Wi*- potten, zullen thans op vier plaatsen in de stad Kerstboompjes worden geplaatst, en wel in de Spoorstraat bij den winkel van Vroom Dreestnann, bij het Militair Tehuis, in de Keizerstraat en bij het Postkantoor. Verder zal geen collecte langs de huizen worden gehouden. De bedoeling van het Leger des Heils is 75 gezinnen te bedlelen met een kerstmand, en aan 200 kinderen een feestavond te berei den. Zij ontvangen dan een kleedingstuk, ter wijl zij op den avond zelf tevens onthaald worden op chocolade, koek, enz. De kerstboompjes zullen geplaatst worden op Zaterdag, Maandag, Dinsdag en Woens dag, en het Leger hoopt vanzelf, dat vele voorbijgangers een niet te kleine I gave in de busjes zullen werpen. DE VLIEGKAMPEN. Den laatsten tijd liepen hardnekkige ge ruchten ovér geheele of gedeeltelijke ophef fing van de vliegkampen de Mok en-de Kooij. Deze zijn nu door de Memorie van Ant woord op de Marine-Begrooting gedeeltelijk bevestigd en het ligt in de bedoeling van den Minister deze kampen als nevenstations van Schellingwoude en Soesterberg te beschou wen en deze beide laatste tot Centrale vlieg kampen in te richten. In dezen tijd, nu van alle kanten op dé meest mogelijke bezuiniging wordt aange drongen, doet het wondervreemd aan, dat de Regeering de Mok en de Kooij, waarvan bin nen-, zoowel als buitenlandsche deskundigen getuigen, dat deze, wat inrichting betreft, kunnen wedijveren met de beste in Europa, zullen worden ingekrompen, en duizenden guldens zullen worden besteed om de vlieg kampen te Soesterberg en Schellingwoude uit te breiden. Groote sommen gelds zijn besteed, om gronden aan te koopen voor de Mok en de Kooij, tienduizenden zijn aan de inrichting ten koste gelegd, en nu rijpt 'bij den Minister a. i. van Marine het plan om deze Marine kampen in dienst op te leggen grootendeels, waardoor deze kostbare inrichtingen vrijwel renteloos staan. De Minister is voornemens een fusae te bewerkstelligen tusschen Marine- en Leger- vliegóienst, een stelsel, dat in verschillende landen, o. a. Engeland, reeds was ingevoerd, doch in 't geheel niet voldaan heeft. Ook in Marine-luchtvaartkringen is men tegen de plannen des Ministers, getuige verschillende artikelen van officieren iai vakbladen. Doch dit besluit sleept nog andere ernstige nadeelen met zich. Juist eenige dagen geleden is de Commissie voor de Economische ont wikkeling van Helder overgegaan tot oprich ting van een „N. V. Zeehad Huisduinen", ten doel hebbende het daarvoor uitnemend lig gende dorpje Huisduinen tot grootere bad plaats uit te breiden. Ernstige plannen zijn ito bewerking om Helder, met z'n bijzonder mooie zeehaven uit te breiden en .door de drooglegging der Zuiderzee zal Helder een voorname plaats gaan innemen. Dus niet alleen, dat onnoodig geld wordt weggegooid, ook Helder wordt noodeloos ernstig geschaad; immers bij de inkrimping der marinevliegkampen zullen geleidelijk een groot aantal gezinnen deze stad gaan verlaten! Met nadruk wenschen wij de volksvertegen woordiging te wijzen op deze plannen van den Minister, dde groote financieele offers vragen doch geen practisch nut dragen. - D. H. GRUNWALD, Lid van den Raad der Gemeente Helder. BINNENLAND. Arrondlssements-Rechtbank te Alkmaar. Zlttng van 14 December. Uitspraken: .j J. J. M., Helder, wedeisparmigheid, 14 da gen gev.: F. B., Callantsoog, appèl vonMs kantonger. L z. jachtwetsovertreding, vonnis 8.boete subs. 4 dagen hechtenis beves tigd. Nieuwe zaken: Gewogen, maar te licht bevonden. In Maart van dit jaar had de los werfman 0. J. M. alhier, een nikkel horloge gestolen ten nadeele van zekeren Tenthof. Hij was deswege door de rechtbank tot een voorwaar delijke straf veroordeeld met 8 proefjaren. Thans, heeft de veroordeelde, nu te Zaandam woonadhtlg, zich opnieuw aan een strafbaar feit schuldig