j-w,mr.:
Ansjovis.
De Kamer van Koophandel en Fabrieken
alhier heeft den minister van landbouw, nij
verheid en handel verzocht, bij de Duitsche
regeering aan te dnngen op den vrijen invoer
in Duitschland van ansjovis.
Mocht deze vrije invoer niet verkregen
kunnen wonden, dan ware het naar haar oor
deel gewenscht, dat de regeering den gebeelen
voorraad ansjovis overneemt, opdat de zou
ters zelf weer bij de nieuwe vangst als koo-
pers kunnen optreden.
Vereeniging A. Q. O.
Wij vestigen de aandacht op <Je adverten
tie in dit nunwner, waarin de Vereeniging
A. Q. O. op Maandag aja. een© lening aan-
kondigt van den heer Portielje, de® beken
den deskundige van Artia
De heer Portielje, die reeds vroeger lezin
gen hield, welke zeer interessante wetens
waardigheden uit het leven der in Artia aan
wezige dieren vermeldden, zal het thans spe
ciaal over d© dn Artia geboren dieren heb
ben, en oa ook de bewoners van bot reptie
lenhuis behandelen.
Het belooft dus weer een interessante
avond te worden.
Arrondissement»-Rechtbank te Alkmaar.
Zitting van 28 December.
Uitspraken
Maarten v. d. S., Helder; diefstal van vee
uit de weide (ged.), 1 jaar en 6 mud. gev.
BINNENLAND.
Beter snel treinverkeer (n Noord-Holland.
Men meldt uit Alkmaar aan het H.bl.:
B. en W. hebben aan de directie der H.
S. M. een schrijven bericht, waarbij zij met
aandrang verzoeken by heit ontwerpen der
a.s. zomerdienstregeling meer sneltreinen te
laten loopen in de richting Haarlem en om
gekeerd, evenals dit vóór den oorlog het ge
val waa
In 1914 kon men van Alkmaar vertrekken
in de richtbok Haarlem 8.88 met een trein
komende van Den Helder, 10.82 an 1.26 met
een trein komende uit de richting Enkhui-
zen, AIO en 8.28 met een trein uit Den Hel
der en 10.08 met eentrein komende uit Enk
huizen. Te Alkmaar loon men uit Haarlem
aankomen 8.2$ gaande naar Enkh uizen, 8.51
gaande naar Den Helder, 10.26 gaande naar
Enkhuizen, H0.40 gaande naar Den Helder,
1.68, 6.46 en 7.20 gaande naar Enkhuizen en
9. 47 gaande maar Den Helder.
Een soortgelijke treinregeling ie wederom
ten zeerste gtewenscht, want zooals de toe
stand thans iis, één sneltrein per dag in
één richting levert deze voor zakenmen-
schen vooral groot bezwaar op en ie voor een
stad als Alfcrmaar, het oentrum van Noord-
Hólland, *besliist onvoldoende. In trun schrij
ven vestigen B. en W. ook in het bijzonder
de aandacht van de directie der K„ IJ. S. M.
op het groot en zich telken jare uitbreidend
aantal zomergasten in de omliggende ge
meenten Bergen, Schoorl en de Egmonden,
wier besturen, evenals de vereeniglng „Alc-
maria", tot bevordering van het vreemdelin
genverkeer aangezocht rijn aan dit schrijven
adhaeede te betuigen.
Voor onze gemeente is de toestand nog
veel ongunstiger. Vergeleken met Helder
leeft Alkmaar in Abraham's schoot. Snel
treinverbindingen met Amsterdam bezitten
wij ten getale van 1 (zegge en schrijve één);
in omgekeerde route (Amsterdam-Helder) is
de verbinding iéts beter, doch de meeste
treinen worde® na Alkmaar boemels, zoodat
Helder in de versukkeling fcomt. Alkmaar,
naar de zilveren guillotine, wette de laatste
koorden, waarmee de kruisen- was verbonden
aan de helling, zou verbreken.
Minister Pop nam toen het woord. Hij
dankte de bouwers van het schip en herin
nerde er aan, dat het ruim twaalf jaar is ge
leden, dat voor 't laatst e»n groot oorlogs
schip te water werd gelaten, n.1 de „Zeven
Provinciën". Met begrijpelijke belangstelling
zag daarom de Koninklijke Marine deze
plechtigheid tegemoet. Zij hieeft behoefte aan
dit schip, dat aan de modernste eischen vol
doet.
