IE COURANT STROHOEDEN Herman Nypels, Tweede Biad. Helder. VAN DONDERDAG 17 JUNI 1920. Gemeenteraad van Helder, op Dinsdag 15 Juni. Afwezig de heeren Boogaard, Van der V eer en Van Breda, de beide laatsten met kennisgeving. 1 vacature. Tot onderzoek van de geloofsbrieven van het nieuw-gekozen raadslid W. H. Tielrooy wordt eene commissie benoemd, bestaande uit de heeren De Geus, Bot en Heyblok, die bjj monde van den heer De Geus adviseert tot toelating. De notulen van de vergaderingen van 14 April, 4 Mei en 1 Juni worden vervolgens vastgesteld, nadat de heer Biersteker op eenige punten aanmerkingen had. De volgende stukken worden voor ken nisgeving aangenomen: Bericht van aanneming der benoeming van: a. mevr. J. BaerL-Verfaille, tot Re gentes van het Algemeen Weeshuis; b. mevr. J. GrunwaldPoppers en de hee ren W. -J. Bakker, C. J. E. Brutel de la Ri- vière, H. F. van Baaren, tot lid der Com missie van Toezicht op het Middelbaar On derwijs; c. D. W. Spangenberg en R. K. van Os, tot lid van het Burgerlijk Armbestuur. Mededeel in g van C. Bot, dat liy zijn be noeming tot lid van het Burgerlijk Armbe stuur niet aanneemt. Aanbieding van het jaarverslag over 1919, door de Vereeniging „Openbare Leeszaal en Bibliotheek te Helder". Verzoek van het Gemeentebestuur van Oud-Beijerland, om adhaesie te betuigen aan een door den Raad dier gemeente aan genomen motie, in zake ereorganisatie der gemeente-politie. Bij dit laatste punt vraagt de heer Staal man den Voorzitter deze kwestie nogmaals in het College ter sprake te willen brengen. Afwijzende beschikkingen van Gedepu teerde Staten op het beroep van L. Labout en E. Huizebosch tegen hun aanslag in de Hondenbelasting en van A. J. Swaerts Sr! tegen zijn aanslag in de Plaatselijke Directe Belasting naar het Inkomen. Beschikking van Gedeputeerde Staten, waarbij de aanslag in den Hoofdelijken Om slag, dienst 1919, van R. Nijhuis vernietigd wordt. Verzoek van het bestuur der afd. Helder van den Chr.-Dem. Bond van Zeelieden, Ha- ven- en Transportarbeiders, om maatrege len te nemen tot werkverschaffing ten be hoeve van de leden van dien Bond. (Voorgesteld wordt het adres te stellen in handen van Burgemeester en Wethouders om prae-advies). Goedkeuring van Gedeputeerde Staten op: a. de Verordening tot wijziging van de Verordening tot regeling van de wijze van uitbetaling der jaarwedden van de onder wijzers aan de openbare lagere scholen en tot regeling van de inhouding dier jaarwed den bij verlof tot afwezigheid; b. de gemeente-begroeting, dienst 1920; c. het Raadsbesluit van 4 Mei j.1. tot aan koop van het perceel Sectie D no. 2544; d. het 3e, 4e en 5e suppletoir-kohier der plaatselijke directe belasting naar het inko men, dienst 1919, en het kohier der Honden belasting, dienst 1920. Bericht van Gedeputeerde Staten, dat hun beslissing op het Raadsbesluit tot het leggen van een bouw verbod op daarbij aangewezen gronden, is verdaagd. Machtiging van Gedeputeerde Staten tot het doen van betalingen uit den post voor onvoorziene uitgaven, dienst 1919. Besluit van Gedeputeerde Staten, goed gekeurd bjj Kon. Besluit van 14 April 1920, no. 22, waarbij de jaarwedde van elk der wethouders is bepaald op 2000, ingaande 1 Januari 1920. Bij dit punt vraagt de heer Staalman naar het resultaat van het werk der destijds benoemde Commissie, welke tot taak had de algeheele wijziging van de pensioneering der wethouders te onderzoeken. Een van de tegenwoordige wethouders was lid van die commissie. aanwijzen en dat wij daarop nog steeds wachten. In comité-vergadering heeft de heer De Zwart, ondervraagd, gezegd, dat hij er werk van zou maken. Besloten wordt thans eene raadscommis sie te benoemen. De heer De Zwart dat hij zich uit die commissie teruggtrokken