KAPOK-MATRASSEN S. COLTOF Ledikanten, S. COLTOF, CO N C E RT „BELLEVUE" 2-persoons Houten PRIMA 3-deelig, schuine kussens Peluw. KANAALWEG 141-142, naast „CASINO* 1 LUCHTVAART. De luchtpost Van 1 September af zullen alle toestellen van den dienst AmsterdamLonden te Rot terdam op het gemeente-vliegterrein landen, om daar ae luchtpost op te nemen. Kopenhagen—Amsterdam. Op den len September ajs. wordt de lucht- dienst Amsterdam—Kopenhagen door de K. L. M. geopend. Het eerste toestel van Kopenhagen wordt op 81 Augustus "«tti ph m. 7 uur te Schiphol verwacht De geregelde dienst in aansluiting met den dienst Amsterdam—Londen wordt Zondag, Dinsdag en Donderdag pl. m. 7 uur nam. hier verwacht, terwijl eveneens in aan sluiting met vorengenoemden dienst die thans twee maal per dag heen en terug plaats heeft, toestellen vertrekken met stations Bremen—Hamburg—W arnemünde—Malmö en Kopenhagen. Deze dienst zal tevens ln de luchtpost voorzien. De Gouverneur-generaal. Kaar aanleiding van de onjuiste berichten, in de laatste dagen verspreid omtrent het vertrekken met verlof naar Nederland van den Gouverneur-Generaal, kan de Java-Bode" mededeelen, dat de Landvoogd het voornemen heeft, in Februari 1921 zijn ambt neder te leggen en naar Europa te vertrekken. BINNENLAND. OOST-INDIK Een dagorder van Schout-b^-naeht Umbgrove De provinciale loonen ln Noord-Holland. Regecringsingrijpen. Naar wij vernemen, ls de nieuwe loonrege ling voor het provinciale personeel, door de Staten van Noord-Holland vastgesteld, van de rtgeeriDg teruggekomen met de mededee- ling, dat zij daaraan hare goedkeuring ont houdt. („Het Volk"). Rflst en anlker. Het „Ned. Weekblad voor den handel in kruidenierswaren" verneemt, dat de rijst prijs wederom ia verlaagd met 10 per baal coodat ze thans 60 per 100 k.g. bedraagt. Inzake de suikervoorziening meldt het blad, dat de Centrale Suikermaatsohappij haar wekelijksohe aflevering heeft opge voerd tot 40.000 balen, waardoor de klachten over suikertekorten hebben opgehouden. Tenslotte verneemt het blad, dat de nieuwe suikerregeling weldra zal worden gepubli- oeerd, ,dat de winstmarge op suiker voor de grossiers met 60 oent en voor de winkeliers met een gulden per baal wordt verhoogd en dat ook industriesuiker by de nieuwe rege ling tegen den prijs van f 04 per baal onge limiteerd ls te bekomen. Koninklijk bezoek aan Alkmaar. De Koningin en Prins Hendrik zullen na bet bezoek aan de landbouwtentoonstelling te Sohagen op 10 September, den volgenden dag een bezoek aan Alkmaar brengen. De vorstelijke personen zullen van ongeveer 10 uur 's morgens tot des middags half vier in Alkmaar verblijven. HOTEL - CAFÉ - RESTAURANT BEZOEKT HET op ZONDAG 20 AUGUSTUS, van 8Vi— 11 uur, SOLISTEN i JOH. PALA viool. ARIE D. v. d. WEG. plano. P. KRIJGER violoncel. W. J. M. SCHOUTEN. Bond van Marine-Onderofficieren Het Afdelingsbestuur van den Bond van Marine-Onderofficieren te Amsterdam, meldt ons, dat in een vergadering dier af- deeling de volgende motie werd aange nomen: De Afdeeling Amsterdam van den Bond van Marine-Onderofficieren ln vergadering bijeen op 24 Augustus 1920; Gehoort de besprekingen betreffende de voortdurende prijsstijging, waardoor een achterstand te boeken is niettegenstaande de 1 Januari 1920 ingevoerde nieuwe bezol digingsregeling; draagt