gemaakt; de officier vorderde alhtans Dinsdag tegen hem tenuitvoerleg ging van het vonnis. Voorts geen nieuws waar Helder belang in zal stellen. (Geen renvooi, geen kosten.) LUCHTVAART. De heer A. Plesman, administrateur van de Kon. Luchtvaartmaatschappij voor Nederland en Koloniön, heeft verklaard, deze maatschap pij mot 1 April a s. een dienst ,1 tweemaal per dag) zal exploiteeren op Londen, Parijs en Ham burg. De laatste lijn is een schakel van de lijn van Stockholm over Kopenhagen, Ham burg, Amsterdam Brussel, Parijs, Toulouse, langs de Oostknst van Spanje naarRabbatin Afrika. Deze lijn wordt in 1921 in haar ge heel geëxploiteerd. De heer Plesman verwacht, dat binnen acht jaar de Indische maatschappij en de Holland- sche maatschappij het verkeer per vliegtiug tussshen het moederdaad en de koloniën zul len onderhonden. UIT DEN OMTREK. Wlerlngen. Door de strenge vorst is de verbinding met ons eiland plotselfhg zeer bemoeilijkt. Gister (Woensdag) was de zee dichtgevroren en ging de postschipper per ijsvlet over. Heden (D011- derdagi vermoedelijk den geheelen dag geen post; alles zit vol ijs. In den laatsten tijd zijn alhier de brood- en vleeschprijzen aanmerkelijk gedaald. Hetvar- kensvleesch wordt reeds voor fl. per pond verkocht. Een aanmerkelijk verschil vergele ken by een half jaar terug. Nederland en België. In zijn Mem. v. Antw. zegt de Min. v. Bui- tenl. Zaken dat niet wordt ingegaan op ev. initiatief van Bel eitot hervatting der onder handelingen, indien de verkregen basis van overeenstemming wordt veranderd. De Ned. regeering wijkt niet van haar standpunt in zake militaire verbonden. Bezwaren .der En tente tegen de overeenkomst met Duitsch- land zijn den min., niet bekend. Nog geen af schaffing van het visuinsteLsel. De „Elve" en de „Bernisse". Naar de „N. R. Ct." verneemt is de eisch, door de firma P. A. van Es en Co. tegen de Engelsche regeering ingesteld tot schadever goeding wegens de torpedeering, in 191/, van de stoomschepen „Elve" en „Bernisse", in hoogste instantie door den Privy Council toe gewezen. Gelijk men zich zal herinneren, waren de „Elve" en de „Bernisse" in 1917 onrechtmatig opgebracht e'n gevoerd binnen het door de Duitschers gevaarlijk verklaarde gebied, waar zij werden getorpedeerd. De eigenares der schepen, de firma P. A. van Es en Co., had zich deswege tot de Engelsche i^geering ge wend om schadevergoeding en haar eisoh was door onze regeering gesteund. De Engelsche regeering had van schadevergoeding niet willen weten. Thans is in hoogste instantie het vonnis gehandhaafd en aan de firma van Es Co. schadevergoeding voor de getorpedeerde schepen toégewezen. Hiermede is weer een treffend voorbeeld gegeven van dè onafhankelijkheid en onbe vangenheid van den Engelschen rechter. Wij hebben in oorlogstijd meer dan eens gelegen heid gehad daarop te wyzen, wanneer recht matige Nederlandsche eischen soms door de Engelsche regeering werden afgewezen. De afbouw der forten. De Tweede Kamer verwierp gisteren met 45 tegen 29 stemmen de motie-Ter Laan, betreffende het staken van den afbouw van de forten bij Vlissingen en den Helder. De Oorlogsbegrooting weid daarna aange nomen met 50 tegen 23 stemmen. De motie-Oud, voor verhooging der predi- kantstraotememten met 40 pet. werd verwor pen met 52 tegen 21 stemmen. Bestrijding van de duurte. Naar aanleiding van de berichten omtrent plannen tot bestrijding van de duurte, deelt men ons mede, dat deze hun ontstaan dan ken aan de debatten, welke in den herfst van verleden jaar zijn gehouden in den Loonraad in de Vervoerbedrijven. Zeer uit voerig werd daar gesproken over den 'kring loop: prijsstijging, loonsverhooging, prijs stijging en de ellende, welke daardoor ver oorzaakt wend. De voorzitter van den Looh- raad deed toen het voorstel, een kleine oom missie van