PROGRAMMA
ETAUGE WEDSTRUD
10 CENT
HET OFFICIËELE
FEESTELIJKHEDEN,
29EN30SEPTEMBER
1 EN 2 OCTOBER A.S.,
waarbij „Schoonheid" schering en Inslag la;
de schoonheid van 's Raads prestige zal er
wel niet op vooruitgaan, want eensgezindheid
btt zoo"n artistiek onderwerp is, als gewoon
lijk, ver te zoeken.
De oplossing Is vermoedelijkopdracht
voor een hernieuwd onderzoek aan de „reor-
ganiseerende" schoonheidsoommlssle; en
voor dit buitengewone geval zal de gemeen
schap slechts 18000.— reorganisatiekoeten
hebben op te brengen.
Naast de Tentoonstelling, die voornamelijk
voor het publiek bestemd la» heeft Maandag
middag ln de Cabaret-zaal van het Kurbaus
de opening plaats gehad van het eigenlijke
Congres.
De openingsplechtigheid werd door vele
autoriteiten bijgewoond, o. a. door de minis
ters van Waterstaat, Justitie, Landbouw en
porlog en de Voorzitters van de Eerste en
Tweede Kamer.
Prof. Everts, de oongres-voorzlttor, en de
heer Bergsma, voorzitter van den A.N.W.B.,
zetten vooraf ontstaan, doel on streven van
bet congres uiteen, waarna Minister Könlg
(Ie openingsrede uitsprak, er op wijzende, dat
het wegenvraagstuk de aandacht van de Re
geering heeft, aio den steun van particuliere
zijde zeer op prijs stelt.
Ook het Gemeente-Bestuur heeft de oon-
en ten Raadhuize ontvangen, waarbij
pornoster zijn volle instemming met
bet E. N. W. betuigde.
In de verschillende secties worden dage
lijks de belangrijke vraagstukken en pxae-
adviezen behandeld; laat ons hopen, dat de
arbeid van dit Oongres la ons aller belang
vruchtdragend moge zijn.
LEO.
PLAATSELIJK NIEUWS.
De Commissie voor Kunstavonden ver
zoekt ons mede te deelen, dat de le kunst
avond op 11 Octöber zal plaats hebben. De
titel van het door de N. V. Tooneelvereeni-
ging (dir. Herm. Be^eimans) op te voeren
(werk zal dezer dagen bekend gemaakt wor
den.
Zij, die zich alsnog wenschen op te geven
als abonné, worden beleefd verzocht zich
vóór 2 October as. (bij voorkeur schriftelijk)
te wenden tot den penningmeester, den heer
M. H. Klerk, Kanaalweg 61/82.
REGELING VAN HET
STRAATVERKEER.
Het straatverkeer ln de City van Londen
Is wereldberoemd. Baedeker schrijft er uit
voerig over, en het behoort tot de Londensche
bezienswaardigheden om des morgens om
een uur of tien voor de Beurs te gaan staan
en daar den vlerdubbelen stroom wagens,
vrachtauto's, omnibussen, rijtuigen, etc. te
bezichtigen, waarin de paar fietsers en de
vele wandelaars verdrinken. Maar beroemd
is ook de verkeersregeling in deze wereld
stad. De straatreiniging Is er zeer actief;
onmiddellijk nadat een paard zijn ongerech
tigheden heeft gedeponeerd, komen aalgladde
Jongens met stoffer en blik en deponeeren
een en ander ln langs de straten staande
bakken, vanwaar het ln de riolen terecht
komt. Het gebeurde, dat een onvoorzichtig
tourist, die aan zijn liefste een Londensche
ansicht wilde zenden, meldende zijn behou
den overkomst, dit epistel, ln stede van ln de
eveneens op verschillende punten langs de
straten staande brievenbussen, ln deze vuil
nisbakken deponeerde, maar dat Is iets, wat
men het City bestuur niet verwijten kan. En
bij de beroemde Londen-hridge en Bladk-
friarsbridge en hoe al die andere bruggen
heeten mogen, staan de waterleidlngmannen
klaar met de slang om elke ongerechtigheid,
ontstaan tengevolge van de ophooping van
wagens bij opengedraaide bruggen, weg te
spoelen. In de skaten loopen de monschon
links.
De Amsterdamsohe Kalverstraat is ook be
roemd wegens haar verkeer. Wel is dit ver
keer van bijna enkel voetgangers, maar het
is er niet minder merkwaardig om. De Hol
landers houden rechts, hetgeen ons logischer
lijkt dan andersom.