Moge heit, aldus spr., in ve^rre geiwesten den
roem van ons volk als zeevarende mogend
heid hooghouden, moge hefc daar getuigenis
afleggen van den wensoh om de weiken des
vredes te bevorderen en deo handel groot te
maken.
Mocht echter wat God. verhoede dit
schip geroepen zijn om de hoogste belangen
te verdedigen, dat het dan. de driekleur in
top, zal weten te strijden voor de eer en de
vrijheid van het land, waar-aan het Oranje
huis zoo nauw verbonden ia.
Hierna nam de heer J. TT. Cremer, presi
dent-commissaris der NedorL Scheepsbouw
Maatschappij, het woord. Spr. zeide om.:
Dit schip, onder moeilijke omstandigheden
gebouwd en daardoor langzaam, werd bij de
toelichting van het betrekkelijk wetsvoorstel
genoemd het beste bekende type van deze
klasse van kruisers, zoo wat snelheid kis wat
bewapening betrof, en nog verdient het dien
naam. Tegen vijandelijke verkenningskrui
sers, torpedobooten of jagears kan het mei
suooes optreden.
Jammer slechts, dat het zijne machines nog
niet dadelijk zal kunnen innemen; maar wan
neer het, eenmaal daarvan "voorzien, met 80
mijls vaart, trillend en trotach, de zee door
klieft, vol leven en kracht, dan zal het, met
zijn zusterschip de „Java", zonder twijfel ook
nieuw leven wekken bij alle opvarenden, bi
het ganscha personeel onzer Marine, die dan
trotsch zullen zijn weder schepen onder de
voeten te kunnen krijgen, Nederland en hun
ner waardig.
Het is die overtuiging, welft© mij den moed
geeft Uwe Majesteit eerbiedig uit te noodi-
gen de „Sumatra" in kennis te brengen met
haar nieuw element, waarvoor een der direc
teuren van de Nederlandeahe Scheepsbouw
Maatschappij, de heer D. Gotedkoop Dzn., ge
reed ia de noodige aanwijzingen te ver
strekken.
De heer D. Goedkoop toonde vervolgens
H. M. de teeikeningen van het schip, waarna
zij den zilveren hamer ter hand nam en kloek
op den knop sloeg.
Eenige seconden later kwam er beweging
in het gevaarte, dat statig- naar beneden
gleed, onder het gejuich der menigte.
Het te water laten van de „Sumatra" was
geschied.
Het muziekkorps der werklieden van de
Maatschappij speelde op het plechtige oogen-
blik het „Wilhelmus".
Een watervliegtuig van de «marine cirkelde
boven den nieuwen kruiser, op den achter
grond lag, in reparatie, de .„Zeven Provin
ciën".
1 TMtaLTL«iw tolt met
ls
Rotterdamsche banken kon m^ he^e^et de brandstoffencomnnssies met dien
fean die teng^lRevan de verandering van iDe Staatscourant van Dinsdagavond bevat
de valuta erg bedenkelijk voor de Rotter- kennisgeving van den Minister van Lan-
damsche bankiers dreigde te worden. Maar bouw aan burgameesters betreffende de
ook deze knoop werd te Berlijn doorgehakt {f- der huisbrandrantsoeneering en der
en wel op het brandstoffencommissies. De Minister zegt
De oorrespondent van het „Tageoiatt ver van de productie
telt dan, hoein Nederland de exporthandel hierin o. a. dat ^stijging
voortdurend moeilijker werd. Het was na-1 van steenkolen, welken het alge c
ie
tuurlijk, zegt hij, dat Nederland bij deze ge- kolenvoortbrengende landen valt wt.
