VRAAGT
ïnflAgnnrtpin mededoellng»
„Vraagt anen cmlj wat het einde zal zijn,"
dus besloot hij, „dan meen ik, dat Lenin weet
dat hij gefaald heeft en dat de taak, die hij
op zich nam, onuitvoerbaar was. Als hij be
sluit heen te gaan, 'dan zal hij dat onverwacht
en in stilte doen. Met hem zal het bolsjewis
me vallen. Maar er is nog igeen enkel teeken
dat aantoont wat in de plaats van het bolsje
wisme zal komen. Sommigen, die het goed
met Rusland meenen, zeggen: „Zendt Rus
land geen voedsel, dan zal een nieuwe regee
ring komen, want de commissarissen zullen
verdwijnen. De aanstaande oogst zal nog el
lendiger zijn; behalve Moskou en Petrograd
schijnt Rusland niet meer te redden. De win
ter van lÖ21-'22 in bolsjewistisch Rusland zal
de grootste tragedie doen zien, die de wereld
ooit gekend heeft."
De „Humanité" publiceert een oproep van
het bestuur der communistische Internatio
nale te Moskou aan de arbeiders der wereld,
waarin gezegd wordt, dat de kapitalistische
regeeringen den honger als een kostbaren
bondgenoot beschouwen ln den verdelgings
oorlog, dien zij tegen den staat van arbeiders
en boeren voeren. Volgens dit stuk bereidt
de Fransdhe regeering een militairen „ooup"
tegen Rusland voor. Er worden, zoo heet het,
in Opper-Silezië troepen bijeen -gebracht, ten
einde van dit land een operatiebasis te ma
k-en tegen Rusland. Briand hoopt dezen win
ter Polen en de andere randstaten in- een
oorlog mee te sleep-en. Ook aan Roemenië
worden -oorlogszuchtige plannen toegedicht.
Den arbeiders en arbeidsters wordt op het
hatrt gebonden, zoo spoedig mogelijk een on
afhankelijk steuncomité voor Rusland te vor
men en alles in het werk te stellen -om helt
verzenden van munitie tegen te gaan.
„Weg met het bongeroffen-sief door het
kapitaal' voorbereid tegen sovjet-Rusland I
Weg met alen, die -op den honger speculee-
renl Leve de proletarische hulp aan sovjet-
Rusland!" aldus eindigt deze oproep.
De hulpactie.
Reuter verneemt, dat de bijeenkomst van
de commissie voor de hulpverleening aan
Rusland den 29en Augustus te Parijs zal
worden gehouden, niettegenstaande de Ame-
rikaansche en Japansche vertegenwoordigers
nog niet z0n benoemd.
Uit Riga wordt gemeld De gedelegeer
den van het Amerikaansche hulpcomité ver
trok Donderdag naar Moskou. De eerste
zendingen levensmiddelen, ongeveer 5000
ton, 'zullen binnen veertien dagen te Riga
aankomen.
Dr. Nansen, de commissaris der Roode
Kruisvereenigingen, heeft een uitgebreid
plan opgesteld om hoeveelheden zaad op ere-
diet aan Rusland te leveren, onder "aranti-e
van den Volkenbond.
De Britsche delegatie, welke in Rusland
een onderzoek naar den hongersnood zal in
stellen, zal Engeland 28 Augustus verlaten.
SPANJE.
De Spanjaarden in Marokko.
Officieel wordt uit Madrid gemeldt, dat
10,000 man infanterie, 18 batterijen, tal van
vliegtuigen, cavalerie en hulptroepen deelge
nomen hebben aan de Donderdag vermeldde
operatie. De vijand, die over zes- tot acht
duizend man troepen beschikt moet hebben,
werd op harde wijze -getuchtigd. De krijgs
verrichtingen worden krachtig voortgezet op
dat den opstandelingen geen tijd gelaten
wordt zich te herstellen.
TURKIJE.
De Grieksch-Turksche oorlog.
Tengevolge van een ontploffing is bij het
station Elv-ano een Grieksche trein met rnuni
tie uit Smyma in de lucht gevlogen. Er zijn
47 dooden en gewonden. Een brug is geheel
vernield.
BRITSCH-INDIE.
