HAAGSCHE BRIETEN.
Middenstand en Prijsdaling. Politie en
Brandweer. Gemeentelijke WasseheriJ.
's-Gravenhage, 20 December.
We beleven tegenwoordig moeilijke tij
den, naar verhouding veel meer kommerv ol
dan tijdens den wereldoorlog; toen voelde
een ieder, dat het niet anders kon, ja moest.
•Nu is dat alles veranderd: de massa be
grijpt niet voldoende meer, dat we nu pas, de
gevolgen van dien rampzaligen tijd hebben
te dragen, dat de vrede feitelijk een pas
kwil is en dat de economische oorlog over de
geheele wereld heviger woedt dan ooit te
voren.
De -economische dood, de totale ondergang,
is haast even verschrikkelijk als de dood op
het slagveld, zoowel voor personen als sta
ten. De toestand is Oostenrijk demonstreert
dit duidelijk en in alle landen zijn faillisse
menten aan de orde van den dag.
Oppervlakkig schijnt alles veel beter te
gaan dan eenige maanden te voren: de prijs
daling is met groote vreugde door het koo
pend publiek begroet en men wacht verlan
gend op nog goedkoopere goederen.
Hoe die prijsdaling zoo plotseling is tot
stand gekomen, daarover zullen we niet
breedvoerig uitwijden. Het is aannemelijk,
dat de weigering van het publiek om met
de hooge prijzen genoegen te nemen, de
z.g. koopers-staking, een zoodanig te
kort aan bedrijfskapitaal heeft doen ont
staan, dat <Je verkoopers gedwongen wer
den dit te kort aan te vullen door de omzet
te vergrooten en wel door afslag der arti
kelen.
Het publiek heeft dus zijn zin gekregen,
de prijsdaling is er! Doch men begrijpt niet,
dat dit gegaan is ten koste van de reserves,
die tijdens de duurte gevormd zijn of er al
waren. Daarbij is het echer niet gebleven,
want na bet aanspreken der reserves, is het
kapitaal aan de beurt en hoe langer de da
ling voortgaat, hoe grooter de vermindering
is. Natuurlijk vermindert ook de rente, d.i.
datgene, wat noodig is voor uitbreiding en
levensonderhoud.
Als het nu mogelijk wias om ook aanmer
kelijk goedkooper in .te slaan, dan zou het
evenwicht spoedig weer hersteld zijn. Maar
de ongunstige stand der valuta, de werk
loosheid in vele bedrijven, de hooge belas
tingen (die helaas niet met de daling mee
gaan) zijn allemaal oorzaken, die deze mo
gelijkheid te niet doen.
Het is wel duidelijk, dat wat de één wint
een ander moet verliezen en het publiek
profiteert momenteel, ten koste van de ont
wrichting van het zakenleven. Want daar
gaat het naar toe, tenzij er wonderen gebeu
ren. De crisis, die langverwacht werd, is
thans ingetreden -eb eischt meedoogenloos
haar offers.
De consument zal goed doen thans te koo-
pen en veel te koopen, want het is onvermij
delijk, dat de prijzen zullen stijgen
ofde konen zullen moeten
dalen.
In Amerika ziet men dit reeds gebeuren
en 't is begrijpelijk. In ons land sluiten reeds
vele fabrieken of werken op halve kracht;
honderden arbeiders komen op straat te
staan, de ondersteuning is niet voldoende,
de weerstandskassen raken uitgeput en dan
is «r maar één middel: genoegen ne
men met minder loon.
Dat het ook hier te lande in deze richting
gaat, blijkt wel -uit de plannen der Scheep
vaartmaatschappijen „Noord en Zuid" te
Amsterdam en Rotterdam.
Deze hebben het plan opgevat om in deze
steden en vermoedelijk ook hier, winkels te
gaan stichten, waar alle artikelen, die onder
de rubriek noodzakelijk levensonderhoud
ressorteeren, zullen Worden verkocht bene
den de prijzen van het particuliere bedrijf.
Een kapitaal van vijf millioen moet reeds
zijn bijeengebracht en binnenkort zullen de
plannen worden uitgevoerd.
Het is bekend, dat het tegenwoordig in de
.Scheepvaart" ook al mis is en dat de bui-
tenlandsche concurrentie door de hooge loo-
nen van het personeel niet voldoende kan
worden bestreden. (Dit zal misschien pok
het geval worden met het visscherij-bedrijf,
b.v. te IJmuiden, dat groote schade kan on
dervinden van de geweldige plannen, die
men te Emden smeedt).
Ook hier is maar één middel, verlaging
der loonen, en deze wil men nu vergemak-
kelüken en aannemelijk maken door, kunst
matige prtjsdrukklng.
Komen de plannen tot uitvoering, dan zal
de toestand voor het vrije bedrijf on vooral
voor den -industrleelen en handoldrijvenden
middenstand zeer bedenkelijk warden; het
aantal slachtoffers zal nog grootor worden,
wat zich natuurlijk later weer wreekt.
De voorstanders van klassenstrijd tot het
uiterste kunnen nu juichen: hier verdelgt het
groot-kapitaal den middenstand.
