VRAAGT ïnflAgnnrtpin mededoellng» „Vraagt anen cmlj wat het einde zal zijn," dus besloot hij, „dan meen ik, dat Lenin weet dat hij gefaald heeft en dat de taak, die hij op zich nam, onuitvoerbaar was. Als hij be sluit heen te gaan, 'dan zal hij dat onverwacht en in stilte doen. Met hem zal het bolsjewis me vallen. Maar er is nog igeen enkel teeken dat aantoont wat in de plaats van het bolsje wisme zal komen. Sommigen, die het goed met Rusland meenen, zeggen: „Zendt Rus land geen voedsel, dan zal een nieuwe regee ring komen, want de commissarissen zullen verdwijnen. De aanstaande oogst zal nog el lendiger zijn; behalve Moskou en Petrograd schijnt Rusland niet meer te redden. De win ter van lÖ21-'22 in bolsjewistisch Rusland zal de grootste tragedie doen zien, die de wereld ooit gekend heeft." De „Humanité" publiceert een oproep van het bestuur der communistische Internatio nale te Moskou aan de arbeiders der wereld, waarin gezegd wordt, dat de kapitalistische regeeringen den honger als een kostbaren bondgenoot beschouwen ln den verdelgings oorlog, dien zij tegen den staat van arbeiders en boeren voeren. Volgens dit stuk bereidt de Fransdhe regeering een militairen „ooup" tegen Rusland voor. Er worden, zoo heet het, in Opper-Silezië troepen bijeen -gebracht, ten einde van dit land een operatiebasis te ma k-en tegen Rusland. Briand hoopt dezen win ter Polen en de andere randstaten in- een oorlog mee te sleep-en. Ook aan Roemenië worden -oorlogszuchtige plannen toegedicht. Den arbeiders en arbeidsters wordt op het hatrt gebonden, zoo spoedig mogelijk een on afhankelijk steuncomité voor Rusland te vor men en alles in het werk te stellen -om helt verzenden van munitie tegen te gaan. „Weg met het bongeroffen-sief door het kapitaal' voorbereid tegen sovjet-Rusland I Weg met alen, die -op den honger speculee- renl Leve de proletarische hulp aan sovjet- Rusland!" aldus eindigt deze oproep. De hulpactie. Reuter verneemt, dat de bijeenkomst van de commissie voor de hulpverleening aan Rusland den 29en Augustus te Parijs zal worden gehouden, niettegenstaande de Ame- rikaansche en Japansche vertegenwoordigers nog niet z0n benoemd. Uit Riga wordt gemeld De gedelegeer den van het Amerikaansche hulpcomité ver trok Donderdag naar Moskou. De eerste zendingen levensmiddelen, ongeveer 5000 ton, 'zullen binnen veertien dagen te Riga aankomen. Dr. Nansen, de commissaris der Roode Kruisvereenigingen, heeft een uitgebreid plan opgesteld om hoeveelheden zaad op ere- diet aan Rusland te leveren, onder "aranti-e van den Volkenbond. De Britsche delegatie, welke in Rusland een onderzoek naar den hongersnood zal in stellen, zal Engeland 28 Augustus verlaten. SPANJE. De Spanjaarden in Marokko. Officieel wordt uit Madrid gemeldt, dat 10,000 man infanterie, 18 batterijen, tal van vliegtuigen, cavalerie en hulptroepen deelge nomen hebben aan de Donderdag vermeldde operatie. De vijand, die over zes- tot acht duizend man troepen beschikt moet hebben, werd op harde wijze -getuchtigd. De krijgs verrichtingen worden krachtig voortgezet op dat den opstandelingen geen tijd gelaten wordt zich te herstellen. TURKIJE. De Grieksch-Turksche oorlog. Tengevolge van een ontploffing is bij het station Elv-ano een Grieksche trein met rnuni tie uit Smyma in de lucht gevlogen. Er zijn 47 dooden en gewonden. Een brug is geheel vernield. BRITSCH-INDIE. De onlusten in de residentie Madras, die het gevolg zijn het optreden van do fanatieke M-ohammedaansche secte -genaamd de Mop lah's duren