da
M eikvoorziening van de groote steden.
GEMENGD NIEUWS.
Woensdagnacht kwam het tooneelgezel-
sehap fa. Stips te Tilburg van een tooneel-
uitvoering te Bokstel per auto naar Tilburg.
Op den Bossche weg tussohen Berkel en
Enschot kwam de auto in botsing met een
wagen beladen met grafzerken, waardoor
de auto omkantelde met de inzittenden, twee
dames en 4 heeren. Vijf konden zioh door
de verbrijzelde ruiten redden, 4och de too-
neelspeler Kops lag onder het rijtuig be
kneld en werd eerst een half uur later be
vrijd. Hij werd ln levensgevaarlijken toe
stand naar het gasthuis te Tilburg overge
bracht Een dame had een armbreuk, ter
wijl de anderen, evenals de chauffeur Van
Heugten, niet ernstige kwetsuren bekwa
men. De auto werd totaal vernield.
61 «tolgeld mag niet gevorderd worden....
mr mm mwrmiEK,
Burgerlijke Stand dergem. Texel
Overheid en Woningbouw, Tnpverbod.
toehap
ln
Londen, 16 Oct De staking in de kolen
mijnen begint Maandag, tenzy i n dien korten
tusschentijd nog een methode ontdekt wordt
vasteland van Europa schreef hy ,.zijn
genwoordig afhankelijk ÉÊÈj |d|
•geland, welke zij noodig-
onmogeUjk om ae ontberingen en moeilijk-
van de kloen uit En-
noodig hebben, en het ls
heden te overdrijven, die de staking van den
aahvoer voor hen aal meebrengen.
dat
staking ai vo -
gelaten uit de twee bekende voorstellen.
Het valt te oonstateeren, dat de regeerlngs-
voorstellen den steun hebben gehad van de
mannen mot hst meeste verantwoordelijk
heidsgevoel en de meeste ervaring ln het
mljnwerkersverbond. Lloyd George besluit:
„Wij hebben eiken weg verkend, die tot een
minnelijke regeling sou kunnen lelden, en
blijven daar bereid toe."
De algemeens opvatting in den lande 1^
dat er op het beleid van de reaeertoo niots is
aan te merken en dat de mynwerkers ver-
moedelijk tot staking zullen overgaan met do
openbare meening, anders dan die van de
I
r
hier niet betreft een loonregeling, doch een
uitkeering voor e^ns, waarvan de noodzake
lijkheid bjj haar bepleit is op grond van
achterstand in de gezinnen, deze te moeten
doen vergezeld gaan van een kinderbijslag.
Ten aanzien van de nitkeering en den
bijslag zijn verschillende bepalingen' vastge
steld, o.a. de nitkeering, waarvan het bedrag
varieerend van f 60— f 360, voor iedere be
trekking ia aangegeven, wordt ten volle ge
geven aan hen, die op den len Juli 1930 be
hoorden tot het personeel, waarop hetB.D.V.
1919 (8J./H.8.) van toepassing is, een der
noemde betrekkingen bekleeden, op dien
,tnm niet in militairen diensf waren, en op
15 October 1930 nog in dienst der maat
schappijen zijn.
Zij wordt voor ieder bepaald naar de op
den len Juli 1930 bekleede betrekking.
Het personeel, dat op 1 Juli 1930 in aan
merking kwam voor kinderbijslag, ontvangt
boven de vorenbedoelde uitkeering een bijslag
van f 10 voor ieder kind beneden den leeftijd
van 16 jaren, zulks naar den toestand op 1
Juli 1930
De directie houdt zich voor de uitkeering
en (of) den bijslag geheel of ten deele te
onthouden, Indien zij daartoe termen aan
wezig acht.
Suikerkaart
De minister van landbouw, nijverheid en
handel maakt bekend, dat in het tijdvak van
Maandag 18 tot en met Zondag tl doser gel
dig zullen zijn de bons no. 64 en 88 van do
RtjkaBulkerkeart
De Amztordameche Melkhandel bericht,
dat door het kraohtig Ingrijpen van den mi
nister van landbouw en de medewerking
van de zuivelfabrieken ln Friesland en
Noord-Holland de aanvoer van melk naar
Amsterdam geheel voldoende ls. Ook ln de
andere grooto steden loopt nu alles naar
wensdh. Bovendien ls de aangevoerde molk
van' prima kwaliteit, «oodat de toostend
thans gunstiger ls dan ooit tevoren.
