Een ernstige waarschuwing aan de Weensche vrouwen- Een kort geleden opgericht Weensoh blad, de Wiener Fremden Presse, komt bi} gele genheid van de Weensche jaarbeurs met een waarschuwing aan de Weensche vrou wen en meisjes. De waarschuwing is zeker goed bedoeld, maar door de wijze waarop ze gegeven wordt, is ze al heel weinig dienstig aan de reputatie van de Weenerinnen. Zij wordt een aller droevigst „zedeprent" van de 'moraliteit der huidige Weensche vrouwen. De bedoeling van het blad Is de vrouwen en meisjes te waarschuwen tegen de verlei ding om zich te prositueeren, die dezer da gen zoo groot zal zijn, omdat ten gevolge van ide jaarbeurs zooveel buitenlanders met hooge valuta te Weenen zullen zijn. Het blad zegt dan, dat de Weensche vrou wen op het oogenblik de reputatie gekre gen hebben lichtzinnig, genotzuchtig en im moreel te zijn. „Met bekommering ziet mgn het toenemende verval der zedelijkheid in ooize stad, met afschuw leest men de amb telijke statistieken, die aantoonen hoe diep het kwaad van de heimelijke prositutite in de tevoren reinste en fatsoenlijkste fami lies ingevreten heeft. Mededeeïingen van objectieve buitenlanders hebben deels met medelijden, deels met ironie gewag gemaakt van het diepe moreele verval, van de veil heid en de opdringerigheid der Weensche vrouwen en meisjes". „Do verleiding', zoo gaat het -blad voort, zal in deze dagen groot zijn en te oordeelen naar de vroegere ervaringen is het te vree zen, dat velem, die tot nu -toe stand- hebben gehouden, zullen bezwijken. Met sohrik ver neemt men, dat de kantoorjuffrouwen en dienstmeisjes in scharen haar betrekkingen verlaten om, zooals ze het cynisch uitdruk ken, „die Messezeit auszunützen". Men be grijpt wat dat zeggen wil, men weet, dat deze ongelukkige schepsels, als ze eenmaal van den beker der verlokking geproefd hebben, hem niet meer van de lippen laten du mee gesleurd zullen worden in den maalstroom van verderf, die tegenwoordig zoovele W een- stihe vrouwen en meisjes meesleurt. De va luta-roes eisoht -niet alleen aan de beurs slachtoffers, ook Weenen's -kostbaarste goed, zijn vrouwen en meisjes, zijn er door aan getast." Het Weensche blad zegt dan, dat het een ondankbare rol is'in dit Sodom en Gomorrha den zede-prediker te spelen. -Maar er moet getracht de Weenerinnen tot bezinning te doen komen. Ze moeten afgewend van den weg, waarop ze slechts ongeluk kunnen vin den. De jaarbeurs-tijd zal1 haar vuurproef zfin. Het zou noodlottig zijn, zoo besluit de Wiener Fremden Presse, dat de Weensche vrouwen de kwade reputatie zouden beves tigen, die Zij op -het oogenblik in het buiten land hebben. Vacantle-Ji rabbels. Het Handelblad heeft een aantal vacantie- reizigers de vraag gesteld, wat zij aan aar digs en merkwaardigs in hun vaeantie heb ben meegemaakt. Herrri Polak, voorzitter van de A. N. D. 'B. en -lid van de Eerste Kamer, beantwoordt deze vraag op de volgende wijze: Vaca-ntie heb ik ,dit jaar, niet gehad, daar de gelegenheid om er een week of wat uit te gaan, zich niet opdeed, Ik zou dus uw vraag eigenlijk niet kunnen beantwoorden, ware het niet, dat ik wel een enkele maal een dagje heb kunnen uitbreken en dat ik zulke dagjes benutte om eens na te gaan, hoe het gesteld is met de verkeerstoestanden In ons landje. Ik maakte deze tochten op mijn motorfiets. Misschien wilt gij nu wel een kort relaas mij ner ervaringen als antwoord op uw vraag aanvaarden. Maar ik waarschuw vooruit, dat zij misschien een weinigje merkwaardig, doch zeer stellig niet aangenaam waren. Leerzaam zijn zij echter ongetwijfeld. Eerste ervaring. Nagenoeg alle Rijkswegen zijn slecht, sommige, in alle ge val over groote gedeelten, zelfs ellendig. Wa terstaat 'laat, althans benoorden den Moer dijk, den klinker maar niet les. Onze hoofd wegen bestaan nog altijd uit los in -het zand getikte baksteentjes. Hot. is nimmer een ide ale bestrating geweest. Het la nu, waar het verkeer zeer toegenomen en vooral hot aan tal zware vracht-auto's zoor groot is, on da- gelijks toeneemt, do slechtste, dlo mou zloii doeken kan. Be waarheid, dlo buut In andere landen reeds jaren geleden ontdekte, name lijk, dat de maoudamwegen of wteenslugweg do eeulge goede te. schijnt