Waar heft heen moet weten we niet; de tijd
zal 't leeren. Zeker is het, dat groote vreug
de over de prijsdaling op rijn minst voor
barig is.
Alles streeft naar uitbreiding tegenwoor
dig en niets is groot genoeg, vooral als het
een overheidsbedrijf of ndienst is.
Deze indruk zou men krijgen als men op-
pervlakking 'n rijks- of gemeente-begroeting
beschouwt. Soms ia het inderdaad zoo, doch
men is wel eens ïsit te gauw en te voorbarig
met zijn oordeeLT
De pers heeft er ongetwijfeld aanleiding
toe gegeven, dat het publiek de hooge be
lastingen voor*een groot deel wijt aan ver
kwisting van Rijk, Provincie en Gemeente.
In den crisistijd en ook nu nog zijn er ver
schillende gevallen gesignaleerd, dikwijls
met succes; het ds echter verkeerd .te mee-
nen, dat uien het Staatsh uishouden met een
snoeimes kan vereenvoudigen.
De bezuinigingsamendementen van Mar-
ohant e.a. bij de diverse 'begroetingen inge
diend hebben dit duidelijk bewezen: ze wer
den op een enkele uitzondering na verwor
pen of ingetrokken.
Men vergéet wel eens, dat ook wat de
Staat of Gemeente koopt betaald moet wor
den met bijna het dubbele van vóór den oor
log. Bovendien breidt de bevolking zich
voortdurend uit en daarmede ook de over
heidszorg.
Bij^ onze Gemeentebegrooting is dit o.a.
aan het licht gekomen; brandweer en politie
b.v. moeten steeds „up to date" blijven.
Hun zorg voor de gemeenschap is zoowel
preventief als repressief en een zeer verant
woordelijke. Goede betaling en billijke ar
beidsvoorwaarden voor het betrokken perso
neel zijn daarom noodzakelijk; beide laten
nog te wenschen over, al is er veel verbeterd.
De- zorg voor de veiligheid van personen
en goederen is echter zoo belangrijk en van
zoo algemeenen aard, dat reeds herhaalde
lijk de vraag is gesteld, of het Rijk deze
zaak niet ter hand moet nemen en de Ge
meenten van deze kostbare instelling moet
ontlasten. Ook Onderwijs en Armenzorg zou
den geheel Rijkszorg moeten worden.
Vooral voor de politie is dit dringend
noodzakelijk en bij de Justiti^begrooting is
gebleken, dat de minister dezen weg al op
gaat.
Eenheid ontbreekt bij de organisatie der
politie geheel; men heeft nu reeds: Maré-
chaussée, Rjjksveldwacht, Gemeente-politie
en Militaire politie, die elk voor zich wer
ken. Toch zijn er nog streken van ons land,
waar het politie-toezicht totaal onvoldoen
de Lal
Ook de bevoegdheid der ambtenaren geeft
tot groote moeilijkheden aanleiding; zoo
heeft een agent van politie niet zijnde on
bezoldigd rijksveldwachter buiten de
grenzen van zijn gemeente net evenveel in
te brengen als een gewoon burger.
Slechts een Politie-wet zal daarin verbete
ring kunnen brengen, doch daarvoor heeft
het Pariement geen tijd!
Men zou gedaoht hebben, dat nu de Ge
meentelijke Wasscherij te Amsterdam een
fiasco is geworden, men elders wijzer zou
rijn.
Menvindt het echter noodig om te trachten
ook hier iets dergelijks tot stand te doen ko
men. Wel is de „(manier waarop" anders,
doch het komt op 't zelfde neer: men steekt
geld der gemeenschap in een onderneming,
waarvan het beter rendeeren dan het parti
culiere bedrijf niet vast staat en zelfs betwij
feld wordt.
Heft gebeurt tegenwoordig wel meer, dat
coöperaties (hoe nuttig op zichzelf) niet meer
tegen het particuliere bedrijf op kunnen,
tenzij rij hun voorsprong, dividend, laten
schieten.
Daardoor zouden hun klanten even goed
bij een gewone onderneming kunnen gaan
en dan valt de coöperatie uiteen.
Hier bestaat reeds sedert eenigen tijd een
„Coöperatieve Volkswasscherij" (die ook door
vele middenstanders wordt begunstigd). Aan
vankelijk was het plan om ook hier, even
als te A'dam Gemeentelijke Waschinrichtin-
gen of wasahihuizen te stichten, doch B. en
W. (misschien wel onder den indruk tan het
Amsterdamsche fiasco en de heftige kritiek)
hebben dit plan laten varen en stellen nu
voor aan bovengenoemde Coöperatie onder
tweede hypothecair verband van het erf-
pachtsrecht, 'gebouwen en machinerieën
275.000 ter leem te geven.
Afgezien van het bezwaar van onge-
wenschte bevoorrechting is er nog een an
der, n.1. dat in 't geheel niet vaststaat, dat de
coöperatie goedkooper zal werken dan het
vrije bedrijf. Er is tenminste van een zooda
nige bepaling, die juist het eenigste voordeel
zou geven, niets gebleken en zoo zal dus het
nuttig effect nihil zijn.
