j-w,mr.: Ansjovis. De Kamer van Koophandel en Fabrieken alhier heeft den minister van landbouw, nij verheid en handel verzocht, bij de Duitsche regeering aan te dnngen op den vrijen invoer in Duitschland van ansjovis. Mocht deze vrije invoer niet verkregen kunnen wonden, dan ware het naar haar oor deel gewenscht, dat de regeering den gebeelen voorraad ansjovis overneemt, opdat de zou ters zelf weer bij de nieuwe vangst als koo- pers kunnen optreden. Vereeniging A. Q. O. Wij vestigen de aandacht op <Je adverten tie in dit nunwner, waarin de Vereeniging A. Q. O. op Maandag aja. een© lening aan- kondigt van den heer Portielje, de® beken den deskundige van Artia De heer Portielje, die reeds vroeger lezin gen hield, welke zeer interessante wetens waardigheden uit het leven der in Artia aan wezige dieren vermeldden, zal het thans spe ciaal over d© dn Artia geboren dieren heb ben, en oa ook de bewoners van bot reptie lenhuis behandelen. Het belooft dus weer een interessante avond te worden. Arrondissement»-Rechtbank te Alkmaar. Zitting van 28 December. Uitspraken Maarten v. d. S., Helder; diefstal van vee uit de weide (ged.), 1 jaar en 6 mud. gev. BINNENLAND. Beter snel treinverkeer (n Noord-Holland. Men meldt uit Alkmaar aan het H.bl.: B. en W. hebben aan de directie der H. S. M. een schrijven bericht, waarbij zij met aandrang verzoeken by heit ontwerpen der a.s. zomerdienstregeling meer sneltreinen te laten loopen in de richting Haarlem en om gekeerd, evenals dit vóór den oorlog het ge val waa In 1914 kon men van Alkmaar vertrekken in de richtbok Haarlem 8.88 met een trein komende van Den Helder, 10.82 an 1.26 met een trein komende uit de richting Enkhui- zen, AIO en 8.28 met een trein uit Den Hel der en 10.08 met eentrein komende uit Enk huizen. Te Alkmaar loon men uit Haarlem aankomen 8.2$ gaande naar Enkh uizen, 8.51 gaande naar Den Helder, 10.26 gaande naar Enkhuizen, H0.40 gaande naar Den Helder, 1.68, 6.46 en 7.20 gaande naar Enkhuizen en 9. 47 gaande maar Den Helder. Een soortgelijke treinregeling ie wederom ten zeerste gtewenscht, want zooals de toe stand thans iis, één sneltrein per dag in één richting levert deze voor zakenmen- schen vooral groot bezwaar op en ie voor een stad als Alfcrmaar, het oentrum van Noord- Hólland, *besliist onvoldoende. In trun schrij ven vestigen B. en W. ook in het bijzonder de aandacht van de directie der K„ IJ. S. M. op het groot en zich telken jare uitbreidend aantal zomergasten in de omliggende ge meenten Bergen, Schoorl en de Egmonden, wier besturen, evenals de vereeniglng „Alc- maria", tot bevordering van het vreemdelin genverkeer aangezocht rijn aan dit schrijven adhaeede te betuigen. Voor onze gemeente is de toestand nog veel ongunstiger. Vergeleken met Helder leeft Alkmaar in Abraham's schoot. Snel treinverbindingen met Amsterdam bezitten wij ten getale van 1 (zegge en schrijve één); in omgekeerde route (Amsterdam-Helder) is de verbinding iéts beter, doch de meeste treinen worde® na Alkmaar boemels, zoodat Helder in de versukkeling fcomt. Alkmaar, naar de zilveren guillotine, wette de laatste koorden, waarmee de kruisen- was verbonden aan de helling, zou verbreken. Minister Pop nam toen het woord. Hij dankte de bouwers van het schip en herin nerde er aan, dat het ruim twaalf jaar is ge leden, dat voor 't laatst e»n groot oorlogs schip te water werd gelaten, n.1 de „Zeven Provinciën". Met begrijpelijke belangstelling zag daarom de Koninklijke Marine deze plechtigheid tegemoet. Zij hieeft behoefte aan dit schip, dat aan de modernste eischen vol doet. Moge