Zitting van den Bnlderzeeraad.
De belanghebbenden gehoord.
Donderdagmiddag werd te Huizen ten
Raadhulze een zitting gehouden door de
«ub-oommJssde D onder presidium van Mr.
Smeenge. Aanwezig waren bovendien advi-
seerende leden van den Zuiderzee-vissohe-
rijraad en den Inspecteur van het Zuider
zee district Namens de commissie van
schipper-vlssöhers en personeel der vaar
tuigen voerden respootlovelijk de voorzitter
van den Vlsacherflbond en een bestuurder
der vakorganisatie het woord.
Gewezen werd op het geschokt credlet der
viaschers rondom de geheele Zuiderzee,
daar geen goede Jaren als vroeger b.v. ln
haring- en ansjovisseizoen te wachten wa
ren. De wenschelijkheid werd betoogd, aan
stonds 10 pot. voorschot te verleenen op de
gesohatte waarde der botters (de eigenlijke
schadevergoeding dus) en voorts pet.
toeslag voor elk Jaar dat de afsluiting wordt
gelegd en klimmende tot 00 pet. naarmate
de dijk de zee verder afsluit (bedrijfsscha
de). De ylssohersknechts ontvangen dan van
dezen 86-60 pot toeslag op het verminderd
inkomen hun aandeel, vooral op spoedige
uitkeering legden de afgevaardigden groo-
ten nadruk.
De sohade zelve wilden de vlHzoher»-ver
tegenwoordigers aldus geregeld zien: af
doende hulp voor de ouden van dagen; 80
pot, uitkeering boven de 60 Jaar; 60 pok
voor leeftijden tussohen 40-60 Jaar; 40 pok
voor 80-40 Jaar; 26 pot. voor 20-80 Jaar. voor
de Jongeren: afdoende vakonderwijs ter ver-
jglng van andere boroopon.
Voor de breede groep der nevenbodrflven
waren 0 vertegenwoordigers lngesdhrevon,
te brengen tot drie groepen: die der rooke-
rijen (export-), zoutorflen, het klein (btn-
nenl.) rookerijDodriJf met de handelaren en
de aanverwante vakken. De afgevaardigden
wezen op het groote nadeel, dat direct aan
de eerste groep wordt toegebracht, als Zul-
derzeeharing en ansjovis gaat ontbreken.
Zoowel voor bokking- als voor ansjovis-uit
voer naar Duitsohland kan loonni op een
omzet van honderdduizenden guldens gere
kend worden. Het rook era- tevens détail-
bandelbedrijf omvat do groote massa kleine
middenstanders, wlor bewerking on afzet
van vischproduot zloh tot ln de HolL oentra
als Amsterdam, Haarlem, Botterdam voort
eek Ten slotte vroeg de commissie het oor
deel van scheepsbouwers, zeilenmaker»,
grofameden enz. (aanverwante vakken) ln
hoeverre geldelijke tegemoetkoming aan de
vlsechers net credlet bQ die leveranoiers en
herstellers weer ln evenwicht kon breng
Algemeen bleek .1 oordeel hiercmStrent
gunwtlg. Is er zekerheid van betaling, dan
wil men gaarne opnieuw voor de viseetaem
werken, en hun materiaal leveren.
Het Oentraal-Oomlté, omvattende ruim 800
aangesloten bedrijven, verdeeld over 28
soorten van al de Zuiderzeekustplaatsen,
was eveneens ter audiëntie aanwezig en be
handelde de groote aigemeene belangen; de
administratie en het Dag. Bestuur ls te Hul
zen gevestigd en de drie H.-B.-leden vonden
bij de sub-oornmisBie een aandachtig ge
hoor. Blijkens de verzamel staten zal de to
tale bedrijfssohade over de 1.000.000 be
dragen, de dalipg ln waarde van gebouwen,
bedrijven, enz. (materieel) ruim 1.1 millioen
gulden. („Tel.")
Kindermoord?
Het kind van den kunstschilder te Volen-
dam, dat dood gevonden werd ln een put in
de woning, ls Donderdag begraven. Juist
toen de vader terugkeerde van het kerkhof
vertrok de politie met de stiefmoeder per
auto naar Haarlem, waar zij in voorloopige
hechtenis is gesteld. Het volk te Yolendam
juichte, toen de vrouw werd weggebracht.
