Een ernstige waarschuwing aan de
Weensche vrouwen-
Een kort geleden opgericht Weensoh blad,
de Wiener Fremden Presse, komt bi} gele
genheid van de Weensche jaarbeurs met
een waarschuwing aan de Weensche vrou
wen en meisjes.
De waarschuwing is zeker goed bedoeld,
maar door de wijze waarop ze gegeven wordt,
is ze al heel weinig dienstig aan de reputatie
van de Weenerinnen. Zij wordt een aller
droevigst „zedeprent" van de 'moraliteit der
huidige Weensche vrouwen.
De bedoeling van het blad Is de vrouwen
en meisjes te waarschuwen tegen de verlei
ding om zich te prositueeren, die dezer da
gen zoo groot zal zijn, omdat ten gevolge
van ide jaarbeurs zooveel buitenlanders met
hooge valuta te Weenen zullen zijn.
Het blad zegt dan, dat de Weensche vrou
wen op het oogenblik de reputatie gekre
gen hebben lichtzinnig, genotzuchtig en im
moreel te zijn. „Met bekommering ziet mgn
het toenemende verval der zedelijkheid in
ooize stad, met afschuw leest men de amb
telijke statistieken, die aantoonen hoe diep
het kwaad van de heimelijke prositutite in
de tevoren reinste en fatsoenlijkste fami
lies ingevreten heeft. Mededeeïingen van
objectieve buitenlanders hebben deels met
medelijden, deels met ironie gewag gemaakt
van het diepe moreele verval, van de veil
heid en de opdringerigheid der Weensche
vrouwen en meisjes".
„Do verleiding', zoo gaat het -blad voort,
zal in deze dagen groot zijn en te oordeelen
naar de vroegere ervaringen is het te vree
zen, dat velem, die tot nu -toe stand- hebben
gehouden, zullen bezwijken. Met sohrik ver
neemt men, dat de kantoorjuffrouwen en
dienstmeisjes in scharen haar betrekkingen
verlaten om, zooals ze het cynisch uitdruk
ken, „die Messezeit auszunützen". Men be
grijpt wat dat zeggen wil, men weet, dat deze
ongelukkige schepsels, als ze eenmaal van
den beker der verlokking geproefd hebben,
hem niet meer van de lippen laten du mee
gesleurd zullen worden in den maalstroom
van verderf, die tegenwoordig zoovele W een-
stihe vrouwen en meisjes meesleurt. De va
luta-roes eisoht -niet alleen aan de beurs
slachtoffers, ook Weenen's -kostbaarste goed,
zijn vrouwen en meisjes, zijn er door aan
getast."
Het Weensche blad zegt dan, dat het een
ondankbare rol is'in dit Sodom en Gomorrha
den zede-prediker te spelen. -Maar er moet
getracht de Weenerinnen tot bezinning te
doen komen. Ze moeten afgewend van den
weg, waarop ze slechts ongeluk kunnen vin
den. De jaarbeurs-tijd zal1 haar vuurproef
zfin. Het zou noodlottig zijn, zoo besluit de
Wiener Fremden Presse, dat de Weensche
vrouwen de kwade reputatie zouden beves
tigen, die Zij op -het oogenblik in het buiten
land hebben.
Vacantle-Ji rabbels.
Het Handelblad heeft een aantal vacantie-
reizigers de vraag gesteld, wat zij aan aar
digs en merkwaardigs in hun vaeantie heb
ben meegemaakt.
Herrri Polak, voorzitter van de A. N. D. 'B.
en -lid van de Eerste Kamer, beantwoordt
deze vraag op de volgende wijze:
Vaca-ntie heb ik ,dit jaar, niet gehad, daar
de gelegenheid om er een week of wat uit
te gaan, zich niet opdeed, Ik zou dus uw
vraag eigenlijk niet kunnen beantwoorden,
ware het niet, dat ik wel een enkele maal een
dagje heb kunnen uitbreken en dat ik
zulke dagjes benutte om eens na te gaan, hoe
het gesteld is met de
verkeerstoestanden In ons landje.
Ik maakte deze tochten op mijn motorfiets.
Misschien wilt gij nu wel een kort relaas mij
ner ervaringen als antwoord op uw vraag
aanvaarden. Maar ik waarschuw vooruit, dat
zij misschien een weinigje merkwaardig,
doch zeer stellig niet aangenaam waren.
Leerzaam zijn zij echter ongetwijfeld.
Eerste ervaring. Nagenoeg alle
Rijkswegen zijn slecht, sommige, in alle ge
val over groote gedeelten, zelfs ellendig. Wa
terstaat 'laat, althans benoorden den Moer
dijk, den klinker maar niet les. Onze hoofd
wegen bestaan nog altijd uit los in -het zand
getikte baksteentjes. Hot. is nimmer een ide
ale bestrating geweest. Het la nu, waar het
verkeer zeer toegenomen en vooral hot aan
tal zware vracht-auto's zoor groot is, on da-
gelijks toeneemt, do slechtste, dlo mou zloii
doeken kan. Be waarheid, dlo buut In andere
landen reeds jaren geleden ontdekte, name
lijk, dat de maoudamwegen of wteenslugweg
do eeulge goede te. schijnt tot de greotmuoih-
Wgen van Waterstaat mug niet doorgedron
gen te lijn.