De onlusten in de residentie Madras, die
het gevolg zijn het optreden van do fanatieke
M-ohammedaansche secte -genaamd de Mop
lah's duren voort, on de berichten, die Don
derdag ingekomen zijn bij het ministerie van
koloniën wijzen er op, dat de toestand' 'te Ca-
licut ernstig is. De vrouwen en kinderen zijn
overgebracht naar de kazerne, en de resident
te Oaliout heeft verzocht, .er een oorlogsschip
met voorraden heen te zenden. Dientengevol
ge is het Engelsche oorlogsschip Oomus uit
Colombo naar Calicut vertrokken en een
tweede oorlogsschip zal worden gezonden, als
dit noodig is. Er zijn ook Engelsche batal
jons gezonden naar Podadoer, die gevolgd
zullen worden door een escadron cavalerie, en
wat artillerie.
Men schat de verliezen der Moplah's tus-
sehen de 500 en de 700.
De Moplah's, die in het Zuiden van En-
gelsch-Indië een opstand begonnen zijn,
waarbij spoorwegen en telegraaflijnen en
veel vaste -eigendommen zijn vernield, zijn
een sekte van dweepzieke Muzelmannen, die
een 'groot gedeelte vormen van de bevolking
van de Malabar-kust in de buurt van Ma
dras. Zij beweren af te stammen van Moor-
sche benden, die drie of vierhonderd jaar (ge
leden op die kust geland zijn en er nederzet
tingen stichtten. In tegenstelling met de an
dere Muzelmannen in Engelsoh-Lndië, spre
ken zij geen Urdu, de erkende taal van hun
godsdienst, maar het idioom van de anderp
(Hindoe- en Christen-) stammen aan de kust.
„Zij leven in hecht aaneengesloten gemeen
schappen, waar geen Hindoe, zoo hij zich in
hun dorpen vertoont, zijn leven zeker is en
op sommige tijden, vooral in Augustus of
September, krijgen zij het in hun hoofd, om
naar de boerderijen en rijstvelden van hun
Hindoesche buren strooptochten te onderne
men.
In den oorlog toen er te Cannanore een
groot aantal Hindoe's voor soldaat afgericht
werden, is het herhaaldelijk tot gevechten
tusschen de twee sekten gekomen,
VEREENIGDE STATEN.
Twee pieren verbrand.
Een brand verwoeste te Hoboken twee
pieren' en bedreigde de lijken van 2000 Ame
rikaansche gevallen soldaten, die uit Frank
rijk waren aangekomen. Het transportschip
„Wheston", waarin deze lijken lagen, werd
van de brandende pier weggesleep. De „Le
viathan", die aan een der pieren lag, werd
geblakerd. De schade is gering. De oorzaak
van den brand is onbekend.
De Bahama-ellanden en whlskey.
De „New-York Herald" dus seint de
New-Yorksche correspondent der „Daily Tel.'
bevat een merkwaardig artikel over den
drankhandel van de Britsche provincie Nas
sau op de Bahaima-eilanden, sedert den tijd
dat de Vereenigde Staten zijn „droog ge
legd". Ten [gevolge der nieuwe industrie, ge
niet Nassau een ongeëvenaarde welvaart en
de bevolking maakt fortuinen. Men' schat dat
wekelijks 10,000 vaten spiritualiën van de
Rahama-eilanden worden ingevoerd. Het is
daar het paradijs voor de smokkelaars;
groote drankwinkels zijn opgekomen tot
verkoop in het groot Do Britsche autoritei
ten vragen niet waar die drank heen gaat
en bemoeien zich alleen met de plaats waar
heen de ladingen geconsigneerd worden. De
kolonie is welvarend en bestaat nu van
drankverkoop. Pakhuizen verhuren de ruim
ten te Nassau voor grof geld. De be
woners behelpen zich met een paar ka
mers en verhuren de rest van hun woningen
voor opslagruimte van vaten tegenl fabel
achtige sommen. De Bahaima's zijn het mid
delpunt geworden voor avonturiers uit de
geheole wereld. De haven van Nassau M-gt
vol van allerlei vaartuigen, die den drank
vervoeren naar verschillende punten van de
kust der Vereenigde Staten. Vaten whiskey
ter waarde van 3 uit En-geland aangevoerd,
worden! na verdunning met -gedistilleerd wa
ter en goedkoops alcohol verkocht voor 10
en de 'afnemer in Amerika 'betaalt 8Q tot 40
pond per vat.