Autobotsing.
Men deelt aan hetHbl." het volgende geval
mede
Iemand van goeden naam te Ameterdam, die
buiten gaat wonen, bewoont een flink boven
huis. Hij heeft nog vier Jaar huur, doeh de
huieeigenaaar vindt goed, dat da huur overgaat
op een gegadigde. Deze zal meer huur moeten
betalen. Doch, om voor de huur in aanmerking
te komen, moet hij voor f 800 van den ver-
trekkenden bewoner overnemen de (niet weg
weg te nemen) elektrlsohe geleiding, een lam
briseering van geperst papier, een paar oude
gaskomforen, een geiser en twee portaalzellen.
De woning ls uitgewoond en moet door den
nieuwen huurder oor een f 1000 opgeknapt
worden.
Voor f 4000 alioo een bovenhuis te huur
k f 1300 'sj&ars.
Gemeubileerde kamers!
Een ,Handelsblad"-abonnée deelt dit blad
een kras staaltje van wonlngwoeker mede,
waarvan iy slaohtoffer fijn, die door don nood
gedwongen „gemeubileerd" moesten gaan
wonen.
Het huls, door den abonn4e bedoeld, staat
ln een der fjjstraton van de Weespertflde en
bestaat utt een onderhuls en bovenhuis, belden
door den kamerverhuurder van deu eigenaar
ln huur genomen. De prfien, die de gemei-
blleerd wonenden betalen, sUn als volgt i par
terre (huls) f100 per maand, lste étago (1 ach
terkamer) 185 per maand, 3de étage f 100 per
maand (die bewoon ik), Ide étage (voorkamer
en kleine kamer, benevens keuken) f 89.60 per
maand, zolderbok (zonder daglleht, dus een
doodkist gelijk), f6.50 per maand, totale op
brengst f808 per njaandoff8660(drieduizend
zeshondrrd zestig gulden) per jaar.
De bewoner bewoont met zfln gezin het
voorgedeelte der lste étage. Zijn jaariyksohe
huur bedraagt f900, plm f300 personeele be
lasting, totaal f1100. Hij beurt das van z(jn
ezamenljjke huurders netto f3680 en woont
mei zijn gezin voor nihil.
Het meubilair bevindt Üleh ln een zoodanlgen
toestand, dat de huurders moesten besluiten
tot gedeeltelijke vernieuwing van meubilair
(bedden, stoelen enz.) en t% ook kleedjes en
matjes moesten koopen, daar de slaapkamers
den kalen vloer te flen geven.
van 9 tot en met 15 Ootober 1930.
GEBOREN Pleter Gerardus Johannes, z. v.
Gerardus Johannes Hoftnan en Luoia Bakker
Dora, d. v. Dirk Maas en Catharine Mulder.
Texel, 15 Oot.
Te De Cooksdorp is aangespoeld het eadaver
van een tonijn, een vlsch, die ln de Middel-
landsohe zee voorkomt. Het dier had een lengte
van 1.8 M.
Gisteren is er voor 't eerst afslag van paling
geweest. Aangebracht werden 300 pond gewone
PAhug, Prijs 70 eent per pond en 60 pond
zware paling waarvan de prljt 90 aent per
pond bdroeg.
Het vervoer van suikerbleten is in vollen
gang. De bieten zijn groot vau stuk en het
mooie weer der laatste dagen bevorderd het
rooien. Per scheepsgelegenheid worden de
bleten naar elders vervoerd,
HAAI
e, .si;I»
UbSLEVUN.
's-Gravenhage. 15 Ootober.
Er ls al heel wat te doen geweest over de
bemoeiingen van de overheid met den woning
bouw niet, dat men' de bevordering hiervan
ongunstig gezind is, dooh de w(jze waarop.
De Centrale Bouwmaterialen-Voorziening
(C. B. V.) ls reeds een sprekend voorbeeldde
bouwondernemers en de handelaren ln mate
rialen waren en zijn nog verontwaardigd over
de concurrentie, die deze door de voornaamste
emeenten gesteunde Na&ml. Venn. hen aan-
eed. ZIJ meenden zelfs het wapen „boyoot"
te moeten hantoeren, terwijl de C. B. V. zich
natuurlijk ook niet onbetuigd liet.
