KAPOK-MATRASSEN
S. COLTOF
Ledikanten,
S. COLTOF,
CO N C E RT
„BELLEVUE"
2-persoons Houten
PRIMA
3-deelig,
schuine
kussens
Peluw.
KANAALWEG 141-142,
naast „CASINO*
1
LUCHTVAART.
De luchtpost
Van 1 September af zullen alle toestellen
van den dienst AmsterdamLonden te Rot
terdam op het gemeente-vliegterrein landen,
om daar ae luchtpost op te nemen.
Kopenhagen—Amsterdam.
Op den len September ajs. wordt de lucht-
dienst Amsterdam—Kopenhagen door de K.
L. M. geopend.
Het eerste toestel van Kopenhagen wordt
op 81 Augustus "«tti ph m. 7 uur te Schiphol
verwacht De geregelde dienst in aansluiting
met den dienst Amsterdam—Londen wordt
Zondag, Dinsdag en Donderdag pl. m. 7 uur
nam. hier verwacht, terwijl eveneens in aan
sluiting met vorengenoemden dienst die
thans twee maal per dag heen en terug plaats
heeft, toestellen vertrekken met stations
Bremen—Hamburg—W arnemünde—Malmö
en Kopenhagen. Deze dienst zal tevens ln de
luchtpost voorzien.
De Gouverneur-generaal.
Kaar aanleiding van de onjuiste berichten,
in de laatste dagen verspreid omtrent het
vertrekken met verlof naar Nederland van
den Gouverneur-Generaal, kan de Java-Bode"
mededeelen, dat de Landvoogd het voornemen
heeft, in Februari 1921 zijn ambt neder te
leggen en naar Europa te vertrekken.
BINNENLAND.
OOST-INDIK
Een dagorder van Schout-b^-naeht
Umbgrove
De provinciale loonen ln Noord-Holland.
Regecringsingrijpen.
Naar wij vernemen, ls de nieuwe loonrege
ling voor het provinciale personeel, door de
Staten van Noord-Holland vastgesteld, van
de rtgeeriDg teruggekomen met de mededee-
ling, dat zij daaraan hare goedkeuring ont
houdt. („Het Volk").
Rflst en anlker.
Het „Ned. Weekblad voor den handel in
kruidenierswaren" verneemt, dat de rijst
prijs wederom ia verlaagd met 10 per baal
coodat ze thans 60 per 100 k.g. bedraagt.
Inzake de suikervoorziening meldt het
blad, dat de Centrale Suikermaatsohappij
haar wekelijksohe aflevering heeft opge
voerd tot 40.000 balen, waardoor de klachten
over suikertekorten hebben opgehouden.
Tenslotte verneemt het blad, dat de nieuwe
suikerregeling weldra zal worden gepubli-
oeerd, ,dat de winstmarge op suiker voor de
grossiers met 60 oent en voor de winkeliers
met een gulden per baal wordt verhoogd en
dat ook industriesuiker by de nieuwe rege
ling tegen den prijs van f 04 per baal onge
limiteerd ls te bekomen.
Koninklijk bezoek aan Alkmaar.
De Koningin en Prins Hendrik zullen na
bet bezoek aan de landbouwtentoonstelling
te Sohagen op 10 September, den volgenden
dag een bezoek aan Alkmaar brengen. De
vorstelijke personen zullen van ongeveer
10 uur 's morgens tot des middags half vier
in Alkmaar verblijven.
HOTEL - CAFÉ - RESTAURANT
BEZOEKT HET
op ZONDAG 20 AUGUSTUS,
van 8Vi— 11 uur,
SOLISTEN i
JOH. PALA viool.
ARIE D. v. d. WEG. plano.