Twoodiö ervaring. Sommige bladen
hebben de gewoonte aangenomen, om motor
ongevallen te rangschikken onder de ont
stellende opschriften, als: „De RJJdiende
Dood" „De Schrik der Wogen" „Hot
Auto-gevaar", o.d. Mijne ervaring is, dat
deze opschriften behooren te luiden: „De
Wandelende Dood" „Hot Fietsen-gevaar"
„Het Boerehklungel-perikel" „De Ver
liefde Paartjes-dreiging, e tutti quanti".
Om te beginnen: geen goed Hollftnder
loopt, waar hij 'behoort te loopen. In de stad
loopt hij nooit op hot trottoir, tenzij de nood
er hem toe dwingt; zijn gewone terrein van
actie is de rijweg. Als hij een straat over
steekt, ziet hij niet even naar rechts of links,
doch doet het in een toestand van béte on
verschilligheid voor hetgeen er zich verder
in de straat bewogen moge; hij' doet het ook
bij voorkeur in zoo lang mogelijke diagonaal.
Indien hij met een of meer natuurgenooten
besprekingen houdt, die geen uitstel dulden
en derhalve stante ipede .afgedaan moe
ten worden, dan doet hij dit liefst op een las
tiger* hoek kan -twee nauwe straten (natuur
lijk op den rijweg), op de helling van een
brug naar-een nauw igraohtje, of midden op
een smullen spoorweg-overgang. Op de bui
tenwegen loopt hij voornamelijk op de fiets
paden. bij voorkeur in rijen van drie of ver
igozeld van een of meer vrouwen, die kinder
wagens en dergelijke vehikelen voortbewe
gen. Indien hij midden op den rijweg (zel
den aan den kant) loopt, dan zal hij, indien
een motor-voertuig nadert en waarschuwt,
eerst op bet allerlaatste oogenblik uitwijken
en dan naar rechts, opdat de motor-bestuur
der, als deze ev tueel óók uitwijken moet,
in ernstige moeilijkheden gerake.
Derde ervaring. Een groot ge
deelte der 'bevolking van ons vaderland is
lijdende aan hevige doofheid. De kwaal
schijnt vooral groote verwoestingen aan te
richten onder de landelijke bevolking, mep.r
In het bijzonder het gedeelte dat mest-, hooi
en andere wagens bestuurt. Geen hoorn, geen
klaxon geen fluit vermag hun trommelvlies
in trilling te brengen, indien deze instrumen
ten zich doen hooren op een grooteren af
stand dan drie meter. Indien zij binnen dezen
afstand gedurende eenige minuten onafge
broken en met nadruk hebben weerklonken,
dan begint het tot de, aan deze merkwaardige
doofheid lijdenden, door te dringen, dat er
geluid in de lucht is en voorzichtiglijk gluren
zij dan naar achteren, om de oorzaak daar'
van te ontdekken. Hebben zij dan, na vol
doende waarneming, vastgesteld, dat er zich
een motor-voertuig achter hen bevindt, dan
halen zij, langzaam en bedachtzaam, zooals
het een goede Nederlander betaamt, naar
rechts uit
Er zijn echter ook vele voetgangers, fiet
sers, bestuurders van handkarren, bestuurde
ressen van kinderwagens enz., die aan deze
kwaal lijden. Zoodat het niet ongepast mag
heeten, de aandacht der over de volksgezond
heid wakende autoriteiten op deze wijd-ver-
spreide volksziekte te vestigen.
Vi i er d e e r v a it i n g. De aanhankelijk
held van- minnende en verloofde paartjes is
in ons land bijzonder groot. Dit demonstreert
zich vooral op de fietspaden en smalle we
gen, waar zij; onveranderlijk hand- in hand,
met de handen op elkanders schouders, of
zelfs gearmd fietsen, zonder dat iets ter we
reld in staat is, hen te scheiden. Somtijds
bewegen zich twee paren in één rij aldus
voort, vermoedelijk 'broers en zusters die om-
en-om verloofd zijn, of met elkander bevrien
de paartjes, in welke gevallen de banden des
bloeds of der vriendschap, gevoegd bij die
der liefde, een onverbreekbaar oordon vor
men, dat zelfs door den sterksten motor niet
te verbreken is. Vondel moet, in profetische
extase, dezulken op het oog hebben gehad,
to enhij zong:
„Twee zielen, gloênde aan-een gesmet*
Of vast-geschakeld en verbonden
In lief en leed".
Vooral in helt leed van den motorrijder en
den chauffeur.
V ij f d e ervaring. De dril-sergeant, die
een aantal bóeren-pummels niet kon toeren
in den .pas te loepen, omdat zij het onder
scheid niet wisten tusschen rechts en links,
en hen toen een bosje stroo aan het rechter
en een bosje hooi aan het linfcer-been bond
en hen toen liet marcheeren op den maat
gang „hooi-stroo, hqoi-stroo" is een genie ge
weest, van wiens vindingrijkheid algemeen
gebruik behoort gemaakt te worden. Want
het schijnt, dat zeer velen van onze mede
burgers laboreeren aan hetzelfde geestelijk
gebrek, dat vorenbedoelden rustteken recru-
ten eigen was. Zoo zijn er zeer vele wielrij
ders, en nog veel meer dito-sters, de laatsten
vooral als zij een zeer klein kind in een
mandje meevoeren, die, op den weg althans,
niet weterwat rechts en wat links is. In het
bijzonder is dit het geval, wanneer zij midden
on den weg rijden, want steeds rechts
te rijden schijnt velen onmogelijk te
zijn, terwijl nog meerderen een van den
weg gescheiden fietspad -meer beschouwen
als een ornament van het 'landschap, dan als
een te hunnen gerieve aangelegd verkeers
middel) en voor een motorvoertuig moeten
uitwijken, hetgeen in althans de helft der ge
vallen naar den verkeerden kant geschiedt.