In de laatste veertien dagen zijn minstens
20.000 vaten rum, jenever en whisky uit
Nassau verzonden naar da Vereenigde Sta
ten.
In hot begin van 1020 was Nassau vrij
wel bankroet, thans heeft de regeering door
een -gering recht op ingevoerde dranken! een
bedrag van 1(70.000 geïnd. Werklieden, die
vroeger blijde waren als ze vier shillings
per dag verdienden, zijn nu niet tevreden
>als ze niet minstens B per week verdienen
met het laden van vaten drank in de vaar
tuigen.
Twintig dooden b]j een hotelbrand.
Maandagmorgen zijn bij Ben -brand te Ma-
ara, in den staat Georgia, die Brown's hotel
in de asch legde, twintig personen omgeko
men. Het hotelregister ging bij den brand
verloren, zoodat men niet kon vaststellen,
wie de omgekomenen zijn. Toen de brand
uitbrak, bevonden! zich 150 personen, mee-
rendeels reizigers, in het hoteL
Een doodkisten-trust
Uit New York meldt men» aan do „Daily
Tel." dat de regeering ontdekt heeft dat er
een trust bestaat onder de 'begrafenis-onder
nemingen in een groot aantal steden. Ge
volg daarvan is dat doodkisten', die niet meer
kosten dan ongeveer zeven pond, door de
begrafenis-ondernemingen geleverd worden
voor 150 en de goedkoopere, die 0 kos
ten, voor 75 tot 100.
LUCHTVAART.
Het luchtschip R. 38, in Engeland gebouwd
voor Amerika, steeg Dinsdagmorgen om 7.10
in Howden (Yorfkshire) op voor de eerste
proefvluchten, alvorens het aan de Ameri
kaansche bemanning -ter hand werd gesteld,
die het schip naar Amerika zouden brengen,
hetwelk waarschijnlijk reeds in het einde de
zer week geschieden zou. Verwacht werd», dat
het luchtschip Dinsdagavond te Pulham (Nor
folk) zou landen, maar een zware mist kwam
opzetten en Woensdagmorgen annonceerde
het Ministerie van Luchtvaart, diat de R. 88
den geh-eelen nacht uitbleef om de proef
vluchten te voltooien. Verscheidene proeven
waren reeds met succes afgelegd. H-et schip
was het grootste ter wereld, had een lengte
van 695 voet en een gasinhoud van- 800.000
kubieke voet en kon voldoende brandstof dra
gen voor een vlucht van 6500 mijl.
Amerika had overeengekomen het lucht
schip na bevredigende proefvluchten voor
500.000 pd. st. te fcoopen. Gedurende de proef
vluchten, bij welke het schip verongelukte,
was het- nog eigendom van En-geland.
Toen het schip Dinsdag Howden verliet,
met een bemanning van 49 personen, was het
onder bevel van een Engelsch officier, It. A.
H. Wann, maar had ook verscheidene Ameri
kaansche officieren aan boord, onder wie
capt. commandeur L. H. Maxfield', en lt. col.
Coil, tweede in command.
Het luchtschip maakte een goed begin en
na -op een hoogte van 2000 ft. over het aero-
dr-ome gevlogen te hebben, vloog het naar dé
Oostkust naar zee. Gedurende den namiddag
seinde men draadloos van uit de Noordzee:
„AI's weH".
'Ooggetuigen van de ramp, die dit lucht
schip trof, -zijn het eens, dat de eerste aan
duiding van het ongeluk een lichte knik in
het omhulsel was.
Dit verdient bijzondere aandacht, daar
eenige dagen geleden gemeld- was, dat het
schip neiging tot knikken toonde. De con
structie werd deswege herzien -en versterkt.
De ramp ging vergezeld met een serie ge
weldige ontploffingen, welke de menschen
op -straat deden vluchten naar beschutting.
De meerderheid der bemanning werd onge
twijfeld uiteengeslagen en fragmenten hun
ner lichamen werden -later in de rivier ge-
venden.
