Wi*-
potten, zullen thans op vier plaatsen in de
stad Kerstboompjes worden geplaatst, en
wel in de Spoorstraat bij den winkel van
Vroom Dreestnann, bij het Militair Tehuis,
in de Keizerstraat en bij het Postkantoor.
Verder zal geen collecte langs de huizen
worden gehouden.
De bedoeling van het Leger des Heils is
75 gezinnen te bedlelen met een kerstmand,
en aan 200 kinderen een feestavond te berei
den. Zij ontvangen dan een kleedingstuk, ter
wijl zij op den avond zelf tevens onthaald
worden op chocolade, koek, enz.
De kerstboompjes zullen geplaatst worden
op Zaterdag, Maandag, Dinsdag en Woens
dag, en het Leger hoopt vanzelf, dat vele
voorbijgangers een niet te kleine I gave
in de busjes zullen werpen.
DE VLIEGKAMPEN.
Den laatsten tijd liepen hardnekkige ge
ruchten ovér geheele of gedeeltelijke ophef
fing van de vliegkampen de Mok en-de Kooij.
Deze zijn nu door de Memorie van Ant
woord op de Marine-Begrooting gedeeltelijk
bevestigd en het ligt in de bedoeling van den
Minister deze kampen als nevenstations van
Schellingwoude en Soesterberg te beschou
wen en deze beide laatste tot Centrale vlieg
kampen in te richten.
In dezen tijd, nu van alle kanten op dé
meest mogelijke bezuiniging wordt aange
drongen, doet het wondervreemd aan, dat de
Regeering de Mok en de Kooij, waarvan bin
nen-, zoowel als buitenlandsche deskundigen
getuigen, dat deze, wat inrichting betreft,
kunnen wedijveren met de beste in Europa,
zullen worden ingekrompen, en duizenden
guldens zullen worden besteed om de vlieg
kampen te Soesterberg en Schellingwoude
uit te breiden.
Groote sommen gelds zijn besteed, om
gronden aan te koopen voor de Mok en de
Kooij, tienduizenden zijn aan de inrichting
ten koste gelegd, en nu rijpt 'bij den Minister
a. i. van Marine het plan om deze Marine
kampen in dienst op te leggen grootendeels,
waardoor deze kostbare inrichtingen vrijwel
renteloos staan.
De Minister is voornemens een fusae te
bewerkstelligen tusschen Marine- en Leger-
vliegóienst, een stelsel, dat in verschillende
landen, o. a. Engeland, reeds was ingevoerd,
doch in 't geheel niet voldaan heeft. Ook in
Marine-luchtvaartkringen is men tegen de
plannen des Ministers, getuige verschillende
artikelen van officieren iai vakbladen.
Doch dit besluit sleept nog andere ernstige
nadeelen met zich. Juist eenige dagen geleden
is de Commissie voor de Economische ont
wikkeling van Helder overgegaan tot oprich
ting van een „N. V. Zeehad Huisduinen", ten
doel hebbende het daarvoor uitnemend lig
gende dorpje Huisduinen tot grootere bad
plaats uit te breiden.
Ernstige plannen zijn ito bewerking om
Helder, met z'n bijzonder mooie zeehaven
uit te breiden en .door de drooglegging der
Zuiderzee zal Helder een voorname plaats
gaan innemen.
Dus niet alleen, dat onnoodig geld wordt
weggegooid, ook Helder wordt noodeloos
ernstig geschaad; immers bij de inkrimping
der marinevliegkampen zullen geleidelijk een
groot aantal gezinnen deze stad gaan verlaten!
Met nadruk wenschen wij de volksvertegen
woordiging te wijzen op deze plannen van
den Minister, dde groote financieele offers
vragen doch geen practisch nut dragen.
- D. H. GRUNWALD,
Lid van den Raad der Gemeente
Helder.
BINNENLAND.
Arrondlssements-Rechtbank te Alkmaar.
Zlttng van 14 December.
Uitspraken: .j
J. J. M., Helder, wedeisparmigheid, 14 da
gen gev.: F. B., Callantsoog, appèl vonMs
kantonger. L z. jachtwetsovertreding, vonnis
8.boete subs. 4 dagen hechtenis beves
tigd.
Nieuwe zaken:
Gewogen, maar te licht bevonden.
In Maart van dit jaar had de los werfman
0. J. M. alhier, een nikkel horloge gestolen
ten nadeele van zekeren Tenthof. Hij was
deswege door de rechtbank tot een voorwaar
delijke straf veroordeeld met 8 proefjaren.
Thans, heeft de veroordeelde, nu te Zaandam
woonadhtlg, zich opnieuw aan een strafbaar
feit schuldig gemaakt; de officier vorderde
alhtans Dinsdag tegen hem tenuitvoerleg
ging van het vonnis.
