graafschap Monaghan) opgebroken, met het
gevolg dat een goederentrein Zaterdagoch
tend vroeg van het spoor liep. De aanvallers
verbrandden daarna den trein, die uit 41 wa
gons bestond' en zwaar geladen was niet goe
deren uit Belfast
ZWITSERLAND.
Het Internationaal Transportarbeiders-
congres.
Het te Genève gehouden Internationaal
Transportarbeiderscongres heeft zijn werk
zaamheden beëindigd.
O.a. werden de volgend© besluiten geno
men:
De zetel van de Internationale Federatie
van Transportarbeiders zal te Amsterdam
gevestigd blijven. Fimmen is herkozen tot
internationaal secretaris.
Het volgende congres zal in 1922 te Wee-
nen worden gehouden.
Er wordt een algemeene Raad gevormd
uit 9 groepeeringen. van landen. België^ en
Holland maken deel uit van dezelfde groep.
Er is een resolutie aangenomen, waarbij
het bureau de opdracht ontvangt, inlichtin
gen in te winnen aangaande den juisten toe
stand der Russische vakonganisatiën van
transportarbeiders en verslag uit te brengen
over de mogelijkheid, om de in Rusland aan
gewende middelen van actie toe te passen.
Verder heeft het congres zich uitgespro
ken voor de invoering der automatische kop
peling op alle spoorwegen.
ITALIË.
Weenen, 25 April. De ,yMorgen" meldt
via Bozen, dat heden dn Italië door de vak-
vereenigingen de algemeene staking is afge
kondigd.
OOSTENRIJK.
Volksstemming in Noord-Tirol.
De uitslag van de in Noord Tirol gehouden
volksstemming was, dat de bevolking met
een overgroote meerderheid zich voor aan
sluiting bij Duitschland verklaarde.
De gemeenteraadsverkiezingen.
In Belgtë hebben de gemeenteraadsver
kiezingen tot gevolg gehad, dat de Katholie
ken hunne positie over het algemeen zeer
hebben versterkt. De liberalen bleven onge
veer gelijk. De socialisten daarentegen zijn
vrij gehavend uit den strijd gekomen. Vooral
de uitslag in de groot© steden bleef beneden
hunne verwachtingen.
Van Brussel wordt als voorloopige uitslag
gemeld: 17 katholieken, 14 liberalen, 13 so
cialisten, 3 middenstanders en 3 oud-strijders.
Van Antwerpen, waar de socialisten de
meerderheid en daarmede het burgemees
tersambt hoopten te bemachtigen is de uit
slag: 15 katholieken, 14 socialisten, 13 libe
ralen en 3 leden van de frontpartij. De vo
rige raad bestond uit 30 liberalen, 7 socialis
ten en 2 katholieken.
RUSLAND.
Uit de Republiek van het Verre Oosten.
De Nationale Vergadering van de Repu
bliek van het Verre Oosten heeft op 5 April
een wet op de afschaffing van particulieren
eigendom van grond en bodem aangenomen.
Volgens deze wet gaan bouwland, bosschen
en de natuurlijke schatten van den bodem
(als goud, ijzer en andere metalen) in den
eigendom van het gebeele volk over. Als
grondslag voor het in gebruik krijgen van
bouwland wordt de persoonlijke arbeid aan
genomen. Het gebruik kan collectief of in
dividueel zijn. Deze nieuwe wet is door de
socialistische meerderheid in de Nationale
Vergadering (communisten, mensjewiki en
sociaal-revolutionairen) aangenomen. Zij kan
van veel beteekenis zijn voor de ontwikke
ling van de agrarische toestanden in de
nieuwe republiek.
Een ander bericht .uit de Republiek van
het Verre Oosten is ook van belang. Het be
treft de betrekkingen met Japan. Deze zijn
de laatste tijden steeds slechter geworden.
De regeering van de republiek neemt vrijwel
openlijk een vijandige houding tegenover Ja
pan aan.Dat is vooral het geval sedert de
gedelegeerden van de republiek uit Moskou
teruggekeerd zijn. daaruit kan men de ge
volgtrekking makeh, dat de regeering te
Moskou aan de republiek in het Verre Oosten
haar bijstand toegezegd heeft voor het ge
val van een botsing met Japan.
De v'iandelijke houding van de republiek
tegenover Japan is hoofdzakelijk te verkla
ren uit het feit, dat de Japanners hun troe
pen niet uit het gebied van Wladiwostok
weggenomen hebben, maar er integendeel
nog talrijke nieuwe troepen samentrekken.
