HERMAN NYPELS.
f RM£T UWËÜTÊVEIMNCIER
KLEEDINGMAGAZIJN
Matrozen 8e kL: J. de Voogd; L. van den
Hurk; J% Nortder; A. R Mulder;
BUITENLAND.
De schadevergoeding voor Scapaflow.
DUITSCHLAND.
Omwentelingsplannen ln Saksen.
vanaf f 29.00 en hooger.
ZIE ONZE ÉTALAGES.
Schepen van beton.
frankrijk.
ENGELAND.
Yolgens berichten van het ministerie van
arbeid, zijn tengevolge van de staking in de
mijnen 80.000 fabrieksarbeiders werkloos
wegens het sluiten van de fabrieken. Verder
zijn er 124.000 ontslagen tengevolge van in
krimping van personeel en werken er 240
duizend met kortere werkuren.
IERLAND.
Nieuwe aanvallen op militairen.
GEMENGD NIEUWS.
5:
Een blauwbaard.
Aanval op een slaapwagen.
VrouwenhandeL
sport.
VoetbaL
De CompetitlewedatrtJden.
9
ser; H. Dteerelt; M. F. Mulder; L. O, Keijn;
A. ran Tiel; A. Dekker;
Matreten 8e kl. K.D.: J. R. Kuipera; P. J.
Kampman; J. P. Meijer; G. M. van Galen; 8.
Reitsma; D. Lijnstra; A. C. Stubert; R. Stof
fels; P. W. van Warmerdam; F. J. P. Wal
schot; EE.Pfll;AEG Stoutjeedijk; D. M.
Zand;
Matrozen 2e kl: A. Grotera; P. Wever; A.
A. Krijger; J. J. Dol; G. M. Mansveld; K. L.
Schouten; M. Nfla; J. A. van Rossum; 0. de
Vries; J. de Vei}; de Nooljer; R van Delden;
Matrozen 8e kl. KJ).: A. W. van der Krogt;
A. 0. Bitter; 0. Bloem; KL Jonker; W. Kreuk;
H. Dreessens; A. Hoogervorat; W. de Rijcke;
A. F. H. VerspoorW. Oudeboom A. J.
de Visser; L. P. D. de Winter; J. Kiele; J
NJjssen; J. Verahifjs; H. A. van der Lans; P.
8. de Vrijer; J. Gorree; W. de Vlugt; J. P.
Crama; J. de Boer; G. Rooze; G. Hasselaar;
C. A. v. Halderen; N. Muurling; P. v. Pijlen;
Serg. torpedomaker: G. Harjer; J. Hu-
bregtsen.
Korp. torpedom.: D. Snoek.
Serg.-machlnedr.: 0. Arpeau; H. J. Stam-
mer; J. Dolleman; D. 0. Fefj; L. J. van
Beekhoven
Korp. machlnedr. 2e kl: J. Steijvera van
Oraelin; P. van Rossen; J. G. Kwakernaat;
J. P. Sturk; D. den Brasem; Th. J. Jansen
W. Mulder; Th. M. van Obdeijn; J. Baars;
O. J. Oskam; K. van Zandwijk; P. A. Mom
maas; B. v. d. Eijk; J. H. Haksteen; J. N.
van der Pol; J. Reoourt; HL O. Sondorp; J.
M. van Velzen.
Korp. stoker: H. A. Kirner; J. D. v. d.
Lugt; J. de Kok; A. Koch; R Schenner; M
A. van Kralingen; H. Boks.
Korp. machlnedr. 2e kl: M. J. Kelder.
Stoker-olieman: J. Struijs; F. Renirie; H.
Taffijn; E. Scheidt; H. Walrecht; KL Nun-
nlnk.
Stoker le kL: M. F. Poortvliet; T. J. de
Venster; 0. J. Tompot; F. Boon; 0. O. W.
