NIEUWSBLAD VOOR HELDER, KOEGRAS, TEXEL, WIERINGEN EN ANNA PAULOWNA Abonnemenls- vóór 15 Juli I. GRUNWALD, Keizerstraat 116 b/d. Sluisdijkstraat. De verbinding met Huisduinen GOEDKOOP REIZEN PER BOOT. No. 5264 DINSDAG 29 JUNI 1920 48e JAARGANG ?,°?Wlad o »0-65- »105 Aan onze lezers buiten de gemeente doen wij het verzoek de abonnementsgelden over het derde kwartaal ten bedrage van f 1.70 over te maken per postwissel. Na dien datum wordt daarover met 10 ct. verhooging beschikt. Over de abonnementsgelden in de stad wordt dezer dagen per looper beschikt. Bezoekt de GROOTE UITVERKOOP bij de firma I. GRUNWALD. 4 maal per week van beide zijden, nformaties: „ESONA", Binnenhaven 2a. COURANT ABONNEMENTEN BIJ VOORUITBETALING: Heldersche Ct. per 3 mnd. 1.40, franco p. post 1.60. Buitenl. 2.40 Modeblad 3 „0.951.051.30 Losse nummers der Courant 4 ct. Verschijnt Dinsdag-, Donderdag- en Zaterdagmiddag REDACTEUR-UITGEVER: C. DE BOER Jr., HELDER Bureau: Koningstraat 29 Interc. Telefoon 50 Post-Girorekening No. 16066. ADVERTENTIEN 20 ct. p. regel(gaijard). Ingez. meded. (kolombr. als redact, tekst) 60 ct. Kleine adv. (gevr., te koop, te huur) v. 14 reg. 50 ct., elke regel meer 10 ct. bij vooruitb. (adresBur. v. d. bl. en met br. onder no. 10 ct. p. adv. extra). Bew.-ex. 31Uct. Adv. op bep. aangew. pl. worden 25% hoog. ber. ZIET ONZE ÉTALAGES!! Onze prijzen zijn BOVEN ALLE VERWACHTING ZOO LAAG, dat gij zult meenen „de te goedkoope tijd van voor den oorlog is teruggekeerd". Er is vroeger, toen over onzen zeedyk de bekende stoomtram reed, nogal wat gespot met dat vervoermiddel. En aan kritiek heeft het zeker evenmin ontbroken. Het is daarom misschien wel goed, dat deze tram is verdwenen, want nu klaagt de helft der bevolking, omdat er geen middel van ver voer meer is. Hetwelk een teeken schijnt, dat men slechts waardeert, hetgeen men verloren heeft. Nu zon het menigeen een lieve cent waard zijn, wanneer er weêr een tram of ander vervoermiddel voor Huisduinen was, en eerlijk gezegd, begrijp ik nóg niet, dat de een of andere ondernemendekerel in dat gebrek niet heeft voorzien. Want mijdunkt, er zijn hier zaken te doen, waarin men zyn geld heel veilig kan steken. Wie gezien heeft, hoeveel menschen onze paardenomnibus reeds vervoert, welke echter by lange niet in de behoefte kan voorzien, zal 't zonder meer met mij eens zijn. Er is immers een toenemende afkeer van loopen bij ons menschengeslacht De kinderen krijgen tegenwoordig by de geboorte reeds een fiets, opdat zij vooral niet zullen leeren loopen. Loopen wordt een sport, die alleen door specialisten nog wordt beoefend, maar geen lichaamsbeweging meer voor gewone stervelingen. Men mag dit betreuren, de exploitanten van vervoermiddelen, kunnen met dit voor hen voordeelige verschijnsel rekening houden. Overal is men dan ook bezig, in de behoefte aan verkeersmiddelen te voorzien en bij de groote kosten aan den aanleg van tramwegen verbonden, is het begrijpelijk, dat men het meer moderne en gemakkelijker middel van auto-bussen toepast. In ons land is het o.m. de Algemeene Motor Omnibus-Vracht-Auto-Maatschappij te den Haag. die overal haar wagens in exploitatie tracht te brengen. In Limburg heeft zij b.v. reeds verschillende lynen geopend. Te Rotterdam heeft het Ge meentebestuur een zoodanigen dienst voor het nieuwe stadsgedeelte, waar nog geen tram ligt Tusschen Hoorn en Enkhuizen hebben de Hoornsche winkeliers door tusschenkomst dezer Maatschappij een dienst en ook Dordrecht lazen wij, is met haar in onderhandeling