HERMAN NYPELS. f RM£T UWËÜTÊVEIMNCIER KLEEDINGMAGAZIJN Matrozen 8e kL: J. de Voogd; L. van den Hurk; J% Nortder; A. R Mulder; BUITENLAND. De schadevergoeding voor Scapaflow. DUITSCHLAND. Omwentelingsplannen ln Saksen. vanaf f 29.00 en hooger. ZIE ONZE ÉTALAGES. Schepen van beton. frankrijk. ENGELAND. Yolgens berichten van het ministerie van arbeid, zijn tengevolge van de staking in de mijnen 80.000 fabrieksarbeiders werkloos wegens het sluiten van de fabrieken. Verder zijn er 124.000 ontslagen tengevolge van in krimping van personeel en werken er 240 duizend met kortere werkuren. IERLAND. Nieuwe aanvallen op militairen. GEMENGD NIEUWS. 5: Een blauwbaard. Aanval op een slaapwagen. VrouwenhandeL sport. VoetbaL De CompetitlewedatrtJden. 9 ser; H. Dteerelt; M. F. Mulder; L. O, Keijn; A. ran Tiel; A. Dekker; Matreten 8e kl. K.D.: J. R. Kuipera; P. J. Kampman; J. P. Meijer; G. M. van Galen; 8. Reitsma; D. Lijnstra; A. C. Stubert; R. Stof fels; P. W. van Warmerdam; F. J. P. Wal schot; EE.Pfll;AEG Stoutjeedijk; D. M. Zand; Matrozen 2e kl: A. Grotera; P. Wever; A. A. Krijger; J. J. Dol; G. M. Mansveld; K. L. Schouten; M. Nfla; J. A. van Rossum; 0. de Vries; J. de Vei}; de Nooljer; R van Delden; Matrozen 8e kl. KJ).: A. W. van der Krogt; A. 0. Bitter; 0. Bloem; KL Jonker; W. Kreuk; H. Dreessens; A. Hoogervorat; W. de Rijcke; A. F. H. VerspoorW. Oudeboom A. J. de Visser; L. P. D. de Winter; J. Kiele; J NJjssen; J. Verahifjs; H. A. van der Lans; P. 8. de Vrijer; J. Gorree; W. de Vlugt; J. P. Crama; J. de Boer; G. Rooze; G. Hasselaar; C. A. v. Halderen; N. Muurling; P. v. Pijlen; Serg. torpedomaker: G. Harjer; J. Hu- bregtsen. Korp. torpedom.: D. Snoek. Serg.-machlnedr.: 0. Arpeau; H. J. Stam- mer; J. Dolleman; D. 0. Fefj; L. J. van Beekhoven Korp. machlnedr. 2e kl: J. Steijvera van Oraelin; P. van Rossen; J. G. Kwakernaat; J. P. Sturk; D. den Brasem; Th. J. Jansen W. Mulder; Th. M. van Obdeijn; J. Baars; O. J. Oskam; K. van Zandwijk; P. A. Mom maas; B. v. d. Eijk; J. H. Haksteen; J. N. van der Pol; J. Reoourt; HL O. Sondorp; J. M. van Velzen. Korp. stoker: H. A. Kirner; J. D. v. d. Lugt; J. de Kok; A. Koch; R Schenner; M A. van Kralingen; H. Boks. Korp. machlnedr. 2e kl: M. J. Kelder. Stoker-olieman: J. Struijs; F. Renirie; H. Taffijn; E. Scheidt; H. Walrecht; KL Nun- nlnk. Stoker le kL: M. F. Poortvliet; T. J. de Venster; 0. J. Tompot; F. Boon; 0. O. W. Mann; L. G. Naaktgeboren; J. Jongbloed; L. B. Moser; Ohr. Lefêbre; O. A. J. de Haas; G. F. Danau; K. Schmale; P. Abbo; J. Bruin; 0. J. H. VerweijH. H. Jore; P. A. Heiligers; H. Das; 8. Bergman; A. de Velj; J. Bakker; P. W. J. Falhaber; J. Polüng; T. P. 8. L. Rinsma; H. J. RQgér; J. Sauer; P. Nieuwland; G. L. Kroonenburg; J. Haas- dijk; P. Reijerae; L. F. van Bommel; L. J. Br assem; J. de Grutter. Stoker 2e kL: J. Bekker; L. de Kok. Leerl-stoker: A. Mol; J. P. ten Hoorn. Serg.-maJ. d. Marns.: P. W. F. Herrijgera Korp. d. mariniers: J. O. Wilmans; W. F Pellers. Tamboer le kl: E. A. v§n Bommel Pijper le kL: H. J. Kleijn. Mariniers le kL: W. Rijken; A. Koers; F. T. Plomp; O. Warner; J. W. H. Jore; C. Tuijt; H. van der Poel; A. Jongejan; R. Haak; A. H. Bax; J. Salomons; H. G. Hen driks; S. van Beek; A. J. Versluijs; C. EtT de Groot; Th. Verburg; J. H. Saltischberger; A. O. Ponstein; J. Alea Mariniers 2e kl.: J .P. Noliet; J. Groenen- berg; W. H. Teunissen; G. Mantjes; W. Halsema; J. Rjjne. Marinier 8e kL: A. Pruis. De oommissie voor het herstel heeft den