Mann; L. G. Naaktgeboren; J. Jongbloed;
L. B. Moser; Ohr. Lefêbre; O. A. J. de Haas;
G. F. Danau; K. Schmale; P. Abbo; J.
Bruin; 0. J. H. VerweijH. H. Jore; P. A.
Heiligers; H. Das; 8. Bergman; A. de Velj;
J. Bakker; P. W. J. Falhaber; J. Polüng;
T. P. 8. L. Rinsma; H. J. RQgér; J. Sauer;
P. Nieuwland; G. L. Kroonenburg; J. Haas-
dijk; P. Reijerae; L. F. van Bommel; L. J.
Br assem; J. de Grutter.
Stoker 2e kL: J. Bekker; L. de Kok.
Leerl-stoker: A. Mol; J. P. ten Hoorn.
Serg.-maJ. d. Marns.: P. W. F. Herrijgera
Korp. d. mariniers: J. O. Wilmans; W. F
Pellers.
Tamboer le kl: E. A. v§n Bommel
Pijper le kL: H. J. Kleijn.
Mariniers le kL: W. Rijken; A. Koers; F.
T. Plomp; O. Warner; J. W. H. Jore; C.
Tuijt; H. van der Poel; A. Jongejan; R.
Haak; A. H. Bax; J. Salomons; H. G. Hen
driks; S. van Beek; A. J. Versluijs; C. EtT de
Groot; Th. Verburg; J. H. Saltischberger;
A. O. Ponstein; J. Alea
Mariniers 2e kl.: J .P. Noliet; J. Groenen-
berg; W. H. Teunissen; G. Mantjes; W.
Halsema; J. Rjjne.
Marinier 8e kL: A. Pruis.
De oommissie voor het herstel heeft den
tonnenmaat, van Duitsohland te eiscjien bo
ven de reeds uitgeleverde 192.000 ton als
compensatie voor het doen zinken der vloot
te Scapaflow, op 88.000 ton bepaald.
t
De „Freiheit" geeft onthullingen omtrent
omwentelingsplannen van militaristen en
reactonnairen in Saksen. Ook de „Vorw&rts"
neemt aan deze onthullingen deel. De Saksi-
Bche samenzwering moet o. a. een vertakking
hebben in Bremen, waar een groot aantal
wapens en uitrustingstukken voorradig zijn.
Als doel wordt aangegeven: verhindering
van een Putsch van links, een slag tegen den
vijbnd aan den anderen kant van den Rijn,
strijd tegen de verkapte Joden.
JohannlsthaL
De Berlijnschesche correspondent van de
„N. Rott. Courant" vertelt nog eenige in
teressante bijzonderheden over zijn wandeling
.met den meesterknecht over het „kerkhof":
Dadelijk aan den ingang van het eerste
pad, een heele pyramide "van schroefbladen,
niet netjes opgestapeld, maar kris-kras door
elkander, alsof dit oude rommel was, en niet
eerste klasse-werk, vervaardigd uit de beste
houtsoorten, uit het laatste koper, met de laat
ste lijm, die een uitgeput volk met het uiter
ste restje van zijn ontbreringskracht nog had
weten op te persen.
„Bechstein" staat op eene. Ja zeker, dat is
de pianofirma. Alle groote pianofabrikanten
hebben vliegtuigschroeven gemaakt. De nieu
we piano's zijn duur en slechter dan de oude
re. Hun besté kwaliteiten liggen hier op het
kerkhof.
Dit is lang geen oude rommel, maar het
moet het worden, het zal hier net zoo lang
blijven liggen, tot er niets van over is. Zoo is
het bevel van den overwinnaar.
Hier kan men zien, wat een verloren oor
log is. En iedere oorlog wordt immers verlo
ren, zoo niet door den een, dan toch door den
ander.