In de straten van Huil werd een vreeselijk
gegil gehoord, maar in de algemeene verwar
ring en door het breken van ruiten was het
onmogelijk vast te stellen van waar dit kwam.
Een overlevende werd door de „Daily Mail"
geïnterviewd en zei-de, dat na een paar schok
ken begon het schip voorover te vallen en
ontplofte de voorste 'benzine tank. Binnen
vijf minuten was alles voorbij en behalve een
paar verwrongen stukken hout en omhulsel,
die op het met olie bedekte water ronddreven,
'was er niets -meer van het schip te zien.
De vertegenwoordiger van de admiraliteit
Ingttnnden moladooliug.
bezocht het wrak van het luchtschip, hetwelk
in twee stukken in acht voet water onder
water ligt. Alleen het staartstuk Is zichtbaar.
■De oorzaak van de ramp Is nog onbekend.
Van de bemanning van 49 man zijn vijf over
levenden. Er ls niet de minste hoop, dat er
nog meer overlevenden zijn. De overlevenden
ontsnapten per parachute, en werden opge
pikt door roei- en sleepbooten. Totnutoe zijn
twaalf lichamen gevonden, allen v-reeselijk
verbrand.
Voor het 'groote Britsche luchtschip ,3-
88", dat pas verongelukt is, was juist te La
kehurst N. J. (Amerika) een loods gereedge
komen, die als de grootste op dit gebied kan
gelden.
De bouw van- deze monster-hangar werd
begonnen in Sep tember 1919. Toen comman
dant Eddy van het Bureau of Yards and
Docks te Lakehurst met z'n 800 werklieden
arriveerde, vond hij een wildernis. Thans
staat er 'n 'geweldige hal van 244.74 meter
lengte, 80.52 meter breedte en 57.95 meter
hoogte. Een -groote moeilijkheid- leverde de
bouw van de twee groote deuren. Deze zijn
van staal en gegolfd asbest; ze hangen in en
loopen op wielen -ter grootte van die van een
vrachtauto en worden para-Iel met het front
van de hal geopend. Dit geschiedt echter door
middel van 'n motor van 25 P.K.
Evenals de deuren zijn ook de zijwanden
hoofdzakelijk van 'gegolfd asbest. Van buiten
draagt de geheele lo-o-ds een camouflage-be
schildering. Het dak doet tevens dien-st al-s
waterreservoir. Dit water wordt opgevangen
in drie -tank-s en dient voor het vullen- van de
kokers van h-et -luchtschip. H-et glas van de
ramen is amber-Meurig om zekere stralen te
weren, die schadelijk op de ballonstof wer
ken. Alle ramen ln de zijwanden en het dak
worden door motorische kracht geopen. De
bal is zoo brandvrij mogelijk. De vloer ia ge
asfalteerd1 om te verhinderen, dat vallende
werktuigen vonken kunnen maken en zoo
't gas tot ontploffing brengen. De verwar
ming loopt geheel beneden den vloer en wordt
door 3 tunnels 'geleid. -Onder de -overkapping
zijn 5 loopkranen aangebracht met heft oog
op de reparaties. Over de geheele lengte van
den vloer loopen die dokrails tot ver buiten
de loods. Ze zijn elk 460 meter lang en dienen
om het luchtschip te verankeren wanneer dit
naar binnen wordt gebracht. Men heeft be
rekend, dat er 13 minuten noodig zijn om de
geweldige deuren te openen en 40 minuten
om den luchtkolos te -bergen.
Op twee der hoeken van de loods staan twee
groote zoeklichten, terwijl er verder nog een
in-stalatde is, die het terrein tot over 'n af
stand van 20 acres verlicht. De kosten voor
den aanleg van dit station liggen tusschen
4 5 miilioen dollar. Men kan zich nu de
moeite sparen -te beginnen met den bouw van
een -grooten luchtschipmast, die nog op het
programma stond.
Een hotel-café-restaurant bij het vliegkamp
Schiphol.