Deze voortdurende bezetting van een groot
Russisch gebied door de Japanners heeft
tengevolge, dat de toestand in het Verre
Oosten zeer gespannen is.
BINNENLAND.
VEREENIGDE STATEN.
Stilliggende schepen.
De „Times" verneemt uit New-York, dat
volgens de jongste berichten van de Ame-
rikaansche stopping board 653 stalen sche
pen, totaal 4Vi millioen ton, werkloos liggen.
Staking te New-York.
New-York, 25 April. Honderdduizend
machinisten ter koopvaardjji dreigen met sta
king tegen 1 Mei. Men zegt, dat zij zich mis
schien zullen verstaan met de Engelsche ma
chinisten, waardoor een internationaal stop
zetten van het verkeer zou worden veroor
zaakt
Een socialistisch manifest.
De arbeiderspartijen hebben een 1 Mei-
manifest uitgevaardigd, geteekend o. a. door
Henderson, Thomas, Huysmans, Branting,
Van de Velde en Troelstra, waarbij wordt ge-
eischt: hervatting van den handel, vrijheid
van ruilverkeer tusschen de landen/vrijla
ting van alle politieke gevangenen, en ver
nietiging van het malitairisme in alle landen,
en waarbij zij zich verbinden tot het verze
keren van de socialisatie der productiemid
delen, en het vervangen van het kapitalisme
door «en internationalen coöperatieven staat.
JEen vlootfonds?
Naar het Vad. meldt, worden er pogingen
ln het werk gesteld, om een nationaal vloot
fonds te vormen. Men wil 200.000.000 bij
eenbrengen en dan besteden voor den aan
bouw van 2 slagschepen en 6 kruisers voor
de verdediging van Indië en verder eenig
klein materiaal.
Naar men het blad verder meedeelde, staat
de indertijd met eenige verbazing vernomen
zending van kolonel Goozen naar Indie
hoogstwaarschijnlijk mede in verband met
dit plan.
Pensioenwetten voor land- en zeemacht
Bij nota van wijziging stelt de regeering
voor, aan art. 74, eerste lid (aan het slot), en
aan artikel 72, eerste lid (aan het slot), toe te
voegen:
„en niet dien verstande, dat voor officieren
de pensioensgrondslag niet minder' bedraagt
dan zeventienhonderd gulden."
Ter toelichting wordt gezegd, dat in het
gewijzigd ontwerp van wet werd weggelaten
de bepaling, dat oe pensioensgrondslag voor
officieren niet minder zal bedragen dan ze
ventienhonderd gulden. Door het schrappen
van deze bepaling zijn echter de oud-officie
ren, wier pensioen is ingegaan in 1918 en
1919, in slechtere conditie gebracht dan in
de bedoeling heeft gelegen. Immers volgens
de gewijzigde redactie zouden in daartoe
leiderÈde gevallen de in den loop van genoem
de jaren verleende pensioenen moeten wor
den herzien naar den grondslag lager dan
1700, omdat de toenmaals geldende bezoldi
gingsregelingen, naar welke de herziening
berekend moet worden, de jaarwedde van een
officier minder dan 1700 kan bedragen.
Om dezen ongewëruschten toestand te voor
komen, wordt de hierboven aangegeven aan
vulling noodig geacht.
De toestand van de zeevlsscherij in Maart
Naar de Visscherij-Inspectie aan de „N.
Rott. Ort." mededeelt, waren in Maart de
prijzen voor de visch over het algemeen laag.
De oorzaak hiervan moet hoofdzakelijk ge
zocht worden in de lange periode van mooi
weer, waardoor de aanvoeren in het algemeen
groot waren. Eenerzijds was er dientenge
volge hier te lande veel aanbod van visch en
anderzijds werden daardoor de markten in
het buitenland overvoerd. België, dat thans
een onzer voornaamste afzetgebieden was,
werd als gevolg daarvan o.a. overstroomd
met groote hoeveelheden Engelsche visch.
De afzet in het binnenland leed ook onder de
aanvoeren van Zuiderzeeharing. De resulta
ten van de visscherij waren diensvolgens
over het algemeen niet bevredigend. De vis
scherij had minder omvang dan verleden jaar.
Er werd echter meer aangevoerd.
Blijkens de voorloopige gegevens bedroe
gen aanvoer en opbrengst van de visch in
het geheel 4.506.000 K.G. en 1.176.3Ó0 tegen
3.068.000 K.G. en 1.010.200 in Maart 1920.
In het geheel namen aan de treilvisscherij
101 stoomtreilers deel, waarvan 5 uitsluitend
en 40 ten deele in Engeland havenden. Ver
leden jaar Maart vischten er 94, waarvan 33
uitsluitend en 30 ten deele in het buitenland
aanvoerden. De stoomtreilers voerden hier te
lande in het geheel 2.762.800 KG. visch aan,
welke 677.770 opbracht tegen 1.541.000 K.G.
met een opbrengst van 496.300 in Maart 1920.