Eerst nog een heele partij vliegtuigen, die
er nog heel goed uitzien. Maar al kan men ze
het niet dadelijk aanzien, ze zijn allemaal
dood. Van het linnen op de vleuels is telkens
een klein stukje gescheurd. Daaronder is een
latje doorgezaagd, en zoo is het heele vlieg
tuig onbruikbaar gemaakt. Zoo is het bij
al deze, honderd zijn het er, of meer, ze lig
gen met de staarten in de lucht, opdat er veel
op een kleine ruimte kunnen. Deze zijn als
vogeltjes, die pas op den lijmstok gevangen
zijn. Op een afstand lijkt het, of de dieptjes
zoo weer weg kunnen vliegen, maar ze zijn
onherroepelijk verloren.
Dit is de voorloopige onbruikbaarmaking,
het verdere werk der vernietiging doet de
lucht.
We wandelen door. Zoo ver het oog reikt,
niets dan rompen van doode vliegtuigen, in
verschillenden staat van ontbindin. Hier ver
rot het fraaie linnen om de vleugels.
Dat is het ondergoed, dat het Duitsche volk
tot op dit oogenblik toe niet aan zijn lijf
heeft. Het is veelal gekleurd: met een twee
ledig doel: het vliegtuig aan het oog van een
hooger vliegend vervolger te onttrekken; en
dan om voor de fabrieksmeisjes die het goed
moesten bewerken, de verleiding van het ste
len te verminderen.
De weg door dit galgenveld neemt een
hoek. We komen nu tusschen de lijken, die
al mee tot ontbinding zijn overgegaan. Stel
lig lijken. Want al hebben deze toestellen zelf
niet geleefd, het zijn toch stukken levende
arbeid geweest. De ingenieurs, de teeke
naars, de bankwerkers, de schrijnwerkers, de
monteurs, kortom allen die aan het maken
van deze dingen hebben meegewerkt, hebben
daarbij geen dood, machinaal werk gedaan,
zooals misscien bij voorwerpen, die al sedert
eeuwen precies hetzelfde worden vervaar,
digd, het geval had «kunnen zijn, maar zij heb
ben er een stuk van hun ziel in gelegd. Het
gold hier telkens nieuwe banen te gaan, zoo
wel bij de uitwerking van de onderdeelen.
En nog velen meer dan de eigenlijke makers
hebben aan deze dingen meegewerkt. Ook zij
immers, die het voedsel uit hun mond, de
kleeren van hun lichaam spaarden, zich in
alles met surrogaten behielpen, opdat toch
het hier benoodigde materiaal er wezen zou.
Hier zijn de rompen der vliegtoestellen al
meer verrot en verweerd. Ze zien er nog bijna
uit als heel, maar je kunt er zoo de stukken
aftrekken, je kunt je vinger door het hout
steken. Zooals hier zoowat zag het er eens
uit aan het strand te Scheveningen, na een
storm in December het moet omtrent 1890
zijn geweest toen daar de heel% visschers-
vloot dooreengeworpen lag.
We komen nu aan een aantal bizonder ran
ke jachtvliegtuigen. Mijn belangstelling
wordt levendiger, als ik van den heer Rocke-
feller hoor, dat dit, naar hij meent, dezelfde
soort is, die men na den wapenstilstand voor
het Nederlandsche leger heeft aangekocht.
Wat hiér ligt is de D 7 (verbeterd type). Ik
laat hier de officieele cijfers zien van de
sfijgtijden, door dit soort bij het laatste ver
gelijkende proefvliegen, dat in dezen oorlog
heeft plaats gehad (16—31 October 1918,
dus vlak voor den wapenstilstand) gehaald:
Eerste proefvlucht:
Van o5000 meter. 15.1 minuut.
0—6000 20.4 minuut,
o7000 28.9 minuut.
Tweede proefvlucht:
Van 05000 meter 15.4 minuut,
o6000 20.8 minuut,
o7000 33.1 minuut.
Grootste hoogte tijdens deze vlucht be
reidt:
7300 meter in 43.3 minuut.