P. KRIJGER violoncel.
W. J. M. SCHOUTEN.
Bond van Marine-Onderofficieren
Het Afdelingsbestuur van den Bond van
Marine-Onderofficieren te Amsterdam,
meldt ons, dat in een vergadering dier af-
deeling de volgende motie werd aange
nomen:
De Afdeeling Amsterdam van den Bond
van Marine-Onderofficieren ln vergadering
bijeen op 24 Augustus 1920;
Gehoort de besprekingen betreffende de
voortdurende prijsstijging, waardoor een
achterstand te boeken is niettegenstaande
de 1 Januari 1920 ingevoerde nieuwe bezol
digingsregeling;
draagt bet Hoofdbestuur van genoemden
Bond op, dit onder de aandacht van betrok
ken autoriteiten te brengen en te ijveren
voor het verkrygen van een maand extra
soldij met een minimum van 200
Besluit bovenstaande motie te publioeeren
en gaat over tot de orde van den dag.
Marlneplannen te Hoorn.
BU geruobte verneemt „De Maasbode", dat
het plan bestaat, naar Hoorn over te brengen
de Kweekschool voor Zeevaart te Lelden. De
ruimte hoopt men te vinden in de kazerne,
welke vry komt, wanneer het garnizoen zal
worden opgeheven.
Met een en ander brengt men in verband
iet bezoek van den Minister van Oorlog en
van Marine a. 1. dezer dagen aan Hoorn ge-
aracht.
De uitsluiting ln de bouwvakken.
De Centrale Raad van Patroonsvereenigin-
gen heeft Donderdag het volgende telegram
gezonden aan de patroonsorganisatiea
„Centrale Raad adviseert, voor leden van
moderne en neutrale werknemersorganisaties
uitsluiting op te beffen, zoodat van heden af
maatregelen worden getroffen om de werk
lieden aan den arbeid te laten gaan. Leden
van syndicalistische vereenigingen biyven
dus uitgesloten."
De Algem. Nederl. Bouwarbeldersbond
deelt mee, dat de oentrale raad van de pa-
troonsvereeniglngen in het bouwbedrijf heeft
besloten, waar dit nog niet geschied is, Vrij
dagochtend de werken open te stellen voor
modern en neutraal georganiseerde bouw
vakarbeiders.
De patroons ln de bouwbedrijven te 's-Gra-
venhage zijn.teruggekomen van hun voorne
men om met ingang van Vrijdag j.1. de uit
sluiting op te beffen, zoodat beden het werk
nog niet begonnen is. Dit besluit houdt ver
band met de beslissing van de loodgieters te
's-Gravenhage, die in hun vergadering van
Dinsdag j.1. geweigerd hebben in te gaan op
de voorstellen van de patroons. De patroons-
vereenigingen hebben thans aan de werkne
mersorganisaties medegedeeld, dat zy de uit
sluiting niet eerder opheffen, voordat ook de
loodgieters zich bereid verklaard hebben het
werk op de aangegeven voorwaarden te her
vatten. Naar aanleiding van dezen brief zijn
de loodgieters Donderdagavond wederom in
een vergadering bijeengeroepen. Zooals men
weet, bebbèn deze j.1. Dinsdag bet bestuur
advies oan het werk to hervatten met groote
meerderheid verworpen.
Gisteren gingen de moderne en noutrale
bouwvakarbeiders te Rotterdam weer aan het
werk.
Naar men van patroonszyde mededeelt, be
draagt het aantal uitgesloten federatieled.'ii
daar ter stede nog ongeveer 600. Van deze
hebben echter een groot aantal reeds werk
gevonden in andere bedryven.
Zooals men weet, hadden de modern geor
ganiseerde arbeiders te Amsterdam besloten
heden den arbeid te hervatten, hetgeen in-
tusschen geenszins, wil zeggen, dat op de
werken, die zoovele weken hebben stilgele
gen, thans weer gegraven, gehamerd of ge
metseld wordt.
Op 't oogenblik is de toestand nog een vri,
chaotische. De werklieden komen zich aan
melden by den patroon en de patroons moe
ten voorbereidende maatregelen treffen. Ge
werkt wordt dan ook feitelijk nog niet en
waar de arbeiders wèl hedenochtend de ge
reedschappen weder zouden opvatten, kwa
men leden van de federatie om dit te beletten,
Intussohen verwacht men, dat binnen en
kele dagen orde en regelmaat vrijwel terug
gekeerd zullen zijn en dat na verloop van
een week ongeveer een ixieer normale toe
stand zal zyn geschapen.