Schiphol, het vliegkamp hij Amsterdam,
vroeger alleen voor den militairen vliegdienst
bestemd, -doch sinds eenigen tijd ook voor
burgerlijk luchtverkeer, wordt als station
voor het internationaal verkeer door de lucht
hoe langer hoe beter ingericht. Toen verleden
jaar de Kon. Luchtvaartmij. met eigen per
soneel en eigen vliegtuigen de internationale
luchtdiensten ging onderhouden, dus niet
langer met gehuurde buitenlandsche machi
nes, zag de minister van waterstaat hierin een
teeken, dat de bestendiging van dezen luoht-
passagiers- en mal dienst vrijwel verzekerd
was. En hij meende, dat voor de reizigers,
zoowel als voor het personeel het terrein ook
in ander dan in technisch opzicht beter uit
gerust moqpt worden; het moest niet blijven
het ongastvrije oord, waar men na aankomst
van alle mogelijke accommodaties verstoken
was. Daarom heeft het departement van wa
terstaat in het begin van -dit jaar den rijks
bouwmeester Teeuwissen opgedragen, er een
hotel-café-restaurant te bouwen. Het gemeen
te (bestuur van Amsterdam heeft ln de kosten
voor een belangrijk -gedeelte -bijgedragen.
Thans is het hotel-café-restaurant gereed;
het is weliswaar een houten gebouw, maar
(maakt in alle -opzichten een zeer a-angenamon
indruk. Daar do Kon. Lucbtvaarmij, er het
meest belanghebbende bij is, is de exploita
tie in haar handen gegeven.
Het 'vliegveld krijgt hiermede wat er zoo
lang aan ontbrak: een -gelegenheid' voor den
luchtreiziger om na een lange vlucht wat op
zijn verhaal te komen. Maar ook zal de be
langstelling bij het groote publiek voor het
vliegkamp en het vliegen erdoor toenemen.
Schiphol zal worden het eindpunt van tocht
jes per fiets, motor en auto of van water
tochtjes, daar er ook een gelegenheid is voor
het meren van roeibooten, jachten, motor
booten, enz. Uit het café en van het breede,
gezellige terras heeft men een ruim uitzicht
over het geheele vliegveld. Men ziet hier de
vliegtuigen aankomen en vertrekken, naar.
Londen, Parijs, Hamburg, Bremen en Brus
sel. De -omgeving van Amsterdam is door
d-eze nieuwe uitspanning een aantrekkelijk
heid rijker geworden.
Donderdag is ze geopend namens den mi
nister van waterstaat door den hoofdcommies
van diens departement, den heer De Veer.
Er was groote belangstelling. Onder de aan
wezigen waren o. m. generaal Snijders en jh-r.
v. d. Berg v. Heemstede, voorzitter en secre
taris van de Kon. Nederl. Luchtvaartvereeni-
ging, en ir. Wolff, directeur van den rijks
studiedienst voor de luchtvaart.
De heer De Veer droeg de nieuwe inrich
ting namens den minister met een gelu-k-
wensch aan de Kon. Luöhtvaartmij. over. De
administrateur van deze maatschappij, de
heer Plesman, dankte de regeeri-ng voor den
steun, welken het burgerlijk ludhtverkeers-
wezen van haar ondervindt, en bracht hulde
aan den bouwmeester voor de wijze, waarop
deze zijn opdracht heeft uitgevoerd.
Even vóór deze korte plechtigheid was een
uit zeven vliegtuigen bestaande escadrille
onder aanvoering van luit. Versteegh op het
vliegveld aangekomen. Na afloop heeft de
vlieger Hinchcliffe eenige demonstraties ge
geven met de Fokker F. II (ééndekker met
houten vleugels), van welk type de maat
schappij 12 machines heeft, om er haar dien
sten mede te onderhouden. O. m. is een vluoht
gemaakt met 9 passagiers, terwijl de oablne
feitelijk slechts plaats biedt voor 5, om aan
te toonen, dat dit vliegtuig een veel hoogere
belasting kan hebben dan waarvoor het
eigenlijk berekend moet zijn.
RTVW.AJTi VTl
De ambtenaarspensioenen.
Aan „Het Volk" wordt -gemeld, dat het ont
werp burgerlijke pensioenwet zal worden
omgewerkt. Echter niet ln dezen zin, dat
daardoor de aanspraken, welke de ambtena
ren kunnen ontleenen aan het ontwerp, ge
lijk het ter tafel van de Tweede Kamer ligt,
worden verkort. De omwerking, waartoe de
nieuwe minister van financiën moet hebben
besloten, zal van technischen aard' zijn en
waarschijnlijk bij een nota van wijziging ge
schieden.