Hieruit ziet men, dat onze vliegerofficie
ren in staat moeten zijn, met hun jagertjes
(deze dingen looen op zijn hoogst eenige
tientallen meters over den grond en schijnen
dus letterlijk de lucht in te springen) in den
tijd van een kwartier van den lagen bodem
van ons vaderland op te stijgen tot een hoogte
die gelijk staat met die van den Mont Blanc.
Het behoeft geen betoog, wat zulk een snel
le stijging van het gestel van den vlieger
vergt. Later zal wellicht de techniek iets te
gen deze snelle verandering van luchtdruk
vinden. In den oorlog hield men zich met dat
vraagstuk uit den aard der zaak minder be
zig, daar de gezondheid van het individu
daarin een ondergeschikte rol fcpeelde.
Hier vlak naast weer een andere partij
moderne jachtvliegtuigen, die voor mij nog
de aantrekkelijkheid van een kleine onthul
ling hebben.
Men zal zich herinneren, dat in het laatst
van den oorlog met tamelijke geheimzinnig
heid gewag werd gemaakt van een nieuw
Duitsch vliegtuig, dat nog slechts in enkele
exemplaren aan het front was verschenen.
Onder andere heeft de „Matin" er het een en
ander over geschreven: de machine werd ge
dreven door en rotariemotor en zou een ge
ducht stijgvermogen bezitten, maar daar
hoefde men zich niet bijster ongerust over
te maken, zeide de „Matin", eerst maar eens
afwachten of het dat van de geallieerde
vliegtuigen, in het bijzonder het Spad-mo-
del, zou overtreffen. Ook van Engelsche zij
de is van deze nieuwigheid in dergelijke be
woordingen gewag gemaakt. Er is geen ge
legenheid geweest, noch om de gerustheid der
geallieerden, noch om de verwachting van de
Duitsche legerautoriteiten, dat deze vliegtui
gen hun de suprematie in de lucht zou te
ruggeven, aan de werkelijkheid te toetsen.
De wapenstilstand kwam er tusschen. Dit
zou trouwens, bij een nog langeren duur. van
den oorlog, niet alleen van de eigenschappen
van het toestel zelf hebben afgehangen, maar
ook van de mogelijkheid, er in korten tijd een
voldoend aantal van naar het front te bren
gen.
Nu is er alle geheimzinnigheid af en de
geallieerden hebben het moois er allang af
gestudeerd. Ze liggen hier tusschen de ande
re modellen te vergaan. De romp heeft den
zuiveren vorm van een gestyleerden dolfijn,
overeenkomstig de nieuwe aërodynamische
onderzoekingen, en het is waar, wat de
„Matin" al schreef: de stuurvinnen en roe
ren zijn er niet met boutjes en dergelijke aan
bevestigd, maar komen als vinnen uit het
lichaam van een visch te voorschijn en vor
men met den romp een organisch geheel. Ik
schrijf voor de merkwaardigheid ook de
stijgtijden van dit toestel af:
o1600 meter (Schneekoppe) 2.7 minuut
0—2965 (Zugspitze) 5.5
o4800 (Montblanc) 10.5
°—6ooo 15.5
0—8000 35.0
Grootste hoogte tijdens deze vlucht be
reikt:
8150 meter36*fninuut
Van deze duizelingwekkende hoogte daal-
Ingezonden modedoollng.
Twee-rij ULSTERS
de de vlieger weer in precies acht minuten
tot op den beganen grond.
Meer dan aan het model zal dit resultaat
wel te danken zijn aan den Siemens-motor,
een motor met twevoudigee omwenteling,
d. w. z. de krukas met wat daaraan vast zit
draait, en de krukaskast met de cylinders er
aan draait tevens in tegengestelde richting,
waardoor bij gelijk gewicht een grooter mo
torisch rendement wordt verkregen.
In groote pyramides liggen hier ook aller
lei onderdeelen rond, zoo fonkelnieuw als zij
van de fabriek zijn gekomen, hier neergelegd
om te vergaan.
