PROGRAMMA ETAUGE WEDSTRUD 10 CENT HET OFFICIËELE FEESTELIJKHEDEN, 29EN30SEPTEMBER 1 EN 2 OCTOBER A.S., waarbij „Schoonheid" schering en Inslag la; de schoonheid van 's Raads prestige zal er wel niet op vooruitgaan, want eensgezindheid btt zoo"n artistiek onderwerp is, als gewoon lijk, ver te zoeken. De oplossing Is vermoedelijkopdracht voor een hernieuwd onderzoek aan de „reor- ganiseerende" schoonheidsoommlssle; en voor dit buitengewone geval zal de gemeen schap slechts 18000.— reorganisatiekoeten hebben op te brengen. Naast de Tentoonstelling, die voornamelijk voor het publiek bestemd la» heeft Maandag middag ln de Cabaret-zaal van het Kurbaus de opening plaats gehad van het eigenlijke Congres. De openingsplechtigheid werd door vele autoriteiten bijgewoond, o. a. door de minis ters van Waterstaat, Justitie, Landbouw en porlog en de Voorzitters van de Eerste en Tweede Kamer. Prof. Everts, de oongres-voorzlttor, en de heer Bergsma, voorzitter van den A.N.W.B., zetten vooraf ontstaan, doel on streven van bet congres uiteen, waarna Minister Könlg (Ie openingsrede uitsprak, er op wijzende, dat het wegenvraagstuk de aandacht van de Re geering heeft, aio den steun van particuliere zijde zeer op prijs stelt. Ook het Gemeente-Bestuur heeft de oon- en ten Raadhuize ontvangen, waarbij pornoster zijn volle instemming met bet E. N. W. betuigde. In de verschillende secties worden dage lijks de belangrijke vraagstukken en pxae- adviezen behandeld; laat ons hopen, dat de arbeid van dit Oongres la ons aller belang vruchtdragend moge zijn. LEO. PLAATSELIJK NIEUWS. De Commissie voor Kunstavonden ver zoekt ons mede te deelen, dat de le kunst avond op 11 Octöber zal plaats hebben. De titel van het door de N. V. Tooneelvereeni- ging (dir. Herm. Be^eimans) op te voeren (werk zal dezer dagen bekend gemaakt wor den. Zij, die zich alsnog wenschen op te geven als abonné, worden beleefd verzocht zich vóór 2 October as. (bij voorkeur schriftelijk) te wenden tot den penningmeester, den heer M. H. Klerk, Kanaalweg 61/82. REGELING VAN HET STRAATVERKEER. Het straatverkeer ln de City van Londen Is wereldberoemd. Baedeker schrijft er uit voerig over, en het behoort tot de Londensche bezienswaardigheden om des morgens om een uur of tien voor de Beurs te gaan staan en daar den vlerdubbelen stroom wagens, vrachtauto's, omnibussen, rijtuigen, etc. te bezichtigen, waarin de paar fietsers en de vele wandelaars verdrinken. Maar beroemd is ook de verkeersregeling in deze wereld stad. De straatreiniging Is er zeer actief; onmiddellijk nadat een paard zijn ongerech tigheden heeft gedeponeerd, komen aalgladde Jongens met stoffer en blik en deponeeren een en ander ln langs de straten staande bakken, vanwaar het ln de riolen terecht komt. Het gebeurde, dat een onvoorzichtig tourist, die aan zijn liefste een Londensche ansicht wilde zenden, meldende zijn behou den overkomst, dit epistel, ln stede van ln de eveneens op verschillende punten langs de straten staande brievenbussen, ln deze vuil nisbakken deponeerde, maar dat Is iets, wat men het City bestuur niet verwijten kan. En bij de beroemde Londen-hridge en Bladk- friarsbridge en hoe al die andere bruggen heeten mogen, staan de waterleidlngmannen klaar met de slang om elke ongerechtigheid, ontstaan tengevolge van de ophooping van wagens bij opengedraaide bruggen, weg te spoelen. In de skaten loopen de monschon links. De Amsterdamsohe Kalverstraat is ook be roemd wegens haar verkeer. Wel is dit ver keer van bijna enkel voetgangers, maar het is er niet minder merkwaardig