legenheid trachtte, met producten, die m€n en de als gevolg daarvan ingetreden
Duitschland uoodig bad, ook producten kwijt I merkelijke verruiming en prijsdaling op ie
te geraken, waarmede het zat opgescheept, wereidmarkt, voldoende kenteekenen var
en die Duitschland niet kon gebruiken. duurzaarnheid vertoonen, om anet gerustheid
Reeds tijdens den oorlog hebben de belan- ooheffine der nog geldende rantsoe-
gen van Nederland een rol bij de onderhan- tot- *a P iLt verbruik van
delingen gespeeld, en onvergetelijk zal het neeringsmaatregelen voor tetverbruik van
symbool van al deze gebeurtenissen blijven: I brandstoffen te kunnen bes ut
de vroege aardappel, die Duitschland met I kelijkheid van Nederland van het buitenland
sierplanten en bloembollen in ontvangst is op het punt van de brandstoffenvoorzie-
moest nemen. Dat de Nederlandsche indu- ning in de laatste jaren zeer aanmerkelijk
strieelen slechts dan hun goedkeuring aan verminderd. De Limburgsche mijnen kunnen
de onderteekening van de credietovereen- voor een overwegend gedeelte in de behoefte
W1 Dutt®che voorzien, terwijl alles er op wijst, dat het out-
SSïiSfe W-* be^ar ai. he,buiK„,a„d
rijen, banken en mijnondernemingen, alles I 281 kunnen worden aangevoerd.. De gegeve
verbond zich Innig met de credietovereen-1 toezegging, dat de huisbrandverbruikers in
komst. Alleen de ansjovishandelaren slaag- het loopende distributie jaar een rantsoen te-
den daar niet in, ondanks een reis naar gen bepaalde prijzen zouden kunnen ontvan-
BerUjn. gen, alsmede de gebruiken in den kolenhandel,
Het is geen wonder, dat de credietovereen- waarin de contractsperiodes op 1 April ple-
Ingediend is een wetsontwerp, houdende in hun gemeente of in samenwerking met
„bepalingen tot bevordering van vreedzame I burgemeesters van aangrenzende gemeenten
hijlegging van geschillen over arbeidsaan-1 voor een grooter gebied in het leven geroepen
gelegenheden en tot het voorkomen van zoo- brandstoffen-commissie met 1 April eJc. van
^^hrllen dat de minister van ar- baar ontheffen, dit eventueel in
mers v^&£d wïoüg hebten kuiiien'doen inwerking met de burgemeesters van aan-
ter bevordering van den socialen vrede. &renzende gemeenten, waar één brandstoffen-
Werd dan ook reeds lang de behoefte ge- district is gevormd.
voeld aan een meer doeltreffende wijze, om -De Minister verzoekt tevens de personen
geschillen tusschen werkgevers en arbeiders aan te wijzen, die na 1 April eik. met de liqui-
te voorkomen en bij te leggen, de urgentie datie van de aangelegenheden van de vroegere
van dit vraagstuk komt in dezen tijd wel brandstoffen-commissie zullen worden belast,
met bijzonderen nadruk naar voren. De tni-1 Aan het personeel van de brandstoffen-
rechtbank overwoog voorla in het
dat de beklaagden hun burgerplicht
hadden vervuld door aangifte te doen
oordeelde het onder geen omstandighed we
schelijk, dat een burger, die ©en medebur-
van een misdrijf verdenkt, deze met belc
sonde woorden overstelpt De door beklaaj
den aan kapelaan Bilare te betelen
werd voor ieder op 0.60 gesteld.
Fraude?
De secretaris van de afdeeling Beve
van de Federatie van Sigarenmakers, de
Donderdagavond j.1. bij de politie aangift
dat hij op den terugweg van Amsterdam naa
Heverwijk beroofd was. Hij had in de hoofd
stad de uitkeeringsgelden van de werkte
zen in ontvangst genomen. De politie, c?
vond dat de iman onder den invloed v
sterken drank verkeerde, konstateerde d
I, 47.50 benevens eenige versnapering®
in zijn bezit waren. Omdat rij de zaak nxe
al te ffoed vertrouwde, werd de man v<xxrl<
pig in arrest gehouden. Zaterdagmiddag
hij uit deze voorloopige hechtenis ontslape
terwijl de politie haar onderzoek voortzet.
De kruiser heeft een lengte over alles van
165 M., een grootste breedte van 16 M., een
holte tot het tentdek van 11X0 M., een diep
gang van 6.60 M., een deplacement van 7050
ton.
De „Sumatra" ia met den kruiser „Java",
die 'bij de Kon. Maatij. „De Schelde" wordt
wordt gebouwd, bestemd oan dienst te doen
als verkenningskruiser in Ne«d. Ooet-Indië.
De snelheid zal moeten becLragen 80 knoo-
pen, welke wordt verkregen met behulp van
drie turbines, die elk één schiroef drijven en
De verdwenen bankbiljetten.
Na een langdurig onderzoek heeft de Ar
hemsche recherche tot klaarheid gebrac
verdwijning van een pakket inhouden*
10.000 aan bankbiljetten, dat m Se
aan bet Spoorwegpostkantoor te
werd vermist. Van de verduistering wea
verdacht een besteller, die in den nacht vr"
de vermissing had dienst gédaan. Te jMji
venhage is nu bij huiszoeking in de
van rijn gehuwde zuster 6980 t
vonden.