voort, on de berichten, die Don derdag ingekomen zijn bij het ministerie van koloniën wijzen er op, dat de toestand' 'te Ca- licut ernstig is. De vrouwen en kinderen zijn overgebracht naar de kazerne, en de resident te Oaliout heeft verzocht, .er een oorlogsschip met voorraden heen te zenden. Dientengevol ge is het Engelsche oorlogsschip Oomus uit Colombo naar Calicut vertrokken en een tweede oorlogsschip zal worden gezonden, als dit noodig is. Er zijn ook Engelsche batal jons gezonden naar Podadoer, die gevolgd zullen worden door een escadron cavalerie, en wat artillerie. Men schat de verliezen der Moplah's tus- sehen de 500 en de 700. De Moplah's, die in het Zuiden van En- gelsch-Indië een opstand begonnen zijn, waarbij spoorwegen en telegraaflijnen en veel vaste -eigendommen zijn vernield, zijn een sekte van dweepzieke Muzelmannen, die een 'groot gedeelte vormen van de bevolking van de Malabar-kust in de buurt van Ma dras. Zij beweren af te stammen van Moor- sche benden, die drie of vierhonderd jaar (ge leden op die kust geland zijn en er nederzet tingen stichtten. In tegenstelling met de an dere Muzelmannen in Engelsoh-Lndië, spre ken zij geen Urdu, de erkende taal van hun godsdienst, maar het idioom van de anderp (Hindoe- en Christen-) stammen aan de kust. „Zij leven in hecht aaneengesloten gemeen schappen, waar geen Hindoe, zoo hij zich in hun dorpen vertoont, zijn leven zeker is en op sommige tijden, vooral in Augustus of September, krijgen zij het in hun hoofd, om naar de boerderijen en rijstvelden van hun Hindoesche buren strooptochten te onderne men. In den oorlog toen er te Cannanore een groot aantal Hindoe's voor soldaat afgericht werden, is het herhaaldelijk tot gevechten tusschen de twee sekten gekomen, VEREENIGDE STATEN. Twee pieren verbrand. Een brand verwoeste te Hoboken twee pieren' en bedreigde de lijken van 2000 Ame rikaansche gevallen soldaten, die uit Frank rijk waren aangekomen. Het transportschip „Wheston", waarin deze lijken lagen, werd van de brandende pier weggesleep. De „Le viathan", die aan een der pieren lag, werd geblakerd. De schade is gering. De oorzaak van den brand is onbekend. De Bahama-ellanden en whlskey. De „New-York Herald" dus seint de New-Yorksche correspondent der „Daily Tel.' bevat een merkwaardig artikel over den drankhandel van de Britsche provincie Nas sau op de Bahaima-eilanden, sedert den tijd dat de Vereenigde Staten zijn „droog ge legd". Ten [gevolge der nieuwe industrie, ge niet Nassau een ongeëvenaarde welvaart en de bevolking maakt fortuinen. Men' schat dat wekelijks 10,000 vaten spiritualiën van de Rahama-eilanden worden ingevoerd. Het is daar het paradijs voor de smokkelaars; groote drankwinkels zijn opgekomen tot verkoop in het groot Do Britsche autoritei ten vragen niet waar die drank heen gaat en bemoeien zich alleen met de plaats waar heen de ladingen geconsigneerd worden. De kolonie is welvarend en bestaat nu van drankverkoop. Pakhuizen verhuren de ruim ten te Nassau voor grof geld. De be woners behelpen zich met een paar ka mers en verhuren de rest van hun woningen voor opslagruimte van vaten tegenl fabel achtige sommen. De Bahaima's zijn het mid delpunt geworden voor avonturiers uit de geheole wereld. De haven van Nassau M-gt vol van allerlei vaartuigen, die den drank vervoeren naar verschillende punten van de kust der Vereenigde Staten. Vaten whiskey ter waarde van 3 uit En-geland aangevoerd, worden! na verdunning met -gedistilleerd wa ter en goedkoops alcohol