Een onverkwikkelijk debat, dat ln de pers
een afspiegeling vond, was hiervan het gevolg
en nog woedt de strijd onverminderd voort.
Zonder in deze partij te kiezen, willen we er
eens op wijzen, hoe hier weer het publiek
(om welks belang het toch feitelijk gaat) de
dupe van de historie wordt.
Zou heeft de C< B. V. de deelnemende ge
meentebesturen reeds verzocht hun aandeelen
vol te storten, vermoedelijk om ln gunstiger
flnanoieele positie tegenover haar belagerB te
komendeze maatregel alleen kost den Haag
reeds ettelijke tonnen. Voegt men daarbij de
rem op den aanbouw, die een noodzakelijk
gevolg is van dat gekijf, alsmede de daardoor
stijgende koopprijzen en huren, dan is het
duidelijk, dat we weer diep in de Beurs zullen
moeten taston.
En alsof dat alles nog niet genoeg is, worden
de Hagenaars nog eens op een extratje ge
trakteerd „de Haagsche Aannemings-Maat-
schajapij".
B. en W. stellen den Raad n 1. voor om mee
te werken tot de oprichting van genoemde
N.V. en tot deelneming in het kapitaal tot een
bedrag van f990.000.
B. en W. meenen, dat bij bouw van of met
steun van overheidswege de factoren in het
bouwproces belangrijk kunnen worden beperkt,
waardoor kosten zijn te besparen. Zij gelooven,
dat het elimineeren van de aannemerswinst
en eventueel andere tusschenpersonen in dit
verband wenschelijk is.
De H. A. M. zal dos voortaan verschillende
bouwwerken'aannemen en onder toezicht van
een door haar aangewezen deskundige en met
medewerking van de C. B. V. doen uitvoeren
in beginsel is dit dus socialisatiede kiem
van een gemeenscljaps-bouwbedrijf met uit
sluiting van particuliere aannemers.
Begrijpelijkerwijze zijn deze laatsten alles
behalve met dit experiment ingenomenzy
beweren, dat semi- of volkomen overheids
bedrijven duurder werken dan de particuliere
en dat het niet aangaat om met ook door hen
opgebrachte belastingpenningen hun eigen
bedrijven te beooncurreeren.
Inderdaad is in deze redeneermg een grond
van waarheid, als de argumenten ton minste
steekhoudend tijm Dit laatste nu is de vraag.
Eerstens behoeft een overheidsbedrijf
niet altijd sleebt te rendeeren en erg duur te
tijn, al is dit wel eens het geval. Eiks zaak
staat op rioh felf en moet aftonderlijk worden
beoordeeld.
Tweedens is het stellen van het belang van
een bepaalde groep na het aigemeene onver
mijdelijk en gewettigd, al moeten de gevolgen
zoo dragelijk mogelijk worden gemaakt. En
wat de belastingpenningen betreft, deze rede
neering gaat ook niet op, want wilde men
het door opposanten verdedigde stolsel in be
ginsel eonsequent toepassen (en dat zon billijk
zijn), dan eou b.v. de politie niemand mogen
arresteeren die belasting betaalt, omdat hij
dan op gemeensohaps-, dus ook op eigen
kosten, ln tijn vrijheid werd belemmerd I
Men voelt reeds, dat deze gevolgtrekkingen
tot eigenaardige toestanden aanleiding «ouden
geven.
Ten slotte sou het beter zijn, indien de
protesteerenden er maar ronduit voor uit
kwamen, dat se voor hun eigen belang strijden
en dat fal een ieder begrijpelijk vinden.
De geheele kwestie wordt dus beheerseht
door de vraag t „Heeft de groote massa belang
bij dit systeem en levert het voordeelen op
boven een ander?"
Moet deze vraag bevestigend worden be
antwoord, dan ls invoering geboden, bij ont
kenning het tegendeel. De beantwoording
hiervan berust eohter alleen en uitslui
tend bU bet publiek, ln 'tbljaonder bij fijn
vertegenwoordig»™ ln de Leidende colleges,
Bij de uitspraak van de publieke opinie zal
de minderheid aloh dus moeten neerleggen,
dat ls democratisch. Dooh niet genoeg kan
worden herhaald, dat voorsiohtigheld en zuiver
oordeelen noodzakelijk lseen onberaden stap
koet ln dit geval dnlsenden, die door de ge
meenschap moeten worden opgebracht.