Een nieuwe dunrtewet
In het oommuniqué nopens de audiëntie,
die de minister van landbouw op 4 Juli aan
de permanente commissie inzake crisisaan
gelegenheden uit de katholieke en christe-
ïyke werklieden en vakbonden verleeende,
wordt vermeld, dat de minister meedeelde
dat hy voornemens was, binnenkort een
nieuw wetsontwerp by de Tweede Kamer in
te dienen ter bestrijding van de duurte.
In verband met deze mededeeling heeft
„Het Volk" gisteren minister Van IJssel-
steyn, die juist van zyn verlof was terug
gekeerd, verzocht nadere inlichtingen te
verstrekken.
De minister deelde mede, dat hy, zooals
hy .ln de Kamer reeds heeft verklaard, zich
gewend heeft tot de staatscommissie betref
fende de duurte, om de denkbeelden van
deze commissie, in verband met de verwer
ping van het door haar samengestelde ont-
werp-duurtewet, te vernemen.
Een dergelijk verzoek aèn de oommissie
is herhaald, naar aanleiding van de door het
Kamerlid Van Schaik gestelde vragen.
De oommissie heeft echter tot heden nog
geen voorstellen ingediend.
De minister heeft in di entusschentyd zyn
denkbeelden omtrent het onderwerp gefor
muleerd en zal daarover zoo spoedig moge-
ïyk met zbn ambtgenoot van justitie, die om
streeks 1 September van zyn verlof uit Zwit
serland wordt terugverwacht, ln overleg
treden.
Uit den aard der zaak moet een definitie
ve beslissing inzake genoemd onderwerp
waohten op dit overleg.
Toch is te verwachten, dat spoedig na de
opening der Staten-Generaal weder een ont-
werp-duurtewet by de Tweede Kamer zal,
kpnnen worden Ingediend.
Collectief arbelds-contract
De R.-K. Vereeniglrffe van Sohoenfabri-
canten, die haar collectief oontract ziet af-
loopen, hoeft, volgens „De Tyd", besloten,
dat contract niet te hernieuwen, tenzij daar
in de loonen worden gebaseerd op een mi
nimum-arbeidsprestatie.
De woningnood te Amsterdam.
Herhaaldeiyk bereiken het Hbl. klachten
van huurders, die over korten tijd hun wo
ning moeten ontruimen en geen kans zien
ergens een onderdak te vinden. In dit ver-
mnd wyst een inzender weer eens op het
feit, dat men by een wandeling door onze
stad in plaats van de vroegere huuribordjes
thans de mededeeling aangeslagen vindt:
„Uit de hand te koop. Die huizen,aldus de
dager, worden alleen aangeboden met vry
zynde of vry komende beneden- of boven
woningen. In de advertentiekolommen der
dagbladen worden geregeld huizen uit de
hand te koop aangeboden. Men leest er dat
gemeubileerde woningen te huur zyn vaak
tegen een minimum van 200 h 250 per
maand, dat woningen te huur staan met ver
plichte overneming van meubilair.
Pension wordt aangeboden tegen een mi-
nimumprys van 160 200 per maand.
Van den anderen kant vragen huurders,
die niet weten waar zy hunne tenten moeten
opslaan, woningen „tegen goede belooning",
„tegen hoog sleutelgeld".
De inzender heeft dit alles voor de zoo-
veelste maal gelezen en vraagt zioh af wat
er moet komen van gezinnen met beschei
den inkomen
Inderdaad, diè worden wei heel erg de
dupe van de abnormale omstandigheden op
het gebied van woningbouw.
Hoog water.
Tengevolge van de vele aanhoudende re
gens der laatste dagen, was het water in Wa
terland en omliggende polders zeer hoog ge
stegen. Te Wijde-Wormer lagen sommige
landerijen onder water, zoodat het vee op stal
moest worden gehaald. In den Buiksloter-
hampolder zyn de tuinen van de Buiksloot-
sche inwoners onder geloopen, waardoor aan
de gewassen veel schade werd aangericht.