tonnenmaat, van Duitsohland te eiscjien bo ven de reeds uitgeleverde 192.000 ton als compensatie voor het doen zinken der vloot te Scapaflow, op 88.000 ton bepaald. t De „Freiheit" geeft onthullingen omtrent omwentelingsplannen van militaristen en reactonnairen in Saksen. Ook de „Vorw&rts" neemt aan deze onthullingen deel. De Saksi- Bche samenzwering moet o. a. een vertakking hebben in Bremen, waar een groot aantal wapens en uitrustingstukken voorradig zijn. Als doel wordt aangegeven: verhindering van een Putsch van links, een slag tegen den vijbnd aan den anderen kant van den Rijn, strijd tegen de verkapte Joden. JohannlsthaL De Berlijnschesche correspondent van de „N. Rott. Courant" vertelt nog eenige in teressante bijzonderheden over zijn wandeling .met den meesterknecht over het „kerkhof": Dadelijk aan den ingang van het eerste pad, een heele pyramide "van schroefbladen, niet netjes opgestapeld, maar kris-kras door elkander, alsof dit oude rommel was, en niet eerste klasse-werk, vervaardigd uit de beste houtsoorten, uit het laatste koper, met de laat ste lijm, die een uitgeput volk met het uiter ste restje van zijn ontbreringskracht nog had weten op te persen. „Bechstein" staat op eene. Ja zeker, dat is de pianofirma. Alle groote pianofabrikanten hebben vliegtuigschroeven gemaakt. De nieu we piano's zijn duur en slechter dan de oude re. Hun besté kwaliteiten liggen hier op het kerkhof. Dit is lang geen oude rommel, maar het moet het worden, het zal hier net zoo lang blijven liggen, tot er niets van over is. Zoo is het bevel van den overwinnaar. Hier kan men zien, wat een verloren oor log is. En iedere oorlog wordt immers verlo ren, zoo niet door den een, dan toch door den ander. Eerst nog een heele partij vliegtuigen, die er nog heel goed uitzien. Maar al kan men ze het niet dadelijk aanzien, ze zijn allemaal dood. Van het linnen op de vleuels is telkens een klein stukje gescheurd. Daaronder is een latje doorgezaagd, en zoo is het heele vlieg tuig onbruikbaar gemaakt. Zoo is het bij al deze, honderd zijn het er, of meer, ze lig gen met de staarten in de lucht, opdat er veel op een kleine ruimte kunnen. Deze zijn als vogeltjes, die pas op den lijmstok gevangen zijn. Op een afstand lijkt het, of de dieptjes zoo weer weg kunnen vliegen, maar ze zijn onherroepelijk verloren. Dit is de voorloopige onbruikbaarmaking, het verdere werk der vernietiging doet de lucht. We wandelen door. Zoo ver het oog reikt, niets dan rompen van doode vliegtuigen, in verschillenden staat van ontbindin. Hier ver rot het fraaie linnen om de vleugels. Dat is het ondergoed, dat het Duitsche volk tot op dit oogenblik toe niet aan zijn lijf heeft. Het is veelal gekleurd: met een twee ledig doel: het vliegtuig aan het oog van een hooger vliegend vervolger te onttrekken; en dan om voor de fabrieksmeisjes die het goed moesten bewerken, de verleiding van het ste len te verminderen. De weg door dit galgenveld neemt een hoek. We komen nu tusschen de lijken, die al mee tot ontbinding zijn overgegaan. Stel lig lijken. Want al hebben deze toestellen zelf niet geleefd, het zijn toch stukken levende arbeid geweest. De ingenieurs, de teeke naars, de bankwerkers, de schrijnwerkers, de monteurs, kortom allen die aan het maken van deze dingen hebben meegewerkt, hebben daarbij geen dood, machinaal werk gedaan, zooals misscien bij voorwerpen, die al sedert eeuwen precies hetzelfde worden vervaar, digd, het geval had «kunnen zijn, maar zij