Met belangstelling alen we hier dan ook de
ultapraak van oneen Raad tegemoet.
Hetzelfde geldt voor het voorstel van eenige
raadsleden tot sluiting van de vergunnings-
lokalitolten op Zaterdag en Zondag.
Voorstellers beroepen zich op het feit, dat
de dag van uitbetaling van het loon en de
wrge dagen, helaas, door een niet gering aantal
loontrekkenden worden beschouwd als Bachus-
feeetdagen. En Inderdaad ls de invoering vau
den vrijen Zaterdagmiddag gepaard gegaan
aan een toenemend drankgebruik. Dat is natuur
lijk nooit de bedoeling geweest en wordt dan
ook door leder weldenkend mensoh afgekeurd.
Door de vakvereeniglngen wordt reeds* ge
tracht hierin verbetering te brengen, dooh een
belangrijke groep \vil het kwaad met wortel
en tak uitroeien. De „Plaatselijke Keuze"-
beweglng dankt hieraan haar ontstaan en het
bovenbedoelde voorstel zal volgens de voor
stellers ook er aan meewerken.
Ook ln deze moet wat het zwaarst is, het
zwaarst wegen en als het algemeen belang
een tapverbod zou vorderen, dan moeten de
belangen der café-houders e.d. hiervoor wijken.
Ook hier zal de publieke opinie op de ge
bruikelijke (hoewel missohlen niet geheel
zuivere) wijze uitspraak doen.
Aan het verbod zijn eohter twee voorname
bezwaren verbonden, behalve dan die der
drankverkooperi, n.1. het is slechts van toe
passing op „sterke drank" en niet op bier,
port, sherry e.d„ dus onvolledig en daardoor
onbillijk en ton slotte in 't algemeen in strijd
met art. 7 der Drankwet en art. 185 der
Gemeentewet.
Daarin wordt slechts verbod van drank
verkoop gerechtvaardigd „wegens omstandig
heden, op grond van welke misbruik van
sterken drank te vreezen ls." In 't algemeen
vallen Zaterdag en Zondag hieronder niet,
zoodat het praeadvles der Comm. voor Straf
verordeningen dan ook, op grond van deze
bepaling, afwijzend is, daar Ged. Staten boven
dien hnnne goedkeuring zouden weigeren,
zooals reeds meer is gebeurd ln soortgelijke
gevallen.
Erkennende, dat bestrijding van drankmis
bruik dringend geboden ls, tijn we wel be
nieuwd op welke wijze men ton slotte hiertoe
zal geraken.
Zoodat dok de behandeling van dit vooretal
door velen met aandacht wordt gevolgd.
LEO.
OOST-INDIE.
Uitbarsting van den Merapl.
Batavia, 18 Ooi Er beeft een uitbarsting
van den Merapl plaats gehad, waarbij gloei
ende steenen werden uitgeworpen. Er tijn
daarbij aea lieden gedood en dertien ge
wond, terwijl zee vermist worden.
Deze uitbarsting ls eeno voortzetting van
de werking van don Merapl, ln het Kedoe-
sche, die na de uitbarsting op 8 Augustus
J.L nog niet tot rust ls gekomen en voortdu
rend geobserveerd wordt
DUITSOHLAND.
Op de bijeenkomst van het ludhtvaartooo-
gree te Londen, heeft sir Edward Ellington,
de directeur-generaal van den aankoop en
het onderzoek en maarschalk by den' lucht
vaartdienst, de mogelijkheid besproken van
het vervangen van de benzinemotoren in
vliegtuigen en luohtschepen door stoomtur
bines. De deskundigen zyn thans bezig twee
machines te ontwerpen, die geheel van de
tegenwoordige verschillen, n.1. een stoom
turbine, welke de moeite van ernstige proef
nemingen scheen te loonen en een machine,
waarin een schuine schijf op de as geplaatst,
de krukas vervangt.