De gemiddelde vangst en vooral de gemid
delde besomming van de stoomtreilers was
kleiner dan in Maart 1920. Werd n.1. toen
maals per Teisdag 1619 K.G. gevangen en
532 besomd, thans waren déze cijfers res
pectievelijk. 1505 KG. en 390.
De zeilioggers vingen gemiddeld per dag
reis 172 KG. tegen 206 KG. in Maart 1920,
de motorkustvisschers gemiddeld per dag
reis 429 KG. tegen 763 K.G. in Maart 1920
en de zeilkustvisschers 200 K.G. tegen 244
KG. in Maart 1920.
Aan de beugvisscherij werd drukker deel
genomen dan in Maart 1920. Er hielden zich
n.1. 24 vaartuigen, waaronder 14 stoom- en
10 zeilbeugers mede bezig, tegen toenmaals
12 vaartuigen, waaronder 2 stoombeugers, 1
motorbeuger en 9 zeilioggers.
In het geheel werd 350.000 KG. beugvisch j
aangevoerd welke 116.300 opbracht tegen I
93.000 K.G., opbrengst 44.50 hi Maart 1920.
Spitsbergen vertrokken, waar men nu met
kracht den arbeid tn de mflnen te Green Har-
bour gaat voortzetten. Er vertrekken nu tel
kens veertien dagen na elkaar nog drie ploe
gen, zoodat er dan ongeveer 200 man op
Spitsbergen werkzaam zullen zijn. Van hier
gaat de reis naar Tromsö, en van daar met
het door de Compagnie gecharterde ijsschip
„Braganza" naar Spitsbergen. Dit jaar denkt
men tot een productie van ongeveer 40.000
ton kolen te komen, welke men geleidelijk
tot 400.000 ton hoopt uit te breiden.
Van Rotterdam zal dan nog een schip ver
trekken, dat de krachtinstallatie, de kabel
baan, mijnwagens enz. naar Spitsbergen zal
vervoeren. Voorts is er een schip gecharterd,
dat in den loop van Juni naar Kaap Bohenan
vertrekt, om de afdeeling, die daar met sucoes
heeft overwinterd, en de aldaar geproduceer
de 3000 ton kolen op te nemen.
De kolen, die het bedrijf dit jaar oplevert,
zijn bestemd voor Zweden en Noorwegen; tot
midden November hoopt men ze te kunnen
afschepen. De mijnwerkers, die thans naar
Spitsbergen gaan, hebben zich voor twee jaar
verbonden. De arbeid zal er dan ook des win
ters worden voortgezet.
De directeuren van de Compagnie, de Hol-
landsche mijningenieur Löeb uit Den Haag
en mr. O. S. Bië uit Christiania, gaan dit jaar
naar Spitsbergen. Daar zullen nog een aantal
claims, die eigendom van de Compagnie zijn,
onderzocht wordendoor een Zweedschen geo
loog, en tevens vertrekt waarschijnlijk begin
Juni dr. G. J. van Oordt, voor biologische
onderzoekingen.
OÓST-INDIE.
Defensiecommissie.
Ingesteld' is een defensieoommissie, om de
regeering van raad te dienen nopens de
vraag, hoe men naar aanleiding van de uit
Nederland ontvangen plannen der interde
partementale commissie betreffende de ver
dediging ter zee kan geraken tot een doel
matige verdediging van Ned.-Indië, binnen
de perken der 'in de naaste toekomst vermoe
delijk beschikbare geldelijke en personeele
middelen. Aan de oommissie is vrijheid ge
laten iwesgewenscht tevens uittespreken de
wijze waarop de benoodigde gelden moeten
worden gevonden. Voorzitter is luitenant-ge
neraal Swart, vioe-president van den Raad
van Indië; leden: Dwidjoewojo, Houtsma,
Koesoemo, Joedo, Teeuwen, leden van den
Volksraad; Gooszen, chef van den Marine
staf in Nederland; generaal-majoor Kroesen,
chef van den Generalen Staf; secretarissen
luitenant ter zee van Reede en de kapitein
der infanterie Lucaidie.
Zendingen voor Hr. Ms. „Zeeland".
