l l EERSTE HELDERSCHE ELECTRISCHE SCHOENMAKERIJ, BIJ WÊSTPLEIN. KANAALWEG 2A, UCT ADRES VOOR UW SCHOENREPARATIE. Heepenzolen en -Hakken f 3.50 - Dameszolen en -Hakken 1 De opening van den luchtdlenst Nederland—Engeland. Het nieuwe Fokker-verkeersvliegtuig. Ongeluk bij vllegdemonstratle. Wierlngen. en Boekbespreking. werp met liefde behandelt en gaarne hier daar meer zou willen zeggen, Indien slechts zyn bestek het toeliet. Voetbal. VISSCHERIJBERICHTEN. Handel: melke- en gelde koeien stug. schaffing en opberging van de overtollige landarbeiders, wat natuurlijk een zeer mooi sociaal werk ls, op het oogenbllk nuttiger werk te doen is, door te beproeven den hul digen land- en tuinbouw boven water te houden. Ouder-oommlssles. Het aantrekkelijke van de opneming van het instituut van Ouderoommissies in de wet op het L. O. is voor de .Nieuwe Oourant", dat het wijst op den nieuwen geest in het onderwijs, waarbij wordt begrepen, dat het gewenscht is, dat de natuurlijke opvoeders meer invloed oefenen op het onderwijs, waardoor de zoo noodigc samenwerking tus- soben huis en school wordt bevorderd. Het nieuwe instituut zal kunnen bijdragen tot betere waardeering van de moeilijkheden der school in het gezin en tot een oplossing in ruimen geest van vele opvoedkundige vraagstukken. INDUSTRIEELE REVOLUTIE. Men schrijft uit New-York aan do „N. Rott Crt.": De „Times" herinnert eraan, hoo de Na poleontische oorlogen medehielpen aan de ontwikkeling van het stoomwezen en hoe deze wereld-oorlog nieuwe toepassingen wist aan te wijzen aan den benzfne-motor. Het bind vervolgt dan: als do electrlcitelt eenzelfde ontwikkeling tegemoet gaat, dan is het niet aan twijfel onderhevig, of wij zullen, als gevolg van dezen oorlog, eene nieuwe evolutie op industrieel gebied mede- maken. De stoom gaf aan de productie van fabrleksgoedescn do leiding, boven de pro ductie vön voedingsstoffen. De benzine en de electrlcitelt wijzen op gevolgen ln tegen gestelden zin. Door verbetering van het •transport-wezen zullen, in don ongeljjken strijd tusschen farmer en fabrikant, voe dingsstoffen naar voren worden godrongen tegen fahrlcksgoedcron. Electrlcitelt kan zóó goedkoop geproduceerd worden en zóó gemakkelijk gedistribueerd naar eenheden van arbeidskrachten, niet talrijker dan een normaal gezin, dat het niet uitgesloten ïykt, dat het gezin ten slotte weder do productie- eenheid zal worden, de huisarbeid, zooals we die konden voor de acru van den stoom. Hij, die meent, dat. vve hier de dupe wor den van onze fantasie, wydt onvoldoende aandacht aan de doelmatigheid wan de dyna mo, van de olectriseiie tram en van de auto, vooral aan de laatste. De electrlsche trams verbinden^ boerderijen, dorpen en steden onderling. De automobiel ls de trouwste hulp van den farmer, het gebruik op het platteland overtreft verre dat ln de steden, opk al valt het laatste meer op. Het ls ver bazingwekkend, als men leest, dat geduren de de acht uren van één enkelen werkdag, 19.050 auto's oris gebouw passoeren (de Tl- mes-buildlng, gelegen aan Times Square, deri hoek van 42-sto straat on Broadway ongetwijfeld ls het aantal auto's, dat Oolum- bus Clrcle passeert, uog grooter, die laatste punt houdt het wereldrecord). De staat New York bezit, van alle Ame- rikaansche staten, het grootste aantal mo tor-wagens, en wel 571.000, dit wil zooveel zeggen, als óén motorwagen op de twintig menschen. Het totaal ln dit land ls 7.500.000, of één wagen op de veertien menschen. Dit •gemiddelde is echter zeer veel lager, dan dat ln streken, waar het klimaat het dage- lijksoh gebruik van