graafschap Monaghan) opgebroken, met het gevolg dat een goederentrein Zaterdagoch tend vroeg van het spoor liep. De aanvallers verbrandden daarna den trein, die uit 41 wa gons bestond' en zwaar geladen was niet goe deren uit Belfast ZWITSERLAND. Het Internationaal Transportarbeiders- congres. Het te Genève gehouden Internationaal Transportarbeiderscongres heeft zijn werk zaamheden beëindigd. O.a. werden de volgend© besluiten geno men: De zetel van de Internationale Federatie van Transportarbeiders zal te Amsterdam gevestigd blijven. Fimmen is herkozen tot internationaal secretaris. Het volgende congres zal in 1922 te Wee- nen worden gehouden. Er wordt een algemeene Raad gevormd uit 9 groepeeringen. van landen. België^ en Holland maken deel uit van dezelfde groep. Er is een resolutie aangenomen, waarbij het bureau de opdracht ontvangt, inlichtin gen in te winnen aangaande den juisten toe stand der Russische vakonganisatiën van transportarbeiders en verslag uit te brengen over de mogelijkheid, om de in Rusland aan gewende middelen van actie toe te passen. Verder heeft het congres zich uitgespro ken voor de invoering der automatische kop peling op alle spoorwegen. ITALIË. Weenen, 25 April. De ,yMorgen" meldt via Bozen, dat heden dn Italië door de vak- vereenigingen de algemeene staking is afge kondigd. OOSTENRIJK. Volksstemming in Noord-Tirol. De uitslag van de in Noord Tirol gehouden volksstemming was, dat de bevolking met een overgroote meerderheid zich voor aan sluiting bij Duitschland verklaarde. De gemeenteraadsverkiezingen. In Belgtë hebben de gemeenteraadsver kiezingen tot gevolg gehad, dat de Katholie ken hunne positie over het algemeen zeer hebben versterkt. De liberalen bleven onge veer gelijk. De socialisten daarentegen zijn vrij gehavend uit den strijd gekomen. Vooral de uitslag in de groot© steden bleef beneden hunne verwachtingen. Van Brussel wordt als voorloopige uitslag gemeld: 17 katholieken, 14 liberalen, 13 so cialisten, 3 middenstanders en 3 oud-strijders. Van Antwerpen, waar de socialisten de meerderheid en daarmede het burgemees tersambt hoopten te bemachtigen is de uit slag: 15 katholieken, 14 socialisten, 13 libe ralen en 3 leden van de frontpartij. De vo rige raad bestond uit 30 liberalen, 7 socialis ten en 2 katholieken. RUSLAND. Uit de Republiek van het Verre Oosten. De Nationale Vergadering van de Repu bliek van het Verre Oosten heeft op 5 April een wet op de afschaffing van particulieren eigendom van grond en bodem aangenomen. Volgens deze wet gaan bouwland, bosschen en de natuurlijke schatten van den bodem (als goud, ijzer en andere metalen) in den eigendom van het gebeele volk over. Als grondslag voor het in gebruik krijgen van bouwland wordt de persoonlijke arbeid aan genomen. Het gebruik kan collectief of in dividueel zijn. Deze nieuwe wet is door de socialistische meerderheid in de Nationale Vergadering (communisten, mensjewiki en sociaal-revolutionairen) aangenomen. Zij kan van veel beteekenis zijn voor de ontwikke ling van de agrarische toestanden in de nieuwe republiek. Een ander bericht .uit de Republiek van het Verre Oosten is ook van belang. Het be treft de betrekkingen met Japan. Deze zijn de laatste tijden steeds slechter geworden. De regeering van de republiek neemt vrijwel openlijk een vijandige houding tegenover Ja pan aan.Dat is vooral het geval sedert de gedelegeerden van de republiek uit Moskou teruggekeerd zijn. daaruit kan men de ge volgtrekking makeh, dat de regeering te Moskou aan de republiek in het Verre Oosten haar bijstand toegezegd