heb ben er een stuk van hun ziel in gelegd. Het gold hier telkens nieuwe banen te gaan, zoo wel bij de uitwerking van de onderdeelen. En nog velen meer dan de eigenlijke makers hebben aan deze dingen meegewerkt. Ook zij immers, die het voedsel uit hun mond, de kleeren van hun lichaam spaarden, zich in alles met surrogaten behielpen, opdat toch het hier benoodigde materiaal er wezen zou. Hier zijn de rompen der vliegtoestellen al meer verrot en verweerd. Ze zien er nog bijna uit als heel, maar je kunt er zoo de stukken aftrekken, je kunt je vinger door het hout steken. Zooals hier zoowat zag het er eens uit aan het strand te Scheveningen, na een storm in December het moet omtrent 1890 zijn geweest toen daar de heel% visschers- vloot dooreengeworpen lag. We komen nu aan een aantal bizonder ran ke jachtvliegtuigen. Mijn belangstelling wordt levendiger, als ik van den heer Rocke- feller hoor, dat dit, naar hij meent, dezelfde soort is, die men na den wapenstilstand voor het Nederlandsche leger heeft aangekocht. Wat hiér ligt is de D 7 (verbeterd type). Ik laat hier de officieele cijfers zien van de sfijgtijden, door dit soort bij het laatste ver gelijkende proefvliegen, dat in dezen oorlog heeft plaats gehad (16—31 October 1918, dus vlak voor den wapenstilstand) gehaald: Eerste proefvlucht: Van o5000 meter. 15.1 minuut. 0—6000 20.4 minuut, o7000 28.9 minuut. Tweede proefvlucht: Van 05000 meter 15.4 minuut, o6000 20.8 minuut, o7000 33.1 minuut. Grootste hoogte tijdens deze vlucht be reidt: 7300 meter in 43.3 minuut. Hieruit ziet men, dat onze vliegerofficie ren in staat moeten zijn, met hun jagertjes (deze dingen looen op zijn hoogst eenige tientallen meters over den grond en schijnen dus letterlijk de lucht in te springen) in den tijd van een kwartier van den lagen bodem van ons vaderland op te stijgen tot een hoogte die gelijk staat met die van den Mont Blanc. Het behoeft geen betoog, wat zulk een snel le stijging van het gestel van den vlieger vergt. Later zal wellicht de techniek iets te gen deze snelle verandering van luchtdruk vinden. In den oorlog hield men zich met dat vraagstuk uit den aard der zaak minder be zig, daar de gezondheid van het individu daarin een ondergeschikte rol fcpeelde. Hier vlak naast weer een andere partij moderne jachtvliegtuigen, die voor mij nog de aantrekkelijkheid van een kleine onthul ling hebben. Men zal zich herinneren, dat in het laatst van den oorlog met tamelijke geheimzinnig heid gewag werd gemaakt van een nieuw Duitsch vliegtuig, dat nog slechts in enkele exemplaren aan het front was verschenen. Onder andere heeft de „Matin" er het een en ander over geschreven: de machine werd ge dreven door en rotariemotor en zou een ge ducht stijgvermogen bezitten, maar daar hoefde men zich niet bijster ongerust over te maken, zeide de „Matin", eerst maar eens afwachten of het dat van de geallieerde vliegtuigen, in het bijzonder het Spad-mo- del, zou overtreffen. Ook van Engelsche zij de is van deze nieuwigheid in dergelijke be woordingen gewag gemaakt. Er is geen ge legenheid geweest, noch om de gerustheid der geallieerden, noch om de verwachting van de Duitsche legerautoriteiten, dat deze vliegtui gen hun de suprematie in de lucht zou te ruggeven, aan de werkelijkheid te toetsen. De wapenstilstand kwam er tusschen. Dit zou trouwens, bij een nog langeren duur. van den oorlog, niet alleen van de eigenschappen van het toestel zelf hebben afgehangen, maar ook van de