motorwagens sterk be gunstigt. Men vindt één auto op de acht t menschen aan de kust van den Stillen Oceaan, één autp op de negen in het Verre W'uien, ééiï auto op de tien menschen ln het Middel Westen. Hlinols hoopt dit jaar den staat New York te slaan, wat het aantal zyner motorwagens betreft; het Hfeeft ln ver band-daanmue, 860.000.000 toegestaan voor 6000 mylen wegen-aanleg. De Vereenigde Staten bezitten 2.500.000 mylen weg, ge schikt voor paard-en-wagen, doch slechts 12 procent is geschikt voor sneller tran sport. Automobiel-wegen kosten circa $88.000 per mijL (Wanneer men echter de autowegen in de Vereenigde Staten ziet on beter nog, berijdt, dan wordt in de eerste plaats duidelyk, waarom ze zulk een fabel- aohtigen prijs kosten, doch in de tweede plaats treft u, hoe de Yankee hier niet de dupe geworden is van zijne bekende slor digheid en ongeacheveordheid de auto wegen zyn ongetwyfeld de mooiste ter we reld, men kan op elk gewild punt eene par ty tennis spelen). Velen zien met bedenkeiyken blik naar de geweldige sommen, welke worden be steed in de automobielindustrie, welke in dustrie tevens een groot gedeelte verbruikt van hot staal, benopdigd voor scheepsbouw enz. ln de auto-industrie gaat voor twee miljard dollars om en twee millioen wordt per dag besteed aan benzine. Er zyn ech ter nog geene teekenen, dat de vraag haar hoogste punt bereikt heeft. Verschillende staten schynen behoefte te hebben aan een hooger gemiddelde aan auto's, per capita. Indien voldaan wordt aan het - vereisehte gemiddelde, dan zai dit den staten een tien millioen meer opbrengen aan belasting; het totaal over 1919 was 65.522.259. Er is ■thans eene vraag naar nieuwe wagens per jaar van eén millioen, de productie van dit jaar zal echter vermoedelyk weinig minder zyn, dan het dubbele. ln verband met de uitbreiding van het verbruik, zal dit surplus spoedig genoeg aan den man gebracht zUn. (Er is nog steeds eerder een tekort aan automobielen opmer- keiyk, dan het omgekeerde. De oorlog deed de industrie achter geraken, doordat vele fabrieken werden Ingericht voor de vervaar diging van munitie men moet op de af levering* van „een nieuwen wagen" thans nog maanden, na bestelling, wachten). De hier gegeven cijfers moeten niet be- Bchouwd worden, als wljzonde op eene ver hooging van dén algemeenen levensstandaard, ze zijn eerder cijfers, welke een niéuwen zin dulden in economische processen van productie en distributie. Er wordt thans meer gereisd per tuotor-ear, dan per trein en een belangrijk procent aan vracht is reeds onttrokken aan de locomotief. In deze cyfers werd nog niet het effect van de benzine op de Voedselpro ductie weergegeven. Zonder den tractor zou, iu verband met den onverzorgden toestand van den bodem en by bet tekort aan arbeid, de oogst voor dit jaar ér bedenkelyk uitzien. Frankrijk vraagt 5000 tradtors, Italiö 9000 maai-, eu 2U00 oogstmachines en duizenden audere motor-machines roor den landbouw. De oorlog wist den prijs van paarden op peil Ce bonden, doch dit jaar is de prijs van een boerenpaard 125 tegen 164 een jaar ot ALLE REPARATIE'. WORDEN DOOR ONS DESGEWENSCHT BINNEN 24 UURJ^DEu^ ALLÉÉNi KANAALWEG 2a. KINDERSCHOENWERK BILLIJKE PRIJZEN. GEGARANDEERD PRIMA WERK tien geleden; de geweldige groei van de in dustrie ls zeker wel in deze twee cyfers ge comprimeerd. Er is thans geen twyfel meer aan de wereld- leiding van Amerika ten opzichte van motor productie. Kort geleden, in eene verhandeling over Brltsche Industrie, vreesde de London Times, met uitzondering voor sommige hoogste klasse luxe-wagens, „extlnotion", als