da M eikvoorziening van de groote steden. GEMENGD NIEUWS. Woensdagnacht kwam het tooneelgezel- sehap fa. Stips te Tilburg van een tooneel- uitvoering te Bokstel per auto naar Tilburg. Op den Bossche weg tussohen Berkel en Enschot kwam de auto in botsing met een wagen beladen met grafzerken, waardoor de auto omkantelde met de inzittenden, twee dames en 4 heeren. Vijf konden zioh door de verbrijzelde ruiten redden, 4och de too- neelspeler Kops lag onder het rijtuig be kneld en werd eerst een half uur later be vrijd. Hij werd ln levensgevaarlijken toe stand naar het gasthuis te Tilburg overge bracht Een dame had een armbreuk, ter wijl de anderen, evenals de chauffeur Van Heugten, niet ernstige kwetsuren bekwa men. De auto werd totaal vernield. 61 «tolgeld mag niet gevorderd worden.... mr mm mwrmiEK, Burgerlijke Stand dergem. Texel Overheid en Woningbouw, Tnpverbod. toehap ln Londen, 16 Oct De staking in de kolen mijnen begint Maandag, tenzy i n dien korten tusschentijd nog een methode ontdekt wordt vasteland van Europa schreef hy ,.zijn genwoordig afhankelijk ÉÊÈj |d| •geland, welke zij noodig- onmogeUjk om ae ontberingen en moeilijk- van de kloen uit En- noodig hebben, en het ls heden te overdrijven, die de staking van den aahvoer voor hen aal meebrengen. dat staking ai vo - gelaten uit de twee bekende voorstellen. Het valt te oonstateeren, dat de regeerlngs- voorstellen den steun hebben gehad van de mannen mot hst meeste verantwoordelijk heidsgevoel en de meeste ervaring ln het mljnwerkersverbond. Lloyd George besluit: „Wij hebben eiken weg verkend, die tot een minnelijke regeling sou kunnen lelden, en blijven daar bereid toe." De algemeens opvatting in den lande 1^ dat er op het beleid van de reaeertoo niots is aan te merken en dat de mynwerkers ver- moedelijk tot staking zullen overgaan met do openbare meening, anders dan die van de I r hier niet betreft een loonregeling, doch een uitkeering voor e^ns, waarvan de noodzake lijkheid bjj haar bepleit is op grond van achterstand in de gezinnen, deze te moeten doen vergezeld gaan van een kinderbijslag. Ten aanzien van de nitkeering en den bijslag zijn verschillende bepalingen' vastge steld, o.a. de nitkeering, waarvan het bedrag varieerend van f 60— f 360, voor iedere be trekking ia aangegeven, wordt ten volle ge geven aan hen, die op den len Juli 1930 be hoorden tot het personeel, waarop hetB.D.V. 1919 (8J./H.8.) van toepassing is, een der noemde betrekkingen bekleeden, op dien ,tnm niet in militairen diensf waren, en op 15 October 1930 nog in dienst der maat schappijen zijn. Zij wordt voor ieder bepaald naar de op den len Juli 1930 bekleede betrekking. Het personeel, dat op 1 Juli 1930 in aan merking kwam voor kinderbijslag, ontvangt boven de vorenbedoelde uitkeering een bijslag van f 10 voor ieder kind beneden den leeftijd van 16 jaren, zulks naar den toestand op 1 Juli 1930 De directie houdt zich voor de uitkeering en (of) den bijslag geheel of ten deele te onthouden, Indien zij daartoe termen aan wezig acht. Suikerkaart De minister van landbouw, nijverheid en handel maakt bekend, dat in het tijdvak van Maandag 18 tot en met Zondag tl doser gel dig zullen zijn de bons no. 64 en 88 van do RtjkaBulkerkeart De Amztordameche Melkhandel bericht, dat door het kraohtig Ingrijpen van den mi nister van landbouw en de medewerking van de zuivelfabrieken ln Friesland en Noord-Holland de aanvoer van melk naar Amsterdam geheel voldoende ls. Ook ln de andere grooto steden loopt nu alles naar wensdh. Bovendien ls de aangevoerde molk van' prima