NIEUWSBLAD VOOR
HELDER, KOEGRAS, TEXEL, WIERINGEN EN ANNA PAULOWNA
Lus Parfums DE CABARA
HERMAN NYPELS.
Voor relame ZEER FIJNE REUKSACHETS
De Poolsch-Russische Oorlog.
No. 5289
DONDERDAG 26 AUGUSTUS 1920
48e JAARGANG
ABONNEMENTEN BIJ VOORUITBETALING: Versohljnt Dinsdag-, Donderdag- en Zaterdagmiddag
REDACTEUR-UITGEVER: O. DE BOER Jr., HELDER
Bureau: Koningstraat 29 Intero.
Telefoon 60
ADVERTENTIEN:
buitenland.
Met den val van Mlawa, Ostrolenka, Lom-
ze en Bjelostok werd de ijzeren ring om het
roode leger, dat Polen was binnengevallen,
gesloten. De bolsjewiki hebben thans geen
enkelen terugtochtsweg meer en zullen zich,
voorzoover ze niet over de Duitsohe grens
gaan, moeten overgeven. 21 Russische divi
sies zijn hiermede buiten gevecht gesteld.
Tot dusver zijn de Polen 86000 gevangenen
en 200 kanonnen in handen gevallen. De
nederlaag der rooden is inderdaad verplet
terend. Zelfs op den uitersten linkervleugel,
in Galicdë, waar zij Lemberg nog bedreig
den, moeten zij terug.
Volgens Poolsohe berichten van Maandag
namen de Polen 10000 man gevangen bij
Brzezany, ook een groot aantel kanonnen
werd door hen vermeesterd.
Soldau, Zambrow en Myszonitri werden
door de Polen genomen.
De Russische troepen, die op Lemberg
aanrukten, trekken thans ook terug.
De linie van de Boeg werd door de Polen
bereikt.
De geallieerden, Rusland en Polen.
De wijzigingen, die de bolsjewiki achteraf
in hun vredesvoorwaarden hebben gebracht,
en met name de toevoeging aan de vierde
voorwaarde over de instelling van een
sensationeele wending in de internationale
politiek geleid en het Fransche standpunt
volkomen doen zegevieren. Lloyd George
en Giolitti zijn namelijk ite Luzern tot de
slotsom gekomen, dat de vierde voorwaarde
een zjjdelingsche poging is om de demokra-
tische Poolsche staatsregeling omver te
werpen en ze te vervangen door een sovjets
stelsel. Zij verklaren, dat het stellen van een
dergelijken eisch een grove trouwbreuk is,
die onderhandelingen met Sovjet-Rusland
moeilijk, zoo niet onmogelijk maakt.
Als do Sovjet-regeering bij dezen heilloo-
zen eisch volhardt, kan geen demokratische
regeering haar erkennen, noch met haar
onderhandelen.
De twee eerste ministers hebben in deze
formuleering Moskou een uitweg gewezen.
Zij kan nog te elfder ure de vierde voor
waarde herroepen en zal zich wel haasten
dat te doen. De Times verneemt uit Luzern,
dat Lloyd George en Giolitti een telegram
naar Moskou hebben gezonden, dat gelijk
staat met een ultimatum en binnen een
week antwoord verlangt. Er wordt ook in
gezinspeeld op het gebruik van geallieerde
troepen ten gunste van Polen, indien de
Sovjet-regeering er een afwijzend bescheid
op geeft.
Verder is te Luzern besloten om de Fran
sche regeering voorstellen te doen omtrent
een gezamelijke actie der geallieerden, ten
einde Polen het vrije gebruik en den onbe-
perkten dienst van de haven van Dantzig
en haar verbindingswegen krachtens het
verdrag van Versailles te waarborgen.
Hiermede is het geschil van Dantzig fei
telijk van de baan, want Sir Reginald Tower
de hooge commissaris, zal het verbod ven
doorvoer van oorlogstuig wel intrekken, nu
alle Ententemogendheden zich daartegen
gaan kanten en (bovendien het gevaar van
een opmarsoh der bolsjewiki door den Cor
ridor is afgewend. De Engedsche pers be
reidt hem al een eervolle terugtocht voor.