werkgevers en arbeiders-verte genwoordigers te benoemen, teneinde te onderzoeken, 'in hoeverre het in de gegeven crisis-omstandigheden mogelijk was, invloed te oefenen op de prijzen van de voornaam ste levensbehoeften van het arbeidersgezin. De werkgevers beloofden aan eventueel doeltreffende voorstellen krachtigen finan- Qieelen steun te zullen verleenen. De verte genwoordigers van den Centralen Bond van Transportarbeiders, den R. K. Bondvan Transportarbeiders St. Bonifacius en van den Nederl. Bond van Chr. Fabrieks- en Tran sportarbeiders verklaarden zich bereid, in een dergelijke commissie zitting te nemen. Bij haar onderzoek kwam deze oommissie, na verzameling van tal van gegevens om trent inkoops- en verkoopsprijzen van de meest uiteenloopende- artikelen, enz., tot de overtuiging, dat belangrijke resultaten met praotische duurtebestrijding zouden zijn te bereiken. Ondanks de tijdelijke stilstand van haar. werkzaamheden door de groote staking in dit voorjaar en de daaruit voortvloeiende tijdelijke wijziging in de verhoudingen van de betrokken partijen, werd besloten tot op richting vam een N.V, Maatschappij.tot Ex ploitatie van Volkswarenbuizen. Deze ven nootschap heeft ten doel: a. Het exploiteeren van magazijnen voor den verkoop in het klein contant, tegen matige prijzen^ van goede gebruiks- en ver- bruiksartikelen van alierlei aard te Rotter dam, Amsterdam en andere plaatsen in Ne derland. b. Het exploiteeren van bedrijven van an deren aard, waarvan de expdoltatie van be lang zal blijken te zijn voor de 'bevordering van het sub a genoemde. c. Het oprichten van, het samenwerken met en deelnemen im andere lichamen van over eenkomstige strekking. Zij werkt met een zeer klein aandeelenka pitaal, waarvan de meerderheid volgens de statuten in handen is van arbeidersorganisa ties; bij de oprichting waren dit de drie bo vengenoemde bonden van transportarbeiders, doch plaatsing van aandeelen 'bij andere or ganisaties is niet uitgesloten. Het bedrijfs kapitaal wordt gevormd door een tienjarige leening ten bedrage van twee millioen gul den, welke bereids goeddeels volteekent is. De rente bedraagt 6 pot. 's jaars, gelijk deze op het tijdstip, waarop besloten werd tot uit gifte, Mei 1920, gebruikelijk was. Ervaren bedrijfsleiders zijn reeds aange steld en de onderhandelingen over den aan koop van panden zijn in vollen gang. Voor- loopig zal worden begonnen met den volle- digen handel in confectie, manufacturen, bedden en schoenwerk te Amsterdam en te Rotterdam. De vennootschap zal haar bedrijf zoo noodig laten uitbreiden tot andere bran ches en andere plaatsen in Nederland. Trots de teekenen van prijsdaling, welke tjians ook in den kleinhandel merkbaar wor den, zal d© vennootschap met de uitvoering wan haar plannen doorgaan, omdat zij over tuigd is, desniettegenstaande nu en in de toekomst een zeer nuttige taak te kunnen vervullen. Duitsch zout. Het „Ned. Weekblad voor den handel in kruidenierswaren" meldt: De Nederlandsche zoutindustrie te Boekelo wordt sedert eenige weken ernstig bedreigd door den massa-import van geraffineerd zout uit Duitscbiand. Dit Duitsche zout is onge veer 1 per zak van 100 pond lager te koop dan het zout van Boekelo, hetgeen op een bedrag van 6 per zak een belangrijk ver schil maakt Wel is de kwaliteit van bet Ne derlandsche zout iets beter, maar toch zal de Ned. zoutindustrie, wil deze zich handha ven, haar prijs moeten reduoeeren, het is echter de vraag of de productiekosten der Boekelosche zoutwnning dit veroorloven. Opheffng van de brandstoffendlstrlbutle? Naar de Nieuwe Ct. meldt, is in de Don derdag te 's-Gravenbage gebonden vergade ring van de directie der Rjjkskolendistributie met de leiders der plaatselijke brandstoffen- commissies besloten den minister te advisee- ren de brandstoffendistribntie