kwaliteit, «oodat de toostend thans gunstiger ls dan ooit tevoren. Zitting van den Bnlderzeeraad. De belanghebbenden gehoord. Donderdagmiddag werd te Huizen ten Raadhulze een zitting gehouden door de «ub-oommJssde D onder presidium van Mr. Smeenge. Aanwezig waren bovendien advi- seerende leden van den Zuiderzee-vissohe- rijraad en den Inspecteur van het Zuider zee district Namens de commissie van schipper-vlssöhers en personeel der vaar tuigen voerden respootlovelijk de voorzitter van den Vlsacherflbond en een bestuurder der vakorganisatie het woord. Gewezen werd op het geschokt credlet der viaschers rondom de geheele Zuiderzee, daar geen goede Jaren als vroeger b.v. ln haring- en ansjovisseizoen te wachten wa ren. De wenschelijkheid werd betoogd, aan stonds 10 pot. voorschot te verleenen op de gesohatte waarde der botters (de eigenlijke schadevergoeding dus) en voorts pet. toeslag voor elk Jaar dat de afsluiting wordt gelegd en klimmende tot 00 pet. naarmate de dijk de zee verder afsluit (bedrijfsscha de). De ylssohersknechts ontvangen dan van dezen 86-60 pot toeslag op het verminderd inkomen hun aandeel, vooral op spoedige uitkeering legden de afgevaardigden groo- ten nadruk. De sohade zelve wilden de vlHzoher»-ver tegenwoordigers aldus geregeld zien: af doende hulp voor de ouden van dagen; 80 pot, uitkeering boven de 60 Jaar; 60 pok voor leeftijden tussohen 40-60 Jaar; 40 pok voor 80-40 Jaar; 26 pot. voor 20-80 Jaar. voor de Jongeren: afdoende vakonderwijs ter ver- jglng van andere boroopon. Voor de breede groep der nevenbodrflven waren 0 vertegenwoordigers lngesdhrevon, te brengen tot drie groepen: die der rooke- rijen (export-), zoutorflen, het klein (btn- nenl.) rookerijDodriJf met de handelaren en de aanverwante vakken. De afgevaardigden wezen op het groote nadeel, dat direct aan de eerste groep wordt toegebracht, als Zul- derzeeharing en ansjovis gaat ontbreken. Zoowel voor bokking- als voor ansjovis-uit voer naar Duitsohland kan loonni op een omzet van honderdduizenden guldens gere kend worden. Het rook era- tevens détail- bandelbedrijf omvat do groote massa kleine middenstanders, wlor bewerking on afzet van vischproduot zloh tot ln de HolL oentra als Amsterdam, Haarlem, Botterdam voort eek Ten slotte vroeg de commissie het oor deel van scheepsbouwers, zeilenmaker», grofameden enz. (aanverwante vakken) ln hoeverre geldelijke tegemoetkoming aan de vlsechers net credlet bQ die leveranoiers en herstellers weer ln evenwicht kon breng Algemeen bleek .1 oordeel hiercmStrent gunwtlg. Is er zekerheid van betaling, dan wil men gaarne opnieuw voor de viseetaem werken, en hun materiaal leveren. Het Oentraal-Oomlté, omvattende ruim 800 aangesloten bedrijven, verdeeld over 28 soorten van al de Zuiderzeekustplaatsen, was eveneens ter audiëntie aanwezig en be handelde de groote aigemeene belangen; de administratie en het Dag. Bestuur ls te Hul zen gevestigd en de drie H.-B.-leden vonden bij de sub-oornmisBie een aandachtig ge hoor. Blijkens de verzamel staten zal de to tale bedrijfssohade over de 1.000.000 be dragen, de dalipg ln waarde van gebouwen, bedrijven, enz. (materieel) ruim 1.1 millioen gulden. („Tel.") Kindermoord? Het kind van den kunstschilder te Volen- dam, dat dood gevonden werd ln een put in de woning, ls Donderdag begraven. Juist toen de vader terugkeerde van het kerkhof vertrok de politie met de stiefmoeder per auto naar Haarlem, waar zij in voorloopige hechtenis is gesteld. Het volk te Yolendam juichte, toen de vrouw werd weggebracht. Autobotsing. Men deelt aan hetHbl." het