om. De Hol landers houden rechts, hetgeen ons logischer lijkt dan andersom. Naar mate de Hollandsche steden groeiden, groeide ook het verkeer. En de ijverige ge meentebesturen legden zich toe op studlön in verkeersregeling; ze vonden den verkeers agent uit, die, met een fraalen witten band pm zijn arm, op drukke punten geposteerd staat, om, ln navolging van de Londensche bobbies, door handopsteken den stroom ln bepaalde banen te lelden. Helaas, de Hollan ders zijn van huls uit zonen van een vrijge vochten land, en laten zich niet gaarne lei den. En vrijwel alle pogingen om in bepaalde straten, waar dat tot nu toe niet gebeurde, den mensohenstroom rechts te doen houden, mislukten. Pn de smalle en drukke Broer- Straat te Nijmegen staat sinds jaar en dag een verkeersagent geposteerd aan den in gang. maar de menichen vertikken het om rechts te houden. Op verschillende drukke singels in die stad staan agenten, die het toenemende autoverkeer moeten leiden rechte om een of andere lantaarn, maar de chauf- tfeur grijnslacht en draait linksom. Inderdaad, er zal nog veel water door de Waal moeten stroomen, vóór de Nijmegenanrs en hun tendgenooten voldoende gedisciplineerd zijn. Burgemeester en Wethouders van Helder .willen niet achterblijven ln een regeling van het steeds drukker wordend verkeer in onze goede stad. Wie wist (hier vóór den oorlog iets af van auto's en motorrijwielen? Men wist ja, dat ze bestonden; je zag er ln andere plaateen menschen mede rijden, maar ln de Heldersche straten was een auto een onge kend ding, zooiete als de legendarische zee draak. Thans Is dat alles anders geworden; ithans snorren n de auto's en motorfietsen mir nichts dir nicihte om de boenen. Nu is het uitstekend, dat een gemeentebe stuur maatregelen neemt tegen het toene mend verkeer. Het Is prijzenswaard, dat het die maatregelen bij voorbaat neemt, nu dat verkeer nog niet zoo enorm is geworden- Maar wij vragen ons af of de thans ont worpen verordening een aanvulling op de bestaande politieverordening niet van èl te grooten ijver blijken geeft. WIJ zullen ean de hand van het ontwerp van B. en W., dat a.s. Woensdag in den Raad behandeld wordt, eenlge kanttekeningen maken. B. en W. willen een maximum-snelheid van IK K.M. voor motor- en andere rijwielen voorschrijven. Wij willen hier nog niet den nadruk leg gen op het feit. dat het totaal onnoodig is in I deze gemeente een dergelijke lage grens te stellen (15 KM. toch te niet meer dan een matig toeristengangetje van een wielrijder). Waar wij eohter wel top willen wijzen, is dat men Juist ln de steden met het drukste rij- verkeer, zoowe) van motoren, auto's, rijtui gen en vrachtwagens van allerlei aard, men denke ean Amsterdam on Den Haag, geen max. snelheid heeft willen vaststellen, aoch zich houdt aan de voorschriften betreffende de „veiligheid van het verkeer**, zooals die hier thans eveneens gelden. Het is toch zeker een teekpnend feit, dat men zldh ook bij de geweldige toename van het motorverkeer ln die steden gedurende de laatste Jaren daaraan houdt, of gelijk op andere plaatsen het geval was, de max. snelheid ©enigszins verhoogt. Niettemin' is deze beperking nog niet af doende, meenen B. en w. En ze nemen een resoluut besluit: ze sluiten bepaalde straten voor dit verkeer op bepaalde uren. Deze te sluiten straten zijn de Spoor- on Keizerstra ten. Bewoners van die straten kunnen op die uien dan niet per rijwiel of motorrijwiel zich op straat begeven. ZIJ moeten hun onhandel bare, zwaro motorrijwiel aan de hand of op den schouder dragen naar een „vrije" straat. De verordening geeft een aantal straten aan, die niet van dit verkeer kunnen worden uitgesloten. volgt daaruit nu, dat alle andere straten wèl kunnen worden uitgesloten? Dan arme wielrijders! De weg Stationsplein—Prins HendriklaanKoningspleinPosthrugKa naalweg—Hoofdgracht—Ilavcnpleln ls ln ieder geval vrij. Vrij is ook de weg Stations straat—SpoorgrachtBassingrachtOnrust. Nu zijn Weststraat, Zuidstraat, Buitenha ven, enz., rijkswegen, en daarover heeft de gemeenteraad denkelijk geen zeggingschap. Het bovenstaande zou dus bij het groote publiek den verkeerden Indruk wekken, dat men alleen deze beide routes met een motor rijwiel zou mogen berijden. Men kan echter dan ook langs West- en Zuidstraait gaan en bijvoorbeeld langs den Zeedijk. Maar het komt ons toch voor, dat men aldus te ver gaat. Het ls toch te gek, dat men ln de genoem de straten en speciaal ln de Koningstraat en Keizerstraat, het verkeer van dien aard zou achten, dat deze voor het rijverkeer gesloten zouden moeiten worden. Men vraagt zich af pf hier wel iemand aan het woord is, die eenig idéé heeft van de oischen van het mo derne verkeer. Hoe zou dat ln groote steden moeten gaan. Laten wij ons by Amsterdam bepalen. Zelfs de Kalverstraat is niet voor verkeer gesloten, In één richting mogen daar alle voertuigen door, zelfs op uren, dat er een drukte is, waarbij die van de Spoorstraat nog maar een peuleschilletje ia En dat niet- tegenstaaqsip het feit, dat toch evenwijdig met de Kalverstraat en op geringen afstand ervan twee wegen loopen, die zich veel meer voor het verkeer eigenen. Nu zouden B. en W. kunnen zeggenomdat een ander een fout maakt, behoeven wij het nog niet te doen. Maar naar wij meenen te weten en hierop willen wij den nadruk leggen is het aantal ongelukken ln deze drukke straat Juist uiterst gering. En nu ls het, toch te bar, dat men hier (juist de h o o f d verkeerswegen voor het rij verkeer zou willen sluiten. Deze toch zijn er poon aangewezen. Neemt men bijv. de weg, van het station naar de Binnenhaven. Op de uren dat Spoor- en Keizerstraat gesloten zijn voor het rijverkeer, zou dit dus geleid moeten worden, door straten en straatjes, die veel smaller zijn, en waardoor in dien weg tal rijke, ju4st met het oog op het ver keer gevaarlijke bochten voorkomen. Men denke bijv. aan het kruispunt bij de Sluisdijkstraat en de onfgeving daarvan. Het gevaar wordt ln da avonduren nog vergroot, door de meer dan onvoldoende ver lichting, waardoor het een bestuurder van rij- of voertuig meestal onmogelijk is op eenlgen afstand vooruit te zien. We zijn er echter nog niet B. en W. willen ook het voetgangersverkeer regelen en de menschen dwingen in de drukke straten rechte te houden. Zij doen dit met zachten drang, n.m. door ieder, die het vertikt, 6 boete op te leggen. Gunstige bepaling tot stijving van de gemeentekas waarschijnlijk, maar volstrekt niet afdoende. Wil men de menschen rechts laten houden, uitstekend. Maar dan moet men ze daaraan wennen. Men moet dan eenlge weken of maanden lang een agent aan den ingang der straten posteeren, eenlge borden plaatsen, met t bevel „rechts houxfen", (B. en W. doen trouwens het voor stel zulke borden te plaatsen), en die agent knoet dan trachten den stroom ln de goede richting te lelden. Maar een strafbepaling Voor het onnoozele feit, dat Iemand, aie nu [persé Hnkw wil loopen, dat ook doetbrl Dachten B. en W. heusch, dat ln de Kalver straat geen menschen zijn, die links loopen? De kwestie ls alleen maar, dat ze niet tegen den stroom ln kunnen en rechts moeten. Bovendien: ln de Kalverstraat is er verkeer, wezenlijk en waarlijk verkeer. Zou men, wat hier des avonds in de Spoorstraat flaneert, willen rangschikken onder verkeersdrukte? Het zijn allemaal jongens en meisjes, die van den eenen kant naar den anderen kant hol len, die gillen en schreeuwen, tegen rustige voorbijgangers optornen zonder excuus te vragen, kwajongens, die de passage voor ieder fatsoenlijk mensch onveilig maken, die alleenloopende vrouwen en meisjes molestee- ren, die kringetjesspuwend samenhokken en den toegang tot openbare gelegenheden ver sperren. D11 te weren zou een dankbaarder taak zijn, dan zoo maar alle rijverkeer stóp te zetten. Laat men een verordening uitvaar digen, waarbij dergelijke ophoopingen op zulke drukke punten verboden zijn, laat men de menschen noodzaken tot doorloopen. Wanneer men in den chaos, die de Spoor straat thans ln de avonduren te zien geeft, eenlge orde heeft gébracht, zal het gemak kelijker vallen het publiek het begrip „rechte houden" bij te brengen. En daarmede zal tevens verkregen worden, dat een verkeers- belemmering wordt opgeheven, waar door het rijverkeer in de genoemde straten zonder eenig gevaar kan voortgaan. Verboden wordt voorts het rijden met eenig kiJ- of voertuig naast en tegelijk met een Ander. Bedoeld wordt vermoedelijk hiermede tegen te gaan het Inderdaad ergerlijke sa- menrijden van rijtuigen en fietsen, welks berijders zich dikwijls vasthouden aan het rijtuig. Ook wordt strafbaar gesteld het samenrijden met meer dan twee aan elkander gekoppelde rij- of voertuigen. Eenigszins zonderling doet een nieuwe be paling aan, waarbij strafbaar wordt gesteld ieder, die, op een rijwiel gezeten, een dier, Ingezonden mededeellng. VAN DE TE HOUDEN OP gebonden aan een touw, ketting of anders zins, aan de hand medevoer! De bedoeling van deze 'bepaling ls natuurlijk te voorkomen, dat de dieren gemarteld worden. Kleine hondjes bijvoorbeeld, die gedwongen worden mee te hollen met hun baas (of vrouw, want ook dames bezondigen zich daaraan). Maar de redactie lijkt ons niet erg gelukkig, omdat nu, volgens de letter der verordening, een man, die een paard vóór zich uit laat loopen en zich door het dier lasit freewielen, nleit strafbaar ls. Voor de Inrichting van autoJgarages wor den voorts verschillende bepalingen gemaakt met het oog op brandgevaar. Samenvattend, ooncludeeren wij, dat de nieuwe bepalingen ongetwijfeld veel goeds bevatten, maar aan den anderen kant nog vele amendementen behoeven om praktisch bruikbaar te kunnen rijn. Subsidién. De Minister van Onderwijs stelt in zijne begrooting voor 1921 voor om het subsidie voor den Handelscursus te Helder te ver- hoogen met 1600 en alzoo te brengen op 8450. (De provincie geeft 690, de ge meente ƒ2760). Voor de Handelsdagsohool ls evenals ver leden jaar uitgetrokken 6600. De Feestweek. Hedenmiddag ls 'bij al onze depothouders, alsmede bij de boekhandelaren Maas, Duin- kor, Spruit, Egner en De Wit, ook ten on zen kantore, het officieel feestprogramma 10 cents verkrijgbaar. Na alles wat wij reeds omtrent de feestelijkheden mededeel den, belooft de feestweek bizonder aantrek kelijk te zullen worden. Indien nu het weer maar meewerkt, zal succes niet uitblijven. De Illuminatie van het Spoorplanteoen zal vermoedelijk schitterend zijn; op de dagen dezer verlichting is juist de wintertijd weer ingegaan, zoodat men met recht profitee- ren kan van de korte dagen. Ook het vuur werk bevat fraaie nummers; de bekende fa briek van de firma Kat te Leidon heeft dit geleverd. Verder de winkelétalages zelve: verwachten een groote deelname van de winkeliers. In het bizonder bevelen wtJ de lezing van den heer Smit Kleine aan; nu de electrifl- oatie een feit ls geworden, zal hoe langer hoe meer deze kracht toepassing vinden ln de praktijk, en de heer Smit Kleine beoogt ons te laten zien waarvoor electriclteit bruikbaar is en wat er mee kan worden be reikt. Vele demonstraties zullen deze lering aantrekkelijk maken. Wlnterooncerten van de Stafmuzlek. Wij vernemen, dat tengevolge van de ln voering der gemeente-belasting, alsmede door andere oorzaken, de contributie voor de gedurende dit seizoen te geven concerten moet worden verhoogd. Van het aantal in teekenaren zal het alsdan afhangen, of deze oonoerten al of niet zullen doorgaan. Aan de vroegere inteekenaren wordt dezer dagen een circulaire toegezonden, waarin wordt uiteengezet, op welke voorwaarden de con certen kunnen worden: gegeven. Nederlandsche Vakbond van Verplegenden. Het Hoofdbestuur van bovengenoemden Bond heeft zich in een tweetal adressen ge wend tot de leden van de Tweede Kamer en den Minister van Marine. In deze adres sen wordt gewezen op de onbillijkheid om de tijdelijke burgerverplegers in het hospi taal wieni destijds door'den Minister de toe zegging was gedaan van in vasten dienst te kunnen overgaan, thans alleen ln vasten dienst te willen aanstellen indien zij over gaan in militairen dienst. In het adres wordt het vermoeden uitgesproken, dat deze rege ling het gevolg is van het rapport der des tijds ingestelde Dames-commissie, en adres sante acht dit niet in het belang van de verpleging. Een vaste aanstelling als mili tair wordt door de meeste tijdelijke burger- verplegers niet gewenscht; een vaste aan stelling als burger is hun voorgehouden. Daarvoor verlieten sommigen een vaste be trekking, maakten onkosten voor verhui zing, kwamen met hun gezin in den Helder, verrichtten hun werk tot tevredenheid van hun superieur, stortten hun gelden voor we duwen- en wee zenpensioen. Bij verlaten van den dienst worden deze gelden niet terug betaald. Adressanto vraagt alsnog vaste aanstelling als burger-verplegers van deze tijdelijke functionarissen. Verslag der Gemeente-Arbeidsbeurs over de maand Augustus 1020. Mannen. Aanvragen van werkgevers kwamen in om: 1 bakker ben. 18 jaar, 2 baggerlleden, 2 ookeskloppers, 8 electro-monteurs, 1 gra nietwerker, 4 grondwerkers, 1 hulsbewaar der, 8 kleermakers, 8 klerken, 2 kantoorbe dienden ben. 18 jaar, 82 losse-werklieden, 1 loopjongen ben. 18 jaar, 8 puinkloppers, 1 metselaar, 1 smid, 8 smidjongens ben. 18 Jaar, 1 transportarbeider, 1 volksteller, 1 winkelbediende. Totaal: 66 personen. Aanbiedingen kwamen in van: 1 bagger man, 1 betonwerker, 1 broodbezorger, 2 oo keskloppers, 1 electricien, 16 grondwerkers, 8 huisbewaarders, 4 kantoorbedienden, 0 kantoorbedienden ben. 18 jaar, 1 kok, 45 losse-werklioden, 6 losse-werklieden ben. 18 jaar, 2 loopknechts, 8 loopjongens ben. 18 jaar, 1 matroos, 1 meubelmaker ben. 18 jaar, Geplaatst werden: 1 bakker, 2 baggerlle den, 2 ookeskloppers, 1 electro-monteur, 4 grondwerkers, 2 kantoorbedienden ben. 18 jaar, 8 klerken, 81 losse-werklieden, 1 loop jongen ben. 18 jaar, 1 metselaar, 8 puinklop pers, 2 smidsjongens ben. 18 jaar, 1 slagers knecht ben. 18 jaar, 1 transportarbeider, 1 volksteller. Totaal: 56 personen. Vrouwen. Aanvragen van werkgeefsters kwamen ln om: 3 dienstboden, 1 dagmeisje ben. 18 jaar, 1 kokin, 1 kamermeisje, 1 hulsmeesteres, 1 winkeljuffrouw, werksters. Totaal: 12 per sonen. Aanbiedingen kwamen ln van: 1 dienst bode, 1 dagmeisje ben. 