open
gestaan.
Het bestuur van dien Bond heeft meege
deeld, dat er 8879 stemmen zijn uitgebracht,
waarvan 518 waren voor doorstakon. Het be
stuursvoorstel om de staking op té heffen, is
bij meerderheid van stemmen aangenomen.
Tevens werd gezegd, dat in de gistermiddag
te Amsterdam gehouden vergadering van
der, Centralen Bond het voorstel om schrif
telijk te stemmen is verworpen, doch dat
met algemeene (ongeveer 1700) stemmen het
bestuursvoorstel is aanvaard.
- Maandag zullen, de havenarbeiders zich
aanmelden om het werk te hervatten.
De staking bs den 14den Februari uitge
broken en heelt dus vandaag .tien weken
geduurd.
Amsterdam.
In de gistermiddag gehoudon vergadering
van do zeeliedenvereeniging „Voorwaarts"
is bij schriftelijke stemming jnet 612 voor en
182 stemmen tegen, 25 blanco en 1 ongeldig,
besloten, de staking op te heffen en zich
woer voor monsteren aan te melden.
Wij vernemen, dat het bestuur van do Fe
deratie van Transportarbeiders aan het be
stuur der Scheepvaartvèreenigingon een
brief zou richten, houdende mededeeling,
dat besloten is tot opheffing van de staking,
zón-der meer.
Omtront do vergadering van do afdeeling
Amsterdam van don Centralen Bond van
'Transportarbeiders kunnen wij mededeelen,
dat na eon uiteenzetting van het hoofdbe
stuurslid Drop, do vraag besproken is, of
men de voorstellen van de werkgevers kon
aanvaarden. De vergadering sprak zich mot
groote tnoordorhoid uit voor afwijzing van
deze voorstellen, voornamoHJk omdut men
geen contract wonschto. Besloten is daarop
ook in dezen-ergadering, dat men zich Maan
dag a.B. weer voor den arbeid zou aanmol
den. Do stemming is hier niet schriftelijk
gehoudon. Eon soortgolljk besluit hooft
„ltecht en Plicht"; de Amsterdamsche afdee
ling van de Federatie, genomon.
Hot bestuur van den R.-IC Transportar-
beidorsbond „St. Bonifacius" zal, naar wij
nader vemomon, in oen vandaag to houden
vergadering ndviseeren de staking op to hef
fen on Maandag, of zoo spoedig mogelijk het
werk te hervatten. Hot bestuur is voor het
aanvaarden van oen collectief contract, mits
op do basis van de door de werkgevers op
19 December aangeboden voorwaarden.
Men weet hier, zoolang do leiders van den
Centralen Bond en do Federatie zich van
nadere toelichting onthouden, uit de strek
king van de beéluiton niet rooht wijs te wor
den, en is geneigd te denken aan een vrij
doorzichtigo poging, om door het goochelen
met woorden, den indruk .te verdoezelen, dat
de staking verloren is.
Ook de dok- en veemarbeiders en. do
schuitenvoerders hier ter stede hebben in
hun ledenvergadering besloten tot opheffing
van de staking en zoo mogelijk a.a Maandag
het werk te hervatten.
Een manifest van de Scheepvaart-
vereenlgingen.
De Scheepvaartvereonigingen Noord en
Zuid zendon hoden hot volgende manifest
aun de «takende .transportarbeiders:
Havenarbeiders on Zoelicdonl
In dc bladen van Woensdagavond hohbon
wij medegedeeld' op welke voorwaarden de
weikiiaaenieden door do buveuurbehlors on
zeelieden 'zonden kunnen werden hervat.
Üe zul( daaruit hebben gelezen, dat aan
de onmiddellijke betaling van eon Loon van
7 (overige eatogorlofln Jn verhouding) met
torugwerk onde kracht tot 1 J an. 192U ver
bonden zijn twee voorwaarden:
lo. dat dc boyoöt *un .Nederlandscho
Beliepen in bultenlandscho levens gelijk
tijdig met de hervatting van den arbeid
zal worden opgeheven;
2o. dat een collectieve overeenkomst
tusschen uw- organisaties en de Scheep-
vaartvereeni gingen zal worden aange
gaan, voor den tijd van ongeveer een jaar
en eindigende 31 Maart 1921.
