VRAAGT Ingelanden mededeellng. dat heit zonderlinge schip, of de zonderlinge schepen, die voortdurend onder de kust van New-Jersey worden gesignaleerd, door bol sjewisten zijn bemand, die gemuit hebben en zich van hun schelpen hebben meester ge maakt Het veelvuldig voorkomen van mui terij aan boord van Amerikaamsche schepen gedurende de laatste weken verleent naar bij meent, steun aan deze theorie. Het depar tement gelooft, dat de schuimers, die Ame- rifcaamsche havens hinneloopen, om nieuwe voorraden in te nemen, hun buit van de hand doen door het aanwenden van valsche pa pieren, een list, dien ook de dranksmokke laars die onlangs werden gearresteerd, toe pasten. POLEN. De Opperste Raad der Poolsche socialisti sche partij besloot tot uittreding uit de twee de internationale, aangezien het program deT laatste niet strookt met het doel en de poli tiek der Poolsche partij en strijdig is met de meest vitale eischen van het Poolsche prole tariaat. Met alle socialistische partijen, die de stichting eener enkele Internationale ten doel hebben, zal aansluiting worden gezocht, even eens met de socialistische partijen in Oost- Europa. Tot het houden van een congres der laatsten zal het initiatief worden genomen. LUCHTVAART. De wedvlucht om Londen. Heden zullen aan de wedvlucht om Londen heen verscheidene nieuwe typen van snelle vliegtuigen deelnemen. De af te leggen weg zal 200 mijl 'bedragen! en dbor voor giften zul ten typen met zwakke motoren een kans krij gen. Twee Fransche luchtmatedors en vele andere bekende vliegers hebben zich laten inschrijven. Voor het eerst zal er ook een wedvlucht worden gehouden tussóhen teams van Oxford en Cambridge. Elk team zal uit drie, naast elkaar vliegende vliegtuigen be staan. PLAATSELIJK NIEUWS. «DE GEMEENTE-FINANCIEN EN HET BELASTINGTARIEF". De afdeeling Helder der Soc.-Dem. Arbei derspartij had voor Donderdagavond eene openbare vergadering belegd in het Bioscoop theater „Scala", waar als sprekers optraden de 'beide soc.-dem. wethouders, de heeren A. G. A. Verstegen en D. O. A. de Zwart, met bovengenoemd onderwerp. De heer Verstegen opende de vergadering en iwees op de noodzakelijkheid deize zaak eens 'in het openbaar te bespreken, teneinde de financieele politiek, die jarenlang in deze gemeente gevoerd is, nader te (bespreken. Er wordt meer en meer over deze kwestie ver gaderd, wel niet 'in het openbaar, zooals wij thans doen, meer in besloten kring. Maar het is toch over hetzelfde onderwerp, waarover wij thans vergaderen. Of de heeren, die aldus vergaderen, wel allen voldoende de oorzaken der hooige belasting voor oogen hebben, is een andere vraag. Wel (kijken ze allemaal naar de hooge cijfers, die opgebracht moeten worden. ■Uiterlijk merkt men dus weinig van deze actie, ingezet door de „Held. Oourant", tegen de belastingvoorstellen. Dat is echter geen belwijs, dat er geen actie is. Want de men schen met hooge inkomens zijn allen bezig hun geschut in batterij te brengen, teneinde den belastingdruk af te wentelen van hun schouders en hem te leggen op de schouders van wie de minste draagkracht bezitten. En deze laatsten bedenken te weinig, dat wie het geld heeft, ook de grootere macht bezit, in vloed in allerlei hooge ooileges, en het wel zoover zal weten te brengen, dat de groote massa zal moeten betalen voor hen en de thans bestaande evenredigheid eene oneven redigheid wordt. Het Is daarom de plicht van de adftJD., het volk duidelijk te maken, dat het op zijn qui-vive moet zijn en zorgen moet intijds maatregelen van tegenweer te nomon. Hoe het komt, dat de belastingen zoo hoog Sin geworden, zal spr. partijgenoot De Zwart toonzetten. De heer De Zwart, thans het woord ver krijgende, zegt zich gaarne beschikbaar te hebben gesteld om hier het woord to voeren. (belastingkwestie. JJe thans ge langstelling komt echter te laat. Prof. Visse ring van «de vroegere Liberale Unie heeft eens gezegd: het