heeft voor het ge val van een botsing met Japan. De v'iandelijke houding van de republiek tegenover Japan is hoofdzakelijk te verkla ren uit het feit, dat de Japanners hun troe pen niet uit het gebied van Wladiwostok weggenomen hebben, maar er integendeel nog talrijke nieuwe troepen samentrekken. Deze voortdurende bezetting van een groot Russisch gebied door de Japanners heeft tengevolge, dat de toestand in het Verre Oosten zeer gespannen is. BINNENLAND. VEREENIGDE STATEN. Stilliggende schepen. De „Times" verneemt uit New-York, dat volgens de jongste berichten van de Ame- rikaansche stopping board 653 stalen sche pen, totaal 4Vi millioen ton, werkloos liggen. Staking te New-York. New-York, 25 April. Honderdduizend machinisten ter koopvaardjji dreigen met sta king tegen 1 Mei. Men zegt, dat zij zich mis schien zullen verstaan met de Engelsche ma chinisten, waardoor een internationaal stop zetten van het verkeer zou worden veroor zaakt Een socialistisch manifest. De arbeiderspartijen hebben een 1 Mei- manifest uitgevaardigd, geteekend o. a. door Henderson, Thomas, Huysmans, Branting, Van de Velde en Troelstra, waarbij wordt ge- eischt: hervatting van den handel, vrijheid van ruilverkeer tusschen de landen/vrijla ting van alle politieke gevangenen, en ver nietiging van het malitairisme in alle landen, en waarbij zij zich verbinden tot het verze keren van de socialisatie der productiemid delen, en het vervangen van het kapitalisme door «en internationalen coöperatieven staat. JEen vlootfonds? Naar het Vad. meldt, worden er pogingen ln het werk gesteld, om een nationaal vloot fonds te vormen. Men wil 200.000.000 bij eenbrengen en dan besteden voor den aan bouw van 2 slagschepen en 6 kruisers voor de verdediging van Indië en verder eenig klein materiaal. Naar men het blad verder meedeelde, staat de indertijd met eenige verbazing vernomen zending van kolonel Goozen naar Indie hoogstwaarschijnlijk mede in verband met dit plan. Pensioenwetten voor land- en zeemacht Bij nota van wijziging stelt de regeering voor, aan art. 74, eerste lid (aan het slot), en aan artikel 72, eerste lid (aan het slot), toe te voegen: „en niet dien verstande, dat voor officieren de pensioensgrondslag niet minder' bedraagt dan zeventienhonderd gulden." Ter toelichting wordt gezegd, dat in het gewijzigd ontwerp van wet werd weggelaten de bepaling, dat oe pensioensgrondslag voor officieren niet minder zal bedragen dan ze ventienhonderd gulden. Door het schrappen van deze bepaling zijn echter de oud-officie ren, wier pensioen is ingegaan in 1918 en 1919, in slechtere conditie gebracht dan in de bedoeling heeft gelegen. Immers volgens de gewijzigde redactie zouden in daartoe leiderÈde gevallen de in den loop van genoem de jaren verleende pensioenen moeten wor den herzien naar den grondslag lager dan 1700, omdat de toenmaals geldende bezoldi gingsregelingen, naar welke de herziening berekend moet worden, de jaarwedde van een officier minder dan 1700 kan bedragen. Om dezen ongewëruschten toestand te voor komen, wordt de hierboven aangegeven aan vulling noodig geacht. De toestand van de zeevlsscherij in Maart Naar de Visscherij-Inspectie aan de „N. Rott. Ort." mededeelt, waren in Maart de prijzen voor de visch over het algemeen laag. De oorzaak hiervan moet hoofdzakelijk ge zocht worden in de lange periode van mooi weer, waardoor de aanvoeren in het algemeen groot waren. Eenerzijds was er dientenge volge hier te lande veel aanbod van visch en anderzijds werden daardoor de markten in het buitenland overvoerd. België, dat