tot de greotmuoih- Wgen van Waterstaat mug niet doorgedron gen te lijn. Twoodiö ervaring. Sommige bladen hebben de gewoonte aangenomen, om motor ongevallen te rangschikken onder de ont stellende opschriften, als: „De RJJdiende Dood" „De Schrik der Wogen" „Hot Auto-gevaar", o.d. Mijne ervaring is, dat deze opschriften behooren te luiden: „De Wandelende Dood" „Hot Fietsen-gevaar" „Het Boerehklungel-perikel" „De Ver liefde Paartjes-dreiging, e tutti quanti". Om te beginnen: geen goed Hollftnder loopt, waar hij 'behoort te loopen. In de stad loopt hij nooit op hot trottoir, tenzij de nood er hem toe dwingt; zijn gewone terrein van actie is de rijweg. Als hij een straat over steekt, ziet hij niet even naar rechts of links, doch doet het in een toestand van béte on verschilligheid voor hetgeen er zich verder in de straat bewogen moge; hij' doet het ook bij voorkeur in zoo lang mogelijke diagonaal. Indien hij met een of meer natuurgenooten besprekingen houdt, die geen uitstel dulden en derhalve stante ipede .afgedaan moe ten worden, dan doet hij dit liefst op een las tiger* hoek kan -twee nauwe straten (natuur lijk op den rijweg), op de helling van een brug naar-een nauw igraohtje, of midden op een smullen spoorweg-overgang. Op de bui tenwegen loopt hij voornamelijk op de fiets paden. bij voorkeur in rijen van drie of ver igozeld van een of meer vrouwen, die kinder wagens en dergelijke vehikelen voortbewe gen. Indien hij midden op den rijweg (zel den aan den kant) loopt, dan zal hij, indien een motor-voertuig nadert en waarschuwt, eerst op bet allerlaatste oogenblik uitwijken en dan naar rechts, opdat de motor-bestuur der, als deze ev tueel óók uitwijken moet, in ernstige moeilijkheden gerake. Derde ervaring. Een groot ge deelte der 'bevolking van ons vaderland is lijdende aan hevige doofheid. De kwaal schijnt vooral groote verwoestingen aan te richten onder de landelijke bevolking, mep.r In het bijzonder het gedeelte dat mest-, hooi en andere wagens bestuurt. Geen hoorn, geen klaxon geen fluit vermag hun trommelvlies in trilling te brengen, indien deze instrumen ten zich doen hooren op een grooteren af stand dan drie meter. Indien zij binnen dezen afstand gedurende eenige minuten onafge broken en met nadruk hebben weerklonken, dan begint het tot de, aan deze merkwaardige doofheid lijdenden, door te dringen, dat er geluid in de lucht is en voorzichtiglijk gluren zij dan naar achteren, om de oorzaak daar' van te ontdekken. Hebben zij dan, na vol doende waarneming, vastgesteld, dat er zich een motor-voertuig achter hen bevindt, dan halen zij, langzaam en bedachtzaam, zooals het een goede Nederlander betaamt, naar rechts uit Er zijn echter ook vele voetgangers, fiet sers, bestuurders van handkarren, bestuurde ressen van kinderwagens enz., die aan deze kwaal lijden. Zoodat het niet ongepast mag heeten, de aandacht der over de volksgezond heid wakende autoriteiten op deze wijd-ver- spreide volksziekte te vestigen. Vi i er d e e r v a it i n g. De aanhankelijk held van- minnende en verloofde paartjes is in ons land bijzonder groot. Dit demonstreert zich vooral op de fietspaden en smalle we gen, waar zij; onveranderlijk hand- in hand, met de handen op elkanders schouders, of zelfs gearmd fietsen, zonder dat iets ter we reld in staat is, hen te scheiden. Somtijds bewegen zich twee paren in één rij aldus voort, vermoedelijk 'broers en zusters die om- en-om verloofd zijn, of met elkander bevrien de paartjes, in welke gevallen de banden des bloeds of der vriendschap, gevoegd bij die der liefde, een onverbreekbaar oordon vor men, dat zelfs door den sterksten motor niet te verbreken is. Vondel moet, in profetische extase, dezulken op het oog hebben gehad, to enhij zong: „Twee zielen, gloênde aan-een gesmet* Of vast-geschakeld en verbonden In lief en leed". Vooral in helt leed van den motorrijder en den chauffeur. V ij f d e ervaring. De dril-sergeant, die een aantal bóeren-pummels niet kon toeren in den .pas te loepen, omdat zij het onder scheid niet wisten tusschen rechts en links, en hen toen een bosje stroo aan het rechter en een bosje hooi aan het linfcer-been bond en hen toen liet marcheeren op den maat gang „hooi-stroo, hqoi-stroo" is een genie ge weest, van wiens vindingrijkheid algemeen gebruik behoort gemaakt te worden. Want het schijnt, dat zeer velen van onze mede burgers laboreeren aan hetzelfde geestelijk gebrek, dat vorenbedoelden rustteken recru- ten eigen was. Zoo zijn er zeer vele wielrij ders, en nog veel meer dito-sters, de laatsten vooral als zij een zeer klein kind in een mandje meevoeren, die, op den weg althans, niet weterwat rechts en wat links is. In het bijzonder is dit het geval, wanneer zij midden on den weg rijden, want steeds rechts te rijden schijnt velen onmogelijk te zijn, terwijl nog meerderen een van den weg gescheiden fietspad -meer beschouwen als een ornament van het 'landschap, dan als een te hunnen gerieve aangelegd verkeers middel) en voor een motorvoertuig moeten uitwijken, hetgeen in althans de helft der ge vallen naar den verkeerden kant geschiedt. Zesde ervaring. De liefde voor spel ep sport is bij- de Nederlandsche jeugd, de „opgeschotono" daaronder begrepen, zeer groot en uit zich bij voorkeur op den open baren weg, liefst op de drukste gedeelten. Vooral het opgewonden heen en weer schop pen van een klein balletje, dat voor voetbal spelen schijnt gehouden te worden, en waar bij hetgeen er overigens op den weg gebeu ren moge door de enthousiasten volkomen ver waarloosd wordt, is zeer in trek. Jongere knapen vinden vooral hun genoegen in het pogen tot het op hun naam brengen van het record voor den sprint dwars over den weg, vlak vóór een auto of motorfiets. Zij leggen zich echter óók met ijver toe op het 'gooien van stokken naar de wielen van motorfiet sen en van steenen naar de ruiten van auto mobielen, vermoedelijk bij wijze van voor oefening tot latere prestaties met discus en speer. Zevendie ervaring. Het is in het al gemeen geoorloofd do rogols van den weg, de voorschriften betreffende uitwijken on uitha len naar hartelust te overtreden, mits men geen motorvoertuig bestuurt. Indien men zich, in hot laatste geval vorkoorondo, aan do geringste afwijking schujdlg mankt, Is men ..er hij". Tn dozijnen negerijen on hnlf-doodo stadion, waar man een 42 OjM.-kogol door do hoofdstraat kan schieten «onder voel kans to hebben iets of iomnud to raken, mag een mo torvoertuig (dot veel sneller tot stilstand ge bracht kun worden, dan wolk ander roet ge- Jijko snelheid zich bewegend vehikel ook)r geen grootero vaart hebben dan een van 18 Ki k Hom «ter per uur; oen piuml, „gelold of onder den man", la echter aan geen snel heids-maximum gebonden, een fletser even min; en zoo al. dan wordt er van overtredin gen: door dezulken nimmer nota gemomem. In dien oen rijtuig des avonds voorzien is van één zijlantaron of een 'boerenkar van één nachtpitje, dat onder de wagen tusschen de wielen bengelt, zoodat men van verre, niet zien kan of het voertuig naar je toe komt of van je afgaat geen veldwachter of politie agent, die het in het hoofd komt, er aandacht aan te schenken. Maar wee den automobilist, die aan één lantaren een ongelukje gehad heeft en dus met één licht rijdt, eenige hon derden kaarsen sterk en op drie kilometer afstand te zien; hij is de prooi van ieder lid der Heilige Broederschap, dat hij op pad mo ge ontmoeten. Algemeeme opmerkingen. a. Met het bovenstaande bedoel ik geens zins, alle motor-menschen vrij te pleiten van onbehoorlijke gedragingen, schuld aan onge vallen enz. Er zijn onder hen onduldbare we zens, razende-snelheid-maniakfcen, opschep pende kwajongens op knallende benzine-looo- motieven, enz. Doch hun aantal is betrekke lijk gering. Hoevelen zullen trouwens het le ven van anderen en van zichzelf, afgezien nog van gewoonlijk dure voertuigen, opzette lijk in de waagschaal stellen? De ploerten- van-den-weg 'bekommeren zich echter hitter weinig om voorschriften en vervolgingen Van deze dingen ondervinden hoofdzakelijk bezadigde lieden meestal noodeloozen over last. b. Zonder aarzelen durf ik te verklaren; dat negentig-procent van de motor-ongevallen een gevolg zijn van het verwaarloozen der verkeers-voorschriften door anderen dan de bestuurders van motor-voertuigen en dat er zoo goed als geen ongelukken te betreuren zouden zijn, indien voetgangers, fietsers en