verkocht voor 10 en de 'afnemer in Amerika 'betaalt 8Q tot 40 pond per vat. In de laatste veertien dagen zijn minstens 20.000 vaten rum, jenever en whisky uit Nassau verzonden naar da Vereenigde Sta ten. In hot begin van 1020 was Nassau vrij wel bankroet, thans heeft de regeering door een -gering recht op ingevoerde dranken! een bedrag van 1(70.000 geïnd. Werklieden, die vroeger blijde waren als ze vier shillings per dag verdienden, zijn nu niet tevreden >als ze niet minstens B per week verdienen met het laden van vaten drank in de vaar tuigen. Twintig dooden b]j een hotelbrand. Maandagmorgen zijn bij Ben -brand te Ma- ara, in den staat Georgia, die Brown's hotel in de asch legde, twintig personen omgeko men. Het hotelregister ging bij den brand verloren, zoodat men niet kon vaststellen, wie de omgekomenen zijn. Toen de brand uitbrak, bevonden! zich 150 personen, mee- rendeels reizigers, in het hoteL Een doodkisten-trust Uit New York meldt men» aan do „Daily Tel." dat de regeering ontdekt heeft dat er een trust bestaat onder de 'begrafenis-onder nemingen in een groot aantal steden. Ge volg daarvan is dat doodkisten', die niet meer kosten dan ongeveer zeven pond, door de begrafenis-ondernemingen geleverd worden voor 150 en de goedkoopere, die 0 kos ten, voor 75 tot 100. LUCHTVAART. Het luchtschip R. 38, in Engeland gebouwd voor Amerika, steeg Dinsdagmorgen om 7.10 in Howden (Yorfkshire) op voor de eerste proefvluchten, alvorens het aan de Ameri kaansche bemanning -ter hand werd gesteld, die het schip naar Amerika zouden brengen, hetwelk waarschijnlijk reeds in het einde de zer week geschieden zou. Verwacht werd», dat het luchtschip Dinsdagavond te Pulham (Nor folk) zou landen, maar een zware mist kwam opzetten en Woensdagmorgen annonceerde het Ministerie van Luchtvaart, diat de R. 88 den geh-eelen nacht uitbleef om de proef vluchten te voltooien. Verscheidene proeven waren reeds met succes afgelegd. H-et schip was het grootste ter wereld, had een lengte van 695 voet en een gasinhoud van- 800.000 kubieke voet en kon voldoende brandstof dra gen voor een vlucht van 6500 mijl. Amerika had overeengekomen het lucht schip na bevredigende proefvluchten voor 500.000 pd. st. te fcoopen. Gedurende de proef vluchten, bij welke het schip verongelukte, was het- nog eigendom van En-geland. Toen het schip Dinsdag Howden verliet, met een bemanning van 49 personen, was het onder bevel van een Engelsch officier, It. A. H. Wann, maar had ook verscheidene Ameri kaansche officieren aan boord, onder wie capt. commandeur L. H. Maxfield', en lt. col. Coil, tweede in command. Het luchtschip maakte een goed begin en na -op een hoogte van 2000 ft. over het aero- dr-ome gevlogen te hebben, vloog het naar dé Oostkust naar zee. Gedurende den namiddag seinde men draadloos van uit de Noordzee: „AI's weH". 'Ooggetuigen van de ramp, die dit lucht schip trof, -zijn het eens, dat de eerste aan duiding van het ongeluk een lichte knik in het omhulsel was. Dit verdient bijzondere aandacht, daar eenige dagen geleden gemeld- was, dat het schip neiging tot knikken toonde. De con structie werd deswege herzien -en versterkt. De ramp ging vergezeld met een serie ge weldige ontploffingen, welke de menschen op -straat deden vluchten naar beschutting. De meerderheid der bemanning werd onge twijfeld uiteengeslagen en fragmenten hun ner lichamen werden -later in de rivier ge- venden. In de straten van Huil werd een vreeselijk gegil gehoord, maar in de algemeene verwar ring en door het