Zuinigheid aan oorlog?
De nieuwe marechausee-kazerne aan de
Hooftlaan te Bussum is Dinsdag in gebruik
genomen. De brigade telt: één wachtmeester
en vier ondergeschikten. De kazerne kost
107.500. (N. R. Gt)
Gezelschap voor den ex-keizer.
De correspondent van da N. R. Ot. te Ber
lijn meldt:
De hertog en de hertogin van Brunswyk
zullen, naar de Lokal Anzeiger mededeelt,
naar Doorn verhuizen. De keizer voelt zich
na den dood van de keizerin zeer eenzaam
en mist het familieleven.. Hij heeft daarom
zijn dochter en schoonzoon verzocht, bij hem
te komen wonen.
Uitvoer van aardappelen.
Het bestuur van het Nederl. Verbond van
Vakvereenigingeni heeft gisteren het volgen
de telegram verzonden:
Minister van Landbouw, -Nijverheid en
Handel, Den Haag.
Vernemen heden, dat de vorige week alleen
over het station Rozendaal, benevens een ont
zaggelijke hoeveelheid' groenten en varkens,
9 millioen K. G. aardappelen naar België
zijn uitgevoerd.
-Wanneer hiertegen door Uwe Excellentie
niet onmiddellijk maatregelen worden geno
men, is het gevaar groot, dat in ons land ha
de komende maanden een nijpend gebrek aan
dit volksvoedsel zal onstaan.
Verzoeken nogmaals dringend ln aanslui
ting op ons schrijven, dato lffi dezer aan Uwe
Excellentie gezonden^ waarop wij tot dusver
re geen antwoord mochten ontvangen, ommid-
delijk alen uitvoer van aardappelen zoolang
stop te zetten, dat vaststaat, dat de voorraad
groot genoeg is om onze bevolking tegen re
delijken prijs van dit allereerste volksvoed
sel te voorzien.
Een nieuw arbeidscontract
De directie van de Holandsche Stoomboot-
Maatschappij, niet aangesloten bij de Ned-er-
landscbe Scheepvaart-Vereeniging, heeft aan
haar werklieden oen nieuw arbeidscontract
voorgelegd, dat ojs. Zaterdag moet zijn getee-
kenid.
De maatschappij is volgens h-et „Centr."
bereid, de arbeiders Maandag 5 September op
de volgende voorwaarden in dienst ie nemen:
Voor hen, die een vast dienstverband aan.
gaan, wordt het garantieloon op 80 per
week, het uurloon op 75 ets bepaald. De tarie
ven voor stukloon blijven -gehandhaafd, doch
zonder den extra-bijslag van 121/, ct. De ex
tra-vergoeding voor nachtarbeid wordt tot 60
pCt., die voor Zondagsaxbeid tot 100 pCt. ver.
laagd. Voor hen, die in uurloon willen wer
ken, gelden de stukloon-tarieven en komt hei
garantieloon op 33. Zij, die mochten wei
geren het nieuwe contraot te teekenen, kun
nen zich als ontslagen beschouwen.
Naar aanleiding van dezen maatregel heeft
het bestuur van den R. K. Transportarbei
dersbond bij de directie der maatschappij een
onderhoud aangevraagd.
Algemeene staking van slooperspersoneel
In een Woensdag gehouden vergadering
van de Sloopersgezellenvereeniging „Sterk
door Eendracht" ia besloten, in verband met
de houding der Blooperspatroons die, volgens
de gezellen, op loonsverlaging aandringen en
aan de sociale rechten der arbeider willen
tornen11, de algemeene werkstaking voor de
sloopwerken te Amsterdam te proclameeren.
Door 't bestuur der Landelijke -Federatie van
bouwvakarbeiders werd' aan het Hbld. over
hetgeen aan deze algemeene staking vooraf
ging, het volgende communiqué verstrekt:
.„Vier woken geleiden brak een staking ln
het sloopersbedrijf uit, om het feit, dat on
danks dat reeds in het vroege voorjaar aan
de Vereeniging van Slooperspatroons de
nieuwe loon- en arbeids voorwaarden, zooals
de arbeiders die wenschen, waren bekend ge-
maakt en herhaaldelijk om antwoordt is ver-
zooht, dit antwoord uitbleef.