bet Hoofdbestuur van genoemden Bond op, dit onder de aandacht van betrok ken autoriteiten te brengen en te ijveren voor het verkrygen van een maand extra soldij met een minimum van 200 Besluit bovenstaande motie te publioeeren en gaat over tot de orde van den dag. Marlneplannen te Hoorn. BU geruobte verneemt „De Maasbode", dat het plan bestaat, naar Hoorn over te brengen de Kweekschool voor Zeevaart te Lelden. De ruimte hoopt men te vinden in de kazerne, welke vry komt, wanneer het garnizoen zal worden opgeheven. Met een en ander brengt men in verband iet bezoek van den Minister van Oorlog en van Marine a. 1. dezer dagen aan Hoorn ge- aracht. De uitsluiting ln de bouwvakken. De Centrale Raad van Patroonsvereenigin- gen heeft Donderdag het volgende telegram gezonden aan de patroonsorganisatiea „Centrale Raad adviseert, voor leden van moderne en neutrale werknemersorganisaties uitsluiting op te beffen, zoodat van heden af maatregelen worden getroffen om de werk lieden aan den arbeid te laten gaan. Leden van syndicalistische vereenigingen biyven dus uitgesloten." De Algem. Nederl. Bouwarbeldersbond deelt mee, dat de oentrale raad van de pa- troonsvereeniglngen in het bouwbedrijf heeft besloten, waar dit nog niet geschied is, Vrij dagochtend de werken open te stellen voor modern en neutraal georganiseerde bouw vakarbeiders. De patroons ln de bouwbedrijven te 's-Gra- venhage zijn.teruggekomen van hun voorne men om met ingang van Vrijdag j.1. de uit sluiting op te beffen, zoodat beden het werk nog niet begonnen is. Dit besluit houdt ver band met de beslissing van de loodgieters te 's-Gravenhage, die in hun vergadering van Dinsdag j.1. geweigerd hebben in te gaan op de voorstellen van de patroons. De patroons- vereenigingen hebben thans aan de werkne mersorganisaties medegedeeld, dat zy de uit sluiting niet eerder opheffen, voordat ook de loodgieters zich bereid verklaard hebben het werk op de aangegeven voorwaarden te her vatten. Naar aanleiding van dezen brief zijn de loodgieters Donderdagavond wederom in een vergadering bijeengeroepen. Zooals men weet, bebbèn deze j.1. Dinsdag bet bestuur advies oan het werk to hervatten met groote meerderheid verworpen. Gisteren gingen de moderne en noutrale bouwvakarbeiders te Rotterdam weer aan het werk. Naar men van patroonszyde mededeelt, be draagt het aantal uitgesloten federatieled.'ii daar ter stede nog ongeveer 600. Van deze hebben echter een groot aantal reeds werk gevonden in andere bedryven. Zooals men weet, hadden de modern geor ganiseerde arbeiders te Amsterdam besloten heden den arbeid te hervatten, hetgeen in- tusschen geenszins, wil zeggen, dat op de werken, die zoovele weken hebben stilgele gen, thans weer gegraven, gehamerd of ge metseld wordt. Op 't oogenblik is de toestand nog een vri, chaotische. De werklieden komen zich aan melden by den patroon en de patroons moe ten voorbereidende maatregelen treffen. Ge werkt wordt dan ook feitelijk nog niet en waar de arbeiders wèl hedenochtend de ge reedschappen weder zouden opvatten, kwa men leden van de federatie om dit te beletten, Intussohen verwacht men, dat binnen en kele dagen orde en regelmaat vrijwel terug gekeerd zullen zijn en dat na verloop van een week ongeveer een ixieer normale toe stand zal zyn geschapen. Een nieuwe dunrtewet