resultaat van onze productie, wy exporteeren motor wagens naar één-en-tachtig landen. Voor het oogenblik ïykt deze lndustriecle revolutie nog slechts hoofdzakeiyk van toepassing op Ame rika, doch het zal niet lang duren, of de gansche wereld zal moeten mee gaan. Als men denkt aan eene mogelijke verdubbeling van het kilometertal der spoorwegen en aan de landbouwgebieden, welke daardoor tot productie kunnon gebracht worden, dan schynt het wel, alsof eon komend geslacht ten opzichte van de lovenskosten beter zal gesitueerd zijn, dan het huidige. LUCHTVAART. Naar de „Tel."-oorr, te Londen verneemt, zal van morgen af lederen Maandag, Woens dag en Vrijdag een vracht exemplaren van do „Times per Alrco-vllegtulg naar Am sterdam worden verzonden en aldaar op dien dag vóór één uur aankomen, zoodat de „Times die des ochtends te Londen ver- schynt, ln het koffle-uur te Amsterdam ver- krygbanr zal zyn. Op de andere drie dagen der week zullen de voor Nederland bestemde exemplaren van het City-blad alsnog per Vllsslngor boot wordon verzonden. De lucht- verzending op de drie eerstgenoemde dagen is zoowel van den kant van de Airco als van den kant van de „Times" een proefneming en Indien deze slaagt, zal de „Times" eerlang lederen dag per lucbtdleiwt naar ons land worden gezonden. Lord Northcliffe hoopt op deze wyae zyn droom te verwezeniyken, om de „Times" ln alle hoofdsteden van Europa op den dag der verschyning verkrijgbaar te stellen. Men meldt uit Amsterdam: Maandegnamiddag 10 minuten over half één ls het eorste vliegtuig, dat een geregel- den passagiers- en goederendienst tusschen Nederland en Engeland zal onderhouden, ln het vliegkamp Schiphol aangekomen na een zeer voorspoedige rela, begunstigd door schoon, maar Ietwat heiig wéder. Het had de reis van Londen (Croydon) naar Amster dam langs de voorgeschreven route ln 2 uur en 10 minuten gemaakt. Maandag ls ln Schiphol het nieuwste Fok- kerverkeersvllegtulg gedemonstreerd. Dit vliegtuig la van het zoogenaamde verspan- ningslooze eendekkertype. Verspanningloos wil zeggen, dat er geen verbindingsdraden of kabels zyn aangebracht tusschen den vleugel en den romp. De noodzakeiyke sterkte van den vleugel wordt verkregen door de langsliggers welke door dèn gehee- len vleugel heen loopen en de loodrecht daarop staande ribben heel stevig te maken. Het resultaat is een opvallend dikke vleu gel. De vleugel is in het midden 60 cM. dik. Hy is nog extra-versterkt doordat de be kleeding niet van vliegtuigdoek is maar van triplexhout hetgeen de vleugel eene groote styfheid verleent. De spanwydte van den vleugel is 16.1 M., by eene diepte van 81.5 M.; de lengte van het vliegtuig bedraagt 11.55 M. Dit gevaarte wordt met een snel heid van 170 K.M. per uur voortbewogen door een motor van slechts 185 P.K. En zie daar tevens het groote voordeel aange geven. Dit bestaat, naar men ons uiteenzette, vooral in een gering benzine- en oliever- bruik, en een klein motorgewicht, hetwelk een aanzienlyke gewichtsbesparing mee brengt, en bovendien een groote verminde ring van kosten van aanschaffing en ge bruik. Het vliegtuig, geheel leeg, weegt 1200 K.O., vol belast: 1900 K.Q-. Bij volle belas ting bereikt het volgens onze inlichtingen een hoogte van 4000 M. in 45 minuten. Het is ingericht met een gesloten kajuit voor vier personen; de bestuurder en de reserve-bestuurder of monteur hebben een ruime zitplaats voor den kajuit, van welke zitplaats uit gemakkelyk kleine reparaties aan den motor kunnen worden verricht, ge durende de vlucht. De motor is geleverd door de Bayrische Motoren