met ingang van 1 April 1921 op te heffen, zulks in verband met den "voldoenden aanvoer van steenkolen uit het buitenland. Inlijving lichting 1921. (Officieel.) De inlijving van de eerste ploe gen der lichting 1921 zal, behoudens onvoor ziene omstandigheden, niet plaats hebben vóór 16 Februari 192L Het ijs. Gisterochtend halfzeven is een der in nood verkeerende vaartuigen, de UK 16, sdhippef Sjoerd van den Berg, door E: khuizer vist- schers met behulp van een ijsvlet onder groot 'gejuich de haven binnengebracht. Thans liggen nog in bet ijs bekneld de UK 114, schipper Jelie Bakker, UK 151, schipper Albert Bakker, en UK 98, schipper Jaoob Korf. Te Stavoren zijn binnengekropen de UK 45, 77 en 166. De veerpont is weer van Enkhuizen uitgevaren om te trachen de drie andere vaartuigen te bereiken. Nader werd Vrijdag uit Enkhuizen gemeld De drie vaartuigen, die nog in het ys be kneld lagen, zijn hier vanmiddag half één on der groote belangstelling binnengebracht door één van de kleine ponten van den veerdienst. Alle Urker botters zijn dus gered. Schip is nood. Uit Maassluis wordt geseind, d.d. heden: Het Engelsche stoomschip „Chicago", van Baltimore op weg naar ^lalmö, geeft nood seinen op 43° 40' N.B. en 48° 15' W.L. De Rotterdamsche Handelsbank. Men meldt uit Rotterdam: De Haagsche en Rotterdamsdie recherche hebben gisteren weder bij een tiental aeen- ten der Handelé- en Landbouwtaak te Den Haag huiszoeking gedaan. In de Pretoriasfcraal 111 werd de houder van een verkapt kantoor der Bank, zich noe mende Schaap, in werkelijkheid geheeten J. Kraak, aangehouden. Kraak stond gesigna leerd in verband met een oude oplichters- zaak, waarbij een Amsterdamsch rentenier dóór een vijftal oplichters voor /-6000 was bedrogen jnet onbruikbare filmen. Drie der oplichters zijn hiervoor veroordeeld. De ge- boéders Kraak, hierbij eveneens betrokken, waren naar Buitschland uitgeweken. Ook de broer, O. Kraak, werd gisteren nog gearres teerd. Bovendien zijn belangrijke bescheiden en een 20.000-tal obligaties van de Kerstmis- uitgave der Bank in beslag genomen. TWEEDE KAMER. Vrijdagmorgen wordt allereerst de Land- bouw-begrooting behandeld. Bij de afdeeling Mijnwezen had de heer Hermans gelegen heid hulde te brengen aan de mijnwerkers, die ons land tijdens den oorlog zulke be langrijke diensten bewezen hebben. Over de debatten valt overigens niets te vermelden. De motie van den heer Ter Laan: staken van den afbouw der forten te Vlisingen en Helder wordt verworpen met 45 tegen 29 stemmen. Bij de motie-Oud (verhooging der trakte menten der leeraars (ter onderscheidene godsdienstige gezindten met 40 pet.) deelt de heer Van W ij nbergen (R.-K.) mede, in verband met de afwijzende houding der Re geering, tegen deze mode te zullen stemmen. Hij zal echter zijn stem wei geven aan de motie-Ketelaar, die beoogt de storting voor pensioenen ook voor de gepensioneerden en de op wachtgeld gestelden af te schaffen, met terugbetaling dier gelden over 1920. De motie-Oud wordt verworpen met 52 tegen 21 steromen. De motie-Ketelaar wordt aangenomen zon der hoofdelijke stemming. De heeren Kolkman, Treub, Albaida, Beü- mer en Swane worden benoemd tot leden eenor oomimissie van onderzoek inzake de le vering van vliegtuigen. Naar aanleiding van eene opmerking van den heer DuymaervanTwist over den toestand van het vissohertfbedrijl, antwoordt de Minister, dat dit vraagstuk reeds be studeerd wordt, maar dat er voor loop ig niets voor de trawlvisscherij Van worden gedaan dan het verleenen van een toeslag op de ko- lenprljzen. En dan zouden er weldra meer dere bedrijven komen. De heer Van Za delhof! bepleit een betere drinkwatervoor ziening op zeeschepen, alsmede het geven van wettelijke voorschriften voor het bedrijf aan boord van zeeschepen en opneming van het arbeidsrendement