heeft toen hij tot wethouder benoemd werd. Spr. wil de oom De heer Van L o o merkt op, dat de heer De Zwart leden voor deze oommissie zou missie thans nadei installeeren. De heer Grunwald critiseert de han delwijze van Ged. Staten, die uit een soort machtswellust ingrijpen in het raadsbesluit, waar dit bij allerlei andere salariswijzigin gen niet het geval is. Omdat de werkzaam heden van het wethouderschap zoo toene men en meer dan vroeger de geheele per soon eischen, heeft de Raad gemeend de salarissen aldus vast te stellen na ampele besprekingen en het gaat nu toch niet aan, dat Ged. Staten dat besluit maar verandere. Spr. wil >bij de a.s. begroot ing op deze zaak terugkomen. Den heer De Geus verbaast deze rede neering. Toen spr. nog lid van het college was, heeft de heer Grunwald voorgesteld de jaarwedden op 2000.- te brengen, van waar thans zijne veranderde meening. naai de heer Grunwald dan liever een woord van protest doen liooren tegen den Raad, die destijds zijn voorstel afstemde. Spr. meent niet, dat de werkzaamheden zoozeer zyn toegenomen. Ged. Staten moeten rekening houden met de omstandigheden ook ui an dere plaatsen, maar de heer Grunwald is allerminst de man om te protesteeren. De heer Schoeifclenberger heeft destijds voorgesteld het salaris op ƒ1500.— te bepalen, hetgeen spr. voldoende achtte. W as dat aangenomen, met zooals spr. wilde een vierden wethouder erbij, dan hadden wc bovendien een zuiverder constellatie in het college gekregen. Spr. zal eerstdaags als nog met een dergelijk voorstel komen. De heer Grunwald replioeert. Spr. heeft gezegd, dat de werkzaamheden aan het ambt verbonden, de laatste jaren zeer zijn toegenomen. Dat de Raad gemeend heeft het salaris te veranderen is .niet spr. schuld. Hef is wenschelijk, dat Ged. Staten voogdijschap op de gestie van den Raad uit oefenen, maar dan hadden zij den Raad moeten raadplegen, en dat is niet geschied. Spr. is volkomen objectief, ambieert het ambt niet maar weet bij ervaring, dat het de geheele persoon eischt. De heer Biersteker merkt op, dat al die discussies nergens meer toe dienen. Ged. Staten zijn te dezen opzichte souve- rein. Laat men de discussies hierover lie ver verschuiven tot de algemeene beeschou- wingen voor de begrooting en dan opnieuw met voorstellen komen. De discussies worden gesloten nadat een verzoek van den heer Staalman om over deze zaak het woord te mogen hebben, met algemeene stemmen is afgewezen, en de mededeeling verder voor kennisgeving aangenomen. Verdér worden nog voor kennisgeving aangenomen: Bericht van ontvangst door Gedeputeerde Staten van de Verordening op den verkoop van sterken drank gedurende den kermis tijd. Mededeeling van Gedeputeerde Staten, dat de instructie van den Gemeente-Ont vanger door hen voor kennisgeving is aan genomen. Besluit van Gedeputeerde Staten tot vast stelling der gemeente-rekening over 1919. Adres van de afdeeling Helder van den Bond van Nederlandsche Onderwijzers om bij voorkomende vacature in de opengeval len plaatsen te voorzien door de benoeming van de hoofden van scholen, welke ambu lant zijn. Ontslag. Voorstel om eervol ontslag te verleenen aan: a. mej. Deelder, als onderwijzeres aan school 8, met ingang van 1 Juli 1920; b. W. G. F. Sant, als onderwijzer aan school 3, met ingang van 1 Juli 1920; c. J. van der Valk, als leeraar aan de Zeevaartschool, met in gang van 1 September 1920. Verleend. d. Dr. J. C. van den Berg, N. Vinken, H W. Bakker, W. J. Bakker, en Jb. Bakker als leden der Commissie van Toezicht op het Lagere Onderwijs. De heer Biersteker vraagt of nog met deze heeren nader overleg is gepleegd en de Voorzitter bevestigt dit. Ook nog mondeling. De heer Staalman meent, dat hierme de de zaak niet uit is. De