belastingbiljet is een graad meter voor de politieke belangstelling. Maar bijna altijd komt die belangstelling te laat, want het cijfer, dat op het belastingbiljet voorkomt, is het resultaat van een vroeger gevoerde politiek. En de partijen, die kans zien, door een laag belastingcijfer de aandacht van die politiek al te leiden, zullen het langst en het meest gesteund worden. Maar op den duur loopt dit spaalk en wij hebben thans een acuut ge val vóór ons, waarbij bet inderdaad spaak geloopen is. Spr. zal in groote trekken de gevoerde gemeentepolitiek releveeren, mede in verband met de politiek van het Rijk ten opzichte der gemeenten. De wereldoorlog is van zeer groot finan- tieel nadeel zoowel voor het Rijk als voor de gemeenten geweest. Die is voor een belang rijk deel oorzaak geweest dat het Rijk niet meer geld aan de gemeenten heeft gegeven voor allerlei sociale maatregelen. Een gewel dige schuldenlast drukt het Rijk. Vóór den oorlog bedroegen de uitgaven van marine en leger samen ongeveer 45 millioen; door de oorlogsomstandigheden en het duurder wor den van materialen is dit bedrag thans ge stegen tot 126 millioen per jaar. In de 5 jaren vóór den oorlog werd aan marine en leger 227 millioen uitgegeven; in de 4 oorlogsjaren daarentegen 1335 millioen, dat is 1100 mil lioen meer. Bovendien kostten de maatrege len voor voedselvoorziening etc. 1830 millioen gulden. Tezamen vormt dit ruim 8000 milli oen, waarmede onze schuldenlast vergroot is, Men kan dus begrijpen, dat er voor sociale maatregelen geen geld is. Van de zijde der s.-d. zijn tijdens den oorlog en daarna pogingen gedaan om door een hef fing ineens van die enorme schulden af te komen. Als de regeering gewild had, had da wel gekund, want, bedroeg dn 1918/19 het in de vermogensbelasting aangeslagen gezamen lijke vermogen 11379 millioen gulden, in 1919/20 was dit reeds 12468 millioen. In één jaar tijde was er dus een vermogensaanwas van 1000 millioen gulden. Het jaar daarvoor zelfs van 8000 millioen. Door een greep in de OorlogswinstbelaSting ware dus de oorlogs- schuld gedelgd. Het voorstel van onze fractie iwerd evenwel verworpen. Ook werd verwor pen een voorstel om de OJW.-belasting in overeenstemming te brengen met den ver mogensaanwas zooals dat in Engelland ge schiedde. Ja, zelfs werd de heffing eerder stopgezet dan strikt noodzakelijk was. Men had bovendien de heffing over 3 of 4 jaren kunnen verdeelen, dam ware kapitaalvermin dering niet noodig geweest. Alleen de kapi- taalaanwas ware dan daarvoor gebruikt. De regeering trad dus op als beschermster van de bevoorrechte klasse en als zoodanig vervult zij haar mandaat goed. Het is alleen maar onbegrijpelijk, dat de arbeiders baar nag steunen. Ook de gemeenten ontkwamen niet aan een vermeerdering harer schuldenlast. Allerlei regeeringsmaatregeïen uitvoering der dis- trihutiewet, enz., belastten haar met groote uitgaven. Een tiende deel der kosten van de distriibutiewet zouden voor rekening der ge meenten komen; pogingen van de soc.-dem„ om ook dat tiende deel ten laste van het Rijk te doen komen, mislukten. Wat onze gemeen te 'betreft, bij de vaststelling der begro ting over 1916 stelden wij bii monde van on zen partijgenoot Michels voor, een crisis fonds te stichten en daarvoor te leenen. Dit was noodig, want de oorlogstoestand was oor zaak van allerlei nadeelige maatregelen. Het Held. Kanaal was afgedamd, waardoor een kostbare kolenaanvoer voor de gasfabriek noodig was. Hoewel een rijksbelang, vergoed de het Rijk de kosten hiervoor niet. Groote uitgaven waren noodig voor ondersteuning aan kostwinners, die onder de wapenen wa ren, e. tq. Wij wilden al deze uitgaven uit de gewone begrooting lichten en daarvoor een afzonderlijke leening sluiten. EventueeJe ontvangsten zouden dan natuurlijk in minde ring worden gebracht. Het voorstel van onze fractie werd door het toenmalige college be streden met het argument, dat de sociaal