VRAAGT
Ingelanden mededeellng.
dat heit zonderlinge schip, of de zonderlinge
schepen, die voortdurend onder de kust van
New-Jersey worden gesignaleerd, door bol
sjewisten zijn bemand, die gemuit hebben en
zich van hun schelpen hebben meester ge
maakt Het veelvuldig voorkomen van mui
terij aan boord van Amerikaamsche schepen
gedurende de laatste weken verleent naar
bij meent, steun aan deze theorie. Het depar
tement gelooft, dat de schuimers, die Ame-
rifcaamsche havens hinneloopen, om nieuwe
voorraden in te nemen, hun buit van de hand
doen door het aanwenden van valsche pa
pieren, een list, dien ook de dranksmokke
laars die onlangs werden gearresteerd, toe
pasten.
POLEN.
De Opperste Raad der Poolsche socialisti
sche partij besloot tot uittreding uit de twee
de internationale, aangezien het program deT
laatste niet strookt met het doel en de poli
tiek der Poolsche partij en strijdig is met de
meest vitale eischen van het Poolsche prole
tariaat. Met alle socialistische partijen, die de
stichting eener enkele Internationale ten doel
hebben, zal aansluiting worden gezocht, even
eens met de socialistische partijen in Oost-
Europa. Tot het houden van een congres der
laatsten zal het initiatief worden genomen.
LUCHTVAART.
De wedvlucht om Londen.
Heden zullen aan de wedvlucht om Londen
heen verscheidene nieuwe typen van snelle
vliegtuigen deelnemen. De af te leggen weg
zal 200 mijl 'bedragen! en dbor voor giften zul
ten typen met zwakke motoren een kans krij
gen. Twee Fransche luchtmatedors en vele
andere bekende vliegers hebben zich laten
inschrijven. Voor het eerst zal er ook een
wedvlucht worden gehouden tussóhen teams
van Oxford en Cambridge. Elk team zal uit
drie, naast elkaar vliegende vliegtuigen be
staan.
PLAATSELIJK NIEUWS.
«DE GEMEENTE-FINANCIEN EN
HET BELASTINGTARIEF".
De afdeeling Helder der Soc.-Dem. Arbei
derspartij had voor Donderdagavond eene
openbare vergadering belegd in het Bioscoop
theater „Scala", waar als sprekers optraden
de 'beide soc.-dem. wethouders, de heeren A.
G. A. Verstegen en D. O. A. de Zwart, met
bovengenoemd onderwerp.
De heer Verstegen opende de vergadering
en iwees op de noodzakelijkheid deize zaak
eens 'in het openbaar te bespreken, teneinde
de financieele politiek, die jarenlang in deze
gemeente gevoerd is, nader te (bespreken. Er
wordt meer en meer over deze kwestie ver
gaderd, wel niet 'in het openbaar, zooals wij
thans doen, meer in besloten kring. Maar het
is toch over hetzelfde onderwerp, waarover
wij thans vergaderen. Of de heeren, die aldus
vergaderen, wel allen voldoende de oorzaken
der hooige belasting voor oogen hebben, is
een andere vraag. Wel (kijken ze allemaal
naar de hooge cijfers, die opgebracht moeten
worden.
■Uiterlijk merkt men dus weinig van deze
actie, ingezet door de „Held. Oourant", tegen
de belastingvoorstellen. Dat is echter geen
belwijs, dat er geen actie is. Want de men
schen met hooge inkomens zijn allen bezig
hun geschut in batterij te brengen, teneinde
den belastingdruk af te wentelen van hun
schouders en hem te leggen op de schouders
van wie de minste draagkracht bezitten. En
deze laatsten bedenken te weinig, dat wie het
geld heeft, ook de grootere macht bezit, in
vloed in allerlei hooge ooileges, en het wel
zoover zal weten te brengen, dat de groote
massa zal moeten betalen voor hen en de
thans bestaande evenredigheid eene oneven
redigheid wordt. Het Is daarom de plicht van
de adftJD., het volk duidelijk te maken, dat
het op zijn qui-vive moet zijn en zorgen moet
intijds maatregelen van tegenweer te nomon.
Hoe het komt, dat de belastingen zoo hoog
Sin geworden, zal spr. partijgenoot De Zwart
toonzetten.
De heer De Zwart, thans het woord ver
krijgende, zegt zich gaarne beschikbaar te
hebben gesteld om hier het woord to voeren.
(belastingkwestie. JJe thans ge
langstelling komt echter te laat. Prof. Visse
ring van «de vroegere Liberale Unie heeft
eens gezegd: het belastingbiljet is een graad
meter voor de politieke belangstelling. Maar
bijna altijd komt die belangstelling te laat,
want het cijfer, dat op het belastingbiljet
voorkomt, is het resultaat van een vroeger
gevoerde politiek.