Werke te München en is van het allernieuwste type. Hij is van een inrichting voorzien om op een hoogte van vierduizend vyfduizend meter nog het volle vermogen te ontwikkelen. (N. R. CL) De vliegdemonstraties te Groningen zyn Zondagavond om halfzeven door een onge luk onderbroken. Toen de Fransche vlieger Milton een tochtje zou doen met de 1000e en 2000e, bezoeker van dien dag, die een gratis vlucht mochten meemaken, kreeg de motor een klein defect, waardoor de ma chine niet omhoog wilde. Milton wist het Sopwitch-toestel, dat in de richting van het publiek startte, tydlg te wenden. Het publiek werd daardoor niet getroffen, maar de machine stortte in een sloot. De schroef en het onderstel werden verbryzeld. Een der twee passagiers, mej. L. Nanninga, uit Loppersum, brak haar been; de andere, de heer Muller uit Stads kanaal, bleef ongedeerd. Texel, 17 Mei. In de verloopen week werden voor den af slag hier aangebracht: 1800 K.G. gekookte garnalen, Prijs 12 k 18 ct. per K.G. 't Bedrijf stond thans eenige dagen stop, wegens de ge ringe verdienste. Nog werden aangevoerd41 loggen, prijs 62 67»ot. per stuk. Op den 2en Pinksterdag i» op de Mlent een Openlucht-samenkomst in uitzicht gesteld. Een vyftal Bprekers ls aangekondigd, onder wie de heer F. A. W. Siymgaard, Neger-Evange list. De bijeenkomst zal worden afgewisseld door muziek. Ook door het Witte Kruis alhier zullen eer lang op gezette tyden Moedercursussen wor den gehouden. Ter eerste lammerenmarkt waren heden aangevoerd8173 lammeren. De prijs was van f 28.tot f 87.50 per stuk. Tsxel, 17 Mei. SPORT. De Jaariyksche sportwedstrijd, om den zil veren sportbeker, uitgeloofd door de Java- Cbina-Japan-iyn, to houden tuzzchen de leer lingen van de Zeevaartschool op Texel on de Toxelsche sportvereenlglng100 Meter hard- loopen. Winner de heer J. W. Rus, leerling der Z. V. 8. 800 meter hardloopen.-Winner do heer H. D. Sutherland (2 M, 2 Sec.), leerling van den Zeevaartschool. Staand ver springen. Winner de hèer 0. Room, (2.07 M.) Lid der Texelsche sportvereenlglng. Korfbalwedstrijd werd gehouden tussohon K. V. P. (Texel) en „Pro Patria", Helder. Propa tria won met 0—2. De hoer P. Bosson, Dlr. Zeevaartschool, had voor dezen wedstrijd een médaille beschikbaar gesteld. De Commissie tot organisatie van oen groot volksfeest te Westerland ls met haar program ma voor hare feesten te houden op den le pinksterdag gerood gekomen. Op een daar voor in gereedheid to brengen terrein zullen de volgende wedstrijden plaats hebben; le voor dames bestaande uit estafetteloopen, tonnetjeskruipen, stembuswedstryd en zokloo- pen. 2e voor hoeren hardloopen met hinder nissen, sprletgljjden, mastklimmen en touw trekken. De prijzen voor de verschillende spelen bestaan ln oontanten tot een gezamen lijke waarde van f140—. Des avonds zal een bal champétre met electrlsche verlichting worden gehouden. Het een en ander wordt opgeluisterd door zang van de Westerlander zangvoreenlglng en muziek van „Harmonie" van Hippolytushoef. Westerland bied vermoedelijk de bezoekers alzoo een gezellige namiddag aan. Op den 2en Pinksterdag geeft de muziekvereenlglng „Appollo" des avonds in 't lokaal van den heer M. Tyson te Den Oever een uitvoering voor gonoodlgden, terwijl er dien dag to Hyppolytushoef des avonds in 8 lokaliteiten gelegenheid tot danren zal worden gegeven. De Wieringers cn vooral de Jongelui zullen zich de Pinksterdagen niet vervelen. Naar wy vernemen wordt vanwege de Vereeniging „Omhoog" ln de Concertzaal van den heer M. de Haan te Hipolytushoef een huisviyttentoonstelling gehouden. De opening zal