Over het algemeen hebben de nog te velde
staande gewassen door het vele water gele
den, vooral de aardappelen en het graan. Het
water is nu door het malen langzaam zak
kende, doch in Waterland was het Woensdag
nog zoo hoog, dat de N.-H. Tram naby Zun-
derdorp door bet water reed. Maandag gin
gen daar de treeplanken van de tram zelfs
door het water.
schen had toevertrouwd. Wat die er mee ge
daan heeft, werd nog niet volledig opgehel
derd, maar1 wel vond men de bagage terug
by een caféhouder in den omtrek van het
Kadykspiein.
Tot groote vreugde van de rechtmatige
bezitters, was alles vrijwel intact gebleven.
Behoudens enkele kleinigheden, hebben
meneer en mevrouw hun kleeren en verdere
eigendommen in ongeschonden staat terug
gekregen.
De politie is intusschen nog 'bezig met het
onderzoek naar de juiste toedradht van de
ze voor de betrokkenen allesbehalve aange
name verrassing.
Een lugubere staking.
Donderdagmiddag hebben te Sneek de ïyk-
bezorgers in dienst van de begrafenisonder
neming „De Laatste Eer", hun werk gestaakt.
By de begraafplaats gekomen, weigerden zy
verder hun werkzaamheden te verrichten en
de kist grafwaarts te dragen. Aan den bur
gemeester werd toen gevraagd, of men met
de ïykkoets naar het graf mocht rijden, wat
werd toegestaan, waarop de aansprekers als
protest eveneens in staking zyn gegaan. De
stakende ïykbezorgers elschen hooger loon.
gemengd nieuws.
Duur sleutelgeld.
Vpor het kantongerecht te Haarlem werd
Woensdagmorgen 1000 boete geëischt te-
fn den huizenverhuurder B. aldaar, die
200 sleutelgeld had aangenomen van
iemand, wien hij een perceel aan den Hee
rensingel had verhuurd.
Prettige thuiskomst.
Een echtpaar, dat met de „J. Pz. Coen"
uit Indië teruggekeerd was, gaf bij gan-
komst te Amsterdam, een witkiel last de ba
gage, bestaande uit -hutkoffers, rieten reis
manden en citybags, te zamen ongeveer tien
stuks, naar het Centraal-station te brengen.
Toen de reizigers eenigen tijd later hun
bezittingen in ontvangst wilden nemen, viel
noch van den witkiel, noch van het hem toe
vertrouwde, ook maar een spoor te beken-
ben. Groote consternatie bij de gerepatri-
eerden, die onmiddeliyk de politie in den
arm namen.
Uit 'het onderzoek bleek, dat de witkiel op
zijn beurt een familielid de koffers en tas-
haagsche brieven.
Vacantie-vreugde. Schevenlugen.
Defensie-bezuiniging. W eelde-belasting.
's-Gravenhage, 27 Augustus.
Vacantie! Welk een vreugdeklank, welk
een biyde verwachting ligt er in dit woord 1
Deze spaarde vUjtig, gene stortte zich met
dikken buidel in den stroom van vrijheid,
rust en genoegen en.velen verlieten hui
verend het paratUjs, waar zy dachten heen
te gaan. Huiverend van het hemelwater, van
de uitperserij, van verveling en van mis
noegen.
Na deze hoogdravende Inleiding Js nog
slechts weinig noodig om de stemming te
schetsen van één der velen, die in letter
lijken en figuuriyken zin zyn „weg-gere-
gend". Dat is nu éénmaal één der schaduw
zijden van het reisseizoen: „veertien dagen
vacantie, veertien dagen geld uitgeven, 14
dagen regen en als je thuiskomt goed weer,
ais dat ten minste nog op dit aardsche tra
nendal aanwezig is."
Reizen is bepaald een genoegen, vooral
ln ons dierbaar .Vaderland, waar „elf en
dertig", alsmede „Symen betaal" van alge-
meene bekendheid zyn; even beroemd zijn:
het aantal „zitplaatsen" in de Hollandscbe
treinen in verhouding tot bet aantal reizi
gers, de „snelheid" van de sneltreinen, de
goede aansluiting, het hoogstnoodige aantal
malen „overstappen", de „korte" duur van
een spoorrelsje, ongeacht den afstand.