heit, aldus spr., in ve^rre geiwesten den roem van ons volk als zeevarende mogend heid hooghouden, moge hefc daar getuigenis afleggen van den wensoh om de weiken des vredes te bevorderen en deo handel groot te maken. Mocht echter wat God. verhoede dit schip geroepen zijn om de hoogste belangen te verdedigen, dat het dan. de driekleur in top, zal weten te strijden voor de eer en de vrijheid van het land, waar-aan het Oranje huis zoo nauw verbonden ia. Hierna nam de heer J. TT. Cremer, presi dent-commissaris der NedorL Scheepsbouw Maatschappij, het woord. Spr. zeide om.: Dit schip, onder moeilijke omstandigheden gebouwd en daardoor langzaam, werd bij de toelichting van het betrekkelijk wetsvoorstel genoemd het beste bekende type van deze klasse van kruisers, zoo wat snelheid kis wat bewapening betrof, en nog verdient het dien naam. Tegen vijandelijke verkenningskrui sers, torpedobooten of jagears kan het mei suooes optreden. Jammer slechts, dat het zijne machines nog niet dadelijk zal kunnen innemen; maar wan neer het, eenmaal daarvan "voorzien, met 80 mijls vaart, trillend en trotach, de zee door klieft, vol leven en kracht, dan zal het, met zijn zusterschip de „Java", zonder twijfel ook nieuw leven wekken bij alle opvarenden, bi het ganscha personeel onzer Marine, die dan trotsch zullen zijn weder schepen onder de voeten te kunnen krijgen, Nederland en hun ner waardig. Het is die overtuiging, welft© mij den moed geeft Uwe Majesteit eerbiedig uit te noodi- gen de „Sumatra" in kennis te brengen met haar nieuw element, waarvoor een der direc teuren van de Nederlandeahe Scheepsbouw Maatschappij, de heer D. Gotedkoop Dzn., ge reed ia de noodige aanwijzingen te ver strekken. De heer D. Goedkoop toonde vervolgens H. M. de teeikeningen van het schip, waarna zij den zilveren hamer ter hand nam en kloek op den knop sloeg. Eenige seconden later kwam er beweging in het gevaarte, dat statig- naar beneden gleed, onder het gejuich der menigte. Het te water laten van de „Sumatra" was geschied. Het muziekkorps der werklieden van de Maatschappij speelde op het plechtige oogen- blik het „Wilhelmus". Een watervliegtuig van de «marine cirkelde boven den nieuwen kruiser, op den achter grond lag, in reparatie, de .„Zeven Provin ciën". 1 TMtaLTL«iw tolt met ls Rotterdamsche banken kon m^ he^e^et de brandstoffencomnnssies met dien fean die teng^lRevan de verandering van iDe Staatscourant van Dinsdagavond bevat de valuta erg bedenkelijk voor de Rotter- kennisgeving van den Minister van Lan- damsche bankiers dreigde te worden. Maar bouw aan burgameesters betreffende de ook deze knoop werd te Berlijn doorgehakt {f- der huisbrandrantsoeneering en der en wel op het brandstoffencommissies. De Minister zegt De oorrespondent van het „Tageoiatt ver van de productie telt dan, hoein Nederland de exporthandel hierin o. a. dat ^stijging voortdurend moeilijker werd. Het was na-1 van steenkolen, welken het alge c ie tuurlijk, zegt hij, dat Nederland bij deze ge- kolenvoortbrengende landen valt wt. legenheid trachtte, met producten, die m€n en de als gevolg daarvan ingetreden Duitschland uoodig bad, ook producten kwijt I merkelijke verruiming en prijsdaling op ie te geraken, waarmede het zat opgescheept, wereidmarkt, voldoende kenteekenen var en die Duitschland niet kon gebruiken. duurzaarnheid vertoonen, om anet gerustheid Reeds tijdens den oorlog hebben de belan- ooheffine der nog geldende rantsoe- gen van Nederland een rol bij de onderhan- tot- *a P iLt verbruik van delingen gespeeld, en onvergetelijk zal het neeringsmaatregelen