breken van ruiten was het onmogelijk vast te stellen van waar dit kwam. Een overlevende werd door de „Daily Mail" geïnterviewd en zei-de, dat na een paar schok ken begon het schip voorover te vallen en ontplofte de voorste 'benzine tank. Binnen vijf minuten was alles voorbij en behalve een paar verwrongen stukken hout en omhulsel, die op het met olie bedekte water ronddreven, 'was er niets -meer van het schip te zien. De vertegenwoordiger van de admiraliteit Ingttnnden moladooliug. bezocht het wrak van het luchtschip, hetwelk in twee stukken in acht voet water onder water ligt. Alleen het staartstuk Is zichtbaar. ■De oorzaak van de ramp Is nog onbekend. Van de bemanning van 49 man zijn vijf over levenden. Er ls niet de minste hoop, dat er nog meer overlevenden zijn. De overlevenden ontsnapten per parachute, en werden opge pikt door roei- en sleepbooten. Totnutoe zijn twaalf lichamen gevonden, allen v-reeselijk verbrand. Voor het 'groote Britsche luchtschip ,3- 88", dat pas verongelukt is, was juist te La kehurst N. J. (Amerika) een loods gereedge komen, die als de grootste op dit gebied kan gelden. De bouw van- deze monster-hangar werd begonnen in Sep tember 1919. Toen comman dant Eddy van het Bureau of Yards and Docks te Lakehurst met z'n 800 werklieden arriveerde, vond hij een wildernis. Thans staat er 'n 'geweldige hal van 244.74 meter lengte, 80.52 meter breedte en 57.95 meter hoogte. Een -groote moeilijkheid- leverde de bouw van de twee groote deuren. Deze zijn van staal en gegolfd asbest; ze hangen in en loopen op wielen -ter grootte van die van een vrachtauto en worden para-Iel met het front van de hal geopend. Dit geschiedt echter door middel van 'n motor van 25 P.K. Evenals de deuren zijn ook de zijwanden hoofdzakelijk van 'gegolfd asbest. Van buiten draagt de geheele lo-o-ds een camouflage-be schildering. Het dak doet tevens dien-st al-s waterreservoir. Dit water wordt opgevangen in drie -tank-s en dient voor het vullen- van de kokers van h-et -luchtschip. H-et glas van de ramen is amber-Meurig om zekere stralen te weren, die schadelijk op de ballonstof wer ken. Alle ramen ln de zijwanden en het dak worden door motorische kracht geopen. De bal is zoo brandvrij mogelijk. De vloer ia ge asfalteerd1 om te verhinderen, dat vallende werktuigen vonken kunnen maken en zoo 't gas tot ontploffing brengen. De verwar ming loopt geheel beneden den vloer en wordt door 3 tunnels 'geleid. -Onder de -overkapping zijn 5 loopkranen aangebracht met heft oog op de reparaties. Over de geheele lengte van den vloer loopen die dokrails tot ver buiten de loods. Ze zijn elk 460 meter lang en dienen om het luchtschip te verankeren wanneer dit naar binnen wordt gebracht. Men heeft be rekend, dat er 13 minuten noodig zijn om de geweldige deuren te openen en 40 minuten om den luchtkolos te -bergen. Op twee der hoeken van de loods staan twee groote zoeklichten, terwijl er verder nog een in-stalatde is, die het terrein tot over 'n af stand van 20 acres verlicht. De kosten voor den aanleg van dit station liggen tusschen 4 5 miilioen dollar. Men kan zich nu de moeite sparen -te beginnen met den bouw van een -grooten luchtschipmast, die nog op het programma stond. Een hotel-café-restaurant bij het vliegkamp Schiphol. Schiphol, het vliegkamp hij Amsterdam, vroeger alleen voor den militairen vliegdienst bestemd, -doch sinds eenigen tijd ook voor burgerlijk luchtverkeer, wordt als station voor het internationaal verkeer door de lucht hoe langer hoe beter