Zesde ervaring. De liefde voor spel
ep sport is bij- de Nederlandsche jeugd, de
„opgeschotono" daaronder begrepen, zeer
groot en uit zich bij voorkeur op den open
baren weg, liefst op de drukste gedeelten.
Vooral het opgewonden heen en weer schop
pen van een klein balletje, dat voor voetbal
spelen schijnt gehouden te worden, en waar
bij hetgeen er overigens op den weg gebeu
ren moge door de enthousiasten volkomen ver
waarloosd wordt, is zeer in trek. Jongere
knapen vinden vooral hun genoegen in het
pogen tot het op hun naam brengen van het
record voor den sprint dwars over den weg,
vlak vóór een auto of motorfiets. Zij leggen
zich echter óók met ijver toe op het 'gooien
van stokken naar de wielen van motorfiet
sen en van steenen naar de ruiten van auto
mobielen, vermoedelijk bij wijze van voor
oefening tot latere prestaties met discus en
speer.
Zevendie ervaring. Het is in het al
gemeen geoorloofd do rogols van den weg, de
voorschriften betreffende uitwijken on uitha
len naar hartelust te overtreden, mits men
geen motorvoertuig bestuurt. Indien men
zich, in hot laatste geval vorkoorondo, aan do
geringste afwijking schujdlg mankt, Is men
..er hij". Tn dozijnen negerijen on hnlf-doodo
stadion, waar man een 42 OjM.-kogol door do
hoofdstraat kan schieten «onder voel kans to
hebben iets of iomnud to raken, mag een mo
torvoertuig (dot veel sneller tot stilstand ge
bracht kun worden, dan wolk ander roet ge-
Jijko snelheid zich bewegend vehikel ook)r
geen grootero vaart hebben dan een van 18
Ki k Hom «ter per uur; oen piuml, „gelold of
onder den man", la echter aan geen snel
heids-maximum gebonden, een fletser even
min; en zoo al. dan wordt er van overtredin
gen: door dezulken nimmer nota gemomem. In
dien oen rijtuig des avonds voorzien is van
één zijlantaron of een 'boerenkar van één
nachtpitje, dat onder de wagen tusschen de
wielen bengelt, zoodat men van verre, niet
zien kan of het voertuig naar je toe komt of
van je afgaat geen veldwachter of politie
agent, die het in het hoofd komt, er aandacht
aan te schenken. Maar wee den automobilist,
die aan één lantaren een ongelukje gehad
heeft en dus met één licht rijdt, eenige hon
derden kaarsen sterk en op drie kilometer
afstand te zien; hij is de prooi van ieder lid
der Heilige Broederschap, dat hij op pad mo
ge ontmoeten.
Algemeeme opmerkingen.
a. Met het bovenstaande bedoel ik geens
zins, alle motor-menschen vrij te pleiten van
onbehoorlijke gedragingen, schuld aan onge
vallen enz. Er zijn onder hen onduldbare we
zens, razende-snelheid-maniakfcen, opschep
pende kwajongens op knallende benzine-looo-
motieven, enz. Doch hun aantal is betrekke
lijk gering. Hoevelen zullen trouwens het le
ven van anderen en van zichzelf, afgezien
nog van gewoonlijk dure voertuigen, opzette
lijk in de waagschaal stellen? De ploerten-
van-den-weg 'bekommeren zich echter hitter
weinig om voorschriften en vervolgingen
Van deze dingen ondervinden hoofdzakelijk
bezadigde lieden meestal noodeloozen over
last.
b. Zonder aarzelen durf ik te verklaren; dat
negentig-procent van de motor-ongevallen
een gevolg zijn van het verwaarloozen der
verkeers-voorschriften door anderen dan de
bestuurders van motor-voertuigen en dat er
zoo goed als geen ongelukken te betreuren
zouden zijn, indien voetgangers, fietsers en
bestuurders van anders dan door motorische
kracht gedreven voertuigen, zich op den weg
rationeel zouden gedragen.
In hoofdzaak komt alles hier op neer: men
loope, fietse en rijde immer aan den rechter
kant van den weg, nooit links en óók niet
in het midden. Als er trottoirs zijn, dan blij
ven de voetgangers daarop, zooals de wiel
ders op de fietspaden behooren te blijven.
Doet iedereen zóó, dan is er zoo goed als
geen gevaar.
c. Er zij op gewezen, dat het den motor-be
rijders berokkende ongemak, bet hun veel
vuldig aangedane onrecht, niet slechts treft
rijke lieden, die voor hun pleizier rijden,
doch ook tal van anderen, die het om den
broode doen, zooals geneesheeren, ambtena
ren, bestuurder van bestel-auto's, post-auto's,
vrachtauto's enz., die eiken dag in duizend
tallen stad en land doorkruisen.
Henri. Polak.
MARINEBERICHTEN.
i, Tulmnnn.
hot
LEGERBERICHTEN.
RottordomBoho Lloyd,
MARKTBERICHTEN.
Burgerlijke Stand dor gemeente Helder.
UIT DEN OMTREK
Texel, 14 Sept.
Deze week -werden' van Ihler verzonden:
266 schapen, 260 lammeren, 7 koeaeni, 15
varkens, 5 kalveren, 2 paarden.
Zondag gaf het Texelsche Fanfarecorps
een uitvoering aan de Koog ln de duinen.
