IE COURANT
STROHOEDEN
Herman Nypels,
Tweede Biad.
Helder.
VAN DONDERDAG 17 JUNI 1920.
Gemeenteraad van Helder,
op Dinsdag 15 Juni.
Afwezig de heeren Boogaard, Van der
V eer en Van Breda, de beide laatsten met
kennisgeving. 1 vacature.
Tot onderzoek van de geloofsbrieven van
het nieuw-gekozen raadslid W. H. Tielrooy
wordt eene commissie benoemd, bestaande
uit de heeren De Geus, Bot en Heyblok, die
bjj monde van den heer De Geus adviseert
tot toelating.
De notulen van de vergaderingen van
14 April, 4 Mei en 1 Juni worden vervolgens
vastgesteld, nadat de heer Biersteker op
eenige punten aanmerkingen had.
De volgende stukken worden voor ken
nisgeving aangenomen:
Bericht van aanneming der benoeming
van: a. mevr. J. BaerL-Verfaille, tot Re
gentes van het Algemeen Weeshuis;
b. mevr. J. GrunwaldPoppers en de hee
ren W. -J. Bakker, C. J. E. Brutel de la Ri-
vière, H. F. van Baaren, tot lid der Com
missie van Toezicht op het Middelbaar On
derwijs; c. D. W. Spangenberg en R. K. van
Os, tot lid van het Burgerlijk Armbestuur.
Mededeel in g van C. Bot, dat liy zijn be
noeming tot lid van het Burgerlijk Armbe
stuur niet aanneemt.
Aanbieding van het jaarverslag over 1919,
door de Vereeniging „Openbare Leeszaal en
Bibliotheek te Helder".
Verzoek van het Gemeentebestuur van
Oud-Beijerland, om adhaesie te betuigen
aan een door den Raad dier gemeente aan
genomen motie, in zake ereorganisatie der
gemeente-politie.
Bij dit laatste punt vraagt de heer Staal
man den Voorzitter deze kwestie nogmaals
in het College ter sprake te willen brengen.
Afwijzende beschikkingen van Gedepu
teerde Staten op het beroep van L. Labout
en E. Huizebosch tegen hun aanslag in de
Hondenbelasting en van A. J. Swaerts Sr!
tegen zijn aanslag in de Plaatselijke Directe
Belasting naar het Inkomen.
Beschikking van Gedeputeerde Staten,
waarbij de aanslag in den Hoofdelijken Om
slag, dienst 1919, van R. Nijhuis vernietigd
wordt.
Verzoek van het bestuur der afd. Helder
van den Chr.-Dem. Bond van Zeelieden, Ha-
ven- en Transportarbeiders, om maatrege
len te nemen tot werkverschaffing ten be
hoeve van de leden van dien Bond.
(Voorgesteld wordt het adres te stellen in
handen van Burgemeester en Wethouders
om prae-advies).
Goedkeuring van Gedeputeerde Staten op:
a. de Verordening tot wijziging van de
Verordening tot regeling van de wijze van
uitbetaling der jaarwedden van de onder
wijzers aan de openbare lagere scholen en
tot regeling van de inhouding dier jaarwed
den bij verlof tot afwezigheid;
b. de gemeente-begroeting, dienst 1920;
c. het Raadsbesluit van 4 Mei j.1. tot aan
koop van het perceel Sectie D no. 2544;
d. het 3e, 4e en 5e suppletoir-kohier der
plaatselijke directe belasting naar het inko
men, dienst 1919, en het kohier der Honden
belasting, dienst 1920.
Bericht van Gedeputeerde Staten, dat hun
beslissing op het Raadsbesluit tot het leggen
van een bouw verbod op daarbij aangewezen
gronden, is verdaagd.
Machtiging van Gedeputeerde Staten tot
het doen van betalingen uit den post voor
onvoorziene uitgaven, dienst 1919.