heeren zijn ge krenkt omdat van 1918 af hun adviezen niet meer zijn gevraagd; spr. meent dat toch ver schillende zaken naar deze commissie die nen te worden gezonden voor advies. Den heer De Geus is het niet bekend, dat de Oommissie is gepasseerd. Waar is, dat van af October 1918 geen enkel advies is gevraagd. Dit ligt op den weg van den wethouder van onderwijs. Het verbaast spr. dan ook te vernemen, dat hun adviezen niet meer gevraagd zijn. Maar gedurende dat gansohe jaar is van de Commissie nooit een blijk van ontstemdheid daarover ingeko men bij het College. Het kan toch zeer goed zijn, dat gedurende dien tijd geen enkel be langrijk onderwerp ter sprake is gebracht. De Voorzitter zegt, dat aan het Col lege inderdaad nimmer iets kenbaar is ge maakt. Wel is gebleken, dat er aanleiding voor hun ontstemdheid was, bijvoorbeeld bij den schoolbouw in Koegras, maar hier was een geval, dat niet door de wet was voorge schreven. Het is zuiver een Oommissie van „toezicht". Eervol verleend onder dankzegging voor de bewezen diensten. e. W. Poll, als lid van het Burgerlijk Arm bestuur. Als boven. Benoeming. Voorstel tot aanstelling van een makelaar, De heer Grunwald heeft niets tegen den persoon van den heer Borgart, maar meent, dat het niet wenschelijk is weder het instituut van makelaar in te voeren. In tal van jaren hebben we dit niet meer gehad, en nu zouden allicht anderen kunnen komen met hetzelfde verzoek. Het is een ambt van vertrouwen, en de Raad doet beter zich hier buiten te houden. Spr. stelt daarom voor niet over te gaan tot de aanstelling. De heer D e G e u s is er niet tegen indien men ook anderen vergiuit zich makelaar te noemen. Er zijn vele beslommeringen aan het ambt verbonden en het geeft een zeker cachet aan de betrekking. Bovendien kost het de gemeente geen geld, en waar we den laatsten tijd toch de allures van een groote stad aannemen kunnen we dit verzoek wel toestaan. Maar laten we dan b.v. een maxi mum bepalen voor het aantal, dat benoemd kan worden. De Voorzitter: Verschillende ande ren hebben al een desbetreffend verzoek in gediend. De heer Adriaanse vindt het ook wenschelijk dit toe te staan. De heer Borgart moet nu telkens, bij elke kleine taxatie be- eedigd worden, en dit is een groot gemak voor hem. Andere aanvragen dienen afzon derlijk te worden overwogen. De heer Grunwald handhaaft zijne be- zware n. Juist omdat deze aanvrager zoo bij uitstek geschikt is, moeten wy het in stituut van makelaar niet mee* instellen, omdat niet iedereen even credietwaardig is. De heer Bi er stek er^merkt op, dat het instituut uit den ouden tijd dateert. Maar in dit speciale geval is er wat voor de be noeming te zeggen. Het is hier de kwestie of er overwegende bezwaren zijn, niet de kwestie of men een makelaar zal aanstellen. Feitelijk is ieder, die als tusschenperspon fungeert bij een verkoop makelaar. Ieder geval dient op zichzelf te worden bekeken. Met algemeene stemmen behalve die van den heer Grunwald wordt de betrok kene benoemd. ingezonden mededeeling. 2, 3, 4, 5, 6, /,0 gi^ De nieuwste modellen. De mooiste sorteei nq. Suppl. Begrooting Alg. Weeshuls. Ter goedkeuring wordt aangeboden een suppletoire begrooting van het Algemeen Weeshuis, dienst 1919. Goedgekeurd. Suppl. Begrooting. Ter vaststelling wordt aangeboden: a. 4e suppletoire begrooting, dienst 1919, (no. 81 der bijlage); b. 2e. kohier schoolgeld heffing, dienst 1920; c. 11e kohier Inkom stenbelasting, dienst 1919. Af- en overschrijvingen. d. ontwerp-besluit tot het doen van af- en overschrijvingen op de begrooting van uit gaven, dienst 1919. Rekening Kamer van Koophandel. e. rekening en verantwoording van de Kamer van Koophandel en Fabrieken, over het dienstjaar 1919. a. Aangehouden, be aangenomen. N.V. Stoombootdlenst Heider-Amsterdam. Prospectus der op te richten N.V. Stoom bootdienst den Helder-Amsterdam. De heer Zondervan wil in een volgen de vergadering besprekingen openen in zake het al of niet nemen van aandeelen door de gemeeente. Aankoop vuurwapens. Voorstel om machtiging te verleenen tot aankoop van vuurwapenen ten behoeve der gemeente-politie. De "heer Borkert verklaart namens de s.