Nu gaan we weer een hal binnen, even
groot als die ik boven beschreven heb. Daar
liggen woest door elkander de motoren, oude
en nieuwe ook, die nog nooit zijn gebruikt.
Alleen te tellen, hoeveel hier wel vernietigd
liggen, zou voor één mensch al gelijk staan
met een van de werken van Hercules. Elk
van deze werkstukken openbaart óp het eer
ste gezicht voor den leek zoo goed als voor
den deskundige zijn kostbaarheid, zijn waar
de aan vernuft, aan noesten vlijt en aan in
den tijd der vervaardiging zeldzaam mate
riaal. Armzalig is de fantasie van Cleopatra
met Haar parel bij de werkelijkheid van deze
troostelooze verwoesting. Een namelooze be
klemming bevangt ons bij den aanblik van
zooveel vergeefschen arbeid van medemen-
schen.
Overdreven schijnt het echter dat ook een
groote verscheidenheid kleine onderdeelen,
zeer bruikbaar in het dagelijksch leven, zoo
als gewone kopschroefjes, tegenwoordig zoo
schaarsch, ordinaris schroefbout jes, ijzeren
lussen om touwen en kabels om te spannen,
zooals ze aan boord van het kleinste scheepje
worden aangetroffen, mede in de smeltkroes
moeten, Er liggen hier stapels kisten vol met
dat goed. f
Bij de deur zien we in torens van drie man
hoog, keurige kleine kistjes. Er zitten foto
grafietoestellen en andere optische werktui
gen in en ze zijn alle voorzien van duidelijke
gedrukte adressen: Tokio, Rome enz. Even*
eens voor verzending gereed staan hier ver
schillende apparaten voor draadlooze veld-
telegrafie.
Ze willen ons nu ook machinegeweren
laten verzenden, vertelt ons de meester
knecht. Maar daar leenen wij ons niet toe.
Wapens vernielen, daar zijn we toe bereid.
Ze verzenden doen we niet, want we kunnen
er zelf nog eens mee worden doodgeschoten.
Daar moeten ze dan maar andere menschen
voor zoeken.
Mijn kerkhofwandeling is hiermee uit.
Slechts wil ik er nog aan toevoegen, dat Jo-
hannishal niet het eenige van dezen aard is.
Er zijn nog drie zulke in Duitschland: te
Fuerstenwalde, te Neurenberg en te Han-
nover.
Niettegenstaande de mislukking met de
van gewapend beton in Amerika,
bouwt men in Duitschland ook betonnen
zeeschepen. Het eerste is Woensdag met
8°7 «e7°l« op de Elbe te water gelaten. Het
schip zal door een Diesel-motor van ongeveer
400 P.K. worden voortgestuwd en is dus geen
schip van groote afmetingen, wat naar wij
meenen met de Amerikaansche schepen wei
het geval was.
Landru.
De rechtbank heeft het vonnis bekrachtigd,
waarbij Landru werd veroordeeld tot vier
jaar geangenisstraf, 1000 fra. boete en tot
verbanning.
Uit Parijs wordt gemeld, dat er bij Cler-
mont Ferrand op een diepte van 600 Meter
petroletim ia ontdekt,
De mijnwerkersstaking.
Volgens de „Daily Ghronicle" werden de
onderhandelingen in gevaar gebracht door
een nieuwen eisch der mijnwerkers. Zij
wenschten te zien bepaald, dat, wanneer de
productie in de voorloopige periode, gedu
rende welke een onmiddellijke verhooging
van twee «hilUng is toegestaan, bet geschatte
productie-cijfer mocht overtreffen, een nieu
we verhooging in-eens zal worden toegekend.
Een later officieel bericht uit lenden
meldt daarentegen, dat de voorwaarden tot
oplossing van de staking in de steenkoolin
dustrie zullen worden onderworpen aan een
referendum onder de mijnwerkera.