Thans wacht den weer eensgezind gewor
den geallieerden nog de teak om Polen bin
nen de perken van het redelijke te houden.
De Ver. Staten hebben Warschau al een
waarschuwing gezonden om bij het tegen
offensief niet verder te gaan dan de ethno-
Safische grenzen en de andere Entente-
len zullen dat voorbeeld volgen. Mits Po
len zich geen roes heeft gedronken aan zijn
beidorsbeweging, (welke blijkens haar brief
aan „kameraad" Tsjitajorln met huid en
baar aan de Sovjet-heerschappij Is verkocht
DUITSOHLAND.
Een Internationaal régime voor
Opper-SllezlS.
«Wiener Mittagsposf verneemt van
diplomatieke zijde inzake de 'gebeurtenissen
in Üpptjr-Sileziü, dat het denkbeeld Is geop-
perd1 om wegens de internationale beteekenis
löngebieden een internationaal régime
in Opper-Öilezië in te voeren, daar hierdoor
zoowel de belangen van Dultschland als die
van Polen en de overige Europeesohe landen,
die bij de kolenvoorziening belang hebben,
zouden behartigd worden. De internationali
satie dezer kolengebieden zou in het bijzon
der van Amerikaansche zijde gepropageerd
worden.
Opper-SIIezië.
De berichten uit Berlijn over den toestand
In Boven-Silezië, die nog zoo hoopvol waren
klinken thans uiterst neerslachtig. In tel
van districten zijn de Poolsche benden heer
«n meester en ringeloonen de Duitsche be
volking. De Fransche bezettingstroepen
moeten weinig of niets doen om dat te keer
te gaan. Indien de Geallieerden niet krach
tig ingrijpen staan stekingen en nieuwe on
lusten voor de deur.
ENGELAND.
De kotenposltie.
«Daily Telegraph", die op gezag van
J'Ccal-Controller" verzekert, dat de situa-
e der kolenvoorraden gunstig is, ofschoon
ing, kan alles nog eindigen met
oen vergelijk, dat alle partijon in het geding
bevredigt. Allen, ook de internationale ar-
naar 't oordeel van den zegsman de vooroor-
logsche toestand nooit meer bereikt zal wor
den, geeft de volgende (officieele) cijfers:
Aantal mijnwerkers in Engeland:
19181.110.000
1920 1.206.00Q
Kolenproductie:
1913 287.600.000 ton
1920 (raming) 240.500.000 ton
Er blijkt dus uit, dat er bijna 100.000 mijn
werkers méér zijn dan in 1913, en dat de pro
ductie op 47 millioen ton lager wordt ge
raamd 1 Een algemeene mijnwerkersstaking
gelijk thans dreigt van zeg-veertien-
dagen, zou dit enorme deficit nog eens met
tien millioen ton vermeerderen! Deze cijfers
illustreeren het effect van een steking tref
fender dan iets anders.
Hetzelfde blad vertelt een allermerkwaar
digst geval, dat de abnormaliteiten der En
gelsche kolensituatie in 't volle licht brengt.
Een Engelsch schip vertrok onlangs naar
Zuid-Afrika, geladen met machinerieën en
landbouwartikelen. Het had geen retour
vracht. Iemand kwam op het denkbeeld een
kolenlading in te nemen voor Noorwegen,
waar men de markt daarvoor gunstig achtte.
Dit gebeurde. Het schip laadde kolen in Delai-
goa Baai en aanvaardde de thuisreis.
Maar toen het New-Castle bereikte, bleek,
dat de kolen met voordeel in het kolen-pro-
duceerende Engeland konden worden ver
kocht. De lading werd verkocht tegen een
prijs, die twee pond per ton lager was dan die
van de Britsche exportkolen, en bereikte nim
mer Noorwegen!
Zoo geschiedde het, dat een Engelsch schip
kolen brachtnaar New-Castle!
't Gevolg is natuurlijk, voortgezette aan
voer van Zuid-Afrikaansche kolen, terwijl het
productie-surplus, dat Amerika, Australië,
Nieuw Zeeland en China kunnen missen, aan
Engelands vroegere export-afnemers in ver
schillende werelddeelen wordt geleverd.