De directeur-generaal der Posterijen en
Telegrafie maakt bekend:
dat de navolgend© brievenmalen zullen
worden verzonden aan Hr. Ms. pantserdek-
schip „Zeeland":
a. naar Christiania: 5, 6 en 7 Mei e.k. met
den trein van 6.12 u. van Amsterdam naar
Bentheim, en 8 Mei e.k. met den trein van
7.45 u. n. van Amsterdam naar Bentheim.
b. naar Aarhius: 12, 13 en 14 Mei e.k. met
den trein van 6,12 van Amsterdam naar
Bentheim;
c. naar Kopenhagen: 19, 20 en 21 Mei e.k
met den trein'van 6,12 van Amsterdam naar
Bentheim; 11 Mei ei. met den trein van 7.45
van Amsterdam naar Bentheim, en 23, 24 en
25 Mei ek. met den trein van 6.12 van Am
sterdam naar Bentheim;
d. naar Bergen (Noorw.) 8, 9,10 en 11 Juni
e.k. met den trein van 6.12 van Amsterdam
naar Bentheim, en 12 Juni e.k. met den trein
van 8,21 n. van Amsterdam naar Bentheim.
Indieni belanghebbenden hunne brieven en
andere stukken in de bovenaangenoemd
schim te verzenden brievenmalen opgeno
men wenschen te zien, worden zij uitgenoo-
diipd, ze voldoende te frankeeren en te voor
zien van twee elkander snijdende lijnen over
hot "eheele adres, loopend© van den eeruen
hoek naar den anderen.
LUCHTVAART.
Lnchtdlenst AmsterdamParijs.
Men meldt uit Parijs:
In tegenstelling met het' bericht onlangs
in de N. R. C. opgenomen hoopt men 2 Mei
.de luchtverbinding Parijs—Amsterdam in te
wijden. Daarbij zijn in Nederland de Ko
ninklijke Luchtvaart Vereeniging hier de
Messageries Maritimes en Farman betrok
ken. De prijs over het heele traject zal waar
schijnlijk 300 francs bedragen. Voorshands
zal de dienst door buitenlandsche vliegtui
gen onderhouden worden. Eerstgenoemde
vereeniging zorgt echter voor het werk op
den grond. De Fransche subsidie maakt het
mogelijk den prijs óp dat peil te stellen. Van
Nederlandsche zijde hoopt men het verkeer
uit te breiden door het inleggen van een di
recte verbinding ParijsAmsterdam, waar
bij wellicht ook Rotterdam wordt aangedaan,
in dier voege dat dan een dagelijksche ver
binding ware verkregen.
Men begint met toestellen voor 2 en 3 per
sonen, maar wil weldra ook grootere uitbren
gen, die verscheidene passagiers kunnen
meenemen. Behalve voor hen is de dienst
voor goederen en post bestemd.
Gemengd luchtvaart-nieuws.
Bert Hinkler, de man, die op 31 Mei 1920
De stoomvaartuigen vingen meer doch be- i*m0t 'n Avro-baby-vllegtuig van Londen naar
somden thans minder per reisdag, van deTurijn vloog, zonder tusschenlandmg, heeft
zeilbeugers waren zoowel vangst als be
somming gemiddeld minder. Drijfnetvis-
scherij op haring werd evenmin als verleden
jaar Maart door Nederlandsche vaartuigen
uitgevoerd. Echter had aanvoer van versche
haring plaats door Engelsche stoomdrifters.
Het einde van het conflict ln het
Heerenkleedlngbedrijf.
Door do Centrale Commissie uit de Fede
ratie van Werkgeversbonden in het Kleeding-
bedrijf en de Samenwerkende Werknemers
bonden wordt medegedeeld:
Nadat Woensdagmorgen door de vertegen
woordigers der werkgevers en werknemers
een „verklaring" was opgemaakt betreffende
den duur van de Colleotieve Arbeidsovereen
komst en het loon, is deze „verklaring" door
de afdeelingen der werknemersbonden in de
vergaderingen op Donderdag j.1. aanvaard.
Als een gevolg daarvan werd Vrijdag j.I.
in de plaatsen, waar gestaakt werd en de
kleermakers waren uitgesloten, de arbeid
j hervat.
Vrijdagmorgen kwamen in Rotterdam de
vertegenwoordigers der partijen bijeen, om
ten aanzien van een der punten van verschil,
dat aanleiding tot veel wrijving had gegeven,
n.1. een regeling voor de „engros-confectie",
tot overeenstemming te komen. In deze bij
eenkomst werd een grondslag gelegd, waar
door binnenkort ook deze kwestie geheel zal
zijn opgelost.