Het door het bestuur der Britsche mijn
werkers aanvaarde regeeringsvoorstel, dat
aan een referendum zal worden onderwor
pen, kent den mijnwerkers onmiddellijk de
gevraagde loonsverhooging toe. De loonsver-
hoogingen zullen van 3 Januari af worden
vastgesteld in verband met de productie.
Miss Pankhurst
BH een onbekenden bolsjewistischen tus-
Bchdnpersoon, die dezer dagen te Londen
aangehouden is en geweigerd heeft zijn naam
te noemen, zijn vier brieven gevonden, waar
van een van Sylvia Pankhurst aan Lenin.
Het loont wel de moeite uit dezen brief iets
aan te halen. Het begin luidt:
Waarde Makker,
De toestand hier ontwikkelt zich in den
geest van de revolutie, maar, wel te verstaan,
zijn wij daar nog ver van afDe oud-strij
ders wapenen en oefenen zich, maar daaraan
mag geen overdreven beteekenis worden ge
hecht; zij vormen nog geen geduchte macht
Werkeloozen hebben Maandag ruiten inge
worpen en juweelen gestolen, toen zij ondeï
geleide van de burgemeesters van Londen
naar Westminster trokken. Onze communis
tische party is krachtig, noch stoutmoedig
genoeg om de omstandigheden het hoofd te
bieden. In de „Dreadnought" (haar commu
nistisch blad) heb ik getracht propaganda
te maken voor een stoutmoediger politiek en
ik zou deze zaak vanmiddag met mijn uit
voerende oommissie hebben besproken, maar
Donderdag ben lk aangehouden en thans ben
ik op vrije voeten onder een borgstelling
van verscheidene duizende ponden, op voor
waarde, dat ik in geenerlei aanraking kom
met hen, die mijn blad redlgeeren, totdat mijn
zaak is voorgekomen, wat op Donderdag is
vastgesteld, zoodat ik niet dan middellijk met
hen in verbinding sta. Ik ben voorbereid op
zes maanden gevangenisstraf. Ik heb gedacht
aan hongerstaking, maar vrees, dat dit wa
pen waardeloos is, nu de regeering de Ier-
sche hongerstakers kalm Iaat sterven
Ik heb minder gedaan, dan ik 'gehoopt had,
omdat ik sinds mijn terugkeer heel wat on
aangenaamheden heb gehad.
Bij een aanval Donderdag bij Tipperary
aan op een legerauto, werden twee sol-
aten gedood en drie gewond.
De «Daily Mail"-correspondent te Los An-
elos maakt melding van de arrestatie van
óseph Gillam, beter bekend als «blauwbaard
Watson", die bekend heeft 21 vrouwen te heb
ben getrouwd, waarvan hy er negen binnen
twintig maanden tijd vermoord heeft.
Binnen tien maanden huwde hy tien vrou
wen, waarvan hij er acht om het leven bracht.
Er verliepen tien maanden tussoheu den acht
sten en den negenden moord.
Bekwame deteotlves bespeurden hem en
wisten genoeg bewijzen tegen hem bij te
brengen, maar toch verkregen zij niet genoeg
feiten, totdat Gillam hun de plaats aanwees,
waar hy z(jn laatste slachtoffer had begraven,
nadat hem was toegezegd, dat hij, Indien hij
bekende, niet met doodstraf, dooh met levens
lange gevangenisstraf zou worden gestraft.
Hij had door mooi klinkende buweiyks-ad-
vertentiën zijn slachtoffers tot huwelijk bewo-
Ïen. Zijn laatste vrouw kreeg verdenking, om-
at Gillam altijd met een geheimzinnige zwar
te t&soh reisde en man een detective ln den
arm, die den nam begon na te gaan met het
boven beschreven resultaat.