volgende geval mede Iemand van goeden naam te Ameterdam, die buiten gaat wonen, bewoont een flink boven huis. Hij heeft nog vier Jaar huur, doeh de huieeigenaaar vindt goed, dat da huur overgaat op een gegadigde. Deze zal meer huur moeten betalen. Doch, om voor de huur in aanmerking te komen, moet hij voor f 800 van den ver- trekkenden bewoner overnemen de (niet weg weg te nemen) elektrlsohe geleiding, een lam briseering van geperst papier, een paar oude gaskomforen, een geiser en twee portaalzellen. De woning ls uitgewoond en moet door den nieuwen huurder oor een f 1000 opgeknapt worden. Voor f 4000 alioo een bovenhuis te huur k f 1300 'sj&ars. Gemeubileerde kamers! Een ,Handelsblad"-abonnée deelt dit blad een kras staaltje van wonlngwoeker mede, waarvan iy slaohtoffer fijn, die door don nood gedwongen „gemeubileerd" moesten gaan wonen. Het huls, door den abonn4e bedoeld, staat ln een der fjjstraton van de Weespertflde en bestaat utt een onderhuls en bovenhuis, belden door den kamerverhuurder van deu eigenaar ln huur genomen. De prfien, die de gemei- blleerd wonenden betalen, sUn als volgt i par terre (huls) f100 per maand, lste étago (1 ach terkamer) 185 per maand, 3de étage f 100 per maand (die bewoon ik), Ide étage (voorkamer en kleine kamer, benevens keuken) f 89.60 per maand, zolderbok (zonder daglleht, dus een doodkist gelijk), f6.50 per maand, totale op brengst f808 per njaandoff8660(drieduizend zeshondrrd zestig gulden) per jaar. De bewoner bewoont met zfln gezin het voorgedeelte der lste étage. Zijn jaariyksohe huur bedraagt f900, plm f300 personeele be lasting, totaal f1100. Hij beurt das van z(jn ezamenljjke huurders netto f3680 en woont mei zijn gezin voor nihil. Het meubilair bevindt Üleh ln een zoodanlgen toestand, dat de huurders moesten besluiten tot gedeeltelijke vernieuwing van meubilair (bedden, stoelen enz.) en t% ook kleedjes en matjes moesten koopen, daar de slaapkamers den kalen vloer te flen geven. van 9 tot en met 15 Ootober 1930. GEBOREN Pleter Gerardus Johannes, z. v. Gerardus Johannes Hoftnan en Luoia Bakker Dora, d. v. Dirk Maas en Catharine Mulder. Texel, 15 Oot. Te De Cooksdorp is aangespoeld het eadaver van een tonijn, een vlsch, die ln de Middel- landsohe zee voorkomt. Het dier had een lengte van 1.8 M. Gisteren is er voor 't eerst afslag van paling geweest. Aangebracht werden 300 pond gewone PAhug, Prijs 70 eent per pond en 60 pond zware paling waarvan de prljt 90 aent per pond bdroeg. Het vervoer van suikerbleten is in vollen gang. De bieten zijn groot vau stuk en het mooie weer der laatste dagen bevorderd het rooien. Per scheepsgelegenheid worden de bleten naar elders vervoerd, HAAI e, .si;I» UbSLEVUN. 's-Gravenhage. 15 Ootober. Er ls al heel wat te doen geweest over de bemoeiingen van de overheid met den woning bouw niet, dat men' de bevordering hiervan ongunstig gezind is, dooh de w(jze waarop. De Centrale Bouwmaterialen-Voorziening (C. B. V.) ls reeds een sprekend voorbeeldde bouwondernemers en de handelaren ln mate rialen waren en zijn nog verontwaardigd over de concurrentie, die deze door de voornaamste emeenten gesteunde Na&ml. Venn. hen aan- eed. ZIJ meenden zelfs het wapen „boyoot" te moeten hantoeren, terwijl de C. B. V. zich natuurlijk ook niet onbetuigd liet. Een onverkwikkelijk debat, dat ln de pers een afspiegeling vond, was hiervan het gevolg en nog woedt de strijd onverminderd voort. Zonder in deze partij te kiezen, willen we er eens op wijzen, hoe hier weer het publiek (om welks belang het toch feitelijk gaat) de dupe van de