ge weest. Dat het echter niet overal gaat, bewystdat de Hoornsche onderneming met 1 Juli a.s wordt opgeheven, omdat het tekort te groot was, terwijl de Dordtsehe Raad de aanbiedin gen eveneens wegens de hooge kosten moest afwijzen. In Rotterdam schijnen verder nogal klachten over het materiaal te ryzen. Natuurlijk zijn de omstandigheden niet overal gelijk en bewijst dit niets tegen eventueele pogingen «lders. Het gaat in Limburg b.v. uitstekend. Deze auto-bussen zijn ingericht als de oude tramwagens met zitplaatsen langs de lange zyden, plaats biedend voor 20 tot 30 personen. Echter kan men ze natuurlijk ook van andere firmas betrekken en naar believen inrichten. Maar momenteel is het zoo, dat door de leer groote behoefte, geen complete wagens te krijgen zijn. Men koopt dan de onderstellen (chassis), waarvan men evengoed een gewone vracht auto kan laten maken als een personenwagen De bovenbouw icarosserie) is dus verschil lend, al naar gelang men zelf op dat punt zyn eischen stelt. Men kan, zooals in Amerika, de zitplaatsen achter elkaar maken en al of niet bekleeden. Men kan open of dichte wagens maken en al naar men er aan besteden kan, minder of meer luxieus inrichten. Maar hoe ook, er is momenteel zeer slecht aan materiaal te komen en voor 't bouwen der carosserie (de chassis worden, om vracht te sparen, zonder qarosserie ingevoerd) eischt men reeds 6 maanden levertijd. De A. M. O. V. A. M. levert de wagens óf in bruikleen óf in koop. De laatste methode is het voordéeligste. Bij liquidatie neemt de Maat schappij het materiaal terug tegen een over eengekomen prijs. Waar geen rails of andere vaste bouwwer ken noodig zijn, is deze exploitatie dus zeer eenvoudig, terwijl men de risico tot een mini mum kan reduceeren. De A.M.O.V.A.M nu exploiteert zelf den ge- heelen dienst. Zorgt voor personeel, onderhoud en alle verdere exploitatiekosten. De ondernemer, die met haar contracteert, bepaalt zelf 't tarief, maakt de dienstregeling en ontvangt alle gelden. Maar hy geeft aan de Maatschappij een vast bedrag per K.M. dat „verreden" wordt. Men weet dus vooraf, wat het kosten moet en hoe hoog ongeveer 't tarief moet zyn. De Maatschappij heeft eveneens een vast rendement, omdat in den overeengekomen prijs alles, ook de risico is begrepen. Die prys is natuurlijk lager, indien de wagens het eigen dom des ondernemers zyn, terwijl deze dan zelf de rente en afschrijving van 't daartoe benoodigde kapitaal heeft. Deze methode is dus een zeer eenvoudige en het was de Commissie voor de Economische Ontwikkeling, die in Mei met deze Maatschappij in onderhandeling trad, om te pogen, voor Huisduinen een zoodanigen dienst te openen Nadat berekend was, hoeveel ritten er on geveer zouden worden gemaakt en voor hoe veel kilometer dus gecontracteerd zou moeten worden, werd de kilometerprys opgegeven Daartegenover werd op grond van de ver voercyfers der Heldersche tram 't aantal te vervoeren passagiers geschat en ongeveer op de helft van het aantal, dat per wagen kon worden geborgen, gesteld. De prys op 25 ct. per enkele reis stellende kwam de Commissie toen nog tot een verlies van f 4000. tot f 5000. -waarvoor even tueel de Gemeente zou moeten bijspringen In dit geval zouden de wagens eigendom der Maatschappy blijven en was de prys per K.M. dus vrij hoog. De prys was ook onvoordeelig, omdat de rit zeer kort is en er dus veel ritten moeten worden gemaakt, om een totaal aantal kilo meters te krijgen, groot genoeg, om dat tarief eenigszins billijk te maken Het