Toen Donderdag JJ. een trein van Chicago
naar New-York, bestaande uit een aantal slaap
wagens, vaart verminderde om het station
Buffalo te bereiken, sprongen, dus wordt aan
de Daily Mail" geseind, drie met revolvers
gewapende bandieten op den trein. Een trein-
beambte, die hen poogde af te weren, werd
ernstig door een revolverschot gewond. De
bandieten drongen een der slaapwagens binnen
en dwongen de passagiers op te staan en
zich te begeven naar het achtergedeelte van
den wagen, Terwijl een der roovers de pas
sagiers in bedwang hield, roofden de anderen
uit de slaapcoupé alle kostbaarheden weg,
Een half uur later arresteerde de politie twee
mannen, die door de passagiers werden her
kend.
Te Bologna la dezer dagen !het prooes be
gonnen tegen Alfredo OoochL Deze heeft be
kend, in 1917 te New-York een meisje, Ruth
Cruger, te hebben vermoord. Zij verdween
in Februari 1917 en in Juni werd haar lijk
opgegraven in den kelder onder een winkel
in New-York, in welken winkel Cocohl vroe
ger had gewoond.
De man was toen voortvluchtig, maar werd
later gearresteerd. Coochl was betrokken bij
den handel in blanke slavinnen. Hij had 70
Amerikaansche meisjes en vrouwen naar
Mexico „verkocht".
Een geweldenaar.
In den na<*t van den jaar lij ksohen f eest-
Ingezonden mededeelfng.
T
dag ter herdenking van Gronlngen's ontzet
in 1672 op 28 Augustus, heeft een bewoner
van Leens bij een twist J. Staal met een mes
een steek in het hart toegebracht tengevolge
waarvan Staal kort daarna is overleden.
Donderdag stond de dader voor de Gro-
ningsche rechtbank terecht ter zake van
zware mishandeling met doodelijk gevolg.
Hij is reeds 18 maal wegens mishandeling
veroordeeld.
Het O. M. eischte tegen hem een gevange
nisstraf van drie jaren.
De verdedigster vroeg vrijspraak, daar vol
gens haar het wettig bewijs van het ten laste
gelegde niet is bewezen en ontslag van
rechtsvervolging, daar uit noodweer gehan
deld is.
Uitspraak 4 November.
N. V. B.
Westelijke Afdeelins.
Eert te klfttte*
Amsterdam: V.V.A.V.O.C.; A.F.C.—U-VYj
Blauw Wit—H.B.S. Den Haag: H.V.V.—D.F.C.
Haarlem: HaarlemSpartaan. Rotterdam: bparta-
Overgangsklasse.
Den' Haag: Quick—H.-D.V.S. Hilversum't Gooi-
R.F.C. Amsterdam: D.E.C.—R.C.H. Rotterdam:
FeijenoordH.F.C. Schiedam: S.V.V.W.F.C.
IJmuiden: StormvogelsAD.O.
Tweede klasse A.
AmsterdamAmstelAlcmaria VictrixHortus-
E.D.O. Purmerend: PurmersteiinRapiditas.
Hoorn: HollandiaSchoten. Zaandam: Z.F.C.—
Z.V.V.
Derde klasse A.
Amsterdam: Steeds Voorwaarts-H.S.V.; N.O.S.-
V.S.V.
Derde klasse B.
Wormerveer: Q.S.C.E.V.C. Enkhuizen: West-
FrisiaZaanlandia. Amsterdam: SwiftK.F.C-
WatergraafsmeerWatergraafsmeerO.D.E.
Reserve tweede klasse A.
Wormerveer: W.F.C. IID.E.C. II. Zaandam:
Z.V.V. II—Z.F.C. II.-
N. H. V. B.
Eerste klasse B.
Helder: Helder II—H.R.C. I. Zaandam: Meer-
vogels I—Z.V.V. III. Koog a. d. Zaan: K.F.C. II—
Assendelft I.
Tweede klasse B.
Bergen: B.S.V. I—H.R.C. II. Alkmaar: Go
Ahead I—Q.S.C. II. Uitgeest: V.V.U. I—K.V.V. I.
Afdeeling Helder.