voor tetverbruik van symbool van al deze gebeurtenissen blijven: I brandstoffen te kunnen bes ut de vroege aardappel, die Duitschland met I kelijkheid van Nederland van het buitenland sierplanten en bloembollen in ontvangst is op het punt van de brandstoffenvoorzie- moest nemen. Dat de Nederlandsche indu- ning in de laatste jaren zeer aanmerkelijk strieelen slechts dan hun goedkeuring aan verminderd. De Limburgsche mijnen kunnen de onderteekening van de credietovereen- voor een overwegend gedeelte in de behoefte W1 Dutt®che voorzien, terwijl alles er op wijst, dat het out- SSïiSfe W-* be^ar ai. he,buiK„,a„d rijen, banken en mijnondernemingen, alles I 281 kunnen worden aangevoerd.. De gegeve verbond zich Innig met de credietovereen-1 toezegging, dat de huisbrandverbruikers in komst. Alleen de ansjovishandelaren slaag- het loopende distributie jaar een rantsoen te- den daar niet in, ondanks een reis naar gen bepaalde prijzen zouden kunnen ontvan- BerUjn. gen, alsmede de gebruiken in den kolenhandel, Het is geen wonder, dat de credietovereen- waarin de contractsperiodes op 1 April ple- Ingediend is een wetsontwerp, houdende in hun gemeente of in samenwerking met „bepalingen tot bevordering van vreedzame I burgemeesters van aangrenzende gemeenten hijlegging van geschillen over arbeidsaan-1 voor een grooter gebied in het leven geroepen gelegenheden en tot het voorkomen van zoo- brandstoffen-commissie met 1 April eJc. van ^^hrllen dat de minister van ar- baar ontheffen, dit eventueel in mers v^&£d wïoüg hebten kuiiien'doen inwerking met de burgemeesters van aan- ter bevordering van den socialen vrede. &renzende gemeenten, waar één brandstoffen- Werd dan ook reeds lang de behoefte ge- district is gevormd. voeld aan een meer doeltreffende wijze, om -De Minister verzoekt tevens de personen geschillen tusschen werkgevers en arbeiders aan te wijzen, die na 1 April eik. met de liqui- te voorkomen en bij te leggen, de urgentie datie van de aangelegenheden van de vroegere van dit vraagstuk komt in dezen tijd wel brandstoffen-commissie zullen worden belast, met bijzonderen nadruk naar voren. De tni-1 Aan het personeel van de brandstoffen- rechtbank overwoog voorla in het dat de beklaagden hun burgerplicht hadden vervuld door aangifte te doen oordeelde het onder geen omstandighed we schelijk, dat een burger, die ©en medebur- van een misdrijf verdenkt, deze met belc sonde woorden overstelpt De door beklaaj den aan kapelaan Bilare te betelen werd voor ieder op 0.60 gesteld. Fraude? De secretaris van de afdeeling Beve van de Federatie van Sigarenmakers, de Donderdagavond j.1. bij de politie aangift dat hij op den terugweg van Amsterdam naa Heverwijk beroofd was. Hij had in de hoofd stad de uitkeeringsgelden van de werkte zen in ontvangst genomen. De politie, c? vond dat de iman onder den invloed v sterken drank verkeerde, konstateerde d I, 47.50 benevens eenige versnapering® in zijn bezit waren. Omdat rij de zaak nxe al te ffoed vertrouwde, werd de man v<xxrl< pig in arrest gehouden. Zaterdagmiddag hij uit deze voorloopige hechtenis ontslape terwijl de politie haar onderzoek voortzet. De kruiser heeft een lengte over alles van 165 M., een grootste breedte van 16 M., een holte tot het tentdek van 11X0 M., een diep gang van 6.60 M., een deplacement van 7050 ton. De „Sumatra" ia met den kruiser „Java", die 'bij de Kon. Maatij. „De Schelde" wordt wordt gebouwd, bestemd oan dienst te doen als verkenningskruiser in Ne«d. Ooet-Indië. De snelheid zal moeten becLragen 80 knoo- pen, welke wordt verkregen met behulp