historie wordt. Zou heeft de C< B. V. de deelnemende ge meentebesturen reeds verzocht hun aandeelen vol te storten, vermoedelijk om ln gunstiger flnanoieele positie tegenover haar belagerB te komendeze maatregel alleen kost den Haag reeds ettelijke tonnen. Voegt men daarbij de rem op den aanbouw, die een noodzakelijk gevolg is van dat gekijf, alsmede de daardoor stijgende koopprijzen en huren, dan is het duidelijk, dat we weer diep in de Beurs zullen moeten taston. En alsof dat alles nog niet genoeg is, worden de Hagenaars nog eens op een extratje ge trakteerd „de Haagsche Aannemings-Maat- schajapij". B. en W. stellen den Raad n 1. voor om mee te werken tot de oprichting van genoemde N.V. en tot deelneming in het kapitaal tot een bedrag van f990.000. B. en W. meenen, dat bij bouw van of met steun van overheidswege de factoren in het bouwproces belangrijk kunnen worden beperkt, waardoor kosten zijn te besparen. Zij gelooven, dat het elimineeren van de aannemerswinst en eventueel andere tusschenpersonen in dit verband wenschelijk is. De H. A. M. zal dos voortaan verschillende bouwwerken'aannemen en onder toezicht van een door haar aangewezen deskundige en met medewerking van de C. B. V. doen uitvoeren in beginsel is dit dus socialisatiede kiem van een gemeenscljaps-bouwbedrijf met uit sluiting van particuliere aannemers. Begrijpelijkerwijze zijn deze laatsten alles behalve met dit experiment ingenomenzy beweren, dat semi- of volkomen overheids bedrijven duurder werken dan de particuliere en dat het niet aangaat om met ook door hen opgebrachte belastingpenningen hun eigen bedrijven te beooncurreeren. Inderdaad is in deze redeneermg een grond van waarheid, als de argumenten ton minste steekhoudend tijm Dit laatste nu is de vraag. Eerstens behoeft een overheidsbedrijf niet altijd sleebt te rendeeren en erg duur te tijn, al is dit wel eens het geval. Eiks zaak staat op rioh felf en moet aftonderlijk worden beoordeeld. Tweedens is het stellen van het belang van een bepaalde groep na het aigemeene onver mijdelijk en gewettigd, al moeten de gevolgen zoo dragelijk mogelijk worden gemaakt. En wat de belastingpenningen betreft, deze rede neering gaat ook niet op, want wilde men het door opposanten verdedigde stolsel in be ginsel eonsequent toepassen (en dat zon billijk zijn), dan eou b.v. de politie niemand mogen arresteeren die belasting betaalt, omdat hij dan op gemeensohaps-, dus ook op eigen kosten, ln tijn vrijheid werd belemmerd I Men voelt reeds, dat deze gevolgtrekkingen tot eigenaardige toestanden aanleiding «ouden geven. Ten slotte sou het beter zijn, indien de protesteerenden er maar ronduit voor uit kwamen, dat se voor hun eigen belang strijden en dat fal een ieder begrijpelijk vinden. De geheele kwestie wordt dus beheerseht door de vraag t „Heeft de groote massa belang bij dit systeem en levert het voordeelen op boven een ander?" Moet deze vraag bevestigend worden be antwoord, dan ls invoering geboden, bij ont kenning het tegendeel. De beantwoording hiervan berust eohter alleen en uitslui tend bU bet publiek, ln 'tbljaonder bij fijn vertegenwoordig»™ ln de Leidende colleges, Bij de uitspraak van de publieke opinie zal de minderheid aloh dus moeten neerleggen, dat ls democratisch. Dooh niet genoeg kan worden herhaald, dat voorsiohtigheld en zuiver oordeelen noodzakelijk lseen onberaden stap koet ln dit geval dnlsenden, die door de ge meenschap moeten worden opgebracht. Met belangstelling alen we hier dan ook de ultapraak van oneen Raad tegemoet. Hetzelfde geldt voor het voorstel