bestuurders van anders dan door motorische kracht gedreven voertuigen, zich op den weg rationeel zouden gedragen. In hoofdzaak komt alles hier op neer: men loope, fietse en rijde immer aan den rechter kant van den weg, nooit links en óók niet in het midden. Als er trottoirs zijn, dan blij ven de voetgangers daarop, zooals de wiel ders op de fietspaden behooren te blijven. Doet iedereen zóó, dan is er zoo goed als geen gevaar. c. Er zij op gewezen, dat het den motor-be rijders berokkende ongemak, bet hun veel vuldig aangedane onrecht, niet slechts treft rijke lieden, die voor hun pleizier rijden, doch ook tal van anderen, die het om den broode doen, zooals geneesheeren, ambtena ren, bestuurder van bestel-auto's, post-auto's, vrachtauto's enz., die eiken dag in duizend tallen stad en land doorkruisen. Henri. Polak. MARINEBERICHTEN. i, Tulmnnn. hot LEGERBERICHTEN. RottordomBoho Lloyd, MARKTBERICHTEN. Burgerlijke Stand dor gemeente Helder. UIT DEN OMTREK Texel, 14 Sept. Deze week -werden' van Ihler verzonden: 266 schapen, 260 lammeren, 7 koeaeni, 15 varkens, 5 kalveren, 2 paarden. Zondag gaf het Texelsche Fanfarecorps een uitvoering aan de Koog ln de duinen. Veel menscthen' wairen opgekomen om van de mooie muziek te genieten. Een hevige regen* bui joeg muzikanten en toehoorders naar huis. Later werd; nog gespeeld in de Depen dance en ln den tuin van den heer De Braven. Per aoopoBtvla AmHCurctnn) of Rotterdam Per Holl. mftil via Genua of Marsollle Per Eng. mail vla Mareolllo j fi.flö 'h av, 6.ai) 'aav fl.80 'h av. &.8U 'in, Naar S u r 1 n a iu e t 22 Sept. Eiken Dinsdag Hr. Ms. „Zoohond". Hr. Me. Zeehond is vertrokken naar do Noord zee voor politietoezicht. Bij het departement vam marine is bericht ont vangen, dat de Onderzeeboot O II een telefoon- boei looft verloren. Het vinden van dit voorwerp behoeft dus geen aanleiding to geven tot ongerustheid. Off.-mach. 2e kl. G. W. J. Massa is in de direc tie der marine te Willemsoord overgeplaatst aan boord van Hr. Ms. artillerie-instructiescldp Gel derland. Off. van adm. 2e kl. A. A. O. Bol is te Amster dam toegevoegd aan den chef der afdeeling Cen trale magazijnen van Meeding en levensmiddelen der Marine, ter vervanging van off. van adm. 2e kl. C. Jansen, die overgeplaatst is aan boord van Hr. Ms. instructiesdhip Van Speyk te Willems oord. L/uit. ter zee 2o kl. W. van don Donker is be stemd voor den dienst in Oost-Indië, waarheen hij por particuliere gelegenheid is vertrokken. Voor eeno plaatsing aan boord van Hr. Ms. Zeven Provinciën, dio binnenkort in dienst zal worden gesteld, om naar Oost-Indië te vertrekken, zijn o.m. aangewezen de off. van gez. Ie kl. J. Versteeg en de off.-mach. 2e kl. J. Walrave, G. M. van der Velde on H. W. Polderman. De lnit. ter zee 2o kl. Kon. Mar.-Ree. G. A. Schoehuizen' en J. Scboehuizen worden 16 Sept. 1921 geplaatst aan boord Hr. Ms. Cornelis Drob- bel en gedetacheerd bij den onderzeedienst; luit. ter zee 2e kl. Mar.-Ros. A. Karsdorp van Hr. Ms. Z 7 wordt 6 Oct. wegenis het eindigen van den voorgeschreven oefeningstijd van zijne plaatsing ontheven en de buitengewone adelborsten Mar lies. P. F. M. van de Lint en S. Dobbinga van Hr. Ms. Atjeh op 1 Oct. van hunne plaatsing ont heven wegens het eindigen van don voorgeschre ven oefeningstijd. Bij Kon. besluit Ut, met ingang van 9 dezer, bij de Kon. Mar.-Res. aan luit. ter zee 2e kl. H. G. J. ter Marsch en W. J. van der Horst eer vol ontslag uit den reservodienat verleend en ziin de buitengewone adelborsten R. J. L. Brouwer en J. Aarents bevorderd tot adelborst le klasse. Bij Kon. besluit la, met ingang van 9 dezer, aan lnit. ter zee dor 2e kl. bij de Kon Mn* C. B. Braat, op zijn verzoek, eervol ontsl. den reservedienst verleend. Luit. ter zee 2e kl. J. B. Meijer is uit Oost- Indië teruggekeerd on ter beschikking gesteld. Off.-mach. 2e kl. G. J. de Groot, onlangs uit Oost-Indië teruggekoerd, is geplaatst bij don on derzeedienst te Willemsoord. Opgavo van overgeplaatste onderofficieren dier Zeemacht: Op 26 Sept 1921: eorg.-konstabol J. M. Harme van Wachtschip Vlissingen naar Dépt. van Mar. afd. peréonool. Op 1 Oct. 1921: eerg.-ziekenverploger A. van Andol en korp.