Uit het gesprokene in uw vergaderingen
op Donderdag en Vrijdag j.1. hebben wij ver
nomen, dat de besturen uwer orgamsaties
ni. t de verantwoordelijkheid wensehen te
dragen voor/het aangaan van een collectief
Dit bevreemdt, ons ten zeerste van Instu
ren, die gemeend hébben wM de verantwoor
delijkheid te moeten dragen van een gedu
rende meer dan twee maanden voortgezette
indien uw besturen thans meenen zich aan
de leiding te moeten onttrekken en die ver
antwoordelijkheid wensehen af to '^nylen
op de werkgevers, dan doelen vil
mode, dat wij die verantwoordelijkheid en
die leiding aanvaarden.
Wij wensehen allen, die werken wflten,
zulks niet langer te-.beletten en
daarom met ingang van Woensdag _,8 Aj
do gelegenheid tot hervatting van den ar
£id open en zulks -'en grondslag van de
ronde loon- en art>ei svoouwaaninn.
Echter handhaven wij ons aandoe van
zooals in de bladen op 21 dezer gepubliceerd,
mits de daaraan verbonden voorwaarden
uiterlijk Zaterdag 1 Mei as. door uw orga
nisaties zijn aanvaard.
Wij herbalen dus;
Wij stellen u in staat as. Woensdag op
de oude loon- en arbeidsvoorwaarden het
werk te hervatten.
Ge hebt het echter in uw eigen hand dit
loon alsnog overeenkomstig ons aanbod van
1 Januari 1920 af, tot .J verhoogd te zien,
mits door uw organisaties uiterlijk op 1 Mei
a.3. aan de door ons gestelde voorwaarden is
voldaan.
Nog een enkel woord naar aanleiding van
uwe vergadering. Daar is de hoop uitgespro
ken, dat het Maandag een grooter dieven
bende dan ooit zou zijn. Wij zullen hierop
een heel duidelijk antivoord geven:
Indien gij wenscht Woensdag as. het werk
te hervatten, dan beteekent dit, dat gij u be
reid verklaart te werken, dat gij niet zult
stelen, dat gij u zult onthouden van alles wat
een behoorlijke gang van zaken kan ver
storen.
Allen, die dit thans nog niet begrijpen,
zullen van de werkzaamheden worden uitge
sloten en vervangen door andere werkwil
lige arbeiders, waarmede gij dan verplicht
zult zijn samen te werken. Afdooöde inaatl
regelen zijn reeds genomen, opdat hieraan
ten strengste de hand kan worden gehouden.
Begrijpt dit goed, alvorens gij aan den
arbeid gaat!
Indien gij het bovenstaande ernstig en
kalm overweegt, dan zult ge moeten toege
ven, dat wjj niets onbillijks of onredelijks
van u vergen, maar ook, dat wij openlijk en
zonder schroom onzen invloed ten volle zul
len aanwenden om tot u te doen doordringen,
dat zonder rcgelmatigen arbeid de. daaruit
voortvloeiende .ellende u en niet ons in de
eerste plaats zal treffen."
LUCHTVAART.
Signor Caproni, de vermaarde Italiaan-
sche vliegtuigbouwer, heeft bekend ge-
maak f, dat door hem een vliegtuig zal wor
den gebouwd dat 12.000 paardekrachten
krijgt en 500 personen izal kunnen ver
voeren.
Do vliegtuigbouwer de Pischoff is gereed
met het plan van een uit staaibuis opge-
lx>uwd toertweedékkertje, dat een motor
krijgt van 16 pk. en voor 9000 fres. op de
markt zal worden gébracht. Geheel vlieg-
vaardig, dochzonder bestuurder, zal hot
toestel niet meer wegen dan 95.K.G.
Spanje heeft thans twee vaste luchtlijnen,
en wol tusschen Barcelona—La Palma, en
tusschen Baroolona—Alicanto—Malaga.
In Italië bestaan thans de volgende ge
regelde luchtveibindingon; Rome—Milaan;
Rome—Napels; Genua—Livorno; Napels—
Foggia on Oivitaveocia—GolfoArancl.
Aanstaande is do opening van don dienst
FoggiaIMndlsl. De luéhtschipverbindin-
gon Milaan—Turijn en MilaanVenotiö
zijn opgeheven.
Baby-vlicgtulgen.
Hot Britsche Luchtvaart-Ministerie heeft
ton bohoeve van doindustrie een gedetail
leerde opgave gepubliceerd van allo bestaan
de kloine sportvllegtulgen, die een motor
bobben van iminder dan 50 paardenkracht.
Er worden 28 verschillende typen genoemd.