democraten maar wilden leven op de pof en het toekomstig geslacht voor deze uitgaven wilden doen opkomen. De volgende begroe tingen, aldus B. en W., zouden te veel worden gedrukt, enz. Spr. leest voor betgeen B. en W. hieromtrent schreven. Men zou nu verwacht hebben, dat B. en W. getracht zouden hebben uit de gewone middelen deze buitengewone uitgaven te be strijden. Het tegendeel is waar: reeds dadelijk werd geleend voor de crisisuitgaven niet al leen, maar ook voor de gewone, waarop te korten waren. Dit nu is in flagranten strijd met elk goed finantieel -beheer en ook met de bewering van B. en W., dat zij de lasten niet op het toekomstig geslacht wilden leggen. Er s geleend om een nadedig saldo van de gas fabriek te dekken, er is geleend voor nadee lige saldi van vroegere jaren, voor een duur- tetoeslag aan het gemeente/personeel, zelfs voor schoolbehoeften, die noodig waren. De onkosten uit die jaren drukken dus nog op iet volgend geslacht. Maar dit is nog het ergste niet. Eèn bij zondere bijdrage van het Rijk uit de O.W.- lelast'ing zou dienen om de crisisschuld te delgen. Wij- hebben een crisisschuld van 975.000.wij ontvingen daardoor eene uitkeering uit de O.W.-belasting van 389.687—, men zou dus denken, dat wij dian een 580.000.over zouden houden als cri sisschuld. Maar die ƒ889.000.— uitkeering zijn gebruikt tot dekking van nadeelige saldi van de gasfabriek 1919 en van den gewonen dienst 1920. Spr. geeft hiervan een nadere specificeering. Nog over 1921 bedraagt het 'ekort op den gewonen dienst ruim ƒ85.000. Men aal vragen: wat bezielt u dan om een dergelijke failliete boedel overtenemen en een deel der verantwoording daarvoor te dra- ,?en? Want er is voor allerlei sociale maat regelen nog veel noodig. Ons armwezen1 bij voorbeeld oisoht jaarlijks eene uigaaf van ruim 176.000; alleen de verpleging van crankzinlgen ruim 40000 en wat het Rijk hiervoor vergoedt is belachelijk weinig. De verplegingskosten! in het Gom. Ziekenhuis vorelsohen 50000.—het Armbestuur 41000.enz. Voor 1922 zijn deze kosten vooral niet minder. Als men denkt, dat de begrooting over 1922 mlndero ojjfora zal ge ven, moot men maar eens kijken naar oen noodtoestand der visschorii. Daarvoor zijn zoor zeker sociale maatregelen noodig. Onderwijs. Zeevaartschool kost 78000.—, waarvan het ltljk vergoedt 60000.— blijft 18500.—. Burgeravondschool 1670,—.Am- mohtsohool 28000.Vakschool voor Mcls- es 18900.Middelbaar onderwijs totaal 60700.—, Lager Onderwijs 880000.— waarvan het Rijk vergoodt 218000.—, blijft tem laste dor geimoenlte 162000.—. Voorbe reidend lager onderwijs 11150.—. Totaal aan onderwijskosten, na aftrek van de ont vangsten aan schoolgelden etc. 214000.—. doet dit voor 1922 minder geTaamd worden? Integendeel, want de bestaande scholen be- ïoeveu groote verbeteringen. Reeds in 1912 kwam een Kon. Besluit, dat bepaalde dat alle privaten op de scholen) moesten worden ver anderd In oiosets met waterspoeling, en dat alle ramen naar buiten opengeslagen moeten worden. Toen kon bet voor betrekkelijk wei nig geld worden uitgevoerd, maar het is ver zuimd; thans zal 'het in 1922 moeten gebeu ren, en het zal een belangrijk bedrag uit ÉL Voor de gemeentekas vorderen. Voor 1922 komt er nog -bij de rente van kapitalen in de bizon- dere scholen gestoken, ook het onderhoud dezer scholen. Over eenige jaren komt dan nog nieuwbouw van een paar bijzondere scholen. De schoolgelden komen natuurlijk 'n mindering, doch dat is een kleine post Kosten van algemeen bestuur. (Secretarie), ledragen thans 120000.het Rijk vergoedt liervan de salarissen van Burg. enl secre taris tot een bedrag van.... schrik niet, 600.Het personeel Dijkstraat 10 zit bijna geheel voor de uitvoering van rijkswetten. Politie en brandweer vereischen een kleine 160000.ambtenaarspensioenen 65000—, de schuld 5 millioen vereischt de eerste 10 jaren aan rente en aflossing jaarlijks 450000.samen, waarvoor we van de be drijven 229000.terugkrijgen. Blijft dus 220000.