Kolen, aangevoerd uit Transvaal, over een
afstand van 6000 mijlen, kunnen goedkooper
geleverd worden in Engeland, een der groot
ste produceerende landen ter wereld, dan het
eigen Engelsche product!
Dit
it noemt men een „economische toestand".
De Bchotsche harlngvlsscherlj.
Londen, 24 Aug. De resultaten der Bchot
sche haringvisscherij zijn dit seizoen slechter
geweest dan sedert 85 jaar was voorgekomen.
Ï>e schepen van Fraserburgh brachten 129
uizend crans aan (226.000 in 1919), die van
Peterhead 94.500 (tegen 140.600 in 1919), van
Lerwick 80.000 (140.000 in 1919).
Er waren slechts 40.000 vaatjes gezouten.
IERLAND.
Ernstige wanordelijkheden te Lisburn.
Zondagochtend werd de districts-inspecteur
van politie Oswald Swanzy te Lisburn bij
Belfast, toen hij de kerk verliet, doodgescho
ten. Da feit heeft dien avond en Maandag
aanleiding gegeven tot ernstige wanordelijk
heden. Een aantal Sinn Fein- en nationalisti
sche gebouwen werden in brand gestoken en
de schade wordt berekend op 200.000 pond
sterling. De brandweer kon de branden niet
bedwingen; sommige straten lagen vol puin
en de militairen hielpen de orde herstellen.
Maandag werden nog vijf huizen afgebrand,
één er van gedurende den tijd, dat de moord
op den politie-man in het gerechtsgebouw
werd onderzocht. Alle zaken te Lisburn ston
den stil, aangezien de winkeliers Maandag
besloten hun huizen gesloten te houden en er
kwamen slechts weinig werklieden naar de
fabrieken. In vele zaken werd van de werk
lieden geëischt de volgende verklaring te tee
kenen: „Ik verklaar hierbij, dat ik geen Sinn
Feiner ben en ook niet met Sinn Fein instem
en dat ik trouw ben aan koning en vader
land".
Dinsdagavond was da toestand erger dan
ooit.
Het volk, dat wraak zoekt voor den moord
op den inspecteur van politie, heeft huizen
en winkels van katholieken geplunderd en
verbrand. De schade wordt geraamd op een
half millioen pond sterling. De brandweer
was niet in staat om de uitslaande vlammen
te bedwingen. Tezamen liggen er roods ze
ventig panden in puin. De soldaten kunnen
de orde niet herstellen. Do gastoevoor is af
gesneden. De wanordelijkheden te Lisburn
zijn vandaag voortgezet. Groote scharen
katholieken verlaten de stad. De verkoolde
overblijfselen van een man zijn gevonden
in een verbrande schoenfabriek. Het plun
deren duurt voort De soldaten hebben een
charge uitgevoerd en het volk met de bajo
net verdreven.
De Iersche conferentie.
Londen, 25 Aug. De Iersche vredes-oon-
ferentie te Dulblin heeft besloten te vragen
een volkomen nationaal zelfbestuur met
volledige administratieve onafhankelijkheid
waarbij noord-oost Ulster een vrije contrac-
teerende partij zal weezen. Er werd een com
missie benoemd, die dit besluit aan den
eersten minister en het kabinet zal mede-
doelen. 4
BELGIE.
Hymans afgetreden.
De minister van buitenlandsche zaken, Hy
mans, is afgetreden.
Zijn ontslag wordt toegeschreven aan de
houding, welke de regeering heeft aangeno
men in het Russisch-Poolsche conflict.
Brussel,, 25 Aug. Hedenmiddag was er
bijeenkomst vjm den ministerraad. Men ver
wacht» dat het geheele kabinet nog heden
avond ontslag zal nemen.
Jansen, de minister van oorlog, Is van-
Parfums pour Ie mouchoir
Savons
Eaux de ToSlette
Lotions
Briliantines
Eaux de Cologne
Lavender>Water
Taloum Poudres
Glycerines.
Afd. Reis- en Toiletartikelen.
ochtend door den Koning ontvangen. Men
kent hem het voornemen toe af te treden.
Spanning te Weenen.
De arbeidersraden uit het district Wee
nen hebben belangrijke vergaderingen ge
houden. Zij eischen algemeen de bewape
ning van het proletariaat tegen de voort
schrijdende reactie en zijn van meening,
dat een burgeroorlog onvermijdelijk wordt.