van eenige raadsleden tot sluiting van de vergunnings- lokalitolten op Zaterdag en Zondag. Voorstellers beroepen zich op het feit, dat de dag van uitbetaling van het loon en de wrge dagen, helaas, door een niet gering aantal loontrekkenden worden beschouwd als Bachus- feeetdagen. En Inderdaad ls de invoering vau den vrijen Zaterdagmiddag gepaard gegaan aan een toenemend drankgebruik. Dat is natuur lijk nooit de bedoeling geweest en wordt dan ook door leder weldenkend mensoh afgekeurd. Door de vakvereeniglngen wordt reeds* ge tracht hierin verbetering te brengen, dooh een belangrijke groep \vil het kwaad met wortel en tak uitroeien. De „Plaatselijke Keuze"- beweglng dankt hieraan haar ontstaan en het bovenbedoelde voorstel zal volgens de voor stellers ook er aan meewerken. Ook ln deze moet wat het zwaarst is, het zwaarst wegen en als het algemeen belang een tapverbod zou vorderen, dan moeten de belangen der café-houders e.d. hiervoor wijken. Ook hier zal de publieke opinie op de ge bruikelijke (hoewel missohlen niet geheel zuivere) wijze uitspraak doen. Aan het verbod zijn eohter twee voorname bezwaren verbonden, behalve dan die der drankverkooperi, n.1. het is slechts van toe passing op „sterke drank" en niet op bier, port, sherry e.d„ dus onvolledig en daardoor onbillijk en ton slotte in 't algemeen in strijd met art. 7 der Drankwet en art. 185 der Gemeentewet. Daarin wordt slechts verbod van drank verkoop gerechtvaardigd „wegens omstandig heden, op grond van welke misbruik van sterken drank te vreezen ls." In 't algemeen vallen Zaterdag en Zondag hieronder niet, zoodat het praeadvles der Comm. voor Straf verordeningen dan ook, op grond van deze bepaling, afwijzend is, daar Ged. Staten boven dien hnnne goedkeuring zouden weigeren, zooals reeds meer is gebeurd ln soortgelijke gevallen. Erkennende, dat bestrijding van drankmis bruik dringend geboden ls, tijn we wel be nieuwd op welke wijze men ton slotte hiertoe zal geraken. Zoodat dok de behandeling van dit vooretal door velen met aandacht wordt gevolgd. LEO. OOST-INDIE. Uitbarsting van den Merapl. Batavia, 18 Ooi Er beeft een uitbarsting van den Merapl plaats gehad, waarbij gloei ende steenen werden uitgeworpen. Er tijn daarbij aea lieden gedood en dertien ge wond, terwijl zee vermist worden. Deze uitbarsting ls eeno voortzetting van de werking van don Merapl, ln het Kedoe- sche, die na de uitbarsting op 8 Augustus J.L nog niet tot rust ls gekomen en voortdu rend geobserveerd wordt DUITSOHLAND. Op de bijeenkomst van het ludhtvaartooo- gree te Londen, heeft sir Edward Ellington, de directeur-generaal van den aankoop en het onderzoek en maarschalk by den' lucht vaartdienst, de mogelijkheid besproken van het vervangen van de benzinemotoren in vliegtuigen en luohtschepen door stoomtur bines. De deskundigen zyn thans bezig twee machines te ontwerpen, die geheel van de tegenwoordige verschillen, n.1. een stoom turbine, welke de moeite van ernstige proef nemingen scheen te loonen en een machine, waarin een schuine schijf op de as geplaatst, de krukas vervangt. Sir Edward Ellington wees er verder op, dat de groote machines van thans zulke zwa re eischen aan de bediening beginnen te stel len, dat zy te veei van de krachten van den bestuurder eischen. Men neemt nu proeven om door mechanische inrichtingen de physlo- ke krachten van den vlieger tegemoet te ko men, terwijl de spreker voorzag, dat men weldra vliegtuigen zou krijgen, waarin de machines door afzonderlijk personeel wor den bediend en de bestuurder slechts zyn be velen heeft te geven