Veel menscthen' wairen opgekomen om van de
mooie muziek te genieten. Een hevige regen*
bui joeg muzikanten en toehoorders naar
huis. Later werd; nog gespeeld in de Depen
dance en ln den tuin van den heer De
Braven.
Per aoopoBtvla
AmHCurctnn)
of Rotterdam
Per Holl. mftil
via Genua
of Marsollle
Per Eng. mail
vla Mareolllo j
fi.flö 'h av,
6.ai) 'aav
fl.80 'h av.
&.8U 'in,
Naar S u r 1 n a iu e t
22 Sept.
Eiken Dinsdag
Hr. Ms. „Zoohond".
Hr. Me. Zeehond is vertrokken naar do Noord
zee voor politietoezicht.
Bij het departement vam marine is bericht ont
vangen, dat de Onderzeeboot O II een telefoon-
boei looft verloren.
Het vinden van dit voorwerp behoeft dus geen
aanleiding to geven tot ongerustheid.
Off.-mach. 2e kl. G. W. J. Massa is in de direc
tie der marine te Willemsoord overgeplaatst aan
boord van Hr. Ms. artillerie-instructiescldp Gel
derland.
Off. van adm. 2e kl. A. A. O. Bol is te Amster
dam toegevoegd aan den chef der afdeeling Cen
trale magazijnen van Meeding en levensmiddelen
der Marine, ter vervanging van off. van adm. 2e
kl. C. Jansen, die overgeplaatst is aan boord van
Hr. Ms. instructiesdhip Van Speyk te Willems
oord.
L/uit. ter zee 2o kl. W. van don Donker is be
stemd voor den dienst in Oost-Indië, waarheen
hij por particuliere gelegenheid is vertrokken.
Voor eeno plaatsing aan boord van Hr. Ms.
Zeven Provinciën, dio binnenkort in dienst zal
worden gesteld, om naar Oost-Indië te vertrekken,
zijn o.m. aangewezen de off. van gez. Ie kl. J.
Versteeg en de off.-mach. 2e kl. J. Walrave, G.
M. van der Velde on H. W. Polderman.
De lnit. ter zee 2o kl. Kon. Mar.-Ree. G. A.
Schoehuizen' en J. Scboehuizen worden 16 Sept.
1921 geplaatst aan boord Hr. Ms. Cornelis Drob-
bel en gedetacheerd bij den onderzeedienst; luit.
ter zee 2e kl. Mar.-Ros. A. Karsdorp van Hr. Ms.
Z 7 wordt 6 Oct. wegenis het eindigen van den
voorgeschreven oefeningstijd van zijne plaatsing
ontheven en de buitengewone adelborsten Mar
lies. P. F. M. van de Lint en S. Dobbinga van
Hr. Ms. Atjeh op 1 Oct. van hunne plaatsing ont
heven wegens het eindigen van don voorgeschre
ven oefeningstijd.
Bij Kon. besluit Ut, met ingang van 9 dezer,
bij de Kon. Mar.-Res. aan luit. ter zee 2e kl.
H. G. J. ter Marsch en W. J. van der Horst eer
vol ontslag uit den reservodienat verleend en ziin
de buitengewone adelborsten R. J. L. Brouwer en
J. Aarents bevorderd tot adelborst le klasse.
Bij Kon. besluit la, met ingang van 9 dezer,
aan lnit. ter zee dor 2e kl. bij de Kon Mn*
C. B. Braat, op zijn verzoek, eervol ontsl.
den reservedienst verleend.
Luit. ter zee 2e kl. J. B. Meijer is uit Oost-
Indië teruggekeerd on ter beschikking gesteld.
Off.-mach. 2e kl. G. J. de Groot, onlangs uit
Oost-Indië teruggekoerd, is geplaatst bij don on
derzeedienst te Willemsoord.
Opgavo van overgeplaatste onderofficieren dier
Zeemacht:
Op 26 Sept 1921: eorg.-konstabol J. M. Harme
van Wachtschip Vlissingen naar Dépt. van Mar.
afd. peréonool.
Op 1 Oct. 1921: eerg.-ziekenverploger A. van
Andol en korp.-zdekenvorploger J. Mol van bin
nengasthuis Amsterdam naar Marlnehospita&l
Willemsoord.
Op 3 Oct. 1921. sorg. der mars. J. Genie van
Dep. dor Mar. naar Kon. Inst. voor de Marine
als conciërge; sorg.-ziekenverpleger G. Pijl en
korp.-ziekenvorpleger C. de Vries van Marine-
hospitaal Willemsoord naar Binnengasthuis Am
sterdam.
Bij Kon. besluit van den 26en Aug. 1921 no. 77
zijn bij de Zeemacht benoemd tot off.-vlieger 3e
klaaso de Beeren W. H. Smets, J. M. Breukel, P.
J. Nortier, P. S. Everts, H. M. van de Vijver en
E. van Dijk.
Op 4 Sept. 1921 zijn per particulier stoomschip
„Tambora" van de Rott Lloyd uit Oost-Indië in
Nederland teruggekeerd:
Oppertorpodomaker A. A. Rueck; serg.-machino-
drijvor A. J. S. de Ridder en A. F. H. Gebbink.
Mot ontslag uit den Zeedienst op 1 Oct 1921
Marinier lo kl. A. M. Mohlnmn.
OOST-INDIE.
Departement van Marine.
Wegens lichamelijke ongeeohlkthold eervol ont
gon uit zijne betrekking van loods dor lo kl.
'oius*
Op hot s.e. Zwaluw, do oorsto werktuigkundige
0. E. Sinlt, Bij hot tijdolljk mariuo-vltogkiuini te
Tandjong Prlok, do luit, tor zoo dor 2o kl. J. F.