-d. fractie, dat de fractie niet is tegen be wapening der politie met vuurwapenen, mits men het hoofd der politie aanschrijve, dat uitgezien wordt aan wie die wapenen wor den verstrekt. Het is de fractie n.1. bekend, dat door zenuwachtige agenten nog al eens gauw van de sabel of den gummistok ge bruik wordt gemaakt, en bij vuurwapenen kon dat zeer ernstige gevolgen hebben. De Voorzitter merkt op, dat het voor stel juist bedoelt door het hoofd der politie toezicht te doen houden. Elke agent heeft het recht zich te wapenen, maar door dit voorstel kan er leiding aan worden gegeven De heer Kuiper: Hoe stelt men zich die regeling voor? Als er 's nachts een relletje plaats heeft aan het Hoofd, moet de agent dan eerst naar den burgemeester om te vra gen of hij van zijn wapenen gebruik mag maken? (Gelach). De Voorzitter: Dit is voor elk geval afzonderlijk niet te omschrijven en wordt door spr. geregeld. De voordracht wordt vervolgens aange nomen. Chirurg Ziekenhuis. Voorstel tot aanstelling van een chirurg aan het gemeente-ziekenhuis. Held. Crt. 1 Juni. De heer-D e G e u s vraagt of zoo'n chirurg noodig is? Wij hebben toch de marinedokto ren ook? Binnenkort krijgen we de uitbrei dingsplannen ook. De Voorzitter: Vroeger deden de doktoren veel pro deo. We krijgen nu de be schikking over een chirurg, hetgeen bij ope raties e.d. van veel nut is. Bovendien is dr Tange een uitstekend operateur, zoodat spr, adviseert dit voorstel aan te nemen. Het voorstel wordt z. h. s. aangenomen. Aanschaffing instrumenten en aanstelling verplegend personeel ziekenhuis. Voorstel betreffende het aanschaffen van eenige instrumenten ten behoeve van het ge meente-ziekenhuis en aanstelling van ver plegend personeel. Held. Crt. 1 Juni. Hoewel de heer Staalman dit lapwerk vindt, zal spr. voorstemmen, in afwachting ban de voorstellen omtrent een nieuw zieken huis. De Voorzitter antwoordt, dat dit voorstel al bij het College ingediend is. Aangenomen. Duplicaat-kaart voor gasmeters. Voorstel om voor het afgeven van een duplicaatkaart voor gasmeters een bedrag van 0.10 te heffen. Held. Crt. 1 Juni. Aangenomen. Gasprijsregeling. Voorstel betreffende de gasprijsregeling. Held. Crt. 12 Juni. De heer D e G e u s is het niet eens met dit voorstel en wil het nader onder de oogen zien. Spr. begrijpt de motieven niet van deze rege ling. In andere gemeenten, waar men er toch ook op uit is om het gasverbruik op te voe ren, handelt men juist andersom als hier en komt men terug van een differentieel tarief, terwijl men een prijs stelt met een kleine winstmarge daarboven. In den Amsterdam- sclien Raad is dit o. a. verdedigd door den heer Vliegen, die het differentieel tarief eene mislukking noemde. Wat beweegt het Col lege, vraagt spr., om thans 3 prijzen in te voeren? Het gas van 21 cent, dat dienen moet om het tekort op de lagere prjjzen te neutra- liseeren, zal minder worden gebruikt, zoodat men een uittocht zal krijgen van verbruikers. I erw yl toch het gasbedrijf het bedrijf blijft en de electriciteit, waarvan wy slechts make laars zyn, niet. Spr. meent, dat dit tarief een geweldigen administratieven rompslomp zal medebrengen. Bovendien acht spr. het niet logisch ook. V aarom betalen de muntgasver- bruikers 3 cent per meter minder, terwijl zij ki vendien de leiding van de gemeente krij- ?en; ~en gewoon verbruiker moet bovendien de leiding betalen ook. Den vorigen keer nee ft de wethouder aangetoond, dat de prijs xan het gas voor beide gevallen gelijk was maar dit feit blijft toch bestaan. En een win- Kelier, van den kleinen middenstand, zal 21 cent moeten betalen, terwyl een rentenier als hy een muntmeter heeft, 18 cent betaalt. Het stelsel is uit den booze, en spr. gelooft niet, dat het gasverbruik er door bevorderd ?,alWOr .en' eerder ingekrompen. Spr. kan dit met citaten van oud-wethouder Vliegen aan- toonen. 