In het oommuniqué nopens de audiëntie, die de minister van landbouw op 4 Juli aan de permanente commissie inzake crisisaan gelegenheden uit de katholieke en christe- ïyke werklieden en vakbonden verleeende, wordt vermeld, dat de minister meedeelde dat hy voornemens was, binnenkort een nieuw wetsontwerp by de Tweede Kamer in te dienen ter bestrijding van de duurte. In verband met deze mededeeling heeft „Het Volk" gisteren minister Van IJssel- steyn, die juist van zyn verlof was terug gekeerd, verzocht nadere inlichtingen te verstrekken. De minister deelde mede, dat hy, zooals hy .ln de Kamer reeds heeft verklaard, zich gewend heeft tot de staatscommissie betref fende de duurte, om de denkbeelden van deze commissie, in verband met de verwer ping van het door haar samengestelde ont- werp-duurtewet, te vernemen. Een dergelijk verzoek aèn de oommissie is herhaald, naar aanleiding van de door het Kamerlid Van Schaik gestelde vragen. De oommissie heeft echter tot heden nog geen voorstellen ingediend. De minister heeft in di entusschentyd zyn denkbeelden omtrent het onderwerp gefor muleerd en zal daarover zoo spoedig moge- ïyk met zbn ambtgenoot van justitie, die om streeks 1 September van zyn verlof uit Zwit serland wordt terugverwacht, ln overleg treden. Uit den aard der zaak moet een definitie ve beslissing inzake genoemd onderwerp waohten op dit overleg. Toch is te verwachten, dat spoedig na de opening der Staten-Generaal weder een ont- werp-duurtewet by de Tweede Kamer zal, kpnnen worden Ingediend. Collectief arbelds-contract De R.-K. Vereeniglrffe van Sohoenfabri- canten, die haar collectief oontract ziet af- loopen, hoeft, volgens „De Tyd", besloten, dat contract niet te hernieuwen, tenzij daar in de loonen worden gebaseerd op een mi nimum-arbeidsprestatie. De woningnood te Amsterdam. Herhaaldeiyk bereiken het Hbl. klachten van huurders, die over korten tijd hun wo ning moeten ontruimen en geen kans zien ergens een onderdak te vinden. In dit ver- mnd wyst een inzender weer eens op het feit, dat men by een wandeling door onze stad in plaats van de vroegere huuribordjes thans de mededeeling aangeslagen vindt: „Uit de hand te koop. Die huizen,aldus de dager, worden alleen aangeboden met vry zynde of vry komende beneden- of boven woningen. In de advertentiekolommen der dagbladen worden geregeld huizen uit de hand te koop aangeboden. Men leest er dat gemeubileerde woningen te huur zyn vaak tegen een minimum van 200 h 250 per maand, dat woningen te huur staan met ver plichte overneming van meubilair. Pension wordt aangeboden tegen een mi- nimumprys van 160 200 per maand. Van den anderen kant vragen huurders, die niet weten waar zy hunne tenten moeten opslaan, woningen „tegen goede belooning", „tegen hoog sleutelgeld". De inzender heeft dit alles voor de zoo- veelste maal gelezen en vraagt zioh af wat er moet komen van gezinnen met beschei den inkomen Inderdaad, diè worden wei heel erg de dupe van de abnormale omstandigheden op het gebied van woningbouw. Hoog water. Tengevolge van de vele aanhoudende re gens der laatste dagen, was het water in Wa terland en omliggende polders zeer hoog ge stegen. Te Wijde-Wormer lagen sommige landerijen onder water, zoodat het vee op stal moest worden gehaald. In den Buiksloter- hampolder zyn de tuinen van de Buiksloot- sche inwoners onder geloopen, waardoor aan de gewassen veel schade werd aangericht. Over het algemeen hebben de nog te velde staande gewassen door het vele water gele den, vooral de aardappelen en het graan. Het water is nu door het malen langzaam zak kende, doch in Waterland was het Woensdag nog zoo hoog, dat de N.