mogelijkheid, er in korten tijd een voldoend aantal van naar het front te bren gen. Nu is er alle geheimzinnigheid af en de geallieerden hebben het moois er allang af gestudeerd. Ze liggen hier tusschen de ande re modellen te vergaan. De romp heeft den zuiveren vorm van een gestyleerden dolfijn, overeenkomstig de nieuwe aërodynamische onderzoekingen, en het is waar, wat de „Matin" al schreef: de stuurvinnen en roe ren zijn er niet met boutjes en dergelijke aan bevestigd, maar komen als vinnen uit het lichaam van een visch te voorschijn en vor men met den romp een organisch geheel. Ik schrijf voor de merkwaardigheid ook de stijgtijden van dit toestel af: o1600 meter (Schneekoppe) 2.7 minuut 0—2965 (Zugspitze) 5.5 o4800 (Montblanc) 10.5 °—6ooo 15.5 0—8000 35.0 Grootste hoogte tijdens deze vlucht be reikt: 8150 meter36*fninuut Van deze duizelingwekkende hoogte daal- Ingezonden modedoollng. Twee-rij ULSTERS de de vlieger weer in precies acht minuten tot op den beganen grond. Meer dan aan het model zal dit resultaat wel te danken zijn aan den Siemens-motor, een motor met twevoudigee omwenteling, d. w. z. de krukas met wat daaraan vast zit draait, en de krukaskast met de cylinders er aan draait tevens in tegengestelde richting, waardoor bij gelijk gewicht een grooter mo torisch rendement wordt verkregen. In groote pyramides liggen hier ook aller lei onderdeelen rond, zoo fonkelnieuw als zij van de fabriek zijn gekomen, hier neergelegd om te vergaan. Nu gaan we weer een hal binnen, even groot als die ik boven beschreven heb. Daar liggen woest door elkander de motoren, oude en nieuwe ook, die nog nooit zijn gebruikt. Alleen te tellen, hoeveel hier wel vernietigd liggen, zou voor één mensch al gelijk staan met een van de werken van Hercules. Elk van deze werkstukken openbaart óp het eer ste gezicht voor den leek zoo goed als voor den deskundige zijn kostbaarheid, zijn waar de aan vernuft, aan noesten vlijt en aan in den tijd der vervaardiging zeldzaam mate riaal. Armzalig is de fantasie van Cleopatra met Haar parel bij de werkelijkheid van deze troostelooze verwoesting. Een namelooze be klemming bevangt ons bij den aanblik van zooveel vergeefschen arbeid van medemen- schen. Overdreven schijnt het echter dat ook een groote verscheidenheid kleine onderdeelen, zeer bruikbaar in het dagelijksch leven, zoo als gewone kopschroefjes, tegenwoordig zoo schaarsch, ordinaris schroefbout jes, ijzeren lussen om touwen en kabels om te spannen, zooals ze aan boord van het kleinste scheepje worden aangetroffen, mede in de smeltkroes moeten, Er liggen hier stapels kisten vol met dat goed. f Bij de deur zien we in torens van drie man hoog, keurige kleine kistjes. Er zitten foto grafietoestellen en andere optische werktui gen in en ze zijn alle voorzien van duidelijke gedrukte adressen: Tokio, Rome enz. Even* eens voor verzending gereed staan hier ver schillende apparaten voor draadlooze veld- telegrafie. Ze willen ons nu ook machinegeweren laten verzenden, vertelt ons de meester knecht. Maar daar leenen wij ons niet toe. Wapens vernielen, daar zijn we toe bereid. Ze verzenden doen we niet, want we kunnen er zelf nog eens mee worden doodgeschoten. Daar moeten ze dan maar andere menschen voor zoeken. Mijn kerkhofwandeling is hiermee uit. Slechts wil ik er nog aan toevoegen, dat Jo- hannishal niet het eenige van dezen aard is. Er zijn nog drie zulke in Duitschland: te Fuerstenwalde, te Neurenberg en te Han- nover. Niettegenstaande