6 ,1ieer P 0 e e 1 e n be r g e r staat versteld van de redenatie van den heer De xeus. In Maart 1918 was er een voorstel van 1 voor een uniformen prjjs, alle bur- BM)ke leden stemden tegen, behalve de heer heeft Toen was de kostprijs 14 oent. Spr. 14 census ook vernomen, dat de kostprijs De heel en stelt voor den PrÜs te herzie" af zijn wij a9 r k e r t Van de begrooting die ieder bevrtig met een gasprijsregeling, overeengekomen"!. Dit voorstel is tenslotte drijven, de bedoete Commissie van de Be naar de mate van zjs, dat ieder betaalt bruiker, die 21 cent betaverbruik. Een ver gas weer minder. Vergel^etaalt voor kook- dam gaat niet op, omdat Ag met Amster- electrische centrales heeft, eirdam groote gasfabriek zitten, die floreeren met een electrisch bedrijf, dat op de been irrt, en een geholpen. Bij gemiddeld verbruik worden wordt de verhouding aldus, blijkens dk) M. vens uit de praktijk: 10 M. lichtgas a 21m- - 2.10; 20 M. kookgas a 15 cent-= 3.^ De heer Verstegen heeft geen be zwaar om den Raad te laten oordeelen over de vaststelling der tarieven. Maar de Voor zitter meende, dat het een eisch van prak tijk was om de regeling voorloopig in han den te laten van B. en W. en te blijven doen als het vorige ooilege, waarvan de heer De Geus deel uitmaakte. Maar spr. heeft per soonlijk geen bezwaar te doen zooals de heer De Geus wil. De kwestie-Vliegen, door den heer De Geus naar voren gebracht, is voor spr. geen aanleiding om minder tegen dien partijgenoot op te zien dan vroeger. Het groote verschil tusschen het Amster- damsche en het onze is, dat aldaar de groot ste verbruikers het meest moeten betalen. De heer De Geus snapt blijkbaar de portés er niet van. De heer De Geus noemt dan een winkelier en een rentenier en vergelijkt die met elkander. Maar wjj hebben te maken met de massa, niet met uitzonderingsgeval len. Bovendien betreft dat een enkele, want de groote winkeliers zullen toch electrisch licht nemen. De heer De Geus: Daar krijgt u dan ook geen 21 cent van. De heer Verstegen: Dat is ook niet noodig, de productie moet gericht zijn op het daggas. Verder zegt de heer De Geus, dat er velen zjjn, die kookgas kunnen ge bruiken. Ja zeker, zij kunnen het, maar zij doen het niet. Overigens ligt spr. ook niet \oor het door de Commissie ontworpen ta rief op de, knieën. Het is trouwens eene re geling voor drie maanden, by wijze van proef, om te zien in welke richting het ver bruik zal gaan. In Amsterdam heeft men nu weder een uniform tarief, maar alles is daar bijna electrisch en dat duurt hier nog jaren voor het zoover is. Na nog eenig discussie wordt het voorstel van B. en W. aangenomen met de toevoeging op voorstel van den heer Biersteker in- gelascht, dat B. en W. spoedig mededeelin- gen zullen doen omtrent het gasverbruik. De heer Heyblok vraagt naar de mun ten voor de muntmeters. Deze zijn al in ge bruik; er is een heele lijdensgeschiedenis meterhuur ƒ0.30, totaal ƒ5.40. Welke onbilaan vast, want de heer Schoeffelenberger i::hi,„:j 1:~i jn TV ia IoonHo vt-nl /-It i lijkheid ligt daar nu in? De aanleg wordt be taald door den niet-muntgasverbruiker, zegt de heer De Geus. Ja, maar als hij maar even meer gebruikt dan 20 M., wordt zijn gas