thans een onzer voornaamste afzetgebieden was, werd als gevolg daarvan o.a. overstroomd met groote hoeveelheden Engelsche visch. De afzet in het binnenland leed ook onder de aanvoeren van Zuiderzeeharing. De resulta ten van de visscherij waren diensvolgens over het algemeen niet bevredigend. De vis scherij had minder omvang dan verleden jaar. Er werd echter meer aangevoerd. Blijkens de voorloopige gegevens bedroe gen aanvoer en opbrengst van de visch in het geheel 4.506.000 K.G. en 1.176.3Ó0 tegen 3.068.000 K.G. en 1.010.200 in Maart 1920. In het geheel namen aan de treilvisscherij 101 stoomtreilers deel, waarvan 5 uitsluitend en 40 ten deele in Engeland havenden. Ver leden jaar Maart vischten er 94, waarvan 33 uitsluitend en 30 ten deele in het buitenland aanvoerden. De stoomtreilers voerden hier te lande in het geheel 2.762.800 KG. visch aan, welke 677.770 opbracht tegen 1.541.000 K.G. met een opbrengst van 496.300 in Maart 1920. De gemiddelde vangst en vooral de gemid delde besomming van de stoomtreilers was kleiner dan in Maart 1920. Werd n.1. toen maals per Teisdag 1619 K.G. gevangen en 532 besomd, thans waren déze cijfers res pectievelijk. 1505 KG. en 390. De zeilioggers vingen gemiddeld per dag reis 172 KG. tegen 206 KG. in Maart 1920, de motorkustvisschers gemiddeld per dag reis 429 KG. tegen 763 K.G. in Maart 1920 en de zeilkustvisschers 200 K.G. tegen 244 KG. in Maart 1920. Aan de beugvisscherij werd drukker deel genomen dan in Maart 1920. Er hielden zich n.1. 24 vaartuigen, waaronder 14 stoom- en 10 zeilbeugers mede bezig, tegen toenmaals 12 vaartuigen, waaronder 2 stoombeugers, 1 motorbeuger en 9 zeilioggers. In het geheel werd 350.000 KG. beugvisch j aangevoerd welke 116.300 opbracht tegen I 93.000 K.G., opbrengst 44.50 hi Maart 1920. Spitsbergen vertrokken, waar men nu met kracht den arbeid tn de mflnen te Green Har- bour gaat voortzetten. Er vertrekken nu tel kens veertien dagen na elkaar nog drie ploe gen, zoodat er dan ongeveer 200 man op Spitsbergen werkzaam zullen zijn. Van hier gaat de reis naar Tromsö, en van daar met het door de Compagnie gecharterde ijsschip „Braganza" naar Spitsbergen. Dit jaar denkt men tot een productie van ongeveer 40.000 ton kolen te komen, welke men geleidelijk tot 400.000 ton hoopt uit te breiden. Van Rotterdam zal dan nog een schip ver trekken, dat de krachtinstallatie, de kabel baan, mijnwagens enz. naar Spitsbergen zal vervoeren. Voorts is er een schip gecharterd, dat in den loop van Juni naar Kaap Bohenan vertrekt, om de afdeeling, die daar met sucoes heeft overwinterd, en de aldaar geproduceer de 3000 ton kolen op te nemen. De kolen, die het bedrijf dit jaar oplevert, zijn bestemd voor Zweden en Noorwegen; tot midden November hoopt men ze te kunnen afschepen. De mijnwerkers, die thans naar Spitsbergen gaan, hebben zich voor twee jaar verbonden. De arbeid zal er dan ook des win ters worden voortgezet. De directeuren van de Compagnie, de Hol- landsche mijningenieur Löeb uit Den Haag en mr. O. S. Bië uit Christiania, gaan dit jaar naar Spitsbergen. Daar zullen nog een aantal claims, die eigendom van de Compagnie zijn, onderzocht wordendoor een Zweedschen geo loog, en tevens vertrekt waarschijnlijk begin Juni dr. G. J. van Oordt, voor biologische onderzoekingen. OÓST-INDIE. Defensiecommissie. Ingesteld' is een defensieoommissie, om de regeering van raad te dienen nopens de vraag, hoe men naar aanleiding van de uit Nederland ontvangen plannen der interde partementale commissie betreffende de ver dediging ter zee kan geraken tot een doel matige verdediging van Ned.