in den Raad voor de Scheepvaart. Deze Raad heeft tal van klach ten van schepelingen terzijde gelegd zonder eenig onderzoek. De heer Van de Bilt bepleit een betere regeling van de scheepvaarteamens. In de examencommissies komen zelden personen, die opgeleid zijn in de koopvaardij. Dit acht spreker een bezwaar. De examinatoren zijn ook te oud. Spr. wenscht, dat tot examinato ren zullen worden benoemd personen, die een voldoende studie van het examen hebben ge maakt en die ook practisch zijn ■werkzaam ge weest. Spr. verwacht, dat de Minister het mes zal zetten in de wondeplekken onzer organi- SS.ifci'6 De Minister verklaart, dat hij reeds in overleg met zijn'ambtgenoot van Onderwijs een commissie heeft ingesteld oni hem over reorganisatie van de regeling dezer examens te adviseeren. Hij zal deze beschouwingen ook ter kennis van die commissie brengen. De land'bouwbegrootdng wordt zonder hoof delijke stemming aapgenomen, waarna aan de orde komt een wetsontwerp houdende be palingen tot bestrijding van bedrog in den handel in meststoffen, zaaizaden en veevoe der, en eenige andere. Uit het hierna volgend hoofdstuk Onder wijs valt alleen te vermelden, dat de heer G er hard (die oa. een onderzoek wilde zien ingesteld naar het onderwijs in andere, met name de Angelsaksische, landen en van den Minister daarop geen volstrekt afwijzend antwoord kreeg) de verklaring aflegde dat hij en de zijnen, in weerwil van de teleurstelling met de onderwijzerssalarissen, vertrouwen bleven stellen in dezen bewindsman als leider van het onderwijs. Maandag voortzetting. Vrijwillige Landstorm. Ons leger maakt een periode door van in grijpende veranderingen. De Regeering streeft er naar, den druk, door den dienstplicht op de bevolking ge legd, di, ondanks den Volkenbond, nog niet in afzienbaren zal kunnen vervallen, todh te verlichten. Dit mo^t gecombineerd worden met een noodz&kelijke vermindering van kopv-\ evenwel zonder dat 'hiervan ininder goede opleiding het gevolg zal zijn. Zoo is de regeering gekomen tot een be langrijke hervorming en uitbreiding van het instituut van den Vrijwilligen Landstorm, waarvan wij in het onderstaande zullen trachten een overzicht te geven. De Vrijwillige Landstorm kent vier soor ten van vrijwilligers: 1. Bijzondere vrijwil ligers. 2. Gewone vrijwilligers. 3. Buitenge wone vrijwilligers. 4. Vrouwelijke vrijwilli gers. Wij zullen elk dezer vier soorten aan een korte beschouwing onderwerpen. 1. Bijzondere vrijwilligers. Hiertoe worden gerekend de in militairen dienst geweest zijnde personen, die zich vrijwillig ter beschikking der Regeering hebben gesteld om in geval van binnenlandsohe onlusten de Regeering te steunen. Zij teekenen geen contract en kunnen hunne toezegging eteeds herroepen. Zij hebben alleen voordeel van hunne toetre ding, als werkelijk onlusten mochten uitbreken: in aat geval krijgen zij een belangrijke dagelijk- sche toelage en dienen niet bij het Leger, doch zooveel mogelijk plaatselijk tot afdeelingen sa mengevoegd. Zoodra zij zijn opgekomen zijn zij echter (in tegenstelling met de Burgerwachten), weer militairen, en kunnen dus door de Regeering overal gebruikt worden, waar hun diensten het meest noodig zullen zijn. 2. Gewone vrijwilligers. Jongelieden van 16 jaar en ouder kunnen zich bij den Vrijwilligen Landstorm verbinden als „gewoon vrijwilliger", en worden dan zooveel mogelijk plaatselijk, of anders in zeer nabij gele gen plaatsen, gedurende 4 k 5 uren per week in den vrijen tijd geoefend. Bij het regelen der ^oefeningen moet zooveel mogelijk rekening gehouden worden met de be roeps-, studie-, godsdienstige en andere belangen dezer vrijwilligers. Door deze oefeningen te volgen Is het mogelijk een diploma te verwerven als „geoefend man"; wie dit diploma bezit behoeft slechts twee maan den