„In plaats daarvan stelden de Slooperspa
troons in de 'laatste dagen van Juli de Bloo
pers en opruimers voor het feit om indivi-
dueele contracten te teekenen, die dan na af
loop van het loopende contract, welks afloop
op 1 Augustus was gesteld, zouden van
kracht zijn.
Deze individueele contracten hielden de vol
gende zeer aanmerkelijke verslechteringen in.
De patroons wenschten- terug te nemen de tot
op dat moment ook in het «looperabedrijf -gel
dende bepalingen betreffende doorbetaling
van het loon bij regenverzuim, ziekte era (of)
buitenwettelijke ongevallen alsmede Intrek
king van de doorbetaling op erkende Ohr.
R.-K. en eventueel Israëlitische feestdagen!
Naar de opvatting van dé sloopersgezellen
vereeniging „S. D. E." kan in de poging der
slooperspatroons niet anders worden wezien
dan een poging om weer terug te -gaan naar
den tijd, uie in verschillende bedrijven nu
al 10-tal jaren voorbij is, nj. een van dé volko
men rechteloosheid opziohtens de sociale po
sitie der arbeiders in de verschillende bedrii-
ven. Waarbij nog komt, dat al reeds veel eer.
der de_ patroons den gezellen te kennen ga
ven, dat ook het loon, hetwelk mede tot het
laagste in het bouwbedriif behoort, niet meer
zou kunnen wérden -ehandhaafd en diensvol
gens zou moeten worden verlaagd.'
waartegen gaat de strijd en het tevens te
con&tateeren feit, dat personen of aannemers,
die voorheen nimmer in het sloopersbedrijf
als slooperspatroons bekend waren, en nim
mer !n eigen -beheea? sloopwerk lieten ve®.
richten, dit nu wel doen, deed tot de algemee
ne staking besluiten".
Een spookgeschiedenis.
In dezen komkommertijd heeft ook Rot
terdam zijn spookhuis gekregen. Gisteren
werd de politie gewaarschuwd door de be
woners van de bovenverdieping van perceel
(7 in de piassage, dat de deuren en» ramen
openvlogen, 'gestommel werd gehoord op
zolders en trappen, en do bewoners al reeds
een) paar mialen 's nachts met grooten schrik
waren wakker geworden, waarbij ze de sen
satie hadden, dat het schijnsel van electrir
sche zaklantaarns op hun gelaat werd ge
richt. De politie onderzocht de zaak, doch
kon geen spoor van inbraak ontdekken. Ze
vond op deuren bij de sleutelgaten en op den
muur kruisen geteekend met een! vettig
soort krijt als de kleermakers gebruiken.
Nauwelijks waren de rechercheurs 's nachts
weer op hun bureau terug, of de bewoner
van de eerste verdieping van hetzelfde huis
meldde zich aan en kwam met een! soortge
lijk verhaal als zijn bovenburen. Bij hem,
een Hollander met een Russisohen naam),
dentist van zijn vak, die uiteraard heel wat
kostbaar materiaal in zijn huis had, was op
een deur een groot kruis geteekend, waarin
een mes gestoken zat Onder een bos sleu
tels vond de recherga hier een wasafdruk
van het Yale slot der buitendeur. Gestolen
was er echter niet
Men is nu nog aan het onderzoeken of hier
sprake is van toebereidselen tot een inbraak,
mjogelijk va* buren, die 't hun buren wat
warm willen maken of wel dat booze geesten
ln de Rotterdamscha passage hun intrek
hebben genomen.
GEMENGD NIEUWS.
Een vertonnen berooving.
De 1000, die de magazijnbediende H. P.
van de Hoogstraat, voor een koopman van
de Wijnhaven moest brengen naar een bank
instelling aan de Zuidblaak, zijn, op aanwij
zing van den magazijnbediende zelf terug
gevonden op den zolder van een van zijn fa
milieleden, ln de Almondestraat Hij heeft
bekend, het geheele verhaal van zijn -beroo
ving op de Leuvehaven uit den duim te heb
ben gezogen. De handelaar in gramofoonto
aanvankelijk mede aangehouden, la terstond
op vrije voeten gesteld.