Daarenboven komt het ons voor, dat de
tijden voor de Gemeenten al moeilijk genoeg
zijn en dat het dus, vooral als er geen zeker
heid bestaat, niet aangaat maar weer een drie
ton nutteloos te besteden.
Bovendien is het particuliere wasscherij-
jedrijf hier en in de aangrenzende gemeen
ten een belangrijke bron van inkomsten en
middel van bestaan.
Het zou dus negatieve duurtebestrijding
zijn, waarvan niemand eenig voordeel heeft.
LEO.
GEMENGD NIEUWS.
Wethouder Heijkoop voor de Rotterdam sche
rechtbank.
Zaterdag werd door de Roterdamsche
rechtbank behandeld de belastingzaak tegen
A. W. Heijkoop, wethouder van Rotterdam,
niet verschenen, die geweigerd had het be
schrijvingsbiljet A voor de peraoneele belas
ting dienstjaar 1920 in te vullen.
De belastingambtenaar verklaarde ver
schillende malen daarom gevraagd te heb
ben, doch (hij was telkens zeer onheusch be
handeld. De wethouder had verklaard geen
tijd te hebben zich met dergelijke dingen
bezig te houden.
De rijksadvocaat, mr. Van Dalsum, ver
klaarde de strengste straf te wenschen, voor
eerst omdat de wethouder van een gemeente
als Rotterdam een goed voorbeeld dient te
geven en verder omdat een ambtenaar van
de belastingen steeds beleefd dient behan
deld te worden en eiaohte 100 boete.
De officier van justitie, mr. Rombaoh, oon-
oonclmdeerde toewijzing van de vordering en
vroeg bij niet-betaling der boete deze te ver
vangen door 80 dagep hechtenis.
Uitspraak 80 December. (Msb.)
Schepen „wegbrengen".
Ook te Rotterdam is een koopman en ree
der, een iman wiens zaken tijdens en na den
oorlog zeer uitgebreid werden, gearresteerd
op last der justitie, verdacht van het „doen
wegbrengen" van schepen.
Reeds Woensdag had de aanhouding van
den verdachte plaats. Het betreft hier het tot
zinken brengen van een scheepje door een
daarvoor gedresseerde bemanning. De lading
van het scheepje alleen was reeds verzekerd
voor 2V» ton, terwijl ze hoogstens een waarde
van enkele duizenden had.
Nog meer arrestaties zullen volgen. Een
tweetal medeplichtigen bevinden zich in het
buitenland.
Schipbreuk.
De mailboot Prinses Juliana van de sfoom-
vaartmaatschapij Zeeland heelt Zondagmor
gen te Vlissingen 11 opvarenden van het
Gj-ieksche stoomschip Yoianda aangebracht,
op zee opgepikt uit een reeds water maken
de roeiboot. De Yoianda, geladen met ookes
variNewoastle naar Duinkerken, was door on
bekende oorzaak in zinkenden toestand ge
komen en de bemanning had het schip ver
laten, althans deze 11 van de 16. Het lot van
de 5 anderen was hun niet bpkend. Gered
zijn de kapitein, de eerste machinist, 3 ma
trozen, de kok, de hofmeester, een donkey
man en 3 stokers.
Nadat de mannen aan boord van de mail
boot waren, zag men het schip geheel in
vlammen opgaan.
Donker Amsterdam.
De duistere elementen van de Zeedijkbuurt
zijn in den nacht van Vrijdag op Zaterdag
weer aan den gang geweest. Een bewoner
van de Frans Halsstraat die op de Gelder-
schekade liep, werd plotseling aangevallen
door twee opgeschoten jongens. Zij wierpen
hun slachtoffer op den grond, ranselden
hem af en gingen meï zijn portefeuille, welke
slechts getuigschriften bevatte, er van door.
Op den Zeedijk werd een inwoner uit
Heerlén aangerand door vijf personen, die
hem zijn portemonnee afbapdig maakten.
De buit was echter niet groot, slechts 22.50.
Vier van de aanranders wisten haastig weg
te komen, de vijfde, een 50-jarig vuurwerker,
viel in handen van een paar surveilleerende
agenten. De portemonnaie is later op straat
teruggevonden, maar heft geld was er uit.
Nieft goed uitwijken.
In den avond van 1# Juni week iemand uit
OWenholt met rijn fiets nieft goed uit, toen
hem een motorrijder uit Oudesohoot van ach
teren op reed. Deze trachtte nog uit te wij
ken, doch een botsing volgde. De motor
rijder kreeg een dubbele beenbreuk en ern
stige hoofdwonde^ en wordt nog in het zie
kenhuis verpleegd. Tooh kon hij Vrijdag als
getuige voor de rechtbank te Heerenveen
gehoord worden.
Het O. M. requireerde tegen den wielrijder
14 dagen hechtenis.
Moord en diefstal.