Voorts geen nieuws waar Helder belang
in zal stellen. (Geen renvooi, geen kosten.)
LUCHTVAART.
De heer A. Plesman, administrateur van de
Kon. Luchtvaartmaatschappij voor Nederland
en Koloniön, heeft verklaard, deze maatschap
pij mot 1 April a s. een dienst ,1 tweemaal per
dag) zal exploiteeren op Londen, Parijs en Ham
burg. De laatste lijn is een schakel van de
lijn van Stockholm over Kopenhagen, Ham
burg, Amsterdam Brussel, Parijs, Toulouse,
langs de Oostknst van Spanje naarRabbatin
Afrika. Deze lijn wordt in 1921 in haar ge
heel geëxploiteerd.
De heer Plesman verwacht, dat binnen acht
jaar de Indische maatschappij en de Holland-
sche maatschappij het verkeer per vliegtiug
tussshen het moederdaad en de koloniën zul
len onderhonden.
UIT DEN OMTREK.
Wlerlngen.
Door de strenge vorst is de verbinding met
ons eiland plotselfhg zeer bemoeilijkt. Gister
(Woensdag) was de zee dichtgevroren en ging
de postschipper per ijsvlet over. Heden (D011-
derdagi vermoedelijk den geheelen dag geen
post; alles zit vol ijs.
In den laatsten tijd zijn alhier de brood- en
vleeschprijzen aanmerkelijk gedaald. Hetvar-
kensvleesch wordt reeds voor fl. per pond
verkocht. Een aanmerkelijk verschil vergele
ken by een half jaar terug.
Nederland en België.
In zijn Mem. v. Antw. zegt de Min. v. Bui-
tenl. Zaken dat niet wordt ingegaan op ev.
initiatief van Bel eitot hervatting der onder
handelingen, indien de verkregen basis van
overeenstemming wordt veranderd. De Ned.
regeering wijkt niet van haar standpunt in
zake militaire verbonden. Bezwaren .der En
tente tegen de overeenkomst met Duitsch-
land zijn den min., niet bekend. Nog geen af
schaffing van het visuinsteLsel.
De „Elve" en de „Bernisse".
Naar de „N. R. Ct." verneemt is de eisch,
door de firma P. A. van Es en Co. tegen de
Engelsche regeering ingesteld tot schadever
goeding wegens de torpedeering, in 191/, van
de stoomschepen „Elve" en „Bernisse", in
hoogste instantie door den Privy Council toe
gewezen.
Gelijk men zich zal herinneren, waren de
„Elve" en de „Bernisse" in 1917 onrechtmatig
opgebracht e'n gevoerd binnen het door de
Duitschers gevaarlijk verklaarde gebied, waar
zij werden getorpedeerd. De eigenares der
schepen, de firma P. A. van Es en Co., had
zich deswege tot de Engelsche i^geering ge
wend om schadevergoeding en haar eisoh was
door onze regeering gesteund. De Engelsche
regeering had van schadevergoeding niet
willen weten.
Thans is in hoogste instantie het vonnis
gehandhaafd en aan de firma van Es Co.
schadevergoeding voor de getorpedeerde
schepen toégewezen.
Hiermede is weer een treffend voorbeeld
gegeven van dè onafhankelijkheid en onbe
vangenheid van den Engelschen rechter. Wij
hebben in oorlogstijd meer dan eens gelegen
heid gehad daarop te wyzen, wanneer recht
matige Nederlandsche eischen soms door de
Engelsche regeering werden afgewezen.
De afbouw der forten.
De Tweede Kamer verwierp gisteren
met 45 tegen 29 stemmen de motie-Ter Laan,
betreffende het staken van den afbouw van
de forten bij Vlissingen en den
Helder.
De Oorlogsbegrooting weid daarna aange
nomen met 50 tegen 23 stemmen.
De motie-Oud, voor verhooging der predi-
kantstraotememten met 40 pet. werd verwor
pen met 52 tegen 21 stemmen.
Bestrijding van de duurte.
Naar aanleiding van de berichten omtrent
plannen tot bestrijding van de duurte, deelt
men ons mede, dat deze hun ontstaan dan
ken aan de debatten, welke in den herfst
van verleden jaar zijn gehouden in den
Loonraad in de Vervoerbedrijven. Zeer uit
voerig werd daar gesproken over den 'kring
loop: prijsstijging, loonsverhooging, prijs
stijging en de ellende, welke daardoor ver
oorzaakt wend. De voorzitter van den Looh-
raad deed toen het voorstel, een kleine oom
missie van werkgevers en arbeiders-verte
genwoordigers te benoemen, teneinde te
onderzoeken, 'in hoeverre het in de gegeven
crisis-omstandigheden mogelijk was, invloed
te oefenen op de prijzen van de voornaam
ste levensbehoeften van het arbeidersgezin.