Naar mate de Hollandsche steden groeiden,
groeide ook het verkeer. En de ijverige ge
meentebesturen legden zich toe op studlön
in verkeersregeling; ze vonden den verkeers
agent uit, die, met een fraalen witten band
pm zijn arm, op drukke punten geposteerd
staat, om, ln navolging van de Londensche
bobbies, door handopsteken den stroom ln
bepaalde banen te lelden. Helaas, de Hollan
ders zijn van huls uit zonen van een vrijge
vochten land, en laten zich niet gaarne lei
den. En vrijwel alle pogingen om in bepaalde
straten, waar dat tot nu toe niet gebeurde,
den mensohenstroom rechts te doen houden,
mislukten. Pn de smalle en drukke Broer-
Straat te Nijmegen staat sinds jaar en dag
een verkeersagent geposteerd aan den in
gang. maar de menichen vertikken het om
rechts te houden. Op verschillende drukke
singels in die stad staan agenten, die het
toenemende autoverkeer moeten leiden rechte
om een of andere lantaarn, maar de chauf-
tfeur grijnslacht en draait linksom. Inderdaad,
er zal nog veel water door de Waal moeten
stroomen, vóór de Nijmegenanrs en hun
tendgenooten voldoende gedisciplineerd zijn.
Burgemeester en Wethouders van Helder
.willen niet achterblijven ln een regeling van
het steeds drukker wordend verkeer in onze
goede stad. Wie wist (hier vóór den oorlog
iets af van auto's en motorrijwielen? Men
wist ja, dat ze bestonden; je zag er ln andere
plaateen menschen mede rijden, maar ln de
Heldersche straten was een auto een onge
kend ding, zooiete als de legendarische zee
draak. Thans Is dat alles anders geworden;
ithans snorren n de auto's en motorfietsen
mir nichts dir nicihte om de boenen.
Nu is het uitstekend, dat een gemeentebe
stuur maatregelen neemt tegen het toene
mend verkeer. Het Is prijzenswaard, dat het
die maatregelen bij voorbaat neemt, nu dat
verkeer nog niet zoo enorm is geworden-
Maar wij vragen ons af of de thans ont
worpen verordening een aanvulling op de
bestaande politieverordening niet van èl
te grooten ijver blijken geeft. WIJ zullen
ean de hand van het ontwerp van B. en W.,
dat a.s. Woensdag in den Raad behandeld
wordt, eenlge kanttekeningen maken.
B. en W. willen een maximum-snelheid
van IK K.M. voor motor- en andere rijwielen
voorschrijven.
Wij willen hier nog niet den nadruk leg
gen op het feit. dat het totaal onnoodig is in
I
deze gemeente een dergelijke lage grens te
stellen (15 KM. toch te niet meer dan een
matig toeristengangetje van een wielrijder).
Waar wij eohter wel top willen wijzen, is dat
men Juist ln de steden met het drukste rij-
verkeer, zoowe) van motoren, auto's, rijtui
gen en vrachtwagens van allerlei aard, men
denke ean Amsterdam on Den Haag, geen
max. snelheid heeft willen vaststellen, aoch
zich houdt aan de voorschriften betreffende
de „veiligheid van het verkeer**, zooals die
hier thans eveneens gelden. Het is toch zeker
een teekpnend feit, dat men zldh ook bij
de geweldige toename van het motorverkeer
ln die steden gedurende de laatste Jaren
daaraan houdt, of gelijk op andere plaatsen
het geval was, de max. snelheid ©enigszins
verhoogt.
Niettemin' is deze beperking nog niet af
doende, meenen B. en w. En ze nemen een
resoluut besluit: ze sluiten bepaalde straten
voor dit verkeer op bepaalde uren. Deze te
sluiten straten zijn de Spoor- on Keizerstra
ten. Bewoners van die straten kunnen op die
uien dan niet per rijwiel of motorrijwiel zich
op straat begeven. ZIJ moeten hun onhandel
bare, zwaro motorrijwiel aan de hand of op
den schouder dragen naar een „vrije" straat.
De verordening geeft een aantal straten aan,
die niet van dit verkeer kunnen worden
uitgesloten.
volgt daaruit nu, dat alle andere straten
wèl kunnen worden uitgesloten? Dan arme
wielrijders! De weg Stationsplein—Prins
HendriklaanKoningspleinPosthrugKa
naalweg—Hoofdgracht—Ilavcnpleln ls ln
ieder geval vrij. Vrij is ook de weg Stations
straat—SpoorgrachtBassingrachtOnrust.