L. Goedhart do off.-vllogor der 2o kl. 1'. van
Leuning on F. Rlohotounn, allen verwacht uit
Nederland, por ba UombmmR.
Bij hot station voor onderzoobooton to Soera-
baya de off.-maoh. dor 2o kl. II. P. Alluritw, var-
i'
Tjrnv Nederland terug ti.
aan den lult, ter «ge dor le kl, H, J, Buoniuuk,
nacht uit Nederland, por m
vergund: om naar Nederland ti
to koeren
Óvergoplaatst van ïiot s,s, Zwaluw
Cycloop do otvrsto werktuigkundige M, u. van
Nordet van het s.s. Cycloop op het Telegraaf
de oomto werktuigkundige J', M, Andreost van
hot h,m. BoUatrtx op hel; Spits, do twoodo
werktuigkundig# P. Burghoorn,
Bil hot gouvernement van marlno: Geplaatst
non boord van hot s.c. Zwaluw, to Amboluiu, do
2o offiolor A,
Ovorgoplantst
hot k,«, Glai
Blinmol.
at tijdelijk van hot Zwaluw op
ik, do 3o werktuigkundige K. L.
Bij Kan. Bosluit is de ros. 2e luit. E. F. Grooes.
van het 2e bat., 21e ros. inf., benoemd en aange
steld tot ree. le luit. bij het korps.
De 2e lui.t J. H. Mulder, van het 21e reg inf.
te Helder, zal op 16 Sept. a.s. zijne nieuwe be
stemming volgen.
Bij Kon. Besluit is aan den dienstplichtige P.
Bol, van het 21e reg. inf., voor goed vrijstelling
van den dienst bij de militie verleend, wegens
kostw innersehap.
Bij beschikking van den Min. van Oorlog, is aan
den dienstplichtige A. van der Veer, van het 21e
reg. inf., toestemming verleend' tot verblijf in
Amerika.
Do nieuwe Dienstplichtwet.
Blijken» eon schrijven van den nieuwen Min. van
Oorlog, ligt het in het voornemen om geen mili
taire werkers in de organisatie van het leger
op te nomen, en voor hot. verrichten van bewa
king»- en huishoudelijke dienst, waarvan nadoel
zou kunnen uitgaan voor do opleid,img, burger
personeel te gebruiken. Hot nieuwe voorstel
houdt in eeno verlaging van het contingent van
23000 tot 19500 man. Bel.alvo dozo 19.500 man zal
nog ingelijfd worden een zeker getal mansolmppon
tor goedmaking van liet ln het eerste dienstjaar
op de lichtingstorkte te lijden verlies Laatst
bedoeld getal wordt geschat op 2000, zoodat te
Tekenen valt op oen jaarlijksclie inlijving van
21.500 jongemannen. Deze liohtin"sterkte zal, nu
daaraan verbonden wordt de maatregel om de
dlentsplichtigen gelijkwaardig te oefenlen, gele
genheid geven bij mobilisatie reeds dadelijk te
kunnen beschikken over een veldleger van 72 inf.-
bat., en daarnevens over eveneens volledig ge
oefende troepen voor stelling- en territoriaal ge
braik, terwijl daarachter ook reeds dadelijk aan
wezig zijn geoefende troepen voor eerste aan
vulling en reserve, die nog naar behoefte uit de
aanvullingsreserve en uit de in oorlogstijd - te
oefenen dienstplichtigen kunnen worden ver
sterkt. De verdeeling van de HoMing«stprl-te over
de onderscheidene wapers en korpsen is als volgt
gedocht: zeemacht 1000 man, Infanterie 18.600
man, wielrijders 600 toaan, cavalerie 800 man,
bereden artillerie 2130 man, vesting-artillerie
(met inbegrip van kust- en luohtafweer-artille
rie) 1500 man, genietroepen (met inbegrip van
pontoniers en torpedisten) 11Ö0 man, hospitaal-
personeel 600 man, motordienst 90 man, inten
dancetroepen 240 man, luchtvaartdienst 140 man.