De werkgevers beloofden aan eventueel
doeltreffende voorstellen krachtigen finan-
Qieelen steun te zullen verleenen. De verte
genwoordigers van den Centralen Bond van
Transportarbeiders, den R. K. Bondvan
Transportarbeiders St. Bonifacius en van den
Nederl. Bond van Chr. Fabrieks- en Tran
sportarbeiders verklaarden zich bereid, in
een dergelijke commissie zitting te nemen.
Bij haar onderzoek kwam deze oommissie,
na verzameling van tal van gegevens om
trent inkoops- en verkoopsprijzen van de
meest uiteenloopende- artikelen, enz., tot de
overtuiging, dat belangrijke resultaten met
praotische duurtebestrijding zouden zijn te
bereiken.
Ondanks de tijdelijke stilstand van haar.
werkzaamheden door de groote staking in
dit voorjaar en de daaruit voortvloeiende
tijdelijke wijziging in de verhoudingen van
de betrokken partijen, werd besloten tot op
richting vam een N.V, Maatschappij.tot Ex
ploitatie van Volkswarenbuizen. Deze ven
nootschap heeft ten doel:
a. Het exploiteeren van magazijnen voor
den verkoop in het klein contant, tegen
matige prijzen^ van goede gebruiks- en ver-
bruiksartikelen van alierlei aard te Rotter
dam, Amsterdam en andere plaatsen in Ne
derland.
b. Het exploiteeren van bedrijven van an
deren aard, waarvan de expdoltatie van be
lang zal blijken te zijn voor de 'bevordering
van het sub a genoemde.
c. Het oprichten van, het samenwerken met
en deelnemen im andere lichamen van over
eenkomstige strekking.
Zij werkt met een zeer klein aandeelenka
pitaal, waarvan de meerderheid volgens de
statuten in handen is van arbeidersorganisa
ties; bij de oprichting waren dit de drie bo
vengenoemde bonden van transportarbeiders,
doch plaatsing van aandeelen 'bij andere or
ganisaties is niet uitgesloten. Het bedrijfs
kapitaal wordt gevormd door een tienjarige
leening ten bedrage van twee millioen gul
den, welke bereids goeddeels volteekent is.
De rente bedraagt 6 pot. 's jaars, gelijk deze
op het tijdstip, waarop besloten werd tot uit
gifte, Mei 1920, gebruikelijk was.
Ervaren bedrijfsleiders zijn reeds aange
steld en de onderhandelingen over den aan
koop van panden zijn in vollen gang. Voor-
loopig zal worden begonnen met den volle-
digen handel in confectie, manufacturen,
bedden en schoenwerk te Amsterdam en te
Rotterdam. De vennootschap zal haar bedrijf
zoo noodig laten uitbreiden tot andere bran
ches en andere plaatsen in Nederland.
Trots de teekenen van prijsdaling, welke
tjians ook in den kleinhandel merkbaar wor
den, zal d© vennootschap met de uitvoering
wan haar plannen doorgaan, omdat zij over
tuigd is, desniettegenstaande nu en in de
toekomst een zeer nuttige taak te kunnen
vervullen.
Duitsch zout.
Het „Ned. Weekblad voor den handel in
kruidenierswaren" meldt:
De Nederlandsche zoutindustrie te Boekelo
wordt sedert eenige weken ernstig bedreigd
door den massa-import van geraffineerd zout
uit Duitscbiand. Dit Duitsche zout is onge
veer 1 per zak van 100 pond lager te koop
dan het zout van Boekelo, hetgeen op een
bedrag van 6 per zak een belangrijk ver
schil maakt Wel is de kwaliteit van bet Ne
derlandsche zout iets beter, maar toch zal
de Ned. zoutindustrie, wil deze zich handha
ven, haar prijs moeten reduoeeren, het is
echter de vraag of de productiekosten der
Boekelosche zoutwnning dit veroorloven.
Opheffng van de brandstoffendlstrlbutle?
Naar de Nieuwe Ct. meldt, is in de Don
derdag te 's-Gravenbage gebonden vergade
ring van de directie der Rjjkskolendistributie
met de leiders der plaatselijke brandstoffen-
commissies besloten den minister te advisee-
ren de brandstoffendistribntie met ingang van
1 April 1921 op te heffen, zulks in verband
met den "voldoenden aanvoer van steenkolen
uit het buitenland.
Inlijving lichting 1921.
(Officieel.) De inlijving van de eerste ploe
gen der lichting 1921 zal, behoudens onvoor
ziene omstandigheden, niet plaats hebben
vóór 16 Februari 192L
Het ijs.