Besluit van Gedeputeerde Staten, goed
gekeurd bjj Kon. Besluit van 14 April 1920,
no. 22, waarbij de jaarwedde van elk der
wethouders is bepaald op 2000, ingaande
1 Januari 1920.
Bij dit punt vraagt de heer Staalman
naar het resultaat van het werk der destijds
benoemde Commissie, welke tot taak had
de algeheele wijziging van de pensioneering
der wethouders te onderzoeken. Een van de
tegenwoordige wethouders was lid van die
commissie.
aanwijzen en dat wij daarop nog steeds
wachten. In comité-vergadering heeft de
heer De Zwart, ondervraagd, gezegd, dat hij
er werk van zou maken.
Besloten wordt thans eene raadscommis
sie te benoemen.
De heer De Zwart dat hij zich uit die
commissie teruggtrokken heeft toen hij tot
wethouder benoemd werd. Spr. wil de oom
De heer Van L o o merkt op, dat de heer
De Zwart leden voor deze oommissie zou
missie thans nadei installeeren.
De heer Grunwald critiseert de han
delwijze van Ged. Staten, die uit een soort
machtswellust ingrijpen in het raadsbesluit,
waar dit bij allerlei andere salariswijzigin
gen niet het geval is. Omdat de werkzaam
heden van het wethouderschap zoo toene
men en meer dan vroeger de geheele per
soon eischen, heeft de Raad gemeend de
salarissen aldus vast te stellen na ampele
besprekingen en het gaat nu toch niet aan,
dat Ged. Staten dat besluit maar verandere.
Spr. wil >bij de a.s. begroot ing op deze zaak
terugkomen.
Den heer De Geus verbaast deze rede
neering. Toen spr. nog lid van het college
was, heeft de heer Grunwald voorgesteld de
jaarwedden op 2000.- te brengen, van
waar thans zijne veranderde meening. naai
de heer Grunwald dan liever een woord van
protest doen liooren tegen den Raad, die
destijds zijn voorstel afstemde. Spr. meent
niet, dat de werkzaamheden zoozeer zyn
toegenomen. Ged. Staten moeten rekening
houden met de omstandigheden ook ui an
dere plaatsen, maar de heer Grunwald is
allerminst de man om te protesteeren.
De heer Schoeifclenberger heeft
destijds voorgesteld het salaris op ƒ1500.—
te bepalen, hetgeen spr. voldoende achtte.
W as dat aangenomen, met zooals spr. wilde
een vierden wethouder erbij, dan hadden wc
bovendien een zuiverder constellatie in het
college gekregen. Spr. zal eerstdaags als
nog met een dergelijk voorstel komen.
De heer Grunwald replioeert. Spr.
heeft gezegd, dat de werkzaamheden aan
het ambt verbonden, de laatste jaren zeer
zijn toegenomen. Dat de Raad gemeend
heeft het salaris te veranderen is .niet spr.
schuld. Hef is wenschelijk, dat Ged. Staten
voogdijschap op de gestie van den Raad uit
oefenen, maar dan hadden zij den Raad
moeten raadplegen, en dat is niet geschied.
Spr. is volkomen objectief, ambieert het
ambt niet maar weet bij ervaring, dat het
de geheele persoon eischt.
De heer Biersteker merkt op, dat al
die discussies nergens meer toe dienen.
Ged. Staten zijn te dezen opzichte souve-
rein. Laat men de discussies hierover lie
ver verschuiven tot de algemeene beeschou-
wingen voor de begrooting en dan opnieuw
met voorstellen komen.
De discussies worden gesloten nadat een
verzoek van den heer Staalman om over
deze zaak het woord te mogen hebben, met
algemeene stemmen is afgewezen, en de
mededeeling verder voor kennisgeving
aangenomen.
Verdér worden nog voor kennisgeving
aangenomen:
Bericht van ontvangst door Gedeputeerde
Staten van de Verordening op den verkoop
van sterken drank gedurende den kermis
tijd.
Mededeeling van Gedeputeerde Staten,
dat de instructie van den Gemeente-Ont
vanger door hen voor kennisgeving is aan
genomen.