De brievenbesteller, een broer van
zijn zuster en zijn zwager zijn gearresteer
Burgerlijke Stand der gemeente Helde*^
nister stelt zich op het standpunt, dat de wet- commissies zal evenals aan de crisis-ambte-
op die productie werken of kunnen werken, gratificatie van twee maanden salaris
m. a. w., dat de regeling zich tot belangen- worden toegekend.
geschillen zal hebben te beperken. Van een
samenkoppeling dezer regeling aan een reor
ganisatie der Kamers van Arbeid is afgezien,
wjjl de minister op het standpunt staat, dat
laatstgenoemd vraagstuk pas aan de orde be
hoort te komen bij de publiekrechterlijke re
geling der oollectieve arbeidsovereenkomst
Anders dan een voorloopig karakter kan een
regeling, als hier voorgesteld, niet dragen.
Daarom is er tevens naar gestreefd, aan den
opzet een zoo soepelen vorm te geven, dat de
regeling gemakkelijk zich bij meer defini
tieve voorzieningen zal kunnen aansluiten.
Na een bespreking der vormen, die de
bemoeiing der overheid met arbeidsgeschil
len kan aannemen, deelt de minister mede
dien vorm te hebben gekozen, die in verre
weg de meeste landen ingang heeft gevon-
gezamenlijk 65000 aspaardetcrachten zullen d>enj en Welke uitgaat van de gedachte, dat
ontwikkelen. De stown,hierto«e no^dl®1,.*<:>^ de vrijheid van partijen, om binnen de gren-
verkregen door acht dubbele, met o e ge- zen der gtrafwet de .tusschen haar gerezen
stookte, ketels. geschillen met alle middelen uit te vechten,
In geheel gereeden toestand zal hetscMp ongerept moet worden gelaten en dat niet
Helder !n de veraujsji.emig «nm. aimuam, 1 hebben een pantserdek, een. gepaniseraen verder behoort te worden gegaan dan tot
dat socveel b«etere treinverbindinjgen heeft, I commandotoren en een pantsergordel v an 10 be^ instellen van organen, waaraan vrijwillig
v-ti_..v «1 nwr hm>i> «^«ratein-no-1 ml. dikte. 10 het uit den weg ruimen van geschillen kan
De bewapening zti bestaan uit: 10 snel- 0T)eed® n_
beklaagt rich al oveT 11881 achterstelling;
hoeveel te me«r reden is er voor het groo-
tere Helder o«n te reclameeren. Ligt het in
dezen óók niet op den weg van het gemeente
bestuur te trachten betere sneltreinverbin-
dingen met d-e hoofdstad de* laoqdü te ver
krijgen?
vuurkanonnen van 15 ciL en 4 anti*1^ I W0^to^ïSdfwet8ontwerp denkt rich de
vaartkanonnen van 7.5 cM. De -bemanning bemoe4in« der overfleid met arbeidsgeschil-
zal bestaan uit 480 man. len op drieërlei wijze: le. doof het Instellen
ma^J3isa?s£SïSr
Koninklijk bezoek aan Amsterdam.
De „Sunoatra" te water gelaten.
Met den gewonen trein die te 1J.0 uur aan
het Centraal Ötation aankomt, zttn gistennid-
dag, precies op tijd, H. M. de Koningin en
Z K H Prins Hendrik, te Amsterdam ge
arriveerd, ten einde -het te water laten van door „Werkspoor" te Amsterdam,
den pantserkruiser „Suriname" bij te wonen 1
mast is een laadboom bevestigd voor het hij-
schen en inzetten van de dri» motorsloepen,
2 sloep 1 en 2 vletten. Nog tw ee andere sloe
pen worden bediend door twee stel davits.
Ook zal een stel davits aan boord worden
aangebracht voor het aan boord nemen en te
water laten van vliegtuigen.
De maohine-installatie wordt vervaardigd
en eenige bezoeken af te leggen.
Per auto reed het gezelschap langs Dam
rak, Rokin. Vijzelstraat, Keizersgracht en
Spiegelstraat naar het Rijksmuseum.
Ruim een uur duurde het bezoek. Toen de
hooge gasten bet museum verlieten werden
zij buiten door een vrij aanzienlijke menigte
toegejuicht.
Langs Stadhouderskade, Ooeteiode, Sar-
phatistraat en Czaar Peterstraat begaf de
stort rich naar de.-terreinen van d© Neder
landsche Scheepsbouwmaatschappij.