Nu zijn Weststraat, Zuidstraat, Buitenha
ven, enz., rijkswegen, en daarover heeft de
gemeenteraad denkelijk geen zeggingschap.
Het bovenstaande zou dus bij het groote
publiek den verkeerden Indruk wekken, dat
men alleen deze beide routes met een motor
rijwiel zou mogen berijden. Men kan echter
dan ook langs West- en Zuidstraait gaan en
bijvoorbeeld langs den Zeedijk. Maar het
komt ons toch voor, dat men aldus te ver
gaat.
Het ls toch te gek, dat men ln de genoem
de straten en speciaal ln de Koningstraat en
Keizerstraat, het verkeer van dien aard zou
achten, dat deze voor het rijverkeer gesloten
zouden moeiten worden. Men vraagt zich af
pf hier wel iemand aan het woord is, die
eenig idéé heeft van de oischen van het mo
derne verkeer. Hoe zou dat ln groote steden
moeten gaan. Laten wij ons by Amsterdam
bepalen. Zelfs de Kalverstraat is niet voor
verkeer gesloten, In één richting mogen daar
alle voertuigen door, zelfs op uren, dat er
een drukte is, waarbij die van de Spoorstraat
nog maar een peuleschilletje ia En dat niet-
tegenstaaqsip het feit, dat toch evenwijdig
met de Kalverstraat en op geringen afstand
ervan twee wegen loopen, die zich veel meer
voor het verkeer eigenen. Nu zouden B. en
W. kunnen zeggenomdat een ander een
fout maakt, behoeven wij het nog niet te
doen. Maar naar wij meenen te weten en
hierop willen wij den nadruk leggen is
het aantal ongelukken ln deze drukke straat
Juist uiterst gering.
En nu ls het, toch te bar, dat men hier
(juist de h o o f d verkeerswegen voor het rij
verkeer zou willen sluiten. Deze toch zijn er
poon aangewezen. Neemt men bijv. de weg,
van het station naar de Binnenhaven. Op de
uren dat Spoor- en Keizerstraat gesloten zijn
voor het rijverkeer, zou dit dus geleid moeten
worden, door straten en straatjes, die veel
smaller zijn, en waardoor in dien weg tal
rijke, ju4st met het oog op het ver
keer gevaarlijke bochten voorkomen.
Men denke bijv. aan het kruispunt bij de
Sluisdijkstraat en de onfgeving daarvan.
Het gevaar wordt ln da avonduren nog
vergroot, door de meer dan onvoldoende ver
lichting, waardoor het een bestuurder van
rij- of voertuig meestal onmogelijk is op
eenlgen afstand vooruit te zien.
We zijn er echter nog niet B. en W. willen
ook het voetgangersverkeer regelen en de
menschen dwingen in de drukke straten
rechte te houden. Zij doen dit met zachten
drang, n.m. door ieder, die het vertikt, 6
boete op te leggen. Gunstige bepaling tot
stijving van de gemeentekas waarschijnlijk,
maar volstrekt niet afdoende. Wil men de
menschen rechts laten houden, uitstekend.
Maar dan moet men ze daaraan wennen. Men
moet dan eenlge weken of maanden lang een
agent aan den ingang der straten posteeren,
eenlge borden plaatsen, met t bevel „rechts
houxfen", (B. en W. doen trouwens het voor
stel zulke borden te plaatsen), en die agent
knoet dan trachten den stroom ln de goede
richting te lelden. Maar een strafbepaling
Voor het onnoozele feit, dat Iemand, aie nu
[persé Hnkw wil loopen, dat ook doetbrl
Dachten B. en W. heusch, dat ln de Kalver
straat geen menschen zijn, die links loopen?
De kwestie ls alleen maar, dat ze niet tegen
den stroom ln kunnen en rechts moeten.
Bovendien: ln de Kalverstraat is er verkeer,
wezenlijk en waarlijk verkeer. Zou men, wat
hier des avonds in de Spoorstraat flaneert,
willen rangschikken onder verkeersdrukte?