-Indië, binnen de perken der 'in de naaste toekomst vermoe delijk beschikbare geldelijke en personeele middelen. Aan de oommissie is vrijheid ge laten iwesgewenscht tevens uittespreken de wijze waarop de benoodigde gelden moeten worden gevonden. Voorzitter is luitenant-ge neraal Swart, vioe-president van den Raad van Indië; leden: Dwidjoewojo, Houtsma, Koesoemo, Joedo, Teeuwen, leden van den Volksraad; Gooszen, chef van den Marine staf in Nederland; generaal-majoor Kroesen, chef van den Generalen Staf; secretarissen luitenant ter zee van Reede en de kapitein der infanterie Lucaidie. Zendingen voor Hr. Ms. „Zeeland". De directeur-generaal der Posterijen en Telegrafie maakt bekend: dat de navolgend© brievenmalen zullen worden verzonden aan Hr. Ms. pantserdek- schip „Zeeland": a. naar Christiania: 5, 6 en 7 Mei e.k. met den trein van 6.12 u. van Amsterdam naar Bentheim, en 8 Mei e.k. met den trein van 7.45 u. n. van Amsterdam naar Bentheim. b. naar Aarhius: 12, 13 en 14 Mei e.k. met den trein van 6,12 van Amsterdam naar Bentheim; c. naar Kopenhagen: 19, 20 en 21 Mei e.k met den trein'van 6,12 van Amsterdam naar Bentheim; 11 Mei ei. met den trein van 7.45 van Amsterdam naar Bentheim, en 23, 24 en 25 Mei ek. met den trein van 6.12 van Am sterdam naar Bentheim; d. naar Bergen (Noorw.) 8, 9,10 en 11 Juni e.k. met den trein van 6.12 van Amsterdam naar Bentheim, en 12 Juni e.k. met den trein van 8,21 n. van Amsterdam naar Bentheim. Indieni belanghebbenden hunne brieven en andere stukken in de bovenaangenoemd schim te verzenden brievenmalen opgeno men wenschen te zien, worden zij uitgenoo- diipd, ze voldoende te frankeeren en te voor zien van twee elkander snijdende lijnen over hot "eheele adres, loopend© van den eeruen hoek naar den anderen. LUCHTVAART. Lnchtdlenst AmsterdamParijs. Men meldt uit Parijs: In tegenstelling met het' bericht onlangs in de N. R. C. opgenomen hoopt men 2 Mei .de luchtverbinding Parijs—Amsterdam in te wijden. Daarbij zijn in Nederland de Ko ninklijke Luchtvaart Vereeniging hier de Messageries Maritimes en Farman betrok ken. De prijs over het heele traject zal waar schijnlijk 300 francs bedragen. Voorshands zal de dienst door buitenlandsche vliegtui gen onderhouden worden. Eerstgenoemde vereeniging zorgt echter voor het werk op den grond. De Fransche subsidie maakt het mogelijk den prijs óp dat peil te stellen. Van Nederlandsche zijde hoopt men het verkeer uit te breiden door het inleggen van een di recte verbinding ParijsAmsterdam, waar bij wellicht ook Rotterdam wordt aangedaan, in dier voege dat dan een dagelijksche ver binding ware verkregen. Men begint met toestellen voor 2 en 3 per sonen, maar wil weldra ook grootere uitbren gen, die verscheidene passagiers kunnen meenemen. Behalve voor hen is de dienst voor goederen en post bestemd. Gemengd luchtvaart-nieuws. Bert Hinkler, de man, die op 31 Mei 1920 De stoomvaartuigen vingen meer doch be- i*m0t 'n Avro-baby-vllegtuig van Londen naar somden thans minder per reisdag, van deTurijn vloog, zonder tusschenlandmg, heeft zeilbeugers waren zoowel vangst als be somming gemiddeld minder. Drijfnetvis- scherij op haring werd evenmin als verleden jaar Maart door Nederlandsche vaartuigen uitgevoerd. Echter had aanvoer van versche haring plaats door Engelsche stoomdrifters. Het einde van het conflict ln het Heerenkleedlngbedrijf. Door do Centrale Commissie uit de Fede ratie van Werkgeversbonden in het Kleeding- bedrijf en de Samenwerkende Werknemers bonden wordt medegedeeld: Nadat Woensdagmorgen door de