bij het leger te dienen (althans zoolang de eerste oefentijd blijft vastgesteld op 6 maanden). Zoolang dit diploma nog niet is verworven, is men verplicht tot hoogstens 200 oefenings-uren per jaar, daarna tot hoogstens 50 oefenings-uren per jrar. In dit systeem ondervindt men dus bij de Btudie of bij het aanleeren van een beroep nog maar zeer weinig bezwaren van den militairen dienst. Ook bestaat de mogelijkheid om bij den Vrij willigen Landstorm den rang van Korporaal, Ser geant of Vaandrig te behaien, waarvoor de ver- eischte kennis" gelijk is aan die bij het Leger. Men heeft dan echter het voordeel bij het Leger te dienen in den bij den Landstorm behaalden rang met de voordeelen daaraan verbonden, wat betreft tr_&ctement, enz. Een bepaald soort gewone vrijwilligers vormen zij, die een verbintenis sluiten bij den Kader- Landstorm. Dit zijn jongelieden, die reeds een bepaalde hoeveelheid algemeene ontwikkeling bezitten, en bij den Vrijwilligen Landstorm worden opgeleid voor Kaèer (Korporaal, Sergeant, Vaandrig). Zij kunnen later ook den Officiersrang be reiken. Voor toetreding wordt vereischt den 16-jarigen leeftijd, en de adspiranten moeten leerling zijn eener Inrichting van Hooger- of Middelbaar On derwijs, of wel een M.U.L.O.-diploma bezitten. De oefeningen hebben plaats in den vrijen tijd, allereerst ter verkrijging van het Bewijs van ge oefend man, en verder tot het behalen van den rang van Korporaal, Sergeant of Vaandrig. Het ligt in de bedoeling de Kaderlandstormers gedurende de vacantie met Kerstmis 4 dagen, Paschen 6 dagen en de Zomervacantie drie weken te vereenigen in kampen, waar dus de jongelieden uit alle deelen van het land elkaar ontmoeten om oefeningen in grooter verband te houden. Gedurende het verblijf in kampen wordt in de voeding en huisvesting kosteloos voorzien, terwijl zij dan soldij ontvangen overeenkomstig hun rang. Ook deze Landstormers hebben zoodra zij vol daan hebben aan de eischen als „geoefend man", recht op een vermindering van diensttijd van 4 maanden. 8. Buitengewone Vrijwilligere. De militie- of reservepliohtigen, die zich na het einde van hun eerste oefening of van den daarop eventueel gevolgden dienst bij het. blijvend ge deelte verbinden als „Buitengewoon Vrijwilliger" bij den Landstorm, komen alleen tb geval van oorlog onder de wapenen bil het Legeronder deel, waartoe Sij hebben behoord, anders steeds bii den Landstorm. Verbibden zil zich binnen drie maanden na afloop van hun eerste oefeningen, dan ziln zij gedurende 2 jaren vrijgesteld van elke militaire oefening, terwijl zij daarna ten hoogste 50 oefe nings-uren .per jaar bij den Landstorm moeten medemaken. Deze oefeningen hebben eveneens plaats in hunne woonplaatsen, of de onmiddellijke omge ving daarvan. Verbinden zij zich pas een jaar of langer nadat hun eerste oefening ten einde Is, dan moeten zit deelnemen aan de eerste herhalingsoefening bii bet Leger. liet springt ln het oog, dat ook voor deze cate gorie LandstormvrflwillTgers een belangrijk voor- ?i,!e verkrijgen door zioh als Buitengewoon Vrijwilliger te verbinden, omdat zij daarmede blilvend van de herhalingsoefeningen ai zijn en daarvoor slechts ln de plaats treden ten hoogste 50 oefenings-uren per jaar, welke bovendien in den vrijen tüd zullen worden gehouden. Het onderricht bij den Vrijwilligen Landstorm moet bij voorkeur gegeven worden door verlofs- offioisren en (of) verlofs-onderofficleren, die zich bij den ri.i willigen Landstorm hebben verbonden tl» ®niiit®^^WuVri;iwilllfter' en zioh daardoor vrijwillig beschikbaar stellen. Zij ontvangen daarvoor vergoeding 4. Vrouwelijke Vrijwilligers. t^^,fioLr0Uweli'l£ei-^riiw"liger* kjinnen worden toegelaten vrouwelijke artsen, alsmede vrouwe- hike personen, die opgeleid zijn, worden, of wen schen te worden tot personeel