De kroon spant echter: de zorgvuldige
behandeling van de passagiersbagage, als
ook bet zeer biliyke tarief. „Hebt ge al eens
een rywiel doen vervoeren?" Zoo, neen,
neemt dan daarvan eens de proef. Voordat
ge op reis gaat laat ge alles opknappen en
nazien, dat hoort zoo. Daarop tracht ge, let
wel „tracht ge", het vehikel aan te geven,
waarvoor ge slechts een halfuurtje igoduld
moet hebben, want de yverige beambte ach
ter de „balie" zorgt in eigen persoon voor
een luttele dertig van uw medepassagiers.
Eindeiyk zy ge verlost, ge ontvangt het
regu, dat ge zeker als steeds goed naleest
en dan met genoegen constateert, dat de
Spoorweg My. zich niet aansprakeiyk stelt
voor de veiligheid van het vervoeren van
uw karretje.
Ge zyt, dat spreekt van zelf, zeer tevre
den, dat ge by vermissing van uw rijwiel
ad 200.—, zelfs wel 20.—' 10 ten honderd
er voor terugkrijgt. En wilt ,ge de proef op
de som van eeriykheld, dan verzekert ge
den wagen tegen de heb- en vernielzucht
van den mensoh, alles voor 0.25.
Zoo kost u dit alles, naar gelang ge
„snelt" of „boemelt", (wat vrywel hetzelfde
is, behalve in de kosten) 0.86 of 1.60 -f-
de vraoht van uw eigenzelvers.
Hebt ge nu bet voorrecht, om na lang
zwerven en zoeken niet al te laat ter plaatse
van bestemming aen te komen, dan mengt
ge u te midden uwer zich voor den bagage
wagen verdringende medepassagiers en
wacht, zoo ge nog geduld over hebt, op het
verschynen of niet-verschynen van uw ry
wiel.
Krijgt ge niets, troost u dan met de ge
dachte, dat een ander de eer van het „heb
ben" beeft, tracht opgeruimd te zyn en stoor
de maatschappij niet, want die heeft een
„zwak" voor rijwielen. Krijgt ge „iets", on
derwerp hetzelve dan aan een onderzoek en
verwacht: dat uw stuur achterste voren
staat, dat ge ,ytrapper"-loos zyt, dat uw ket-
tingkast geperforeerd is, dat uw lantaarn-
haak ln een kurkentrekker is veranderd,
dat.ge een gesperde rekening van uw
rijwielhersteller in 't vooruitzicht hebt en.
geniet van uw vacantie 1
Naar het „Utr. Dagbl." verneemt, is het
ongeregelde treinverkeer een gevolg o.a.
van het overdrukke rijwielvervoer en over
wegen de Nederl. Spoorwegen een beper
king daarvan of een verhooging van bet
tariefI
Dat zullen we dan treffen. Die zorgzame
N. S., vooral n a het reisseizoen 1
Op Scbeveningen is het ook al hommeles.
De hotel-direoties overwegen een vervroeg'
de sluiting en daarvan zal het, dank zy Plu
vius, wel komen.
In de eerste plaats oefende de stand der
valuta reeds een reduoeerenden invloed uit
en nu komt het
„Land van mest en mist,
Van guren, kouden regen."
nog eens tot zyn recht. Wel is het op enkele
mooie Zondagen tjokvol geweest, doch dat
was maar „drukte van kijken, maar niet van
koopen", zooals de winkelier dat pleegt te
noemen.
Alleen de tram heeft er van geprofiteerd,
ten minste de directie; want noch het pu
bliek, dat na lang wachten „ingekuipt"
werd, noch het personeel, dat geen handen
genoeg had, waren dankbaar gestemd. Eji-
fin, de een betaalt tegenwoordig voor zoo'n
plezierritje 10 cent en de ander krygt geen
fooi meer, dat scheelt ook!
Nadat we verschillende ministers van
Oorlog en Marine hebben gehad, die „wil
len bezuinigen, hebben we er nu, volgens
de laatste berichten één, die het „doet". Be
zuiniging op defensie-uitgaven is iets, dat
ongeacht politieke kleur, moet worden toe
gejuicht, omdat het de eenige weg is, die
naar betere economische en ook politieke
verhoudingen leidt: vermindering van
staatsschuld, idem belastingdruk, verhob-
ging van de welvaart.