-H. Tram naby Zun- derdorp door bet water reed. Maandag gin gen daar de treeplanken van de tram zelfs door het water. schen had toevertrouwd. Wat die er mee ge daan heeft, werd nog niet volledig opgehel derd, maar1 wel vond men de bagage terug by een caféhouder in den omtrek van het Kadykspiein. Tot groote vreugde van de rechtmatige bezitters, was alles vrijwel intact gebleven. Behoudens enkele kleinigheden, hebben meneer en mevrouw hun kleeren en verdere eigendommen in ongeschonden staat terug gekregen. De politie is intusschen nog 'bezig met het onderzoek naar de juiste toedradht van de ze voor de betrokkenen allesbehalve aange name verrassing. Een lugubere staking. Donderdagmiddag hebben te Sneek de ïyk- bezorgers in dienst van de begrafenisonder neming „De Laatste Eer", hun werk gestaakt. By de begraafplaats gekomen, weigerden zy verder hun werkzaamheden te verrichten en de kist grafwaarts te dragen. Aan den bur gemeester werd toen gevraagd, of men met de ïykkoets naar het graf mocht rijden, wat werd toegestaan, waarop de aansprekers als protest eveneens in staking zyn gegaan. De stakende ïykbezorgers elschen hooger loon. gemengd nieuws. Duur sleutelgeld. Vpor het kantongerecht te Haarlem werd Woensdagmorgen 1000 boete geëischt te- fn den huizenverhuurder B. aldaar, die 200 sleutelgeld had aangenomen van iemand, wien hij een perceel aan den Hee rensingel had verhuurd. Prettige thuiskomst. Een echtpaar, dat met de „J. Pz. Coen" uit Indië teruggekeerd was, gaf bij gan- komst te Amsterdam, een witkiel last de ba gage, bestaande uit -hutkoffers, rieten reis manden en citybags, te zamen ongeveer tien stuks, naar het Centraal-station te brengen. Toen de reizigers eenigen tijd later hun bezittingen in ontvangst wilden nemen, viel noch van den witkiel, noch van het hem toe vertrouwde, ook maar een spoor te beken- ben. Groote consternatie bij de gerepatri- eerden, die onmiddeliyk de politie in den arm namen. Uit 'het onderzoek bleek, dat de witkiel op zijn beurt een familielid de koffers en tas- haagsche brieven. Vacantie-vreugde. Schevenlugen. Defensie-bezuiniging. W eelde-belasting. 's-Gravenhage, 27 Augustus. Vacantie! Welk een vreugdeklank, welk een biyde verwachting ligt er in dit woord 1 Deze spaarde vUjtig, gene stortte zich met dikken buidel in den stroom van vrijheid, rust en genoegen en.velen verlieten hui verend het paratUjs, waar zy dachten heen te gaan. Huiverend van het hemelwater, van de uitperserij, van verveling en van mis noegen. Na deze hoogdravende Inleiding Js nog slechts weinig noodig om de stemming te schetsen van één der velen, die in letter lijken en figuuriyken zin zyn „weg-gere- gend". Dat is nu éénmaal één der schaduw zijden van het reisseizoen: „veertien dagen vacantie, veertien dagen geld uitgeven, 14 dagen regen en als je thuiskomt goed weer, ais dat ten minste nog op dit aardsche tra nendal aanwezig is." Reizen is bepaald een genoegen, vooral ln ons dierbaar .Vaderland, waar „elf en dertig", alsmede „Symen betaal" van alge- meene bekendheid zyn; even beroemd zijn: het aantal „zitplaatsen" in de Hollandscbe treinen in verhouding tot bet aantal reizi gers, de „snelheid" van de sneltreinen, de goede aansluiting, het hoogstnoodige aantal malen „overstappen", de „korte" duur van een spoorrelsje, ongeacht den afstand. De kroon spant echter: de zorgvuldige behandeling van de passagiersbagage, als ook bet zeer biliyke tarief. „Hebt ge al eens een rywiel doen vervoeren?" Zoo, neen, neemt dan daarvan eens de proef. Voordat ge op reis gaat laat ge alles opknappen en nazien, dat hoort zoo. Daarop tracht ge, let wel „tracht ge", het vehikel aan te geven, waarvoor ge slechts een halfuurtje igoduld moet hebben, want de yverige beambte ach ter de „balie" zorgt in eigen persoon voor een luttele dertig van uw medepassagiers. Eindeiyk zy ge verlost, ge ontvangt het regu, dat ge zeker als steeds goed naleest en dan met genoegen constateert, dat de Spoorweg My. zich niet aansprakeiyk stelt voor de veiligheid van het vervoeren van uw karretje. Ge zyt, dat spreekt van zelf, zeer tevre den, dat ge by vermissing van uw rijwiel ad 200.—, zelfs wel 20.—' 10 ten honderd er voor terugkrijgt. En wilt ,ge de proef op de som van eeriykheld, dan verzekert ge den wagen tegen de heb- en vernielzucht van den mensoh, alles voor 0.25. Zoo kost u dit alles, naar gelang ge „snelt" of „boemelt", (wat vrywel hetzelfde is, behalve in de kosten) 0.86 of 1.60 -f- de vraoht van uw eigenzelvers. Hebt ge nu bet voorrecht, om na lang zwerven en zoeken niet al te laat ter plaatse van bestemming aen te komen, dan mengt ge u te midden uwer zich voor den bagage wagen verdringende medepassagiers en wacht, zoo ge nog geduld over hebt, op het verschynen of niet-verschynen van uw ry wiel. Krijgt ge niets, troost u dan met de ge dachte, dat een ander de eer van het „heb ben" beeft, tracht opgeruimd te zyn en stoor de maatschappij niet, want die heeft een „zwak" voor rijwielen. Krijgt ge „iets", on derwerp hetzelve dan aan een onderzoek en verwacht: dat uw stuur achterste voren staat, dat ge ,ytrapper"-loos zyt, dat uw ket- tingkast geperforeerd is, dat uw lantaarn- haak ln een kurkentrekker is veranderd, dat.ge een gesperde rekening van uw rijwielhersteller in 't vooruitzicht hebt en. geniet van uw vacantie 1 Naar het „Utr. Dagbl." verneemt, is het ongeregelde treinverkeer een gevolg o.a. van het overdrukke rijwielvervoer en over wegen de Nederl. Spoorwegen een beper king daarvan of een verhooging van bet tariefI Dat zullen we dan treffen. Die zorgzame N. S., vooral n a het reisseizoen 1 Op Scbeveningen is het ook al hommeles. De hotel-direoties overwegen een vervroeg' de sluiting en daarvan zal het, dank zy Plu vius, wel komen. In de eerste plaats oefende de stand der valuta reeds een reduoeerenden invloed uit en nu komt het „Land van mest en mist, Van guren, kouden regen." nog eens tot zyn recht. Wel is het op enkele mooie Zondagen tjokvol geweest, doch dat was maar „drukte van kijken, maar niet van koopen", zooals de winkelier dat pleegt te noemen. Alleen de tram heeft er van geprofiteerd, ten minste de directie; want noch het pu bliek, dat na lang wachten „ingekuipt" werd, noch het personeel, dat geen handen genoeg had, waren dankbaar gestemd. Eji- fin, de