-zdekenvorploger J. Mol van bin nengasthuis Amsterdam naar Marlnehospita&l Willemsoord. Op 3 Oct. 1921. sorg. der mars. J. Genie van Dep. dor Mar. naar Kon. Inst. voor de Marine als conciërge; sorg.-ziekenverpleger G. Pijl en korp.-ziekenvorpleger C. de Vries van Marine- hospitaal Willemsoord naar Binnengasthuis Am sterdam. Bij Kon. besluit van den 26en Aug. 1921 no. 77 zijn bij de Zeemacht benoemd tot off.-vlieger 3e klaaso de Beeren W. H. Smets, J. M. Breukel, P. J. Nortier, P. S. Everts, H. M. van de Vijver en E. van Dijk. Op 4 Sept. 1921 zijn per particulier stoomschip „Tambora" van de Rott Lloyd uit Oost-Indië in Nederland teruggekeerd: Oppertorpodomaker A. A. Rueck; serg.-machino- drijvor A. J. S. de Ridder en A. F. H. Gebbink. Mot ontslag uit den Zeedienst op 1 Oct 1921 Marinier lo kl. A. M. Mohlnmn. OOST-INDIE. Departement van Marine. Wegens lichamelijke ongeeohlkthold eervol ont gon uit zijne betrekking van loods dor lo kl. 'oius* Op hot s.e. Zwaluw, do oorsto werktuigkundige 0. E. Sinlt, Bij hot tijdolljk mariuo-vltogkiuini te Tandjong Prlok, do luit, tor zoo dor 2o kl. J. F. L. Goedhart do off.-vllogor der 2o kl. 1'. van Leuning on F. Rlohotounn, allen verwacht uit Nederland, por ba UombmmR. Bij hot station voor onderzoobooton to Soera- baya de off.-maoh. dor 2o kl. II. P. Alluritw, var- i' Tjrnv Nederland terug ti. aan den lult, ter «ge dor le kl, H, J, Buoniuuk, nacht uit Nederland, por m vergund: om naar Nederland ti to koeren Óvergoplaatst van ïiot s,s, Zwaluw Cycloop do otvrsto werktuigkundige M, u. van Nordet van het s.s. Cycloop op het Telegraaf de oomto werktuigkundige J', M, Andreost van hot h,m. BoUatrtx op hel; Spits, do twoodo werktuigkundig# P. Burghoorn, Bil hot gouvernement van marlno: Geplaatst non boord van hot s.c. Zwaluw, to Amboluiu, do 2o offiolor A, Ovorgoplantst hot k,«, Glai Blinmol. at tijdelijk van hot Zwaluw op ik, do 3o werktuigkundige K. L. Bij Kan. Bosluit is de ros. 2e luit. E. F. Grooes. van het 2e bat., 21e ros. inf., benoemd en aange steld tot ree. le luit. bij het korps. De 2e lui.t J. H. Mulder, van het 21e reg inf. te Helder, zal op 16 Sept. a.s. zijne nieuwe be stemming volgen. Bij Kon. Besluit is aan den dienstplichtige P. Bol, van het 21e reg. inf., voor goed vrijstelling van den dienst bij de militie verleend, wegens kostw innersehap. Bij beschikking van den Min. van Oorlog, is aan den dienstplichtige A. van der Veer, van het 21e reg. inf., toestemming verleend' tot verblijf in Amerika. Do nieuwe Dienstplichtwet. Blijken» eon schrijven van den nieuwen Min. van Oorlog, ligt het in het voornemen om geen mili taire werkers in de organisatie van het leger op te nomen, en voor hot. verrichten van bewa king»- en huishoudelijke dienst, waarvan nadoel zou kunnen uitgaan voor do opleid,img, burger personeel te gebruiken. Hot nieuwe voorstel houdt in eeno verlaging van het contingent van 23000 tot 19500 man. Bel.alvo dozo 19.500 man zal nog ingelijfd worden een zeker getal mansolmppon tor goedmaking van liet ln het eerste dienstjaar op de lichtingstorkte te lijden verlies Laatst bedoeld getal wordt geschat op 2000, zoodat te Tekenen valt op oen jaarlijksclie inlijving van 21.500 jongemannen. Deze liohtin"sterkte zal, nu daaraan verbonden wordt de maatregel om de dlentsplichtigen gelijkwaardig te oefenlen, gele genheid geven bij mobilisatie reeds dadelijk te kunnen beschikken over een veldleger van 72 inf.- bat., en daarnevens over eveneens volledig ge oefende troepen voor stelling- en territoriaal ge braik, terwijl daarachter ook reeds dadelijk aan wezig zijn geoefende troepen voor eerste aan vulling en reserve, die nog naar behoefte uit de aanvullingsreserve en uit de in oorlogstijd - te oefenen dienstplichtigen kunnen worden ver sterkt. De verdeeling van de HoMing«stprl-te over de onderscheidene wapers en korpsen is als volgt gedocht: zeemacht 1000 man, Infanterie 18.600 man, wielrijders 600 toaan, cavalerie 800 man, bereden artillerie 2130 man, vesting-artillerie (met inbegrip van kust- en luohtafweer-artille rie) 1500 man, genietroepen (met inbegrip van pontoniers en torpedisten) 11Ö0 man, hospitaal- personeel 600 man, motordienst 90 man, inten dancetroepen 240 man, luchtvaartdienst 