Besluit van Gedeputeerde Staten tot vast
stelling der gemeente-rekening over 1919.
Adres van de afdeeling Helder van den
Bond van Nederlandsche Onderwijzers om
bij voorkomende vacature in de opengeval
len plaatsen te voorzien door de benoeming
van de hoofden van scholen, welke ambu
lant zijn.
Ontslag.
Voorstel om eervol ontslag te verleenen
aan: a. mej. Deelder, als onderwijzeres aan
school 8, met ingang van 1 Juli 1920; b. W.
G. F. Sant, als onderwijzer aan school 3, met
ingang van 1 Juli 1920; c. J. van der Valk,
als leeraar aan de Zeevaartschool, met in
gang van 1 September 1920.
Verleend.
d. Dr. J. C. van den Berg, N. Vinken, H
W. Bakker, W. J. Bakker, en Jb. Bakker
als leden der Commissie van Toezicht op het
Lagere Onderwijs.
De heer Biersteker vraagt of nog
met deze heeren nader overleg is gepleegd
en de Voorzitter bevestigt dit. Ook nog
mondeling.
De heer Staalman meent, dat hierme
de de zaak niet uit is. De heeren zijn ge
krenkt omdat van 1918 af hun adviezen niet
meer zijn gevraagd; spr. meent dat toch ver
schillende zaken naar deze commissie die
nen te worden gezonden voor advies.
Den heer De Geus is het niet bekend,
dat de Oommissie is gepasseerd. Waar is,
dat van af October 1918 geen enkel advies
is gevraagd. Dit ligt op den weg van den
wethouder van onderwijs. Het verbaast spr.
dan ook te vernemen, dat hun adviezen niet
meer gevraagd zijn. Maar gedurende dat
gansohe jaar is van de Commissie nooit een
blijk van ontstemdheid daarover ingeko
men bij het College. Het kan toch zeer goed
zijn, dat gedurende dien tijd geen enkel be
langrijk onderwerp ter sprake is gebracht.
De Voorzitter zegt, dat aan het Col
lege inderdaad nimmer iets kenbaar is ge
maakt. Wel is gebleken, dat er aanleiding
voor hun ontstemdheid was, bijvoorbeeld bij
den schoolbouw in Koegras, maar hier was
een geval, dat niet door de wet was voorge
schreven. Het is zuiver een Oommissie van
„toezicht".
Eervol verleend onder dankzegging voor
de bewezen diensten.
e. W. Poll, als lid van het Burgerlijk Arm
bestuur.
Als boven.
Benoeming.
Voorstel tot aanstelling van een makelaar,
De heer Grunwald heeft niets tegen
den persoon van den heer Borgart, maar
meent, dat het niet wenschelijk is weder het
instituut van makelaar in te voeren. In tal
van jaren hebben we dit niet meer gehad,
en nu zouden allicht anderen kunnen komen
met hetzelfde verzoek. Het is een ambt van
vertrouwen, en de Raad doet beter zich hier
buiten te houden. Spr. stelt daarom voor
niet over te gaan tot de aanstelling.
De heer D e G e u s is er niet tegen indien
men ook anderen vergiuit zich makelaar te
noemen. Er zijn vele beslommeringen aan
het ambt verbonden en het geeft een zeker
cachet aan de betrekking. Bovendien kost
het de gemeente geen geld, en waar we den
laatsten tijd toch de allures van een groote
stad aannemen kunnen we dit verzoek wel
toestaan. Maar laten we dan b.v. een maxi
mum bepalen voor het aantal, dat benoemd
kan worden.
De Voorzitter: Verschillende ande
ren hebben al een desbetreffend verzoek in
gediend.
De heer Adriaanse vindt het ook
wenschelijk dit toe te staan. De heer Borgart
moet nu telkens, bij elke kleine taxatie be-
eedigd worden, en dit is een groot gemak
voor hem. Andere aanvragen dienen afzon
derlijk te worden overwogen.