Waar door partijen overeengekomen is,
dat de dienstbetrekking door de staking én
uitsluiting niet als onderbroken wordt be
schouwd, is den kleermakers, die zich nog
niet bij hun werkgevers gemeld hebben, drin
gend verzocht, dit uiterlijk Maandagmorgen
op den gewonen tijd te doen, teneinde moei
lijkheden te voorkomen.
Door beide partijen is uitdrukkelijk over
eengekomen, dat geen rancune-maatregelen
mogen werden genomen.
Het Ned. mijnbedrijf op Spitsbergen.
Met het stoomschip „Iris" is Zaterdagmid
dag, naar wij in de „N. Rott. Crt." lezen, de
eerste ploeg mijnwerkers, 45 man, onder
commando van -den heer Lenz, voor de Ne
derlandsche Spitsbergen Compagnie naar
in Australië met ditzelfde toestel een nieuwe
merkwaardige vlucht volbracht. Weer zonder
tussohenlanding vloog Hinkler van Sydney
naar Bundaburg in Queensland, 'n afstand
van 800 mijl, in 9 uur.
Door zjjn valscherm gered.
Voor de eerste maal heeft in Amerika bij
een vliegongeluk een bestuurder zijn leven
kunnen redden door gebruik te maken van
een valscherm. Het gebeurde op 18 Febr. op
enkele mijlen buiten Minneapolis. De vlieger
Eversole, een van de oudste mail-vliegers,
voer op oen hoogte van 2500 voet, toen zijn
De Havilland-vliegtuig plotseling zwaar be
gon te trillen. Dit werd zoo erg, dat het toe
stel totaal niet meer te besturen viel. Eerst
dook de machine, richtte zich weer op, cn
dook opnieuw, aldoor met de linker-vleugels
omlaag. Wat de vlieger ook probeerde, het
toestel was en bleef stuurloos. Nu besloot
Eversole met zijn Floyd Smith-valscherm af
te springen. Hij richtte zich op, maar aar
zelde bij het gezicht van de diepte. Weer pro
beerde de vlieger nu zijn machine onder be
sturing te krijgen, maar het bleven vergeef-
sche pogingen. De De Havilland richtte zich
weer sterk op, zakte dan op den linker-vleu-
gel af en raakte toen in de vrille. Nu gaf
Eversole het voor goed op, te meer, daar hij
nu reeds 15.00 voet hoogte verloren had. Hij
richtte zich op, en sprong. Toen hij er zeker
van was buiten bereik van zijn vliegtuig te
zjjn, trok hij de scheurbaan van zijn val
scherm-pak ópen, en de parachute ontvouwde
zich. Terwijl Eversole rustig daalde, hoorde
hij, onder een geweldigen slag, zijn stuur
loos vliegtuig te pletter slaan.
Eversole heeft eerst om een parachute ver
zocht nadat in zeer korten tijd drie van zijn
collega's den dood hadden gevonden. Hij is
er zeer beslist van overtuigd, dat hij, zonder
gebruik te hebben gemaakt van zijn lucbt-
reddingsgordel, nu zeker niet meer tot de
levenden zou behooren. Booze tongen heb
ben echter beweerd, dat Eversole met zijn
valscherm is afgesprongen alleen met het
oog op de publiciteit van zijn naam, en dus
het verhaal van het stuurloos vliegtuig ver
zonnen zou zijn. Een dergelijke uitleg kan
echter tenslotte aan alle gelijksoortige red
dingen gegeven worden,
MARINEBERICHTEN.
Onderzeeboot K IV,
De onderzeeboot K IV, bestemd voor dei.
dienst in OosWndië, wordt 27 Anril aan de
werf van aanbouw de Kon. Maatschappij
De Schelde te Vlissingen in dienst be
steld onder bevel van den luitenant ter zee
le kl. W. K. Maurits. inddenststelling
zullen verschillende proefvaarten worden p©-
diaan en o.a. naar Amsterdam en Willems
oord worden gevaren. Het ligt in de bedoe
ling om in de maanü j urn een korte buiten-
landsohe reis te maken naar Skandinavië, en
terug te Vlissingen, om vervolgens, behou
den onvoorziene omstandigheden, in den
aanvang van de maand Augustus de reis
naar N-ederl. Indië te ondernemen.
Aanvaring O 6.
Naar eerst heden bekend wordt, heeft in
den nacht vah Donderdag op Vrijdag bij een
nachtelijke oefening op de Noordzee een
lichte aanvaring plaats gehad tusschen de
onderzeeboot 0 6 en torpedoboot Z 2. Laatst
genoemde bekwam schade onder de water
lijn en is ter reparatie naar Hellevoetsluis
vertrokken.
De Hydra.