Toch zullen de bezuinigingsmaatregelen
p. p. geschilderd f 12.75.
KANAALWEG 141-142,
naast „CASINO".
in t byzonder voor sommige plaatsen, waar
onder ook den Helder, minder aangename
gevolgen kunnen hebben. Immers bestaat
het plan om het vtodes-leger terug te bren
gen op 100.000 man; daartoe zullen naar alle
waarsdhyniykheid: den Helder, Hoorn,
Leeuwarden en 's-Hosch, hun garnizoen ge
heel of ten deele verliezen en dat zegt nog
al wat voor een kleine plaats.
Het beteekent: het vertrek van een be-
langryk aantal ingezetenen, vermindering
van den omzet van verschillende winkeliers
en nog veel meer.
Daarby komt dan nog voor den Helder de
in t verschiet zynde vlootbeperking en de
zoo goed als zekere opheffing van den
vliegdienat te „De Mok" en „de Kooy".
Zooals men weet, heeft de minister het
voornemen de vliegdiensten van land- en
zeemacht te vereenigen en slechts de vlieg
kampen Schellingwoude en Soesterberg te
bestendigen. Zoo ziet men, dat vele din
gen, die in beginsel prachtig zijn, by uitvoe
ring in de praktyk vele moeiiykheden kun
nen opleveren 1
Dat geldt ook voor de z.g. „Weelde-belas-
ting", een uitvinding, waarmede onze mi
nieter de Vries ons gelukkig wil maken.
We zyn het allen roerend eens: „Wie veel
voor luxe uitgeeft, moet een grooter percen
tage bydragen in de kosten van den Staat,
als wie juist genoeg heeft voor noodzakeiyke
levensbehoeften."
Het trekken van de grens ls een lastig en
ondankbaar werk, dat ondervindt ook onze
tegenwoordige Excellentie. Zoo kan men 1d
één der laatste „Leven" 's zien, hoe Jordaan
op de hem eigen wyze kritiek uitoefent; het
is dan ook wel ongerijmd, dat een piano-
leerares, die haar instrument in de uitoefe
ning van haar beroep gebruikt wel en de
vele gelukkige (1) bezitters van harmoniums,
ten gebruike by het oefenen voor kerkge
zang, geen belasting zouden moeten be
talen I
Is bet bezit van een rywiel voor het gaan
van en naar kantoor of werkplaats luxe of
niet? Of moet de persoon in kwestie zich
maar de „weelde" veroorlooven zyn schoen
zooien te versiyten of de „goedkoop© en
vlugge" tram te nemenI
Doch laten wy eenvoudige stervelingen
toch zwygen, wy zyn daarvoor te oppervlak
kig en te nuchter en misschien reeds „te
zwaar belast".
LEO.
Ingezonden mededeellng.
Bij de aanvaarding van het bevel over de
Zeemacht ln Nederlandsoh-IndiB heeft de com
mandant der Zeemacht, Schout bU nacht W.
J. Q. Umbgrove de volgende dagorder uitge
geven, waarin het navolgende onder de aan-
daoht van het personeel der Marine wordt
gebracht
fHet is U allen bekend dat de Marine in
een hoogst droevigen staat verkeert.
Buitengewoon groote moeiiykheden geduren
de de mobilisatie Jaren met den aanbouw
ondervonden, opvaren van het te geringe
materiaal waaraan niet was te ontkomen, omdat
de neutraliteit gehandhaafd moest worden,
overgroote inspanning van het personeel, gebrek
aan waardeering voor de buitengewone plichts
betrachting en toewyding van dat personeel
dat alles heeft het kon wel anders aan
leiding gegeven tot een hevige reaotie, die de
oorzaak ls geworden van een groot verloop.
Toen maatregelen tot herstel, zoowel op
materiaal als personeel gebied, zich langer
Heten wachten dan gewenscht was en verwacht
werd, openbaarde zioh een groote moedeloos
heid en werd de uittrede van personeel onrust
barend het gebrek aan werkkrachten ln de
burgermaatsohappy en de steeds stijgende loon-
standaard maakten het uittreden gemakkeiyk.