Het zijn allemaal jongens en meisjes, die van
den eenen kant naar den anderen kant hol
len, die gillen en schreeuwen, tegen rustige
voorbijgangers optornen zonder excuus te
vragen, kwajongens, die de passage voor
ieder fatsoenlijk mensch onveilig maken, die
alleenloopende vrouwen en meisjes molestee-
ren, die kringetjesspuwend samenhokken en
den toegang tot openbare gelegenheden ver
sperren. D11 te weren zou een dankbaarder
taak zijn, dan zoo maar alle rijverkeer stóp
te zetten. Laat men een verordening uitvaar
digen, waarbij dergelijke ophoopingen op
zulke drukke punten verboden zijn, laat men
de menschen noodzaken tot doorloopen.
Wanneer men in den chaos, die de Spoor
straat thans ln de avonduren te zien geeft,
eenlge orde heeft gébracht, zal het gemak
kelijker vallen het publiek het begrip „rechte
houden" bij te brengen. En daarmede zal
tevens verkregen worden, dat een verkeers-
belemmering wordt opgeheven, waar
door het rijverkeer in de genoemde straten
zonder eenig gevaar kan voortgaan.
Verboden wordt voorts het rijden met eenig
kiJ- of voertuig naast en tegelijk met een
Ander. Bedoeld wordt vermoedelijk hiermede
tegen te gaan het Inderdaad ergerlijke sa-
menrijden van rijtuigen en fietsen, welks
berijders zich dikwijls vasthouden aan het
rijtuig. Ook wordt strafbaar gesteld het
samenrijden met meer dan twee aan elkander
gekoppelde rij- of voertuigen.
Eenigszins zonderling doet een nieuwe be
paling aan, waarbij strafbaar wordt gesteld
ieder, die, op een rijwiel gezeten, een dier,
Ingezonden mededeellng.
VAN DE
TE HOUDEN OP
gebonden aan een touw, ketting of anders
zins, aan de hand medevoer! De bedoeling
van deze 'bepaling ls natuurlijk te voorkomen,
dat de dieren gemarteld worden. Kleine
hondjes bijvoorbeeld, die gedwongen worden
mee te hollen met hun baas (of vrouw, want
ook dames bezondigen zich daaraan). Maar
de redactie lijkt ons niet erg gelukkig, omdat
nu, volgens de letter der verordening, een
man, die een paard vóór zich uit laat loopen
en zich door het dier lasit freewielen, nleit
strafbaar ls.
Voor de Inrichting van autoJgarages wor
den voorts verschillende bepalingen gemaakt
met het oog op brandgevaar.
Samenvattend, ooncludeeren wij, dat de
nieuwe bepalingen ongetwijfeld veel goeds
bevatten, maar aan den anderen kant nog
vele amendementen behoeven om praktisch
bruikbaar te kunnen rijn.
Subsidién.
De Minister van Onderwijs stelt in zijne
begrooting voor 1921 voor om het subsidie
voor den Handelscursus te Helder te ver-
hoogen met 1600 en alzoo te brengen op
8450. (De provincie geeft 690, de ge
meente ƒ2760).
Voor de Handelsdagsohool ls evenals ver
leden jaar uitgetrokken 6600.
De Feestweek.
Hedenmiddag ls 'bij al onze depothouders,
alsmede bij de boekhandelaren Maas, Duin-
kor, Spruit, Egner en De Wit, ook ten on
zen kantore, het officieel feestprogramma
10 cents verkrijgbaar. Na alles wat wij
reeds omtrent de feestelijkheden mededeel
den, belooft de feestweek bizonder aantrek
kelijk te zullen worden. Indien nu het weer
maar meewerkt, zal succes niet uitblijven.
De Illuminatie van het Spoorplanteoen zal
vermoedelijk schitterend zijn; op de dagen
dezer verlichting is juist de wintertijd weer
ingegaan, zoodat men met recht profitee-
ren kan van de korte dagen. Ook het vuur
werk bevat fraaie nummers; de bekende fa
briek van de firma Kat te Leidon heeft dit
geleverd. Verder de winkelétalages zelve:
verwachten een groote deelname van de
winkeliers.
In het bizonder bevelen wtJ de lezing van
den heer Smit Kleine aan; nu de electrifl-
oatie een feit ls geworden, zal hoe langer
hoe meer deze kracht toepassing vinden ln
de praktijk, en de heer Smit Kleine beoogt
ons te laten zien waarvoor electriclteit
bruikbaar is en wat er mee kan worden be
reikt. Vele demonstraties zullen deze lering
aantrekkelijk maken.