18 jaar, 8 aardappel- schilsters, 1 correspondente, 8 huisbewaar sters, 1 kantoorbediende, kantoorbedien den ben. 18 jaar, 1 huishoudster, 1 steno typiste, 4 werksters. Totaal: 20 personen. Geplaatst werden: 1 dienstbode, 1 werk ster. Totaal: 2 personen. UH hel Politierapport N. V. Texels Eigen Stoomboot-Onderneming, Met een „Fokker" boven Amsterdam. LUCHTVAART. Dit ls ongetwijfeld de lijn New-York—San Franclsco, die op 8 September ln exploitatie werd genomen. Op dien dag vertrok een De Haviüandvliagfeuig van Mineola om 6.80 vm. pn arriveerde op 11 September om 12.80 n.m. in San Franclaoo, na een reis van 80 vlieg uren. Boven de bergen moest de vlieger zijn machine op een hoogte (houden van 4000 M. over een afstand van 8 400 K.M. Om de ge varen van tussdhenlandlngen tot een mini mum te beperken, werd de post bestemd voor enkele tusschenplaatsen per valscherm afge worpen. Door dezen nieuwen dienst ls de treinreis van 91 uur tot 67! uur per vliegtuig teruggebracht, over oen afstand van 4265 KM. Op het moeilijkste gedeelte van de luchtlijn doen metalen Junkersvliegtulgen dienst, die thans in Amerika door de J. L. Alroraft Corporation worden gebouwd. Voe gen we hier nog aan toe, dat thans in Ame rika geen extra-tarief voor luchtpostbrieven betaald behoeft te worden. De lijn Neiw-York Washington leverde na een jaar exploitatie ,een winst op van 20.000 dollars. Het extra tarief werd daarna opgeheven. Na deze lijn kan ais grootste gelden de lijn ToulouseOasablanca, lang 1400 KM. ln exploitatie sedert September 1919 door La- tóooère. De Amerikaansdhe vlieger-luitenant A. Hamilton ls met een parachute uit een vil tuig gesprongen op een hoogte van 6500 Een geheel metalen Junkeispostvliegfcuig is bij Morristown uit een hoogte van 2000 M. omlaag gestort. De beide vliegers werden ge heel verbrand onder het wrak uitgehaald. Te Detroit (V. BI) ls dezer dogen een vlie- der, die voorstellingen gaf, Myron L. Tinney, van een hoogte van een paar honderd meter doodgevallen. De man had een touwladder moeten grijpen en daarlangs van een vleugel van zijn toestel moeten overklimmen ln een vliegtuig vlak boven hein. Hij miste zijn greep en viel te pletter. Een paar weken te voren had een ander beroepsvlieger, luit Locklear, op dezelfde wijze den dood ge vonden. Een postvliegtuig ln nood. Een postvliegtuig, Woensdag te Warno- münde opgestegen, heeft na een korte reis op de Oostzee moeten dalen, door een defect atn den motor. Donderdag heeft men het vliegtuig, dat hulpeloos rondzwalkte, be merkt en naar de Deensche kust gebracht INGEZONDEN. Mijnheer de Redacteur. Helder. 19 Bept 1920. W R. ZIT8. UIT DEN OMTREK. Breezand. EN ALSMEDE VAN DE varkrQgb&ar bij de Boekhandelaren: Fa. A. J. MAAS, J. C. DUINKER, P. SPRUIT, H. J. P. EGNER, H. DE WIT, alsmede bl] de DepOthoudera dar Heldersche Courant Wed. H v. d Wal—Siddt, Westgracht 89. O. v. 't. Hart Schagenstraat 9. J. de Wit, Vijzelstraat 28. Riedeman, Oranjestraat 6. Montfrans, Jonkerstraat 17. R. Jongkees, Paardenstraat 24. J. Kikkert, Corn. Ditostraat 84. Bres—Otto, Spoorgracht 36. Wed. 0. Rak, Basstraat 68. Van Dok, OostslootBtraat 20. Van Leeuwen, Molenstraat 172. Minnebo, Vischstraat 88. Roomeijer, Polderweg 36. P. Kossen, Brakkeveldweg 71. 2 opperlieden, 1 opperman ben. 18 Jaar, 1 portier, 2 reinigers, 1 reiniger ben. 18 Jaar, 1 reiziger, 2 smeden, 1 smidjongen ben. 18 Jaar, 1 straatmaker ben. 18 Jaar, 8 steenbik kers, 1 scheepsmaker, 2 stokers, 1 slagers knecht ben. 18 Jaar, 27 timmerlieden, 6 transportarbeiders, 1 teekenaar, 2fl volkstel lers. Totaal: 171 personen. Door een visscher, wonende aan de Binnen haven, ia klacht gedaan, dat h(j in z(jn woning is mishandeld door een korporaal der Mariniers en dat deze daarby aan z(jn fuiken en aan andere goederen een schade van f50.