ingericht. Toen verleden jaar de Kon. Luchtvaartmij. met eigen per soneel en eigen vliegtuigen de internationale luchtdiensten ging onderhouden, dus niet langer met gehuurde buitenlandsche machi nes, zag de minister van waterstaat hierin een teeken, dat de bestendiging van dezen luoht- passagiers- en mal dienst vrijwel verzekerd was. En hij meende, dat voor de reizigers, zoowel als voor het personeel het terrein ook in ander dan in technisch opzicht beter uit gerust moqpt worden; het moest niet blijven het ongastvrije oord, waar men na aankomst van alle mogelijke accommodaties verstoken was. Daarom heeft het departement van wa terstaat in het begin van -dit jaar den rijks bouwmeester Teeuwissen opgedragen, er een hotel-café-restaurant te bouwen. Het gemeen te (bestuur van Amsterdam heeft ln de kosten voor een belangrijk -gedeelte -bijgedragen. Thans is het hotel-café-restaurant gereed; het is weliswaar een houten gebouw, maar (maakt in alle -opzichten een zeer a-angenamon indruk. Daar do Kon. Lucbtvaarmij, er het meest belanghebbende bij is, is de exploita tie in haar handen gegeven. Het 'vliegveld krijgt hiermede wat er zoo lang aan ontbrak: een -gelegenheid' voor den luchtreiziger om na een lange vlucht wat op zijn verhaal te komen. Maar ook zal de be langstelling bij het groote publiek voor het vliegkamp en het vliegen erdoor toenemen. Schiphol zal worden het eindpunt van tocht jes per fiets, motor en auto of van water tochtjes, daar er ook een gelegenheid is voor het meren van roeibooten, jachten, motor booten, enz. Uit het café en van het breede, gezellige terras heeft men een ruim uitzicht over het geheele vliegveld. Men ziet hier de vliegtuigen aankomen en vertrekken, naar. Londen, Parijs, Hamburg, Bremen en Brus sel. De -omgeving van Amsterdam is door d-eze nieuwe uitspanning een aantrekkelijk heid rijker geworden. Donderdag is ze geopend namens den mi nister van waterstaat door den hoofdcommies van diens departement, den heer De Veer. Er was groote belangstelling. Onder de aan wezigen waren o. m. generaal Snijders en jh-r. v. d. Berg v. Heemstede, voorzitter en secre taris van de Kon. Nederl. Luchtvaartvereeni- ging, en ir. Wolff, directeur van den rijks studiedienst voor de luchtvaart. De heer De Veer droeg de nieuwe inrich ting namens den minister met een gelu-k- wensch aan de Kon. Luöhtvaartmij. over. De administrateur van deze maatschappij, de heer Plesman, dankte de regeeri-ng voor den steun, welken het burgerlijk ludhtverkeers- wezen van haar ondervindt, en bracht hulde aan den bouwmeester voor de wijze, waarop deze zijn opdracht heeft uitgevoerd. Even vóór deze korte plechtigheid was een uit zeven vliegtuigen bestaande escadrille onder aanvoering van luit. Versteegh op het vliegveld aangekomen. Na afloop heeft de vlieger Hinchcliffe eenige demonstraties ge geven met de Fokker F. II (ééndekker met houten vleugels), van welk type de maat schappij 12 machines heeft, om er haar dien sten mede te onderhouden. O. m. is een vluoht gemaakt met 9 passagiers, terwijl de oablne feitelijk slechts plaats biedt voor 5, om aan te toonen, dat dit vliegtuig een veel hoogere belasting kan hebben dan waarvoor het eigenlijk berekend moet zijn. RTVW.AJTi VTl De ambtenaarspensioenen. Aan „Het Volk" wordt -gemeld, dat het ont werp burgerlijke pensioenwet zal worden omgewerkt. Echter niet ln dezen zin, dat daardoor de aanspraken, welke de ambtena ren kunnen ontleenen aan het ontwerp, ge lijk het ter tafel van de Tweede Kamer ligt, worden