De Morgen kondigt aan, dat er spoedig een
monarchistisch dagblad te Weenen zal ko
men te verschijnen. Er hebben in het ge
heim uitgebreide toebereidselen plaats van
de monarchisten, met wie de christelijke
socialen samen zouden gaan. De politieke
toestand blijft zeer gespannen.
Met de kolenvoorziening ziet het er weer
dreigend uit tengevolge van de onlusten in
Silezië.
De „droogte" In de Ver. Staten.
Men had in de Ver. Staten reeds de z.g.
„dranktorpedo's" (d. z. torpedo's die, met ster
ken drank gevuld, over de (grensrivieren van
den Canadeeschen naar den Amerikaanschen
oever werd geschoten, waar zij door drank
smokkelaars worden opgevangen), die getui
genis afleggen van de uitvinders-gaven van
de Amerikaansche natie. Daarbij komt nu
nog de omkooping van te laag-bozoldigde
beambten^ welke maakt, dat het drankverbod
welhaast een doode letter zal zijn geworden.
Er worden dagelijks duizenden gallons ster
ken drank in den handel gebracht, waarvan
het meerendeel met valsohe vergunningen
wordt verkregen uit de veemen, waar die
dranken op last van de justitie zijn gebracht,
om achter slot en grendel te worden bewaard.
Zoo wordt b.v. op een vergunning om voor
medische doeleinden 15 gallons af te geven,
dikwijls door vervalsching 15.000 gallons
gezet.
Men schat, dat de maatregelen, om ook
maar eenigermate de naleving te verzekeren
van het het drankverbod, wel 10 maal zooveel
zouden kosten als het bedrag, dat daarvoor
door het Congres is toegestaan.
LUCHTVAART.
De verschrikkelijke gevolgen van eene
onvoorzichtigheid.
Op 2 Augustus 1920 vertrok een drie-motorig
Caproni-vliegtuig, met 14 passagiers en 2 be
stuurders aan boord, van Venetië, met als
bestemming Milaan. Het toestel viel echter by
Verona te pletter, by welk ongeluk alle mede
vliegenden den dood vonden. Naar de oorzaak
van dit ongeluk heeft een legor-commlssie,
onder commandant Ereole, destyds een uit
voerig onderzoek ingesteld. De commissie
kwam tot de conclusie, dat de ramp te wyten
zou zyn geweest aan het doorzakken van den
cabine-vloer van het toestel. De vliegtuigbou
wer Caprohi stelde echter eveneens een uit
gebreid onderzoek in. Uit hetgeen het blad
1'Aviaton Commeroiale" van dit onderzoek
weot mede te deelen, biykt, dat de verklaring
van het ongeluk, gegeven door de regerings
commissie, maar al te Juist la geweest.
Achter in de cabine van den Caproni, Juist
vóór den achtersten drukschroef-motor, was
een ruimte Ingenomen door een kastje vhn
kleeren en handbagage. Het vloertje, waarop
dit kastje rustte, bestond uit een dunne plank
triplex, wat voor het doel sterk genoeg was.
Om echter voor het maken van de vlucht, die
zoo noodlottig werd, wat moor ruimte beschik
baar te hebben, nam men het kastje weg en
richtte op het dunne vloertje een zitplaats in
voor twee journalisten. Wat er verder gebeurde,
laat zich makkeiyk begrypen. By Verona be
zweek het vloertje, de twee ongelukkige pas
sagiers werden door de vlak achter hen
maaiende schroef geraakt, deze brak en het
wegvliegende deel sloeg een der vitale deelen
van de machine stuk. Toen was het lot van
den luchtkolos beslist: met de 14 overige
passagiers sloeg de Caproni tegen de aarde te
pletter. Onder de slachtoffers bevonden zich
ni. de hoofdredacteur van de „Corriera della
Sera", directeuren van de .Sera" en .Secoio"
en 2 directeuren van de bladen ,D Mondo"
en „Gazotta del Sport".
Dat dit de oorzaak van het ongeluk geweest
is, wordt ook daarom als zeker aangenomen,
omdat de lijken van de 2 journalisten, die het
eerst door den vloer waren gezakt, nog een
heel eind lagen vóór de plaats, waar het toe
stel met de overige passagiers te pletter viel.