Gisterochtend halfzeven is een der in nood
verkeerende vaartuigen, de UK 16, sdhippef
Sjoerd van den Berg, door E: khuizer vist-
schers met behulp van een ijsvlet onder
groot 'gejuich de haven binnengebracht.
Thans liggen nog in bet ijs bekneld de UK
114, schipper Jelie Bakker, UK 151, schipper
Albert Bakker, en UK 98, schipper Jaoob
Korf. Te Stavoren zijn binnengekropen de
UK 45, 77 en 166. De veerpont is weer van
Enkhuizen uitgevaren om te trachen de drie
andere vaartuigen te bereiken.
Nader werd Vrijdag uit Enkhuizen gemeld
De drie vaartuigen, die nog in het ys be
kneld lagen, zijn hier vanmiddag half één on
der groote belangstelling binnengebracht door
één van de kleine ponten van den veerdienst.
Alle Urker botters zijn dus gered.
Schip is nood.
Uit Maassluis wordt geseind, d.d. heden:
Het Engelsche stoomschip „Chicago", van
Baltimore op weg naar ^lalmö, geeft nood
seinen op 43° 40' N.B. en 48° 15' W.L.
De Rotterdamsche Handelsbank.
Men meldt uit Rotterdam:
De Haagsche en Rotterdamsdie recherche
hebben gisteren weder bij een tiental aeen-
ten der Handelé- en Landbouwtaak te Den
Haag huiszoeking gedaan.
In de Pretoriasfcraal 111 werd de houder
van een verkapt kantoor der Bank, zich noe
mende Schaap, in werkelijkheid geheeten J.
Kraak, aangehouden. Kraak stond gesigna
leerd in verband met een oude oplichters-
zaak, waarbij een Amsterdamsch rentenier
dóór een vijftal oplichters voor /-6000 was
bedrogen jnet onbruikbare filmen. Drie der
oplichters zijn hiervoor veroordeeld. De ge-
boéders Kraak, hierbij eveneens betrokken,
waren naar Buitschland uitgeweken. Ook de
broer, O. Kraak, werd gisteren nog gearres
teerd. Bovendien zijn belangrijke bescheiden
en een 20.000-tal obligaties van de Kerstmis-
uitgave der Bank in beslag genomen.
TWEEDE KAMER.
Vrijdagmorgen wordt allereerst de Land-
bouw-begrooting behandeld. Bij de afdeeling
Mijnwezen had de heer Hermans gelegen
heid hulde te brengen aan de mijnwerkers,
die ons land tijdens den oorlog zulke be
langrijke diensten bewezen hebben.
Over de debatten valt overigens niets te
vermelden. De motie van den heer Ter
Laan: staken van den afbouw der forten te
Vlisingen en Helder wordt verworpen met
45 tegen 29 stemmen.
Bij de motie-Oud (verhooging der trakte
menten der leeraars (ter onderscheidene
godsdienstige gezindten met 40 pet.) deelt de
heer Van W ij nbergen (R.-K.) mede, in
verband met de afwijzende houding der Re
geering, tegen deze mode te zullen stemmen.
Hij zal echter zijn stem wei geven aan de
motie-Ketelaar, die beoogt de storting voor
pensioenen ook voor de gepensioneerden en
de op wachtgeld gestelden af te schaffen, met
terugbetaling dier gelden over 1920.
De motie-Oud wordt verworpen met 52
tegen 21 steromen.
De motie-Ketelaar wordt aangenomen zon
der hoofdelijke stemming.
De heeren Kolkman, Treub, Albaida, Beü-
mer en Swane worden benoemd tot leden
eenor oomimissie van onderzoek inzake de le
vering van vliegtuigen.
Naar aanleiding van eene opmerking van
den heer DuymaervanTwist over den
toestand van het vissohertfbedrijl, antwoordt
de Minister, dat dit vraagstuk reeds be
studeerd wordt, maar dat er voor loop ig niets
voor de trawlvisscherij Van worden gedaan
dan het verleenen van een toeslag op de ko-
lenprljzen. En dan zouden er weldra meer
dere bedrijven komen. De heer Van Za
delhof! bepleit een betere drinkwatervoor
ziening op zeeschepen, alsmede het geven
van wettelijke voorschriften voor het bedrijf
aan boord van zeeschepen en opneming van
het arbeidsrendement in den Raad voor de
Scheepvaart. Deze Raad heeft tal van klach
ten van schepelingen terzijde gelegd zonder
eenig onderzoek.