Geheel up to date is déze publicatie echter
niet. We missen er b.v. In de nieuwe kleine
Sablatnig-eendokker met 'n motor van 20
pj£.; evenzoo de mot 'n 80 p.k. motor uitge
ruste parasoleendekker van de Duitscho
sportvllcgtuiigfabriök Htlffor.
„Het kleinste vliegtuig ter wereld", is ge
noemd het op de laatste Parijsche Luchtvaart
tentoonstelling geëxposeerde tweedekkertje
van den Franschen oonstructeur de Marcay,
Dit toestel heeft slechts 4 M. vlucht, 8.80 M.
lengte en is uitgerust met een 2 cyl. motor,
type A. B. O. van slechts 10 p.k. Vliegvaardig,
doch ?ondér bestuurder, weegt het toestel 100
Kilo. Dit toestel heeft gevlogen; naar het
schijnt met eon motor van 20 p.k. In vlucht-
wijdte is echter nog kleiner hot driedek
kortje, gebouwd door de gebr. Ricci in Na
pels. Volgens de opgave van het Britsche
Air Ministry, heeft het 3.50 M. vlucht en 8.74
M. lengte; volgens een mededeeling in een
Italiaansch vakblad echter 3.14 M. vlucht en
3.85 M. lengte. Deze Ricci-zak-formaat-drie-
dekker is uitgerust met een 6-cyl. 40 paards
Anzani-motor. Overtroffen in geringe afme
tingen wordt de Ricci nog door de nieuwere
Garbardini-tweedekker. Dit eveneens Itali-
aansche product heeft 2.50 M. vlucht, en dito
lengte, en is uitgerust met een Anzaid-motor
van 85.p.k.
Wat motoronsterkto aangaat, kan „kleinste
vliegtuig tor wereld" genoemd worden de
„Olsoau Bleu" van den Franschon loger-
eapt. Dldtor. net is oen eendokkertjo van 5
M. vlucht on 2.58 M. lengte, ou weegt leejj
nog iet» minder dan 80 Kilol Het toeste
moot 2 personen kunnen vervoeren en is uit
gerust mot 2 motoren van elk3 heelo
paardokrachton. Of do vliegers voor dc
vlucht zich van hun schoenen mooton ont
doen om het vliegtuig niet al te zwaar te
maken, of dat er bij de start een geitje voor
het toestel zal worden gespannen, om do
„Oiseau Bleu" de noodige aanvangssnelheld
te geven, daarvan staat in het stuk van het
Britsche Luchtvaart-Ministerie niets.
(„HbL").
Do Zwitsersche Luchtvaart-maatschappij
„Ad Astra" heeft zich geïnteresseerd voor de
luebtverbinding StockholmGenua. De ver
binding, voor welk doel reeds nieuwe toe
stellen worden vervaardigd, zal gaan met
Italiaansohe luchtschepen van Genua naar
Genève, daarna over Lausanne en Zur^oh
naar Friedrlchshafen aan het Bodemmeer
en vervolgens met het Duitscho luchtschip
„Bodensee" 'over Mtlnchen en Berlijn naar
Stockholm.
In een Dultsch blad spot oen lezer als
volgt over het nieuwe ministerie: „We heb
ben een Mgller (molenaar), maar geen meel,
een Wirthiwaard), maar kunnen geen gasten
gebruiken, een Bauer (boer), maar geen le
vensmiddelen, een Schmidt, maar geen ijzer,
een Koch (kok), maar niets te koken. Wij
hebben een David, maar hij overwint geen
Goliath. Wij hebben een Gessier, maar we
hebben een Teil noodig, we hebben een Her
mes, maar geen bandek"
LANGS DE STRAAT.
Het rijwiel en de juffrouw^
In de Spoorstraat reed, op een van nieuw
heid en zonneschijn blinkend rijwiel, een juf
frouw. De juffrouw was jong en lieftallig;
zij had zich, der voorjaarszon ter eere,
smaakvol aangedaan. Een nieuwmodische
voorjaarsmantel van blauwe kleur omsloot
haar gracieuse gestalte; een coquet voiletje
verborg helaas de talrijke bekoorlijkheden
haars aanminnigen gelaats. Een sierlijk
hoedje dekte haar aanvallige kruin. Op
haar rechterschouder was de juffrouw
eigenares van een groote vlek, die haar
overigens zoo sierlijke manteltje ietwat
ontsierde.