Wlnterooncerten van de Stafmuzlek.
Wij vernemen, dat tengevolge van de ln
voering der gemeente-belasting, alsmede
door andere oorzaken, de contributie voor de
gedurende dit seizoen te geven concerten
moet worden verhoogd. Van het aantal in
teekenaren zal het alsdan afhangen, of deze
oonoerten al of niet zullen doorgaan. Aan de
vroegere inteekenaren wordt dezer dagen
een circulaire toegezonden, waarin wordt
uiteengezet, op welke voorwaarden de con
certen kunnen worden: gegeven.
Nederlandsche Vakbond van Verplegenden.
Het Hoofdbestuur van bovengenoemden
Bond heeft zich in een tweetal adressen ge
wend tot de leden van de Tweede Kamer
en den Minister van Marine. In deze adres
sen wordt gewezen op de onbillijkheid om
de tijdelijke burgerverplegers in het hospi
taal wieni destijds door'den Minister de toe
zegging was gedaan van in vasten dienst te
kunnen overgaan, thans alleen ln vasten
dienst te willen aanstellen indien zij over
gaan in militairen dienst. In het adres wordt
het vermoeden uitgesproken, dat deze rege
ling het gevolg is van het rapport der des
tijds ingestelde Dames-commissie, en adres
sante acht dit niet in het belang van de
verpleging. Een vaste aanstelling als mili
tair wordt door de meeste tijdelijke burger-
verplegers niet gewenscht; een vaste aan
stelling als burger is hun voorgehouden.
Daarvoor verlieten sommigen een vaste be
trekking, maakten onkosten voor verhui
zing, kwamen met hun gezin in den Helder,
verrichtten hun werk tot tevredenheid van
hun superieur, stortten hun gelden voor we
duwen- en wee zenpensioen. Bij verlaten van
den dienst worden deze gelden niet terug
betaald. Adressanto vraagt alsnog vaste
aanstelling als burger-verplegers van deze
tijdelijke functionarissen.
Verslag der Gemeente-Arbeidsbeurs
over de maand Augustus 1020.
Mannen.
Aanvragen van werkgevers kwamen in
om: 1 bakker ben. 18 jaar, 2 baggerlleden,
2 ookeskloppers, 8 electro-monteurs, 1 gra
nietwerker, 4 grondwerkers, 1 hulsbewaar
der, 8 kleermakers, 8 klerken, 2 kantoorbe
dienden ben. 18 jaar, 82 losse-werklieden,
1 loopjongen ben. 18 jaar, 8 puinkloppers,
1 metselaar, 1 smid, 8 smidjongens ben. 18
Jaar, 1 transportarbeider, 1 volksteller, 1
winkelbediende. Totaal: 66 personen.
Aanbiedingen kwamen in van: 1 bagger
man, 1 betonwerker, 1 broodbezorger, 2 oo
keskloppers, 1 electricien, 16 grondwerkers,
8 huisbewaarders, 4 kantoorbedienden, 0
kantoorbedienden ben. 18 jaar, 1 kok, 45
losse-werklioden, 6 losse-werklieden ben. 18
jaar, 2 loopknechts, 8 loopjongens ben. 18
jaar, 1 matroos, 1 meubelmaker ben. 18 jaar,
Geplaatst werden: 1 bakker, 2 baggerlle
den, 2 ookeskloppers, 1 electro-monteur, 4
grondwerkers, 2 kantoorbedienden ben. 18
jaar, 8 klerken, 81 losse-werklieden, 1 loop
jongen ben. 18 jaar, 1 metselaar, 8 puinklop
pers, 2 smidsjongens ben. 18 jaar, 1 slagers
knecht ben. 18 jaar, 1 transportarbeider, 1
volksteller. Totaal: 56 personen.
Vrouwen.
Aanvragen van werkgeefsters kwamen ln
om: 3 dienstboden, 1 dagmeisje ben. 18 jaar,
1 kokin, 1 kamermeisje, 1 hulsmeesteres, 1
winkeljuffrouw, werksters. Totaal: 12 per
sonen.
Aanbiedingen kwamen ln van: 1 dienst
bode, 1 dagmeisje ben. 18 jaar, 8 aardappel-
schilsters, 1 correspondente, 8 huisbewaar
sters, 1 kantoorbediende, kantoorbedien
den ben. 18 jaar, 1 huishoudster, 1 steno
typiste, 4 werksters. Totaal: 20 personen.