— heeft toegebracht. Proces-verbaal ls opgemaakt tegen een sla gersknecht, die verdacht wordt t 900 ten na deel® van zijn alhier wonenden patroon te hebben verduisterd. Proces-verbaal ls opgemaakt tegen een werk man, die de onvoorzichtigheid had om b(j het opvoeren van een «waren paal op het terrein van de Gasfabriek het touw, dat den paal aan aan den top vasthield, los te maken, waardoor hij tegen een schoorsteen terecht kwam en hiervan eenlge steenen los raakten en op het hoofd van een anderen werkman terecht kwamen. Deze werd vrjj ernstig verwond en moest ln het Ziekenhuis worden opgenomen. Beperkte Dienstregeling ingaande 27 September 1920. Van Texel 6,00 vm., 11,00 vm., 9,46 mn. Van II1 e u w e dl e p9,1» ra., 12,16 nm., 4,00 nm. I na. Donderdag werd met oen der door de Neder landsche Vliegtuigenfabriek aan de Koninklijke Luchtvaart-Maatschappij geleverde zespersoons verkeersvliegtuigen, voorzien van een gesloten kajuit, uitgerust met een 185 P.K BMW- motor, welke bestemd rijn voor den dienst Holland—Engeland, een proefvlucht boven Amsterdam en omstreken gehouden, die langer dan vier uur duurde. Het vliegtuig werd door den vlieger Parge, onder leiding van den bekenden aviateur Bernard de Waal, bestuurd, onder persoonlijke contróle van den Ingenieur Kuypers van den Rijksstudiedienst, die met twee monteurs den vliegtocht ln de kajuit medemaakte. Tijdens den geheelen duur van de vlucht heeft de motor onberispelijk gewerktbovendien voerde het vliegtuig een aantal evoluties hoog boven de stad uit, waardoor de voortreffelijke be stuurbaarheid ten duidelijkste is aangetoond. Gedurende het vliegen vond tevens een kleine wedstrijd plaats fcet een eskader „Fokker"-verkenners Uit Soesterberg, waarby bleek, dat het verkeersvliegtuig ln snelheid bijna niet voor de verkenners onderdeed. De grootste luchtlijn ter weiteld. SPORT. Voetbal. Helder—D. W. S. „Helder" ontvangt morgen roor de competitie het hier niet onbekende D. W. 8. uit Amsterdam. Als Helder hetzelfde spel laat zien als tegen Bloe- mendaal, dan ie de overwinning voor haar Het elftal hooft eenlge wijziging ondergaan. Kwast, de döelveadediger, die absoluut i«t berekend is voor zijn taak, wordt vervangen H.tor tL N„ en Bwarte- poorte, die in Haarlem goed. voldaan moet hebben, zal de plaats van Biersteker innamen. Glaudius heeft wederom bericht van verhindering gezonden, waarvoor Bregman Invalt Het elftal ziet er nu als volgt uit: Doel: N. N.i achter: Verslubi en Bregman: midden Freeke, Gode en Witvoor Alben* Swartepoorte, De Gioot, Schrier en Zomer. Het bestuur heeft toestemming van don N.V.B. takrogen, om het aanvangsuur later te doen stel en, zoodat oan half drie begonnen wordt. Helder II heoft wederom een vrije Zondag. Alcmarla Victrix II heeft uitstel gok regen, omdat zij wagons de festiviteiten zonder terrein zit Het loopt met de reserves niet mee. Den Helder, 21 Sept. 1920. - Geachte Redactie 1 Mag Ik een kleine opmerking maken, naar aanleiding van het stok met het opschrift «Hel der, Nieuwediep en Willemsoord", voorko mende in uw blad van 1.1. Zaterdag? Naar mijn tnzleht zou ik het heelemaal niet geschikt aehten onze stad met het woord «Helder" te betitelen. Immers deze naam zon ook aanleiding kunnen geven tot vele onaangenaamheden met het adresseeren van correspondentie. Want zooals velen bekend