Wie onzer zal deswege gezegde Juffrouw
laken? Het blauw is een uiterst teere kleur
en de aanraking dezer stoffelijke en stof
fige wereld is ruw en bezoedelend.
Het toilet van de juffrouw werd voortge
zet in een ooquet, nuffig rokje van zwarte
kleur. Daaronder uit staken.ja, daarvoor
moeten wij een nieuwen regel beginnen.
Ziet-u, reeds zijn vele lofliederen gezon
gen, door dichters van alle landen, op de
e koor lij kheden van het schoone geslacht
Zij alle bepalen zich echter tot de bovenste
ledematen. Wij nochtans moeten verder
gaan. Helaas, helaas, lk weet wat u zeggen
wilt, lieve lezeres. Ik voel, dat u een kleur
krijgt over het indecente, dat mogelijk
volgt Ik weet ook, dat mijn reputatie als
fatsoenlijk langs-de-straat-schrijver in ge-,
vaar dreigt te komen. Maar ik vraag u in
gemoede: als een meisje kuiten heeft, geen
houten staakjes, maar wezenlijke, inten
sieve, goeid-gevormde en gevulde kuiten,
waarom zou dan een simpel bewonderaar
gezegde kuiten niet in een kroniekje mo
gen releveeren? Te meer, wanneer de
eigenares van die kuiten ze demonstreert
op haar rijwiel?.
Want dat nuffige rokje was zooals alle
damesrokjes van behoorlijke kortheid. En
dan, op een fiets gezeten met een te kort
rokje, is het duidelijk, dat eventueel ver
borgen schoonheiden of gebreken in het
helderste daglicht komen. Vooral wanneer
een Aprilzonnetje langs do straat speelt en
een blinkenld rijwiel bestrijkt.
Dus... wat wilt u? Ook al zoudt u mij
kwalijk nemen, dat lk het zoo maar in de
krant zet, bet simpele feit, dat mijn hel
din mooie kuiten had, blijft bestaan. Daar
bij komt nog, dat de juffromy een paar
snoezige zijden kousjes aan had; u weët
wel van die doorschijnende. Daaronder een
paar elegante schoentjes, on.het toilet
van de Jonge dame is voltooid. Dat ze op
den rechterschouder van haar manteltje
eon groote vlek had, heb ik u al verteld.
Hoewel ik zelf principieel tegen elke vlek
ben, wil ik aanstonds verklaren, dat de on
derhavige aan de bekoorlijkheid van mijne
heldin niets ter zake deed.
Recapituleerende, krijgen we dus: een
zpimige Aprildag. Eon snoezige juffrouw
óp een blinkende fiets in do drukke Spoor
straat. Bizonder© kentoekenen van deze
juffrouw: jeugd en schoonheid, een vlek op
haar hemelsblauwe mantel en dan de kui
ten. Op dezo laatste verzoek ik u vooral to
letten, geachte lezeres (de lezers zullen hot
toch wel doen), aangezien zij voorbestemd
waren een groote rol te spelen in dit ver
haal.
Wat gebeurt er nu, wanneer een juf
frouw als boven omschreven, op een druk
unt van de stad fietst? Dan heeft zij be-
ijks. Natuurlijk kan ik van de lezeressen
zoo'n dwaasheid niet verwachten; het zijn
uitsluitend de mannen, die zioh aan dit
euvel -schuldig maken.
JDe juffrouw trapte en trapte, het wijwiel
flonkerde en schitterde. Bij eiken trap van
de juffrouw ging haar korte rokje omhoog
on kwam een vrij aanzienlijk, deel van haar
been te zien met het mooie zomerkousje
on de dikke kuit. U ziet dus wel, dat het
heusch mijn schuld niet is, als ik al die
finesses zoo weet van die kous en dat been.
Aizoo de juffrouw^ trapte en de mannon ke
ken. En wederkeertg keek ook de juffrouw
onder haar hoedje en door haar voiletje
Of het nu daarvan kwam of van wat an
ders, valt moeilijk te oonstateeren, maar
een feit is het, dat op een zeker oogenblik
de juffrouw niet meer trapte. De juffrouw
namelijk was met haar blinkend rijwiel om
gerold, en lag .thans midden in de Spoor-
Nu kan het wel zijn, dat u dit uitermate
vermakelijk vindt. Maar dan zou ik u in over
weging willen geven, óók eens op een mooien
voorjaarsdag midden in de Spoorstraat te
gaan liggen, dan zult u heusch wel anders
praten.