Sir Edward Ellington wees er verder op,
dat de groote machines van thans zulke zwa
re eischen aan de bediening beginnen te stel
len, dat zy te veei van de krachten van den
bestuurder eischen. Men neemt nu proeven
om door mechanische inrichtingen de physlo-
ke krachten van den vlieger tegemoet te ko
men, terwijl de spreker voorzag, dat men
weldra vliegtuigen zou krijgen, waarin de
machines door afzonderlijk personeel wor
den bediend en de bestuurder slechts zyn be
velen heeft te geven naar de machinekamer,
zooals dat op stoomschepen het geval la
Er bestaat ook behoefte aan meer duur
zame vliegtuigen en men bestudeert thans
dan ook het 'bouwen van geheele metalen
vliegtuigen. In dit verband wees ide spreker
erop, dat een der groote bezwaren tegen de
luchtschepen was geweest, dat die steeds ln
een loods moesten worden opgeborgen, wat
vooral bij veel wind met groote moeilijkhe
den gepaard ging en veel handen vereischte.
Thans heeft men echter op bijzondere wijze
gebouwde torens, waaraan de luchtschepen
open en bloot gemeerd kunneq, worden. Men
ls bezig deze zoo te volmaken, dat by elke
weersgesteldheid de luchtschepen daaraan
met betrekkelijk geringe hulp van landings-
mansohappen kunnen worden gemoord. By
mooi weer zijn daarvoor thans nog slechts
zes man noodig. Te Howden ln Yorkshire
zal zoo'n toren worden opgericht, voorzien
van liften en verstelbare nijsch toestellen en
van benzine-, gas- en waterleidingen. Er
worden ook proeven genomen met het kunst
matig uiteendrijven van mistwolken.
Op het hierbovengenoemde congres heeft
Sir Trewor Darwson, de directeur vanViokera,
gesproken over de toekomst van het fcoop-
vaaidyiuchtsohip als een kostelijke aanvul
ling van hét vervoer per spoorweg en te
water. De grootste luchtschepen, welke thans
in gebruik zijn, kunnen vrachten vervoeren-
over een afstand van 2000 mijl, de vliegtuigen
over een afstand van ongeveer 800
to van meening, dat ln de toekomst de "lucht
schepen de diensten tussohen de groote vlieg
kampen der voorname plaatsen zullen ver
vullen, terwijl land- en watsrvliegtui
de zijlijnen dienst rullen doen om de
om het besluit van de mijnwerkers omver te
gooien.
In antwoord op de kennisgeving van Lloyd
George van den uitslag van het congres,
heeft hy een langen brief gezonden, waarin
hy een overzicht geeft van de gevolgen, die
de staking niet alleen voor de nijverheid in
Engeland en de bevolking in het algemeen,
maar ook voor de volken in het buitenland
moet hebben, die van Engeland kolen ver
wachten. „Vele worstelende volken op het
myi per uur, tenrijl de snelste ooeaanatoo-
mers slechts ES mijl loopen. Hy acht het niet
waarsohynUJk. dat er wnig bezwaar aan var
bondon zou tijn om den noodigen steun te
verkrijgen voor wekelljksche of veertion-
dnngsohe diensten tusachen Europa en Zuid-
Af rika, Indiö, Australië of Butó-Amerika,
wanneer eenmaal was aangetoond, dat eoo'n
dienst betrouwbaar en practisoh uitvoerbaar
zou zyn. De reis van Londen naar Kaapstad,
welke nu 19 dagen duurt per schip, zou ge
makkelijk tot B dagen zijn terug te brengen,
en die naar Indiö van 16 tot 4 otB dagen. De
meest geschikte en economische snelheid
voor deze diensten zou 60 mijl per uur zijn.
Br zouden stijve luchtschepen met tenminste
4 miljoen kub. M. gasLnhoud gebruikt moeiten
worden, welke oen behoorlijk logies zouden
kunnen aanbieden voor oflgeveer 100 passa
giers. Ben bijzonder voordeel van zulke dien
sten zou gelegen tijn ln het snelle overbren
gen van de post. Door het gebruik van de
aanlogtorens, zooals die thans tn gebruik
worden genomen (en waarover Woensdag
mededeelingen aan het congres tijn ver
strekt), zou het mogelijk zijn oponthoud by
vertrek of aankomst tengevolge van slecht
weer te vermijden. Acht hoofdstations, met
even zooveel -aanloop" stations daartus-
Hohen, zouden voldoende rijn voor luohtvaart-
lijnen, welke Europa met Noord- en Zuld-
Amorika, Egypte, Zuid-Afrika, Indlö en Au
stralië zouden verbinden. Van deze hoofd
station» zouden luchtschepen van kleinere
afmeting dan de bovengenoemde of vlieg
tuigen'het mogelijk maken om een verbin
ding door de lucht tot stand te brengen tua-'
schen alle belangrijke plaatsen der wereld.