Voor de arrondissements-rechtbank te Bre
da stond dezer dagen terecht een 28-jarig
leerling-machinist der 8. S., beklaagd, dat hij
omstreeks 24 Mei 1939, onder de gemeente
Roosendaal en Nispen. nabij een schaarhout-
bosohje in de Kalsdonksche Made, opzettelijk
Antonia van Gaans, echtgenoote van C. van
den Broek, van het leven heeft beroofd, met
het oogmerk van haar weg te nemen drie
bankbiljetten, ieder van duizend gulden en
circa driehonderd gulden aan zilvergeld.
Uit het getuigenverhoor bleek, dat er een
ongeoorloofde verhouding bestaan heeft tus-
schen 'beklaagde en zijn slachtoffer, buiten
eenig weten van den echtgenoot. Ciroa eene
week vóór het misdrijf was de leerling ma
chinist met Tonia van den Broek naar Am
sterdam gereisd, waar de vrouw afsdheid
wilde nemen van hare familie, alvorens met
beklaagde er vandoor te gaan. Half Mei had
Tonia de spaarpenningen van het huishou
den teruggehaald van de kassiers.
Op 24 Mei kwam zij bij haar schoonzuster,
toonde deze drie bankbiljetten, die nader
hand van 1000 gulden bleken te zijn, bene
vens een jampot vol rijksdaalders.
Zij verzocht haar schoonzuster en haar ei
gen broer, de meegebrachte kleeren wat be
ter in te pakken, omdat zij wilde weggaan
meft beklaagde, die haar bij het Segersche
boschje zou opwachten.
Inderdaad is de vrouw in die richting ver
dwenen twee maanden later werd haar
lijk gevonden.
Een boer, die in het schaarhouteerboschje
omwoelden grond zag en dezen uiteen haal
de, hoopend daar smokkelwaar verborgen te
vinden, stuitte op een voet eh waarschuwde
de politie. Het lijk weid herkend als dat van
de vermiste Tonia van den Broek, waarna
verschillende aanwijzingen leidden tot arres
tatie van den man, met wien zij in verhou
ding stond.
Anderhalf jaar heeft de man preventief
gezeten.
Dr. Hulst, uit Leiden, en de kapitein
apotheker Van Waegeningh, uit Breda, de
den tal van onderzoekingen.
Een haar, gevonden in het strottenhoofd
van het slachtoffer, dat, met gekruiste bee-
nen en de armen over de borst gevouwen*
met het hoofd in een zak gebonden, in een
kuil was verborgen en teekenen van worste
ling vertoonde, geleek in alle oprichten qp
haar van beklaagde. Een stukje rubber, ge
vonden hij den kuil, was van dezelfde soort
en paste precies aan een stukje, dat in be-
'klaagde's broekzak zat
Direct na vermissing van Tonia en haar
spaarduitjes deed De Graaf uitgaven van
ruim drieduizend gulden.
Beklaagde ontkent alles.
Het O. M., waargenomen door mr. F.
Oouvée, dat bewezen acht dat beklaagde dè
vrouw opzettelijk van haar leven heeft be
roofd, welk misdrijf gepaard is gegaan met
diefstal, tjroeg eene gevangenisstraf van
twintig jaar.
De toegevoegde verdediger pleitte vrij
spraak bij gebrek aan bewijs.
Een slachtoffer van de Boisjewlki.
Uit Sjanghai wordt d.d. gisteren gemeld,
dat vandaar een stoomschip is vertrokken
met het stoffelijk overschot aan boord van
grootvorstin Elizabeth van Rusland, die in
1918 door de Bolsjewiki was vermoord. Het
wordt overgebracht naar Egypte en van
daar naar Palesina om in dat land te worden
begraven. De grootvorstin, dié abdis was bij
de Grleksche Kerk, had den wensch gekoes
terd, in het Heilige Land te worden begraven
Aardbevingen.
De. hevige aardbeving die Donderdag aan
de aardbevingswachten in vele landen van
Europa is geregistreerd ook h.t.1. blijkt
eveneens te zijn waargenomen aan de be-
vingswiachten in de Ver. Staiten. Te West-
Bromwich (Engeland) kwam de schok zóó
hevig aan, dat het toestel er door werd ont
zet en buiten werking geraakte.
Het heeft, dat in de laatste 12 jaar geen
zóó hevige schokken geregistreerd.
In de provincie Mendoza (Argentinië)
heeft een hevige aardschok plaats gevon
den. Er'zijn 150 dooden.
Automobilisme.
De nvn-stop-rit van de Spyker-auto.
De heer W. N, B (akker) schrijft in het
jongste nummer van „de Auto":
Nog steeds legt de Spyker zijn dagelijksohe
marschen af, en de belangstelling in den rit
neemt nog altijd toe. Een aardig staaltje daar
van is het volgende: Toen op Sint-Nacolaas-
avond de wagen Roermond passeerde, werd
den chauffeurs door iemand, die onbekend
wenscht te Wijven, namens den goeden Sint
eene alleraardigste verrassing aangeboden.
Het spreekt vanzelf, dat zulks doj^r het per
soneel hooge lijk werd gewaardeerd.