Het bergen van Hr. Ma Hydra, die in
den avond van 9 Februari in de Wielingen
is gezonken ,is zoover gevorderd, dat thans
het schip is overeind gezet en nu moet
worden gelicht. Men had hoop het schip de
ze week bij Rammekens aan den 'grond te
kunnen zetten, maar het ruwe weder was
oorzaak, dat de bergingsvaartuigen naar
Vlissingen moesteil terugkeeren.
LEGERBERICHTEN.
v.
Op 22 Mei 1921; oppertoi-pedom. J, P. Lubsen
van hwerzeeolenetkazerne naar Hellevoetsluin
als opzichter torpe&oatelier.
Burgerlijke Stand dor gemeente Helder»
Gévallen: j. Lucker-Gove», d.: l.
j.
MARKTBERICHTEN.
Algemeene staking?
BELGIJS.
m n m
Tljditlppan van verzending dar brievenmalen
Naar Nad. Oost-lndlë.
Verzendings-
weg.
Per zeepost via
Amsterdam
Rotterdam2)
Per Eng. mail
viaMarseille j
Datum van de
ter post
bezorging.
29 April, 13 en
27 Mei
6,13 en 20 Mei
eiken Woensd.
Donderd.*)
Tijdstip der
laatste buslich
ting aan bet
Postkantoor.
6.80 's av.
6.30 's av.
11.30 's m.
11.30
Naar Ned. West-IndiS.
Per mail |Elken Dinsdag| 11.30 's m.
Geen correspondentie voor Sumatra's West
kast en Benkoelen.
2) Geen correspondentie voor Atjeh en on
derhoorigheden, Sumatra's Oostkust, Palem
bang, Riouw, Banka, Billiton en de wester-
afdeeling van Borneo.
Uitsluitend brieven, briefkaarten en aan
geteekende stukken.
Da off.-vlieger 2e kl. W. verploagh Chasaé
ie 14 April gesteld ter beeolilkking en met 2 Mei
geplaatst bil het Vliegkamp Kooi.t.
Met den 2en Mol 1921 wordt de lult. der Mari
niers H, F. J. M. A. von Froijtag Drabbe van Hr.
Ms. Gelderland overgeplaatst naar Hr. Ms. Zee
land en de off.-maoh. 2e kl. F. Daroavo van de
Conservatie te Willemsoord geplaatst bij de Ad-
splirantenschool te Dordrecht.
Do luit. tor zoo lo kl. L. A. C. M. Doorman
wordt mat 27 April tijdelijk geplaatst bil de Maat
schappij Fljenoord voor het bijwonen der proef
tochten van do K VI en na afloop proeftochten
ehKlï Rotterdam voor toezicht gereedlma-
Op verzoek in Ooet-Indië eervol ontslagen de
off.-mach. 3e kl. M. Kemp; eervol ontslagen mot
pensioen wegens lichaamsgebreken de off.-mach.
Ie kl. W. van der Gaag; bevorderd tot off.-mach.
lo kl. die der 2e kl. M. H. van der Hoeven.
.P? off.-mach. der 2e kl. F. Fokken», geplaatst
■bu de Adspiranteneohool der marine te Dordrecht,
wordt 1 Mei wegens gezondheidsredenen op non
activiteit gesteld en met dien datum bij deze
inrichting vervangen door den off.-mach. der 2a
kl. hDamaive.
De gezagvoerder J. A. van der Most is geplaatst
aan boord van Hr. Ms. opnemingsvaartuig Ei 1 erts
de Haan dat te Feijenoord in dienst is gesteld.
'Opgave van overgeplaatste onderoffiieren der
Zeemacht:
Op 26 April 1921: serg.-mont. G. H. Grijze van
Corn. Drebbel naar Onderzeedienstkazorne.
5 jP 1921: sein.ninaj. J. J. Poeman van
Kajllodiienst Adam naar Vliegkamp Kooii.
Op 29 April 1921 serg.-machinedr. H. Kwast van
Waohtsdhip Willemsoord naar Zeeland.
Op 30 April 1921: serg.-mont. O G. Vermeu
len van, Marinekazerne Amsterdam naar Com
Drebbel.
Op 2 Mei 1921: momteur-maj. E. Scheffer gede
tacheerd te Rotterdam bij afbouw K II; machi-
nedr.-maj. D. J. M. van Maanen van Van Soéiik
"aar Adspiranteneohool Dordirecht.
Op 9 Mei 1921: serg.-konst. A. F. Greavee van
Wachtsabip Willemsoord naar Ondorzoed Wil
lemsoord.