En de partijen, die kans zien, door een laag
belastingcijfer de aandacht van die politiek
al te leiden, zullen het langst en het meest
gesteund worden. Maar op den duur loopt
dit spaalk en wij hebben thans een acuut ge
val vóór ons, waarbij bet inderdaad spaak
geloopen is.
Spr. zal in groote trekken de gevoerde
gemeentepolitiek releveeren, mede in verband
met de politiek van het Rijk ten opzichte der
gemeenten.
De wereldoorlog is van zeer groot finan-
tieel nadeel zoowel voor het Rijk als voor de
gemeenten geweest. Die is voor een belang
rijk deel oorzaak geweest dat het Rijk niet
meer geld aan de gemeenten heeft gegeven
voor allerlei sociale maatregelen. Een gewel
dige schuldenlast drukt het Rijk. Vóór den
oorlog bedroegen de uitgaven van marine en
leger samen ongeveer 45 millioen; door de
oorlogsomstandigheden en het duurder wor
den van materialen is dit bedrag thans ge
stegen tot 126 millioen per jaar. In de 5 jaren
vóór den oorlog werd aan marine en leger
227 millioen uitgegeven; in de 4 oorlogsjaren
daarentegen 1335 millioen, dat is 1100 mil
lioen meer. Bovendien kostten de maatrege
len voor voedselvoorziening etc. 1830 millioen
gulden. Tezamen vormt dit ruim 8000 milli
oen, waarmede onze schuldenlast vergroot is,
Men kan dus begrijpen, dat er voor sociale
maatregelen geen geld is.
Van de zijde der s.-d. zijn tijdens den oorlog
en daarna pogingen gedaan om door een hef
fing ineens van die enorme schulden af te
komen. Als de regeering gewild had, had da
wel gekund, want, bedroeg dn 1918/19 het in
de vermogensbelasting aangeslagen gezamen
lijke vermogen 11379 millioen gulden, in
1919/20 was dit reeds 12468 millioen. In één
jaar tijde was er dus een vermogensaanwas
van 1000 millioen gulden. Het jaar daarvoor
zelfs van 8000 millioen. Door een greep in
de OorlogswinstbelaSting ware dus de oorlogs-
schuld gedelgd. Het voorstel van onze fractie
iwerd evenwel verworpen. Ook werd verwor
pen een voorstel om de OJW.-belasting in
overeenstemming te brengen met den ver
mogensaanwas zooals dat in Engelland ge
schiedde. Ja, zelfs werd de heffing eerder
stopgezet dan strikt noodzakelijk was. Men
had bovendien de heffing over 3 of 4 jaren
kunnen verdeelen, dam ware kapitaalvermin
dering niet noodig geweest. Alleen de kapi-
taalaanwas ware dan daarvoor gebruikt.
De regeering trad dus op als beschermster
van de bevoorrechte klasse en als zoodanig
vervult zij haar mandaat goed. Het is alleen
maar onbegrijpelijk, dat de arbeiders baar
nag steunen.