De heer Van de Bilt bepleit een betere
regeling van de scheepvaarteamens. In de
examencommissies komen zelden personen,
die opgeleid zijn in de koopvaardij. Dit acht
spreker een bezwaar. De examinatoren zijn
ook te oud. Spr. wenscht, dat tot examinato
ren zullen worden benoemd personen, die een
voldoende studie van het examen hebben ge
maakt en die ook practisch zijn ■werkzaam ge
weest. Spr. verwacht, dat de Minister het mes
zal zetten in de wondeplekken onzer organi-
SS.ifci'6
De Minister verklaart, dat hij reeds in
overleg met zijn'ambtgenoot van Onderwijs
een commissie heeft ingesteld oni hem over
reorganisatie van de regeling dezer examens
te adviseeren. Hij zal deze beschouwingen
ook ter kennis van die commissie brengen.
De land'bouwbegrootdng wordt zonder hoof
delijke stemming aapgenomen, waarna aan
de orde komt een wetsontwerp houdende be
palingen tot bestrijding van bedrog in den
handel in meststoffen, zaaizaden en veevoe
der, en eenige andere.
Uit het hierna volgend hoofdstuk Onder
wijs valt alleen te vermelden, dat de heer
G er hard (die oa. een onderzoek wilde
zien ingesteld naar het onderwijs in andere,
met name de Angelsaksische, landen en van
den Minister daarop geen volstrekt afwijzend
antwoord kreeg) de verklaring aflegde dat hij
en de zijnen, in weerwil van de teleurstelling
met de onderwijzerssalarissen, vertrouwen
bleven stellen in dezen bewindsman als leider
van het onderwijs.
Maandag voortzetting.
Vrijwillige Landstorm.
Ons leger maakt een periode door van in
grijpende veranderingen.
De Regeering streeft er naar, den druk,
door den dienstplicht op de bevolking ge
legd, di, ondanks den Volkenbond, nog niet
in afzienbaren zal kunnen vervallen, todh
te verlichten.
Dit mo^t gecombineerd worden met een
noodz&kelijke vermindering van kopv-\
evenwel zonder dat 'hiervan ininder goede
opleiding het gevolg zal zijn.
Zoo is de regeering gekomen tot een be
langrijke hervorming en uitbreiding van het
instituut van den Vrijwilligen Landstorm,
waarvan wij in het onderstaande zullen
trachten een overzicht te geven.
De Vrijwillige Landstorm kent vier soor
ten van vrijwilligers: 1. Bijzondere vrijwil
ligers. 2. Gewone vrijwilligers. 3. Buitenge
wone vrijwilligers. 4. Vrouwelijke vrijwilli
gers.
Wij zullen elk dezer vier soorten aan een
korte beschouwing onderwerpen.
1. Bijzondere vrijwilligers.
Hiertoe worden gerekend de in militairen dienst
geweest zijnde personen, die zich vrijwillig ter
beschikking der Regeering hebben gesteld om in
geval van binnenlandsohe onlusten de Regeering
te steunen.
Zij teekenen geen contract en kunnen hunne
toezegging eteeds herroepen.
Zij hebben alleen voordeel van hunne toetre
ding, als werkelijk onlusten mochten uitbreken:
in aat geval krijgen zij een belangrijke dagelijk-
sche toelage en dienen niet bij het Leger, doch
zooveel mogelijk plaatselijk tot afdeelingen sa
mengevoegd. Zoodra zij zijn opgekomen zijn zij
echter (in tegenstelling met de Burgerwachten),
weer militairen, en kunnen dus door de Regeering
overal gebruikt worden, waar hun diensten het
meest noodig zullen zijn.
2. Gewone vrijwilligers.
Jongelieden van 16 jaar en ouder kunnen zich
bij den Vrijwilligen Landstorm verbinden als
„gewoon vrijwilliger", en worden dan zooveel
mogelijk plaatselijk, of anders in zeer nabij gele
gen plaatsen, gedurende 4 k 5 uren per week in
den vrijen tijd geoefend.
Bij het regelen der ^oefeningen moet zooveel
mogelijk rekening gehouden worden met de be
roeps-, studie-, godsdienstige en andere belangen
dezer vrijwilligers.
Door deze oefeningen te volgen Is het mogelijk
een diploma te verwerven als „geoefend man";
wie dit diploma bezit behoeft slechts twee maan
den bij het leger te dienen (althans zoolang de
eerste oefentijd blijft vastgesteld op 6 maanden).
Zoolang dit diploma nog niet is verworven, is
men verplicht tot hoogstens 200 oefenings-uren
per jaar, daarna tot hoogstens 50 oefenings-uren
per jrar.
In dit systeem ondervindt men dus bij de Btudie
of bij het aanleeren van een beroep nog maar zeer
weinig bezwaren van den militairen dienst.
Ook bestaat de mogelijkheid om bij den Vrij
willigen Landstorm den rang van Korporaal, Ser
geant of Vaandrig te behaien, waarvoor de ver-
eischte kennis" gelijk is aan die bij het Leger.
Men heeft dan echter het voordeel bij het Leger
te dienen in den bij den Landstorm behaalden
rang met de voordeelen daaraan verbonden, wat
betreft tr_&ctement, enz.