En de juffrouw had tenminste nog de vol
doening haar fraai gevormde beenen to kun
non demonstreeren (want van die vlek oc
haar mantel zag tooh geen sterveling iets)
Dat kan lang niet Iedereen. Neon, de positie
van gesegde juffrouw wus niet zoor benU-
donswaard. Niettemin lachte zo. Zo lachte
toon zo zich uit het frame van haar rijwiel
loswikkelde, ze lachte toen zo opstond en
zich hot stof van haar mantel schudde,
ze laohte (oen zo woer opsteeg en verder
reed. Dit bewijst, dunkt mij, dat de juffrouw
een zonnig gemoed had. Tel deze innerlijke
eigenschap bij de vele gunstige uiterlijke,
on u. krijgt een aantrekkelijke figuur.
Nu mpet ik, helaas, mijn verhaal in mineur
vervolgen. Want u begrijpt wel, dat men niet
ongestraft met een paar mooie dunne zomer-
kousen aan een buiteling kan maken op een
fiets. En nu spreek ik heusch niet van dat
blauwe manteltje, want* daar zat toch al een
vlek op. Ook spreek ik niet van de fiets, die
bezoedeld werd door het slijk der aarde.
Evenmin wil ik u wijzen op het verfomfaaide
zomerhoedje en het gescheurde voiletje van
de juffrouw.
Neon, maar dat been, ziet-u. Of liever
de kous. De a jour gewerkte, elegante zijden
kous, die het fraai-gevormde kuitbeen om
spande Ach, ach, ach! Een groote scheur
aan den voorkant, een rand modder en vuil,
dat was het resultaat van de buiteling. Was
het wonder, dat een paar jongelui toeschoten
om de schoone op de been te helpen, die
nochtans, zonder hulp, weer opsteeg? Was
het wonder, dat een oude man hoofdschud
dend het meisje nakeek, als wilde hij zeggen:
o, die zorgeloosheid der jeugd!
Het meisje op het blinkend rijwiel met het
gat in haar kous vervolgde haar weg en ver
dween weldra uit het gezicht. Wij echter
philosofeerden al wandelend en bepeinsden
hoe dit simpele gevalletje vol diepe symboliek
was. Want wat is zoo'n a jour gewerkte kous
anders dan het symbool der vrouwelijke
pruderie, die toch-eigenlijk met preutschheid
niets te maken heeft? Wat is dit fraai
gevormde* en stevige kuitbeen anders dan de
hoogmoed, die komt vóór den val? Daarom,
gij jonge meisjes, als gij fietsen gaat, trek
stevigé wollen kousen aan en lange rokken,
want het leven stelt u bloot aan menig slip
pertje en wollen kousen houden tegen. En
kijkt niet van onder uw voiletje paar de jon
gelui, maar ziet recht voor u.
Correspondentie.
Inzender van de advertentie 25-jar. Echt-
vereeniging M. Ochquée en T. Zon in ons
nummer van Dinsdag, verzoeken wij beleefd
zijn adres ten onzen kantore op te geven.
INGEZONDEN.
Goed voorgaan doet goed volgen.
Wed. v. L. 1; de W. 1; O. de B. 1;
Mevr. M.R. 1; opbrengst gezellige avond
18.91"; totaal 22.91". Vorige opgaven
116.55; totaal 189.46*. Netto-opbrengst
voetbalwedstrijd ƒ180.53.
Mijn hartelijken dank aan de gevers en
aan allen, die tot het welslagen van den wed
strijd bijdroegen.
M. VAN VLIETWICKEL,
Hoogstraat 127.
Niet al te bruin '>a?> -
De heer Zonderran meen- j behande
ling van ee" w voorocbnt an gemeente
wege aan de ereeu. v. kshuisv. „Helder"
in den Raar te r oete r 'jpen, om eenige
grieven ij aïa huurder tegen dia Ver
eeniging A te luchten.
Deze gr ven zijn volgens het kranten
verslag:
le. Hij woouu 5 jaar in een der wo
ningen, waaraan nog nooit iets gedaan is.
2e. Een ruit wordt maar niet gemaakt, die
door verzakking is stuk gegaan.
3e. Dat de Vereeniging niettegenstaande
dat met huurverhooging komt.