De heer Grunwald handhaaft zijne be-
zware n. Juist omdat deze aanvrager zoo
bij uitstek geschikt is, moeten wy het in
stituut van makelaar niet mee* instellen,
omdat niet iedereen even credietwaardig is.
De heer Bi er stek er^merkt op, dat
het instituut uit den ouden tijd dateert. Maar
in dit speciale geval is er wat voor de be
noeming te zeggen. Het is hier de kwestie
of er overwegende bezwaren zijn, niet de
kwestie of men een makelaar zal aanstellen.
Feitelijk is ieder, die als tusschenperspon
fungeert bij een verkoop makelaar. Ieder
geval dient op zichzelf te worden bekeken.
Met algemeene stemmen behalve die
van den heer Grunwald wordt de betrok
kene benoemd.
ingezonden mededeeling.
2, 3, 4, 5, 6, /,0 gi^
De nieuwste modellen.
De mooiste sorteei
nq.
Suppl. Begrooting Alg. Weeshuls.
Ter goedkeuring wordt aangeboden een
suppletoire begrooting van het Algemeen
Weeshuis, dienst 1919.
Goedgekeurd.
Suppl. Begrooting.
Ter vaststelling wordt aangeboden:
a. 4e suppletoire begrooting, dienst 1919,
(no. 81 der bijlage); b. 2e. kohier schoolgeld
heffing, dienst 1920; c. 11e kohier Inkom
stenbelasting, dienst 1919.
Af- en overschrijvingen.
d. ontwerp-besluit tot het doen van af- en
overschrijvingen op de begrooting van uit
gaven, dienst 1919.
Rekening Kamer van Koophandel.
e. rekening en verantwoording van de
Kamer van Koophandel en Fabrieken, over
het dienstjaar 1919.
a. Aangehouden, be aangenomen.
N.V. Stoombootdlenst Heider-Amsterdam.
Prospectus der op te richten N.V. Stoom
bootdienst den Helder-Amsterdam.
De heer Zondervan wil in een volgen
de vergadering besprekingen openen in
zake het al of niet nemen van aandeelen
door de gemeeente.
Aankoop vuurwapens.
Voorstel om machtiging te verleenen tot
aankoop van vuurwapenen ten behoeve der
gemeente-politie.
De "heer Borkert verklaart namens de
s.-d. fractie, dat de fractie niet is tegen be
wapening der politie met vuurwapenen, mits
men het hoofd der politie aanschrijve, dat
uitgezien wordt aan wie die wapenen wor
den verstrekt. Het is de fractie n.1. bekend,
dat door zenuwachtige agenten nog al eens
gauw van de sabel of den gummistok ge
bruik wordt gemaakt, en bij vuurwapenen
kon dat zeer ernstige gevolgen hebben.
De Voorzitter merkt op, dat het voor
stel juist bedoelt door het hoofd der politie
toezicht te doen houden. Elke agent heeft
het recht zich te wapenen, maar door dit
voorstel kan er leiding aan worden gegeven
De heer Kuiper: Hoe stelt men zich die
regeling voor? Als er 's nachts een relletje
plaats heeft aan het Hoofd, moet de agent
dan eerst naar den burgemeester om te vra
gen of hij van zijn wapenen gebruik mag
maken? (Gelach).
De Voorzitter: Dit is voor elk geval
afzonderlijk niet te omschrijven en wordt
door spr. geregeld.
De voordracht wordt vervolgens aange
nomen.
Chirurg Ziekenhuis.
Voorstel tot aanstelling van een chirurg
aan het gemeente-ziekenhuis.
Held. Crt. 1 Juni.
De heer-D e G e u s vraagt of zoo'n chirurg
noodig is? Wij hebben toch de marinedokto
ren ook? Binnenkort krijgen we de uitbrei
dingsplannen ook.
De Voorzitter: Vroeger deden de
doktoren veel pro deo. We krijgen nu de be
schikking over een chirurg, hetgeen bij ope
raties e.d. van veel nut is. Bovendien is dr
Tange een uitstekend operateur, zoodat spr,
adviseert dit voorstel aan te nemen.