Een enkele maal heeft de wagen pech gehad.
Na bijna een tienduizend kilometers te heb
ben afgelegd, brak een der klepvèeren. Toen
moest de motor tijdelijk worden stopgezet om
een nieuwe veer in te zetten. Sedert echter
volgen de ritten elkaar weder zoo regelmatig
op, dat, naar men zegt, de bewoners der dor
pen, welke worden gepasseerd, op het rijden
van den wagen hunne klokken gelijk zetten.
De motor loopt sedert weer onafgebroken
en schitterend. Nadat er tienduizend leiïome
ters waren afgelegd, werd door de firma Moll
aan de Directie van Trompenburg een lauwer
krans met linten in de nationale kleuren aan
geboden. Deze heeft een dag lang den radia
tor van den wagen versierd en is sedert in de
toonzaal van de firma Moll opgehangen.
Op Zondag 12 December werd 's middags
door de Motorrijdersclub Heerlen, tijdens de
halte bij Sittard, aan de bemanning van den
wagen een fraaie lauwerkrans met de linten
der club aangeboden. Trotsoh en fier kwam
de wagen kwart over vijven te Nijmegen aan,
met den krans voorop. Een alleraardigste en
zeer op prijs gestelde attentie van de Heerlen-
sche motorrijders!
Thans is de Spyker reeds een heel eind over
de helft van den voorgenomen tocht. Op de
wereldkaart is de wagen nu via Kamschatka
reeds een heel eind in Canada gekomen! Het
is eh blijft een reuzenprestatie.
De bemanning van den wagen en allen, die
bij den rit betrokken zijn, houden goeden
moed. Niettegenstaande het ondervonden op
onthoud, hoopt men, dat de 30.000 K.M. op
Oudejaarsdag zullen zijn afgelegd. Elken dag
wordt nu een gedeelte van den verloren tijd
ingehaald.
MARINEBERICHTEN.
Luitenant ter zee 3e kl. G. E. Rotgans is ter
'beschikking gesteld, zlinde bestemd om den 15en
Januari an. per sa „Patria" naar Oost-lndië te
vertrekken.
Officier van administratie 3e kl. R. J. Brtlnner
is per particuliere gelegenheid naar Oost-lndië
vertrokken.
De buitengewoon adelborst M.-R. P. A. Rueck
wordt 1 Jan. 1921 ontheven van zijn plaatsing
wegens het eindigen van den voorgeschreven
oefeningstijd.
De officier-vlieger 2e kl. E. E. de Jong, thans
ter beschikking, is bestemd voor den dienst in
Ned.-Indië, waarheen hij 8 Jan. a.s. per e.a „Jan
Pietersz. Coen" zal vertrekken.
De uit Oost-lndië teruggekeerde officier-ma
chinist 3e kl. G. den Hertog wordt te Vlissingen
geplaatst.
Luitenant ter zee 3e kl. H. Th. de Booij ls ter
beschikking gesteld, zijnde bestemd 15 Jan. a.s.
naar Oost-lndië te vertrekken.
Voor uitzending naar Oost-lndië in de maand
Maart 1921 komen in aanmerking
Oppertorpedist P. van den Broeke; jmachine-
antdrtjver-majoor G. Broggel en id. W. J. Bitter;
sergeant-machinedrijver M. Arendse en id. C. J.
Schaap; sergeant-konstabel K. S. de Jong; boots
man N. C. Pietersen en id. H. van Buren; schrij
ver-majoor J. J. de Ruijter; sergeant-timmerman
P. A. Hillerström en id. H. F. Verschuur; botte
lier-majoor J. Geelhoed; sergeant-ziekenverpleger
J. J. Altmuller; benevens 3 sergeanten-hofmeester
en 2 sergeanten-kok en 70 korporaals en man
schappen.
Als reserve zijn aangewezen:
machinedrijver-majoor J. H. van der Hilst; ser
geant-konstabel H. Brouwer; sergeant-torpedo
maker J. B. Kleinpaste; sohrijver-majoor A. fe
Boekhorst; sergeant-timmerman P. Vis; sergeant
bottelier G. H. van den Berg.
Voor uitzending naar Oost-lndië met het s.s.
„Vondel" op 5 Februari 1921 zijn aangewezen:
machinedrijver-majoor P. T. Minneboo en ld. L.
M. de Waal; schipper P. W. Erkelens; schrijver-
majoor W. van Klaveren; sergeant-seiner A_ Lui-
ting; sergeant-konstabel H. Trietsch: sergeant-
hofmeester A. E. de Boever; sergeant-kok A. J.
Storm; benevens 35 korporaals en manschappen.
Als tramsportcommandant zal de machinedrijver-
majoor Minneboo optreden.
Voor uitzending, naar Oost-lndië met het s.s.
Prins der Nederlanden" op 19 Februari 1921 zijn
aangewezen:
torpodomaker-majoor J. Thurkow; schipper M.
Monteneij en id. J. Appelman; torpedist-majoor H.