140 man. Voor de infanterie, de wielrijders, de onberedenen der artillerie, de genietroepen (inbegrepen pon tonniers en torpedisten), de ziekendragers, de mo to rafdeeling on de intendaucetroepen zal met een eorste-oefeningstijd van ö'/a maand kunnen wor den volstaan, doordat do oefoningsvoorwaardon zoo gunstig mogelijk ziin gemaakt en van den beschikbaren tijd het meest mogelijke nut wordt getrokken. Van bedoelde 5Va maand worden de eerste 4 maanden beisteed aan individueele op leiding en oefeningen in Moin verband. De ver dere opleiding die „vervolgopleiding" zou krui nen hoeten geschiedt voor de infanterie, do wielrijders on de gonietroopen in kampementen, voor do vesting-artillerie op de forten. De voor- geoefenden, die voorshands wei ln hoofdzaak tot do infanterie zullen behooren, zullen alzoo niet in do kazerne behoeven to verblijven; zij toch zijn, althans voor zoover zij niet in opleiding worden genomen voor kader, alleen gehouden tot het volbrengen van de vervolgoefeningen in de kampementen. De opkomst bij de infanterie, de wielrijders en de genietroepen geschiedt in 2 ploogen. Het personeel van do vesting- en kust- artillerio, het hospitaalporsonool, alsmede zij, die 'bestemd worden voor don motordienst en de in- tondancetroepen, zullen in 3 ploegen van gelijke sterkte opkomen; voor hen zal de vervolgoofo- ning aansluiten aande eerste periode van 4 maan den. De beredenien en de onberedenen van de veld artillerie komen, evenals de cavalerie, in 2 ploe gen op. Bij beide wapens wordt de geheele eenste- oefeningistijd zonder onderbreking volbracht. De opleiding tot verlofsofficier zal, gelijk thans, plaats hebben aan de scholen voor verlofsofficie ren. De scholen voor de cavalerie en voor de be reden-artillerie zullen worden overgebracht naar Breda. Van de scholen voor verlofsofficieren der infanterie worden alleen gehandhaafd die to Bre da en te Amersfoort. Voor deze scholen zal een afzonderlik oefeningsdetachement worden aan gewezen. Voer de niet genoemde wapens en korp sen hoeft de opleiding bij de regimenten plaats. De opleiding tot onderofficier zal bij de korpsen mot öVs-maandschen eerst-oefeningstijd 9 maanden duren. Deze opleiding zal zoodanig geschieden, dat in llot eersto dienstjaar 71/» maand wordt ge diend en in hot tweede 11I% maand, waardoor het voordeel wordt verkregen, dat twee perioden van vervolgoefeningen worden medegemaakt. De vre- des-organisatie bepaalt zich tot de voor de mo bilisatievoorbereiding onontbeerlijke staven en de school (oefenings)-eenheden. Zij is aldus ont worpen: het Hoofdkwartier van het Veldleger; 4 divisiestaven:; Wapen der Infanterie: Staf van t'ot wapen; 8 brigades, elk 'bestaande uit oen staf, 3 regimenten en eon opleidingscompagie; (elk regiment bestaat uit een staf en 3 sohool- compagnieën)2 stoTmscholen; 'instructie-batal jon; 4 schoolcompagnieën wielrijders; 2 scholen voor verlofsofficieren der infanterie; normaai- schietschoelmilitaire gymnaistiekscheol; Wapen der Cavalerie: staf van hot wapen; 2 regimenten huzaren, elk bestaande uit een staf en 4 eska drons; depot huzaren, tevens rijschool; boefemid- schöol; scltool voor verlofsofficieren der cavale rie; Wapen der Artillerie: Staf voor het wapen; 4 brigades veldartillerie, elk bostaando uit een staf en 3 regimenten; bovendien schoolbatterijen voor do artillerie van de lichte brigade, waarvan het type nader zal worden vastgesteld; elk regi ment bestaat uit een staf en 3 echool'batterijen, bij één der regimenten per brigade bovendien een troinafdeeling; Regiment zware artillerie, be staande uit een staf en 2 echoolbatterijen; schoei voor verlofsofficieren der bereden-artillerie; in- sructi o-batterijArti 11 erio-panrdondepotRegi ment Vesting-Artillerie, bestaande uit een staf, 4 echooloompagnieön, een artJllerie-echietschooloom- pagnie, een oploidingscompagnie en een school voor vesting-artillerio; Regiment kust-artillorio, bestaande uit een staf, 2 aehoolbataljons (5 com pagnieën) en een oploidingscompagnie; korps luchtafwoer-artillerie, bestaande uit een «taf on oen scttooloompagnie; artillerie-schietschool; com missie voor proefneming. Wapen der Genio: staf van het wapen; (zal gaandeweg