vertegen woordigers der werkgevers en werknemers een „verklaring" was opgemaakt betreffende den duur van de Colleotieve Arbeidsovereen komst en het loon, is deze „verklaring" door de afdeelingen der werknemersbonden in de vergaderingen op Donderdag j.1. aanvaard. Als een gevolg daarvan werd Vrijdag j.I. in de plaatsen, waar gestaakt werd en de kleermakers waren uitgesloten, de arbeid j hervat. Vrijdagmorgen kwamen in Rotterdam de vertegenwoordigers der partijen bijeen, om ten aanzien van een der punten van verschil, dat aanleiding tot veel wrijving had gegeven, n.1. een regeling voor de „engros-confectie", tot overeenstemming te komen. In deze bij eenkomst werd een grondslag gelegd, waar door binnenkort ook deze kwestie geheel zal zijn opgelost. Waar door partijen overeengekomen is, dat de dienstbetrekking door de staking én uitsluiting niet als onderbroken wordt be schouwd, is den kleermakers, die zich nog niet bij hun werkgevers gemeld hebben, drin gend verzocht, dit uiterlijk Maandagmorgen op den gewonen tijd te doen, teneinde moei lijkheden te voorkomen. Door beide partijen is uitdrukkelijk over eengekomen, dat geen rancune-maatregelen mogen werden genomen. Het Ned. mijnbedrijf op Spitsbergen. Met het stoomschip „Iris" is Zaterdagmid dag, naar wij in de „N. Rott. Crt." lezen, de eerste ploeg mijnwerkers, 45 man, onder commando van -den heer Lenz, voor de Ne derlandsche Spitsbergen Compagnie naar in Australië met ditzelfde toestel een nieuwe merkwaardige vlucht volbracht. Weer zonder tussohenlanding vloog Hinkler van Sydney naar Bundaburg in Queensland, 'n afstand van 800 mijl, in 9 uur. Door zjjn valscherm gered. Voor de eerste maal heeft in Amerika bij een vliegongeluk een bestuurder zijn leven kunnen redden door gebruik te maken van een valscherm. Het gebeurde op 18 Febr. op enkele mijlen buiten Minneapolis. De vlieger Eversole, een van de oudste mail-vliegers, voer op oen hoogte van 2500 voet, toen zijn De Havilland-vliegtuig plotseling zwaar be gon te trillen. Dit werd zoo erg, dat het toe stel totaal niet meer te besturen viel. Eerst dook de machine, richtte zich weer op, cn dook opnieuw, aldoor met de linker-vleugels omlaag. Wat de vlieger ook probeerde, het toestel was en bleef stuurloos. Nu besloot Eversole met zijn Floyd Smith-valscherm af te springen. Hij richtte zich op, maar aar zelde bij het gezicht van de diepte. Weer pro beerde de vlieger nu zijn machine onder be sturing te krijgen, maar het bleven vergeef- sche pogingen. De De Havilland richtte zich weer sterk op, zakte dan op den linker-vleu- gel af en raakte toen in de vrille. Nu gaf Eversole het voor goed op, te meer, daar hij nu reeds 15.00 voet hoogte verloren had. Hij richtte zich op, en sprong. Toen hij er zeker van was buiten bereik van zijn vliegtuig te zjjn, trok hij de scheurbaan van zijn val scherm-pak ópen, en de parachute ontvouwde zich. Terwijl Eversole rustig daalde, hoorde hij, onder een geweldigen slag, zijn stuur loos vliegtuig te pletter slaan. Eversole heeft eerst om een parachute ver zocht nadat in zeer korten tijd drie van zijn collega's den dood hadden gevonden. Hij is er zeer beslist van overtuigd, dat hij, zonder gebruik te hebben gemaakt van zijn lucbt- reddingsgordel, nu zeker niet meer tot de levenden zou behooren. Booze tongen heb ben echter beweerd, dat Eversole met zijn valscherm is afgesprongen alleen met het oog op de publiciteit van zijn naam, en dus het verhaal van het stuurloos vliegtuig ver zonnen zou zijn. Een dergelijke uitleg kan echter tenslotte aan alle gelijksoortige red