Dawson schatte, dat de passagepryzan van
Engeland naar, (Bngelsoh-) Indiö per lucht
schip ongeveer'anderhalf maal zoo hoog zou
den zyn als de prijzen voor heit vervoer le
klasse per schip. Het scheen hem wenschelijk
toe, dat de groote vMegparken met hun lood
sen en landingfbexrena in het bezit van den
staait zouden rijn. Onder de huidige omstan
digheden zon eohter een particuliere onder
neming der luchtvaartlijnen het beste rijn,
met het openhouden van vrije mededinging,
wat flteeda opwekt tot het aanbrengen van
technische verbeteringen en een zoo econo
misch mogelijke uitoefening van den dienst
Een Rlgarengesehll ln den Volkenbond.
Parijs, 18 Oot De Volkenbond en Belglö
hebben een geschlL i>o volkenbond betaalt
wei de kosten van de conferentie van Spa,
maar wil niet de 80.000 frank betalen voor
sigaren, die toen door ambtenaren en be
ambten gerookt zyn. En België wil die si
garen ook niet betalen.
De strijd om Wilna.
Warschau, 14 Oot Volgens het
Oriënt, trekken de Litauers hun
de buurt van Wilna samen.
De troepen van Zeligofakl, ln het noorden
naar Swleoany oprukkend, braken den te
genstand van de 11de sowjet-dlvial» en
maakten 100 bolsjewisten en 80 Litauers
gevangen.
ENGELAND.
De stsenkoolcrisU.
Lenden, 14 Oct De afgevaardigden van
Zuid-Wales waren de eersten, die het myn-
werkersoongres verlieten. Toen men hun
vroeg, wat er gebeurd waa, zeiden ze: „Wfl
hebben het klaargespeeld, wy hebben hei
besluit om te staken aangenomen I"
De „Pall Mali Gazette'1 verneemt, dat Lloyd
George en Sir Robert Horne den toestand,
die het gevolg is van het besluit van vandaag,
als zeer dreigend beschouwen. Ofschoon de
regeering nog hoopt, dat er een -uitweg te
vinden zal zijn, om een nationale ramp af te
wenden, ia rij besloten, dat de loonsverhoo-
ging met 2 ah. per schoft, die de mynwerkers
eischen. niet verleend zal worden, tenzij
onpartijdig hof daartoe besluit
een
De regeeringsdepartementen leggen van
avond de laatste hand aan de plannen, die
voor geval van nood gemaakt zyn.
Naar verluidt zyn reeds telegrammen ver
zonden naar de kolenvelden, waarin de sta
king met ingang van Maandag gelast wordt
tenzy de eischen nog ingewilligd mochten
worden.
Londen, 16 Oot De bladen melden dat
Smlltie en andere leiders het gisteren op het
nnjnwerkeraoongres hopeloos aflegden en
hun invloed machteloos bleek tegen de lawi
ne,'die op hen neerkwam.
De „Daily Graphio" zegt: Smillie, die in de
laatste maanden dg en nacht hard gewerkt
hd, werd in de vergadering van gisteren on
gesteld. De middagvergadering kon hij niet
meer preaideeren. Men hoopt echter, dat hij
vandaag aan de beraadslagingen zal kunnen
deelnemen.
waarsohyniyk, diat de
aoorwecmannen en de transportarbeider»,
e met de mynwerkers het Drievoudige Ver
bond vormen, voor deil vrede werkzaam zul
len zijn.
Vele mynwerkerwgeziniim zullen ernstl
getroffen worden door de staking, waarbl.
zjf niets hehben te winnen en veel te verlie
zen. Daarom hoopt men. dat de staking tooh
spoedig geschikt zal worden.
Alle uitvoer van kolen ls vaa Vrijdag af
stopgezet. Indien de staking doorgaat, zal
ln het geheele land een scherpe rantsoenee-
ring van steenkool voor huishoudelijk en
industrieel gebruik .ingesteld worden, bij
wijze van voorbehobdmiddel voor komende
krada
Er ls nog een ernstige kant aan de zaak.