voor ziekenverple- v°or andere functies, als chauffeur, kok, administrateur, enz. Oefeningstijd 50 uur p.er jaar. 3,onge dames en ook voor ouderen is hier een mooie gelegenheid zich op de hoogte te stel len van zoo nuttige kennis als ziekenverpleging. Uit het bovenstaand© moge blijken, dat door den Vrijwilligen Landstorm werkelijk belangrijke vereenvoudiging van den dienst- plichtdruk-te verkrijgen is. Waar d© op deze wijze vóórgeoefenden in plaats van 6 sledhts 2 maanden bij het Leirer gorden ingeljjfd (wanneer zij althans hun Bewijs van te zijn „geoefend man" hebben behaald) geeft dit tevens het Rijk belanz- r,Uk® voordeelen, omdat hiervoor slechts V. der onderhoudskosten benoodigd wuruT. Zal dit instituut van vóór-oefening er in slagen de 4 maanden diensttijd-verminde- rmg te rechtvaardigen, dan zullen hooge ei schen gesteld moeten worden aan deze oplei- belest011 V00ra^ aan ^en' daarmede zijn Maar wanneer blijkt, dat ons volk bereid is m deze richting mede te werken, dan zijn vy ongetwijfeld pet deze hervormingen een zeer belangrijke stap vooruit in de goede richting, Jt De non-stop-rit. De „Spijker" had Vrijdagnacht 600 K.M. afge legd met een gemiddelde snelheid van 40 KM per uur. De totale afstand, nu 16.780 KM. in *2(j dogen. VoetbaL De Competitiewedstrijden. Programma voor Zondag 19 Dec. N. V. B. Westelijke Afdeeling. Eerste klasse. Amsterdam: Spartaan—V.O.C.: Ajax—D.F.C.; A.F.C.—Haarlem; Utrecht: U.V.V.—H.V.V.: Den Haag: H.B.S.—V.V.A.; Rotterdam: Sparta—Blauw Overgangsklasse. Haarlem: R.C.H.R.F.C.H.F.C.H.-D.V.S. Wormerveer: W.F.C.Quiök; Den Haag: A.D.O. t Gooi: Schiedam: S.V.V.D.E.C.; Rotterdam: F eijenoordStormvogels. Tweede klasse A. Alkmaar: Alcmaria Victrix—E.D.O.Weeap: RapiditasAmstel; Schoten SchotenHortus; Zaandam: Z.F.C.Purmersteijn; Hoorn; Hollan- dia—Z.V.V. Derde klasse A. Haarlem: H.S.V.—D.W.S.; Velaen: VJ3.V. Steeds Voorwaarts. Derde klasse B. Edam: E.V.C.Neerlandia; Koog aan de Zaan: K.F.C.—Q.S.O:; Watergraafsmeer: Watergraafs meerWest-Frisia. Reserve tweede klasse A. Amsterdam: D.E.G. 2Hollandia 2; V.VA. I W.F.C. 2. N. H. V. B. Tweede klaase B. Helder: H.R.C. 1K.F.C. 2; Helder 2—Aseen- delft 1. Tweede klasse B. Bergen: BA.V. 1—V.V.U. 1; Krommenie: fc.V. V. 1—W.F.C. 4; Caetricum: C.S.V. 1—H.R.C. 2. Afdeeling Helder. Tuindorp: H.R.C. 4Helder 8; aanvang 10 uur. Scheidsrechter de heer Stuart. H.R.C. 1—K.F.C. 2. Zoo het terrein niet afgekeurd wordt, zal H.R. C. 1 morgen de reserves van K.F.C. ontvangen. In Koog aan de Zaan heeft de H.R.C. met de on even goal verloren; we verwachten nu een kleine overwinning voor de roodhemden. Scheidsrechter is de heer Baas. De wedstrijd vangt aan om 2 uur. Helder 2Assendelft L Helder 2 heeft Zondag haar laatste thuiswed strijd, evenals H.R.C.; zij ontvangen de leiders in deze afdeeling, n.1. Assendelft. In Assendelft werd verloren met 30. We gelooven wel, dat Assendelft morgen met de eer zal gaan strijken. Op het terrein van Helder wordt al eenige dagen gewerkt om het sneeuwvrij te maken, zoodat naar alle waarschijnlijkheid de wedstrijd wel door zal gaan. Dit zal kenbaar zijn door Zondag vroeg tijdig de vlag op het terrein te laten wapperen. Waait die niet, dan. gaat hij niet door. Scheids rechter is de heer Lames. Aanvang 2 uur. C.S.V. 1—H.R.C. 2. De reserves van H.R.C. gaan morgen naar Cae tricum, om den strijd aan te binden tegen CB.V. 1. Er wordt om 12 uur gespeeld, dus om 6 uur thuis. MARINEBERICHTEN. Officier-vlieger 2e kl. H. W. J. van Doorn is bestemd voor den dienst in Oost-Indië, waarheen hij 8 Januari a.s. per s.s. Jan Pietersz. Coea zal vertrekken. De navolgende plaatsingen enz. zijn gelast: op een in onderling overleg door de commandan ten der Marine te Willemsoord en te Middelburg te bepalen datum, de luit. t. z. Ie kl. O. D. T. de Ridder, de luit t. z. 2e