goedkooper. Den heer Schoeffelenberger antwoordt spr., dat de cijfers slechts verhou- dingscijfers zijn en geenszins den kostprijs vertegenwoordigen. De Voorzitter betwist den heer De Geus, dat hier sprake is van differentieel tarief. Het tarief is juist voor iedereen gelijk en dat het aldus is vastgesteld, geschiedde om het electrisch bedrijf op gang te helpen. Het advies van de Commissie voor de Bedrij ven luidde, dat de gemeente er op aansturen moet, dat electrisch licht voor licht- en munt- gas in de plaats komt, terwyl voor verwar ming en kookgas het gas blijft. En nu is het middel om het gasverbruik te doen toenemen het goedkoop houden van het kookgas. De verhoudingscijfers zijn gebaseerd op de ver bruikscijfers, en geven een klein verlies, in dien het verbruik niet iets hooger was ge lukkig. Het verbruik van kookgas zal toe nemen en daardoor wordt het vanzelf goed kooper. De industrie moet men dwingen naar het electrisch licht over te gaan, en dat kan hier omdat er weinig industrie is. De afne mers van kookgas zijn vooral de muntgasver- bruikers. Vroeger was dit 1 oent duurder dan lichtgas, en dat was verkeerd. Deze onbillijk heid is thans weggenomen, volgens bereke ning van den administrateur is het gas thans nog 2 cent duurder dan de kostprijs. Als het gasverbruik niet aanzienlijk toeneemt, woxdt het bedrijf een strop voor de gemeente. De heer De Geus meent toch, dat de winkelier in ongunstiger condities komt. De heer Sch. wraakt het, dat de burgerlijke hee ren tegen een prijs van 12 cent stemden, terwijl de kostprijs 14 cent was. Ja natuur lijk deden ze dat. Omdat het gas zoo goed koop was, werd er veel misbruik gemaakt van het feit, dat meer gezinnen te zamen woonden, en dan vaak tweemaal dezelfde hoeveelheid voor hetzelfde geld konden ge bruiken. Toch is het eigenaardig, wat de heer Vliegen over een uniform tarief zegt. De heeren zeggen nu wel, dat dit geen dif ferentieel tarief is. De heer De Zwart: Juist! De heer De Geus: Jawel, maar het muntgas is hier ongelimiteerd, ieder die het hebben wil, kan het krijgen. Spr. is ver baasd over den Voorz., die meent dat het kookgas zal toenemen. Er zijn maar een paar honderd, die geen kookgas hebben, de overigen hebben allemaal de gelegenheid kookgas te nemen De heer DeZwart: De gelegenheid wel! De heer De Geus begrijpt niet, dat een systeem hier niet goed zou wezen, wat in Amsterdam wèl goed is. Spr. behandelt ver der de bevoegdheid van het Dag. Best. om telkens den gasprijs vast te stellen. Ook dit is door den heer Vliegen afgekeurd en ver anderd. De Raad moet de tarieven regelen De Voorzitter: In Amsterdam heeft de Raad aan B. en W. alleen de regeling van het industriegas overgelaten. En de grootste afnemer moet het minste betalen. Van een oud-lid van het college had spr. deze laatste opmerking niet verwacht. Het is niet ge- wenscht, dat de Raad zich elke drie maan den vermoeit met lange discussies over de tarieven. De muntgasverbruiker is met dit tarief tenslotte in het nadeel. Dat het gas verbruik hier nog wel opgevoerd kan wor den toonen de gemiddelden van andere plaatsen. Hier was het verbruik gemiddeld 124 M., in Hoorn bijna 200, in Amsterdam trots zijn electrisch licht nog ruim 160, enz. De heer De Geus: In normale tijden is het nooit geschied, dat B. en W. de prijs regelden. Dat is voor de abnormale tijden ingesteld. Zachtjesaan gaan we nu weer nor male tijden tegemoet waarin schommelingen niet veel zullen voorkomen. Spr. wril volstrekt niet het beleid laken van B. en W., maar men mag toch wel eens over wegen of het nu nog noodig is, dat B. en W. den prijs blijven vaststellen. De Voorzitter: De Raad heeft nog steeds de bevoegdheid in handen, want hij heeft ons opgedragen 35000.