Het ging in den laatsten tijd al niet schit
terend meer ln tal van takken van de En-
gelsohe nijverheid, omdat de. bestellingen
uitbleven. De sterk verbeterde wisselkoers
verminderde den prikkel van buitenland-
sohe klanten om ln Engeland contracten te
sluiten. In verschillende nijverheidsdistrio-
ten groeide het aantal werkloozen van week
tot week aan. Het gevaar bestaat daarom,
dat vele ewrkgevers zich geen byzondere
Inspanning meer zullen getroosten, om hun
fabrieken aan den gang te houden en alle
schuld voor werkloosheid op de staking ln
de kolenmijnen zullen schuiven.
IERLAND.
Nieuwe aanslagen.
Londen, 14 Oot. Hedenmiddag deed een
gewapende bende een aanval op een ge
pantserde auto, die voor een bank te Dublin
stand om de wekeiyksóhe soldij voor de
troepen te halen. Een soldaat werd gewond,
een der aanvallers werd gedood, de overi
gen vluchtten.
Later tferd een tweede pantserauto aan
gevallen in een drukke straat in het hart
der stad. Een officier werd1 gedood, een
tweede officier,v een oiiderofficier en een
politiebeambte werden gewond. Twee voor
bijgangers werden gedood, vier andere bur
gers werden gewond.
RUSLAND.
Een erltlek van Slnovjef.-
Voor zyn vertrek naar Halle heeft de
voorzitter van het exeouitleve eomité te Mos
kou, Sinovjof, ln de communistische partij-
oonferentie een rapport ultgebraoht over den
toestand ln deze partij. Deze redevoering is
opgenomen ln de „Prawda", van wolk blad
de „Vorwtrts" haar ontleent. Binovjef dan
sprak» over de conflicten in de oommunisti-
sche party en schreef deze toe aan: ver
vreemding tussohen de partij-aanvoerdera
en de massa, ongelijkheid ln de party, bu
reaucratische willekeur van de economische
centrale lichamen, milltarlseering van de
party-organisatie, zelfoverschatting van de
partijgenooten aan het front.
Hierover heeft Slnovjef met geen woord
gerept te Halle, waar hy
zielen tracht te winnen.
KORTE BERICHTEN.
De eleefcriache spoorweg Turijn—Modena,
waarop een snelheid van 100 Kilometer per
uur wordt ontwikkeld, ls geopend.
De voorloopige regeeringBeommissie te
Wilna heeft aan de regeering te Kofba een
ultimatum gesteld van 24 uur om haar troe
pen 20 K.M. naar het Oosten terug te trekken.
Leon Bourgeois eiBcht de ontruiming van
Wilna door do Polen.
De vrede tussohen Finland en Rusland is
te Dorpat geteekend.
HAJUNBBERIGHam 1
Do volgende plaatsingen ene. slin gelaat:
administratie Se kl. A A Lagaaii
bl' da ondereeodienetkazerne te Wil-
- uuumiwaiKttututaiKirui, >r 11 -
emaoerdj idem W. Baars geplaatst te Willem»-
oora voor het verrichten van diensten hem opge-
Qragon door den commandant der marine aldaar;
oe idem C. Janeen geplaatst te Amsterdam; de
Idem le kl. G. H. Ilainorsma geplaatst aan boord
Hr. Ms. Wachtschip te Willemsoord; idem J. K.
W. Fr&nssen gesteld ter beschikking; de Idem A.
J Taljor, bohoorende tot de rol van hetWachtsohiü
te Willemsoord, gesteld ter beschikking.
Op verzoek eervol ontslagen uit den zeedienst
met pensioen kapitein-ter zee G. F. Noordhoak
Hegt en kapitein-kwart ie rmeaster der mariniers
J. Bennebroak Evortsz. beiden wegens langduri-
gen dienst.
Bevorderd tot officier van administratie le kl.
de id. 2e kl EL P. Verschuur.
Bevorderd tot kapitein ter zee do kapitein-luit.
tor zee J. te Winkel en tot kapitein-luitenant
ter zee de luitenant ter zee le kl H. P. Prillevitz.
zoe kl- Borgasius wordt
uit Ooet-Indiö terugverwacht.
De officier van administratie 2e kl. W. Baars
wordt met 4 Nov. geplaatst in do Directie Wil
lemsoord als secretaris Zeekrijgsraad; de ld eau
bv®*" secetaris Zeekrijgsraad, wordt
met b isoy. geplaatst te Amsterdam en toegevoegd
aan den Intendant der Zeemacht aldaar.