— die jaarlijks moeten worden op gebracht.' Hoe zijn wij in dezen noodtoestand geko men en hoe komen wij er uit? De oorlogs toestand in de eerste plaats is oorzaak, dat wij in dezen toestand kwamen. Ten tweede de sohijnvertooming met een laag belasting biljet, waarmede do menschen stil gehouden werden. Het ziekenhuis is veel te klein, ra dicale verbetering zou een millioen aan uit gaaf vorderen. In normale omstandigheden is dit steeds verwaarloosd. Het Armhuis ver eischt dringend verbetering. Ware het vroe ger gebeurd, dan zouden wij nu allang over die uitgaaf heen geweest zijn. Thans koet het 8 ton. I Hebben dan vóór den oorlog de belastin gen zoo zwaar gedrukt? vraagt spr. Ja, zeker hebben ze dat, maarop de kleine beurzen en niet op het belastingbiljet Door den indi- reefcen weg van te hooge tarieven) voor gas en water namelijk. Tot 1916 bleef men nala tig een voldoende reserve aan die fabriek te vormen, waaruit buitengewone uitgaven konden worden bestreden. Al die jaren is fei telijk te veel betaald aan gas door de bur gerij, enl wel gemiddeld 2 cent per meter, dat is dus per jaar 6.— h f 8.—. Daaren tegen betaalde een arbeider met een inkomen van 500.toen 1.38 aan belasting, een van 850.8.50, maar bovendien nog een gulden of 8 aan de gasfabriek. En met de waterleiding is het precies hetzelfde. Wel iswaar betaalde dat zoogenaamd de huiébaas, maar het kwam in de huur wel weer terecht 467000.kwam op die manier in de ge meentekas. Men zou meenen, dat deze bedrijven thans zijn afgeschreven, en rendeeren kunnen. Het tegendeel is waar: op het oogenblik moet aan rente en aflossing voor de gasfabriek nog worden betaald ruim 200000.—, dat is 7 cent per meter. Blijft het gasdebiet op de zelfde manier terugloopen als thans het ge val is, dan wordt dat wel 8 cent en krijgt de gasfabriek nog een belangrijk verlies te boeken. De waterleiding heeft dringend be hoefte aan uitbreiding, 't Gaat op 't kantje af of we in deze droge periode wel toekomen met ons water. Zuinigheid op waterverbruik zij dus ieder dringend aanbevolen, anders kost ons dat nog een paar ton meer. Zóó weinig is op de gasfabriek afgeschreven, dat aan gesloopte woningen thans nog 2300 op de balans staat. De oude, reeds lang ge sloopte ovens, welker puin allang is aange wend voor bestrating drukken nog voor 30000.op het bedrijf! Men zal zeggen: gij hebt meegewerkt aan de loonsverhooging voor ambtenaren^ en werklieden der gemeente. Inderdaad, en spr. rekent zich dit tot een eer. Als men zelf ja renlang voor een deel van het overheidsper soneel betere levensvoorwaarden bevochten heeft, zou het een schandaal zijn indien men zich onttrek aan de medewerking van betere levensvoorwaarden voor een ander deel van dat personeel, wanneer de omstandigheden medebrengen, dat men daar zelf wat in te zeggen krijgt. Maar die loonsverhooging drukt den prijs niet zoo erg. In 1915 bedroe gen de vaste onkosten, waaronder de loonen beboeren, 65 van den prijs van het gas. In 1916 was dit 72, in 1921, bij de invoering van den 8-urigen werkdag, bij hooger loo nen etc. is dit percentage 671/». Natuurlijk geldt dit niet voor alle bedrij ven. Niet bijvoorbeeld voor de secretarie, voor welks werkzaamheden slechts een klein bedrag aan leges terugontvangen wordt. Ook niet voor de reiniging, een bedrijf, inge steld ten bate der volksgezondheid, dat zich uiteraard niet bedruipen kan. Maar op den productieprijs heeft de verkorte arbeidsduur en de verihooging der loonen slechts weinig beteekonis. Spr. is nog maar gekomen tot eene uiteen zetting van den finantieelen toestand der ge meente. 't Gaat echter om de belastingen, liet Rijk vergoedt ipljm. f 45000.voor de financiering der gemeente. Verder kan nog gerekend worden op ditzelfde 'bedrag omdat iet aanhangige wetsontwerp waarschijnlijk wel zal worden aangenomen. Er blijft dus over te dekken een bedrag van f 1.165.000.