van drie turbines, die elk één schiroef drijven en De verdwenen bankbiljetten. Na een langdurig onderzoek heeft de Ar hemsche recherche tot klaarheid gebrac verdwijning van een pakket inhouden* 10.000 aan bankbiljetten, dat m Se aan bet Spoorwegpostkantoor te werd vermist. Van de verduistering wea verdacht een besteller, die in den nacht vr" de vermissing had dienst gédaan. Te jMji venhage is nu bij huiszoeking in de van rijn gehuwde zuster 6980 t vonden. De brievenbesteller, een broer van zijn zuster en zijn zwager zijn gearresteer Burgerlijke Stand der gemeente Helde*^ nister stelt zich op het standpunt, dat de wet- commissies zal evenals aan de crisis-ambte- op die productie werken of kunnen werken, gratificatie van twee maanden salaris m. a. w., dat de regeling zich tot belangen- worden toegekend. geschillen zal hebben te beperken. Van een samenkoppeling dezer regeling aan een reor ganisatie der Kamers van Arbeid is afgezien, wjjl de minister op het standpunt staat, dat laatstgenoemd vraagstuk pas aan de orde be hoort te komen bij de publiekrechterlijke re geling der oollectieve arbeidsovereenkomst Anders dan een voorloopig karakter kan een regeling, als hier voorgesteld, niet dragen. Daarom is er tevens naar gestreefd, aan den opzet een zoo soepelen vorm te geven, dat de regeling gemakkelijk zich bij meer defini tieve voorzieningen zal kunnen aansluiten. Na een bespreking der vormen, die de bemoeiing der overheid met arbeidsgeschil len kan aannemen, deelt de minister mede dien vorm te hebben gekozen, die in verre weg de meeste landen ingang heeft gevon- gezamenlijk 65000 aspaardetcrachten zullen d>enj en Welke uitgaat van de gedachte, dat ontwikkelen. De stown,hierto«e no^dl®1,.*<:>^ de vrijheid van partijen, om binnen de gren- verkregen door acht dubbele, met o e ge- zen der gtrafwet de .tusschen haar gerezen stookte, ketels. geschillen met alle middelen uit te vechten, In geheel gereeden toestand zal hetscMp ongerept moet worden gelaten en dat niet Helder !n de veraujsji.emig «nm. aimuam, 1 hebben een pantserdek, een. gepaniseraen verder behoort te worden gegaan dan tot dat socveel b«etere treinverbindinjgen heeft, I commandotoren en een pantsergordel v an 10 be^ instellen van organen, waaraan vrijwillig v-ti_..v «1 nwr hm>i> «^«ratein-no-1 ml. dikte. 10 het uit den weg ruimen van geschillen kan De bewapening zti bestaan uit: 10 snel- 0T)eed® n_ beklaagt rich al oveT 11881 achterstelling; hoeveel te me«r reden is er voor het groo- tere Helder o«n te reclameeren. Ligt het in dezen óók niet op den weg van het gemeente bestuur te trachten betere sneltreinverbin- dingen met d-e hoofdstad de* laoqdü te ver krijgen? vuurkanonnen van 15 ciL en 4 anti*1^ I W0^to^ïSdfwet8ontwerp denkt rich de vaartkanonnen van 7.5 cM. De -bemanning bemoe4in« der overfleid met arbeidsgeschil- zal bestaan uit 480 man. len op drieërlei wijze: le. doof het Instellen ma^J3isa?s£SïSr Koninklijk bezoek aan Amsterdam. De „Sunoatra" te water gelaten. Met den gewonen trein die te 1J.0 uur aan het Centraal Ötation aankomt, zttn gistennid- dag, precies op tijd, H. M. de Koningin en Z K H Prins Hendrik, te Amsterdam ge arriveerd, ten einde -het te water laten van door „Werkspoor" te Amsterdam, den pantserkruiser „Suriname" bij te wonen 1 mast is een laadboom bevestigd voor het hij- schen en inzetten van de dri» motorsloepen, 2 sloep 1 en 2 vletten. Nog tw ee andere sloe pen worden bediend door twee stel davits. Ook zal een stel davits aan boord worden aangebracht voor het aan boord nemen en te water laten van vliegtuigen. De maohine-installatie wordt vervaardigd en eenige bezoeken af te leggen. Per auto reed het gezelschap langs Dam rak, Rokin. Vijzelstraat, Keizersgracht en Spiegelstraat naar het Rijksmuseum. Ruim een uur duurde het bezoek. Toen de hooge gasten bet museum verlieten werden zij buiten door een vrij aanzienlijke menigte toegejuicht. Langs Stadhouderskade, Ooeteiode, Sar- phatistraat en Czaar Peterstraat begaf de stort rich naar de.