Het voorstel wordt z. h. s. aangenomen.
Aanschaffing instrumenten en aanstelling
verplegend personeel ziekenhuis.
Voorstel betreffende het aanschaffen van
eenige instrumenten ten behoeve van het ge
meente-ziekenhuis en aanstelling van ver
plegend personeel. Held. Crt. 1 Juni.
Hoewel de heer Staalman dit lapwerk
vindt, zal spr. voorstemmen, in afwachting
ban de voorstellen omtrent een nieuw zieken
huis. De Voorzitter antwoordt, dat dit
voorstel al bij het College ingediend is.
Aangenomen.
Duplicaat-kaart voor gasmeters.
Voorstel om voor het afgeven van een
duplicaatkaart voor gasmeters een bedrag
van 0.10 te heffen. Held. Crt. 1 Juni.
Aangenomen.
Gasprijsregeling.
Voorstel betreffende de gasprijsregeling.
Held. Crt. 12 Juni.
De heer D e G e u s is het niet eens met dit
voorstel en wil het nader onder de oogen zien.
Spr. begrijpt de motieven niet van deze rege
ling. In andere gemeenten, waar men er toch
ook op uit is om het gasverbruik op te voe
ren, handelt men juist andersom als hier en
komt men terug van een differentieel tarief,
terwijl men een prijs stelt met een kleine
winstmarge daarboven. In den Amsterdam-
sclien Raad is dit o. a. verdedigd door den
heer Vliegen, die het differentieel tarief eene
mislukking noemde. Wat beweegt het Col
lege, vraagt spr., om thans 3 prijzen in te
voeren? Het gas van 21 cent, dat dienen moet
om het tekort op de lagere prjjzen te neutra-
liseeren, zal minder worden gebruikt, zoodat
men een uittocht zal krijgen van verbruikers.
I erw yl toch het gasbedrijf het bedrijf blijft
en de electriciteit, waarvan wy slechts make
laars zyn, niet. Spr. meent, dat dit tarief een
geweldigen administratieven rompslomp zal
medebrengen. Bovendien acht spr. het niet
logisch ook. V aarom betalen de muntgasver-
bruikers 3 cent per meter minder, terwijl zij
ki vendien de leiding van de gemeente krij-
?en; ~en gewoon verbruiker moet bovendien
de leiding betalen ook. Den vorigen keer
nee ft de wethouder aangetoond, dat de prijs
xan het gas voor beide gevallen gelijk was
maar dit feit blijft toch bestaan. En een win-
Kelier, van den kleinen middenstand, zal 21
cent moeten betalen, terwyl een rentenier
als hy een muntmeter heeft, 18 cent betaalt.
Het stelsel is uit den booze, en spr. gelooft
niet, dat het gasverbruik er door bevorderd
?,alWOr .en' eerder ingekrompen. Spr. kan dit
met citaten van oud-wethouder Vliegen aan-
toonen. 6
,1ieer P 0 e e 1 e n be r g e r staat
versteld van de redenatie van den heer De
xeus. In Maart 1918 was er een voorstel van
1 voor een uniformen prjjs, alle bur-
BM)ke leden stemden tegen, behalve de heer
heeft Toen was de kostprijs 14 oent. Spr.
14 census ook vernomen, dat de kostprijs
De heel en stelt voor den PrÜs te herzie"
af zijn wij a9 r k e r t Van de begrooting
die ieder bevrtig met een gasprijsregeling,
overeengekomen"!. Dit voorstel is tenslotte
drijven, de bedoete Commissie van de Be
naar de mate van zjs, dat ieder betaalt
bruiker, die 21 cent betaverbruik. Een ver
gas weer minder. Vergel^etaalt voor kook-
dam gaat niet op, omdat Ag met Amster-
electrische centrales heeft, eirdam groote
gasfabriek zitten, die floreeren met een
electrisch bedrijf, dat op de been irrt, en een
geholpen. Bij gemiddeld verbruik worden
wordt de verhouding aldus, blijkens dk) M.