nadeel is hierbij, dat de eerste paar ritten wel goed zullen zijn, maar dat het publiek niet uren gaat staan wachten tot het ook eens een beurt krygt. Men vervoert nu eenmaal per rit slechts een beperkt aantal personen tegelyk. By langere ritten, die meer plaatsen ver binden, neemt men ook onderweg steeds menschen op. De prys kan hooger zijn en inkooptarief is billijker. De Commissie heeft dus ook nog een be rekening gemaakt, waarby zij uitging van 't standpunt, dat de wagens in eigendom zouden komen. Inderdaad bleek op die wijze de zaak te exploiteeren zonder, of althans met een ge ring, verlies. Maar in dien tijd was het half Juni geworden en de vraag was dus: wie moet eigenaar zyn en wie exploiteert de dienst? Men kwam tot de overtuiging, dat, hoe men de zaak ook zou aanvatten, met de voorbe reiding zooveel tyd verloren zou gaan, dat in 't gunstigste geval pas met 1 Augustus de dienst geopend zou kunnen worden. Men achtte het daarom beter, dit jaar te benutten, om te komen tot een vorm van exploitatie en ter verkrijging van het eigendom van twee geschikte wagens, om dan het andere jaar met 1 Mei te openen. Men kan dan ook nog nader bestudeeren een verbinding met Julianadorp en een trein dienst naar de Texelsche boot. De stichting van een Naamlooze Vennoot schap met een kapitaal van b.v. f 30.000.- leek der Commissie den aangewezen weg. Zoo gauw die Vennootschap is gesticht, kan de Economische Commissie zich weder ont slagen rekenen van het doen van verdere stappen in deze. Zij toch onderzoekt slechts en geeft de richting aan. De actie zelf, de energie, moet uit de burgerij zelf komen. Er is dus wat te doen en het is nu den tyd. In grooten kring voelt men het gemis aan een goed vervoermiddel. Men klaagt daar ontzettend over. Maar met klagen komen wy er niet. Er is nu mogelijkheid, om met 1 Mei 1921 een goeden dienst te openen met behoorlijk materiaal en tegen een matig tarief. Alleen moet er f 30.000.— zijn, waarvoor dus eventueel 300 menschen een aandeel van f 100.— moeten nemen (60 van f500.— of 30 van f 1000.- is natuurlijk ook uitstekend). De rente daarvan zou b.v. gegarandeerd kunnen worden door de Gemeente, indien althans de Gemeente zelve de exploitatie niet ter hand wil nemen. Als echter de dienst er eenmaal is, dan twijfelen wij aan het welslagen allerminst. Gerekend wordt op 50 ct. per K M. on kosten, alles inbegrepen, ook rente en af schrijving. De rit naar Huisduinen is 7 K.M. heen en terug samen. Als er dus gemiddeld 7 personen per enkele reis worden vervoerd, zyn de on kosten reeds gedekt. De Commissie stelt zich voor, binnenkort belanghebbenden op te roepen tot nadere bespreking en eventueel stichting eener Vennootschap, by welke gelegenheid ook nog meer uitvoerige becijferingen kunnen worden gegeven. Evenals voor het behoud der Nieuwedieper boot, wordt nog eens van de burgery een daad verlangd. Wij twijfelen niet, of zy zal evenals toen, daartoe bereid zyn. Reeds nu verzoekt ondergeteekende allen, die eventueel zouden willen deelnemen in eene Naaml. Vennootschap, zich daartoe, onder vermelding van het bedrag, bij hem op te geven, terwijl ook andore bewijzen van instemming welkom zijn. Helder, 20 Juni 1920. BUITENLAND. A. W. Michels, Secr. Econ. Commissie, Stationstraat 8. Het vredesverdrag met Turkije. Het Turksche antwoord. Volgens te Londen uit Konstantinopel ont vangen berichten zijn do voornaamste punten van het Turksche antwoord de volgende lo. Turkye weigert Thracië en Smyrna aan Griekenland af te staan en beroept zich tegen de Grieksche aanspraken op godsdienstige, historische en ethnografische overwegingen. Turkije vraagt, dat de Turksch-Grieksche grens zal blijven gelijk zij in 1913 was. 2o. Turkije erkent de onafhankelijkheid van Armenië en stemt erin toe, aan Armenië een deel der provincies Van, Bitlis en Erzeroem af te staan, doch het vraagt schadeloosstelling voor de aldus verloren gebieden. 