— Als wij aan het besnoeien gaan op de be grooting voor het volgend jaar, is er kans, dat dit bedrag niet hooger wordt. Maar groo- ter is de kans, dat het voor 1922 meer wordt. Spr. zet nu uiteen de regeling van de nieuiwe belastingheffing, die voortaan door het Rijk geschiedt. De kohieren loopen dan voortaan van Mei tot Mei. Voor de 4 maan den van het jaar, waarover nog geen begroo ting ls opgemaakt, wordt 1/8 gedeelte van het bedrag van het loopendo jaar geraamd. Als overgang moet thans 16 maanden holas- ting worden geheven. Het bedrag van f i.200.000, dat thans moet worden opge bracht, wordt dus op hot eerstvolgende be lastingbiljet verhoogd met 1/8 en dus ge bracht op f 1.640.000.—. Dit bedrag kan op tweo wijzen warden ge ïnd: op de manier zooals tot nu toe geschied- do of door een nlouwo regeling. Spr. zet na der uiteen, dat, indien do begrooting over 1922 goed besnoeid wordt goedgekeurd, het vormoniigvuWlgingsoijfor niet zoo groot zal dit jaar, omdat iwij dt zijn als de nadoelon van de overgangsperiode niet hebben. Aan don ingang der zaal zijn aan de be- zoofcors een paar staatjes uitgoredkt van het bolaStlnigtariof, Nadere preclsoering daarvan zal wel overbodig zijn. Wij bebben bet noo dig geoordeeld deze staatjes rond te deelen, omdat eon medewerker der Held. Crt. moed willig blijkbaar een voorstelling van zaken heeft gegeven, die niet door den heugel kan. Althans als hij inderdaad een deskundige is. Het heeft ons gefrappeerd, dat, toevallig nadat wij in „Het Licht" van 2 Juli dezelfde cijfers hebben gepubliceerd, die wij hier thans verkrijgbaar stellen, de deskundige schrijver in de Held. Crt. zijn draai neemt. Vóór wij die staten afdrukten is bedoelde schrijver tekeer gegaan tegen het tarief als zoodanig, niet tegen de belasting zelve. De Commissie, die het thans aangenomen ta rief heeft ontworpen, had alleen te maken met de h. i. beste verdeeling der heffing, niet met het bedrag, dat er komen moest. Omdat de nieuwe gemeentewet haar daar toe de 'bevoegdheid gaf, heeft de Commissie toen deze verdeeling gekozen, die haar het best leek. Daartegen ging in eerste instan tie do Strijd in de Held. Crt. Zelfs toen onze partijgenoot Michels, anders een medewer ker der Held. Crt., zijn meening over het tarief zelde, kreeg hij voor die gelegenheid een plaats bij de Ingezonden stukken en werd dadelijk daarna afgedroogd door de re dactie. Het tarief was onaannemelijk, werd in de Held. Crt. gezegd. Spr. citeert enkele uitlatingen in de verschillende artikelen. De woorden van den schrijver in de Held Crt van 2 Juli: „Men zal zich herinneren, dat de wethou der de Zwart de voorstellen verdelgde met een beroep op het (nieuwe) art. m der Ge meentewet, waarin de grenizen van het ge meentelijk belastinggebied e enigszins ruimer werden gesteld, en meer dan eens werd door helm opgemerkt dat de verordening niet in strijd was met de wet en dat men slechts van de geboden gelegenheid gebruik gemaakt had. Dit is natuurlijk juist, doch of het juist gezien is van deze gelegenheid gebruik te maken nu de igemeente-ftnanciën in een der- gelijken deplorablen toestand verkeeren mag worden .betwijfeLd.1' acht spr. misleidend voor ieder die niet des kundig ia. Want ieder moet daaruit den in druk krijgeni, als zou spr. het belastingtarief hebben verdedigd met een beroep op art 243. Dit is, zacht gezegd, onjuist, want art 243 stond reeds lang in die gemeentewet, en het is slechts in zoover gewijzigd, dat de- geen, die den maatregel toepast, nu ook de progressie wijzigen kan. De wijziging van dit art is volstrekt niet een ruimer armslag tot heffing van een hooger bedrag, het is alleen een ruimer armslag om den belasting druk van de kleinen af te wentelen. Het tweede voorbeeld van misleiding vindt sur. in den vergelijkenden staat tusschen de belasting in Helder en Amsterdam. Ais men die cijfers naast elkander ziet (Held. Grt. 2 Juli, tweede hLad), leest