Brouwer; konstabel-majoor J. Brandhoff; ser
geant-torpedomaker G. Dekker; sergeant-konsta
bel K. van der Linde; sergeant-ziekenverpleger
H. Welp; sergeant-machinedrijver D. Swanerveld;
id. W. C. KraaLi; bootsman J. C. van der Kamp;
sergeant-hofmeester F. W. Taanman; id. C. J. D.
Koch; sergeant-kok H. J. Galavazi; id. M. Mater-
num; benevens 40 korporaals en manschappen.
Als transportcommandant zal optreden de tor
pedomaker-majoor J. Thurkow.
Voor <beide transporten worden als reserve aan
gewezen:*
machinedrijver-majoor G. Broggel; torpedoma
ker-majoor A. Provily; sergeant-konstabel K. S.
de Jong; bootsman N. C. Pietersen en id. H. van
Buren.
OOST-IN DIE.
Vergund om naar Nederland terug te koeren
aan den kaïpiteln-luitenant ter zee N7 Maats; ge
plaatst bij de mar. kazerne Oedjoeng, de kapitein
per se. „Patria" van den Rott. Lloyd naar Oost
ter zee C. D. de Haas; 'op Hr. Ms. Tromp, de lui
tenant ter zee 8e kl. W. van Lier.
LEGERBERICHTEN.
De liohting 1921.
De Minister van Oafrlog heeft onder dagteeke
nlng van 17 Dec. de volgende olroulalre gericht
tot do burgemeesters
Behoudens onvoorziene omstandlghodon zullen,
althans aanvankelijk, slechts 15.000 man (Inplaats
van 23.000 Red.) van de liohting 1921 worden
ingelijfd.
Zoedra u de lijeten, bodooki in art. 41 van het
Militiebeslult II van den Commissaris der Konin
gin, ontvangt, gelieve u de kennisgevingen aan de
lotelLngen, bedoeld in het derde lid van dit arti
kel, gtheel in gereedheid te brengen, doch deze
kennisgevingen, niet eerder aan de betrokken
personen uit te reiken of toe te zenden, alvorens
u daartoe van mij nader bericht hebt ontvangen.
Zij het ten overvloede, moge ik onder uw aan
dacht brengen, dat op deze kennisgevingen een
mededeeling behoort te worden gesteld, dat de
mogelijkheid niet is uitgesloten, dat zoowel de
bestemming (korps en garnizoen) als het tijdvak
van inlijving nog verandering kunnen ondergaan,
in welk geval een nieuwe kennisgeving zal wor
den toegezonden.
Voorts verzoek ik u om op de wijze, die u het
meest doeltreffend acht, reeds thans zonder ver
wijl bekend te maken, dat behoudens onvoorziene
omstandigheden de inlijving van de eerste ploegen
der liohting 1921 niet vóór 16 Febr. 1921 zal
plaats hebben.
Van bovengenoemde 15.000 man zijn 700 be
stemd voor de zeemilitie, 6277 voor het wapen der
inf., 439 voor de wielrijder.-', 207 voor ziekenverpl.
en 491 voor ziekendrager, 160 voor de pontonniers,
118 voor de torpedisten, 977 voor het reg. genie
troepen, 1334 voor de cavalerie, 1028 voor de be
reden artillerie, 3269 voor de onbereden artillerie
(ve.-ting-artillorie, enz.). Ten aanzien van de be
schikbaarstelling van administratietroepen voor
de Luchtva&rtafdeeling, de cavalerie, de motor-
afdeeling, en voor de verschillende inrichtingen
van onderwijs en andere bijzondere inrichtingen,
zullen te zijner tijd door den Minister van Oorlog
nadere bevelen worden gegeven.
Overnachten buiten de kazerne.
In den vervolge kan in alle garnizoenen aan de
militairen worden vergund buiten de kazerne te
overnachten op grond van onderstaande regeling.
De toestemming tot overnachten buiten de kazerne
is een gunst, welke alleen gegeven wordt bij goed
gedrag en goede plichtsbetrachting na een ver
bluf onder de wapenen van minstens één maand.
De vergunning wordt alleen verleend om in het
huis van de ouders of de voogden te overnachten:
roestemming van ouders of voogden is hiervoor
vereiecht. Aan gehuwde verlofsmilitairen kan g"
durende hun verbljif onder de wapenen vergunning
verleend worden om in het huis van hun gezi 1 te
overnachten. De vergunning onthef' van geer. en
kelen dienst. De vergunning mag geen vermin
derde dienstprestaties of onvoldoende verpleging
tengevolge .hebben. De militairen, aan wio de ver
gunning is verleend, zijn vrijgesteld van het mor
gen- en het avondappèl, doch moeten op een door
den commandant te bepalen tijdstip vóór den aan
vang van den dienst bij het betrokken onderdeel
aanwezig zijn. Aan heil kan vrijstelling van de
menage wonden verleend, onder toekenning aan
soldijgenietenden van de vastgestelde vergoeding
wegens gemis van levensmiddelen. De comm. off.
kan voor allen of voor een gedeelte (alsdan bij
toerbeurt) de vergunning intrekken, Indien dit in
het belang van den dienst of van het handhaven
van orde en veiligheid noodig is. Kwartierzieken
en zij,-die wegens ongesteldheid vrijgesteld wor
den van een of anderen dienst of na verrichten
dienst rust in het kwartier moeten houden, als
mede zij, die onderworpen zijn aan straf, mogen
van de vergunning geen gebruik maken en blijven
gedurende bedoelde tijdperken in de kazerne over
nachten; zij worden zoo noodig wder in de me
nage opgenomen. Voor het buiten de kazerne
overnachten zal geen enkele vergoeding van het
Rijk kunnen gevorderd worden, dus ook niet in
geval van ziekte voor geneeskundige behande
ling, medicijnen, versterkende middelen, enz.