naar de machinekamer, zooals dat op stoomschepen het geval la Er bestaat ook behoefte aan meer duur zame vliegtuigen en men bestudeert thans dan ook het 'bouwen van geheele metalen vliegtuigen. In dit verband wees ide spreker erop, dat een der groote bezwaren tegen de luchtschepen was geweest, dat die steeds ln een loods moesten worden opgeborgen, wat vooral bij veel wind met groote moeilijkhe den gepaard ging en veel handen vereischte. Thans heeft men echter op bijzondere wijze gebouwde torens, waaraan de luchtschepen open en bloot gemeerd kunneq, worden. Men ls bezig deze zoo te volmaken, dat by elke weersgesteldheid de luchtschepen daaraan met betrekkelijk geringe hulp van landings- mansohappen kunnen worden gemoord. By mooi weer zijn daarvoor thans nog slechts zes man noodig. Te Howden ln Yorkshire zal zoo'n toren worden opgericht, voorzien van liften en verstelbare nijsch toestellen en van benzine-, gas- en waterleidingen. Er worden ook proeven genomen met het kunst matig uiteendrijven van mistwolken. Op het hierbovengenoemde congres heeft Sir Trewor Darwson, de directeur vanViokera, gesproken over de toekomst van het fcoop- vaaidyiuchtsohip als een kostelijke aanvul ling van hét vervoer per spoorweg en te water. De grootste luchtschepen, welke thans in gebruik zijn, kunnen vrachten vervoeren- over een afstand van 2000 mijl, de vliegtuigen over een afstand van ongeveer 800 to van meening, dat ln de toekomst de "lucht schepen de diensten tussohen de groote vlieg kampen der voorname plaatsen zullen ver vullen, terwijl land- en watsrvliegtui de zijlijnen dienst rullen doen om de om het besluit van de mijnwerkers omver te gooien. In antwoord op de kennisgeving van Lloyd George van den uitslag van het congres, heeft hy een langen brief gezonden, waarin hy een overzicht geeft van de gevolgen, die de staking niet alleen voor de nijverheid in Engeland en de bevolking in het algemeen, maar ook voor de volken in het buitenland moet hebben, die van Engeland kolen ver wachten. „Vele worstelende volken op het myi per uur, tenrijl de snelste ooeaanatoo- mers slechts ES mijl loopen. Hy acht het niet waarsohynUJk. dat er wnig bezwaar aan var bondon zou tijn om den noodigen steun te verkrijgen voor wekelljksche of veertion- dnngsohe diensten tusachen Europa en Zuid- Af rika, Indiö, Australië of Butó-Amerika, wanneer eenmaal was aangetoond, dat eoo'n dienst betrouwbaar en practisoh uitvoerbaar zou zyn. De reis van Londen naar Kaapstad, welke nu 19 dagen duurt per schip, zou ge makkelijk tot B dagen zijn terug te brengen, en die naar Indiö van 16 tot 4 otB dagen. De meest geschikte en economische snelheid voor deze diensten zou 60 mijl per uur zijn. Br zouden stijve luchtschepen met tenminste 4 miljoen kub. M. gasLnhoud gebruikt moeiten worden, welke oen behoorlijk logies zouden kunnen aanbieden voor oflgeveer 100 passa giers. Ben bijzonder voordeel van zulke dien sten zou gelegen tijn ln het snelle overbren gen van de post. Door het gebruik van de aanlogtorens, zooals die thans tn gebruik worden genomen (en waarover Woensdag mededeelingen aan het congres tijn ver strekt), zou het mogelijk zijn oponthoud by vertrek of aankomst tengevolge van slecht weer te vermijden. Acht hoofdstations, met even zooveel -aanloop" stations daartus- Hohen, zouden voldoende rijn voor luohtvaart- lijnen, welke Europa met Noord- en Zuld- Amorika, Egypte, Zuid-Afrika, Indlö en Au stralië zouden verbinden. Van deze hoofd station» zouden luchtschepen van kleinere afmeting dan de bovengenoemde of vlieg tuigen'het mogelijk