De luit H. N. van Oorschot en de serg.-m.i
inetr. P. Kramer, van het 21e rag. inf., wêrvS!'"
op 2 Mei gedetaefh. bij de Storaïschool der Een-Ju
Div. te 'e-Gravenhago.
De voortgezette opl. tot mll.-onderoff. ui*
naiaarsploeg der lichting 1920, van het 21e rei,
inf., zal plaats hebben, Dij het 10e reg. inf. g
Haarlem, met Instructief personeel van dat
•De serg. le kl. J. Koomen, van het 21o reig. inf
te Helder, is op zijn verzoek ontheven van ziiiw»
detach. bij het Dept. van Oorlog te 's-Gravonhag?
De serg.-raaj.-inetr. O. Vorwor. van hot 2lo ree
Inf., wordt op 23 dezer onthoven van zijne dotoeïi'
hij de Normaal-Schietschool to Den Haag.
De serg. O. M. Koblenz en H. K. F. E. Voltmey
er, van het 21o reg. Inf. zijn op verzoeok weder
ontheven van hunne detach. bij de le comp. wiel
rijders te Nieuweekuis.
Van 12 Sept. a.s. tot 8 Oct. d.a.v. wordt van het
21e reg. inf. één off. en één onderoff. gedetach.
aan de Normaal-Schietschool te 's-Gravenhage
Evenals ten, vorige jare ligt hot in het voor
nemen om alle kaderreservisten, die dit jaar ver
plicht zijn tot opkomst onder de wapenen, te doen
opleiden bij de scholen voor verlofsoff., en wel
de rea.-serg. bij de eerste school te Amersfoort-
de res.-korp. bij de derde sohool te Rmla; en dé
adsp.-vaandrigs bij de tweede school to Maastricht
STOOMVAARTBERICHTEN.
Stoomvaartmaatschappij Nederland.
Batjan. vertr. 23 April v. Sydney n. Alexandrië
Java. v. A'dam n. Antwerpen, vertr. 24 April
Port Said. 1
Johan de Witt, uitr., pass. 24 April Gibraltar
Koningin der Nederlanden, arr. 22 April v. A'dam
te Batavia.
Lombok, arr. 21 April v. A'dam te Batavia tn
vertr. denzelfden dag n. Balawan.
Riouw, uitr., pass. 25 April Ouessant.
Simaloeir, uitr., pass. 22 April Perim.
Grotius, uitr., pass. 21 April PerLm.
Prins der Nederlanden, thuier., arr. 22 April ta
Singapore.
Karimoen, arr. 23 April v. Java, 1. v. R'dani ta
A'dam.
Vondel, thulsr., pass. 21 April Perim.
Kon. West-Indische Maildienst.
Bacchus, vertr. 24 April v. Banranquilla n. Cair-
tagena.
Nickerie, uitr., vertr. 22 April v. Madera.
Van Rensselaer, uitr., pass. 24 April Ouessant.
Crynssen, arr. 25 April v. A'dam te Hamburg.
Prins der Nederlanden, arr. 25 April v. A'dam t#
Hamburg.
Calypso, vertr. 21 April v. Kingston J. n. .T.icM
Hector, v. Chili n. AMam, air. 22 April te Nantw.
Stuyvesant, vertr. 21 April v. Curacao n. Pueito
Cabello.
UraniLs, arr. 23 April v. Barbados. 1. Londen ta
A'dam.
Kon. Hollandsche Lloyd.
Frisia, arr. 23 April v. A'dam te Havana.
Gelria. uitr., vertr. 23 April v. Rio Janeiro en 21
April v. Santo®.
Gooiland, uitr., vertr. 24 April v. Boulogne.
Hilversum, thudsr., vertr. 23 April v. Bahda.
Rijnland, uitr., pass. 24 April Dungeness.
Kennemerland, arr. 23 April v. New-York to A'd#m
Rotterdamsche Lloyd.
Besoeki, arr. 25 April v. Java te R'dam.
Djocja, arr. 24 April v. R'dam te Hamburg.
Goentoer, thuier., pass. 23 April Kaap Serra.
Kawi, uitr., arr. 24 April te SouthamptQn.
Medan, arr. 24 April v. Batavia te Soerabaya.
Palembanig, arr. 22 April v. R'dam te Batavia
Sindoro, uitr., pass. 24 April Suez.
Ternate, uitr., pass. 21 April Perim.
Tosari, arr. 23 April v. Soerabaya te Fremanfcle,
vertr. 21 April
Wilis, uitr., vertr. 23 Ap
■■VIM
Turbina, vertr. 21 April v. Java n. Manilla
April v. Colombo.
insulmde, thuier., vertr. 20 April v. Colombo,
Gp 18 Mei 1921bootsman G. B. A. Woltering
i L. de Rpmijm van Wachtschip Willemsoord naar
en
Jh M' Ke?P Gelderland
naar Wachtschip Willemsoord; idem L. C. Bos-
k-mword G_eWerlandi naar Marinehoepitaal Wil-
pitai
dam.