Een bepaald soort gewone vrijwilligers vormen
zij, die een verbintenis sluiten bij den Kader-
Landstorm.
Dit zijn jongelieden, die reeds een bepaalde
hoeveelheid algemeene ontwikkeling bezitten, en
bij den Vrijwilligen Landstorm worden opgeleid
voor Kaèer (Korporaal, Sergeant, Vaandrig).
Zij kunnen later ook den Officiersrang be
reiken.
Voor toetreding wordt vereischt den 16-jarigen
leeftijd, en de adspiranten moeten leerling zijn
eener Inrichting van Hooger- of Middelbaar On
derwijs, of wel een M.U.L.O.-diploma bezitten.
De oefeningen hebben plaats in den vrijen tijd,
allereerst ter verkrijging van het Bewijs van ge
oefend man, en verder tot het behalen van den
rang van Korporaal, Sergeant of Vaandrig.
Het ligt in de bedoeling de Kaderlandstormers
gedurende de vacantie met Kerstmis 4 dagen,
Paschen 6 dagen en de Zomervacantie drie weken
te vereenigen in kampen, waar dus de jongelieden
uit alle deelen van het land elkaar ontmoeten om
oefeningen in grooter verband te houden.
Gedurende het verblijf in kampen wordt in de
voeding en huisvesting kosteloos voorzien, terwijl
zij dan soldij ontvangen overeenkomstig hun
rang.
Ook deze Landstormers hebben zoodra zij vol
daan hebben aan de eischen als „geoefend man",
recht op een vermindering van diensttijd van 4
maanden.
8. Buitengewone Vrijwilligere.
De militie- of reservepliohtigen, die zich na het
einde van hun eerste oefening of van den daarop
eventueel gevolgden dienst bij het. blijvend ge
deelte verbinden als „Buitengewoon Vrijwilliger"
bij den Landstorm, komen alleen tb geval van
oorlog onder de wapenen bil het Legeronder
deel, waartoe Sij hebben behoord, anders steeds
bii den Landstorm.
Verbibden zil zich binnen drie maanden na
afloop van hun eerste oefeningen, dan ziln zij
gedurende 2 jaren vrijgesteld van elke militaire
oefening, terwijl zij daarna ten hoogste 50 oefe
nings-uren .per jaar bij den Landstorm moeten
medemaken.
Deze oefeningen hebben eveneens plaats in
hunne woonplaatsen, of de onmiddellijke omge
ving daarvan.
Verbinden zij zich pas een jaar of langer nadat
hun eerste oefening ten einde Is, dan moeten zit
deelnemen aan de eerste herhalingsoefening bii
bet Leger.
liet springt ln het oog, dat ook voor deze cate
gorie LandstormvrflwillTgers een belangrijk voor-
?i,!e verkrijgen door zioh als Buitengewoon
Vrijwilliger te verbinden, omdat zij daarmede
blilvend van de herhalingsoefeningen ai zijn en
daarvoor slechts ln de plaats treden ten hoogste
50 oefenings-uren per jaar, welke bovendien in
den vrijen tüd zullen worden gehouden.
Het onderricht bij den Vrijwilligen Landstorm
moet bij voorkeur gegeven worden door verlofs-
offioisren en (of) verlofs-onderofficleren, die zich
bij den ri.i willigen Landstorm hebben verbonden
tl» ®niiit®^^WuVri;iwilllfter' en zioh daardoor
vrijwillig beschikbaar stellen. Zij ontvangen
daarvoor vergoeding
4. Vrouwelijke Vrijwilligers.
t^^,fioLr0Uweli'l£ei-^riiw"liger* kjinnen worden
toegelaten vrouwelijke artsen, alsmede vrouwe-
hike personen, die opgeleid zijn, worden, of wen
schen te worden tot personeel voor ziekenverple-
v°or andere functies, als chauffeur, kok,
administrateur, enz. Oefeningstijd 50 uur p.er jaar.
3,onge dames en ook voor ouderen is hier
een mooie gelegenheid zich op de hoogte te stel
len van zoo nuttige kennis als ziekenverpleging.
Uit het bovenstaand© moge blijken, dat
door den Vrijwilligen Landstorm werkelijk
belangrijke vereenvoudiging van den dienst-
plichtdruk-te verkrijgen is.
Waar d© op deze wijze vóórgeoefenden in
plaats van 6 sledhts 2 maanden bij het Leirer
gorden ingeljjfd (wanneer zij althans hun
Bewijs van te zijn „geoefend man" hebben
behaald) geeft dit tevens het Rijk belanz-
r,Uk® voordeelen, omdat hiervoor
slechts V. der onderhoudskosten benoodigd
wuruT.