een betaalt tegenwoordig voor zoo'n plezierritje 10 cent en de ander krygt geen fooi meer, dat scheelt ook! Nadat we verschillende ministers van Oorlog en Marine hebben gehad, die „wil len bezuinigen, hebben we er nu, volgens de laatste berichten één, die het „doet". Be zuiniging op defensie-uitgaven is iets, dat ongeacht politieke kleur, moet worden toe gejuicht, omdat het de eenige weg is, die naar betere economische en ook politieke verhoudingen leidt: vermindering van staatsschuld, idem belastingdruk, verhob- ging van de welvaart. Toch zullen de bezuinigingsmaatregelen p. p. geschilderd f 12.75. KANAALWEG 141-142, naast „CASINO". in t byzonder voor sommige plaatsen, waar onder ook den Helder, minder aangename gevolgen kunnen hebben. Immers bestaat het plan om het vtodes-leger terug te bren gen op 100.000 man; daartoe zullen naar alle waarsdhyniykheid: den Helder, Hoorn, Leeuwarden en 's-Hosch, hun garnizoen ge heel of ten deele verliezen en dat zegt nog al wat voor een kleine plaats. Het beteekent: het vertrek van een be- langryk aantal ingezetenen, vermindering van den omzet van verschillende winkeliers en nog veel meer. Daarby komt dan nog voor den Helder de in t verschiet zynde vlootbeperking en de zoo goed als zekere opheffing van den vliegdienat te „De Mok" en „de Kooy". Zooals men weet, heeft de minister het voornemen de vliegdiensten van land- en zeemacht te vereenigen en slechts de vlieg kampen Schellingwoude en Soesterberg te bestendigen. Zoo ziet men, dat vele din gen, die in beginsel prachtig zijn, by uitvoe ring in de praktyk vele moeiiykheden kun nen opleveren 1 Dat geldt ook voor de z.g. „Weelde-belas- ting", een uitvinding, waarmede onze mi nieter de Vries ons gelukkig wil maken. We zyn het allen roerend eens: „Wie veel voor luxe uitgeeft, moet een grooter percen tage bydragen in de kosten van den Staat, als wie juist genoeg heeft voor noodzakeiyke levensbehoeften." Het trekken van de grens ls een lastig en ondankbaar werk, dat ondervindt ook onze tegenwoordige Excellentie. Zoo kan men 1d één der laatste „Leven" 's zien, hoe Jordaan op de hem eigen wyze kritiek uitoefent; het is dan ook wel ongerijmd, dat een piano- leerares, die haar instrument in de uitoefe ning van haar beroep gebruikt wel en de vele gelukkige (1) bezitters van harmoniums, ten gebruike by het oefenen voor kerkge zang, geen belasting zouden moeten be talen I Is bet bezit van een rywiel voor het gaan van en naar kantoor of werkplaats luxe of niet? Of moet de persoon in kwestie zich maar de „weelde" veroorlooven zyn schoen zooien te versiyten of de „goedkoop© en vlugge" tram te nemenI Doch laten wy eenvoudige stervelingen toch zwygen, wy zyn daarvoor te oppervlak kig en te nuchter en misschien reeds „te zwaar belast". LEO. Ingezonden mededeellng. Bij de aanvaarding van het bevel over de Zeemacht ln Nederlandsoh-IndiB heeft de com mandant der Zeemacht, Schout bU nacht W. J. Q. Umbgrove de volgende dagorder uitge geven, waarin het navolgende onder de aan- daoht van het personeel der Marine wordt gebracht fHet is U allen bekend dat de Marine in een hoogst droevigen staat verkeert. Buitengewoon groote moeiiykheden geduren de de mobilisatie Jaren met den aanbouw ondervonden, opvaren van het te geringe materiaal waaraan niet was te ontkomen, omdat