-terreinen van d© Neder landsche Scheepsbouwmaatschappij. Tegen drie uur besteeg H. M., begeleid door den heer D. Goedkoop Dzn., de tribune, welkt tegenover den op stapel staanden snel len, beschermden kruiser „Sumatra" was opr gesteld. Prins Hendrik weid geleid door den heer H. Goedkoop. Op de tribune hadden rich, om van de plechtigheid getuige te rijn, o.a. verzameld de luitenant-generaal WT. F. Pop, Minister van Marine ad interim, met zijn adjudant luitenant ter zee le klasse F. Diephuis, de Minister van Koloniën de heer De Graaff, en van de oud-ministers van Marine, de heeren Jansen en Rambonnet, de chef van den gene- ralen staf, luitenant-generaal Van Hegge Zij nen, de oommandant der stelling Amsterdam, generaal-majoor Kollewijn, de oommandant der stelling Den Helder, Schout-bij-Nacht Soutendam, de directeur van het Marine-eta blissement kapitein ter zee P. Ooopa, de chef van den Marinestaf, kapitein ter zee A. T. Gooszen, de chef van de afdeeling materieel, kapitein ter zee J. H. Zeeman, de directeur van de afdeeling Scheepsbouw bij het depar tement van Marine, de heer J. S. van Veen, de kapitein-luitenant ter zee Van Hoogen- huyze, die belast is geweest met het nautisch militaire toezicht op den aanbouw van den kruiser, de vice-admiraal W. Th. de Booy en vele andere militaire en marine-autoriteiten. Nadat de Koningin zich eenige oogenblik ken met de ministers en met den heer Koo ien had onderhouden, geleidde de heer J. T. Cremer, president-commissaris van de Ne- derl&ndsone Scheepsbouw Maatschappij, haar Van de Scheepsbouwmaatschappij i>©88f het Koninklijk echtpaar zich naar het gebouw van het Genootschap „Liefdiadigbela naar Vermogen" aan de Raamgracht Met den gewonen trein van 6.08 uur verliet het Koninklijk echtpaar de hoofdstad om rich opnieuw naar de residentie te 'begeven. Het credletverdrag met Duitschland. Dinsdag heeft op het ministerie van bul- tenlandsche Zaken de ratificatie plaats ge vonden van het tusschen Nederland en Duitschland gesloten verdrag nopens de ver leening van een credet en d enultvoer van steenkolen. Paul Scheffer, de correspondent voor Ne derland van het „Beriiner TageWatt" meldt uit Brussel aan rijn blad een uitvoerig arti kel naar aanleiding van de uitwisseling van de ratificatieoorkonden van de Duitech-Ne- deri-andsche credietovereenkooost Nadat Scheffer heeft verteld, hoe de cre- dietovereenkomst Is ontstaan, vervolgt hij o^L: In haar eerste stadium was de credietover- eenkomst ook van Nederlandsche zijde van een zeker idealisme omgeven. Het was als een breed opgevatte maatregel voor den op bouw opgevat en had meer dan e«n handels- beteekenis. Men begreep in Nederland, dat eens een begin moest worden gemaakt met het herstel van de normale economische en arbeidstoestanden en dit in het belang zoo wel van Duitschland als van Nederland. In den loop van de onderhandelingen is er van het eerste plan niet veel meer overge bleven. In de kolenparagrafen konden de be zitters van de onder de Duitsch-Nederland- sche grenzen liggende Erkelenzmijnen, die in de tolbepalingen een laatste redding voor hun bedenkelijk bestaan zagen, binnenslui