Zal dit instituut van vóór-oefening er in
slagen de 4 maanden diensttijd-verminde-
rmg te rechtvaardigen, dan zullen hooge ei
schen gesteld moeten worden aan deze oplei-
belest011 V00ra^ aan ^en' daarmede zijn
Maar wanneer blijkt, dat ons volk bereid
is m deze richting mede te werken, dan zijn
vy ongetwijfeld pet deze hervormingen een
zeer belangrijke stap vooruit in de goede
richting, Jt
De non-stop-rit.
De „Spijker" had Vrijdagnacht 600 K.M. afge
legd met een gemiddelde snelheid van 40 KM
per uur. De totale afstand, nu 16.780 KM. in *2(j
dogen.
VoetbaL
De Competitiewedstrijden.
Programma voor Zondag 19 Dec.
N. V. B.
Westelijke Afdeeling.
Eerste klasse.
Amsterdam: Spartaan—V.O.C.: Ajax—D.F.C.;
A.F.C.—Haarlem; Utrecht: U.V.V.—H.V.V.: Den
Haag: H.B.S.—V.V.A.; Rotterdam: Sparta—Blauw
Overgangsklasse.
Haarlem: R.C.H.R.F.C.H.F.C.H.-D.V.S.
Wormerveer: W.F.C.Quiök; Den Haag: A.D.O.
t Gooi: Schiedam: S.V.V.D.E.C.; Rotterdam:
F eijenoordStormvogels.
Tweede klasse A.
Alkmaar: Alcmaria Victrix—E.D.O.Weeap:
RapiditasAmstel; Schoten SchotenHortus;
Zaandam: Z.F.C.Purmersteijn; Hoorn; Hollan-
dia—Z.V.V.
Derde klasse A.
Haarlem: H.S.V.—D.W.S.; Velaen: VJ3.V.
Steeds Voorwaarts.
Derde klasse B.
Edam: E.V.C.Neerlandia; Koog aan de Zaan:
K.F.C.—Q.S.O:; Watergraafsmeer: Watergraafs
meerWest-Frisia.
Reserve tweede klasse A.
Amsterdam: D.E.G. 2Hollandia 2; V.VA. I
W.F.C. 2.
N. H. V. B.
Tweede klaase B.
Helder: H.R.C. 1K.F.C. 2; Helder 2—Aseen-
delft 1.
Tweede klasse B.
Bergen: BA.V. 1—V.V.U. 1; Krommenie: fc.V.
V. 1—W.F.C. 4; Caetricum: C.S.V. 1—H.R.C. 2.
Afdeeling Helder.
Tuindorp: H.R.C. 4Helder 8; aanvang 10 uur.
Scheidsrechter de heer Stuart.
H.R.C. 1—K.F.C. 2.
Zoo het terrein niet afgekeurd wordt, zal H.R.
C. 1 morgen de reserves van K.F.C. ontvangen.
In Koog aan de Zaan heeft de H.R.C. met de on
even goal verloren; we verwachten nu een kleine
overwinning voor de roodhemden. Scheidsrechter
is de heer Baas. De wedstrijd vangt aan om 2 uur.
Helder 2Assendelft L
Helder 2 heeft Zondag haar laatste thuiswed
strijd, evenals H.R.C.; zij ontvangen de leiders
in deze afdeeling, n.1. Assendelft. In Assendelft
werd verloren met 30. We gelooven wel, dat
Assendelft morgen met de eer zal gaan strijken.
Op het terrein van Helder wordt al eenige dagen
gewerkt om het sneeuwvrij te maken, zoodat
naar alle waarschijnlijkheid de wedstrijd wel door
zal gaan. Dit zal kenbaar zijn door Zondag vroeg
tijdig de vlag op het terrein te laten wapperen.
Waait die niet, dan. gaat hij niet door. Scheids
rechter is de heer Lames. Aanvang 2 uur.
C.S.V. 1—H.R.C. 2.
De reserves van H.R.C. gaan morgen naar Cae
tricum, om den strijd aan te binden tegen CB.V. 1.
Er wordt om 12 uur gespeeld, dus om 6 uur thuis.
MARINEBERICHTEN.
Officier-vlieger 2e kl. H. W. J. van Doorn is
bestemd voor den dienst in Oost-Indië, waarheen
hij 8 Januari a.s. per s.s. Jan Pietersz. Coea
zal vertrekken.
De navolgende plaatsingen enz. zijn gelast:
op een in onderling overleg door de commandan
ten der Marine te Willemsoord en te Middelburg
te bepalen datum, de luit. t. z. Ie kl. O. D. T. de
Ridder, de luit t. z. 2e kl. F. C. de Ruyter de Wildt
en de officieren machinist 3e kl. G. den Hertog
en G. de Jongh geplaatst aan boord Hr. Ms. torpe
doboot Z. 8; de officier machinist der le kl. J. A.