worden ingekrom pen) regiment genietroepen, be»tn.indo uit eon staf en 3 schoolbataljons; Ie schoolbataljon (pio niers), bestaande uit een staf, 2 schoolcompag nieën pioniers, een spoorwegoompagnie on een exploitatieeompagnio; Ile schoolbataljon (tele- graaftroepen), bestaande uit een staf en 2 school compagnieën; Ille schoolbataljon (veriichtings- troepen), bestaande nit een staf en 2 schoolcom pagnieën. Korps pontonniers en torpedisten, be staande uit een staf, 2 'compagnieën pontonniers en 1 compagnie torpedisten; remonteJepot; 4 com pagnieën hospitaalsoldaten; luchtvaartafdeel ing; schoolcompagnie motordienst; compagnie inten- doncetroepen; vrij willigen landstorm; en ver schillende staven, diensten en Inrichtingen van militair onderwijs. De voorgenomen regeling van de eerste-oefe ning maakt, dat er tijden zijn, waarin bij enkele wapens geen dienstplichtigen ondor de wapenen zijn. STOOMVAARTBBRICHTEN. Stoomvaartmaatschappij Nederland. Boeten, thuiar., Engifono, uitr,, vortr. 18 Sept, v. Portugaiota. pass. 11 Sopt. Porlm. Kambaugan, thuisr., arr. 18 Sopt. to Piraous. Nlns, uitr., pass. 12 Bont. Portin. Roopat, uitr., arr. 18 Sept. te Part Raid. Rotti, uitr.. vortr. 18 Sopt. v. Djoddah. Kangoan, uitr., pass. 12 Sopt. Oueseant, Ambo», uitr., vortr. 11 Bont, v. Suox, BllMtim, arr. 12 Sopt. v. A'dam to Batavia. Ootebiw, v. Nuw-Ywk n, Java, pass, 1] Sopt, Porton, ilnn PloleraB. Oaen, uitr,, arr. 12 Rept, te Genua, Jolian de Wltt, arr. 11 Sopt, v, Amm te Batavia, Knrlnwew, fhukr,, vortr, .10 Sopt, v. Podaiig, Rondo, thulw,, paus. 12 Sept, Purim, B'oiulowote, arr. 10 Sept. te Soombaya. U muiteer, uitr,, vortr, J,§ Sopt^ y, Buuthampteu. faoatm, uitr,, fiw, 38 Sopt. Gibraltar, Kawl, uitr,, arr 18 Sopt. te tbnbw»g, 8 St Inisultowió, lilpisr,, vortr, 1'i Mftdleen, hulir.^ piwfcTa Sëpti. Porira. 8<u>t, v. Stuw. Patrio, uitr., vortr. 18 v. Mawolllo. Monade, uitr., piuw. 12 Bont. Pantollarla. talombang, v. Genua n, Batavia, ixum. 12 Sopt. Poiut do Galle. do, arr. 18 Sopt. v. Batavia to R'dam. v. Belfast te R'dom. SitooboooL.. Modan, arr. 18 Sopt. Tjorlmar, arr. 11 Sept. v. R'dam te Hamburg. Kon. Hollandscho Lloyd. Zeelandia, thuisr., vertr. 18 Sopt. v. Santos. Frisia, arr. 12 Sept. v. A'dam te Now Orleana. Kon. West-Indische Maildienst. Orestes, arr. 13 Sept. v. Guayaquil to Londen. Crijnssen, arr. 14 Sept. v. Wost-Indië te A'dam. Venezuela, v. A'dam n. Ooien, arr. 12 Sept. te Barbados. Helder, arr. 11 Sept. v. Cullao te Valparaise. Oeres, v. A'dam n. Guayaquil, vertr. 10 Sept. v. Ooien. Stoomvaartmaatschappij Oceaan. Polyphemus, v. Batavia m. A'dam, arr. 13 Sept. to Liverpool. Euryoctus, arr. 14 Sept. v. Java te A'dam. Teenkaai, v. A'dam n. Java, arr. 10 Sopt. te Sabong. Teiresias, v. Japan n. R'dam, arr. 11 Sept. te Suez. Holland—Amerika Lijn. Eemd'ijk, vortr. 14 Juli v. R'dam n. Hamburg. Noorderdijk, v. R'dam n. Saai Froneisoo, vertr. 18 Sopt. v. Oolon. Westerdijk, vertr. 14 Sept. v. R'dam n. New-York Vechtdijk, v. R'dam n. Baltimero, pass. 12 Sept Cape Race. Boukolsd ijk, arr. 18 Sept. v. Bnltimoro te Bremen. Warszawa, vertr. 13 Sopt. v. R'dan: n. Dan/.ig. Maasdam, v. R'dam n. N. Orlean», arr. 12 te Santander. Malvolio, uitr., arT. 12 Sept. te Genua. HollandAustralië Lijn. St. Albans Abbey, thuisr., vertr. 14 Sept. v. Ant werpen n. Hamburg. Holland Oost-Afrika lijn. Netley Abbej'. vertr. 11 Sept. v. Kilindinl n. Tanga Mercurius, thuisr., pass. 2 Sept. Perim. HollandWest-Afrika Lijn. Amstelstroom, thuisr., vertr. 12 Sept. v. Freetown. Olio, thuisr., vertr. 8 Sept. v. Matadi. Drechtstroom, thuisr., vertr. 8 Sept. v. Bissao. TTspldiik. vertr. 14 Sept. v. A'dam n R'-'am. r'ontestroom. u!1r„ pass 13 Sept. Toeonbrp c:„»,,r„yc f' „j.-r arr 1? S'ri to H'mbrr'* sept. HollandZuid-Afrika Lijn. Jagersfontein, vertr. 12 Sept. v. Delagoabaai u. Port Natal. Rietfontedn, uitr., vertr. 18 Sept. v. Kaapstad. HollandBritsch-Indië Lijn. St. Augustine Abbey, uitr., arr. 18 Sept. te Kur- rachee. Stadsdijk, arr. 13 Sept v. Hamburg te Antwerpen. Holl O.-Azië Lijn. Tosari, vertr. 14 Sopt v. A'dam n. Japan. Ilad:a, thuisr., vertr. 12 Sept v. ,P°rt Said. Heemskerk, thuisr., vortr. 