De 2 ïyken waren bovendien door den klap
van de schroef op byzondere wyze vermintot,
wat niet het geval was met de overige slacht
offers. Ten overvloede onderzocht Caproni de
sterkte van het achtervloergedeelte by drie
andere vliegtuigen van dat type. BJj liet de
bagage-kastjes wegnemen, plaatste in elk toe
stel op de vry gekomen ruimte 2 personen
(op den grond, wel te verstaan) en in alle 3
de gevallen zakten na het maken van eenige
bewegingen de beide personen door den vloer.
BINNENLAND.
De ongeregelde treinenloop.
Het Hbld. schryft:
Geruimen tyd geleden reeds gewaagden
wjj van klachten omtrent den ongeregelden
treinenloop.
In een onderhoud, dat wy dienaangaande
met een lid van de directie der spoorwegen
mochten hebben, werd onmiddellijk toegege
ven, dat inderdaad vertragingen in den trei
nenloop herhaaldeiyk voorkwamen.
Als oorzaak noemde men ons o. a. den ach
terstand in de uitbreidingswerken rondom het
station Amsterdam, waardoor dit centrum in
zyn tegenwoordig stadium niet meer by machte
is het drukke spoorverkeer naar behooren te
baheerschen.
Ook wees men ons op de geweldige lange
treinen, gevolg van het feit, dat by den nog
steeds eenigszins beperkten dienst de toe
vloed van reiziger» minstens even groot is
als voor den oorlog.
In een onderhoud, dat het .Utrechtsch Dag
blad" met den directeur der spoorwegen, den
heer Kalff, eveneens over den ongeregelden
treinenloop heeft gehad, werden de beide door
ons indertyd genoemde oorzaken ook thans
weer in de eersie plaats naar voren gebraeht.
Daarnaast noemde de heer Kalff het buiten
gewoon groot aantal ry wielen, dat niet alleen
voor zoogenaamde boemel treinen, maar ook
voor de sneltreinen ten vervoer aan de stations
wordt aangeboden, een aantal, dat steeds toe
neemt, ondanks het voor de 'sneltreinen hoogere
tarief. Alleen aan het station Amsterdam zyn
er dagen, dat er 1400 h 1500 fietsen voor de
treinen worden aangegeven. Het voor de be
handeling van rijwielen aangewezen perso
neel op de stations, kan niet meer dan drie
rijwielen tegeiyk (per man) transporteeren;
het ligt voor de hand, dat de overlading van
rywielen in aansluitende treinen een massa tyd
vordert en dit fletsen-vervoer op drukke sta
tions lichteiyk kan. leiden tot oponthoud. Het
zal met dit vervoer van rijwielen zóó niet
kunnen biyven gaan, er zullen maatregelen
genomen moeten worden om daar op de een
of andere wyze ln te voorzien. Reeds is de
directie den Raad gegeven het tarief voor het
fletsenvervoer andermaal te verhoogen, om
het aantal rywielen zoodoende te kunnen ver
minderen, maar men meende thans, tegen het
naderende einde van het zomer-reisseizoen,
niet meer tot dien stap te moeten overgaan,
omdat dit voor talloos vele menschen een
onverwachte extra hoogere uitgave zou betee-
kenen. Het is inmiddels wel zeker, dat by
najaar of winter opnieuw zal worden over
wogen wat er gedaan kan worden om het
fletsenvervoer op de spoorwegen te doen min
deren. Het wordt by den thans bestaanden
toestand ondoeniyk het op deze wyze vol te
houden. Aan tal van stations Btaan de perrons
vol van fletse^, die met de treinen moeten
worden meegenomen. Zoo kan het niet langer
gaan, Derhalve: óf een wederom verhoogd
rywiel-tarief, öf byzondere voorschriften voor
de speciaal drukke dagen, de Zaterdagen,
Zondagen en Maandagen. Die dagen is het
reizlgersvorvoer in het algemeen verreweg het
drukst eu ln verhand daarmede óók het ver
voer van rijwielen. De grootste treinvertragln-
gen komen op deze dagen het hinderlijkst
voor en daarom zal wel dienen te worden
nagegaan wat er in het byzonder op Zaterdag,
Zondag en Maandag is te doen, om een gere-
gelden treinenloop te ^evorderen.