plaats hebben Vrijdag 21 Mei a.s., des avonds 8 uur, door den voorzitter ds. J. M. Leendertz. Verder zal de tentoonstelling dagelijksch geopend zyn tot en met den tweeden Pink- stereag a.s. en te beoordeelen na de reeds opgegeven diverse Inzendingen beloofd zy de bezoekers heel wat bezienswaardigs te bieden. Een gedeelte der zaal zal ingeruimd worden door het bekende Bybelsche Museum van ds. B. JHeuwburg. Ook óp huisviytgebled komen er van elders schoone toezendingen, o.a. van het Hoofd bestuur van den Volksbond van de Vereeniging voor Volkskunst. Volksuniversiteitsbibliotheek. Italië's Letterkunde, door Prof. Dr. J J. Salverda de Grave. Uitgave van de Erven F. Bohn te Haar lem. Geb. ƒ3.60; 0 nummers naar keuze k ƒ2.26. De V.U.B. streeft eenzelfde doel na als do volksuniversiteiten, waarmede zy evenwel geen rechtstreeksch verband houdt. Haar werkjes zyn populair in den goeden zin van het woord en trachten den beschaafden lezer die naar moer inzicht en ontwikkeling streeft, een juist begrip by te brengen over ieder gewenscht terrein op het gebied van bescha ving, wetenschap, kunst en techniek. Schrijver heeft zyn boekje opgedragen aan Romano Guarnieri, „die zo krachtig werkt om Italië in ons land te doen kennen en liefhebben". Het werk is geheel geschre ven in de vereenvoudigde spelling. In het voorbericht zegt schrijver, dat hij slechts weinig namen noemt, hoewel Italië's letter kunde er vele bevat. Het scheen hem beter by het bestek der V.U.B. boekjes. die alle ongeveer 250 blz. bevatten eenigszins uit voerig over de groote schrijvers en hun hoofdwerken te spreken, dan te streven naar een toch niet te bereiken volledigheid. In de inleiding schetst schrijver in enkele bladzijden den strijd, dien Italië heeft ge voerd van het begin tot de onderhandelingen te Parys in 1919, om alle Italiaansche streken tot één staatkundig geheel te vereenigen. Italië's letterkunde toch hangt ten zeerste samen met dien stryd, terwyl het gebrek aan éénheid in de taal in nauw verband staat met het gebrek aan staatkundige eenheid. Door de vestiging van die eenheid zal zich een algemeene gesproken taal hoe langer hoe meer ontwikkelen. Als schrijftaal was reeds lang het Florentynsch ln gebruik. De letterkunde wordt vervolgens in ver band met de geschiedenis in 5 tydvakken be handeld: het begin, de Renaissance, het Clas sicisme, de 19e eeuw tot 1860 en eindeiyk de oudere tydgenooten. De jongere tydgenooten behooreu toe aan de,critici van dezen tyd, die de geschriften onmlddeliyk op zich doen In werken en subjectief beoordeelen. De schry. ver vun een letterkunde heeft een andere taak: hy zal slechts zelden die aandoeningen kunnen navoelen, die werken uit vroegereu tyd by hun versehynen opwekten. Maar hy tracht de evolutie van den geest van een volk te beschrijven, zooals die uit zyn letterkunde biykt. Het boekje eindigt met een blblio- graphie en een register. Het geheel is voor de(n) lez?r(es) gemak kelyk en overzichteiyk ingedeeld.ln hoofd stukken en paragrafen en prettig geschre ven. Men voelt, dat de schrijver zyn onder Uitslagen van Zondag 10 Mei. N. V. B. Kampioenschap van Nederland. Deventer: Go Ahead—M. V. V. Buiten de Competitie. Gonden Krniswedstrijden A. V. B. Amsterdam: Blauw Wit—De Spartaan 5-4 1-8 Om den Begeorkrans. D«n Haag: H. V. B. XI-U. P. V. B. 0-0 Meppol: Gron. V. B. XI-N. O. V. B. XI 8-1 Wormerveer: N. H. V. B. XI-A. V. B. XI 2-8 Om den Rauch-beker. 1-2 2-2 Zaandam: W. F. 0. 2-Z. Y. V. Z. V. V.