Verder zijn bepalingen vastgesteld hoe te han
delen bij ziekte, enz.
STOOMT AARTBERICHTEN.
Stoomvaartmaatschappij Nederland.
Batoe arr. 17 Dec. v. A'dam te Hamburg.
Jan Pietersz. Coen arr. 19 Dec. v. Batavia te A dam
Vondel vertr. 15 Dec. v. Batavia n. A'dam.
Bawean, uitr., pass. 14 Dec. Perim.
Boeroe, thuisr., pass. 18 Dec. Gibraltar.
Bengkalis, thuisr., vertr. 16 Dec. v. Port Said.
Celebes, v. Saigon n. A'dam, vertr. 13 Dec. v. Co
lombo.
Rembrandt, thuisr., pass. 16 Dec. Perim.
Sumatra, uitr., arr. 18 Dec. te Port Said.
Batjan, uitr., arr. 19 Dec. te Genua.
Rotterdamsche Lloyd.
Goentoer, thuisr., vertr. 10 Dec. v. Padang.
Arakan vertr. 17 Dec. v. Portland (O.) n. Ver.
Kon.
Buitenzorg, v. R'dam 1. v. Antwerpen n. Batavia,
pass. 19 Dec. Vlissingen.
Medan, v. Tjilatjap n. Liverpool, pass. 18 Dec.
Ésuez.
Patria, thuisr., vertr. 19 Dec. v. Suez.
Rindjani, thuisr., pass. 18 Dec. Pantellarla.
Sindoro, uitr., arr. 19 Dec. te Southampton.
Madioen, uitr., vertr. 17 Dec. v. Suez.
Merauke, uitr., pass. 16 Dec. Perim.
Samarinda, thuisr., vertr. 16 Dec. v. Port Said.
Kon. Hollandsche Lloyd.
Delfland, uitr., vertr. 19 Dec. v. Lissabon.
Brabantia, thuisr., vertr. 18 Dec. v. Las Palmas.
Gaasterland, v. A'dam n. N.-York, pass. 20 Dec.
Lizard.
Gelria arr. 18 Dec. v. A'dam te Buenos Ayres.
Kennemerland arr. 19 Dec. v. N.-York te A'dam.
Limburgia, uitr., vertr. 19 Dec. v. Vigo.
Hilversum, thuisr., vertr. 15 Dec. v. Bahia.
Ootmarsum, uitr., arr. 16 Dec. te Montevideo.
Salland, uitr„ arr. 16 Dec. te Montevideo.
Kon. West-Indische Maildienst.
Hector, v. A'dam n. d. Wk. v. Zuid-Ainerlka. pass.
17 Dec. Dungeness.
Almelo arr. 20 Dec. v. Hamburg te A'dam.
Calypso vertr. 18 Dec. v. Port Limon n. Port
Tampa.
Prins Frederik Hendrik arr. 19 Dec. v. A'dam te
Cuihaven.
Aöhilles vertr. 16 Dec. v. Paramaribo n. Pernam-
buco.
Amor arr. 19 Dec. v. Paramaribo te Havre.
Commewyne, uitr., pass. 19 Dec. Ouessant.
Haarlem, v. A'dam n. Guayaauil, vertr. 15 Dec. v.
Curacao.
Helder, v. Iquiquo n. Bilbao, vertr. 16 Dec. v.
Curacao.
HollandAmerika Lijn.
Schiedijk, uitr., pass. 14 Dec. Perim.
Kinderdijk arr. 18 Dec. v. San Francisco te R'dam.
Nieuw-Amstordam, v. R'dam n. N.-York, pass. 17
Dec. Cape Race.
Rotterdam, v. N.-York n. R'dam, arr. 21 Dec. te
Plymouth.
Beukelsdijk arr. 17 Dec. v. R'dam te Hamburg.
Rotterdam, v. N.-York n. R'dam, aar. 19 Dec. te
Plymouth.
Stadédijk, v. R'dam n. N.-York, pass. 17 Dec. Li
zard.
Themisto arr. 16 Dec. v. R'dam to Savannah.
Ziildijik, v. Newport-Newa n. R'dam, pass. 19 Doe.
Cape Race.
Zuiderdijk «ut. 18 Dec. v. R'dam te Santiago de
Cuba.
Callisto, v. R'dam n. Savannah, pass. 18 Dec. Dover
Sloterdijk vertr. 17 Dec. v. PhiladeLphia n. Boston.