Tegen drie uur besteeg H. M., begeleid
door den heer D. Goedkoop Dzn., de tribune,
welkt tegenover den op stapel staanden snel
len, beschermden kruiser „Sumatra" was opr
gesteld. Prins Hendrik weid geleid door den
heer H. Goedkoop.
Op de tribune hadden rich, om van de
plechtigheid getuige te rijn, o.a. verzameld
de luitenant-generaal WT. F. Pop, Minister
van Marine ad interim, met zijn adjudant
luitenant ter zee le klasse F. Diephuis, de
Minister van Koloniën de heer De Graaff, en
van de oud-ministers van Marine, de heeren
Jansen en Rambonnet, de chef van den gene-
ralen staf, luitenant-generaal Van Hegge Zij
nen, de oommandant der stelling Amsterdam,
generaal-majoor Kollewijn, de oommandant
der stelling Den Helder, Schout-bij-Nacht
Soutendam, de directeur van het Marine-eta
blissement kapitein ter zee P. Ooopa, de chef
van den Marinestaf, kapitein ter zee A. T.
Gooszen, de chef van de afdeeling materieel,
kapitein ter zee J. H. Zeeman, de directeur
van de afdeeling Scheepsbouw bij het depar
tement van Marine, de heer J. S. van Veen,
de kapitein-luitenant ter zee Van Hoogen-
huyze, die belast is geweest met het nautisch
militaire toezicht op den aanbouw van den
kruiser, de vice-admiraal W. Th. de Booy en
vele andere militaire en marine-autoriteiten.
Nadat de Koningin zich eenige oogenblik
ken met de ministers en met den heer Koo
ien had onderhouden, geleidde de heer J. T.
Cremer, president-commissaris van de Ne-
derl&ndsone Scheepsbouw Maatschappij, haar
Van de Scheepsbouwmaatschappij i>©88f
het Koninklijk echtpaar zich naar het gebouw
van het Genootschap „Liefdiadigbela naar
Vermogen" aan de Raamgracht
Met den gewonen trein van 6.08 uur verliet
het Koninklijk echtpaar de hoofdstad om rich
opnieuw naar de residentie te 'begeven.
Het credletverdrag met Duitschland.
Dinsdag heeft op het ministerie van bul-
tenlandsche Zaken de ratificatie plaats ge
vonden van het tusschen Nederland en
Duitschland gesloten verdrag nopens de ver
leening van een credet en d enultvoer van
steenkolen.
Paul Scheffer, de correspondent voor Ne
derland van het „Beriiner TageWatt" meldt
uit Brussel aan rijn blad een uitvoerig arti
kel naar aanleiding van de uitwisseling van
de ratificatieoorkonden van de Duitech-Ne-
deri-andsche credietovereenkooost
Nadat Scheffer heeft verteld, hoe de cre-
dietovereenkomst Is ontstaan, vervolgt hij
o^L:
In haar eerste stadium was de credietover-
eenkomst ook van Nederlandsche zijde van
een zeker idealisme omgeven. Het was als
een breed opgevatte maatregel voor den op
bouw opgevat en had meer dan e«n handels-
beteekenis. Men begreep in Nederland, dat
eens een begin moest worden gemaakt met
het herstel van de normale economische en
arbeidstoestanden en dit in het belang zoo
wel van Duitschland als van Nederland.
In den loop van de onderhandelingen is er
van het eerste plan niet veel meer overge
bleven. In de kolenparagrafen konden de be
zitters van de onder de Duitsch-Nederland-
sche grenzen liggende Erkelenzmijnen, die
in de tolbepalingen een laatste redding voor
hun bedenkelijk bestaan zagen, binnenslui
pen. Zij hadden voldoende relaties en boven
dien reisden zij naar Berlijn, wat destijds,
zooals nog heden, een zeker middel was om
iets door te zetten, wat op de plaats van de
deling en. voorkoming van arbeidsgeschillen;
2e. door het regelen van de procedure ep
de rechtsgevolgen, indien partijen in gemeen
overleg haar geschil aan de beslissing van
een scheidsgerecht onderwerpen; 8e. door
iet openen van de mogelijkheid, om in be
haalde gevallen van Regeeringswege een on
dersoek (enquête) te doen houden nopens de
oorzaak van een gerezen arbeidsconflict en
de vraag, welke parth voor het ontstaan of
voortduren daarvan in hoofdzaak verant
woordelijk is.
Verstrekkende beteékenis verkrijgt de en
quëte door de aan de ooramlaaie toekomende
levoegdheld de overlegging te vorderen van
alle boeken en bescheiden, waarover rij voor
een goede vervulling van haar taak meent
te kunnen beschikken.