Ook de gemeenten ontkwamen niet aan een
vermeerdering harer schuldenlast. Allerlei
regeeringsmaatregeïen uitvoering der dis-
trihutiewet, enz., belastten haar met groote
uitgaven. Een tiende deel der kosten van de
distriibutiewet zouden voor rekening der ge
meenten komen; pogingen van de soc.-dem„
om ook dat tiende deel ten laste van het Rijk
te doen komen, mislukten. Wat onze gemeen
te 'betreft, bij de vaststelling der begro
ting over 1916 stelden wij bii monde van on
zen partijgenoot Michels voor, een crisis
fonds te stichten en daarvoor te leenen. Dit
was noodig, want de oorlogstoestand was oor
zaak van allerlei nadeelige maatregelen. Het
Held. Kanaal was afgedamd, waardoor een
kostbare kolenaanvoer voor de gasfabriek
noodig was. Hoewel een rijksbelang, vergoed
de het Rijk de kosten hiervoor niet. Groote
uitgaven waren noodig voor ondersteuning
aan kostwinners, die onder de wapenen wa
ren, e. tq. Wij wilden al deze uitgaven uit
de gewone begrooting lichten en daarvoor
een afzonderlijke leening sluiten. EventueeJe
ontvangsten zouden dan natuurlijk in minde
ring worden gebracht. Het voorstel van onze
fractie werd door het toenmalige college be
streden met het argument, dat de sociaal
democraten maar wilden leven op de pof en
het toekomstig geslacht voor deze uitgaven
wilden doen opkomen. De volgende begroe
tingen, aldus B. en W., zouden te veel worden
gedrukt, enz. Spr. leest voor betgeen B. en
W. hieromtrent schreven.
Men zou nu verwacht hebben, dat B. en
W. getracht zouden hebben uit de gewone
middelen deze buitengewone uitgaven te be
strijden. Het tegendeel is waar: reeds dadelijk
werd geleend voor de crisisuitgaven niet al
leen, maar ook voor de gewone, waarop te
korten waren. Dit nu is in flagranten strijd
met elk goed finantieel -beheer en ook met de
bewering van B. en W., dat zij de lasten niet
op het toekomstig geslacht wilden leggen. Er
s geleend om een nadedig saldo van de gas
fabriek te dekken, er is geleend voor nadee
lige saldi van vroegere jaren, voor een duur-
tetoeslag aan het gemeente/personeel, zelfs
voor schoolbehoeften, die noodig waren. De
onkosten uit die jaren drukken dus nog op
iet volgend geslacht.
Maar dit is nog het ergste niet. Eèn bij
zondere bijdrage van het Rijk uit de O.W.-
lelast'ing zou dienen om de crisisschuld te
delgen. Wij- hebben een crisisschuld van
975.000.wij ontvingen daardoor eene
uitkeering uit de O.W.-belasting van
389.687—, men zou dus denken, dat wij dian
een 580.000.over zouden houden als cri
sisschuld. Maar die ƒ889.000.— uitkeering
zijn gebruikt tot dekking van nadeelige saldi
van de gasfabriek 1919 en van den gewonen
dienst 1920. Spr. geeft hiervan een nadere
specificeering. Nog over 1921 bedraagt het
'ekort op den gewonen dienst ruim ƒ85.000.
Men aal vragen: wat bezielt u dan om een
dergelijke failliete boedel overtenemen en
een deel der verantwoording daarvoor te dra-
,?en? Want er is voor allerlei sociale maat
regelen nog veel noodig. Ons armwezen1 bij
voorbeeld oisoht jaarlijks eene uigaaf van
ruim 176.000; alleen de verpleging van
crankzinlgen ruim 40000 en wat het Rijk
hiervoor vergoedt is belachelijk weinig. De
verplegingskosten! in het Gom. Ziekenhuis
vorelsohen 50000.—het Armbestuur
41000.enz. Voor 1922 zijn deze kosten
vooral niet minder. Als men denkt, dat de
begrooting over 1922 mlndero ojjfora zal ge
ven, moot men maar eens kijken naar oen
noodtoestand der visschorii. Daarvoor zijn
zoor zeker sociale maatregelen noodig.
Onderwijs. Zeevaartschool kost 78000.—,
waarvan het ltljk vergoedt 60000.— blijft
18500.—. Burgeravondschool 1670,—.Am-
mohtsohool 28000.Vakschool voor Mcls-
es 18900.Middelbaar onderwijs totaal
60700.—, Lager Onderwijs 880000.—
waarvan het Rijk vergoodt 218000.—, blijft
tem laste dor geimoenlte 162000.—. Voorbe
reidend lager onderwijs 11150.—. Totaal
aan onderwijskosten, na aftrek van de ont
vangsten aan schoolgelden etc. 214000.—.
doet dit voor 1922 minder geTaamd worden?
Integendeel, want de bestaande scholen be-
ïoeveu groote verbeteringen. Reeds in 1912
kwam een Kon. Besluit, dat bepaalde dat alle
privaten op de scholen) moesten worden ver
anderd In oiosets met waterspoeling, en dat
alle ramen naar buiten opengeslagen moeten
worden. Toen kon bet voor betrekkelijk wei
nig geld worden uitgevoerd, maar het is ver
zuimd; thans zal 'het in 1922 moeten gebeu
ren, en het zal een belangrijk bedrag uit
ÉL Voor
de gemeentekas vorderen. Voor 1922 komt
er nog -bij de rente van kapitalen in de bizon-
dere scholen gestoken, ook het onderhoud
dezer scholen. Over eenige jaren komt dan
nog nieuwbouw van een paar bijzondere
scholen. De schoolgelden komen natuurlijk
'n mindering, doch dat is een kleine post
Kosten van algemeen bestuur. (Secretarie),
ledragen thans 120000.het Rijk vergoedt
liervan de salarissen van Burg. enl secre
taris tot een bedrag van.... schrik niet,
600.Het personeel Dijkstraat 10 zit bijna
geheel voor de uitvoering van rijkswetten.
Politie en brandweer vereischen een kleine
160000.ambtenaarspensioenen 65000—,
de schuld 5 millioen vereischt de eerste
10 jaren aan rente en aflossing jaarlijks
450000.samen, waarvoor we van de be
drijven 229000.terugkrijgen. Blijft dus
220000.— die jaarlijks moeten worden op
gebracht.'