men; belastbaar in komen Amsterdam en Helder f 100.be lasting Amsterdam f 6.40, Helder f 4.40, enz. Nu staat er naast wel, dat deze bedragen voor verschillende zuivere inkomens gelden, maar iemand, die dit leest zal uittaraaid al leen de beide bedragen naast elkander zet ten en de andere kolommen niet lezen. Wie in Amsterdam fö.40 betaalt, betaalt in Hel der f 14.en geenszins f 4.40 Door het staatje in de Held. Crt. werd de voorstelling gewekt alsof de Commissie het zóó erg had gemaakt, dat de minste inkomens ontlast zouden worden. Maar dat belet de wet zelve. Als wij door het enorme (bedrag, dat opge bracht moet worden, de arbeiders twee- of driemaal zoo zwaar te belasten, is het volko men juist, indien wij ook de hoogere inko mens twee- of driemaal zwaarder belasten. Het gaat er voorts niet om wethouder Wi- baut tegen spr. uit te spelen, zooals ook in de Held. Crt. 'gedaan' is. Als die op spr. plaats zat, en de keus hadi tusschen beide tarieven, zou hij' evenmin als spr. gezegd hebben: gij moet de hoogere inkomens niet ontzien. Er was immers geen keus. Zij, die steeds de politiek van hen, die thans de oorzaak zijn diezer hoo ge belastingen, verdedigd en gesteund heb ben, moeten thans dO consequenties daar van maar aanvaarden. Hun schuld is het, dat de gemeente thans in zoo'n toestand ver keert. Zij schrijven nu: de gemeente moet ge holpen worden. Maar dat had al veel eerder moeten gebeuren. Eindelijk staat er nu een wetje op stapel (het wetsontwerp-Treub), maar het is de groote vraag nog of het aan genomen zal worden. Wij 'achtten het noodig deze zaken eens in het openbaar te bespreken, opdat men wete, dat, indien het parlement ons niet helpt, wij zelf in de eerstkomende jaren deze hooge lasten zullen moeten opbrengen. Zij, die in de afgeloopen weken spr. voor alles en nog wat hebben uitgemaakt, kunnen nu hier komen en zeggen wat zij op het hart hebben. Alvorens de gelegenheid te geven voor het debat, neemt de heer Verstegen nog het woord. Wiens schuld het is, dat we in de las ten zitten, hebben we thans gehoord. Belas ting is altijd onaangenaam, en het woord /belasting" is een onsympathiek woord. Iedereen wil er ten slotte gaarne .af, de laag ste bezoldigden willen haar laten .betalen door wie haar kunnen opbrengen, en de be ter 'gesitueerden redeneeren net andersom. Het is een portemonnaie-kwestie. Wij staan op het standpunt, dat de belasting betaald moet worden door wie het kan betalen. Dit is een zuiver standpunt. De hooge inkomens genieten al het .goede en mooie in het leven, en juist die menschen zijn vaak de heftigste tegenstanders van belastingbetaler Toen er sprake was om de O. W.-belasting hooger op te voeren, werd gezegd: als we dat doen loo- pen de menschen het land uit. Praatjes. We zagen het in Enigeland daar hief men 70 en niemand dacht .er aan het land uit te gaan. Ook hier wordt gezegd: men jaagt de ge goeden de stad uit. Maar waar moeten die mensdhen dan heen? Naar de Sahara met hun centen? Het zijn allemaal praatjes; de heele kwestie gaat erom, dat men de oen- ton in de partemonnale wil houden. Er wordt daartoe met veel onjuistheid gewerkt, en weinig maatschappelijk begrip. In een' ingezonden stuk In de Held. Crt. van T. v. P. wilde deze hoer bezuinigen op gemeontolljko uitgaven. Waarop dan zou moeten worden bezuinigd! zodde do Inzender niet De toestand van ons ziekenhuis, van ons armhuis, la ellendig. Krankzinnlgenwo- zan, onderwijs, verslinden handen vol geld. Laat men dan aangeven waarop bezuinigd moot worden, nu is het een schermen mot woorden. Uit het gehoote stukje van T. v. P. spreekt eon zoo absoluut gemis aan eonig sociaal Inzicht, dat men er verstelt van staat TUJ vergeet dat hij een betere woning heeft dan vele andoren, beter onderwijs kan ge ven aan zitn kinderen, dat hü in de gele genheid is 'zfich het leven op allerlei ma nleren te veraangenamen. Menschen als T. v. P. meenen, dat zij inderdaad