Geplaatst werden: 1 dienstbode, 1 werk
ster. Totaal: 2 personen.
UH hel Politierapport
N. V. Texels Eigen
Stoomboot-Onderneming,
Met een „Fokker" boven Amsterdam.
LUCHTVAART.
Dit ls ongetwijfeld de lijn New-York—San
Franclsco, die op 8 September ln exploitatie
werd genomen. Op dien dag vertrok een De
Haviüandvliagfeuig van Mineola om 6.80 vm.
pn arriveerde op 11 September om 12.80 n.m.
in San Franclaoo, na een reis van 80 vlieg
uren. Boven de bergen moest de vlieger zijn
machine op een hoogte (houden van 4000 M.
over een afstand van 8 400 K.M. Om de ge
varen van tussdhenlandlngen tot een mini
mum te beperken, werd de post bestemd voor
enkele tusschenplaatsen per valscherm afge
worpen. Door dezen nieuwen dienst ls de
treinreis van 91 uur tot 67! uur per vliegtuig
teruggebracht, over oen afstand van 4265
KM. Op het moeilijkste gedeelte van de
luchtlijn doen metalen Junkersvliegtulgen
dienst, die thans in Amerika door de J. L.
Alroraft Corporation worden gebouwd. Voe
gen we hier nog aan toe, dat thans in Ame
rika geen extra-tarief voor luchtpostbrieven
betaald behoeft te worden. De lijn Neiw-York
Washington leverde na een jaar exploitatie
,een winst op van 20.000 dollars. Het extra
tarief werd daarna opgeheven.
Na deze lijn kan ais grootste gelden de lijn
ToulouseOasablanca, lang 1400 KM. ln
exploitatie sedert September 1919 door La-
tóooère.
De Amerikaansdhe vlieger-luitenant A.
Hamilton ls met een parachute uit een vil
tuig gesprongen op een hoogte van 6500
Een geheel metalen Junkeispostvliegfcuig
is bij Morristown uit een hoogte van 2000 M.
omlaag gestort. De beide vliegers werden ge
heel verbrand onder het wrak uitgehaald.
Te Detroit (V. BI) ls dezer dogen een vlie-
der, die voorstellingen gaf, Myron L. Tinney,
van een hoogte van een paar honderd meter
doodgevallen. De man had een touwladder
moeten grijpen en daarlangs van een vleugel
van zijn toestel moeten overklimmen ln een
vliegtuig vlak boven hein. Hij miste zijn
greep en viel te pletter. Een paar weken te
voren had een ander beroepsvlieger, luit
Locklear, op dezelfde wijze den dood ge
vonden.
Een postvliegtuig ln nood.
Een postvliegtuig, Woensdag te Warno-
münde opgestegen, heeft na een korte reis
op de Oostzee moeten dalen, door een defect
atn den motor. Donderdag heeft men het
vliegtuig, dat hulpeloos rondzwalkte, be
merkt en naar de Deensche kust gebracht
INGEZONDEN.
Mijnheer de Redacteur.
Helder. 19 Bept 1920. W R. ZIT8.
UIT DEN OMTREK.
Breezand.
EN
ALSMEDE VAN DE
varkrQgb&ar bij de Boekhandelaren:
Fa. A. J. MAAS,
J. C. DUINKER,
P. SPRUIT,
H. J. P. EGNER,
H. DE WIT,
alsmede bl] de DepOthoudera dar
Heldersche Courant
Wed. H v. d Wal—Siddt,
Westgracht 89.
O. v. 't. Hart Schagenstraat 9.
J. de Wit, Vijzelstraat 28.
Riedeman, Oranjestraat 6.
Montfrans, Jonkerstraat 17.
R. Jongkees, Paardenstraat 24.
J. Kikkert, Corn. Ditostraat 84.
Bres—Otto, Spoorgracht 36.
Wed. 0. Rak, Basstraat 68.
Van Dok, OostslootBtraat 20.
Van Leeuwen, Molenstraat 172.
Minnebo, Vischstraat 88.
Roomeijer, Polderweg 36.
P. Kossen, Brakkeveldweg 71.
2 opperlieden, 1 opperman ben. 18 Jaar, 1
portier, 2 reinigers, 1 reiniger ben. 18 Jaar,
1 reiziger, 2 smeden, 1 smidjongen ben. 18
Jaar, 1 straatmaker ben. 18 Jaar, 8 steenbik
kers, 1 scheepsmaker, 2 stokers, 1 slagers
knecht ben. 18 Jaar, 27 timmerlieden, 6
transportarbeiders, 1 teekenaar, 2fl volkstel
lers. Totaal: 171 personen.