Het kan op dezen voet niet doorgaan) het
gebrek aan officieren ls reeds zoo buitengewoon
nypend, dat maatregelen beraamd om tot betere
toestanden te komen niet uitgevoerd konden
worden.
Dit alles ls U ln hoofdtrekken bekend.
De reden waarom lk U dit droevig beeld
nog eens voorhoud is, dat ik de overtuiging
heb, dat wij op bet laagste punt zyn aange
komen, mits dat Gy als het levende deel der
Zeemacht op Uwen post blijft en verdere
afbrokkeling voorkomt.
De gronden, waarop deze myn vaste over
tuiging berust, zyn
De Minister van Marine heeft my voor myn
vertrek de meest stellige verzekering gegeven,
dat de regeering er niet aandenkt de Marine
te liquideeren en dat zy verder afbreken van
de Marine met kracht zal tegen gaan. De moel-
ïyke flnancieele omstandigheden waarin de
regeering verkeert, de noodtoestand waarin de
Marine zich bevindt, maken het noodzakelijk
met een niet te groot maar goed afgerond
plan te beginnen, dat een degeiyke grondslag
zal zyn voor verderen uitbouw.
Verder kan ik verklaren, dat de komende
Marine zal worden opgebouwd op een militair
Juiste basis. De ln Nederland reeds aan het
werk getogen vlootcommissie zal op korten
termyn werken, omdat er geen verschil van
meening is omtrent het thans mogeiyke en
noodige.
Verschillende verbeteringen, den laatsten
tyd in de levensomstandigheden van het per
soneel aangebracht, wijzen op de ernstige
aandacht, aan dit punt gewyd en maken eene
uittreding om deze reden niet meer noodza-
keiyk.
Een land als Nederland, met zijn groot
eilandenrijk in deze gewesten, kan niet buiten
een behooriyke zeemacht. De regeering is
hiervan doordrongen en de publieke opinie
in Indië meer dan in Holland erkent de
noodzakeiykheid, terwijl er in Holland kentee-
kenen zyn, die op eene kenteering ten goede
wijzen.
^aar alle pogingen zyn gedoemd om te mis
lukken, wanneer en dit geldt in de eerste
plaats de officieren, waarvan men mag ver
wachten en die helaas het hardst zyn weg-
geloopen er geen paal en perk wordt ge
steld aan het verloop. Blijft dit zoo doorgaan
dan zyn WÜ bet die liquideeren en zal de onder
gang van kleinmoedigheid, gebrek aan liefde
toewijding van het personeel en in de eerste
plaats vgn de officieren, hoewel erkend moet
worden, dat er vele redenen zyn, waaruit die
stemming onder het personeel verklaard kan
worden.
Hoewel de toestand voor het oogenblik aller
bedroevendst is, heb ik, die myn heele leven
aan de Marine heb gegeven, gemeend ernstig
in myn plicht tekort te schieten, als ik het
bevel over de zeemacht in Nedcrlandsch-Indië
niet had aanvaard.
Op U allen die toch uit liefde de Marine
loopbaan hebt gekozen en in de eerste plaats
geldt dit weer de officieren, doe ik een zeer
dringend en krachtig beroep, volgt myn voor
beeld, blyft op Uw post, verlaat onze Marine
niet in Hare uiterst moeilijke omstandigheden
helpt mee aan den bouw, steunt de regeering
doet Gy dit niet, dan wordt herstel vrywel
onmogelijk."
Ingezonden mededeelingl
Ingezonden mededeellng.
STOOMVAARTBERJCHTEN.
Stoomvaart-Maatschappij Nederland.
Johan de Wltt, uitr„ vertr. 25 Aug. v. Southampton
Billlton, uitr., pass. 2l Aug. Perlm,
Celabea, uitr., pos®. 22 Aus. Malta.
Prinses Juliana, ultr., arr. 28 Aug. te Sabang.
Bawaan, thulsr., pass. 26 Aug. Perim
Johan de Witt, ultr., pass. 26 Aug. Oueeeant.
Oranje, thulsr., pass. 26 Aug. Gibraltar.
Rembrandt, thulsr., paes. 26 Aug. Gibraltar.