de mislukking met de van gewapend beton in Amerika, bouwt men in Duitschland ook betonnen zeeschepen. Het eerste is Woensdag met 8°7 «e7°l« op de Elbe te water gelaten. Het schip zal door een Diesel-motor van ongeveer 400 P.K. worden voortgestuwd en is dus geen schip van groote afmetingen, wat naar wij meenen met de Amerikaansche schepen wei het geval was. Landru. De rechtbank heeft het vonnis bekrachtigd, waarbij Landru werd veroordeeld tot vier jaar geangenisstraf, 1000 fra. boete en tot verbanning. Uit Parijs wordt gemeld, dat er bij Cler- mont Ferrand op een diepte van 600 Meter petroletim ia ontdekt, De mijnwerkersstaking. Volgens de „Daily Ghronicle" werden de onderhandelingen in gevaar gebracht door een nieuwen eisch der mijnwerkers. Zij wenschten te zien bepaald, dat, wanneer de productie in de voorloopige periode, gedu rende welke een onmiddellijke verhooging van twee «hilUng is toegestaan, bet geschatte productie-cijfer mocht overtreffen, een nieu we verhooging in-eens zal worden toegekend. Een later officieel bericht uit lenden meldt daarentegen, dat de voorwaarden tot oplossing van de staking in de steenkoolin dustrie zullen worden onderworpen aan een referendum onder de mijnwerkera. Het door het bestuur der Britsche mijn werkers aanvaarde regeeringsvoorstel, dat aan een referendum zal worden onderwor pen, kent den mijnwerkers onmiddellijk de gevraagde loonsverhooging toe. De loonsver- hoogingen zullen van 3 Januari af worden vastgesteld in verband met de productie. Miss Pankhurst BH een onbekenden bolsjewistischen tus- Bchdnpersoon, die dezer dagen te Londen aangehouden is en geweigerd heeft zijn naam te noemen, zijn vier brieven gevonden, waar van een van Sylvia Pankhurst aan Lenin. Het loont wel de moeite uit dezen brief iets aan te halen. Het begin luidt: Waarde Makker, De toestand hier ontwikkelt zich in den geest van de revolutie, maar, wel te verstaan, zijn wij daar nog ver van afDe oud-strij ders wapenen en oefenen zich, maar daaraan mag geen overdreven beteekenis worden ge hecht; zij vormen nog geen geduchte macht Werkeloozen hebben Maandag ruiten inge worpen en juweelen gestolen, toen zij ondeï geleide van de burgemeesters van Londen naar Westminster trokken. Onze communis tische party is krachtig, noch stoutmoedig genoeg om de omstandigheden het hoofd te bieden. In de „Dreadnought" (haar commu nistisch blad) heb ik getracht propaganda te maken voor een stoutmoediger politiek en ik zou deze zaak vanmiddag met mijn uit voerende oommissie hebben besproken, maar Donderdag ben lk aangehouden en thans ben ik op vrije voeten onder een borgstelling van verscheidene duizende ponden, op voor waarde, dat ik in geenerlei aanraking kom met hen, die mijn blad redlgeeren, totdat mijn zaak is voorgekomen, wat op Donderdag is vastgesteld, zoodat ik niet dan middellijk met hen in verbinding sta. Ik ben voorbereid op zes maanden gevangenisstraf. Ik heb gedacht aan hongerstaking, maar vrees, dat dit wa pen waardeloos is, nu de regeering de Ier- sche hongerstakers kalm Iaat sterven Ik heb minder gedaan, dan ik 'gehoopt had, omdat ik sinds mijn terugkeer heel wat on aangenaamheden heb gehad. Bij een aanval Donderdag bij Tipperary aan op een legerauto, werden twee sol- aten gedood en drie gewond. De «Daily Mail"-correspondent te Los An- elos maakt melding van de arrestatie van óseph Gillam, beter bekend als «blauwbaard Watson", die bekend heeft 21 vrouwen te heb ben getrouwd, waarvan