verkort. De omwerking, waartoe de nieuwe minister van financiën moet hebben besloten, zal van technischen aard' zijn en waarschijnlijk bij een nota van wijziging ge schieden. Zuinigheid aan oorlog? De nieuwe marechausee-kazerne aan de Hooftlaan te Bussum is Dinsdag in gebruik genomen. De brigade telt: één wachtmeester en vier ondergeschikten. De kazerne kost 107.500. (N. R. Gt) Gezelschap voor den ex-keizer. De correspondent van da N. R. Ot. te Ber lijn meldt: De hertog en de hertogin van Brunswyk zullen, naar de Lokal Anzeiger mededeelt, naar Doorn verhuizen. De keizer voelt zich na den dood van de keizerin zeer eenzaam en mist het familieleven.. Hij heeft daarom zijn dochter en schoonzoon verzocht, bij hem te komen wonen. Uitvoer van aardappelen. Het bestuur van het Nederl. Verbond van Vakvereenigingeni heeft gisteren het volgen de telegram verzonden: Minister van Landbouw, -Nijverheid en Handel, Den Haag. Vernemen heden, dat de vorige week alleen over het station Rozendaal, benevens een ont zaggelijke hoeveelheid' groenten en varkens, 9 millioen K. G. aardappelen naar België zijn uitgevoerd. -Wanneer hiertegen door Uwe Excellentie niet onmiddellijk maatregelen worden geno men, is het gevaar groot, dat in ons land ha de komende maanden een nijpend gebrek aan dit volksvoedsel zal onstaan. Verzoeken nogmaals dringend ln aanslui ting op ons schrijven, dato lffi dezer aan Uwe Excellentie gezonden^ waarop wij tot dusver re geen antwoord mochten ontvangen, ommid- delijk alen uitvoer van aardappelen zoolang stop te zetten, dat vaststaat, dat de voorraad groot genoeg is om onze bevolking tegen re delijken prijs van dit allereerste volksvoed sel te voorzien. Een nieuw arbeidscontract De directie van de Holandsche Stoomboot- Maatschappij, niet aangesloten bij de Ned-er- landscbe Scheepvaart-Vereeniging, heeft aan haar werklieden oen nieuw arbeidscontract voorgelegd, dat ojs. Zaterdag moet zijn getee- kenid. De maatschappij is volgens h-et „Centr." bereid, de arbeiders Maandag 5 September op de volgende voorwaarden in dienst ie nemen: Voor hen, die een vast dienstverband aan. gaan, wordt het garantieloon op 80 per week, het uurloon op 75 ets bepaald. De tarie ven voor stukloon blijven -gehandhaafd, doch zonder den extra-bijslag van 121/, ct. De ex tra-vergoeding voor nachtarbeid wordt tot 60 pCt., die voor Zondagsaxbeid tot 100 pCt. ver. laagd. Voor hen, die in uurloon willen wer ken, gelden de stukloon-tarieven en komt hei garantieloon op 33. Zij, die mochten wei geren het nieuwe contraot te teekenen, kun nen zich als ontslagen beschouwen. Naar aanleiding van dezen maatregel heeft het bestuur van den R. K. Transportarbei dersbond bij de directie der maatschappij een onderhoud aangevraagd. Algemeene staking van slooperspersoneel In een Woensdag gehouden vergadering van de Sloopersgezellenvereeniging „Sterk door Eendracht" ia besloten, in verband met de houding der Blooperspatroons die, volgens de gezellen, op loonsverlaging aandringen en aan de sociale rechten der arbeider willen tornen11, de algemeene werkstaking voor de sloopwerken te Amsterdam te proclameeren. Door 't bestuur der Landelijke -Federatie van bouwvakarbeiders werd' aan het Hbld. over hetgeen aan deze algemeene staking vooraf ging, het volgende communiqué verstrekt: .