maken om een verbin ding door de lucht tot stand te brengen tua-' schen alle belangrijke plaatsen der wereld. Dawson schatte, dat de passagepryzan van Engeland naar, (Bngelsoh-) Indiö per lucht schip ongeveer'anderhalf maal zoo hoog zou den zyn als de prijzen voor heit vervoer le klasse per schip. Het scheen hem wenschelijk toe, dat de groote vMegparken met hun lood sen en landingfbexrena in het bezit van den staait zouden rijn. Onder de huidige omstan digheden zon eohter een particuliere onder neming der luchtvaartlijnen het beste rijn, met het openhouden van vrije mededinging, wat flteeda opwekt tot het aanbrengen van technische verbeteringen en een zoo econo misch mogelijke uitoefening van den dienst Een Rlgarengesehll ln den Volkenbond. Parijs, 18 Oot De Volkenbond en Belglö hebben een geschlL i>o volkenbond betaalt wei de kosten van de conferentie van Spa, maar wil niet de 80.000 frank betalen voor sigaren, die toen door ambtenaren en be ambten gerookt zyn. En België wil die si garen ook niet betalen. De strijd om Wilna. Warschau, 14 Oot Volgens het Oriënt, trekken de Litauers hun de buurt van Wilna samen. De troepen van Zeligofakl, ln het noorden naar Swleoany oprukkend, braken den te genstand van de 11de sowjet-dlvial» en maakten 100 bolsjewisten en 80 Litauers gevangen. ENGELAND. De stsenkoolcrisU. Lenden, 14 Oct De afgevaardigden van Zuid-Wales waren de eersten, die het myn- werkersoongres verlieten. Toen men hun vroeg, wat er gebeurd waa, zeiden ze: „Wfl hebben het klaargespeeld, wy hebben hei besluit om te staken aangenomen I" De „Pall Mali Gazette'1 verneemt, dat Lloyd George en Sir Robert Horne den toestand, die het gevolg is van het besluit van vandaag, als zeer dreigend beschouwen. Ofschoon de regeering nog hoopt, dat er een -uitweg te vinden zal zijn, om een nationale ramp af te wenden, ia rij besloten, dat de loonsverhoo- ging met 2 ah. per schoft, die de mynwerkers eischen. niet verleend zal worden, tenzij onpartijdig hof daartoe besluit een De regeeringsdepartementen leggen van avond de laatste hand aan de plannen, die voor geval van nood gemaakt zyn. Naar verluidt zyn reeds telegrammen ver zonden naar de kolenvelden, waarin de sta king met ingang van Maandag gelast wordt tenzy de eischen nog ingewilligd mochten worden. Londen, 16 Oot De bladen melden dat Smlltie en andere leiders het gisteren op het nnjnwerkeraoongres hopeloos aflegden en hun invloed machteloos bleek tegen de lawi ne,'die op hen neerkwam. De „Daily Graphio" zegt: Smillie, die in de laatste maanden dg en nacht hard gewerkt hd, werd in de vergadering van gisteren on gesteld. De middagvergadering kon hij niet meer preaideeren. Men hoopt echter, dat hij vandaag aan de beraadslagingen zal kunnen deelnemen. waarsohyniyk, diat de aoorwecmannen en de transportarbeider», e met de mynwerkers het Drievoudige Ver bond vormen, voor deil vrede werkzaam zul len zijn. Vele mynwerkerwgeziniim zullen ernstl getroffen worden door de staking, waarbl. zjf niets hehben te winnen en veel te verlie zen. Daarom hoopt men. dat de staking tooh spoedig geschikt zal worden. Alle uitvoer van kolen ls vaa Vrijdag af stopgezet. Indien de staking doorgaat, zal ln het geheele land een scherpe rantsoenee- ring van steenkool voor huishoudelijk en industrieel gebruik .ingesteld worden, bij wijze van voorbehobdmiddel voor komende krada Er ls nog een ernstige kant aan de zaak. Het ging in den laatsten tijd al niet schit terend meer ln tal van takken van de En- gelsohe nijverheid, omdat de. bestellingen uitbleven. De sterk verbeterde