Hoe zijn wij in dezen noodtoestand geko
men en hoe komen wij er uit? De oorlogs
toestand in de eerste plaats is oorzaak, dat
wij in dezen toestand kwamen. Ten tweede
de sohijnvertooming met een laag belasting
biljet, waarmede do menschen stil gehouden
werden. Het ziekenhuis is veel te klein, ra
dicale verbetering zou een millioen aan uit
gaaf vorderen. In normale omstandigheden
is dit steeds verwaarloosd. Het Armhuis ver
eischt dringend verbetering. Ware het vroe
ger gebeurd, dan zouden wij nu allang over
die uitgaaf heen geweest zijn. Thans koet
het 8 ton. I
Hebben dan vóór den oorlog de belastin
gen zoo zwaar gedrukt? vraagt spr. Ja, zeker
hebben ze dat, maarop de kleine beurzen
en niet op het belastingbiljet Door den indi-
reefcen weg van te hooge tarieven) voor gas
en water namelijk. Tot 1916 bleef men nala
tig een voldoende reserve aan die fabriek te
vormen, waaruit buitengewone uitgaven
konden worden bestreden. Al die jaren is fei
telijk te veel betaald aan gas door de bur
gerij, enl wel gemiddeld 2 cent per meter,
dat is dus per jaar 6.— h f 8.—. Daaren
tegen betaalde een arbeider met een inkomen
van 500.toen 1.38 aan belasting, een
van 850.8.50, maar bovendien nog een
gulden of 8 aan de gasfabriek. En met de
waterleiding is het precies hetzelfde. Wel
iswaar betaalde dat zoogenaamd de huiébaas,
maar het kwam in de huur wel weer terecht
467000.kwam op die manier in de ge
meentekas.
Men zou meenen, dat deze bedrijven thans
zijn afgeschreven, en rendeeren kunnen. Het
tegendeel is waar: op het oogenblik moet
aan rente en aflossing voor de gasfabriek
nog worden betaald ruim 200000.—, dat is
7 cent per meter. Blijft het gasdebiet op de
zelfde manier terugloopen als thans het ge
val is, dan wordt dat wel 8 cent en krijgt
de gasfabriek nog een belangrijk verlies te
boeken. De waterleiding heeft dringend be
hoefte aan uitbreiding, 't Gaat op 't kantje
af of we in deze droge periode wel toekomen
met ons water. Zuinigheid op waterverbruik
zij dus ieder dringend aanbevolen, anders
kost ons dat nog een paar ton meer. Zóó
weinig is op de gasfabriek afgeschreven, dat
aan gesloopte woningen thans nog 2300
op de balans staat. De oude, reeds lang ge
sloopte ovens, welker puin allang is aange
wend voor bestrating drukken nog voor
30000.op het bedrijf!
Men zal zeggen: gij hebt meegewerkt aan
de loonsverhooging voor ambtenaren^ en
werklieden der gemeente. Inderdaad, en spr.
rekent zich dit tot een eer. Als men zelf ja
renlang voor een deel van het overheidsper
soneel betere levensvoorwaarden bevochten
heeft, zou het een schandaal zijn indien men
zich onttrek aan de medewerking van betere
levensvoorwaarden voor een ander deel van
dat personeel, wanneer de omstandigheden
medebrengen, dat men daar zelf wat in te
zeggen krijgt. Maar die loonsverhooging
drukt den prijs niet zoo erg. In 1915 bedroe
gen de vaste onkosten, waaronder de loonen
beboeren, 65 van den prijs van het gas.
In 1916 was dit 72, in 1921, bij de invoering
van den 8-urigen werkdag, bij hooger loo
nen etc. is dit percentage 671/».
Natuurlijk geldt dit niet voor alle bedrij
ven. Niet bijvoorbeeld voor de secretarie,
voor welks werkzaamheden slechts een klein
bedrag aan leges terugontvangen wordt. Ook
niet voor de reiniging, een bedrijf, inge
steld ten bate der volksgezondheid, dat zich
uiteraard niet bedruipen kan. Maar op den
productieprijs heeft de verkorte arbeidsduur
en de verihooging der loonen slechts weinig
beteekonis.
Spr. is nog maar gekomen tot eene uiteen
zetting van den finantieelen toestand der ge
meente. 't Gaat echter om de belastingen,
liet Rijk vergoedt ipljm. f 45000.voor de
financiering der gemeente. Verder kan nog
gerekend worden op ditzelfde 'bedrag omdat
iet aanhangige wetsontwerp waarschijnlijk
wel zal worden aangenomen. Er blijft dus
over te dekken een bedrag van f 1.165.000.—
Als wij aan het besnoeien gaan op de be
grooting voor het volgend jaar, is er kans,
dat dit bedrag niet hooger wordt. Maar groo-
ter is de kans, dat het voor 1922 meer wordt.