Wettelijke regeling der winkelsluiting.
Met betrekking tot de plannen inzake de
wettefijke regeling van de winkelsluiting kan
worden medegedeeld, dat de Minister van
Landbouw het wenschelljk acht, de behan
deling van het by de Tweede Kamer aan
hangige ontwerp tot vaststelling eener Zon
dagswet, waarover het Voorloopig Verslag
van het onderzoek in de afdeelingen reeds li
verschenen, af te jvachten, omdat bedoelc
ontwerp nauw verbrod houdt met de winkel
sluiting op Zondag.
Naar wy verder vernemen, zal het wets
ontwerp op de winkelsluiting vóór dat hei
In behandeling komt zóó tydig aan de ver
schillende middenstandsorganisaties worden
toegezonden, dat deze voldoende gelegenhek
zullen hebben om hare opmerkingen over he
wetsontwerp aan de regeering, c.q. aan de
Volksvertegenwoordiging kenbaar te anaken.
(ELbL)
De werkloozenkassen.
De Minister van Arbeid heeft aan de vak
bonden met werkeloozenkassen meegedeelc
dat hy bereid is als tijdeiyke afwyking van
de reglementaire bepalingen der werkloo
zenkassen goed te keuren, dat leden, dïie den
leeftijd van 60 jaar hebben bereikt, doch
dien van 65 jaar nog niet hebben overschre
den, 8 Januari 1921 als lid der kas worden
opgenomen, mits: a. zy op dien datum, waar
op het subsidie ten behoeve van de werkloo-
zenkas inging, reedstenminste een jaar lid
der vereeniging waren, en b. zy by hun
toetreden tot de vereeniging nog niet den
leeftyd van 60 jaar hadden bereikt.
C,N. R. Ct")
Nederlandsche graanlevering aan Oostenrijk.
Naar de Beriynsche oorresp. van de „Tel."
meldt, heeft het Oostenrijksche ministerie
van Financiën zich tegen verzending van ef
fecten uit particulier bezit, de levering van
60.000 ton graan uit Nederland verzekerd.
De langdurige onderhandelingen kunnen
vrijwel als geëindigd worden be«houwd. Het
betreft een transactie ten bedrage van twaalf
millioen gulden, waarvan 'n deel reeds ge
dekt is door effecten in Ostenrijksch parti
culier bezit, die zich in het buitenland be
vinden, voornameiyk Amerikaansöhe, maar
ook Nederlandsche, Zwitsersche, Spaansche
en Skandnavische waaiden.
Daling der eierprijzen.
Na Nieuwjaar wordt in pluimveekringen
een zeer groote prijsdaling der eieren ver
wacht. De eerproductie wordt alsdan beslist
van dien aard, dat er voor ons land meer dan
genoeg eieren zullen komen, want overal is
buitengewoon veel bijgefokt De prijzen van
1920 zullen zich in lange na niet meer kun
nen handhaven. Hét voer gaat ook goed om
laag. (Prov. N.br. en 's-H. Ort.)
Bond van Ned. onderwijzers.
De Bond van Ned. Onderwyzers heeft met
164 stemmen voor en 102 tegen een voorstel
aangenomen, rich by het N. V. V. aan te
sluiten, behoudens het referendum.
Vrtjblljetfen voor politieambtenaren.
De dienaren van politie in plaatsen, die aan
een spoorlbn liggen, hadden tot dusver reoht
op zes vrijbiljetten 's laars. Voor de groote
steden, met meer secties gold die bepaling
maar gedeeltelijk. De commissarissen, in
specteurs en rechercheurs genoten er ailen
van, de agenten van politie alleen voor zoo
ver rij dienst deden in een sectie, waardoor
de spoorweg liep. In Amsterdam dus byv.
wel de agenten van de bureaux Warmoes-
straat, Kattenburg en Bpaarndammerdyk,
maar niet die van de Hal, van Lauriergracht
en Leddscheplein.
Wy melden reeds, dat de spoorwegen aan
het geven van die vrijbiljetten een einde zul
len maken, wy vernemen thans, dat over die
afschaffing twee jaar gedaan zal worden: in
1921 krijgen de geprivilegieerden nog 4 vrij
biljetten, en ln 1922 nog twee.
En dan behoort dit privilege ook alweer
tot de geschiedenis.
GEMENGD NIEUWS.
Beleediglng van een R-K. geestelijke.
De beklaagden veroordeeld.