dingen gegeven worden, MARINEBERICHTEN. Onderzeeboot K IV, De onderzeeboot K IV, bestemd voor dei. dienst in OosWndië, wordt 27 Anril aan de werf van aanbouw de Kon. Maatschappij De Schelde te Vlissingen in dienst be steld onder bevel van den luitenant ter zee le kl. W. K. Maurits. inddenststelling zullen verschillende proefvaarten worden p©- diaan en o.a. naar Amsterdam en Willems oord worden gevaren. Het ligt in de bedoe ling om in de maanü j urn een korte buiten- landsohe reis te maken naar Skandinavië, en terug te Vlissingen, om vervolgens, behou den onvoorziene omstandigheden, in den aanvang van de maand Augustus de reis naar N-ederl. Indië te ondernemen. Aanvaring O 6. Naar eerst heden bekend wordt, heeft in den nacht vah Donderdag op Vrijdag bij een nachtelijke oefening op de Noordzee een lichte aanvaring plaats gehad tusschen de onderzeeboot 0 6 en torpedoboot Z 2. Laatst genoemde bekwam schade onder de water lijn en is ter reparatie naar Hellevoetsluis vertrokken. De Hydra. Het bergen van Hr. Ma Hydra, die in den avond van 9 Februari in de Wielingen is gezonken ,is zoover gevorderd, dat thans het schip is overeind gezet en nu moet worden gelicht. Men had hoop het schip de ze week bij Rammekens aan den 'grond te kunnen zetten, maar het ruwe weder was oorzaak, dat de bergingsvaartuigen naar Vlissingen moesteil terugkeeren. LEGERBERICHTEN. v. Op 22 Mei 1921; oppertoi-pedom. J, P. Lubsen van hwerzeeolenetkazerne naar Hellevoetsluin als opzichter torpe&oatelier. Burgerlijke Stand dor gemeente Helder» Gévallen: j. Lucker-Gove», d.: l. j. MARKTBERICHTEN. Algemeene staking? BELGIJS. m n m Tljditlppan van verzending dar brievenmalen Naar Nad. Oost-lndlë. Verzendings- weg. Per zeepost via Amsterdam Rotterdam2) Per Eng. mail viaMarseille j Datum van de ter post bezorging. 29 April, 13 en 27 Mei 6,13 en 20 Mei eiken Woensd. Donderd.*) Tijdstip der laatste buslich ting aan bet Postkantoor. 6.80 's av. 6.30 's av. 11.30 's m. 11.30 Naar Ned. West-IndiS. Per mail |Elken Dinsdag| 11.30 's m. Geen correspondentie voor Sumatra's West kast en Benkoelen. 2) Geen correspondentie voor Atjeh en on derhoorigheden, Sumatra's Oostkust, Palem bang, Riouw, Banka, Billiton en de wester- afdeeling van Borneo. Uitsluitend brieven, briefkaarten en aan geteekende stukken. Da off.-vlieger 2e kl. W. verploagh Chasaé ie 14 April gesteld ter beeolilkking en met 2 Mei geplaatst bil het Vliegkamp Kooi.t. Met den 2en Mol 1921 wordt de lult. der Mari niers H, F. J. M. A. von Froijtag Drabbe van Hr. Ms. Gelderland overgeplaatst naar Hr. Ms. Zee land en de off.-maoh. 2e kl. F. Daroavo van de Conservatie te Willemsoord geplaatst bij de Ad- splirantenschool te Dordrecht. Do luit. tor zoo lo kl. L. A. C. M. Doorman wordt mat 27 April tijdelijk geplaatst bil de Maat schappij Fljenoord voor het bijwonen der proef tochten van do K VI en na afloop proeftochten ehKlï Rotterdam voor toezicht gereedlma- Op verzoek in Ooet-Indië eervol ontslagen de off.-mach. 3e kl. M. Kemp; eervol ontslagen mot pensioen wegens lichaamsgebreken de off.-mach. Ie kl. W. van der Gaag; bevorderd tot off.-mach. lo kl. die der 2e kl. M. H. van der Hoeven. .P? off.-mach. der 2e kl. F. Fokken», geplaatst ■bu de Adspiranteneohool der marine te Dordrecht, wordt 1 Mei wegens gezondheidsredenen op non activiteit gesteld en met dien datum bij deze inrichting vervangen door den off.-mach. der 2a kl. hDamaive. De gezagvoerder J. A. van der Most is geplaatst aan boord van Hr. Ms. opnemingsvaartuig Ei 1 erts de Haan dat te Feijenoord in dienst is gesteld. 