andere we zens zijn, bevoorreohten, die allerlei voor- deelen hebben boven anderen. Hij. betaalt meer huishuur. Natuurlijk, maar niet pro gressief meer dan de arbeider. Voor de wo ningen zooals de heer T. v. P. er een be woont, laat de wet slechts een huurprijs- verhooging tot 7V» toe; arbeiderswonin gen daarentegen mogen tot 60 en meer in prijs worden verhoogd. Als die meneer dat nu niet beter weet, is dat zoo .erg niet, maar dan moet hij dat niet in de krant schrij ven. „Er gaat opvoedende kracht uit van belastingbetalen", zegt hij. Dat is aardig ge zegd; laat 'hij dan aan die opvoeding ook wat betalen. Er is nu een comité uit de burgerij op gericht, dat zeer onverstandig doet door de kwestie in de groote bladen te bespreken en op onjuiste manier voor te stellen. Door de ze politiek wordt het gemeentebelang ten zeerste benadeeld. Spr. Citeert ten bewijze daarvan 'het in bet Nieuws van den Dag ver schenen berichtje, waarin notabene staat, dat de gegoede ingezetenen eene staking bebben uitgeroepen en voortaan geen con tributies meer zuilen betalen aan vereenigin- ~en etc. Nu vraag ik U: wat hebben wij aarmede te maken, dat meneer T. v. P. be danken wil voor zijn zangvereniging. Er worden voorts allerlei adressen gepresen teerd; In de kranten staat, dat de arbeiders door het nieuwe tarief ontlast worden en de druk gelegd op de beter gesitueerden. Het Is onjuist. In 1914 bedroeg het salaris van den burgemeester f 8200.— hiervan be taalde hij f 126.00 aan belasting. Thans (1921) ls dat salaris f 6500.—, belasting f 1299.80 of ruim 10 maal zooveel. Secreta ris f 2600.— (f 94.40) thans f 6500.— met f 984.— ook 10 X zooveel. Dat is beel veel meer natuurlijk. Maar nu komen we tot een andere categorie. Een klerk aan de gemeente-secretarie had in 1914 min. sal. ƒ600—, belasting ƒ3.25, 1921 ƒ1600.— (belasting 88.08), dat is 27 maal zooveel. Gemeentewerkman min. weekloon 1914 ƒ11, belasting 2.25; 1921 80, belasting 80, dat is 35 maal zooveelI Hoe billijk is het, wanneer de menschen met hoogere inkomens zeggen, dat ze zoo zwaar 'belast worden l Wat spr. hier vertelt, kan iedereen narekenen. Is het dan niet be spottelijk zulke lange beschouwingen daar over te houden? Is dat werk van waarlijk ernstige menschen, die het wel meenen met de gemeente? Welke lieden zijn het, die mede deze anti-belastingactie aanvoeren? Winke liers, die in 1914 aangeslagen waren voor 1400.en thahs voor een inkomen van 12531.Namen zal spr. maar niet noemen, anders schamen de menschen zich dood. Hier volgen nog eenige cijfers: Een winkelier, die in 1914 aangeslagen was voor 1500.be taalt thans over een inkomen van 11081.—, een van 1000.over 20000.thans. Een, die thans met een auto rondrijdt, van 3600 in 1914 op 11461.En dan vinden ze het erg onbillijk, als ze daarvan belasting moeten betalen I Hebben ze voor dat meerdere inko men in die paar jaren dan zoo verschrik kelijk moeten ploeteren Weineen, uit de ellende en uit het gebrek van de arbeiders hebben ze het gehaald I Anderen hebben ze ervoor laten bloeden. Zulke menschen zitten thans in een Comité om te protesteeren ibjj Ged'. Staten. Anders gaan ze de gemeente uit, zeggen ze. Maar als de arbeiders zelf niet maken, dat ze voor hen uit den weg gaan, overrijdt ze hun auto. 'De belastingvoorstellen zijn progressief, maar nog lang niet progressief genoeg naar onzen zin. Toegepast naar de werkelijke draagkracht, zouden ze er anders uitzien. De heele zaak waarom het gaat, is, dat de ge meente, gedrukt door een abnormale schul denlast, het gelag krijgt te betalen van wat vroeger is opgedronifcen.De hoogere inkomens hebben niet het recht te klagen. Wij geven onmiddellijk toe, dat de belastingen hoog zijn. Maar men -verwachte van onzen kant geen enkele toenadering om de hoogere inkomens te ontlasten. Elke inbreuk daarop zal door ons sterk worden bestreden. De menschen, die 25 en 37 maal meer belasting betalen dan vroeger, moeten