Voor de infanterie, de wielrijders, de onberedenen
der artillerie, de genietroepen (inbegrepen pon
tonniers en torpedisten), de ziekendragers, de mo
to rafdeeling on de intendaucetroepen zal met een
eorste-oefeningstijd van ö'/a maand kunnen wor
den volstaan, doordat do oefoningsvoorwaardon
zoo gunstig mogelijk ziin gemaakt en van den
beschikbaren tijd het meest mogelijke nut wordt
getrokken. Van bedoelde 5Va maand worden de
eerste 4 maanden beisteed aan individueele op
leiding en oefeningen in Moin verband. De ver
dere opleiding die „vervolgopleiding" zou krui
nen hoeten geschiedt voor de infanterie, do
wielrijders on de gonietroopen in kampementen,
voor do vesting-artillerie op de forten. De voor-
geoefenden, die voorshands wei ln hoofdzaak tot
do infanterie zullen behooren, zullen alzoo niet
in do kazerne behoeven to verblijven; zij toch
zijn, althans voor zoover zij niet in opleiding
worden genomen voor kader, alleen gehouden tot
het volbrengen van de vervolgoefeningen in de
kampementen. De opkomst bij de infanterie, de
wielrijders en de genietroepen geschiedt in 2
ploogen. Het personeel van do vesting- en kust-
artillerio, het hospitaalporsonool, alsmede zij, die
'bestemd worden voor don motordienst en de in-
tondancetroepen, zullen in 3 ploegen van gelijke
sterkte opkomen; voor hen zal de vervolgoofo-
ning aansluiten aande eerste periode van 4 maan
den. De beredenien en de onberedenen van de veld
artillerie komen, evenals de cavalerie, in 2 ploe
gen op. Bij beide wapens wordt de geheele eenste-
oefeningistijd zonder onderbreking volbracht. De
opleiding tot verlofsofficier zal, gelijk thans,
plaats hebben aan de scholen voor verlofsofficie
ren. De scholen voor de cavalerie en voor de be
reden-artillerie zullen worden overgebracht naar
Breda. Van de scholen voor verlofsofficieren der
infanterie worden alleen gehandhaafd die to Bre
da en te Amersfoort. Voor deze scholen zal een
afzonderlik oefeningsdetachement worden aan
gewezen. Voer de niet genoemde wapens en korp
sen hoeft de opleiding bij de regimenten plaats. De
opleiding tot onderofficier zal bij de korpsen mot
öVs-maandschen eerst-oefeningstijd 9 maanden
duren. Deze opleiding zal zoodanig geschieden,
dat in llot eersto dienstjaar 71/» maand wordt ge
diend en in hot tweede 11I% maand, waardoor het
voordeel wordt verkregen, dat twee perioden van
vervolgoefeningen worden medegemaakt. De vre-
des-organisatie bepaalt zich tot de voor de mo
bilisatievoorbereiding onontbeerlijke staven en
de school (oefenings)-eenheden. Zij is aldus ont
worpen: het Hoofdkwartier van het Veldleger;
4 divisiestaven:; Wapen der Infanterie: Staf van
t'ot wapen; 8 brigades, elk 'bestaande uit oen
staf, 3 regimenten en eon opleidingscompagie;
(elk regiment bestaat uit een staf en 3 sohool-
compagnieën)2 stoTmscholen; 'instructie-batal
jon; 4 schoolcompagnieën wielrijders; 2 scholen
voor verlofsofficieren der infanterie; normaai-
schietschoelmilitaire gymnaistiekscheol; Wapen
der Cavalerie: staf van hot wapen; 2 regimenten
huzaren, elk bestaande uit een staf en 4 eska
drons; depot huzaren, tevens rijschool; boefemid-
schöol; scltool voor verlofsofficieren der cavale
rie; Wapen der Artillerie: Staf voor het wapen;
4 brigades veldartillerie, elk bostaando uit een
staf en 3 regimenten; bovendien schoolbatterijen
voor do artillerie van de lichte brigade, waarvan
het type nader zal worden vastgesteld; elk regi
ment bestaat uit een staf en 3 echool'batterijen,
bij één der regimenten per brigade bovendien een
troinafdeeling; Regiment zware artillerie, be
staande uit een staf en 2 echoolbatterijen; schoei
voor verlofsofficieren der bereden-artillerie; in-
sructi o-batterijArti 11 erio-panrdondepotRegi
ment Vesting-Artillerie, bestaande uit een staf, 4
echooloompagnieön, een artJllerie-echietschooloom-
pagnie, een oploidingscompagnie en een school
voor vesting-artillerio; Regiment kust-artillorio,
bestaande uit een staf, 2 aehoolbataljons (5 com
pagnieën) en een oploidingscompagnie; korps
luchtafwoer-artillerie, bestaande uit een «taf on
oen scttooloompagnie; artillerie-schietschool; com
missie voor proefneming. Wapen der Genio: staf
van het wapen; (zal gaandeweg worden ingekrom
pen) regiment genietroepen, be»tn.indo uit eon
staf en 3 schoolbataljons; Ie schoolbataljon (pio
niers), bestaande uit een staf, 2 schoolcompag
nieën pioniers, een spoorwegoompagnie on een
exploitatieeompagnio; Ile schoolbataljon (tele-
graaftroepen), bestaande uit een staf en 2 school
compagnieën; Ille schoolbataljon (veriichtings-
troepen), bestaande nit een staf en 2 schoolcom
pagnieën. Korps pontonniers en torpedisten, be
staande uit een staf, 2 'compagnieën pontonniers
en 1 compagnie torpedisten; remonteJepot; 4 com
pagnieën hospitaalsoldaten; luchtvaartafdeel ing;
schoolcompagnie motordienst; compagnie inten-
doncetroepen; vrij willigen landstorm; en ver
schillende staven, diensten en Inrichtingen van
militair onderwijs.
De voorgenomen regeling van de eerste-oefe
ning maakt, dat er tijden zijn, waarin bij enkele
wapens geen dienstplichtigen ondor de wapenen
zijn.
STOOMVAARTBBRICHTEN.
Stoomvaartmaatschappij Nederland.
Boeten, thuiar.,
Engifono, uitr,,
vortr. 18 Sept, v. Portugaiota.
pass. 11 Sopt. Porlm.
Kambaugan, thuisr., arr. 18 Sopt. to Piraous.
Nlns, uitr., pass. 12 Bont. Portin.
Roopat, uitr., arr. 18 Sept. te Part Raid.
Rotti, uitr.. vortr. 18 Sopt. v. Djoddah.
Kangoan, uitr., pass. 12 Sopt. Oueseant,
Ambo», uitr., vortr. 11 Bont, v. Suox,
BllMtim, arr. 12 Sopt. v. A'dam to Batavia.