-Z. F. O. 2 Finale Seriewedstrijden Zeemacht. le efd Helder: Helder—Vlctorl 1—0 2e afdeellng. Helden Zeemacht 2—N.W.D. 2 fi—0 (wegens niet opkomen v» N.W.D.) Serivwedstrijden BaUvier. le afdeellng. Helder: Batarier-W.I.K. 6-1 2e afdeellng. Helder: Batavier 2-N.W.D. 2 6-0 (wegens niet opkomen van N.W.D.) Hiermede zijn de serlewedstrllden van Batavier afgeloopen. en zijn belde elftallen van Batavier als no. 1 op de rangltjet geëindigd. De standen zien er alz volgt uit: le afdeellng. Batavier I 8 8 14—1 0 2.— N.W.D. I 8 2 1 y-1 4 1.88 W.I.K. I 8 1 2 4-12 2 0.66 Sportclub I 8 8 2—16 2e afdeellng. Batavier II 8 2 1 11-4 6 1.60 W.I.K. II 1 2 16-4 4 1.88 N.WJ). II 8 111 H—0 8 L— Vlotori II 8 8 1-21 - Overzicht Het seizoen loopt op het einde, ln het Weeten heeft Zondag niet één wedstrijd plaats gehad. De klarse zijn ultgo- tweod eerste-, overgang»- en tweede l I VHi W speeld. In de derde klaeee E, dit le de klasse, waarin Helder uitkomt, moet nog één wedstrijd gespeeld worden, n.1. N. O. S.—D. W. 8. Deze klus zou ook allang uitgespeeld kunnen zijn, als D. W. S. al niet twee maal op zlah had laten wachten. De komploenskompetitie trekt nu de muoste aan dacht. in Deventer heeft M. V. V. Zondag haar laatzten wedstrijd voor doze oompetitie verloren. Mot 6—4 werd zij door Go Ahead geelagen. M. V. V. heeft over zijn geheel genomen een behoorlijk spel vertoond, vormde beter geheel dan Go Ahead. Alleen de keeper had zijn di de vijf doelpunten, had hij zeker drie kunnen komon. In ae eerste helft had M. V. V. "het voor lleen de keeper had zi.in dag niet, van deel van den wind, maar kon het niet verder bren gen dan tot één doelpunt. Bij Go Ahead ging het ditmaal niet zooals gewoonlijk. Het verband w&s ln de verschillende linies zoek. De doelman heeft één fout gemaakt: hij hield den bal te lang vast, wat hem op een doelpunt kwam te staan. De backs hebben een goede partij gespeeld, al moeetèn zij hot vaak afleggen tegen het snelle, berekende spel der Maastrichhsche voorhoede. In de voorhoede vlotte het ditmaal niet. Alleen in het begin van de tweede helft waren zij langen tijd niet voor het dool van M. V. V. weg to slaan. 'Deze periode leverde Go Ahead don ook drie doelpunten op. De stand, ls nu: Be Qulck 8 8—— 18—4 0 V. O. C. 4 2 11 9—6 6 Go Ahead 5 2 12 10—18 6 M. V. V, 6 24 10—10 2 H. B. S. in Zweden. Een gelijk spel tegen Kamraterma, Voor 12000 toeschouwers speelde H. B. S. haar eersten wedstrijd in Zweden tegen Kamraterma. Er werd vlug en goed gespeeld. De partijen wogen tegen elkaar op. Voor rust werd niet gescoord; na de hervatting wiet De Boe voor de Hollanders ds leiding te nemen, waarop de Zweden met den ge lijkmaker antwoordden fl—1). HARINEBERICHTEN. Vice-admiraal J. A. M. Bron, commandant van de zeemacht in Oost-ïndiö, wordt ln Juli hier te lande terugverwacht. De luitenant ter zee 2e kl. P. A. Willemeen is ouder eervolle ontheffing van het bevel over Hr. Ma. Mijnenveger I met den 15en Mei geplaatst aan boord Hr. Ms. Wachtschip Willemsoord. Met den 16en Mei wordt de officier-machinist M. Kruijt op non-activiteit gesteld we gens ziekte. Opgave van overgeplaatste onderofficieren der Zeemacht:- Op 19 Mei: sergeant-torpedomaker G. Dekker van Marinekazerne A'dam naar Koningin Emma: i ochenke van Koningin F.mm» naar Ma rinekazerne A'dam; ld. J. van Wouw van Marine kazerne Adam naar Önderzeedlenst W' >rdser geant-kok J, M. Francoijs van Mar «kazerne Woord naar1 Marinehospitaal W'oonl. id. H. Wachtechip W'oord naar Marineka- f W00rvi °P 20 Mei: sergeant-bottelier P. w.va^jM?ïill#10^:)i,tftal W'oord naar Wacht- W«SSÜi WW?" E"m» rr.^r^^ea^T^"i?