Centrale van Vereenlgingen van
Peraonoei ln Rijksdienst
Op uitnoodiglng van het Dageiykach Be
stuur der Centrale Vereenlglngen van
Personeel in Rijksdienst werd dezer da;
gen eene conferentie gehouden, waartoe wa
ren ultgenoodlgd: de Centrale van Hoogere
Rijksambtenaren, de Roomsoh Katholieke
Centrale van Burgerlijk Overheidsperso
neel, de Nederlandsdhe Federatieve Bond
van Personeel in Openbaren dienst, het
Permanent Comité uit de bij het Christelijk
Nationaal vakverbond aangesloten organi
saties van Overheidspersoneel, en het
Comité van Samenwerkende Postale Orga
nisaties.
Het doel dezer conferentie was om met
elkander te bespreken de wenschelijkheid
van samenwerking voor de te voeren actie
ter verkrijging van spoedige algeheele sala
risherziening voor het Rijkspersoneel en in
afwachting daarvan een extra maand salaris
met een minimum van 200 gulden.
Met uitzondering van het Permanent
Comité uit de bij het Christelijk Nationaal
Vakverbond aangesloten organisaties van
Overheidspersoneel waren al de genoemde
Centrale organisaties vertegenwoordigd of
betuigden adhaeeie.
Een comité werd gevormd, dat 80 dezer
opnieuw samenkomt om definitief te wor
den geconstitueerd. Vertegenwoordigd wa
ren 40.000 Ryksambtenaren. Het voorloopig
secretariaat is gevestigd te 's-Gravenhage,
Marconistraat 98.
De uitsluiting ln de bouwvakken.
De leden van den Nederiandsohen Bouw-
arbeidersbond, den Nederiandsohen Grond-
^werkersbond en den Neutralen Timmerlie-
denbond hebben de voorwaarden, waarop de
uitsluiting voor deze organisaties «al worden
opgeheven, bij referendum aanvaard.
Volgens het „Hbl.", hebben ook de leden
van de patroonsorganisaties zich met de voor
waarden kunnen vereenigen, zoodat de uit
gesloten moderne arbeiders weer aan het
werk zullen kunnen gaan.
De R.-K. patroonsorganisatie heeft beslo
ten Donderdag a.s. weer moderne arbeider?
aan het werk te stellen en aan de andere
patroonsorganisaties in overweging gegeven
zich ook aan dezen datum te houden.
De uitsluiting voor de leden der Landelijke
Federatie zal nog gehandhaafd blijven.
De Bonwvaknitsluiting.
Men meldt uit Den Haag:
Gisteravond 8 uur vergaderde ln het
Volksgebouw de afd. 's-Gravenhage van
den Ned. Metaalhewerkersbond, afd. lood
gieters, die zooals men weet ook in de uit
sluiting van de bouwbedrijven hier ter ste
de betrokken zijn.
Het Hoofdbestuur adviseerde de loodgie
ters met klem de patroonsvoorwiaarden van
90 ct. per uur te aanvaarden en het werk te
hervatten.
Niettegenstaande dit advies, 't welk met
kracht en klem door het bestuur verdedigd
werd, besloten de aanwezigen met meerder
heid van stemmen niet op de patroonsvoor-
waarden in te gaan, zelfs al zouden de
bouwvakarbeiders dit wel doen.
Mocht de uitsluiting worden opgeheven,
dan zullen de loodgieters de staking procla-
meeren.
Onrust iu het havenbedrijf.
Sedert eenige weken heersoht weder onrust
onder de havenarbeiders. Aanvankelijk
heerschte er ontevredenheid onder de z.g.n.
2e banners, die, nu een algemeene slapte in
het bedrijf is ingetreden, geen werk meer
hebben en ook geen garantieloon krijgen. De
tweede-banners hebben toen bereikt, dat een
gedeelte van hen in de eerste ban is overge
bracht en dus wel voor garantieloon in aan
merking kwam.