% winst uit het bedrijf te halen en het College heeft al leen toezicht gehouden, dat dit gebeurt. In Amsterdam heeft het Colege blijkbaar wei nig vertrouwen; wij hebben steeds open kaart gespeeld met den Raad. jende wel, dat ze even op de Ambachts- konden worden gemaakt, maar zelfs aIs Ik^eer k°n ze niet passend macm-Voor meerdere heeft de Raad geen verleend. Voorstel mVarlabestrljding. bestrijding. 'rekking tot de malaria- Daar liet nog du Held. Crt. 1 Juni Verhuring gronu Voorstel tot verhuring van A. Bos en A. A. Overtoom. en aan De heer Schoeffelenbergei dat hier een onzuiverheid heeft plaat,, had. Deze verhuring geschiedde monde/ en een der inschrijvers wist het cijfer va. den ander. Verder wordt thans gevraagd het bod te gunnen, terwijl 2 dagen na de aanbesteding het gras al gemaaid was. De heer De Zwart licht den heer Sch. hierover in. Het betrof hier een paar kleine stukjes grond, en spr. heeft op advies van de Comm. voor het grondbedrijf aan een paar gegadigden gezegd, dat zij de stukjes konden krijgen onder nadere goedkeuring van den Raad. Maar die heeft al tweemaal vergaderd en telkens de beslissing ver daagd. Wat in andere vertrekken gezegd wordt, kan men gemakkelijk verstaan. Het voorstel wordt vervolgens aange nomen. Electriciteltstarieven. Voorstel tot vaststelling van de tarieven voor de levering van electrisehen stroom. Held. Crt. 1 Juni. Aangenomen. Verordening bouwverbod gronden. Voorstel tot vaststelling van een verorde ning tot het leggen van een verbod tot bouw of herbouw op gronden, welke ingevolge voorafgaand raadsbesluit in de naaste toe komst voor den aanleg van straten, grach ten en pleinen zjjn bestemd. Held. Crt. 1 Juni. Aangenomen. Schoolbioscoop. Voorstel om tot oprichting van een school bioscoop over te gaan. Held. Crt. 12 en 15 Juni. Den heer V a n O s bevreemdt het dit punt thans weer onveranderd op de agenda te vinden. Een geheelen avond is er in beslo ten zitting over gesproken, en de stemming wees uit, dat er meer tegen dan voor waren. Laten we er thans maar niet veel meer van zeggen en stemmen. De heer De Geus betreurt het, dat het College niet wat soupeler is. Het voorstel om een huurovereenkomst aan te gaan wordt opzij geplaatst en de Raad wordt voor het feit gesteld dezen aankoop te voteeren. En dat wil de Raad juist niet. De beide aan biedingen betreffende huur zijn niet gelijk, in de Cinema is de bediening niet inbegre pen. Spr. meent ook, dat een schoolbioscoop niet noodzakelijk is. Ook den heer Grunwald verbaast het, dat na de discussies in den geheimen raad dit voorstel onveranderd ter tafel komt. Spr. had gehoopt, dat het niet noodig was het nog verder te bespreken, en herhaalt het geen door hem in de besloten vergadering is gezegd, n.1., dat spr. de poging van den wethouder van onderwijs om het onderwijs op peil te brengen en zoo hoog mogelijk op te voeren, waardeert, alsook dat spr. zjjn werk ten bate van het onderwijs apprecieert. Maar de instelling zal de finantieele draag kracht van de gemeente te boven gaan. Zoo'n bioscoop zal jaarlijks minstens 40000 moeten kosten. Het salaris van een direc- teur-leeraar is met 3000 te laag geraamd, op rente en aflossing (10 pet.) is niet gere kend. Waar de heer Van Staveren zelve de zaak te kostbaar vindt, had spr. voorstellen op bescheidener schaal verwacht. Er zijn zaken, die dringender zijn, spr. denkt aan een nieuw ziekenhuis, een armhuis, etc. en waar gaan we op deze manier heen? De hoofdelijke omslag zal straks wel 7 ton moe ten worden, en daartegen past ons een der gelijke luxe-instelling niet. Nochtans spijt het spr. niet met het voorstel te kunnen medegaan. De heer B o k is ook verwonderd het A, .eik na. fc !W

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1920 | | pagina 3