zal ejjn, ligt er in de provincie Limbnrg ook een plaatsje met de benaming «Helden", dns eindigend op de letter n", welke naam heel spoedig te verwarren is met den naam «Helder". En aangezien b(j het adresseeren van correspondentie dikwijls de plaatsnaam onduidelijk leesbaar is, zon het ook op de postkantoren aanleiding kunnen geven tot foutieve doorzending der correspondentie, die voor onze plaats bestemd isen dit zou dan een belangrijke vertraging te weeg kunnen brengen om bovenvermelde reden. Of men zon achter den plaatsnaam een verkorting der naam van de provincie, waarin de plaats ls gelegen, moeten toevoegen (dit om goede doorzending te doen plaats hebben), maar natuurlijk wordt dit toch door velen vergeten, En daarom, geachte Redactie, hoop ik, dat u het met den inzender van dit schrijven eens is, en ook vele stad- genooten met mij om onzen plaatsnaam niet anders te noemen of te sehry'ven dan met de benaming «Den Helder"deze naam is wel het beate geschikt voor onze stad. U, geaehte Redachte, beleefd dankend voor de verleende plaatsruimte, teeken ik: n. vax de Poll, Besteller Posterijen te Den Helder. Het spijt mij voor den heer J. Heilman als secre taris der Christelijke Oranjevereeniging, dat ik hem en zijn bestuur de illusie moet ontnemen, als zij de meening zijn toegedaan, al zoude onderge- teekende het niet bekend zijn, dat b.VAS vereeLi- ging hier ter plaatse bestond. tic dacht, dat lk met datgene wat in den Helder bestaat, met Heldersche toestanden, wat alzoo hier „reilt en zeilt" (meer dan mij lief is) op de hoogte was, maar volgens het bestuur O. O. hapert (Ar nog ioti Ik zal maar over deze „puzzlo" heenstappen; het ls do moeite niet waard zich over een dergelijk? argumentatie warm te maken. 'och ls er iets, M. do R_wat lk niet wist I Heilman, d< hulp ls gekomen en dat ls: dat net bestuur der nu dank ik aan den hoor Heilman. dat hij mij te wkos riaMMÉMÉ 1 Christelijke Oranjevereenlging zich door een on- noemd bestuurslid van „lieldor's Belang" „bij den wind heeft laten brassen" en dit als motief aan voert waarom ril niet naar buiten ia opge treden Als de heer Hoilman het niet in riln ingezonden stuk van Donderdag 16 Sept (H. C.) had vermeld, had ik het niet willen gelooven. In het vervolg zou lk dan ook de Chrlstolilke Oranjevereenlglm'- willen aanraden zich aan dergelijke modedoellngen niet te storen, maar eens flink voor den dag te komen en eens duidelijk aan de burgerij van den Helder laten zien en vooral op don vwriaardag van onze geëerbiedigde Koningin dat het „Oranje" naar buiten moet uttgeepreid wordeD en nlet binnen vier muren wordt uitgevlagd. gerust, geec U er dankbi aar voor z!1n. S»iegel maar aan andere organisaties ook deze geneeren zich niet om voor nun opinie uit te komen en laten zich niet door „praatjes" van an deren van de wijs brengen. Tot 31 Augustus 19211 Achtend. Donderdagavond 23 Sept. hield de Nutsver- eeniging „Vriendenkring" een algemeene ver gadering ln het lokaal van den heer Jb. Borst. Na opening door den voorzitter, den heer Jb. Borst, wordt, wegens afwezigheid van den penningmeester, door het Bestuur de rekening nagezien en uitstekend ln orde bevonden. De ontvangsten bedroegen f98.05, de uitgaven f87.31, dns het batig saldo f 10.44. Daar de voorzitter, penningmeester en com missaris moesten aftreden en niet herkiesbaar waren, werden in hun plaats gekozen de hee- ren F. Carlebur, voorzitter, M. Wiggers, com missaris en M. Broers, penningmeester. Hierna sluiting.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1920 | | pagina 6