pen. Zij hadden voldoende relaties en boven dien reisden zij naar Berlijn, wat destijds, zooals nog heden, een zeker middel was om iets door te zetten, wat op de plaats van de deling en. voorkoming van arbeidsgeschillen; 2e. door het regelen van de procedure ep de rechtsgevolgen, indien partijen in gemeen overleg haar geschil aan de beslissing van een scheidsgerecht onderwerpen; 8e. door iet openen van de mogelijkheid, om in be haalde gevallen van Regeeringswege een on dersoek (enquête) te doen houden nopens de oorzaak van een gerezen arbeidsconflict en de vraag, welke parth voor het ontstaan of voortduren daarvan in hoofdzaak verant woordelijk is. Verstrekkende beteékenis verkrijgt de en quëte door de aan de ooramlaaie toekomende levoegdheld de overlegging te vorderen van alle boeken en bescheiden, waarover rij voor een goede vervulling van haar taak meent te kunnen beschikken. Wettelijke regeling der winkelsluiting. Met betrekking tot de plannen inzake de wettefijke regeling van de winkelsluiting kan worden medegedeeld, dat de Minister van Landbouw het wenschelljk acht, de behan deling van het by de Tweede Kamer aan hangige ontwerp tot vaststelling eener Zon dagswet, waarover het Voorloopig Verslag van het onderzoek in de afdeelingen reeds li verschenen, af te jvachten, omdat bedoelc ontwerp nauw verbrod houdt met de winkel sluiting op Zondag. Naar wy verder vernemen, zal het wets ontwerp op de winkelsluiting vóór dat hei In behandeling komt zóó tydig aan de ver schillende middenstandsorganisaties worden toegezonden, dat deze voldoende gelegenhek zullen hebben om hare opmerkingen over he wetsontwerp aan de regeering, c.q. aan de Volksvertegenwoordiging kenbaar te anaken. (ELbL) De werkloozenkassen. De Minister van Arbeid heeft aan de vak bonden met werkeloozenkassen meegedeelc dat hy bereid is als tijdeiyke afwyking van de reglementaire bepalingen der werkloo zenkassen goed te keuren, dat leden, dïie den leeftijd van 60 jaar hebben bereikt, doch dien van 65 jaar nog niet hebben overschre den, 8 Januari 1921 als lid der kas worden opgenomen, mits: a. zy op dien datum, waar op het subsidie ten behoeve van de werkloo- zenkas inging, reedstenminste een jaar lid der vereeniging waren, en b. zy by hun toetreden tot de vereeniging nog niet den leeftyd van 60 jaar hadden bereikt. C,N. R. Ct") Nederlandsche graanlevering aan Oostenrijk. Naar de Beriynsche oorresp. van de „Tel." meldt, heeft het Oostenrijksche ministerie van Financiën zich tegen verzending van ef fecten uit particulier bezit, de levering van 60.000 ton graan uit Nederland verzekerd. De langdurige onderhandelingen kunnen vrijwel als geëindigd worden be«houwd. Het betreft een transactie ten bedrage van twaalf millioen gulden, waarvan 'n deel reeds ge dekt is door effecten in Ostenrijksch parti culier bezit, die zich in het buitenland be vinden, voornameiyk Amerikaansöhe, maar ook Nederlandsche, Zwitsersche, Spaansche en Skandnavische waaiden. Daling der eierprijzen. Na Nieuwjaar wordt in pluimveekringen een zeer groote prijsdaling der eieren ver wacht. De eerproductie wordt alsdan beslist van dien aard, dat er voor ons land meer dan genoeg eieren zullen komen, want overal is buitengewoon veel bijgefokt De prijzen van 1920 zullen zich in lange na niet meer kun nen handhaven. Hét voer gaat ook goed om laag. (Prov. N.br. en 's-H. Ort.) Bond van Ned. onderwijzers. De Bond van Ned. Onderwyzers heeft met 164 stemmen voor en 102 tegen een voorstel aangenomen, rich by het N. V. V. aan te sluiten, behoudens het referendum. Vrtjblljetfen voor