3o. Turkije erkent de regeering van Hedjas en aanvaardt het instellen van een mandaat over Syrië en Mesopotamië, doch vraagt, dat Turksche gedelegeerden met gelijke rechten zullen worden toegelaten tot de commissie inzake de vaststelling der grenzen. 4o. Turkije aanvaardt in beginsel het stelsel van internationale eontróle over de zeeëngten, doch vraagt vertegenwoordigd te worden in de contröle-commissie voor de zeeëngten. De De Turksche delegatie zou voorts protesteeren tegen eenige bepalingen van het reglement voor de contröle op de zeeëngten, welke zy onvereenigbaar acht met de Turksche souve- reiniteit. DUITSCHLAND. De nieuwe regeering. Rijkspresident Ebert heeft den Rykskanse lier verzocht, den Rijksdag voor te stellen den dag voor de verkiezing van een Rijkspresident zoo spoedig mogelijk te bepalen. Het „Berl. Tageblatt" merkt naar aanleiding van bovenstaand verzoek van Ebert op: Het schrijven van den rykspresident is in overeen «temming met de voorschriften der grondwet, Ebert aarzelt na de l$abinetsvorming geen oogenbllk zelf het bepalen van de nieuwe verkiezing voor te stellen en niemand heett er ooit aan kunnen twijfelen dat van Ebert deze strenge uitlegging der op zijn ambt be trekking hebbende grondwettelijke bepalingen te verwachten was. Men kan daarom uit den brief op zichzelf niet een specialen wensch om het ambt van president zoo spoedig mogelyk vaarwel te zeggen, afleiden. Niettemin is het zeer waarschijnlijk, en personen die met den president voortdurend in contact zijn, beves tigen het, dat zulk een wensch bestaat. Ebert heeft onmiddelijk na de verkiezingen en her haaldelijk tijdens de regeeringscrisis niet ver heeld dat een zoo spoedig mogelijke presidents verkiezing niet alleen met de grondwet, maar ook met zijn persoonlijke neigingen in over eenstemming zou zijn. Duurte onlusten. De „Lokal Anzeiger" meldt uit Hamburg dat aldaar in verschillende stadsdeelen duur- teonlusten zyn voorgekomen. De levensmid delenwinkels werden door de menigte gedwon gen hun waren tegen billijke prijzen af te geven. Op de Groote hooimarkt kwam het tot een treffen tusschen de veiligheidsweer en een volksmenigte, waarbij verschillende schoten werden afgegeven. Ook in de Wesersteden Bremerhaven, Geestemünde en Lebe, zijn duur- terelletjes voorgekomen. Groote volksmenig ten maakten zich meester van de verschillende koopwaren en verkocht deze met 100 a 200 °/0 verlies. Daarna vormde zich troepen van vrouwen uit arbeidersklasse en middenstand, welke de levensmiddelenwinkels in d« hoofd straten bestormden. In Duisburg tenslotte, dwong een menschen menigte op de fruitmarkt de verkoopers alle prijzen van fruit en groenten te verlagen. Wat er in Berlijn al mogelijk is! Een fabrikant schrijft in de Duitsche bladen: „Eenige dagen geleden verschenen in mijn fa briek eensklaps ongeveer 500 werklooze mannen en vrouwen, die weldra onder groot rumoer alle kantoor- en fabriekslokalen hadden bezet. Eenige jongelieden van 17 tot 20 jaren maakten het zich al heel gemakkelijk, zij namen plaats op de leeren fauteuils in mijn eigen kamer, terwijl anderen op stoelen en tafels