De rechthank te Alkmaar deed Dinsdag
uitspraak in de zaak tegen de beide metse
laars Van Doorn en De Vrij te Alkmaar
tegen wie de Officier van Justitie wegens
beleediging van kapelaan Bilais 80 boete
of 80 dagen hechtenis had geëischt Be
klaagden hadden n.1 verteld, dat zy in het
Heiloërbosch ongeoorloofde handelingen tus
schen den geestelijke en een dame geconsta
teerd hadden en daarover op den Rijksstraat
weg, tegenover 'n paar dames in onbehooriy-
ke bewoordigen hun afkeuring hadden uitge
sproken. De rechtbank sprak beklaagden
vry van het primar ten laste gelegde,
maar veroordeelde beklaagden voor het
subridar ten laste gelegde: eenvoudige
beleediging, tot 80 boete of 80 dagen
hechtenis, volgens art. 266 van het wetboek
van strafrecht. De rechtbank wees voorts
de civiele vordering van 1 toe op grond
van de overweging, dat ter zitting de door
beklaagden aan kapitein Biiars ten laste ge
legde feiten geenszins waren bewezen, $e
Zie verder pag.
T7a,ai^ 8?r£d- gen in te gaan, maken het intusschen ge-
In Juli gaf eindelijk de Nederlandsche Ka- 6 6
m«r, erg onder regeeringsdruk, haar toe- wensefct, de -huisbranddistributie n et reed
stemming. Maar toen kwam nog het haring- thans, doch met 1 April eJk. op te heffen, in-
soharidaal. De wederzfldsche betrekkingen middels is door de beschikbaarstelling van
hebben bij deze gebeurtenissen ook eenige I kolen 'boven de rantsoenen en bet vrijgeven
moeilijkheden ondervonden. (N. R Ct.) van de gascokes gemaakt, dat de rantsoenee-
I ring IhaaT drukkend karakter heeft verloren.
Arbeldsgesehlllenwet. De Minister verzoekt den burgemeesters de
GETROUWD; J. van der Plaat en L. Booii;
de Boer en R. Peee- w
BEVALLEN: J. Hoornaman—Ko3sen, d.; W.
Leeuw—Lastdrager, z.; B. H. L^—Vinken-
C. do Waard—Lastdrager, d.; M. F. Hoel&ndt
V8OVeIuLlEDEN: M. W. Droogendijk—Azaerr
72 jaar.
MARIN'EBERI CHTEN.
Bij Kon. besluit van 27 deaer is bii het Deo.
Marine, te rekenen van 1 April 1920 af. bervordesi
tot eerste-technisoh ambtenaar bii het burf*a
Gravure van de afdeeling Hydrographie, de1 tweea
technisch ambtenaar bii genoemd bureau W. J.
van der Ent
Officier-maohinlst le kl. G. J. van Donk sm
binnenkort den zeedienst verlaten.
Luitenant ter zee le kl. J. J. van Koniinenbiax
is ter beschikking gesteld.
De kapitein-luitenants ter zee N. Maats en
Aronstein ropatriëeren per ee. ..Rernbrandt" v
Maatschappij „Nederland", dat omstreekb 1 iiu
a.s. te Amsterdam wordt verwacht
Officier van gezondheid le kl. dr. G. W. Bakkie
zal eerlang den dienst met pensioen verlaten.
De adelborst le kl. mar.-res. F. W. Groot wor-c
3 Jan. 1921 geplaatst aan boord Hr. Ms. Atj
voor het medsmaken van eene oefening van
achtereenvolgende maanden.
De luitenant ter zee le kl. C. T. Bollaan wond
11 Jan. 1921 geplaatst bij bet Dep. v. Marine voo
werkzaamheden hem op te dragen door den Ch-ae
van den Marinestaf, en de id. 2e kl. D. C. M. Heet
terschij wordt 3 Jan. van Hr. Ms. Zeeland
plaatst bij den onderaeedienst te Willemsoord-
De officier van gezondheid le kL H. R. Vorst
de luitenant ter zee le kl. H. Nieuwenhuis en rïb
ld. 2e kl. J. P. Hendrikse zijn aangewezen om ca)
29 Jan. 1921 per particulier s.8. „Goentoer" naa*
Oost-Indiö te vertrekken.
Met den Sisten Dec. 1920 worden bevorderd t#ra
kwartiermeester de matrozen le kl. F. J. Kerke»:
J. de Graaf en J. W. Vriellnk.
STOOMVAARTBERICHTEN.
Stoomvaartmaatschappij Nederland.