'Opgave van overgeplaatste onderoffiieren der Zeemacht: Op 26 April 1921: serg.-mont. G. H. Grijze van Corn. Drebbel naar Onderzeedienstkazorne. 5 jP 1921: sein.ninaj. J. J. Poeman van Kajllodiienst Adam naar Vliegkamp Kooii. Op 29 April 1921 serg.-machinedr. H. Kwast van Waohtsdhip Willemsoord naar Zeeland. Op 30 April 1921: serg.-mont. O G. Vermeu len van, Marinekazerne Amsterdam naar Com Drebbel. Op 2 Mei 1921: momteur-maj. E. Scheffer gede tacheerd te Rotterdam bij afbouw K II; machi- nedr.-maj. D. J. M. van Maanen van Van Soéiik "aar Adspiranteneohool Dordirecht. Op 9 Mei 1921: serg.-konst. A. F. Greavee van Wachtsabip Willemsoord naar Ondorzoed Wil lemsoord. De luit H. N. van Oorschot en de serg.-m.i inetr. P. Kramer, van het 21e rag. inf., wêrvS!'" op 2 Mei gedetaefh. bij de Storaïschool der Een-Ju Div. te 'e-Gravenhago. De voortgezette opl. tot mll.-onderoff. ui* naiaarsploeg der lichting 1920, van het 21e rei, inf., zal plaats hebben, Dij het 10e reg. inf. g Haarlem, met Instructief personeel van dat •De serg. le kl. J. Koomen, van het 21o reig. inf te Helder, is op zijn verzoek ontheven van ziiiw» detach. bij het Dept. van Oorlog te 's-Gravonhag? De serg.-raaj.-inetr. O. Vorwor. van hot 2lo ree Inf., wordt op 23 dezer onthoven van zijne dotoeïi' hij de Normaal-Schietschool to Den Haag. De serg. O. M. Koblenz en H. K. F. E. Voltmey er, van het 21o reg. Inf. zijn op verzoeok weder ontheven van hunne detach. bij de le comp. wiel rijders te Nieuweekuis. Van 12 Sept. a.s. tot 8 Oct. d.a.v. wordt van het 21e reg. inf. één off. en één onderoff. gedetach. aan de Normaal-Schietschool te 's-Gravenhage Evenals ten, vorige jare ligt hot in het voor nemen om alle kaderreservisten, die dit jaar ver plicht zijn tot opkomst onder de wapenen, te doen opleiden bij de scholen voor verlofsoff., en wel de rea.-serg. bij de eerste school te Amersfoort- de res.-korp. bij de derde sohool te Rmla; en dé adsp.-vaandrigs bij de tweede school to Maastricht STOOMVAARTBERICHTEN. Stoomvaartmaatschappij Nederland. Batjan. vertr. 23 April v. Sydney n. Alexandrië Java. v. A'dam n. Antwerpen, vertr. 24 April Port Said. 1 Johan de Witt, uitr., pass. 24 April Gibraltar Koningin der Nederlanden, arr. 22 April v. A'dam te Batavia. Lombok, arr. 21 April v. A'dam te Batavia tn vertr. denzelfden dag n. Balawan. Riouw, uitr., pass. 25 April Ouessant. Simaloeir, uitr., pass. 22 April Perim. Grotius, uitr., pass. 21 April PerLm. Prins der Nederlanden, thuier., arr. 22 April ta Singapore. Karimoen, arr. 23 April v. Java, 1. v. R'dani ta A'dam. Vondel, thulsr., pass. 21 April Perim. Kon. West-Indische Maildienst. Bacchus, vertr. 24 April v. Banranquilla n. Cair- tagena. Nickerie, uitr., vertr. 22 April v. Madera. Van Rensselaer, uitr., pass. 24 April Ouessant. Crynssen, arr. 25 April v. A'dam te Hamburg. Prins der Nederlanden, arr. 25 April v. A'dam t# Hamburg. Calypso, vertr. 21 April v. Kingston J. n. .T.icM Hector, v. Chili n. AMam, air. 22 April te Nantw. Stuyvesant, vertr. 21 April v. Curacao n. Pueito Cabello. UraniLs, arr. 23 April v. Barbados. 1. Londen ta A'dam. Kon. Hollandsche Lloyd. Frisia, arr. 23 April v. A'dam te Havana. Gelria. uitr., vertr. 23 April v. Rio Janeiro en 21 April v. Santo®. Gooiland, uitr., vertr. 24 April v. Boulogne. Hilversum, thudsr., vertr. 