politieambtenaren. De dienaren van politie in plaatsen, die aan een spoorlbn liggen, hadden tot dusver reoht op zes vrijbiljetten 's laars. Voor de groote steden, met meer secties gold die bepaling maar gedeeltelijk. De commissarissen, in specteurs en rechercheurs genoten er ailen van, de agenten van politie alleen voor zoo ver rij dienst deden in een sectie, waardoor de spoorweg liep. In Amsterdam dus byv. wel de agenten van de bureaux Warmoes- straat, Kattenburg en Bpaarndammerdyk, maar niet die van de Hal, van Lauriergracht en Leddscheplein. Wy melden reeds, dat de spoorwegen aan het geven van die vrijbiljetten een einde zul len maken, wy vernemen thans, dat over die afschaffing twee jaar gedaan zal worden: in 1921 krijgen de geprivilegieerden nog 4 vrij biljetten, en ln 1922 nog twee. En dan behoort dit privilege ook alweer tot de geschiedenis. GEMENGD NIEUWS. Beleediglng van een R-K. geestelijke. De beklaagden veroordeeld. De rechthank te Alkmaar deed Dinsdag uitspraak in de zaak tegen de beide metse laars Van Doorn en De Vrij te Alkmaar tegen wie de Officier van Justitie wegens beleediging van kapelaan Bilais 80 boete of 80 dagen hechtenis had geëischt Be klaagden hadden n.1 verteld, dat zy in het Heiloërbosch ongeoorloofde handelingen tus schen den geestelijke en een dame geconsta teerd hadden en daarover op den Rijksstraat weg, tegenover 'n paar dames in onbehooriy- ke bewoordigen hun afkeuring hadden uitge sproken. De rechtbank sprak beklaagden vry van het primar ten laste gelegde, maar veroordeelde beklaagden voor het subridar ten laste gelegde: eenvoudige beleediging, tot 80 boete of 80 dagen hechtenis, volgens art. 266 van het wetboek van strafrecht. De rechtbank wees voorts de civiele vordering van 1 toe op grond van de overweging, dat ter zitting de door beklaagden aan kapitein Biiars ten laste ge legde feiten geenszins waren bewezen, $e Zie verder pag. T7a,ai^ 8?r£d- gen in te gaan, maken het intusschen ge- In Juli gaf eindelijk de Nederlandsche Ka- 6 6 m«r, erg onder regeeringsdruk, haar toe- wensefct, de -huisbranddistributie n et reed stemming. Maar toen kwam nog het haring- thans, doch met 1 April eJk. op te heffen, in- soharidaal. De wederzfldsche betrekkingen middels is door de beschikbaarstelling van hebben bij deze gebeurtenissen ook eenige I kolen 'boven de rantsoenen en bet vrijgeven moeilijkheden ondervonden. (N. R Ct.) van de gascokes gemaakt, dat de rantsoenee- I ring IhaaT drukkend karakter heeft verloren. Arbeldsgesehlllenwet. De Minister verzoekt den burgemeesters de GETROUWD; J. van der Plaat en L. Booii; de Boer en R. Peee- w BEVALLEN: J. Hoornaman—Ko3sen, d.; W. Leeuw—Lastdrager, z.; B. H. L^—Vinken- C. do Waard—Lastdrager, d.; M. F. Hoel&ndt V8OVeIuLlEDEN: M. W. Droogendijk—Azaerr 72 jaar. MARIN'EBERI CHTEN. Bij Kon. besluit van 27 deaer is bii het Deo. Marine, te rekenen van 1 April 1920 af. bervordesi tot eerste-technisoh ambtenaar bii het burf*a Gravure van de afdeeling Hydrographie, de1 tweea technisch ambtenaar bii genoemd bureau W. J. van der Ent Officier-maohinlst le kl. G. J. van Donk sm binnenkort den zeedienst verlaten. Luitenant ter zee le kl. J. J. van Koniinenbiax is ter beschikking gesteld. De kapitein-luitenants ter zee N. Maats en Aronstein ropatriëeren per ee. ..Rernbrandt" v Maatschappij „Nederland", dat omstreekb 1 iiu a.s. te Amsterdam wordt verwacht Officier van gezondheid le kl. dr. G. W. Bakkie zal eerlang den dienst met pensioen verlaten. De adelborst le kl. mar.