Ootebiw, v. Nuw-Ywk n, Java, pass, 1] Sopt,
Porton,
ilnn PloleraB. Oaen, uitr,, arr. 12 Rept, te Genua,
Jolian de Wltt, arr. 11 Sopt, v, Amm te Batavia,
Knrlnwew, fhukr,, vortr, .10 Sopt, v. Podaiig,
Rondo, thulw,, paus. 12 Sept, Purim,
B'oiulowote, arr. 10 Sept. te Soombaya.
U muiteer, uitr,, vortr, J,§ Sopt^ y, Buuthampteu.
faoatm, uitr,, fiw, 38 Sopt. Gibraltar,
Kawl, uitr,, arr 18 Sopt. te tbnbw»g,
8 St
Inisultowió, lilpisr,, vortr, 1'i
Mftdleen, hulir.^ piwfcTa Sëpti. Porira.
8<u>t, v. Stuw.
Patrio, uitr., vortr. 18
v. Mawolllo.
Monade, uitr., piuw. 12 Bont. Pantollarla.
talombang, v. Genua n, Batavia, ixum. 12 Sopt.
Poiut do Galle.
do, arr. 18 Sopt. v. Batavia to R'dam.
v. Belfast te R'dom.
SitooboooL..
Modan, arr. 18 Sopt.
Tjorlmar, arr. 11 Sept. v. R'dam te Hamburg.
Kon. Hollandscho Lloyd.
Zeelandia, thuisr., vertr. 18 Sopt. v. Santos.
Frisia, arr. 12 Sept. v. A'dam te Now Orleana.
Kon. West-Indische Maildienst.
Orestes, arr. 13 Sept. v. Guayaquil to Londen.
Crijnssen, arr. 14 Sept. v. Wost-Indië te A'dam.
Venezuela, v. A'dam n. Ooien, arr. 12 Sept. te
Barbados.
Helder, arr. 11 Sept. v. Cullao te Valparaise.
Oeres, v. A'dam n. Guayaquil, vertr. 10 Sept. v.
Ooien.
Stoomvaartmaatschappij Oceaan.
Polyphemus, v. Batavia m. A'dam, arr. 13 Sept.
to Liverpool.
Euryoctus, arr. 14 Sept. v. Java te A'dam.
Teenkaai, v. A'dam n. Java, arr. 10 Sopt. te
Sabong.
Teiresias, v. Japan n. R'dam, arr. 11 Sept. te Suez.
Holland—Amerika Lijn.
Eemd'ijk, vortr. 14 Juli v. R'dam n. Hamburg.
Noorderdijk, v. R'dam n. Saai Froneisoo, vertr.
18 Sopt. v. Oolon.
Westerdijk, vertr. 14 Sept. v. R'dam n. New-York
Vechtdijk, v. R'dam n. Baltimero, pass. 12 Sept
Cape Race.
Boukolsd ijk, arr. 18 Sept. v. Bnltimoro te Bremen.
Warszawa, vertr. 13 Sopt. v. R'dan: n. Dan/.ig.
Maasdam, v. R'dam n. N. Orlean», arr. 12
te Santander.
Malvolio, uitr., arT. 12 Sept. te Genua.
HollandAustralië Lijn.
St. Albans Abbey, thuisr., vertr. 14 Sept. v. Ant
werpen n. Hamburg.
Holland Oost-Afrika lijn.
Netley Abbej'. vertr. 11 Sept. v. Kilindinl n. Tanga
Mercurius, thuisr., pass. 2 Sept. Perim.
HollandWest-Afrika Lijn.
Amstelstroom, thuisr., vertr. 12 Sept. v. Freetown.
Olio, thuisr., vertr. 8 Sept. v. Matadi.
Drechtstroom, thuisr., vertr. 8 Sept. v. Bissao.
TTspldiik. vertr. 14 Sept. v. A'dam n R'-'am.
r'ontestroom. u!1r„ pass 13 Sept. Toeonbrp
c:„»,,r„yc f' „j.-r arr 1? S'ri to H'mbrr'*
sept.
HollandZuid-Afrika Lijn.
Jagersfontein, vertr. 12 Sept. v. Delagoabaai u.
Port Natal.
Rietfontedn, uitr., vertr. 18 Sept. v. Kaapstad.
HollandBritsch-Indië Lijn.
St. Augustine Abbey, uitr., arr. 18 Sept. te Kur-
rachee.
Stadsdijk, arr. 13 Sept v. Hamburg te Antwerpen.
Holl O.-Azië Lijn.
Tosari, vertr. 14 Sopt v. A'dam n. Japan.
Ilad:a, thuisr., vertr. 12 Sept v. ,P°rt Said.
Heemskerk, thuisr., vortr. 9 Sept. v. Lissabon.
AMeramin, uitr., arr. 10 Sopt te Shanghai.
Boeroe, uitr., pass. 12 Sept. Point de Gallo.
RotterdamZuid-Amcrika Lijn.
Alhireo, thuisr., arr. 12 Sept. to Santos.
Merak, arr. 12 Sept. v. R'dam te Hamburg.
JavaChinaJapan Lijn.
Tjibodas, v. Batavia n. A'dam, pass. 13 Sept. Gi
braltar.
JavaNew-York Lijn.
Bawean, v. New-York Java, paso. 13 Sept
Point de Galle.
Tjlsondart, v. San Franclsco n. Java. vertr. 3
Sept. v. Kobo.
Tjibodas, arr. 9 Sept. v. Shanghai te Chinwangtae.
Salabangka, arr. 8 Sept. v. New-York te Batavia.
ANNA PAULOWNA, 13 Sept. 1921.