vens uit de praktijk: 10 M. lichtgas a 21m-
- 2.10; 20 M. kookgas a 15 cent-= 3.^
De heer Verstegen heeft geen be
zwaar om den Raad te laten oordeelen over
de vaststelling der tarieven. Maar de Voor
zitter meende, dat het een eisch van prak
tijk was om de regeling voorloopig in han
den te laten van B. en W. en te blijven doen
als het vorige ooilege, waarvan de heer De
Geus deel uitmaakte. Maar spr. heeft per
soonlijk geen bezwaar te doen zooals de
heer De Geus wil. De kwestie-Vliegen, door
den heer De Geus naar voren gebracht, is
voor spr. geen aanleiding om minder tegen
dien partijgenoot op te zien dan vroeger.
Het groote verschil tusschen het Amster-
damsche en het onze is, dat aldaar de groot
ste verbruikers het meest moeten betalen.
De heer De Geus snapt blijkbaar de portés
er niet van. De heer De Geus noemt dan een
winkelier en een rentenier en vergelijkt die
met elkander. Maar wjj hebben te maken
met de massa, niet met uitzonderingsgeval
len. Bovendien betreft dat een enkele, want
de groote winkeliers zullen toch electrisch
licht nemen.
De heer De Geus: Daar krijgt u dan ook
geen 21 cent van.
De heer Verstegen: Dat is ook niet
noodig, de productie moet gericht zijn op
het daggas. Verder zegt de heer De Geus,
dat er velen zjjn, die kookgas kunnen ge
bruiken. Ja zeker, zij kunnen het, maar zij
doen het niet. Overigens ligt spr. ook niet
\oor het door de Commissie ontworpen ta
rief op de, knieën. Het is trouwens eene re
geling voor drie maanden, by wijze van
proef, om te zien in welke richting het ver
bruik zal gaan. In Amsterdam heeft men
nu weder een uniform tarief, maar alles is
daar bijna electrisch en dat duurt hier nog
jaren voor het zoover is.
Na nog eenig discussie wordt het voorstel
van B. en W. aangenomen met de toevoeging
op voorstel van den heer Biersteker in-
gelascht, dat B. en W. spoedig mededeelin-
gen zullen doen omtrent het gasverbruik.
De heer Heyblok vraagt naar de mun
ten voor de muntmeters. Deze zijn al in ge
bruik; er is een heele lijdensgeschiedenis
meterhuur ƒ0.30, totaal ƒ5.40. Welke onbilaan vast, want de heer Schoeffelenberger
i::hi,„:j 1:~i jn TV ia IoonHo vt-nl /-It i
lijkheid ligt daar nu in? De aanleg wordt be
taald door den niet-muntgasverbruiker, zegt
de heer De Geus. Ja, maar als hij maar even
meer gebruikt dan 20 M., wordt zijn gas
goedkooper. Den heer Schoeffelenberger
antwoordt spr., dat de cijfers slechts verhou-
dingscijfers zijn en geenszins den kostprijs
vertegenwoordigen.
De Voorzitter betwist den heer De
Geus, dat hier sprake is van differentieel
tarief. Het tarief is juist voor iedereen gelijk
en dat het aldus is vastgesteld, geschiedde
om het electrisch bedrijf op gang te helpen.