Spr. zet nu uiteen de regeling van de
nieuiwe belastingheffing, die voortaan door
het Rijk geschiedt. De kohieren loopen dan
voortaan van Mei tot Mei. Voor de 4 maan
den van het jaar, waarover nog geen begroo
ting ls opgemaakt, wordt 1/8 gedeelte van
het bedrag van het loopendo jaar geraamd.
Als overgang moet thans 16 maanden holas-
ting worden geheven. Het bedrag van
f i.200.000, dat thans moet worden opge
bracht, wordt dus op hot eerstvolgende be
lastingbiljet verhoogd met 1/8 en dus ge
bracht op f 1.640.000.—.
Dit bedrag kan op tweo wijzen warden ge
ïnd: op de manier zooals tot nu toe geschied-
do of door een nlouwo regeling. Spr. zet na
der uiteen, dat, indien do begrooting over
1922 goed besnoeid wordt goedgekeurd, het
vormoniigvuWlgingsoijfor niet zoo groot zal
dit jaar, omdat iwij dt
zijn als
de nadoelon van
de overgangsperiode niet hebben.
Aan don ingang der zaal zijn aan de be-
zoofcors een paar staatjes uitgoredkt van het
bolaStlnigtariof, Nadere preclsoering daarvan
zal wel overbodig zijn. Wij bebben bet noo
dig geoordeeld deze staatjes rond te deelen,
omdat eon medewerker der Held. Crt. moed
willig blijkbaar een voorstelling van zaken
heeft gegeven, die niet door den heugel kan.
Althans als hij inderdaad een deskundige is.
Het heeft ons gefrappeerd, dat, toevallig
nadat wij in „Het Licht" van 2 Juli dezelfde
cijfers hebben gepubliceerd, die wij hier
thans verkrijgbaar stellen, de deskundige
schrijver in de Held. Crt. zijn draai neemt.
Vóór wij die staten afdrukten is bedoelde
schrijver tekeer gegaan tegen het tarief als
zoodanig, niet tegen de belasting zelve. De
Commissie, die het thans aangenomen ta
rief heeft ontworpen, had alleen te maken
met de h. i. beste verdeeling der heffing,
niet met het bedrag, dat er komen moest.
Omdat de nieuwe gemeentewet haar daar
toe de 'bevoegdheid gaf, heeft de Commissie
toen deze verdeeling gekozen, die haar het
best leek. Daartegen ging in eerste instan
tie do Strijd in de Held. Crt. Zelfs toen onze
partijgenoot Michels, anders een medewer
ker der Held. Crt., zijn meening over het
tarief zelde, kreeg hij voor die gelegenheid
een plaats bij de Ingezonden stukken en
werd dadelijk daarna afgedroogd door de re
dactie. Het tarief was onaannemelijk, werd
in de Held. Crt. gezegd. Spr. citeert enkele
uitlatingen in de verschillende artikelen. De
woorden van den schrijver in de Held Crt
van 2 Juli:
„Men zal zich herinneren, dat de wethou
der de Zwart de voorstellen verdelgde met
een beroep op het (nieuwe) art. m der Ge
meentewet, waarin de grenizen van het ge
meentelijk belastinggebied e enigszins ruimer
werden gesteld, en meer dan eens werd door
helm opgemerkt dat de verordening niet in
strijd was met de wet en dat men slechts van
de geboden gelegenheid gebruik gemaakt
had. Dit is natuurlijk juist, doch of het juist
gezien is van deze gelegenheid gebruik te
maken nu de igemeente-ftnanciën in een der-
gelijken deplorablen toestand verkeeren mag
worden .betwijfeLd.1'
acht spr. misleidend voor ieder die niet des
kundig ia. Want ieder moet daaruit den in
druk krijgeni, als zou spr. het belastingtarief
hebben verdedigd met een beroep op art
243. Dit is, zacht gezegd, onjuist, want art
243 stond reeds lang in die gemeentewet, en
het is slechts in zoover gewijzigd, dat de-
geen, die den maatregel toepast, nu ook de
progressie wijzigen kan. De wijziging van
dit art is volstrekt niet een ruimer armslag
tot heffing van een hooger bedrag, het is
alleen een ruimer armslag om den belasting
druk van de kleinen af te wentelen.
Het tweede voorbeeld van misleiding vindt
sur. in den vergelijkenden staat tusschen de
belasting in Helder en Amsterdam. Ais men
die cijfers naast elkander ziet (Held. Grt. 2
Juli, tweede hLad), leest men; belastbaar in
komen Amsterdam en Helder f 100.be
lasting Amsterdam f 6.40, Helder f 4.40, enz.