Lanz en de officier<nachinist 3e kl. W. J. Daling-
haus geplaatst te Willemsoord; de officier-ma
chinist 2e kl. C. F. J. Heitz geplaatst te Amster
dam; de luitenant ter zee le kl. M. J. Verloop, de
luitenant ter zee 2e kl. P. Kronenberg, de officier
machinist le kl. J. Gestel en de officieren-machi
nist 3e kl. L. de Wilde en J. G. Blom geplaatst
aan boord Hr. Ms. torpedoboot Z 2; de officier
machinist le kl. W. J. Manz geplaatst in de rol
van Hr. Ms, Wachtschip te Willemsoord; de offi
cier-machinist 3e kl. D. J. Monté, thans geplaatst
aan boord Hr. Ms. torpedoboot Z 8, gesteld ter
beschikking.
met 21 dezer de officier-machinist 2e kl. C.
d. Linde geplaatst aan boord Hr. Me. Gelderland,
id. J. W. Eibers, thans geplaatst aan boord 7an
genoemden bodem, gesteld ter beschikking;
met 24 dezer de officier-machinist 3e kl. H. C.
A. Rosa, thans geplaatst aan boord Hr. Ms. Wacht
schip te Vlissingen, gesteld ter beschikking.
met 28 dezer de luitenant ter zee le kl. J. J.
van Konijnenburg, thans geplaatst te Amsterdam,
gesteld ter beschikking.
Officier-machinist 2e kl. J. van der Brugge,
thans tijdelijk geplaatst bij de adepirantenschool
der marine te Dordrecht, is met 8 Jan.a.e. gesteld
ter beschikking.
Bij Kon. besluit van 15 dezer is, met ingang van
1 Januari 1921, aan den electrotechnicus bij ds
Marine G. J. Kniphorst, eervol ontslag verleend
uit zijne betrekking, wegens reorganisatie van
het dienstvak, waartoe hij behoort.
De officier-machinist 2e kl. J. W. Eibers van
Hr. Ms. Gelderland ls bestemd om op 22 Jan. 1921
met het particulier s.s. „Rembrandt" naar Oost-
Indië te vertrekken.
Bevorderd tot hoofdcommies bij het Departe
ment van Marine de commiee T. M. Wina en be
noemd tot adjunct-oommiea de klerk D. C. Krtlger.
Opgave van overgeplaatste onderofficieren der
Zeemacht:
Op een nader door de Commandanten der Marine
te illemsoord en Middelburg te bepalen datum:
eergeant-machinedriiver C. J. Schaap van Z 4
naar Wachtschip Woord torpedist-majoor G.
Bouma van Z 1 naar Wachtschip W'oord; ser-
geant-torpedist W. Zootjes en sergeant-torpedo
maker P. van der Meer van Z 1 naar Z 8; torpe
dist-majoor H de Vries van Wachtschip W'oord
naar z, machinedrijver-madoor F. Poelman van
o 1 naar Van Speijk; sergeant-machinedrijver K.
Kleimeer van Z 1 naar Van Speijk; machinedrij-
ver-majoor G. J. Lauwere van "van Speijk naar
j torpediat-majoor C. Heijboer, sergeant-tor
pedomaker L. Q. Koster, bootsman J. Bakker,
t le? van Z 8 naar Z 2; sereoant-machinedriiver
J. Dolleman van Wachtschip Vlissingen naar Z 2;
machinedrij ver-majoor J. N. Liadmoijer van Van
Speijk naar Z 2.
LEGERE ERICHTEN.
De le luit. van de milit. adm. H. N. Muntjewerff
en de 2e lult. A. Duitgenius, van het 21e reg. inf.
te Helder*leerlingen van den adj.-onderoff-adjm.
M. van Ommeren, eveneens van het 2le reg. inf.
te Helder, ziin geslaagd voor het examen boek
houden van ae Vereeniglng van Leeraren in da
Handelsw ete nschappen.
De serg. H. A. Kramers, van het 2e bat., 21e
reig. inf. te Helder, die bij beslissing van den
Coimm. der le Div. op verzoek is overgeplaatst
bij het 7e reg. van het wapen te Amsterdam, zal
op 18 dezer zijn nieuwe bestemming volgen.
De serg. A. van den Berg, van het le bat., 21a
reg. inf. te Hoorn, wordt overgeplaatst bij het 8a
bat. te Helder.
De serg.-maj.-adm. F. J. de Haan, van het 2e
bat... 21e reg. inf. te Helder, is geslaagd voor den
rang van adj.-onderoff. bij de milit. administratie.
De verplichte storting voor het Rijks Weduwen-
en Weezenfonds der Landmacht zal, naar wij ver*
nomen, binnenkort vervallen.