Nlas, ultr., vertr. 23 Aug. v. Padang.
Kon. Hollandsehe Lloyd.
Gooiland, ultr., vertr. 24 Aug. v. Las Palmas.
Hollandla arr. 26 Aug. v. Buenos Ayres te A 'dam.
Delfland, ultr., pass. 26 Aug. Ouessant.
Frisia, ultr., vertr. 25 Aug. v. Rlo Janelro.
Limburgla vertr. 25 Aug. v. Buenos Ayres n.
A'dam.
Zeelandla, ultr., vertr. 26 Aug. v. Las Palmas.
Rotterdamscbe Lloyd.
Kediri arr. 25 Aug. Benl Saf te Mlddlasbro.
Djambi vertr. 24 Aug. v. Batavia n. R'dam.
Rindjanl, ultr., vertr. 25 Aug. v. Port Said-
Gorontalo, uitr., pass. 25 Aug. Oitavos.
Menado arr. 24 Aug. v. R'dam te Batavia.
Patria, thulsr» pass. 26 Aug. Flnistorro.
Kon. West-Indische Maildienst.
Oranje Nassau arr. 26 Aug. v. Paramaribo te A'dam
Prins Frederik Hendrik arr. 26 Aug. v. W.-Indië
te A dam.
Haarlem arr24 Aug. v. Arica te Valparaiso.
Helder arr. 27 Aug. v. A'dam te R'dam.
HollandAmerika Lijn.
Andijk, v. R'dam n. Tampico, vertr. 26 Aug. v.
Antwerpen en pass Vlissingen.
Eemdijk, v. R'dam tl 6an Francisoo, vertr. 24 Au#.
v. ïsewport News.
Górradi.ik, v. R'dam n. N.-Orleaas, vertr. 25 Aug.
v. Tampioo.
Rijndam, v. N.-York n. R'dam, pass. 27 Aug. Lizard
Holl.—Britsch-Indië Ljjn.
Noordenüjk arr. 26 Aug. v. Antwerpen te R'dam
IJeseldijk, uitr., vertr. 25 Aug. v. Bombay n. Oo-
iombo.
Holl. O.-Azië Lijn.
Toba, thuisr., vertr. 21 Aug. v. Kobe.
ha?1' i® Aug. v Hongkong n. Shang-
Holland—Zuid-Afriia Lijn.
Noorddijk, uitr., arr. 20 Aug. te Dakar.
bMirgen Vertr' 25 Aug' v" Dttrban a- Walfisch-
Sliedraobt vertr. 26 Aug. v. Hamburg n. Z.-Afrika.
RotterdamZuid-Amerika Lijn.
Alibireo arr. 25 Aug. v. R'dam te Buenos Ayres.
Stoomvaartmaatschappij Oceaan.
Agapenor, v. Japan n. A'dam, arr. 25 Aug. te Gra-
vesend.
Lexxmedon, v. Japan n. A'dam, vertr 22 Aug. v.
Fenang.
Antenor, v. A'dam n. Batavia, arr. 26 Aug. te Gi
braltar.
Oanfa, v. Japan n. A'dam, arr. 23 Aug. te Singa
pore
Prometheu8, v. Shanghai n. A'dam, vertr. 23 Aug.
v. Hongkong.
Pyrrliue, v. Japan n. A'dam, pass. 24 Aug Gi-
hraltar.
Java—New-York Lijn.
Riotti vertr. 26 Aug. v. N.-York n. Java
Java Pacific Lijn.
Tjitaroem arr. 26 Aug. v. Java te San Franci 'co.
Beeoeki, v. Java n, San Francieoo, vertr. 22 Aug.
v. Singapore.
JavaChinaJapan Lijn.
T jikini arr. 23 Aug. v. Shangihai te Cihingwantoa.
JavaBengalen Lijn.
Banda vertr. 25 Aug. v. Calcutta n. Golorobo.
Haven te Nienwedlep.
26 Aug.:
Aangekomen van Huil en vertrokken naar Har-
lingen het Ned. s.a. Prof. Buijs.
27 Aug.:
Aangekomen van Goole en vertrokken naar
llarlingen het Ned. Friesland.