Door een visscher, wonende aan de Binnen
haven, ia klacht gedaan, dat h(j in z(jn woning
is mishandeld door een korporaal der Mariniers
en dat deze daarby aan z(jn fuiken en aan
andere goederen een schade van f50.—
heeft toegebracht.
Proces-verbaal ls opgemaakt tegen een sla
gersknecht, die verdacht wordt t 900 ten na
deel® van zijn alhier wonenden patroon te
hebben verduisterd.
Proces-verbaal ls opgemaakt tegen een werk
man, die de onvoorzichtigheid had om b(j het
opvoeren van een «waren paal op het terrein
van de Gasfabriek het touw, dat den paal aan
aan den top vasthield, los te maken, waardoor
hij tegen een schoorsteen terecht kwam en
hiervan eenlge steenen los raakten en op het
hoofd van een anderen werkman terecht
kwamen. Deze werd vrjj ernstig verwond en
moest ln het Ziekenhuis worden opgenomen.
Beperkte Dienstregeling
ingaande 27 September 1920.
Van Texel 6,00 vm., 11,00 vm., 9,46 mn.
Van II1 e u w e dl e p9,1» ra., 12,16 nm., 4,00 nm.
I na.
Donderdag werd met oen der door de Neder
landsche Vliegtuigenfabriek aan de Koninklijke
Luchtvaart-Maatschappij geleverde zespersoons
verkeersvliegtuigen, voorzien van een gesloten
kajuit, uitgerust met een 185 P.K BMW-
motor, welke bestemd rijn voor den dienst
Holland—Engeland, een proefvlucht boven
Amsterdam en omstreken gehouden, die langer
dan vier uur duurde.
Het vliegtuig werd door den vlieger Parge,
onder leiding van den bekenden aviateur
Bernard de Waal, bestuurd, onder persoonlijke
contróle van den Ingenieur Kuypers van den
Rijksstudiedienst, die met twee monteurs den
vliegtocht ln de kajuit medemaakte. Tijdens
den geheelen duur van de vlucht heeft de
motor onberispelijk gewerktbovendien voerde
het vliegtuig een aantal evoluties hoog boven
de stad uit, waardoor de voortreffelijke be
stuurbaarheid ten duidelijkste is aangetoond.
Gedurende het vliegen vond tevens een
kleine wedstrijd plaats fcet een eskader
„Fokker"-verkenners Uit Soesterberg, waarby
bleek, dat het verkeersvliegtuig ln snelheid
bijna niet voor de verkenners onderdeed.
De grootste luchtlijn ter weiteld.
SPORT.
Voetbal.
Helder—D. W. S.
„Helder" ontvangt morgen roor de competitie
het hier niet onbekende D. W. 8. uit Amsterdam.
Als Helder hetzelfde spel laat zien als tegen Bloe-
mendaal, dan ie de overwinning voor haar Het
elftal hooft eenlge wijziging ondergaan. Kwast, de
döelveadediger, die absoluut i«t berekend is voor
zijn taak, wordt vervangen H.tor tL N„ en Bwarte-
poorte, die in Haarlem goed. voldaan moet hebben,
zal de plaats van Biersteker innamen. Glaudius
heeft wederom bericht van verhindering gezonden,
waarvoor Bregman Invalt Het elftal ziet er nu
als volgt uit:
Doel: N. N.i achter: Verslubi en Bregman:
midden Freeke, Gode en Witvoor Alben*
Swartepoorte, De Gioot, Schrier en Zomer.
Het bestuur heeft toestemming van don N.V.B.
takrogen, om het aanvangsuur later te doen stel
en, zoodat oan half drie begonnen wordt.
Helder II heoft wederom een vrije Zondag.
Alcmarla Victrix II heeft uitstel gok regen, omdat
zij wagons de festiviteiten zonder terrein zit Het
loopt met de reserves niet mee.
Den Helder, 21 Sept. 1920.