Nu staat er naast wel, dat deze bedragen
voor verschillende zuivere inkomens gelden,
maar iemand, die dit leest zal uittaraaid al
leen de beide bedragen naast elkander zet
ten en de andere kolommen niet lezen. Wie
in Amsterdam fö.40 betaalt, betaalt in Hel
der f 14.en geenszins f 4.40 Door het
staatje in de Held. Crt. werd de voorstelling
gewekt alsof de Commissie het zóó erg had
gemaakt, dat de minste inkomens ontlast
zouden worden. Maar dat belet de wet zelve.
Als wij door het enorme (bedrag, dat opge
bracht moet worden, de arbeiders twee- of
driemaal zoo zwaar te belasten, is het volko
men juist, indien wij ook de hoogere inko
mens twee- of driemaal zwaarder belasten.
Het gaat er voorts niet om wethouder Wi-
baut tegen spr. uit te spelen, zooals ook in de
Held. Crt. 'gedaan' is. Als die op spr. plaats zat,
en de keus hadi tusschen beide tarieven, zou
hij' evenmin als spr. gezegd hebben: gij moet
de hoogere inkomens niet ontzien. Er was
immers geen keus. Zij, die steeds de politiek
van hen, die thans de oorzaak zijn diezer hoo
ge belastingen, verdedigd en gesteund heb
ben, moeten thans dO consequenties daar
van maar aanvaarden. Hun schuld is het,
dat de gemeente thans in zoo'n toestand ver
keert. Zij schrijven nu: de gemeente moet ge
holpen worden. Maar dat had al veel eerder
moeten gebeuren. Eindelijk staat er nu een
wetje op stapel (het wetsontwerp-Treub),
maar het is de groote vraag nog of het aan
genomen zal worden.
Wij 'achtten het noodig deze zaken eens in
het openbaar te bespreken, opdat men wete,
dat, indien het parlement ons niet helpt, wij
zelf in de eerstkomende jaren deze hooge
lasten zullen moeten opbrengen. Zij, die in de
afgeloopen weken spr. voor alles en nog wat
hebben uitgemaakt, kunnen nu hier komen
en zeggen wat zij op het hart hebben.
Alvorens de gelegenheid te geven voor het
debat, neemt de heer Verstegen nog het
woord. Wiens schuld het is, dat we in de las
ten zitten, hebben we thans gehoord. Belas
ting is altijd onaangenaam, en het woord
/belasting" is een onsympathiek woord.
Iedereen wil er ten slotte gaarne .af, de laag
ste bezoldigden willen haar laten .betalen
door wie haar kunnen opbrengen, en de be
ter 'gesitueerden redeneeren net andersom.
Het is een portemonnaie-kwestie. Wij staan
op het standpunt, dat de belasting betaald
moet worden door wie het kan betalen. Dit
is een zuiver standpunt. De hooge inkomens
genieten al het .goede en mooie in het leven,
en juist die menschen zijn vaak de heftigste
tegenstanders van belastingbetaler Toen er
sprake was om de O. W.-belasting hooger op
te voeren, werd gezegd: als we dat doen loo-
pen de menschen het land uit. Praatjes. We
zagen het in Enigeland daar hief men 70
en niemand dacht .er aan het land uit te gaan.
Ook hier wordt gezegd: men jaagt de ge
goeden de stad uit. Maar waar moeten die
mensdhen dan heen? Naar de Sahara met
hun centen? Het zijn allemaal praatjes; de
heele kwestie gaat erom, dat men de oen-
ton in de partemonnale wil houden. Er
wordt daartoe met veel onjuistheid gewerkt,
en weinig maatschappelijk begrip.
In een' ingezonden stuk In de Held. Crt.
van T. v. P. wilde deze hoer bezuinigen op
gemeontolljko uitgaven. Waarop dan zou
moeten worden bezuinigd! zodde do Inzender
niet De toestand van ons ziekenhuis, van
ons armhuis, la ellendig. Krankzinnlgenwo-
zan, onderwijs, verslinden handen vol geld.
Laat men dan aangeven waarop bezuinigd
moot worden, nu is het een schermen mot
woorden. Uit het gehoote stukje van T. v. P.
spreekt eon zoo absoluut gemis aan eonig
sociaal Inzicht, dat men er verstelt van staat
TUJ vergeet dat hij een betere woning heeft
dan vele andoren, beter onderwijs kan ge
ven aan zitn kinderen, dat hü in de gele
genheid is 'zfich het leven op allerlei ma
nleren te veraangenamen. Menschen als T.
v. P. meenen, dat zij inderdaad andere we
zens zijn, bevoorreohten, die allerlei voor-
deelen hebben boven anderen. Hij. betaalt
meer huishuur. Natuurlijk, maar niet pro
gressief meer dan de arbeider. Voor de wo
ningen zooals de heer T. v. P. er een be
woont, laat de wet slechts een huurprijs-
verhooging tot 7V» toe; arbeiderswonin
gen daarentegen mogen tot 60 en meer
in prijs worden verhoogd. Als die meneer
dat nu niet beter weet, is dat zoo .erg niet,
maar dan moet hij dat niet in de krant schrij
ven. „Er gaat opvoedende kracht uit van
belastingbetalen", zegt hij. Dat is aardig ge
zegd; laat 'hij dan aan die opvoeding ook
wat betalen.