'U1U. Mannenoapitaal WI1-
.H^i wi n ppeGerreteen van Martnelhos-
utaal v\ ïllomsoord naar Marinekazerne Amster-
Buitenzorg. thuier., pass. 22 April Malta
Djambi, arr. 23 April v. Batavia te R'dam.
oamarimLa, uitr., pass. 23 April Point de Gall».
RotterdamZuid-Amerika Lijn.
Amsteldijk, uitr., arr. 22 April te Bahia
Algenib, arr. 23 April v. Hamburg te R'dam.
Dutohe, arr. 23 April v. Hamburg te R'dam.
HollandAmerika Lijn.
Nieuw Amsterdam, arr. 23 April v. R'dam te New-
York.
Noorderdijk, v. R'dam n. San Francisoo, pass. 25
April Lizard.
Warszawa, arr. 24 April v. R'dam te Dibou.
Westerdijk, vertr. 25 April v. R'dam n. New-York.
Samdijk, arr. 21 April v. R'dam te Hamburg.
Waaldijk, v. Newport-News n. Havro en R'dam.
arr. 22 April te Boulogne.
Zijldijk. arr. 21 Aprl v. R'dam te New-Orlean»,
Holland—Australië Lijn.
Kediri, arr. 24 April v. Australië .te R'dam.
Salatiga, thuisr., vertr. 22 April v. Port Said.
Memado, thuisr., arr. 21 April te Sydney.
Holland—Britsch-Indië Lijn.
Bolton Abbey, uitr.. arr. 22 April te Rangoon.
Stadsdijk, arr. 24 April v. Antwerpen te R'dam.
Yeohtdijk, arr. 24 April v. Calcutta te A'dann.
Ridderkerk, uitr., pass. 25 April Malta.
A'ldebaran, htuisr., arr. 22 April te Breinen.
Holl. O.-Azië Lijn.
Alohiba, uitr., vertr. 23 April v. Suez.
Aloor, uitr., arr. 23 April te Hongkong.
Boeroe, thuier., arr. 19 April te Kotoe.
Tjimanoek, thuisr., arr. 23 April te Suez.
Haarlem, vertr. 22 April v. A'dam n. Ooet-Afrikft.
Wierlngon, vértr. 22 April v. A'dam n, Hamburg
(verb.)
Aimeland, vertr. 23 April v. R'dam a. Hamburg.
Holland—Afrika Lijn.
Netlëy Abbey, uitr., pass. 21 April Perim.
Holland—Zuid-Afrika LU**.
El le wou tod ijk, arr. 28 April v. Algoabaai te R'dam.
Holland Ooet-Afrika lijn.
Wierlngen, arr. 24 April v. A'dam te Hamburg.
Clio, vertr. 21 April v. Beira n. Delagoabaal.
Holland—West-Afrika Lijn.
Zaanstroom, vertr. 28 April v. A'dam n. W.-Afrfk».
Stoomvaartmaatschappij Oceaan.
Antenor, vertr. 21 April v. Batavia n. A'dam.
Elpenor, vertr. 24 April v. Shanghai n. A'dam.
Helenius, arr. 23 Anril v. Japan te Antwerpen.
Stentor, arr. 24 April v. Japan, te A'dam.
Aj-ax, v. Japan n. A'dam, vertr. 19 April v. Hong
kong.
Patroclus, arr. 22 April v A'dam te Londen.
Ningchow, v. Japan n. A dam, vertr. 19 April
Port Swettenlham.
Java—ChinaJapan Lijn.
Tjilatjap, vertr. 19 April v. Seerabaja n. Saigoo-
Java—New-York Lijn. fl
Eurylirtous, v. New-York n. Java, arr. 22 Apri'
te Port Said. JM
Tjikembang, arr. 22 April v. Java te San I ran-
cisco.
Rondo, arr. 22 April v. Java te New-York.
JavaBengalen Lijn.
Ceram, verte. 23 April v. Calcutta n. Java.
Bali, v. Batavia n.
v. Hongkong.
Java Pacifis Lijn.
San Francleco, vertr. 21 April -
van 23—25 April 1921.
ONDERTROUWD: D. Harken» en W. H. R1*"
Dee, z.; J. M. Meneert-van Megchelen, d.;
der Tang-Jansen, z.
OVERLEDEN: G. Jansen, 17
J. va»