klommen en door voortdurend geschreeuw elk onderhoud onmogelijk maakten, lenslotte nam de aanvoerder het woord, om uiteen te zetten, met welk doel men was gekomen. Met eischen, zooals onmiddellijk ontslag van vier ar beiders. die als gewezen leden van de Baltische divisie geen recht op werk hadden, algemeene ver hooging van het loontar.ef, afschaffing van het stukwerk, e. d„ trachtten ze hun optreden te recht vaardigen. Daar deze eischen of reeds waren inge willigd en dus onnoodig waren, en den eisch tot ontslag van de Baltische oud-soldaten werd in"e- willigd, werden weder nieuw eischen gesteld on der de kreten: Slaat hem dood, weg met de kapita listen, er is geen regeering en geen wet meer, wii zijn nu de heereschers! Een toevallig verschenen beambte der politie poetste de plaat met de woor den: Goeden morgen, mijne heeren, er zal hopelijk wel geen geweld worden gepleegd. len slotte trok de bende af, onder bedreiging nog eens terug te zullen komen. ENGELAND. De troebelen in Ierland. Londen, 27 Juni. De Sinn Feiners hebben zich meester gemaakt van brigade-generaal Lucas en twee van zijn officieren. Dit ge schiedde te Fermoy, in het graafschap Cork. De officieren zijn in Fermoy teruggekeerd; maar het is niet bekend waar generaal Lucas is. RUSLAND. Transportschip gezonken. 2000 krijgs gevangenen omgekomen. Uit Helsingfors wordt gemeld: Op de Newa is op 6 Juni een bolsjewistisch transportschip, 8000 ton groot, gezonken. 2000 Duitsche, Oostenrijksche en Engelsche krijgsgevangenen, die zich op het schip be vonden, en uit Rusland terug zouden keeren, zijn verdronken. KORTE BERICHTEN. Te Koblents heerscht een rattenplaag. Zelfs overdag vertoonen de dieren zich in de huizen en straten. In een villa te Dahlhausen bij Bochum vond de Eolitie voor 110.000 mark aan goud- en zilverwerk. 'e villa scheen bewoond te zijn door een oplich tersbende. PLAATSELIJK NIEUWS. Te Alkmaar slaagde voor het handels diploma schoonschrijven, mej. H. Bakker, leerlinge der Handelsavondschool alhier. Te 's-Gravenhage slaagde voor het machinistendiploma A, de heer J. Nieuwen- huizen, alhier. Ingezonden mededeeling. Den 28en, 29en en 30 Juli a.s. wordt te Groningen de algemeene vergadering van het N. O. G. gehouden. De hier bestaande af- deeling van die vereeniging heeft besloten, daarheen een afgevaardigde te zenden en als zoodanig gekozen den heer IJ. Lunshof en als diens plaatsvervanger den heer E. Th. Veroosel. De torpedobooten Z 1 en Z 4. De torpedobooten Zl en Z4 zijn op hun oefeningstocht Zaterdag te Kopenhagen aan gekomen. Hr. Ms. „Zeehond". Bij het Dep. van Marine is bericht ontvan gen dat de „Zeehond" gisteren in Bergen is aangekomen. Hr. Ms. „Zeeland". Blijkens bij het Dep. van Marine ontvan gen bericht is Hr. Ms. „Zeeland" 23 dezer te Lissabon aangekomen. Post chèque en girodienst. Ingaande 1 Juli a.s. zullen de postkantoren geopend zijn voor aanneming van stortingen van 9 u. voorm. tot 3 u. namiddags. De hooge papierprijzen. Het alhier verschijnende Advertentieblad voor den Helder en Omstreken, uitgever de heer G. van der Haagen alhier, zal wegens de verhoogde papierprijzen en exploitatie kosten voorloopig niet meer verschijnen. Subsidie Vakschool voor Meisjes. Het bestuur der vereeniging Vakschool voor Meisjes voor Helder en Omstreken heeft by schryven van 11 Mei 1920, aan den Raad ver zocht om verhooging van het over het jaar 1919 toegekende subsidie.