Er is nu een comité uit de burgerij op
gericht, dat zeer onverstandig doet door de
kwestie in de groote bladen te bespreken en
op onjuiste manier voor te stellen. Door de
ze politiek wordt het gemeentebelang ten
zeerste benadeeld. Spr. Citeert ten bewijze
daarvan 'het in bet Nieuws van den Dag ver
schenen berichtje, waarin notabene staat,
dat de gegoede ingezetenen eene staking
bebben uitgeroepen en voortaan geen con
tributies meer zuilen betalen aan vereenigin-
~en etc. Nu vraag ik U: wat hebben wij
aarmede te maken, dat meneer T. v. P. be
danken wil voor zijn zangvereniging. Er
worden voorts allerlei adressen gepresen
teerd; In de kranten staat, dat de arbeiders
door het nieuwe tarief ontlast worden en
de druk gelegd op de beter gesitueerden.
Het Is onjuist. In 1914 bedroeg het salaris
van den burgemeester f 8200.— hiervan be
taalde hij f 126.00 aan belasting. Thans
(1921) ls dat salaris f 6500.—, belasting
f 1299.80 of ruim 10 maal zooveel. Secreta
ris f 2600.— (f 94.40) thans f 6500.— met
f 984.— ook 10 X zooveel.
Dat is beel veel meer natuurlijk. Maar nu
komen we tot een andere categorie. Een klerk
aan de gemeente-secretarie had in 1914 min.
sal. ƒ600—, belasting ƒ3.25, 1921 ƒ1600.—
(belasting 88.08), dat is 27 maal zooveel.
Gemeentewerkman min. weekloon 1914 ƒ11,
belasting 2.25; 1921 80, belasting 80, dat
is 35 maal zooveelI
Hoe billijk is het, wanneer de menschen
met hoogere inkomens zeggen, dat ze zoo
zwaar 'belast worden l Wat spr. hier vertelt,
kan iedereen narekenen. Is het dan niet be
spottelijk zulke lange beschouwingen daar
over te houden? Is dat werk van waarlijk
ernstige menschen, die het wel meenen met
de gemeente? Welke lieden zijn het, die mede
deze anti-belastingactie aanvoeren? Winke
liers, die in 1914 aangeslagen waren voor
1400.en thahs voor een inkomen van
12531.Namen zal spr. maar niet noemen,
anders schamen de menschen zich dood. Hier
volgen nog eenige cijfers: Een winkelier, die
in 1914 aangeslagen was voor 1500.be
taalt thans over een inkomen van 11081.—,
een van 1000.over 20000.thans. Een,
die thans met een auto rondrijdt, van 3600
in 1914 op 11461.En dan vinden ze het
erg onbillijk, als ze daarvan belasting moeten
betalen I Hebben ze voor dat meerdere inko
men in die paar jaren dan zoo verschrik
kelijk moeten ploeteren Weineen, uit de
ellende en uit het gebrek van de arbeiders
hebben ze het gehaald I Anderen hebben ze
ervoor laten bloeden. Zulke menschen zitten
thans in een Comité om te protesteeren ibjj
Ged'. Staten. Anders gaan ze de gemeente uit,
zeggen ze. Maar als de arbeiders zelf niet
maken, dat ze voor hen uit den weg gaan,
overrijdt ze hun auto.
'De belastingvoorstellen zijn progressief,
maar nog lang niet progressief genoeg naar
onzen zin. Toegepast naar de werkelijke
draagkracht, zouden ze er anders uitzien. De
heele zaak waarom het gaat, is, dat de ge
meente, gedrukt door een abnormale schul
denlast, het gelag krijgt te betalen van wat
vroeger is opgedronifcen.De hoogere inkomens
hebben niet het recht te klagen. Wij geven
onmiddellijk toe, dat de belastingen hoog zijn.
Maar men -verwachte van onzen kant geen
enkele toenadering om de hoogere inkomens
te ontlasten. Elke inbreuk daarop zal door ons
sterk worden bestreden. De menschen, die
25 en 37 maal meer belasting betalen dan
vroeger, moeten echter wakker blijven.