^ir^verJ van der Kamp; sergeant- monteur I M. van der Ploeg, C. van Arkel en A. i. de Gruiter; korporaal-kok J. Knol; korporaal- ziekenverpleger L. P. D. van Zee; matroos 2e kl. P A KuijvenLoven0"* 8* M' C' Lin*beek en LEGERBERICHTEN. lufanterls-brigads uit Haarlem, Hoorn en zal 21 .Juni a.s. met de voorjaars- ploeg vap 1920 een kamp betrekken in de loger- Piaats bij Laren tot het houden van een oefening van 6 dagen. De legerplaats wordt gedurende den duur der oeienlngen voor de aldaar kompesrends troepen ais garnizoen beschouwd. De Minister van Oorlog heeft bepaald, dat voor officieren, onderoff eieren cn militairen beneden WvaT*' werk,zoamzljn bij de oefeningen tet verhooging van 'e land* weerkracht, een ver Zn /A"cnVe?,RVan rosP- 1.60—2.76 *iiA on ƒ0.00--1.15, voor elk vol uur, de W en de terugkomst van het m lii Inbegrepen. Beroepsmilitairen ©n vwlofipergoneel onder de wapenen ontvangen Zon al 1 oen over do uwn welk. zij - Ti,nul fewWageu, dos Zaterdags nh 12 uur middags en overigens tusschen 12 uur 's middags wnnnMhti 'jft?' en,nk 6 uur n.m. werkzaam zijn weost bij dit onderricht. tn+1 v5lngefi *ordon gehouden van 16 Juli tot 1 Uctober, uitsluitend op werkdagen on bil voorkeur op de Zaterdagmiddagen, tot het onder houden en vermeerderen van de schietvaardigheid der met groot-verlof zijnde dienstplichttij kaderrosorvlsten, «dfnodo tot hst animioodi,/ van hot schieten bij de mannelijke lug0/,ot^' van 1640-jarlgen leeftijd. uteD, De mll.-eergoant D. Rodenhuis, van het 3e h. 21e re#, inf. te Den Helder, wordt voor don t van vier jaren g&Letacheerd bü de Kolon.' troepen. In het jaar 1920 zal bij de Xe Infanterie-R- gade (het 10e en 21e reg. Infanterie) voor i£, talre foeston bU gelegenheid van den verjaard! van H. M. de Koningin een bedrag van ƒ200® mogen worden beeteod; bij het 4e rog. vertin* artillerie en het korps pantserfort-artülerle ee bedrag van respectievelijk 140.— en 70.—. Voor prijzen bij het schijfschieten cn voor be looningen voor ÖW.«^8tAilnhet ^MMietei betoond, zal reep. 1200, 150 en 60 moge; worden beeteed. 8T00MVAARTBERICHTEN. Stoomvaart-Maatschappij Nederland. Prins der Nederlanden arr. 17 Mei v. Batavia to A'dam. Batjan, ultr., pass. 16 Mei Dungonoss. Bllllton, thuisr., pass. 15 Mei 1'erlm. ~elobos, thuisr., arr. 12 Mei te Garruchs. „rotius, ultr., arr. 16 Mol te Port Sald. Jan Pietersz. Coen, ultr., arr. 16 Msi te Southamp- ton. Kambangan arr. 16 Mei v. A'dam te Newport News. Lombok, ultr.. poes. 14 Mei Perim. Sumatra, v. A dam n. Ghlli, vertr. 16 Mei v. Colon. Rottsrdamsohe Lloyd. Djeirber, ultr., pass. 17 Mol Ouessant. DJocja, v. Batavia n. Marsellle, tertr. 16 Mol v. Colombo. Garoot, thuisr.. pan. 15 Mei Polnt de Gallo. Gorontalo, thuisr., vertr. 14 Mol v. Padang. Kedlrl, v, Buenos Ayres n. K'dam, pass. 18 Mol Feriiando Noronha. Monodo, thuisr., arr. 16 Mol te Suoz. Samarluda vertr. 14 Mol v. Batavia n. R'dam. Biudoro, ultr., pass. 16 Mnl Dungeness. Modloen arr. 12 Mei v. N.-York te Batavia. Tsrnate vertr. 11 Mei v. Batavia n. R'dam. Kon. Hollondsche Lloyd. Friela, ultr., vertr. 15 Mei v. Pernambuoo. Gelrla, ultr., vertr. 18 Mol v. Las 1'almas. Holland ia, ultr., arr. 14 Mol te Montevideo. Holland—Amerika Lijn. Nleuw-Ainsterdam, v. R'dam n. N.-York, arr, 14 Mol to Plymouth. Weaterdljk. v. R'dnm n. N.-York en Baltlmoro pas*. 14 Mol Llzard. Maartensdijk vortr. 12 Mol v. Madrae n. Colombo Noordam, v. R'dam n. N.-York, pass. 12 Mei Kmn> Race. Kloldrecbt, v. Calcutta m R'dam, vertr. 14 Mol v. Marsellle. Maasdijk vertr. 12 Mei v. Bahla Blonca n. R'dam Noordara arr. 16 Mol v. R'dam te N,-York. öommelsdljk, v. N.-York n. Java, vertr. 16 Mol v Alexarulrlö. Zuldordljk, v. R'dam n. N.