-res. F. W. Groot wor-c 3 Jan. 1921 geplaatst aan boord Hr. Ms. Atj voor het medsmaken van eene oefening van achtereenvolgende maanden. De luitenant ter zee le kl. C. T. Bollaan wond 11 Jan. 1921 geplaatst bij bet Dep. v. Marine voo werkzaamheden hem op te dragen door den Ch-ae van den Marinestaf, en de id. 2e kl. D. C. M. Heet terschij wordt 3 Jan. van Hr. Ms. Zeeland plaatst bij den onderaeedienst te Willemsoord- De officier van gezondheid le kL H. R. Vorst de luitenant ter zee le kl. H. Nieuwenhuis en rïb ld. 2e kl. J. P. Hendrikse zijn aangewezen om ca) 29 Jan. 1921 per particulier s.8. „Goentoer" naa* Oost-Indiö te vertrekken. Met den Sisten Dec. 1920 worden bevorderd t#ra kwartiermeester de matrozen le kl. F. J. Kerke»: J. de Graaf en J. W. Vriellnk. STOOMVAARTBERICHTEN. Stoomvaartmaatschappij Nederland. Koningin der Nederlanden, uitr., vartr. 25 Dec. v Colombo. Grotius, uitr., vertr. 26 Dec. v. Suez. Batoe vertr. 29 Dec. v. Norderham n. A'dam. Lombok, thulsr., vertr. 27 Dec. v. Belawan. Johan de Witt, uitr., vertr. 28 Dec. v. d. roede Southampton. Oranje, uitr., arr. 28 Dec. te Southampton. Rambrandt, thuisr., pass. 28 Dec. Gibraltar* Riouw arr. 24 Dec. v. A'dam te Batavia. Vondel, tlhiuisr., vertr. 22 Dec. v. Colombo. Kon. Hollandsche Lloyd. Kennemerland, v. A'dam n. N.-York, pass. 29 De» Duageneaa. Frlela vertr. 29 Dec. v. A'dam n. N.-Orleana. Zeeland ia, thulsr., vertr. 29 Dec. v. Plymouth. Hollandia arr. 28 Dec. v. A'dam te Havana. Amstelland arr. 28 Dec. v. Buenos Avree te A'< Limburg ia, uitr., vertr. 22 Deo. v. Las Palma». Kon. West-Indische Maildienst. Coanmewyue, uitr., vertr. 24 Deo. v. Funchgl. Herenlce vertr. 24 Deo. v. N.-York n. Kaap ELart Haarlem arr. 28 Dec. v. Oolon te Guayaquil. Ac hl lies arr. 21 Dec. v. Paramaribo te PercnaE buco. ('ommewyne, uitr., arr. 24 Dec. te Madera. Crynssen arr. 24 Dec. v. A'dam te Trinldad. Doucallon vertr. 21 Dec. v. Puerto Barrloe 1 Kingston. Prins der Nederlanden arr. 29 Dec. v. W.-Indié t UimuldexL Rotterdamache Lloyd. Patria, thulsr., pass. 28 Dec. Oueesant. Sindoro, uitr., _paas. 27 Dec. Gibraltar. Taban&n, uitr., arr. 24 Dec. te Padang. Bosoaki, uitr., pass. 26 Dec. Perhn. Insulinde, thuisr., vertr. 25 Dec. v. Padang. Meraulke, uitr., vertr. 25 Dec. v. Colombo. Wilis, uitr., pass. 26 Dec. Perian. Buitenzorg, uitr., pass. 26 Dec. Gibraltar. Goentoer, thuisr., vertr. 27 Dec. v. Port Said. Sitoabondo, v. Australië n. Europa, paee. 25 Da Kaap Goede Hoop. Holland—Amerika Lijn. Moerdijk, v. Vanoouver n. R'dam, arr. 26 Dec. t Sau Francisoo. Andijk, v. N.-Orleans n R'dam, vertr. 28 Dec. Norfolk. Tbemisto, v. Saivainnah n. R'dam. vertr. 28 Dec. Baltimore. Warszawa arr. 28 Dec. v. R'dam te Danzig. Gorredijk arr. 29 Dec. v. N.-York te R'dam. Zijldijk, v. Newport News n. R'dam, pass. 28 D-e Lizard. Maartensdijk arr. 26 Dec. v. R'dam te Santiago 1 Cuba. Holland—Australië Lijn. Marteen, thuisr., arr. 28 Dec. te Geuua. HollandBritsch-Indië Lijn. Aldebaran, uitr., vertr. 20 Deo. v. Madras n. Cs cutta. IJseldijk vertr. 29 Dec. v. R'dam n. Br.-Indië. Holl. O.-Azië Lijn. Ameland, uitr., arr. 27 Dec. te Singapore. Borneo, uitr., vertr. 22 Dec. v. Shanghai. Alchiba, thuisr., vertr. 25 Dec. v. Shangai. Alderamin. uitr., arr. 27 Dec. te Lissabon. HollandWest-Afrika Lijn. Dreohterland, thuisr., arr. 25 Dec. te Bordeaux Drechtstrooon, thuisr.. arr. 25 Dec. te Bordeaux Ganymedes vertr. 28 Dec. v. Conakry n. Li saai* Hercules, thuisr., arr. 22 Dec. te Port Gentil. Texelstroom, thuisr.. arr. 20 Dec. te Accra. Waalstroom, uitr., vertr. 15 Dec. v. Monrovia Gr. Bassam.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1920 | | pagina 2