de neutraliteit gehandhaafd moest worden, overgroote inspanning van het personeel, gebrek aan waardeering voor de buitengewone plichts betrachting en toewyding van dat personeel dat alles heeft het kon wel anders aan leiding gegeven tot een hevige reaotie, die de oorzaak ls geworden van een groot verloop. Toen maatregelen tot herstel, zoowel op materiaal als personeel gebied, zich langer Heten wachten dan gewenscht was en verwacht werd, openbaarde zioh een groote moedeloos heid en werd de uittrede van personeel onrust barend het gebrek aan werkkrachten ln de burgermaatsohappy en de steeds stijgende loon- standaard maakten het uittreden gemakkeiyk. Het kan op dezen voet niet doorgaan) het gebrek aan officieren ls reeds zoo buitengewoon nypend, dat maatregelen beraamd om tot betere toestanden te komen niet uitgevoerd konden worden. Dit alles ls U ln hoofdtrekken bekend. De reden waarom lk U dit droevig beeld nog eens voorhoud is, dat ik de overtuiging heb, dat wij op bet laagste punt zyn aange komen, mits dat Gy als het levende deel der Zeemacht op Uwen post blijft en verdere afbrokkeling voorkomt. De gronden, waarop deze myn vaste over tuiging berust, zyn De Minister van Marine heeft my voor myn vertrek de meest stellige verzekering gegeven, dat de regeering er niet aandenkt de Marine te liquideeren en dat zy verder afbreken van de Marine met kracht zal tegen gaan. De moel- ïyke flnancieele omstandigheden waarin de regeering verkeert, de noodtoestand waarin de Marine zich bevindt, maken het noodzakelijk met een niet te groot maar goed afgerond plan te beginnen, dat een degeiyke grondslag zal zyn voor verderen uitbouw. Verder kan ik verklaren, dat de komende Marine zal worden opgebouwd op een militair Juiste basis. De ln Nederland reeds aan het werk getogen vlootcommissie zal op korten termyn werken, omdat er geen verschil van meening is omtrent het thans mogeiyke en noodige. Verschillende verbeteringen, den laatsten tyd in de levensomstandigheden van het per soneel aangebracht, wijzen op de ernstige aandacht, aan dit punt gewyd en maken eene uittreding om deze reden niet meer noodza- keiyk. Een land als Nederland, met zijn groot eilandenrijk in deze gewesten, kan niet buiten een behooriyke zeemacht. De regeering is hiervan doordrongen en de publieke opinie in Indië meer dan in Holland erkent de noodzakeiykheid, terwijl er in Holland kentee- kenen zyn, die op eene kenteering ten goede wijzen. ^aar alle pogingen zyn gedoemd om te mis lukken, wanneer en dit geldt in de eerste plaats de officieren, waarvan men mag ver wachten en die helaas het hardst zyn weg- geloopen er geen paal en perk wordt ge steld aan het verloop. Blijft dit zoo doorgaan dan zyn WÜ bet die liquideeren en zal de onder gang van kleinmoedigheid, gebrek aan liefde toewijding van het personeel en in de eerste plaats vgn de officieren, hoewel erkend moet worden, dat er vele redenen zyn, waaruit die stemming onder het personeel verklaard kan worden. Hoewel de toestand voor het oogenblik aller bedroevendst is, heb ik, die myn heele leven aan de Marine heb gegeven, gemeend ernstig in myn plicht tekort te schieten, als ik het bevel over de zeemacht in Nedcrlandsch-Indië niet had aanvaard. Op U allen die toch uit liefde de Marine loopbaan hebt gekozen en in de eerste plaats geldt dit weer de officieren, doe ik een zeer dringend en krachtig beroep, volgt myn voor beeld, blyft op Uw post, verlaat onze Marine niet in Hare uiterst moeilijke omstandigheden helpt mee aan den bouw, steunt de regeering doet Gy dit niet, dan wordt herstel vrywel onmogelijk." Ingezonden mededeelingl Ingezonden mededeellng. STOOMVAARTBERJCHTEN. Stoomvaart-Maatschappij Nederland. Johan de Wltt, uitr„ vertr. 