„Vier woken geleiden brak een staking ln het sloopersbedrijf uit, om het feit, dat on danks dat reeds in het vroege voorjaar aan de Vereeniging van Slooperspatroons de nieuwe loon- en arbeids voorwaarden, zooals de arbeiders die wenschen, waren bekend ge- maakt en herhaaldelijk om antwoordt is ver- zooht, dit antwoord uitbleef. „In plaats daarvan stelden de Slooperspa troons in de 'laatste dagen van Juli de Bloo pers en opruimers voor het feit om indivi- dueele contracten te teekenen, die dan na af loop van het loopende contract, welks afloop op 1 Augustus was gesteld, zouden van kracht zijn. Deze individueele contracten hielden de vol gende zeer aanmerkelijke verslechteringen in. De patroons wenschten- terug te nemen de tot op dat moment ook in het «looperabedrijf -gel dende bepalingen betreffende doorbetaling van het loon bij regenverzuim, ziekte era (of) buitenwettelijke ongevallen alsmede Intrek king van de doorbetaling op erkende Ohr. R.-K. en eventueel Israëlitische feestdagen! Naar de opvatting van dé sloopersgezellen vereeniging „S. D. E." kan in de poging der slooperspatroons niet anders worden wezien dan een poging om weer terug te -gaan naar den tijd, uie in verschillende bedrijven nu al 10-tal jaren voorbij is, nj. een van dé volko men rechteloosheid opziohtens de sociale po sitie der arbeiders in de verschillende bedrii- ven. Waarbij nog komt, dat al reeds veel eer. der de_ patroons den gezellen te kennen ga ven, dat ook het loon, hetwelk mede tot het laagste in het bouwbedriif behoort, niet meer zou kunnen wérden -ehandhaafd en diensvol gens zou moeten worden verlaagd.' waartegen gaat de strijd en het tevens te con&tateeren feit, dat personen of aannemers, die voorheen nimmer in het sloopersbedrijf als slooperspatroons bekend waren, en nim mer !n eigen -beheea? sloopwerk lieten ve®. richten, dit nu wel doen, deed tot de algemee ne staking besluiten". Een spookgeschiedenis. In dezen komkommertijd heeft ook Rot terdam zijn spookhuis gekregen. Gisteren werd de politie gewaarschuwd door de be woners van de bovenverdieping van perceel (7 in de piassage, dat de deuren en» ramen openvlogen, 'gestommel werd gehoord op zolders en trappen, en do bewoners al reeds een) paar mialen 's nachts met grooten schrik waren wakker geworden, waarbij ze de sen satie hadden, dat het schijnsel van electrir sche zaklantaarns op hun gelaat werd ge richt. De politie onderzocht de zaak, doch kon geen spoor van inbraak ontdekken. Ze vond op deuren bij de sleutelgaten en op den muur kruisen geteekend met een! vettig soort krijt als de kleermakers gebruiken. Nauwelijks waren de rechercheurs 's nachts weer op hun bureau terug, of de bewoner van de eerste verdieping van hetzelfde huis meldde zich aan en kwam met een! soortge lijk verhaal als zijn bovenburen. Bij hem, een Hollander met een Russisohen naam), dentist van zijn vak, die uiteraard heel wat kostbaar materiaal in zijn huis had, was op een deur een groot kruis geteekend, waarin een mes gestoken zat Onder een bos sleu tels vond de recherga hier een wasafdruk van het Yale slot der buitendeur. Gestolen was er echter niet Men is nu nog aan het onderzoeken of hier sprake is van toebereidselen tot een inbraak, mjogelijk va* buren, die 't hun buren wat warm willen maken of wel dat booze geesten ln de Rotterdamscha passage hun intrek hebben genomen. GEMENGD NIEUWS. Een vertonnen berooving. De 1000, die de magazijnbediende H. P. van de Hoogstraat, voor een koopman van de Wijnhaven moest brengen naar een bank instelling aan de Zuidblaak, zijn, op aanwij zing van den magazijnbediende zelf terug gevonden op den zolder van een van zijn fa milieleden, ln de Almondestraat Hij heeft bekend, het geheele verhaal van