hy er negen binnen twintig maanden tijd vermoord heeft. Binnen tien maanden huwde hy tien vrou wen, waarvan hij er acht om het leven bracht. Er verliepen tien maanden tussoheu den acht sten en den negenden moord. Bekwame deteotlves bespeurden hem en wisten genoeg bewijzen tegen hem bij te brengen, maar toch verkregen zij niet genoeg feiten, totdat Gillam hun de plaats aanwees, waar hy z(jn laatste slachtoffer had begraven, nadat hem was toegezegd, dat hij, Indien hij bekende, niet met doodstraf, dooh met levens lange gevangenisstraf zou worden gestraft. Hij had door mooi klinkende buweiyks-ad- vertentiën zijn slachtoffers tot huwelijk bewo- Ïen. Zijn laatste vrouw kreeg verdenking, om- at Gillam altijd met een geheimzinnige zwar te t&soh reisde en man een detective ln den arm, die den nam begon na te gaan met het boven beschreven resultaat. Toen Donderdag JJ. een trein van Chicago naar New-York, bestaande uit een aantal slaap wagens, vaart verminderde om het station Buffalo te bereiken, sprongen, dus wordt aan de Daily Mail" geseind, drie met revolvers gewapende bandieten op den trein. Een trein- beambte, die hen poogde af te weren, werd ernstig door een revolverschot gewond. De bandieten drongen een der slaapwagens binnen en dwongen de passagiers op te staan en zich te begeven naar het achtergedeelte van den wagen, Terwijl een der roovers de pas sagiers in bedwang hield, roofden de anderen uit de slaapcoupé alle kostbaarheden weg, Een half uur later arresteerde de politie twee mannen, die door de passagiers werden her kend. Te Bologna la dezer dagen !het prooes be gonnen tegen Alfredo OoochL Deze heeft be kend, in 1917 te New-York een meisje, Ruth Cruger, te hebben vermoord. Zij verdween in Februari 1917 en in Juni werd haar lijk opgegraven in den kelder onder een winkel in New-York, in welken winkel Cocohl vroe ger had gewoond. De man was toen voortvluchtig, maar werd later gearresteerd. Coochl was betrokken bij den handel in blanke slavinnen. Hij had 70 Amerikaansche meisjes en vrouwen naar Mexico „verkocht". Een geweldenaar. In den na<*t van den jaar lij ksohen f eest- Ingezonden mededeelfng. T dag ter herdenking van Gronlngen's ontzet in 1672 op 28 Augustus, heeft een bewoner van Leens bij een twist J. Staal met een mes een steek in het hart toegebracht tengevolge waarvan Staal kort daarna is overleden. Donderdag stond de dader voor de Gro- ningsche rechtbank terecht ter zake van zware mishandeling met doodelijk gevolg. Hij is reeds 18 maal wegens mishandeling veroordeeld. Het O. M. eischte tegen hem een gevange nisstraf van drie jaren. De verdedigster vroeg vrijspraak, daar vol gens haar het wettig bewijs van het ten laste gelegde niet is bewezen en ontslag van rechtsvervolging, daar uit noodweer gehan deld is. Uitspraak 4 November. N. V. B. Westelijke Afdeelins. Eert te klfttte* Amsterdam: V.V.A.V.O.C.; A.F.C.—U-VYj Blauw Wit—H.B.S. Den Haag: H.V.V.—D.F.C. Haarlem: HaarlemSpartaan. Rotterdam: bparta- Overgangsklasse. Den' Haag: Quick—H.-D.V.S. Hilversum't Gooi- R.F.C. Amsterdam: D.E.C.—R.C.H. Rotterdam: FeijenoordH.F.C. Schiedam: S.V.V.W.F.C. IJmuiden: StormvogelsAD.O. Tweede klasse A. AmsterdamAmstelAlcmaria VictrixHortus- E.D.O. Purmerend: PurmersteiinRapiditas. Hoorn: HollandiaSchoten. Zaandam: Z.F.C.— Z.V.V. Derde klasse A. Amsterdam: Steeds Voorwaarts-H.S.V.; N.O.S.