Van eehrik gestorven.
De heer K. N. hoofd der school te Tempel-
kanaal. is Maandagavond, tijdens een vrij
hevig onweer, door een zware slag, die een
nabij gelegen huis trof en in asch legde, zoo
geschrokken, dat hij spoedig daarna over
leed.
Nog een clandestiene stokerg.
Ambtenaren der accijnzen hebben gisteren
hij een huiszoeking in ©en perceel aan den
Hoogeweg in het voormalige Watergraafs
meer weer een complete distffieerinstallaitia
gevonden. Zij namen de -toestellen, de efcni-
gen -tijd geleden het laatst hadden gewerkt,
in beslag.
Een „telefonist".
Aan het politiebureau Singel te Amster
dam werd aangebracht een 19-jarig jong-
mensch, dat er zijn werk van maakte verschil
lende winkels binnen te gaan en den eigenaar
te vragen, of 'hij mocht telefoneeren. Terwijl
hij in gesprek was, kaapte hjj weg wat hjj
maar kon bereiken. Tal van voorwerpen heeft
hij reeds gestolen, o. a. gouden en doublé
horloges, galanterieën en geld. In een winkel
ln de Utrechtsche straat werd' hij gesnapt.
Het j-ongmensch was nota bene voorwaar
delijk veroordeeld en zijn proeftijd- was niet
lang geleden ingegaan.
De „telefonist" zal ter beschikking van de
•justitie gesteld worden.
Een Hercules.
Onder de sollicitatiestukken voor de be
trekking van politiebeambte ln een der Gro-
ningsche dorpen was een schrijven van een
sollicitant, die aanbood, vóóraf een kracht
proef te geven, 'bestaande in het uit den grond
trekken vaneen paal, die daarin 1.50
meter geheid was. („Gron. DM.").
Verke©rs-„taal'T
Zooals men weet, moeten te Amsterdam ln
eenige straten ook de voetgangers rechts
houden.
Iemand' vertelt in „De Stad Amsterdam",
dat hij -op den dag, nadat de kennisgeving
•was aangeplakt, -op de Leidsdhe straat, tus
schen Leldscheplein -en Prinsengracht, drie-
en-twintig maal iemand- tegengekomen is, die
niet alleen li-niks Méld, maar ook het verkeer
werkelijk beiemmerde. En al die drieën
twintig menschen heeft hij in het voorbijgaan
beleefd toegevoegd: „Waarom loopt u niet
'liever rechts?"
Twee van de drie-en-twintig antwoordden
met de minder parlementaire woorden: „Stik
vent", wat weiswaar niet prettig klonk, maar
in elk -geval duidelijk was, hetwelk niet ge
zegd- kon worden van den man, die alleen:
,yJe zusteri" zei. Vijf waren er, verhaalt hij
verder, wier wederwoord luidde: Loop zelf
rechts!", wat al zeer dwaas was, daar ik da-t
natuurlijk deed; een dame, die, omdat ze niet
alleen links liep, maar ook nog omkeek, tegen
mij aanbotste, -on die ik ook op haar links
houden opmerkzaam maakte, vond dat ik
„niet erg galant" was, -en een kleine jongen
antwoordde mij: „Maar ik mag de straat niet
-oversteken van me moeder, as 't zoo dlrufc is".
Alle dertien anderen zeiden niets en bleven
links l-oop-en.
iZoo is het overal. Het publiek voelt nog
maar weinig, dat het zich te schikken heeft
in anderer, maar ook in eigen belang, en dat
het verkeer daardoor overal veronaange
naamd wordt.
Onweer.
Tijdens een hevig onweer is te Nyenslee-
kerveld de bliksem geslagen in de woning
van L. Holtkamp, welke geheel is afgebrand.
Niets was verzekerd.
Te Sibculo, gem. Ambt-Hardenberg, is
Woensdag de veenarbeider R. Roskan door
den bliksem gedood.
I
Dros' Advocaat
Een oproep van de 111e Internationale.
De R. 38 vergaan.
De loods van de „R. 38" te Lakehurst.