9 Sept. v. Lissabon. AMeramin, uitr., arr. 10 Sopt te Shanghai. Boeroe, uitr., pass. 12 Sept. Point de Gallo. RotterdamZuid-Amcrika Lijn. Alhireo, thuisr., arr. 12 Sept. to Santos. Merak, arr. 12 Sept. v. R'dam te Hamburg. JavaChinaJapan Lijn. Tjibodas, v. Batavia n. A'dam, pass. 13 Sept. Gi braltar. JavaNew-York Lijn. Bawean, v. New-York Java, paso. 13 Sept Point de Galle. Tjlsondart, v. San Franclsco n. Java. vertr. 3 Sept. v. Kobo. Tjibodas, arr. 9 Sept. v. Shanghai te Chinwangtae. Salabangka, arr. 8 Sept. v. New-York te Batavia. ANNA PAULOWNA, 13 Sept. 1921. Groote aardappelen 7—9, drielingen 44.80, kriel 2.25, elaboonen 53.5074.50, sniiboonon 60 per 100 K.G. PURMEREND, 13 Sept 1921. w 15 stapels fabriokskaas 67, R.M. 75, 36 sta pels boerenkaas 72, R.M. f 76, 6 stapels com missie R.M. 72, alles per 50 K.G.; 987 K.G. beter n. K.G. 3.25—3.40; 894 runderen: 485 vetto p. K.G. 1.30—1,70, stug: 344 melke en gelde 250700, stug; 65 stieren: 34 paarden 200—400; 114 vette kalveren n. K.G. ƒ2.30—250, matig; 176 nuchtere id. 2060, matig; 364 vette varkens p. K.G. 1.041.20, mati"; 56 magere idem 3660. stug; 246 biggen 18—30; 995 sciiapen 35—58; 555 lammeren 2437; 80 bokken; kipeieren p. 100 stuk» 13—14; 526 zak appelen 19; 975 zak peren 210. LANGEDLJJK, 14 Sopt 1921. Bloemkool, 1e srt. 6.90—9.80, idem 2e srt. 2.405.10 por 100 stuks; roodo kool le soort 4.507.20, idem 2e srt 2.20—4.30, gele kool 6.80—9.90, idem 2e srt 2.805.90, witte kool le srt. 6.70—8.40, 2e srt 2.20, alles per 100 K.G.; wortelen 915.50 per 100 'boe; aardappe len: schoolmeesters 15.50, blauwe 6.70—8.20, bravo's 6.30—6.80, drielingen f 4.20—4.60, kleine 2.70—2.80, Moten 4A05.30, gele nep 9.30—9.80, drielingen 7.50—7.80, Uien le srt. 10—10.30, elaboonen 30—55.10, per 100 K.G. Schagermarkt, van 15 Sept 1921. 1 paard; 10 stieren 150350; 80 geldekoeien mag. 300—550; 70 ideorn vette 450—1675; 70 kalfkoeien 600750; 84 nuchtero kalveren f 18—28; 81 schapen mag. 45—54; 186 idem vette 46—65; 148 lammeren 20—32: 6 bok ken en geiten 416; 32 varkens mag. 4565; 60 idem vette p. KiG. 1.04—1.16; 250 biggen 13—£6: 90 konijnen) 0.25—2; 34 kippen 0.40—4; 100 eenden 0.50- f 4; 79 K.G. boter 8—3.20; 7326 kipeieren p. 100 11—13.50; 412 eendèieren p. 100 12. HAVEN TE NIEUWE DEEP. 13 Sept. 1921. Aangekomen van Antwerpen en bestemd naar Ouxhaven, Dultsche sa „Grosefurst" als bij legger voox kolen. 14 &5pt. 1921. De Dultsche mijnenveger R 16 is vertrokken naar Embdeh. van 18 en 14 Sopt. 1921. ONDERTROUWD: A. Bremer en M. Hopman; H. J. Kraak en E. Wiliemso: W. Boom en B. Buije; H. Streutker en G. J. Koningstoin; P. van Lopik en M. K. de Jong. GETROUWD: W. Koningstein en A. J. L. Gro- nior. BEVALLEN: M. Mo]enkamp-Groot B. Doof- Jaoobs, z.; N. Aldors-Mieldijk, d. Tijdstippen van verzending der brievenmalen. Naar Ned. Oost-IndlB. Vorzendlngs- wcg. Datum der ter post bezorging. Uien flORppt, 211 Sopt, 24 Sopt, IS Sopt, 22 8) on 2D Hopt. TJJdstlp der laatste buulloh- tlng aan hot Postkantoor, 11.80 'urn. NaerJJed. Weit-lndië. 20 Sept. Per zoopoBtvla Amsterdam Per mail via Amsterdam (Colonljjn) Per mail over Engeland3) Naar Saba, St. Eustatius en St. Martin Perzeepostvia Amsterdam Per mail over Engelaud Naar Aruba, Bonaire en Cura^ao Perzeepostvia 20 Sept. Eiken Dinsdag fi.80 'sav. 6.30 'sav. 11.30 's in. 6.30 'sav. 11.30 's m. Amsterdam Per mail via Amsterdam (Colonlq'n) Per mail over Engeland 20 Sept. 22 Sept. 26 en 29 Sept. 6.30 's av. 6.30 's av. 11.30 'sm. Geen correspondentie voor Atjeh on on- derhoorigheden, Sumatra's Oostkust, Paleni- bang, liiouw, Banka, Billiton en de Wester- afdeeling van Borneo. 2) Alleen correspondentie voor Atjeh on on- derhoorigheden, Sumatra's Oostkust, Palein- bang, Riouw, Banka, Billiton en de Westcr- afdeeling van Borneo. De correspondentie voor het overige gedeelte van Ned. Oost-Indlö wordt alleen op verzoek van den afzender met deze gelegenheid verzonden. s) Alleen op verzoek van den afzender. Naar Hr. Ms. Onderzeeboot KIV te Tunis 16 en 19 Sept., 11 30's m.Alexandrië 22, 24 en. 29 Sept., 11.30 'sm.Port Saïd: 1 Oct., lf.30 'sm.; Suez6 Oct., 11.30 's m Aden: 13 Oef, 11. 0 V ni Colombo: 15 en 22 Oct.. 11.30 's m

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1921 | | pagina 6