- V.S.V. Derde klasse B. Wormerveer: Q.S.C.E.V.C. Enkhuizen: West- FrisiaZaanlandia. Amsterdam: SwiftK.F.C- WatergraafsmeerWatergraafsmeerO.D.E. Reserve tweede klasse A. Wormerveer: W.F.C. IID.E.C. II. Zaandam: Z.V.V. II—Z.F.C. II.- N. H. V. B. Eerste klasse B. Helder: Helder II—H.R.C. I. Zaandam: Meer- vogels I—Z.V.V. III. Koog a. d. Zaan: K.F.C. II— Assendelft I. Tweede klasse B. Bergen: B.S.V. I—H.R.C. II. Alkmaar: Go Ahead I—Q.S.C. II. Uitgeest: V.V.U. I—K.V.V. I. Afdeeling Helder. Tuindorp: Batavier I1 Scheidsrechter de heer Avia IHelder III. Scheidsrechter de heer Geurts. H.R.C. IVH.R.C. III. Aanvang io uur. Scheids rechter de heer D. Kwast. Internationale wedstrijden. NederlandZwitserland. De returnmatch tegen Zwitserland zal met Pa- schen 1921 in het Amsterdamsche Stadion gehouden worden. De wedstrijd, het vorige jaar in Bazel gespeeld, eindigde in een 1—0 overwinning voor het Zwitser- sche elftal. Nederland—Italië. Deze wedstrijd zal 8 Mei 1921 ln Amsterdam ge speeld worden, indien tenminste de Ijaliaansche V. B. met den datum kan accfiord gaan. Het vorig jaar was de uitslag 11. De Gouden OnafhaakelijkheidBbeker. eze jaarlijksche wedstrijd tusschen een R otter- damsch- en een Nederlandsch elftal (ingesteld in 1913), zal 14 November a.s. plaats hebben. Het vorig jaar is deze wedstrijd niet gespeeld. Hedenmiddag a uur, terrein Ankerpark Avia II- Mixed Follies. Tuindorp: Batavier ITexel I. Aanvang ia uur. Kaagman. Ankerpark dsreenter UIT DEN OMTREK. Wlarlngan. Dinsdagavond 7} uur had de eerste der vier Nutsbyeenkomsten, in 't Hëtel Lont te Hippo- lytushoef plaats. De voorzitter, de heer L. Berghuis, heette oude eu nieuwe leden eu gasten, hartelijk welkom, in 't bizonder de sprekers en zange ressen, en verder den Edelachtb. Heer L. 0. Kolff en echtgenoote, die voor 't eerst htons midden waren. De voorz. herinnerde aan den tyd, vóór twintig jaar, dat de Burgemeester zelf voorzitter der vereeniging was en vroeg zyn moreelen steun ln dezen. Ook ons geacht eere-lld Ds. Bax met mevr. werd hartelijk toegesproken. Daarna gaf de voorzitter een duidelijk beeld van wat na Maart in de Ver eeniging is geschied. Vervolgens trad de voorz. op met een voor dracht: «De boer van Hobbema 8tate", die met aandacht en by'zondere stilte werd aan gehoord. Het applaus dat volgde was wel verdiend. Hierna werd onder leiding van Mevr. de Wyn, door een zes-tal dames een drie-tal zangstukjes uitstekend gezongenn.1. Corlnthe I Vers 18, Sonntagmorgen en Liedeke der golven. De heer Winsma trad nu op met een vier-tal verzen, o.a. ,'t Lied van de Zee" en «Afscheids groet aan 't vaderland", waarmede hij succes had. Vervolgens trad op de heer Ds. Bax met eenige zelfgemaakte producten, en van anderen. Deze voordrachten waren meest van luimige kant. Zjj vielen zeer in den smaak byi't talryke publiek van dezen 1ste Nutsavond. Mej. Aafje de Beurs zong nog een mooi liedje, en hierna sloot de voorz. met een hartelijk bedankje aan sprekers en zangeressen, deze byeenkomst. Het was een gezellig avondje. 21 December a.s. is de tweede byeenkomst. Naar wij vernemen heeft Notaris Obreen bedankt als lid van den Raad van Toezicht van de Coöp. Electr. Centrale, alhier. De visscherman D. Keyzer Wz. had het ongeluk met hontlossen in de Oeversche haven te vallen. Met eigen krachten wist hy er uit te komen. Hy had zich niet bezeerd en kwam met een nat pak en de schrik vrij. De j.1. Dinsdag gehouden najaars-veemarkt leverde nihil op. Geen vee, geen kooplieden, totaal geen belangstelling.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1920 | | pagina 2