- Geachte Redactie 1
Mag Ik een kleine opmerking maken, naar
aanleiding van het stok met het opschrift «Hel
der, Nieuwediep en Willemsoord", voorko
mende in uw blad van 1.1. Zaterdag? Naar
mijn tnzleht zou ik het heelemaal niet geschikt
aehten onze stad met het woord «Helder" te
betitelen. Immers deze naam zon ook aanleiding
kunnen geven tot vele onaangenaamheden met
het adresseeren van correspondentie. Want
zooals velen bekend zal ejjn, ligt er in de
provincie Limbnrg ook een plaatsje met de
benaming «Helden", dns eindigend op de letter
n", welke naam heel spoedig te verwarren
is met den naam «Helder". En aangezien b(j
het adresseeren van correspondentie dikwijls
de plaatsnaam onduidelijk leesbaar is, zon het
ook op de postkantoren aanleiding kunnen geven
tot foutieve doorzending der correspondentie,
die voor onze plaats bestemd isen dit zou
dan een belangrijke vertraging te weeg kunnen
brengen om bovenvermelde reden. Of men zon
achter den plaatsnaam een verkorting der naam
van de provincie, waarin de plaats ls gelegen,
moeten toevoegen (dit om goede doorzending te
doen plaats hebben), maar natuurlijk wordt dit
toch door velen vergeten, En daarom, geachte
Redactie, hoop ik, dat u het met den inzender
van dit schrijven eens is, en ook vele stad-
genooten met mij om onzen plaatsnaam niet
anders te noemen of te sehry'ven dan met de
benaming «Den Helder"deze naam is wel het
beate geschikt voor onze stad.
U, geaehte Redachte, beleefd dankend voor
de verleende plaatsruimte, teeken ik:
n. vax de Poll,
Besteller Posterijen te
Den Helder.
Het spijt mij voor den heer J. Heilman als secre
taris der Christelijke Oranjevereeniging, dat ik
hem en zijn bestuur de illusie moet ontnemen, als
zij de meening zijn toegedaan, al zoude onderge-
teekende het niet bekend zijn, dat b.VAS vereeLi-
ging hier ter plaatse bestond.
tic dacht, dat lk met datgene wat in den Helder
bestaat, met Heldersche toestanden, wat alzoo hier
„reilt en zeilt" (meer dan mij lief is) op de
hoogte was, maar volgens het bestuur O. O. hapert
(Ar nog ioti
Ik zal maar over deze „puzzlo" heenstappen; het
ls do moeite niet waard zich over een dergelijk?
argumentatie warm te maken.
'och ls er iets, M.
do R_wat lk niet wist I
Heilman, d<
hulp ls gekomen en dat ls: dat net bestuur der
nu dank ik aan den hoor Heilman. dat hij mij te
wkos riaMMÉMÉ 1
Christelijke Oranjevereenlging zich door een on-
noemd bestuurslid van „lieldor's Belang" „bij den
wind heeft laten brassen" en dit als motief aan
voert waarom ril niet naar buiten ia opge
treden
Als de heer Hoilman het niet in riln ingezonden
stuk van Donderdag 16 Sept (H. C.) had vermeld,
had ik het niet willen gelooven. In het vervolg
zou lk dan ook de Chrlstolilke Oranjevereenlglm'-
willen aanraden zich aan dergelijke modedoellngen
niet te storen, maar eens flink voor den dag te
komen en eens duidelijk aan de burgerij van den
Helder laten zien en vooral op don vwriaardag
van onze geëerbiedigde Koningin dat het
„Oranje" naar buiten moet uttgeepreid wordeD
en nlet binnen vier muren wordt uitgevlagd.
gerust, geec
U er dankbi
aar voor z!1n.
S»iegel maar aan andere organisaties ook
deze geneeren zich niet om voor nun opinie uit te
komen en laten zich niet door „praatjes" van an
deren van de wijs brengen.
Tot 31 Augustus 19211
Achtend.
Donderdagavond 23 Sept. hield de Nutsver-
eeniging „Vriendenkring" een algemeene ver
gadering ln het lokaal van den heer Jb. Borst.
Na opening door den voorzitter, den heer
Jb. Borst, wordt, wegens afwezigheid van den
penningmeester, door het Bestuur de rekening
nagezien en uitstekend ln orde bevonden. De
ontvangsten bedroegen f98.05, de uitgaven
f87.31, dns het batig saldo f 10.44.
Daar de voorzitter, penningmeester en com
missaris moesten aftreden en niet herkiesbaar
waren, werden in hun plaats gekozen de hee-
ren F. Carlebur, voorzitter, M. Wiggers, com
missaris en M. Broers, penningmeester.
Hierna sluiting.