Het advies van de Commissie voor de Bedrij
ven luidde, dat de gemeente er op aansturen
moet, dat electrisch licht voor licht- en munt-
gas in de plaats komt, terwyl voor verwar
ming en kookgas het gas blijft. En nu is het
middel om het gasverbruik te doen toenemen
het goedkoop houden van het kookgas. De
verhoudingscijfers zijn gebaseerd op de ver
bruikscijfers, en geven een klein verlies, in
dien het verbruik niet iets hooger was ge
lukkig. Het verbruik van kookgas zal toe
nemen en daardoor wordt het vanzelf goed
kooper. De industrie moet men dwingen naar
het electrisch licht over te gaan, en dat kan
hier omdat er weinig industrie is. De afne
mers van kookgas zijn vooral de muntgasver-
bruikers. Vroeger was dit 1 oent duurder dan
lichtgas, en dat was verkeerd. Deze onbillijk
heid is thans weggenomen, volgens bereke
ning van den administrateur is het gas thans
nog 2 cent duurder dan de kostprijs. Als het
gasverbruik niet aanzienlijk toeneemt, woxdt
het bedrijf een strop voor de gemeente.
De heer De Geus meent toch, dat de
winkelier in ongunstiger condities komt. De
heer Sch. wraakt het, dat de burgerlijke hee
ren tegen een prijs van 12 cent stemden,
terwijl de kostprijs 14 cent was. Ja natuur
lijk deden ze dat. Omdat het gas zoo goed
koop was, werd er veel misbruik gemaakt
van het feit, dat meer gezinnen te zamen
woonden, en dan vaak tweemaal dezelfde
hoeveelheid voor hetzelfde geld konden ge
bruiken. Toch is het eigenaardig, wat de
heer Vliegen over een uniform tarief zegt.
De heeren zeggen nu wel, dat dit geen dif
ferentieel tarief is.
De heer De Zwart: Juist!
De heer De Geus: Jawel, maar het
muntgas is hier ongelimiteerd, ieder die het
hebben wil, kan het krijgen. Spr. is ver
baasd over den Voorz., die meent dat het
kookgas zal toenemen. Er zijn maar een
paar honderd, die geen kookgas hebben, de
overigen hebben allemaal de gelegenheid
kookgas te nemen
De heer DeZwart: De gelegenheid wel!
De heer De Geus begrijpt niet, dat een
systeem hier niet goed zou wezen, wat in
Amsterdam wèl goed is. Spr. behandelt ver
der de bevoegdheid van het Dag. Best. om
telkens den gasprijs vast te stellen. Ook dit
is door den heer Vliegen afgekeurd en ver
anderd. De Raad moet de tarieven regelen
De Voorzitter: In Amsterdam heeft
de Raad aan B. en W. alleen de regeling van
het industriegas overgelaten. En de grootste
afnemer moet het minste betalen. Van een
oud-lid van het college had spr. deze laatste
opmerking niet verwacht. Het is niet ge-
wenscht, dat de Raad zich elke drie maan
den vermoeit met lange discussies over de
tarieven. De muntgasverbruiker is met dit
tarief tenslotte in het nadeel. Dat het gas
verbruik hier nog wel opgevoerd kan wor
den toonen de gemiddelden van andere
plaatsen. Hier was het verbruik gemiddeld
124 M., in Hoorn bijna 200, in Amsterdam
trots zijn electrisch licht nog ruim 160, enz.
De heer De Geus: In normale tijden is
het nooit geschied, dat B. en W. de prijs
regelden. Dat is voor de abnormale tijden
ingesteld. Zachtjesaan gaan we nu weer nor
male tijden tegemoet waarin schommelingen
niet veel zullen voorkomen.
Spr. wril volstrekt niet het beleid laken van
B. en W., maar men mag toch wel eens over
wegen of het nu nog noodig is, dat B. en W.
den prijs blijven vaststellen.
De Voorzitter: De Raad heeft nog
steeds de bevoegdheid in handen, want hij
heeft ons opgedragen 35000.% winst uit
het bedrijf te halen en het College heeft al
leen toezicht gehouden, dat dit gebeurt. In
Amsterdam heeft het Colege blijkbaar wei
nig vertrouwen; wij hebben steeds open
kaart gespeeld met den Raad.
jende wel, dat ze even op de Ambachts-
konden worden gemaakt, maar zelfs
aIs Ik^eer k°n ze niet passend
macm-Voor meerdere heeft de Raad geen
verleend.