Wat nu in 't algemeen 'betreft, de heer
Zondervan heeft in die 5 jaar nog nooit b ij
het bestuur geklaagd. Daar was het de 1
plaats geweest. Indien de huizen aan den
Polderweg zóó slecht waren, waarom ver
huizen er daar dan niet moer? Hoogstens is
dit op de 88 één of twee per jaar en dan is
't nog door vertrek buiten do gemeente. In
tegendeel, de tègenwoordige bewoners zijn
er met geen stok uit te krijgen. In die 5 jaar
was er toch trots de woningnood wel gele
genheid geweest.
Wat nu sub 1 betreft, in het Onderhouds
boek der Vereeniging, waarin de geschiede
nis van elke woning wordt geboekstaafd,
vinden wij op Fol. 18 voor het pand Cronjé-
straat 2, door den heer Zondervan bewoond,
de volgende onderhoudswerken, gedateerd
zooals hier volgt:
Deo. 1914. Stormschade 5.84
April 1915. Behangwerk 8.64
Juli 1915. Lekkage 1.91
Aug. 1915. W.O. 0.72
Afvoerpijp voorgoot 0.90
Achtergoot verstopt 0.72
Sept. Lekkage 2.03
Oot. Deuren en ramen p 0.12
Juni 1916. Gang 1.11*
Sept. 1916. Keukendak 0.70
Deo. Stormschade 0.3^
1916. Gevels schilderen» 8.88
25 Mei 1917. Behangwerk 0.75
Oct. Lekkage D.17
Jan. 1918. Keukendeur 1.05
April. Hekwerk 0.65
Schoorsteen 1-48
Met Ledikanten n 2.03
Nov. Schoorsteen 0.45
Lekkage 0.40
Jqli 1919. Behangwerk - «J-0.20
Aug. Stormschade «0.18
Sept. Voordeur slot 0.30
Oct. Schoorsteen n °-45
Keukendeur 0.45
Slot idem 0.45
Per huis wordt elk jaar voor onderhoud
slechts pl.m. ƒ15.— gereserveerd. Dat mag
niet gebruikt worden, omdat er een spaarpot
gevormd moet worden voor de latere jaren,
als het onderhoud veel meer kost.
Nu behoort de heer Zondervan tot de huur
ders, die niet tot de duurste in het onder
houd te'boek staan. Maar die zijn er óók,
zoodat indien elke huurder zoo duur was als
sommigen nu, zeker al lang huurverhooging
noodzakelijk zou zijn geweest.
Dat er echter niets gebeurt, zooals de heer
Z. beweert, blijkt nu tooh wel sterk met de
waarheid in Strijd.
Integendeel, nergens worden zooveel kleine
roparaües door den huiseigenaar zelf ver
richt als Juist bij do Veroonlging, zóó zelfs,
dat wo ln onze laatste circulaire daartegen
eens meenden te mooton waarschuwen.
Wat sub 2 betreft: Ruiten zijn voor reke
ning dos huurders, on de hoer Zondervan
was volgens het reglement verplicht geweest,
die ruit reeds lang te laten makon. Dat deze
zou zijn gebroken door verzakking, is een
voudig niet aan te nemen.
Thans nog.sub 8. De hoer Zondervan ver
woont sinds 1914 de kolossale som van 2.49
per week, de waterleiding inbegrepen.
Hij verwoonde dit, toen zijn loon nog even
ver beneden de 20.was als nu beneden
de 40.
Trots herhaalde aanmaningen van "Ge
meente en Rijkstoezicht op de Volkshuisves
ting, heeft het Bestuur jaren lang eenvoudig
geweigerd, de huur te verhoogen.
Thans kunnen wij daaraan niet meer ont
komen. De bewoners in onze 38 woningen
aan den Polderweg hebben de laagste buren
met de gemiddeld noogste inkomens, die aan
den Brakkeveldweg (zoo ver nog buitenaf
tevens) de laagste inkomens en de hoogste
huren. Op dien grond is normalisatie dus
reeds noodig.
Maar met ƒ2.49 per week of nog geen
ƒ130.per jaar kunnen wij niet pieer ex_
ploiteeren ook, zooals wij den huurders dui
delijk hebben aangetoond.
Waar wordt het vertoond, dat de huurders
zoo op de hoogte zijn van de exploitatie als
bij onze Vereeniging? Wij spelen elk jaar
open kaart, alles is na te gaan en te oontro-
leeren en instede van zijn grieven in den
Raad op te hangen', was het beter op zijn
pladts geweest, de Vereeniging hulde te
brengen, die onder zoo moeilijke omstandig-
"^^Maaodag-en
contract voor een jaar.