echter wakker blijven. Meestal ontbreekt bij hen voldoende ontwik keling. Ook hebben zij niet de aanrakings punten en de kanalen, waarover de anderen beschikken. Daarom moeten zij solidair blij ven. Die anderen zijn een kleine minderheid; wij hébben de meerderheid, en het zou te betreuren zijn indien de over de gemeente gestelde organen hun goedkeuring aan dit tarief zouden onthouden, omdat dan het over- groote deel nóg zwaarder zal worden belast. Wij dienen dus goed nota te nemen van hetgeen de hoocst aangeslagenen schrijven over de belasting en vooral het met een kor reltje zout lezen. Verflauwt de belangstelling van de groote massa, dan zal zij zelve daar van de gevolgen moeten bragen. Dit tarief is een tour de force om de ge meente uit de misère te helpen, waarin vorige gemeentebesturen het gebracht hebben. Toen spr. in 1910 dn den Raad kwam, kreeg hij al dadelijk de opdracht een lager gastarief te bepleiten. Doordat de reserves steeds wegge werkt zijn, is de gemeente thans zoo ontzag gelijk zwaar belast geworden. Blijft paraat, roept spr. de arbeiders toe, en laat u niet van d© wijs brengen door geschrijf in de courant. De Held. Oourant heeft het opgenomen voor een paar honderd belastingbetalers, die thans zoo'n heidensch kabaal maken. De Held. Crt. is een .blad, dat bij ieder aabeider in huis komt. De schrijver van de artikelen over de belastingen in dat blad is de Scharfmacher geweest, die deze Hetze heeft ontketend. Leest dus naast de Held. Crt. ook eens „Het lacht", waarin artikelen staan, die het pu bliek duidelijk zullen maken aan welke ont zaggelijke misleiding heft blootstaat van de zijde der Held. Crt. Onze gemeente gaat thans het heel© land door. Niet van de zijde der arbeiders, die 86 maal meer belasting beta len, maar van den kant van menschen, die tienmaal meer betalen. Als de gevolgen van die campagne voor de gemeente van nadeeil- fen aard zijn, weet men, waaraan dat te dan- on ls. Laten van hun kant de arbeiders als óón man dn gesloten dedlglng van hun elederen staan ter ver ten I Vtei de gelegenheid, voor debat werd ge bruik gemaakt tot het stellen van enkele vragen. Zoo vraagt de heer Denijs of het mogelijk is, dat het thans aangenomen tarief niot zou worden goedgekeurd' en wat dan wil geschieden. De heer Van Proyon had nu ook gaarne de mionsohen van do werf gezien, die Indertijd zoo'n groot woordi haddon. De heer De Zwart antwoordt, dat, ofschoon het tarief binnen de lijn der nieuwe gemeen tewet ligt, het zeer goed mogelijk is, dat Ged'. Staten het niet goedkeuren. Dan dient er een ander tarief te komen, en de Raad zal dan goed doen zich daar niet aan te onttrekken, omdat men anders van bovenaf een tarief krijgt, dat in het nadeel ziou zijn van de klei nere inkomens. Een andere vraag is of wij als soc.-dem. dan langer de verantwoordelijk heid zullen wensohen te dragen, doch dit is uitteraardi een zaak, die ter beslissing aan de partij staat. En die zal daarbij op den voor grond plaatsen het 'belang der arbeiders al lereerst. Nog wordt het woord gevoerd door den heer Kok, die wijst op enkele bezuinigingen, die z. i. zouden kunnen geschieden. In zijn antwoord zet de heer De Zwart uiteen, dat een gemeente-huishouding anders werkt dan een particuliere instelling, en het inderdaad niet zoo gemakkelijk zal zijn daarop te be zuinigen. Maar er moet bezuinigd worden, daaraan is niet te ontkomen, en er zM be zuinigd worden ook. Maar hieromtrent is nog niets te zeggen. J De heer Verstegen sluit hierop onder dank zegging voor de goede opkomst de vergade- rlng. N.V. Texels Eigen Stoomboot-Onderneming. Dienstregeling Ingegaan 1 Juni 1921. Op Werkdagen: Vertr. Texel 6 v.m. 11 v.m. 2.45 n.m. 5 15 n.m. Vertr.Helder 9.15 v.m.12.10n.m.4n.m.6.35 n.m. Op Zon- en Feestdagen: Vertrek Texel 6.— v m. 5.15 n.m. Vertrek Helder 8.45 v.m. 6.35 n.m. Dros' Advocaat

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1921 | | pagina 2