Meestal ontbreekt bij hen voldoende ontwik
keling. Ook hebben zij niet de aanrakings
punten en de kanalen, waarover de anderen
beschikken. Daarom moeten zij solidair blij
ven. Die anderen zijn een kleine minderheid;
wij hébben de meerderheid, en het zou te
betreuren zijn indien de over de gemeente
gestelde organen hun goedkeuring aan dit
tarief zouden onthouden, omdat dan het over-
groote deel nóg zwaarder zal worden belast.
Wij dienen dus goed nota te nemen van
hetgeen de hoocst aangeslagenen schrijven
over de belasting en vooral het met een kor
reltje zout lezen. Verflauwt de belangstelling
van de groote massa, dan zal zij zelve daar
van de gevolgen moeten bragen.
Dit tarief is een tour de force om de ge
meente uit de misère te helpen, waarin vorige
gemeentebesturen het gebracht hebben. Toen
spr. in 1910 dn den Raad kwam, kreeg hij al
dadelijk de opdracht een lager gastarief te
bepleiten. Doordat de reserves steeds wegge
werkt zijn, is de gemeente thans zoo ontzag
gelijk zwaar belast geworden. Blijft paraat,
roept spr. de arbeiders toe, en laat u niet van
d© wijs brengen door geschrijf in de courant.
De Held. Oourant heeft het opgenomen voor
een paar honderd belastingbetalers, die thans
zoo'n heidensch kabaal maken. De Held. Crt.
is een .blad, dat bij ieder aabeider in huis
komt. De schrijver van de artikelen over de
belastingen in dat blad is de Scharfmacher
geweest, die deze Hetze heeft ontketend.
Leest dus naast de Held. Crt. ook eens „Het
lacht", waarin artikelen staan, die het pu
bliek duidelijk zullen maken aan welke ont
zaggelijke misleiding heft blootstaat van de
zijde der Held. Crt. Onze gemeente gaat thans
het heel© land door. Niet van de zijde der
arbeiders, die 86 maal meer belasting beta
len, maar van den kant van menschen, die
tienmaal meer betalen. Als de gevolgen van
die campagne voor de gemeente van nadeeil-
fen aard zijn, weet men, waaraan dat te dan-
on ls. Laten van hun kant de arbeiders als
óón man dn gesloten
dedlglng van hun
elederen staan ter ver
ten I
Vtei de gelegenheid, voor debat werd ge
bruik gemaakt tot het stellen van enkele
vragen. Zoo vraagt de heer Denijs of het
mogelijk is, dat het thans aangenomen tarief
niot zou worden goedgekeurd' en wat dan wil
geschieden. De heer Van Proyon had nu ook
gaarne de mionsohen van do werf gezien, die
Indertijd zoo'n groot woordi haddon.
De heer De Zwart antwoordt, dat, ofschoon
het tarief binnen de lijn der nieuwe gemeen
tewet ligt, het zeer goed mogelijk is, dat Ged'.
Staten het niet goedkeuren. Dan dient er een
ander tarief te komen, en de Raad zal dan
goed doen zich daar niet aan te onttrekken,
omdat men anders van bovenaf een tarief
krijgt, dat in het nadeel ziou zijn van de klei
nere inkomens. Een andere vraag is of wij
als soc.-dem. dan langer de verantwoordelijk
heid zullen wensohen te dragen, doch dit is
uitteraardi een zaak, die ter beslissing aan de
partij staat. En die zal daarbij op den voor
grond plaatsen het 'belang der arbeiders al
lereerst.
Nog wordt het woord gevoerd door den
heer Kok, die wijst op enkele bezuinigingen,
die z. i. zouden kunnen geschieden. In zijn
antwoord zet de heer De Zwart uiteen, dat
een gemeente-huishouding anders werkt dan
een particuliere instelling, en het inderdaad
niet zoo gemakkelijk zal zijn daarop te be
zuinigen. Maar er moet bezuinigd worden,
daaraan is niet te ontkomen, en er zM be
zuinigd worden ook. Maar hieromtrent is nog
niets te zeggen. J
De heer Verstegen sluit hierop onder dank
zegging voor de goede opkomst de vergade-
rlng.
N.V. Texels Eigen Stoomboot-Onderneming.
Dienstregeling
Ingegaan 1 Juni 1921.
Op Werkdagen:
Vertr. Texel 6 v.m. 11 v.m. 2.45 n.m. 5 15 n.m.
Vertr.Helder 9.15 v.m.12.10n.m.4n.m.6.35 n.m.
Op Zon- en Feestdagen:
Vertrek Texel 6.— v m. 5.15 n.m.
Vertrek Helder 8.45 v.m. 6.35 n.m.
Dros' Advocaat