Tuindorp: Batavier I1
Scheidsrechter de heer
Avia IHelder III. Scheidsrechter de heer Geurts.
H.R.C. IVH.R.C. III. Aanvang io uur. Scheids
rechter de heer D. Kwast.
Internationale wedstrijden.
NederlandZwitserland.
De returnmatch tegen Zwitserland zal met Pa-
schen 1921 in het Amsterdamsche Stadion gehouden
worden.
De wedstrijd, het vorige jaar in Bazel gespeeld,
eindigde in een 1—0 overwinning voor het Zwitser-
sche elftal.
Nederland—Italië.
Deze wedstrijd zal 8 Mei 1921 ln Amsterdam ge
speeld worden, indien tenminste de Ijaliaansche
V. B. met den datum kan accfiord gaan.
Het vorig jaar was de uitslag 11.
De Gouden OnafhaakelijkheidBbeker.
eze jaarlijksche wedstrijd tusschen een R otter-
damsch- en een Nederlandsch elftal (ingesteld in
1913), zal 14 November a.s. plaats hebben.
Het vorig jaar is deze wedstrijd niet gespeeld.
Hedenmiddag a uur, terrein Ankerpark Avia II-
Mixed Follies.
Tuindorp: Batavier ITexel I. Aanvang ia uur.
Kaagman. Ankerpark
dsreenter
UIT DEN OMTREK.
Wlarlngan.
Dinsdagavond 7} uur had de eerste der vier
Nutsbyeenkomsten, in 't Hëtel Lont te Hippo-
lytushoef plaats.
De voorzitter, de heer L. Berghuis, heette
oude eu nieuwe leden eu gasten, hartelijk
welkom, in 't bizonder de sprekers en zange
ressen, en verder den Edelachtb. Heer L. 0.
Kolff en echtgenoote, die voor 't eerst htons
midden waren. De voorz. herinnerde aan den
tyd, vóór twintig jaar, dat de Burgemeester
zelf voorzitter der vereeniging was en vroeg
zyn moreelen steun ln dezen. Ook ons geacht
eere-lld Ds. Bax met mevr. werd hartelijk
toegesproken. Daarna gaf de voorzitter een
duidelijk beeld van wat na Maart in de Ver
eeniging is geschied.
Vervolgens trad de voorz. op met een voor
dracht: «De boer van Hobbema 8tate", die
met aandacht en by'zondere stilte werd aan
gehoord. Het applaus dat volgde was wel
verdiend.
Hierna werd onder leiding van Mevr. de
Wyn, door een zes-tal dames een drie-tal
zangstukjes uitstekend gezongenn.1. Corlnthe
I Vers 18, Sonntagmorgen en Liedeke der
golven.
De heer Winsma trad nu op met een vier-tal
verzen, o.a. ,'t Lied van de Zee" en «Afscheids
groet aan 't vaderland", waarmede hij succes
had. Vervolgens trad op de heer Ds. Bax met
eenige zelfgemaakte producten, en van
anderen. Deze voordrachten waren meest van
luimige kant. Zjj vielen zeer in den smaak
byi't talryke publiek van dezen 1ste Nutsavond.
Mej. Aafje de Beurs zong nog een mooi liedje,
en hierna sloot de voorz. met een hartelijk
bedankje aan sprekers en zangeressen, deze
byeenkomst. Het was een gezellig avondje.
21 December a.s. is de tweede byeenkomst.
Naar wij vernemen heeft Notaris Obreen
bedankt als lid van den Raad van Toezicht
van de Coöp. Electr. Centrale, alhier.
De visscherman D. Keyzer Wz. had het
ongeluk met hontlossen in de Oeversche haven
te vallen. Met eigen krachten wist hy er uit
te komen. Hy had zich niet bezeerd en kwam
met een nat pak en de schrik vrij.
De j.1. Dinsdag gehouden najaars-veemarkt
leverde nihil op. Geen vee, geen kooplieden,
totaal geen belangstelling.