Voorstel mVarlabestrljding.
bestrijding. 'rekking tot de malaria-
Daar liet nog du Held. Crt. 1 Juni
Verhuring gronu
Voorstel tot verhuring van
A. Bos en A. A. Overtoom.
en aan
De heer Schoeffelenbergei
dat hier een onzuiverheid heeft plaat,,
had. Deze verhuring geschiedde monde/
en een der inschrijvers wist het cijfer va.
den ander. Verder wordt thans gevraagd
het bod te gunnen, terwijl 2 dagen na de
aanbesteding het gras al gemaaid was.
De heer De Zwart licht den heer Sch.
hierover in. Het betrof hier een paar kleine
stukjes grond, en spr. heeft op advies van
de Comm. voor het grondbedrijf aan een
paar gegadigden gezegd, dat zij de stukjes
konden krijgen onder nadere goedkeuring
van den Raad. Maar die heeft al tweemaal
vergaderd en telkens de beslissing ver
daagd. Wat in andere vertrekken gezegd
wordt, kan men gemakkelijk verstaan.
Het voorstel wordt vervolgens aange
nomen.
Electriciteltstarieven.
Voorstel tot vaststelling van de tarieven
voor de levering van electrisehen stroom.
Held. Crt. 1 Juni.
Aangenomen.
Verordening bouwverbod gronden.
Voorstel tot vaststelling van een verorde
ning tot het leggen van een verbod tot bouw
of herbouw op gronden, welke ingevolge
voorafgaand raadsbesluit in de naaste toe
komst voor den aanleg van straten, grach
ten en pleinen zjjn bestemd.
Held. Crt. 1 Juni.
Aangenomen.
Schoolbioscoop.
Voorstel om tot oprichting van een school
bioscoop over te gaan.
Held. Crt. 12 en 15 Juni.
Den heer V a n O s bevreemdt het dit punt
thans weer onveranderd op de agenda te
vinden. Een geheelen avond is er in beslo
ten zitting over gesproken, en de stemming
wees uit, dat er meer tegen dan voor waren.
Laten we er thans maar niet veel meer van
zeggen en stemmen.
De heer De Geus betreurt het, dat het
College niet wat soupeler is. Het voorstel
om een huurovereenkomst aan te gaan
wordt opzij geplaatst en de Raad wordt voor
het feit gesteld dezen aankoop te voteeren.
En dat wil de Raad juist niet. De beide aan
biedingen betreffende huur zijn niet gelijk,
in de Cinema is de bediening niet inbegre
pen. Spr. meent ook, dat een schoolbioscoop
niet noodzakelijk is.
Ook den heer Grunwald verbaast het,
dat na de discussies in den geheimen raad
dit voorstel onveranderd ter tafel komt. Spr.
had gehoopt, dat het niet noodig was het
nog verder te bespreken, en herhaalt het
geen door hem in de besloten vergadering
is gezegd, n.1., dat spr. de poging van den
wethouder van onderwijs om het onderwijs
op peil te brengen en zoo hoog mogelijk op
te voeren, waardeert, alsook dat spr. zjjn
werk ten bate van het onderwijs apprecieert.
Maar de instelling zal de finantieele draag
kracht van de gemeente te boven gaan.
Zoo'n bioscoop zal jaarlijks minstens 40000
moeten kosten. Het salaris van een direc-
teur-leeraar is met 3000 te laag geraamd,
op rente en aflossing (10 pet.) is niet gere
kend. Waar de heer Van Staveren zelve de
zaak te kostbaar vindt, had spr. voorstellen
op bescheidener schaal verwacht. Er zijn
zaken, die dringender zijn, spr. denkt aan
een nieuw ziekenhuis, een armhuis, etc. en
waar gaan we op deze manier heen? De
hoofdelijke omslag zal straks wel 7 ton moe
ten worden, en daartegen past ons een der
gelijke luxe-instelling niet. Nochtans spijt
het spr. niet met het voorstel te kunnen
medegaan.
De heer B o k is ook verwonderd het
A,
.eik na.
fc !W