25 Aug. v. Southampton Billlton, uitr., pass. 2l Aug. Perlm, Celabea, uitr., pos®. 22 Aus. Malta. Prinses Juliana, ultr., arr. 28 Aug. te Sabang. Bawaan, thulsr., pass. 26 Aug. Perim Johan de Witt, ultr., pass. 26 Aug. Oueeeant. Oranje, thulsr., pass. 26 Aug. Gibraltar. Rembrandt, thulsr., paes. 26 Aug. Gibraltar. Nlas, ultr., vertr. 23 Aug. v. Padang. Kon. Hollandsehe Lloyd. Gooiland, ultr., vertr. 24 Aug. v. Las Palmas. Hollandla arr. 26 Aug. v. Buenos Ayres te A 'dam. Delfland, ultr., pass. 26 Aug. Ouessant. Frisia, ultr., vertr. 25 Aug. v. Rlo Janelro. Limburgla vertr. 25 Aug. v. Buenos Ayres n. A'dam. Zeelandla, ultr., vertr. 26 Aug. v. Las Palmas. Rotterdamscbe Lloyd. Kediri arr. 25 Aug. Benl Saf te Mlddlasbro. Djambi vertr. 24 Aug. v. Batavia n. R'dam. Rindjanl, ultr., vertr. 25 Aug. v. Port Said- Gorontalo, uitr., pass. 25 Aug. Oitavos. Menado arr. 24 Aug. v. R'dam te Batavia. Patria, thulsr» pass. 26 Aug. Flnistorro. Kon. West-Indische Maildienst. Oranje Nassau arr. 26 Aug. v. Paramaribo te A'dam Prins Frederik Hendrik arr. 26 Aug. v. W.-Indië te A dam. Haarlem arr24 Aug. v. Arica te Valparaiso. Helder arr. 27 Aug. v. A'dam te R'dam. HollandAmerika Lijn. Andijk, v. R'dam n. Tampico, vertr. 26 Aug. v. Antwerpen en pass Vlissingen. Eemdijk, v. R'dam tl 6an Francisoo, vertr. 24 Au#. v. ïsewport News. Górradi.ik, v. R'dam n. N.-Orleaas, vertr. 25 Aug. v. Tampioo. Rijndam, v. N.-York n. R'dam, pass. 27 Aug. Lizard Holl.—Britsch-Indië Ljjn. Noordenüjk arr. 26 Aug. v. Antwerpen te R'dam IJeseldijk, uitr., vertr. 25 Aug. v. Bombay n. Oo- iombo. Holl. O.-Azië Lijn. Toba, thuisr., vertr. 21 Aug. v. Kobe. ha?1' i® Aug. v Hongkong n. Shang- Holland—Zuid-Afriia Lijn. Noorddijk, uitr., arr. 20 Aug. te Dakar. bMirgen Vertr' 25 Aug' v" Dttrban a- Walfisch- Sliedraobt vertr. 26 Aug. v. Hamburg n. Z.-Afrika. RotterdamZuid-Amerika Lijn. Alibireo arr. 25 Aug. v. R'dam te Buenos Ayres. Stoomvaartmaatschappij Oceaan. Agapenor, v. Japan n. A'dam, arr. 25 Aug. te Gra- vesend. Lexxmedon, v. Japan n. A'dam, vertr 22 Aug. v. Fenang. Antenor, v. A'dam n. Batavia, arr. 26 Aug. te Gi braltar. Oanfa, v. Japan n. A'dam, arr. 23 Aug. te Singa pore Prometheu8, v. Shanghai n. A'dam, vertr. 23 Aug. v. Hongkong. Pyrrliue, v. Japan n. A'dam, pass. 24 Aug Gi- hraltar. Java—New-York Lijn. Riotti vertr. 26 Aug. v. N.-York n. Java Java Pacific Lijn. Tjitaroem arr. 26 Aug. v. Java te San Franci 'co. Beeoeki, v. Java n, San Francieoo, vertr. 22 Aug. v. Singapore. JavaChinaJapan Lijn. T jikini arr. 23 Aug. v. Shangihai te Cihingwantoa. JavaBengalen Lijn. Banda vertr. 25 Aug. v. Calcutta n. Golorobo. Haven te Nienwedlep. 26 Aug.: Aangekomen van Huil en vertrokken naar Har- lingen het Ned. s.a. Prof. Buijs. 27 Aug.: Aangekomen van Goole en vertrokken naar llarlingen het Ned. Friesland.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1920 | | pagina 2