zijn -beroo ving op de Leuvehaven uit den duim te heb ben gezogen. De handelaar in gramofoonto aanvankelijk mede aangehouden, la terstond op vrije voeten gesteld. Van eehrik gestorven. De heer K. N. hoofd der school te Tempel- kanaal. is Maandagavond, tijdens een vrij hevig onweer, door een zware slag, die een nabij gelegen huis trof en in asch legde, zoo geschrokken, dat hij spoedig daarna over leed. Nog een clandestiene stokerg. Ambtenaren der accijnzen hebben gisteren hij een huiszoeking in ©en perceel aan den Hoogeweg in het voormalige Watergraafs meer weer een complete distffieerinstallaitia gevonden. Zij namen de -toestellen, de efcni- gen -tijd geleden het laatst hadden gewerkt, in beslag. Een „telefonist". Aan het politiebureau Singel te Amster dam werd aangebracht een 19-jarig jong- mensch, dat er zijn werk van maakte verschil lende winkels binnen te gaan en den eigenaar te vragen, of 'hij mocht telefoneeren. Terwijl hij in gesprek was, kaapte hjj weg wat hjj maar kon bereiken. Tal van voorwerpen heeft hij reeds gestolen, o. a. gouden en doublé horloges, galanterieën en geld. In een winkel ln de Utrechtsche straat werd' hij gesnapt. Het j-ongmensch was nota bene voorwaar delijk veroordeeld en zijn proeftijd- was niet lang geleden ingegaan. De „telefonist" zal ter beschikking van de •justitie gesteld worden. Een Hercules. Onder de sollicitatiestukken voor de be trekking van politiebeambte ln een der Gro- ningsche dorpen was een schrijven van een sollicitant, die aanbood, vóóraf een kracht proef te geven, 'bestaande in het uit den grond trekken vaneen paal, die daarin 1.50 meter geheid was. („Gron. DM."). Verke©rs-„taal'T Zooals men weet, moeten te Amsterdam ln eenige straten ook de voetgangers rechts houden. Iemand' vertelt in „De Stad Amsterdam", dat hij -op den dag, nadat de kennisgeving •was aangeplakt, -op de Leidsdhe straat, tus schen Leldscheplein -en Prinsengracht, drie- en-twintig maal iemand- tegengekomen is, die niet alleen li-niks Méld, maar ook het verkeer werkelijk beiemmerde. En al die drieën twintig menschen heeft hij in het voorbijgaan beleefd toegevoegd: „Waarom loopt u niet 'liever rechts?" Twee van de drie-en-twintig antwoordden met de minder parlementaire woorden: „Stik vent", wat weiswaar niet prettig klonk, maar in elk -geval duidelijk was, hetwelk niet ge zegd- kon worden van den man, die alleen: ,yJe zusteri" zei. Vijf waren er, verhaalt hij verder, wier wederwoord luidde: Loop zelf rechts!", wat al zeer dwaas was, daar ik da-t natuurlijk deed; een dame, die, omdat ze niet alleen links liep, maar ook nog omkeek, tegen mij aanbotste, -on die ik ook op haar links houden opmerkzaam maakte, vond dat ik „niet erg galant" was, -en een kleine jongen antwoordde mij: „Maar ik mag de straat niet -oversteken van me moeder, as 't zoo dlrufc is". Alle dertien anderen zeiden niets en bleven links l-oop-en. iZoo is het overal. Het publiek voelt nog maar weinig, dat het zich te schikken heeft in anderer, maar ook in eigen belang, en dat het verkeer daardoor overal veronaange naamd wordt. Onweer. Tijdens een hevig onweer is te Nyenslee- kerveld de bliksem geslagen in de woning van L. Holtkamp, welke geheel is afgebrand. Niets was verzekerd. Te Sibculo, gem. Ambt-Hardenberg, is Woensdag de veenarbeider R. Roskan door den bliksem gedood. I Dros' Advocaat Een oproep van de 111e Internationale. De R. 38 vergaan. De loods van de „R. 38" te Lakehurst.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1921 | | pagina 2