23 April v. Bahda. Rijnland, uitr., pass. 24 April Dungeness. Kennemerland, arr. 23 April v. New-York to A'd#m Rotterdamsche Lloyd. Besoeki, arr. 25 April v. Java te R'dam. Djocja, arr. 24 April v. R'dam te Hamburg. Goentoer, thuier., pass. 23 April Kaap Serra. Kawi, uitr., arr. 24 April te SouthamptQn. Medan, arr. 24 April v. Batavia te Soerabaya. Palembanig, arr. 22 April v. R'dam te Batavia Sindoro, uitr., pass. 24 April Suez. Ternate, uitr., pass. 21 April Perim. Tosari, arr. 23 April v. Soerabaya te Fremanfcle, vertr. 21 April Wilis, uitr., vertr. 23 Ap ■■VIM Turbina, vertr. 21 April v. Java n. Manilla April v. Colombo. insulmde, thuier., vertr. 20 April v. Colombo, Gp 18 Mei 1921bootsman G. B. A. Woltering i L. de Rpmijm van Wachtschip Willemsoord naar en Jh M' Ke?P Gelderland naar Wachtschip Willemsoord; idem L. C. Bos- k-mword G_eWerlandi naar Marinehoepitaal Wil- pitai dam. 'U1U. Mannenoapitaal WI1- .H^i wi n ppeGerreteen van Martnelhos- utaal v\ ïllomsoord naar Marinekazerne Amster- Buitenzorg. thuier., pass. 22 April Malta Djambi, arr. 23 April v. Batavia te R'dam. oamarimLa, uitr., pass. 23 April Point de Gall». RotterdamZuid-Amerika Lijn. Amsteldijk, uitr., arr. 22 April te Bahia Algenib, arr. 23 April v. Hamburg te R'dam. Dutohe, arr. 23 April v. Hamburg te R'dam. HollandAmerika Lijn. Nieuw Amsterdam, arr. 23 April v. R'dam te New- York. Noorderdijk, v. R'dam n. San Francisoo, pass. 25 April Lizard. Warszawa, arr. 24 April v. R'dam te Dibou. Westerdijk, vertr. 25 April v. R'dam n. New-York. Samdijk, arr. 21 April v. R'dam te Hamburg. Waaldijk, v. Newport-News n. Havro en R'dam. arr. 22 April te Boulogne. Zijldijk. arr. 21 Aprl v. R'dam te New-Orlean», Holland—Australië Lijn. Kediri, arr. 24 April v. Australië .te R'dam. Salatiga, thuisr., vertr. 22 April v. Port Said. Memado, thuisr., arr. 21 April te Sydney. Holland—Britsch-Indië Lijn. Bolton Abbey, uitr.. arr. 22 April te Rangoon. Stadsdijk, arr. 24 April v. Antwerpen te R'dam. Yeohtdijk, arr. 24 April v. Calcutta te A'dann. Ridderkerk, uitr., pass. 25 April Malta. A'ldebaran, htuisr., arr. 22 April te Breinen. Holl. O.-Azië Lijn. Alohiba, uitr., vertr. 23 April v. Suez. Aloor, uitr., arr. 23 April te Hongkong. Boeroe, thuier., arr. 19 April te Kotoe. Tjimanoek, thuisr., arr. 23 April te Suez. Haarlem, vertr. 22 April v. A'dam n. Ooet-Afrikft. Wierlngon, vértr. 22 April v. A'dam n, Hamburg (verb.) Aimeland, vertr. 23 April v. R'dam a. Hamburg. Holland—Afrika Lijn. Netlëy Abbey, uitr., pass. 21 April Perim. Holland—Zuid-Afrika LU**. El le wou tod ijk, arr. 28 April v. Algoabaai te R'dam. Holland Ooet-Afrika lijn. Wierlngen, arr. 24 April v. A'dam te Hamburg. Clio, vertr. 21 April v. Beira n. Delagoabaal. Holland—West-Afrika Lijn. Zaanstroom, vertr. 28 April v. A'dam n. W.-Afrfk». Stoomvaartmaatschappij Oceaan. Antenor, vertr. 21 April v. Batavia n. A'dam. Elpenor, vertr. 24 April v. Shanghai n. A'dam. Helenius, arr. 23 Anril v. Japan te Antwerpen. Stentor, arr. 24 April v. Japan, te A'dam. Aj-ax, v. Japan n. A'dam, vertr. 19 April v. Hong kong. Patroclus, arr. 22 April v A'dam te Londen. Ningchow, v. Japan n. A dam, vertr. 19 April Port Swettenlham. Java—ChinaJapan Lijn. Tjilatjap, vertr. 19 April v. Seerabaja n. Saigoo- Java—New-York Lijn. fl Eurylirtous, v. New-York n. Java, arr. 22 Apri' te Port Said. JM Tjikembang, arr. 22 April v. Java te San I ran- cisco. Rondo, arr. 22 April v. Java te New-York. JavaBengalen Lijn. Ceram, verte. 23 April v. Calcutta n. Java. Bali, v. Batavia n. v. Hongkong. Java Pacifis Lijn. San Francleco, vertr. 21 April - van 23—25 April 1921. ONDERTROUWD: D. Harken» en W. H. R1*" Dee, z.; J. M. Meneert-van Megchelen, d.; der Tang-Jansen, z. OVERLEDEN: G. Jansen, 17 J. va»

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1921 | | pagina 2