Groote aardappelen 7—9, drielingen 44.80,
kriel 2.25, elaboonen 53.5074.50, sniiboonon
60 per 100 K.G.
PURMEREND, 13 Sept 1921. w
15 stapels fabriokskaas 67, R.M. 75, 36 sta
pels boerenkaas 72, R.M. f 76, 6 stapels com
missie R.M. 72, alles per 50 K.G.; 987 K.G.
beter n. K.G. 3.25—3.40; 894 runderen: 485
vetto p. K.G. 1.30—1,70, stug: 344 melke en
gelde 250700, stug; 65 stieren: 34 paarden
200—400; 114 vette kalveren n. K.G. ƒ2.30—250,
matig; 176 nuchtere id. 2060, matig; 364 vette
varkens p. K.G. 1.041.20, mati"; 56 magere
idem 3660. stug; 246 biggen 18—30; 995
sciiapen 35—58; 555 lammeren 2437; 80
bokken; kipeieren p. 100 stuk» 13—14; 526 zak
appelen 19; 975 zak peren 210.
LANGEDLJJK, 14 Sopt 1921.
Bloemkool, 1e srt. 6.90—9.80, idem 2e srt.
2.405.10 por 100 stuks; roodo kool le soort
4.507.20, idem 2e srt 2.20—4.30, gele kool
6.80—9.90, idem 2e srt 2.805.90, witte kool
le srt. 6.70—8.40, 2e srt 2.20, alles per 100
K.G.; wortelen 915.50 per 100 'boe; aardappe
len: schoolmeesters 15.50, blauwe 6.70—8.20,
bravo's 6.30—6.80, drielingen f 4.20—4.60,
kleine 2.70—2.80, Moten 4A05.30, gele nep
9.30—9.80, drielingen 7.50—7.80, Uien le srt.
10—10.30, elaboonen 30—55.10, per 100 K.G.
Schagermarkt, van 15 Sept 1921.
1 paard; 10 stieren 150350; 80 geldekoeien
mag. 300—550; 70 ideorn vette 450—1675; 70
kalfkoeien 600750; 84 nuchtero kalveren
f 18—28; 81 schapen mag. 45—54; 186 idem
vette 46—65; 148 lammeren 20—32: 6 bok
ken en geiten 416; 32 varkens mag. 4565;
60 idem vette p. KiG. 1.04—1.16; 250 biggen
13—£6: 90 konijnen) 0.25—2; 34 kippen
0.40—4; 100 eenden 0.50- f 4; 79 K.G.
boter 8—3.20; 7326 kipeieren p. 100 11—13.50;
412 eendèieren p. 100 12.
HAVEN TE NIEUWE DEEP.
13 Sept. 1921.
Aangekomen van Antwerpen en bestemd naar
Ouxhaven, Dultsche sa „Grosefurst" als bij
legger voox kolen.
14 &5pt. 1921.
De Dultsche mijnenveger R 16 is vertrokken
naar Embdeh.
van 18 en 14 Sopt. 1921.
ONDERTROUWD: A. Bremer en M. Hopman;
H. J. Kraak en E. Wiliemso: W. Boom en B.
Buije; H. Streutker en G. J. Koningstoin; P. van
Lopik en M. K. de Jong.
GETROUWD: W. Koningstein en A. J. L. Gro-
nior.
BEVALLEN: M. Mo]enkamp-Groot B. Doof-
Jaoobs, z.; N. Aldors-Mieldijk, d.
Tijdstippen van verzending der brievenmalen.
Naar Ned. Oost-IndlB.
Vorzendlngs-
wcg.
Datum der
ter post
bezorging.
Uien flORppt,
211 Sopt,
24 Sopt,
IS Sopt,
22 8) on 2D
Hopt.
TJJdstlp der
laatste buulloh-
tlng aan hot
Postkantoor,
11.80 'urn.
NaerJJed. Weit-lndië.
20 Sept.
Per zoopoBtvla
Amsterdam
Per mail via
Amsterdam
(Colonljjn)
Per mail over
Engeland3)
Naar Saba, St. Eustatius en St. Martin
Perzeepostvia
Amsterdam
Per mail over
Engelaud
Naar Aruba, Bonaire en Cura^ao
Perzeepostvia
20 Sept.
Eiken Dinsdag
fi.80 'sav.
6.30 'sav.
11.30 's in.
6.30 'sav.
11.30 's m.
Amsterdam
Per mail via
Amsterdam
(Colonlq'n)
Per mail over
Engeland
20 Sept.
22 Sept.
26 en 29 Sept.
6.30 's av.
6.30 's av.
11.30 'sm.
Geen correspondentie voor Atjeh on on-
derhoorigheden, Sumatra's Oostkust, Paleni-
bang, liiouw, Banka, Billiton en de Wester-
afdeeling van Borneo.
2) Alleen correspondentie voor Atjeh on on-
derhoorigheden, Sumatra's Oostkust, Palein-
bang, Riouw, Banka, Billiton en de Westcr-
afdeeling van Borneo. De correspondentie voor
het overige gedeelte van Ned. Oost-Indlö wordt
alleen op verzoek van den afzender met deze
gelegenheid verzonden.
s) Alleen op verzoek van den afzender.
Naar Hr. Ms. Onderzeeboot KIV te Tunis
16 en 19 Sept., 11 30's m.Alexandrië 22, 24
en. 29 Sept., 11.30 'sm.Port Saïd: 1 Oct.,
lf.30 'sm.; Suez6 Oct., 11.30 's m Aden:
13 Oef, 11. 0 V ni Colombo: 15 en 22 Oct..
11.30 's m