- De gevraagde ver hooging is noodzakelijk, doordat de salarissen van het onderwijzend personeel met ingang van 1 Januari 1919 in overeenstemming zyn gebracht met den door den Minister van Onder wijs, Kunsten en Wetenschappen ontworpen leidraad. Een en ander vordert een meerdere uitgaaf van f7886,71. Hierin is reeds door het Rijkeen bydrage verleend van f3943,— terwijl tevens verwacht mag worden dat ook door de provincie de gebruikelijke bijdrage van 10 pCt. zal worden toegekend, zoodat het resteerende bedrag ad f3154,97 voor rekening der gemeente zal moeten worden genomen. Bovendien is door het Bestuur bij sehrijven van 11 Mei 1920, verzocht voor het iaarl920 een subsidie uit de gemeentekas te willen toekennen. Op de door het Bestuur ingediende begrooting voor dit jaar is gerekend op een rijkssubsidie van f 11000,en op een provin ciaal subsidie van f 2200,zijnde respectieve lijk 50 en 10 pCt. der netto uitgaven. Beide subsidies zijn inmiddels reeds toegekend, doch de provincie wenschte alleen het subsidie te verleenen, indien de gemeente een bedrag van f 8800,— beschikbaar stelde, welk bedrag ook reeds de Vereeniging op de begrooting voor 1920 was uitgetrokken, en tot toekenning waarvan door het bestuur thans wordt ver zocht. Na ingewonnen advies der Commissie van Bijstand voor het Onderwijs, stellen B. enW. voor aan de Vereeniging Vakschool voor Meisjes voor Helder en Omstreken ten behoeve liarer Vakschool: de gevraagde subsidie te verleenen, onder nader genoemde voorwaarden, die aan B. en W. afdoend toezicht geven op de bezoldiging der leerkrachten, de regeling van het onderwijs, de administratie enz. en waarby tevens is bepaald, dat de gemeente, behoudens hoogere goedkeuring, voor zooverre die krachtens de subsidievoorwaarden of wet telijk voorschrift vereischt mocht zyn, te allen tyde bevoegd zal zyn de bezittingen der op te richten vereeniging met de daarop rustende lasten en verplichtingen en alle schulden der vereeniging gezamenlijk over te nemen tegen betaling eener billjjke vergoeding voor liqui- datiekosten. De kosten der Raadsverslagen. B. en W. hebben het volgende schryven aan den Raad gericht: Bij uw besluit van 3 Juli 1919 werd goed gekeurd, dat door de Heldersche Uitgevers- Maatschappij, gerekend met 1 April 1919, voor het Raadsverslag in rekening wordt gebracht f 72.per vel en voor de Bijlagen 59.per vel. In verband met de op 5 Januari j.1. in wer king getreden nieuwe collectieve arbeidsover eenkomst in de typografie in Nederland en de daarmee gepaard gaande belangrijke loonsver- hooging enz., is door het Hoofdbestuur van den Nederlandschen Bond van Boekdrukkerijen de R -K. Vereeniging van Nederlandsche Druk kerspatroons en den Bond van Chr. Drukkers- patroons in Nederland, een minimum tarief voor het zetten en drukken van boeken, bro chures, tijdschriften, couranten enz. vastge steld, in verband, waarmede de Maatschappij verzoekt het nieuwe minimum-tarief in reke ning te mogen brengen voor de stenografische Raadsverslagen en de Bylagen, waarvan de kosten dan zouden bedragen respectievelijk f93. en f78.— per vel, by het tegenwoordig getal (50) exemplaren. De behandeling van dit adres is eenigszins vertraagd, omdat ons College uwe beslissing op het voorstel tot benoeming eener Commissie van Onderzoek naar de wenschelijkheid van de oprichting eener gemeente-drukkery wilde afwachten om, indien een zoodanige commissie zou worden benoemd, haar gevoelen ter zake in te winnen. In verband met de te dier zake in uwe laatstgehouden vergadering genomen beslis- sing, meenen wij het adres thans aan uwe vergadering te moeten