Nu heeft echter de onrust ook de eerste-
banners aangetast. De werkloosheid in het
haven- en veembedrijf neemt in den laatsten
tyd ernstig toe en een groot aantal z.g.n. los-
vaste arbeiders is op het garantieloon aange
wezen. De betrokken arbeiders kunnen ech
ter met dit garantieloon van 20 per week
niet toekomen en verlangen daarom een hoo
gere uitkeerlng.
Onderhandelingen worden daarover thans
gevoerd mef de werkgevers. De ontevreden
heid over de regeling van het garantieloon is
reeds aanleiding geweest, dat oen aantal ar
beiders, die een taak in de Houthaven kregen,
hebben geweigerd aan het werk te gaan, zoo
lang niet de garantieloonen zijn verhoogd.
De organisaties hebben echter nog geen lei
ding in deze stakingsactie.
Zooals men weet, bestaat er in het haven
bedrijf geen collectief arbeidscontract.
De directe oorzaak tot de actie in de Hout
haven is deze, dat ongeveer 85 vaste arbeiders
weigerden op twee schepen werk, dat, vol
gens hun meening bestemd was voor de eer-
öte-banners, te verrichten. Zij meenden, dat
zij, door het werk te aanvaarden, de eerete-
banners zouden benadeelen.
Hoog water.
Uit Steenwijk wordt gemeld:
Het ziet er in verschillende om Steenwijk
gelegen veenderijen, wel- en bouwlanden,
die niet onder de bemaling vallen van het
nabij Blokzyi staande stoomgemaal, tenge
volge van den aanhoudenden zwaren water
val der laatste dagen, allertreurigst uit.
Sommige uitgestrekte veenderijen staan een
paar voet onder water, zoodat er niet meer
gewerkt kan worden, en de turf hij massa's
ronddrijft. Eenige boeren zagen zich ge
noodzaakt hun vee te stallen of naar hoo-
ger gelegen welden te brengen. Heele
aunlappel velden staan blank. De schade,
zoowel voor den vervener als voor den boer,
is groot.
Marine-dagen.
Gelukkig breidt de beweging, om te zor-
n voor de weduwen en weezen van ben,
e iu den oorlog gevallen zijn en om op het
graf dier plichtsgetrouwen ene monument te
Btldhton, zich uit. De volgende maand komt
zelfs in het teeken van den Marinedag te
staan. Immers Amsterdam, Rotterdam, Nij
megen, Vlissingen en Arnhem bereiden zich
voor voor het houden van zoo'n plechtig
heid van herdenking en dankbaarheid.
Nijmegen, blakend van ijver, werkt zelfs
aan een dubbelen Marinedag. Een zeer tal
rijk comité, met den burgemeester als eere
voorzitter en de heer A. Nolet als voorzitter,
heeft de schouders onder het werk gezet,
en reeds nu een prachtige stemming weten
te bereiken. Zestig winkeliers droegen hun
geschenken aan voor een tombola, een ten
nisclub kocht reeds nu als versiering van
haar speelterrein een.... mijn. Honderden
dames boden zich voor insigne-verkoop en
straatoolleote aan. Zoo goed als alle ver-
eenigingen in de stad doen mee, om de
plechtigheid zoo luisterrijk mogelijk te
maken.
Naar wij vernemen, heeft Willy Sluyters
belangeloos het vervaardigen van een recla
meplaat aangeboden, welk aanbod natuur
lijk dankbaar is aanvaard.
Verder kunnen wij mededeelen, dat de
heer van Loon gereed is gekomen met zijn
in gips uitgevoerd ontwerp voor het monu
ment.
COURANT
Heldersche Ct per 8 mnd. 1.60, franco p. poet 1.70. Buitenl. 2.80
Zondagsblad 8 0.571/», „0.65. „1.05
Modeblad 8 „0.95, „1.06. „1.30
Losse nummers der Courant 4 ct.
Poat-Glrorekenlng No. 16066.
20 ct p. regel (galjard). Ingez. meded. (kolombr. als redact, tekst) 60 ct.
Kleine adv. (gevr., te koop, te huur) v. 14 reg. 50 ct., elke regel meer
10 ct. bij vooruitb. (adresBur. v. d. bl. en met br. onder no. 10 ct. p. adv.
extra). Bew.-ex. 4 ct Alle prijzen tijd. verh. m. 10% papierduurtetoeel.
Ingezonden mededeellng.