Holl. O.-Azië Lijn.
Kangean, thuisr., vertr. 14 Dec. v. Hongkong.
Aldemarin, uitr., pass. 17 Dec. Ouessant.
HollandBritsch-Indië Lijn.
Aldebairtin, uitr., vertr. 13 Dec. v. Colombo.
Ridderkerk arr. 19 Dec. v. Hamburg te R'dam.
IJeseldijk, uitr., vertr. 18 Dec. v. Hamburg.
JavaNew-York Lijn.
Karimoen, v. N.-York n. Java, vertr. 15 Dec. v.
Colombo.
Djember, v. N.-York n. Java, pass. 19 Dec. S.
Abdullah.
Karimata, v. Java n. N.-York, vertr. 19 Dec. v.
Padang.
Stoomvaartmaatschappij Oceaan.
Antenor, v. Batavia n. A'dam, pass. 18 Dec. Gi
braltar.
Agapenor, v. Japan n. A'dam, vertr. 15 Dec. v.
Shanghai.
Keemun arr. 18 Dec. v. Japan 1. v. Londen te
R'dain
Theseus, v. Japan n. A'daan, arr. 11 Deo. te Sin
gapore.
Promotheus arr. 15 Dec. v. A'dam te Batavia.
Atreus, v. Japan n. A'dam, pass. 18 Dec. Perim,
Neleua, v. Japan n. A'deun, pass. 14 Dec. Portin.
JavaChinaJapan Lijn,
Borneo, uitr., vertr. 14 Deo, v. Hongkong.
Tiltaroeiu vertr. 17 Dec. v. Melbourue u. Java.
Tjileboet vertr. 17 Dec. v. Kobu u. Batavia.
Holland—Australië Lijn.
Marken, thuisr., vertr. 18 Dec. v. Suez.
Java Pacific Lijn.
Tjlsondari arr. 14 Deo. v. San Franclsoo te Bat.
HollandAfrika Lijn.
Wieringen, uitr,, pass. 19 Dec. Vlissingen n. Ant
werpen.
HollandWest-Afrika Lijn.
Amstelstroom uitr., arr. 19 Dec. te Las Palmas.
Drechterland, thuisr., vertr. 16 Dec. v. Las Palmas
Drechtstroom vertr. 11 Dec. v. Dakar n. Las Pal
mas.
Ganyimedes vertr. 13 Dec. v. Accra n. Conakry.
Hercules vertr. 12 Dec. v. Lagos n. Teneriffe.
Mont Blanc, qitr., arr. 12 Dec. te Hamburg.
Texel stroom vertr. 11 Dec. v. Duala n. Acora
Waaletroom vertr. 15 Dec. v. Monrovia n. Gr.
Bassam.
HollandZuid-Afrika Lijn.
Nieuwe Maas, uitr., vertr. 17 Dec. v. Algoabaai n.
East-London.
RotterdamZuid-Amerika Lijn.
Procyon, thuisr., arr. 17 Dec. te St. Vincent.
Miraoh ve^tr. 19 Dec. v. Bremen n. Hamburg.
VISSCHERIJBER1CHTEN
17 Dec. Aangebracht door garnalenvisschers
1700 K.G. gekookte garnalen p. K.G. 0.36 k 0.50.
18 Dec. Door garnalenvisschers: 5200 K.G. ge
kookte garnalen p. K.G. ƒ0.30 a 0.43.
20 Dec. Door 1 korder: 70 middeltongen p. stuk
ƒ0.65; 20 kleine tongen p. stuk ƒ0.20; 1 tarbot
8.50; 2 kisten gr. midd. sohol p. kist ƒ30; 2
kisten kleine schol p. kist ƒ12; 1 motorbotteT:
2 kisten schar p. kist ƒ6; 1 motorbotter: 4 kisten
sohar p. kist 6; door 1 garnalenvisscher: 460
K.G. gekookte garnalen p. K.G. 0-34.
MARKTBERICHTEN.
Broek op Langendijk, 20 December.
Grove uien ƒ6.607.20; peen ƒ3.50; roode kool
4.706.30; gele kooi 3.70—5.90; wrtte kool
4.205.70: alles per 100 K.G. t
Purmerend, 21 December.
6 stapels fabriakskaas p. 50 K.G. f 67; 5 stapels
boerenkaas p. 50 K.G. f68, R.M. f71; 1 stapel
middelbare p. 50 K.G. f70; 1080 K.G. boter p.
K.G. f3 k 3.10; 435 runderen: 350 vette p. K.G.
f 1.40 k 1.90; 79 melke en gelde f240 k 500 i 6
stieren; 23 paarden f200 k 400 33 vette kalveren
•p. K G. f2.50 a 2.80; 113 nuchtere id. p. stuk f30
k 70; 377 vette varkens p. K.G fl.20 k 1.40; 73
mager" id. p. stuk f58 a 78; 119 biggen p. stuk
f27 k 37; 1114 schapen f30 k 85; 39 bokken; 118
ganzen f 10; 32 zwanen f 17v kipeieren p. 100 st.
f 17 k 18.