voorleggen. Aangezien het in bedoeld adres gedaan ver zoek ons, mede op grond van de verstrekte gedetailleerde opgaven, welke nevens het adres zijn overgelegd, rijkelijk voorkomt, stellen wy u voor om, te rekenen vanaf 5 Januari 1920, de gevraagde verhooging goed te keuren. In aanmerking nemende evenwel, dat het hierboven genoemde, nieuwe tarief, alleen voor het Raadsverslag tot een uitgaaf zal leiden van ten minste f 6000. per iaar, dan meenen wy deze gelegenheid niet te mogen laten voorbijgaan om de vraag aan uw oordeel te onderwerpen op met het drukken van bedoeld verslag in zijn tegenwoordigen vorm dient te worden doorgegaan. Mocht uw beslissing in tegenovergestelden zin uitvallen, dan stellen wij ons voor zoodra mogelyk voorstellen tot wijziging by uw vergadering ter tafel te brengen. Onder deze f93.— is het salaris van den Stenograaf ad f 15. per vel inbegrepen. Het verslag van een raadszitting beslaat gemiddeld 4 vel drukswanneer een spreker gedurende een kwartier het woord voert, verpraat hy de somma van circa vyf en twintig gnlden B. en W. zouden, om tot benoeming op deze belangrijke uitgaaf te komen, een eenvoudig middel kunnen toepassen door namelijk den spreektijd te beperken! Red. H. Ct. Marine Zweminrichting 's Rijks Werf Willemsoord. Bij voldoende deelname zal de overdekte zweminrichting op 's Rijks Werf alhier bjj wijze van proef een of meer avonden in de week ook voor de burgerij opengesteld wor den. De kosten, die ongeveer 0.75 per bad zullen bedragen, zijn voorts van het aantal zwemmers afhankelijk. Liefhebbers voor dit zwemmen kunnen zich bij den Officier van Politie opgeven. Wij hopen, dat vele inwoners zich zullen opgeven, omdat dan allicht de proef wordt voortgezet. Ofschoon de prys, vreezen wij, Ingezonden mededeeling Voorzorgen van heden verzekeren in de toekomst goede gezondheid. Kalm af te wachten is niet altijd verstan dig en nooit bjj beginnende nierkwalen. En ft el, omdat blaaszwakte, rugpyn en rheuma- tische pijnen tot de eerste waarschuwingen van dreigende nieruitputting behooren en de eenige veilige weg onmiddellijke verzor ging is. Verwaarloozing kan leiden tot spit, ischias en rheumatiek of tot de ontwikkeling van waterzucht, niergruis of -steen, en zelfs voe ren tot ongeneeslijke nierziekten. Grijpt nu in. Helpt de nieren over haar eerste moeilijkheden heen. Uitstel is werke lijk gevaarlijk. Begint nog heden voldoende lichaamsbe weging te nemen, frissche lucht, geregelde slaap, geregelde maaltijden (met niet te veel vleesch), en voldoende water te drinken. Dan doet gij wat in uw vermogen is om nier uitputting te voorkomen. Om de bestaande nierzwakte te herstellen en de verschijnselen te verdrijven, dient gy de nieren te versterken en heelen door een kuur met Foster's Rugpyn Nieren Pillen. Zij bewezen baat te geven aan nierlijders over de geheele wereld. Zelfs in gevallen, waar aan herstel gewanhoopt werd, hebben' hoster s 1 ïllen den lijder een duurzame, Krachtige gezondheid hergeven. /f! Molle kan op dit speciale niergenees- nnddel vertrouwd worden. Het dient enkel voor de nieren en blaas, en ziekteverschijn selen in verband met deze organen. Foster's Pillen werken hoegenaamd niet op de maae lever of ingewanden. Neemt u in acht voor namaak. De echte i °8ler j "gPÜn ^eren Pillen voorzien van de handteekening van James Foster od het etiket, zyn te Den Helder verkrijgbaar bij A ten Klooster, Keizerstr. 93 a 1.75 p. doos of j 10.per zes doozen.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1920 | | pagina 1