-Orleane, -rtr, 14 Mo v. Ver» Cruz. Gorredijk arr, 11 Mei r. N.-Orleens tmpa. Kon. Wezt-Indlsche Maildienst. Aurora arr. 17 Mei v. W.-Ind!ë te A'dam. Commewyne vertr. 15 Mei v. A'dam n. Hamburg Haarlem arr. 17 Mei v. Chili te A'dam. Oranje Naeeau vertr. 15 Mei v. A'dam n. Para maribo, Crvnesen v. A'dam n. W.-Indië, pan. 0 Mol di Azor-Ellandon. Alkmaar vortr. 12 Mol v. Colon n. Callao. Dolft vertr. 11 Mol v. Colon n. A'dam. Berenice arr. 14 Mei v. W.-Indië te Havre. Prina Frederlk Hendrik verfr. 6 Mei v. Barbadot n. Trinldad. Venua vertr. 9 Mei v. Curacoo n. Puerto Cabello Stoomvaartmaatschappij Oceaan. Eurypylua, v. Japan n. A'dam, pass. 18 Mol Pe Rhesus, v. Shanghai n. A'dam, arr. 11 Mol te i lombó. Knight of the Gorter, v. Japan n. A'dam, pase. 1 Mei Perim. Mentor, v. Japan n. A'dam, pass. 16 Mei Perim. T&ntalue vertr. 18 Mol v. Batavia n. A'dam. Java,—Bengalen Lijn. Banda vertr. 18 Mei v. Calentha n. Batavia. Java—China—Japan Liln. TjLsalak arr. 8 Mei v. Yokohama te Kobe. 16 Mei: Vertrokken van Harlingen naar Londen het as Heron. Vertrokken van Harlingen naar Huil het s-s Auricula. 17 Mei: Aangekomen van Londen en vertrokken naaj Harlingen het Eng, as. Torn. Burgerlijke Stand van Helder van 18—17 Mei. GETROUWD: A. Kater en A. C. Jongman: L. Hut en A. Snaphaan: W. Slikker en I. Holman. BEVALLEN: J. M. DortmundtKonijn, d.; L.- Guldemondvan der Weijden, d.; A. J. de Vries Hin, z.; C. J. van der Wolf—van Loo, z.;_A. Ihf merHarmsen, d.; J. van Sitterenvan Vliet, d. N. LooijKuiken, z.; A. Libergde Groot, d.; L. H. Diiker—Hackenitz, d. m OVERLEDEN: G. Roggeveen, wed. v. W. Not- telman, 75 jaar; E. Drupsteen, 13 dagen; J. Zijm, 60 jaar. gen 15 Mei Aangebracht door 64 korders: 390 ton- stuk f 0.40; 2360 middeltongen p. stuk n D. stuk ƒ0.40: 23W mmaeiouusou J.22 k 0.25; 1780 kleine tongenp. .08; 42 tarbotten p. stuk 3 k 5, 125 roggen p stuk 0.5U a 0.60; 20 kisten zetschol p. kist 7 k 212 kisten kleine schol p. kist 4 a i^8 kis- schar p kist 5 k 6; 48 kisten poonen en Pie- suar 11.11 J u 1 7- Hnnr rogirevisschers 10. ten ternutnuen1'pK'kiet "fYk Ti döor róggevisscher.- 630~euPp. stuk /Of k 0.65; door geepvisr schers: 180 Ui geep. p. (8A° x o qn scueni: lou i^i m v trekkers: 675 tal haring p. tal L a 2.90. 16 Mei. Door trekkers: <0 tal haring tal UI 2.60 k 2.80; door geepvisschers: 7 UI geep p. MekDoor 2 kordetn: lOmWdeltongen p^stuk i; QOO u.2571bTleino tonden p. stak ƒ0.07; 2 iloino- schol p. kist f 6; door roggeviseohers 2. zen p. stuk ƒ0.56 k 0.62; door trekkers: 32.. baring p. Ul 1.10 k 2.70; door geepvisschers: UI geep p. tal 10 k 13.50. rog tal 170 MARKTBERICHTEN. Broek op Langendijk, 17 Mei. Rabarber ƒ2.60—6.80 per 100 boe. Punnerend, 18 Mei 1920. 14 stapelB Fabriekskaas per 50 K.G. f 60. 20 stapel Boerenkaas per 50 K.G. f 66.50, 1 stapel Middelbare kaas per 50 K.G. f 64.—, 1 stapels Goudsche kaas per 50 K.G. f62.-. 1964 K.G. boter per K.G. f 2.55 ii f 2.65, 78( rundereu: 249 vette per K.G. t 610 melk en gelde f 850.— k, f7( ren, 39 paarden f 200.— h f 550. kalveren per K.G. f 2.20 k f 2.60, tere kalveren per stuk f 20.— 219 vette varkens per K.G f 1.60 h f 1-80 108 magere varkens per stuk f 60 k f 95 142 biggen per Btuk f42.— k f 55.—, 65< schapen f 45.k f 95 0 ganzen f 0.l f0.—, kipeieren per 100 stuks f 10.60 kf 11.60 eendeiren per 100 stuks f 9.— k f 9.75,0 appelei f 0.k f 0.0 mand peren fO.k f0.— 114 bokken, 0 kievitseieren per stuk f 0. -152- lammeren f 20. k f 37. - 0. k f 2.- 25 stl< -, 99 veti 650 nucb k f60.-

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1920 | | pagina 4