kl. F. C. de Ruyter de Wildt en de officieren machinist 3e kl. G. den Hertog en G. de Jongh geplaatst aan boord Hr. Ms. torpe doboot Z. 8; de officier machinist der le kl. J. A. Lanz en de officier<nachinist 3e kl. W. J. Daling- haus geplaatst te Willemsoord; de officier-ma chinist 2e kl. C. F. J. Heitz geplaatst te Amster dam; de luitenant ter zee le kl. M. J. Verloop, de luitenant ter zee 2e kl. P. Kronenberg, de officier machinist le kl. J. Gestel en de officieren-machi nist 3e kl. L. de Wilde en J. G. Blom geplaatst aan boord Hr. Ms. torpedoboot Z 2; de officier machinist le kl. W. J. Manz geplaatst in de rol van Hr. Ms, Wachtschip te Willemsoord; de offi cier-machinist 3e kl. D. J. Monté, thans geplaatst aan boord Hr. Ms. torpedoboot Z 8, gesteld ter beschikking. met 21 dezer de officier-machinist 2e kl. C. d. Linde geplaatst aan boord Hr. Me. Gelderland, id. J. W. Eibers, thans geplaatst aan boord 7an genoemden bodem, gesteld ter beschikking; met 24 dezer de officier-machinist 3e kl. H. C. A. Rosa, thans geplaatst aan boord Hr. Ms. Wacht schip te Vlissingen, gesteld ter beschikking. met 28 dezer de luitenant ter zee le kl. J. J. van Konijnenburg, thans geplaatst te Amsterdam, gesteld ter beschikking. Officier-machinist 2e kl. J. van der Brugge, thans tijdelijk geplaatst bij de adepirantenschool der marine te Dordrecht, is met 8 Jan.a.e. gesteld ter beschikking. Bij Kon. besluit van 15 dezer is, met ingang van 1 Januari 1921, aan den electrotechnicus bij ds Marine G. J. Kniphorst, eervol ontslag verleend uit zijne betrekking, wegens reorganisatie van het dienstvak, waartoe hij behoort. De officier-machinist 2e kl. J. W. Eibers van Hr. Ms. Gelderland ls bestemd om op 22 Jan. 1921 met het particulier s.s. „Rembrandt" naar Oost- Indië te vertrekken. Bevorderd tot hoofdcommies bij het Departe ment van Marine de commiee T. M. Wina en be noemd tot adjunct-oommiea de klerk D. C. Krtlger. Opgave van overgeplaatste onderofficieren der Zeemacht: Op een nader door de Commandanten der Marine te illemsoord en Middelburg te bepalen datum: eergeant-machinedriiver C. J. Schaap van Z 4 naar Wachtschip Woord torpedist-majoor G. Bouma van Z 1 naar Wachtschip W'oord; ser- geant-torpedist W. Zootjes en sergeant-torpedo maker P. van der Meer van Z 1 naar Z 8; torpe dist-majoor H de Vries van Wachtschip W'oord naar z, machinedrijver-madoor F. Poelman van o 1 naar Van Speijk; sergeant-machinedrijver K. Kleimeer van Z 1 naar Van Speijk; machinedrij- ver-majoor G. J. Lauwere van "van Speijk naar j torpediat-majoor C. Heijboer, sergeant-tor pedomaker L. Q. Koster, bootsman J. Bakker, t le? van Z 8 naar Z 2; sereoant-machinedriiver J. Dolleman van Wachtschip Vlissingen naar Z 2; machinedrij ver-majoor J. N. Liadmoijer van Van Speijk naar Z 2. LEGERE ERICHTEN. De le luit. van de milit. adm. H. N. Muntjewerff en de 2e lult. A. Duitgenius, van het 21e reg. inf. te Helder*leerlingen van den adj.-onderoff-adjm. M. van Ommeren, eveneens van het 2le reg. inf. te Helder, ziin geslaagd voor het examen boek houden van ae Vereeniglng van Leeraren in da Handelsw ete nschappen. De serg. H. A. Kramers, van het 2e bat., 21e reig. inf. te Helder, die bij beslissing van den Coimm. der le Div. op verzoek is overgeplaatst bij het 7e reg. van het wapen te Amsterdam, zal op 18 dezer zijn nieuwe bestemming volgen. De serg. A. van den Berg, van het le bat., 21a reg. inf. te Hoorn, wordt overgeplaatst bij het 8a bat. te Helder. De serg.-maj.-adm. F. J. de Haan, van het 2e bat... 21e reg. inf. te Helder, is geslaagd voor den rang van adj.-onderoff. bij de milit. administratie. De verplichte storting voor het Rijks Weduwen- en Weezenfonds der Landmacht zal, naar wij ver* nomen, binnenkort vervallen.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1920 | | pagina 6