wisselkoers verminderde den prikkel van buitenland- sohe klanten om ln Engeland contracten te sluiten. In verschillende nijverheidsdistrio- ten groeide het aantal werkloozen van week tot week aan. Het gevaar bestaat daarom, dat vele ewrkgevers zich geen byzondere Inspanning meer zullen getroosten, om hun fabrieken aan den gang te houden en alle schuld voor werkloosheid op de staking ln de kolenmijnen zullen schuiven. IERLAND. Nieuwe aanslagen. Londen, 14 Oot. Hedenmiddag deed een gewapende bende een aanval op een ge pantserde auto, die voor een bank te Dublin stand om de wekeiyksóhe soldij voor de troepen te halen. Een soldaat werd gewond, een der aanvallers werd gedood, de overi gen vluchtten. Later tferd een tweede pantserauto aan gevallen in een drukke straat in het hart der stad. Een officier werd1 gedood, een tweede officier,v een oiiderofficier en een politiebeambte werden gewond. Twee voor bijgangers werden gedood, vier andere bur gers werden gewond. RUSLAND. Een erltlek van Slnovjef.- Voor zyn vertrek naar Halle heeft de voorzitter van het exeouitleve eomité te Mos kou, Sinovjof, ln de communistische partij- oonferentie een rapport ultgebraoht over den toestand ln deze partij. Deze redevoering is opgenomen ln de „Prawda", van wolk blad de „Vorwtrts" haar ontleent. Binovjef dan sprak» over de conflicten in de oommunisti- sche party en schreef deze toe aan: ver vreemding tussohen de partij-aanvoerdera en de massa, ongelijkheid ln de party, bu reaucratische willekeur van de economische centrale lichamen, milltarlseering van de party-organisatie, zelfoverschatting van de partijgenooten aan het front. Hierover heeft Slnovjef met geen woord gerept te Halle, waar hy zielen tracht te winnen. KORTE BERICHTEN. De eleefcriache spoorweg Turijn—Modena, waarop een snelheid van 100 Kilometer per uur wordt ontwikkeld, ls geopend. De voorloopige regeeringBeommissie te Wilna heeft aan de regeering te Kofba een ultimatum gesteld van 24 uur om haar troe pen 20 K.M. naar het Oosten terug te trekken. Leon Bourgeois eiBcht de ontruiming van Wilna door do Polen. De vrede tussohen Finland en Rusland is te Dorpat geteekend. HAJUNBBERIGHam 1 Do volgende plaatsingen ene. slin gelaat: administratie Se kl. A A Lagaaii bl' da ondereeodienetkazerne te Wil- - uuumiwaiKttututaiKirui, >r 11 - emaoerdj idem W. Baars geplaatst te Willem»- oora voor het verrichten van diensten hem opge- Qragon door den commandant der marine aldaar; oe idem C. Janeen geplaatst te Amsterdam; de Idem le kl. G. H. Ilainorsma geplaatst aan boord Hr. Ms. Wachtschip te Willemsoord; idem J. K. W. Fr&nssen gesteld ter beschikking; de Idem A. J Taljor, bohoorende tot de rol van hetWachtsohiü te Willemsoord, gesteld ter beschikking. Op verzoek eervol ontslagen uit den zeedienst met pensioen kapitein-ter zee G. F. Noordhoak Hegt en kapitein-kwart ie rmeaster der mariniers J. Bennebroak Evortsz. beiden wegens langduri- gen dienst. Bevorderd tot officier van administratie le kl. de id. 2e kl EL P. Verschuur. Bevorderd tot kapitein ter zee do kapitein-luit. tor zee J. te Winkel en tot kapitein-luitenant ter zee de luitenant ter zee le kl H. P. Prillevitz. zoe kl- Borgasius wordt uit Ooet-Indiö terugverwacht. De officier van administratie 2e kl. W. Baars wordt met 4 Nov. geplaatst in do Directie Wil lemsoord als secretaris Zeekrijgsraad; de ld eau bv®*" secetaris Zeekrijgsraad, wordt met b isoy. geplaatst te Amsterdam en toegevoegd aan den Intendant der Zeemacht aldaar.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1920 | | pagina 6