Koningin der Nederlanden, uitr., vartr. 25 Dec. v
Colombo.
Grotius, uitr., vertr. 26 Dec. v. Suez.
Batoe vertr. 29 Dec. v. Norderham n. A'dam.
Lombok, thulsr., vertr. 27 Dec. v. Belawan.
Johan de Witt, uitr., vertr. 28 Dec. v. d. roede
Southampton.
Oranje, uitr., arr. 28 Dec. te Southampton.
Rambrandt, thuisr., pass. 28 Dec. Gibraltar*
Riouw arr. 24 Dec. v. A'dam te Batavia.
Vondel, tlhiuisr., vertr. 22 Dec. v. Colombo.
Kon. Hollandsche Lloyd.
Kennemerland, v. A'dam n. N.-York, pass. 29 De»
Duageneaa.
Frlela vertr. 29 Dec. v. A'dam n. N.-Orleana.
Zeeland ia, thulsr., vertr. 29 Dec. v. Plymouth.
Hollandia arr. 28 Dec. v. A'dam te Havana.
Amstelland arr. 28 Dec. v. Buenos Avree te A'<
Limburg ia, uitr., vertr. 22 Deo. v. Las Palma».
Kon. West-Indische Maildienst.
Coanmewyue, uitr., vertr. 24 Deo. v. Funchgl.
Herenlce vertr. 24 Deo. v. N.-York n. Kaap ELart
Haarlem arr. 28 Dec. v. Oolon te Guayaquil.
Ac hl lies arr. 21 Dec. v. Paramaribo te PercnaE
buco.
('ommewyne, uitr., arr. 24 Dec. te Madera.
Crynssen arr. 24 Dec. v. A'dam te Trinldad.
Doucallon vertr. 21 Dec. v. Puerto Barrloe 1
Kingston.
Prins der Nederlanden arr. 29 Dec. v. W.-Indié t
UimuldexL
Rotterdamache Lloyd.
Patria, thulsr., pass. 28 Dec. Oueesant.
Sindoro, uitr., _paas. 27 Dec. Gibraltar.
Taban&n, uitr., arr. 24 Dec. te Padang.
Bosoaki, uitr., pass. 26 Dec. Perhn.
Insulinde, thuisr., vertr. 25 Dec. v. Padang.
Meraulke, uitr., vertr. 25 Dec. v. Colombo.
Wilis, uitr., pass. 26 Dec. Perian.
Buitenzorg, uitr., pass. 26 Dec. Gibraltar.
Goentoer, thuisr., vertr. 27 Dec. v. Port Said.
Sitoabondo, v. Australië n. Europa, paee. 25 Da
Kaap Goede Hoop.
Holland—Amerika Lijn.
Moerdijk, v. Vanoouver n. R'dam, arr. 26 Dec. t
Sau Francisoo.
Andijk, v. N.-Orleans n R'dam, vertr. 28 Dec.
Norfolk.
Tbemisto, v. Saivainnah n. R'dam. vertr. 28 Dec.
Baltimore.
Warszawa arr. 28 Dec. v. R'dam te Danzig.
Gorredijk arr. 29 Dec. v. N.-York te R'dam.
Zijldijk, v. Newport News n. R'dam, pass. 28 D-e
Lizard.
Maartensdijk arr. 26 Dec. v. R'dam te Santiago 1
Cuba.
Holland—Australië Lijn.
Marteen, thuisr., arr. 28 Dec. te Geuua.
HollandBritsch-Indië Lijn.
Aldebaran, uitr., vertr. 20 Deo. v. Madras n. Cs
cutta.
IJseldijk vertr. 29 Dec. v. R'dam n. Br.-Indië.
Holl. O.-Azië Lijn.
Ameland, uitr., arr. 27 Dec. te Singapore.
Borneo, uitr., vertr. 22 Dec. v. Shanghai.
Alchiba, thuisr., vertr. 25 Dec. v. Shangai.
Alderamin. uitr., arr. 27 Dec. te Lissabon.
HollandWest-Afrika Lijn.
Dreohterland, thuisr., arr. 25 Dec. te Bordeaux
Drechtstrooon, thuisr.. arr. 25 Dec. te Bordeaux
Ganymedes vertr. 28 Dec. v. Conakry n. Li saai*
Hercules, thuisr., arr. 22 Dec. te Port Gentil.
Texelstroom, thuisr.. arr. 20 Dec. te Accra.
Waalstroom, uitr., vertr. 15 Dec. v. Monrovia
Gr. Bassam.